صفحه 1:
صفحه 2:
کار« dy Un رس م
صفحه 3:
ای ری تم
Emotional Intelligence (EI ( be ناد ای ری وش
tore
كاريروط
صفحه 4:
؟ عاطفه
tals |=
* جنبه هاى فيزيولوزيك مرتبط با خلق ( بی
اشتهایی ,بی خوابی , پر خوری و ... )
صفحه 5:
صفحه 6:
اس هاى بخش. راست
آمیگدال
هوش هيجانى كاهش بيدا مى کند
ضعف در تصمیم گیری بوجود مى آيد
ار درا رای ی زر
هوش طبیعی باقی می ماند و فاقد سایکو بانولوژی
ست
يافته ها نشان مى دهد كه هوش هيجانى و هوش شناختى
باهم تفاوت داردند
صفحه 7:
اختلالات هیجانات
ترس
nana *؟ هول و وحشت
Ns 0
بي احساسي
i * احساس گناه
شرم
رس یی
صفحه 8:
تعاریف مرتبط با خشم :
خشم: حالات خصمانه که عمدثا با احساساث کینه توزانه مشخص می شوند
ممکن است به شکل عصبانیت /نفرت/تحقر/حسادت نظاهر کند .
خصومت: احساس دشمنی پا عناد, این احساس پایدار است و ممکن است تا
مدت ها ادامه داشته باشد و در موقعیت های مختلف خود را نشان دهد.
پرخاشکری: خشم ابراز شده به شکل رفتار است که توسط سایر افراد هم قابل
مشاهده است که به دو دسته تقسیم Go شود:
کلامی: توهبن کردن , فریاد زدن,بد عنقی,دمدمی مزاجن
غبرکلامی: شکستن اشیاء (اشیاء منزل با اموال مدرسه ) , صدمه زدن به انسان
(خود , معلم , همکلاسی ) , قربان بى دفاع ( حيوانات )
صفحه 9:
فرایند خشم
فرایند خشم شامل دو مرحله است :
الف) تجربه جسمی با روانی درد
ب) افکار آغاز گر يا احساس تهدید شدن ۱ (فرد دیگران را در تجربه درد
تاک خود مقطر بان
صفحه 10:
با ار
خشم خشم
چرخه بقای خشم
أ افكار اغا زاكر طتفى؟
صفحه 11:
عوامل ایجاد کننده خشم
ابتلاء به یک بیماری جسمانی یا روانی
یادگیری از طریق مشاهده
نانوانی در کنترل نکانه های درونی
ae پاتلیا پات اراس
رویارویی با ناکامی و شرایط تهدید آمیز
برانگیزاننده های درونی مثل باورها, اعقتادات و طرز تلقی
ها
صفحه 12:
محدودیت در فعالیتهای فیزیکی و اجتماعی (لغو شدن قرار ملاقات با
دوستان یا بیرون رفتن از طرف والدین ]
مورد انتفاد قرار گرفتن )451 اشاس شود غلرإعادلاته /غير متظفانة
است )
تحقیر و طرد شدن
کار نکردن اشیاء (ماسین /چراغ قوه /..) - بیشتر در بسر
نوع رفتار مردم و موقعیت های اجتماعی - بیشتر در دختر ها
رفتار اجتماعی (ربا کاری ,بی ملاحظه بودن ,غیر منصف
بودن ,فطل بخود پسدی اتعمعی]
خشم ناشی از نائوانی خود در از انجام کار ی (ناتوانی در رسم ور
ایک سین نا ل بع الله Ail
صفحه 13:
چرخه بروز خشم در نوجوان
خشم مفرط 1 ١
eae بروز جشوتت و تجریب
Shela و
۰
عدم امکان تخلیه هیجانی
"۰.۵ ۹۹ ی
صفحه 14:
9 خود پنداره : برادشت فرد از خودش ( هویتی که
از خود تصور می کند)
* عزت نفس : ارزشهای فردی و درونی شده که
مرتبط با خود پندار است
صفحه 15:
ابعاد خود پنداره
خود پنداره کلی : توانش ها , نقش ها ....
خود پنداره موقت :
- در حال دگرگونی است
- تحد تاثیر تجارب اکنون و حال است (انتقاد معلم از دانش آموز و ...۰ )
خود پنداره اجتماعی : احساس فرد در مورد خود زمانی که در بین یک گروه
است
خود آرمانی : خودی که دوست دارد و می خواهد باشد
* در صورت نرسیدن فرد به خود آرمانی فرد دچار خشم و
سرخوردگی می شود
صفحه 16:
تقویت خود پنداره ,.عزت نفس را افزایش می دهد و باعث بهبود
روابط بین فردی ,انعطاف پذیری و سلامت روان می شود <
پرخاشگری کمتر
صفحه 17:
كمال طلبى
٠ بهنجار
»* روان نزندانه
* داشتن انتقاد از خود و دیگران و احساس
ناكامى
صفحه 18:
انکار خشم
فروخوردن خشم
جا به جایی
گذشت و عفو هاي مکرر
ابراز خشم
الف)غیر سازنده مانند رفتار پرخاشگرانه
ب) سازنده مانند ابراز قاطعانه
صفحه 19:
نشانه های خشم
نشانه های بدنی )احساس برانگیختگی(
آفزایش ضربان قلب و نبض, سرخ شدن, تنفس
سطحی و سریع.
نشانه های شناختی:
افکار منفی و غیرمنطقی, سوکیرک شناختی
نشانه های رفتاری :
رفتار پرخاشگرانه که می تواند باعث صدمه زدن به
خود و يا به دیگرک شود.
صفحه 20:
بررسي وضعیت خشونت کلامي در مدارس شهر
تهران_
(مقایسه نظرات دانش اموزان و معلمان )
* نتایج :
* طرد شدگي از طرف خانواده باعث پرخاشگري مي
شود
* نوجواتان خشوتت طلب رفتار آزار گرا نه دارند
صفحه 21:
آزار گري به شکل کلامي و غیر کلامي
* غير كلامي :
ia * - کتك زدن يا هول
© - لقب دادن دادن
* - مسخره کردن ۶ - تصاحب اموال و
لوازم دیگران
ای 1
* - شکستن اشیاء
۶ - طرد کردن
مدرسه و همكلاسي
صفحه 22:
علل خشونت :
* شرایط اقتصادي و اجتماعي (فقر و بيكاري والدین , ...)
el = ی بلق
غفلت و بي توجهي اولیا ,روش هاي تربيتي ناسالم )
* مسائل فردي : اختلالات عاطفي ی
مشیکل در بر فراری ارساظ نا ادكزان)
* مسائل آموزشگاهي : ( مقررات سخت مدرسه , تبعیض ,
شکست : تعارض با معلمان ,مشکلات افتصادي
ی را iss دانش آموزان )
* یادگیری اجتماعي ( تنبیه بدني توسط اولیا مبرخاشگري از
طرف اولیا )
صفحه 23:
از
نو صر } 9
صيه هفس
يزوهدن
هش تا
اكيد
بر برنا
مه ها
نه زر
نوع اول دا
دارد
۰
براي اي از GIN موز
جلوگ
نت
گیر: نش <
il خود
lua;
طي
5)
خود کنترلي
1 دارد .
صفحه 24:
رابطه هیجان خواهي , برونگرايي و خشم در
نوجواتان
پسر بزهکار و عادي در شهر تهران
۶ نتایج :
* هورمونهاو انتقال دهنده هاي عصبي (نستنرون و اسنروژن )
مي تواند باعت کم طاقتي , تحريك پذيري ,کاهش تحمل در
نوجوان شود
* افراد هیجان خواه (تنوع طلب ماجراجو بعلاقمند کسب
تجربیات جدید ) مي باشند
۶ بین خشم و هیجان خواهي رابطه وجود دارد
صفحه 25:
توصیه پژوهش
* توصیه شده است که نوجوانان که هیجان خواهي
بالا دارند شناسايي شوند و تحت مراقبت و آموزش
هاي پیشگیرانه قرار گیرند
* ورزش هاي سنگین مثل کوهنوردي و ...
صفحه 26:
مهارت هاى كنترل خشم
Ube اسعابك با نلشا نك شاط | رای ely الل ucts
تكنيك تن آرامی
تکنیک هایی برای مقابله با نشانه هاک شناختی خشم
چالش شناختی (تفکر مثبت )
خود. گوبی مثبت
تکنیک هایی برای مقابله با نشانه هاک رفتاری خشم
مهارت حل مسأله
مهارت قاطعيت
صفحه 27:
جنبه بدنین خشم
ضربان قلب و نبض ما افزایش می wl
a من شویم.
ی Bal زا احساس می نما
اک است از شدت هيحان دست ما بارزد.
تا ای ری
ی
در حالت برانگیختگی به راحتی کنترل خود را از دست می دهیم و حشمکین
می شویم؛
صفحه 28:
EMOTIONS
صفحه 29:
آموزش
مقابله با فرد خشمگین و پرخاشگر
۰ مهارت فا axl, 0
صفحه 30:
هرکز از خودتان دفاع نکنید.
وقتی با فرد برخاشگر طرف هستید, موضع شما با او
برابر نیست و احترام شما حفظ نمی شود. پس:
هرگز از خودتان دفاع نکنید.
سص نکنید رفتارتان را توجیه کنید.
در مورد قصد و نیت خود حرفی نزنید.
صفحه 31:
مرزها را مشخص كنيد
۳ مشخص كنيد جه رفتارهاين ا نمی بسندید.
برای این كار بايد تفاوت بين خشم و برخاشكرى زا برايش روشن سازید. براک مثال:
© | ما فممم که خیلی خشمکی مسعی اما حق انذاری سزم داد تکشی .
وت با ها یت
به من توهین کنی.
صفحه 32:
او را متوجه پیامد رفتارش نمایید.
اك jl أنه ناد ATA yun ی را
آگر بخواهی دست روف من بلند کنی, به مدیر می گویم
* نکته: وقتی چبزی می گوید روی حرفتان بایستید
تکنیک محروم کردن: او را محروم سازید.
برای مثال: فرض کنید. تصمیم كرفته ايد با فردرى چند دقیقه
اى صحبت كنيد و او صدايش را بالا مى برد و پزخاشگرک مى
ای ی ری ۳
بخواهی به اين کار ادامه دهیل, Ro) است جلسة تعطیل bod
حون به اين صورت نمی توان ادامه داد.
صفحه 33:
او را خلع سلاح کنید.
زمانی که در معرض انتقادات شديد هستيد بهترين كار اين است
Ce een احساس
داشته باشد. با اين کار او < ام تسوت تن از رام تشد
می توانید دلیل عصبانی شدن او را پرس و جو نمایید.
برای مثال:
حق با توست, من نباید دیر می کردم.
حق داری که خشمگین شوک, من باید درب مزل را قفل می
103
به تو حق می دهم عصبانی شوى, لازم بود كه از قبل به تو
ی
صفحه 34:
با قدرت حرف بزنید
* بیان فاطحانه داشنه باشید و با صداق بلند و لحن قاطع )4
پرخاشکر) به او بکویید: ایست!, تو اجازه ندارگ این رفتار را نسبت
به من آداشته ناشن
ساکت! تو اجازه نداری توهبن کنی.
كز از خودتان دفاع نكنيد.
0 از او انتقاد ۳
بيت أو را زير سؤال نبريد.
iu es بر سس
حرف خود را تکرار کنید
صفحه 35:
موقعيت را ترك كنيد
در صورتی که:
فرد پرخاشگر کنترلی بر رفتارش ندارد
را ی
او با صحبت و با رفنار شما را تهدید به حمله می کند و مین
ترساند.
وسایل منزل را می شکند یا تخریب من كند.
ب ی ای را
بهتر است موقعیت را ترک کنید.
صفحه 36:
تكرار درخواست
ف ار ی ی سل
منظورتان نیست.
* يك ياسخ را مكررا تكرار كنيد
© غلت ر|اتوضيع نظي فقط بك ی را تا رم
2 | أرفتار فرد ارا زير سوال تريدا ازااو انتظاذا تكليلةا يك لال ار
صفحه 37:
رفتارهاى نامناسب 349 ly پاداش
ند هید .
© ااز سواصت جود عقت ی ی
* بدون دلیل و صرفا برای جلب رضایت وی, از او تعریف و
صفحه 38:
در رابطه با خشونت رازدار نباشید
* به فرد بکویید که رفتارهای خشونت jrol او را به اطلاع
دیگران خواهید رساند.
صفحه 39:
هوش هيجاني
٠» Emotional Intelligence (EI)
صفحه 40:
هوش هيجاني
تیار لت وی رال سكانة اللا
هوش هيجاني يك توانايي نیست مجموعه اي از تواناییها
است
هوش هيجاني را مي توان آموزش داد
صفحه 41:
تعریف هوش هيجاني بر اساس دو الكو
he
* الگوي اول : (هوش هيجاني توانشي ) : توانايي
هاي ادراكي حسي ,عاطفي , تفکر (مدیریت
عاطفه )
* استدلال انتزاعي كه در خدمت عواطف و
احساسات است
اا : (هوش هيجاني اصفتي ) : رگه ها و
صفات شخصيت
* هوش هيجاني تركيبي از توانايي ذهني و صفات
شخصيتي است
صفحه 42:
هوش هيجاني صفتي
هوش هيجاني صفتي ريشه در تثوريهاي زیر دارد :
مفاهیم هوش اجتماعي ثرندايك (توانايي درك دیگران )
هوش درون فردي گاردنر
هوش درون فردي : توان ایجاد يك الگوي دقیق و استوار از خود و
توآنايي بهره گيري از اين الگو براي عملکرد موثر در زند
هوش بین فردي : توانايي درك افراد دیگر
مفاهیم همدلي
صفحه 43:
مولفه هاي هوش هيجاني
مولفه هاي درون فردي
مولفه هاي سازگاري
مولفه هاي خلق و خوي عمومي
مولفه هاي ميان فردي
مولقه هاي كنترل تنش
صفحه 44:
مولفه هاي درون فردي
خود آگاهي عاطفي و هيجاني ات آگاهي فرد از
احساسات خويش و درك و فهم این احساسات
جراتمندی (دفاع از خود ) : ابراز احساسات یاورها بافکار و
دفاع منطقي از حق و حقوق خویش
عزت نفس :توان خود آگاهي ,درك و پذیرش خویش و احترام
به خود
میل به خودشكوفايي : توانايي تشخیص استعداد هاي ذاتي و
استعداد کار هايي را که شا رید Fis poe
انجام آنها لذت مي برد
استقلال عمل : توانايي خود رهبري ,خویشتن داري فكر ي و
عملي و رهايي از وابستگي هيجاني
صفحه 45:
مولفه هاي سازگاري
* آزمون واقعیت :
* انعطاف پذيري : توانايي کنار آمدن با هیجان ها ,
افکار و رفتار هاي فرد در شرایط و موقعیت هاي
* حل مساله : توانايي تشخیص و تعریف مشکلات و
ایجاد و به كارگيري را ه حل هاي موثر
صفحه 46:
مولفه هاي خلق و خوي
عمومي
* خوش بباي (نگرش مثبت ) : توانايي ثوجه به جنبه
هاي روشن تر زندكي و حفظ نكرش مثبت حقي در هنكام
وجود احساسات منفي
* حس خوشبختي (رضايت از زندكي ) : توانايي احساس
رضایت از زندگي خود و دیگران
صفحه 47:
* همدلي : توان آگاهي از احساسات دیگران و درك و
تحسین ol احساسات
© داشتن مسئولیت اجتماعي i توانايي فرد در معرفي
خود به عنوان عضوي مفيد و سازنده وداراي حس
همكاري در كروه اجتماعي خويش
* روابط بين فردي مناسب
صفحه 48:
مولفه هاي کنترل تنش
8 تحمل تنش : توان تحمل فرد در برابر رويدادهاي نا
خوشايند و شرايط تنش زا و هيجان هاي شديد
٠ كنتزل انا ها (كتترل وسو سام اها ای را
صفحه 49:
رابطه هوش هيجاني و مهارت هاي ارتباطي
در دانشجویان شهر شیراز
* نتایج :
۶ افراد دارای
* درل بای از بت ا بين فردي . دارند
* داراي مهارت كوش دادن بهتري
۴ نسبت را دسا تون كران ان بترا
تري بر خوردارند
در روابط بین قردق فاطعیت بیشتری بسان ام
دهند
* مهارت آنها در نظم دهي به هيجان ها بيشتر
است
صفحه 50:
از نعاملات اجتماعي منبت تري بر خوردارند
رابطه مناسبي با دوستنان » Gilsl خانواده دارند
در روابط بين فردي موفق هستند
ف يذير تر وجداني و و ظيفه شناس
هستند .
صفحه 51:
مشاغل تدریس و امور مشاوره مدارس
قرار دارند باید از هوش هيجاني بالاي
باشند
صفحه 52:
تاثبر آموزش مولفه هاي هوش هيجاني بر سلامت روان
* نتایج :
* آموزش هوش هيجاني باعث ارتقاء بهداشت رواني
مي شود
* خود آگاهي زیر بناي هوش هيجاني است
صفحه 53:
ارتباط آموزش سبك هاي مقابله اي استرس با هوش
هيجاني در دانش اموزان
(منطقه 1 ,6 و 16 شهر نهران )
* توجواناني که آموزش مهار هاي مقابله با استرس
را نداشته اند بیشتر امکان دارد که دچار پرخاشگري
»اقدام به خود كشي ,افسردكي ياسوء مصرف
مواد شوند
8 نوجواناني که هوش هيجاني بالاتري داشتند يا
لسرت هوش هيجاني را كذرائيده اند راهبرد هاي
مقابله اي بهتر دارند و رضایت مندي بالاتر از زندكي
داشته اند
صفحه 54:
بررسي رابطه اعتقاد به آموزه هاي مدهبی
اسلام و هوش هيجاني
بين سطح هوش هيجاني و اعتقاد مذهبي رابطه مثبت
و مستقیم وجود دارد
رشسد و تقويت| | عتقا ناك دی ار ری امرس
باعث افزايش توان كنترل احساسات و هيجانات
دروني فرد مي شود
, توان تحمل حل مساله , تحمل فشار رواني yw
۲ حرش ل
يذيري .همدلي ,خود ابرازي و اعتقاد مذهبي رابطه
مستقيم و معنادار وجود دارد
صفحه 55:
ارتباط مولفه هاي هوش هيجاني و ريسك فرار از منزل
در دختران نوجوان
لف مرو ره
* بین عزت نفس پایین و فرار از منزل ارتباط وجود دارد
* هر چقدر قدرت حل مسئله ,احترام به خود ,خود آگاهي
هيجاني ,تحمل استرس ,انعطاف پذيري ,حس مسئولیت اجتماعي و
مهار تکانه ها بالاتر باشد ریسا فزار از میرل کمتر است
* هرجه حس شاد کامي دختران بالاتر باشد ريسك فرار از منزل كمتر
است
* قدرت حل مساله بالاتر ريسك فرار از منزل كمتر است
* اغلب مولفه هاي مرتبط با فرار دختران از منزل «كريز از واقعيت و
نداشتن خود آگاهي است
صفحه 56:
پیشنهاد پژوهشگران :
تدوین يك برنامه آموزشي براي تقویت هوش
هيجاني به ویژه :
- واقعیت سنجي
- مدیریت استرس و مهار خشم
- افزایش عزت نفس
- مدیریت عاطفه
صفحه 57:
اثر خستگي شناختي بر روي هوش هيجاني
* خستگي شناختي : فرد سعي دارد مشكلي را حل كند ولي
نمي تواند
* - به علت آماده نبودن برخي از مولفه جل مسئله
* - نداشتن Guild و شناخت کافي , نداشتن مهارت
* خستگي شناختي نیرومند تر از آن است که هوش هيجاني
بتواند بر آن اثر بگذارد
صفحه 58:
ارتقاء هوش هيجاني
صفحه 59:
تكنيك هاي ارتقا ء هوش
ی ۰
* گروه درماني
8 (در گروههاي 15 نفري به مدت 12 جلسه هفته
دو باره و به مدت 2 ساعت (
* گارگاه ههاي آموزشي
صفحه 60:
يك نمونه طرح گروه درماني
عنوان مشکل : کنترل خشم
مولفه هاي رفتاري :
- واکنش خصمانه شدید نسبت به محیط
- به کار بردن سخنان ناشایست
اهداف بلند مدت :
کاهش شدت تکرار و تداوم خشم و عصبانیت در موقعیت
Hoses AUN sllsty
آموزش رفتار هاي تطابقي
صفحه 61:
اهداف کوتاه مدت :
مفهوم الگوي دو مرحله خشم را بیان کند
کار برد تكنيك هاي آرامش بخش و تنفس را بيا
موزد
افکار متداول خود را در مورد خشم مشخص کند
)| تخل بزای تمرین ی ای تا را
اف كه شم و ۱۳۰۱۱
صفحه 62:
مداخله در ماني :
به اعضاءاكروة بريامة انامس خسن رای بر
دهد
افراد افکار آغاز گر خود را بشناسند
تمرین کنترل خشم در بین اعضاء گروه و گزارش
نتايج به اعضاء
صفحه 63:
سدل نراشناستی آیرزش کنترل تشم
ايست كن » آرام باش »فكر كن قبل از اينكه كارى
انجام دهى
به خود بكو مشكل جيست ؟ حس تو جيست؟
مجموعه اى از اهداف مثبت را بيدا كن
فكر كن تا راه حل هاى زيادى بيدا كنى
به بيامد هر راه حل فكر كن
بهترين راه حل را بيدا كن
صفحه 64:
آموزش خود کنترلی
با خود بكو بسن كن
با خودت بگو خونسرد باش
از بینی نفس بکش وخودت را آرام کن
خود را بخاطر اینکه تا اینجا آرام بودی تحسین کن
صفحه 65:
آموزش سر
ایست کنید و فكر كنيد
©. مشكل را تعريف كنيد
©. حسى را كه داريد تعريف كنيد
<6. هدف خود را مشخص كنيد
©. راه حل هاى احتمالى را بيدا كنيد
©. فكر كنيد بعدا جه جيزى ممكن است رخ دهد
۶ بهترين راه حل را بيدا كنيد
©. يك نقشه طراحى كنيد
©. جنبه هاى مختلف اين نقشه را بررسى كنيد
bj) dD كنيد در اثر انتخاب شما جه رخ خواهد داد
0 سن كنيد یک رام حل لكر ولع ل
صفحه 66:
محتوای آموزش های مورد نیاز برای
هوش هیجانی
صفحه 67:
سه مهارت اصلی وجود دارد :
* مهارت اجتماعى
ما ۱
“ميارك الا ی
صفحه 68:
مهارت هاى اجتماعى (روابط بين
فردی )
۴ مهار ایشال ake oe بای و Le pole
* آگاهی از احساس خود و دیگران
* مهارت دوست بيدا كردن
* مهارت سازكارى با محيط
* مهارت برخورد با ناملايمات
صفحه 69:
مهارت مقابله ای یا مدیریتی
* مهارت مدیریت بر مسئله (از درونی با بیرونی فرد
شك لشم ی
* مهارت مدیریت بر هيجان (تمركز با حالات هاى
عاطفی :مراقبه ,بیان احساسات و ... )
صفحه 70:
ميارك تا ات
* تمرکز بر مشکل : lay کردن راه حل / ارزیابی راه
ا
۶ تصمیم گیری
* تفکر خلاقانه
۶ تفکر انتقادی
صفحه 71:
آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود
داشتن یک تصویر واقع بینانه از خود
آگاهی از حقوق و مسئولینهای خود
آگاهی از ارزشهای خود
صفحه 72:
صفحه 73:
خود اكاهي - درك مجدد خود
3 ووش : بك شفر درونكراته يه داق لدم إبنا للسقون بررشي | بك التشكق ( لذلا
* تاثیرات يك رخداد در گذشته یا حال
شیوه اندیشیدن در زمان وقوع يك رخداد
* هیجانات آن زمان
* دليستگي ها
۰ اداراك خود
شیوه قضاوت
* فکر کردن در مورد باور ها خود
صفحه 74:
* اجرای برنامه sl
* ارتقاء مهارت هوش هيجاني و اجتماعي
* در مدارس شاهد
صفحه 75:
رهنمود هاي براي بکار بستن
آموزش مهارت زندگي
ارتقاءع سلامت و پيشگيري از مسائل پر خطر
حل تعارضات و کنار آمدن با استرس و جمایت
اجتماعي براي گذر از بحرانها
خدمات مثبت و باري رسان
صفحه 76:
اموزش مهارت زندگی
حل مسئله
جسارت
خود اعتمادی
تصمیم SHS
مهارت اجتماعی
ese ار
زندگی خانوادگی
مهارت های ارتباطی
صفحه 77:
مسائل
گیری از
ارتقاء i
لکلی
|
مخدر و
مصرف مواد
پیشگیری از
پیشگیری از 0
ee از رفتار پ
& ,44 شک
۶ بلوغ
* ودک
صفحه 78:
ان
* حل تعارض
اب سای
= کنار آمدن و حمایت ناشی از رویدادهای تاگوار
(رلرله: فرى والدين CARIES ١
صفحه 79:
خدمات مثبت و یاری رسان
* آموزش خصوصی در صورت نیاز و نظارت کلاسی
Hs
* عمل کردن به عنوان میانجی همسالان
صفحه 80:
oll در
ی فوم
توسعه كشورهاي پیشرفته توجه و اهتمام دولت
هاي انها در تربيت نوجوانان به عنوان نيروي انساني
8 محققين لازمه بيشرفت تحصيلي مناسب و زندكي
موفقیت آمیز را برخورداری از آرامش و امتیت در
ابعاد ريستي ,رواني و ا< ع فلن ان
معتقدند مشکلات جسمي ورواني مختلف نوجوانان
ai تتها وقت و توجه و مشارکت در فعالیت هاي
آموزشي آنان را کاهش خواهد داد بلکه بر چگونگي
رشح ee رز |
صفحه 81:
صفحه 82: