ایران ریشه های انقالب در ایران شه‌های انقالب اسالمی و علل و عوامل شکل‌گیری نهضت اسال وابستگی تمام‌عیار به غرب ،خصوصا آمریکا و بی‌اختیاری پادشاهان پهلوی در تصمیم‌گیری‌های اصلی کشور مهم‌ت0رین مش0کل این کش0ور در گذش0ته ،این ب0ود ک0ه آن رژیم ،رژیم منح0وس پهل0وی وابس0ته ب0ه امریک0ا و قب0ل از آن ،وابس0ته ب0ه انگلیس ب0ود! آن‌ه0ا میگفتن0د چ0ه کس0ی بیای0د ب0اال و نخس0ت‌وزیر، ی0ا مس0ئول ،ی0ا وزی0ر ی0ا م0دیر ش0رکت نفت ش0ود و ی0ا فالن ش0غل را داش0ته باش0د .آمریکاییه0ا ک0ه میگفتن0د ،آن‌کس را مق0ام و مس0ئولیت ب0اال میدادن0د .ه0رکس را هم ک0ه دش0منان خ0ارجِى این ملت میخواس0تند از ص0حنه کن0ار ب0رود ،این‌ه0ا رژیم پهل0وی همه‌ی قدرتش0ان را ب0ه ک0ار میانداختن0د ک0ه او را کن0ار بزنن0د .در این مملکت ،اگ0ر ک0اری ب0ه نف0ع آمریکاییه0ا ب0ود ،ب0ه وس0یله‌ی نه0ا و ب0ه نف0ع م0ردم ب0ود ،انج0ام نمیگ0رفت؛ آن دس0تگاه انج0ام میگ0رفت .اگ0ر ک0اری ب0ه ض0رر آ ‌ بلکه با آن کار ،مقابله هم میشد .استقالل نداشتِن یک کشور ،این‌گونه است مستش0اران امریک0ایی و ده ه0ا ه0زار امریک0ایی دیگ0ر در مهم‌ت0رین مراک0ز نظ0امی ،اّطالع0اتی، اقتص0ادی و سیاس0ی این کش0ور ش0غلهای حّس اس و درآم0دهای گ0زاف داش0تند و آن‌ه0ا در حقیقت کاره0ا را انج0ام میدادن0د و ب0ه آن‌ه0ا خ0ط میدادند.دس0تگاه اّطالع0اتی این کش0ور را آمریک0ایی ه0ا و اس0رائیلی ه0ا ب0ه وج0ود آوردن0د .در سیاس0تها ،ت0ابع نظ0رات انگلیس0ی ه0ا و در این اواخ0ر ،ت0ابع نظ0رات آمریکاییه0ا بودن0د .در زمینه‌ی منطقه‌ای و جه0انی ،حّتی در زمینه‌ه0ای اقتص0ادی مثاًل قیمت نفت چق0در باش0د ،ف0روش نفت چگون0ه باش0د ،وض0ع ش0رکتهای خ0ارجی در نفت ای0ران ب0ه چ0ه کیفّیت باش0د در همه‌ی این مس0ائل مهم و حّس اس ،آن چ0یزی ک0اری را انج0ام میدادن0د ک0ه از آن‌ه0ا خواس0ته ش0ده ب0ود! البت0ه من0افع خودش0ان را هم در نظ0ر داش0تند .ب0رای خارجیه0ا ف0داکاری نه0ا نمیکردن0د ،بلک0ه ب0رای حف0ظ حک0ومت خودش0ان ،صددرص0د ب0ه بیگانگ0ان می0دان میدادن0د و ب0ه آ ‌ تکیه میکردند و دست آن‌ها را در تطاول به این کشور و این ملت باز میگذاشتند. فساد و دین‌ستیزی حاکمان طاغوت کس0انی ک0ه ت0اریخچه‌ی ورود بیحج0ابی و عری0انی زن0ان در ج0امعه‌ی م0ا را ک0ه به‌وس0یله‌ی خان0دان ش0وم پهل0وی انج0ام گ0رفت ،خوانده‌ان0د و ی0ا کس0انی ک0ه سنش0ان اقتض0ا میکن0د و آن روزه0ا را دیده‌ان0د، میدانن0د ک0ه چگون0ه بیحج0ابی و بیح0د و م0رزی و اختالط زن و م0رد را ب0ه داخ0ل کش0ور وارد کردن0د و آن را ب0ه ملت تحمی0ل نمودن0د .ملت م0ا ب0ه آس0انی این پدی0ده را نپ0ذیرفت؛ ولی متأس0فانه ب0ه دلی0ل گذش0ت دو س0ه نس0ل در زی0ر س0ایه‌ی س0نگین و ش0وم خان0دان پهل0وی ت0ا پ0یروزی انقالب اس0المی، عده‌یی با این فرهنگ به دنیا آمدند و قبح آن را نفهمیدند. هه0ای اساس0ی وارد ک0ار ش0د و غ0رب -خصوصً0ا انگلیس -قص0د از زم0ان رض0ا خ0ان ب0ه این طرف ،انگیز ‌ داش0ت ک0ه کًاّل ای0ران را قبض0ه کن0د .این تصّ0ر ف ی0ا ب0ه ص0ورت ایج0اد ی0ک حک0ومت واقعً0ا انگلیس0ی ب0ود -ک0ه البت0ه نتوانس0تند این ک0ار را بکنن0د -و ی0ا اینک0ه حکوم0تی ای0رانی تش0کیل دهن0د ولی همه‌ی مقّ0دراتش ب0ه دس0ت آن‌ه0ا باش0د .راه دوم انتخ0اب ش0د و حک0ومت پهل0وی ب0ر اس0اس این تص0میم ش0کل گ0رفت و رض0ا خان روی کار آمد. تالش برای انحراف و ضایع کردن جوانان راهی ک0ه قدرتمن0دان ب0رای اینک0ه احس0اس و انگ0یزه را در ی0ک ملت از بین ببرن0د ،اندیش0یده‌اند، بیحس ک0ردن ،بیخی0ال ک0ردن و تخ0دیر ک0ردن ملتهاس0ت .این ک0ار را رژیم فاس0د و مفس0د پهل0وی، ب0ا اس0تفاده از همه‌ی ابزاره0ای ممک0نی ک0ه در اختی0ارش گذاش0ته میش0د ،انج0ام می0داد:بیحس ک0ردن ،بیخی0ال ک0ردن ،غاف0ل ک0ردن ،غ0رق در توّه م0ات ک0ردن و البت0ه گ0اهی ظ0واهر و تش0ریفاتی هم با زرق‌وبرق ،جلِو چشمها نشان دادن. در کش0ورهای اس0المی ،ب0رای ض0ایع ک0ردن نس0ل ج0وان ،برن0امه‌ی همه‌ج0انبه‌یی ش0روع ش0د. میدانی0د ک0ه دوران اس0تعمار یع0نی دس0ت‌اندازی کش0ورهای غ0ربی ب0ه کش0ورهای آس0یایی و آفریق0ایی نزدی0ک ب0ه دویس0ت س0ال قب0ل ش0روع ش0د .آن‌ه0ا میدانس0تند ک0ه این وض0ع ادام0ه پی0دا نمیکن0د ،و اگ0ر جوان0ان رش0د کنن0د ،بافرهن0گ بش0وند ،ب0ااراده باش0ند ،نمیگذارن0د آب خ0وش از گل0وی بیگانگ0ان و چپ0اولگران پ0ایین ب0رود؛ ل0ذا ب0رای فاس0د ک0ردن نس0ل ج0وان برن0امه‌ریزی کردند. بی‌اعتنایی به رأی مردم ،اختناق و مقابله جدی با آزاداندیشی حک0ومت آن‌ه0ا تحمیلی و کودت0ایی ب0ود .ب0ا کودت0ا سِ0ر ک0ار آم0ده بودن0د؛ هم رض0ا خ0ان ب0ا کودت0ا سِ0ر ک0ار آم0ده ب0ود ،هم محّم د رض0ا ب0ا کودت0ا سِ0ر ک0ار آم0د .حک0ومت کودت0ایی ،معل0وم اس0ت چط0ور حکوم0تی اس0ت :ب0ر م0ردم تحمی0ل بودن0د و از آراِء م0ردم ،عقای0د م0ردم ،دل‌بس0تگیهای م0ردم ،فرهن0گ م0ردم و درخواس0ت و اراده‌ی آن‌ه0ا هیچ نش0انی نب0ود .آن‌ه0ا ب0رای آراِء م0ردم، ب0رای خواس0ت م0ردم ،ب0رای عقای0د م0ردم ،ب0رای دین م0ردم و ب0رای فرهن0گ م0ردم ،هیچ اح0ترامی قائ0ل نبودن0د؛ هیچ رابطه‌ی ص0میمی و دوس0تانه‌ای ب0ا م0ردم نداش0تند .رابط0ه، رابطه‌ی خص0مانه ب0ود؛ رابطه‌ی ارب0اب و رعّیت ب0ود؛ رابطه‌ی آق0ایی و ن0وکری ب0ود؛ س0لطنت ب0ود دیگ0ر! س0لطنت و پادش0اهی ،معن0ایش همین اس0ت؛ یع0نی حک0ومت مطلقه‌ای ک0ه هیچ تعّه دی در مقاب0ل م0ردم ن0دارد .خ0انواده‌ی پهل0وی ،پنج0اه س0ال در کش0ور م0ا این‌گون0ه زن0دگی کردند. عقب‌ماندگی کشور در علم ،صنعت و برخورداری‌های عمومی از اولیات رفاهی در دوره‌ی پهل0وی یکی از رایج‌ت0رین تبلیغ0ات« ،نمیت0وانیم» ب0ود .همه‌ی م0ا از بچگی این‌طور ب0ار آم0ده ب0ودیم ک0ه جنس ای0رانی مس0اوی اس0ت ب0ا ب0د ب0ودن ،پس0ت ب0ودن و ن0امرغوب ب0ودن؛ ای0رانی مس0اوی اس0ت ب0ا ن0اتوانی در تولی0د جنس خ0وب در همه‌ی زمینه‌ه0ا .اص0اًل این فرهن0گ را در ذهن ملت م0ا نهادین0ه ک0رده بودن0د.این در ح0الی اس0ت ک0ه این موض0وع ۱۸۰درج0ه ب0ا واقعیت ف0رق دارد. این ملت ،مل0تی اس0ت ک0ه از هم0ه جهت میتوان0د؛ میتوان0د تولی0د کن0د ،میتوان0د رش0د بده0د ،میتوان0د ابتکار کند ،میتواند مرزهای علم و فناوری را بشکند و جلو برود.

20,000 تومان