صفحه 1:
علوم و = ادبی
صفحه 2:
(فصل يكم) كليّات
درس اول:
مبانی علوم و فنون ادبی
ی که ذهن ما را به پوبایی درمی آورده صدایی که می شنویم.بویی
س می کنیمبرویدادی که می بینیم.مزه ای که می چشیم و چیزی
می کنیم هرکدام متن به شمار می آیند.
KE به برونه ی زبان گفته می شود که ذهن مخاطب را به پویایی و
وامی داردءمتن و تعریف آن ريشه در مباحث فلسفی داردء
صفحه 3:
پیشینه ی ادبیّات؟
همان ادب است ونزد پیشینیان» ادب
هرچیزی است که انسان را از خطا و اشتباه
حفظ مى کنده
۲" در حوزه ی زبان عناصری چون صرف
ونحوءبديع.معانى و بيانءقافيه »خط و ما
را از از خطای در سخن حفظ مى كنندء
صفحه 4:
ادیپ کیست؟
"ایب به کسی گفته می شود که با
شیوه های گوناگون سخن آشنا باشد,
صفحه 5:
ادبیّات چیست؟ (چهار تعریف ادبیّات)
" الف< مجموعه نوشته هاءاصطلاحات و
رفتارهایی که در یک رشته ی علمی پا
حرفه ای رواج می یابد»مانند #ادبیّات
پزشکیادبیّات مدیریت.ادبیّات
اخلاقءادبيّات سينماءو.٠ء
صفحه 6:
شمه ی آثار مکتوب که به تاریخ تمتّن بشری
فى باشد.مثل متون 1
فلسة يات كفته
ی+تاریخی»جغرافیایی»فلسفی و ۰۰۰ ادبیات
صفحه 7:
"اج" به نوشته هایی که باورهاءانديشه ها
و خیال ها را در عالی ترین صورت بیان
می کند »مثل #ادبیّات شفاهی.افسانه
هاءحکایات.مثل هاء ترانه ها و..ء
ادبیّات گفته می شود.
صفحه 8:
د- به سخن اثرگذار و بلیغ و رسا
ادبیّات گفته می شود
صفحه 9:
نتیجه گیری از تعریف ادبیات:
"ادبیات هنر کلامی است و کلامی است
که زیباءخیال انگیز,عاطفی
و تأثیرگذارباشد و مادّه ی آن زبان است
پس ادبیّات کاربرد هنری زبان ن استء»
صفحه 10:
تفاوت ادبیات و زبان در چیست؟(تفاوت در هدف)
"۷ الف- هدف زبان* ایجاد ارتباط و پیام رسانی است»
ب- هدف ادبیّات:زیبایی آفرینی است.
5 در منطق زبان واژگان معنی قراردادی و روشنی
دارند»
د- درادبيات با توجه به خیال.منطق معنایی زبان را
درهم ريخته می شودء
صفحه 11:
دو ويزكى سخن رسا و بلیغ چیست؟
صفحه 12:
۲" در لغت به معنی روشنی و درستی کلمه و
كلام .
"دار اصطلاح بیان مقصود با الفاظى روشن 9
روان به طوری که معنی آن به آسانی
فهمیده شود ه
صفحه 13:
en
| در لغت به معنی رسایی سخن .چیره
زبانی و شیوا سخنی ۰
u در اصطلاح.سخن گفتن به اقتضای حال
شنونده و جایگاه Ly مطابقت سخن با
موقعیت و شرایط »
صفحه 14:
لاذآور آین ضرب المتل و بیت است کد ؛:
5 جایی و هر نکته مکانی دارد»
ون که با کودک سروکارت فُتاد / هم زبان کودکی بايد
باد
«مولوى »
صفحه 15:
تفاوت فصاحت و بلاغت:
۲ الف- فصاحت به چگونگی واژگان بازمی گردد
ولی بلاغت هم به فصاحت توجه دارد و هم به
معنی و محتوای کلام «
ب* فصاحت جنبه ی ظاهری الفاظ و کلام
است ولی بلاغت به جنبه های معنوی و
محتوایی کلام مرتبط می شود.
صفحه 16:
شاخه های علم بلاغت؛
۲ الف-بدیع #مشتمل بر؟
- (آرايه ها ى لفظى) مانندة
[سجع.جناس.اشتفاق.موازنه:ترصیع.ذوقافیتین و۰۰۰)
- (آرایه های معنوی) مانند؛
([حسن تعلیل»تضاد.پاراد کسءتناسب.ایهام.لف
ونشرمثل و.ع۰)
صفحه 17:
"اب بیان #مشتمل بر
(تشبیه»استعاره» کنایهمجاز ))
صفحه 18:
; =U
( جمله های
. خبری استفهامآرزوامرنهی:ند!
طفى قصر وحصرةأيجازةأظناب»مساوات
5 1 بء
صفحه 19:
درس دوم : بررسی و طبقه بندی آثار:
" یکی از آسان ترین و کاربسردی ترین شیوه
های بررسی و
طبقه بندی آثار ادبی این است که متن را در سه قلمرو
زیر بررسی شود
۲ الف* قلمرو زبانی
۷ ب- قلمرو ادبی
لا ج - قلمرو فکری
صفحه 20:
قلمرو زبانی :مشتمل بر؛
۲ الف- سطح واژگانی(بررسی واژگان از نظر
فارسی و غیر فارسی بودن_ ساختمان کلمات
_ روابط معنایی _ درستی و نادرستی الفاظ
وه
"اب" سطح دستوری (قواعد دستوری_
دستورتاریخی_ کوتاهی وبلندی جمله ها _
لداع (Sani ln alam
صفحه 21:
قلمرو ادبی :مشتمل بر:
لا الف- سطح آوایی یا موسیقایی (قافیه- ردیف" آرایه های
لفظی و تناسبهای آوایی مانند واج آرایی- واژه آرایی- سجع
و چناس وه»»
ب<سطح بیان (بررسی تشبیه< استعاره* مجاز- کنایه
nant
ج-سطح بديع معنوى (بررسى تضاد- ايهام > تناسب
Kae
صفحه 22:
قلمرو فکری:
۲" منظور بیان انديشه و فکرحاکم برمتن
است «تعيين رنگ و بوی فکری و حال
وهواى مسلط برمتن ٠»
صفحه 23:
مصادیقی برای قلمرو فکری:
۲ عینی,ذهنی
۲ شادی گراغم گرا
خردگرااعشق گرا
۲ چبرگرااختیارگرا
لا عرفانى»طبيعت كرا
'! خوش بينىءبدبينى
۲ فلسفی,روان شناختی
۲" محلی وبومی .میهنی وجهانی
sand O
صفحه 24:
انواع ادبی :
نا قدیمی ترین طبقه بندی انواع ادبی در
يونان باستان بوده است كه عبارتند ازة
لا الف - حماسى
here!
"اج تعلیمی
لا وب نمایشی
صفحه 25:
تقسیم بندی آثار ادبی از دو دیدگاه Sle
لا الف* براساس محتوا و موضوع:
(شعرداستاننمایشنامه,قطعه
ى ادبى وءء .(
۲ ب* براساس ساختمان و شكل:
(قصيده.غزل.قطعه.مثنوى»رباعى.دوبيتى.مسمط؛مستزاد.ة
رکیب بند؛ترجیع بندهتک بیتی,شعرنوشعرسپیدموج
sees
صفحه 26:
درس سوم:کالبدشکافی متن1 (شعر)
صفحه 27:
منظور از کالبدشکافی چیست؟
"" بررسی پیکروکالبد شعر یا نثر به منظور
شناخت عناصر و سازه های
آن,کالبدشکافی گفته می شود.
صفحه 28:
مراحل کالبدشکافی:
لا الف" خوانش درست متن
لا پ- شناسایی واستخراج نکات زبانی
| ج- شناسایی واستخراج نکات ادبی
U د- شناسایی واستخراج نکات فکری
vo '' نتیجه گیری و تعیین نوع ادبی متن یا
اثر
صفحه 29:
خوانش درست متن:
'' نخستين كام مؤثّر در رويارويى با متن است.
۲ با خوانش درست متن می توان لحن و آهنگ
خاص متن را کشف کرد و به حال و هوای متن
بى بردء
۲ خوانش متن بسیارضروری است با آرامش می
خوانیم (مرحله ی چشم خوانی )تا به فضای
کلی اثر پی ببریم»
صفحه 30:
شناسایی واستخراج نکات زبانی مشتمل بر؛
بررسى 31 ژگان از نظر تاریخی و قدمت (دستور
تاریخی
بررسی واژگان از نظر دخیل و يا بومی بودن زبان
بررسی کاربرد شبکه های معنایی (مترادفات)
ترکیب سازی (وصفی,اضافی.عطفی و۰۰۰)
صفحه 31:
, کاربردهای دستور تاریخی مثل انواع
فک اضافه و حرف اضافه
سى و تحليل جمله ها از نظر
۱ ری خبری»پرسشی aang
واذكان از نظر ساختاريا
۳/۹۶ مشتق:۰.۰۰)
صفحه 32:
typ latte gail شتانمانی, زاستتظراع تکات ١
" الف" تعیین و چگونگی قافیه و ردیف
۲" ب" تعیین قالب شعر و یا نثر
te بررسی آرایه های لفظی و معنوی و زیورهای
کلامی مانند [سجع.جناس و .»+ تشبیه.استعاره
و
صفحه 33:
شناسایی ماستخراج نکات فکری:
"۲" بیان انديشه و فکرحاکم برمتن استءتعیین
رتف بو بوئ فكرين و حال و:هواق مساط
برمتن
لا مثال :
'' اين متن حال و هواى عرفان و خدا شناسى
دارد وهءء
ی و
این سروده حماسی است و بر میهن پرستی
تأكيد ويزه دارد وعءء
صفحه 34:
۱ نتیجه گیری و تعیین نوع ادبی متن يا اثر؛
"با توجه به فکر مسلط بر متن می توان
نتیجه ی منطقی گرفت و در پایان نوع
صفحه 35:
درس چهارم : کالبدشکافی متن 2(نثر)
۲ در متون نثر نیز چون نظم (درس سوم)به
بررسی و تحلیل آن در سه قلمرو
زبانی »ادبی و فکری می پردازیم»
صفحه 36:
منظور از چشم خوانی چیست؟
خواندن متن ادبی با آرامش و دقت بالا یا گذر دادن
چشم با سرعت از میان سطرها و صفحات متن است ۰
بیشتر صفحه خوانی می کنیم تا نمای کلّی اثر در
ذهن ما شکل بگیرد .
تا بفهمیم که متن درباره ی چه موضوعی است» متن
مورد نظر چه ساختاری داردء
پعنی لازم است با اين کار به برونه ی اثر پا ساختمان
بیرونی آن آشنا شویم»
u
صفحه 37:
1 منظور از برونه و درونه ی اثرادبی چیست؟
۲ به شکل ظاهر متن برونه ی اثر گفته می شود.
۲" درونه ی اثر ادبی همان محتوا . مفهوم و پیام اصلی
متن است.
۲ در این درس نمونه ای از نثر کلیله و دمنه .
کالبدشکافی شده است که می توان شیوه ی
مناسبی برای کالبدشکافی متن محسوب کرد.
صفحه 38:
کارگاه تحلیل فصل
9 بامراجعه a صفحه
های 2 3و 3 3و4 3کتاب علوم و فنون
ادبسی می توان دونمونه از متنن
ادبى (شعرو نشر)را در حوزه هاى
سه كانه ى زبانىءادبى و فكرى تحليل
نمودء
صفحه 39:
al Jaws ah | كام ديل مضل كوم الا
۲ اگر دانش آموز به درجه ای برسد که بتواند پیام
و محتوای متن را با توجه به قلمرو فکری کشف
و تعیین کند ؛مهم این است که او بتواند برای
بیان دیدگاه متن .استدلال بیاورد و دبیر باید به
استدلال و چرلیی او نمره بدهد نه به بخشی که
در اوّل جواب داده است»[دکترفریدون اکبری
شلذره)
صفحه 40: