صفحه 1:
۱ ng tig oil)
محمود آذرخش - کارشناس مشاوره آموزش و پرورش گرگان
2
صفحه 2:
دیگر مهارت داشتن یعنی چه ؟
قسمت اول جمله کاملا درست است که همه ما داریم زندگی می کنیم
اما آیا می شود کیفیت زندگی هر فردی رو به تکامل باشد
1
واژه ( مهارت ) را برای پدیده ای به کار می برند که یا( فن ) باشد با ( هنر)
| خوب زندگی كردن . هم فن است و هم هنر [
2
صفحه 3:
صفحه 4:
مطمنناً همه ما برای بهتر زیستن احتیاج به کسب مهار تهایی
داريم
صفحه 5:
* انسان قرن معاصر با واژه های اضطراب , افسردگی . تنهایی .
شکست , تنیدگی و فشار روانی و.... به خوبی آشنا است همه ما
گاهی در زندگی با چالش ها و مشکلاتی مواجه می شویم.
| در جریان این دشواریها, در اختیار داشتن منابع و مهارت هايى كه
به ما کمک می کنند تا به بهترین شیوه ممکن از عهده ی حل
مشکلات خود برآییم . تسکین بخش و امیدوار کننده است.
صفحه 6:
مهارت های زندگی مجموعه ای از توانایی های روانی - اجتماعی
که زمینه ساز گاری و رفتار مثبت و مفید را برای افراد فراهم می آو
8 مطالعات نشان داده اند که ارتقای مهارت های مقابله ای و
تواناییهای روانی اجتماعی در بهبود زندگی بسیار موثر است.
صفحه 7:
| SURES IT SON One STe|
fees Pre rere ا Sorter ay
که افراد را تهدید می کند مقابله کند.
صفحه 8:
)١ خودآكاهى حيط م همدلى
۳) حل مساله << ۴) تصمیم گیری موثر
۵ ارتباط بین فردی < > ع) ارتباط اجتماعی
۷ تفکر خلاق > > ۸) تفکر نقاد
٩ مدیریت استرس .۱ مدیریت هیجانات
Pa es
۰ )6 دويه دومرتيط معيو
صفحه 9:
در سال هاى گذشته متخصصان بهداشت روانی برنامه های مختلفی
برای پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی طراحی و اجرا کرده اند
به طور کلی برنامه ها و راهبردهای پیشگیری از مشکلات روانی
اجتماعی در دو دسته اساسی قرار می گیرند .
20
7ج 1
۱) راهپرد های منمر کز بر محیط (مدل سیستم های اجنماع)
۲ راهبردهای متمرکز پر فرد .
صفحه 10:
راهبرد های متمر کز سعی
ای متمرکز بر محیط کنند
بر مک می کنند :
| 1 ۱ |
‘i
مانند
er eer) ]|
0
صفحه 11:
در مقابل راهبردهای متمرکز بر فرد تلاش می کنند:
a
Se er ed
19 0 0 0 0 7
صفحه 12:
یکی از بهترین و موثر ترین رویکردهای متمرکز بر فرد
نامه آموزشث تمای زندگی است
][ برنامه آموزش مهارتهای زندگی یک برنامه پیشگیری اولیه است
که در آگوست ۱۹٩۳ از طرف یونیسف به عنوان مدلی برای پیشگیری از آسیب های
روانی اجتماعی به جهانیان معرفی شد.
لا در این مدت در کشورهای زیادی به کار بسته شده است و نتایج مطالعات متعدد
حاکی از اثر بخشی این برنامه در پیشگیری از انواع مشکلات روانی اجتماعی بوده است .
صفحه 13:
oA SAL Po
صفحه 14:
مهارتهای زندگی »مهارت هایی هستند که:
1 برای افزایش توانایی های روانی اجتماعی افراد آموزش داده می
۳۲ فرد را قادر می سازند تا به طور موثر با مقتضیات و کشمکش های زند؛
روبرو شود
۳ یادکیری مهارتهای زندگی موجب افزایش ظرفیت روانشناختی اشخا
می شود .
صفحه 15:
9 اي نگ تال ۱
بای از ای ge ac Af i مين كارأ Ws ool il
آموختن و بکارگیری مهارتهای زندگی نقش مهمی در سلامت روان دارد
زیرافردراقادرمیسازد ۳
1 6۹
RVC RYO (SEP eee SR eT
۱ a re PO ep core ye Wr pee Py
صفحه 16:
بطور کدی هدف آموزش مهارتهای زندگی
ایجاد تفییر دردانش . ER فاد ات
بنابر این هدف از آموزش مهار تهای زندگی عبارت است از .
پیشگیری از تقویت و ارتقاء
اسطوره ها و بد فهمی ها دانش صحیح
نگرش منفی نگرش و ارزشهای عثبت
رفتارهای مخاطره آمیز رفتارها و مهارتهای اجتماعی
صفحه 17:
كاريره هاي مشارتهلى زندقي
صفحه 18:
. تقویت اعتماد به نفس و احترام به خود
. تجهیز اشخاص به ابزار و روش های مقابله با استرس های
محیطی و روانی
.١ کمک به تقویت و توسعه ارتباطات دوستانه و سالم
. ارتقای سطح رفتارهای سالم و مفید اجتماعی
18
صفحه 19:
19
مصرف سیگار و مواد مخدر
. بروز اختلالات روان
ات روانی و مشکلات روانی ۱
LS 39> |) 3 =
خودكشى در نوجوانان و جوانان 3
5 ان
رفتا us
رفتارهای خشونت آمیز
. شیوع ایدز
. بی بند و باری جنسی
صفحه 20:
برنامه مهارتهای زندگی
تسر داق من وال الكيزتي:
دانش »
نگرش »
ارزشها و
رفتار سالم قرار می گیر
صفحه 21:
مدل زير نقش برنامه
کسب دانش
i
یادگیری و تمرین مهارت های زندگی
نگرش و ارزشهای مثبت
تتشقيرى از مشكلات “992 ,نتارهاى مثبت وسالم
eq
صفحه 22:
۱ Bees et Be)
Ree Te or eee
.١ معمولا" اولین تغییر در سطح دانش و اطلاعات فرد رخ می دهد .ولی مشخص
نيست كه آيا اين افزايش دانش هميشه مؤثر باشد يا نه .
۲ تغییر دیگر در نگرش و نحوه دید فرد نسبت سایرین وجود دارد که آن هم تغییر
رفتار است و در این مرحله بایستی مهارت جدیدی در فرد ایجاد شود .
هدف ما در آموزش مهارتهای زندگی »
ایجاد تغیبر در رفنار » با ایجاد یک مهارت جدید می باشد.
صفحه 23:
ipl uk رز ی درل
sly by au لي hu ly vi 17
9