کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت فرآیند مدار در مدرسه

modiriate_farayand_madar_dar_madrese

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت فرآیند مدار در مدرسه”

مدیریت فرآیند مدار در مدرسه

اسلاید 1: Process oriented management in Schoolدرآمدي بر: مديريت فرآيند مدار در مدرسهنويسنده: حيدر توراني- تهران- تزكيه 1382216. (5) ص: مصور. جدولISBN: 964 – 6771- 40- 8فهرست نويسي براساس اطلاعات فيپاواژه‌نامهكتاب نامه: ص 214- 2161- مدرسه‌ها- مديريت و سازماندهي2- كيفيت فراگير- مديريت. الف عنوان

اسلاید 2: چاپ دوم

اسلاید 3: چاپ اول

اسلاید 4: فصل1:مديريت فرآيند مدار در مدرسهفصل2:ارتقای مستمر کيفيت در مدرسهفصل3:مورد کاوی ارتقای کيفيت به روش بهسازی فرآيندفصل4:مشارکت همگانی در مدرسه و ضرورتهای آنفصل5:مديريت کيفيت جامع(TQM)در مدرسهفصل6:راهبردهای مديريت فرآيند مدار در مدرسهفصول کتابفصل7:اصول چهارده گانه‌ي بهبود كيفيت مدرسه

اسلاید 5: فصل 1مديريت فرآيند مدار در مدرسهپس از مطالعه اين فصل شما مي‌توانيد:1- تعريف كاملي از مديريت فرايند مدار ارائه كنيد.2- مدرسه‌ي كيفي جامع و ويژگي‌هاي آن را بشناسيد.3- فرايند را تعريف كنيد و مثال‌هايي از آن را بشناسيد.4- مديريت سنتي (دروندادمدار) را با مديريت نوين (فرايند مدار) مقايسه كنيد.5- ويژگي‌هاي تمركز بر دانش‌آموزان و خواسته‌هاي آنان را فرا بگيريد.6- با به كارگيري مفاهيم اين فصل فضايي از همدلي و صميميت را در مدرسه‌ي خود ايجاد كنيد.

اسلاید 6: مديريت فرآيند مدارمديريت فرآيند مدار يا فرآيند محور مفهومي است که با گسترش فرهنگ مديريت کيفيت جامع (TQM)منزلت يافت مفهوم مديريت فرآيند مداري ،بهبود مستمر کيفيت و رضايت دانش آموزان از طريق بهبود فرآيند است در TQM تمرکز بر فرآيند از طريق اعمال مديريت بر فرآيند محقق مي شود.مديريت بر فرآيند يعني اينکه بدانيم و باور کنيم که نتيجه از فرآيند حاصل مي شودمطالعات و پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه مدير قوي در مدرسه، كليد موفقيت مدرسه است. يك مدير كارآمد مي‌تواند بينش مدرسه را تعيين كند و به عنوان رهبر آموزشي، آموزش دهنده و هماهنگ كننده‌ي اصلاحات بوده و فعاليت‌هاي مدرسه را سازماندهي كنداهداف جديد را تعيين کنيدطرحي براي دستيابي به اين اهداف تنظيم کنيدطرحي براي ارزيابي برنامه اجرايي تنظيمکنيد تا پيشرفتکارهاي اجرايي را اندازه گيري کنيدطرح اجرايي وطرح ارزيابي را اجرا کنيدنتايج حاصل از طرح اجرايي را مميزي کنيددلايل حصول نتايج ضعيف را تجزيه و تحليل کنيد

اسلاید 7: مدارس كيفي جامعمدارس كيفي جامع محصول مديريت فرايند مدار و مديريت كيفيت جامع در مدارس است. حسن ارتباط بين كاركنان از جمله معلمان و دانش‌آموزان و توسعه‌ي رفتار آنان در كلاس درس، افزايش اثربخشي مدرسه و كاربرد مفاهيم و ابزارهاي مديريت كيفيت جامع از جمله عناصر مدارس كيفي جامع هستند؟در مدارس كيفي جامع همه‌ي كاركنان در غني‌سازي و ارتقاي كيفيت مدرسه مشاركت دارند.“ بهسازي همه‌ي عناصر و عوامل مدرسه از جمله برنامه‌هاي درسي، آموزشي، امور پرورشي، فوق برنامه، منابع انساني، ارتباط با والدين و روش‌هاي ارزشيابي، اصول ناظر بر مدارس كيفي جامع است.”مديريت فرايند مدارس تلاش مي‌كند تا برنامه‌ريزي استراتژيك را وارد رفتار روزانه مدارس كيفي جامع كندتعريف فرايندفرايند، مسير و جرياني است كه طي مي‌شود تا ورودي‌ها به خروجي‌ها تبديل شوند. در اين مسير عمليات و فعاليت‌هايي اتفاق مي‌افتد تا بر ورودي‌ها اثر گذاشته و آنها را معطوف و مرتبط به هدف و نتيجه كه همانا خروجي يا برونداد سيستم نام دارد، برساند. هر آنچه كه در اين مسير اتفاق مي‌افتد تا بهترين محصول نصيب سازمان، شركت يا مؤسسه شود. ”فرايند“ نام دارد. دانش‌آموزان معلمان منابع فيزيكي منابع مالي دانش‌نظري، علمي فني و پژوهشيورودي‌هاي سيستم مدرسه دانش آموخته‌گان فارغ‌التحصيلان و ...خروجي‌هاي سيستم مدرسه تدريس مديريت ارزشيابي محتوا روش‌هافرايندهاي مدرسهنمودار مثالي

اسلاید 8: افزايشدرصدقبولي استاندارد مقررات مدرسهفعاليتهامفهوم مديريت سنتي درونداد مداررضايت دانش آموزمقصد استاندارد مقررات مدرسهفعاليتهاروشهابهبودمفهوم مديريت فرايند مدار

اسلاید 9: ”مديريت كيفيت جامع، يك حركت و نهضت همگاني است، نه يك حركت علمي كه فقط افراد خاصي را شامل شود. در واقع ثمره‌ي مديريت كيفيت جامع وقتي حاصل مي‌شود كه همه‌ي كاركنان مدرسه نقش مناسب خودشان را با مهارت ايفا كنند“. نقش كاركنان مدرسه نيز به جاي تمركز بر آنچه مي‌توانند انجام دهند، بايد به سمت رضايت دانش‌آموزان به عنوان گيرندگان اصلي خدمات و يادگيري، تغيير جهت جهت دهد. بنابراين، مديران مي‌بايست با آموزش مفهوم ”مديريت فرايند مداري“ نظام اجرايي آن را ايجاد كنند.

اسلاید 10: فصل 2ارتقاي مستمر كيفيت در مدرسه پس از مطالعه اين فصل شما مي‌توانيد1- مدل‌ها، ابزارها و روش‌هاي گوناگون و متنوع ارتقاي مستمر كيفيت را در مدرسه بياموزيد.2- چرخه‌ي ‍PDSA , RADAR , PDCA را به عنوان چرخه‌هاي مهم بهبود كيفيت شناخته و با يكديگر مقايسه كنيد.3- گام‌هاي فرايند حل مسأله را بشناسيد.4- ياد بگيريد كه چگونه روش‌هاي طوفان افكار، گروه اسامي و رأي‌گيري متعدد را به كار ببنديد.5- به طور عملي فرايندهاي مدرسه خويش را بهبود ببخشيد.

اسلاید 11: كاربرد مدل WV در حل مسأله دادهدادهدادهسطح تجزيهسطح تفكرتثبيت راه حلطرح ريزي براي حلانتخاب يك فعاليت مشخص بهبودحل مسأله7.اعمال نتايج آموزش در كلاس8. رشد تحصيلي1. افت تحصيلي4. آموزش6-يادگيري روشهاي نوين و فعال تدريس-5اجرايآموزش2-روش تدريس معلمان3- سابقه كم معلمانقدمهاي بهبود

اسلاید 12: نتايج ارزيابي ميشودCدانش آموزان منضبط تشويقD ميشوندبرنامه ريزي براي تشويق Pنتايج اعمال ميشود A PDCA 1 اقدام ارزيابي A Cاستاندارد اجرا S Dنتايج كار ارزيابي ميشود Cبرنامه هااجرا ميشودD برنامه ريزي براي پيشگيري Pنتايج اعمال ميشود A PDCA 2مســــــــائل انـــــضباطيدانش آموزانمسائل عميقاستعمال دخانياتو ساير موارد احياناًمسائل معموليتأخير در ورود به مدرسهچرخه PDCA براي بهبود مستمر و بهبودهاي افزايشي و كلان

اسلاید 13: گام‌هاي فرايند حل مسألهفرايند حل مسأله كه همانا بهبود مستمر است 7 گام دارد:گام اول: انتخاب موضوعگام دوم: جمع‌آوري داده‌ها و بررسي آنگام سوم: تجزيه و تحليل علتگام چهارم: برنامه‌ريزي و اجراي راه‌حل6- تشكيل گروه‌هاي كاري درسي5- بهبود روش‌هاي تدريس4- تشويق معلمان3- تشويق دانش‌آموزان كوشا2- تشكيل كلاس‌هاي جبراني و تقويتي1- سطح بندي دانش‌آموزانراه‌حل‌هاميزان تأثيرگذاريميزان پذيرش نزد كاربران مربوطساير عواملماتريس راه‌حل كاهش افت تحصيلي

اسلاید 14: ادامه1/10/8127/10/8117 تا 25/10/8116/10/81چه موقعمسعود محسنيتنظيم برنامه كلاس‌هاي جبرانيبا معلمان مرتبط با هر درس جله تشكيل دهدمنوچهر محمديدعوت از والدينتنظيم دعوت نامه به صورت مورديرضا حسينيدانش‌آموزان موضوع طرح را شناسايي كند.از طريق ليست نمرات و نظرخواهي از معلمان ذيربطحسين احمدي(معاون آموزشي مدرسي)جلسه براي كاهش افت تحصيلي را تشكيل دهدحسيني، تقوي، عباسي و جمشيدي را درگير كار كند (معلمان مرتبط)چه كسيچه چيزيچگونهماتريس اجراي راه‌حل

اسلاید 15: مسعود محسني (سرگروه آموزشي مدرسه)آموزش روش‌هاي تدريساز اوايل سال تحصيلياز طريق برگزاري كارگاه‌هاي آموزشيحسين احمدي (معاون آموزشي مدرسي)تشكيل كلاس‌هاي تقويتياز اوايل سال تحصيليپس از برگزاري پيش آزمون و نام نويسي داوطلبانچه كسيچه چيزيچه موقعچگونهماتريس عمل به نتايجگام پنجم: ارزيابي نتايجگام ششم: تثبيت و استاندارد نتايج گام هفتم: مرور فرايند حل مسأله

اسلاید 16: چرخه يا الگوي RADARچرخه‌ي RADAR يكي ديگر از مكانيزم‌هاي اجرايي توجه به فرايندها و مديريت كيفيت در همه‌ي فرايند‌هاي اصلي مدرسه مي‌باشدنتايجاعمال رويكردارزيابي و بازنگريطرح‌ريزي رويكردRADARاين مكانيزم چرخه‌ي اصلاح را در مراحل زير خلاصه مي‌نمايد:تعيين نتايج مورد نظر طرح‌ريزي رويكرد مناسب اعمال رويكرد در عملارزيابي و بازنگري رويكرد اعمال شدهبراي دستيابي به كيفيت بالا و كاهش هزينه‌ها در مدرسه بايد فرايندهاي اصلي مدرسه را شناخت و آنها را بهينه‌سازي كرد.براي شناخت فرايندهاي اصلي و بهسازي آنها از طريق اين چرخه دو روش پيشنهاد مي‌شود: 1- حركت بر مبناي مشكل 2- حركت بر مبناي الگو

اسلاید 17: در رويكرد حركت بر مبناي مشكل، تشخيص مسائل فرايندها در زمينه‌ي كيفيت مدرسه و كاهش هزينه، نقطه‌ي شروع بهبود وضعيت تلقي مي‌شود. از اين ديدگاه؛ مشكلات، پديده‌هاي نامطلوب محيط كار به شمار نمي‌آيند. بلكه مدرسه و مديريت خود به دنبال كشف مشكلات است، زيرا آنها را منشأ بهبود و حركت مدرسه به سوي تعالي مي‌داند.در رويكرد حركت بر مبناي الگو، سيستم‌هاي لازم براي جلوگيري از بروز مجدد مشكلات در مدرسه ايجاد مي‌شود.پيشنهاد مي‌شود براي تسهيل در انجام چرخه‌ي RADAR كميت‌هاي بهبود فرايند، و تيم‌هاي حل مسأله و تيم‌هاي بهره‌وري با تركيبي از مدير، جمعي از معلمان و كاركنان علاقه‌مند، اوليا و دانش‌آموزان توانمند و مشاوران دعوت شده خارج از مدرسه تشكيل شود.فرايندهاي اصلي مدرسه كه مي‌توانند در اين چرخه مورد توجه و بازنگري قرار گرفته و بهسازي شوند، عبارتند از:1- فرايندهاي آموزشي2- فرايندهاي پرورشي3- فرايندهاي مديريتي4- فرايندهاي ارزشيابي5- فرايندهاي اداري6- فرايندهاي مالي7- فرايندهاي ارتباطي8- فرايندهاي پژوهشي9- فرايندهاي اطلاعاتي

اسلاید 18: روحيه مشاركت در مدرسه پايين استمعلمانمديريتانگيزه كاركنانتوانمندي‌معلمانانگيزه كاركنانرفتار معلمانفضاي سازماني مدرسهروش مديريتگروه‌هاي علميتيم‌هاي آموزشيدستورالعمالشوراي معلمانبرنامه كلاس‌هاتعداد دانش‌آموزانگروه‌هاي دانش‌آموزانوالدينوالدينوالديننمودار استخوان ماهي يا علت و معلول

اسلاید 19: اتوبوس‌ها دير به مدرسه مي‌رسنددانش‌آموزانراه‌هاتعدادرفتارشرايط خيابان‌هامدتوقت‌شناسيسنينآب و هوامسافتتوقف‌هاعمر اتوبوسوقت‌شناسيتوانايي رانندگيشرايطتوانايي‌كنترل‌مسافرينابزار (وسيله نقليه)رانندگاننمودار استخوان ماهي يا علت و معلول

اسلاید 20: برنامه‌ريزي كنيدآيا برنامه من خوب اجرا شد؟براي بهبود روند يادگيري و نتايج چه چيزهايي را بايد تغيير دهيم.عمل كنيد ACTبا تيم S كار كنيد روند يادگيري را طوري اصلاح كنيد كه در قسمت بعدي موفق‌تر باشيد.برنامه‌ريزي كنيدخوب گوش دادن در كلاسخوب يادداشت برداشتناختصاص وقت براي مطالعهبا معلم دروس را كنترل كردنحمايت كردن و حمايت گرفتن (تيم S) چرخه‌ي PDSAانجام دهيد DOتمام نكات برنامه‌ام را دنبال كنمسيكل PDSA

اسلاید 21: نمودار همگراييدانش‌آموزان در بهداشت مدرسه همكاري ندارندداده‌هامديريت مدرسهفضاي فيزيكي مدرسهفرهنگ خانوادهرفتار و كردار كاركنان مدرسهسرايدار و خدمتگزار مدرسهناظم مدرسهتسلط ناظم مدرسه به كار خويشروش ناظم مدرسهرفتار ناظم مدرسهكردار ناظم مدرسهدانش‌آموزانتعداد‌دانش‌‌‌آموزانآگاهي‌دانش‌آموزانشرايط سني دانش‌آموزانپذيرش دانش‌آموزانگردهمايي بهداشتي دانش‌آموزانتجهيزاتعمر ساختمان مدرسهشرايط فيزيكي و ابزار و تجهيزات بهداشتيمقدار تجهيزات بهداشتيتعداد سرويس‌هاي بداشتي

اسلاید 22: حيطه نيرو (تجزيه و تحليل ميدان نيرو)توسعه‌ي مشاركت در مدرسه (الف)1- عدم تفويض اختيار2- تمركز امور در دست مدير3- نداشتن جلسات مشورتي4- انتصابي بودن مدير5- خودرأيي مدير6- عادت نداشتن به كار گروهي7- علاقه به كار فردي8- پایین بودن روحیه مشارکت پذیری9-بی ارزش بودن کار مشارکتی در فرهنگ مدرسه10-ترس از کاهش اقتدار مدیر11- عدم حمایت از کارهای مشارکت از سوی منطقه آموزشی12- فعال تبودن شورای مناطق آموزشی و شورای شهر1-تاثیر مشارکت در بهبود مدرسه2-حمایت کارکنان از کار مشارکتی3- استقبال والدین از مشارت در کارها4- علاقمندی دانش آموزان در دخالت داشتن در امر مدرسه 5-حمایت و پشتیبانی مدیریت منطقه آموزشی 6- علاقه مدیر به مشورت و مشارکت 7- آگاهی معلمان ار اهمیت و ضرورت مشارکت8-افزایش کارآیی و بهره وری مدرسه9- فعال بودن شورای مدرسه و شورای معلمان10-فعال بودن تشکل های دانش آموزی در مدرسهعوامل بازدارنده‌ي مشاركت در مدرسهعوامل جلو برنده‌ي مشاركت در مدرسه

اسلاید 23: دانش آموزان بهتر درس ميخوانندمعلمان از مدرسه و كارشان راضي تر هستندوالدين رضايت بيشتري از مدرسه خواهنددانش آموزان همكاريشان با يكديگر و با مدرسه بيشتر ميشوددانش آموزان مدرسه را دوست دارنددانش آموزان مقررات مدرسه را بيشتر رعايت ميكنندنشاط و شادي را در مدرسه افزايش دهيمدانش آموزان از آزار و اذيت يكديگر پرهيز ميكننددانش آموزان به موقع در مدرسه حاضر ميشوندرعايت بهداشت در مدرسه بيشتر ميشودچرخه ي تصميم گيري

اسلاید 24: نمودار جريان فرايند (خرد)آيا دانش آموز به كلاس خود گزارش دده است؟آنچه در دفتر تأخيرات ثبت شده به كلاس منعكس شده است؟دانش آموز غايب بوده است؟دانش آموز در مدرسه حضور يافته است؟تأخير دانش آموز به دفتر مدرسه گزارش نشده است.خيرآيا دانش آموز به كلاس خود گزارش دده است؟آيا دانش آموز به دفتر مدرسه گزارش داده است؟آيا دانش آموز تأخير داشته است؟آيا دانش آموز در مدرسه حضور يافته است؟بلهخيربلهبليبليخيرخير

اسلاید 25: نمودار جريان فرايند از بالا به پايينآگاهي مديريت كيفي جامع را بوجود آوريدرهبري و تعهد را آغاز كنيدمنابع را تأمين كنيدشبكه ايجاد كنيدشرايط مهارت آموزي را براي همه فراهم كنيدبر مشتريان و تهيه كنندگان متمركز شويدتغيير شكل را ادامه دهيددر خودتان در توابع و همكارانتاندر جامعهقدم بزنيد و صحبت كنيدمديريت كيفي جامع را هر زمان و هر مكان الگو قرار دهيدارتباطات مؤثري برقرار كنيدسرمايه زمان مواد و تجهيزاتدر مورد سارمان‌ها، جوامع و ديگر مدارس تحقيق كنيد در كسب و كارها مشاركت كنيددسترسي به منابعمهارت آموزي به وسيله آموزش دهندگانمدل آبشارمشتريان چه كساني هستند؟ تهيه كنندگان چه كساني هستند؟نيازها و خواسته‌هاارتباط هاي حمايتي را برقرار سازيد

اسلاید 26: 1- موضوع را به طور خوانا و واضح روي تابلو مي‌نويسيم.2- سپس مقررات بارش افكار را مرور مي‌كنيم.3- از اعضاي گروه مي‌خواهيم نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوع بيان كنند تا آنها را روي تابلو بنويسيم.4- نظرخواهي را تا آنجا ادامه مي‌دهيم كه ديگر نظر جديدي ارائه نشود.5- فهرست نظرات را از نظر واضح بودن آنها و حذف موارد تكراري مرور مي‌كنيم.6- فهرست را نهايي مي‌كنيم.ب- مراحل انجام شيوه‌ي بارش افكار بارش افكارالف- مقررات بارش افكار1- هر نوع اظهار نظر از هر يك از اعضاي گروه (جلسه) پذيرفته مي‌شود.2- نقطه نظرات هر فرد با كلماتي كه بيان مي‌كند، نوشته مي‌شود.3- زمان اظهار نظر هر يك از اعضاي گروه، ديگران نمي‌توانند سخن او را قطع كنند.4- از نقطه نظرات كسي انتقاد نمي‌شود.5- ايراد سؤال در مورد نقطه نظرات افراد، تنها براي روشن‌تر شدن ديگران جايز مي‌باشد.

اسلاید 27: روش رأي‌گيري متعددمعمولاً رأي‌گيري متعدد بعد از ”بارش افكار“ انجام مي‌شود. چگونگي انجام دادن رأي‌گيري متعدد1- از طريق ”بارش افكار“ فهرست نظرات افراد را تهيه و آنها را شماره‌گذاري مي‌كنيم.2- موارد مشابه را با نظر گروه ادغام مي‌كنيم.3- معيارهاي انتخاب گزينه‌ها را با مشاركت اعضاي گروه تعيين مي‌كنيم.4- از اعضاي گروه مي‌خواهيم 20 تا 25 درصد گزينه‌ها را انتخاب كرده و روي كاغذ بنويسند.5- تعداد رأي هر يك از گزينه‌ها را خوانده و ثبت مي‌كنيم.6- گزينه‌هاي داراي كمتر از 3 رأي را حذف مي‌كنيم.1- ابتدا هر يك از اعضاي گروه نظرات خود را يادداشت مي‌كند.2- نظرات افراد را يكي يكي و بدون بحث و گفتگو روي تابلو مي‌نويسيم.3- براي رفع ابهامات و نهايي كردن فهرست نظرات، بحث گروهي مي‌كنيم.4- در ارتباط با تعداد گزينه‌هايي كه انتخاب و رتبه‌بندي خواهند شد، تصميم‌گيري مي‌كنيم.5- موارد ارتقا را با حروف مشخص مي‌كنيم و از اعضاي گروه مي‌خواهيم تعداد گزينه‌هاي مورد نظر را انتخاب و رتبه‌بندي كنند. (مثلاً اگر قرار است 6 مورد انتخاب شود، موارد را از 1 تا 6 رتبه‌بندي كنند).6- از موارد ارتقا جدولي تشكيل مي‌دهيم و رتبه‌ي هر يك از موارد را جمع مي‌كنيم.7- از ميان گزينه‌هاي رتبه‌بندي شده، گزينه‌هاي داراي بالاترين رتبه را انتخاب مي‌كنيم.چگونگي انجام دادن روش گروه اسمي

اسلاید 28: 1- 3 تا 5 مورد ار موارد ارتقا را با استفاده از روش‌هاي گروه اسمي و طوفان مغزي انتخاب مي‌كنيم.2- از طريق بحث و اجماع معيارهاي اولويت‌بندي را تعيين مي‌كنيم.3- موارد ارتقاي انتخاب شده در رديف‌ها و معيارها را در ستون‌ها مي‌نويسيم.4- مقياس نمره‌گذاري را تعيين مي‌كنيم.5- از طريق بحث و اجماع، به هر يك از موارد ارتقا نمره مي‌دهيم.6- نمره‌ي هر يك از موارد ارتقا را جمع كرده و موردي كه داراي بيشترين نمره مي‌باشد را انتخاب مي‌كنيم.جدول اولويت‌بندي و انتخابچگونه از جدول اولويت‌بندي وانتخاب استفاده مي‌شود؟

اسلاید 29: نمونه‌اي از جدول اولويت‌بندي و انتخاب:نام فرايند: تشكيل و اداره جلسات شوراي معلمان تهيه‌ي فرم خود ارزيابي معلمان++++++++++101آموزش روش‌ها مشاركت در مدرسه+++++53آموزش روش‌هاي نوين تديس++++++62موارد ارتقاجدول اولويت‌بندي و انتخابمعيارهاي انتخابتأثير آن بر فرآيند آسان بودنكم هزينه بودنبي‌نيازي به افراد خارج از مدرسهجمع امتيازاتدرجه اولويت موارد ارتقا

اسلاید 30: نمونه‌اي از روش گروه اسميموارد ارتقاالف- آموزش روش فعال تدريسب- آموزش پويايي گروه به معلمانپ- آموزش مناسبات انساني و ارتباط با دانش‌آموزان و والدينت- تهيه‌ي فرم استاندارد دستور جلسات شوراي معلمانث- تهيه‌ي فرم ارزشيابي براي شركت‌كنندگانج- استفاده از منشي در جلساتد- تهيه‌ي فرم استاندارد تنظيم صورت هر جلسههـ - زمان‌بندي موضوعات هر جلسهو- تهيه‌ي فرم استاندارد گزارش و پيگيري مصوبات جلسات

اسلاید 31: به عنوان مثال هر يك از 9 نفر از اعضاي شوراي معلمان 4 مورد از فهرست بالا را انتخاب و رتبه‌بندي كردند كه نتايج آن در جدول زير ارائه شده است: 321رتبه161516422530جمع نمرات2134رحماني1243حسيني1234نعمتي1234نيك سرشت3124تقوي3124جمشيدي1234اطهري2143حسني2134رحيميوهـدجثتپبالفاعضاء

اسلاید 32: اصل اول: ايجاد ثبات در هدف بهبود فرآورده و خدمتاصل دوم: پذيرش فلسفه‌ي جديداصل سوم: خودداري از متكي بودن به بازرسي‌هاي گستردهاصل چهارم: اجتناب از شيوه‌هاي كسب و كار تنها براساس عامل قيمتاصل پنجم: بهبود مداوم و مطلوب سيستم‌هاي توليد و خدماتاصل ششم: نهادي كردن آموزشاصل هفتم: نهادي كردن رهبرياصل هشتم: برطرف كردن ترس كاركناناصل نهم: فروپاشي سدهاي ميان حوزه‌هاي كاركناناصل دهم: زد و دن شعارها، نصحيت‌ها و تبيين هدف براي كاركنان اصل يازدهم: زودن سهيمه‌هاي كمياصل دوازدهم: زدودن سدهاي موجود در راه احساس غرور و شادي كاركناناصل سيزدهم: نهادي كردن برنامه‌هاي منسجم تحصيلي و بازآموزياصل چهاردهم: اقدام و عمل در دگرگوني كاربست و رعايت چهارده اصل دمينگ در بهبود فرايند مدرسه مؤثر است، اين اصول عبارتند از:

اسلاید 33: 6- تثبيت و استانداردسازي نتايج7- مرور فرايند و برنامه‌ي آموزشياقدام (ACT)5- ارزيابي نتايجكاربرگ، نمودار پارتو، هيستوگرام (نمودار) علت و معلول، كنترل چارت، بارش افكار، گروه اسمي، جريان فرايند، چرخه‌ي تصميم‌گيري، ماتريس تأثير متقابل، نمودار كنترل، برگ كنترل بررسي (Check)4- برنامه و اجراي عمل اجرا (DO)1- انتخاب موضوع2- جمع‌آوري تحليل داده3- تحليل علت‌هاكاربرگ، نمودار پارتو، هيستوگرام (نمودار) علت و معلول، پنج چرا، حيطه‌ي نيرو، نمودار همگرايي، چرخه‌ي تصميم‌گيري، ماتريس تأثير متقابل، نمودار كنترلبرنامه (PLAN)مراحل و قدم‌هاي مستمر كيفيتمدل‌ها، ابزارها و روش‌هاي ارتقاي مستمر كيفيتPDCAجدول ارتباط بين چرخه‌ي PDCA مراحل و قدم‌هاي ارتقاي مستمر كيفيت و مدل‌ها و ابزارها

اسلاید 34: فصل 3مورد کاوی ارتقای کيفيت به روش بهسازی فرآيندپس از مطالعه اين فصل شما مي‌توانيد:1- به طور عملي روش ارتقاي فرايند را بشناسيد.2- روش ارتقاي فرايند FOCUS , PDCA را ياد بگيريد.3- استراتژي‌هاي ارتقاي فرايند را بشناسيد.4- مراحل 1 تا 9 ارتقاي فرايند را عملاً ياد گرفته و تشخيص دهيد.5- با روش نمودار جريان فرايند آشنا شويد.6- بسياري از مدل‌ها و ابزارها و روش‌هاي ارتقاي مستمر كيفيت را عملاً تمرين كنيد.

اسلاید 35: روش ارتقاي فرايندبراي ارتقاي فرايند از گام‌هاي زير استفاده مي‌شود:1- فرايندي را براي ارتقا پيدا كنيد.2- تيمي كه فرايند را مي‌شناسند، سازماندهي كنيد.3- مشخص كنيد فرايند چگونه عمل مي‌كند.4- علل تغييرات عملكرد فرايند (علل عام و خاص) را درك كنيد.5- قسمتي از رايند كه نياز به ارتقا دارد را انتخاب كنيد.6- برنامه‌ريزي كنيد.7- اجرا كنيد.8- ارزيابي كنيد.9- اقدام كنيد.مقدمه:”كاستن از تغييرات يا نوسانات عملكرد فرايندها، يا به عبارت ديگر بهبود عملكرد فرايندها را بهبود و ارتقاي كيفيت مي‌نامند. ارتقاي مستمر كيفيت مدرسه همان بهسازي فرايند حل مسأله است.“

اسلاید 36: 1. فرايندي را براي ارتقا پيدا كنيد. Finde 2. تيمي كه فرايند را مي‌شناسد، سازماندهي كنيد. Organize 3. روشن كنيد فرايند چگونه كار مي‌كند. Clarify4. علل تغييرات عام و خاص (عملكرد فرايند) را در كنيد. Underestand 5. قسمتي از فرايند كه نياز به ارتقا دارد را انتخاب كنيد. Select Act9. اقدام كنيدPlan6. برنامه‌ريزي كنيد7. اجرا كنيدDo8. ارزيابي كنيدCheckروش ارتقاي‌فرايند FOCUS _ PDCA

اسلاید 37: استراتژي‌هاي ارتقاي فرايند به ترتيب 9 مرحله‌ي شمرده شده، به شرح زير است:1- مي‌خواهيم چه كاري را انجام دهيم؟2- چه كسي مي‌داند كه تيم ارتقاي فرايند چگونه سازماندهي مي‌شود؟3- چه كسي مي‌داند كه فرايند چگونه عمل مي‌كند؟4- چه عواملي موجب مي‌شوند فرايند به گونه‌اي كه بايد عمل كند؟5- براي ارتقاي فرايند چه كاري مي‌توانيم انجام دهيم و بايد از كجا شروع كنيم؟6- برنامه‌ي شما چيست؟7- چگونه برنامه‌ي ارتقا را اجرا كرديد؟8- آيا برنامه موجب ارتقا شد؟9- براساس آنچه كه مي‌دانيد، چه اقداماتي بايد انجام گيرد؟استراتژي‌هاي ارتقاي فرايند

اسلاید 38: بليتحويل فرم ثبت نام به ولي دانش آموزمطالعه و تكميل فرم توسط ولي دانش‌آموزآيا فرم درست تكميل شده و مدارك ثبت نام كامل است؟پرداخت هزينه‌هاي مربوط يا شهريههاي احتمالي (كمك اولياء)تأئيد نهايي مدرسه مدرسهپايان ثبت نامخيربلياطلاع به ولي دانش‌آموزولي دانش آموز به همراه فرزندش وارد مدرسه ميشودبه متصدي ثبت نام مراجعه ميكندظرفيت مدرسه و كلاس مورد بررسي قرار ميگيردآيا مدرسه ظرفيت ثبت نام داردبررسي كارنامه درسي و انضباطي دانش آموز و مدارك ثبت نام و محل سكونتآيا دانش‌آموز واجدشرايط ثبت نام در آن مدرسه است يا خيرخيربليخيراطلاع به ولي دانش‌آموزاطلاع به ولي دانش‌آموزجريان ثبت نام دانش‌آموز

اسلاید 39: شروعفرايند ارزشيابي معلماندريافت دستورالعمل ارزشيابي كاركنان از منطقهمطالعه كامل دستورالعملآيا دستورالعمل كاملاً درك شده است؟جلسه توجيهي معلمانآيا معلمان نسبت به دستورالعمل توجيه شده‌اند؟خيربلهخيربلهبستن قرارداد ارزشيابي با معلمانآيا با معلمان، قرارداد بسته شد؟ارزيابي معلمان به طور ماهانهآيا نياز به استمرار ارزيابي مي‌باشد؟ارزشيابي معلمان در پايان سال تحصيليبرنامه‌ريزي براي دوره بعدپايانخيرخيربلهنمودار فرايند ارزشيابي معلمان

اسلاید 40: نمودار 5-3- گردش عمليات بهبود انگيزه معلماندر اين مرحله چشم‌اندازها و اهداف تعيين شده و مشخص مي‌شود كه موقعيت چيست؟ و بايد در چه زمينه‌هايي بيشتر كاركرد؟ زمينه‌هاي كار چيست؟ بيشتر بايد بر چه چيزي متمركز شويم؟ شرح وقايع آنچه را كه در آن قرار داريم كاملاً توصيف مي‌شود.در اين مرحله با تشكيل تيم بهبود و به روش بارش افكار مشكلات شناسايي و مسايل به خوبي بيان مي‌شود. و به اصطلاح مرحله يافت مشكل است. ضمناً ترسيم وضع مطلوب و مورد انتظار (قابل دسترس) شناسايي مي‌شوند.در اين مرحله از روش‌هاي پنج چرا؟ تجزيه و تحليل ميدان نيرو، همگرايي، استخوان‌ماهي و FOCUS- PDCA و.... استفاده مي‌شوند.شروعبهبود انگيزه معلمانشناسايي وضعيت انگيزش معلمان (وضعيتي كه در آن قرار داريم)آيا معلمان به انگيزه بيشتري نياز دارند؟شناسايي و استخراج فاصله بين وضعموجود و مطلوبتشخيص مسايل و مشكلات، و تجزيه و تحليل فرايندهاي بهبود و انگيزه معلمان و ارتقاء فرايند اصليآيا همه مشكلات تشخيص داده شده است؟بليخيربليبليخيرخير1)2)3)آيا بين وضع موجود ومطلوب فاصله است؟

اسلاید 41: فصل 4مشاركت همگاني در مدرسه و ضرورت‌هاي آنپس از مطالعه اين فصل شما مي‌توانيد:1- كار گروهي را در مدرسه تعريف كرده و مهارت‌هاي آن را بيان كنيد. 2- رويكردهاي مديران دروندادمدار و وظيفه‌گرا را با مديران فرايند مدار پيرامون تقسيم‌بندي كار در مدرسه مقايسه كنيد.3- ويژگي‌هاي گروه با كيفيت را در مدرسه بشناسيد.4- ياد بگيريد چگونه كار گروهي را در مدرسه ترويج دهيد.5- با شيوه‌هاي اداره‌ي جلسات گروهي موفق، آشنا شويد.6- با درك ويژگي‌هاي گروه‌هاي كاري در مدرسه، آنها را فعال كنيد.7- دلايل نياز به كار گروهي در مدرسه را بشناسيد.8- به اهميت مشاركت همگاني در مدرسه پي‌برده و شيوه‌ي توسعه‌ي مشاركت را بياموزيد.

اسلاید 42: 1- همه‌ي اعضاي گروه در فرايند مشاركت، گزارش نهايي و ارائه‌ي پيشنهاد فعال هستند و در گزارش پيشرفت كار، فرايند را شرح مي‌دهند نه صرفاً نتيجه را.2- اعضاي گروه بايد داراي ديد روشني باشند. يك نفر به عنوان تسهيل‌گر يا رهبر گروه، فرايند كار را مديريت مي‌كند و راهنمايي و تجديد نظر در مسائل را بر عهده دارد.3- فعاليت‌هاي گروه داراي زمان مشخصي است.4- اتحاد و همدلي بين اعضاي گروه براي اين منظور مي‌توان در روزهاي آغازين مدرسه، مسافرت و گردش‌ها و بازديدهاي دسته جمعي را در برنامه‌ي كار خود قرارداد.5- در گروه به ويژه در ابتداي كار بايد از طرح موضوعات مشاجره‌آميز اجتناب شود.6- گروه بايد از بحث در خصوص مسائل فردي خودداري كرده و به دستور كار جلسه بپردازد.7- گروه مي‌داند كه اولين تعهد آنها در كمك به مدرسه، اجراي فعاليت‌هاي گروهي است.8- گروه به نقاط ضعف و فعاليت‌هاي الگو و نمونه‌ي مدرسه توجه خاص دارد.9- گروه به موضوعات خارج از مدرسه (نظير والدين، نمونه‌هاي موفق و الگوي ساير مدارس و مراكز علمي ديگر) توجه مي‌كند.10- گروه از تمركز بر اهداف و نتايج اجتناب مي‌كند.11- گروه داراي تجارب، زبان و ادبيات تقريباً يكساني است. (مفاهمه و يا زبان مشترك در گروه برقرار است)12- كاركنان مدرسه، فعاليت‌هاي گروهي و كيفيت بخشي آن را به يكديگر آموزش مي‌دهند و هر روز سعي مي‌كنند فعاليت گروه و ماهيت آن را بهبود بخشند.13- گروه، آسيب‌شناسي و چرخه‌ي بهبود مستمر (PDCA) PDSAو RADAR (1) را به منظور بهبود فرايند به كار مي‌بندد. ويژگي‌هاي گروه با كيفيت در مدرسه

اسلاید 43: روش‌هاي فعال شدن كار گروهي در مدرسهنام‌گذاري گروه درك اعضاي گروه قدم‌هاي كوچك، آهسته، اما پيوستهخوب گوش دادنخلق محيطي براي يادگيري گروهيساماندهي كار گروهيويژگي‌هاي گروه‌هاي كاري در مدرسهاستانداردهاي رفتاري پيروي و سازگاري موقعيت اعضاي گروه تخصص همراه با رفتار عقلايي درك اعضاي گروهخودشكوفاييخـوديابـياحساس تعلق- وابستگي امـنيـتنيازهاي فيزيولوژيكي

اسلاید 44: PADCگردش 3PADCگردش 2PADCگردش‌ 1DPCAشكل 1- چرخش پيوسته‌ي حلقه‌ي PDCAشكل 2- مواجه با مسأله‌اي بزرگ، با تلاشي يك‌باره

اسلاید 45: آماده شدنبه تعويق نيانداختنيافتن جايگزين براي جلسهپايان دادن مؤثر جلساتهمراه با تعيين برنامه كار براي جلسه آينده و تفريح و سرگرمي جلسه را پايان دهيدپنج قاعده جلسهزمان‌بندي جلسهبرنامه كار جلسهيادداشتمواد و موضوعات لازم جلسه در زودترين زمان ممكن جلسه بگذاريداسامي حاضران را يادداشت كنيدغيبت افراد را پي‌گيري كنيدتابلوي اعلانات و منشي تلفنيكار افراد و زير گروه‌هاپست الكترونيكي و رايانهبه موقعبرنامه كار را بررسي كنيدمسئوليت را براي ادامه كار مشخص كنيدنمودار درختي براي يافتن فنون موفق جلسات گروهي

اسلاید 46: دلايل نياز به كار گروهي در مدرسهتوانائي ذهني محدود انسان تفاوت در توانايي‌ها و مهارت‌ها محدوديت‌هاي زماني تضمين كيفيت

اسلاید 47: فصل 5مديريت كيفيت جامع در مدرسهپس از مطالعه اين فصل شما مي‌توانيد:1- از كيفيت تعريف مناسبي ارائه كنيد و مفهوم آن را خوب درك كنيد.2- مديريت كيفيت جامع را در مدرسه بشناسيد.3- راهبردهاي شروع مديريت كيفيت جامع در مدارس را بفهميد.4- عواملي را كه در شورع TQM نقش مهمي دارند، بشناسيد.5- به اجزاي كليدي مديريت كيفيت جامع پي ببريد.6- بياموزيد كه چرا به TQM در مدره نيازمنديم، و راه‌اندازي آن چه منفعتي دارد؟7- با قابليت‌هايي كه مدير و رهبر آموزشي مدرسه براي هدايت كميته‌ي TQM در مدرسه نياز دارد، آشنا شويد و آن را درك كنيد.8- با مشخصه‌هاي مؤثر مدير كيفي جامع كه رهبري TQM را در مدرسه بر عهده دارد، آشنا شويد. 9- براي مدرسه‌ي خود برنامه‌ي پيشرفت، مبتني بر رويكرد TQM طراحي و اجرا كنيد.

اسلاید 48: تطبيق استانداردتطبيق با هزينهكيفيت تطبيق1950198019701960تطبيق براي استفادهتطبيق با آخرين نيازطراحي كيفيتتوسعه و تكوين چهار تطبيق:كيفيت چيست؟دوره‌ي تكامل مفهوم كيفيت در TQM چهار مورد تطبيق را شامل مي‌شود:1- تطبيق با استاندارد2- تطبيق براي كاربرد (استفاده)3- تطبيق با هزينه4- تطبيق با آخرين نياز

اسلاید 49: تطبيق با آخرين نيازتطبيق براي كاربردتطبيق با محيط اجتماعي و جهانيمسائل بازارتطبيق استانداردتطبيق با فرهنگ سازمان يا شركتتطبيق با هزينهمسائل توليدبه تدريج مفهوم چهار تطبيق در كيفيت توسعه يافته و ”فرهنگ سازمان و محيط اجتماعي و جهاني“ را نيز در بر گرفته است. مسير و جهت آتي TQM

اسلاید 50: ”شبكه‌ي بين‌المللي نهادهاي تضمين كيفيت در آموزش عالي“ كيفيت را انطباق وضع موجود با استانداردهاي از قبل تعيين شده دانسته و ”كافمن و هرمن“ (1985) كيفيت را متناسب بودن ويژگي‌هاي عناصر با انتظارها تعريف كرده‌اند. ”فايگن بام“ (1951) مي‌گويد اين كه يك محصول بتواند با حداقل هزينه‌ي ممكن، هدف مطلوب را تأمين كند، كيفيت اتفاق افتاده است ”دمينگ“ (1993) كيفيت را حدي قابل پيش‌بيني مي‌داند كه بتوان با حداقل هزينه به آن رسيد. ”كرازبي“ معتقد است كيفيت، تطبيق يك محصول يا خدمات با الزامات (ويژگي‌ها و استانداردهاي) از پيش تعيين شده است. در ضمن كيفيت را درجه‌اي از برآورده‌سازي الزامات توسط مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي ذاتي نيز تعريف كرده‌اند. مديريت كيفيت جامع چيست؟ مديريت كيفيت جامع يك نظريه نيست، بلكه يك حركت و نهضت همگاني است، مديريت كيفيت جامع فعاليت جداگانه‌اي نيست بلكه راه صحيح كسب و كار است. مديريت كيفيت جامع، روش مديريت گروهي انجام دادن كار براي بهبود مداوم كيفيت و بهره‌وري قابليت‌ها و استعدادهاي مديريت و نيروي انساني كار است. مديريت كيفيت جامع رويكردي مشتري محور، استراتژيك و منظم براي بهبود مداوم عملكرد است. مديريت كيفيت جامع، فرايندي است، متمركز بر روي مشتري‌ها، كيفيت محور، مبتني بر حقايق (بخش داده‌ها و روش‌هاي آماري) و متكي بر تيم‌ها كه براي دست‌يابي به اهداف استراتژيك سازمان از طريق ارتقاي مستمر فرايندها، توسط مديريت ارشد سازمان رهبري مي‌شود. مديريت كيفيت جامع در بسياري از عرصه‌ها آماده‌ي برانگيختن اميدواري و تناسب طبيعي با آرزوي رهبران آموزش و بهبود امور در مدارس و جوامع انساني است.

اسلاید 51: عدم تمايل به پنهان كردن شكست‌ها تغيير كردن عادت‌هاي قديمي پاداش ندادن به رفتارهاي مغاير با TQM تغيير كردن فرايند تفكر يعني رويكرد تفكر سيستميك حاكم باشد (چه چيزي براي كل مدرسه خوب است، نه براي جزيي از آن) صبور بودن و به منافع درازمدت انديشيدن، نه به منافع كوتاه مدت گرايش داشتن از بين بردن ترس به عنوان مانع تغيير فراهم ساختن دانش و مهارت‌هاي جديد (نقش جديد به مهارت جديد نياز دارد) به وجود آمدن معرفت و شناخت و اعتماد عميق نسبت به TQM حمايت كامل و جدي رهبري مدرسه و منطقه آموزشي تهيه‌ي برنامه‌ي استراتژيك و راهبردي در مدرسه گسترش رويكرد مشاركتي در مدرسه جايگزيني برنامه محوري به جاي موضوع محوري، به عنوان مثال برنامه‌محوري به جاي معلم محوريزمينه‌هايي كه قبل از اجراي TQM بايد آماده شود به شرح زير است:1- هدف‌گذاري2- سازماندهي3- ايجاد كميته‌ي آموزش و گسترش آگاهي و ايجاد باور عميق از TQM در نزد معلمان و والدين 4- اشاعه‌ي تجارب در موارد مختلف از موفقيت‌هاي مديريت كيفيت جامع در مدرسه5- انگيزه و پاداش6- مشكل‌يابي- تشخيص مسأله عوامل زيرساختي سازماني مدرسه

اسلاید 52: نوع نگرش و رويكرد نسبت به مدرسه مي‌تواند، موجب تسهيل در منابع مدرسه و يا بالعكس، سد و مانع در راه توسعه‌ي مدرسه باشد ”مدير دروندادگرا و وظيفه‌اي“ همه‌ي موفقيت‌هاي مدرسه را تنها در گروي افزايش ظرفيت در ورودي‌هاي سيستم مدرسه مي‌داند؛ در مقابل ”مدير فرايند مدار“ كه علاوه بر توجه به ورودي‌هاي سيستم بر فرايند نيز متمركز شده و به اصلاح، بهبود و بهسازي فرايند در مدرسه مي‌انديشد. اين دو نگرش و رويكرد كاملاً با هم متفاوت هستند.زايش بسياري از موفقيت‌ها مرهون تغيير در نگرش و جهت است. در بسياري از مواقع اگر جهت را عوض نكنيد، به رغم افزايش در ظرفيت‌ها و منابع، پيشرفتي نخواهيد داشت. به عنوان مثال، ميز دفتر كارتان كه 2 متر طول و 60 سانتي‌متر عرض دارد را نمي‌توانيد به صورت افقي و پهنا از درب اتاق، حتي با افزودن تعداد نفرات كمكي خارج كنيد، مگر اين كه سمت و جهت ميز را تغيير دهيد. آنگاه خواهيد ديد كه با يك يا حداكثر 2 نفر اين كار انجام‌پذير مي‌شود.مهارت كاركنان نيز كه متأثر از توصعه‌ي دانش و رويكرد مي‌باشد، كمك مي‌كند تا به جزييات كارها توجه شده و از ضايعات و هدر رفتن فرصت‌ها بكاهد.

اسلاید 53: شناسايي و استخراج فاصله‌ي بين وضع موجود و مطلوبتعيين استراتژي‌هاي بهبود مدرسهشروعبرنامه‌ي اجرايي بهبود مدرسهشناسايي وضعيت مدرسهموجود مطلوبشناسايي، انتخاب و تحليل فرايندها براي بهبود (ارتقا)برنامه‌ريزي براي بهبود مدرسه(P) PLANاجراي برنامه‌هاي اجرايي و تفصيلي براي بهبود(D) DOارزيابي در حين اجراي برنامه(C) Checkبرنامه‌‌ريزي مجدد براي دوره‌ي بعدي(A) Actبهبود برنامه مدرسهآغاز مرحله‌ي جديد(الف)14325678(ب)نمودار كلي گردش عمليات بهبود مدرسه

اسلاید 54: مشخصه‌هاي مؤثر مديريت كيفي جامع1- تلاش، فداكاري و وقت‌گذاري براي كار.2- داشتن تلاشي مستمر در جهت افزايش هوش و ذكاوت خود.3- بخشندگي نسبت به ديگران و سخت‌گيري نسبت به خود.4- با غلبه بر نفس خود، فاتح ديگران شدن.5- نمونه بودن در فضيلت و داشتن عادت‌هاي پسنديده.6- داشتن روحيه‌ي مشاركت.7- ارزش قائل شدن براي انديشه‌ي ديگران8- دادن آزادي خطرپذيري به نيروهاي كار انديشگر و اندشمند.9- داشتن نظارتي هوشمندانه نه فقط يك تماشاگر صرف بودن.10- داشتن احساس فداكاري شديد.11- حضور بيش‌تر در كنار كاركنان به جاي نشستن در دفتر كار مدرسه.12- شخصيت دادن به كاركنان مدرسه و تكريم آنان.13- به جاي انجام كار براي ديگران به آنان كمك كند تاكار را خودشان انجام دهند.14- از همكاران خود در مدرسه مي‌خواهد از فكرشان هم مانند دستشان استفاده كنند.15- توانايي سرمايه‌گذاري در انتقال فن‌آوري اطلاعات همراه با اشاعه‌ي فرهنگ صرفه‌جويي.16- داشتن روحيه‌ي نوآوري و پذيرش تغييرات منطقي.17- بارور ساختن انديشه‌ها با مشاركت دادن همه‌ي كاركنان در مراحل برنامه‌ريزي.

اسلاید 55: فرايند برنامه‌ريزي بهبود در مدرسهمكانيزمOUTPUTخروجيINPUTوروديكنترلكميته‌ي بهبود در مدرسه، گروه فكر در مدرسهسطوح تصميم‌گيري، مديريت، ..............فرايند آموزشي:مدرسهفرايند برنامه‌ريزي بهبود امور آموزشي در مدرسهمكانيزمبرنامه‌هاي بهبوداطلاعات فني، علمي، عملياتي، پژوهشيدانش‌محيطي، دانش‌پايه، دانش‌بين‌المللي و ...كنترلوروديخروجيمقررات، روش‌ها، زمان‌بندي، اعتبار، اهدافشاخص‌ها، رسالت، استراتژي و......

اسلاید 56: 4- اجزاي كليدي مديريت كيفيت جامع (اصول بهبود مستمر كيفيت در مدرسه)بهبود مستمر كيفيت مدرسه متضمن اصول زير:1- تمركز بر دانش‌آموز و يادگيري2- تمركز بر فرايند (عمليات) و به همان اندازه بر پيامدها3- نظارت و راهنمايي به جاي بازرسي4- ارتقاي مهارت و تخصص معلمان (تواناسازي كاركنان مدرسه)5- شناسايي فرايند برنامه‌هاي مدرسه6- مشخص شدن ديدگاه و رسالت مدرسه7- مشاركت كاركنان8- برنامه‌ريزي استراتژيك و مديريت تغيير در مدرسهچرا مديريت كيفيت جامع مدرسه‌اي كه از مديريت كيفيت جامع برخوردار است، به دانش‌آموزان، معلمان و برآورده شدن نيازها و خواسته‌هاي آنان توجه ويژه دارد. مدرسه‌اي داراي مديريت كيفيت جامع، به بهبود مستمر فرايندها كه به كيفيت آموزش و پرورش مي‌انجامد، توجه دارد. مدرسه‌اي كه مديريت كيفيت جامع دارد، به دنبال مشاركت فراگير همه‌ي كاركنان است. مدرسه‌اي كه به مديريت كيفيت جامع مي‌پردازد، بايد در يادگيري‌هاي اجتماعي مدرسه شركت كند.

اسلاید 57: الگوي اجراي بهبود كيفيت مدرسه1- گسترش آگاهي و درك روشن نسبت به كيفيت و اهميت بهبود كيفيت در مدرسه2- ايجاد باور عميق نسبت به بهبود مستمر كيفيت در همه كاركنان مدرسه به ويژه معلمان3- توسعه دانش، نگرش و مهارت در كاركنان مدرسه به ويژه معلمان نسبت به بهبود كيفيت4- تعيين و تبيين فرايندهاي كلي مدرسه5- تدوين كليه فعاليتهاي مدرسه6- تعيين فرايند هر يك از فعاليتها7- تجزيه و تحليل و شناسايي دقيق فرايندها8- انتخاب و اولويت‌گذاري فرايندهايي كه نياز به ارتقا دارند با تأكيد بر:1-8- انتخاب فرايندهاي اصلي2-8- توجه به دانش‌آموزان و نيازهاي آنان3-8- مشخص كردن نوع محصول يا خدمتي كه به ارتقا نياز دارد.4-8- تشخيص بيشترين فعاليتها و فرايندهاي در دست اقدام5-8- ارزيابي روزانه كارها در قسمتهاي مختلف9- برنامه‌ريزي براي ارتقاي فرايند10- اجرا11- ارزشيابي12- اقدام براساس نتايج13- استمرار بهبود

اسلاید 58: فصل 6راهبردهايي براي موافقيت مديريت فرايند مدار در مدرسهپس از مطالعه اين فصل شما مي‌توانيد:1- سوء تفاهم‌ها را در مدرسه‌ي خود كاهش دهيد.2- به اهميت برنامه‌ريزي استراتژيك براي كفيت بخشي و بهبود فرايند در مدرسه پي ببريد.3- پيشداوري‌هاي خودكام را از بين ببريد.4- مشاركت را ترويج دهيد.5- كاربردي شدن دروس را به معلمان مدرسه بياموزيد.6- كاركنان مدرسه را توانمند كرده و آنان را به درستي ارزشيابي كنيد.7- با 19 راهبرد در مديريت فرايند مدار آشنا شويد.8- با استفاده از راهبردهاي مطرح شده و به كارگيري درست آنها مدرسه‌اي پويا وبا نشاط داشته باشيد.9- با استفاده از اين راهبردها اصلاحات را در مدرسه رهبري كنيد.10- كارايي و اثربخشي (بهره‌وري) را در مدرسه افزايش دهيد.11- هدف كيفيت‌بخشي (غني‌سازي) مدرسه براي رشد را محقق نماييد.

اسلاید 59: راهبردهايي براي موفقيت مديريت فرايند مدار در مدرسه1- راهبرد تغيير بينش2- راهبرد ساختارهاي تغيير و نقش‌ها3- راهبرد منابع و امكانات4- راهبرد تشكيل گروه‌هاي خودكفا5- راهبرد دانش6- راهبرد اطلاعات7- راهبرد پرداخت8- راهبرد پاداش9- راهبرد پژوهش مشاركتي10- راهبرد توجه به مثلث انتظارات11- راهبرد نگاهي نو به مدرسه12- راهبرد زيبا كردن به جاي سخت كار كردن13- راهبرد رفع پيشداوري‌هاي خودكام و تأثير آن در رفتار مديران14- راهبرد پويايي‌هاي گروهي15- راهبرد برنامه‌ريزي و خلق استراتژي در مدرسه، نه براي مدرسه16- راهبرد چگونه رئيس‌تان را اداره كنيد؟17- راهبرد مديران و كاربردي كردن موضوع‌هاي درسي18- راهبرد تواناسازي كاركنان مدرسه19- راهبرد ارزشيابي كاركنان مدرسه

اسلاید 60: ”يكي از بزرگ‌ترين موانعي كه بر سر راه توفيق مدارس امروزي قرار دارد، عبارت است از وجود يك ناسازگاري فاحش بين رفتاري كه به آن نياز داريم و رفتاري كه به آن پاداش مي‌دهيم.“مايكل لوبوف در كتاب بزرگ‌ترين اصل مديريت دنيا، به ده استراتژي در پاداش، پرداخته كه عبارتند از:1- به راه‌حل‌هاي اساسي، به جاي راه حل‌هاي مقطعي پاداش دهيد.2- به ريسك‌پذيري به جاي اجتناب از ريسك پاداش دهيد.3- به خلاقيت كاربردي به جاي اطاعت كوركورانه پاداش دهيد.4- به اقدام قاطع به جاي فلج كردن كار با تجزيه و تحليل، (دست و پاگير) پاداش دهيد.5- به كار برجسته، به جاي نمايش كار پاداش دهيد.6- به ساده كردن كار، به جاي پيچيدگي غير لازم پاداش دهيد.7- به رفتار آرام و مؤثر به جاي نق زدن و سروصدا راه انداختن پاداش دهيد.8- به كيفيت كار، به جاي سرعت در كار پاداش دهيد.9- به وفاداري به سازمان، به جاي تهديد به ترك خدمت پاداش دهيد.10- به كار تيمي به جاي تك‌روي پاداش دهيد.ماحصل كلام:هركس زماني بهتر كار مي‌كند، كه آن كار نفعي برايش داشته باشد.

اسلاید 61: انتظار معلمين از نقش مدير (به عنوان معلم از مدير انتظار دارم كه در سر كلاس معلم حاضر نشود)CABبرداشت مدير از انتظارات معلمين از نقش مديرفاصله ادراكيفاصله ارتباطيانتظار مدير از نقش و وظايف خود (به عنوان مدير از من انتظار مي‌رود كه در سر كلاس درس معلم حاضر شوم)فاصله موجودتصورم اين است كه معلمان از من انتظار دارند كه در سر كلاس درس آنان حاضر شومراهبرد توجه به مثلث انتظاراتمثلث و منشور انتظارات، داراي محورهاي زير است:1- انتظار مدير از نقش و وظايفي كه دارد.2- انتظار ديگران از نقش مدير.3- برداشتي كه مدير از تصور ديگران در نقش و وظايف خود دارد.

اسلاید 62: رهبري و مديريت زير دست محوريمديريت و رهبري رياست محوريبه كارگيري اقتدار از جانب مدير (حدود اختيار مدير مدرسه)حدود آزادي و توجه به زيردستان (معلمان و كاركنان مدرسه)مدير‌ به‌ معلمان ‌‌و‌ كاركنان‌‌مدرسه‌‌اجازه مي‌دهد‌‌تا‌در‌‌حوزه‌ي‌ محدوديت‌‌‌هاي تعيين‌شده‌ توسط‌‌ او‌‌ تصميم‌‌گيري و انجام وظيفه كنند.مدير مدرسه محدوديت ‌ها را مشخص كرده‌ و از معلمان و شوراي ‌مدرسه مي‌خواهد تا تصميم‌گيري كنند.مدير مدرسه مشكلات را مطرح كرده و پس از نظرخواهي و دريافت ‌پيشنهادات تصميم مي‌گيرد.مدير تصميمات موقتي و قابل تغيير را پيشنهاد مي‌كندمدير عقيده خود را مطرح مي‌كند و از ديگران مي‌خواهد تا اظهار نظر كنندمدير مدرسه تصميم خود را مي‌قبولاند.مدير تصميم‌ گيري كرده و آن را اعلام مي‌دارد. پيوستار رفتار مديريت فرايند مدار

اسلاید 63:

اسلاید 64: راهبرد رفع پيشداوري خودكام و تأثير آن در رفتار مديران1- تعداد سؤال و ميزان نظرخواهي 2- ارتباط و كمك‌هاي فردي معلم به شاگرد و مدير به معلم3- شنيدن4- فاصله زماني براي پاسخ5- استفاده از استناد به نظريات6- صحبت7- سرزنش غير خصمانه برنامه‌ريزي استراتژيك در مدرسه از مراحل زير پيروي مي‌كند:1- بيان رسالت مأموريت و چشم‌انداز مدرسه2- بررسي فرصت‌ها و تهديدات (تجزيه و تحليل عوامل برون مدرسه) 3- بررسي نقاط قوت و ضعف در مدرسه (تجزيه و تحليل عوامل درون مدرسه)4- تعيين اهداف مدرسه (براساس دوره تحصيلي)5- تدوين استراتژي‌هاي خرد و كلان مدرسه از طريق ماتريس SOWT (1)، يعني ماتريس فرصت‌ها، قوت‌ها، تهديدها و ضعف‌ها 1- Strengtht – Opportunities – Weakness – Threat (SOWT) 6- برنامه‌ي كوتاه مدت مدرسه (سه ماه، 6 ماهه، يكساله) براساس استراتژي‌ها.7- برنامه‌ي بلند مدت (دوساله، پنج‌ساله) براساس استراتژي‌ها.8- اجراي برنامه.9- نظارت، كنترل و ارزش‌يابي براساس شاخصهاي ارزيابي فرايندي و عملكردي.10- بازخورد.

اسلاید 65: ماتريس SOWT :ضعف‌ها Wدانش‌آموزان دير به مدرسه مي‌رسند. ارتباط دانش‌آموزان با يكديگر ضعيف است.استراتژي WO- استفاده از اوليا روان شناس در آموزش و توسعه‌ي روابط انساني در دانش‌آموزاناستراتژي WT- راه‌اندازي سرويس عياب و ذهاب مدرسه از طريق كمك افراد خير.قوت‌ها ٍٍS وسعت حياط مدرسه بيش‌تر از گنجايش است.فضاي مناسب و مجهز كتاب‌خانه‌ مدرسه.استراتژي SOتوسعه ساختمان مدرسه و افزايش كلاس‌هاي درس .استراتژي ST- استفاده از اوليا خير و متمكن و علاقه‌مند براي توسعه و تجهيز كتابخانه‌ي مدرسهخالي استفرصت‌ها Oدانش‌آموزان زيادي علاقه‌مند به ثبت نام در اين مدرسه هستند. برخي از اولياء تحصيلات عالي روانشناسي دارند.تهديدها Tدانش‌آموزان مسير طولاني و سخت را از منزل به مدرسه طي مي‌كنند. اما به دليل عدم بضاعت مالي نمي‌توانند از سرويس رفت و آمد استفاده كنند. سرانه‌اي براي خريد كتاب براي كتاب‌خانه اختصاص داده نشده است (از طريق منطقه)

اسلاید 66: فصل7اصول چهارده گانه‌ي بهبود كيفيت مدرسهپس از مطالعه اين فصل شما مي‌توانيد:1- برنامه‌ي بهبود كيفيت را با آسودگي خاطر بيشتر در مدرسه دنبال كنيد.2- تغييرات را در مدرسه درست مديريت كنيد.3- نگرش‌هاي كاركنان خودتان را با حركت بهبود كيفيت همراه كنيد.4- استرس‌ها و نگراني‌ها را براي ايجاد تغييرات جديد در مدرسه كاهش دهيد.5- مناسبات انساني و مشاركت صادقانه‌ي كاركنان را در مدرسه خود براي ايجاد تغيير افزايش دهيد.

اسلاید 67: اصول چهارده گانه‌ي بهبود كيفيت مدرسه1- توافق به جاي اقناع2- مهار مقاومت به جاي از بين بردن آن3- فرصت‌ها و محدوديت‌ها4- پذيرش نارسايي عملكرد و بازده5- شكستن كارهاي بزرگ به كارهاي كوچك6- كنار گذاشتن روش‌هاي كهنه و ناكارآمد7- دور انديش8- تمركز بر دانش‌آموز به عنوان گيرنده‌ي اصلي خدمات مدرسه9- هدف‌گذاري درست، واقعي و قابل دسترس10- بايسته كاركردن به جاي سخت كاركردن11- حل مشكل نه جا به جايي آن12- مثبت انديشي و عدم پيشداوري نابه جا13- تدريجي و پيوسته بودن كيفيت نه اتفاقي، آني و گسسته بودن آن14- محور قراردادن برنامه‌ريزي استراتژيك در مدرسه به مثابه بستر تغيير

اسلاید 68: سخن پايانيامروزه مدارس در جهان پيشرفته و در عصر دانش و اطلاعات به كلي تغيير نقش يافته و به اجتماعهاي يادگيرنده و تأثيرگذار تبديل شده‌اند. در اجتماعهاي يادگيرنده، مدرسه از نقش محدود خود به سوي نقش گسترده‌تري به عنوان ”سازنده‌ي انسان‌ها و مركزي براي تبديل و پردازش اطلاعات“ حركت مي‌كند.”مدارس ما نيازمند مديران دانش و رهبران اثربخش و تحول آفرين در سازمان‌هاي يادگير هستند. مديراني كه فرايند مدار و آينده‌گرا باشند. مديران فرايند مدار، مديراني هستند كه روش‌هاي گردآوري منابع مالي، انساني و دانشي مورد نياز براي نوآوري در برنامه‌ي درسي اثربخش را به خوبي بشناسند.“ يعني به جاي تمركز و ايستادگي در ورودي‌هاي سيستم مدرسه، به فرايند توجه داشته و ديدگاه‌هاي آينده را بررسي كرده و جهت‌هايي براي تغيير پيشنهاد كنند.مدارس كيفي جامع از نتايج مديريت كيفيت جامع در مدارس است، و حسن ارتباط كاركنان از جمله معلمان و دانش‌آموزان و توسعه‌ي رفتار آنان در كلاس درس، افزايش اثربخشي مدرسه و كاربرد مفاهيم و ابزارهاي مديريت كيفيت جامع از عناصر مدارس كيفي جامع هستند.

اسلاید 69: بنابراين توصيه مي‌شود: مديران مدارس همچنان آموزش ببينند، چون مديريت مدارس همچنان در حال پيچيده‌تر شدن است. نوآوري يا اصلاح مدرسه بايد يك فرايند مداوم باشد. مهارت‌هاي تفكر، مهارت‌هاي حل مسأله و توانايي كار تيمي و مشاركتي صلاحيت‌هايي هستند كه روز به روز ارزش بيشتري پيدا مي‌كنند، لذا مديران مدرسه دست از روش‌هاي سنتي بردارند و اداره‌ي مدرسه را با روي‌آوري بيشتر به روش‌هاي نوين مديريت تغيير دهند. مديران مدارس و رهبران آموزشي براي خودشان تبديل به ”مديران دانش“ و براي دانش‌آموزان و يادگيري آنان تبديل به ”تسهيل گران دانش“ شوند. مديران مدارس همه‌ي فكر و تلاششان را مصروف به منابع و عوامل، در ورودي‌هاي سيستم مدرسه نكنند. بلكه با نگاه به ورودي‌هاي سيستم، بيش‌ترين توجه خود را در فرايند سيستم مدرسه، متمركز كرده و با پيروي از برنامه‌ريزي راهبردي و تهيه و تدوين راهبردهاي تغيير، آينده را به درستي بپيمايند. كيفيت چيزي نيست كه بتوان به مدرسه تزريق كرد، بلكه كيفيت بينش مبتني بر جامعيت كار است. كيفيت درجه‌اي از برآورده‌سازي الزامات و توسعه‌ي مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي ذاتي است تحقق كيفيت نيازمند مشاركت صادقانه همه‌ي كاركنان و عوامل مدرسه، تحت مديريت فرايند مدار است. مديران مدارس قبل از مديريت مدرسه محور بايد به ”مديريت فرايند مدار“ يا فرايند محور توجه كرده و آن را به درستي درك كنند. مديراني كه ريشه‌ي مشكلات و يا موفقيت‌ها را در ورودي‌هاي سيستم مدرسه جستجو مي‌كنند، نمي‌توانند مديريت مدرسه محوري را پياده كنند حداكثر اين كه مديراني ”بودجه محور“ قلمداد خواهند شد.

اسلاید 70: در فرايند آموزش و پرورش به هيچ عنوان نمي‌توان منتظر ماند تا نتايج به دست آيد و آنگاه محصول معيوب را جدا كرده، يا كنار گذاشت به عبارتي ديگر پس از تكرار تجارب خطا، اقدام به اصلاح امور، بسيار دير است. آنچه بايد مورد توجه دقيق قرار گيرد، ”اصلاح مستمر جريان آموزش و پرورش“ در مدارس است بنابراين مديريت فرايند مدار اهميت خويش را باز مي‌يابد. ”مديريتي كه به تضمين و اطمينان كيفيت در همه‌ي مراحل فرايند وفادار و متعهد است.“ادامه وزارت آموزش و پرورش با تشكيل ”ستاد ارتقاي مستمر كيفيت (شوراي راهبري كيفيت)“ و ترويج مديريت فرايند مدار، گام‌هاي جدي بردارد، تا بتدريج مديريت كيفيت جامع و به تبع آن مدارس كيفي جامع، گسترش يابند.

اسلاید 71: منابع خارجي:1- Applying employee involvement in school, Edward. Lawler, susaan Albers Mohrman, Allan M. Mohgraman Jr. december 2001, 14 pp.2- American Association of School Administrators. Quality goes to School: Reading on quality Management in Education. 1994.3- Bostigl, John. J. The Quality Revolution in Education. Educational, Leadership, Improving School Quality ASCD, Vol 50. No.3 No.7.1992.4- Bostingl, John.J, Schools of Quality. An Introduction to Total Quality Management in Education ASCD, 1992.5- Blandstein, Alan M, Swain, Heather. Is TQM Right for Schools?6- Curlery, John R. The effitiency of quality improvement programs in Education ERIC, 1995.7- CACD Jorunal Volume 16. 1995-1996.8- Chizmar, Jogn F. Total quality management of teaching and learning Journal of economic education. V25 n2. 1994.9- Chickering, Ar thur W, Potler, David, TQM and quality education Fast food or Fitness Center. Education Record, V74 N2. 1993.10- Cliff, A, Measuring Quality in Newzealand Polytechnics Journal for higher education management Vol. 9. N02, 1994.11- Decentralization strategies: A Review of the effective School’s literqature Priscilla Wohlstetter and Roxanna Smyer Setember 1992, 29 pp.12- Decentralizing Dollars Under School Based Mabnagement: have policies changed?Pricilla wohlstetter and Thomas Buffett this article is available from Corwin press, Educational policy, vol.6. No.1. Narch 1992. 35-54

اسلاید 72: ادامه13- Detert – James – R - Mauriel – John, J. Using the lessons of Organizational change and previous school Reforms to predict.14- Edwards, Barbara Algezzine – Bob, Curriculum Transformation through Total Quality Management. ERS – spectrum V13. n1. Win 1995.15- Total Quality Schoool – shtm.16- Glatthorn, Allan A, Developing A Quality Curriculum. ASCD. 1994.17- Gilmor, Joscph-e 7 Ammons – Janes. A proposal for the integration.18- Holliday – Albort – E, Ed the Journal of Education Relation. 1996.19- High involvement Management: An Qverview of Practice in the private Sector Susan Albers Mohrman September 1992, 13pp.20- Murgatroyd, Stephen. A new frame for manageing schools: Total Quality Management School Qrganization, V 12 n2. 1992.21- Nelson William. TQM in rural education: Managing schools from a business perspective rural educator, V15 n2. Win 1994.22- OECD, New school management Approaches, Education and Skills 2001, 04, 1p.23- Rethinking site – Base management policy and researvh Allan odden and prcilla wohlstetter.24- Sallis, Edward. Total Quality Management in education secound edition 1996.25- Total Quality Management into institute curriculum research and operation. ERIC. 1992.26- Tribus, Myron. TQM in education: the theory and how to put in to work. ERIC. 1993.27- Valesky, Thomase, and others.TQM as a philosophica and organizational framework to achieve outcomes based education.28- What can U.S. charter school learn from england’s Grant – Maintained School? 28. Wisconsin Center for Educational Research, Makison. National.29- Weller, L,David Mc Elwce – Gerard – Strategic Management of Quality. Journal of researvh and development in education No 4. Sum 1997.

اسلاید 73: ادامه30- اشرف‌العقلايي، احمد (مترجم)- چگونه روش مديريت خود را اثربخش كنيم سازمان بهره‌وري ملي ايران. 137331- بهرنگي، محمدرضا، مديريت آموزش و آموزشگاهي، 1374.32- توراني، حيدر- كيفيت بخشي آموزش و پرورش دوره‌ي ابتدايي با رويكرد مديريت كيفيت جامع، اسفند 138033- توراني، حيدر- شناسايي نيازهاي معلمان و مديران مدارس برحسب طبقه‌بندي نيازهاي مازلو، رساله‌ي فوق ليسانس، 137334- تي، بي. شيرد، معاون كالج وستمينستر- آكسفورد انگلستان، آموزش و پرورش زنده، ترجمه‌ي احمد آرام، تهران 1357 ، سروش.35- سركارآراني، محمدرضا، پژوهش مشاركتي معلمان در كلاس درس، فصلنامه‌ي تعليم و تربيت شماره 59، صص 75-6136- شوجي، شيبا، 1993، رويكرد نوين مديريت كيفيت جامع در آمريكا مترجم اقدسي، محمد 1380.37- طلوع، محمود- چالش‌هاي مديريت در سده‌ي 21 اثر بيتراف، دراكر، چاپ دوم 1379.38- لامعي، ابوالفتح- مباني مديريت كيفيت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، ارديبهشت 1378.39- لوبوف، مايكل، بزرگ‌ترين اصل مديريت دنيا، مترجم ايران‌نژاد، پاريزي، 1372.40- هربرت جي هيكس، سي. رگولت، تئوري‌هاي سازمان و مديريت جلد اول ترجمه‌ي گوئل، كهن، 1369.

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید