صفحه 1:

صفحه 2:
کار« ‎dy Un‏ رس م

صفحه 3:
ای ری تم Emotional Intelligence (EI ( be ‏ناد ای ری وش‎ tore كاريروط

صفحه 4:
؟ عاطفه ‎tals |=‏ * جنبه هاى فيزيولوزيك مرتبط با خلق ( بی اشتهایی ,بی خوابی , پر خوری و ... )

صفحه 5:

صفحه 6:
اس هاى بخش. راست آمیگدال هوش هيجانى كاهش بيدا مى کند ضعف در تصمیم گیری بوجود مى آيد ار درا رای ی زر هوش طبیعی باقی می ماند و فاقد سایکو بانولوژی ست يافته ها نشان مى دهد كه هوش هيجانى و هوش شناختى باهم تفاوت داردند

صفحه 7:
اختلالات هیجانات ترس ‎nana‏ *؟ هول و وحشت ‎Ns 0‏ بي احساسي ‎i‏ * احساس گناه شرم رس یی

صفحه 8:
تعاریف مرتبط با خشم : خشم: حالات خصمانه که عمدثا با احساساث کینه توزانه مشخص می شوند ممکن است به شکل عصبانیت /نفرت/تحقر/حسادت نظاهر کند . خصومت: احساس دشمنی پا عناد, این احساس پایدار است و ممکن است تا مدت ها ادامه داشته باشد و در موقعیت های مختلف خود را نشان دهد. پرخاشکری: خشم ابراز شده به شکل رفتار است که توسط سایر افراد هم قابل مشاهده است که به دو دسته تقسیم ‎Go‏ شود: کلامی: توهبن کردن , فریاد زدن,بد عنقی,دمدمی مزاجن غبرکلامی: شکستن اشیاء (اشیاء منزل با اموال مدرسه ) , صدمه زدن به انسان (خود , معلم , همکلاسی ) , قربان بى دفاع ( حيوانات )

صفحه 9:
فرایند خشم فرایند خشم شامل دو مرحله است : الف) تجربه جسمی با روانی درد ب) افکار آغاز گر يا احساس تهدید شدن ۱ (فرد دیگران را در تجربه درد تاک خود مقطر بان

صفحه 10:
با ار خشم خشم چرخه بقای خشم أ افكار اغا زاكر طتفى؟

صفحه 11:
عوامل ایجاد کننده خشم ابتلاء به یک بیماری جسمانی یا روانی یادگیری از طریق مشاهده نانوانی در کنترل نکانه های درونی ‎ae‏ پاتلیا پات اراس رویارویی با ناکامی و شرایط تهدید آمیز ‏برانگیزاننده های درونی مثل باورها, اعقتادات و طرز تلقی ها

صفحه 12:
محدودیت در فعالیتهای فیزیکی و اجتماعی (لغو شدن قرار ملاقات با دوستان یا بیرون رفتن از طرف والدین ] مورد انتفاد قرار گرفتن )451 اشاس شود غلرإعادلاته /غير متظفانة است ) تحقیر و طرد شدن کار نکردن اشیاء (ماسین /چراغ قوه /..) - بیشتر در بسر نوع رفتار مردم و موقعیت های اجتماعی - بیشتر در دختر ها رفتار اجتماعی (ربا کاری ,بی ملاحظه بودن ,غیر منصف بودن ,فطل بخود پسدی اتعمعی] خشم ناشی از نائوانی خود در از انجام کار ی (ناتوانی در رسم ور ایک سین نا ل بع الله ‎Ail‏

صفحه 13:
چرخه بروز خشم در نوجوان خشم مفرط 1 ‎١‏ ‎eae‏ بروز جشوتت و تجریب Shela ‏و‎ ۰ عدم امکان تخلیه هیجانی "۰.۵ ۹۹ ی

صفحه 14:
9 خود پنداره : برادشت فرد از خودش ( هویتی که از خود تصور می کند) * عزت نفس : ارزشهای فردی و درونی شده که مرتبط با خود پندار است

صفحه 15:
ابعاد خود پنداره خود پنداره کلی : توانش ها , نقش ها .... خود پنداره موقت : - در حال دگرگونی است - تحد تاثیر تجارب اکنون و حال است (انتقاد معلم از دانش آموز و ...۰ ) خود پنداره اجتماعی : احساس فرد در مورد خود زمانی که در بین یک گروه است خود آرمانی : خودی که دوست دارد و می خواهد باشد * در صورت نرسیدن فرد به خود آرمانی فرد دچار خشم و سرخوردگی می شود

صفحه 16:
تقویت خود پنداره ,.عزت نفس را افزایش می دهد و باعث بهبود روابط بین فردی ,انعطاف پذیری و سلامت روان می شود < پرخاشگری کمتر

صفحه 17:
كمال طلبى ‎٠‏ بهنجار »* روان نزندانه * داشتن انتقاد از خود و دیگران و احساس ناكامى

صفحه 18:
انکار خشم فروخوردن خشم جا به جایی گذشت و عفو هاي مکرر ابراز خشم الف)غیر سازنده مانند رفتار پرخاشگرانه ب) سازنده مانند ابراز قاطعانه

صفحه 19:
نشانه های خشم نشانه های بدنی )احساس برانگیختگی( آفزایش ضربان قلب و نبض, سرخ شدن, تنفس سطحی و سریع. نشانه های شناختی: افکار منفی و غیرمنطقی, سوکیرک شناختی نشانه های رفتاری : رفتار پرخاشگرانه که می تواند باعث صدمه زدن به خود و يا به دیگرک شود.

صفحه 20:
بررسي وضعیت خشونت کلامي در مدارس شهر تهران_ (مقایسه نظرات دانش اموزان و معلمان ) * نتایج : * طرد شدگي از طرف خانواده باعث پرخاشگري مي شود * نوجواتان خشوتت طلب رفتار آزار گرا نه دارند

صفحه 21:
آزار گري به شکل کلامي و غیر کلامي * غير كلامي : ‎ia‏ * - کتك زدن يا هول © - لقب دادن دادن * - مسخره کردن ۶ - تصاحب اموال و لوازم دیگران ای 1 * - شکستن اشیاء ۶ - طرد کردن مدرسه و همكلاسي

صفحه 22:
علل خشونت : * شرایط اقتصادي و اجتماعي (فقر و بيكاري والدین , ...) ‎el =‏ ی بلق غفلت و بي توجهي اولیا ,روش هاي تربيتي ناسالم ) ‏* مسائل فردي : اختلالات عاطفي ی مشیکل در بر فراری ارساظ نا ادكزان) ‏* مسائل آموزشگاهي : ( مقررات سخت مدرسه , تبعیض , شکست : تعارض با معلمان ,مشکلات افتصادي ی را ‎iss‏ دانش آموزان ) ‏* یادگیری اجتماعي ( تنبیه بدني توسط اولیا مبرخاشگري از طرف اولیا )

صفحه 23:
از نو صر } 9 صيه هفس يزوهدن هش تا اكيد بر برنا مه ها نه زر نوع اول دا دارد ۰ براي اي از ‎GIN‏ موز جلوگ نت گیر: نش < il ‏خود‎ lua; طي 5) خود کنترلي 1 دارد .

صفحه 24:
رابطه هیجان خواهي , برونگرايي و خشم در نوجواتان پسر بزهکار و عادي در شهر تهران ۶ نتایج : * هورمونهاو انتقال دهنده هاي عصبي (نستنرون و اسنروژن ) مي تواند باعت کم طاقتي , تحريك پذيري ,کاهش تحمل در نوجوان شود * افراد هیجان خواه (تنوع طلب ماجراجو بعلاقمند کسب تجربیات جدید ) مي باشند ۶ بین خشم و هیجان خواهي رابطه وجود دارد

صفحه 25:
توصیه پژوهش * توصیه شده است که نوجوانان که هیجان خواهي بالا دارند شناسايي شوند و تحت مراقبت و آموزش هاي پیشگیرانه قرار گیرند * ورزش هاي سنگین مثل کوهنوردي و ...

صفحه 26:
مهارت هاى كنترل خشم Ube ‏اسعابك با نلشا نك شاط | رای‎ ely ‏الل‎ ucts ‏تكنيك تن آرامی‎ ‏تکنیک هایی برای مقابله با نشانه هاک شناختی خشم‎ چالش شناختی (تفکر مثبت ) خود. گوبی مثبت تکنیک هایی برای مقابله با نشانه هاک رفتاری خشم مهارت حل مسأله مهارت قاطعيت

صفحه 27:
جنبه بدنین خشم ضربان قلب و نبض ما افزایش می ‎wl‏ ‎a‏ من شویم. ی ‎Bal‏ زا احساس می نما اک است از شدت هيحان دست ما بارزد. تا ای ری ی در حالت برانگیختگی به راحتی کنترل خود را از دست می دهیم و حشمکین می شویم؛

صفحه 28:
EMOTIONS

صفحه 29:
آموزش مقابله با فرد خشمگین و پرخاشگر ۰ مهارت فا ‎axl,‏ 0

صفحه 30:
هرکز از خودتان دفاع نکنید. وقتی با فرد برخاشگر طرف هستید, موضع شما با او برابر نیست و احترام شما حفظ نمی شود. پس: هرگز از خودتان دفاع نکنید. سص نکنید رفتارتان را توجیه کنید. در مورد قصد و نیت خود حرفی نزنید.

صفحه 31:
مرزها را مشخص كنيد ۳ مشخص كنيد جه رفتارهاين ا نمی بسندید. برای این كار بايد تفاوت بين خشم و برخاشكرى زا برايش روشن سازید. براک مثال: © | ما فممم که خیلی خشمکی مسعی اما حق انذاری سزم داد تکشی . وت با ها یت به من توهین کنی.

صفحه 32:
او را متوجه پیامد رفتارش نمایید. اك ‎jl‏ أنه ناد ‎ATA yun‏ ی را آگر بخواهی دست روف من بلند کنی, به مدیر می گویم * نکته: وقتی چبزی می گوید روی حرفتان بایستید تکنیک محروم کردن: او را محروم سازید. برای مثال: فرض کنید. تصمیم كرفته ايد با فردرى چند دقیقه اى صحبت كنيد و او صدايش را بالا مى برد و پزخاشگرک مى ای ی ری ۳ بخواهی به اين کار ادامه دهیل, ‎Ro)‏ است جلسة تعطیل ‎bod‏ ‏حون به اين صورت نمی توان ادامه داد.

صفحه 33:
او را خلع سلاح کنید. زمانی که در معرض انتقادات شديد هستيد بهترين كار اين است ‎Ce een‏ احساس داشته باشد. با اين کار او < ام تسوت تن از رام تشد می توانید دلیل عصبانی شدن او را پرس و جو نمایید. برای مثال: حق با توست, من نباید دیر می کردم. حق داری که خشمگین شوک, من باید درب مزل را قفل می 103 به تو حق می دهم عصبانی شوى, لازم بود كه از قبل به تو ی

صفحه 34:
با قدرت حرف بزنید * بیان فاطحانه داشنه باشید و با صداق بلند و لحن قاطع )4 پرخاشکر) به او بکویید: ایست!, تو اجازه ندارگ این رفتار را نسبت به من آداشته ناشن ساکت! تو اجازه نداری توهبن کنی. كز از خودتان دفاع نكنيد. 0 از او انتقاد ۳ بيت أو را زير سؤال نبريد. ‎iu es‏ بر سس حرف خود را تکرار کنید ‎

صفحه 35:
موقعيت را ترك كنيد در صورتی که: فرد پرخاشگر کنترلی بر رفتارش ندارد را ی او با صحبت و با رفنار شما را تهدید به حمله می کند و مین ترساند. وسایل منزل را می شکند یا تخریب من كند. ب ی ای را بهتر است موقعیت را ترک کنید.

صفحه 36:
تكرار درخواست ف ار ی ی سل منظورتان نیست. * يك ياسخ را مكررا تكرار كنيد © غلت ر|اتوضيع نظي فقط بك ی را تا رم 2 | أرفتار فرد ارا زير سوال تريدا ازااو انتظاذا تكليلةا يك لال ار

صفحه 37:
رفتارهاى نامناسب 349 ‎ly‏ پاداش ند هید . © ااز سواصت جود عقت ی ی * بدون دلیل و صرفا برای جلب رضایت وی, از او تعریف و

صفحه 38:
در رابطه با خشونت رازدار نباشید * به فرد بکویید که رفتارهای خشونت ‎jrol‏ او را به اطلاع دیگران خواهید رساند.

صفحه 39:
هوش هيجاني ٠» Emotional Intelligence (EI)

صفحه 40:
هوش هيجاني تیار لت وی رال سكانة اللا هوش هيجاني يك توانايي نیست مجموعه اي از تواناییها است هوش هيجاني را مي توان آموزش داد

صفحه 41:
تعریف هوش هيجاني بر اساس دو الكو he * الگوي اول : (هوش هيجاني توانشي ) : توانايي هاي ادراكي حسي ,عاطفي , تفکر (مدیریت عاطفه ) * استدلال انتزاعي كه در خدمت عواطف و احساسات است اا : (هوش هيجاني اصفتي ) : رگه ها و صفات شخصيت * هوش هيجاني تركيبي از توانايي ذهني و صفات شخصيتي است

صفحه 42:
هوش هيجاني صفتي هوش هيجاني صفتي ريشه در تثوريهاي زیر دارد : مفاهیم هوش اجتماعي ثرندايك (توانايي درك دیگران ) هوش درون فردي گاردنر هوش درون فردي : توان ایجاد يك الگوي دقیق و استوار از خود و توآنايي بهره گيري از اين الگو براي عملکرد موثر در زند هوش بین فردي : توانايي درك افراد دیگر مفاهیم همدلي

صفحه 43:
مولفه هاي هوش هيجاني مولفه هاي درون فردي مولفه هاي سازگاري مولفه هاي خلق و خوي عمومي مولفه هاي ميان فردي مولقه هاي كنترل تنش

صفحه 44:
مولفه هاي درون فردي خود آگاهي عاطفي و هيجاني ات آگاهي فرد از احساسات خويش و درك و فهم این احساسات جراتمندی (دفاع از خود ) : ابراز احساسات یاورها بافکار و دفاع منطقي از حق و حقوق خویش عزت نفس :توان خود آگاهي ,درك و پذیرش خویش و احترام به خود میل به خودشكوفايي : توانايي تشخیص استعداد هاي ذاتي و استعداد کار هايي را که شا رید ‎Fis poe‏ انجام آنها لذت مي برد استقلال عمل : توانايي خود رهبري ,خویشتن داري فكر ي و عملي و رهايي از وابستگي هيجاني

صفحه 45:
مولفه هاي سازگاري * آزمون واقعیت : * انعطاف پذيري : توانايي کنار آمدن با هیجان ها , افکار و رفتار هاي فرد در شرایط و موقعیت هاي * حل مساله : توانايي تشخیص و تعریف مشکلات و ایجاد و به كارگيري را ه حل هاي موثر

صفحه 46:
مولفه هاي خلق و خوي عمومي * خوش بباي (نگرش مثبت ) : توانايي ثوجه به جنبه هاي روشن تر زندكي و حفظ نكرش مثبت حقي در هنكام وجود احساسات منفي * حس خوشبختي (رضايت از زندكي ) : توانايي احساس رضایت از زندگي خود و دیگران

صفحه 47:
* همدلي : توان آگاهي از احساسات دیگران و درك و تحسین ‎ol‏ احساسات © داشتن مسئولیت اجتماعي ‎i‏ توانايي فرد در معرفي خود به عنوان عضوي مفيد و سازنده وداراي حس همكاري در كروه اجتماعي خويش * روابط بين فردي مناسب

صفحه 48:
مولفه هاي کنترل تنش 8 تحمل تنش : توان تحمل فرد در برابر رويدادهاي نا خوشايند و شرايط تنش زا و هيجان هاي شديد ‎٠‏ كنتزل انا ها (كتترل وسو سام اها ای را

صفحه 49:
رابطه هوش هيجاني و مهارت هاي ارتباطي در دانشجویان شهر شیراز * نتایج : ۶ افراد دارای * درل بای از بت ا بين فردي . دارند * داراي مهارت كوش دادن بهتري ۴ نسبت را دسا تون كران ان بترا تري بر خوردارند در روابط بین قردق فاطعیت بیشتری بسان ام دهند * مهارت آنها در نظم دهي به هيجان ها بيشتر است

صفحه 50:
از نعاملات اجتماعي منبت تري بر خوردارند رابطه مناسبي با دوستنان » ‎Gilsl‏ خانواده دارند در روابط بين فردي موفق هستند ف يذير تر وجداني و و ظيفه شناس هستند .

صفحه 51:
مشاغل تدریس و امور مشاوره مدارس قرار دارند باید از هوش هيجاني بالاي باشند

صفحه 52:
تاثبر آموزش مولفه هاي هوش هيجاني بر سلامت روان * نتایج : * آموزش هوش هيجاني باعث ارتقاء بهداشت رواني مي شود * خود آگاهي زیر بناي هوش هيجاني است

صفحه 53:
ارتباط آموزش سبك هاي مقابله اي استرس با هوش هيجاني در دانش اموزان (منطقه 1 ,6 و 16 شهر نهران ) * توجواناني که آموزش مهار هاي مقابله با استرس را نداشته اند بیشتر امکان دارد که دچار پرخاشگري »اقدام به خود كشي ,افسردكي ياسوء مصرف مواد شوند 8 نوجواناني که هوش هيجاني بالاتري داشتند يا لسرت هوش هيجاني را كذرائيده اند راهبرد هاي مقابله اي بهتر دارند و رضایت مندي بالاتر از زندكي داشته اند

صفحه 54:
بررسي رابطه اعتقاد به آموزه هاي مدهبی اسلام و هوش هيجاني بين سطح هوش هيجاني و اعتقاد مذهبي رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد رشسد و تقويت| | عتقا ناك دی ار ری امرس باعث افزايش توان كنترل احساسات و هيجانات دروني فرد مي شود , ‏توان تحمل حل مساله , تحمل فشار رواني‎ yw ۲ ‏حرش ل‎ يذيري .همدلي ,خود ابرازي و اعتقاد مذهبي رابطه مستقيم و معنادار وجود دارد

صفحه 55:
ارتباط مولفه هاي هوش هيجاني و ريسك فرار از منزل در دختران نوجوان لف مرو ره * بین عزت نفس پایین و فرار از منزل ارتباط وجود دارد * هر چقدر قدرت حل مسئله ,احترام به خود ,خود آگاهي هيجاني ,تحمل استرس ,انعطاف پذيري ,حس مسئولیت اجتماعي و مهار تکانه ها بالاتر باشد ریسا فزار از میرل کمتر است * هرجه حس شاد کامي دختران بالاتر باشد ريسك فرار از منزل كمتر است * قدرت حل مساله بالاتر ريسك فرار از منزل كمتر است * اغلب مولفه هاي مرتبط با فرار دختران از منزل «كريز از واقعيت و نداشتن خود آگاهي است

صفحه 56:
پیشنهاد پژوهشگران : تدوین يك برنامه آموزشي براي تقویت هوش هيجاني به ویژه : - واقعیت سنجي - مدیریت استرس و مهار خشم - افزایش عزت نفس - مدیریت عاطفه

صفحه 57:
اثر خستگي شناختي بر روي هوش هيجاني * خستگي شناختي : فرد سعي دارد مشكلي را حل كند ولي نمي تواند * - به علت آماده نبودن برخي از مولفه جل مسئله * - نداشتن ‎Guild‏ و شناخت کافي , نداشتن مهارت * خستگي شناختي نیرومند تر از آن است که هوش هيجاني بتواند بر آن اثر بگذارد

صفحه 58:
ارتقاء هوش هيجاني

صفحه 59:
تكنيك هاي ارتقا ء هوش ی ۰ * گروه درماني 8 (در گروههاي 15 نفري به مدت 12 جلسه هفته دو باره و به مدت 2 ساعت ( * گارگاه ههاي آموزشي

صفحه 60:
يك نمونه طرح گروه درماني عنوان مشکل : کنترل خشم مولفه هاي رفتاري : - واکنش خصمانه شدید نسبت به محیط - به کار بردن سخنان ناشایست اهداف بلند مدت : کاهش شدت تکرار و تداوم خشم و عصبانیت در موقعیت ‎Hoses AUN sllsty‏ آموزش رفتار هاي تطابقي

صفحه 61:
اهداف کوتاه مدت : مفهوم الگوي دو مرحله خشم را بیان کند کار برد تكنيك هاي آرامش بخش و تنفس را بيا موزد افکار متداول خود را در مورد خشم مشخص کند )| تخل بزای تمرین ی ای تا را اف كه شم و ۱۳۰۱۱

صفحه 62:
مداخله در ماني : به اعضاءاكروة بريامة انامس خسن رای بر دهد افراد افکار آغاز گر خود را بشناسند تمرین کنترل خشم در بین اعضاء گروه و گزارش نتايج به اعضاء

صفحه 63:
سدل نراشناستی آیرزش کنترل تشم ايست كن » آرام باش »فكر كن قبل از اينكه كارى انجام دهى به خود بكو مشكل جيست ؟ حس تو جيست؟ مجموعه اى از اهداف مثبت را بيدا كن فكر كن تا راه حل هاى زيادى بيدا كنى به بيامد هر راه حل فكر كن بهترين راه حل را بيدا كن

صفحه 64:
آموزش خود کنترلی با خود بكو بسن كن با خودت بگو خونسرد باش از بینی نفس بکش وخودت را آرام کن خود را بخاطر اینکه تا اینجا آرام بودی تحسین کن

صفحه 65:
آموزش سر ایست کنید و فكر كنيد ©. مشكل را تعريف كنيد ©. حسى را كه داريد تعريف كنيد <6. هدف خود را مشخص كنيد ©. راه حل هاى احتمالى را بيدا كنيد ©. فكر كنيد بعدا جه جيزى ممكن است رخ دهد ۶ بهترين راه حل را بيدا كنيد ©. يك نقشه طراحى كنيد ©. جنبه هاى مختلف اين نقشه را بررسى كنيد ‎bj) dD‏ كنيد در اثر انتخاب شما جه رخ خواهد داد 0 سن كنيد یک رام حل لكر ولع ل

صفحه 66:
محتوای آموزش های مورد نیاز برای هوش هیجانی

صفحه 67:
سه مهارت اصلی وجود دارد : * مهارت اجتماعى ما ۱ “ميارك الا ی

صفحه 68:
مهارت هاى اجتماعى (روابط بين فردی ) ۴ مهار ایشال ‎ake oe‏ بای و ‎Le pole‏ * آگاهی از احساس خود و دیگران * مهارت دوست بيدا كردن * مهارت سازكارى با محيط * مهارت برخورد با ناملايمات

صفحه 69:
مهارت مقابله ای یا مدیریتی * مهارت مدیریت بر مسئله (از درونی با بیرونی فرد شك لشم ی * مهارت مدیریت بر هيجان (تمركز با حالات هاى عاطفی :مراقبه ,بیان احساسات و ... )

صفحه 70:
ميارك تا ات * تمرکز بر مشکل : ‎lay‏ کردن راه حل / ارزیابی راه ا ۶ تصمیم گیری * تفکر خلاقانه ۶ تفکر انتقادی

صفحه 71:
آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود داشتن یک تصویر واقع بینانه از خود آگاهی از حقوق و مسئولینهای خود آگاهی از ارزشهای خود

صفحه 72:

صفحه 73:
خود اكاهي - درك مجدد خود 3 ووش : بك شفر درونكراته يه داق لدم إبنا للسقون بررشي | بك التشكق ( لذلا * تاثیرات يك رخداد در گذشته یا حال شیوه اندیشیدن در زمان وقوع يك رخداد * هیجانات آن زمان * دليستگي ها ۰ اداراك خود شیوه قضاوت * فکر کردن در مورد باور ها خود

صفحه 74:
* اجرای برنامه ‎sl‏ ‏* ارتقاء مهارت هوش هيجاني و اجتماعي * در مدارس شاهد

صفحه 75:
رهنمود هاي براي بکار بستن آموزش مهارت زندگي ارتقاءع سلامت و پيشگيري از مسائل پر خطر حل تعارضات و کنار آمدن با استرس و جمایت اجتماعي براي گذر از بحرانها خدمات مثبت و باري رسان

صفحه 76:
اموزش مهارت زندگی حل مسئله جسارت خود اعتمادی تصمیم ‎SHS‏ ‏مهارت اجتماعی ‎ese‏ ار زندگی خانوادگی مهارت های ارتباطی

صفحه 77:
مسائل گیری از ارتقاء ‎i‏ لکلی | مخدر و مصرف مواد پیشگیری از پیشگیری از 0 ‎ee‏ از رفتار پ & ,44 شک ۶ بلوغ * ودک

صفحه 78:
ان * حل تعارض اب سای = کنار آمدن و حمایت ناشی از رویدادهای تاگوار (رلرله: فرى والدين ‎CARIES ١‏

صفحه 79:
خدمات مثبت و یاری رسان * آموزش خصوصی در صورت نیاز و نظارت کلاسی ‎Hs‏ * عمل کردن به عنوان میانجی همسالان

صفحه 80:
oll ‏در‎ ی فوم توسعه كشورهاي پیشرفته توجه و اهتمام دولت هاي انها در تربيت نوجوانان به عنوان نيروي انساني 8 محققين لازمه بيشرفت تحصيلي مناسب و زندكي موفقیت آمیز را برخورداری از آرامش و امتیت در ابعاد ريستي ,رواني و ا< ع فلن ان معتقدند مشکلات جسمي ورواني مختلف نوجوانان ‎ai‏ تتها وقت و توجه و مشارکت در فعالیت هاي آموزشي آنان را کاهش خواهد داد بلکه بر چگونگي رشح ‎ee‏ رز |

صفحه 81:

صفحه 82:

ه هی ن کنت خش کارربد وش جا ی رد رل م فهرست : خش بنیاد اهی نظری م بنیاد اهی نظری هوش هیجانی ) Emotional Intelligence (EI ی نتا ج ژپوهش اه کارربداه هيجان • عاطفه • خلق (ك مرتبط با خلق ( بی • جنبه های فيزي(ولوژي فيزيولوژيك ی( ،بی خوابی ،پر خوری و ) ... اشتهای اشتهایی آسیب های بخش راست آمیگدال • هوش هیجانی کاهش پیدا می کند • ضعف در تصمیم گیری بوجود می آید • اختالل در عملکرد اجتماعی بوجود می آید • هوش طبیعی باقی می ماند و فاقد سایکو پاتولوژی است • یافته ها نشان می دهد که هوش هیجانی و هوش شناختی باهم تفاوت داردند اختالالت هيجانات • • سر آسيمگي اضطراب • • شرم بي احساسي • • دو گانگي احساسي تنش • ترس • هول و وحشت • افسردگی • احساس گناه • خشم تعاریف مرتبط با خشم : خشم :حاالت خصمانه که عمدتا با احساسات کینه توزانه مشخص می شوند ممکن است به شکل عصبانيت /نفرت/تحقیر/حسادت تظاهر کند . خصومت :احساس دشمنی یا عناد ،این احساس پایدار است و ممکن است تا مدت ها ادامه داشته باشد و در موقعیت های مختلف خود را نشان دهد. پرخاشگری :خشم ابراز شده به شکل رفتار است كه توسط سایر افراد هم قابل مشاهده است که به دو دسته تقسیم می شود: کالمی :توهین کردن ،فریاد زدن،بد عنقی،دمدمی مزاجی غیرکالمی :شکستن اشیاء (اشیاء منزل یا اموال مدرسه ) ،صدمه زدن به انسان (خود ،معلم ،همکالسی ) ،قربان بی دفاع ( حیوانات ) فرایند خشم فرایند خشم شامل دو مرحله است : الف) تجربه جسمی یا روانی درد ب) افکار آغاز گر یا احساس تهدید شدن ناک خود مقصر بداند ) (فرد دیگران را در تجربه درد خشم افزایش خشم چرخه بقای خشم افکار آغازگر منفی عوامل ایجاد کننده خشم ابتالء به یک بیماری جسمانی یا روانی یادگیری از طریق مشاهده ناتوانی در کنترل تکانه های درونی عدم آشنایی با مهارتهای ارتباطی رویارویی با ناکامی و شرایط تهدید آمیز برانگیزاننده های درونی مثل باورها ،اعقتادات و طرز تلقی ها دالیل خشم در نوجوانان • محدودیت در فعالیتهای فیزیکی و • مورد انتقاد قرار گرفتن ( اگر احساس شود غیر عادالنه /غیر منصفانه است ) • تحقیر و طرد شدن • نکردن اشیاء (ماسین /چراغ قوه - ).../بیشتر در پسر کار نکرد-ن • م و موقعیت های اجتماعی – بیشتر در دختر هانوع رفتار مرد مردم • رفتار اجتماعی (ریا کاری ،بی مالحظه بودن ،غیر منصف بودن ،فضولی ،خود پسندی ،تحکم،غیبت) • خشم ناشی از ناتوانی خود در از انجام کار ی (ناتوانی در رسم کرد ن یک تصویر یا حل یک مسئله درسی ، دوستان یا بیرون رفتن از طرف والدین ) اجتماعی (لغو شدن قرار مالقات با چرخه بروز خشم در نوجوان خشم مفرط و مهار نشده و انباشته شدن عدم امکان تخلیه هیجانی از طریق روش های اجتماعی بروز خشونت و تخریب رفتار تکانشی ،غیر منطقی • خود پنداره :برادشت فرد از خودش ( هویتی که از خود تصور می کند) • عزت نفس :ارزشهای فردی و درونی شده که مرتبط با خود پندار است ابعاد خود پنداره • خود پنداره کلی :توانش ها ،نقش ها ...، • خود پنداره موقت : • -در حال دگرگونی است • -تحد تاثیر تجارب اکنون و حال است (انتقاد معلم از دانش آموز و ) ... • خود پنداره اجتماعی :احساس فرد در مورد خود زمانی که در بین یک گروه خود- است • خود آرمانی :خودی که دوست دارد و می خواهد باشد • در صورت نرسیدن فرد به خود آرمانی فرد دچار خشم و سرخوردگی می شود تقویت خود پنداره ،عزت نفس را افزایش می دهد و باعث بهبود روابط بین فردی ،انعطاف پذیری و سالمت روان می شود = پرخاشگری کمتر خود پنداره عزت نفس کم منجر به انزوا /تنهای/ مشکالت هیجانی زیاد منجر به انعطاف پذیری و خوش بيني کمال طلبی • بهنجار • روان نژندانه • داشتن انتقاد از خود و دیگران و احساس ناکامی • می تواند به خشم منجر شود . •• شیوه های مختلف ابراز خشم انکار خشم فروخوردن خشم جا به جایی گذشت و عفو هاي مكرر ابراز خشم الف)غیرسازنده مانند رفتار پرخاشگرانه ب) سازنده مانند ابراز قاطعانه نشانه های خشم • نشانه های بدنی • افزایش ضربان قلب و نبض ،سرخ شدن ،تنفس سطحی و سریع. • شناختی: نشانه های شناختی( • )احساس برانگیختگی( ی( افکار منفی و غیرمنطقی ،سوگیری شناخت شناختی • های رفتاری : نشانه ه(ای • (ن به (دمه زد رفتار پرخاشگرانه که می تواند باعث ص زدن صدمه خود و یا به دیگری شود. بررسي وضعيت خشونت كالمي در مدارس شهر تهران (مقايسه نظرات دانش آموزان و معلمان ) • نتايج : • طرد شدگي از طرف خانواده باعث پرخاشگري مي شود • نوجوانان خشونت طلب رفتار آزار گرا نه دارند آزار گري به شكل كالمي و غير كالمي • كالمي : • -لقب دادن • -مسخره كردن • -شايعه پراكني • -طرد كردن • غير كالمي : • كتك زدن يا هولدادن • تصاحب اموال ولوازم ديگران • شكستن اشياءمدرسه و همكالسي علل خشونت : • شرايط اقتصادي و اجتماعي (فقر و بيكاري والدين ) ... ، • نا امني از طرف خانواده ( دعوا والدين با يكديگر ،طالق ، غفلت و بي توجهي اوليا ،روش هاي تربيتي ناسالم ) • مسائل فردي :اختالالت عاطفي ،مشكل در كنترل خود ، مشكل در بر قراري ارتباط با ديگران ) • مسائل آموزشگاهي ( :مقررات سخت مدرسه ،تبعيض ، شكست تحصيلي ،تعارض با معلمان ،مشكالت اقتصادي معلمان و سوء رفتار با دانش آموزان ) • يادگيري اجتماعي ( تنبيه بدني توسط اوليا ،پرخاشگري از طرف اوليا ) توصيه پژوهش • پژوهش تاكيد بر برنامه هاي پيشگيرانه نوع اول دارد • براي جلوگيري از خشونت آموزش خود انضباطي و خود كنترلي دارد . رابطه هيجان خواهي ،برونگرايي و خشم در نوجوانان پسر بزهكار و عادي در شهر تهران • نتايج : • هورمونهاو انتقال دهنده هاي عصبي (تستترون و استروژن ) مي تواند باعث كم طاقتي ،تحريك پذيري ،كاهش تحمل در نوجوان شود • افراد هيجان خواه (تنوع طلب ،ماجراجو ،عالقمند كسب تجربيات جديد ) مي باشند • بين خشم و هيجان خواهي رابطه وجود دارد توصيه پژوهش • توصيه شده است كه نوجوانان كه هيجان خواهي باال دارند شناسايي شوند و تحت مراقبت و آموزش هاي پيشگيرانه قرار گيرند • ورزش هاي سنگين مثل كوهنوردي و ... مهارت های کنترل خشم • تکنیک هایی برای مقابله با نشانه های برانگیختگی بدنی • تنفس صحیح • تکنیک تن آرامی • تکنیک هایی برای مقابله با نشانه های شناختی خشم • چالش شناختی (تفکر مثبت ) • خود -گویی مثبت • تکنیک هایی برای مقابله با نشانه های رفتاری خشم • مهارت حل مسأله • مهارت قاطعیت جنبه بدنی خشم • • • • • • • • ضربان قلب و نبض ما افزایش می یابد. سرخ می شویم. داغ می کنیم. انرژی زیادی را احساس می نماییم. ممکن است از شدت هیجان دست ما بلرزد. تندتند و سطحی نفس می کشیم. در عضالت بدنمان احساس تنیدگی و فشار می نماییم. در حالت برانگیختگی به راحتی کنترل خود را از دست می دهیم و خشمگین می شویم. جنبه شناختی خشم آموزش مقابله با فرد خشمگین و پرخاشگر • مهارت قاطعیت (فاع نکنید. هرگز از خودتان د دفاع • وقتی با فرد پرخاشگر طرف هستید ،موضع شما با او برابر نیست و احترام شما حفظ نمی شود .پس: • هرگز از خودتان دفاع نکنید. • سعی نکنید رفتارتان را توجیه کنید. • در مورد قصد و نیت خود حرفی نزنید. مرزها را مشخص کنید • مشخص کنید چه رفتارهایی را نمی پسندید. • • پرخاشگری را برایش روشن سازید .برای مثال: برای این کار باید تفاوت بین خشم و پر(خاشگری می فهمم که خیلی خشمگین هستی اما حق نداری سرم داد بکشی. می دانم آنقدر عصبانی هستی که نمی توانی خودت را کنترل کنی ،اما اجازه نداری به من توهین کنی. او را متوجه پیامد رفتارش نمایید. • ترک می کنم. اگر همچنان به داد کشیدن ادامه دهی ،اتاق را ترک • اگر بخواهی دست روی من بلند کنی ،به مدیر می گویم • نکته :وقتی چیزی می گوید روی حرفتان بایستید • تکنیک محروم کردن :او را محروم سازید. • برای مثال :فرض کنید ،تصمیم گرفته اید با فردی چند دقیقه ای صحبت کنید و او صدایش را باال می برد و پرخاشگری می کند .در اینجا بهترین کار این است که به او تذکر دهید ،اگر بخواهی به این کار ادامه دهی ،بهتر است جلسه تعطیل شود چون به این صورت نمی توان ادامه داد. او را خلع سالح کنید. • زمانی که در معرض انتقادات شدید هستید بهترین کار این است که با او موافقت کنید و به او حق بدهید که چنین احساسی داشته باشد .با این کار او خلع سالح می شود ،پس از آرام شدن می توانید دلیل عصبانی شدن او را پرس و جو نمایید. • برای مثال: • حق با توست ،من نباید دیر می کردم. • حق داری که خشمگین شوی ،من باید درب منزل را قفل می کردم. • به تو حق می دهم عصبانی شوی ،الزم بود که از قبل به تو اطالع می دادم. با قدرت حرف بزنید • بیان قاطعانه داشته باشید و با صدای بلند و لحن قاطع (نه پرخاشگر) به او بگویید :ایست! ،تو اجازه نداری این رفتار را نسبت به من داشته باشی. • ساکت! تو اجازه نداری توهین کنی. • نکته: • هرگز از خودتان دفاع نکنید. • هرگز از او انتقاد نکنید. • هرگز شخصیت او را زیر سؤال نبرید. • فقط به او بگویید که رفتارش را نمی پسندید. • حرف خود را تکرار کنید. موقعیت را ترک کنید • در صورتی که: • فرد پرخاشگر کنترلی بر رفتارش ندارد • راهبردهایی که به کار گرفتید بی تأثیر بوده است. • او با صحبت و با رفتار شما را تهدید به حمله می کند و می ترساند. • وسایل منزل را می شکند یا تخریب می کند. • به وسایل مورد عالقه شما آسیب می رساند. • بهتر است موقعیت را ترک کنید. تکرار درخواست • درخواست خود را تکرار کنید .اگر فرد وانمود می کند که متوجه منظورتان نیست. • یک پاسخ را مکرر ًا تکرار کنید. • علت را توضیح ندهید .فقط یک پاسخ را تکرار کنید. • رفتار فرد را زیر سؤال نبرید ،از او انتفاد نکنید ،فقط یک سؤال را تکرار کنید. رفتارهای نامناسب فرد را پاداش ندهید. • از مواضع خود عقب نشینی نکنید. • بدون دلیل و صرفاً برای جلب رضایت وی ،از او تعریف و تمجید نکنید. در رابطه با خشونت رازدار نباشید • به فرد بگویید که رفتارهای خشونت آمیز او را به اطالع دیگران خواهید رساند. هوش هيجاني • Emotional Intelligence (EI) هوش هيجاني • توانايي اداره مطلوب خلق و خوي و كنترل تكانه ها • هوش هيجاني يك توانايي نيست مجموعه اي از تواناييها است • هوش هيجاني را مي توان آموزش داد • تعريف هوش هيجاني بر اساس دو الگو است : • الگوي اول ( :هوش هيجاني توانشي ) :توانايي هاي ادراكي ،حسي ،عاطفي ،تفكر (مديريت عاطفه ) • • استدالل انتزاعي كه در خدمت عواطف و احساسات است الگوي دوم ( :هوش هيجاني صفتي ) :رگه ها و صفات شخصيت • هوش هيجاني تركيبي از توانايي ذهني و صفات شخصيتي است هوش هيجاني صفتي • هوش هيجاني صفتي ريشه در تئوريهاي زير دارد : • مفاهيم هوش اجتماعي ثرندايك (توانايي درك ديگران ) • هوش درون فردي گاردنر • هوش درون فردي :توان ايجاد يك الگوي دقيق و استوار از خود و توانايي بهره گيري از اين الگو براي عملكرد موثر در زندگي ) • هوش بين فردي :توانايي درك افراد ديگر • مفاهيم همدلي مولفه هاي هوش هيجاني • مولفه هاي درون فردي • مولفه هاي سازگاري • مولفه هاي خلق و خوي عمومي • مولفه هاي ميان فردي • مولفه هاي كنترل تنش مولفه هاي درون فردي • خود آگاهي عاطفي و هيجاني :ميزان آگاهي فرد از احساسات خويش و درك و فهم اين احساسات • جراتمندي (دفاع از خود ) :ابراز احساسات ،باورها ،افكار و دفاع منطقي از حق و حقوق خويش • عزت نفس :توان خود آگاهي ،درك و پذيرش خويش و احترام به خود • ميل به خودشكوفايي :توانايي تشخيص استعداد هاي ذاتي و استعداد كار هايي را كه شخص مي تواند ،مي خواهد و از انجام آنها لذت مي برد • استقالل عمل :توانايي خود رهبري ،خويشتن داري فكر ي و عملي و رهايي از وابستگي هيجاني مولفه هاي سازگاري • آزمون واقعيت : • انعطاف پذيري :توانايي كنار آمدن با هيجان ها ، افكار و رفتار هاي فرد در شرايط و موقعيت هاي مختلف • حل مساله :توانايي تشخيص و تعريف مشكالت و ايجاد و به كارگيري را ه حل هاي موثر مولفه هاي خلق و خوي عمومي • خوش بيني (نگرش مثبت ) :توانايي توجه به جنبه هاي روشن تر زندگي و حفظ نگرش مثبت حتي در هنگام وجود احساسات منفي • حس خوشبختي (رضايت از زندگي ) :توانايي احساس رضايت از زندگي خود و ديگران مولفه هاي ميان فردي • همدلي :توان آگاهي از احساسات ديگران و درك و تحسين آن احساسات • داشتن مسئوليت اجتماعي :توانايي فرد در معرفي خود به عنوان عضوي مفيد و سازنده و داراي حس همكاري در گروه اجتماعي خويش • روابط بين فردي مناسب مولفه هاي كنترل تنش • تحمل تنش :توان تحمل فرد در برابر رويدادهاي نا خوشايند و شرايط تنش زا و هيجان هاي شديد • كنترل تكانه ها (كنترل وسوسه ها ) :توانايي مقاومت فرد در مقابل تنش ها يا وسوسه ها و كنترل هيجان هاي خويش رابطه هوش هيجاني و مهارت هاي ارتباطي در دانشجويان شهر شيراز • نتايج : • افراد داراي هوش هيجاني باال : • درك باالي از پيا مهاي روابط بين فردي دارند • داراي مهارت گوش دادن بهتري هستند • نسبت به فرايند ارتباط خود با ديگران از بينش بيشتري بر خوردارند • در روابط بين فردي قاطعيت بيشتري نشان مي دهند • مهارت آنها در نظم دهي به هيجان ها بيشتر است • • • • از تعامالت اجتماعي مثبت تري بر خوردارند رابطه مناسبي با دوستان ،افراد خانواده دارند در روابط بين فردي موفق هستند انعطاف پذير تر ،وجداني و و ظيفه شناس هستند . • عقيده بر اين است كه افرادي كه در مشاغل تدريس و امور مشاوره مدارس قرار دارند بايد از هوش هيجاني باالي براي تعامالت اجتماعي بر خوردارند باشند تاثير آموزش مولفه هاي هوش هيجاني بر سالمت روان • نتايج : • آموزش هوش هيجاني باعث ارتقاء بهداشت رواني مي شود • خود آگاهي زير بناي هوش هيجاني است ارتباط آموزش سبك هاي مقابله اي استرس با هوش هيجاني در دانش آموزان (منطقه 6، 1و 16شهر تهران ) • نوجواناني كه آموزش مهارت هاي مقابله با استرس را نداشته اند بيشتر امكان دارد كه دچار پرخاشگري ،اقدام به خود كشي ،افسردگي يا سوء مصرف مواد شوند • نوجواناني كه هوش هيجاني باالتري داشتند يا آموزش هوش هيجاني را گذرانيده اند راهبرد هاي مقابله اي بهتر دارند و رضايت مندي باالتر از زندگي داشته اند بررسي رابطه اعتقاد به آموزه هاي مذهبي اسالم و هوش هيجاني • نتايج : • بين سطح هوش هيجاني و اعتقاد مذهبي رابطه مثبت و مستقيم وجود دارد • رشد و تقويت اعتقادات مذهبي ،از طريق آموزش باعث افزايش توان كنترل احساسات و هيجانات دروني فرد مي شود • بين توان تحمل حل مساله ،تحمل فشار رواني ، خوش بيني ،كنترل تكانه ها ،مسئوليت پذيري ،همدلي ،خود ابرازي و اعتقاد مذهبي رابطه مستقيم و معنادار وجود دارد ارتباط مولفه هاي هوش هيجاني و ريسك فرار از منزل در دختران نوجوان منطقه 2و5و 7مشهد • بين عزت نفس پايين و فرار از منزل ارتباط وجود دارد • هر چقدر قدرت حل مسئله ،احترام به خود ،خود آگاهي هيجاني ،تحمل استرس ،انعطاف پذيري ،حس مسئوليت اجتماعي و مهار تكانه ها باالتر باشد ،ريسك فرار از منزل كمتر است • شاد كامي دختران باالتر باشد ريسك فرار از منزل كمتر حس شاد هرچه حس هرچه است • قدرت حل مساله باالتر ريسك فرار از منزل كمتر است • اغلب مولفه هاي مرتبط با فرار دختران از منزل ،گريز از واقعيت و نداشتن خود آگاهي است پيشنهاد پژوهشگران : • تدوين يك برنامه آموزشي براي تقويت هوش هيجاني به ويژه : • -واقعيت سنجي • -مديريت استرس و مهار خشم • -افزايش عزت نفس • -مديريت عاطفه اثر خستگي شناختي بر روي هوش هيجاني • • خستگي شناختي :فرد سعي دارد مشكلي را حل كند ولي نمي تواند • -به علت آماده نبودن برخي از مولفه حل مسئله • -نداشتن دانش و شناخت كافي ،نداشتن مهارت خستگي شناختي نيرومند تر از آن است كه هوش هيجاني بتواند بر آن اثر بگذارد ارتقاء هوش هيجاني تكنيك هاي ارتقا ء هوش هيجاني : • گروه درماني • (در گروههاي 15نفري به مدت 12جلسه هفته دو باره و به مدت 2ساعت ) • گارگاه ههاي آموزشي يك نمونه طرح گروه درماني • • مولفه هاي رفتاري : عنوان مشكل :كنترل خشم • • -به كار بردن سخنان ناشايست -واكنش خصمانه شديد نسبت به محيط • كاهش شدت تكرار و تداوم خشم و عصبانيت در موقعيتاهداف بلند مدت : هاي تحريك كننده - آموزش رفتار هاي تطابقي - اهداف كوتاه مدت : مفهوم الگوي دو مرحله خشم را بيان كند كار برد تكنيك هاي آرامش بخش و تنفس را بيا موزد افكار متداول خود را در مورد خشم مشخص كند از تخيل براي تمرين تكنيك هاي سازگاري در مواقعي كه خشم در حد باال است استفاده كند • مداخله در ماني : - به اعضاء گروه برنامه آرامش بخشي را آموزش دهد - افراد افكار آغاز گر خود را بشناسند - تمرين كنترل خشم در بين اعضاء گروه و گزارش نتايج به اعضاء مدل فراشناختی آموزش کنترل خشم زمانی که شما یک مسئله دارید : • • • • • • ایست کن ،آرام باش ،فکر کن قبل از اینکه کاری انجام دهی به خود بگو مشکل چیست ؟ حس تو چیست؟ مجموعه ای از اهداف مثبت را پیدا کن فکر کن تا راه حل های زیادی پیدا کنی به پیامد هر راه حل فکر کن بهترین راه حل را پیدا کن ‏STOP ‏THIN ‏K ‏GO آموزش خود کنترلی • با خود بگو بسن کن • با خودت بگو خونسرد باش • از بینی نفس بکش وخودت را آرام کن • خود را بخاطر اینکه تا اینجا آرام بودی تحسین کن ح آموزش ل مسئله .1ایست کنید و فکر کنید .2مشکل را تعریف کنید .3حسی را که دارید تعریف کنید .4هدف خود را مشخص کنید .5راه حل های احتمالی را پیدا کنید .6فکر کنید بعدا چه چیزی ممکن است رخ دهد .7بهترین راه حل را پیدا کنید .8یک نقشه طراحی کنید .9جنبه های مختلف این نقشه را بررسی کنید .10ارزیابی کنید در اثر انتخاب شما چه رخ خواهد داد . 11سعی کنید یک راه حل دیگر و نقشه دیگر طراحی کنید اگر ممکن است محتوای آموزش های مورد نیاز برای هوش هیجانی سه مهارت اصلی وجود دارد : • مهارت اجتماعی • مهارت مقابله (مدیریتی ) • مهارت حل مسئله مهارت های اجتماعی (روابط بین فردی ) • مهارت ایجاد ارتباط با خود و دیگران و تداوم آنها • آگاهی از احساس خود و دیگران • مهارت دوست پیدا کردن • مهارت سازگاری با محیط • مهارت برخورد با نامالیمات مهارت مقابله ای یا مدیریتی • مهارت مدیریت بر مسئله (از درونی یا بیرونی فرد ممکن است باشد ) • مهارت مدیریت بر هیجان (تمرکز با حاالت های عاطفی :مراقبه ،بیان احساسات و ) ... مهارت حل مسئله • تمرکز بر مشکل :پیدا کردن راه حل /ارزیابی راه حل ها /اجرا /بازبینی • تصمیم گیری • تفکر خالقانه • تفکر انتقادی خود اگاهی • آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود • داشتن یک تصویر واقع بینانه از خود • آگاهی از حقوق و مسئولیتهای خود • آگاهی از ارزشهای خود خود اگاهی • شناخت نیازها • آرزوها • استعدادها • مسئولیتها احساسات • اعتقادات مذهبی • گرایشها خود آگاهي = درك مجدد خود • روش :يك سفر درونگرانه به عمق خود به منظور بررسي يك مشكل ( در گذشته يا حال ) • كه طي آن : • به نياز ها • تاثيرات يك رخداد در گذشته يا حال • شيوه انديشيدن در زمان وقوع يك رخداد • هيجانات آن زمان • دلبستگي ها • اداراك خود • شيوه قضاوت • فكر كردن در مورد باور ها خود پيشنهاد • اجرای برنامه های • ارتقاء مهارت هوش هيجاني و اجتماعي • در مدارس شاهد رهنمود هاي براي بكار بستن آموزش هوش هيجاني در مدارس شاهد • آموزش مهارت زندگي • ارتقاء سالمت و پيشگيري از مسائل پر خطر • حل تعارضات و كنار آمدن با استرس و حمايت اجتماعي براي گذر از بحرانها • خدمات مثبت و ياري رسان آموزش مهارت زندگی • حل مسئله • جسارت • خود اعتمادی • تصمیم گیری • مهارت اجتماعی • مدیریت فشار • زندگی خانوادگی • مهارت های ارتباطی ارتقاء سالمت و پیشگیری از مسائل پر خطر • پیشگیری از مصرف مواد مخدر و الکلی • پیشگیری از خشونت • پیشگیری از رفتار پرخطر • بلوغ • خودکشی حل تعارض و کنار امدن و حمایت برای گذر از بحران • حل تعارض • سرمشق سازی • کنار آمدن و حمایت ناشی از رویدادهای ناگوار (زلزله،مرگ والدین ،طالق و ) ... خدمات مثبت و یاری رسان • آموزش خصوصی در صورت نیاز و نظارت کالسی • دوستی • عمل کردن به عنوان میانجی همساالن در پايان • صاحب نظران بر اين باورند كه يكي از داليل مهم توسعه كشورهاي پيشرفته توجه و اهتمام دولت هاي آنها در تربيت نوجوانان به عنوان نيروي انساني خالق و موثر است . • محققين الزمه پيشرفت تحصيلي مناسب و زندگي موفقيت آميز را برخورداري از آرامش و امنيت در ابعاد ريستي ،رواني و اجتماعي مي دانند .آنان معتقدند مشكالت جسمي ورواني مختلف نوجوانان نه تنها وقت و توجه و مشاركت در فعاليت هاي آموزشي آنان را كاهش خواهد داد بلكه بر چگونگي رشد شخصيت آنا نيز اثر مي گذارد . متشکرم

40,000 تومان