mabani_tarvij_va_amozeshe_keshavarzi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مبانی ترویج و آموزش کشاورزی”

مبانی ترویج و آموزش کشاورزی

اسلاید 1: به نام خدا مباني ترويج و آموزش كشاورزي تهیه کننده: شهاب الدین شکری كشاورزي چيست؟سيستم يا نظام چيست؟ نظام كشاورزي شامل چه اجزا و عناصري است؟

اسلاید 2: ترويج مهندسي تغيير رفتار استمروّج تسهيل گر تغييرترويج كشاورزي يك علم رفتاري است كه هدف آن تغيير نگرش و رفتار كشاورزان وتقويت قدرت نوآوري و خلاقيت و افزايش دانش آن‌ها براي پذيرش نوآوري‌ها و فن‌آوري‌هاي نوين است. ترويج به دنبال بهبود وضعيت زندگي و حرفه كشاورزان است.‌دانشنگرشرفتاركساني كه آهسته مي‌روند، اگر همواره در راه راست قدم بردارند، از آنان‌كه مي‌شتابند و به بي‌راهه مي‌روند، بسي بيشتر خواهند رفت. دكارت اگر طرز تفكر خود را تغيير دهيد، در واقع زندگي‌تان راتغيير مي‌دهيد.برايان تريسي

اسلاید 3: گارفورث: هر چند هدف ترویج به صورت سنتی افزایش تولید بوده ولی اخیرا زمینه هایی چون تأمین امنیت غذایی، بهبود تغذیه، برابری و ریشه کنی فقر جزو اهداف سازمان های ترویجی محسوب می شوئد.اهداف ترویج کشاورزی

اسلاید 4: اهداف ترویج کشاورزی از دید رولینگ (Roling)ایجاد فرصت های کسب و افزایش درآمد برای توده کشاورزان خرده پا از طریق بهبود بهره وری منابع آن هامشارکت در توزیع برابر درآمدهای کشاورزی از طریق بهبود توزیع منابع موجود در بین کشاورزان خرده پاسهیم شدن در برنامه های توسعه جامع روستایی و توسعه کشاورزی

اسلاید 5: اهداف ترویج کشاورزیسازماندهی تشکل های مردمیآموزش کشاورزان

اسلاید 6: اهداف ترویج کشاورزیکمک به کشاورزان در تصمیم گیریایجاد انگیزه در کشاورزان برای اجرای تصمیم های خودتغییر رفتار کشاورزانکمک به کشاورزان برای دستیابی به اهداف

اسلاید 7: اصول آموزش‌هاي ترويجي اصل متخصصان آموزش ديده اصل رهبري اصل آموزش كل خانواده اصل رضامندي اصل ارزشيابي اصل علائق و نيازها اصل سازمان‌هاي محلي و مردمي اصل تفاوت‌هاي فرهنگي اصل تغيير فرهنگي اصل مشاركت اصل يادگيري از طريق عمل اصل سازگاري

اسلاید 8: فقط يك طريق ياد گرفتن وجود دارد و آن از طريق عمل است. پائولو كوئيلوعمل‌گرايي و ميل به واكنش سريع در هنگامي كه فرصت موجوداست، در واقع كليد رسيدن به موفقيت در هر حيطه‌اي است.برايان تريسياگر احتياج مادر اختراع است، پس به نظر مي‌رسد كه محنت ودرد پدر يادگيري باشد.برايان تريسي

اسلاید 9: هدف‌هاي شما بايد مانند چشمه‌اي زلال پيش روي شما بجوشند و شما دمي از آن‌ها چشم برنداريد. حكايت‌هاي بهره‌وريكمك به كشاورزان در تصميم‌گيريايجاد انگيزه در كشاورزان براياجراي تصميم‌هاي خودتغيير رفتار كشاورزانكمك به كشاورزان براي دستيابي به اهدافسازماندهي تشكل‌هاي مردميآموزش كشاورزان

اسلاید 10: تغيير اجتماعينوآوريجوشانيدن آب در يكي ازروستاهاي كشور پرومأمور تغيير:خانم Nelidaدهكده 200 خانواريLos Molinosمبارزه 2 سالهNelidaاين طرح با شكست مواجه شد. ؟ ؟ ؟

اسلاید 11: خانم الف: رسوم مدار 40 ساله مبتلا به عفونت سينوس‌ها او را به عنوان بيمار مي‌شناسند انگيزه وي براي جوشانيدن آب: تفاوت سردي و گرمي فقط بيماران آب داغ مي‌نوشندخانم ب: ترغيب شده 1 نسل قبل آمده‌اند محل تولّد: سلسله جبال آند نگران بيماري‌هاي مناطق پست بيگانه: نحوه آرايش مو و اسپانيايي دست و پا شكسته صحبت مي‌كند جامعه روستايي براي اين خانم مرجع مهمي نيست، بنابراين از هنجارهاي گروهي منحرف مي‌شودخانم ج: رد كننده معرّف اكثريت خانواده‌ها نظريه ميكروبي را نمي‌فهمد تبعيت از رسوم سنتي: فقط بيماران بايد آب جوشيده بنوشند چندين خانم خانه‌دار به‌ويژه آن‌ها كه از طبقات پايين هستند، جزوه گروه پذيرنده‌اند، چرا كه حتي اگر به ارزش آن‌ متقاعد شوند، نهوسيله جوشاندن و نه وقت و هزينه آن‌ را دارندچرا طرح نليدا شكست خورد؟

اسلاید 12: اعتقادات فرهنگي روستاييانعامل مؤثر در آهنگ پذيرش هر نوآوري، سازگاري آن با باورهاي فرهنگي نظام اجتماعي استگروه مرجعنليدا با گروه مناسبي از زنان كار نمي‌كرد و تلا‌ش‌هايش را بر زناني مثل خانم الف و ب متمركز كرده بودجهان‌شهري تربيگانه اجتماعيبيمارنليدا عقايد رهبران روستايي را به فراموشي سپرده بود

اسلاید 13: نحوه بينش پذيرندگان مستعد از مأمورتغيير در تمايل آن‌ها به پذيرش عقايد وي مؤثر است.مي‌توانيد نمونه‌هايي از نوآوري‌هايموفق و يا ناموفق را نام ببريد؟بيشتر خانواده‌هاي فقير به اين خارجي كه بيگانه‌اش مي‌پنداشتند، اعتماد نمي‌كردند. نليدا از سطحي كه روستاييان قرار داشتند،شروع نكرد و در عوض درباره نظريه ميكروبيصحبت مي‌كرد. نليدا بيشتر نوگرا-مدار بود تا اربا‌ب‌رجوع-مدار، لذا پيام‌ها تناسبي با نيازها نداشت.

اسلاید 14: طبقه‌بندي تغييرات اجتماعي1- تغيير ذاتي2- تغيير اكتسابي: الف- انتخابي ب- هدايت شدهراهبرد ترويج كشاورزي دردرازمدت چيست؟ابداعنشرپيامدها

اسلاید 15: نوآوري چيست؟نوآوري چه ويژگي‌هايي دارد؟گروه‌بندي پذيرندگان نوآوري1- مزيّت نسبي2- سازگاري3- پيچيدگي4- آزمون‌پذيري5- قابليت رؤيت

اسلاید 16: آشنايي با روش‌هاي برقراري ارتباط با روستاييانلبخند بزنيد! به ياد داشته باشيد هر كسي را كه ملاقات مي‌كنيد، مشكلات خاصّخودش را دارد و حوصله ديدن چهره گرفته شما را ندارد. برايان تريسيارتباطات بي‌روح باعث شكاف بين انسان‌ها شده استهر كسي، هر كاري كه بكند، در روي زمين اصلي‌ترين نقش تاريخ جهان راايفا مي‌كند، و معمولاً خودش اين را نمي‌داند. پائولو كوئيلو

اسلاید 17: دو صد گفته چون نيم‌كردار نيستاعمال ما، طرز لباس پوشيدن ما، حالت‌هاي صورت ما، نحوه تلفظ و سرانجام احساسات ما سخن مي‌گويند.فراموشنكنيمبرخي موانع رايج ارتباطيوانمود يا تظاهر كردناستفاده از اعتقادات ياافكار كليشه‌ايكشاورزان، محافظه‌كار،ناتوان از تفكر انتزاعي،معتقد به تقدير و سرنوشت،فاقد جهان‌بيني و بدون اميدو آرزو هستند و نمي‌توانند از خود محافظت كنند.بد گمانيناتواني در گوشدادن به صحبت ديگرانپژوهشگران اظهار مي‌كنندكه گوش دادن مشكل‌تر استو بيشتر مردم در صحبت كردنماهرتر از گوش دادن به صحبتديگران هستند.فاصله‌هايفرهنگيممكن است درك صحبت‌هاي يك تحصيل‌كرده دانشگاهبراي يك نفر كم‌سوادمشكل باشد.

اسلاید 18: انواع روش‌هاي برقرار ارتباط با روستاييان

اسلاید 19: راهبردهايي براي ارتباط با افراداز كلمات ساده و واضح استفاده كنيد.در روابط خود با ديگران صادق و صريح باشيد.به صحبت طرف مقابل گوش دهيد.از قضاوت عجولانه بپرهيزيد و سعي كنيد خود را به جاي ديگران قرار دهيد (همدلي)به ارباب رجوع خود علاقه نشان داده و صميمي باشيد.به عقايد طرف مقابل احترام بگذاريد. اين بدان مفهوم نيست كه با آن‌ها موافق و هم‌عقيده باشيد.سعي نكنيد خود را غير از آنچه هستيد، جلوه دهيد. به ياد داشته باشيد نقش بازي كردن چندان هم ساده نيست. وانمود كردن سبب ايجاد بدگماني و از بين رفتن اعتبار مي‌شود.با آن‌هايي كه كار مي‌كنيد، رابطه برقرار كنيد.خود را به ديگران تحميل نكنيد.

اسلاید 20: نیاز به ارتباطات انسانی برای ترویج و توسعه روستاییدر صورت نبود حضور جدی مردم در کار توسعه، سرمایه گذاری و تدارک فن ها به تنهایی نخواهند توانست اصلاحات پایداری را به عنوان معیارهای معمول و رایج ایجاد کنند. بنابراین ارتباطات در کار توسعه، اهمیت محوری پیدا می کند.از آنجا که هدف بنیادی توسعه نوآوری و ایجاد دگرگونی در مردم است، ارتباطات در آسان تر و سریع تر ساختن این دگرگونی ها نقش بنیادی دارند.

اسلاید 21: نیاز به ارتباطات انسانی برای ترویج و توسعه روستاییامروزه مفهوم ارتباطات به درستی بیان ایده ها و جلب مشارکت مردم از روش برقراری ارتباط منطقی است که همانا خارج شدن از گستره ارتباط «یک سویه» و تبدیل آن به یک رویکرد متقابل «دو سویه» است. اگر ارتباطات بتواند به برهم کنشی و یگانگی اندیشه ها و آرمان گروه های گوناگون کمک کند و زمینه همکاری را در جامعه پدید آورد، فرایندی را پدید خواهد آورد که می توان آن را «ارتباطات توسعه» نامید.

اسلاید 22: نیاز به ارتباطات انسانی برای ترویج و توسعه روستاییتوکر و ناپیر (Tuker & Napier)- 1994: پایه ایده های عملی تمامی فلسفه های توسعه اجتماعی معاصر، این است که مردم محلی را در همه فازها و تلاش های توسعه ای درگیر کرد. این کار از راه تعیین استراتژی و هدف های جمعی توسعه اجتماعی که بیشتر به وسیله الگوی بر هم کنش اجتماعی انجام می شود، صورت می پذیرد. اگر ارتباطات بتواند به برهم کنشی و یگانگی اندیشه ها و آرمان گروه های گوناگون کمک کند و زمینه همکاری را در جامعه پدید آورد، فرایندی را پدید خواهد آورد که می توان آن را «ارتباطات توسعه» نامید.

اسلاید 23: مهارت های ارتباطیگفت و گو و مباحثه مروج باید آمادگی لازم را برای تماس با طرف مقابل به دست آورد.آمادگی نقطه صفر حرکت برای یک ارتباط موفق است. مروج باید برای بحث پیرامون ایده ها یا روش های نوین، از کشاورزان کمک گرفته و یا گروه های نویی را با علاقه های مشترک، تشکیل دهد.

اسلاید 24: مهارت های ارتباطیگفت و گو و مباحثه مروج به گونه ای آماده شود که کشاورز احساس نکند که او در نقش یک پزشک ظاهر شده و آنان را افرادی بیمار می داند، اگر چنین جوی بر گفت و گو حاکم شود، در بهترین حالت، تنها مروج می تواند نسخه ای موردی درباره دشواری صادر کند تا به گونه ای گذرا آن را حل کند. مروج باید نقش یک مشاور را بازی کند که می کوشد به کشاورز کمک کند تا به گونه ای مستقل تصمیم گیری کند، نه این که خود به جای کشاورز این کار را انجام دهد.

اسلاید 25: اصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثه درک- محتوای گفت و گو به درستی درک شود. مثال:مسئله چیست؟ تأمین علوفه زمستانی برای کشاورزان مشکل است. چه کار باید کرد؟یک نوآوری از سوی مروج ارائه می گردد (ایده ای نو): برنامه غنی سازی کاه به عنوان یک راه حل.چگونه؟ با افزودن کود ازت به کاه در شرایط سیلودرک: لازم است مروج اطمینان یابد که محتوای پیام او از سوی مخاطبان دریافت شده است. مثلا مطمئن شود که مقدار وزن کود ازته مصرفی در محل مورد نظر همان مقداری است که او لازم می داند.

اسلاید 26: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثه درک- در فراگرد ارتباطی هر چه بر شمار مخاطبان افزوده می شود، امکان درک مخاطبان نیز دشوارتر می گردد.بنابراین چه کار باید کرد؟ جواب: برای اینکه برداشت افراد از پیام، به سطح پذیرفتنی برسد، پیشنهاد می شود تا از بحث گروهی برای این منظور استفاده شود. هنگام بحث گروهی به اعضای گروه، آزادی کامل برای بیان دیدگاه های آنان داده شود و بتوانند درک خود را از مسئله، آزادانه بیان کنند.

اسلاید 27: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثه درک- سخنور باید در راستای عینی کردن و کوتاه کردن مفهوم های مورد نظر خود تلاش چشمگیری کند و تا آنجا که می شود با جمله ها و عبارت های کمتر و کوتاه تر آن ها را بیان کند. مثلا استفاده از عامل های پشتیبانی کننده مانند تمثیل و تشبیهنکته: عامل های پشتیبانی کننده باید با توجه به گروه مخاطبان و متناسب با شرایط و شأن آنها گزینش گردند تا کارآمد واقع شوند.مروج باید با درک فرهنگ و محیطی که در آن سخن می گوید و با استفاده از واژگان مرسوم در میان مخاطبان، تا آنجا که می شود از واژه های موجود در محل، برای تبیین منظور خود بهره جوید.

اسلاید 28: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهبسیار مشاهده می شود که مروجان به منظور رهنمون راه حل ها و حل دشواری ها بر واژگان دانشگاهی و مدرسه ای خود پا می فشارند. بدانیم که برای برقراری یک ارتباط کارآمد از روش گفت و گو نیاز است تا جایگاه ارباب رجوع را در نظر گرفته و بر پایه آن سخن خود را بیان کنیم. شاید این همان چیزی است که در قرآن از آن «بلسان قومه» تعبیر شده است.سوره مبارکه ابراهیم، آیه 4: هیچ پیامبری را جز به زبان مردمش نفرستادیم، تا بتواند پیام خدا را برای شان بیان کند.

اسلاید 29: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهمسرت بخش بودن روابط-سلام، حال شما چطور است؟در هر منطقه جغرافیایی، هنجارها و خرده فرهنگ های بسیاری وجود دارد، که مروج با شناخت آنها خواهد توانست فضای حاکم بر گفت و گو و روابط خود را مسرت بخش کند. گفتن واژه های خودمانی و محترمانه ای که ترس مخاطب را در برخورد با کارشناس و یا محقق بیرونی بر طرف کند. حتی قبول دعوت برای نوشیدن چای و یا آب- تبصره/

اسلاید 30: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهتبصره- باید حدود ارتباطی را حفظ کرده و گمان نکنیم دیگران به واسطه نیاز ارتباطی شان به ما به عنوان یک مأمور دولتی و یا مروج، زیردست و ما ولی نعمت ایشان هستیم. یک مروج و یا یک کارگزار بیرونی نسبت به کاری که انجام می دهد متعهد بوده، وظیفه دارد و از سوی دولت حقوق دریافت می کند.اگر قصد داریم تغییرات مطلوب دانشی، بینشی و مهارتی ایجاد کنیم، باید مراقب اعمال و رفتار خود به عنوان یک مأمور تغییر باشیم، باید نگاه های از بالا به پایین و تسلط گرا را کنار بگذاریم، نگاه مان باید معرفتی، انسان گرا و تدبیرمند باشد.

اسلاید 31: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهاهل تحقیق اهل تحقیر نیستند و هرگز بی خبران را به ضرب تمسخر نمی رانند. «علامه محمد صدرای شیرازی»- ملاصدرایادم باشد حرفی نزنم که به کسی بر بخوردنگاهی نکنم که دل کسی بلرزدراهی نروم که بیراه باشدخطی ننویسم که آزار دهد کسی رایادم باشد که روز و روزگار خوش است.همه چیز رو به راه و بر وفق مراد است و خوب...

اسلاید 32: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهمسرت بخش بودن روابط-«چمبرز» به نقل از «بارکر» و همکارانش می گوید: تشخیص و ثبت اصلاحات محلی و پژوهش پیرامون پایه و اساس واژه ها و معنای آن ها نه تنها به بهبود ارتباطات کمک می کند، بلکه اصلاحات حیاتی بیشتری را برای درک شرایط محیطی فراهم می آورد.

اسلاید 33: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهمحیط آرام- محیط آرام، نمونه عامل هایی است که بر کارایی میزان کلام می افزاید. گاه موانعی در محیط به وجود می آیند که از کارایی سخنان مروج به میزان زیادی می کاهند، مانند: خستگی مفرط، خشم، سرآسیمگی و اغتشاش روانی در کشاورزان.

اسلاید 34: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهبسیاری از برهه ها مروج به عنوان یک گوش دهنده، آنچه را که دیگران می گویند درک نمی کند و ممکن است در رؤیاهای خود فرو رفته باشد. شاید به چیزی که پیش از این بیان شده می اندیشد؛ یا ممکن است گوینده به بیان درست منظور خود توانا نباشد.چگونه می توان مطمئن شد که هنر خوب گوش دادن را فرا گرفته ایم؟گوش دادنپاول، بر این باور است که گوش سپردن در گفت و گوها بیشتر به معنی فهمیدن است تا شنیدن صرف واژه ها.

اسلاید 35: اگرچه پیش شما تشنه سخن بودم کسی که حرف دلش را نگفت، من بودم هم می توان دنیا را با چشمان یک غارت شده بدبخت نگاه کرد و هم با چشمان یک ماجراجوی در جستجوی گنج، زبانی هست که ماورای کلمات است. پائولو کوئیلو

اسلاید 36: بدبختانه تعداد کمی از آدم ها مسیری را که برای شان تعیین شده است، دنبال می کنند. این مسیر همان راه «افسانه شخصی» و سعادت است. اکثر آدم ها دنیا را چیز تهدید کننده ای می بینند و به همین دلیل هم دنیا برای آن ها تهدید کننده می شود. آن وقت ما قلب ها شروع می کنیم به بیشتر و بیشتر حرف زدن، ما هیچ وقت ساکت نمی شویم. ولی آرزو می کنیم که هرگز شنیده نشویم، ما نمی خواهیم انسان ها رنج بکشند از این که راهی را که به آن ها نشان داده ایم دنبال نکرده اند.پائولو کوئیلو

اسلاید 37: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهدلیل اصلی اینکه در جامعه ما گوش دادن کم اثر شده، این است که بیشتر ما به گونه جدی از آغاز زندگی خویش، برای گوش ندادن تربیت شده ایم، فرانکلین ارنست که یک پزشک می باشد، می گوید:امروزه توجه به توانایی گوش دادن در فرد، بیش از آموزش های بهداشتی، تغذیه و جنسی مورد توجه قرار گرفته است. وی می افزاید: کودکان در حساس ترین سال های زندگی خود با روش های گوش ندادن و توجه نکردن آشنا می شوند، زیرا پدران و مادران آن ها همواره چنین جمله هایی را به کار می برند:

اسلاید 38: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهبه آنچه افراد فامیل می گویند گوش ندهبه او اعتنا نکنوانمود کن که برایت مهم نیستاین قدر سخت نگیراو خودنمایی می کرد نشان نده که از شنیدن آن ها خوشحالی، بلکه نشان بده که آن مسئله تو را نگران کرده است

اسلاید 39: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهچنین پدران و مادرانی نه تنها مستقیم و غیر مستقیم فرزندان خود را به سوی «توجه نکردن» پیش می برندف بلکه این وضعیت را در زندگی خویش در عمل بروز می دهند؛ به افرادی که با آن ها در حال گفت و گو هستند، بی توجه می باشند؛ گفت و گوی آن ها را قطع می کنند و با گونه ای پاسخ می دهند که به پایان یافتن گفت و گوها می انجامد. از آغاز کودکی، خود با گفتار و رفتار به ما یاد می دهند که نسبت به گوش دادن بی توجه بوده و از قوه شنیدن ضعیفی برخوردار باشیم.

اسلاید 40: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهاز سوی دیگر، نظام آموزش مدرسه ای ما نیز رشد دهنده مهارت های «گوش دادن» و «دقت کردن» نمی باشد. نزدیک به شش سال نخست دوره تحصیلی به تقریب تمامی مدرسه ها به خواند اختصاص داده می شود و فرصت های احتمالی دیگر صرف تندخوانی و تقویت آن می شود. دریغا! در بسیاری از مدرسه ها، برنامه هیا کارآمدی برای توسعه مهارت های گوش دادن وجود ندارد. جامعه به این نکته توجه ندارد که دانشجویان دست کم سه برابر زمانی را که صرف خواندن می کنند، باید در راه گوش دادن سپری کنند.

اسلاید 41: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهمدرسه های ما روی هم رفته به جای آموزش مهارت گوش دادن به دانش آموزان، آنان را در راستای گوش ندادن آموزش می دهند. آموزگاران نیز، همچون پدر و مادر، بیشتر شنونده های خوبی نمی باشند. آن ها در طول یک روز مدرسه، با بی توجهی و قطع کردن پی در پی سخنان دیگران و نا تمام گذاردن گفت و گوها، این موضوع را به خوبی نشان داده اند.

اسلاید 42: مهارت های ارتباطیاصول برقراری ارتباط کارامد از راه گفت و گو و مباحثهخموشی حجّت قاطع بود جویای گوهر را که از غوّاص در دریا نفس بیرون نمی آیدتا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشدهر بیشه گمان مبر که خالی است شاید که پلنگ خفته باشد

اسلاید 43: 1- نقل به معناچگونه می توان مطمئن شد که هنر خوب گوش دادن را فرا گرفته ایم؟هنگامی که یک کشاورز تردید دارد که امسال نیز گوجه فرنگی تولید کند یا خیر، ممکن است در این باره بگوید:شک دارم که آیا در سال جاری گوجه فرنگی تولید کنم یا چغندر؟ راستش سال گذشته قیمت گوجه فرنگی خوب بود، شاید در سال جاری کشت زیادی صورت گیرد و قیمت ها شکسته شود، از سوی دیگر ممکن است چغندر به اندازه گوجه فرنگی سال گذشته درآمد نداشته باشد، ولی خرید آن تضمین شده است و امکاناتی هم کارخانه قند در دسترس می گذارد.در این زمان مروج می گوید: درآمد خوبی دارد ولی با خطرپذیری همراه استکشاورز می گوید: «بله» (با تکان سر جواب مثبت می دهد)

اسلاید 44: 1- نقل به معناچگونه می توان مطمئن شد که هنر خوب گوش دادن را فرا گرفته ایم؟مروج مشکل اصلی در پیام کشاورز را با یک جمله کوتاه بازگو کرد. در اینجا پاسخ مروج به راستی یک نقل به معنا است. نقل به معنا، درک و فهم نادرست احتمالی را کاهش می دهد و بر درستی ارتباطات می افزاید.بنابراین نقل به معنا، نوعی بازگویی کوتاه و موجز از واژه های گوینده است که به وسیله آن پایه محتوای گفتار او، با واژه های خود گوش دهنده به او بازگو می شود. نقل به معنا در برگیرنده موارد زیر است:

اسلاید 45: 1- نقل به معناچگونه می توان مطمئن شد که هنر خوب گوش دادن را فرا گرفته ایم؟اول، کوتاه است.دوم، بر محتوای پیام گوینده تمرکز دارد. نقل به معنا بازگو کردن محض گفتار گوینده نیست.جوهر و اساس پیام گوینده را بازگو می کند.

اسلاید 46: 2- بازگویی احساساتچگونه می توان مطمئن شد که هنر خوب گوش دادن را فرا گرفته ایم؟در بسیاری از برهه ها برای آنکه مروج به درستی و محور اصلی پیام مخاطبان خود پی ببرد، تنها به واقعیت توجه می کند. در چنین حالتی ممکن است احساس های گوینده از نظر او دور بمانند. در این حالت مخاطب ممکن است گمان کند که برای احساس ها و عاطفه های او که بخش شایانی از پیام او را تشکیل می دهند، اهمیتی قائل نیست.

اسلاید 47: 2- بازگویی احساساتچگونه می توان مطمئن شد که هنر خوب گوش دادن را فرا گرفته ایم؟به منظور فراگیری و چگونگی بازگویی درک و احساس های گوینده به خود او لازم است تا بر چهار نکته تأکید شود:1- بر واژه های احساسی گوینده اندیشه کرد.2- به محتوای عمومی پیام گوینده توجه داشت.3- ایماء و اشاره های بدنی فرد گوینده را در نظر گرفت.4- از خود پرسید، اگر من چنین پیامی را بیان می کردم، احساسم چگونه بود.

اسلاید 48: 3- جمع بندیچگونه می توان مطمئن شد که هنر خوب گوش دادن را فرا گرفته ایم؟یک کشاورز را در نظر بگیرید که با وجود ترویج روش آبیاری بارانی در منطقه خویش، تا کنون آن را پذیرا نشده است. از یک سو غمگین و افسرده است و نسبت به سایر کشاورزان، احساس عقب ماندگی می کند و از سوی دیگر، شک و تردید بر وجود او چیره شده است. به مروج محل مراجعه می کند و اندیشه ها، احساس ها و واقعیت هایی را که با آن رو به روست برای او بازگو می کند. در میان سخنانش به مشکل گرانیف وجود دلال ها و کمبود وسیله ها اشاره می کند. او تلاش دارد برای تفهیم مشکل خود به مروج، بسیاری از چیزهای دیگر را نیز بازگو کند. در این میان مرج باید با یک جمع بندی بخردانه و بازگویی گفته های کشاورز به وی، او را یاری کند تا بهتر به سخن های خود ادامه دهد و تا آنچه که می شود از حاشیه روی پرهیز کند. برای نمونه در پاسخ این کشاورز، مروج می تواند بگوید:

اسلاید 49: 3- جمع بندیچگونه می توان مطمئن شد که هنر خوب گوش دادن را فرا گرفته ایم؟ضمن گوش دادن به سخنان شما متوجه نگرانی شما شدم، به نظر می آید که مسئله های حل نشده ای برای شما وجود دارد که نتوانسته اید با آن ها کنار بیایید.

اسلاید 50: گوش دادن چیزی بیش از شنیدن استمن بیشتر درباره ماهیت واقعی صمیمیت و بی ریا بودن افراد می اندیشم... این ها ویژگی های نادری هستند که به میزان زیادی به شخص گوش دهنده وابسته اند! اوست که موانع را از سر راه بر می دارد و راه را هموار می کند؛ برخی ویژگی های دیگر محدوده ها در می نوردند و به قلمرو ما، همانند مهاجمان حمله ور می شوند؛ ما را به گوشه گیری می کشانند و در ما کمبود ایجاد می کنند و به دور ما دژ می کشند. چنین ویژگی هایی ما را به بی راهه برده و به خودنمایی برانگیخته می کنند. آن ها باعث می شوند تا همیشه بیگانه بر جا بمانیم، و با زبان ریا سخن گوییم، ولی به راستی هنگامی که نوبت به گوش دادن ما می رسد، کدام دسته از این ویژگی ها در وجودمان آشکار خواهند شد...؟ گوینده ی ناشناس

اسلاید 51: آشنايي با دانش بومي و نقش آن در توسعه پايداراز افراد با تجربه درس بگيريد چون عمر آن قدر طولاني نيست كه بتوانيد تمام موارد را خودتان تجربه كنيد. برايان تريسيهر بناي كهنه كابادان كنندني كه اوّل كهنه را ويران كننددانش بومي كشاورزي، دانشي است كه آن را كشاورزان به كمكتجربه خود آموخته و از نسلي به نسل ديگر منتقل مي‌كنند.نگوييم كشاورزي نمي‌داند، بلد نيست، اطلاعات و دانش ندارد،طبيعت به انسان دروغ نمي‌گويد.

اسلاید 52: دانش بومي را در كجا بايد جستجوكرد؟ در لابه‌لاي كتاب‌ها، درآزمايشگاه‌ها، در سخنراني‌ها؟ايرانيان باستان براي جلوگيري ازآلوده ساختن آب، آن را فرشتهپاك و مقدّس و يا ”آناهيتا“مي‌ناميدند. خداوند انسان‌ها را از زمينو خاك روزي مي‌دهد. خاك سجده‌گاه مسلماناناست. خاك پاك و مطهّر است. انسان از خاك آفريده شده است. در كشور هندوستان، در زمان‌هاي عهد عتيق،دانش بومي كنترل آفات گياهي از طريقآوازهاي محلي، افسانه‌هاي قومي، ضرب‌المثل‌ها، چيستان‌ها،رقص‌هاي خياباني،و... ترويج مي‌شده است.

اسلاید 53: دانش بومی کشاورزی:1- نتایج آن دقیقاً با شرایط منطقه انطباق دارد2- انتقال آن بیشتر به صورت سینه به سینه و توسط خود کشاورزان انجام می گیرد.3- از یک منطقه به منطقه دیگر، متفاوت است.4- به حفظ تنوع زیستی کمک می کند.6- با ارزش ها و اعتقادات آمیخته و متأثر از آن ها است.7- دانش بومی مردمی است.8- دانش بومی شفاهی است. عمدتاً نزد کشاورزان است و عموماً در کتب، مجلات، فیلم، عکس و نوار ثبت نشده است. شفاهی بودن دانش بومی سبب می شود که با سرعت در معرض نابودی قرار گیرد..

اسلاید 54: بانک جهانی دانش بومی را عنصر کلیدی سرمایه اجتماعی فقرا می داند چرا که باعث می شود آنها در شرایط سخت به زندگی ادامه دهند و احتیاجات خویش را برآورده سازند.لازم به ذکر است که تمام اشکال و صور دانش بومی برای توسعه پایدار یک جامعه مطلوب نبوده و نمی توانند راه حل های مناسبی را برای مسائل مختلف ارائه دهند؛ بلکه کارآمدی آنها تا حدی به میزان تلفیق هماهنگ و سازگار با نظام های اطلاعات، دانش و فناوری نوین وابسته است.دانش بومی اصطلاحا به دانشی اطلاق می شود که از حوزه جغرافیایی خاصی سرچشمه گرفته و به طور طبیعی تولید شده باشد. با این وجود، دانش محلی از سوی جریان های اطلاعات، دانش و فناوری بیرونی تحت تأثیر قرار دارد.

اسلاید 55: ویژگی های دانش بومی:1- دانش بومی کل نگر است: دانش بومی توسط حواس پنجگانه و نیروی الهام کسب می شود و به وحدت معلومات می انجامد، بر خلاف دانش رسمی که سمعی، بصری و جزئی نگر است.2- دانش بومی شفاهی است: نگارش و مستند سازی دانش بومی، اگر با فعالیت های کاربردی همراه نباشد، آن را از دسترس کسانی که می توانند به پالایش آن کمک نمایند، خارج می کند.3- دانش بومی توضیحی نیست: نمی توان از یک استاد فن انتظار داشت که دلیل کارایی روش خود را به زبانی که دیگران درک می کنند، توضیح دهد.

اسلاید 56: ویژگی های دانش بومی: 4- دانش بومی محلی است: دانش بومی در چارچوب محیطی و اقلیمی خاص خود پدید می آید و کارایی آن متأثر از مکان و زمان است. به عبارت دیگر، دانش بومی مؤثر در یک نقطه جغرافیایی و زیست بوم معین لزوماً در همه جا کارگر نیست.، این خصیصه مبین هم آمیزی دانش بومی با سایر مؤلفه های اجتماعات محلی است.

اسلاید 57: 5- دانش بومی مردمی است: دانش بومی پذیرا، مشوق و نیازمند مشارکت هر چه بیشتر مردم در یادگیری، اشاعه و افزودن به آن است.6- دانش بومی سیر قهقرایی می پیماید: با مرگ افراد پیر و سالخورده و اضمحلال نهادهای سنتی به عنوان پرورندگان و حافظان دانش بومی، گنجینه عظیمی از دانش بومی از بین می رود. در این راستا هر اقدامی برای گردآوری دانش بومی اضطراری است.

اسلاید 58: گفتارهايي از مارك فيشرهميشه به خاطر بياور كه ارتفاع مشخصي وجود دارد كه در آن ابري نيست. اگر در زندگي تو ابرهايي هستند، به آن علّت است كه روح تو به قدر كافي اوج نگرفته است.وقتي شاگرد آماده است، استاد حاضر مي‌شود.هر تجربه دشوار، هر مسئله و مشكل، و هر اشتباه، روزي به گلبرگ با شكوهي تبديل مي‌شود.به جاي اين‌كه انرژي خود را صرف جويدن ناخن‌هايت كني، خودت را براي حل مشكلاتت مهيا كن. بي‌قراري زياد، هيچ گرهي را نمي‌گشايد، فقط افراد زيادي را به زخم معده و سكته قلبي مبتلا مي‌كند.گل سرخ نماد حيات است. خارها نماينده مسير تجربه‌اند: گرفتاري و رنج‌هايي كه هر كدام از ما بايد آن‌ها را از سر بگذرانيم تا زيبايي حقيقي زندگي را دريابيم.

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید