صفحه 1:
از برايان كولب. يان ى. ويشاو دکتر احمد علی پور OETA aap er pec on ree nrc ee م00

صفحه 2:
فصل ۱۴ قطعات آهیانه ای

صفحه 3:
.قشر آهيانه اى اطلاعات حسی - پیکری و بینایی را به ویژه از نظر کنترل حرکات. پردازش .-کرده و لن ها را یکپارچه سازی می ‎MS‏

صفحه 4:
” آناتومی قطعات آهیانه ای. نظریه ایی برای عملکرد قطعه آهیانه ای. ۲" علائم حسی - پیکری عمده ی آسیب آهیانه ای. ” زمینه یابی شایع ترین اختلالات مشاهده شده در ناحیه ی آهیانه ای خلفی. زمینه یابی آزمون های رفتاری که آاسیب مغزی را به نحو قابل اعتماد پیش بینی می کنند. v

صفحه 5:
Seale حیوانات آزمایشگاهی رایج مانند موش صحرایی هستند. و اگرچه میمون های دچار آسیب آهیانه ای. علایمی بسیار مشابه با علائم مشاهده شده در انسان های دچار اسیب اهیانه ای را نشان می دهند. منتها مطالعه ی علائم مربوط به زبان و شناخت در میمون هاء دشوار است.

صفحه 6:
الأناحيه ى آهيانه اى؛ در بين قطعات بيشاني و پس سریی در زیر استخوان آهيانه ای در سقف جمجمه. واقع شده است. این منطقه به طور تقریبی از سمت قدامی توسط شیار مرکزی, از سمت شکمی توسط شبار خارجی(سیلوین)؛ از سمت توسط

صفحه 7:
مناطق سلولى- معمارى فون اكونومو اع نواحی سلولی- معماری پرادمان 8 شکل ۱۴-۱ آناتومی ظاهری قطعه آهیانه ای

صفحه 8:
توضیحات شکل ۱۴-۱ مناطق ۰۱ ۲ و ۳ برادمان مناطق ۷ و ۵ برادمان منطقه ی ۴۳ برادمان منطقه ۴۰ برادمان منطقه ‎۳۹٩‏ برادمان

صفحه 9:
ادامه توضیحات شکل ۱۴-۱ لاشکنج فوق حاشیه ای + شکنج زاویه ای - قطعه آهیانه ای تحتانی الال احيانه أن يهنت دو منطقه عملکردی_تقسیم می شود: 3 : شامل مناطق ۱ و۲ و ۳ و ۴۳ برادمان خلفى) : شامل ساير مناطق باقى مانده

صفحه 10:
ادامه توضیحات شکل ۱۴-۱ لا در نقشه های فون اکونوموء مناطق آهیانه ای تحت عناوین (منطقه آهیانه ای (). ۳ . و الی آخر نامیده مى شوند. اسه منطقه آهیانه ای خلفی شامل ‎we PB PE. PE‏ باشد.

صفحه 11:
شکل ۱۴-۲ مناطق آهيانه اى از جر يلن بشتى. مناطق همانند در مغز انسان (0)) و میمون (0) که در حرکات ساکادیک چشم (منطقه ۴ کنترل بینایی در هنگام گرفتن اجسام (منطقه ۹« و كرفتن ‎te‏ تحت هدایت ساکاد: مجموعه ایی از حرکات مختصر ناگهانی, سریع و غیر ارادی چشم و یا پرش های چشم به طور همزمان به منظور تغییر نقطه تثبیت چشم ها متلق ة . | منطقه درون آهيائه 'لى خارجى (18:]) ‎(ATP) 2‏

صفحه 12:
بیشتر اتصالات قشر آهیانه قدامی, مستقیم هستند. لارشته هایی از قشر حسی_ پیکری اولیه (منطقه ۱۰۳و۳) به منطقه_ ۳02 (منطقه ۵) و نیز به مناطق حرکتی مکمل و نواحی پیش حرکتی (منطقه ۶) می رسند. لاتصالات حرکتی باید نقش مهمی در فراهم آوردن اطلاعات حسی درباره ی وضعیت قرارگیری اندام در کنترل حرکت داشته باشد. 901

صفحه 13:
ا قطمه گیچگاهی ‎bs‏ شيار كيجكاهى فوقانى پس سری شکل ۱۴-۳ اتصالات قطعه ی آهیانه ۱ ان (0) رشته های قشری _ قشری اصلی قطعه ی آهیانه ای. (0) رشته های آهیانه ای خلفی و پیش پیشانی پشتی _خارجی به سوی نواحی کمربندی» حدقه ایی _پیشانی, و گیجگاهی. نمای داخلی (6 شیار گیچگاهی فوقانی ‏ قطعه آهینه ای قطعه \ بس مرک سمحن سن يع حرم ۱ ۱

صفحه 14:
توضیحات شکل ۱۴-۳ لا منطقه 808 : < منطقه ۵ برودمن و در اصل یک منطقه حسی > پیکری آننت: <بخش عمده اتصالات خود را از قشر حسی - پیکری اولیه (مناطق ۳۲) دریافت می کند. <برون دادهای قشری آن نیز به قشر حرکتی اولیه (منطقه ۴) و به مناطق حرکتی مکمل((96(6)) و پیش حرکتی (۶و۸) و نیز ۳6۴) می رسند. در هدایت حرکت از طریق فراهم آوردن اطلاعاتی درباره ی وضعیت قرار گیری اندام. نقشی را بر عهده دارد.

صفحه 15:
PR ath) ‏منطقه ى ©امى باشد.‎ ‏درون داد قدرتمندی از قشر حسی - پیکری (مناطق ۱۰۳و۳) را از طریق‎ < ‏منطقه ۳6۶) دریافت می کند. علاوه بر آتن درون دادهایی را از ق‎ حرکتی و پیش حرکتی و یک درون داد بینایی کوچک را از طریق منطقه 8 دریافت می کند. > اتصالات وابران آن. مشابه اتصالات وابران منطقه ی ۳۶) است. این اتصالات, بسطی از اطلاعات مشابه برای دستگاه های حرکتی را فراهم می آورد.

صفحه 16:
لا منطقه ۳8 < شامل مناطق 2" و مناطق بینایی می شود. > این منطقه اتصالات پیچیده تری شامل بینایی, پیکری-حسی(اتصالات پوستی). حس عمقی (محرک های درونی)؛ شنوایی دهلیزی(تعادل)» حرکتی چشم. و کمربندی(انگیزشی) را دریافت می کند. > این منطقه محل های تقاطع آهیانه ای - گیجگاهی - پس سری نامیده شده است. * این منطقه که بخشی از < پشتی است. در کنترل رفتارهای تحت هدایت فضایی ( و با در نظر گرفتن اطلاعات بینایی و لامسه ) نقش دارد.

صفحه 17:
< بیشتر در منطقه ۴۶ وجود دارد. > این دو منطقه . رشته هایی را به مناطق یکسانی از قشر اطراف دستگاه لیمبیک و قشر گیجگاهی و نيز به دم اسب و مناطق مختلف زیر قشری می فرستند. > این اتصالات. بر وجود رابطه ی عملکردی تنگاتنگی میان قشر پیشانی و قشر آهیانه ای تاکید دارد. اين ارتباط . نقش مهمی در کنترل رفتارهای تحت هدایت فضایی بر عهده دارد.

صفحه 18:
1 قطعه آهیانه ای. نقش محوری را در پدید اوردن نقشه ی مغز ایفا می کند. نقشه مغز: نوعی بازنمود درونی از محل قرار گیری اجسام مختلف. اطراف ما

صفحه 19:
۱.کاربردهای اطلاعات فضایی ۲. بازشناسی شیء ۳. هدایت حرکت ۴ تبدیل حسی - حرکتی ۵. جهت یابی فضایی ۶ پیچیدگی اطلاعات فضایی ۷ سایر جنبه های عملکرد آهیانه ایی ۱ 3 ۳ ee

صفحه 20:
۱. کاربردهای اطلاعات فضایی دیوید میلنر و ملوین گودیل تاکید می کنند: *اطلاعات فضایی درباره ی محل قرارگیری اجسام در جهان. هم برای هدایت اقدامات صورت گرفته بر روی آتن اجسام و هم برای معنی بخشیدن و اهمیت دادن به آن ها مورد نیاز هستند *اطلاعات فضایی یکی دیگر از ویژگی های اطلاعات بینایی هستند. *عامل حیاتی در مورد اطلاعات فضایی و اطلاعات بینایی شکل ظاهری و مکان. آن است که اطلاعات قرار است چگونه مورد استفاده قرار گیرند. *شناسایی شکل ظاهری, بر دو نوع اصل مبتنی است: ۱)بازشناسی شیء ۲)هدایت حرکات

صفحه 21:
۲ بازشناسی شیء "طلاعات مورد نیاز برای هدایت حرکات چشم. سر. یا اندام به طرف اجسام. کنترل بینایی - حرکتی, باید ناظر محور باشد. *جزئيات مربوط به ویژگی های اجسام (مانند رنگ)؛ ارتباطی با هدایت بینایی - حرکتی حر کات ناظر محور ندارد. *میلنر معتقد است. عملکرد مغز بر اساس « نیاز به دانستن» صورت گیرد. "قطعه گیجگاهی. ویژگی های مناسبتی (رابطه ای) اشیا را رمز گذاری می کند. بخشی از این کنترل, به احتمال بسیار در ناحیه ی چند پردازه واحدی شیار فوقانی قرار دارد. و بخش دیگر آن نیز در تشکیلات دم اسبی واقع است.

صفحه 22:
۳ هدایت حرکت *قشر آهیانه خلفی, در سامانه ی ناظر محور نقش دارد. *ساز گاری با انواع مختلف و پر شمار حر کات ناظر محور (چشم هاء سر. اندام هاء بدن و حالات ترکیبی مختلف لن ها) مستلزم دستگاه های کنترلی جداگانه است. *مثال: در نظر ید که کنترل چشم ها بر اساس محور بینایی چشم استوار بوده. در حالی که کنترل اندام هاء به احتمال بسیار بر اساس وضعیت قرارگیری شانه ها و لگن استوار است. این مثال ها انواع بسیار متفاوتی از حرکت هستند. *نتایج مطالعات تک سلولی بر روی قطعات آهیانه ای خلفی میمون. نقش ناحیه ی آهیانه ای خلفی در هدایت بینایی- حرکتی را تایید کرده اند.

صفحه 23:
اکثر نورون های موجود در ناحیه ی آهیانه ای خلفی. هم در حین درون داد حسی و هم در حین حر کت. فعال هستند. * یک ویژگی مشترک تمامی نورون های آهیانه ای خلفی, پاسخ ‎oT ALS‏ ها نسبت به حر کات چشم ها و نیز نسبت به محل قرار گیری چشم در حدقه است. دو ویژگی مهم نورون های آهیانه ای: ۱. این نورون ها حالت های تر کیبی متفاوتی از درون دادهای حسیء انگیزشی, و حرکتی مربوظه را دریافت می کنند. ۲. هنگامی كه حیوان, توجه خود رابه یک هدف معظوف می سازد و یا به طرف آن حرکت می کند. میزان تخلیه اين نورون ها افزایش می یابد.

صفحه 24:
نورون های آهیانه ای برای تبدیل اطلاعات حسی لازم به فرامین (جهت جلب توجه و هدایت برون داد حر کتی)؛ كاملا مناسب هستند. نتایج مطالعات انجام شده بر روی جریان خون و الکتروفیزیولوژی در میمون و انسان, از اين انگاره ی کلی حمایت می کنند که ناحیه ی آهیانه ای خلفی. نقش مهمی در هدایت حرکات در فضا و نیز در شناسایی محرک هادر فضا بر عهده دارد. ضایعات آهیانه ای خلفی. هدایت حرکات را مختل می کنندو احتمالاً اسایی رویدادهای حسی را هم مختل می سازند. نقش قشر آهیانه ای فوقانی در کنترل حرکات چشم. کاربردهای مهمی در مطالعات ۳۳) انجام شده بر روی پردازش بینایی داد.

صفحه 25:
۴ تبدیل حسی - حرکتی *هنگامی که ما به سمت اجسام ‎CS p>‏ می کنیم. باید حر کات بخش های مختلف بدن( چشم هاء تنه, بازو و ساعد. و غیره) را با پسخوراند حسی مربوط به اينکه در عمل چه حرکاتی انجام می شود( نسخه وابرانی) و نیز با طرح هایی که برای انجام آن حرکات داریم. یکپارچه کنیم. *هنگامی گه حرکت می کنیم. موقعیت بخش های مختلف بدن ما تغییر کرده و بايد به طور پیوسته. به روز شوند تا بتوانیم حرکات بعدی را به آسانی انجام دهیم. این محاسبات عصبی, تبدیل (انتقال) حسی - حرکتی نامیده می شوند. *سلول های موجود در قشر آهیانه ای خلفی, هم پیام های مرتبط با حرکت و هم پیام های مرتبط با حس را صادر می کنند تا این تبدیل حسی - حرکتی, صورت گيرند.

صفحه 26:
هنگامی که آزمودنی, در حال آماده سازی خود برای انجام یک حرکت و اجرای ن حرکت است. منطقه ی ‎۳636٩‏ نیز فعال است. (شکل ۱۴-۲ را ‎PRR‏ متغییر های‌لندلمیلزم برلی‌لنجام آن‌حرکتوا یمز گذارینمی کند بلکه هدفف‌هاییو مطلوبحرکنوا یمز گناری‌می‌کند بنابرلین هدفر برلیمثال گر فتنیکف نجا6 رمز گناری‌می‌شود. و نه جز حرکنسه سستآنفنجان اندرسن. آزمایشی را طراحی کرد که در شکل ۱۴-۴ نشان داده شده است. این نوع مطالعه بالقوه بسیار مهم است. زیرا نشان می دهد که افراد فلج می توانند برای حرکت دادن پروتز خود. از فعالیت های ذهنی استفاده کنند.

صفحه 27:
شكل ۱۴-۴ حرکت دادن با ذهن. (()) پژوهشگران به میمون ها آموزش داده اند تا یک نشانه سبز رنگ کوچک واقع در مرکز صفحه ی نمایش را لمس کرده و به یک نقطه ی تثبیت قرمز رنگ نگاه کنند. یک نشانه ی سبز رنگ بزرگ. روشن شده. و اگر میمون هاء يس از یک دوره ی حافظه ای ۱۵۰۰ هزارم ثانیه ای. دست خود را به سوی هدف دراز کنند. پاداش دریافت می کنند. (0)) اگر فعالیت مغزی میمون ها نشان دهد که آنها خود را جهت حرکت به سمت موقعیت صحیح هدف؛ آماده می کنند, پاداش دریافت نمی کنند. ‎Z ap aE‏ که نس ی ‏د ‏هه ‎

صفحه 28:
۵. جهت یابی فضایی *هنگامی که ما در جهان واقعی سير مى کنیم. می توانیم به صورت نیمه هوشيار. مسير صحیح را انتخاب کرده و در نقاط انتخاب, چرخش های صحیح را به عمل آوریم تا به مقصد خود برسیم. برای این کار ما باید نوعی فضایی شناختی» و نیز یک فهرست ذهنی از آنچه در هر موقعیت فضایی انجام می دهیم را در مغز خود داشته باشیم. که به آن «معلومات مسیر» می گویند. *یافته های به دست آمده از ضایعات مغز انسان نشان می دهد. ناحیه ی آهیانه ای میانی(6۳68), که شامل ناحیه ی آهیانه ای واقع در بخش شکمی (603<)) و نیز قشر کمربندی خلفی مجاور آن است. و نیز نورون های واقع در جریان بینایی پشتی. در معلومات مسیر نقش دارند.

صفحه 29:
و پیچید گی اطلاعات فضایی *کاربرد اطلاعات فضایی درباره ی عملکرد قطعه ی آهیانه ای: ۱. بازشناسی شیء و هدایت حر کت ۲. پیچیدگی حرکت *کنترل حرکت چشم يا اندام. بوده و به نسبت ساده است. ولی انواع دیگر بازینمودهای ناظر - محور, به مراتب پیچیده تر است. برای مثال مفهوم چپ و راست ناظر - محور است. ولی به حرکت نیازی ندارد. *بیماران مبتلا به ضایعات آهیانه ای خلفی, دچار اختلال در جابه جایی های ذهنی هستند. *جابه جایی ذهنی. در واقع تنها بسط کنترل عصبی جا به جایی واقعی با دست است..

صفحه 30:
۷ سایر جنبه های عملکرد آهیانه ای الف) ریاضیات و حساب: ریاضیات و حساب دارای ماهیتی شبه فضایی همانند جابه جایی ذهنی اشکال عینی هستند. ولی در آنها از نمادهای انتزاعی استفاده می شود. به عنوان مثال جمع و تفریق دارای ویژگی های فضایی هستند که نقش مهمی در محاسبه ی پاسخ صحیح دارند. ب)زبان: زبان به بسیاری از ملزومات حساب نیاز دارد. واژه های «رقم» و «قمر» دارای حروف یکسانی هستند ولی سازماندهی فضایی آنها با یکدیگر متفاوت است. ج) حرکت: افراد دچار آسیب قطعه ی آهیانه ای. در تقلید از توالی های حرکت. با مشکلاتی مواجه هستند.

صفحه 31:
غذایت بسا - حرکتی: این کنترل, بیشتر در دراز کردن دست و حرکات چشم مورد نیاز برای گرفتن اجسام یا جابه جا کردن آنها مشهود است. نکته: ناحیه ی چند پردازه واحدی قشر آهیانه ای خلفی, در جنبه های مختلف «فضای ذهنی» از حساب و خواندن گرفته تا چرخش ذهنی و جابجایی تصاویر بینایی تا تعبین توالی حرکات, نقش مهمی بر عهده دارد.

صفحه 32:
علايم حسى ۹۹ هبانها علایم حسی - پیکری مرتبط با آسیب شکنج پشت مرکزی (شكل “000-00 و مناطق او ۲ و۳ در شکل 4-6 06 را ببینید) و قشر مغزی مجاور آّن ‎PP 9 PE gblic)‏ 22 شکل 6 ()): الف) آستانه های حسی - پیکری ب)اختلالات ادراکی - ج) نابینایی لمسی د) ادراک پریشی ‎GB‏ حسی - تنی

صفحه 33:
۱ الف) آستانه های حسی - پیکری *آسیب به شکز ت مرکز ا لیا تغییراتی بارز در آستانه های *ضایعات شکنج ! پشت مرکزی, سبب ایجاد آستانه ها ‎Pa‏ ¢ ت» و نقایصی در ادراا ‎ ‎ ‏شوند. ‎ ‎

صفحه 34:
ب) اختلالات ادراکی - پیکری *وجود آستانه های حسی - پیکری طبیعی, احتمال وجود دیگر انواع اختلالات حسی - پیکری را رد نمی کند. "انواع اختلالات درکی - پیکری عبارتند از: 5 : تلنی در تشخیص ماهیت یک جسم از طریق لسر اين اختلال ‎cn‏ م ‎Seis‏ در هنكام انجام آزمون درک لمسی کیفیت اجسام نشان داد. (شکل ۱۴-۵) : ناتوانی در گزارش دادن یک محرک است و بیشتر با ‎PE guess capt use cat‏ 9 ۳))به ویژه در قطعه ی آهیانه ای سمت راست. همراه است. (شکل ۱۴-۶)

صفحه 35:
شکل_ ۱۴-۵ آزمون درک لمسی اشیاء اختلالات حسی -پیکری مانند ادراک پ بساوشی را می توان با انجام چنین آزمون هایی شناسایی کرد.

صفحه 36:
شکل ۱۴-۶ انجام آزمایش خاموش سازی در بیمار دچار سکته مغزی بیمار بسته به اینکه اجسام موجود در میدان های بینایی سمت راست و چپ. یکسان هستند یا متفاوت. پاسخ های متفاوتی را ارائه می دهد. ۱ 3 ۳ ee

صفحه 37:
*شواهد و مدارکی ارائه شده اند مبنی بر اينکه بیماران می توانندمحل یک محر ک بینایی را حتی اگر «دیدن» آن را انکار کنند شناسایی کنند. "وجود یک همتای لمسی برای نابینایی. مهم است. زیرا بر وجود دو دستگاه لمسی حکایت دارد: یکی که برای شناسایی اختصاص يافته, و دیگری که برای تعبين محل اختصاص يافته است. اين حالت تخصص يافتكى. ممكن است یک ویژگی کلی سازماندهی دستگاه حسی باشد.

صفحه 38:
د) ادراک پریشی های حسی - تنی *دو نوع ادراک پریشی حسی - تنی اصلی وجود دارد: ۱.ادراک پریشی بساوشی: در قسمت اختلالات درکی -پیکری بیان شد. ۲.ادراک پریشی تنی: یعنی از بين رفتن آگاهی یا حس بدن خود و شرایط بدنی *ادراک پریشی تنی. یکی از شگفت انگیز ترین ادراک پریشی ها است. این بیماری. نشانگانی 7 "انواع ادراك يري : ۱ ‎.١‏ ادراك يريشى نقيصه اى: عدم آكاهى از بيمارى يا انكار آن. ۲ آنوزودیافوریا: بی تفاوتی نسبت به بیماری. kK ۲

صفحه 39:
۳. ادراک پریشی اندامی: ناتوانی در تعیین محل بخش های بدن و نام بردن آنهاء شایع ترین ادراک پریشی اندامی, ادراک پریشی انگشت است. ۴. نماد پریشی برای درد: عدم وجود واکنش های طبیعی نسبت به درد. مانند پس کشیدن بازتابی از محرک دردناک. *بین ادراک پریشی و حساب نارسایی, رابطه شگفت انگیز وجود دارد. هنگامی که کودکان حساب می آموزند. به طور طبیعی از انگشتان خود برای شمارش استفاده می کنند. در بیماری مهره ی شکاف دار, کودک ادراک پریشی انگشت دارد و در حساب بسیار ضعیف است.

صفحه 40:
4 علائم سيب آهيانه اى لفق شایع ترین اختلالات آسیب آهیانه ای خلفی عبارتند از: ۱ نشانگان بالینت ۲ غفلت از سمت مقابل. ۳. نقص در بازشناسی شیء. ۴ نشانگان گریشمن. ۵ کنش پریشی. ۶ نقایص مربوط به ترسیم کردن ۷ نقص در توجه فضایی ۸ اختلالات شناخت فضایی

صفحه 41:
۱. نشانگان بالینت ۶ در سال ۱۹۰۹ رزسو بالینت, بیماری را توصیف کرد که ضایعه ی آهیانه ای دو طرفه ی او با علائم بینایی به نسبت خاصی همراه بود. این بیمار با وجود میدان بینایی کامل, و تشخیص طبیعی, رنگ, تصویر و اجسام. دارای سه علامت غیر عادی بود: ۱. اگر چه او به طور خود به خودی مستقیم را نگاه می کرد اما زمانی که ردیفی از محرک ها در مقابل او قرار داده می شدند. او نگاه خود را ۳۵ تا ۴۰ درجه به سمت راست تغییر می داد و تنها محرک هایی را درک می کرد که در آن جهت بودند. بنابراین او چشمان خود را حرکت می داد ولی نمی توانست بر روی محرک های

صفحه 42:
۲ هنگامی که توجه او به سمت یک جسم جلب می شد. متوجه محرک های دیگر نمی شد. . بنایراین میدان جه بیمار. در هر لحظه از زمان» يه يك جسم محدود بود. » نام گذاری کرد. بنایراین تسار ‎linus‏ ‎On‏ اي مس ‎slid odd) psec‏ أطلاعات ‎aah oan‏ عمقی) را انجام دهد. ولی نمی توانست حر کات تحت هدایت بینایی را انجام دهد. > ناهماهنگی حرکتی بینایی یکی از علائم شایع ضایعات آهیانه ای خلفی است. *نقايص نگاه با چشم و دراز کردن دست تحت هدای ایی, بیشتر در ضایعات ناحیه ی آهیانه اى فوقانى (منطقه 002 ) ايجاد مى شود.

صفحه 43:
۲ غفلت از سمت مقابل ۶غفلت از سمت مقابل یک اختلال درکی متعاقب ضایعات آهیانه ای سمت راست است. <علائم اختلال غفلت از سمت مقابل: ‎.١‏ كنش پریشی لباس پوشیدن. ۲ ادراک پر ‎wl‏ ۳. کنش پریشی سازه ایی. ۴ ناتوانی مکان نگاری. <غفلت سمت مقابل یکی از جالب ترین علائم بدکاری مغز است. غفلت, نسبت به تحریکات بینایی» شنوایی. و حسی - تنی در بدن يا فضای همان سمت . و یا هم در بدن و هم در فضای سمت مقابل ضایعه رخ می دهد. و ممکن است با انکار کردن نقص مربوطه همراه باشد.

صفحه 44:
‎ES‏ الكو شکل ۱۴-۷ / نقاشی های نسخه برداری شده » 0 ‏توسط بيمار دجار غفلت از سمت ا ی ‎EA‏ ‎a 1‏ ‎at‏ ‎/ ‎ub ‎Bowe. ‎7 ‎ ‎88 ‎Fe

صفحه 45:
< بهبودی طی دو مرحله صورت می گیرد: 1. جابه جایی بساوشی ۲. خاموش سازی همزمان. ۶ غفلت سمت مقابل. گهگاه متعاقب ضایعات قطعه پیشانی و قشر کمربندی و نیز متعاقب ضایعات ساختمان های زیر قشری از جمله برجستگی کوچک فوقانی و بخش خارجی هیپوتالاموس هم مشاهده می شود. > غفلت ناشی از یکی از دو علت زیر است: ۱. نقص در درک یا حس ۲. نقص در توجه یا تشخیص موقعیت. اشيا در نماهایی ناآشنا: طرحی از یک سطل در نماهای ناآشنا 1 و ناآشنا (0) . بیماران دچار ضایعات آهیانه ای سمت راست. در بازشناسی شیء در نماهای ناآشنا (مانند نمایی که در بخش ) نشان داده شده است), با مشکلاتی روبرو هستند. ©

صفحه 46:
شکل ۱۴-۸ خاستگاه علائم آهیانه ای سمت راست (0)) یک طرح مکعب از ناحیه ی آسیب دیده (و برگرفته از اسکن های مغزی) در ۱۳ بیمار دچار غفلت سمت مقابل که توسطهیلمن و واتسون توصیف شده بودند. منطقه ای که بیشترین میزان همپوشانی را دارد. قطعه ی کوچک آهیانه ای تحتانی سمت راست است. (0) نقشه ی کلی ناحیه انی میان ضایعاتی که در آزمون شناسایی وارینگتون و تیلور جهت اجسام مشاهده شده در نماهای ناآشناء سبب بروز نقایصی شده اند. نا روشن تر . منطقه ایی است که بیشترین همچوشانی را دارد. به شباهت مکانی دو بخش () و ظ) در اين شکل توجه کنید.

صفحه 47:
۳. نقص در بازشناسی شیء یک علامت شایع دیگر ضایعه ی قطعه ی آهیانه ای سمت راست. بازشناسی شیء است. *بیماران دچار این ضایعات اگرچه می توانند اشیایی که در نماهایی آشنا نشان داده می شوند راشناسایی کنند. ولی در شناسایی اشیایی که در نماهای غیر آشنا نشان داده می شوند. با مشکلات شدیدی روبرو هستند. خوارینگتون و تیلور معتقد بودند که کانون اصلی این نقص, تقریباً در قطعه ی آهیانه ای تحتانی قرار دارد. یعنی همان ناحیه ای که تصور می شود خاستگاه غفلت سمت مقابل باشد. (شکل 9-4 ظ) را ببینید.)

صفحه 48:
an | <جوزف گریشمن در سال ‎۰۱٩۲۴‏ بیماری را توصیف کرد که متعاقب سکته ی مغزی در قطعه ی آهیانه ای سمت چپ. دچار اختلال غیرعادی شده بود. <علائم نشانگان گریشمن: ۱.ادراک پریشی انگشت: بیمار نمی توانست هیچ یک از دو دست خود را شناسایی کند یا آنها را نام ببرد. ۲.سردرگمی راست - چپ ۳.نانویسی: ناتوانی در نوشتن ۴.ناتوانی در حساب این علائم. با یک ضایعه ی محدود در قطعه ی آهیانه ای سمت چپ که تقریباً بر شکنج زاویه ایی مطابقت دارد( منطقه 6۳63 ), همراه هستند. اگر این چهار علامت بصورت گروهی بروز کند. بیمار مبتلا به نشانگان گریشمن است.

صفحه 49:
0 وجه مشخصه ی ضایعات آهیانه ای سمت فرد دچار نانویسی, نارسا خوانی, زبان پریشی است و با متانت و آرامی صحبت می کند. فرد نمی تواند مکعب ها را با یکدیگر ترکیب کند تا طرح هایی پدید آوردو در یاد گیری توالی حر کات جدید اندام هاء با مشکلاتی روبرو است. در انجام حساب ذهنی, عملکرد بسیار ضعیفی دارند. فراخنای ارقام بسیار کوچک و یادآوری فوری ضعیفی دارند. در تشخیص راست از چپ کاملاً ناتوان اند. آسیب به اتصالات زانویی - مخطط و فشار بر قطعه پیشانی مغز, حرکت سمت راست بدن وی مختل می شود. kK ۲

صفحه 50:
۵ کنش پریشی *نوعی اختلال حرکتی است که در آن, از دست رفتن حرکات ماهرانه, در اثر ضعف. ناتولنی در حرکت. وضعیت یا کشید گی غیرطبیعی عضله. اختلال ذهنی. ضعف در درک. یا سایر اختلالات حرکتی مانند رعشه ایجاد نمی شود. <انواع کنش پریشی عبارتند ۱. کنش پریشی فکری - حرکتی: بیمار نمی تولند از حر کات تقلید گرده یا ژست بگیرد. این بیماران اغلب دچار ضایعات آهیانه ای خلفی سمت چپ هستند. ۲. کنش پریشی ساختاری: نوعی اختلال بینایی - حرکتی استکه در آن سازماندهی فضایی مختل می شود. بیمار نمی تولند جورچین را مرتب کرده. یک خانه درختی بسازد. نقاشی کند و یا مجموعه ایی از حرکات صورت را تقلید کند. <کنش پریش در اثر قطع اتصالات آهیانه ای - پیشانی که کنترل کننده ی حرکت است ایجاد مى شود.

صفحه 51:
شکل ۱۴-۱۰ انجام آزمون کنش پریشی (0)) نمونه اقلامی از یک آزمون تقلید حرکات متوالی ساعد و بازو. برای ارزیابی کنش پریشی فکری حرکتی. از آزمودنی ها درخواست می شود تا هریک از حرکات موجود در توالی حرکات را با حداکثر دقت ممکن تقلپ کنند. () نمونه اقلامی از یک آزمون حرکات متوللی صورت. که برای ارزیابی کنش پریشی ساختاری مورد ارزیابی کنش پریشی ساختاری مورد استفاده قرار می گیرند. (A) Ma oe stray ۷ ۲ 4۷ أزمون تقليد حركات متوالى صورت (8)

صفحه 52:
۶ نقایص مربوط به ترسیم کردن <نقایص مربوط به ترسیم کردن, متعاقب ضایعاتی در هر یک از دو نیمکره ی مغزی ایجاد می شوند. ولی آسپب آهیانه ای سمت راست. شدید تر از آسیب وارد بر آهیانه ای چپ است. ۶بیماران دچار ضایعات نیمکره ی مغزی سمت راست. جزئیات سمت چپ نقاشی های خود را حذف می کنند و نقاشی ها را بر روی صفحه می چرخانند. نقاشی کشیدن نوعی رفتار پیچیده است که ممکن است نیازمند فرآیندهای کلامی و غیر کلامی باشد.

صفحه 53:
۷ نقایص مربوط به توجه فضایی ما با حرکت در جهان اطراف خود. با طیف گسترده ایی از اطلاعات حسی روبرو می شویم. و مفز باید برخی اطلاعات خاصی که قصد دارد پردازش کند را انتخاب کند. در . ما می توانیم بر حذف سایر اطلاعات بالقوه مهم تر. تمرکز کنیم. روان شناسان شناختی. این جهت گیری دستگاه ‎Gla‏ حسی را «توجه انتخابی» می نامند. <مایکل پوسنر معتقد بود که یکی از وظایف قشر آهیانه ای, آّن است که اجازه دهد توجه فرد از یک محرک به محرک دیگر معطوف شود. یعنی همان فرآیندی که او آن را رهایی می نامند.

صفحه 54:
۸ اختلالات شناخت فضایی توانایی هایی که مستلزم جابه جایی یا استفاده ی ذهنی از ویژگی های فضایی محرک ها هستند (و از جمله توانایی جابه جایی ذهنی تصاویری از اجسام و نقشه ‎(Le‏ شناخت فضایی نامیده می شوند. <تردید چندانی وجود ندارد که ضایعات خلفی, و به احتمال بسیار ضایعات ناحیه ی 00۶ و قشر چند پردازه واحدی شیار گیجگاهی فوقانی, سبب نقایصی در آزمایه های خواندن نقشه و چرخش ذهنی می شود. *هم ضایعات نیمکره ی مفزی راست و هم ضایعات نیمکره ی مفزی چپ. نقایصی در آزمایه های شناخت فضایی می دارای اثرات متفا عملکرد شناخت فضایی هستند. چرخش ذهنی به دو عملیات متفاوت نیاز دارد: ۱ تصوير سازی ذهنی از محرک مورد نظر ". جابجا كردن تصوير

صفحه 55:
مطالعات عصب روان بیشتر بر عدم تقارن اثرات ناشی از ضایعه ی تاکید می کنند, ولى اين علائم به لحاظ نظری, دارای هم يوشانى مهم نه ای سمت راست و چپ جسسدول 15-1 مقايسسة اثرات ناشسى از ضايعات قطعة آهياتهاى سمت راست و چپ درصد أزمودنىهاى دجار نقصه ‎Oe‏ ۶ ۳ ee فیدر لاس پوشبدن ۰۰ ۱۳ شمارش مكعب 53 ۰ BIS gay تقس کل کی ۳ اتمايز راست از جب 3 امن دی بل © به همبوشانى انددك ولى معنىذار علايم نات از 9 راست و سمت چپ قوچه کنید.

صفحه 56:
4 زمینه یار اختال ‎So OS oe‏ اس ركعي ياست وجي الاك نادي كميدن آزمون های ز PF PE sie Pest PO Pre ‏مت ۴ 70ست چپ‎ PO Aes ‏لو جر وی‎ POPP athe ‏0۲و20‎ ght roth محتم ل ترين محل شايعه es ١ NOVY ps gets ۱۱۸۹ ‏پر وسکرن‎ NANT Gs sone 1187 iia ‏لین‎ ملس ‎hie‏ ۱19۲ وارتكتون و تيلو 19۲۲ نون وسوان, 90۳ ‎We ghar‏ ‎nah se‏ :99

صفحه 57:
PE ‏به قشر آهیانه ای قدامی, و از جمله منطقه‎ Cw ‏سبب ایجاد نقایصی در عملکردهای مختلف حسی - تنی می‎ ‏شود. آسیب به نواحی آهیانه ای خلفی. سبب ایجاد اکثر‎ ‏اختلالات دیگر می شود.‎ لاضایعات طبیعی به ندرت مرزهای آناتومیک را رعایت می کنند و تنها قشر نو را مبتلا می سازند. به علاوه قطعه آهیانه ای به ندرت حالت صرع زایی داشته, و لذا برداشتن آن و انجام پژوهش های پیگیرانه بر روی ‎GT‏ به ندرت صورت مى كيرد.

صفحه 58:
ول 1۳۵۳ آزمون‌های بالینی عصب روان‌شناختی استاندارد جهت رسی | آسیب قطعة آهیانه‌ای عملكرد ‎oi‏ 7 ‎shale‏ كوركين و همكاران. ۱۹۷۰ تابلوى شكل سكوثين- كادارد (الكوهلى لمسى). تيوير و ويناشتاين. 1986 بنتون و همكاران. 1985 Vhs ‏اتقسيم خط به دو قسمت شتكزيرك وهمكاران.‎ ie es oi ۱۹۷۰ 05 9 oi ‏شكلهاى ناقص كالين‎ eee 94° alee oe ۱۹۸۲ ‏و همکاران,‎ os ‏افتراق واست از چپ‎ ula ily تيان 0 3 ده رتزى و قاكليوتي ۱۹۷۸ برک کلامی نوت ‎se‏ ۱/۳ درک خواندنی کنش بریشی. Ny) a $b

صفحه 59:
تانه حسی - تنی: متعاقب ضایعات شکنج پشت مرکزی, اه ی سس - تنى در سمت مقابل بدن افزايش مى يابد. مستلزم تن است که آزمودنی با چشمانی بسته, گزارش دهد که آیا لمس یک نقطه یا دو نقطه را بر روی يوست ‎ae‏ : تشخیص لمسی با چشمان بسته. به احتمال بسیار نسبت به ضایعات مناطق 0۶) و ۳) حساس است. در . آزمودنی که چشم او بسته شده, ۱۰ مکعب با شکل های مختلف را جابه جا می کندو می کوشد آن ها را در داخل سوراخ هایی با همان شکل قرار دهد.

صفحه 60:
برای بررسی این اختلال به دلیل حساسیت زیاد ارجحیت دارد. در این آزمون از آزمودنی خواسته می شودتا وسط هر یک از خطوط یک مجموعه شامل ۲۰ خط را علامت گذاری کنند. دراک دیداری: برای سنجش آسیب پیوستگاه آهیانه ای - گیجگاهی سمت راست ( به احتمال بسیار در نواحی جریان بینایی - شکمی) و سنجش توانایی ادراک از استفاده می شود. در هر دو آزمون. مجموعه ایی از بازنمایی های ناقص از چهره ها يا اجسام ارائه شده. و آزمودنی باید اجزای مورد نظر را با یکدیگر ترکیب کند تا به یک کلیت دست يافته و تصویر را شناسایی کند.

صفحه 61:
# روابط فضایی: برای سنجش این اختلالات از ازمون افتراق راست از جب استفاده مى شود. در اين آزمون آزمودنی مشخص می سازد که نقاشی مورد نظر. مربوط به یکی از اعضای سمت راست بدن است و یا سمت چپ بدن. و یا مجموعه فرامینی را می خواند که باید انجام دهد. مثلاً بادست چپ گوش سمت راست خود را لمس کن. # زبان: برای ارزیابی درک زبانی از آزمون تون استفاده می شود. در این آزمون بیست عدد ژتون در ۴ شکل و ۵ رنگ در جلوی آزمودنی قرار داده می شود. آزمون از آزمایه ساده به دشوار پیش می رود. در آزمون ژتون درک خواندنی از آزمودنی خواسته می شود دستورالعمل ها را با صدای بلند بخواند و عمل کند.

صفحه 62:
#کنش پریشی: هیچ آزمونی برای کنش پریشی وجود ندارد. با این حال آزمون کیمورا بهترین آزمونی است كه در حال حاضر در دسترس است. آزمودنی ها باید حرکات متوللی شامل فشردن یک دکمه با انگشت سبابه. کشیدن یک دستگیره با ۴ انگشت. و فشردن یک میله با انگشت شست را انحام دهد. مجموعه حرکات ‎Los‏ انگشت سابه ع ۴کشیدن دستگیره | ‏فشردن مله‎ ۳ teal Ny ‏پاین‎ asa

صفحه 63:

39,000 تومان