صفحه 1:
Sa, ‏بسم الثه الرحمن الرحیم‎ يي ‎١‏ روش های ایجاد انگیزه تحصیلی

صفحه 2:
مقدمه بسیاری از دانش آموزان حتی با توانمندی های هوشی و استعداد متوسط و بالا و از تمام طبقات اجتماعی و اقتصادی بنا به دلایل مختلف انگیزة لازم برای ادامة تحصیل ندارند. از طرفی مشکلات تحصیلی نه تنها با افزایش آمار مشکلات اضطرابی؛ افسرد گی» احساس حقارت و درماند گی آموخته شده بلکه با آمار آسیب های روانی - اجتماعی مانند فرار از مدرسه اعتياد» خود کشی و ... در ارتباط است. در حالیکه اگر در شرایط مطلوب. مهارتها و فنون خاص تحصیلی و يم تحصیلی به دانش آموزان آموزش داده شود می توان جلوگیری بعمل آورد. لذا بر معلمان و مشاوران ضروری تحصیلی و نحوة صحیح برخورد با آن آشنا شون

صفحه 3:
ماهیت و تعریف | تحصیلی تحصیلی, باورهای آموخته شدة فرد دربارة ارزشمندی فردی, توانایی ها و قابلیت های خود (خودپنداره های تحصیلی), اهداف و انتظارات فرد برای کسب موفقیت یا شکست و احساسات مثبت و منفی ( کنجکاوی و اضطراب) ناشی از فرایند خود ارزشیایی است. ب شروع هر سال تحصيلى الكيزة ۶ تحصیلی دانش آموزان دستخوش تغییر می گردد و تمام عوامل مدرسه و خانواده ] همراه با داش آموزان بايد تلاش كنند تا آسيبى به انگیزة تحصیلی دانش آموزان وارد نشود. برخوردار است: ی مشاور در این زمینه از اهمیت بالایی

صفحه 4:
موس سردم الف: طبقه بندى انكيزة تحصيلى از نظر اهداف: ‎-١‏ انكيزة تحصیلی بیرونی: بعضی از دانش آموزان برای رسیدن مثل نمرات خوب برانگیخته می شوند. استفادهٌ نابجا و تا کید بر ‏پیامدهای منفی زیادی داشته باشد. ‏عوامل ات ‎aie‏ بیرونی تأیید بز ركسالان ‎ ‎ ‏- ترس از انزوا و تنهايى يا ترس از تنبيه توجه دلسوزانه یا حمایت عاطفی - ترس از محرومیت يا اخراج از مدرسه ‎ ‎ ‏- احترام و توجه - اقتصاد ژتونی - احترام اجتماعی یا خانوادگی

صفحه 5:
۲- انگیز تحصیلی درونی: ارضای نیازهای درونی و اطلاعات و باورهای آموخته شدة دانش آموز دربارة خود نقش اساسی در يادكيرى و انك مثل "من در ریاضیات قوی نیستم* عوامل انگيزة تحصیلی درونی: - خود پندارة مثبت - کنجکاوی و علاقه - خود گردانی و خود مختاری - ترجیح فعالیت های چالش انگیز - ارزشمندی فردی (شایستگی تحصیلی) - شناسایی و انتخاب ب: طبقه بندی انگیزه ها از نظر کیفیت: ۱- انگیزه های تحصیلی خوشایند: مثل قبول شدن در دانشگاه احساس رضایتمندی درونی » کسب موقعیت اجتماعی و ... ۲- انگیزه های تحصیلی ناخوشایند: مثل فرار از تن توسط خانواده و جامعه و ... شدن» ترس از طرد شدن

صفحه 6:
ج: طبقه بندی انگیزة تحصیلی از نظر مدت: - انگیزة تحصیلی کوتاه مدت: مدت این انگیزه ها کوتاه و فقط برای مدت کوتاهی دوام داشته و پس از دستیابی به آن و یا با تغییر شرایط از بین می روند. مثل دریافت پاداش وعده داده شده توسط والدین؛ دوچرخه سواری و ... ۲- انگیزه های تحصیلی بلند مدت: بلند مدت بوده و ممکن است سالیان سال دوام داشته باشد. مثل ارضای حس کنجکاوی دستیابی یه تخصص يا شغل مورد نظر و ... فعالیت: به گروههای سه نفری تفسیم شوید و با مشورت همدیگر فهرستی از انگیزه هایی را که در طی دو ماه گذشته تجربه کرده اید. تهیه نموده و سپس آنها را براساس شدت و فراوانی» مثبت يا منفی» بلند مدت يا کوتاه مدت. درونی يا بیرونی» خوشایند یا ناخوشایند طبقه بندی نمایید.

صفحه 7:
فرایند بی انکی زگی تحصیلی ۱- مرحلة اخطار ‎de‏ اخطار زمانی است که فرد بطور ناگهانی از تلاش و سعی خود برای موفة دست برمی دارد و تکالیفش ارا در حد رفع ت اجام مى دهد و خلت دانش آموز کاهش پیدا کرده و خواب آلودگی و بی حوصلگی می کند. ؟- مرحلة بی انگیز گی نسبی (بی میلی تحصیلی) در اين مرحله دانش آموز تکالیفش را اقص انجام می دهد و ارتباطش با معلمان و کادر آموزشی ضعیف» حضورش در مدرسه نامنظم نمراتش در حد متوسط يا پایین؛ و فرد بین علاقه و عدم علاقه به تحصیل در نوسان است. ۳- مرحلة بی انگی زگی کامل (انزجار تحصیلی) کوتاهی در انجام تکالیف؛ نباشتگی وظایف تحصیلی» ازخواست های والدین و معلمان؛ درگیری درونی دانش آموز با خود. درگیری با دانش آموزان دیگر؛ همراه نبردن کتاب در کلاس ایجاد مزاحمت و درد سر برای معلم غیبت های مکرر و فرار از مدرسه از علائم این مرحله است.

صفحه 8:
اثرات بی انگیز گی تحصیلی اثرات جسمانی بی انگیزگی تحصیلی اگر بی انگیزگی تحصیلی بصورت طولائی ادامه یابده ‎We pe bi‏ تحصیلی از یک طرف و فشار اطرافیان از طرف دیگر باعث استرس و اضطراب فراوان و واکنش های جسمی شده و اندامها و دستگاه های ضعیف بدن دچار بیماریهای روان تنی می شوند (هم ريشة روانی و هم ريش جسمانی دارند). مثل زخم معده فشار خون بالاء ضعیف شدن سیستم ایمنی» دردهای مختلف بویژه کمر درد و غیره. اثرات روانی بی انگیزگی تحصیلی احساس پوچی و بی هدفی؛ برخی اختلالات روانی مثل افسردگی؛ اضطراب و ... عوارض اجتماعی بی انگی زگی تحصیلی دانش آموزانی که از نظر تحصیلی در شرایط مطلوبی نیستند و از مهارت های زندگی و مقابله ای ضعیفی برخوردار هستند به رفتارهای ناکا رآمد و مخرب زیر اقدام می کنند: - فرار از مدرسه - اعتیاد - نابهنجاریهای رفتاری: رفتارهای ضد اجتماعی همچون درگیری با معلم یا دانش آموزان دیگر» تخریب اموال مدرسه. حمل وسایل ممنوعه در مدرسه و ...

صفحه 9:

صفحه 10:
بی انگیزگی روانزاد که در آن هیچ عامل بیرونی باعث ایجاد استرس و فشار نمی كردد بلکه باورهای خود فرد او را بی انگیزه می سازند. مثل باور مربوط به کمالگرایی ۲- عدم حمایت توسط عوامل مدرسه توجه دلسوزانه؛ پذیرش بی قید و شرطء حمایت از سوی معلم و هم کلاسی ها و عوامل مدرسه در تقویت انكيزة تحصيلى دانش آموز تأثير فراوان دارد. ۳- احساس حقارت بعضی دانش آموزان احساس می کنند که همیشه نسبت به دانش آموزان دیگر از توانمندی کمتری برخوردارند؛ لذا 6- شرایط حاکم بر جو خانواده درگیری والدین طلاق. کمبود امکانات زندگی و ... باعث کاهش آموزان می شود. دارند که تلاش آنان بی نتیجه است.

صفحه 11:
۵- تعارض ها تعارض زمانی به وجود می ‎LT‏ که فرد بايد از ميان دو موقعيت با بار یکسان یکی را انتخاب نماید. مثلاً دانش آموز از بین بازی و مطالعه یکی را انتخاب نماید. در دراز مدت تعارضات ممکن است مانع یاد گیری و تحصیل شوند. - عدم تأیید و دریافت پاداش ۷- فشارها مشکلات و فشارهای زند گی روزمره» مدرک گرایی به جای یاد گیری و درک آموخته ها باعث می شود که دانش آموز انگیزة کافی برای باد گیری و تحصیل نداشته باشد. ۸- حوادث و بیماریها حوادث غیر مترقبه یا پیماریهای طولانی مدت و عدم حضور ناشی از آن در مدرسه؛ در صورت نبود حمایت های لازم از طرف مدرسه برای جبران: ممکن است باعث سرد ر گمی» اضطراب و مشکل در فرایند یاددهی - یاد گیری شود.

صفحه 12:
راهبردهای افزایش انگیزة تحصیلی نظام ارتباطی داشتن ن روابط حسنه توأم با درک متقابل از طرف معلم و مسئولان مدرسه؛ فراهم ساختن تجارب ياد كيرى و آموزشى مثبت بصورت دلسوزانه؛ پا ملاحظه و احترام آمیز از جانب والدین معلمان و سایر افراد موثر در زندگی دانش آموزان جهت تقویت احساس کفایت. رضایت و کنترل بر شرایط بیرونی و درونی در آنان توصیه می گردد. مهارت های مقابله ای بیرونی ۱- حمایت اجتماعی حمایت های معلم» عوامل مدرسه والدین و اطرافیان باعث تقویت اراده و موفقیت. تحصیلی دانش آموزان می شود. ۲- متناسب نمودن تکالیف با نیازها: علائق اهداف شخصی دانش آموز معلمان می توانند با خلاقیت خود و با طرح پرسش های بازء بارش فکری و ... ارتباط منطقی و هدفدار بين دروس و نیازهای آموزشی دانش آموزان ایجاد نمایند.

صفحه 13:
- آگاه سازی دانش آموزان با فرایندهای تفکر خويش باید به دانش آموزان کمک شود د تا به نقش مخرب افکار منفی خود در بی انگيزگی تحصیلی پی برده و از طریق جاب ‎ISI‏ تغفی باورهای غلط و کنترل افکار منفی احساس رضایت نمایند. 6- انجام صحیح هدایت تحصیلی انتخاب درست رشتة تحصیلی ۵- کمک به دانش آموزان در انتخاب اهداف درست. تحصیلی کمک به دانش آموز تا اهداف خود را واقع بنانه و دور از تخبلات تعیین کند و دچار شکست و ناکامی نشود. - آموزش مهارتهای تحصیلی روس های صحیح مطالعه» روش های برنامه ریزی» مدیریت زمان و ۷- آموزش مهارتهای ارتباطی به معلمان و سایر کار کنان مدرسه روشهای برقراری ارتباط با دانش آموزان و آشنایی با موانع ارتباطی در مدرسه و ...

صفحه 14:
* مهارت های مقابله ای درونی ۱- تعیین هدف ۲- مرتبط کردن هدف با علایق فرد ۳- قبول خطر تحصیلی ۶- برنامه ریزی تحصیلی هر دانش آموز بهترین برنامه ریز برای تحصیل خود است. در کمک به دانش آموز برای برنامه ریزی خود موارد زیر را مد نظر قرار دهید: - توانمندی ذهنی دانش آموز - شرایط محیط مطالعه - يايةُ تحصیلی - میزان دشواری دروس - زمان ياد كيرى - محيط روانى يادكيرى و حمايت هاى والدين ۵- مشاورة تحصيلى - خود تنظیمی تحصیلی: روشهای تشویقی و تبیهی معطوف به خود توسط دانش آموز ۷- اعتقادات مذهبی

صفحه 15:
مجموعه فعالیت های نادرست در زمينة بی انگیز تیه | بعضی از دانش آموزان به جای اينکه تلاش کنند و از طریق روشهای کارآمد بر موانع تحصیلی خود غلبه نمایند دست به اقدامات نا کارآمدی همچون موارد زیر دست می زنند. ۱- دست. کشیدن از فعالیت های تحصیلی در مدرسه ۲- غیبت های مکرر ۳- فرار از خانه ۶- ت رک تحصیل و انجام رفتارهای تکانشی

صفحه 16:
اقدامات ناسالم در زمينة عدم انگیزة تحصیلی

صفحه 17:
با آرزوی موفقیت برای شما . داریوش پور قاسم

39,000 تومان