سایر تحقیق و پژوهش

آثار باستانی بجنورد

bojnoord

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آثار باستانی بجنورد”

آثار باستانی بجنورد

اسلاید 1: آثار باستانی بجنوردارائه:

اسلاید 2: پیشینهجلگه بجنورد با چشمه ها، رودها، جنگل ها و کوه های بلندی که گراگرد آن را چون نگینی دربرگرفته اند، از جمله زیستگاه های مناسب در بخش شمال غربی خراسان می باشد. در جای دره های حاصل خیز رشته کوه آلاداغ، واقع در جنوب شهر بجنورد، از گریوان گرفته تا اسدلی و سرحصار کلاته نقی، نشانه هایی از سکونت اقوام بومی و آریایی در هزاره اول پیش از میلاد مسیح به دست آمده است. وجود تپه های باستانی سریوان و تاتار و بدرانلو و تپه های بلبل و حصار گرمخان در حاشیه رود اترک متعلق به هزاره اول قبل از میلاد پیشینه تاریخی تمدن بجنورد را به سه هزار سال پیش می رساند و پژوهش های مقدماتی انجام شده بر روی سنگ نگاره (تکه) بیانگر حیات و تمدن در حداقل پنج هزار سال پیش در این نواحی است.تپه باستانی سر خرمن برج از آثار باستانی شهرستان بجنورد در 2 کیلومتری غرب بجنورد با قدمتی سه هزارساله، خرابه های شهر بیژن یورد یا کهنه کند از دیگر اثر دیدنی در بجنورد در 2 کیلومتری غرب این شهر، بازمانده از روزگار اشکانیان، حاکی از وجود مراکز تمدن بشری در پیرامون شهر کنونی بجنورد بوده است. بجنورد که تا پیش از حمله مغول چهارمغان نامیده می شد، یکی از شهرک های آباد (نسا) بوده و قدمت آن به پیش از اسلام می رسد. شهر قدیم چهار مغان، تپه های (معصوم زاده) و بخشی از (قلعه عزیز) را در بر می گرفته و از جنوب به (تپه چغورباغ) و (بش قارداش) از مهم ترین آثار باستانی شهرستان بجنورد و از شمال شرقی با (تپه های صندل آباد) از جاذبه های دیدنی بجنورد ارتباط داشته است. شهر چرمغان در سال 617 هجری قمری به دست مغول ها ویران گردید. این شهر در طی تاریخ، حیات پر تلاطمی را از سر گذرانده و از امکان تداومی مستمر بازمانده است.در اواخر دوران صفویه شهر بجنورد به دست تولیخان دوم (دولی خان) بزرگ شادلو پایه گذاری شده و در دوران حکومت یار محمدخان شادلو به سردار مفخم به اوج اهمیت و شهرت خود رسیده است. وجود 2 بنای باشکوه آیینه خانه و عمارت سردار مفخم از آثار باستانی شهرستان بجنورد در دل باغی بزرگ و نیز نارنجستان، حوضخانه، کلاه فرنگی، عالی قاپو و سایر ابنیه ای که به مرور و در خلال تحولات و اقدامات توسعه ای مدرن تخریب شدند و برخی شواهد شهرسازی دیگر، همه و همه نشانه فراز و نشیب های تاریخی شهر بجنورد می باشد.

اسلاید 3: آیینه خانه مفخم (موزه اسناد و نسخ خطی)عمارت معروف به آیینه خانه مفخم یکی از یادمان های برجسته ی دوره قاجار و آثار باستانی شهرستان بجنورد و در منتهی الیه شمالی خیابان شریعتی قرار دارد. در دوره قاجاری بنای آیینه خانه همراه با آثار دیگری از جمله عمارت مفخم، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر، باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه سردار مفخم را تشکیل می داده است. این بنا در حدود 1300 هجری، همزمان با دوره حکومت ناصر الدین شاه به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم بجنوردی ساخته شده و به عنوان فضای اداری و دیوانی، برای انجام دیدارهای رسمی سردار با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و... مورد استفاده قرار می گرفته است.شماره ثبت ملی: 1167

اسلاید 4:

اسلاید 5: عمارت مفخم (موزه باستان شناسی و مردم شناسی)عمارت مفخم بزرگترین و شاخص ترین اثر تاریخی قاجاری در استان خراسان شمالی است که همزمان با آیینه خانه در اوایل قرن چهاردهم هجری به دستور سردار مفخم، به عنوان محل سکونت وی و خانواده اش ساخته شده و یکی از برترین اثر دیدنی در بجنورد است. این بنای مجلل در دو طبقه ساخته شده و دارای دو تالار بزرگ و 34 اتاق می باشد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب می باشد. بنای عمارت مفخم پس از مرمت و احیا به موزه بزرگ باستان شناسی و مردم شناسی استان تبدیل شده است.شماره ثبت ملی: 952

6,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید