dolate_electronic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “دولت الکترونیک”

دولت الکترونیک

اسلاید 1: به نام آفریننده هستی بخشدولت الکترونیک و بند 15 سیاست های کلی نظام اداری ارائه دهنده : بهمن کامران اریبهشت1393استاد: دکتر میرمحمدی

اسلاید 2: بند 15 متن سیاستهای کلی نظام اداری که توسط مقام معظم رهبري به رؤسای قوای سه گانه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده است، بدین شرح است: توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارائه مطلوب خدمات عمومی. بند 15 متن سیاستهای کلی نظام اداری

اسلاید 3: تعریف دولت الکترونیکدولت الکترونیک دارای تعریف های متعددی است که به بعضی از آنها اشاره می کنیم دولت الکترونیکی به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع دقیق و کارآمد در 24 ساعت شبانه روز ، 7 روز هفته و 365 روز سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت استبکارگیری فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در ارایه خدمات اجتماعی ، اداری و اقتصادی بخصوص در بخش دولتی برای بالابردن بهره وری و نیز بهبود خدمات و ارایه اطلاعات به شهروندان ، تجار و کسبه دولت الکترونیک به عنوان بستر و فرآیند مدیریت بدون کاغذ در حکومت مطرح است و در آن در نهایت بسیاری از ارتباطات بین اداره ها ( با هم و با مردم ) از طریق کانال های چند رسانه ای صورت می گیرد

اسلاید 4: دولت الکترونیکی باعث می گردد که کلیه شهروندان ، شرکت های تجاری ، سازمان های دولتی و کارمندان دولت از طریق وب سایت ها در شبکه اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کننددولت الکترونیکی شکلی از E-Commerce است که توسط بخش دولتی مورد استفاده قرار می گیرددولت الکترونیک عبارت است از گسترش دموکراسی، ارتقای شأن و منزلت انسان حمایت از توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی و بهبود کیفیت ارائه خدمات به مردم دولت الکترونیکی یعنی خدمات دهی و تبادل اطلاعات به صورت درون سازمانی / برون سازمانی که از طریق بهره گیری از ابزارهای مبتنی بر فناوری صورت می گیرد و به صورت ارتباط و تأثیر متقابل میان عناصر زیر تعریف می شود:دولت و شهروندان ( Government to Citizen ) دولت و تجار و کسبه ( Government to Business ) دولت و کارمندان ( Government to Employee ) دولت و دولت ( Government to Government )

اسلاید 5: اهداف دولت الکترونیکبه طور کلی می توان گفت که هدف دولت الکترونیک ارائه خدمات بهتر با هزینه کمتر و اثر بخشی بیشتر است. به طور مفصل تر می توان گفت هدف دولت الکترونیک استفاده از پتانسیل های فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تغییر دولت از سازمان _ محوری و ارایه خدمات محدود ، به سمت شهروند _ محوری و ارایه خدمات جامع دولتی به شهروندان ، بازرگانان و غیره است. در اسلاید بعد به برخی از اهداف دولت الکترونیک به طور فهرست وار اشاره می شود: اهداف دولت الکترونیک

اسلاید 6: ارایه خدمات بهترتأثیر مثبت در قیمت و کارآیی خدماتمشارکت بیشتر مردم در امور دولتیارایه و به کارگیری روش های مناسب برای اداره جامعهکاهش تشريفات دست و پاگير اداري ارائه خدمات الکترونيکياطلاع رساني الکترونيکيتامين رضايت شهروندانافزايش بهره وريشفافيت امور و کاهش رشوه خوارياثرات مثبت زيست محيطي

اسلاید 7: اولین گام در تدوین استراتژی دولت الکترونیک تعریف آن است. بدین معنا که سیاستگذاران باید بدانند که دقیقا در پی دست یافتن به چه چیزی هستند. دولت الکترونیک ظرفیت‌های بالایی برای ایجاد ارتباطات الکترونیک بین دولت و شهروندان، دولت با بخش خصوصی و اجزای مختلف درون دولت دارد. هر حکومتی با توجه به شرایط خاص خود می تواند در هنگام تدوین استراتژی دولت الکترونیک مورد نظر خود، قلمرو نفوذ و گسترش این پدیده را تعریف کند. پس از این مرحله باید نسبت به تدوین استراتژی اقدام شود. این استراتژی از این لحاظ حایز اهمیت است که برنامه‌های عملی مهندسی مجدد فرآیندها و رویه‌ها را به گونه‌ای که در راستای دولت الکترونیک و حمایت کننده آن باشد، هدایت کرده و همچنین گام‌های اولیه حرکت را تعیین می سازد. این استراتژی باید دربرگیرنده مراحل ذیل باشد؛ تعریف ساختار دولت الکترونیک و اجزا و عناصر کلیدی آن تعیین مخاطبان و کاربران دولت الکترونیک ترسیم چشم انداز قابل درک و دربرگیرنده نتایج مورد انتظار از دولت الکترونیک تعیین اهداف عملیاتی که قابل سنجش و قابل اندازه گیری باشند تعیین خط مشی‌های لازم به منظور حمایت از تحقق مطلوب دولت الکترونیک تعریف شیوه‌ای که میزان آمادگی سازمانی برای استقرار دولت الکترونیک را تعیین کند. تعریف فرآیند و مراحل استقرار دولت الکترونیک.استراتژی استقرار دولت الکترونیک

اسلاید 8: ساختار دولت الکترونیکساختار کلی دولت الکترونیک را می توان در چارچوب ارتباطات زیر بررسی نمود:دولت و شهروندان (G 2 C)دولت و تجار و کسبه (G 2 B) دولت و کارمندان (G 2 E)دولت و دولت (G 2 G)

اسلاید 9: دولت و شهروندان مؤلفه دولت – شهروندان یکی از مهمترین مؤلفه های دولت الکترونیکی است . دولت الکترونیکی موجب ارتقای سطح زندگی شهروندان در همه زمینه ها می شود . در همین راستا تمرکز مؤلفه G2C بر شهروند – محوری و تهیه بسته های سازمان یافته ای به منظور ارایه خدمات دولتی به صورت الکترونیکی است . با توجه به این طرح ، شهروندان با سازمانهای دولتی به صورت مجزا سرو کار نخواهند داشت بلکه از طریق یک درگاه واحد به انواع خدمات و اطلاعات دولتی مورد نیاز دسترسی خواهند داشت .

اسلاید 10: دولت و تجار و کسبه اکنون بازرگانان در سطح بین المللی و محلی می تواند از خدمات و اطلاعات تجاری را که دولت به صورت سازمان یافته و مجتمع در اختیار آنها می گذارد استفاده کنند. دولت الکترونیکی در راستای ارایه خدمات و اطلاعات به بازرگانان و کسبه مؤلفه G2B را به صورت الکترونیکی و با صرف حداقل هزینه و زمان و حداکثر راندمان انجام می دهد.

اسلاید 11: دولت و کارمنداناین مؤلفه سعی در بهینه سازی نحوه ارتباطات دولت با کارمندان سازمان های مختلف دولتی دارد . کارمندان دولت باید بتوانند با صرف حداقل زمان و هزینه کارهای خود را انجام دهند . به عنوان نمونه آنها باید بتوانند به صورت الکترونیکی تقاضای وام ، مرخصی یا حقوق بازنشستگی نمایند و حتی بتوانند در منزل وظایف اداری خود را انجام دهند . باید به این نکته توجه داشت که چنانچه این مؤلفه به خوبی پیاده سازی شود در بهینه سازی ارتباطات میان شهروندان و سازمان های دولتی نیز نقش خواهد داشت و دولت الکترونیکی را در نیل به هدف شهروند – محوری یاری خواهد کرد .

اسلاید 12: دولت و دولتاین مؤلفه مربوط به روش های ارتباطی دولت ها با یکدیگر است باید تا آنجا که امکان دارد تعاملات و ارتباطات میان دولت ها نظیر تبادل اسناد و اطلاعات به صورت الکترونیکی انجام پذیرد .

اسلاید 13: ویژگیهای دولت الکترونیککاهش فاصله ها: دولت الکترونیکی فاصله بین شهروندان و دولت را کاهش میدهد. خدمات دولت را نزد شهروندان می اورد، مرزهای جغرافیایی، سازمانی و رشته ای را بر می داردتغییر پاردایم: روابط جدیدی بین دولت و شهروندانش به وجود می آوردانقباض زمان: دولت الکترونیک با ویژگیهای همه جا در دسترس با خدمات شبانه روزی در زمان صرفه جویی و زمان شهروندان را آزاد می کندتغییر شکل دولت: ساختار دولت در راستای مناسب سازی خدمات دولت به شهروندان، متحول می شود

اسلاید 14: مدلهای دولت الکترونیک:1- مدل انتشاری2-مدل خدمات تعاملی3-مدل تحلیلی-تطبیقی4-مدل حمایت الکترونیکی5-مدل جریان بحرانی

اسلاید 15: در سال های اخیر صاحب نظران دولت الکترونیک مدل ها و الگوهای متعددی برای استقرار دولت الکترونیک طراحی و تبیین کرده اند که ذیلا به سه تا از مهمترین آن ها اشاره شده و به طور خلاصه مورد مرور قرار گرفته اند.الگوی اجرایی هیکسالگوی پنج مرحله ای سازمان مللالگوی پنج مرحله ای هیلر و بلنگرالگوهای استقرار دولت الکترونیک

اسلاید 16: الگوی اجرایی هیکسمرحله اول : ایجاد تعهد و آگاهی نسبت به دولت الکترونیکتا زمانی که رده های مختلف بوروکراسی دولتی تعهد لازم جهت پایبندی به استقرار دولت الکترونیک را نداشته باشند روند اجرا کند شده یا با مانع مواجه می شود. پس اولین گام ایجاد تعهد و آگاهی در رهبران و مجریان دولت الکترونیک می باشد.مرحله دوم : ایجاد ظرفیت های استراتژیک مورد نیاز دولت الکترونیکمرحله سوم : ایجاد ظرفیت های استقرار دولت الکترونیکدر این مرحله سه عامل مهم بایستی مورد توجه قرار داشته باشند : توانمند سازی منابع انسانی با توجه به نیازمندی ها و الزامات دولت الکترونیک، ایجاد زیرساخت های فنی دولت الکترونیک و ایجاد سیستم های داده جهت استقرار دولت الکترونیکمرحله چهارم : اجرای آزمایشی طرح های دولت الکترونیکاجرای آزمایشی طرح های دولت الکترونیک باعث ایجاد بازخورد شده و سیستم به نارسایی های خود واقف گشته و با برنامه ریزی جهت رفع نارسایی ها الگوی جدید را جایگزین الگوی قدیم می کند.

اسلاید 17: الگوی پنج مرحله ای سازمان مللمرحله در حال ظهورایجاد تعداد وب سایت به صورت مستقل از هم توسط سازمان های دولتی که شامل یک سری اطلاعات محدود، پایه ای و ایستا بوده و از پویایی لازم برخوردار نیست.مرحله تکامل یافتهدر این مرحله اطلاعات قرار گرفته بر روی وب سایت ها و محتوای اطلاعات نظم بشتری به خود گرفته و سعی می شود این اطلاعات به صورت روزآمد ارائه گردد.مرحله تعاملیارتباط کاربران با مقامات سازمان های دولتی در این مرحله مقدور می شود. کاربران درخواست های خود را مطرح ساخته و فرم های مورد نیاز خود را از وب سایت سازمان به دست می آورند.مرحله تراکنشدر این مرحله کاربران دولت الکترونیک می توانند هزینه خدمات دولتی را پرداخت کنند و هرگونه تراکنش مالی خود با بخش دولتی را از طریق اینترنت به انجام برسانند.مرحله یکپارچهدر این مرحله شهروندان قادر خواهند بود تمام خدمات دولت الکترونیک را به صورت یکپارچه و فراتر از مرزهای فیزیکی سازمان ها دریافت کنند.

اسلاید 18: الگوی پنج مرحله ای هیلر و بلنگرمرحله انتشار اطلاعاتاطلاعاتی که در این مرحله به صورت برخط ارائه می گردد مورد استفاده سازمان های دولتی و کارکنان آن از یک سو و شهروندان و شرکت ها از سوی دیگر قرار می گیرد.مرحله ارتباطات دو طرفهدر این مرحله دولت در صدد است تا به کمک پست الکترونیکی و فناوری های انتقال داده زمینه برقراری ارتباط دوطرفه میان خود را فراهم آورد.مرحله ارائه خدمات الکترونیک و انجام تراکنش های مالیدر این مرحله دولت الکترونیک به جای مراجعه مستقیم به سازمان های دولتی جهت دریافت خدمات و انجام امور مالی، خدمات مورد نیاز را از طریق ابزارهای الکترونیکی دریافت می دارند.مرحله یکپارچه ساز افقی و عمودییکپارچه سازی خدمات متنوع در دو سطح عمودی (یکپارچه سازی بخشی ) و افقی (یکپارچه سازی) در این مرحله به نحوی صورت میگیرد که یک شهروند بدون مراجعه به چند سازمان برای انجام یک فعالیت دنباله دار، بتواند خدمات مورد نیاز را به صورت یکجا دریافت کند. دولت ها مرحله به دلیل نیاز به منابع و زمان زیاد برای یکپارچه سازی با چالش های جدی مواجه هستند.مرحله مشارکت سیاسیدر این مرحله دولت با برگزاری انتخابات به صورت برخط یا انجام آمارگیری ها و نظرسنجی های مختلف الکترونیکی ارتقای سطح مشارکت سیاسی شهروندان را به صورت بر خط دنبال می کند.

اسلاید 19: در کشور ما نخستین زمزمه ها برای ایجاد دولت الکترونیک در دهه ۱۳۷۰ خورشیدی به گوش رسید و اندک اندک تلاش ها برای ایجاد دولت الکترونیک وارد فاز اجرایی شد. شکل ابتدایی ایجاد دولت الکترونیک در کشور ایجاد سایت های اینترنتی برای وزارتخانه ها، ادارات، سازمانها و نهادهای دولتی و حکومتی بود که نمادی از تمایل دولت برای تقویت مبادلات الکترونیکی را نشان می داد. البته سایت های اینترنتی در آغاز، صرفا نمودی برای معرفی این وزارتخانه ها و سازمان ها بودند و کاربرد موثری از نظر مبادلات دو جانبه نداشتند. اما به مرور زمان، با اشکال تازه ای از کاربردهای دولت الکترونیک هم سایتهای اینترنتی کاربردهای بیشتری پیدا کردند و هم جلوه های تازه ای از کارکردهای دولت الکترونیک ظاهر شد. شاید شناخته شده ترین جلوه دولت الکترونیک در کشور ما درقالب دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ برای همگان آشکار شده است. دولت الکترونیک در ایران

اسلاید 20: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه دولت الکترونیک اهمیت بسزائی قائل است و بودجه های افزایشی را نیز برای شرکت ها و سازمان های عمومی در راستای اجرای این امر اختصاص داده است. در برنامه پنج ساله سوم، دولت بطور جدی بودجه سالانه ای را برای خانواده دولت به منظور توسعه ICT اختصاص داد که .در سال 1380 شمسی اولین مقدار آن، رقم قابل ملاحظه 160 میلیون دلار بود. تقریبا سه-پنجم این بودجه برای تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین شبکه جامع اطلاعاتی تجاری اختصاص یافت و مابقی آن صرف ایجاد اشتغال از طریقICT گردید.

اسلاید 21: هیئت دولت ایران در تیرماه 1381 (جولای 2002) نقشه جامعی برای بکارگیری و توسعه ICT به تصویب رساند که گام بلند و موثری در صنعت فناوری اطلاعات محسوب می شود. این طرح که بعد از 3000 ساعت تلاش استادانه تهیه شد راه را برای هماهنگی و تمامیت و درستی سیستم های مکانیزه برای سازمان های مختلف دولتی در سراسر کشور هموار نمود.شاید این نکته جالب باشد که چنین طرح جامعی در سنگاپور در سال 1992 ، ایالات متحده و ویتنام در سال 1993 ، ژاپن در سال 1994، کانادا در سال 1996، ایرلند در سال 1997، و مالزی و جمهوری اسلامی ایران در سال 2002 آماده شد.

اسلاید 22: برای سال 1382 شمسی مجلس شورای اسلامی با اختصاص بیش از 100 ملیون دلار به فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای سازمان های عمومی موافقت کرد که در نتیجه دولت انجام پروژه های متعددی را در زمینه ICT به تصویب رساند. این پروژه ها شامل دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، آموزش الکترونیک و بهداشت الکترونیک بودند.

اسلاید 23: تکفا مخفف عبارت «توسعه کاربردی فناوری اطلاعات» است و در حقیقت نامی غیررسمی است برای تبصره 13 قانون بودجه که در تدوین قانون بودجه سال 81 گنجانده شد و به تصویب رسید.مطابق این تبصره، بودجه قابل ملاحظه‌اید (64 میلیارد تومان) برای توسعه فناوری اطلاعات در کشور منظور شد و هفت زیر برنامه کلان برای آن تعریف گردید. زیر برنامه‌های هفت‌گانه «تکفا» که باید بودجه منظور شده در راه ایجاد و گسترش آنها به کار می‌رفت، عبارت بودند از: دولت الکترونیکی، مهارت دیجیتالی نیروی انسانی کشور، کاربرد IT در آموزش عالی، کاربرد IT در اقتصاد، بازرگانی و تجارت، کاربرد IT در قلمرو فرهنگ، هنر و تقویت خط و زبان فارسی در محیط‌های رایانه‌ای و توسعه واحدهای کوچک و متوسط(SME) فعال در حوزه فناوری اطلاعات.طرح تکفا

اسلاید 24: مکانیزه نمودن فرآیند های عمومی مانند اتوماسیون اداری، محیط بدون کاغذ، سیستم های مدیریت منابع انسانی مثل سیستم های مالی و کارگزینی و از این قبیل مهندسی مجدد فرآیند ها برای اینکه بتوان فناوری اطلاعات روی آنها إعمال کرد.مقرر شد سالانه 10 فرآیند در سراسر کشور مهندسی مجدد شوند. ملزم کردن سازمان های دولتی به اتصال شبکه داخلی خود به اینترنت و ساختن وب سایت خود تا اواخر سال 1382. فراهم آوردن امکانات لازم جهت در دسترس قرار گرفتن خدمات و اطلاعات بوسیله مردم. ملزم کردن سازمان های دولتی به انتخاب دوره های ICT لازم و مشخص کردن محتوای آنها جهت آموزش کارمندان خودپروژه دولت الکترونیک تصویب شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال 1381 در پنج گام

اسلاید 25: وضعیت فعلی دولت الکترونیک در ایران دولت الکترونیک در ایران با وجود آن که هنوز متولی مستقلی ندارد، اما در بعضی حوزه‌ها فعال است. قریب به 1000 سایت دولتی ایران با وجود همه کاستی‌ها و نقص‌هایی که در اطلاع‌رسانی دیجیتالی رسمی در وب وجود دارد، بخشی از روابط عمومی دیجیتالی کشور را به دوش می کشند. دفاتر دولت الکترونیک که در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی شده است، خدمات مختلف انتظامی و ثبتی را انجام می‌دهند و این خود یک گام به جلو در ارایه خدمات به شهروند الکترونیکی ایرانی است. اعطای ده‌ها میلیارد تومان تسهیلات از طریق طرح تکفا به بخش خصوصی در جهت تقویت زیربنای اقتصادی و علمی بخش خصوصی در حوزه‌ آی تی، خود تاثیر غیرمستقیمی در گسترش دولت الکترونیک در ایران دارد. در حال حاضر بسیاری از خدمات مانند صدور گواهی عدم خلافی، پیگیری در مورد کارت خودرو و کارت هوشمند سوخت، دریافت گذرنامه که تا چند سال پیش مستلزم گذراندن پروسه ای طولانی در ادارات گذرنامه بوده، ثبت نام اینترنتی برای مقاصد مختلف از جمله آزمون دانشگاه و ... در کشورمان به صورت اینترنتی و الکترونیکی انجام می شود.

اسلاید 26: الزامات دولت الکترونیک تحقق دولت الکترونیک مستلزم مطالعه دقیق شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است که به برخی از موضوعات مهم در این حوزه می پردازیم: 1- مهندسی مجدد فرایندها دولت الکترونیک روش نوینی را در روابط بین دولت با شهروندان(G2C)،دولت با فعالان اقتصادی(G2B)، و نیز دولت با زیر مجموعه­های خودش(G2G) به منظور مدیریت امور کشور ارائه می­نماید.تحقق چنین امری منوط به آن است که تمامی فرایندهای انجام امور اداری مجددا طراحی شوند و متناسب با تعاملات و ارتباطات روش نوین مورد بازنگری قرار گیرند.

اسلاید 27: 2- از بین رفتن مرزهای فیزیکی تحقق دولت الکترونیک مستلزم آن است که اطلاعات به صورت آزادانه در فضای مجازی در دسترس عموم قرار گرفته و سیاست ها و استراتژی های این کار نیز در فضای خارج از مرزها صورت گیرد.3- تفاهم میان دولت و شهروندان دولت باید شهروندان را به عنوان مشتریان خود قلمداد کرده و با احترم به حقوق آنها در جهت افزایش مشارکت مردم در فرایند استفاده از خدمات دولت الکترونیک تلاش کند.

اسلاید 28: 4- سواد و دانش الکترونیک برنامه دولت الکترونیک باید فرصت هایی را در جهت آموزش و توانمندسازی شهروندان در زمینه استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم اورد. سواد الکترونیک دربرگیرنده سواد ICT، سواد اطلاعاتی(Information literacy) و دیگر دانش هایی است که در این حوزه کاربرد دارند.

اسلاید 29: 5- تاسیسات زیر بنایی دولت ها مسئولیت عمده ساخت تاسیسات زیر بنایی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات را بر عهده داشته و از سوی دیگر موفقیت ابتکارات دولت الکترونیک تا حد زیادی بستگی به کیفیت دسترسی شهروندان به اینترنت دارد.6- بهره مندی از کارشناسان خبره حوزه ICT تبدیل شدن دولت سنتی به دولت الکترونیک به نیروی انسانی متخصص در زمینه بهره برداری، حفظ و نگهداری از تاسیسات مربوطه و به روز رسانی دائم سایت های دولتی نیاز دارد.7- اعتماد پذیری سطح بالای اعتماد دولت به مردم و بالعکس، عامل بسیار مهمی در راستای اجرای موفقیت آمیز پروژه دولت الکترونیک تلقی می شود.

اسلاید 30: 8- انتشار اطلاعات (به اشتراک گذاشتن اطلاعات) لازم است دولت الکترونیک اطلاعات مورد نیاز را به موقع و به صورت روزآمد بین سازمانهای دولتی و همچنین بین دولت و شهروندان به اشتراک گذارد. عواملی مانند نوع نگرش مقامات رسمی، توجه به میزان اهمیت اطلاعات و... می توانند در اشتراک گذاری به هنگام و شفاف اطلاعات تاثیر گذار باشند.9- امنیت و کنترل حریم شخصی اطمینان در زمینه حفظ حریم خصوصی اشخاص، منوط به داشتن اطلاعات کافی و بهره مندی از شبکه امنیتی مستحکم است. علاوه بر این، کنترل منظم این امر که تنها اشخاص مجاز بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و آن را تعدیل نمایند، مسئله بسیار مهمی است.

اسلاید 31: جایگاه ایران در بین دیگر کشورهاسال میلادیرتبه ایران در جهان2004115200698200810820101022012100خبرگزاری مهر در گزارشی از احسان قدیری عضو کنفدراسیون بین المللی دولت الکترونیک رتبه ایران را بین 190 کشور جهان از سال 2004 تا 2012 به شرح زیر بیان کرده است.

اسلاید 32: جدول زیر هم امتیاز کشور های منطقه و هم رتبه آن ها را در منطقه و دنیا نشان می دهد. امتیاز داده شده به کشورها از یک می باشد.

اسلاید 33: موانع گسترش دولت الکترونیکاز دیدگاه و رویکرد های مختلف می توان موانع متعددی بر سر راه گسترش الکترونیک برشمرد. اما به طور خلاصه سه مورد از مهمترین این عوامل عبارتند از :عوامل فرهنگیعوامل سازمانی و اداریکمبود منابعدر ادامه به بررسی بیشتر این عوامل می پردازیم.

اسلاید 34: عوامل فرهنگیموقعیت کنونی: بررسی دولتها و مطالعات اولیه آن ها برای به اجرا درآوردن طرح دولت الکترونیک نشان داده است که مشکل اصلی ایجاد و توسعه دولت الکترونیک،تکنولوژی نیست، بلکه مشکل اصلی در این است که آیا فرهنگ جامعه آمادگی پذیرش تغییرات بسیار زیادی که ایجاد خواهد شد رادارد یا خیر؟این تغییرات تاثیر اصلی خود را بر کارمندان دولتی خواهند گذاشت. بررسی هانیز نشان می دهد که عدهای از کارمندان دولت با تغییرات سریع در نظام اداری مخالفند ،در حالی که عده ای دیگر با آن موافق بوده و از ان استقبال می کنند. برای راضی کردن عموم مردم نیز باید جامعه را متقاعد کرد که انتقال اطلاعات به قدر کافی امن هست و حریم خصوصی افراد کاملا رعایت می شود.محیط فرهنگی مطلوب دولت الکترونیک :در ساختار سازمانی یک دولت الکترونیک ،کارمندان به جای جلوگیری از خطرو ریسک در کارهای اداری به مدیریت ریسک می پردازند. در چنین محیطی افراد به خلاقیت و نو آوری در کارهای اداری تشویق می شوند. همچنین در جامعه اطلاعاتی پیشرفته ،شهروندان و واحدهای خصوصی به امنیت سیستم دولت الکترونیک اطمینان داشته و اکثر امیر خود را از طریق آن انجام می دهند. در چنین فضایی دولت نیز از خلاقیت و نو آوری حمایت می کند.

اسلاید 35: راه رسیدن به محیط فرهنگی مطلوب :پیش بینی می شود در جامعه ای مثل جامعه آمریکا ،طی یک دوره تبدیلی 5ساله موقعیت فرهنگی مناسب برای پیاده سازی دولت الکترونیک-چنان که ذکر شد-فراهم شود.پیش از هر چیز ،عملی ساختن دولت الکترونیک به یک مدیریت و راهبردی بسیار کارآمد نیاز دارد.این هیات مدیره تنها از متخصصین (آی تی)تشکیل نمی شودبلکه در این هیات افرادی با تخصص های اقتصاد،مدیریت و جامعه شناسی نیز حضور خواهند داشت.گام اصلی بعدی تنظیم یک برنامه همه جانبه برای ادامه عملی ساختن دولت الکترونیک است.

اسلاید 36: عوامل سازمانی و اداریموقعیت کنونی سازمان ها و ادارات :در حال حاضر ،ادارات دولتی دارای روابط بین سازمانی نیستند و این به دلیل فقدان سک شبکه الکترونیکی مناسب بین آن ها می باشد. مسئولین این سازمان ها نیز تنها به مدیریت در حوزه درون سازمانی عادت کرده اند و ارتباط بین سازمانهای مختلف می تواند مشکلاتی برای آنها ایجاد کند.روش تصمیم گیری بالا به پایین نیز عامل دیگری است که به مشکلات مدیریتی دامن زده است.ساختار اداری مطلوب دولت الکترونیک: در یک نظام دولتی الکترونیک، موانع و حصارهای بین سازمانی برداشته می شود و دولت از یک نظام بسته و محتاط به یک نظام باز که در آن نوآوری حرف اول را می زند تبدیل می شود.

اسلاید 37: راه رسیدن به ساختار اداری مطلوب:یکی از راه های موثر می تواند دادن پاداش به کارمندان و مدیرانی باشد که به جا افتادن دولت الکترونیک در سازمان خود کمک می کنند.حتی برخی دولت ها ارگان های خاصی را جهت دنبال کردن این موضوع تاسیس کرده اند.در همین حال به موازات این فعالیت ها،متخصصین (آی تی)در حال ساختن زیر بنای لازم برای مرتبط ساختن ارگان های مختلف به یکدیگر خواهند بود.

اسلاید 38: کمبود منابعوضعیت حاضر: همان طور که گفته شد در حال حاضر – درجوامع پیشرفته ای مثل ایالات متحده –کمبودی از لحاظ منابع تکنولوژیک احساس نمی شود. اما کمبود نیروی انسانی متخصص چه از لحاظ فنی و چه از نظر مدیریتی یک مشکل عمده در راه سرعت بخشیدن به روند تغییر به دولت الکترونیک به شمار می رود. از طرفی به دلیل نو و بدیع بودن این موضوع در واقع می توان گفت که هیچ نیروی مدیریتی با تجربه ای، برای پیاده سازی دولت الکترونیک در سطح جامعه وجود ندارد.وضعیت مطلوب برای پیاده سازی دولت الکترونیک: یک موج جدید از افراد تحصیل کرده در فناوری اطلاعات و مدیریت وارد دولت مرکزی خواهند شد. از طرفی بهتر است دولت تا حد امکان به وسیله آموزش و حقوق بیشتر به جذب افراد شایسته از بین کارکنان فعلی دولت اقدام کند، زیرا این افراد با ساختار دولتی و اداری آشنایی بیشتری دارند.

اسلاید 39: راه رسیدن به وضعیت مطلوب : گر چه استخدام مدیرانی که توانایی های گسترده ای در فناوری اطلاعات دارند یک اقدام اساسی و اصولی محسوب می شود اما آموزش مدیران قدیمی و استفاده از آن ها این مزیت را داردکه این افراد می توانند در هزینه ها صرفه جویی کرده و اعتبارات مازاد را برای بهبود کیفیت زیر ساخت های تکنولوژیک دولت الکترونیک به کار گیرند.

اسلاید 40: نتیجه گیریارتباط میان دولت الکترونیک و حکومت‌داری خوب به قدری نزدیک است که برخی صاحبنظران معتقدند که دولت الکترونیک اگر در نهایت به حکومت‌داری بهتر منجر نشود هرگز رسالت خود را به انجام نرسانیده است. دولت الکترونیک شیوه‌ای است برای حصول اطمینان از اینکه همه شهروندان به گونه‌ای یکسان از فرصت مشارکت در تصمیمات برخوردارند .در صورت پذیرش تفکر مدیریت استراتژیک در حوزه دولتی ، فلسفه دولت الکترونیکی به راحتی برای کارگزاران و بورو کرات ها قابل هضم خواهد بود . البته دولت الکترونیک همانطور که تشریح شد ، ابعاد مختلفی نظیر مشتری مداری ، کیفیت ، کارایی ، اثربخشی ، انعطاف پذیری ، استفاده از توانمندی ها و مهارت های بخش خصوصی در بخش دولتی ، و به کارگیری مکانیسم های بازار را در بر می گیرد . برای رسیدن به هدف مطلوب و آنچه مقام معظم رهبری در سیاست های کلی تحول نظام اداری اشاره فرموده اند باید اقدامات اساسی زیر را انجام داد:

اسلاید 41: قوانین موجود را تغییر داد تا هماهنگی لازم با نظام دولت الکترونیک برقرار شود.در باب مزایای آن اطلاع رسانی همگانی ( مسئولین، مدیران و مردم) انجام شود.فرهنگ آن را اشاعه داد و آموزش لازم داده شود.مردم را به استفاده از آن عادت داد (اعتماد سازی). بسیاری از مردم هنوز آن اعتماد لازم را به فناوری جدید ندارند برای پرداخت قبوض مختلف آب، برق، گاز، و غیره ، شخصا برای پرداخت قبوض خود به بانک ها مراجعه و ساعت ها وقت خود را در صف ها می گذرانند.مردم را تدریجا به استفاده از خدمات اینترنت ملزم کرد.مردم را تدریجا به استفاده از خدمات اینترنت ملزم کرد.

اسلاید 42: منابع1-میرمحمدی، سید محمد، مفاهیم کلیدی نظام اداری، تهران، انتشارات نگاه دانش، (1393)، چاپ آخر2-جلیلی، رسول؛ مصاحبه در زمینه امنیت شبکه: آسیب‌پذیری اطلاعاتی -امنیت شبکه- ابزارهای امنیتی در سازمان‌ها، فصلنامه مدیریت فردا، پاییز (1392)، شماره 23- الهی، شعبان ، عبدی، بهنام ، دانایی فرد، حسن (1389)، پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش متغیرهاي فردي4-فتحیان، محمد و مهدوی‌نور، سیدحاتم؛ مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، تهران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران،( 1389)، چاپ دوازدهم.5-وبستر، فرانک؛ نظریه‌های جامعه اطلاعاتی، اسماعیل قدیمی، تهران، قصیده‌سرا، 1389، چاپ دوم.6-نورمحمد،یعقوبی(1386)، دولت الکترونیک، رویکرد مدیریتی، تهران: انتشارات افکار، چاپ اول7- شرکت پرورش داده ها، با همکاري شرکت سامانه های مهندسی اطلاعات(1391)، تدوین برنامه جامع فناوري اطلاعات ایران( 6) ،گزارش وضعیت موجود دولت الکترونیکی در ایران، تهران: دبیرخانه شوراي عالی اطلاع رسانی، چاپ اول8-Gademzadeh ,F . and H. safari(2010). “transition to electronic Government: a plan for Iran”. Sharif university of technology, spring.9-Norris, D.F.K.L Kramer and S. H. holden(2009).” Is your local government at the local level”. public performanc and manegment review gournal.10-Tohidi, H, and Jabbari M, M (2010).” The main requirements to implement an electronic”. Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran   

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

دانلود رایگان