جذاب و کاربردی در ارائه

۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۲)

۱۵ مهر ۱۳۹۷

:در مقاله‌ی قبلی ۱۱نکته‌ی طراحی و ایده‌هایی برای ارائه و تقویت محتوا ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر می‌کنیم ۱۲) هنگامی که در مورد مکان­‌ها صحبت می کنید، از نقشه استفاده کنید استفاده کردن از نقشه در ارائه‌ها ایده‌ای بسیارجالبی است. استفاده از نقشه نه تنها باعث ایجاد یک کانون توجه در طرح …

:در مقاله‌ی قبلی ۱۱نکته‌ی طراحی و ایده‌هایی برای ارائه و تقویت محتوا ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر می‌کنیم

۱۲) هنگامی که در مورد مکان­‌ها صحبت می کنید، از نقشه استفاده کنید

1_6E1R-nMfrMZUFpHckOMVgA

استفاده کردن از نقشه در ارائه‌ها ایده‌ای بسیارجالبی است. استفاده از نقشه نه تنها باعث ایجاد یک کانون توجه در طرح بندی ارائه می‌شود بلکه باعث راحت‌تر فهمیدن مکان‌های مختلف می‌شود.

نمونه‌ای از ارائه‌ی بسیار خوب، کار طراحان حرفه‌ای ما در سایت Venngage  است که با استفاده از نقشه اطلاعات زیادی را بیان کردند. در هر اسلاید نقشه نه تنها مهم‌ترین بخش اسلاید محسوب می شود بلکه اطلاعاتی هم راجع به مکان‌ها به مخاطبان می­‌دهد.

آیا می‌دانستید تولید قهوه در ساحل عاج این قدر زیاد است؟ من هم تا قبل از ارائه‌ی بالا نمی‌دانستم.

۱۳) از فونت‌های بزرگ و خوانا استفاده کنید

متن اطلاعات باید برای مخاطبان واضح و قابل رویت باشد. فرقی نمی‌کند مخاطبان شما اعضای گروهی کوچک باشند یا افراد یک استادیوم بزرگ، متن شما باید برای مخاطبتان قابل دیدن باشد. باید از فونت‌های بزرگ و خوانا استفاده کنید به طوری که افرادی که در صندلی‌های ردیف آخر هستند بتوانند متن شما را ببیند. شما در حقیقت نمی‌دانید که از ارائه‌ی شما در چه جاهایی قرار است استفاده شود یا چه جاهایی نمایش داده شود. ممکن است در اتاق کنفرانس یا سالن کنفرانس و… ارائه شود. شما باید با استفاده از فونت‌هایی  که رسا و خوانا باشند، ارائه‌ی خود را برای نمایش در هرجا آماده کنید.

۱۴) با استفاده از فرهنگ عامیانه، ارائه‌ای سرگرم کننده داشته باشید

Screen-Shot-2017-03-31-at-12.09

با استفاده از فرهنگ عامیانه یا فرهنگ کوچه بازاری برای مخاطبان خود چرب زبانی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از جو محیط مطلع شوید، همچنین باعث می‌شود با مخاطبان خود زودتر ارتباط برقرار کنید.

برای مثال، در ارائه‌ی بالا آنها از Napoleon Dynamite (فیلمی کمدی که در آمریکا سال ۲۰۰۴ ساخته شد) استفاه کردند تا میان مخاطبان خود نوستالژی ایجاد کنند.

۱۵) از فونت‌هایی با ضخامت مختلف در اسلایدهای که عنوان دارد، استفاده کنید

what-would-steve-do-10-lessons-from-the-worlds-most-captivating-presenters-1-638

همانطور که در اینفوگرافی (اطلاع نگاشت) ازیک نوع فونت استفاده نمی‌کنید، در ارائه‌­ها هم تنها از یک فونت استفاده نکنید. در این ارائه‌ای که از سایت HubSpot گرفته شده، مولفان از دسته‌ای از فونت‌ها با ضخامت متفاوت استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود کلمات و ایده‌های کلیدی مورد تاکید بیشتری قرار بگیرند.

همانطور که شاهد هستید آنها در اسلایدی که حاوی عنوان است از فونت‌های ضخیم و مورد توجه برای برجسته کردن نام استیو جایز استفاده کرده‌‍اند. این کار باعث می­‌‍شود مخاطبان شما از ابتدا بدانند ارائه‌ی شما درباره ی چه چیزی است.

۱۶) برای هر ایده‌ای از تم­های رنگی استفاده کنید

ten-expert-tips-on-internet-of-things-security-5-638

رنگ یکی از ابزارهای قدرتمندی است که بدون استفاده از کلام می‌تواند مخاطبان شما را هدایت کند. با استفاده از رنگ‌های مختلف در هر بخش از ارائه ، Dell می‌تواند به طور واضح هر تغییر ایده یا موضوع را نشان دهد. تغییر دادن رنگ از سبز به نارنجی یا حتی قرمز کار بدون زحمتی است اما بر درک محتوا و نشان دادن قصد مولف تاثیر دارد.

این راهی موثر برای طراحی لیست، راهنمایی مخاطبان و روش چگونه ارائه دادن است. می توان با راحتی  هر رنگ را به مراحل یا شماره های مختلفی اختصاص داد.

۱۷) به جای عکس از نگاره و شکل استفاده کنید

forgotten-women-in-tech-history-6-638

یکی از راه‌های آسان برای حفظ طراحی ارائه تا پایان آن، مانند کاری که سایت Domo انجام داده؛ استفاده از شکل در اسلایدهای ارائه.

آن­ها در ارائه خود در صفحه­‌های ۱۰-۴ به جای عکس از شکل استفاده می‌کنند که این کار فوق العاده به نظر می‌رسد.این کار باعث می‌شود که مخاطبان بیشتربه محتوای ارائه دقت کنند تا اینکه مجذوب عکس‌های موجود شوند.

این کار باعث شد که شکل‌ها به عنوان مدهای برتر سال ۲۰۱۸ اتنخاب شود.

۱۸) از رنگ‌های متضاد برای نشان دادن دو نظر متفاوت یا دو طرف بحث استفاده کنید

1

برای نشان دادن دو طرف مناقشه یا موضوعات مخالف هم می‌توان از رنگ‌های متضاد کمک گرفت. برای مثال در ارائه‌ی بالا، آن­ها برای نشان دادن تفاوت شرکت خود با شرکت‌های رقیب از این فن بهره برده اند.

در مثال بالا، آن­ها بدون استفاده از کلام و با به کارگیری رنگ های موثر، سعی در بهتر نشان دادن شرکت ِخود دارند. آنها بدون استفاده از هیچ کلامی و با بهره گیری از آیکون‌ها و رنگ‌های روشن‌تر، شرکت خود را در موقعیت برتری نسبت به دیگر رقبا قرار می‌دهند.

اما اگر آنها از رنگ‌­های مشابه ویا از یک رنگ استفاده می­‌کردند، کارشان تاثیر زیاد و قابل توجهی روی مخاطبان نداشت.

۱۹) علاقه‌­مندی های خود را در ارائه، لحاظ کنید

Presentation-Ideas-Templates22

توصیه می‌کنم ارائه‌ای که در مثال بالاآمده است را حتما به طور کامل ببینید چرا که از یکی جالب­ترین و دل­چسب‌ترین ارائه‌هایی است که تا بحال دیده‌ام. این مولف بسیاری از علاقمندی‌های مرتبط با موضوع را وارد ارائه کرده است. این کار باعث می‌شود ارائه‌ای که درباره‌ی آموزش دارد، جذاب و سرگرم کننده باشد.

آن­ها حتی از بازی Super Mario Bros  (بازی قارچ خور) در ارائه‌ها استفاده می‌کنند و شما نیز آن را می‌شناسید و ارائه‌های این چنینی را تحسین می‌کنید.

۲۰) سعی کنید ارائه را به سه قسمت تقسیم کنید

نباید ارائه‌ی خود را به بیش از سه قسمت تبدیل کنید. بنابراین همه چیز باید حداکثر سه عدد باشد؛ سه آیکون، ستون، ایده و…

ارائه‌ی بالا مثال خوبی برای این کار است. در اسلاید شماره ی ۹ در این ارائه استفاده از این تکنیک شروع می­شود و تا پایان ارائه ادامه می باید.

۲۱) برای عینیت بخشیدن به ایده‌هایتان از جدول زمانی استفاده کنید

یکی از راه‌هایی که می‌­توان فرایندهای پیچیده و حوادث تاریخی را عینی کرد، استفاده از جدول زمانی در ارائه است. صرفا تهیه فهرستی از مراحل یا رخدادها برای فضای حرفه­ای کفایت نمی­کند.  شما باید راهی جذاب برای عینی کردن اطلاعات پیدا کنید.

۲۲) برچسب‌ها و گرافیک‌­ها را مکمل ارائه کنید

اگر حاشیه نویسی کاربران سایت Pollen VC بر روی اسلاید شماره ۵ نبود، من در واقع نمی‌دانستم با آن گرافیک باید چه کار کنم.

زمانی که شما گرافیک عینی را با توضیحات متن ترکیب می کنید، آن گرافیک قادر به رسم تصاویر برای مخاطبان شما خواهد بود. بنابراین با حاشیه نویسی گرافیک‌­ها درک آن­ها را برای مخاطبان آسان کنید.

۲۳) تنها از فونت سفید برای نوشتن بر روی عکس‌ها استفاده کنید

دربسیاری از موارد شاهد این هستید که بیشتر نقل قول ها وسخنانی که روی عکس ها تایپ می‌شوند با فوت سفید هستند. علت این امر کارآمدی این فونت و نیز خوانا بودن آن در تمام عکس‌ها است.

اگر حرف من را باور ندارید، ارائه‌ی بالا را ببینید. در این ارائه مولفان روی بیش از صدها عکس با فونت سفید نوشته اند. آن­ها کمابیش از فونت‌های متفاوت استفاده کردند اما رنگ همه ی آن­ها سفید بود.علاوه بر این­ها، قالب ارائه‌ها پر از نکاتی مبنی بر داشتن اسلاید‌های برتر است.

 

0 دیدگاه برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۲)”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۲)” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

پزشکی و سلامت

سردبیر بخش سلامت رویترز، ایوان اورانسکی هشدار می دهد که ما از یک اپیدمی پیش‌شرط های نامعقول رنج می بریم (مانند دیابت بالقوه، سرطان بالقوه، و بسیاری دیگر). در این بحث جذاب از او نشان می دهد که چگونه بهداشت و درمان می توانند با صحبت درباره‌ی درس مهمی که از بیس بال می گیریم، …

برق و الکترونیک

طراحی الکترونیک به طور کلی دست و پا گیر و گران‌قیمت است – یا بود، تا زمانی که لی باکلی و تیم او در موسسه تکنولوژی ماساچوست ابزارهایی برای بهبود الکترونیک ساختند که درست مانند کاغذ و قلم کار کنند. در این سخنرانی از TEDYouth سال ۲۰۱۱، باکلی برخی از طرح های جذاب خود، مانند …

رسانه و شبکه‌های اجتماعی

کٍوین آلوکا مدیر گرایشات یوتوب ، کسی است که افکار عمیق در مورد ویدیوهای احمقانه دارد. در این بحث او چهار دلیل برای یک ویدئو که از طریق اینترنت زیاد دیده و مشهور میشود را مطرح می کند.