سایر تحقیق و پژوهش

روش های مطالعه

ravesh_haye_motalee

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “روش های مطالعه”

روش های مطالعه

اسلاید 1: روش های مطالعه

اسلاید 2: خدایا مرا از تاریکیها و خیال بیرون ببر و با نور فهم بزرگوارم کن و درهای رحمتت را بر ما بگشا و گنجینه‌های مطالعه بر ما عطا کن ای مهربانترین مهربانان.

اسلاید 3: روش پس ختام مرحله پیش خوانی حدود 25 دقیقه ، 4-6 صفحه از کتاب درسی، جزوه کمک آموزشی و یا جزوه معلم را با دقت معمولی مطالعه کنید.مرحله سؤال کردن حدود 35 دقیقه دوباره همان صفحات را با دقت کامل مطالعه کرده و تمام نکات مهم و کلیدی ، فرمول ها و مفاهیم را به سوال تبدیل کنید؛ سوال بسازید، طرا ح سوال باشید تا ذهن خود را به چالش بکشید.

اسلاید 4: مرحله خلاصه نویسیحدود 10 دقیقه مهم ترین نکات همان صفحات را خلاصه نویسی کنیدمرحله تفکر در این مرحله هنگام خواندن ، پاسخ تمرین ها و پرسش های همان صفحات را مشخص کرده در هنگام پاسخ درباره آن تفکر و دقت کنید.

اسلاید 5: مرحله از حفظ گفتن حدود 15دقیقه همان صفحات را تدریس کنید ؛ از حفظ بیان کنید و شرح و توضیح دهید. یادتان باشد بهتری راه یادگیری یاددهی می باشد مرحله مرور کردن این مرحله ، که مرحله آزمون نیز می‌باشد، دوباره همان صفحات را بادقت مرور کنید.مجموع این مراحل 105 دقیقه طول خواهد کشید

اسلاید 6: روش دقیق خوانی هدف از این روش این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از: تکنیک خلاصه برداریتکنیک سازماندهی مطالبتکنیک علامت گذاری در متن

اسلاید 7: تکنیک خلاصه برداری به نوشتن عبارت ، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ، بطوری که در مرور مطالب ، با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها ، همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود.

اسلاید 8: نکات مهم در خلاصه برداریدر خلاصه نویسی فعل ها را حذف کنید. چون یکی از عوامل حواس پرتی در حین مطالعه وجود فعل و کامل بودن متن است.خلاصه باید جامع و مانع باشد. یعنی نکات مهم را دربرگیرد و نکات زائد هم نداشته باشد.رنگی باشد و بهتر است که لایه های اول با رنگ های گرم(قرمز و سبز) باشد و توضیحات آن با رنگ های سرد(مشکی و آبی)

اسلاید 9: با استفاده از علامت های اختصاری باشد(کلیدبرداری). در این روش شما باید پس از درک مطالب، به صورت کلیدی نکات مهم را یادداشت کنید. و در واقع کلمه ی کلیدی کوتاهترین، راحت ترین، بهترین و پر معنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود.برای تهیه خلاصه بیشتر از روش های تصویری استفاده کنید(شاخه ای، رسم دیاگرام و...)

اسلاید 10: تکنیک سازماندهی مطالب این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود. برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از: موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد.نکته‌های اصلی: خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است.نکات جزئی: اطلاعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثالها ، نمونه‌ها ، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند.

اسلاید 11: تکنیک علامت گذاری در متن در این تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی می گذاریم ، از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم ، حاشیه نویسی و ... ، این موارد بسته به سلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که ، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ، مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی ، نکته اصلی ، موارد جزئی موارد جزئی )قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید.

اسلاید 12: مطالعه برگشت پذیریاین روش ویژه دانش آموزان سال سوم و چهارم است که خود را برای آزمون های دانشگاه آماده می کنند

اسلاید 13: تند خوانی تند خوانی باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه باعث یادگیری بهتر می شود . فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشد، ذهن وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه وآن شاخه می پرد و در نتیجه حواس پرتی ایجاد می شود . اما مطالعه سریع و یا تند خوانی فرصت جولان به ذهن نمی دهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شود.

اسلاید 14: عبارت خوانی  عبارت خوانی یعنی خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن کلمات . عبارات خوانی به تمرکز حواس نیز کمک می کند از این طریق خواننده باید با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست . بخواند، اگر سرعت آنقدر کم باشد که ذهن از حالت فعال بودن باز بماند ، احساس دلزدگی ایجاد می شود و چیزهای دیگری ذهن فرد را مشغول می کند و از روند مطالعه خارج می شود . بنا بر این اگر سرعت خواندن با سرعت اندیشیدن هماهنگ باشد باعث افزایش تمرکز حواس می شود.

اسلاید 15: خواندن اجمالیروش خواندن اجمالی مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات، در این روش خواننده مطالب را سازمان بندی می کند ، آنگاه هدف از مطالعه خود را مشخص نموده و مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری کتاب را تخمین می زند و سپس از طریق سئوال کردن کنجکاوی ، علاقه، دقت و تمرکز حواس فرد ، افزایش میابد.

اسلاید 16: خواندن تجسسیمنظور از روش تجسسی طرح انواع سئوالات جزئی و کلی و مطالعه عمیق و اثر بخش در جهت دست یافتن به پاسخ این سئوالات است … کسی که به دنبال چیزی می گردد به احتمال بیشتری آن چیز را پیدا می کند لذا هدف خواندن تجسسی افزایش دامنه تمرکز و درک عمیق تر معانی است . به همین دلیل خواندن تجسسی تمرکز حواس و علاقه فرد را افزایش می دهد و به او کمک می کند تا مطالب دشوار را تجزیه و تحلیل نموده و آنها را بهتر بفهمد. فهمیدن مطالب موجب تحکیم آنها در حافظه می شود پس خواندن تجسسی برای غلبه بر تنبلی ، حالت کسلی، پرتی حواس، از طریق تحریک حس کنجکاوی و شرکت فعالانه در مطالعه به کار می رود.-

اسلاید 17: گروههای مطالعه کننده گروه اول کسانی هستند که با صدای بلند مطالعه می‌کنند.گروه دوم کسانی هستند که با زمزمه مطالعه می‌کنند. عیوب این دو گروه این است که مزاحم دیگران می‌شوند، در وقت بیشتری مطالب کمتری را می‌خوانند، چون انرژی بیشتری مصرف می‌کنند زود خسته می‌شوند.گروه سوم کسانی هستند که با چشمانشان می‌خوانند (گروه صامت خوان) حسن کار این گروه این است که مزاحم دیگران نمی‌شوند، از مطالعه خسته نمی‌شوند، چون خوب می‌توانند حواس خود را جمع کنند در نتیجه بهتر یاد می‌گیرند، در وقت کمتر مطالب بیشتری را می‌خوانند.

اسلاید 18: نکات قابل تاملقبل از آغاز مطالعه وضو بگیرید و مطالعه را با یاد و نام خدا آغاز کنیدخواندن دعای مطالعه را فراموش نکنیداز انجام کارهای دیگر در موقع مطالعه خودداری کنیم.هیچوقت با شکم و معده پر و یا خالی مطالعه نکنیم

اسلاید 19: شیوه مطالعه خود را بهبود بخشید. مطالعه روزنامه‌وار چیزی عاید شما نمی‌کند و همانطور که مکث زیاد روی مطالب زمان شما را به هدر خواهد داد. از اینرو با بکار بردن شیوه‌های مناسب فرآیند مطالعه را پویاتر و جذابتر بکنید و فعالانه شروع به مطالعه کنید. برای این کار ابتدا به صورت گذرا نگاهی کلی به مطالب مورد نظر برای مطالعه بیاندازید. عناوین سرفصلها و جداول و نمودارها را بخوانید و سعی کنید سوالاتی را برای خود ایجاد کنید.

اسلاید 20: همیشه طوری مطالعه کنید که گویا قرار است همین حالا مطلب مورد مطالعه را برای فردی توضیح بدهید و اگر توانستید همین کار را هم بکنید

اسلاید 21: یادداشت برداری کنید. برای این منظور در مراحل مختلف می‌توانید این کار را انجام دهید. برخی این کار را در پایان مطالعه انجام می‌دهند و برخی آن را مرحله به مرحله می‌نویسند و کاملتر می‌کنند. توجه کنید که منظور از یادداشت برداری کپی برداری نیست. بلکه توضیح و شرح خلاصه یا نکات مهمی از مطالب مورد مطالعه به زبان خود فرد است.

اسلاید 22: بین مطالبی که مطالعه می‌کنید با مطالبی که قبلا یاد گرفته‌اید ارتباط برقرار کنید. مثال و نمونه‌هایی برای مطالب مورد مطالعه پیدا کنید و آن را مورد بررسی قرار دهید.

اسلاید 23: در مورد یک مطلب از چند منبع متعدد مطالعه کنید. این کار ذهن شما را فعالتر می‌سازد و یادگیری از زبان چند نویسنده مختلف ، یادگیری شما را بهبود می‌بخشد.

اسلاید 24: برنامه مناسبی برای مطالعه خود انتخاب کنید و از قرار دادن مطالب مشابه هم در یک برنامه همزمان اجتناب کنید.

اسلاید 25: برای مطالعه زمان خاصی را در نظر بگیرید و از انجام چند کار همزمان با مطالعه اجتناب کنید. می‌توانید در فاصله زمانی بین دو مطالعه فعالیتهای دلخواه خود را قرار دهید. اما انجام همزمان چند فعالیت با یکدیگر عملکرد شما را کند خواهد ساخت.

اسلاید 26: مکان مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرید و از مطالعه در حالت دراز کش و خوابیده و در شرایط نامناسب خودداری کنید. تحقیقات نشان می‌دهد مطالعه به حالت دراز کش با تداعی فرآیند خواب و استراحت یادگیری را کند خواهد ساخت. همچنین تحقیقات مختلف نشان می‌دهد شباهت بین شرایط مطالعه و یادآوری ، فرآیند یادآوری را بهبود خواهد بخشید. به عنوان مثال اگر یادآوری شما در جلسه یک امتحان کتبی انجام خواهد شد، سعی کنید مطالعه خود را با استفاده از یک میز و صندلی یا نیمکت انجام دهید.

اسلاید 27: درسهایی که نیاز به حفظ کردن ندارند بلکه به فکر کردن نیاز دارند (مانند دروس ریاضی و فیزیک )باید به موقع صبح خوانده شود. و درسهایی که نیاز به حفظ کردن دارند باید موقع شب و قبل از خواب و استراحت خوانده شوند.

اسلاید 28: این هنگام مطالعه سعی شود خم شدن کمر عادت نشود و فاصله کتاب تا چشم سی سانتیمتر باشدهنگام مطالعه لباس راحتی به تن کنید ، لباسی که نه بسیار زبر باشد نه بسیار نرم ، نه بسیار گشاد باشد نه بسیار تنگ. استفاده از یک استراحت کوتاه در هر ساعت، انرژی لازم برای حفظ تمرکز حواس را برای مدت زمانی طولانی تری در اختیار فرد می گذارد.

اسلاید 29: به جای اینکه بکوشید دنیای خارج را تغییر دهید ، خود را تغییر دهید و لازم نیست که دیگران ویا رفتار آنها مطابق دلخواه خویش تغییر داده شوند.

اسلاید 30: آسیب پذیری های عمده مطالعه 1-بلند خوانی در هنگام مطالعه 2- مطالعه کردن در حین راه رفتن 3- مطالعه در کنار وسایل صوتی 4- خواندن بیش از حد 5-از ساده به مشکل رفتن خواندن بی و قفه7- مطالعه طوطی وار 8- اضطراب 9- وسوس در مطالعه 10-افسردگی11-بیش فعالی

اسلاید 31: 13-خواندن بیش از حد در شب های امتحان14-عدم افزایش ساعت مطالعه همراه با افزایش سنوات تحصیلی15-مطالعه درحین خستگی 16- بی توجهی به پیش نیاز ها17- قطع یک باره ی کمک های درسی در حین مطالعه18-مطالعه منفعل 19- بی موقع خواندن20- پیوسته خواندن یک درس21-صرف وقت زیاد برای بخشی از مطالب و کمبود وقت برای مطالب دیگر22-داشتن احساس بلد بودن23-خواندن و مرور کردن به جای تمرین کردن

اسلاید 32: 24- نا امید ی از مطالعه به هنگام برخو رد با هم کلاسی 25-کند خوانی26-اجبار کردن به مطالعه در موقعیت نا مناسب 27- از دست دادن علاقه به مطالعه 28- بی توجهی به پیش مطالعه29- نداشتن سیر منطقی در مطالعه 30- نداشتن تمرکز31-وجود مشغله های فراوان فکری

اسلاید 33: پیروز باشیدتهیه کننده : محمد فغانی

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید