catheter

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کاتتر”

کاتتر

اسلاید 1: به نام خداي هستي بخشموضوع پرو‍ژه:كاتترروناك محمدي8533078

اسلاید 2: catheter كاتتر تيوب انعطاف پذيري مي باشد كه در قطر ها و طول هاي متفاوت توليد مي گردد و از طريق حفراتي كه يا در بدن وجود دارد و يا در بدن به وجود مي آورند در مجاري و رگ هاي بدن قرار مي گيرد.كاتتر از اين راه كار زهكشي يا تزريق مايعات به بدن يا امكان دسترسي برخي از وسايل مورد استفاده در عمل جراحي را به نقاطي از بدن فراهم مي كند.

اسلاید 3: catheterization فرآيند قرار دادن كاتتر در بدن را كاتتريزاسيون مي گويند.

اسلاید 4: تاريخچه ي استفاده از كاتتر مصري هاي باستان اولين كاتتر ها را با استفاده از ني ساختند.اولين كاربرد كاتتر استفاده از آن به عنوان كليد رابط بود.كلمه ي كاتتر از“cathiemia“به معني عمق يابي كردن به وسيله ي يك ميله بر گرفته شده است.همچنين يوناني ها نيز از اولين كاربران اين وسيله بودند و كاتتر مورد استفاده ي آن ها كه يك تيوب فلزي بود را از طريق يك حفره در پيشابراه وارد مثانه مي كردند و آب آن را به وسيله ي اين تيوب خالي مي كردند.

اسلاید 5: كاربرد هاي امروزي كاتتر -آبكشي از مثانه حتي وقتي كه آسيب ديده از طريق suprapubicكاتتريزاسيون-آبكشي از كليه از طريق زير پوستي زماني كه كليه به بيماري nephrostomyمبتلا مي شود( بيمارى کليه که بيشتر لوله هاى کليوى را مبتلا ميکند).-جمع آوري مايعات زماني كه وريد هاي شكمي دچار ورم چركي مي شوند._تزريق مايعاتي به درون رگ ها از قبيل:دارو ها و مواد تغذيه اي و ..._در آنژيوپلاستي،آنژيوگرافي،بالن septostomy،بالن sinuplasty_اندازه گيري دقيق فشار خون در وريد ها و شريان ها_اندازه گيري دقيق فشار درون جمجمه اي_هدايت داروي بي حس كننده در فضاهاي epiduralوsubarachnoid و اطراف دسته هاي عصبي اصلي _هدايت انسلين به صورت زيرپوستي و از طريق ست تزريق و پمپ انسلين

اسلاید 6: ويژگي هاي يك كاتتر خوب داشتن حساسيت خوب نسبت به پيچش _بايد داراي نوك غير تروماتيزه كننده باشد._انعطاف پذير بوده و مقاومت سطحي كم به منظور توانايي حركت بر روي گايد واير را داشته باشد.

اسلاید 7: Guide wire گايد واير ها از عناصر اصلي براي كاتتريزاسيون موفق هستند و آنها كاتتر را حمايت كرده و به سمت عروق هدف هدايت مي كنند.

اسلاید 8: _گايد واير هاي غير هدايت گر“non_steerable“ كه فقط باعث مي شوند كاتتر ها در موقعيت خود قرار گيرند._گايد واير هاي هدايتگر“steerable“كه به منظور تقابل با تنگي ها يا انتخاب شاخه هاي عروق طراحي شده اند.اين نوع كاتتر ها داراي نوك شكل داده شده و قدرت مانور بالا هستند.برخي از آنها داراي پوشش هيدروفيليك هستند كه حتي از تنگ ترين استنوز ها هم عبور مي كنند و بايد همواره خيس نگهداري شوند.دو نوع گايد واير داريم:

اسلاید 9: سه فاكتور مهم در رابطه با اندازه ي كاتترها: 1.قطر خارجي(بر حسب French)2.طول كاتتر(بر حسب cm)3.قطر داخلي(متناسب است با قطر بزرگترين guide wireكه بتواند از داخل كاتتر عبور كند)

اسلاید 10: Flow rateMax آهنگ عبور جريان از داخل كاتترهاي مختلف را flow rate كاتتر مي گويند.و بستگي به قطر داخلي و طول و تعداد سوراخ هاي جانبي كاتتر دارد و واحد آن ml/sمي باشد.

اسلاید 11: انواع كاتتر كاتترهاي اصلي به دو دسته تقسيم مي شوند:1.كاتترهاي سلكتيو2.كاتترهاي غير سلكتيو(flash)

اسلاید 12: كاتترهاي سلكتيو به منظور كاتتريزه كردن شاخه هاي شرياني به كار مي روند. اين كاتتر ها به دو شكل طراحي مي شوند:_كاتترهاي end hole_كاتترهاي end hole_side hole

اسلاید 13: كاتترهاي end hole كاتترهاي end holeبراي تزريق با دست در آنژيوگرام هاي تشخيصي و آمبوليزاسيون به كار مي روند.تزريق ماده ي حاجب توسط انژكتور با فشار و حجم بالا در اين نوع كاتتر ها به دليل وجود يك سوراخ، خطرناك مي باشد.چون امكان جابه جايي كاتتر و كندن پلاك يا ايجاد dissection مي باشد.

اسلاید 14: كاتترهاي end hole_side hole كاتترهاي end hole_side holeبه منظور تزريق يكباره ي حجم زياد ماده ي حاجب به كار مي روند(مثل آنژيوگرام شريان مزانتريك فوقاني).در اين كاتترها سوراخ هاي جانبي متعدد به انتقال سريع و بدون خطر ماده ي حاجب كمك مي كند.با اين حال نبايد از اين نوع كاتتر ها در آمبولوتراپي استفاده نمود.چون امكان گير كردن كويل در سوراخ هاي جانبي و نيز عبور ذرات آمبوليزه كننده از اين سوراخ ها به عروق غير هدف وجود دارد.

اسلاید 15: كاتترهاي غير سلكتيو .از کاتترهای غیر سلکتیو به منظور تزریق در عروق متوسط تا بزرگ استفاده می شود و دارای سوراخ های جانبی متعددی هستند تا آهنگ تزریق افزایش یابد. دو نمونه از اين كاتتر ها عبارتند از:_pigital catheterStright catheter_

اسلاید 16: pigital catheter این کاتتر دارای یک سوراخ انتهایی ( end hole) و چندین سوراخ جانبی است که از نوک آن به فاصله cm 2-1 در تنه کاتتر گسترش دارد. شکل این کاتتر طوری است که کاتتریزاسیون غیر عمدی عروق کوچک را به حداقل می رساند و ایجاد سوراخهای جانبی و نوع قرارگیری آنها موجب تزریق یکنواخت ماده حاجب می شود. در عمل، سوراخ انتهایی کاتتر بزرگتر از سوراخهای جانبی می باشد و جریان بیشتری را منتقل می نماید. با توجه به اینکه قطر قسمت سر کاتتر پس از loop شدن در حدود 15mm می باشد، از این کاتتر نباید در عروق کوچکتر از این اندازه استفاده نمود.

اسلاید 17: Straight catheter این کاتترها دارای یک سوراخ اتنهایی و چندین سوراخ جانبی می باشند. از این کاتترها در عروقی که از کاتتر pigtail نمی توان استفاده نمود و نیاز به جریان سریع ماده حاجب می باشد، استفاده می شود، مثل شریانهای ایلیاک.

اسلاید 18: میکروکاتترها    کاتترهای هم محور (coaxial) می باشند.در ابتدا این کاتترها به منظور کاتتریزاسیون سربرال توسعه پیدا کردند، اما به منظور کاتتریزاسیون سوپرسلکتیو عروق هپاتیک، ویسرال وپریفرال نیز به کار می روند. ابتدا از کاتترهای معمول به منظور کاتتریزاسیون سلکتیو شاخه مورد نظر استفاده می شود. سپس میکروکاتتر از داخل این کاتترها عبور نموده و به سمت شاخه مورد نظر پیش می رود. برای عبور میکرو کاتتر از داخل کاتتر از وسیله ای به اسم Tuohy-Borst adapter استفاده می شود.  

اسلاید 19: دو نمونه از ميكرو كاتترها

اسلاید 20: Guide catheter کاتترهای با قطر بزرگی هستند که برای ایجاد مسیر ثابت و مطمئنی از محل پانکچر شریان تا شریان هدف استفاده می شوند. طول این کاتترها متنوع می باشد. و از حدود 50 تا cm 100 می باشد. شکل آنها شامل straight، hockey stick و RDC می باشد. این کاتترها به منظور ورود به مدخل عروق طراحی شده اند و به منظور کاتتریزاسیون قسمت های دیستال بایستی از کاتتر و گاید وایر استفاده نمود.

اسلاید 21: The end

30,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید