اقتصاد و مالیتکنولوژی

بانکداری الکترونیک

صفحه 1:
پانکداری الکترونیک ‎Online‏ فناورى نوين در مديريت حساب ارائه دهنده (نوشتاری): رضا مالکی ارائه دهنده (گفتاری): علیر ضا محمد حسن زاده

صفحه 2:
6 مقایسه بانکداری الکترونیک و بانکداری سنتی

صفحه 3:
© پيشنهاد.نتیجه گیری,منابع

صفحه 4:
بانکداری الکترونیک پا برخط پا اینترنتی. عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فر آیندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک, در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند. به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست. یج و دستاورد های اساسی اینترنت و ]3 بانکداری الکترونیک است و بر اهمیت آن به دلیل افزایش روز افزون تعامل اقتصادی کشور ها با یکدیگر روزبروز افزوده می شود و بر مبنای تمایل بشر به راهکار های ساده تر. در انجام کار های مالی و اقتصادی نیز نیازمند بازنگری و نوآوری بعلاوه تسهیل در نظام بانکی می باشیم.

صفحه 5:
” آيا میدانید مزایای استفاده از بانکداری الکترونیک كت ‎fe‏ ” آيا میتوان این اطمینان را داشت که اطلاعات حساب بانکی ما در استفاده از خدمات الکترونیکی (اینترنت) در آمن باشد؟

صفحه 6:
در اواخر دهه ی 1360 بانک ها ی کشور به سیستم اتوماسیون عملیات بانکی و رایانه ای کردن ار تباطات خود توجه نشان دادند.حرکت به سمت بانکداری الکترونیکی ازاوایل دهه ی70 آغاز شد در خرداد۱۳۸۱مجموعه مقررات حاکم بر مرکز شتاب به تصویب رسید. بدین ترتیب اداره شتاب بانک مرکزی در ۱/۴/۱۳۸۱ تاسیس و با هدف فراهم کردن زیر ساخت بانکداری الکترونیکی آغاز به کار کرد. شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاه های خود پرداز سه بانک رسماً متولد شدبانکهای کشاورزی, توسعه صادرات و صادارت ایران در این طرح حضورداشتند وبانکهای خصوصی سامان وکارآفرین نیزدرخواست کردند که در آزمایشهای اولیه شتاب حضورداشته باشند). درحال حاضربیشتربانکهای ایران بطورمستقیم طرحهای با نکداری الکترونیکی خود را پیش برده و می برند. بانک ملی با طرح سیبا, بانک صادرات با طرح سپهر, بانک رفاه با طرح جاری همراه. بانک کشاورزی با طرح مهر. بانک ملت با طرح جام و بانکهای خصوصی با طرح بانکداری ۲۴ ساعته و به صورت مجزا و منفرد. با نکداری الکترونیکی را درحوزه تحت پوشش خود تجربه کرده و می کنند.

صفحه 7:
بانکداری الکترونیکی شیوه ای از بانکداری است که در آن مشتری در انه روز و بدون حضور فیزیکی در شعب بانک با استفاده ارس رو كان امن الكترونيك كه انك در اخبیار وی قزار می‌دهد: از خدمات بانکی استفاده نماید . برای برخی از مشتریان . بانکداری الکترونیکی به معنی دسترسی ۲۴ ساعته به موجودی حساب بانکی از طریق دستگاه خودپرداز می‌باشد. در صورتیکه بانکداری الکترونیکی شامل خدمات مختلف بانکی است که به صورت غیر حضوری از طریق درگاه های مختلف ( نظیر پایانه فروش ۰ اينترنت . خودیرداز :تلفن ثابت و همراه و ... ( قابل ارایه می‌باشد .

صفحه 8:
امروزه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک از سوی بانک ها باعث رضایت مردم شده است چرا که مردم با استفاده از این خدما: نیازی به مراجعه به شعبه های بانکی برای انجام امور بانکی و ۱ صف ها طولانی ندارند. از اين سو افراد بسیاری به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ترغیب ميشوند. یکی از برترین خدمات الکترونیکی که میتونه همه نیاز های بانکداری ما را برطرف کُند استفاده از بانکداری اینترنتی یا مجازی می باشد. ار در ۲ امروزه در بيشتر شرکتها و سازمان های دولتی به صورت الکترونیکی جا به جا می شوند. سوء استفاده از ضعف های امنیتی بانک ها و ناآگاهی کاربران می تواند باعث نفوذ هکرها به حساب های بانکی شود

صفحه 9:
کر و هن ۱ ‎ge‏ سای ات وت !

صفحه 10:
مزاياي سیستم در سطح ملي استفاده از بانکداري الكترونيكي موجب کاهش آلودگي هوا . مصرف سوخت و ترافيك ( بدلیل عدم نياز به مراجعه حضوري مشتریان به شعب موسسات مالي ) ۰ کاهش هزینه هاي بهداشت و درمان» کاهش هزینه هاي چاپ اسکناس ناشي از فرسودگي اسکناس و ... مي‌شود مزایا سیستم براي کاربر کاهش هزینه هاي رفت و آمد ۰ جلوگيري از اتلاف وقت . کاهش احتمال بروز بيماري ( بدلیل عدم نیاز به تماس با يول نقد و كمتر در معرض آلودگي قرار گرفتن ) ۰ سهولت استفاده از خدمات بانكي . استفاده بهینه ركان : هن رب معط آشاامتیتی ناشی از حمل پول نقد (مانند دستبرد ء سرقت. مفقود شدن بول و )۰ انتتفاده از خدمات بانكي بدون مجدودیت مکان و زمان و مزایا براي موسسه مالي کاهش هزینه هاي عملياتي و هزینه تمام شده خدمات بدلیل عدم نیاز به شعبه فيزيکي , امکان فعالیت و ارایه خدمات بدون محدودیت مکاني و زماني . افزایش منایع ۰ مميزي و کنترل ساده تر تراکنش ها . کاهش مخاطرات امنيتي ناشي از پول رساني و

صفحه 11:
خطرهای امنیتی در نظام بانکداری جدید افراد می توانند با بدست آوردن رمز ک به حسابهاى اشخاص حمله يا آنها را ازاعتبار ساقط نمايند. بايد كفت که درنظام بانکداری سنتی به دلیل ماشینی بودن سيستم و يادستى بودن آن .فقط متضديان اموربانكى به حسابهاى مشتريان دسترسى داشتند و از اين نظر ميزان اين نوع خطرهاى امنيتى براى حسابهاى افراد و شركتها بسياربايين بود. ناآشنایی با فناوری عده کثیری ازافراد جامعه با این شیوه بانکداری الکترونیکی آشنایی ندارند که از نبود آموزشهای عمومی وزمینه های لازم فرهنگی واجتماعی ناشی می شود. برای متداول شدن این شیوه بنکداری و استفاده مشتریان ازآن جه برگزاری دوره های آموزش شیوه کار با نظام خدمات الکترونیکی نیاز است. ازسایر معایب پانکذاری الکترونیکی می توان به مارد زیر اشارهنمود: ‎Pile sss Eee,‏ 7 نبودن اینترنت پرسرعت ودائمی دربرخی از کشورها ازجمله کشورخودمان تگفاوی است به جرات می توان گفت که بانکداری اما با وجود مشکلاتی که پیش روی این الکترونیکی نقش عمده ای درایجاد رقاه مشتریان :کاهش هزینه های حاصل از آن وهمچنین صرفه جویی دروقت مردم جامعه رادربردارد

صفحه 12:
بانکداری سنتی و الکتر ونیکی مقانسه م بازار محدود ‎١(‏ ز نظر مكانى ) ارايه خدمات محدود ارایه خدمات به يك شکل خاص 200100 ee eae ea 20111001 ‎(eee een‏ 055052 ارايه خدمات بر اساس نياز و سفارش مشترى متکی بر تجهیزات و فناوری های نوین کارکرد بدون محدودیت زمانی ساختار مبتتی بر رایانه که باعث کاهش مصرف کاغذ و کاهش نیروی انسانی می شود .

صفحه 13:
بانكدارى مجازق

صفحه 14:
ه ورود به سایت بانکداری اینترنتی: دارندگان حسابهای متمرکز بانک ملت که متقاضی دریافت سرویس خدمات بانکداری اینترنتی می باشند می توانند با مراجعه به شعبه افتتاح کننده حساب خود نسبت به فعال سازی آن اقدام و شناسه مشتری و رمز ورود خود را دریافت نمایند . جهت دسترسی به سایت بانکداری اینترنتی. بایستی به سایت بانک ملت به آدرس .۲۷۲۷۲۸۰۵۳1۳61131 مراجعه و گزینه ورود به سایت بانکداری اینترنتی را کلیک نمایند.

صفحه 15:
خدمات قابل ارائه بر روی سایت بانکداری اینترنتی 3 > > اذ 411 +5 ذه 4ك 00 انتقال وجه بين بانكي از طريق سحاب. ياياء ساتنا أمكان قريافت بنج + ده وى كردش آخر حساب امكان دريافت دويست كردش با فرمت مورد نظر شامل ‎Excel, Word, HTML, PDF‏ .+ شناسایی واریز کنندگان وجه به حساب جام از طریق درج نام واریز کننده در صورتحساب امکان تایید اطلاعات چک از قبیل سریال. مبلغ و تاریخ به منظور اطمینان از صحت عملیات و پیشگیری از جعل چک. استعلام وضعیت چک به منظور اطلاع وضعیت برگ های دسته چک اعم از پاس شده. پاس نشده. برکشت شده و ... امکان غیر فعال سازی ملت كارت در صورت مققودی و یا سرقت. پرداخت اقساط حواله منظم خرید شارژ سیم کارت اعتباري

صفحه 16:
0% “seme “Elune ste OFT 8 تسس |

صفحه 17:

صفحه 18:
با عنایت به اينکه هم اکنون در اکثر گوشی های تلفن همراه امکان نصب نرم افزارهای جانبی وجود دارد در اين راستا مشتریان بایستی پس از فعال سازی سرویس مورد بحث و دریافت رمز عبور از شعبه افتتاح کننده حساب با مراجعه سایت اینترنتی بانک ملت به و با ولو رین نشانی کلیک بر روی گزینه ورود به بانکداری اینترنتی و انتخاب ورود به سایت همراه بانک ملت نسبت به دریافت نرم افزار مربوطه و کلید تبادل (رمز 45 رقمی) . اقدام نمایند بانك ملت bank mellat” Mellat Mobile Bank

صفحه 19:
خاطر نشان می سازد پس از نصب این نرم افزار در گوشی تلفن همراه. آیکون برنامه به لیست برنامه های موجود در گوشی اضافه خواهد شد. در این راستا مشتریان محترم جهت اجرای برنامه بایستی بر روی آیکون " همراه بانک شایان ذکر است در اولین اجرای برنامه بایستی تنظیماتی که در صفحه نمایش تلفن همراه ظاهر می گردد. توسط مشتریان محترم تکمیل و سپس نصب به ذخیره سازی تنظیمات اقدام نمایند. تنظیمات اشاره شده عبارتند از رمز 11( زقز4 رفس كذ له هنكام فعال سازی,سرویس توسط شعبه به مشترى ارائه كرديده است) و تكرار رمز ياد شده. كليد تبادل (رمز 16 رقمى که از سابت پیامک بانک ملت اخذ گردیده است)

صفحه 20:
خدمات موبایل بانک: ۲ موجودی 3 سه گردش آخر حساب ”احم كسا يرداخت قبض 7 شارژ سیم کارت اعتباری 7 تابید واستعلام چک

صفحه 21:
۱ جهت ورد ین به تم افزار همره رانک بروى لوكو باذك ملت كليك كنيد 28 اب ۳۰ اس ‎ue‏ ۲ رم ورودی که از شمه دیافت ارا وار كرده و كزينه ورود را اتتخاب. | تمایید ‎i‏ ‏۳ جهت پرداخت قبض خود كزينه برداخت قبوض را انتخاب نمابيد. + حسابى را كه لزان قصد برداخت قبضى :زا تاريد فتتخاب نماريد. 0 ف بر روى كزينه ارسال كليك كنيد شناسه قبضي» شتسه يرداخت و مبلغ برداختى را وأردكرده و كزيته ارسال رتخاب نماد ¥ برروی کلمه ۷۵5 کلیک كنيد

صفحه 22:
بانک ملت در ومتاینیل بهاهدافخود ,در جهت. ارفاه حال خنئ مشتريان ممحترم »نين وسيل لزاله خدهائق تلفنياتك قود را به صورت متمركز ويا ويزكى على ذيل أعلام مى نمايد. شمابه عنون صلحيه حسب هلق متم ركز بذك ملت م ويد بامرلجعه به شبه لفتاح كثلد حساب و تكميل قرم هرخولست و دريافت كلمه عبور لز متصدى حساب هاى متمركز شعيد » در تعامى لوقات شيائه روزحتى إيام تعطيل يوسيله تلقن از أخرين اطلاعات ماتده حساب هاى متمركز «كردش جناي مه موس و ار م لا

صفحه 23:
اک ملت بو هت وف عا لما نكري ملحرم وستؤاك كستردن فرهنگ باتكدارى الكتروتيكى امكان برداخت قيوض را لز طريق ‎AS‏ ‏كارتهاى بانكى عضو شتاب قراهم نموده است. دارندكان كارتهاى عضو شتاب می تاد مراجمه به سايت إيتنقتى باذك ملت و وارد كردن شهاره ارقم كارت خود يدون محدوديت نوع جنات وباذك مريوطه اقدام به برداخت قبوض خود نمايند. خاطر نشان مى نمايد كه جيهت اتجام اين عمليات فيا ‎djs‏ مه مس م۱ کم اعد رط ل ع عرد صا ی ‎ole‏ مه توشیح فده شنه اس ‎

صفحه 24:
شما می توانید با عضویت در "باشگاه مشتریان بانک ملت" از جوایز ارزنده ویژه اعضاء بهره مند گردید.این پاداشها در قالب طرح ها و جشنواره های باشگاه مشتریان بانک ملت قابل ارائه به شما ی بانک ملت. اولین طرح اراته شده در "باشگاه مشتریان بانک ملت" می باشد.در اين طرح علاوه بر اینکه از خدمات الکترونیک بانک ملت بهره مند می شوید. همزمان امتیازات محاسبه وبراى شما لحاظ مى كردد. با د ن افكان استخات واريز ا ات باتکی ویژه اعضاء را خواهید داشت. حد نصاب امتیازها: پاداشها و تسهیلات ۱ .را در جدول زیر مشاهده نماپید تسییلات 60۰0000000 ریالی با نرخ بیرء 9006 doo oo oe 9006 ‏با نرخ بهره‎ hy POOOOOOO cds oO

صفحه 25:
ابید به ازاء 10.004 ۳ ‎as‏ هد 12:00 خرید از دستكاه كارتخوان ‏به ازاء هر تراکنش برداخت غير حضوری قبوض ازاء ‏زاء هد ۹۳00 _ خرید انترنتی ‏به ازاء هر 600,000 ‎ ‏شارث كيف بول الكترونيكى كارت سوخت ‏ريال ‏© امتياز 0 به‌ازاه هر تراکنش پرداخت غیرحضوری اقساط ‏ازا. ‏538 .2 ا نر يرداغت غيرحشورى اقساط زودقر از موهد امتياز 0 بهازاء هر یک تفر دعوت از دوستان تا ‎HOO‏ ‏© تيار 2 بدازاء هر يك نفر دعوت از دوستان از 0© نفر تا 00 © امتيازن ه بدازاءهر تراكنش يرداخت اينترنتى اقساط ساير مشتريان ‎ ‎

صفحه 26:

صفحه 27:
ت پیشنهاد می گردد برای گسترش بانکداری الکترونیک اقدامات زیر انچام پذیرد . 1- فراهم آوردن شرایط ایجاد و گسترش بهتر پول الکترونیکی 2- تحت پوشش قرار دادن شبکه بی سیم برای افزایش کار و امنیت اطلاعات و دسترسی همگان به اینترنت پرسرعت . 3-شناسایی تجارت کشورهای موفق در پیاده سازی بانکداری الکترونیک 4- فراهم آوردن شرایط لازم و کافی برای فرهنگ سازی جهت استفاده از فناوربهای جدید. 5- ایجاد امنیت و اعتماد وضع قوانین و مقررات . تدوین استانداردهای تجارت 6- فراهم شدن ایجاد ارتباط منسجم و یکپارچه بین همه بانکها و گسترش بانکداری الکترونیک .

صفحه 28:
"۲ با توجه به رشدی که بانکداری الکترونیک طی تنها کمتر از 3 دهه تجربه کرده است می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه چندان دور بانکداری سنتی جایگاه خود را در مبادلات مالی از دست بدهد و تنها به خاطره‌ای در ذهن‌ها تبدیل شود. استقرار بانکداری الکترونیک یکی از مسائل مهمی است که امروز از ضروربات صنعت نوین بانکداری به حساب می آید گسترش این روند برای بانک ها هم یک تهدید است و هم یک فرصت . بانکهایی که ارائه همگانی این گونه خدمات با شکست مواجه شوند در معرض خطر از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان خود قرار خواهند گرفت و بانکهایی که با سرعت به سوی ارائه و ارتقاء خدمات برخط (0101186) می روند فرصت آن را خواهند داشت که مشتریان بیشتری جذب کنند . مناطق جغرافیایی وسیع تری را تحت پوشش قرار دهند و اعتبار خود را در رابطه با مشتریان افزایش دهند . در بانک های پیشرو در خدمات بانکداری الکترونیک , کانال های مختلف بانکداری با هم و سیستم های جزیره ای یکپارچه می شود سپس مدیریت اطلاعات و تباط با مشتريان بهبود مى بابد و رضایت مشتریان . صرفه جویی در هزینه ها و تولید درآمد بیشتر برای بانک ها . را به همراه خواهد داشت

صفحه 29:
http://fa.wikipedia.org http://www.tafahomnews.com www.ebg.ir Bankmellat.ir

صفحه 30:
با تشکر از توجه شما

‏Online ‏banking ‏New technology of administratorship counting مالكي رضا مالكي (نوشتاري) :رضا دهنده (نوشتاري): ارائه دهنده ارائه زاده حسن زاده محمد حسن عليرضا محمد (گفتاري) :عليرضا دهنده (گفتاري): ارائه دهنده ارائه سرفصل مطالب 1 مقدمه 2 سوال؟ 3 تاريخچه 4 تعريف بانكداري الكترونيك 5 3 مزاياي بانكداري الكترونيك 6 4 معايب بانكداري الكترونيك 7 مقايسه بانكداري الكترونيك و بانكداري سنتي سرفصل مطالب 7 بانكداري مجازي 8 موبايل بانك 9 3 تلفن بانك 14 0 دريافت رمز اينترنتي كارت 13 1 باشگاه مشتريان بانك ملت 14 2 پيشنهاد،نتيجه گيري،منابع مقدمه بانكداری الکترونیک یا برخط یا اینترنتی ،عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک ،در هر ساعت از شبانه روز ( ۲۴ساعته) از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند. به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطالعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست. از نتایج و دستاورد های اساسی اینترنت و ITبانکداری الکترونیک است و بر اهمیت آن به دلیل افزایش روز افزون تعامل اقتصادی کشور ها با یکدیگر روزبروز افزوده می شود و همچنین بر مبنای تمایل بشر به راهکار های ساده تر ،در انجام کار های مالی و اقتصادی نیز نیازمند بازنگری و نوآوری بعالوه تسهیل در نظام بانکی می باشیم. سوال؟ آیا تا به حال سعي كرده ايد كه از بانكداري الكترونيك استفاده كنيد؟ آیا ميدانيد مزاياي استفاده از بانكداري الكترونيك چيست؟ آيا ميتوان اين اطمينان را داشت كه اطالعات حساب بانكي ما در استفاده از خدمات الكترونيكي (اينترنت) در امن باشد؟ تاريخچه در اواخر دهه ی 1360بانک ها ی کشور به سیستم اتوماسیون عملیات بانکی و رایانه ای کردن ارتباطات خود توجه نشان دادند.حرکت به سمت بانکداری الکترونیکی ازاوایل دهه ی 70آغاز شد در خرداد۱۳۸۱مجموعه مقررات حاکم بر مرکز شتاب به تصویب رسید .بدین ترتيب اداره شتاب بانک مرکزی در ۱/۴/۱۳۸۱تاسیس و با هدف فراهم کردن زیر ساخت بانکداری الکترونیکی آغاز به کار کرد .شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاه های خود پرداز سه بانک رسم ًا متولد شد(بانک­های کشاورزی ،توسعه صادرات و صادارت ایران در این طرح حضورداشتند وبانکهای خصوصی سامان وکارآفرین نیزدرخواست کردند که درآزمایش­های اولیه شتاب حضورداشته باشند) .درحال حاضربیشتربانکهای ایران بطورمستقیم طرحهای با نکداری الکترونیکی خود را پیش برده و می برند .بانک ملی با طرح سیبا ،بانک صادرات با طرح سپهر ،بانک رفاه با طرح جاری همراه ،بانک کشاورزی با طرح مهر ،بانک ملت با طرح جام و بانکهای خصوصی با طرح بانکداری ۲۴ساعته و به صورت مجزا و منفرد ،با نکداری الکترونیکی را درحوزه تحت پوشش خود تجربه کرده و می کنند. تعريف بانكداري الكترونيك بانكداري الكترونيكي شيوه اي از بانكداري است كه در آن مشتري در كليه ساعات شبانه روز و بدون حضور فيزيكي در شعب بانك با استفاده از سرويس هاي امن الكترونيكي كه بانك در اختيار وي قرار مي‌دهد ، از خدمات بانكي استفاده نمايد . براي برخي از مشتريان ،بانكداري الكترونيكي به معني دسترسي 24 ساعته به موجودي حساب بانکي از طريق دستگاه خودپرداز مي‌باشد .در صورتيكه بانكداري الكترونيكي شامل خدمات مختلف بانكي است كه به صورت غير حضوري از طريق درگاه هاي مختلف ( نظير پايانه فروش ، اينترنت ،خودپرداز ،تلفن ثابت و همراه و ) ...قابل ارايه مي‌باشد . بانكداري الكترونيك امروزه ارائه خدمات بانكداري الكترونيك از سوي بانك ها باعث رضايت مردم شده است چرا كه مردم با استفاده از اين خدمات ديگر نيازي به مراجعه به شعبه هاي بانكي براي انجام امور بانكي و انتظار در صف ها طوالني ندارند. از اين سو افراد بسياري به استفاده از خدمات بانكداري الكترونيك ترغيب ميشوند. یکی از برترين خدمات الكترونيكي که ميتونه همه نياز هاي بانكداري ما را برطرف كند استفاده از بانكداري اينترنتي يا مجازي مي باشد. امروزه در بيشتر شركتها و سازمان هاي دولتي به صورت الكترونيكي جا به جا مي ش!وند. سوء استفاده از ضعف های امنیتی بانك ها و ناآگاهی کاربران مي تواند باعث نفوذ هكرها به حساب هاي بانكي شود مزاياي بانكداري الكترونيك مزاياي بانكداري الكترونيك مزاياي سيستم در سطح ملي استفاده از بانكداري الكترونيكي موجب كاهش آلودگي هوا ،مصرف سوخت و ترافيك ( بدليل عدم نياز به مراجعه حضوري مشتريان به شعب موسسات مالي ) ،كاهش هزينه هاي بهداشت و درمان ،كاهش هزينه هاي چاپ اسكناس ناشي از فرسودگي اسكناس و ...مي‌شود . مزايا سيستم براي كاربر كاهش هزينه هاي رفت و آمد ،جلوگيري از اتالف وقت ،كاهش احتم>ال بروز بيماري ( بدليل عدم نياز به تم>اس با پول نقد و کمتر در معرض آلودگي قرار گرفتن ) ،سهولت استفاده از خدمات بانكي ،استفاده بهينه از زمان ،كاهش ريسك مخاطرات امنيتي ناشي از ح>مل پول نقد (مانند دستبرد ،سرقت ،مفقود شدن پول و ،)...استفاده از خدمات بانكي بدون محدوديت مكان و زمان و ... مزايا براي موسسه مالي كاهش هزينه هاي عملياتي و هزينه تمام شده خدمات بدليل عدم نياز به شعبه فيزيكي ،امكان فعاليت و ارايه خدمات بدون محدوديت مكاني و زماني ،افزايش منابع ،مميزي و کنترل ساده تر ترا>کنش ها ، کاهش مخاطرات امنيتي ناشي ا>ز پول رساني و ... معايب بانكداري الكترونيك خطرهای امنیتی در نظام بانکداری جدید افراد می توانند با بدست آوردن رمز اشخاص ازحسابهای آنان برداشت کنند و یا به طورکلی به حسابهای اشخاص حمله یا آنها را ازاعتبار ساقط نمایند .باید گفت که درنظام بانکداری سنتی به دلیل ماشینی بودن سیستم و یادستی بودن آن ،فقط متصدیان اموربانکی به حسابهای مشتریان دسترسی داشتند و از این نظر میزان این نوع خطرهای امنیتی برای حسابهای افراد و شرکتها بسیارپایین بود. ناآشنایی با فناوری عده کثیری ازافراد جامعه با این شیوه بانکداری الکترونیکی آشنایی ندارند که از نبود آموزشهای عمومی وزمینه های الزم فرهنگی واجتماعی ناشی می شود .برای متداول شدن این شیوه بانکداری و استفاده مشتریان ازآن ،به برگزاری دوره های آموزش شیوه کار با نظام خدمات الکترونیکی نیاز است. ازسایر معایب بانکداری الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود: دسترسی هکرها به حسابهای اشخاص نبودن اینترنت پرسرعت ودائمی دربرخی ازکشورها ازجمله کشورخودماناما با وجود مشکالتی که پیش روی این شیوه بانکداری است به جرات می توان گفت که بانکداری الکترونیکی نقش عمده ای درایجاد رفاه مشتریان ،کاهش هزینه های حاصل از آن وهمچنین صرفه جویی دروقت مردم جامعه رادربردارد. بانكداري سنتي و الكترونيكي مقايسه بانكداري مجازي بانكداري مجازي نحوه ورود به سایت بانکداری اینترنتی: دارندگان حسابهای متمرکز بانک ملت که متقاضی دریافت سرویس خدمات بانکداری اینترنتی می باشند می توانند با مراجعه به شعبه افتتاح کننده حساب خود نسبت به فعال سازی آن اقدام و شناسه مشتری و رمز ورود خود را دریافت نمایند . جهت دسترسی به سایت بانکداری اینترنتی ،بایستی به سایت بانک ملت به آدرس www.bankmellat.irمراجعه و گزینه ورود به سایت بانکداری اینترنتی را کلیک نمایند. بانكداري مجازي خدمات قابل ارائه بر روی سایت بانکداری اینترنتی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ انتقال وجه بين بانكي از طريق سحاب ،پايا ،ساتنا امکان دریافت پنج ،ده و سی گردش آخر حساب امکان دریافت دویست گردش با فرمت مورد نظر شامل •. Excel, Word, HTML, PDF شناسایی واریز کنندگان وجه به حساب جام از طریق درج نام واریز کننده در صورتحساب امکان تایید اطالعات چک از قبیل سریال ،مبلغ و تاریخ به منظور اطمینان از صحت عملیات و پیشگیری از جعل چک. استعالم وضعیت چک به منظور اطالع وضعیت برگ های دسته چک اعم از پاس شده ،پاس نشده، برگشت شده و ... امکان غیر فعال سازی ملت کارت در صورت مفقودی و یا سرقت. امکان ثبت نام عمره پرداخت قبوض امکان افتتاح حساب الکترونیک پرداخت اقساط حواله منظم خريد شارژ سيم كارت اعتباري بانكداري مجازي بانكداري مجازي موبايل بانك ‏ با عنایت به اینکه هم اکنون در اکثر گوشی های تلفن همراه امکان نصب نرم افزارهای جانبی وجود دارد ،در این راستا مشتریان بایستی پس از فعال سازی سرویس مورد بحث و دریافت رمز عبور از شعبه افتتاح کننده حساب با مراجعه سایت اینترنتی بانک ملت به و با www.bankmellat.irنشانی کلیک بر روی گزینه ورود به بانکداری اینترنتی و انتخاب ورود به سایت همراه بانک ملت نسبت به دریافت نرم افزار مربوطه و کلید تبادل (رمز 16رقمی) .اقدام نمایند موبايل بانك خاطر نشان می سازد پس از نصب این نرم افزار در گوشی تلفن همراه ،آیکون برنامه به لیست برنامه های موجود در گوشی اضافه خواهد شد .در این راستا مشتریان محترم جهت اجرای برنامه بایستی بر روی آیکون " همراه بانک ملت" کلیک نمایند. شایان ذکر است در اولین اجرای برنامه بایستی تنظیماتی که در صفحه نمایش تلفن همراه ظاهر می گردد ،توسط مشتریان محترم تکمیل و سپس نصب به ذخیره سازی تنظیمات اقدام نمایند .تنظیمات اشاره شده عبارتند از رمز همراه بانک (رمز 4رقمی که به هنگام فعال سازی سرویس توسط شعبه به مشتری ارائه گردیده است) و تکرار رمز یاد شده ،کلید تبادل (رمز 16رقمی که از سایت پیامک بانک ملت اخذ گردیده است) موبايل بانك خدمات موبايل بانك: موجودي سه گردش آخر حساب انتقال حساب پرداخت قسط پرداخت قبض شارژ سيم كارت اعتباري تاييد واستعالم چك موبايل بانك تلفن بانك دريافت رمز اينترنتي كارت باشگاه مشتريان بانك ملت شما می توانید با عضویت در "باشگاه مشتریان بانک ملت" ،از جوايز ارزنده ویژه اعضاء بهره مند گردید.این پاداشها در قالب طرح ها و جشنواره های باشگاه مشتریان بانک ملت قابل ارائه به شما .مشتریان عزیز می باشند طرح امتیازی بانک ملت ،اولین طرح ارائه شده در"باشگاه مشتریان بانک ملت" می باشد.در این طرح عالوه بر اینکه از خدمات الکترونیک بانک ملت بهره مند می شوید ،همزمان امتیازات محاسبه وبرای شما لحاظ می گردد .با دستیابی به امتیاز های معین امکان انتخاب واریز نقدی و یا تسهیالت بانکی ویژه اعضاء را خواهید داشت .حد نصاب امتیازها ،پاداشها و تسهیالت این طرح .را در جدول زیر مشاهده نمایید واریز نقدی امتياز تسهيالت تسهیالت 20،000،000ریالی با نرخ بهره %15 1,000,000 ریالی 100 تسهیالت 40،000،000ریالی با نرخ بهره %15 2,000,000 ریالی 20 0 باشگاه مشتريان بانك ملت سقف امتیاز امتیا ز توضیحات نوع خدمت 10امتیاز 1 به ازاء هر 1.000.000 لایر خرید از دستگاه کارتخوان 10امتیاز 1 به ازاء هر تراکنش پرداخت غیر حضوری قبوض 10امتیاز 1 به ازاء هر 500.000 لایر خرید اینترنتی 1 به ازاء هر 500.000 لایر شارژ کیف پول الکترونیکی کارت سوخت 3امتیاز 1 به ازاء هر تراکنش پرداخت غیرحضوری اقساط 2.5 امتیاز 0. 5 به ازاء هر 1.000.000 لایر پرداخت غیرحضوری اقساط زودتر از موعد 10امتیاز 0. 5 به ازاء هر یک نفر دعوت از دوستان تا 20نفر 6امتیاز 0. 2 به ازاء هر یک نفر دعوت از دوستان از 21نفر تا 50 3امتیاز 1 به ازاء هر تراکنش پرداخت اینترنتی اقساط سایر مشتریان 20امتیاز باشگاه مشتريان بانك ملت پيشنهاد در نهایت پیشنهاد می گردد برای گسترش بانکداری الکترونیک اقدامات زیر توسط دولت انچام پذیرد . -1فراهم آوردن شرایط ایجاد و گسترش بهتر پول الکترونیکی -2تحت پوشش قرار دادن شبکه بی سیم برای افزایش کار و امنیت اطالعات و دسترسی همگان به اینترنت پرسرعت . -3شناسایی تجارت کشورهای موفق در پیاده سازی بانکداری الکترونیک -4فراهم آوردن شرایط الزم و کافی برای فرهنگ سازی جهت استفاده از فناوریهای جدید. - 5ایجاد امنیت و اعتماد وضع قوانین و مقررات ،تدوین استانداردهای تجارت الکترونیکی . -6فراهم شدن ایجاد ارتباط منسجم و یکپارچه بین همه بانکها و گسترش بانکداری الکترونیک . نتيجه گيري با توجه به رشدی که بانکداری الکترونیک طی تنها کمتر از 3دهه تجربه کرده است می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه چندان دور بانکداری سنتی جایگاه خود را در مبادالت مالی از دست بدهد و تنها به خاطره‌ای در ذهن‌ها تبدیل شود. استقرار بانکداری الکترونیک یکی از مسائل مهمی است که امروز از ضروریات صنعت نوین بانکداری به حساب می آید گسترش این روند برای بانک ها هم یک تهدید است و هم یک فرصت .بانکهایی که ارائه همگانی این گونه خدمات با شکست مواجه شوند در معرض خطر از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان خود قرار خواهند گرفت و بانکهایی که با سرعت به سوی ارائه و ارتقاء خدمات برخط ( )onlineمی روند فرصت آن را خواهند داشت که مشتریان بیشتری جذب کنند .مناطق جغرافیایی وسیع تری را تحت پوشش قرار دهند و اعتبار خود را در رابطه با مشتریان افزایش~ دهند . در بانک های پیشرو در خدمات بانکداری الکترونیک ،کانال های مختلف بانکداری با هم تلفیق و سیستم های جزیره ای یکپارچه می شود سپس مدیریت اطالعات و مدیریت ارتباط با مشتریان بهبود می یابد و رضایت مشتریان ،صرفه جویی در هزینه ها و تولید درآمد بیشتر برای بانک ها ،را به همراه خواهد داشت منابع http://fa.wikipedia.org http://www.tafahomnews.com www.ebg.ir Bankmellat.ir با تشکر از توجه شما

51,000 تومان