صفحه 1:
Mey ب
صفحه 2:
آشنایی با معماری معاصر
معماری مدرن متأفر
ايا
صفحه 3:
(6
دوره ی زمانی:
ا[ پایان جنک دوم جهانی تا دهه هفتاد
ويإكن هاى اصلى:
تنديس كرايى
استفاده از بتن مصلع برایایجاد شکل های بدیع
اوج معمارى مدرن. جه به لحاظ رواج و جه به لحاظ بداعت در شكل و معنا
معماران مطرعد
رایت. کوربوزی. میس ون در رو. ساريئن. تانكه. رودلف. جانسون. بى.
وینکزو مریل. لويى كان و ...
صفحه 4:
0( سور
رایت در این دوره همچنان به عنوان معروف ترین و
مهمترین معمار امریکا شنافته می شد و پیروان
بسیاری در اروپا و امریکا داشت. او تنها معماری
است که در هر سه دوره معماری مدرن سافتمان
هایی با شهرت جهانی سافته است
مده
صفحه 5:
تحص( )ور
موزه ی گوگنهايم نیویورک (۱۹۵۹)» فرانک لوید رایت - جر سعت Gragecheto Deru oF
صفحه 6:
0( سور
موزه ی گوگنهايم تیویورک (1۹۵۹)» فرانک لوید رایت - oF Dew pork سح ود سيب 8
۹ 7 | ۲
صفحه 7:
صفحه 8:
تحص( )ور
نمازفانه ی رونشام (نوتر دام دو او) ۰۱۹۵۴ کوربوزیه
Rowkawps Ohapel (Dore dowe du ko)
صفحه 9:
0( سور
نمازفانه ی (ونشام (نوتر دام دو او) ۱۱۹۵۴ کوربوزیه
Roakawps Ohapel (Dore dows du ko)
صفحه 10:
ین( سرا
نمازفانه ی رونشام (نوتر دام دو او) ۱۱۹۵۲ کوریوزیه
Rowkawps Okwpel (Dore dawe du hou)
صفحه 11:
0( سور
نمازفانه ی رونشام (نوتر دام دو او) ۱۱۹۵۲ کوریوزیه
صفحه 12:
0( سور
نمازفانه ی رونشام (نوتر دام دو او) ۱۱۹۵۲ کوریوزیه
chs bod) سید سه0) 0 سس
صفحه 13:
در ایران شهر اکباتان در شمال فرودگاه مهرآباد
مثال خوبی از شهر سازی مدرن بر اساس عقاید
کوربوزیه است.
کار آغاز این شهرک از دهه پنجاه شمسی آغاز شد.
در شهر اکباتان یک سری از آپارتمان های بلند مرتبه
مکعب شکل که همه مشابه هستند با بتن مسلم
سافته و اجرا شده اند و مسكن حدود صد هزار نفر
است
صفحه 14:
شهرک اکباتان. تهران. دهه پنجاه شمسی
0( سور
=
صفحه 15:
معما
مدر"
شهرك اكباتان. تهران. دهه پنجاه شمس
صفحه 16:
(6
شهرك اكباتان. تهران. دهه پنجاه شمس
0( سور
صفحه 17:
6( مس سل ( کسیر
شهرك اكباتان. تهران. دهه پنجاه شمس
صفحه 18:
2( 0( سور
ترمینال 8 فرودگاه جان اف کندی نیو یورک» ارو سارینن ۱۹۷۲
Dew York, Bere Corton رت 20 و POO erwrad
صفحه 19:
(6
0( سور
ترمینال ۲00 فرودگاه جان اف کندی نیو یورک» ارو سارینن 1۹۳۲
Dew York, Bere Ooatea رت 20 POO erwtad a
صفحه 20:
مسج( سرا
ترمینال 8 فرودگاه جان اف کندی نیو یورک» ارو سارینن ۱۹۷۲
Dew York, Bere Catena ,سوت ۳0 و تست ۵۵
صفحه 21:
ترمینال فرودگاه بین المللی دالاس, ارو سارین ۱۹۶۳
0( سور
صفحه 22:
(6
آپرای سیدنی, 0792 اوتسن ۱۹۷۳
0( سور
صفحه 23:
0( سور
۱۹۷۳ آپرای سیدنی, 0792 اوتسن
Oye Opers Wowe, Oyckey, Bra Ota
صفحه 24:
“EVE OMENS 0( سور
آپرای سیدنی, 0792 اوتسن ۱۹۷۳
Ota مسقل ,بصدلعر6) ,وصدرا/ Okey Opers
صفحه 25:
نحل :7( )سور
دانشکده هلر و معماری دانشگاه بیل, نیو هیون. پل رودلف
صفحه 26:
0( سور
دانشکده هلر و معمارى دانشكاه ييل نيو هیون؛ پل رودلف
Ve Owersty, Dew Leas, Pod RubP
صفحه 27:
beteOodervisw
سافتمان سیکرم. نیویورک» میس ون در رو 19۵۸
Dew York, Laduly Diew vou der Rohe رطف چم
صفحه 28:
0( سور
خانه ی شیشه ای ( خانه ی جانسون)» نیو کنان. فیلیپ جانسون. 1۹۴۹
Lowe (ohwou knee), Dew Ocauas, Phip doers 0
صفحه 29:
00700 0( سور
برج های دوقلوی پنزویل, هيوستون, تكزاس, فيليب جانسون, 191/6
صفحه 30:
0( سور
هرهم شیشه ای موزه لوورء پاریس, یو مینک پی
Lowre Chew Pyrawtd, Poe, 1.0. Pet
صفحه 31:
بانك هين. هنك كنك» يو مینگ پی» 199۰
®udk oP Okira ریت مسا نو 1۰ 0. Pet
ب
صفحه 32:
نحل :7( )سور
سافتمان شرقی موزه هلر ملی» واشیلکتون. يو مينك بى. 191/8
Pet .1.0 ,.0.0 تیاه متشه 2 Bakery oP Ort, لس
صفحه 33:
0( سور
مرکز جان هنکاک. شیکاکو, اسکیدموز اوینگر و مريل. 191/٠
0 ,با رم aloha Lowork Oruer,
صفحه 34:
معماری مدرن ما 0( سور
مرکز جان هنکاک. شیکاکو, اسکیدموز اوینگر و مريل. 191/٠
0 ,با رم aloha Lowork Oruer,
صفحه 35:
لویی کان
Oy @rchteet— © Cody lowrey
صفحه 36:
صفحه 37:
Bd. (s)Laces 0( سور
۱۹9۲ موزه ی ملی بلگلادش, لویی کان,
لسسف Oove why Orickry, Dhoes, Boakadeok, Loe 1. iso
صفحه 38:
0( سور
موزه ی ملی بلگلادش, لویی کان, ۱۹9۲
cieo ۱ سا ات0 رم( ربقفه Oove whl لسسف
صفحه 39:
0( سور
۱۹9۲ موزه ی ملی بلگلادش, لویی کان,
لسسف Pore whl Oricky, Dhoks, Boakadeok, Love 1. Gciea
صفحه 40:
0( سور
۱۹۷۵ موزه ی هنر کیمبل, تگزاس, لویی کان,
CKrobet Ori Deen, Port Dork, Teme, bows 1. Kv
صفحه 41:
مسج( سرا
۱۹۷۵ موزه ی هنر کیمبل, تگزاس, لویی کان,
CKrobet Ori Deen, Port Dork, Teme, bows 1. Kv
ing
صفحه 42:
تحص( )ور
۱۹۷۵ موزه ی هنر کیمبل, تگزاس, لویی کان,
Krobel Ori Diswuw, Port Dork, Pema, bos 1. da
صفحه 43:
معما
مدر"
0( سور
مرکز پژوهشی سالک, لا یولاء کالیخورنيا, لویی کان, ۱۹۵۹
Gdk rete Por Boyd Onnter, La lobe, OdPorcta, Lows 1. Kee
صفحه 44:
a بصن ( )سور
۱۹۵۹ مرکز پژوهشی سالک, لا یولاء کالیخورنيا, لویی کان,
109541 Por @ploged Onder, ba vols, OoPoras, Lows 1. dea
صفحه 45:
کروه پنع معمار نیویورک
oP Dew pork تاه
:کروه پنج معمار نیویورک متشکل شده از
صفحه 46:
كروه ينج معمار نیویورک
oP Dew pork تاه
:از میژگیهای کارهای ۵ معمار نیویورکی
این کروه در سال ۱۹۷۲ تشکیل شد. سعی بر این داشتند که عمق فضا را افزایش دهند. دید بیننده هنگام
نظاره نما در درون هجم نفوذ کند. از دیگر ویژکیهای آنها استفاده از استراکپر اکسپوز بود
.سافتار سازه ای نمایان استفاده می کردند
——_———
صفحه 47:
0( سور
مایکل کریوز
جز معماران مدرن ممسوب می شود و از پایه گذاران معماری پست مدرن هم می باشد از آثار او خانه
هانزلمان می باشد. کرایش به پروژهویلا ساووای لوکروزیه درد. ( تکید بر فرم مکعب و رنک سفید) درد .
از ديكر آثار مايكل سافتمان شهرداری فینیکس در آمریکا است که داراى فرم ویژه ای است..هندسه. نظم و
.تقارن وارد معمارى شده است.
صفحه 48:
0( سر
جان هیدک
او تاثیر زیادی بر روی دانشجویان معماری گذاشت ails alas jl لیبسکیند از شاکردان او بود. شیگرو بان و
بهرام شیردل از شاکردان او بودند. او بمثی مطرم کرد تمت عنوان معماری معماری یا همان علم معماری یا
رشته معماری. او معتقد بود رشته چیزیست که ما از طریق تمقیق و پژوهش می توانیم آن را به دست آوریم.
و در نقطه مقابل حرفه معمارى قرار مى كيرد. حرفه كارى است كه ياد مى كيريم از طریق تکرار آن را ادامه می
دهیم و به تمقیق دست نمی زنیم و این جدای از رشته معماری است
صفحه 49:
معما 0( سور
جان هیدک
صفحه 50:
SOON 0( سور
جان هیدک
.تراس هاوس: از ديكر آثار جان هيدك است که دارای تراسی است که قابلیت بسته شدن دارد
صفحه 51:
0( سور
ريجارد مير
او تا اكنون به ايده آل هاى معمارى لوكوربوزيه يايبند است. بقيه اين كروه از آن عقايد اوليه منصرف
شدند ياتغيير ديدكاه دادند. او معمارى هرفه اى با جزئيات بسيار دقيق است . خيلى تاثير كذار و جريان
ساز نبوده. علاوه بر حجم مکعب به حجم منمنی علاقه مند بود و اغلب در کنار حجم مكعب حجم با
.سطوع منحنى ايجاد مى كند
.خانه اسميت از معروفترين كارهاى مير است.
peels
صفحه 52:
او فیلی سریع مسیر خود را از اين ۵ نفر جدا کرد و به سمت سا
.هنگام همکاری با این کروه با همان عقاید لوکور بوزیه سافته شده است
صفحه 53:
2( 0( سور
پیتر آیزنمه
به نظرم پیتر آیزنمن مهم ترین معمار نیمه دوم قرن ۱۲۰
قرن۲۰ بدانیم. اوایل سبک لیت مدرن داشت و کم کم به جنبش دیکانستراکشن روی آورد سپس به جنبش
فولدينك. بعد به معمارى نوارى :2 روی آورد و سپس معماری پرش کیهانی یا معماری که به تعبیر
چارلز جنک از علوم روز دنیا بهره می کیرد. نظر او را به خود جلب كرد و همهنان به كار ادامه می دهد.
صفحه 54:
صفحه 55:
قآ
أب لوتوربوزيه
صفحه 56:
با 3
از توجه شما
بایان