زندگی ادبی جلال آل احمد
اسلاید 1: زندگی ادبی جلال آل احمدطراح و گردآورنده:نرگس عسکری
اسلاید 2: فهرستزندگی نامهپیوستن به حزب تودهمکتب جلال ال احمدسوسیالیسم وایده کیبوتصسفر به اسراییلمرگتأثیر بر ادبیات فارسیویژگی های آثارآثارزن از نگاه جلال ال احمدبررسی کتاب مدیر مدرسهمنابع
اسلاید 3: جلال ال احمد ۲ آذر ۱۳۰۲ و به قول برخی روایتها ۱۱ آذر، ۱۳۰۲، درتهران متولد شد.وی روشنفکر دینی، نویسنده و مترجم ایرانی و همسر سیمین دانشور بود.وی اصالتاً اهل شهرستان طالقان و روستای تاتنشین اورازان بود.دوران کودکی و نوجوانی جلال در نوعی رفاه اشرافی روحانیت گذشت. پس از اتمام دوران دبستان، پدر جلال، سید احمد طالقانی، به او اجازه درس خواندن در دبیرستان را نداد؛ اما او به این سادگی تسلیم خواست پدر نشد و شبانه به دور از چشم پدر در دارالفنون ادامه تحصیل داد.سرانجام در سال ۱۳۲۲ وارد دانشسرای عالی تهران شده و در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغالتحصیل میشود، او تحصیل را در دوره دکترای ادبیات فارسی نیز ادامه داد، اما در اواخر تحصیل از ادامه آن صرف نظر کرد زندگینامه
اسلاید 4: پس از پایان دبیرستان، پدر او را به نجف نزد برادر بزرگش سید محمد تقی فرستاد تا در آنجا به تحصیل در علوم دینی بپردازد، البته او خود به قصد تحصیل در بیروت به این سفر رفت، اما در نجف ماندگار شد. این سفر چند ماه بیشتر دوام نیاورد و جلال به ایران بازگشت. پس از بازگشت از سفر، آثار شک و تردید و بی اعتقادی به مذهب در او مشاهده میشود که بازتابهای منفی خانواده را به دنبال داشت. او که سجده بر مهر را نوعی بت پرستی تلقی می کرد،از نماز خواندن دست کشید.در سال ۱۳۲۳ به حزب توده ایران پیوست و عملاً از تفکرات مذهبی دست شست. وی در این حزب به سرعت سلسله مراتب ترقی را طی کرد .در سال ۱۳۲۶ به رهبری خلیل ملکی و ده تن دیگر از حزب توده جدا شد. آنها از رهبری حزب و مشی آن انتقاد میکردند و نمیتوانستند بپذیرند که یک حزب ایرانی، آلت دست کشور بیگانه باشد.پیوستن به حزب توده
اسلاید 5: جلال آل احمد ، بی شک یکی از تأثیر گذارترین و پر مخاطب ترین نویسندگان مکتب رئالیسم اجتماعی ایران در پنج دهه گذشته بوده است. قلم این نوسیندۀ همچون معاصر دیگر خود دکترعلی شریعتی جامعه شناس و متفکر نامی و معاصر دو نسل گذشته را به جِد می آورد و آنان را در راه تعهد و مسئولیت اجتماعی بسیج می کند.جلال آل احمد در قالب داستانهای بلند و کوتاه وبا تعهد سرشار سیاسی و با مقالات انتقادی اجتماعی جامعه خویش را در راه مبارزه با هرچه که نشان دهنده بی عدالتی و ستم است بسیج می کرد. جلال آل احمد نوشتن برایش هدف نبود بلکه ارتقای جامعه انسانی و دستیابی جامعه ایرانی به آزادی ، عدالت ، رفع تبعیض های طبقاتی منظورش بود. آل احمد از سال های جوانی تا پایان عمر کوتاهش ، همواره در یک تکامل تدریجی فکر سیر می کرد و مانند رودی جاری ، شکل ثابتی نداشت. مکتب فکری جلال ال احمد
اسلاید 6:
اسلاید 7: جامعهخواهی یا سوسیالیسم :اندیشهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است که برای ایجاد یک نظم اجتماعی مبتنی بر انسجام همگانی میکوشد، جامعهای که در آن تمامی قشرهای اجتماع سهمی برابر در سود همگانی داشتهباشند. هدف سوسیالیسم لغو مالکیت خصوصی بر ابزارهای تولید و برقراری مالکیت اجتماعی بر ابزارهای تولید است. این «مالکیت اجتماعی» ممکن است مستقیم باشد، مانند مالکیت و ادارهٔ صنایع توسّط شوراهای کارگری، یا غیرمستقیم باشد، از طریق مالکیت و ادارهٔ دولتی صنایع.کیبوتص (به عبری به معنای تعاون): نوعی «دهکده اشتراکی» است که ریشه در صهیونیزم و سوسیالیزم دارد. هماکنون در کشور اسرائیل در حدود ۲۵۰ کیبوتص وجود دارد.در کیبوتص، هر کسی به اندازه توان خود کار میکند و به اندازه نیازش از درآمد عمومی استفاده میکند. همه چیز کیبوتص، مال همه اهالی آن جامعه است و در عین حال، مال هیچیک از آنان نیست.در کیبوتص «مالکیت خصوصی» وجود ندارد و مالکیت تنها «اشتراکی» است.سوسیالیسم و ایده کیبوتص
اسلاید 8: جلال آل احمد از علاقهمندان به ایده کیبوتص بود. وی مقالاتی را دربارهٔ «سوسیالیزم دهقانی اسرائیل» برای ایرانیان نوشت و همچنین در سفری به اسرائیل در سال ۱۳۴۱ با این پدیده از نزدیک آشنا شد.این سفر معترضان فراوانی داشت که از آن جمله میتوان به مقام معظّم رهبری اشاره کرد که پیش از آن هم آثار آل احمد را خوانده بود اما به گفته خودش بیشتر به برکت مقاله « ولایت اسرائیل» با او آشنا میشود و در تماسی تلفنی با آل احمد، مریدانه به وی اعتراض میکند.سفر به اسرائیل
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.