صفحه 1:
جكيده كتاب
بوروكراسى و توسعه در ايران
(نگاهیتسارییخی- تسطبیقی)
صفحه 2:
کتاب دارای سه بخش می باشد
| ie ee #بخش نخست
eee Se ea ES ee ا
CM Ree eR NSN
SNE Ee Tre De Snel اال
Sy erate eet he اا
يي ۱
صفحه 3:
۱۳۳
لل ی
#۹
صفحه 4:
بوروکراسی مبنایی برای مقایسه
1 oer
0 00 ل ل ا ا
| ا |
مديربت دولتى تطبيقى به دليل رجحان آن بر رويكرد
كاركرده در بررسى نظام هاى سياسى نيست بلكه اين تصميم
. بر این نظر استوار است که بوروکراسی به عنوان ساختاری
۳ Ce el ee we)
دولتى استدم Ce pe تطبيقى 00
صفحه 5:
مفاهیم پور و کر اسی
*بورو کراسی از آن جهت که واه ای مبهم و دردسرساز به نظر رسیده
1
Evan (npn Ce PP LHe ate) irom RUPE hs lex Creo]
PPPS D ie We ener HES iE Reem y
PSEC eee wer Sie cere RCE Te ae ie
wesw] MOLE Berne S| ced مهم aes
ose BST See ا te
porary hearer ey ا
5252000 ee
۱ san ee ICES NP) ea
Cee Ree Ser ee Seer ea
#۹
صفحه 6:
0 ieee kes ees i
0 OES SUC SE SOS ا Aes)
Pee ل per
RPE SIE ae Soe ae ie و
ل RES BINS TS ee
ES OC Se ete nee) و
است. اختلاف نظرهای نسبتاً عمیقی وجود دارد. برای مثال فردریش بر
|
صفحه 7:
SCS rns Memes ie ka ners ihe
1 ا ل
2 ۱ ۲ ۱
۱ Sone ae eS) he
BYE ke Se ewe STP are
سازد. برخعی از نقاط قوت آّن پیوسته بوسیله نقاط ضعفی که
es a ae Rew SPE Soe ae)
شود ۹
صفحه 8:
[1 Monee Erne PES Eh
1۹ ا
۴مزیت اصلی انتخاب ویژگی های ساختاری در تعریف
PS AER USS Con ear ee Coon on er
رفتارى را كه در بوروكراسى نام رفتار بوروكراتيك زيبنده
آنهاست مدنظر قرار دهيم . حقيقت آنن است كه تمايز
ا ا ا
ea ca eon
صفحه 9:
عمومیت بوروکراسی دولتی
۱ Bibs
اصلى مقايسه اند بسيار اساسى است. تفاوتها اساساً از نحوه توصيف
0 ا ل ل ا eS)
۱ ا ا
eA ا ا Coen neriee
ادارى مرتبط است. ماركس اين ويزؤكى را منشأ شكل بوروكراتيك
5 . سازمان توصيف كرد.
* بوروكراسى آرمانى وبر سازه اى ذهنى بود كه به طور تجربى در جهان
واقع نمى نوان آن را يافت.
صفحه 10:
CSTE ee Ce ee eey ee ene rh
های نظام بورو کراتیک را به طور قابل ملاحظه ای تحت تأثیر
قرار می دهند اشاره کنیم:
* يكى از عوامل كاملاً مرتبط» محيط سازمانى مديريت دولتى
است كه شامل الكوى بخش بندى واحدهاى دولتى و وضعيت
اشتغال افراد در بخش هاى دولتى است.
#عامل دیگر که کمتر ملموس و ب |
اقتصادی و اجتماعی بنزاعوة يرو كزاتتى است و غالباً از آن
به عنوان «بوم شناسی مدیریت دولتی» نام برده می شود.
صفحه 11:
*در مبحمشه محيط سازمانى . يكى از ييامدهاى ضرورىىه سلسله
ae me erie) وظایف در سازمانهای بزرى .
ترتیب منظم واحدها به صورت گروه بندیهای بزرگتر و جامع
قر ذکر مي شود و اين فرایند گروه بندی در کشورهایی که
از نظر سوكيرى سياسى و ساير جنبه هاى نظام ادارى متفاوت
Cae Toe ar ا 0 OW
صفحه 12:
يوم شناسى مديريت
۳ وابستگی متقابل زندگی انسان و محیط
پیرامون آن می باشد.
1
fee ae eC) ee lend مستلزم شناخت شرايط
per) 3 070 تغییر دهنده
اي ا ا
ا ا ل لت
صفحه 13:
RCS ROS eee ene SSS racks
دواير متحدالمركز تصور كرد كه بوروكراسى در مركز آن
قرار دارد . هر يك از اين دواير كه بر بوركراسى نزديكتر
. معر شوند اهميت تائيرشان بر ۳۳0 بیشتر است
۱
نز1۱۳ PCAC Pl eR Ae ey
هاى اقتصادى نظام اجتماعى را تشكيل مى دهد و دايره درونى
نظام سیاسی است که خرده نظام اداری و بوروکراسی را به
000
صفحه 14:
20110008
ا ا ا RSS Us
ا ROSES Sie IP rover
[۱۳۳ این موضوع با جنبه های اداری نظام های سیاسی مفاهیمی نظیر
نوكرابي» توسعه يا تغيير بيان می شود.
۹ ۱
صفحه 15:
نوكرايى
syne ROO eee RSE TCH ESE orth
به عنوان «فرآ يندى نظام مند» توصيف مى كند كه متضمن تغبيراتى
در بخش های «جمعیتی. اقتصادی. سیاسی. ارتباطی و 33
فر ۳
ا ا ال ل ا ey rege meee
ل ل ا SRL RO كرد يده
دارد. ل ل ل لت «تجدد» به ار ۳
pls هاى اجتماعىء اقتصادى و سياسى اشاره دارد كه هنوز محقق نشده
ese Map Ses perce rele tar) ا ا
ES PSone se rar CLES Cen won ee oe nor | ey
۳
صفحه 16:
نوسعه
* دومين كروه تحليلكران كه قصد كريز از ارائه تعريفى از نوكرابى
دارند به مجموعه شرايطى كه ممكن است در يك سيستم سياسى يا
ee ee Sree Ee Sie Sener cg
ewer nn ee ee ee eee wero ir
Pra eee Corl mC PY 1 3
CeCe eT se OL eae ey ae scenes
Se a el a el cc ol oe Ree TS ee a
#۹
صفحه 17:
توسعه سیاسی
| ns Bore er eS ele a
آنکه بر توسعه چه چیز متمرکز شود جهت آنرا نشانه گرفته
ee ONE a are] ee Oe nee ee eee است.
جهار طريق كلى و شده است که عبارتند از:
PT eS يل eT pees
ره جنراثبایی اشاره به نظام های. سیاسی کشورهای» در
حال توسعه در آسياء 0 آمريكاى لاتين دارد در اين
ا ل م 0
استثنابى كه دارد لن است كه بايد به كشورهاى فقير و كمتر
صنعتى نسبت داده شود.
صفحه 18:
* بر اساس تعریف استنتاجی؛ توسعه سیاسی منبعث از فرآیند نوگرایی است و غالبا
ا ل ا ام ل ل ل
wo ل ل لل ل
1 ا اا ا ا COPS
سيستم سياسى تعريف مى شود.
ا |
000 ا ا ا ال ees]
چنین توصیف می کند: توسعه سیاسی به معنای ایجاد سیستمی از نهادهای سیاسی
است که ضمن توانایی کنترل جمعیت وسیع منابع انسانی و مادی برای هدفهای .
1 prs eee SO
Ree nee ren PN CoM CS eRe Er a epee
جالش را در يك دوره طولانى بشت سر مى كذارد از لحاظ سياسى توسعه يافته
١ ۹ نا
صفحه 19:
تئوریهای وابستگی
7
آمد حالت وابستگی یک جامعه به جامعه دیگر است و نکته دیگر این
ل نب 1
داخلی؛ یعنی بخشی از جامعه به بخشی دیگر تحمیل می شود. نتیجه
نهايى وضعيتى است كه اكر تغييرى مؤثر در محيط خارجى و سيستم
Rese a ا ل ا
hd ا ne eee cre Sy
مطالعه فرهنك و تاريخ و درك كامل محدوديت ها و فرصت هاى
0 ما eS Se)
صفحه 20:
تعییر
* ناخشنودى TCT OT) ا 00
SANS م eRe
Sec sims heen ل Roe
eo ae 7
توسعه خواهد شد ولمى اين روندى مطلوب و مساعد است. در
cael ا ا ا 0
۱ na
۹
صفحه 21:
تغییر در کشورهای توسعه یافته
© بيش بينى اجتماعى در مورد آينده كشورهاى صنعتى بيشرفته»
ا ا ا ا ee
rare ا م SR
ES ا ier rL
زمانى متفاوت از زمان فعلى» را نشان مى دهد.
* تكنولوزى و دانش نظرى نقش فزاينده اى در كار كرد جامعه
Rane ice ل ل الل ۱
سطوح آموزشی بالاتر خواهد رفت- اصلى ترين سازمان در
. دانشكاه است ware
صفحه 22:
تغییردر کشورهای در حال توسعه
* ييش بينى ها در مورد آينده كشورهاى در حال به عنوان یک
و۳ | ال ا
ا ا 0
ا سای ای ای نی ای ی ی متعارف ترین
Roe Nr tyre a yre ce tS As eee ee
اين استراتؤى (در آغوش كشيدن سرمايه دارى جهانى) است. اتخاذ
وه پولی و مالی مناسب tarde ae ا ا
انحصارها ا ا ت سرمایه از بالا و
Tle a CRE on Ea sig
بهره برداری از منلبع طبیعی و ... که این نوید را می دهد که ثروت در
نهايت به طبقات فقي جامعة انتقال wh,
صفحه 23:
eran merc Ce Rents eSB) iad كن
جبانی) می نامد. آنچه بوسیله جمهوری خلق چین تحت حاکمیت مائو
۳
صورت گرفت. مشروعیت این استراتژی عدم وابستگی اتحادهای
ee ere eS See ie ee) |
جشمكير در اتكاء به نيروهاى بازار خارجى است.
ا ا ا اي Pa
را كشور آفريقايى موزامبيك ذكر مى كنند. ويزكى هاى عمده اين
ل ا ۲
aS See Oey ا ا ACCC eo
ارتباطی با اقتصاد بین المللی.
صفحه 24:
7
یکنواختی صورت نمی گیرد و سنجش میزان پیشرفت دشوار است. اگر
۷ Ree Sere CE Te eee,
cee CER reac her ae nee Ce ae nae
SU wee ee Soke core ا re spe)
ey em MNS Cee ل
Oe SCT eee eee Se oa ee a Soe
0 Ce See Se aed
| METI RCE Se ee eed
صفحه 25:
مدیریت در کشورهای در حال توسعه
ایدئولوژی توسعه
Se aCe Mees a ONE ae و
en Ae STS كتند يه عيارت ديكر هماكى در ايدثولويى توسعة
ل ا 0520-7 ل
ened SEs ary ا ا 0
ا ا ل ل
؟ اسمن ملت سازی را ایجاد نوعی جامعه سیاسی منسجم درون مرز های .
CMe tee Seles |
۹۰
صفحه 26:
سياست توسعه
1 eee ey SCE SS Bee
See es
)١ وجود نوعى ابدئولوى توسعه مشترى به عنوان اساس هدفهاى
سیاسی.
Cerne aN SEG) 1 شکاف سیاسی وسیع بین حاکمان و
توده مرد ۰
ee Sela
TOES ST Use reer Or srOCr sr ane
با توجه به ويزكى هاى فوق اهرم اصلى توسعه در اين كشورها دولت مى
9 3
صفحه 27:
انواع رژيم سیاسی
CR و
1 Pe ee cee)
بيشينه استعمارى تدوين شوند. اكر جه به طور مسلم اين عوامل حائز اهميت اند
ا ل ا ال 0
ele eer re er SESE MS nce mn eae ee)
ميان بور وكراسيهاى دولتى كشورهاى در حال توسعه استء اين طبقه بندى كه به طبقه
111011110 ors ORC Pend ne
0.١ نظامهاى خودكامه سنتى
.0 نظامهاى نخبه كراى بوروكراتيى 3
۳ نظامهای رقابتی جمعی
٠5 Oot Seek ب
ree ont me
ea en ed
صفحه 28:
الگوی اداری مشترک در کشورهای در حال
توسعه
STE TOC re rey ors hry Sea)
Ste Bey bere lens ee Bik wee Se teal
توسعه دچار کمبودند.
eee ا em eee Teas ane
ey OS ieee On anne Seem a entry
Ronis ele Seen oe Ee Teo Se Ret Som ey
SONS ey or Teo Et erat Seer ee Sey ee)
۹
صفحه 29:
بخش دوم
ACL BSL 2° ی دولتی
۱۳ ۱۳
صفحه 30:
* ايران داراى غنى ترين و با سابقه ترين سنت هاى مديريت دولتى و
meres ا بر oer
ل RSET
ل ا 6ت
خورد ولى بالاترين سطح سنتهاى ادارى و حكومتها را ايجاد كرده است.
OCR OMe NSE PwC SEE Mesh eels ene
تأثیر چشمگیری بر اداره امور رومیان داشت و تقریباً به طور کلی از
|
صفحه 31:
وا
۱ ae ee)
بشرعه زندگی سیاسی خود را تقریباً از ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد
آغاز کرد. مهمترین ابزار مدیریت دولتی و حکومت در مسیر
تكامل طولانى حكومت و زوال ايلام بوروكراسى بود كه نقش
مهمى در زمان امبراطورعه هاى ماد و يارس نيز ايفا كرد.
۹
صفحه 32:
1
Ee i CRE ree aC ae aero pe ment enn
مفهوم دولت را مطرح و آن را در عمل به کار بردند. آنان نخستین کسانی بودند
1۱9 eC SIAM ECL Core SUC Ont Se kee ont ee Se
Ee RC eet eee ا
OSS en Sa Nee ea Sr Se ree eye
CSN eC p eer one koe etsy Ib) Sere Sel
ee Re eS Neen ne eer a)
ee el knoe a rel son Iby
صفحه 33:
امبراطورى جهانى هخامنشى
Py SCRE ا ا CMe ey elke
a ay eer Sees: Se Rens eed
0 yy! 39 te Glebe) Oy
Ripa ipem car CUES eae CHP Cor ep ل Se)
[Vong taped ooo ee Se eS NC SIRs Pe CMEC
بر حكمرانى و نظام های اداری و میرائی که این نظام 0
مدرن غرب از جمله ايالات متحده آمريكا بر جاى كذاشت بايد اشاره
۹ ۲
صفحه 34:
eee ل ا el ee Tbe bee
ا eS Sie
ROW Reema ney NRO Ee COPS PICT eC meer
Sy ose] ا لل RS ee
قدرتمند. یک نظام ساتراپی قوعب یک نظام اداری کار آمد و
اثربخش همراه با نوعى بوروكراسى حرفه اى؛ يك خط مشى 2
a Oy حكومتى آزادمنشانه
صفحه 35:
خط مشی اداری نسبت به اقوام
ee Se eee Les hat DR neo AD id
مادامی که عمال محلی با اصول متمرکز مدیریت و ۳
Pen Ron eer ene Mr mtr eC ee meee Sy 1
Pee ا ات Ap kty mes ل
بورو کراتیک. نظامی؛ سیاسی» [۱ ee ary Resor
دولتى مختلف و همينطور برخى سنتهاى استوار بود. تمرك زكرابى كليد مديريت
0 ل ا ال ل
۰ عن
0100000 0 ا > etsy nies an poreaG)
3 استانی را باز و به سنتهای اقوام تحت سلطه احترام می گذاشت.
ا ل ۱
۹
صفحه 36:
بوروکراسی بارسها (هخامنشیان)
* بوركراسى در كنار ارقش يارسها كارآمدترين و اثربخش ترين
۳۳ رك حکومت ۳2 مدیریت بود. ب رو کراسی
Pe Sy Sars Une Pon yee ۳
Rell Ree Set wee) 0 ۱
۹
صفحه 37:
محيط بور وكراسى
*۴بوروکراسی در محیطی فعالیت می کرد که هم گسترده و هم
ee Ocal 50 آرام بود. اصلاحات اقلصادى و مال"
eae ee De ee a ene ene LOSE hos)
منجر به رشد اوليه سرمايه دارى و تجارت آزاد شد. محيط
سياسى نيز همانند محيط اقتصادى برای توسعه و توانمندی
ل ل 0
00 آنها را در مقابل کارهای
ee از ویژگی های پارسها
ا Peet TEES
als ae RD meal Dace م ۹
صفحه 38:
ESS Re Le eB) ody
OSE Cee rere Rese ECCS Ree a wee Sse i
۱ rd SE cal rae meal ee ed ae hae rae
RS S| ree ere CRS ee are eS Smee ray
| Re en Oe Cis Meee ee rs Me a D\P)
در بوروکراسی امپراطوری هخامنشی مشفول به کار بودند. بوروکراسی پارسی
CO ee eer SAS Seas ee See Seo
۱ ee aes Wey See ee Cee
SNC er ore we ers ine ree eo)
a TD Ree DY ELS tee ane eel tea
و مزایای خدمتگزاران دولت و دربار در زمره فعال ترین وزارتخانه ها محصوب می
55
صفحه 39:
201 RC Sd
| ا seg
متنوعی شکل گرفت. این اصول عبارت بودند از:
)١ استخدام بر مبناى شايستكى و دانش
0 Os
PONTING PS RCA eo ESTE Co
؟)بيروى از مقررات رسمى تدوين شده بوسيله سازمان
۵) اشتیاق مستمر و تلاش برای بهبود عملکرد پرسنل و تحقق کمال
۰
=
Coe ese el aw he Eee eee Se Cn
آموزش و نظام برداخت ثابت و عملكرد مطلوب شد.
صفحه 40:
بوروكراسى و مديريت دولتى
* يكى از ويزكى هاى مهم بوروكراسى هخامنشى يارسى
come ed ا ا ا
اين پروژه ها جندين نوع بودند. مديربته سرمايه اى -
een م ل coe
۹
* بارسها شديداً بر مديريت تيمى تأكيد داشتند.
صفحه 41:
اصطلاحات اداری داریوش به چند موضوع مدیریتی و سازمانی تأکید داشت. این
Se esl wel See nad ceed
۱) مشروعیت بورو کراسی یا دولت اداری پارسی
۲ ثبات و مطلوبیت محیط که در سایه آن بورو کراسی و مدیریت دولتی به فعالیت
ات
۳) رهبری اثربخش نخبگان اداری پارسی
؟) حرفه اى كرايى و استانداردسازى بوروكراسى
eee ل
SOME TSS Sie oe eee kg
Re ree Ree eee ren
صفحه 42:
* یکی از درسهای مهمی که از نظام اداری هخامنشیان پارسی باید آموخت
Sy re asi ۳
ا coe Ieee ee EL |
ی
ie ROO mat Sy be eer perso ا 0ت
Wel CEERI)
و پارسیان نظام «مدیریت اضطرار»
ممتاز آلن است كه براى انواع فاجعه هاى طبيعى و غير طبيعى آماده
بوده. همجنين ايدئولوزى ادارى عقب نشينى بوروكراسى و ارتش را در
مواجهه با شرايط بحرانى مجاز نمى داشت.
صفحه 43:
وزارت در عصر سلجوقیان
*وزارت در عصر سلجوقی یکی از ویژگی های جافتاده
حکومت اسلامی محسوب می شد وزیر نسبت به سابق قدرت
1 Lee ie Deke BCs
9 eae STS Me Tele
به شمار مى رفت و به عنوان نايب سلطان عهده دار تمام جنبه
> aia ae, هاى
قرار داشت
صفحه 44:
آموزش و کا رآموزی وزیر
آموزش نوع مدرسه ای:
تأیید و تشویق نظام مدرسه بر اساس اصول اخلاقی بنا به دلایل
زیر تا حدی وجود داشته است:
Petey ee) es CN ee See Ren ERC) CeO ena)
۲) سلجوقیان در صدد کسب حمایت علماء بودند تا به توسط آنها -
حمايت اهالى محل را كسب نمايند.
۳ سلجوقیان در پی ایجاد دیوانسالاری وابسته به تسنن اسلامی
[۱ EC epee herr rey ermine
صفحه 45:
PTO PO Pers rene hes
Big were apt
Pee ys noe BLS Oey Snes Se) rer ad
ا ل اا ال ا لك means
| م ا
0 ا ا ا ا ا
1 لا ل ا لا cenare
: می دادند به وجود آمد. جمع تشکیل دهنده بازار عبارت بودند از ۱۳۹
بازرگانان؛ اعضای اصناف و اعضای انجمن های اخوت نیمه مذهبی نظیر فتوت.
* جامعه صفوى را در فرهنك امروز بايستى فضيلت سالار ناميد و صاحب منصبان بر
ا ل 0000
صفحه 46:
0010000
اقتصاد داخلى:
يايه هاى دوكانه اقتصاد داخلى ۱۳9[ 0
Se ee Bae renee ۱[ وج
داشته. روش زندگی این دو عنصر اصلی اوایل دولت صفوی کاملا
متفاوت بود. قبايل تركمن كله جران بودند و از مردم دور و بر خود
مجزا می زیستند و یبلاق و قشلاق می کردند و به طوایفی تقسیم می
eS ey Ces ener) |
پولی داخلی می پردازیی آشکار می شود که شاه بزرگترین سرمایه دار
7 مقدار نیروی 33 را در استخدام داشت.
>
VORP Se Care mesh bapa ih one rane (ayy ز منابع
صفحه 47:
تجارت بین المللی :
500000 CRT Ear omCN CES hc ter Com arty een Ps
Pyare Ors RPO nr tney Snel Sh و ees]
۱ ee eee ee eee)
ديلت صفويه.به طور عمده.با استفاده زي ر كلنه از تغيير عمده اى
در موازنه تجاری روی داد ؛.به لین رونق ٩ که در آخر قرن
4 0
صفحه 48:
بخش سوم
مدیریت دولتی در ابران
gon ery
صفحه 49:
انقلاب سفید: پیش در آمدی بر سیاست های
دیوانسالار انه
٩ بعد از بازپس گیری قدرت در سال ۱۳۳۲ محمدرضا شاه قانون اساسی
را در موقعيت هاى مختلف تغيير داد. از ديد بسيارى از ايرانيان قانون
0ل ل 00
مداخله خارجيان بود. ee ا ا ا
كه شاه و دولت وى مجاز به زير يا كذاشتن ن آن نبودند.
ee ل ال ا ل لي ا ا
اصلاحات ارضى را به عنوان ابزار كليدى نظم نوين ات
Sl ee cna برنامه اصلاحات ارضى در زمان نخست
00
صفحه 50:
۱ CEES)
0
۳
eee os و
0 ae
۴) سهیم کردن کارگران در سود کارخانه ها
00
فا
او برنامه خود را انقلاب ساب نامید.
۹
صفحه 51:
Flere eon OC oe ee ا EO es be
cy eC Re Oe OT Ce ie ame eae ey
اختصاص داد.
* انقلاب سفيد ساز و كارى براعه شاه جهت كسب حمايت واقعى
RCTs res 000
#انقلاب سفيد شاه نوعى تغيير كلى در راستاى. غربى كردن
كشور بود. ا لت ا ۱
aa شاه را بر آلن داشت تا از اين موفقيت براى آزمون
ل ا
صفحه 52:
Rd اه
و 1
كرد ر عر مالك را به داشين فقط يك روبيا Age
* مرحله دوم كه از سال ؟؟"1١ آغاز شد نسبت به مرحله اول معتدل تر
SAPO SPRITE Lear YY 10
ا Pee aR cee Sues a hres ae
Colne hearer Mere emtnU en Tb) ان
Ree ony re eer
SSeS eo ل ee eee he
اه rpc a ae 0
۱ ل ل ل ees ICE a
۹ 5
صفحه 53:
© هدف از اصلاحات ادارى دهه ٠؟١1 که با نام انقلاب سفید انجام شد
كاهش فشارهاى داخلى و خارجى و تأمين مشروعيت رزيم بود .
اصلاحات ادارى هر جند براى نظام حمايت و بشتيباني طبقاتى را كه از
آن منتفع شده بودند به ارمفان آورد » اما فرایند نوگرایی شاه که به
aE oe ا ا ا ل ل 0 0 اك
ee eel ee 1
ک و در عين حال اتكاى رزيم را از اقتدار سنتى به اقتدار
eds SE ا Peele ۱۳
1 ا re)
صفحه 54:
و |
بورو کراسی به بی ثباتی و عدم استمرار مدبریت منجر شد و در نتیجه
ابهام و بی تصمیمی را در نظام اداری دامن زد. استفاده از بورو کراسی
Or SS eae sneer Onan aey See 1۱
ee Re is Says ene toe
سياسىء ارتباط يكسويه اى را بوجود آورد كه مشاركت در تصميم
Be Eos MP Er asa tse ل PAOD ONC
Ce ee es DEBE Eee CE) BES AES
1۱9 ea
صفحه 55:
رل ی ee ۱-3
اسلامى ايران
0 ner Laser ie
ادارى متمركز ايجاد كرد كه از سده ششم تا |
0 pene ay eS eens
BETES ا ا
1 0 م ا ا Se)
گیری یک نظام اداری کارآمد در کشور جلوگیری کرد و در این دوره است كه
ل الل eres ne eee.
ita eet eT Sts e eae
eee lee ا eat a ae daltoe تم رکز تصمیم
[۱9 pees easel ey Se we Eee
صفحه 56:
محیط سیاسی بورو کراسی
# قانون اساسی که در سال ۵۸ تدوین شده بود. در سال ۱۳۶۸ دستخوش
Sar eco er] ل ors most Cem ۱9
تفكيك قوابه " قوه مستقل تحت نظارت رهبر تقسيم مى شود. رهبر به
eee) ا ا eee ا ل re
ل 0
ا ل 1
7 0
تشخيص مصلحت نظام و شوراى نكهبان هستند.
صفحه 57:
ساختار بوروکراسی
*در سطح حكومت مركزى بوروكراسى متشكل از وزارتخانه ها
00 ام الل الل ل ا اللي cy)
0 ا ل ا ات ل S\ me eter)
۱
شخص رئيس جمهور باشند. همه وزارتخانه ها به استثناء وزارت امور
00 ا اا م ل
2 ا ا 0 ال 0 ادغام وزارت een
فرهنك و هنر و وزارت آموزش عالى بود. وزارتخانه جديد وزارت
علوم و آموزش عالى ناميده شد.
صفحه 58:
۷ clus
لاا ل APES
در سال ١ ۰ اجرا شد CRM er) ا كه
ع لو ا ل
ea ل See eee SES ee oe
داشت. يس از يبروزى انقلاب نظام جمهورى آماد ايجاد يك نظام
1
و اخراج کار کنانی بود که به نظر می رسید به رژیم جدید متعهد نیستند. ١
۹
صفحه 59:
نظارت بر بور وكراسى
nse ا ا ا مجریه نظارت دارد.
ee را 1۱
ed ا ل ل
ROM DN It eRe sy
نظارت قوه مقننه بر بورو كراسى: مجلس نقش اصلى را در كنترل بور وكراسى ©
بر عهده دارد. این کنترل از طریق وضع قانونه ری اعتماد به وزرای هیأت دولت و
استیضاح فردی و جمعی اعمال می شود. ٠.
Pe ey ee lees roe قوه قضائيه اختيار نظارت بر اجراى قوانين
er fe err reer senha er er
صفحه 60:
Bs) | ۱
با آن روبروست
٠ نظامهای کارآمد اداری به ثبات و دوام نظامهای سیاسی از راه مشروعیت بخشیدن
چه آنها کمک می کند و در مقلبل عدم انسجام ویی ثباتی نظامهای سياسي ضعف ها
و نارسائیهای نظام اداری را تشدید می کند. راهکار مورد اعتماد برای مقابله با این
ل SPST a See ۱
جامعه است.
eS Used ات ا 0
مديربتى كشور است. در ساختار مديريت دولتى ايران به نقش و حرفه
اى ها جه در سطح ones 0
شاید تا کید نمی شود.
Pr Ce RoE eS Soe Re Sem eer nner os
رلت واقعی خود فاصله دارند. کار کردن در سازمانهای اداری افتخار محسوب
نمى شود.
بايد و
صفحه 61:
Rae eC ee Sor AB eS I Ske eee
كلمه باشد به سمت هدفهاى كلى و غير قابل سنجش تمايل داشته است.
Po ا ل 2 ee
است. اين ساختارها بايد به كونه اى طراحى شوند كه بتوان ستاده هاى
0 ل Dees)
Rape ee SSE ee ee Eee Ord
توجه داشته است.
9 تمايل به خودمختارى و قدرت طلبى ميان سازمانهاى مختلفء Ren
Eee es ل ل Rowley