کسب و کار مدیریت و رهبری

مدیریت آموزشی

educational-administration

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت آموزشی”

مدیریت آموزشی

اسلاید 1: مدیریت آموزشی

اسلاید 2: منابع 1- مدیریت آموزشی(تئوری، تحقیق و کاربرد) علی شیرازی. تهران: نشر کمال تربیت 2- مدیریت آموزشی و آموزشگاهی .محمدرضا بهرنگی، نشر کمال تربیت 3- هنر تدریس(الگوها، روش ها، فنون و راهبردهای تدریس). حسین مهرداد. نشر روان 4- رهبری در مدرسه یادگیری محور. رضا ساکی. سازمان آموزش و پرورش تهران. 5- مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی علی علاقه بند نشر روان فرایند ارزشیابی:ََ نمره پایانی: 15 فعالیت کلاسی: 2 پوشه کار 3Company Logo

اسلاید 3: زمینه مدیریت آموزشی 1- نظام آموزش و پرورش 2- نظام آموزشی به عنوان سازمان رسمی 3- کارکردهای آموزش و پرورش 4- نظام آموزشی و فرهنگ 5- کنترل آموزش و پرورش -کنترل دینی -کنترل دولتی - کنترل بوسیله سایر گروهها 6- فرایندهای کنترل 7- مدیریت آموزشی 8- پرورش مدیران آموزشیCompany Logoفصل یک

اسلاید 4: Company Logoنقش آموزش و پرورش در تداوم و بقای جامعه بشریانتقال آداب و رسوم، نگرش ها و رفتارها، دانش ها و مهارتهاعوامل اصلی آموزش و پرورش در جوامع ابتدائی: کار گروهی زندگی خانوادگی مراسم دینی

اسلاید 5: Company Logo نظام آموزش و پرورشالگوی کلی نهادها،مؤسسات و سازمانهای رسمی جامعه است که وظایف زیررا برعهده دارند انتقال فرهنگ و شکوفاسازی آن،پرورش همه جانبه فردتربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص

اسلاید 6: مراحل دگرگونی نظام آموزشی: 1- خانواده، جامعه 2- خانواده، مدرسه، جامعه 3- خانواده، آموزش مقدماتی، آموزش عالی، جامعه 4- خانواده، آموزش مقدماتی، دوره راهنمایی{متوسطه فنی حرفه ای(دوره کاردانی]کارشناسی[) و متوسطه نظری(دوره کاردانی و کارشناسی) و کارشناسی ارشد و دکتری}، جامعهCompany Logo

اسلاید 7: سطوح ساختار نظام آموزشی: 1- فنی 2- مدیریتی 3- نهادی- اجتماعی: وزارت آموزش و پرورش در نظام متمرکز شورای آموزش و پرورش در نظام نامتمرکزCompany Logo

اسلاید 8: انواع کارکردهای آموزش و پرورش1- کارکردهای آشکار: انتقال فرهنگ(فرهنگ پذیری)، پرورش اجتماعی(جامعه پذیری)، پرورش سیاسی، تربیت حرفه ای و تخصصی، نوآوری و تغییر،یگانگی اجتماعی، انتظام اجتماعی، رشد شخصیت،........2- کارکردهای نهان: دگرگون سازی نظام طبقاتی جامعه، تسهیل تحرک اجتماعی،تضعیف قدرت والدین بر فرزندان....Company Logo

اسلاید 9: نظام آموزشی و فرهنگفرهنگ دلالت دارد بر نحوه و روش زندگی که هر جامعه ای برای رفع نیازهای اساسی خود اختیار می کند.فرهنگ پذ یری= جریان هماهنگ کردن فرد با فرهنگ جامعهنظام آموزشی و فرهنگ در زمینه های زیر به امر فرهنگ پذیری کمک می کند:- یادگیری عادات و رسوم- زبان،کسب و کار- ارزشهای جامعهCompany Logo

اسلاید 10: عناصر فرهنگعناصر ثابت و پایا: 1- طرز لباس پوشیدن 2- طرق استعمال زبان 3- آداب معاشرت2. عناصر نایگانه و مورد اختلاف: 1- نوآوریهای فرهنگی 2- شیوه های نوظهور رفتار و کردارCompany Logo

اسلاید 11: جهات مختلف هدایت فراگردهای آموزش و پرورش توسط مدیریت نظام آموزشی:Company Logoجهات مورد نظر از دید « ون میلر » عبارتند از:1- حفظ فرهنگ و تداوم و بقای وضع موجود- این هدف،هدف اصلی جوامع واپسگرای سنتی است- عناصر و ارزشها فرهنکی در این جوامع ثابت هستند2- تحکیم جامعه ای بدون اختلاف عقیده ای - نظام آموزشی ابزاری در دست دولت و برای بقای گروه3- اهرم ویژه رشد و توسعه فنی جامعههدف: ابزاری در دست دولت، برای بقای گروه، توجه به اهداف فنی4-پیشرفت مدام جامعه و بهبود شرایط زندگیویژگی: عدم توجه به پیامدهای اجتماعی پیشرفت فنی ، بالا رفتن سطح زندگی مردم، عدم توجه به روابط انسانی

اسلاید 12: کنترل آموزش و پرورشCompany Logoرلرو مورفت:کنترل آموزش و پرورش از سه بعد قابل تأمل است؛ 1- کنترل مذهبی - از قدیم الایام نفوذ دین و مذهب قابل ملاحظه بوده است. - جوانبی از آموزش و پرورش را دین عهده دار بود. - این نفوذ تا عصر حاضر هم ادامه دارد. 2- کنترل دولتی 3- کنترل بوسیله سایر گروهها: در هر کشوری که حکومت به وسیله یک گروه خاص کنترل می شود،در واقع کنترل کننده آموزش و پرورش هم همان گروه خاص است.

اسلاید 13: عوامل مؤثر دیگر در کنترل نظام آموزشی: Company Logo1- برنامه آموزشی2- روشهای تدریس3- بودجه و حمایتهای مالی4- گروههای فشار و سیاسی

اسلاید 14: Company Logoفراگردهای کنترل 1- رسوم و سنت های فرهنگی 2- قوانین و مقررات 3- سازمان دهی آموزش و پرورش 4- مدیریت آموزش و پرورش 5-پشتیبانی مالی 6- تدریس و برنامه درسی 7- گروههای فشار

اسلاید 15: فصل اول (مقدمه) ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی - رشد تقاضا برای آموزش و پرورش - افزایش تعداد شاگردان - ضرورت استخدام معلمین بیشتر. Company Logo

اسلاید 16: «جایگاه نظریه در مدیریت آموزشی» « رابطه تئوری و عمل »- تئوری و عمل جدایی ناپذیرند- بین ایندو رابطه ای ناگسستنی وجود دارد.Company Logo

اسلاید 17: « رابطه تئوری و عمل از نظر < وَن میلر> »1- شما می توانید بدون تئوری مدیریت کنید.1-1 عمل اعمال2- شما می توانید با حدس و گمان نسبت به اعمال مدیران دیگر،مدیریت کنید.1-2 عمل حدس و گمان اعمال3- شما می توانید با موازین و اصول شخصی مدیریت کنید1-3 عمل اصول حدس و گمان اعمال4- شما می توانید با استفاده از تئوری گامی تازه در جهت طرز عمل اثربخش بردارید.1-4/ عمل اصول حدس و گمان اعمالCompany Logoتئوری

اسلاید 18: 1- هر فراگرد از عمل شروع و به عمل ختم می شود2-فقط در این فراگرد،عنصر عمل واقعیت دارد.3- فراگرد عمل مدیریت چرخشی است4-بازخورد،نقش مهمی در این فراگرد بازی می کندCompany Logo

اسلاید 19: Company Logoطبقه بندی : تعیین سنخ یا ردۀ اجزا یا اشیا یا پدیده ها، بر حسب روابط طبیعی آنها فرق توصیف و تبیین چیست؟توصیف: به‌معنای بیان ویژگی‌ها و اشتراک‌ها و همانندی‌های امر مورد مطالعه با دیگر امور است. درواقع توصیف، ویژگی‌ها، حالات، علائم، خواص و دیگر متعلقات چیزی را که باید وصف شود، برمی شمارد تا تمایز آن چیز را از چیزهای دیگر روشن کند. بر این اساس شناخت در مرتبه‌ی توصیف، مجموعه‌ی نشانه‌ها و گزاره‌هایی است که می کوشند از «چیستی» یک چیز خبر دهند. تبیین: یعنی آشکار نمودن چرایی یک چیز، نشان دادن علل پدیدار شدن آن و شرایط هستی‌اش.در توصیف، شناخت به مثابه آینه‌ای است که شی در آن، تنها بازنموده می‌شود. وظیفه‌ی پژوهشگر تنها این است که آن‌چه را می‌یابد، ثبت کند.

اسلاید 20: مدل و مدل سازی: 1- «مدل» به معنای شبيه و نمونه و «مدل ســازی» به معنای شبيه سازی است؛ مثلا در عرصه معماری، شبيه سازی فضا يا فرم به وســيلة تصاوير سه بعدی، انيميشن و ماکت انجام می شود. در اينجــا، ماکت، به عنوان نمونه ای کوچک از يک بنا مطرح اســت که بيانگر برخی ويژگيهای فرمال آن می باشد. 2- مدل به معنای يک دستگاه انديشه و مدل سازی به معنای طراحی دستگاهی برای انديشــيدن يا نحوه ای از انديشيدن است. در علوم انسانی همين معنای دوم مد نظر است. به عبارتی، «مدل» در ساده ترين تعريف، دستگاهی است که بيانگر چگونگی فرآيند تعامل ميان پديده ها، مفاهيم، مصاديق و موضوعات است. با در اختيار داشتن چنين دستگاهی، می توان به راحتی اجزا يا کل يک مجموعه را به نقد کشيد، يا محتوای ديگری به آن داد و خروجی متناسب با همان نيز دريافت کرد Company Logo

اسلاید 21: انواع مدلمدل مادی: شبیه سازی از پدیده ها در مقیاس کوچکمدل کلامی یا مفهومی: مدل سازی به کمک واژه ها و مفاهیم تجریدیمدل ریاضی: بیان متغیرها با نمادهای ریاضی، و بیان روابط آنها در قالب معادلات ریاضیواستفاده از نمادها یا نشانه ها به جای مفاهیم به منظور تصویر و توضیح پدیده هامدل های مفهومی: 1- سازمان مدار(مسائل مدیریت) 2- مدیرمدار(ویژگیهای شخصیتی یا رفتاری مدیر)Company Logo

اسلاید 22: فرضيه (Hypothesis) حدس بخردانه اي درباره رابطه دو يا چند متغير است. فرضيه ها به صورت جمله اخباري بيان مي شود و نشانگر نتايج مورد انتظار است.متغير عبارت است از ويژگي واحد مورد مشاهده. متغير کميتي است که مي تواند از واحدي به واحد ديگر يا از يک شرايط مشاهده به شرايط مشاهده ديگر مقادير مختلفي را اختيار کند. به بيان دقيق تر، متغير نمادي است که اعداد يا ارزش ها به آن منتسب مي شود.مفهوم: تصویر یا تعبیر ذهنی یک تجربه ذهنی یا امر واقعسازه (Construct ):مفهومی که تعریف عملی استاندارد دارد.Company Logo

اسلاید 23: نظریه مجموعه ای از مفاهیم ، مفروضات ، اصول و قوانین است.اجزای مهم تئوری«نظریه» {Theory}1- امر واقع ( Fact )2- مفهوم ( Concept )امر واقع: رویداد یا وضعیت محسوس که سنجش پذیر و قابل توصیف استمفهوم: تعبیر ذهنی یا تصویر یک تجربه حسیCompany Logo

اسلاید 24: -پیش فرض ها و مفروضات: اجزاء و عناصر مقدماتی یا تصمیمات اولیه،پیش فرض نام دارد.مفروضات بر مبنای پیش فرض ها ساخته می شوندتعمیم: حکم یا گزاره ای که روابط متقابل دو مفهوم یا بیشتر را برقرار می سازد.اصل: تعمیمی با تأیید تجربی محکمفرضیه: تعمیمی با تأیید تجربی محدود(فرضیه پلی میان تئوری و تحقیق علمی است).(حدس و گمان هوشمندانه)قانون: تعمیمی با بالاترین تأیید تجربی ( بالاتر از اصل)Company Logo

اسلاید 25: Company Logoنیازخودشکوفائینیاز احترامنیاز اجتماعینیاز ایمنینیاز فیزیولوژیک

اسلاید 26: نظریه مزلو- طبق این نظریه آدم 5 نوع نیاز مختلف دارد که هریک به طریقی فعال می شوند.1- نیازهای فیزیولوژیک:نیاز به اکسیژن-آب و غذا و ... 2-نیازهای تأمین و ایمنی:تأمین مالی و شغلی و ...3-نیازهای اجتماعی:مهر و محبت،دوستی 4- نیازهای منزلت و احترام: شایستگی و مقام،احترام به نفس .. 5- نیازهای خودیابی و کمال: شکوفایی استعدادهای بالقوه ...Company Logo

اسلاید 27: Company Logoهريك ازنيازها كه بمقدار كافي ارضاء شود، نياز بعدي خود نمايي ميكند. نظريه فوق بيانگراينست كه، اگرچه هيچ نيازي بصورت كامل ارضاء نمي شود ولي اگر نيازي بمقدار لازم ارضاء شود، ديگر ايجاد انگيزه نميكند. لذا اگربخواهيد ديگري را تحريك كنيد، بايد بفهميد كه از نظرسلسله مراتب نيازها، در كجا قرار دارد و آنوقت درجهت ارضاي همان نياز اقدام نماييد. اگرنيازها بطور طبيعي تامين نشوند ،افراد بطورغيرطبيعي آنرا تامين ميكنند.مازلو اين نيازها را به دو دسته رده بالا و رده پايين تقسيم كرد. نيازهاي فيزيولوژيكي و امنيت در رده پايين و نيازهاي اجتماعي ، احترام ، و خود شكوفايي را در رده بالا قرار داد. اين طبقه بندي ازآن جهت است كه نيازهاي رده بالا در درون فرد ارضا ميشوند درحاليكه نيازهاي رده پايين بوسيله عوامل بيروني(مثل دستمزد،استخدام ..)نتيجه گيري اينست كه درزمان رونق اقتصادي، تقريباً نيازهاي رده پايين همه كساني كه شغل دائم دارند به مقدار كافي ارضا ء ميشود.

اسلاید 28: Company Logoاستثناهایی را می توان یافت که در این قالب نمی گنجند. ماهاتما گاندی در زمان مبارزه با استعمار انگلیس ، هفته های بسیاری را بدون غذا ماند ولی به خاطر استقلال هند ، رفتارهایش در سطح خودشکوفایی بود ، هرچند که نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی وی برآورده نمی شد .نتیجه : سطح نیازها در همه فرهنگ ها و در همه مذاهب و افراد یکی نیست . و نظریه مازلو تنها یک الگوی جامع و مانع نیست بلکه الگویی است که برای پیشبینی رفتار انسان ها مفید است .

اسلاید 29: آشنایی با نظریات مدیریت: 1- نظریات سازمانی در مدیریت - مدیریت کلاسیک -تایلور -فایول - بوروکراسی 2- نظریات انسانی در مدیریت - مدیریت نئوکلاسیک - مایو - مک گریگور - هرز برگ 3- نظریه های جدید در مدیریت - اقتضایی -سازمان های یادگیرندهCompany Logoفصل 2

اسلاید 30: • مديريت علمی کلاسیک - آمريكا (1910)• مديريت اداری(نظریه کلاسیک سازمان) - فرانسه (اوایل 1930)• روابط انسانی( نظریه کلاسیک نو)Company Logoمراحل شکل گیری اندیشه های کلاسیک

اسلاید 31: بانی این نظریه « فردریک تیلور » است. لذا به اين مكتب تيلوريسم هم گفته مي شودهدف اصلی افزايش توليد و كارآيي كاركنان.با كمترين انرژي بيشترين بهره وريكارگر و كارفرما بايد با يكديگر در تعامل باشندكارگر بر اساس كارش دستمزد دريافت كند بايد از انجام كارهاي تكراري و زائد اجتناب شود.همواره اقدامات اصولي و استاندارد در پيش گرفته شود.اين كه با افزايش دستمزد انگيزه و بازده كاري را بالا ببريم.منظور از علم: مشاهده و ارزشیابی منظم استCompany Logo«نظریه های مدیریت علمی»

اسلاید 32: : مطالعات زمان و حرکت• بررسی و اندازه گیری حرکات فیزيكی کارگر در حال انجام کار.• حذف حرکات زايدی که موجب کاهش تولید و افزايش هزينه و زمان. سرپرستی تخصصی• اعتقاد بر اين است که يك سرپرست نمی تواند بر تمام مراحل کار کسانی که سرپرستی آنها را عهد ه دار است تسلط و نظارت داشته باشد. بنابراين حوزۀ خاص تخصص هر سرپرست حوزۀ اختیار او محسوب می شودCompany Logo

اسلاید 33: انگیزه های فردی • در اين نظريه عقیده بر اين است که پول انگیزه ايجاد می کند • فرض می شود که کارگران افرادی منطقی هستند، دستورهای مدير را اجرا می کنند، به انگیز ه های مالی پاسخ می دهند و در نتیجه پول بیشتری به دست می آورندCompany Logo

اسلاید 34: تيلور در نظريه خود 6گام را براي بهبود سيستم يا نظام كاري پيشنهاد مي كند.كنترل و مشاهده عملكرد كارگران به وسيله حركت سنجي و زمان سنجيانتخاب بهترين فرد براي انجام كار و قبول مسئوليتدادن دستمزد بر اساس براي تشويق كارگر به كار بيشتر و مفيدتر براساس بازدهي كارگر به وي دستمزد آموزش كارگران در جهت انجام بهتر كار صورت گيرد.انتخاب چند كارگر ماهر و ورزيده جهت برنامه ريزي و نظارت بر كار سايرينانتخاب يك سركارگر براي بررسي و نظارت بر همه امور و گزارش به مقام بالاترCompany Logo

اسلاید 35: در مدیریت علمی: 1- رفتار انسانی و متغیرهای روان شناختی و جامعه شناختی آن ، جایگاه پر اهمیتی ندارند2- سازمان غیر رسمی و روابط آن نادیده گرفته می شوند 3- سازمان رسمی شرط لازم و کافی برای کارایی تلقی میشودمدیریت علمی برداشت محدودی از انسان داردCompany Logo

اسلاید 36: به طور کلی تیلور در مدیریت علمی به 4 اصل زیر اشاره می کند :1- روش های علمی باید جایگزین روش های سرانگشتی شوند.2- کارکنان باید به دقت انتخاب شوند، آموزش ببینند و بهبود یابند تا وظایفکاملا واضح را انجام دهند.3- مدیران باید با کارگران برای فراهم کردن اصول مدیریت علمی همکاریکنند.4- مسئولیت ها باید تقریبا بین مدیریت و کارکنان بطور مساوی تقسیم شوند، اما مدیران باید وظیفه تصمیم گیری را بر عهده بگیرند.Company Logo

اسلاید 37: تأثیر مدیریت علمی بر مدیریت آموزشی مدرسه ~ کارخانهدانش آموزان ~ مواد خامکلاس درس و مدرسه ~ سطح عملیاتی وظیفه معلمان ومدیران آموزشی بکاربردن مؤثر روشها ، فنون و مواد استاندارد برای تولید بازده آموزشی استاندارد استکاربرد روش های علمی در این سطح: 1- تعیین استاندارهای مطلوب تولید(بازده آ.پ) 2-تعیین شیوه های ویژه تولید(روش های آ.پ) 3- تعیین ملاک های خاص گزینش، کارگماری و نگهداری تولید کنندگان(معلمان و مدیران) 4- ابزار و وسایل تولید(تکنولوژی آموزشی)Company Logo

اسلاید 38: نظریه مدیریت اداری « قبل از طرح اين نظريه عقیده بر اين بود که مديران مادرزاد مدير هستند و نیازی به تربیت خاص برای مدير شدن ندارند » ولی نظريه پرداز اين نظريه تأکید داشت که مديريت نیز مهارتی مانند همۀ مهارت هاست و می توان با توجه به اصول مديريت آن را به ديگران آموزش داد.اصول مدیریت 1- تقسیم کار (تخصص گرايی). 2-اختیار. 3- انضباط. 4-فرماندهی. 5- وحدت جهت. 6- اولويت منافع عمومی بر منافع فردی. 7- جبران خدمات کارکنان. 8- تمرکز. 9- سلسله مراتب. 10- نظم 11- انصاف. 12- ثبات شغلی و استخدامی. 13-ابتكار. 14- روحیه کار گروهیCompany Logo

اسلاید 39: POSDCORB:گيوليك و ارويك شبيه معاصرانشان در حركت مديريت علمي معتقد بودند كه مديريت دولتي مي تواند موثر باشد اگر از مجموعه اي از اصول پيروي كند. آن ها هيچ گاه تفاوت اساسي را بين مديريت بخش دولتي و مديريت بخش خصوصي مشاهده نمي كردند و معتقد بودند كه فرايندها و فعاليت هاي هر دو مشابهند؛ هر دو اهداف استراتژيك داشته؛ به دنبال كارايي بيشتر مي باشند و هر دو سازمان را به عنوان روشي براي دستيابي به اهدافشان توسعه مي دهند. POSDCORB ساخته شده اي از ابتداي وظايف كاري مديريت ارشد استكه به ترتيب زير است :1- برنامه ريزي ((Planning 2- سازماندهي((Organization3- پرسنلي (Staffing) 4- هدايت (Directing)5- هماهنگيCo-ordinating) ) 6- گزارش دهي (Reporting)7- بودجه بندي ((BudgetingCompany Logo

اسلاید 40: Company Logoتأثیر بر مدیریت آموزشیدر زمینه سازمان: جوانب رسمی سازمان نظام آموزشی شامل اهداف، خط مشی ها، سلسله مراتب، اختیار، تمرکز،عدم تمرکز و ...در زمینه مدیریت: توصیه و تجویز اصول به منظور اداره نظام آموزشی یا مدرسه و کلاس داری،تحت تأثیر رهنمودهای تجویزی فایول و پیروانش

اسلاید 41: Company Logo

48,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید