تحقیق و پژوهشسیاست و قانون‌گذاریعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسیمدیریت و رهبری

چکیده کتاب بوروکراسی و توسعه در ایران ( نگاهی تاریخی – تطبیقی )

صفحه 1:
جكيده كتاب بوروكراسى و توسعه در ايران (نگاهی‌تسارییخی- تسطبیقی)

صفحه 2:
کتاب دارای سه بخش می باشد | ie ee ‏#بخش نخست‎ eee Se ea ES ee ‏ا‎ ‎CM Ree eR NSN SNE Ee Tre De Snel ‏اال‎ Sy erate eet he ‏اا‎ يي ۱

صفحه 3:
۱۳۳ لل ی #۹

صفحه 4:
بوروکراسی مبنایی برای مقایسه 1 oer 0 00 ‏ل ل ا ا‎ | ‏ا‎ | ‏مديربت دولتى تطبيقى به دليل رجحان آن بر رويكرد‎ ‏كاركرده در بررسى نظام هاى سياسى نيست بلكه اين تصميم‎ . ‏بر این نظر استوار است که بوروکراسی به عنوان ساختاری‎ ۳ Ce el ee we) ‏دولتى استدم‎ Ce pe ‏تطبيقى‎ 00

صفحه 5:
مفاهیم پور و کر اسی *بورو کراسی از آن جهت که واه ای مبهم و دردسرساز به نظر رسیده 1 ‎Evan (npn Ce PP LHe ate) irom RUPE hs lex Creo]‏ ‎PPPS D ie We ener HES iE Reem y‏ PSEC eee wer Sie cere RCE Te ae ie wesw] MOLE Berne S| ced ‏مهم‎ aes ose BST See ‏ا‎ te porary hearer ey ‏ا‎ 5252000 ee ۱ san ee ICES NP) ea Cee Ree Ser ee Seer ea #۹

صفحه 6:
0 ieee kes ees i 0 OES SUC SE SOS ‏ا‎ Aes) Pee ‏ل‎ per ‎RPE SIE ae Soe ae ie‏ و ل ‎RES BINS TS ee‏ ‎ES OC Se ete nee)‏ و است. اختلاف نظرهای نسبتاً عمیقی وجود دارد. برای مثال فردریش بر |

صفحه 7:
SCS rns Memes ie ka ners ihe 1 ‏ا ل‎ 2 ۱ ۲ ۱ ۱ Sone ae eS) he BYE ke Se ewe STP are ‏سازد. برخعی از نقاط قوت آّن پیوسته بوسیله نقاط ضعفی که‎ es a ae Rew SPE Soe ae) شود ۹

صفحه 8:
[1 Monee Erne PES Eh 1۹ ‏ا‎ ‏۴مزیت اصلی انتخاب ویژگی های ساختاری در تعریف‎ PS AER USS Con ear ee Coon on er ‏رفتارى را كه در بوروكراسى نام رفتار بوروكراتيك زيبنده‎ ‏آنهاست مدنظر قرار دهيم . حقيقت آنن است كه تمايز‎ ‏ا ا ا‎ ea ca eon

صفحه 9:
عمومیت بوروکراسی دولتی ۱ Bibs ‏اصلى مقايسه اند بسيار اساسى است. تفاوتها اساساً از نحوه توصيف‎ 0 ‏ا ل ل ا‎ eS) ۱ ‏ا ا‎ eA ‏ا ا‎ Coen neriee ‏ادارى مرتبط است. ماركس اين ويزؤكى را منشأ شكل بوروكراتيك‎ 5 . ‏سازمان توصيف كرد.‎ * بوروكراسى آرمانى وبر سازه اى ذهنى بود كه به طور تجربى در جهان واقع نمى نوان آن را يافت.

صفحه 10:
CSTE ee Ce ee eey ee ene rh ‏های نظام بورو کراتیک را به طور قابل ملاحظه ای تحت تأثیر‎ ‏قرار می دهند اشاره کنیم:‎ * يكى از عوامل كاملاً مرتبط» محيط سازمانى مديريت دولتى است كه شامل الكوى بخش بندى واحدهاى دولتى و وضعيت اشتغال افراد در بخش هاى دولتى است. #عامل دیگر که کمتر ملموس و ب | اقتصادی و اجتماعی بنزاعوة يرو كزاتتى است و غالباً از آن به عنوان «بوم شناسی مدیریت دولتی» نام برده می شود.

صفحه 11:
*در مبحمشه محيط سازمانى . يكى از ييامدهاى ضرورىىه سلسله ‎ae me erie)‏ وظایف در سازمانهای بزرى . ترتیب منظم واحدها به صورت گروه بندیهای بزرگتر و جامع قر ذکر مي شود و اين فرایند گروه بندی در کشورهایی که از نظر سوكيرى سياسى و ساير جنبه هاى نظام ادارى متفاوت ‎Cae Toe ar‏ ا 0 ‎OW‏

صفحه 12:
يوم شناسى مديريت ۳ وابستگی متقابل زندگی انسان و محیط پیرامون آن می باشد. 1 ‎fee ae eC) ee lend‏ مستلزم شناخت شرايط ‎per)‏ 3 070 تغییر دهنده اي ا ا ا ا ل لت

صفحه 13:
RCS ROS eee ene SSS racks ‏دواير متحدالمركز تصور كرد كه بوروكراسى در مركز آن‎ ‏قرار دارد . هر يك از اين دواير كه بر بوركراسى نزديكتر‎ . ‏معر شوند اهميت تائيرشان بر ۳۳0 بیشتر است‎ ۱ ‏نز1۱۳‎ PCAC Pl eR Ae ey ‏هاى اقتصادى نظام اجتماعى را تشكيل مى دهد و دايره درونى‎ ‏نظام سیاسی است که خرده نظام اداری و بوروکراسی را به‎ 000

صفحه 14:
20110008 ا ا ا ‎RSS Us‏ ا ‎ROSES Sie IP rover‏ [۱۳۳ این موضوع با جنبه های اداری نظام های سیاسی مفاهیمی نظیر نوكرابي» توسعه يا تغيير بيان می شود. ۹ ۱

صفحه 15:
نوكرايى syne ROO eee RSE TCH ESE orth ‏به عنوان «فرآ يندى نظام مند» توصيف مى كند كه متضمن تغبيراتى‎ ‏در بخش های «جمعیتی. اقتصادی. سیاسی. ارتباطی و‎ 33 فر ۳ ا ا ال ل ا ‎ey rege meee‏ ل ل ا ‎SRL RO‏ كرد يده دارد. ل ل ل لت «تجدد» به ار ۳ ‎pls‏ هاى اجتماعىء اقتصادى و سياسى اشاره دارد كه هنوز محقق نشده ‎ese Map Ses perce rele tar)‏ ا ا ‎ES PSone se rar CLES Cen won ee oe nor | ey‏ ۳

صفحه 16:
نوسعه * دومين كروه تحليلكران كه قصد كريز از ارائه تعريفى از نوكرابى دارند به مجموعه شرايطى كه ممكن است در يك سيستم سياسى يا ‎ee ee Sree Ee Sie Sener cg‏ ‎ewer nn ee ee ee eee wero ir‏ ‎Pra eee Corl mC PY‏ 1 3 ‎CeCe eT se OL eae ey ae scenes‏ ‎Se a el a el cc ol oe Ree TS ee a‏ #۹

صفحه 17:
توسعه سیاسی | ns Bore er eS ele a ‏آنکه بر توسعه چه چیز متمرکز شود جهت آنرا نشانه گرفته‎ ee ONE a are] ee Oe nee ee eee ‏است.‎ ‏جهار طريق كلى و شده است که عبارتند از:‎ PT eS ‏يل‎ eT pees ‏ره جنراثبایی اشاره به نظام های. سیاسی کشورهای» در‎ ‏حال توسعه در آسياء 0 آمريكاى لاتين دارد در اين‎ ‏ا ل م‎ 0 ‏استثنابى كه دارد لن است كه بايد به كشورهاى فقير و كمتر‎ صنعتى نسبت داده شود.

صفحه 18:
* بر اساس تعریف استنتاجی؛ توسعه سیاسی منبعث از فرآیند نوگرایی است و غالبا ا ل ا ام ل ل ل ‎wo‏ ل ل لل ل 1 ‏ا اا ا ا‎ COPS سيستم سياسى تعريف مى شود. ا | 000 ‏ا ا ا ال‎ ees] چنین توصیف می کند: توسعه سیاسی به معنای ایجاد سیستمی از نهادهای سیاسی است که ضمن توانایی کنترل جمعیت وسیع منابع انسانی و مادی برای هدفهای . 1 prs eee SO Ree nee ren PN CoM CS eRe Er a epee جالش را در يك دوره طولانى بشت سر مى كذارد از لحاظ سياسى توسعه يافته ١ ۹ ‏نا‎

صفحه 19:
تئوریهای وابستگی 7 آمد حالت وابستگی یک جامعه به جامعه دیگر است و نکته دیگر این ل نب 1 داخلی؛ یعنی بخشی از جامعه به بخشی دیگر تحمیل می شود. نتیجه نهايى وضعيتى است كه اكر تغييرى مؤثر در محيط خارجى و سيستم ‎Rese a‏ ا ل ا ‎hd‏ ا ‎ne eee cre Sy‏ مطالعه فرهنك و تاريخ و درك كامل محدوديت ها و فرصت هاى 0 ‏ما‎ eS Se)

صفحه 20:
تعییر * ناخشنودى ‎TCT OT)‏ ا 00 ‎SANS‏ م ‎eRe‏ ‎Sec sims heen‏ ل ‎Roe‏ ‎eo ae‏ 7 توسعه خواهد شد ولمى اين روندى مطلوب و مساعد است. در ‎cael‏ ا ا ا 0 ۱ na ۹

صفحه 21:
تغییر در کشورهای توسعه یافته © بيش بينى اجتماعى در مورد آينده كشورهاى صنعتى بيشرفته» ا ا ا ا ‎ee‏ ‎rare‏ ا م ‎SR‏ ES ‏ا‎ ier rL ‏زمانى متفاوت از زمان فعلى» را نشان مى دهد.‎ * تكنولوزى و دانش نظرى نقش فزاينده اى در كار كرد جامعه ‎Rane ice‏ ل ل الل ۱ سطوح آموزشی بالاتر خواهد رفت- اصلى ترين سازمان در . ‏دانشكاه است‎ ware

صفحه 22:
تغییردر کشورهای در حال توسعه * ييش بينى ها در مورد آينده كشورهاى در حال به عنوان یک و۳ | ال ا ا ا 0 ا سای ای ای نی ای ی ی متعارف ترین ‎Roe Nr tyre a yre ce tS As eee ee‏ اين استراتؤى (در آغوش كشيدن سرمايه دارى جهانى) است. اتخاذ وه پولی و مالی مناسب ‎tarde ae‏ ا ا انحصارها ا ا ت سرمایه از بالا و ‎Tle a CRE on Ea sig‏ بهره برداری از منلبع طبیعی و ... که این نوید را می دهد که ثروت در نهايت به طبقات فقي جامعة انتقال ‎wh,‏

صفحه 23:
‎eran merc Ce Rents eSB) iad‏ كن جبانی) می نامد. آنچه بوسیله جمهوری خلق چین تحت حاکمیت مائو ۳ ‏صورت گرفت. مشروعیت این استراتژی عدم وابستگی اتحادهای ‎ee ere eS See ie ee)‏ | ‏جشمكير در اتكاء به نيروهاى بازار خارجى است. ا ا ا اي ‎Pa‏ ‏را كشور آفريقايى موزامبيك ذكر مى كنند. ويزكى هاى عمده اين ل ا ۲ ‎aS See Oey‏ ا ا ‎ACCC eo‏ ‏ارتباطی با اقتصاد بین المللی.

صفحه 24:
7 ‏یکنواختی صورت نمی گیرد و سنجش میزان پیشرفت دشوار است. اگر‎ ۷ Ree Sere CE Te eee, cee CER reac her ae nee Ce ae nae SU wee ee Soke core ‏ا‎ re spe) ey em MNS Cee ‏ل‎ ‎Oe SCT eee eee Se oa ee a Soe 0 Ce See Se aed | METI RCE Se ee eed

صفحه 25:
مدیریت در کشورهای در حال توسعه ایدئولوژی توسعه ‎Se aCe Mees a ONE ae‏ و ‎en Ae STS‏ كتند يه عيارت ديكر هماكى در ايدثولويى توسعة ل ا 0520-7 ل ‎ened SEs ary‏ ا ا 0 ا ا ل ل ‏؟ اسمن ملت سازی را ایجاد نوعی جامعه سیاسی منسجم درون مرز های . ‎CMe tee Seles‏ | ‎۹۰

صفحه 26:
سياست توسعه 1 eee ey SCE SS Bee See es ‎)١‏ وجود نوعى ابدئولوى توسعه مشترى به عنوان اساس هدفهاى سیاسی. ‎Cerne aN SEG)‏ 1 شکاف سیاسی وسیع بین حاکمان و توده مرد ۰ ‎ee Sela ‎TOES ST Use reer Or srOCr sr ane ‏با توجه به ويزكى هاى فوق اهرم اصلى توسعه در اين كشورها دولت مى ‎9 3

صفحه 27:
انواع رژيم سیاسی CR ‏و‎ ‎1 Pe ee cee) بيشينه استعمارى تدوين شوند. اكر جه به طور مسلم اين عوامل حائز اهميت اند ا ل ا ال 0 ele eer re er SESE MS nce mn eae ee) ميان بور وكراسيهاى دولتى كشورهاى در حال توسعه استء اين طبقه بندى كه به طبقه 111011110 ors ORC Pend ne ‎0.١‏ نظامهاى خودكامه سنتى ‏.0 نظامهاى نخبه كراى بوروكراتيى 3 ‏۳ نظامهای رقابتی جمعی ‎٠5 Oot Seek ‏ب‎ ‎ree ont me ‎ea en ed ‎ ‎

صفحه 28:
الگوی اداری مشترک در کشورهای در حال توسعه STE TOC re rey ors hry Sea) Ste Bey bere lens ee Bik wee Se teal ‏توسعه دچار کمبودند.‎ eee ‏ا‎ em eee Teas ane ey OS ieee On anne Seem a entry Ronis ele Seen oe Ee Teo Se Ret Som ey SONS ey or Teo Et erat Seer ee Sey ee) ۹

صفحه 29:
بخش دوم ACL BSL 2° ‏ی دولتی‎ ۱۳ ۱۳

صفحه 30:
* ايران داراى غنى ترين و با سابقه ترين سنت هاى مديريت دولتى و ‎meres‏ ا بر ‎oer‏ ‏ل ‎RSET‏ ل ا 6ت خورد ولى بالاترين سطح سنتهاى ادارى و حكومتها را ايجاد كرده است. ‎OCR OMe NSE PwC SEE Mesh eels ene‏ تأثیر چشمگیری بر اداره امور رومیان داشت و تقریباً به طور کلی از |

صفحه 31:
وا ۱ ae ee) ‏بشرعه زندگی سیاسی خود را تقریباً از ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد‎ ‏آغاز کرد. مهمترین ابزار مدیریت دولتی و حکومت در مسیر‎ ‏تكامل طولانى حكومت و زوال ايلام بوروكراسى بود كه نقش‎ مهمى در زمان امبراطورعه هاى ماد و يارس نيز ايفا كرد. ۹

صفحه 32:
1 Ee i CRE ree aC ae aero pe ment enn ‏مفهوم دولت را مطرح و آن را در عمل به کار بردند. آنان نخستین کسانی بودند‎ 1۱9 eC SIAM ECL Core SUC Ont Se kee ont ee Se Ee RC eet eee ‏ا‎ OSS en Sa Nee ea Sr Se ree eye CSN eC p eer one koe etsy Ib) Sere Sel ee Re eS Neen ne eer a) ee el knoe a rel son Iby

صفحه 33:
امبراطورى جهانى هخامنشى Py SCRE ‏ا ا‎ CMe ey elke a ay eer Sees: Se Rens eed 0 yy! 39 te Glebe) Oy Ripa ipem car CUES eae CHP Cor ep ‏ل‎ Se) [Vong taped ooo ee Se eS NC SIRs Pe CMEC بر حكمرانى و نظام های اداری و میرائی که این نظام 0 مدرن غرب از جمله ايالات متحده آمريكا بر جاى كذاشت بايد اشاره ۹ ۲

صفحه 34:
eee ‏ل ا‎ el ee Tbe bee ا ‎eS Sie‏ ‎ROW Reema ney NRO Ee COPS PICT eC meer‏ ‎Sy ose]‏ ا لل ‎RS ee‏ قدرتمند. یک نظام ساتراپی قوعب یک نظام اداری کار آمد و اثربخش همراه با نوعى بوروكراسى حرفه اى؛ يك خط مشى 2 a Oy ‏حكومتى آزادمنشانه‎

صفحه 35:
خط مشی اداری نسبت به اقوام ee Se eee Les hat DR neo AD id ‏مادامی که عمال محلی با اصول متمرکز مدیریت و‎ ۳ Pen Ron eer ene Mr mtr eC ee meee Sy 1 Pee ‏ا ات‎ Ap kty mes ‏ل‎ ‏بورو کراتیک. نظامی؛ سیاسی»‎ [۱ ee ary Resor ‏دولتى مختلف و همينطور برخى سنتهاى استوار بود. تمرك زكرابى كليد مديريت‎ 0 ‏ل ا ال ل‎ ۰ ‏عن‎ 0100000 0 ‏ا‎ > etsy nies an poreaG) 3 ‏استانی را باز و به سنتهای اقوام تحت سلطه احترام می گذاشت.‎ ا ل ۱ ۹

صفحه 36:
بوروکراسی بارسها (هخامنشیان) * بوركراسى در كنار ارقش يارسها كارآمدترين و اثربخش ترين ۳۳ رك حکومت ۳2 مدیریت بود. ب رو کراسی ‎Pe Sy Sars Une Pon yee ۳‏ ‎Rell Ree Set wee) 0‏ ۱ ۹

صفحه 37:
محيط بور وكراسى *۴بوروکراسی در محیطی فعالیت می کرد که هم گسترده و هم ‎ee Ocal‏ 50 آرام بود. اصلاحات اقلصادى و مال" ‎eae ee De ee a ene ene LOSE hos)‏ منجر به رشد اوليه سرمايه دارى و تجارت آزاد شد. محيط سياسى نيز همانند محيط اقتصادى برای توسعه و توانمندی ل ل 0 00 آنها را در مقابل کارهای ‎ee‏ از ویژگی های پارسها ا ‎Peet TEES‏ ‎als ae RD meal Dace‏ م ۹

صفحه 38:
ESS Re Le eB) ody OSE Cee rere Rese ECCS Ree a wee Sse i ۱ rd SE cal rae meal ee ed ae hae rae RS S| ree ere CRS ee are eS Smee ray | Re en Oe Cis Meee ee rs Me a D\P) ‏در بوروکراسی امپراطوری هخامنشی مشفول به کار بودند. بوروکراسی پارسی‎ CO ee eer SAS Seas ee See Seo ۱ ee aes Wey See ee Cee SNC er ore we ers ine ree eo) a TD Ree DY ELS tee ane eel tea ‏و مزایای خدمتگزاران دولت و دربار در زمره فعال ترین وزارتخانه ها محصوب می‎ 55

صفحه 39:
201 RC Sd | ‏ا‎ seg ‏متنوعی شکل گرفت. این اصول عبارت بودند از:‎ ‎)١‏ استخدام بر مبناى شايستكى و دانش ‎0 Os ‎PONTING PS RCA eo ESTE Co ‏؟)بيروى از مقررات رسمى تدوين شده بوسيله سازمان ‏۵) اشتیاق مستمر و تلاش برای بهبود عملکرد پرسنل و تحقق کمال ‎۰ ‎= ‎Coe ese el aw he Eee eee Se Cn ‏آموزش و نظام برداخت ثابت و عملكرد مطلوب شد.‎ ‎

صفحه 40:
بوروكراسى و مديريت دولتى * يكى از ويزكى هاى مهم بوروكراسى هخامنشى يارسى ‎come ed‏ ا ا ا اين پروژه ها جندين نوع بودند. مديربته سرمايه اى - ‎een‏ م ل ‎coe‏ ۹ * بارسها شديداً بر مديريت تيمى تأكيد داشتند.

صفحه 41:
اصطلاحات اداری داریوش به چند موضوع مدیریتی و سازمانی تأکید داشت. این ‎Se esl wel See nad ceed‏ ۱) مشروعیت بورو کراسی یا دولت اداری پارسی ۲ ثبات و مطلوبیت محیط که در سایه آن بورو کراسی و مدیریت دولتی به فعالیت ات ۳) رهبری اثربخش نخبگان اداری پارسی ؟) حرفه اى كرايى و استانداردسازى بوروكراسى eee ‏ل‎ SOME TSS Sie oe eee kg Re ree Ree eee ren

صفحه 42:
* یکی از درسهای مهمی که از نظام اداری هخامنشیان پارسی باید آموخت ‎Sy re asi‏ ۳ ا ‎coe Ieee ee EL‏ | ی ‎ie ROO mat Sy be eer perso‏ ا 0ت ‎Wel CEERI)‏ و پارسیان نظام «مدیریت اضطرار» ممتاز آلن است كه براى انواع فاجعه هاى طبيعى و غير طبيعى آماده بوده. همجنين ايدئولوزى ادارى عقب نشينى بوروكراسى و ارتش را در مواجهه با شرايط بحرانى مجاز نمى داشت.

صفحه 43:
وزارت در عصر سلجوقیان *وزارت در عصر سلجوقی یکی از ویژگی های جافتاده حکومت اسلامی محسوب می شد وزیر نسبت به سابق قدرت 1 Lee ie Deke BCs 9 eae STS Me Tele به شمار مى رفت و به عنوان نايب سلطان عهده دار تمام جنبه > aia ae, ‏هاى‎ قرار داشت

صفحه 44:
آموزش و کا رآموزی وزیر آموزش نوع مدرسه ای: تأیید و تشویق نظام مدرسه بر اساس اصول اخلاقی بنا به دلایل زیر تا حدی وجود داشته است: Petey ee) es CN ee See Ren ERC) CeO ena) ۲) سلجوقیان در صدد کسب حمایت علماء بودند تا به توسط آنها - حمايت اهالى محل را كسب نمايند. ۳ سلجوقیان در پی ایجاد دیوانسالاری وابسته به تسنن اسلامی [۱ EC epee herr rey ermine

صفحه 45:
PTO PO Pers rene hes Big were apt Pee ys noe BLS Oey Snes Se) rer ad ‏ا ل اا ال ا لك‎ means | ‏م ا‎ 0 ‏ا ا ا ا ا‎ 1 ‏لا ل ا لا‎ cenare : ‏می دادند به وجود آمد. جمع تشکیل دهنده بازار عبارت بودند از‎ ۱۳۹ ‏بازرگانان؛ اعضای اصناف و اعضای انجمن های اخوت نیمه مذهبی نظیر فتوت.‎ * جامعه صفوى را در فرهنك امروز بايستى فضيلت سالار ناميد و صاحب منصبان بر ا ل 0000

صفحه 46:
0010000 اقتصاد داخلى: يايه هاى دوكانه اقتصاد داخلى ۱۳9[ 0 ‎Se ee Bae renee‏ ۱[ وج داشته. روش زندگی این دو عنصر اصلی اوایل دولت صفوی کاملا متفاوت بود. قبايل تركمن كله جران بودند و از مردم دور و بر خود مجزا می زیستند و یبلاق و قشلاق می کردند و به طوایفی تقسیم می ‎eS ey Ces ener)‏ | پولی داخلی می پردازیی آشکار می شود که شاه بزرگترین سرمایه دار 7 مقدار نیروی 33 را در استخدام داشت. > VORP Se Care mesh bapa ih one rane (ayy ‏ز منابع‎

صفحه 47:
تجارت بین المللی : 500000 CRT Ear omCN CES hc ter Com arty een Ps Pyare Ors RPO nr tney Snel Sh ‏و‎ ees] ۱ ee eee ee eee) ‏ديلت صفويه.به طور عمده.با استفاده زي ر كلنه از تغيير عمده اى‎ ‏در موازنه تجاری روی داد ؛.به لین رونق‎ ٩ ‏که در آخر قرن‎ 4 0

صفحه 48:
بخش سوم مدیریت دولتی در ابران ‎gon ery‏

صفحه 49:
انقلاب سفید: پیش در آمدی بر سیاست های دیوانسالار انه ‎٩‏ بعد از بازپس گیری قدرت در سال ۱۳۳۲ محمدرضا شاه قانون اساسی را در موقعيت هاى مختلف تغيير داد. از ديد بسيارى از ايرانيان قانون 0ل ل 00 مداخله خارجيان بود. ‎ee‏ ا ا ا كه شاه و دولت وى مجاز به زير يا كذاشتن ن آن نبودند. ‎ee‏ ل ال ا ل لي ا ا اصلاحات ارضى را به عنوان ابزار كليدى نظم نوين ات ‎Sl ee cna‏ برنامه اصلاحات ارضى در زمان نخست ‎00

صفحه 50:
۱ CEES) 0 ۳ eee os ‏و‎ 0 ae ۴) سهیم کردن کارگران در سود کارخانه ها 00 فا او برنامه خود را انقلاب ساب نامید. ۹

صفحه 51:
Flere eon OC oe ee ‏ا‎ EO es be cy eC Re Oe OT Ce ie ame eae ey ‏اختصاص داد.‎ * انقلاب سفيد ساز و كارى براعه شاه جهت كسب حمايت واقعى ‎RCTs res‏ 000 #انقلاب سفيد شاه نوعى تغيير كلى در راستاى. غربى كردن كشور بود. ا لت ا ۱ ‎aa‏ شاه را بر آلن داشت تا از اين موفقيت براى آزمون ل ا

صفحه 52:
Rd ‏اه‎ و 1 كرد ر عر مالك را به داشين فقط يك روبيا ‎Age‏ * مرحله دوم كه از سال ؟؟"1١‏ آغاز شد نسبت به مرحله اول معتدل تر ‎SAPO SPRITE Lear YY‏ 10 ا ‎Pee aR cee Sues a hres ae‏ ‎Colne hearer Mere emtnU en Tb)‏ ان ‎Ree ony re eer‏ SSeS eo ‏ل‎ ee eee he ‏اه‎ rpc a ae 0 ۱ ‏ل ل ل‎ ees ICE a ۹ 5

صفحه 53:
© هدف از اصلاحات ادارى دهه ٠؟١1‏ که با نام انقلاب سفید انجام شد ‏ كاهش فشارهاى داخلى و خارجى و تأمين مشروعيت رزيم بود . اصلاحات ادارى هر جند براى نظام حمايت و بشتيباني طبقاتى را كه از آن منتفع شده بودند به ارمفان آورد » اما فرایند نوگرایی شاه که به ‎aE oe‏ ا ا ا ل ل 0 0 اك ‎ee eel ee‏ 1 ک و در عين حال اتكاى رزيم را از اقتدار سنتى به اقتدار ‎eds SE‏ ا ‎Peele‏ ۱۳ 1 ‏ا‎ re)

صفحه 54:
و | بورو کراسی به بی ثباتی و عدم استمرار مدبریت منجر شد و در نتیجه ابهام و بی تصمیمی را در نظام اداری دامن زد. استفاده از بورو کراسی ‎Or SS eae sneer Onan aey See‏ 1۱ ‎ee Re is Says ene toe‏ سياسىء ارتباط يكسويه اى را بوجود آورد كه مشاركت در تصميم ‎Be Eos MP Er asa tse‏ ل ‎PAOD ONC‏ ‎Ce ee es DEBE Eee CE) BES AES‏ 1۱9 ea

صفحه 55:
رل ی ‎ee‏ ۱-3 اسلامى ايران 0 ner Laser ie ‏ادارى متمركز ايجاد كرد كه از سده ششم تا‎ | 0 pene ay eS eens BETES ‏ا ا‎ 1 0 ‏م ا ا‎ Se) ‏گیری یک نظام اداری کارآمد در کشور جلوگیری کرد و در این دوره است كه‎ ‏ل الل‎ eres ne eee. ita eet eT Sts e eae eee lee ‏ا‎ eat a ae daltoe ‏تم رکز تصمیم‎ [۱9 pees easel ey Se we Eee

صفحه 56:
محیط سیاسی بورو کراسی # قانون اساسی که در سال ۵۸ تدوین شده بود. در سال ۱۳۶۸ دستخوش ‎Sar eco er]‏ ل ‎ors most Cem‏ ۱9 تفكيك قوابه " قوه مستقل تحت نظارت رهبر تقسيم مى شود. رهبر به ‎eee)‏ ا ا ‎eee‏ ا ل ‎re‏ ل 0 ا ل 1 7 0 تشخيص مصلحت نظام و شوراى نكهبان هستند.

صفحه 57:
ساختار بوروکراسی *در سطح حكومت مركزى بوروكراسى متشكل از وزارتخانه ها 00 ‏ام الل الل ل ا اللي‎ cy) 0 ‏ا ل ا ات ل‎ S\ me eter) ۱ ‏شخص رئيس جمهور باشند. همه وزارتخانه ها به استثناء وزارت امور‎ 00 ‏ا اا م ل‎ 2 ‏ا ا 0 ال 0 ادغام وزارت‎ een ‏فرهنك و هنر و وزارت آموزش عالى بود. وزارتخانه جديد وزارت‎ علوم و آموزش عالى ناميده شد.

صفحه 58:
۷ clus لاا ل ‎APES‏ ‏در سال ‎١‏ ۰ اجرا شد ‎CRM er)‏ ا كه ع لو ا ل ‎ea‏ ل ‎See eee SES ee oe‏ داشت. يس از يبروزى انقلاب نظام جمهورى آماد ايجاد يك نظام 1 و اخراج کار کنانی بود که به نظر می رسید به رژیم جدید متعهد نیستند. ‎١‏ ۹

صفحه 59:
نظارت بر بور وكراسى ‎nse‏ ا ا ا مجریه نظارت دارد. ‎ee‏ را 1۱ ‎ed‏ ا ل ل ‎ROM DN It eRe sy ‏نظارت قوه مقننه بر بورو كراسى: مجلس نقش اصلى را در كنترل بور وكراسى‎ © ‏بر عهده دارد. این کنترل از طریق وضع قانونه ری اعتماد به وزرای هیأت دولت و‎ ‏استیضاح فردی و جمعی اعمال می شود. ‎٠.‏ ‎Pe ey ee lees roe‏ قوه قضائيه اختيار نظارت بر اجراى قوانين ‎er fe err reer senha er er‏ ‎ ‎

صفحه 60:
‎Bs) |‏ ۱ با آن روبروست ‎٠‏ نظامهای کارآمد اداری به ثبات و دوام نظامهای سیاسی از راه مشروعیت بخشیدن چه آنها کمک می کند و در مقلبل عدم انسجام ویی ثباتی نظامهای سياسي ضعف ها و نارسائیهای نظام اداری را تشدید می کند. راهکار مورد اعتماد برای مقابله با این ل ‎SPST a See‏ ۱ ‎ ‎ ‏جامعه است. ‎eS Used‏ ات ا 0 مديربتى كشور است. در ساختار مديريت دولتى ايران به نقش و حرفه ‎ ‏اى ها جه در سطح ‎ones‏ 0 شاید تا کید نمی شود. ‎Pr Ce RoE eS Soe Re Sem eer nner os‏ رلت واقعی خود فاصله دارند. کار کردن در سازمانهای اداری افتخار محسوب نمى شود. ‏بايد و ‎ ‎

صفحه 61:
Rae eC ee Sor AB eS I Ske eee ‏كلمه باشد به سمت هدفهاى كلى و غير قابل سنجش تمايل داشته است.‎ Po ‏ا ل‎ 2 ee ‏است. اين ساختارها بايد به كونه اى طراحى شوند كه بتوان ستاده هاى‎ 0 ‏ل‎ Dees) Rape ee SSE ee ee Eee Ord ‏توجه داشته است.‎ 9 تمايل به خودمختارى و قدرت طلبى ميان سازمانهاى مختلفء ‎Ren‏ ‎Eee es‏ ل ل ‎Rowley‏

چکیده کتاب بوروکراسی و توسعه در ایران ) ن گاهیت اریخی– ت طبیقی( کتاب دارای سه بخش می باشد بخش نخست به مبانی نظری و مدلهای مدیریت دولتی تطبیقی پرداخته است ک ه در مورد مفاهی م بوروکراسی و تحول در نظام اداری و سیاسی بحث می کند . بخش دوم کتاب نگاهی تاریخی را به مدیریت دولتی دارد . و در آخر بخش سوم مدیریت دولتی را در ایران معاصر مورد بررسی قرار می دهد . بخش اول مدیریت دولتی تطبیقی :مبانی نظری و الگوها بوروکراسی مبنایی برای مقایسه بس یاری از محققان س یاست تطبیق ی ،برای تحلیل نظام های س یاسی رویکرد کارکردی (وظیف ه ای) غی ر ساختاری را در اولویت قرار داده اند .تأکید بر رویکرد ساختاری در بررسی مدیری ت دولت ی تطبیق ی ب ه دلی ل رجحان آن بر رویکرد کارکردی در بررسی نظام های سیاسی نیست بلکه این تصمیم بر این نظر استوار است که بوروکراسی به عنوان ساختاری سیاسی تخصصی در مقایسه با رویکرد کارکردی مبنای بهتری برای تحلیل های تطبیقی مدیریت دولتی است. مفاهیم بوروکراسی بوروکراسی از آن جهت که واژه ای مبهم و دردسرساز به نظر رسیده غالباً مورد انتقاد قرار گرفته است با اين وجود بوروکراسی واژه ای است که نشان داده ماندنی است .در زبان عامیانه ،بوروکراسی غالباً به عنوان یک «واژه نامطلوب» سیاسی به کار برده می شود. گرایش غالب برای تعریف بوروکراسی تعریف آن بر مبنای ویژگی های مهم ساختاری سازمان است. هال ابعاد چهارگانه بوروکراسی را به شرح زیر برشمرده است. -1سلسله مراتب اختیار مشخص -2تقسیم کار بر مبنای تخصص گرایی وظیفه -3نظامی از رویه ها و دستورالعمل ها برای انجام کارها -4نظام قانونی در برگیرنده حقوق و وظایف متصد یان مشاغل کاملترین تعریف بر اساس این گرایش تعریف ویکتور تامسون است که ویژگیهای اص لی س ازمان بوروکراتی ک را وجود سلسله مرات ب دقیق همراه با تقسیم کار بسیار مشخص می داند. گرایش دوم تعریف بوروکراسی بر حسب ویژگیهای رفتاری است که بر این اساس ،پاره ای از ویژگیهای رفتاری الگوی رفتار بوروکراتیک تلقی می شود .در خصوص اینکه کدام رفتار ،نماد رفتار بوروکراتیک است ،اختالف نظرهای نسبتاً عمیقی وجود دارد .برای مثال فردریش بر ویژگی هایی نظیر عینیت ،دقت و ثبات و مسئولیت تأکید می کند. آیزی ن شتات از نوع ی تعادل پوی ا س خن م ی ران د ک ه یک بوروکراسی در تعامل با محیطش ایجاد می کند. مارکس می گوید سازمان بوروکراتیک ،درون خود ویژگی هایی را پرورش می دهد که آن را از هدف اصلی اش دور می سازد .برخی از نقاط قوت آن پیوسته بوسیله نقاط ضعفی که از خواص ماهوی بوروکراسی نشأت می گیرد ،مخدوش می شود. رویکرد انتخابی نویسنده ،رویکردی است که بوروکراسی را نهادی با ویژگیهای مهم ساختاری تعریف کرده است . مزی ت اص لی انتخاب ویژگ ی های س اختاری در تعریف بوروکراسی این است که به ما اجازه می دهد همه الگوهای رفتاری را که در بوروکراسی نام رفتار بوروکراتیک زیبنده آنهاس ت مدنظ ر قرار دهی م .حقیق ت آ ن اس ت ک ه تمایز بوروکراسی ها از یکدیگر بیشتر مبتنی بر ویژگی های رفتاری است تا عناصر ساختاری . عمومیت بوروکراسی دولتی در بوروکراسی توافق بر ویژگی های ساختاری یا سازمانی که محور اصلی مقایسه اند بسیار اساسی است .تفاوتها اساساً از نحوه توصیف ویژگ ی های س اختاری و همی ن طور ترکی ب ویژگ ی های رفتاری با ویژگی های ساختاری نشأت می گیرد .احتماالً مهمترین ویژگی ،سلسله مراتب است که با تأکید بر هدف به کارگیری عقالنیت در وظایف اداری مرتبط است .مارکس این ویژگی را منشأ شکل بوروکراتیک سازمان توصیف کرد. بوروکراسی آرمانی وبر سازه ای ذهنی بود که به طور تجربی در جهان واقع نمی توان آن را یافت. در نظامهای سیاسی متفاوت باید به دو عامل کلی که ویژگی های نظام بوروکراتیک را به طور قابل مالحظه ای تحت تأثیر قرار می دهند اشاره کنیم: ال مرتبط ،محیط سازمانی مدیریت دولتی یکی از عوامل کام ً است که شامل الگوی بخش بندی واحدهای دولتی و وضعیت اشتغال افراد در بخش های دولتی است. عامل دیگر که کمتر ملموس و پیچیده تر است محیط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیرامون بوروکراسی است و غالباً از آن به عنوان «بوم شناسی مدیریت دولتی» نام برده می شود. در مبحث محیط سازمانی ،یکی از پیامدهای ضروری سلسله مرات ب و تخص صی کردن وظای ف در سازمانهای بزرگ ، ترتیب منظم واحدها به صورت گروه بندیهای بزرگتر و جامع تر ذکر می شود و این فرایند گروه بندی در کشورهایی که از نظر سوگیری سیاسی و سایر جنبه های نظام اداری متفاوت اند ،به روش یکسان و مشابه صورت گرفته است . بوم شناسی مدیریت این پدیده به مفهوم وابستگی متقابل زندگی انسان و محیط پیرامون آن می باشد. نکته مهم این است که درک بهتر بوروکراسی ها و همین طور س ایر نهادهای س یاسی و اجتماع ی مس تلزم شناخ ت شرایط پیرامون آنه ا ،تأثیرات و نیروی شک ل دهنده و تغییر دهنده آنها است به عالوه تعیین اولویت عوامل محیطی و تعامل این نهادها بر محیطشان مفید خواهد بود. محی ط بوروکراس ی را م ی توان ب ه ص ورت مجموعه ای از دوایر متحدالمرکز تصور کرد که بوروکراسی در مرکز آن قرار دارد .هر یک از این دوایر که بر بورکراسی نزدیکتر م ی شون د اهمی ت تأثیرشان بر بوروکراس ی بیشت ر است . بزرگترین دایره را می توان به عنوان نماد همه جامعه یا نظام اجتماعی در نظر گرفت ،دایره بعدی نظام اقتصادی یا جنبه های اقتصادی نظام اجتماعی را تشکیل می دهد و دایره درونی نظام سیاسی است که خرده نظام اداری و بوروکراسی را به عنوان یکی از اجزاء خود در بر می گیرد . مفاهیم تحول در نظامهای سیاسی بین محققان سیاست تطبیقی بر سر مفاهیم اصلی تحول که در گذر زمان در ویژگی های نظام سیاسی رخ می دهد اجماعی وجود ندارد .به دلیل ارتباط این موضوع با جنبه های اداری نظام های سیاسی مفاهیمی نظیر نوگرایی ،توسعه یا تغییر بیان می شود. نوگرایی مفهوم نوگرایی شدیدا ً به زمان و فرهنگ وابسته است .دانیل لرز آن را به عنوان «فرآیندی نظام مند» توصیف می کند که متضمن تغییراتی مکم ل گون ه در بخ ش های «جمعیت ی ،اقتص ادی ،س یاسی ،ارتباطی و فرهنگی» جامعه است. مونته بالمر مدعی است که نوگرایی اشاره به فرآیند حرکت به طرف مجموعه ای از روابط آرمانی که تحت عنوان «تجدد» مطرح گردیده دارد .در عین حال معتقد است که اصطالح «تجدد» به الگوی آرمانی نظام های اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی اشاره دارد که هنوز محقق نشده اما به آن چه در کشورهایی که از لحاظ اقتصادی توسعه بیشتری دارند بی شباهت نیست .در این رویکرد آینده به فراموشی سپرده می شود یا در حالت تردید قرار می گیرد. توسعه دومین گروه تحلیلگران که قصد گریز از ارائه تعریفی از نوگرایی دارند به مجموعه شرایطی که ممکن است در یک سیستم سیاسی یا جامعه ای خاص در زمان خاص وجود داشته باشد متمرکز می شوند .از این اصطالح نیز شبیه نوگرایی به طور گسترده ای استفاده می شود بدون اینکه روی معنی آن توافقی حاصل شده باشد .به گفته ژوزف جی ،اسپنلگر به طور کلی توسعه زمانی رخ می دهد که شاخصی که به نظر مطلوب می رسد و نسبتاً مرجح است از لحاظ حجم افزایش یابد. توسعه سیاسی به نظ ر هانتینگتون و دامینگز مباحث توسعه س یاسی بیش از آنکه بر توسعه چه چیز متمرکز شود جهت آنرا نشانه گرفته است .بنا بر گفته این صاحبنظران اصطالح توسعه سیاسی به چهار طری ق کل ی اس تفاده شده اس ت ک ه عبارتند از: جغرافیایی،استنتاجی ،غایت گرا ،کارکردی. از لحاظ جغرافیایی اشاره ب ه نظام های سیاسی کشورهای در حال توس عه در آس یا ،آفریق ا و آمریکای التی ن دارد در این حالت توسعه سیاسی ویژگی ها یا محتوی خاصی ندارد ،تنها استثنایی که دارد آن است که باید به کشورهای فقیر و کمتر صنعتی نسبت داده شود.  ‏ ‏ بر اساس تعریف استنتاجی ،توسعه سیاسی منبعث از فرآیند نوگرایی است و غالب ًا توسعه سیاسی با نوگرایی سیاسی مشخص می شود لذا محور توجه ،انتقال از جامعه سنتی به جامعه مدرن و صنعتی است. از دیدگاه غایت گرا توسعه سیاسی به عنوان حرکت به طرف هدف یا هدفهای سیستم سیاسی تعریف می شود. رویکرد کارکردی حرکت به سوی نوع خاصی از سیستم سیاسی است به طرف ویژگی های سیاسی یک جامعه مدرن و صنعتی .مونته پالمر چالش توسعه سیاسی را چنین توصیف می کند :توسعه سیاسی به معنای ایجاد سیستمی از نهادهای سیاسی است که ضمن توانایی کنترل جمعیت وسیع مناب ع انسانی و مادی برای هدفهای نوگرایی اقتصادی و اجتماعی می توانند بر معضالت اجتماعی ،اقتصادی و تغییرات سیاسی با حفظ نقش بسیج گری فائق آیند .حکومتهایی که سیستم سیاسی شان این چالش را در یک دوره طوالنی پشت سر می گذارد از لحاظ سیاسی توسعه یافته تلقی می شود. تئوریهای وابستگی تفسیر غالب آن است که آنچه عموماً توسعه نیافتگی نامیده می شود پی آمد حالت وابستگی یک جامعه به جامعه دیگر است و نکته دیگر این است که این وابستگی درون جامعه ب ه طور مکرر به وس یله استعمار داخلی ،یعنی بخشی از جامعه به بخشی دیگر تحمیل می شود .نتیجه نهایی وضعیتی است که اگر تغییری مؤثر در محیط خارجی و سیستم داخلی صورت نگیرد امیدی به خروج از وضعیت وابستگی نیست. لذا توسعه مناسب باید در خود آن جامعه شکل گیرد و این امر متضمن مطالعه فرهنگ و تاری خ و درک کامل محدودیت ها و فرصت های موجود در محیط خارجی و داخلی آن جامعه است. تغییر ناخشنودی در کاربرد عمومی اصطالحات نوگرایی و توسعه کرارا ً مطرح شده است ،حتی بوسیله آنهایی که با استفاده یکی یا هر دوی آنها کماکان ادامه داده اند .هنوز به صراحت نمی توان گف ت ک ه مفهوم تغیی ر در آینده جایگزی ن نوگرایی و توسعه خواهد شد ولی این روندی مطلوب و مساعد است .در این حالت یک مفهوم بی طرفانه و عاری از ارزش جایگزین یک مفهوم ارزش مدار و ذهنی می شود. تغییر در کشورهای توسعه یافته پیش بینی اجتماعی در مورد آینده کشورهای صنعتی پیشرفته، در قالب مفهوم جامعه فراصنعتی متجلی شده است بدین معنی که این جامعه متفاوت با جامعه صنعتی خواهد بود. بل مدعی است که پیشوند « فرا » معنی مناسب «زندگی در زمانی متفاوت از زمان فعلی» را نشان می دهد. تکنولوژی و دانش نظری نقش فزاینده ای در کارکرد جامعه خواهد داشت -طبقه حرفه ای و فنی طبقه غالب خواهد شد- سطوح آموزشی باالتر خواهد رفت -اصلی ترین سازمان در جامعه فراصنعتی دانشگاه است . تغییردر کشورهای در حال توسعه پیش بینی ها در مورد آینده کشورهای در حال توسعه به عنوان یک گروه متنوع تر است .برخی مدعی اند که با اندکی استثناء همه یا تقریباً بیشت ر آنه ا ب ه زودی جایگزی ن کشورهای توس عه یافته موجود خواهند شد. میلتمن سه استراتژی را برای این کشورها بیان می کند :متعارف ترین مسیر ،پیوستن به سرمایه داری جهانی است که برزیل نمونه آن است. ای ن استراتژی (در آغوش کشیدن س رمایه داری جهانی) است .اتخاذ سیاستهای پولی و مالی مناسب ،تسریع در خصوصی سازی و حذف انحصارهای دولتی ب ا هدف کسب درآم د و انباش ت سرمایه از باال و خارج کشور ب ه منظور افزای ش تعداد ماشی ن آالت و تجهیزات مولد، بهره برداری از منابع طبیعی و ...که این نوید را می دهد که ثروت در نهایت به طبقات فقیر جامعه انتقال یابد. راهکار دوم آن چیزی است که میلتمن آن را (خروج از سرمایه داری جهانی) می نامد .آنچه بوسیله جمهوری خلق چین تحت حاکمیت مائو ص ورت گرفت .مشروعی ت ای ن اس تراتژی عدم وابستگی اتحادهای قدرت پیشی ن و دگرگون ی در تولی د همراه ب ا تورم پایی ن و کاهش چشمگیر در اتکاء به نیروهای بازار خارجی است. راهکار سوم (حرکت در مسیر سرمایه داری است) که شاهد این مدعی را کشور آفریقایی موزامبیک ذکر می کنند .ویژگی های عمده این استراتژی عبارتنداز :ایجاد بخش های حکومتی و احزاب جدید ،تغییر و دگرگونی در روستاها ،ارتقاء صنایع سنگین و تعریف مجدد حلقه های ارتباطی با اقتصاد بین المللی. میلتمن بیان می کند :که در کشورهای جهان سوم بهبودها به سادگی و یکنواختی صورت نمی گیرد و سنجش میزان پیشرفت دشوار است .اگر چه گریز از توسعه نیافتگی مستلزم یک کار برجسته است ولی نتیجه گیری می کند که ما می توانیم راههای جدید را برای از بین بردن شرای ط دشوار ک ه در آ ن اکثری ت انس انها ملزم ب ه زندگ ی بوده اند، بیندیشی م و اس تراتژیهایی برای آنه ا تدوی ن کنیم .ب ه طور خالصه کشورهای جدیدتر جهان به هیچ وجه به طرف توسعه ای که در دهه های اخیر جذاب به نظر آمده حرکت نمی کنند ،بلکه به طور واقعی در جستجو و تجزیه مدلهای بدیهی هستند تا آینده خود را شکل دهند. مدیریت در کشورهای در حال توسعه ایدئولوژی توسعه علی رغم برخی تفاوتها ،کشورهای در حال توسعه در راستای هدفهای مشترکی در حال حرکتند به عبارت دیگر همگی در ایدئولوژی توسعه مشترکند .چون این ایدئولوژی توسعه برای درک رابطه سیاست و اداره در این کشورها بسیار اساسی است .هدف دوگانه این جوامع ملت سازی و پیشرفت اجتماعی – اقتصادی است. اسمن ملت سازی را ایجاد نوعی جامعه سیاسی منسجم درون مرز های جغرافیایی ثابت توصیف می کند که در آن دولت – ملت نهاد سیاسی حاکم و غالب است . سیاست توسعه برخی از ویژگ ی های بارز و مشترک سیاست توسعه کشورهای در حال توسعه عبارتند از: )1وجود نوع ی ایدئولوژ ی توس عه مشترک ب ه عنوان اساس هدفهای سیاسی. )2رهبری نخبگان تجدد طلب همراه با شکاف سیاسی وسیع بین حاکمان و توده مردم. )3بی ثباتی گسترده سیاسی. )4عدم توازن میان رشد نهادهای سیاسی و رشد بوروکراسی . با توجه به ویژگی های فوق اهرم اصلی توسعه در این کشورها دولت می باشد. انواع رژیم سیاسی طبقه بندیهایی که از رژیم ها به عمل آمده مشابهت بیشتر ولی همسانی کمتری را نشان می دهد .نکته مهم در توافق آن است که گروه بندیها نباید بر مبنای نزدیکی جغرافیایی یا ل حائز اهمی ت اند پیشین ه اس تعماری تدوی ن شوند .اگر چ ه ب ه طور مسلم ای ن عوام عوامل معیارهایی برای طبقه بندی استفاده می شود که مرزهای مکانی ،تاریخی و فرهنگی را در بر می گیرند .بر مبنای این فرض که نوع رژیم سیاسی معیار مناسبی برای مقایسه میان بوروکراسیهای دولتی کشورهای در حال توسعه است ،این طبقه بندی که به طبقه بندی آسمان و فین ساد شباهت دارد بیان می شود: نظامهای خودکامه سنتی .1 نظامهای نخبه گرای بوروکراتیک .2 نظامهای رقابتی جمعی .3 نظامهای نیمه رقابتی حزبی .4 نظامهای بسیج گر حزبی .5 نظامهای تک حزبی کمونیستی .6 الگوی اداری مشترک در کشورهای در حال توسعه -1الگوی اداری امور دولتی تقلیدی بود تا بومی -2بوروکراسی ها از لحاظ نیروی انسانی ماهر مورد نیاز برای برنامه های توسعه دچار کمبودند. -3عمل گرا نبودن بوروکراسی ها .یعنی فعالیتها برای تحقق اهداف کلی سوق پیدا می کند و توجهی به نیل به اهداف کمی برنامه ها نمی شود. -4فاصله گسترده بین صورت و واقعیت ،مشخصه دیگر این نظام است. -5بوروکراسی در کشورهای در حال توسعه تمایل به خودمختاری دارد. بخش دوم مدیریت دولتی در ایران : نگاهی تاریخی ایران دارای غنی ترین و با سابقه ترین سنت های مدیریت دولتی و تمدن بشری اس ت .حدود 8000س ال پی ش بوروکراس ی و مدیریت دولتی ایران نخستین بار در شهر شوش رونق گرفت. اگر چ ه امپراطوری س اسانیان در س ال 615در برابر اعراب شکست خورد ولی باالترین سطح سنتهای اداری و حکومتها را ایجاد کرده است. اصول سازمانی و اداری که در زمان امپراطوری هخامنشی شکل گرفت، تأثیر چشمگیری بر اداره امور رومیان داشت و تقریباً به طور کلی از جانب حاکمان عباسی ،عثمانی و صفویه تقلید شد. مدیریت دولتی شوش دولت فدرال ایالم شوش به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین سرزمینهای بشری زندگی سیاسی خود را تقریباً از 6000سال قبل از میالد آغاز کرد .مهمترین ابزار مدیریت دولتی و حکومت در مسیر تکامل طوالنی حکومت و زوال ایالم بوروکراسی بود که نقش مهمی در زمان امپراطوری های ماد و پارس نیز ایفا کرد. اداره امور امپراطوری مادها ‏ ماده ا چندی ن میراث عمده بر جای گذاشتند .آنه ا برای نخس تین بار در تاریخ مفهوم دولت را مطرح و آن را در عمل به کار بردند .آنان نخستین کسانی بودند که ارتش های آسیاسی را از طریق ساماندهی واحدهای نظامی یکپارچه کردند. مادها در پی نظم دهی روابط بین مردم در جامعه بودند. ‏ بوروکراسی در زمان مادها بر اساس دو اصل شکل حرفه ای به خود گرفت : .1 آموزش و کارآموزی تحت نظر استادان فن برای پستهای اداری . تجربه نظام مند در پست یا مقام دولتی از طریق تخصصی کردن نقش ،سلسله مراتب سازمانی و وحدت نظام فرماندهی . .2 امپراطوری جهانی هخامنشی امپراطور هخامنشی که در سال 554قبل از میالد به وسیله کوروش کبیر بنیانگذاری شد بزرگترین و نیرومندترین امپراطوری جهان باستان بود .زیرساختهای سنتی در امور نظامی ،سیاسی ،حکومت ،مدیریت و فرهنگ و اقتصاد که پارسها شکل دادند اثر جاودانه نه تنها بر ایران بلکه در کل حکومتها و نظامهای اداری غربی داشته است .تأثیر پارسها بر حکمرانی و نظام های اداری و میراثی که این نظام در دولت اداری مدرن غرب از جمله ایاالت متحده آمریکا بر جای گذاشت باید اشاره کرد. سازمان و نظام اداری امپراطوری هخامنشی س ازمان و نظام اداری امپراطوری هخامنش ی ویژگی های منحصر به فردی دارد که در دولت اداری نوین اثرگذار است. امپراطوری وس یع پارس ها بر مبنای ی ک دولت مرکزی قدرتمند ،یک نظام ساتراپی قوی ،یک نظام اداری کارآمد و اثربخش همراه با نوعی بوروکراسی حرفه ای ،یک خط مشی حکومتی آزادمنشانه تشکیل شده بود. خط مشی اداری نسبت به اقوام نوعی مدیریت مبتنی بر اصول تمرکز و عدم دولت آزادمنش با نوع ی پارس ها نوعی دول ت تمرک ز شک ل دادند .مادام ی ک ه عمال محل ی ب ا اص ول متمرک ز مدیریت و بوروکراس ی ک ه برای اجرای اراده پادشاه و مدیری ت س یاست های سیاسی و اقتص ادی قلمرو او در تعارض نبود ،امپراطوری در مورد اداره حکوم ت محلی منعط ف بود .نظام متمرک ز مدیری ت بر نهادهای بوروکراتی ک ،نظام ی ،سیاسی، دولتی مختلف و همینطور برخی سنتهای استوار بود .تمرکزگرایی کلید مدیریت اثربخش و کارآمد امپراطور وسیع بود .عدم تمرکز نیز به دو طریق در سیستم به کار می رفت: )1به عنوان عنصر محوری خط مشی حکومت داری مدارگونه که رهبری محلی و استانی را باز و به سنتهای اقوام تحت سلطه احترام می گذاشت. )2نظام اداری را به حداکثر فرصت برای انعطاف پذیری و کارائی مجهز می کرد. بوروکراسی پارسها (هخامنشیان) بورکراسی در کنار ارتش پارسها کارآمدترین و اثربخش ترین ابزار س ازمانی حکوم ت داری و مدیری ت بود .بوروکراسی پارسها عظیم ،متمرکز و حرفه ای بود .اندازه ،کارکردهای و عملکرد آن بر همه بوروکراسی های زمان باستان برتر بود. محیط بوروکراسی بوروکراسی در محیطی فعالیت می کرد که هم گسترده و هم متنوع و هم با ثبات و آرام بود .اصالحات اقتصادی و مالی پارسها با تکیه بر نظام قضایی سالم در سراسر قلمرو هخامنشی منجر به رشد اولیه س رمایه داری و تجارت آزاد شد .محیط س یاسی نی ز همانن د محی ط اقتص ادی برای توسعه و توانمندی بوروکراسی پارسها بسیار مساعد بود .پارسها آموخته بودند هنگام قضاوت درباره خطاهای افراد آنها را در مقابل کارهای خوب آنه ا مقایس ه کنند .یک ی از ویژگ ی های پارسها راس تگویی و پرهی ز از دروغگوی ی بود و دروغگویی نوعی جرم محسوب می شد و تنبیه سختی در پی داشت. ساختار و فرآیند بوروکراسی ‏ بوروکراسی به چندین وزارتخانه بزرگ تقسیم می شد که هر کدام تعداد زیادی شاغلین رسمی و غیررسمی در بر داشتند .همچنین تعداد زیادی از شرکتهای عمومی یا دولتی وجود داشتند که بسیاری از خدمات شبیه کسب و کارهای خصوصی را اداره می کردند .برآورد تقریبی از تعداد پرسنل نشان می دهد که سه میلیون نفر در بوروکراس ی امپراطوری هخامنش ی مشغول ب ه کار بودند .بوروکراس ی پارسی اصل سازمانی دوگانه تمرکز و عدم تمرکز را ترکیب می کرد .در واقع این یک نوآوری در مدیریت دولتی و حکومتی بود ک ه در دنیای باس تان ب ی سابقه بود. استخدام هم بر اساس وفاداری و مبتنی بر روابط هم متداول و هم برای اهداف سیاسی و استراتژیک حائز اهمیت بود .وزارت خزانه داری به دلیل پرداخت حقوق و مزایای خدمتگزاران دولت و دربار در زمره فعال ترین وزارتخانه ها محسوب می شد. حرفه ای کردن بوروکراسی حرفه ای گرایی بیشتر بوروکراسی در زمان امپراطوری هخامنشی با توجه به اصول متنوعی شکل گرفت .این اصول عبارت بودند از: )1استخدام بر مبنای شایستگی و دانش )2تجربه بیشتر )3آموزش استاد شاگردی بلند مدت )4پیروی از مقررات رسمی تدوین شده بوسیله سازمان )5اشتیاق مستمر و تالش برای بهبود عملکرد پرسنل و تحقق کمال حرفه ای کردن بوروکراسی منجر به تشکیل نظام خدمات کشوری بر مبنای آزمون، آموزش و نظام پرداخت ثابت و عملکرد مطلوب شد. بوروکراسی و مدیریت دولتی ‏ ‏ یک ی از ویژگ ی های مه م بوروکراس ی هخامنش ی پارسی توانایی آن برای انجام پروژه های عظیم مدیریت دولتی بود. ای ن پروژ ه ه ا چندی ن نوع بودند .مدیری ت سرمایه ای – مدیریت عملیاتی – مدیریت سازمانی و توسعه ای . پارسها شدیدا ً بر مدیریت تیمی تأکید داشتند. ازمانی تأکید داش ت ،این چند موضوع مدیریتی و سسازمانی اص طالحات اداری داریوش ببهه چن د موضوعات مدیریت و سازمانی عبارت بودند از: )1مشروعیت بوروکراسی یا دولت اداری پارسی )2ثبات و مطلوبیت محیط که در سایه آن بوروکراسی و مدیریت دولتی به فعالیت خود ادامه می داد. )3رهبری اثربخش نخبگان اداری پارسی )4حرفه ای گرایی و استانداردسازی بوروکراسی ) 5کاربرد قانون همگانی و جهانی داریوش )6خط مشی اداری مداراجویانه کوروش کبیر )7مدیریت استراتژیک و مدیریت شرایط اضطراری یکی از درسهای مهمی که از نظام اداری هخامنشیان پارسی باید آموخت اندازه عظیم بوروکراسی و دولت اداری است که قلمروهای چند ملیتی و چند نژادی با گوناگونی ها و پیچیدگی بی شمار را تحت پوشش قرار می داد .این بوروکراسی حجیم با کارایی زیاد اداره می شد که هیچ حوزه جغرافیایی در امپراطوری نمی توانست از نظارت دستگاه دولت مرکزی در امان باشد. یکی دیگر از جنبه های مهم مدیریت پارسیان نظام «مدیریت اضطرار» ممتاز آ ن اس ت ک ه برای انواع فاجع ه های طبیع ی و غیرطبیعی آماده بوده .همچنین ایدئولوژی اداری عقب نشینی بوروکراسی و ارتش را در مواجهه با شرایط بحرانی مجاز نمی داشت. وزارت در عصر سلجوقیان وزارت در عص ر س لجوقی یک ی از ویژگی های جاافتاده حکومت اسالمی محسوب می شد وزیر نسبت به سابق قدرت زیادی از سوی سالطین ترک نژاد بی تجربه و عموماً بی سواد اعمال می کرد .وزیر دوره سلجوقیان محور دستگاه حکومتی به شمار می رفت و به عنوان نایب سلطان عهده دار تمام جنبه های تشکیالت کشوری بود که تحت نظارت حکومت مرکزی قرار داشت. آموزش و کارآموزی وزیر آموزش نوع مدرسه ای: تأیید و تشویق نظام مدرسه بر اساس اصول اخالقی بنا به دالیل زیر تا حدی وجود داشته است: )1سلجوقیان در رقابت و همچشمی با فاطمیان بودند. ) 2سلجوقیان در صدد کسب حمایت علماء بودند تا به توسط آنها حمایت اهالی محل را کسب نمایند. )3سلجوقیان در پی ایجاد دیوانساالری وابسته به تسنن اسالمی بودند که حاوی عقیده و اصول جدید دیوانی باشد. ساختار اجتماعی و اقتصادی دولت صفوی ساختار جامعه صفوی: جامعه صفوی هرمی شکل بود .در رأس هرم شاه قرار داشت .فرمانروایی عادل با هال ه ای از نیکوداری ک ه رعایایش در پناه آن می زیستند .واژ ه دولت در ابتدا مفهومی مجرد به معنای «برکت» و «سعادت» داشت .اما بعدها در مفهوم مشخص «کشور» به کار گرفته شد و انعکاسی از این برداشت از فرمانروا بود .یک ویژگی مهم جامعه صفوی اتحاد محکمی بود که بین علما و سایر گروههایی که جمع بازار را تشکی ل م ی دادن د ب ه وجود آمد .جم ع تشکی ل دهنده بازار عبارت بودند از : بازرگانان ،اعضای اصناف و اعضای انجمن های اخوت نیمه مذهبی نظیر فتوت. ‏ جامعه صفوی را در فرهنگ امروز بایستی فضیلت ساالر نامید و صاحب منصبان بر اساس ارزش و شایستگی شان و نه بر اساس نسبشان منصوب می شدند. ماهیت اقتصاد صفویه اقتصاد داخلی: پایه های دوگانه اقتص اد داخلی گلداری و کشاورزی بود .در رده های پایینی جامعه هم میان قبایل ترکمن و دهقانان ایرانی دوگانگی وجود ال داشته .روش زندگی این دو عنصر اصلی اوایل دولت صفوی کام ً متفاوت بود .قبایل ترکمن گله چران بودند و از مردم دور و بر خود مجزا می زیستند و ییالق و قشالق می کردند و به طوایفی تقسیم می شدند و از رؤسای خود فرمان می بردند .هنگامی که به بررسی اقتصاد پولی داخلی می پردازیم ،آشکار می شود که شاه بزرگترین سرمایه دار کشور بود و بیشترین مقدار نیروی کاری را در استخدام داشت .یکی دیگر از منابع درآمد دول ت عوارض راهداری بود ک ه از کاروان ها گرفته می شد. تجارت بین المللی : دولت صفویه گر چه به اندازه دولت مغول ثروتمند نبود ،ولی از هر حکومتی که از زمان مغول به بعد ایران را اداره کرده بود، پررونق تر و احتما ًال ثروتمند تر به جز دولت های اخیر بود. دولت صفویه به طور عمده با استفاده زیرکانه از تغییر عمده ای که در آخر قرن 9در موازنه تجاری روی داد ،به این رونق دست یافت . تشکیالت تجارت ابریشم را باید یکی از موفقیتهای بزرگ شاه عباس در زمینه تشکیالتی محسوب کرد . بخش سوم مدیریت دولتی در ایران معاصر انقالب سفید :پیش درآمدی بر سیاست های دیوانساالرانه بعد از بازپس گیری قدرت در سال 1332محمدرضا شاه قانون اساسی را در موقعیت های مختلف تغییر داد .از دید بسیاری از ایرانیان قانون اس اسی نمادی از مبارزه دیرین ه آنان در برابر خودکامگی پادشاهان و مداخله خارجیان بود .برای ایرانیان قانون اساسی منبع مشروعیتی بود که شاه و دولت وی مجاز به زیر پا گذاشتن آن نبودند. در چنی ن شرایط ی شاه راه برد جدیدی را ب ه کار بس ت .او مسأله اص الحات ارض ی را ب ه عنوان ابزار کلیدی نظ م نوی ن اقتصادی – اجتماعی و سیاسی مطرح کرد .برنامه اصالحات ارضی در زمان نخست وزیری علی امینی آغاز شد. زمانی که شاه در پاییز 1340از ضرورت اصالحات صحبت کرد پیشاپیش یک برنامه اصالحی 6ماده ای به شرح زیر آماده کرده بود: )1اصالحات اراضی )2فروش کارخانه های دولتی )3ملی کردن جنگلها )4سهیم کردن کارگران در سود کارخانه ها )5تشکیل سپاه و ارتش )6اصالح قانون انتخابات و اعطای حق رأی به زنان او برنامه خود را انقالب سفید نامید. اصالحات اراضی برجسته ترین ویژگی برنامه اصالحات شاه بود که بخش اعظم توجه دولت در سالهای بعدی را به خود اختصاص داد. انقالب سفید ساز و کاری برای شاه جهت کسب حمایت واقعی بسیاری از گروهها و طبقات اجتماعی بود. انقالب س فید شاه نوع ی تغیی ر کل ی در راس تای غربی کردن کشور بود .محبوبیت برنامه اصالحات اراضی در اوایل دهه 1340شاه را بر آ ن داش ت ت ا از ای ن موفقیت برای آزمون نوعی رفراندوم ملی استفاده کند. .اصالحات ارضی در سه مرحله اجرا شد در مرحله نخست دولت تقریباً 16000روستا را از مالکان خریداری کرد و هر مالک را به داشتن فقط یک روستا محدود کرد. مرحله دوم که از سال 1344آغاز شد نسبت به مرحله اول معتدل تر بود به گونه ای که به مالکان شیوه های گزینش مختلفی ارائه می کرد. یعنی می توانستند یا زمینها را به دهقانان بفروشند یا زمین را بر اساس توافق های سهم بندی پیشین تقسیم کنند و یا اینکه اجاره دهند و یا تعاونی های روستایی تشکیل دهند. هدف مرحل ه س وم برنام ه اص الحی آنطور ک ه دول ت مطرح می کرد بهبود اس تاندارد زندگ ی دهقانان و کم ک ب ه کلی ت اقتص اد از طریق استفاده از فنون بازاریابی و تولید و تثبیت قیمت کاالهای کشاورزی بود. هدف از اصالحات اداری دهه 1340که با نام انقالب سفید انجام شد ، کاه ش فشارهای داخل ی و خارج ی و تأمی ن مشروعی ت رژیم بود . اصالحات اداری هر چند برای نظام حمایت و پشتیبانی طبقاتی را که از آن منتفع شده بودند به ارمغان آورد ،اما فرایند نوگرایی شاه که به صنعتی کردن ،شهر نشینی ،توسعه ارتباطات جمعی و سیاسی شدن بخش های مهمی از جامعه منجر شده بود تقاضا برای مشارکت را تشدید کرد و در عی ن حال اتکای رژی م را از اقتدار س نتی به اقتدار بوروکراتیک تغییر داد .رژیم برای مقابله با مشکالت سیاسی و اجتماعی ناشی از این تحوالت ناگریز به استفاده از بوروکراسی شد. تغییرات پی در پی سازمانی و جابجایی مقامات در سطوح عالی و میانی بوروکراسی به بی ثباتی و عدم استمرار مدیریت منجر شد و در نتیجه ابهام و بی تصمیمی را در نظام اداری دامن زد .استفاده از بوروکراسی به منظور جذب بیکاران و تأمین اجتماعی به تورم سازمانی و کاهش خردگرای ی انجامی د و باالخره تمرک ز تص میم گیری در رأس هرم س یاسی ،ارتباط یکس ویه ای را بوجود آورد ک ه مشارک ت در تصمیم گیری را نادیده می گرفت و در نتیجه بوروکراسی در عمل کارآمدی خود را تا حدود زیادی از دست داد و در درازمدت نه به توانمندی نظام اداری افزود و نه به ایجاد مشروعیت و ماندگاری رژیم کمک کرد. بوروکراسی و نهادهای سیاسی در جمهوری اسالمی ایران ‏ سابقه مدیریت دولتی در ایران به هزاره چهار قبل از میالد باز می گردد .قرنها بعد امپراطوری هخامنشی نوعی سیستم اداری متمرکز ایجاد کرد که از سده ششم تا چهارم قبل از میالد تداوم یافت .امپراطوری ساسانی این دیوانساالری را توسعه داد و مدلی بوجود آورد که پس از آن بوسیله خلفای اسالمی عباسی اقتباس گردید .در قرون 6و 7سلسله صفوی آن را به کار گرفت .حکومت مستبد قاجار از شکل گیری یک نظام اداری کارآمد در کشور جلوگیری کرد و در این دوره است که بوروکراسی ایران نسبت به بوروکراسی کشورهای غربی عقب مانده است. ‏ برجسته ترین ویژگی های بوروکراسی در دوران محمدرضا شاه عبارت بودند از: تمرکز تصمیم گیری – جا به جایی مکرر مقامات سیاسی – خط مشی استفاده از ادارات دولتی به منظور تأمین اجتماعی نیروی کار. محیط سیاسی بوروکراسی قانون اساسی که در سال 58تدوین شده بود .در سال 1368دستخوش اص الحاتی شد .مطاب ق قانون اس اسی قدرت حکوم ت بر اس اس اصل تفکیک قوا به 3قوه مستقل تحت نظارت رهبر تقسیم می شود .رهبر به سه قوه مقننه ،قضائیه و مجریه نظارت داشته و فرماندهی کل قوای مصلح کشور را بر عهده دارد. دو نهاد س یاسی دیگ ر نی ز وجود دارن د ک ه در فرآیندهای خ ط مشی گذاری حکومت نقش کلیدی ایفا می کنند .این دو نهاد سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان هستند. ساختار بوروکراسی در س طح حکوم ت مرکزی بوروکراس ی متشک ل از وزارتخان ه ها ، مؤسسات دولتی و مؤسسات عمومی است .به طور سنتی وزارتخانه ها در ایران سازمانهای اصلی قوه مجریه اند که اختیارات وسیعی دارند. طبق قانون اساسی همه سازمانهای دولتی باید زیر نظر یکی از وزراء یا شخص رئیس جمهور باشند .همه وزارتخانه ها به استثناء وزارت امور خارجه در استانها و شهرستانها واحدهای اداری تابعه ایجاد کرده اند. پ س از انقالب نخس تین تغیی ر در س ازمان وزارتخان ه ها ادغام وزارت فرهنگ و هنر و وزارت آموزش عالی بود .وزارتخانه جدید وزارت علوم و آموزش عالی نامیده شد. خدمات کشوری نخستین قانون استخدام کشوری با هدف بهبود توانمندیهای اداری دولت در سال 1301اجرا شد .در این قانون سیستمی ایجاد گردید که در آن نظام رتبه بندی و حقوق ،رویه های ارتقاء ورود به خدمات دولتی از طری ق آزمون رقابت ی ،مقررات انضباط ی و طرح بازنشستگی وجود داشت .پس از پیروزی انقالب نظام جمهوری آمادگی ایجاد یک نظام اداری کارآمد را نداشت .یکی از نخستین اقدامات دولت جدید تصفیه و اخراج کارکنانی بود که به نظر می رسید به رژیم جدید متعهد نیستند. نظارت بر بوروکراسی نظارت رهبری بر بوروکراسی :رهبر بر اعمال قوه مجریه نظارت دارد. نظارت قوه مجریه بر بوروکراسی :مسئولیت رئیس جمهور در کنترل بوروکراسی فراتر از اجرای قانون اساسی است .او اختیار اعمال کنترل بر عملکرد وزراء و در صورت نیاز عزل آنها را داراست. نظارت قوه مقننه بر بوروکراسی :مجلس نقش اصلی را در کنترل بوروکراسی بر عهده دارد .این کنترل از طریق وضع قانون ،رأی اعتماد به وزرای هیأت دولت و استیضاح فردی و جمعی اعمال می شود. نظارت قوه قضائیه بر بوروکراسی :قوه قضائیه اختیار نظارت بر اجرای قوانین توسط قوه مجریه را داراست .این مسئولیت به وسیله دادگاهها انجام می شود. پاره ای از چالشهایی که مدیریت دولتی ایران با آن روبروست ‏ ‏ ‏ نظامهای کارآمد اداری به ثبات و دوام نظامهای سیاسی از راه مشروعیت بخشیدن به آنها کمک می کند و در مقابل عدم انسجام و بی ثباتی نظامهای سیاسی ضعف ها و نارسائیهای نظام اداری را تشدید می کند .راهکار مورد اعتماد برای مقابله با این چالش ،حفظ اقتدار ساختارهای قانونی و برجسته کردن نقش مردم در اداره امور جامعه است. اتکا بیش از اندازه به بخش سیاسی برای نیل به هدف ها از دیگر چالش های نظام مدیریتی کشور است .در ساختار مدیریت دولتی ایران به نقش متخصصین و حرفه ای ها چه در سطح مدیریت کالن کشور و چه در سطح اجراء آن چنان که باید و شاید تأکید نمی شود. مدیریت دولتی ایران با بحران هویت روبرو اس ت .کارکنان دولت از جایگاه و منزلت واقعی خود فاصله دارند ،کار کردن در سازمانهای اداری افتخار محسوب نمی شود. سوگیری سازمانهای اداری پیش از آنکه سوگیری تولیدی در مفهوم عام کلمه باشد به سمت هدفهای کلی و غیر قابل سنجش تمایل داشته است. طراحی س اختارهای س ازمانهای اداری ایران نیازمند اصالحات اساسی است .این ساختارها باید به گونه ای طراحی شوند که بتوان ستاده های مشخصی را از آنها انتظار داشت. نظام مدیریت دولتی ایران کمتر به ارزشهایی همچون شایسته ساالری توجه داشته است. تمایل به خودمختاری و قدرت طلبی میان سازمانهای مختلف ،اعتماد عمومی را نسبت به این سازمانها کاهش داده است.

39,000 تومان