معرفی بخش آموزش حقوق بشر
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
امتیاز
معرفی بخش آموزش حقوق بشر
اسلاید 1: معرفی بخش آموزش حقوق بشرکمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستانسال ۱۳۹۳
اسلاید 2: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برمبنای قانون تشکیل، صلاحیتها و وظایف، برنامه استراتژیک و برنامه عمل خویش در راستای نظارت، حمایت و توسعه حقوق بشر از طریق 14 دفتر ساحوی و ولایتی خویش در 5 بخش پروگرامی فعالیت مینماید.
اسلاید 3: کمیسیون با 14 دفتر ساحوی وولایتی خویش تمام افغانستان را تحت پوشش قرار می دهد، که موقعیت دفترهای آن قرار ذیل اند:الف. دفترهای ساحوی: دفتر های ساحوی کابل، کندهار، کندز، جلال آباد، هرات، گردیز، مزارشریف و بامیان.ب. دفترهای ولایتی: دفترهای ولایتی ارزگان، هلمند بدخشان، غور دایکندی و فاریاب.
اسلاید 4: بخشهای پروگرامی کمیسیون عبارتند از:5بخش آموزش حقوق بشربخش حمایت و انکشاف حقوق اطفالبخش نظارت و بررسی از تخطی های حقوق بشربخش حمایت و انکشاف حقوق زنانبخش حمایت و انکشاف حقوق اشخاص دارای معلولیتدر اینجا بخش آموزش حقوق بشر: اهداف، برنامهها، مکانیسم عمل، فعالیتها، کارکردها و دستآوردهای آن را به معرفی میگیریم.
اسلاید 5: هدف بخش آموزش حقوق بشربرای نیل به یک جامعهای که درآن به حقوق بشر احترام گذاشته شود و کرامت آحاد افراد جامعه صیانت و پاسداری گردد، در قدم نخست باید فرهنگ متناسب آن ایجاد و تقویت گردد...از اینرو، هدف بخش آموزش حقوق بشر ذهینتسازی و ایجاد زمینههای فکری از طریق آموزش و آگاهیدهی برای پذیرش و ترویج اصول و ارزشهای حقوق بشر در جامعه میباشد، تا در نهایت با ترویج و نهادینهسازی حقوق بشر، فرهنگ حرمتگذاری به انسان و حقوق وی ایجاد و پاسداری و صیانت از کرامت انسان به رسم زندگی تبدیل گردد. با درک این مهم، هدف بخش آموزش حقوق بشر توسعه، ترویج و نهادینهسازی حقوق بشر در افغانستان است. برای پذیرش و نهادینه شدن آرمان حقوق بشر آموزش و آگاهی دهی منحیث یک پیشرط مطرح است، هرایده و پدیدهای در جامعه در نور آگاهی معنا یافته و مجال پویایی و بالندگی مییابد.
اسلاید 6: اهداف و مقاصدتغییر ذهنیت مردم و زمینهسازی برای تحقق صلح مثبت:بر اساس تعریف مجمع عمومی سازمان ملل از آموزش حقوق بشر، هدف آموزش حقوق بشر در بر گیرنده تعلیم، تربیت و اطلاع رسانی با آرمان ایجاد یک فرهنگ جهانی حقوق بشر از طریق تشریک دانش، مهارتها و جهت دادن آرا و افکار جامعه در جهتهای چون: 1. ترویج و تقویت احترام به حقوق بشر؛ 2. حفظ کرامت و شکوفاسازی استعداد افراد جامعه؛ 3. گسترش آگاهی در زمینه مدارا و بردباری، برابری جنسیتی و دوستی میان همه ملل قطع نظر از مسائل جغرافیایی و فرهنگی (مانند نژادی، ملی، گروهی، دینی-مذهبی و زبانی)؛ 4. توانا سازی همه افراد برای مشارکت مؤثر در جامعه؛ 5. ایجاد و حفظ صلح میباشد.
اسلاید 7: برنامهها، فعالیتها و مکانیزم عملمبتنی بر برنامه استراتیژیک و پلان عمل کمیسیون، بخش آموزش حقوق بشر برای دستیابی به هدف، برنامهها، فعالیتهای ذیل را انجام میدهد:
اسلاید 8: برنامههای بخش آموزش حقوق بشربرنامههای این بخش در راستای پشتیبانی و ارتقاء ظرفیت مردم؛ دولت و نهادهای جامعه مدنی برای فهم حقوق بشر، اعمال، رعایت و احترام به آن از طریق آموزش، آگاهی دهی و توانمندسازی متمرکز است.برای اجرا و تطبیق برنامهها، فعالیتهای این بخش جهت تاثیر گذاری وسیعتر و موثرتر بر فضای عمومی، قرار ذیل بخشبندی میگردد!
اسلاید 9: بــخـشبـنــدی فـعـالیتهای بخش آموزش حقوق بشر2. کورسهای آموزشی3. سمینارهای علمی4. کار با رسانهها5. حمایت از نهادهای جامعه مدنی6. همکاری با موسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشی7. تجلیل از روزهای جهانی و ملی8. برگزاری جلسههای آموزشی9. ایجاد مرکزهای معلوماتی حقوق بشر در نهادهای آموزشی، مدنی، کتابخانهها و پوهنتونها و موسسات تحصیلات عالی10. کمک به مردم و به ویژه محصلین از طریق کتابخانه11. همکاری با وزارت معارف12. تهیه منابع آموزشی حقوق بشر: کتاب، دستنامهها، بروشور، پوستر...برگزاری کارگاههای آموزشی13. همکاری با نهادهای بین المللی
اسلاید 10: برگزاری کارگاههای آموزشی و گروههایمخاطب مردمنهادهای دولتیجامعه مدنی، رسانهها و علماارتقای ظرفیت همکارانموسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشیوزارتخانههاریاست حفظ محیط زیستارگانهای امنیتیمعارف و تحصیلات عالیحج و اوقاتو....
اسلاید 11: ۲. کورسهای آموزشی و گروههایمخاطب محصلین پوهنتونها، موسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشی
اسلاید 12: 3. سمینارهای علمی و گروههایمخاطب محصلیناستادان دانشگاههانهادهای جامعه مدنی و رسانههاعلما، نخبگان فکری، نویسندگان...
اسلاید 13: 4. کار با رسانههاصوتیرادیوهاتصویریتلویزیونهاچاپیمقاله، گزارشهای تحقیقیرسانههای اجتماعینظارت از رسانهها
اسلاید 14: 5. حمایت از نهادهای جامعه مدنیحمایت، تقویت و توانمندسازی نهادهای جامعه مدنی:الف. از طریق واگذاری کارگاههای آموزشی؛ب. دعوت در کارگاهها و راه اندازی کارگاههای ToT؛ج. اشتراک در جلسهها و برنامههای جامعه مدنی در موارد ذیربط( مثلاً دادخواهیها)
اسلاید 15: 6. همکاری با موسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشیحمایت، تقویت و آموزش در موسسات تحصیلات عالی، مراکز آموزشی و مدرسههای دینی و از اینطریق ترویج و نهادینهسازی ارزشهای حقوق بشر در جامعهالف. از طریق امضای تفاهمنامه با نهادهای مذکور، دادن مددمعاش برای استادانی که مضمون حقوق بشر را تدریس مینمایند؛ب. حساسسازی روئسای موسسات تحصیلات عالی در مورد حقوق بشر از طریق برگزاری سمینارهای علمی، راه اندازی برنامههای آموزشی و همچنان دعوت از روئسا، استادان، مدیران موسسات مذکور در برنامههای آموزشی کمیسیون در سطح بالا (هم به عنوان اشتراک کننده و هم به عنوان صحبت کننده).ج. ایجاد مراکز معلوماتی حقوق بشر و ارسال مواد آموزشی برای نهادهای مذکور
اسلاید 16: 7. تجلیل از روزهای جهانی و ملیتجلیل از 10دسامبر و روزملی قربانیان جنگ، در پوهنتون کابل 1393از روز ها و هفتههای مهم ملی مانند: روز ملی یاد بود از قربانیان جنگ، هفته تصویب قانون اساسی و... مثلاً از روز جهانی حقوق بشر، مطبوعات، اطفال، حقوق زنان، روز جهانی صلح، روز جهانی محو خشونت علیه زنان و...
اسلاید 17: 9. ایجاد مرکزهای معلوماتی حقوق بشر در نهادهای آموزشی، مدنی، کتابخانهها و پوهنتونها و موسسات تحصیلات عالیکتابخانه دفتر ساحوی مزارشریف، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستانکمیسیون با 14 کتابخانه و بیش از 21 هزار جلد کتاب و 86 مرکز معلوماتی حقوق بشر، تاسیس شده توسط بخش آموزش حقوق بشر در دانشگاه ها، موسسات تحصیلات عالی، کتابخانههای عامه، نهادهای دولتی و غیر دولتی منحیث رفرنس و ایجاد ارتباطات شبکهای در راستای توسعه و ترویج حقوق بشر برای مردم خدمت مینماید.
اسلاید 18: 10. کمک به مردم و به ویژه محصلین از طریق:دکندهارسیمیز دفترکتابتونبدون کتاب خواندن به آب ایستاده ماندن است.کسانی که فرهنگ کتابخوانی را ترویج می کنند، آگاهانه مردم را بسوی تحقق آرماناقرأ باسم ربک الذی خلق فرا می خوانند! الف. 14 کتابخانه کمیسیون و دهها مراکز معلوماتی حقوق بشر ایجاد شده در کتابخانهها، مراکزآموزشی؛ب. انترنت برای انجام تحقیقات علمی؛ج. راهنمایی در نوشتن مونوگرافهای تحصیلی شان.
اسلاید 19: 11. همکاری با وزارت معارفالف. همکاری در نظارت از مطابقت کتابهای درسی با معیارهای حقوق بشرب. برگزاری کارگاههای اختصاصی که تاکنون 4 کارگاه برای بیش از 100 نفر مولفین برگزار شده است. ج. برگزاری کارگاههای آموزشی برای استادان و دانشآموزان مکتبها
اسلاید 20: 12. تهیه منابع آموزشی حقوق بشر: کتاب، دستنامهها، بروشور، پوستر...الف. دستنامههای آموزشی حقوق بشر، صلحسازیب. دهها مورد بروشور، پوستر، کتابچه یاد داشته و....ج. دادن مواد به مراجعین(محصلین، پولیس، استادان، نهادهای جامعه مدنی، رسانهها ....)د. ترجمه مواد آموزشی در خصوص حقوق بشر و شریک ساختن آن با متقاضیان از طریق ویبسایت و...
اسلاید 21: 11. همکاری با ملل متحد و سازمانهای بین المللیدر مشوره، مواد و راه اندازی برنامه های آموزشی در خصوص حقوق بشر و سایر موارد بر حسب ضرورتمثلاً طی 6 ماه گذشته بخش آموزش حقوق بشر چند مورد همکاری داشته است، از جمله:راه اندازی کارگاه 3 روز برای 41 نفر از مسوولین و خبرنگاران رادیوهای محلی از سراسر افغانستانتجلیل از 10 دسامبر با UNDP؛نشر و توزیع موثر پوسترها، چادر و کتابچههای ویژه حقوق زنان با UNWOMEN
اسلاید 22: مکانیزم عمل بخش آموزش حقوق بشرانجام ملاقاتها و جلسههای هماهنگی با ارگانها و نهادهای دولتی و غیر دولتیامضای تفاهمنامهها، قراردادها و موافقتنامهها با نهادهای دولتی، غیر دولتی و نهادهای بین المللی در موارد ذیربط.مشارکت در برنامههای نهادهای دستاندرکار دولتی، مدنی و بین المللیطرح و برنامه ریزی کمپاینهای مشترک برای ترویج اصول و ارزشهای مدنی، حقوق بشر و صلح.این بخش برای زمینهسازی و تسهیل امور کاری اش قرار ذیل عمل میکند:
اسلاید 23: مکانیزم عمل بخش آموزش حقوق بشرپیگیری و تقویت آموزش حقوق بشر از طریق نظام آموزشی رسمی معارف، موسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشیایجاد و تقویت فعالیتهای آموزشی شبکهای از طریق همکاران، نهادهای مدنی، شبکههای رسانهای و نهادهای آموزشیهمکاری با نهادهای جامعه مدنی، کنشگران مدنی و نهادهای دولتیدادخواهی برای تغییر مثبت از طریق همکاری با نهادهای مدنی، رسانهها و نخبگان برای آگاهی مردم
اسلاید 24: برای تاثیرگذاری و موثریت بیشترچاپ و نشر اسناد بین المللی حقوق بشرمجموعه قوانیندستنامههای آموزشی حقوق بشر، حل منازعه و صلحسازینشر گزارشها از طریق فیسبوک و ویب سایت کمیسیون به آدرس www.aihrc.org.af که بسیاری از مطالب صفحهی ویب سایت را به خود اختصاص میدهد.چاپ و نشر گزارشهای سالانه و شش ماهه و گزارش فعالیتهای موضوعی
اسلاید 25: نحوهای تهیه مواد آموزشی حقوقبشرمواد آموزشی با شناسایی نیازهای آموزشی حقوق بشر از طریق: نیازسنجیها و ارزیابیهای بخش آموزش حقوق بشر؛تحقیقات ملی و موضوعی به راه انداخته شده توسط کمیسیون؛انجام بررسیهای سطح آگاهی موجود عامه در مورد حقوق بشر؛یافتههای نظارتی، ماموریتها و سفرهای همکاران بخشهای پروگرامی کمیسیون(بخش نظارت و بررسی، نظارت ساحوی، بخش زنان، اطفال، افراد دارای معلولیت و بررسی ویژه که در انجام ماموریت شان از ادارههای دولتی، مرزها، بررسی اسناد، شکایتهای مراجعین از ساحات مختلف در سراسر افغانستان معلومات گرد آوری میکنند)نظارت و تعقیب برنامههای رسانههامطالعهی مقالههای علمی و تحقیقیگزارشهای تحقیقی نهادهای دستاندرکار مدنی، دولتی و نهادهای بین المللی؛مشوره و مصاحبه با آگاهان امور، مسؤولین نهادهای ذیربط، دستاندرکاران نهادهای مدنی، استادان دانشگاهها و محققهاطراحی و برنامه ریزی گردیده و به طور مستدل و آگاهانه تهیه و در دسترس مردم قرار داده میشود.
اسلاید 26: چالشها فرا راروی آموزش حقوق بشربیسوادی و سطح پائین آگاهی عامه از قوانین و حقوق اساسی و حقوق بشرسوگیری و جهتگیری های ایدلوژیک و ناآگاهانه در برابر حقوق بشرضعف حاکمیت قانون، ارجحیت مصلحت ها و روابط بر ضوابط و بیثباتیادامه فرهنگ معافیت و قانون گریزی و زور گوئی هانا امنی و عدم تمایل دولت در تطبیق برنامه عمل عدالت انتقالیروند بطی و نا محسوس اصلاحات اداری و قضائیعدم اصلاحات، تعدیلات، و تجدید نظر روی قوانین که دهه ها قبل تصویب شده اندموجودیت فساد و رشوت و ظرفیت پائین کاری ارگانهای امنیتی و عدلی و قضائیبرداشت های ناصواب سیاسی از حقوق بشر، دموکراسی، جامعه مدنی و آزادی بیانکمرنگی اراده سیاسی در عمل برای حمایت لازم از نهادها و موسساتیکه صادقانه و متعهدانه برای دموکراسی، حقوق بشرو صلح فعالیت می نمایند. کمبود بودجه
اسلاید 27: برای مبارزه با چالشهابرای خوب آدرس کردن چالشها، حصول اطمینان از موثریت و دستیابی به بازدهها و پیامدهای متوقعهی مندرج در برنامه عمل، این بخش:الف. با ابتنا بر تشخیص نیازهای آموزشی، مواد آموزشی حقوق بشر را با توجه به سطح آگاهی و توانایی مخاطبها تهیه مینماید.ب. با یک تیم آموزشی 43 نفری همه آموزگاران ورزیده و آموزش دیده که مجهز با دانش و مهارتهای به روز هستند، در سطح ملی برنامههای آموزشی حقوق بشر را تطبق مینماید.ج. با جلب حمایت نهادهای مدنی، نهادهای اکادمیک و مردم؛د. برای ماندگارسازی و درونیسازی حقوق بشر، درضمن برنامههای آموزش حقوق بشر، از روشها و تکنیکهای مختلف مانند: راه اندازی کارگاههای هنری، تیاتر و نمایشنامهها، فلم و سپاتهای تلویزیونی، ساختن منارهای یادبود، راه اندازی نمایشگاهها...نقش رهبری کننده را در راستای ترویج و تحقق ارزشهای والای حقوق بشر انجام میدهد.
اسلاید 28: چند مورد دستآوردهای بخش آموزش حقوق بشردر 6 ماه گذشته با برگزاری 102 کارگاه آموزشی؛ 27 سمینار علمی؛401 جلسه آموزشی؛66 کنفرانس و تجلیل از روزهای ملی و بین المللی حقوق بشری؛5 دوره کورس آموزشی 10 روزه؛ و19 برنامه آموزش طفل به طفل؛ به تعداد 37595 نفر( 15758 زن، 20065 مرد، 1772 طفل) از اقشار مختلف مردم، دولت و جامعه مدنی در مورد حقوق بشر آموزش یافته اند. چنانچه در 12 سال بیش از 500000 (نیم ملیون) نفردر زمینۀ حقوق بشر آگاهی و آموزش دیده اند.
اسلاید 29: چند مورد دستآوردهای بخش آموزش حقوق بشردر این دوره 12145 دقیقه برنامه رادیویی و 1897 دقیقه برنامه تلوزیونی در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر تهیه و به نشر رسیده است. 50 مقاله و موضوعات مربوط به حقوق بشر چاپ و در صفحات اینترنتی و شبکه های اجتماعی نشر گردیده است. تعداد 26 مرکز منابع جدید ایجاد و 310 جلد کتاب جدید، جهت غنی تر شدن مراکز منابع کمیسیون خریداری شده است. طی یک و نیم سال گذشته بیش از ۱۲۰ جلد کتاب برررسی شده و کتابهای صنف اول تا چهارم در مطابقت با حقوق بشر تجدید نظر شده است.
اسلاید 30: بخش آموزش حقوق بشر با 55 دانشگاه، موسسات تحصیلات عالی، دارالمعلمین و مراکز آموزشی تفاهمنامه امضا کرده است، که مضمون حقوق بشر در نصاب درسی نهادهای مذکور گنجانده شده است. به تعداد 5290 نفر به شمول 2074 اناث و 3216 ذکور از مزایای این برنامه مستفید شدند. در همین رابطه، به طور مستمر کتابهای آموزشی معارف در مطابقت با آموزهها و معیارهای حقوق بشر(از لحاظ محتوا و تصویر) نظارت گردیده و پیشنهادهای اصلاحی در زمینه توسط همکاران صورت گرفته است.چند مورد دستآوردهای بخش آموزش حقوق بشربا 30 نهاد جامعه مدنی تفاهمنامه امضا گردیده که، و با حمایت و پشتیبانی مالی از آنها بیش از 33 کارگاه آموزشی از طریق نهادهای مذکور تطبیق گردیده است. کمیسیون با ارائه فرصت کارآموزی 3 ماهه برای 18 نفر از دانشجویان سال آخر دانشگاهها، مهارت های کار و فعالیت برای ترویج و توسعه حقوق بشر را فراهم ساخته است.
اسلاید 31: بخشهای پروگرامی کمیسیون عبارتند از:32بخش آموزش حقوق بشربخش حمایت و انکشاف حقوق اطفالبخش نظارت و بررسی از تخطی های حقوق بشربخش حمایت و انکشاف حقوق زنانبخش حمایت و انکشاف حقوق اشخاص دارای معلولیتدر اینجا بخش آموزش حقوق بشر: اهداف، برنامهها، مکانیسم عمل، فعالیتها، کارکردها و دستآوردهای آن را به معرفی میگیریم.
اسلاید 32: هدف بخش آموزش حقوق بشربرای نیل به یک جامعهای که درآن به حقوق بشر احترام گذاشته شود و کرامت آحاد افراد جامعه صیانت و پاسداری گردد، در قدم نخست باید فرهنگ متناسب آن ایجاد و تقویت گردد...از اینرو، هدف بخش آموزش حقوق بشر ذهینتسازی و ایجاد زمینههای فکری از طریق آموزش و آگاهیدهی برای پذیرش و ترویج اصول و ارزشهای حقوق بشر در جامعه میباشد، تا در نهایت با ترویج و نهادینهسازی حقوق بشر، فرهنگ حرمتگذاری به انسان و حقوق وی ایجاد و پاسداری و صیانت از کرامت انسان به رسم زندگی تبدیل گردد. با درک این مهم، هدف بخش آموزش حقوق بشر توسعه، ترویج و نهادینهسازی حقوق بشر در افغانستان است. برای پذیرش و نهادینه شدن آرمان حقوق بشر آموزش و آگاهی دهی منحیث یک پیشرط مطرح است، هر ایده و پدیدهای در جامعه در نور آگاهی معنا یافته و مجال پویایی و بالندگی مییابد.
اسلاید 33: اهداف و مقاصدتغییر ذهنیت مردم و زمینهسازی برای تحقق صلح مثبت:بر اساس تعریف مجمع عمومی سازمان ملل از آموزش حقوق بشر، هدف آموزش حقوق بشر در بر گیرنده آموزش و پرورش و اطلاع رسانی با آرمان ایجاد یک فرهنگ جهانی حقوق بشر از طریق تشریک دانش، مهارتها و جهت دادن آرا و افکار جامعه در جهتهای چون: 1. ترویج و تقویت احترام به حقوق بشر؛ 2. حفظ کرامت و شکوفاسازی استعداد افراد جامعه؛ 3. گسترش آگاهی در زمینه مدارا و بردباری، برابری جنسیتی و دوستی میان همه ملل قطع نظر از مسائل جغرافیایی و فرهنگی (مانند نژادی، ملی، گروهی، دینی-مذهبی و زبانی)؛ 4. توانا سازی همه افراد برای مشارکت مؤثر در جامعه؛ 5. ایجاد و حفظ صلح میباشد.
اسلاید 34: برنامهها، فعالیتها و مکانیزم عملمبتنی بر برنامه استراتیژیک و پلان عمل کمیسیون، بخش آموزش حقوق بشر برای دستیابی به هدف، برنامهها، فعالیتهای ذیل را انجام میدهد:
اسلاید 35: برنامههای بخش آموزش حقوق بشربرنامههای این بخش در راستای پشتیبانی و ارتقاء ظرفیت مردم؛ دولت و نهادهای جامعه مدنی برای فهم حقوق بشر، اعمال، رعایت و احترام به آن از طریق آموزش، آگاهی دهی و توانمندسازی متمرکز است.برای اجرا و تطبیق برنامهها، فعالیتهای این بخش جهت تاثیر گذاری وسیعتر و موثرتر بر فضای عمومی، قرار ذیل بخشبندی میگردد!
اسلاید 36: بــخـشبـنــدی فـعـالیتهای بخش آموزش حقوق بشر2. کورسهای آموزشی3. سمینارهای علمی4. کار با رسانهها5. حمایت از نهادهای جامعه مدنی6. همکاری با موسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشی7. تجلیل از روزهای جهانی و ملی8. برگزاری جلسههای آموزشی9. ایجاد مرکزهای معلوماتی حقوق بشر در نهادهای آموزشی، مدنی، کتابخانهها و پوهنتونها و موسسات تحصیلات عالی10. کمک به مردم و به ویژه محصلین از طریق کتابخانهها11. همکاری با وزارت معارف12. تهیه منابع آموزشی حقوق بشر: کتاب، دستنامهها، بروشور، پوستر...برگزاری کارگاههای آموزشی13. همکاری با نهادهای بین المللی
اسلاید 37: برگزاری کارگاههای آموزشی و گروههایمخاطب مردمنهادهای دولتیجامعه مدنی، رسانهها و علماارتقای ظرفیت همکارانموسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشیوزارتخانههاریاست حفظ محیط زیستارگانهای امنیتیمعارف و تحصیلات عالیحج و اوقاتو....
اسلاید 38: ۲. کورسهای آموزشی و گروههایمخاطب محصلین پوهنتونها، موسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشی
اسلاید 39: 3. سمینارهای علمی و گروههایمخاطب محصلیناستادان دانشگاههانهادهای جامعه مدنی و رسانههاعلما، نخبگان فکری، نویسندگان...
اسلاید 40: 4. کار با رسانههاصوتیرادیوهاتصویریتلویزیونهاچاپیمقاله، گزارشهای تحقیقیرسانههای اجتماعینظارت از رسانهها
اسلاید 41: 5. حمایت از نهادهای جامعه مدنیحمایت، تقویت و توانمندسازی نهادهای جامعه مدنی:الف. از طریق واگذاری کارگاههای آموزشی؛ب. دعوت در کارگاهها و راه اندازی کارگاههای ToT؛ج. اشتراک در جلسهها و برنامههای جامعه مدنی در موارد ذیربط( مثلاً دادخواهیها)
اسلاید 42: حمایت از نهادهای جامعه مدنیتطبیق کارگاه 3 روزه در ولایت لوگر توسط موسسه شهروند
اسلاید 43: 6. همکاری با موسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشیحمایت، تقویت و آموزش در موسسات تحصیلات عالی، مراکز آموزشی و مدرسههای دینی و از اینطریق ترویج و نهادینهسازی ارزشهای حقوق بشر در جامعهالف. از طریق امضای تفاهمنامه با نهادهای مذکور، دادن مددمعاش برای استادانی که مضمون حقوق بشر را تدریس مینمایند؛ب. حساسسازی روئسای موسسات تحصیلات عالی در مورد حقوق بشر از طریق برگزاری سمینارهای علمی، راه اندازی برنامههای آموزشی و همچنان دعوت از روئسا، استادان، مدیران موسسات مذکور در برنامههای آموزشی کمیسیون در سطح بالا (هم به عنوان اشتراک کننده و هم به عنوان پیشرنده برنامهها و صحبت کننده).ج. ایجاد مراکز معلوماتی حقوق بشر و ارسال مواد آموزشی برای نهادهای مذکور
اسلاید 44: 7. تجلیل از روزهای جهانی و ملیتجلیل از 10دسامبر و روزملی قربانیان جنگ، در پوهنتون کابل1393از روز ها و هفتههای مهم ملی مانند: روز ملی یاد بود از قربانیان جنگ، هفته تصویب قانون اساسی و...مثلاً از روز جهانی حقوق بشر، مطبوعات، اطفال، حقوق زنان، روز جهانی صلح، روز جهانی محو خشونت علیه زنان و...
اسلاید 45: 9. ایجاد مرکزهای معلوماتی حقوق بشر در نهادهای آموزشی، مدنی، کتابخانهها و پوهنتونها و موسسات تحصیلات عالیکتابخانه دفتر ساحوی مزارشریف، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستانکمیسیون با بیش از 20 هزار جلد کتاب و 14 کتابخانه در خدمت مردم
اسلاید 46: 10. کمک به مردم و به ویژه محصلین از طریق:دکندهارسیمیز دفترکتابتونبدون کتاب خواندن به آب ایستاده ماندن است.کسانی که فرهنگ کتابخوانی را ترویج می کنند، آگاهانه مردم را بسوی تحقق آرماناقرأ باسم ربک الذی خلق فرا می خوانند! الف. 14 کتابخانه کمیسیون و دهها مراکز معلوماتی حقوق بشر ایجاد شده در کتابخانهها، مراکزآموزشی؛ب. انترنت برای انجام تحقیقات علمی؛ج. راهنمایی در نوشتن مونوگرافهای تحصیلی شان.
اسلاید 47: 11. همکاری با وزارت معارفالف. همکاری در نظارت از مطابقت کتابهای درسی با معیارهای حقوق بشرب. برگزاری کارگاههای اختصاصی که تاکنون 4 کارگاه برای بیش از 100 نفر مولفین برگزار شده است. ج. برگزاری کارگاههای آموزشی برای استادان و دانشآموزان مکتبها
اسلاید 48: 12. تهیه منابع آموزشی حقوق بشر: کتاب، دستنامهها، بروشور، پوستر...الف. دستنامههای آموزشی حقوق بشر، صلحسازیب. دهها مورد بروشور، پوستر، کتابچه یاد داشته و....ج. دادن مواد به مراجعین(محصلین، پولیس، استادان، نهادهای جامعه مدنی، رسانهها ....)د. ترجمه مواد آموزشی در خصوص حقوق بشر و شریک ساختن آن با متقاضیان از طریق ویبسایت و...
اسلاید 49: 11. همکاری با ملل متحد و سازمانهای بین المللیدر مشوره، مواد و راه اندازی برنامه های آموزشی در خصوص حقوق بشر و سایر موارد بر حسب ضرورتمثلاً طی 6 ماه گذشته بخش آموزش حقوق بشر چند مورد همکاری داشته است، از جمله:راه اندازی کارگاه 3 روز برای 41 نفر از مسوولین و خبرنگاران رادیوهای محلی از سراسر افغانستانتجلیل از 10 دسامبر با UNDP؛نشر و توزیع موثر پوسترها، چادر و کتابچههای ویژه حقوق زنان با UNWOMEN
اسلاید 50: مکانیزم عمل بخش آموزش حقوق بشرانجام ملاقاتها و جلسههای هماهنگی با ارگانها و نهادهای دولتی و غیر دولتیامضای تفاهمنامهها، قراردادها و موافقتنامهها با نهادهای دولتی، غیر دولتی و نهادهای بین المللی در موارد ذیربط.مشارکت در برنامههای نهادهای دستاندرکار دولتی، مدنی و بین المللیطرح و برنامه ریزی کمپاینهای مشترک برای ترویج اصول و ارزشهای مدنی، حقوق بشر و صلح.این بخش برای زمینهسازی و تسهیل امور کاری اش قرار ذیل عمل میکند:
اسلاید 51: مکانیزم عمل بخش آموزش حقوق بشرپیگیری و تقویت آموزش حقوق بشر از طریق نظام آموزشی رسمی معارف، موسسات تحصیلات عالی و مراکز آموزشیایجاد و تقویت فعالیتهای آموزشی شبکهای از طریق همکاران، نهادهای مدنی، شبکههای رسانهای و نهادهای آموزشیهمکاری با نهادهای جامعه مدنی، کنشگران مدنی و نهادهای دولتیدادخواهی برای تغییر مثبت از طریق همکاری با نهادهای مدنی، رسانهها و نخبگان برای آگاهی مردم
اسلاید 52: برای تاثیرگذاری و موثریت بیشترچاپ و نشر اسناد بین المللی حقوق بشرمجموعه قوانیندستنامههای آموزشی حقوق بشر، روشهای حل منازعه و صلحسازینشر گزارشها از طریق فیسبوک و ویب سایت کمیسیون به آدرس www.aihrc.org.af که بسیاری از مطالب صفحهی ویب سایت را به خود اختصاص میدهد.چاپ و نشر گزارشهای سالانه و شش ماهه و گزارش فعالیتهای موضوعی
اسلاید 53: نحوهای تهیه مواد آموزشی حقوقبشرمواد آموزشی با شناسایی نیازهای آموزشی حقوق بشر از طریق: نیازسنجیها و ارزیابیهای بخش آموزش حقوق بشر؛تحقیقات ملی و موضوعی به راه انداخته شده توسط کمیسیون؛انجام بررسیهای سطح آگاهی موجود عامه در مورد حقوق بشر؛یافتههای نظارتی، ماموریتها و سفرهای همکاران بخشهای پروگرامی کمیسیون(بخش نظارت و بررسی، نظارت ساحوی، بخش زنان، اطفال، افراد دارای معلولیت و بررسی ویژه که در انجام ماموریت شان از ادارههای دولتی، مرزها، بررسی اسناد، شکایتهای مراجعین از ساحات مختلف در سراسر افغانستان معلومات گرد آوری میکنند)نظارت و تعقیب برنامههای رسانههامطالعهی مقالههای علمی و تحقیقیگزارشهای تحقیقی نهادهای دستاندرکار مدنی، دولتی و نهادهای بین المللی؛مشوره و مصاحبه با آگاهان امور، مسؤولین نهادهای ذیربط، دستاندرکاران نهادهای مدنی، استادان دانشگاهها و محققهاطراحی و برنامه ریزی گردیده و به طور مستدل و آگاهانه تهیه و در دسترس مردم قرار داده میشود.
اسلاید 54: چالشها فرا راروی آموزش حقوق بشربیسوادی و سطح پائین آگاهی عامه از قوانین و حقوق اساسی و حقوق بشرسوگیری و جهتگیری های ایدلوژیک و ناآگاهانه در برابر حقوق بشرضعف حاکمیت قانون، ارجحیت مصلحت ها و روابط بر ضوابط و بیثباتیادامه فرهنگ معافیت و قانون گریزی و زور گوئی هانا امنی و عدم تمایل دولت در تطبیق برنامه عمل عدالت انتقالیروند بطی و نا محسوس اصلاحات اداری و قضائیعدم اصلاحات، تعدیلات، و تجدید نظر روی قوانین که دهه ها قبل تصویب شده اندموجودیت فساد و رشوت و ظرفیت پائین کاری اعضای ارگانهای امنیتی و عدلی و قضائیبرداشت های ناصواب سیاسی از حقوق بشر، دموکراسی، جامعه مدنی و آزادی بیانکمرنگی اراده سیاسی در عمل برای حمایت لازم از نهادها و موسساتیکه صادقانه و متعهدانه برای دموکراسی، حقوق بشرو صلح فعالیت می نمایند. کمبود بودجه
اسلاید 55: برای مبارزه با چالشهابرای رسیدگی به چالشها، حصول اطمینان از موثریت و دستیابی به بازدهها و پیامدهای متوقعهی مندرج در برنامه عمل، این بخش:الف. با ابتنا بر تشخیص نیازهای آموزشی، مواد آموزشی حقوق بشر را با توجه به سطح آگاهی و توانایی مخاطبها تهیه مینماید.ب. با یک تیم آموزشی 43 نفری همه آموزگاران ورزیده و آموزش دیده که مجهز با دانش و مهارتهای به روز هستند، در سطح ملی برنامههای آموزشی حقوق بشر را طرح تطبق مینماید.ج. با حمایت نهادهای مدنی، نهادهای اکادمیک، علما و مردم؛د. برای ماندگارسازی و درونیسازی حقوق بشر، درضمن برنامههای آموزش حقوق بشر، از روشها و تکنیکهای مختلف مانند: راه اندازی کارگاههای هنری، تیاتر و نمایشنامهها، فلم و سپاتهای تلویزیونی، ساختن منارهای یادبود، راه اندازی نمایشگاهها... استفاده مینماید.
اسلاید 56: برای مبارزه با چالشهابخش آموزش حقوقبشر مواد آموزشی حقوقبشر را در روشنی: الف. قانون اساسی و سایر قوانین نافذه کشور؛ب. اسناد بین المللی حقوق بشرتهیه نموده و از آنها برای تحقق یک جامعهای کرامتمحور و صلحآمیز به کار میگیرد.
اسلاید 57: چند مورد دستآوردهای بخش آموزش حقوق بشردر 6 ماه گذشته با برگزاری 102 کارگاه آموزشی؛ 27 سمینار علمی؛401 جلسه آموزشی؛66 کنفرانس و تجلیل از روزهای ملی و بین المللی حقوق بشری؛5 دوره کورس آموزشی 10 روزه؛ و19 برنامه آموزش طفل به طفل؛ به تعداد 37595 نفر( 15758 زن، 20065 مرد، 1772 طفل) از اقشار مختلف مردم، دولت، محصلین و جامعه مدنی در مورد حقوق بشر آموزش یافته اند. چنانچه در 12 سال بیش از 500000 (نیم ملیون) نفردر زمینۀ حقوق بشر آگاهی و آموزش دیده اند.
اسلاید 58: چند مورد دستآوردهای بخش آموزش حقوق بشردر این دوره (6ماه نخست 93)، 12145 دقیقه برنامه رادیویی و 1897 دقیقه برنامه تلوزیونی در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر تهیه و به نشر رسیده است. 50 مقاله و موضوعات مربوط به حقوق بشر چاپ و در صفحات اینترنتی و شبکه های اجتماعی نشر گردیده است. تعداد 26 مرکز منابع جدید ایجاد و 310 جلد کتاب جدید، جهت غنی تر شدن مراکز منابع کمیسیون خریداری شده است. طی یک و نیم سال گذشته بیش از ۱۲۰ جلد کتاب برررسی شده و کتابهای صنف اول تا چهارم در مطابقت با حقوق بشر تجدید نظر شده است.
اسلاید 59: تسجیل مضمون حقوق بشر در نصاب آموزشی با همکاری بخش آموزش حقوق بشر در بیش از 55 دانشگاه، موسسات تحصیلات عالی، دارالمعلمین و مراکز آموزشی؛و امضای تفاهمنامهها و قراردادها با نهادهای تحصیلی فوق الذکر که به تعداد 5290 نفر به شمول 2074 اناث و 3216 ذکور از مزایای این برنامه مستفید شدند. در همین رابطه، به طور مستمر کتابهای آموزشی معارف در مطابقت با آموزهها و معیارهای حقوق بشر(از لحاظ محتوا و تصویر) نظارت گردیده و پیشنهادهای اصلاحی در زمینه توسط همکاران صورت گرفته است.چند مورد دستآوردهای بخش آموزش حقوق بشربا 30 نهاد جامعه مدنی تفاهمنامه امضا گردیده که با حمایت و پشتیبانی مالی از آنها تنها در سال 1393، بیش از 33 کارگاه آموزشی از طریق نهادهای مذکور تطبیق گردیده است. کمیسیون با ارائه فرصت کارآموزی 3 ماهه برای 18 نفر از دانشجویان سال آخر دانشگاهها، مهارت های کار و فعالیت برای ترویج و توسعه حقوق بشر را فراهم ساخته است.
اسلاید 60: نمونهای از پیامدهای عملیاز آشنایی با اصطلاح بندیوانی تا رهایی مردم از عذاب آناز زمان اشتراکم در کارگاه آموزشی حقوق بشر که در ولسوالی نادعلی برگزار شده بود، بیش از 2 ماه نمی گذرد، ولی ما و مردم این ولسوالی پس از برگزاری کارگاه مذکور، شاهد تغییرات مثبتی در عملکرد پولیس بوده ایم. چنانچه قبل از اشتراک در کارگاه، گرفتن مبلغ 200 افغانی به نام بندیوانی ]مقدار پولی که مسوولین نظارتخانه پولیس به بهانه تهیه آب و نان از بندی ها در برابر هر شب می گرفت[ به عرف رایج تبدیل شده بود؛ مشکل بی قانونی که خود به قانون تبدیل شده بود و نه مردم و نه خود پولیس آن را غیر قانونی می دانستند. حالا با سپری شدن حدود دو ماه از کارگاه، از یکطرف مردم خبر شده اند که اخذ پول بنام بندیوانی یک عمل غیر قانونی است و هم پولیس ها از گرفتن آن هراس دارند و فعلاً قضیه ای را سراغ نداریم تا از نزد کسی بنام بندیوانی پولی اخذ گردد. رهائی از مردم از این عذاب بندیوانی از برکت کمسیون مستقل حقوق بشر است.فرازی از سخنان یکتن از اشتراک کنندگان جلسه ارزیابی که قبلاً در کارگاه اشتراک کرده بوده است.
اسلاید 61: نمونهای از پیامدهای عملیدر یک نگاه گذرا در مورد محصول همکاری مشترک کمیسیون با ریاست محترم انکشاف نصاب تعلیمی می توان یاد آور شد که مواردی چون: صلح سازی، نهادینه سازی فرهنگ حقوق بشر و دموکراسی، حذف فرهنگ جنگ و خشونت و اصلاح ادبیات باقی مانده از دوران جنگ، برابری زن و مرد، مسائل مربوط به جنسیت، توسعه و رفاه، انتخابات، حق رأی، برابری شهروندان، معرفی نهادهای بین المللی حقوق بشر، معرفی قانون اساسی، نظام سیاسی مردمسالار و مقایسه آن با نظامهای غیر دموکراتیک، معرفی برخی نهادهای مدنی و کمیسیون مستقل حقوق بشر در برخی کتب، تأکید بر مفاهیم حقوق بشری هم چون کرامت انسانی، آزادی، نفی تبعیض از هر نوع آن، عدالت، توجه به محیط زیست سالم، آگاهی دهی در مورد اضرار مواد مخدر ، توجه به حقوق اقشار آسیب پذیر از جمله اطفال، اشخاص دارای معلولیت، زنان، افراد سالخوردگان، آگاهی دهی در مورد ماینها و مواد منفجر ناشده، حقوق کارگر و... در متون فعلی نصاب تعلیمی راه یافته است.گنجانیدن حقوقبشر در نظام آموزشی معارف کشور
اسلاید 62: برخی از موضوعات آموزشی که در کارگاهها تدریس میگردد: مفهوم و مبانی حقوق بشرمعرفی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستانحفظ محیط زیستحقوق بشر و حقوق شهروندیمبارزه با قاجاق و اختطاف انسانمبارزه با فساد اداریاسناد بین المللی حقوق بشر که افغانستان به آنها محلق شده و مسوولیت دولت در قبال آنهاحقوق بشر و جهان امروزصلح و حل منازعهحقوق زنانحقوق اطفالحقوق اشخاص دارای معلولیت و صدها عنوان دیگر!
اسلاید 63: تصویری از سمینارعلمی برگزار شدهدفتر ساحوی هرات، 1393
اسلاید 64: تصویری از سمینارعلمی در هلمند، سنبله 93
اسلاید 65: تصویری حمایت از جامعه مدنینظارت از تطبیق کارگاه واگذار شده به نهادهای جامعه مدنی، قریه سید آباد ولسوالی نادعلی
اسلاید 66: کارگاه ToT برایCSo از 29-31 سنبله93، لشکرگاه
اسلاید 67: نمونهی از کارگاههای برگزار شدهکارگاه جلوگیری از قاچاق و اختطاف انسان در ولایت خوستسرطان ۱۳۹۳
اسلاید 68: تصویری از همکاری با موسسات تحصیلات عالینظارت از جریان تدریس، موسسه تربیه معلم، ولایت هلمند، 9 قوس 1393
اسلاید 69: اعضای شورای علمای ولایت بدخشان، درجریان یک جلسهای هماهنگی نقش شان را در حمایت و نهادینه شدن ارزشهای حقوق بشری تاثیرگذارمیدانند، و بر حمایت از حقوق بشر تاکید ورزیدند. 27 جدی 1393
اسلاید 70: آگاهیدهی از طریق نصب بلبوردها در اماکن عمومی
اسلاید 71: ساختمان بناهای یادبود حقوق بشر در مراکز تعلیمی کشور:اولین بنای یادگاری در صحن پوهنتون کابل بمناسبت 10 دسمبر 2003 روز جهانی حقوق بشر (ماده 3 ا.ج.ح.ب.: هرفرد حق زندگی، آزادی و امینت شخصی دارد.)دومین بنای یادبود در صحن پوهنتون تعلیم و تربیه بمناسبت 10 دسمبر 2004 (8 حق اساسی در لسانهای ملی پشتو و دری و لسانهای محلی ازبکی، پشه ئی، بلوچی و نورستانی)
اسلاید 72: آبده اعلاميه جهاني حقوق بشر در صحن پوهنتون ولايت جوزجان سال تاسیس: ماه جدي 1391
اسلاید 73: بر شما باد صلح و سلامتی!
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.