صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
آموزش مبتني بر رویکرد تربيتي
ظرفیت ها و توانايي هاي مغز
تنوع بخشي و ایجاد انعطاف در شیره هاي آموزشي و اشاعه ي روش هاي غیر مستقیم »
فعال و مزثر در فرآیند ياددهي - يادگيري.
ارتقاء انگیزه ي تحصيلي و بهبود پیشرفت تحصيلي - تربيتي دانش آموزان.
افزایش سطح تعامل معلمان و دانش آموزان.
افزایش شادابي و نشاط در محیط کلاس هاي درس و جریان ياددهي -
صفحه 4:
صفحه 5:
بهترین کازی که مغز انسان انجام
می دهد 555 < است.
eet See ye en at Scene ۱۳۳۰
errs] toi.) ۹
gi jl ly o9> (4 = Jor LS. عصب كشي كند
صفحه 6:
مغز انسان بیشترین مساحت قشر غیر تخصصی را
در گونه های مختلف جهان دارد که تا به حال عملکرد
a Sao ۱ ۱ eee es 000
Co lec sical! + Herter Exel earn) ۱
mY pre eo eee ei
صفحه 7:
دندریت ها اشعابات شاخه مانندي
هستند که وقتي محیط پربار باشد, از
نورون ها معمولاً با نورون مجاور خود مرتبط هستند.
پيوندهاي بیشتر براي ایجاد ارتباطات؛
كارآيي بيشتري ایجاد مي کند
درست مانند زمني که در ثر ترفيك در شهره ميان برهايي ايجاد مي شود و مسيرهاي متفاوت نیز راه هاي فرار به وجود
آورند.
مي اورند.
صفحه 8:
صفحه 9:
ما به عنوان آموزشگر»
باید مباني این مراحل را بررسي کنیم»
شاید که به بینش هاي مفيدي در مورد نحوه ي
يادكيري دانش آموزان دست يابيم
صفحه 10:
گی ما سازگار
مواجهه با زمین
ز محرک های تصادفی از داده های حسی دقیق
(ستروست عه أذليه) (محیط های
صفحه 11:
تهدید هایی نظیر : اضطراب ,انگشت نمایی ,مهلت
هاى غير واقعى بنگه داشتن کودک پس از زمان مقرر در
مدرسه ,تحعیر «تمسخر,بن پناهی یا زور گوین
بسیاری از دانش آموزان,کاری بهتر از ماندن در
مدرسه را ندارند و اگر ماندن در مدرسه تجربه ای
تلح,باشد,این,احساس,بد. نظرکلی,د|
.درباره معلم, کلاس و مدرسه خراب.می
صفحه 12:
وقتی محیط را پربار کنیم,.قشر مخ ,ضخیم تر
و شعبه های دندریتی و مهره های رشد بیشتر و
اجسام سلولی بزرگتر می شوند.(هلى1990)
صفحه 13:
منابع برای پربارسازی محبط یادگیری بی شمارند از جمله:
خواندن و زبان
تحریک حرکتی
تفکر و حل مساله
هنر
محيط اطراف
صفحه 14:
7 leary
اول اين که مطلب یادگیری ضمن جدید بودن »
دوم روشی یافت که :
فراگیران ضمن تجربه کردن »
بتوانند به معلم خود بازخورد بدهند و
از او بازخورد بگیرند(باز خورد
صفحه 15:
چگونگی به حداکثر رساندن نمو مغز
صفحه 16:
صفحه 17:
چالش ذهنیچگونه ایجاد می شود؟
با ارائه ی مواد درسی جدید
** افزودن سطح دشواری
*** محدود كردن منابع
صفحه 18:
الله
وقتى داتش آموز ذن كاتس مقاله اى مى تويسدء
ee ae ١007
مقاله را ويرايش ۳۰
صفحه 19:
کل مغز موجودي است که به خود رجوع مي کند؛در واقع
بر اساس آن چه که تا به حال انجام شده است ,تصمیم مي
كيرد كه جه كاري انجام دهد.
بدون اين نظام شكوهمند بازخورد ( در مغز ) »از يادكيري عاجز خواهيم بود.
صفحه 20:
اثرات مثهيقريازخورد
اثرات مثبت بازخورد : افزایش توانییهای سازگاری
7 0 کاهش واکنش های فشار روانی
صفحه 21:
بازخورد به دنبال دارد
گروه بندی روشی عالی برای بازخورد اجتماعی و تحصیلی محسوب می شود. وقتی
دانش آموزان با یکدیگر صحبت می کننددر مورد نظرها و رفتارهای
همدیگر» بازخورد ویژه ای دریافت می کند.
حق انتخاب
تولید مى شود تغيير مى BS
صفحه 22:
صفحه 23:
آرزشمند و مورد توجه هستیم
مغزمان کنترل کننده های عصبی
۲
صفحه 24:
اگر دستیابی به بازخورد
مشکل باشد؛
یا نتوان پس از دريافت
بازخورد»
عملكرد را تعبير داد
مغز سريع ياد ار
صفحه 25:
منابع بازخورد فوری و خودساز
* تین معیارهایی برای عملکرد
*_پرهیز از اهداف شخصی
* استفاده از کامپیوتر
» زمانی که دانش آموز علکردش را همراه یکی از ارلیای خود یا معلمی از کلاس پاین تر یا بالائر *
مورد بررسی قرار می دهد.
صفحه 26:
صفحه 27:
وقتی بیداریم, هر لحظه با اين تصمیم گیری مهم رو به رو
هستیم ؛
به جه چیزی توجه کنیم؟
انسان طبیعی حدود 100/000 بار اين کار را در روز انجام می
.دهد
صفحه 28:
وقتی ما در یک موقعیت آموزشی از
جلب توجه صحبت می کنیم :
توجه بیرونی و متمرکز را مد نظر داریم
بدان معنا که داش آموز به آموزگار نگاه کند و
فقط یه فکر در سی باشد که معلم ارائه می کند.
صفحه 29:
2
در سراسر مغز نظام های توجهی قرار دارند.
تمایزات بین حرکت »صداها و عواطف (مانند تهدید)»بخش اعظم توجه ما را به
خود جلب می کنند.
در توجه »مواد شیمیایی »مهم ترین نقش را به عهده دارند.
ژن ها نیز ممکن است در توجه دخیل باشند.
صفحه 30:
وقتی موضوع یادگیری
برای دانش آموزان ؛
جالب و با انتخاب آن ها نباشد
جلب توجه دانش آموزان
بسیار ضعیف است.
صفحه 31:
معمولاً ما از دانش آموزان می خواهیم موضوع های مناسب
برای توجه (که اغب آموزگار است) را تعیین کنند و
َأ زمانى كه نستور العمل جديدى صائر تشده »
توجه خود را به همان موضوع مسلوف كنند. | !!
( حتى اگر موضوع یک سخنرانی یک ساعته باشد)
یک جک هد محدط که اخلب Me نب نز
بگیرند.
صفحه 32:
+ یک فرصت جالب و مورد علاقه
* _ درون داد حمی مانند
+ متمرکز ( اشعه ليزر ) --
* لحظه ی حساس شیمیابی
« پراکنده و نامنسجم
(چراغ های موجود در درخت)
صفحه 33:
فریادشخص(چیزی درد اتفق می افد)
۱ » ياسخ به اين مرحله » مدت جلب توجه ما را به
موضوع تعیین می کند .
صفحه 34:
07 pv y3
0 Ce Creep neath) anvere aap riE Cy
Fear sO ee ee enor
6
اين ظرفيت آن قدر زیاد است که نمی تواند به
600017 eee serene errr
000 ا
ا ل توجه بیرونی
,نداشته باشد
ده ها ميليون ا |
صفحه 35:
در مرحله توجه مداوم و سطح بالا »
US eno Jot Oinin j20
توجه بیرونی و واقعی در سطحی بالا و مداوم ءتنها برای مدت زمان
كوتاهى »معمولاً 00 دقیقه یا کمتر» حفظ می شود.
معلم پس از ارایه ی مطلب جدید؛بایدبا یک ؛ بحث گروهی کوچک.به دانش آموزان
فرصت دهد تا آن مطلب را و
درست كنند.
بس از آن كه يادكيرى كاملاً جديد صورت گرفت.آموزگار باید فعالیت -هایی کوتاه و
متفاوتءكه ايجاد كننده ى مهارتهاى ارتباطى هستندء ترتيب دهد؛مانند قدم زدن يا توب
بازى.
ويكى مهم زمان استراحتءيا زمان يردازش شخصىءداشتن حق انتخاب است.
صفحه 36:
بخش اعظم آن چه که یاد می گیریم ءنمی تواند به گونه ای هوشیارانه پردازش
شود و اين یادگیری بسیار سریع رخ می دهد.(ما برای پردازش آن به زمان
نیاز داریم.)
برای خلق معنای جدید .به زمان درونی نیاز داریم.معنا هميشه از درون پدید می
آيد »نه از بيرون.
پس از هر تجربه ی جدید یادگیری به زمان نیاز داریم تا آن را تثبیت.
صفحه 37:
۱
مى ذطيد به مدت 9
5211110000
حق انتخاب داشتن
ر مواردی نظیر :محتوا بزمان بندی کار شریکی»
پروژ»فرآیند محیط یا منبع حق انتخاب ايجاد كنيد
شخصى كردن يادكيرى(مرتبط)
برق را جه غقرات نميه شير + مراطل
.زندكى»دوستى »سلامت و...ربط دهيد
جذاب بودن
.يادكيرى را پر از عاطفه و انرژی کنید
از حرکات بدتى استفاده كنيد
بكذاريد مهلت بايان انجام كار را دائش آموزان تعيين كنند و
.همسالان رابرای انجام کار تحت فشار قرار دهند
اجباری بودن
صد در صد دستورالسل » منابع محدود وبدون درون داد دانش
آموزی است.برای مثال کار تک نفره
شخصی نکردن پلدگیری(نامرتبط)
يادكيرى غير شخصى بى فايده و بى ارتباط به موة
.صرفا به منظور قبول شدن در آزمون انجام می شود
غیر فعال بودن
Ayana eae ea Sue lI
سخنرانی و کار نشستنی
است
صفحه 38:
تغيير مكان : به عقب يا كنار
كلاس رفتن»حتى خارج شدن ازكلاس»تعويض كلاس»كردش علمى و... (سيستم يسين مغز به كونه اى.
است كه به مكان بيش تر از علائمى جون رنك:شكل يا حركت واكنش نشان مى دهد. اكرمن © ©0©6)
نوآورى : نوآورى ضامن آمادكى »براى توجه است.
*** از دانش آموزان بخواهيد مطلب یاد گرفته شده را به يكديكر و سيس در كروه
هاى كوجك ارايه دهند.
* از افراد مدرسه خود بخواهيد كه سخنران ميهمان كلاس شوند.
* برای شروع» پایان و اغلب فعاليت ها و روند هاى تكرارى كلاس »از كارهاى سركرم کننده و انرژی
دهنده استفاده کنید.نظیر 6 بار دست زدن یا پا کوبیدن برزمین ءشاید نشانه ی خوبی برای ارائه ی
خلاصه ای از درس روزانه باشد.
*** تغییر در آهنگ ءشتاب و بلندی صدا یا لهجه ,عکس .زنگ لباس های خاص,بلند
گروهی و ...
صفحه 39:
.البته این روش های پیشنهادی
.يك يا دو بار در روز به كار مى روند
SE ۱
.دو عامل زیر از اهمیت به سزایی برخوردار است
تغییرات مستمر در شتاب آموزش-1
زمان تفكر-2
OTe 00 0000000000
اا ين
eae nes
صفحه 40:
صفحه 41:
فشارروانی مزمن,به توانایی دانش آموز درجداسازی مسائل مهم از مسائل کم
اهميتءلطمه مى زند.ركريىوه6)
فشار روانىءبر تفكر و حافظه اثر مى كذارد و حافظه كوتاه مدت و توانايى
تشكيل حافظه هاى بلند مدت »در مغز مسدود مى شود.(جاكوبز و نال ©©06)
فشار روانى مزمن»درجهى ابتلا به بيمارى دائش آموز را افزايش مى دهد.(دستكاه ايمنى بدن دانش آموزان در زمان
امتحان»ضعيف مى شودءغيبت از كلاس درس رخ مى دهد و در نتيجه نمره »بايين ترمى
el)
صفحه 42:
570005
صفحه 43:
کلا س های شلوغءایجاد ارتباط ضعیف و حتی نور کم کلاس ۰ تأثیرگذار است.
فشار روانی در مدرسهباعث به وجود آمدن مشکلات بينايى مى شود.
استفاده از کامپیوتر و نگاه كردن نوارهاى ويدئو يى.
صفحه 44:
مهار شرایطی که می توانند فشار روانی ایجاد کنند:
* آموزش فنون مهار فشار روانی به دانش آموزان:
از جمله تنظیم زمان.تنفس»نقش زمان استراحت»فنون ارتباطی و کمک گرفتن از
دوست بازى»تمرين»بحث و بركزارى جشنءنرمش بدنى
نرمش بدنى »موجب ترشح يك عامل عصب كرا * مى شود كه مشتق از مغز است و موجب افزايش
ارتباط عصبی»خوش خلقی و کمک به شکل گیری حافظه ی بلند مدت می شود.
(dO? 458)
هبررسی تهدیدهای خارج ازکلاس»تهدیدهای دانش آموزان دیگر
و تهدید های معلمان
*عامل و
مغز تأثير بكذارد.
صفحه 45:
تهدیدهای خارج از کلاس درس(قلدری در راهرو »دعوا ) : به آنان مهلت داده
شود تا از طریق فعالیت های گروهی (بحث در گروه های کوچک یا بنل دستی) و یا فعالیت های
فردی (روزنامه نویسءتفکر و نگارش خلاق) از دنیای احتمالاً خطرناک بیرون خارج شوند.
تهدیدهای دانش آموزان دیگر :
* انتظاراتی روشن برای رفتار کلاسی تعيين شود.معلم براى استفاده از هوش عاطفى مناسب الكو باشده
مورد زبان متناسب محیط مدرسه صحبت شود ۰ دانش آموزان با ايفاى نقش رفتارهاى مقبول و
نامتتاسب را نمایش دهندو ...
** تهدیدهای دبیران :
* انتظارات بدون تهدید طلب شوندمهلت های غیر واقعی برای دانش آموزان تعیین نشود(مثلا در نیمه ی
فعالیت از دانش آموزان سوال شود چند تفر وقت بیشتری احتیاج دارند؟ یا چند تفر
هفته کافی است؟) هیچ وقت دانش -آموزان به خاطر بد رفتارى»تهديد به فرستادن به
فرستاده شوند يا شوند.ز مشارکت دانش آموزان در برقراری حفظ نظم د کلام اسفاده
صفحه 46:
3-هیج گاه با انگشت به دانش آموزان اشاره نکنید به دانش آموزان
کمک کنیدتا محل منابع اصلی مواد درسی یا هم گروهی را بيابند.
4-به آن ها کمک کنید تا برای خود, اهداف خاص, واقع بینانه و قابل
5-از آن ها ببرسید چه چیزی مانع یادگیری شان است.این مانع ها
گاهی زبان دوم است,گاهی سبک یادگیری یا حتی دانش آموز بغل
دستی است.
6- شما در حکم یک معلم , نباید به دانش آموزان بگویید هر آن چه
آن ها بخواهند انجام می دهید .به آن ها نشان دهید که تمایل دارید به
حرفشان کوش دهبد و از آن ها باد بخیرید .با شرکت 5۳
برنامه ریزی هاءتشریک مساعی و وضع روحی آن ها ؛
شود و در خواست هایشان برای تغییر. صورتی معقول تر به <
د.
صفحه 47:
صفحه 48:
واکنش مغز انسان .در برابر پاداش »برای تکالیف حل مسأله ای
سادهءتفاوت بسیاری با واکنش آن در برابر پاداش برای تکالیف حل
مسأله ای پیچیده تر دارد.
باداش كوتاه مدت مى تواند برای واکتش های فیزیکی سادهبه طور موقت ایجادانگیزه کند 4
اما رفتارهای پیچیده تر اغلب پس از پاداش دادن به جاى اين كه تقويت شوند »لطمه
(دکی»ولراند»پله تیه»رایان196»کن199)
صفحه 49:
دين ويتريك مى كويد :)سال ها تصور می کردیم »کودک وقتی کار درستی می
کند »بایدفوری پاداش بگیرد ؛اما
مغزءبسیار پیچیده تر از بخش آموزش ماست ؛
مغز »نظام های بسیاری دارد که به طور موازی و با هم کار می کنند.
مغز با نوجویی و کنجکاوی »دریافت ارتباط و خوطه وری در بازخورد از
موفتیت هایش»به غنای کامل می رسد.
پیشنهاد می شود؛,» ۳,, *..نرده از انجام پروژه , حل مسالة -
جام آن فعالیت ها »فرایند مهم تر از پاسخ اس هقان
۰ (نادیا 1695)
صفحه 50:
صفحه 51:
حذف تهدید:
از دانش آموزان خواسته شود با استفاده از پورش فکری از چیزهایی که مانع یادگیری شان
است فهرستی تهیه کنند.سپس می توانند در مورد کاهش اين موانع .به بحث بپردازند.
تعیین هدفز
تعیین هدف همراه با حق انتخاب دانش آموز در هر روز می تواند نگرش متمرکزتری
را به وجود آورد.برای اين که دانش آموزان را برای یک موضوع آماده کنیدءاز طرح
سوال های مشکل یا داستان های شخصی استفاده کنید تا توجه شان جلب شود. برای
مثال» امروز می خواهیم حرکت مواد غذایی را در بزرگراه بدن یعنی دستگاه گردش
خون بررسی کنیم.آخرین باری که شما مریض شدید این دستگاه»بخشی از راه مداوای
شما را تعیین کرده است.اين مسأله تضمین می کند که درس به آن ها مربوط است.
صفحه 52:
تثیرمثبت بر باور دانش آموز درباره ی خودش و يادكيرى:
اين کار می تواند در قالب تصدیق»قدر دانی ازموفقیت دانش آموز»
حرکات غير کلامی مثبت.مسژولیت کلاسی »کار تیمی یا پوسترهای مفید باشد.
فعال سازى و به كاركيرى عواطف مثبت
عواطف دانش آموز طوری جهت داده شود که بتوانند به خوبی ازنمایش»حرکت بازی و
جشن استفاده کنند. هم چنین به آن ها آموزش داده شود که چگونه عواطف خود را مهار
افزایش بازخورد :
ایجاد آن فرایند یادگیری است که دانش آموز بتواند با بازخوردی بی پایان و خود مهار »آن
را کسب کند.کار با کامپیوتر کاملاً چنین یادگیری را ایجاد می کندهاما فعالیت های خوب
طراحی شدهءکار گروهی و فهرست های ارزیابی نیز می توانند اين كار را انجام دهند.
صفحه 53:
صفحه 54:
جنبه ی عاطفی یادگیری»همان کنش متقابل مهم بین نحوه ی احسا»عمل و تذکر ماست.
ذهن و عاطفه از هم جدا لیستند؛ عواطف؛تفکر و یادگیری با هم ارتباطی تنگاتنگ دارند.
آموزگاری که به شاگردش کمک می کند تا با دستیابی به موفقیت درستی و تحسین در کلاس »احساس خوبی درباره ی یادگیری پیدا
کند؛در حقیقت »همان کاری را انجام می دهد که مغز دانش آموز می طلید.
عواطف»منبع اطلاعاتی بسیار مهم برای یادگیری اند. (لودو (BOSS
صفحه 55:
عواطف چیزی اضافه بر یادگیری نیست ؛در حقیقت عراطف شکلی از یادگیری محسوب می شوند.
عواطف ماءحاصل معرفت دوران زندگی است که از نظر ژنتیکی پالایش یافته است.
ما ياد كرفته ايم كه به جه جيزى عشق بورزيم “جه زمانى و چگونه به چیزی اهمیت بدهیمو به چه کسی اعتماد کنیم .از دست دادن
حرمت شعف حاصل از موفقیت»لذت کشف و ترس از شکست را آموخته ایم.
این یادگیری همچون هر بخش دیگر آموزش؛از اهمیت برخوردار است.
صفحه 56:
ایفای نقش:
* آموزگار باید برای عشق به یادگیری»الگو باشد و باید برای شغل خود اشتیاق داشته
باشد.برای مثال»اگر چیزی به كلاس مى آوريدءبا شور و هیجان بیاورید.
* پر هیجان باشید.
** لبخند بزنید.
* یک داستان واقعی عاطفی تعریف کنید.
* یک سی دی جدید را با افتخار نمایش دهید.
*** کتاب بخوانید.
۶ در کارهای دسته جمعی شرکت کنید.
* بگذارید دانش آموزان بدانند جه جيزى شما را به هیجان می آورد.
صفحه 57:
بزرگداشت:
* کار دانش آموز را به طرق مختلف به نمایش بگذارید.
*** قدر دانی کنید»میهمانی ترتیب دهیدو سرگرمی ایجاد کنید.
برای مثال »ءوقتی دانش آموزان طرح ذهنی کاری را تمام کردنداز آن ها بخواهید تا
طرح ذهنی خود را که به اندازه ی پوستر است.به 0 گروه دو نفری از دانش آموزان
نشان دهند.هدف از این کار »پیدا کردن دو چیز مورد علاقه ی آن هاست.
** در همان حال که طرح خود را در کلاس می گرداننده ضمن نشان دادن طرح ذهنی خود
به دانش آموزان »مطالبی را از همكلاسى هايشان ياد مى گيرند.
** مطلوب آن است که بزرگداشت ءبه گونه ای نهادینه شود که دانش
تشویق آموزگار »هربار که بخواهندهاين کار را انجام دهند.
صفحه 58:
ارتباطات کلامی دو جانبه:
- ارتباطات کلامی دو جانبه می تواند مذاکره»گفت و گو یا بحث را در
برگيرد.
2 به دانش آموزان بگویید تا با اتفاق نظر » فهرستی از اولویت هایشان را
تهیه کنند؛ آن زمان است که عواطفشان
را درگیر کرده اید.
©- سبس كلاس رادو دسته كنيد تابه مبارزه با يكديكر بيردازند.
تحقيقات نشان مى دهند كه وقتى عواطف بلافاصله يس از
»دركير شوند »احتمال به خاطر سپاری» بیشتر می شود ی
افزايش مى يابد " مک گاف»کهیل»پرنت»مشتر»کلمن-مشزو
صفحه 59:
استفاده ی هدفمند از تشریفات معمول حرکتی مانند دست زدن»تشويق كردن
wd
تشریفات معمول می تواندبسیار زود دانش آموزان را مشغول کند.
مى توانيد از اين تشريفات براى اعلان ورودءخروجءتجليل و شروع يك فعاليت استفاده كنيد.
اين کارها را سریع و با شادی انجام دهید و برای آن که دانش آموزان خسته نشوندههر هفته آن ها را تغییر دهید.
می توان تشویق خاصی برای هر یک از اعضای گروه و تشویق متفاوتی برای شروع و پایان روز داشته باشند.
البته تشریفات معمول »بای منطبق با سن دانش آموز باشد.
صفحه 60:
درون نگری:
** استفاده از مجله»بحث»مشارکت فکری»داستان»تفکر و تأمل درباره ی مسائل
مختلف و مردم ممکن است دانش آموزان را شخصاً مشغول کند.
** اگر در اخبار به خبر بدی برخورد کردیدهاز دانش آموزان بخواهید در مورد آن
مطلبی بنویسند یا حرف بزنند.حوادث روزمره یا اتفاقات شخصی نیز مثمر ثمرند.
** از آن ها بخواهید افکار خود را با بغل دستی یا هم گروهی هایشان در میان
بگذارند.
** به آن ها كمك كنيد تا با کاری که در کلاس انجام می دهند.ارتب
برقرار كنند.
صفحه 61:
صفحه 62:
ورزش »اکسیژن منز را تأمین و همچنین آن را با محرک مخصوص
بافت عصبی(ماده ای بسیار مغذی) تغذیه می کند و موجب رشد و
ایجاد ارتباطات بيشتر ميان نورون ها می شود.
کودکانی که طی روز تربیت بدنی دارندءاز کودکان دیگر که تربیت
بدتی ندارند ءتناسب حرکتی »عملکرد تحصیلی و نگرش بهتری به
مدرسه از خود نشان می هند. (جیمز پرلاجک ر فرادک هگن699)
صفحه 63:
*#تمرین فیزیکی به تنهایی موجب ایجاد
واكنش سريع آدرنالين- نور آدرنالين و بهبودى
سريع مى شود.
به عبارت دیگر,با پرورش جسم,مغز Sly
واکنش سریع به چالش ها آمادگی بیشتر مى
یابد.میزان متعادل ورزش , 3بار در هفته, ,هربار
20 دفیقه می تواند تاثیرات بسیار ند
باشد.
صفحه 64:
یادگیری سازگار با مغز.بدین معناست که آموزشگران باید ریاضی»حرکتجغرافی»مهارت های اجتماعینقش بازی کردن»علوم و تربیت.
بدنی را با هم تلیق کنند.
آموزكاران در كلاس درس:بايد به همان علتى كه آموزكاران تربيت بدنیدنش آموزان را وادار به شمردن می کندآنان را وادار به
(GOOF pal) aus CS
صفحه 65:
تعيين هدف در حال حركت :
** در ابتداى كلاسءدانش آموزان را به كروه هاى © نفرى تقسيم كنيد. بدين ترتيب آن ها مى توانند هدف خود را با
شکلک در آوردن یا پانتومیم برای دوستان خود بیان کنند یا با هم قدم بزنند و ضمن آن »هدف های خود را تعیین
کنند.
صفحه 66:
صوال برایشان مطرح کنید که حواسشان را جمع کنند و از آن ها بخواهید به این سزال
ها پاسخ دهند؛مان
* امروز و امسال چه اهدافی دارم؟
* برای آن که امروز و اين هفته به اهدافم برسم جه كارهايى بايد در كلاس انجام دهم؟
** جرا برايم مهم است كه امروز به اهدافم برسم
** شما مى توانيد هر سؤالى ببرسيد و از دانش آموزان نیز بخواهید برسش هايى بسازند.
صفحه 67:
ن :تتاتر و نقش بازی کردن:برای نشان دادن موضوع درس جدید یا مرور درس گذشته :دانش آموزان را عادت دهید با تفش بازی
کردن یا اجرای پانتومیم منند آگهی تجاری یک دقیقه ای تلویزیونی عمل کنید.
اى اندازه كيرى اشياى داخل اتاق »از اعضاى بدن استفاده كنيد و نتايج را به كلاس كزارش كنيد.
ت و با: فعاليت هاى تبادلى دست و پا را بیاموزید و به کار گیرید تا هردو نیمکره ی مغز وادار شوند با یکدیگر بهتر
ارتباط برقرار كنند.مثلاً با دست راست به شانه ى جب وبا دست جب به شانه ی راست بزنيد.
صفحه 68:
کمبردهای مالی ؛اغلب متوجه هنر و تربیت بدنی می شوندو آن ها را غیرضروری می نمایانند.
۱۳ PY aster ee Crear re gest key
دانش آموزان را به مدرسه علاقه مند می کنند و عملکرد تحصیلی شان را
. ارتقاء مى دهند
صفحه 69:
صفحه 70:
دیدگاه سنتی »مدرسه را عرصه ای اجتماعی و سیستمی برای ارائه ی اطلاعات می
دانست. اما معنادار بودن یا نبودن اطلاعات ءاز اهمیت چندانی برخوردار نبود ؛
عصر اطلاعات تمام اين مفاهيم را تغییر داد. دانش آموز در دهه ی 990 چند
متن درسی.سه کانال تلویزیونی»چند رمان و مجله در اختیار داشت ؛اما امروزه
وضعیت بسیار متفاوت است.هزاران وب سایت .ارتباطات اینترنتی بی شمارپست
الکترونیکی ءنمابر »تلفن همراه و احضار کننده ها(0206۲) همه و همه آماده اند
تا به سیستم پردازش اطلاعات مغز یورش ببرند.
صفحه 71:
أين أنبوه حقيقى داده هآ ؛موجب مى شود تا ما همچون فعال أز كار ييفتيم.
اطلاعات »كلاس ها و محتواى بيشتر براى يادكيرى در مدرسه بر دانش آموزان تأثيرى منفى مى كذارند ؛و آن فشار روانى حاصل از
بار اضافى اطلاعات است.
يك راه حل »تضمين كيفيت اطلاعات است هنه كميت آن.
اين كار را مى توان با هماهنك كردن هدفمند معنا انجام داد.
صفحه 72:
دو نوع معنا وجود دارد :
**معنای ارجاعی (سطحی) :معنایی شاخص و موجود در فرهنگ لغت است.
*** معنای حسی (عمتی) : معنا هایی که عمیقاً در زندگی آن را احساس کرده ایم و به گونه
ای ريشه دار در مغز ما حک شده است.
** (کاسلین0006) (سطحی (sie
عواملی که در معنا سازی دخیل هستند:
میدن
صفحه 73:
هیچ گاه تصور نکنید چیزی که به شما مربوط است dy دانش آموزان شما نیز مربوط است.به آن ها کمک کنید تا مرتبط بودن را کشف
کند (با بحث»نقشه کشی و روزنامه نویسی و...)؛ما ارتباطات خود را به آنان تحمیل نکنید.
بگذارید دانش آموزان آن چه را که آموزش می بینند »به زبان خود بیان کنند.
آموزگارانی که همچنان بر روش های سخنرانی یک طرفه تاکید دارنداصل مهمی را در مغز نادده می گیرند ؛آدمی اساسا موجودی
اجتماعی است و مغز در محیطی اجتماعی رشد می کند.
صفحه 74:
صحبت کردن .سهیم شدن در ایده ها و بحث کردن بسیار مهم هستند ؛مغز آدمی
از نظر زیست شناختی .برای زبان و ارتباط با دیگران عصب کشی شده
است.
سزال هایی طرح کنید تا دانش آموزان بتوانند با یکدیگر بحث کنند ءآن ها را به
گروه های دو نفری تقسیم کنید و بگذارید تجارب شخصی خود را در اختیار
یکدیگر قرار دهند.زمانی را برای تداعی آزاد در نظر بگیرید.
می توانید بپربید:
صفحه 75:
عواطف و معناسازی
عواطف و معنا چنان درهم تنیده شده اند که مواد شیمیایی عاطنه»درست
همزمان با شناخت ترشح می شوند. زمبسنوه»ررووهم)
حس ارزیابی ما درباره ی حوادثءافراد و جيزهاست كه به همه جيز معنا مى
بخشد.(اين خير است ؟ يا شر ؟ )
ما آموخته ايم كه توانايى شناسايى خوب از بد »عملكردى شناختى و براساس
تجربه هاى زندكى است.اين مسأله تا حدى واقعيت دارد ؛ وقتى جيزى را
ارزيابى مى كنيم »در حقيقت محتوا را مملو از احساسات مى كنيم. تمام اين
مسائل در سطحى ناخودآكاه »وسط مغز و ساقه ى مغز رخ مى دهند.
(سایتریک 0696 ر لردر 0690).
عواطف معنا را به كار مى كيرند و يادكيرى آتى ما را بيش بينى مى کنندازیرا همین عواطف.
اهداف »باورها :تعبات و انتظارات ما را در برمى كيرند.
صفحه 76:
وقتی دانش آموزان هدفی را تعیین می کنندهاين عواطف آن هاستکه هدف را خلق می کندو عتاقه ی آن هاست که موجب رسیدن به
آن هدف می شود.
أكر مى خواهيد از عواطف بهره گیریددانش آموزان را وادار کنی تا دليل اين كه جرا مى خواهند به اهدافشان برسند را برای
يكديكر بازكو كنند.
در كلاس درس »حالت هاى عاطفى شرط بسيار مهمى است ءكه معلم بايد يه كمك آن يادكيرى را رهبرى كند.
صفحه 77:
وقتی عناصر عاطفی هر موضوعی را که تدریس می کنیم نادیده
بگیریم »در حقیقت دانش آموزان را از یادگیری معنادار
محروم می کنیم (کین و کین).
صفحه 78:
بیان احساسات.
سرمایه گذاری
ازگی
همکاری
کارآموزی
صفحه 79:
بیان احساسات :
** جعبه اى كنار در كلاس بكذاريد تا دانش آموزان بتوانند احساسات منفى
خود را روى كاغذ يا به صورت نمادين درون آن بيندازند.
** از تجسمی آرامش بخش یا نرمشی فرح بخش استفاده کنید و يا كارى
فیزیکی انجام دهید ؛مانند قدم زدن »کرال متقاطع )»کش و قوس رفتن یا
بازی کردن.
**زمانی را به گفت و گوی دانش آموزان اختصاص دهید(فردی یا گروهی).
بگذارید برای روزنامه نویسی.خودسنجی پا تعیین_هدف)ءزمانی برا
تفکر درونی داشته باشند.
صفحه 80:
حرکت:
** با استفاده از ایفای نقش»تناتر»نمایش,پانتومیم»نقاشی و شبیه سازی»همراه شدن عواطف
مثبت با یادگیری را تضمین کنید.
سرمایه گذاری:
** دانش آموزان تا زمانی خواهان انجام پروژه های بزرگ یا عمومی هستند که منبع در
اختیار داشته باشند و از حمایت همکلاسی های خود برخوردار شوند.
تازگی:
** تازگی یکی از مژثر ترین شرایط آزمایش شده ای است که موجب واکنش هورمونی
مى شود (لرین ر کر 0000).تازگی بیش از حد درماندگی به دنبال دارد و تازگی کمتر از
حد نيز كسالت به بار می آورد.
** تازگی را مرتبط با دانش آموزان »اجتماعی و همراه با سرگرمی ارات
صفحه 81:
همكارى بين همسالان را بيشتر كنيدءبروزه ها را مشاركتى كنيد.
کار آموزی
_دانش آموزان را به کارآموزی کارشناسان رشته های مختلف بگمارید ؛بدین ترتیب می توانید یادگیری را با ایجاد ارتباط بیشتر تقویت.
کنید.
الكوسازى :
* معناسازى برخاسته از فعال سازى عاطفى »
** با استفاده از سؤال هايى از دانش آموزان بيرسيد جكونه آن جه را كه مى
دانند »فهميده اند؟
صفحه 82:
اهمیت موقعیت و الگوها
الگو دادن به اطلاعات .به معناي سازماندهي و ارتباط اطلاعات جدید به قلاب هاي ذهني اي است که قبلاً رشد
یفته ند (جین هلي (WOOF
صفحه 83:
*** صبورانه به سوال های دانش آموزان پاسخ دهید ؛ بدون آن که ریشخندشان
کنید .پاسختان نیز نباید بیش از حد مختصر یا مفصل باشد.
الگوهایی را از طبیعت مطرح کنید .برای مثال :
«آيا مى توانيد تمام شکل های برگ را در درختان ببینید؟ »
** مهارت هاى دسته بندى اشياء »ايده ها »اسامى ؛ اطلاعات و دیگر ایده های اصلی
را به بحث بكذاريد.
* متن هایی را برایشان بخوانید و از آن ها بخواهید الگوهای سازمان دهى را در آن
هابيابند.اين الگوها می توانند چرخه های علت و معلول »مسأله و راه حل یا بخش
های مهیج و یا زمان افت یک داستان باشند.
* سوال هایی بپرسید که عرامل موجود در طبیعت با یکدیگی ۱
صفحه 84:
* به دانش آموزان کمک کنید که از مهارت های حرکتی استفاده کنند تا بتوانند پیش از
اين كه نياز به دانستن مطلبی پیدا کنند ءاز فرایند یادگیری آن گذر کرده باشند.
* چند روز یا چند هفته پیش از شروع یک موضوع »دانش آموزان را با شیوه هایی آماده
كنيد ؛مانند :شرح مختصری از آن موضوع به طور شفاهی »بازی های قابل اجرا در
متن یا دستنویس ءتوضیحات استعاری و نقشه های ذهنی از موضوع که روی دیوار
نصب شده اند.
*** وقتى موضوعى را تمام كرديد ءاز اين امر اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان وقت
ارزیابی جنبه های مثبت و منفی »بحث در مورد مرتبط بودن آن موضوع و نمایش
الگوهایشان را با استفاده از مدل »بازی و آموزش داشته اند.
صفحه 85:
JJ حافظه 9و پادآوری
صفحه 86:
زمانیمی تونم چیزی را بهبتریننحو بازیابیکنم كه بدا به آن توجه كرده باشيم.
* موفقیت در اين بازيابى ءتا حد زيادى به حالت عزمان و موقعيت يستكى دارد.
** باريك و هال (1©9©01)) نشان دادئد كه وقتى فرد به موقعيت و حالت عتوجه دقيق داشته
بلشد «زبان بریلشی بمکان ها اسامی و اشخاص را به خوبی به یلد می آورد.
صفحه 87:
تنوع شیره هاى ذخيره و بازيابى اطلاعات »كوياى اين مطلب است كه ما بايد كمتر به حافظه و بيشتر به نوع حافظه و
جكونكى بازيابى آن فكر كنيم.
** دانش آموزان با استفاده از سيستم صحيح و به شیره ای مناسب «می توانند مطالبی را كه ياد كرفته اند »بهتر به ياد
آورند.
صفحه 88:
مقدار اطلاعاتی که در دسترس
يادكيرنده است »در هر يك ان
coe 8 یاید.
حافظه ی بلند مدت
شامل محرک های خودآگاه و ناخودآگاه می
شود. ميليون ها ذره در ثانيه)
معمولا"000 - ۵ ثانیه طول می کشد. فقط بخش
کوچکی از آن چه که دریافت می کنیم در این
محفظه ی موقتی ذخیره می شود.
برای حفظ دانش بیانی باید آن را به طور فعال پردازش
كنيم. از راه بحث »نقاشى »نقشه كشى »تفكر يا
مجادله
شامل حافظه ى آشكارى است كه برداز:
طور يادكيرى بنهان كه شامل مهارت ها.
شرطى شده است.
صفحه 89:
صفحه 90:
حافظه ی آشکار : 4 -معنایی ۰ 0 رویدادی
م مسیر های معنایی(یادگیری درسی»جزوه ای یا کتابی)
+ حافظه ی معنایی در جهان واژه ها زیست می کند.و به واسطه ی تداعی »تشابهات یا
تباین ها فعال می شود.
* مطالب زمانی به بهترين نحو به ياد می آیند که به صورت یک قطعه (جمله ) باشند ؛
یعنی به صورت اندیشه های مجزا »ایده ها یا گروه ایده های مرتبط به هم.
*** حافظه ی فعال ما با قطعات محدود می شود و اغلب کمتر از
دارد ؛مكر آن که تمرین »مرور یا دوباره فعال شود.
صفحه 91:
2- مسیرهای رویدادی (یادسپاری مکانی ,فضایی یا
موقعیتی) ؛
یادگیری و حافظه با محیط یا مکانی خاص برانگيخته می شود. مکان محتوا را به یاد می
آورد.
این نوع حافظه با کنجکاوی »نو بودن و انتظارات ءتحریک »وبا درون داد حسی
شدید .مانند مناظر »ءصدا .بو .طعم و لمس تقویت می شود.
پردازش رویدادی .نقطه ضعفی عمده دارد و آن آلودگی است. و آن زمانی اتفاق می افتد
که شما رویدادها یا موضوع های بسیار زیادی را در یک مکان داشته باشید (مانند
یادگیری به مدت چند ماه روی یک صندلی در یک کلاس درس و در یک مدرسه),
این اتفاق برای دانش آموزانی پیش می آید که درس خود را واقعاً می دانند ؛اما از «قلاب
خاص» یا «نام های پرونده های» ذهنی لازم برای بازیابی تمام یادگیری
خود.برخوردار نیستند. برای همین دانش آموزان »امتحانات چندگزینه ای را ترجیح می
دهند #زیرا اين نوع امتحان ۰۶:6 ۰,۰ :7 7 را در اختیارشان
صفحه 92:
حافظهى بنهان : [)سروال دار 2 بازتابى
)سحافظه ی روال دار (حرکتی یادگیری بدنی یا عادتی) :
** این حافظه با رفتار .اعمال و واکنش های دانش آموز بیان می شود؛ و با CAS pa
فیزیکی ءورزش ؛حرکات موزون »بازی »تثاتر و ایفای نقش فعال می گردد.
*** اين فعاليت ها در مقایسه با فعالیت شناختی محض منبع بزرگتر» گسترده تر »پیچیده
تر و کلی تری از درون داد حسی برای مغز ایجاد می کند.
** اين نوع يادكيرى در مدرسه »سال به سال كاهش مى يابد »و در نهايت از بين مى رود
و چیزی جز تربیت بدنی »هنرهای صنعتی یا تئاتر و درس های نمایشی باقی نمی
مانند.
* خلاصه ای از تحقیقات »به ما نشان می دهند که اين نوع يادكيرى »سهل تر كسب مى
شود »به خوبی به خاطر سپرده می شود و خاطرات مثبت و ماندگاری
صفحه 93:
2 - حافظه ی بازتابی (خود به خودی »اثر اجاق داغ)
این سیستم پر از تداعی های فوری است.(داغ - سرد بالا- پایین ءداخل -
بیرون و...).
در کلاس درس,بازیابی بازتابی.می تواند با تکرار استفاده از تصاویر لغات
یا انواع دیگر یادگیری از راه تکرار اتفاق بیفتد.
حافظه های شنیداری ».محرک های عاطفی توانمندی محسوب می شوند.
دانش آموزانی که دائم مورد محبت یا سرزنش شدید آموزگار قرار می
گیرند یا افرادی که از اتمام یک پروزه لذت مى برند و شاد می
شوند »احتمالاً آن لحظه را سال ها در خاطر خود حفظ می کنند.
صفحه 94:
استفاده از فرايندى اشتباه براى بازيابى در كار »اغلب منجر به بروز نقص فراموشی در علکرد می شود.
فراموشى به تنهايى يك فاجعه نيست ؛اما بس از كنشت مدتى عباعث خود كم بينى و كاهش تلاش مى شود. بين مهارت هاى
حافظله +عزت لض بهتر و بيشرقت تحصيلى عبيوندهايى به جشم مى خورئد.
مادرس را زمانى بهتر مى توانيم به ياد آوريم كه آن را بارها و
بارها سازماندهى كنيم.
صفحه 95:
بازیابی این نوح یادگیری »از طریق فعالیت های زیر انجام می گیرد.:
*#* فعال سازی قوی با لمات قافیه دار
a
لونم
** متون شعر مانند
#*واژه های تثببت کننده ی هنرمندانه
بحث كردن
به دانش آموزان بگویید كه وقتى به 1/4 يا 1/6 صفحه رسيدندءيادداشت
بردارند و در مورد آنچه که خوانده اند» بحث يا فكر كنند
صفحه 96:
درس را به صورت شفاهی یا کتبی »هر روز و هر هفته ؛مرور کند.
دانش آموزان می توانند برای مرور روزانه گروه های خود را تعویض کنند.
می توانید مفاهیم کلیدی را 000 دقيقه يس از یادگیری اولیه سپس 6۳0 ساعت بعد و
بس از آن © روز بعد تكرار كنيد.
يادكيرى وقفه دار »كه دانش آموزان در آن وقت فكر كردن دارند.بسيار ارزشمند است.
بخش اعظم يادكيرى »بدون زمان بردازش در سكوت »هيج كاه به حافظه og بلند مدت
راه نمى يابد.
براى غلبه بر محدوديت هاى كاركرد حافظه »تعداد قطعات را در حداقل ممکن نگه
داريد.
چگونگی استفاده از سرواژه ها را به دانش اموزان تعلیم دهید.
کلاس را با 0 واژه یمهم شروع کنید و پایان دهید.
اگر کلیات را پیش از جزئیات تدریس کنید »بهتر به خاطر سپرده می
صفحه 97:
۳ [
به منظور تقویت یادآوری و تثبیت یا تدوین بهتر یادگیری » مفاهیم را در
مکان های مختلف عرضه کنید تا هر مکانی همچون یک سر نخ برای
يافتن محتوا عمل کند .
براى معرفى مطلبى جديد »دانش آموزان را به فضاى بيرون از كلاس
ببريد.
يادكيرى را به كونه هاى متنوعى ارائه كنيد تا قابليت انعطاف يادآورى ارتقا
یابد .در اين حالت دانش آموزان مى توانند آنجه را كه ياد كرفته
اند «طی امتحان .به خوبی به یاد آورند ؛زیرا مطلب را به گونه های
مختلف آموخته اند.
صفحه 98:
مرور درس در حالت های متناوت باعث می شود تا دانش آموزان بتوانند با انواع عواطفی که
ممکن است در زمان امتحان داشته باشند .آشنا شوند ؛یعنی استفاده از آزمون های کوتاه
همگانی »ارائه ی درس در گروه های کوچک و تمرین ساختار یافته با شبه آزمون های مدت
دار.
برای تأکید خاص بر مطلب :
*# از یک سخنگوی میهمان (از مدرسه ی خودتان)دعوت کنید تا حافظه ی رویدادی تقویت شود.
** جهت صندلی ها را عوض کنید.
** روزهای موضوعی (روز تردیدروز تکرارءروز مغز و روز تضاد) و هفته های موضوعی
(پاییزءنارنجی و ورزش های مختلف) ایجاد و یادگیری را رنگین کنید.مثلاً در روز تردید از
آن ها بخواهید فرضیه هاى خود را تقريباً درباره ى هر جه كه مى دانند ؛به چالش بگذارند.
* مطالعه درباره ی زندگی واقعی در یادگیری موضوعی در کلاس درس »میزان یادگیری را دو
برابر می کند(باور 19»29).
صفحه 99:
تقريباً هر کاری را می توان با حرکت انجام داد.
به طور مثال :اگر می خواهید 0 نکته را مطرح کنید »از دانش آموزان بخواهید تا سر پا
بایستند ,در هر جهتی که می خواهند 0 قدم بردارند.
*** نخستین مطلب را به صورت خلاصه به عنوان مقدمه مطرح کنید.
** عملی انجام دهید و آن را با موضوع مرتبط سازید.
* از آن ها بخواهید 0 قدم دیگر بردارند.اين مرحله را تکرار کنید.
وقتی هر 0 مطلب را مطرح کردید ءمی توانند بنشینند.
عواطف را در یادگیری جای دهید.
نکات کلیدی را که می خواهید در ذهن دانش آموزان بمانند.به صورت
و...مطرح کنید زیرا داستان می تواند زنجیره ی مرتبطی از مفاهیم به وجود
حلقه موجب راه اندازی حلقه ی دیگر می شود).
صفحه 100:
[ میس
پر کردن جای خالی در یک آزمون کتبی»می تواند عاملی برای بازیابی بازتابی یا معنایی
باشد.
اين بازیابی به جگونگی یادگیری مطلب و مقدار مرور بستگی دارد.
تمرین هر چه بیشتر باشد »یادگیری خودکارتر می شود و احتمال بازتابی شدن آن بالاتر می
رود.
تصاویر لغات بازی هایی چون لی لی و فعالیت های دیگری که به واکنش سریع نیاز
دارندهمی توانند کمکی به ذخیره و بازیابی خاطرات باشند.
صفحه 101:
است تا تأکید بر حافظه ی wig:
مسائل گسترده تر سزال هایی را دربر می گیرند؛مانند:
Met MAK bin Sty هدر مرس
یا
«آیا نقش آموزگار اساسا معطوف به محتواست و دانش آموز خود باید دریابد
جگونه یادسپاری را در خود رشد دهد؟
یا
نقشی شتاب دهنده است (با تدریس این راهبردها .به آن ها کمک کند تا بفهمند که چگونه باید یاد بگیرند؟»
صفحه 102:
صفحه 103:
منابع:
جنسن » اريك .ترجمه : محمد حسينء ليلي . رضوي؛ سپیده (190) . مغز و آموزش . تهران
:انتشارات مدرسه
فیض آبادي» حمیده . پناهي » حسین (1906) . بیو لوژي در قرآن . تهران . انتشارات فيض
دانش
تصاویر برگرفته از سايتهاي اينتر نت
صفحه 104: