صفحه 1:
Sa,
بسم الثه الرحمن الرحیم
يي ١ روش های ایجاد انگیزه تحصیلی
صفحه 2:
مقدمه
بسیاری از دانش آموزان حتی با توانمندی های هوشی و استعداد متوسط و
بالا و از تمام طبقات اجتماعی و اقتصادی بنا به دلایل مختلف انگیزة لازم برای
ادامة تحصیل ندارند. از طرفی مشکلات تحصیلی نه تنها با افزایش آمار مشکلات
اضطرابی؛ افسرد گی» احساس حقارت و درماند گی آموخته شده بلکه با آمار
آسیب های روانی - اجتماعی مانند فرار از مدرسه اعتياد» خود کشی و ... در
ارتباط است. در حالیکه اگر در شرایط مطلوب. مهارتها و فنون خاص تحصیلی و
يم تحصیلی به دانش آموزان آموزش داده شود می توان
جلوگیری بعمل آورد. لذا بر معلمان و مشاوران ضروری
تحصیلی و نحوة صحیح برخورد با آن آشنا شون
صفحه 3:
ماهیت و تعریف |
تحصیلی
تحصیلی, باورهای آموخته شدة فرد دربارة ارزشمندی فردی, توانایی ها و قابلیت های
خود (خودپنداره های تحصیلی), اهداف و انتظارات فرد برای کسب موفقیت یا شکست و
احساسات مثبت و منفی ( کنجکاوی و اضطراب) ناشی از فرایند خود ارزشیایی است.
ب شروع هر سال تحصيلى الكيزة ۶ تحصیلی دانش آموزان دستخوش تغییر می گردد و
تمام عوامل مدرسه و خانواده ] همراه با داش آموزان بايد تلاش كنند تا آسيبى به
انگیزة تحصیلی دانش آموزان وارد نشود.
برخوردار است:
ی مشاور در این زمینه از اهمیت بالایی
صفحه 4:
موس سردم
الف: طبقه بندى انكيزة تحصيلى از نظر اهداف:
-١ انكيزة تحصیلی بیرونی: بعضی از دانش آموزان برای رسیدن
مثل نمرات خوب برانگیخته می شوند. استفادهٌ نابجا و تا کید بر
پیامدهای منفی زیادی داشته باشد.
عوامل ات
aie بیرونی
تأیید بز ركسالان
- ترس از انزوا و تنهايى يا ترس از تنبيه
توجه دلسوزانه یا حمایت عاطفی
- ترس از محرومیت يا اخراج از مدرسه
- احترام و توجه
- اقتصاد ژتونی
- احترام اجتماعی یا خانوادگی
صفحه 5:
۲- انگیز تحصیلی درونی: ارضای نیازهای درونی و اطلاعات و باورهای آموخته
شدة دانش آموز دربارة خود نقش اساسی در يادكيرى و انك
مثل "من در ریاضیات قوی نیستم*
عوامل انگيزة تحصیلی درونی:
- خود پندارة مثبت - کنجکاوی و علاقه
- خود گردانی و خود مختاری - ترجیح فعالیت های چالش انگیز
- ارزشمندی فردی (شایستگی تحصیلی) - شناسایی و انتخاب
ب: طبقه بندی انگیزه ها از نظر کیفیت:
۱- انگیزه های تحصیلی خوشایند: مثل قبول شدن در دانشگاه احساس رضایتمندی
درونی » کسب موقعیت اجتماعی و ...
۲- انگیزه های تحصیلی ناخوشایند: مثل فرار از تن
توسط خانواده و جامعه و ...
شدن» ترس از طرد شدن
صفحه 6:
ج: طبقه بندی انگیزة تحصیلی از نظر مدت:
- انگیزة تحصیلی کوتاه مدت: مدت این انگیزه ها کوتاه و فقط برای مدت کوتاهی
دوام داشته و پس از دستیابی به آن و یا با تغییر شرایط از بین می روند. مثل دریافت
پاداش وعده داده شده توسط والدین؛ دوچرخه سواری و ...
۲- انگیزه های تحصیلی بلند مدت: بلند مدت بوده و ممکن است سالیان سال دوام
داشته باشد. مثل ارضای حس کنجکاوی دستیابی یه تخصص يا شغل مورد نظر و ...
فعالیت: به گروههای سه نفری تفسیم شوید و با مشورت همدیگر فهرستی از انگیزه هایی
را که در طی دو ماه گذشته تجربه کرده اید. تهیه نموده و سپس آنها را براساس شدت و
فراوانی» مثبت يا منفی» بلند مدت يا کوتاه مدت. درونی يا بیرونی» خوشایند یا ناخوشایند
طبقه بندی نمایید.
صفحه 7:
فرایند بی انکی زگی تحصیلی
۱- مرحلة اخطار
de اخطار زمانی است که فرد بطور ناگهانی از تلاش و سعی خود برای موفة
دست برمی دارد و تکالیفش ارا در حد رفع ت اجام مى دهد و خلت دانش آموز
کاهش پیدا کرده و خواب آلودگی و بی حوصلگی می کند.
؟- مرحلة بی انگیز گی نسبی (بی میلی تحصیلی)
در اين مرحله دانش آموز تکالیفش را اقص انجام می دهد و ارتباطش با معلمان و کادر
آموزشی ضعیف» حضورش در مدرسه نامنظم نمراتش در حد متوسط يا پایین؛ و فرد بین علاقه
و عدم علاقه به تحصیل در نوسان است.
۳- مرحلة بی انگی زگی کامل (انزجار تحصیلی)
کوتاهی در انجام تکالیف؛ نباشتگی وظایف تحصیلی» ازخواست های والدین و معلمان؛
درگیری درونی دانش آموز با خود. درگیری با دانش آموزان دیگر؛ همراه نبردن کتاب در
کلاس ایجاد مزاحمت و درد سر برای معلم غیبت های مکرر و فرار از مدرسه از علائم این
مرحله است.
صفحه 8:
اثرات بی انگیز گی تحصیلی
اثرات جسمانی بی انگیزگی تحصیلی
اگر بی انگیزگی تحصیلی بصورت طولائی ادامه یابده We pe bi تحصیلی از یک طرف
و فشار اطرافیان از طرف دیگر باعث استرس و اضطراب فراوان و واکنش های جسمی شده و
اندامها و دستگاه های ضعیف بدن دچار بیماریهای روان تنی می شوند (هم ريشة روانی و هم
ريش جسمانی دارند). مثل زخم معده فشار خون بالاء ضعیف شدن سیستم ایمنی» دردهای
مختلف بویژه کمر درد و غیره.
اثرات روانی بی انگیزگی تحصیلی
احساس پوچی و بی هدفی؛ برخی اختلالات روانی مثل افسردگی؛ اضطراب و ...
عوارض اجتماعی بی انگی زگی تحصیلی
دانش آموزانی که از نظر تحصیلی در شرایط مطلوبی نیستند و از مهارت های زندگی و مقابله
ای ضعیفی برخوردار هستند به رفتارهای ناکا رآمد و مخرب زیر اقدام می کنند:
- فرار از مدرسه
- اعتیاد
- نابهنجاریهای رفتاری: رفتارهای ضد اجتماعی همچون درگیری با معلم یا دانش
آموزان دیگر» تخریب اموال مدرسه. حمل وسایل ممنوعه در مدرسه و ...
صفحه 9:
صفحه 10:
بی انگیزگی روانزاد که در آن هیچ عامل بیرونی باعث ایجاد استرس و فشار نمی كردد بلکه
باورهای خود فرد او را بی انگیزه می سازند. مثل باور مربوط به کمالگرایی
۲- عدم حمایت توسط عوامل مدرسه
توجه دلسوزانه؛ پذیرش بی قید و شرطء حمایت از سوی معلم و هم کلاسی ها و عوامل مدرسه
در تقویت انكيزة تحصيلى دانش آموز تأثير فراوان دارد.
۳- احساس حقارت
بعضی دانش آموزان احساس می کنند که همیشه نسبت به دانش آموزان دیگر از توانمندی
کمتری برخوردارند؛ لذا
6- شرایط حاکم بر جو خانواده
درگیری والدین طلاق. کمبود امکانات زندگی و ... باعث کاهش
آموزان می شود.
دارند که تلاش آنان بی نتیجه است.
صفحه 11:
۵- تعارض ها
تعارض زمانی به وجود می LT که فرد بايد از ميان دو موقعيت با بار یکسان یکی را انتخاب
نماید. مثلاً دانش آموز از بین بازی و مطالعه یکی را انتخاب نماید. در دراز مدت تعارضات
ممکن است مانع یاد گیری و تحصیل شوند.
- عدم تأیید و دریافت پاداش
۷- فشارها
مشکلات و فشارهای زند گی روزمره» مدرک گرایی به جای یاد گیری و درک آموخته ها
باعث می شود که دانش آموز انگیزة کافی برای باد گیری و تحصیل نداشته باشد.
۸- حوادث و بیماریها
حوادث غیر مترقبه یا پیماریهای طولانی مدت و عدم حضور ناشی از آن در مدرسه؛ در صورت
نبود حمایت های لازم از طرف مدرسه برای جبران: ممکن است باعث سرد ر گمی» اضطراب و
مشکل در فرایند یاددهی - یاد گیری شود.
صفحه 12:
راهبردهای افزایش انگیزة تحصیلی
نظام ارتباطی
داشتن ن روابط حسنه توأم با درک متقابل از طرف معلم و مسئولان مدرسه؛ فراهم ساختن تجارب
ياد كيرى و آموزشى مثبت بصورت دلسوزانه؛ پا ملاحظه و احترام آمیز از جانب والدین معلمان
و سایر افراد موثر در زندگی دانش آموزان جهت تقویت احساس کفایت. رضایت و کنترل بر
شرایط بیرونی و درونی در آنان توصیه می گردد.
مهارت های مقابله ای بیرونی
۱- حمایت اجتماعی
حمایت های معلم» عوامل مدرسه والدین و اطرافیان باعث تقویت اراده و موفقیت. تحصیلی دانش آموزان
می شود.
۲- متناسب نمودن تکالیف با نیازها: علائق اهداف شخصی دانش آموز
معلمان می توانند با خلاقیت خود و با طرح پرسش های بازء بارش فکری و ... ارتباط منطقی و هدفدار بين
دروس و نیازهای آموزشی دانش آموزان ایجاد نمایند.
صفحه 13:
- آگاه سازی دانش آموزان با فرایندهای تفکر خويش
باید به دانش آموزان کمک شود د تا به نقش مخرب افکار منفی خود در بی انگيزگی
تحصیلی پی برده و از طریق جاب ISI تغفی باورهای غلط و کنترل افکار منفی
احساس رضایت نمایند.
6- انجام صحیح هدایت تحصیلی
انتخاب درست رشتة تحصیلی
۵- کمک به دانش آموزان در انتخاب اهداف درست. تحصیلی
کمک به دانش آموز تا اهداف خود را واقع بنانه و دور از تخبلات تعیین کند و دچار
شکست و ناکامی نشود.
- آموزش مهارتهای تحصیلی
روس های صحیح مطالعه» روش های برنامه ریزی» مدیریت زمان و
۷- آموزش مهارتهای ارتباطی به معلمان و سایر کار کنان مدرسه
روشهای برقراری ارتباط با دانش آموزان و آشنایی با موانع ارتباطی در مدرسه و ...
صفحه 14:
* مهارت های مقابله ای درونی
۱- تعیین هدف
۲- مرتبط کردن هدف با علایق فرد
۳- قبول خطر تحصیلی
۶- برنامه ریزی تحصیلی
هر دانش آموز بهترین برنامه ریز برای تحصیل خود است. در کمک به دانش آموز برای برنامه
ریزی خود موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
- توانمندی ذهنی دانش آموز - شرایط محیط مطالعه
- يايةُ تحصیلی - میزان دشواری دروس
- زمان ياد كيرى - محيط روانى يادكيرى و حمايت هاى والدين
۵- مشاورة تحصيلى
- خود تنظیمی تحصیلی: روشهای تشویقی و تبیهی معطوف به خود توسط دانش آموز
۷- اعتقادات مذهبی
صفحه 15:
مجموعه فعالیت های نادرست در زمينة بی انگیز تیه |
بعضی از دانش آموزان به جای اينکه تلاش کنند و از طریق روشهای کارآمد بر موانع تحصیلی
خود غلبه نمایند دست به اقدامات نا کارآمدی همچون موارد زیر دست می زنند.
۱- دست. کشیدن از فعالیت های تحصیلی در مدرسه
۲- غیبت های مکرر
۳- فرار از خانه
۶- ت رک تحصیل و انجام رفتارهای تکانشی
صفحه 16:
اقدامات ناسالم در زمينة عدم انگیزة تحصیلی
صفحه 17:
با آرزوی موفقیت برای شما
. داریوش پور قاسم