آموزش

پاورپوینت علوم هفتم فصل 5

پاورپوینت علوم هفتم فصل 5

یاسین سلطانی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
م سمدم انب 552 طبيعى و ظروف سفالى آشی خانه

صفحه 4:
اکسید فلز | مس كبالت كروم طلا آهن

صفحه 5:
اطلاعات جمع آوری کنید در شهرهایی مانند یزد. همدان و... ظرف‌های سفالی و جینی مختلفی ساخته می‌نسود. دربارة تنوع؛ ويزكىها و نحوة ساختن اطلاعات جممآوری کنید.

صفحه 6:
یکی از شهرهای در استان همدان بوده, به عنوان مرکز تولید سثال, خاورمیانه شناخته شده‌است. هشتاددرصد از جمعیت شهر لالجین به پ سفالگری, سرامیک‌کاری و شغلهای وابسته همچون نقاشی سفالینه‌ها, بسته بندی, خر ید ه فروش, محصولات سفالید, ... اشتغال, دارند.

صفحه 7:
لالجین از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان به شمار می‌رود و محصولات هنرمندان آن علاوه بر شهرهای دور و نزدیک ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌شود.. سفالینه لعابی با نقوش ثابت به سبک برجسته یا مینایی - لالجين

صفحه 8:
۱7 خاک موردنیاز ساخت سفالینه‌ها را از زمینهای اطراف روستای دستحرد تهیه کرده, با کامیون به کارگاه‌های سفالگری یا محلهای مخصوص ساخت گل منتقل می‌کنند. خاک را داخل تغارهای بزرگ آهنین يا بشکه معمولی ‎IL‏ مخلوط می‌کنند وب بل آن را به هم می‌زنن تابه صورت دو غا

صفحه 9:
#پس از آن دوغاب گل را از الک - که در گوشه حوضی به عمق تقریبی 30 سانتیمتر قرار می‌گیرد -می‌گذرانند تا خاشاک و سنگ‌ریزه‌ها را از آن جدا کنند. وقتی حوض بر شد جند روز آن را , به همان حال رها می‌کنند تا اندکی سفت شود. . سپس با چوبی بلند خطوطی متقاطع (شطرنجی) به عمق چند سانتیمتر بر روی گل ایجاد می‌کنند. چندی بعد گل داحل حوض 1 3 ترسیم خطوط, ترک می‌خورد و به شکل خشتهایی ضخیم درمی‌آید. این خشتها را به داخل کارگاه حمل کرده, انبار می‌کنند. ٩قسمتی‏ از خاک کوبیده را نیز جهت پاشیدن به زیر (به هنگام ورز دادن با پا یا دست) غربال کرده, در 1

صفحه 10:
خب ۱7 #یک یا دو نفر گل را (با سیم يا داس) در تکه‌هایی ز تسبتاً بزرگ از تودة كل انبارشده. جدا م ىكنتد و نخست با با آن را ورر می‌دهند. هر بار آن را نخست يهن كرده با كناره كف با لكّد می‌کنند و سپس آن را جمع کرده دوباره به همین ترتیب ورز می‌دهند. این کار تا زمانی که گل کاملًآماده شود تکرار می‌گردد و ممکن است تا هفت با

صفحه 11:
*آنگاه آن را به تکه‌های کوچک‌تر مي‌برند وان را با دست ورز می‌دهند و تقریباً به شكل كلهقندهاى كوجى ‏ درمىاورند. اين كل براى ساخت سفال آمادء است

صفحه 12:
‎-\e‏ - سنگ گل‌فشاری تخته‌سنگ همواری است به طول یک متر و عرض نیم متر که اين تخته‌سنگ در سمت راست يا چپ سفالگر قرار دارد و برای ورز دادن کل با دست بد کار مو رود ‏©- کارتراش یا گلتراش افزاری است برای تراشیدن گل چسبیده به سنگ فشاری يا زمین (به هنگام ورز دادن گل). ‏۶ کاسه لعابی: در سمت راست سفالگر یک کاسه لعابی قرار گرفته و در آن آب ریخته‌اند. سفالگر هنگام کار با آب این کاسه دستهای خود را تر می‌کند تا گل ‎Spica‏ 1 1 ‎ ‎

صفحه 13:

صفحه 14:
مسی, نازک و تخت که به شکل با ‎ca sa‏ مت وآن را گام کار و ‎nian ar‏ برای هموار شدن سطح بیرونی سفالینه نگاه می‌دارند تا ظاهر ظرف صاف شود. - تراش: افزاری است آهنی و تخت به شکل . اين افزار را در تراش دادن قسمت تحتانی سفالینه به کار می‌برند. #- چرخ: دستگاهی است که از چند جزء تشکیل یافته و در یک محفظه گلی - آجری جای دارد. جدیداً دستگاه چرخ کلاً از آهن ساخته می‌شود و قابلیت انتقال دارد. #سفالگر بر روی جایگاهی که همچون نیمکتی کوچک در يشت چرخ تعبیه می گردد. می‌نشیند و بعد از چرخش چرخ. ‎AS‏ را که می‌خواهد از آن سفالینه بسازد, بر روی صفحه چرخ میکوبد. #پیوند دو صفحه گرد و میله‌های چوبی و آهنی چرخ سفالگری چنان است که هرگاه یکی از آنها را به حرکت در آورند. تمام جرخ به حركت درمىايد. حدودا سه دهه قبل از اين جرخ ‎Slaw sh cad anus Us Slaw‏ به جرعش درمى[آنة اما

صفحه 15:
6- قالب: صفحه چوبی یا سفالی گرد به اندازه «سر چرخ» ولی کمی نازک‌تر. هنگام کار قالب را روی «سر چرخ» می چسبانند و سفالینه های بزرگ را با قالب از روی سر چرخ بر می‌دارند و کنار می‌گذارند. سفالگر به تعداد زياد قالب دارند؛ زیرا برای ساختن هر سفالینه یک قالب لازم است. 6 - تخته: صفحه‌ای به ابعاد تقریبی ۴۰۶۳۰ که از اتصال چند تخته باریک (با پهنای حدوداً ۱۰ سانتیمتر) ساخته شده و برای جابه جابی سفالینه‌های کوچک به کار می‌رود.

صفحه 16:
#نحوه سفالگری #نخست سفالگر پشت دستگاه روی یک صندلی می‌نشیند و پای خود را بر صفحه زیرین چرخ می‌گذارد و با جنبشی چرخ را به گردش در می‌آورد. سپس یکی از چانه‌های کله قندی گل را بر قالبی که «روی سر جرخ» گذاشته شدهاست, فى كدرد و ديواره ان ۳ با انكشتان دو درست آهسته آهسته به سوی يايين می‌کشد و به روی قالب که با آب تر کرده‌است می‌چسباند. برای اینکه ككل به قالب نچسبد پس از گذشتن آن کمن خاک برم .در تیان زويه قالب مىباشد ولی بقیه رویه آن را با آب تر می‌کند. اين خاک نرم نمی‌گذارد که گل به قالب بچسبد و اگر بچسبد پس از ‎eater cae Tee a‏ 0 نز

صفحه 17:
#گلهای پس از آنچه در بالا یاد شد, سفالگر با بالا بردن دو دست خود درکنار دیواره گل, آن را هموار و کم کم زیادی را از آن جدا می‌کند و رفته رفته به شکلی که می‌خواهد در می‌آورد. ‎sly‏ خالی كردن درون گل و نازک کردن دیواره آن. شست دست چپ را در میان آن می‌گذارد و اندک اندک تا آنجا که می‌تواند فرو می‌برد. دست راست او همواره به دیواره گل است تا نریزد. پس از اينكه كل به شکل ظرفی که می‌خواهد در آمد آن را با «مُسْتّه» هموار می‌کند و گلهای زیادی را ‎ae‏ ‏ظرف گرد آمده‌است با سوزن می‌گیرد و لبه ظرف را هموار می‌کند. دراین هتگام کار ساختمان

صفحه 18:
از روی چرخ بر می‌دارد و در جایگاه سر پوشیده‌ای که چند هواکش درسقف دارد و در جایگاه سر پوشیده‌ای که چند هواکش سفالینه دوازده ساعت در آنجا می‌ماند تا اندکی خشک شود ويس ار أن و يا اقرارهاتى كه در يالا ياد يشد می‌تراشد و نقشهایی در آن پدید می‌آورد. درسقف دارد می‌چیند. #پس از تراش, ظرف را یک شبانه روز در جایی از کارگاه که آفتاب نمی‌تابد می‌گذارند تا نترکد و سپس آن را برای خشک شدن, در آفتاب می‌گذارند و پس از آنکه خشک شد به کوره می‌برند و برای پختن در کوره می‌چینند. پس از پختن, سفالیز را لعابکاری می‌کنندو دوباره به کوره فی‌برند تا لعاب: آن بیزد.

صفحه 19:
#کوره‌های سفالگری از آجر ساخته شده, از دو قسمت می‌شود: : قسمت پایین (تنوره) محل قرار گرفتن مشعل بزرگ آهنی اننت و قسمت فوقانی مكل جد ‎SiS Be‏ چند ردیف طاقچه‌است. در برخی از کوره‌ها به جای این طاقچه‌ها, از تیغه‌های سفالین کمک گرفته می‌شود لها ال لي شدهاستد @ مى شوند ا أ

صفحه 20:
پیش از آن که کوره را روشن کنند استاد در کوره می‌رود و 17 اگردان سفالینه‌های لعاب زده را یکی یکی به او می‌دهند و او آنها را روى طاقجدها مىجيتد. استاد سفالینه‌ها را جنان مىجيند که آثهائی را که رنگ مشكن دارند به آتش نزديك تر و آنهايئ كه رنك زرد خوردهاند از آتش دور تر باشد و نيز دقت مىكنند که سفالینه‌ها از هم فاصله‌ای داشته باشند تا به هم نچسبند زيرا اكر هنگام پنتن به هم بجسید پس از آن از هم جدا نمی‌شوند. برای این که ظرف‌های بر هم چیده به هم نچسبد, ‎aw‏ شاخه‌ای سفالین ‎a‏ نام « سه پایه» به کار می‌برند. شکل سه پایه‌ها گاهی کمی با هم فرق و بستگی به نوع سفالینه‌ها دارد. چون جای ‎um wl aw‏ از پختن در ظرفها باقی می‌ماند, برای پختن سینی وظرف سفالینی به نام « قابلمه» می‌گذارند

صفحه 21:
#است و به گفته استا د صادق, تمام هنر کوزه گری در همین جاست. پختن ظرفها دوازده تا چهارده ساعت به درازا می‌کشد, پس از آن کوره را خاموش می‌کنند و برای سردشدنش سوراخ بالای آن را یک شبانه روز باز می‌گذارند. سفالگران لالجین بشقاب, سینی, نمکدان, زیر سیگاری, استکان, فنجان, کوزه آب, خمره‌های کوناگون و دیزی و ۰..... می‌سازند. برای این که لانجین که ظرف بزرگ است سبک تر در آید و زودتر بپزد به گل آن کاه الک کرده می‌افزایند. لانجین را خام لعاب می‌دهند وپس از لعاب دادن در کوره می‌پزند. دیزی را با کوزه‌های ‎OT‏ همیشه بی لعاب ساخته می‌شود. درون ‎ery inne serena ian 1‏

صفحه 22:
اص سس *سالها پیش سفالگران لالجین سه من قلیا را (که از سوزاندن گیاه اشنان به دست می‌آوردند) با دو من سنگ چخماق مخلوط کرده, تا حدود هزار درجه حرارت می‌دادند تا نوعی شيشه (سیلیکات) به وجود آید. سپس این ماده را خرد و آسیاب می‌کردند و یک من و نیم از آن را با یک من سنگ چخماق و نیم من بلور مخلوط کرده, اسیاب می‌کردند که برای تهیه انواع لعابها به کار می‌رفت

صفحه 23:
برای تهیه شيشه ماسه (اکسید سیلیسیوم) را با مواد شیمیایی (مانند سدیم کربنات) حرارت می دهند تا ذوب شود. شيشه را به صورت خمیر در قالب های مختلف قرار می دهند و وسایل مختلف از آن مین سازند,

صفحه 24:

صفحه 25:
كفت و كو كنيد می‌دانید شیشه در اثر ضربه می‌شسکند. دربارة اینکه جگونه یک‌جام GS gS CdS gS joey] gpd Breage JSS yg ‎ihe‏ لا ‎

صفحه 26:
۱7 rl لیا منلبع طبیعی روزی‌به پایان می رسند ییا هميشه من انیم از آن ها استفاده کنیی ‎٩‏ رت تمومار زیر زسان مش نی یرای مصرف الوخه‌های شناشته شده از جلد ماب وا شان ی دهد جربارة داد‌های این نسودار در کلاس گفت و گو کید. ‎obs‏ لام يراى مصرف اسل

صفحه 27:
خب ۱7 ۱ براى محافظت از نابع طبيعى سه را ييشنهاد ده است, که اند از - كاش مصرف, بازيافت. مصرف درباره» نمودار روبرو كدام بك ازراءهاى بالارا براى حفظ منابع أهن شان م ‎Sana‏ ‏بأسخ خود را توضيح دهيد. لا 5

صفحه 28:
كفت وكو كنيد هریک از عبارت‌های داده شده به یکی از روش‌های محافظت از مناع طبیعی اشاره می کند. درباره اینکه هر عبارت بینگر کدام روش است در کلاس كفت و گو کنید. الف) ظرف‌های شیشه‌ای سس, ترشی و ۰.۰ را می‌توان شست و حبوبات را داخل آنها نگهداری کرد. ب) برای خرید میوه با خود زنبیل یا کیسه پارچه‌ای می‌بریم ۰ پ) قوطی‌ها و ظرف‌های فازی خراب را در کارخانه پس از ذوب کردن به حالت شمش در می‌آورند.

صفحه 29:
خب ۱7 با جايكزين كردن منابع دیکر میزان استفاده ازمواذ را كمتر كنيم . مانند استفاده از جوب يا بلاستيك به جاى آهن استفاده از تلويزيون به جاى روزنامه. زر تس . استفاده از زفبيل به جاى كاغذ با بلاستب 18 8

صفحه 30:
تغيير شکل و آماده سازی ماده به گونه ای که محددا قابل استفاده شود. ©كاهش مصرف انرژی. ©كاهش آلودكى هوا. ©كاهش استفاده ازمنايع. ©صرفه جويى اقتصادى.

صفحه 31:
خب ۱7 #استفاده از شيشه به عنو ان ظروف به جای دور , بختن آن

صفحه 32:

فصل5 از معدن تا خانه اندوخته طبیعی و ظروف سفالی آشپزخانه رنگ ظروف سفالي ‏رنگ لعاب ظروف سفالي ،چيني و شيشه‌اي ناشي از افزودن مواد شيميايي مانند اكسيدفلزها به آن‌هاست. رنگ لعاب سبز ،قرمز آبی سبز قرمز یاقوتی قهوه ای ،زرد اکسید فلز مس کبالت کروم طال آهن سفالگری در ایران ‏اللِجین یکی از شهرهای شهرستان بهار در استان همدان بوده، به عنوان مرکز تولید سفال خاورمیانه شناخته شده‌است. هشتاددرصد از جمعیت شهر اللجین به پیشه سفالگری، سرامیک‌کاری و شغلهای وابسته همچون نقاشی سفالینه‌ها، بسته‌بندی ،خرید و فروش محصوالت سفالین ...اشتغال دارند. ‏ اللجین از مراکز عمده ساخت سفال و سرامیک ایران و جهان به شمار می‌رود و محصوالت هنرمندان آن عالوه بر شهرهای دور و نزدیک ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌شود.. ‏سفالینه لعابی با نقوش ثابت به سبک برجسته یا مینایی – اللجین ‏ چگونگی تهیه گل سفالگری ‏خاک موردنیاز ساخت سفالینه‌ها را از زمینهای اطراف روستای دستجرد تهیه کرده ،با کامیون به کارگاه‌های سفالگری یا محلهای مخصوص ساخت گل منتقل می‌کنند. خاک را داخل تغارهای بزرگ آهنین یا بشکه معمولی با آب مخلوط می‌کنند و با بیلی آن را به هم می‌زنند تا به صورت دو غاب گل یا «لُوا» در آید پس از آن دوغاب گل را از الک -که در گوشه حوضی به عمق تقریبی 30سانتیمتر قرار می‌گیرد -می‌گذرانند تا خاشاک و سنگ‌ریزه‌ها را از آن جدا کنند .وقتی حوض پر شد ،چند روز آن را به همان حال رها می‌کنند تا اندکی سفت شود .سپس با چوبی بلند خطوطی متقاطع (شطرنجی) به عمق چند سانتیمتر بر روی گل ایجاد می‌کنند .چندی بعد گل داخل حوض از محل ترسیم خطوط ،ترک می‌خورد و به شکل خشتهایی ضخیم درمی‌آید .این خشتها را به داخل کارگاه حمل کرده ،انبار می‌کنند. ‏قسمتی از خاک کوبیده را نیز جهت پاشیدن به زیر گل (به هنگام ورز دادن با پا یا دست) غربال کرده ،در ورز دادن گل ‏یک یا دو نفر گل را (با سیم یا داس) در تکه‌هایی نسبتا ً بزرگ گل انبارشده ،جدا می‌کنند و نخست با پا آن را ورز از توده ِ می‌دهند .هر بار آن را نخست پهن کرده با کناره کف پا لگد می‌کنند و سپس آن را جمع کرده دوباره به همین ترتیب ورز می‌دهند .این کار تا زمانی که گل کامال ً آماده شود ،تکرار می‌گردد و ممکن است تا هفت یا هشت بار انجام گیرد. آنگاه آن را به تکه‌های کوچک‌تر می‌برند و آن را با دست ورز می‌دهند و تقریبا ً به شکل کله‌قندهای کوچک درمی‌آورند .این گل برای ساخت سفال آماده است ابزارهای سفالگری -۱سنگ گل‌فشاری تخته‌سنگ همواری است به طول یک متر و عرض نیم متر که این تخته‌سنگ در سمت راست یا چپ سفالگر قرار دارد و برای ورز دادن گل با دست به کار می‌رود. -۲کارتراش یا کَلتراش افزاری است برای تراشیدن گل چسبیده به سنگ گل‌فشاری یا زمین (به هنگام ورز دادن گل). -۳کاسه لعابی :در سمت راست سفالگر یک کاسه لعابی قرار گرفته و در آن آب ریخته‌اند .سفالگر هنگام کار ،با آب این کاسه دستهای خود را تر می‌کند تا گل سوزن :سوزنی 2است با دسته‌ای کوتاه و چوبی ۴- که برای کارهایی همچون کم کردن گل ،برش دادن و خط انداختن ظرف در حال ساخت به کار .می‌2رود 2-۵ت2ی2م2ا2ج 2:2پ2ا2ر2ه‌2چ2ر2م2ی 2ا2س2ت 2ک2ه 2س2ف2ا2ل2گ2ر 2ب2ر2ا2ی2 ه2م2و2ا2ر 2ک2ر2د2ن 2ل2ب2ه 2س2ف2ا2ل2ی2ن 2آ2ن 2ر2ا 2ت2ا 2م2ی‌2ک2ن2د 2و2 ا2ن2گ2ش2ت‌2ه2ا2ی 2ش2س2ت 2و 2ن2ش2ا2ن2ی 2خ2و2د 2ب2ر 2ل2ب2ه2 س2ف2ا2ل2ی2ن2ه 2چ2ن2ا2ن 2ن2گ2ا2ه 2م2ی‌2د2ا2ر2د 2ک2ه 2ی2ک 2ب2خ2ش 2آ2ن2 د2ر 2د2ر2و2ن 2س2ف2ا2ل2ی2ن2ه 2و 2ب2خ2ش 2د2ی2گ2ر 2د2ر 2ب2ی2ر2و2ن2 ه2 ج2ا2ی 2ب2گ2ی2ر2د 2.2ب2ا 2چ2ر2خ2ی2د2ن 2د2س2ت2ه2ا2« 2ت2ی2م2ا2ج 2»2ل2بٔ 2 س2ف2ا2ل2ی2ن2ه 2ر2ا 2ی2ک2س2ا2ن 2ه2م2و2ا2ر 2م2ی‌2ک2ن2د.2 م ْ شتَه :افزاری است مسی ،نازک و تخت که به شکل مثلثی ُ -۶ با گوشه های گرد است و آن را هنگام کار و چرخیدن دستگاه برای هموار شدن سطح بیرونی سفالینه نگاه می‌دارند تا ظاهر ظرف صاف شود. -۷تراش :افزاری است آهنی و تخت به شکل .Lاین افزار را در تراش دادن قسمت تحتانی سفالینه به کار می‌برند. -۸چرخ :دستگاهی است که از چند جزء تشکیل یافته و در یک محفظه گلی -آجری جای دارد .جدیدا ً دستگاه چرخ کال ً از آهن ساخته می‌شود و قابلیت انتقال دارد. ‏سفالگر بر روی جایگاهی که همچون نیمکتی کوچک در پشت چرخ تعبیه می گردد ،می‌نشیند و بعد از چرخش چرخ ،گلی را که می‌خواهد از آن سفالینه بسازد ،بر روی صفحه چرخ میکوبد. ‏پیوند دو صفحه گرد و میله‌های چوبی و آهنی چرخ سفالگری چنان است که هرگاه یکی از آنها را به حرکت در آورند ،تمام چرخ به حرکت درمی‌آید .حدودا ً سه دهه قبل از این چرخ سفالگری با ضربه کف پای سفالگر به چرخش درمی‌آمد؛ اما -۹قالب :صفحه چوبی یا سفالی گرد به اندازه «سر چرخ» ولی کمی نازک‌تر .هنگام کار قالب را روی «سر چرخ» می چسبانند و سفالینه های بزرگ را با قالب از روی سر چرخ بر می‌دارند و کنار می‌گذارند .سفالگر به تعداد زیاد قالب دارند؛ زیرا برای ساختن هر سفالینه یک قالب الزم است. -۱۰تخته :صفحه‌ای به ابعاد تقریبی ۴۰×۳۰که از اتصال چند تخته باریک (با پهنای حدودا ً ۱۰سانتیمتر) ساخته شده و برای جابه جایی سفالینه‌های کوچک به کار می‌رود. نحوه سفالگری ‏نخست سفالگر پشت دستگاه روی یک صندلی می‌نشیند و پای خود را بر صفحه زیرین چرخ می‌گذارد و با جنبشی چرخ را به گردش در می‌آورد .سپس یکی از چانه‌های کله قندی گل را بر قالبی که «روی سر چرخ» گذاشته شده‌است ،می‌گذرد و دیواره آن را با انگشتان دو دست آهسته آهسته به سوی پایین می‌کشد و به روی قالب که با آب تر کرده‌است می‌چسباند .برای اینکه گل به قالب نچسبد پس از گذشتن آن کمی خاک نرم در میان رویه قالب می‌پاشد ولی بقیه رویه آن را با آب تر می‌کند .این خاک نرم نمی‌گذارد که گل به قالب بچسبد و اگر بچسبد پس از گلهای پس از آنچه در باال یاد شد ،سفالگر با باال بردن دو دست خود درکنار دیواره گل ،آن را هموار و کم کم زیادی را از آن جدا می‌کند و رفته رفته به شکلی که می‌خواهد در می‌آورد .برای خالی کردن درون گل و نازک کردن دیواره آن ،شست دست چپ را در میان آن می‌گذارد و اندک اندک تا آنجا که می‌تواند فرو می‌برد .دست راست او همواره به دیواره گل است تا نریزد .پس از اینکه گل به شکل ظرفی که می‌خواهد در آمد آن را با م ْ شتَه» هموار می‌کند و گلهای زیادی را در لبه « ُ ظرف گرد آمده‌است با سوزن می‌گیرد و لبه ظرف را هموار می‌کند .دراین هنگام کار ساختمان از روی چرخ بر می‌دارد و در جایگاه سر پوشیده‌ای که چند هواکش درسقف دارد و در جایگاه سر پوشیده‌ای که چند هواکش درسقف دارد می‌چیند. سفالینه دوازده ساعت در آنجا می‌ماند تا اندکی خشک شود و پس از آن و با افزارهایی که در باال یاد شد می‌تراشد و نقشهایی در آن پدید می‌آورد. ‏پس از تراش ،ظرف را یک شبانه روز در جایی از کارگاه که آفتاب نمی‌تابد می‌گذارند تا نترکد و سپس آن را برای خشک شدن ،در آفتاب می‌گذارند و پس از آنکه خشک شد به کوره می‌برند و برای پختن در کوره می‌چینند ،پس از پختن ،سفالینه را لعابکاری می‌کنندو دوباره به کوره می‌برند تا لعاب آن بپزد. کوره سفالگری ‏کوره‌های سفالگری از آجر ساخته شده ،از دو قسمت تشکیل می‌شود :قسمت پایین (تنوره) محل قرار گرفتن مشعل بزرگ آهنی است و قسمت فوقانی محل چیده شدن ظروف سفالی است و معموال ً دارای چند ردیف طاقچه‌است .در بر€خی از کوره‌ها به جای این طاقچه‌ها ،از تیغه‌های سفالین کمک گرفته می‌شود که به داخل شیارهای موجود در دیوار کوره فرو برده شده‌استظروف بر روی این طاقچه‌ها یا تیغه‌ها چیده می‌شوند تا آماده پختن گردند. پختن سفالینه ‏پیش از آن که کوره را روشن کنند استاد در کوره می‌رود و شاگردان سفالینه‌های لعاب زده را یکی یکی به او می‌دهند و او آنها را روی طاقچه‌ها می‌چیند .استاد سفالینه‌ها را چنان می‌چیند که آنهائی را که رنگ مشگی دارند به آتش نزدیک تر و آنهایی که رنگ زرد خورده‌اند از آتش دور تر باشد و نیز دقت می‌کنند که سفالینه‌ها از هم فاصله‌ای داشته باشند تا به هم نچسبند زیرا اگر هنگام پختن به هم بچسبند پس از آن از هم جدا نمی‌شوند .برای این که ظرف‌های بر هم چیده به هم نچسبد، سه شاخه‌ای سفالین به نام « سه پایه» به کار می‌برند .شکل سه پایه‌ها گاهی کمی با هم فرق و بستگی به نوع سفالینه‌ها دارد .چون جای سه پایه پس از پختن در ظرفها باقی می‌ماند، برای پختن سینی وظرف سفالینی به نام « قابلمه» می‌گذارند است و به گفته استا د صادق ،تمام هنر کوزه گری در همین جاست .پختن ظرفها دوازده تا چهارده ساعت به درازا می‌کشد ،پس از آن کوره را خاموش می‌کنند و برای سردشدنش سوراخ باالی آن را یک شبانه روز باز می‌گذارند .سفالگران اللجین بشقاب ،سینی ،نمکدان، زیر سیگاری ،استکان ،فنجان ،کوزه آب ،خمره‌های کوناگون و دیزی و …… می‌سازند .برای این که النجین که ظرف بزرگ است سبک تر در آید و زودتر بپزد به گل آن کاه الک کرده می‌افزایند .النجین را خام لعاب می‌دهند وپس از لعاب دادن در کوره می‌پزند .دیزی را از خاک سرخ می‌سازند ولعاب به آن نمی‌زنند. کوزه‌های آب همیشه بی لعاب ساخته می‌شود .درون نحوه ساخت لعاب در اللجین ‏سالها پیش سفالگران اللجین سه من قلیا را (که از سوزاندن گیاه اشنان به دست می‌آوردند) با دو من سنگ چخماق مخلوط کرده ،تا حدود هزار درجه حرارت می‌دادند تا نوعی شیشه (سیلیکات) به وجود آید .سپس این ماده را خرد و آسیاب می‌کردند و یک من و نیم از آن را با یک من سنگ چخماق و نیم من بلور مخلوط کرده ،آسیاب می‌کردند که برای تهیه انواع لعابها به کار می‌رفت تهیه شیشه برای تهیه شیشه ماسه (اکسید سیلیسیوم) را ب ا مواد شیمیای ی (مانن د سدیم کربنات) حرارت می دهند تا ذوب شود. شیش ه را ب ه ص ورت خمی ر در قالب های مختلف قرار می دهند و وسایل مختلف از آن می سازند. سرعت مصرف منابع آیا منابع طبیعی روزی به پایان می رسند یا همیشه می توانیم از آن ها استفاده کنیم؟ دوام و نگهداری اندوخته های طبیعی برای نسل های آینده کاهش مصرفکردن منابع دیگر میزان استفاده یا جایگزین ازمواد را کمتر کنیم . مانند استفاده از چوب یا پالستیک به جای آهن . استفاده از تلویزیون به جای روزنامه. استفاده از زنبیل به جای کاغذ یا پالستیک. بازیافت تغییر شکل وآماده سازی ماده به گونه ای که مجددا قابل استفاده شود. فواید بازیافت: ‏کاهش مصرف انرژی. ‏کاهش آلودگی هوا. ‏کاهش استفاده ازمنابع. ‏Jصادی. ‏صرفه جویی اقت استفاده مجدد ‏استفاده از شیشه به عنوان ظروف به جای دور ریختن آن ها. پایان

20,000 تومان