دوین ری گاتری
اسلاید 1: بیو گرافی ادوین ری گاتری :ادوین ری گاتری در سال 1886 متولد شد و در سال 1959 در گذشت. گاتری تحت تأثیر سینگر که همدرس او بود به رفتار گرایی کشانده شد رفتار گرایان براین نکته اتفاق نظر دارند که علم روان شناسی باید متکی بر چیزهایی باشد که آشکارا قابل مشاهده اند او از سال 1914 تا زمان بازنشستگی اش، یعنی سال 1956، استاد روانشناسی دانشگاه واشنگتن بود مهمترین اثرش کتاب روانشناسی یادگیری است او بر استفاده عملی از اندیشه هاش تأکید داشت گاتری با همکاری هورتون تنها یک آزمایش درباره نظریه یادگیری اش انجام داد نظریه رفتارگرایی گاتری جز پارادایم تداعی گرایی است
اسلاید 2: اندیشه های نظری عمده گاتری: ا.قانون مجاورت: تنها قانون یادگیری را قانون مجاورت می داند که آن را به شرح زیر بیان نمود : ترکیبی از محرک ها که با حرکتی همراه شده است، وقتی که دوباره ظاهر شود، همان حرکت به دنبال خواهد داشت یا به عبارت دیگر اگر شما در یک موقعیت معین عمل خاصی انجام دهید، بار دیگر که در آن موقعیت قرار می گیرید همان عمل را انجام خواهید داد و در آخرین اثرش پیش از مرگ قانون مجاورت خود را به این نحو تغییر دادآنچه مورد توجه قرار میگیرد به صورت علامتی برای آنچه انجام می گیرد در می آید2.یادگیری یک کوششی:گاتری می گوید یادگیری حاصل مجاورت بین یک الگوی تحریکی و یک پاسخ است و پس از تنها یک بار همایندی محرکها و پاسخ یادگیری کامل می شود.3. اصل تأخر : اصل مجاورت و یادگیری یک کوششی به اصل تأخر نیاز دارند بنا به اصل تأخر، ما هر کاری را که در شرایطی معین آخر از همه ی کارهای دیگر انجام دهیم ،
اسلاید 3: وقتی که آن شرایط مجددا ظاهر شوند، همن کار را انجام خواهیم داد.4.محرک های ناشی از حرکت: اگر چه گاتری در تمام عمر حرفه ای خود بر باورش نسبت به قانون مجاورت پایبند ماند با این حال می گفت اشتباه است اگر فکر کنیم تداعی صرفا بین محرک های محیطی و رفتار آشکار ایجاد می شود برای نمونه ، یک رویداد محیطی و پاسخی که توسط آن ایجاد می شود گاه از لحاظ زمانی بسیار از هم فاصله دارند و نمی توان آنها را مجاور دانست گاتری این مشکل را با اشاره به محرک های ناشی از حرکت حل کرد این گونه محرکها از حرکات بدن سرچشمه می گیرند واقعیت مهم درباره محرکهای ناشی از حرکت این است که آنها می توانند پاسخ های شرطی شده به خود را داشته باشند یعنی پس از آنکه پاسخی به وسیله یک محرک بیرونی ایجاد گردید، خود بدن می تواند برای پاسخ بعدی محرک تولید کند و آن پاسخ می تواند برای پاسخ بعدی نقش محرک ایفا کند، و الی آخر. در این حالت شرطی شدن هنوز بین رویدادهای مجاور رخ می دهد، اما در برخی از موارد مجاورت مربوط به محرکهای ناشی از حرکت و رفتار است، نه محرک های بیرونی و رفتار.
اسلاید 4: چرا تمرین عملکرد را بهبود می بخشد؟ تمرین زیاد و تکرار فراوان برای یادگیری کامل مهارتها ضروری اند زیرا که مهارتها نیاز دارند که حرکتهای خاصی زیادی با موقعیتهای فراوانی پیوند یابند، یک مهارت یک عادت ساده نیست ، بلکه مجموعه بزرگی از عادتهاست که در موقعیتهای مختلف نتیجه ی معینی بدست می دهند. و گاتری باور داشت که یادگیری پس از یک کوشش و یا به تدریج صورت می پذیرد هر اندازه مهارت بخصوصی مستلزم حرکات بیشتری باشدو هر اندازه تعداد نشانه هایی که باید با حرکات پیوند دارندبیشتر باشد، به همان نسبت تمرین بیشتری ضرورت داردماهیت تقویت: برای گاتری تقویت صرفا یک ترتیب مکانیکی است طبق نظریه گاتری تقویت شرایط تحریکی را تغییر می دهد و در نتیجه از یاگیری زدایی یا فراموشی جلوگیری می کند بنابراین تقویت متغیر عملکردی است نه یادگیری و صرفا بر عملکرد ارگانیسم تأثیرگزار است.فراموشی: بنا به نظر گاتری فراموشی یک پاسخ حاصل انجام پاسخی دیگر در حضور الگوی محرک اولیه است .
اسلاید 5: بنابراین از نظر گاتری، همه انواع فراموشی متضمن یادگیری جدیدند فراموشی از نظر گاتری همان شکل افراطی بازداری پس گستر است(یادگیری جدید با یادگیری قبلی تداخل پیدا می کند و یادگیری اولیه فراموش می شود). به سخن دیگر همه فراموشی ها براثر تداخل رخ می دهند بدون تداخل فراموشی وجود نداردروشهای ترک عادت: یک عادت پاسخی است که با تعداد زیادی محرک، تداعی ایجاد کرده است هر چه تعدادمحرک هایی که پاسخ را فرا می خوانند بیشتر باشد عادت نیرومندتر است.گاتری برای ترک عادت 3 راه را پیشنهاد می کندالف.روش آستانه ای:ارایه محرک در کمترین حد ممکن بدون آنکه به پاسخ منجر شود بعد به تدریج شدت محرک را افزایش می دهد همیشه باید دقت شود که محرک پایین تر از سطح آستانه باشد برای مثال عادت به مطالعه را در کودکی که عادت به کتاب های درسی یا فوق برنامه ای که معلم تعیین کرده است،
اسلاید 6: ندارد می توان به صورت گام به گام تغییر داد بدین صورت که در ابتدا از کتاب های مورد علاقه اش شروع کرد همین که عادت به مطالعه کرد به تدریج کتاب های درسی و فوق برنامه را به آنها افزود.ب.روش خستگی: در این روش سعی می شود با تکرار بیشتر عادت، نفرت از انجام آن کار برای ارگانیسم پیدا شود و آن پاسخ به یک نشانه برای اجتناب از آن کار تبدیل شودج.پاسخ ناهمساز: در این روش محرک های پاسخ نامطلوب همراه با محرک های دیگری که پاسخ نامطلوب را ایجاد می کنند، ارایه می شوندارزیابی نظریه ی گاترینظرگاه گاتری در مورد مساِل نوع یادگیری1. توانایی. در این مورد به صورت مدون بحث نشده است فرض بر این است که هر پاسخی که حیوان می تواند ارایه دهد ممکن است با هر محرکی که حیوان در برابر آن حساس است پیوند یابد
اسلاید 7: 2.تمرین : با توجه به اینکه هر مهارتی از یک سلسله عادت تشکیل یافته است، چنین به نظر می رسد که یادگیری بر اثر تکرار و تمرین رشد می یابد، هر چند اساسا هر عادت منفرد یا هر یک از واحدهای بنیادی با یک بار کوشش با حداکثر نیرومندی آموخته می شود3. انگیزش: انگیزش به شیوه غیرمستقیم، از طریق وادار کردن حیوان به عمل، در یادگیری اثر می گذارد و پاداش یک اصل ثانوی یا مشتق تلقی می شود پاداش به این علت موثر است که حیوان را از موقعیت محرکی که پاسخ درست در آن صورت گرفته دور می سازد پاداش پاسخ درست را نیرومندتر نمی کند، بلکه از تضعیف آن جلوگیری می کند، چون سبب می شود که هیچ پاسخ تازه ای نتواند با نشانه هایی که به پاسخ درست رهنمون شده اند، پیوند یابد بنابراین نیرومندی پاسخ فقط به طور نسبی بر اثر پاداش افزایش می یابد، چون در این شرایط رابطه پاسخ با سایر نشانه ها گسسته می شود
اسلاید 8: 4. فهم و درک:گاتری مانند ثرندایک سعی داشت که این نوع یادگیری را کم اهمیت جلوه دهد، و در عوض بر ماهیت مکانیکی و تکراری قسمت عمده ی رفتار آدمیان و حیوانها تأکید می کند. این نوع یادگیری توأم با قصد و پیش بینی هر وقت بروز کند بر مبنای واکنشهای شرطی انتظار و آمادگی که خود حاصل تجارب گذشته اند تبیین می شود، و در نتیجه تناقضی با اصول تداعی ندارد5.انتقال: انتقال یادگیری به موقعیت های تازه ناشی از وجود عناصر مشترک در موقعیت های قدیم و تازه است و گاتری براین نکته تأکید داشت که مبنای همانندی، فراخوانده شدن پاسخ های مشترک است، محرکها وضعی در مورد اکثر پاسخ هایی که در برابر محرک های مختلف رخ می کنند تا آن اندازه شباهت دارند که بتوانند پاسخ های شرطی مشترکی را فراخوانند
اسلاید 9: 6.فراموشی: یادگیری برای همیشه پایدار می ماند مگرآنکه یادگیری تازه ای مزاحم آن شود.
اسلاید 10: مهم ترین کمک به علم روانشناسیادوین ری گاتریاندیشه های نظری عمدهتنها قانون یادگیری مجاورتتدوین یک نظریه یادگیری سادهروش های ترک عادتاصل تاخرماهیت تقویتفراموشیخستگیآستانه ایپاسخ ناهمسازراهبرد های آموزشی در زمینه تنبیهکاربرد دیدگاه درباره برنامه ریزی درسیهدف تدریسفرایندیادگیرییادگیرندهمحیط یادگیرینقش معلممحتوا و سازماندهیارائه مطلب از جز به کل واز ساده به دشوار کاربرد آموزشی نظریه هاتقسم تکالیف به اجزااصل تاخربرقراری نظم و ترتیب در کلاسسوال واضح وخواستن پاسخ مطلوبچگونه درس پایان دادنیادگیری از طریق مجاورت وتداعیمبتنی براصل تاخر ومجاورتفعالآمادهباتمرین گام به گامتشویق و تنبیهبرانگیزنده وتوسعه بخش تواناییهای یادگیرندهمرتبط باشرایط طبیعی زندگیطراح و مدیرمنابع آموزشیتعین اهداف درسیاستفاده از تنبیهتوجه به تفاوت های فردیاستفاده از انواع تداعی های فردینگهداری دانش آموزان درکلاساستفاده موثرازمحروم کردن مکان خروجی دانش آموز و تقویت کننده پاداشمشخص کردن علت محروم کردناستفاده از تصاویر روشن ومتنوعهم پوشی افقی و عمودیطراحی مارپیچیتوجه بیشتربر کارهای صحیح دانش آموزان
اسلاید 11: منابع: 1.هیلگارد،ارنست؛ باور،گوردون (1367). نظریه های یادگیری (ترجمه ی محدتقی براهنی). تهران:مرکز نشر دانشگاهی2. بی.آر. هرگنهان؛السون,متیواچ(1377).مقدمه ای بر نظریه های یادگیری( ترجمه ی علی اکبر سیف). تهران: نشر دوران (تاریخ چاپ به زبان اصلی1997).
اسلاید 12: پایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.