معماری و عمران

آثار نیکلای مارکف

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 29 اسلايد

milad

29 صفحه
2214 بازدید
06 مهر 1398

برچسب‌ها

صفحه 1:
انان ] ]2 ۱ موضوع : نيكلاى ماركف و دبیرستان البرز

صفحه 2:
ov oS نیکلای مارکف(1975-1882)از معماران پیشروی آغازقرن اخیر در ایران اشت او در رشته معفاری و سپس اذیلات فارسی از دانشگاه ستت بترریووک فارخ التسیل ش وبه ولیل علافه به ابران.پس از پایان تحصیلات به‌عنوان افسر روسیه تزاری به اين كشور آمد. ماركف بس از انقلاب كير روسيه در ايران مائد و اين كشور را به عنوان وطن دوم خود بركزيد و به حرفه معمارى بازكشت. Nikolai Markov

صفحه 3:
مارکف اولین دفتر کارش را در خیابان استانبول وسپس در خیابان‌های فردوسی و اریاب جمشید دایر کرد و تا وقوع جنگ جهانی دوم فعالیت پر ثمری داشت. در ورای زندگی‌نامه معین مارکف,پک سوال اساسی جواب مشحصی نمی‌یاید چرا مارکف به ایران و هتر ابرانی نآ بدین حد علاقه‌مند است؟ از اسناد خانوادگی او می‌توان نتیجه گرفت در شهر تفلیس و در خانواده‌ای اعیان و صاحب منصب به دنیا آمده و بعد از پایان تحصیلات متوسطه به دانشگاه سلتنطی سنت پترزبورگ رفته است. ازاین‌رو می‌توان گفت جوانی مارکف در بخشی از جهان ایرانی, یعنی گرجستان سپری شده اما اين دلیل کافی است تا پس از اتمام تحصیل هنر و معماری به دانشکده خاورشناسی برود و زبان فارسی فراگیرد؟و یا اینکه بعد از وقوع جنگ جهانی اول و تغییر حکومت روسیه تزاری,کسوت قزاقی خود را ترک کند و در ايران بماند و معماری پيشه کند؟

صفحه 4:
در کناب «معماری نیکلای مارکف» و در بخش زندگی‌نامه به حوادثی که به نوعی باعث شد مارکف به ایران بیاید و ماندگار شود اشاره شده و از ماندگاری او در دوران رضاخانى سخنى به ميان نيامده است. اولین کار مهم مارکف در سن 24 سالگی, مدرسه البرز است که در سال‌های 1303 و 1304 ساخته شده است. بنابراین ورود او به عرصه معماری و طراحی و ساخت بناهای اموزشی دوران پهلوی اول ارتباطی به قزاق بودنش در زمان کوتای رضاخان نداشته و نتیجه نگرش جدید به طراحی‌های قابل اجرا با توان ساخت و ساز ایران آن زمان می‌تواند باشد اگر چه به ویژگی‌های طراحی مارکف در بخش ویژه آن پرداخته می‌شود. اما نباید به تأثیر سه عامل مهاجرت, تخسليات أكاد سكا و ی را ار بی‌توجه بود.

صفحه 5:
مهاجرت از گرجستان به روسیه و اقامت در ایران باعث ته نشین شدن روحیه انطباق‌پذیری و التقاط هنر ایرانی در تگاه معمارانه مارکف می‌شود. اگر سن پترزیورگ آن عصر را یکی از مراکز مدرنیته یا گرایش به مدرن شدن غربی بدانیم و تهران را شهری تصور کنیم که نشانه‌های تجسمی تفکر تجدد در آن وجود نداشت یا به شدت اندک بود,گرجستان می‌تواند پلی بین دو دنیای نو و کهنه یا مثلا غرب و شرق آن سال‌ها باشد. «فضای بینابینی که تقریبا تا صفویه ایران در جهان سمبل آن بود؛ سمبل کشوری بین دو نگاه اصلی شرق سنت‌گرا وغرب تجدد خواه. از طرف دیگر در برابر انتقال داننش معماری سینه به سینه و استاد و شاگردی که در اواخر دوران قاجار در ایران رواج داشت, مارکف دانش آموخته آکادمی هنر و معماری بود و می‌دانست چگونه ذهن هنری خود را در طراحی آزاد بگذارد و از عقل سازنده‌اش در زمان معماری و ساخت بنا بهره مناسبی داشته باشد. مارکف از راه مشاهده آثار برجسته معماری ایران به درک زیبایی از طریق فضای هندسی می‌رسد. و همچنین باحضور در آکادمی معماری شنت پترزیورگ اصول تناسبات عددی زیبایی‌شناسی هر غرب راافرا می‌گیرد باید به اين دو ویژگی نظم در برنامه‌ریزی و وقت در اجرای آموزش‌های نظامی را اضافه کنیم تا دريابيم ماركف با جه توانایی‌هایی توانسته نقطه عطفی در معماری دوران تحول ایران به وجود آورد.

صفحه 6:
تنوع آثار مارکف در دوران فعالیت معمارانه خود مجموعه متتوعی از ساختمان با کاربردهای مختلف طراحی و اجرا کرده است. -دار المعلمین در سال 1298 شمسی و در زمان وزارت مرحوم میرزا احمد خان بدر تأسیس شد.پس از توسعه شهر تهران و اختصاص باغ نگارستان به ادارات دولتی و مراکز آموزشی و تغیبرات متعدد در اين باغ,بالاخره در سال 7 به پيشنهاد دکتر عیسی صدیق (ریاست تعلیمات عمومی وقت ایران/نقشه ساختمان یک مدرسه متوسطه کامل با رعایت سبک معماری ایران و اصول مدرسه‌سازی توسط مهندس مارکف تهیه و اجرا شد.در کتاب ویژگی‌های این بثا چنین توصیف شده است: «ترکیت بنا با حجمی کشیده و با بالهای پرگشته و نجوه استعرار آن در رانطه با محوربندی محوطه از ویژگی‌های هندسی کلاسیک بهره برده است.»و درباره اصلی‌ترین نکته ظاهری بنای دار المعلمین,یعنی ترکیب زیبای پنجره‌های رواقی و ستونک‌های با نيم سر ستون رومی نوشته شده:«عنصر تکرار شونده در تمای نوی ترکییی از شه بنحره و ده ستون دارة كد سه بار در امتداد هر تال تکرار می‌شود وب فقس بل آمده ختم می‌گردة که نمایی با سه پنجره دارد.ترکیب دو ستون بین پنجره‌ها در بدنه‌های اضلی بازها مورد اشتفاده قرار گرفته است.» همان طور که در شرح مفصل تر نماهای این بنا در کناب آمده عنصر اصلی ایجاد کننده زیبایی و تعادل در ظاهر ساختمان تکرار موسیقایی پنجره‌ها به‌عنوان فضای باز و دیوارها به‌عنوان فضاهای بسته و ستون‌ها به‌عنوان حد فاصل این دو فضای خالي و پر است.بعدها مارکف از اين ترکیب موزون غرب و شرق,پنجره رواقی و ستون و تاریک و روشنی در بیشتر آثارش بهره برد.به طوری که مجموعه پنجره و ستون‌های هر بنا توسط حجم‌های سنگین آجری مثل قابی محکم این مجموعه زیبا را از فضای تهی اطراف جدا می‌کند و در برابر دیدگان بازدید کنندگانش قرار می‌دهد.

صفحه 7:
-در مدرسه فلاحت که به سال 1308 توسط مارکف در کرج بنا شده, همان ترکیب موزون نمای شرقی و عملکرد غربی در ارتفاع بیشتر, خود را نشان می‌دهد.گوشه‌هایی که از بال‌های بنا را به بدنه اصلی آن متصل می‌کند همچون بناهای عظیم دوره ساسانی مستحکم می‌نماید و لبه‌های آن توسط کنگره‌های سه پله‌ای مشابه آنچه در تخت جمشید دیده می‌شود مشخص شده است.در مورد بام‌های اين بنا در کتاب چنین نوشته شده:«شکل لبه بام در برج‌ها متفاوت و شامل تکرار کنگره‌هاست.کنگره‌ها با احجام ساده مکعبی بی‌شباهت به برج‌های قلعه نیستند.» این نگرش مارکف که استحکام در بنای آموزشی به محصلین و معلمین اجساس امنیت و آرامش می‌دهد راه حل مناسب مارکف اشت در برایر دوزان پر تلاطم ایران آن زمان که توسعه صنعتی بدون پشتوانه فرهنگ‌سازی باعث شده بوده جامعه ایران با ذهتی مغشوش و دلی نگران وارد قرن بیستم بشود و حجم بناهای ساخته شده توسط مارکف همچون دروازه‌های ملل در تخت جمشید به ایرانیان اين قوت قلب را می‌داد که به پشتوانه قدرت پایدار و مستحکم فرهنگ ایرانی, این شتاب بالاخره متعادل و آرام می‌شود و ایزانی جذای از مدرن شدن نیاز دارد هوبت باستانی خود را بازشناسایی کند -دانشسرای مقدماتی تهران را می‌توان اوج بناهای ترکیبی مارکف برای فضاهای آموزشی دانست, دیوارهای صاف و ساده و آجری ترکیبی رویایی با ردیف ظریف کاشی‌کاری‌های قاب پنجره و سر درها دارد.

صفحه 8:
ترکیب موزون رواق پیش امده با پنچره‌های مستطیل طبقه دوم همان قدر هماهنگ است که قرارگیری کلاس‌هایی ۱ ابعاد مختلف در يکه راهرو سراسری موازی همین رواق‌های نیمه باز با ستون‌های مستطیلی کلش. ترکیب طلایی دیگر دانشسرا گسترش کلاس‌ها در محور طولی و ورودی و آمفی تثاتر در محور عرضی است به طوری که در راستای همان محورپر تحرک و ورودی,آمفی تثاتر نعلی شکل با صندلی‌های چوبی مستقر و پلکانش قرار گرفته؛تضادی بین حرکت و سکون؛حرکت برای ورود به دانشسرا و سکونبرای فراگیری دانش,و این تضاد در قلب بنا قرار گرفته است؛باز هم تعادل متقارن بين دو عنصر متضاد. در كتاب با ذكر سندى از كتاب «يادكار عمر»:نوشته عیسی صدیق,چنین آمده است:«بیرون دروازه دولت زمين وسيع و مسطحی وجود داشت که متعلق به وزارت فرهنگ بود و شاگردان دوره سوم متوسطه در شمال شهر در آن فوتیال بازی می‌کزدند.در سال 1312 وقتی قانون تربیت وضع و مقرر شد که 25 دانشسرای مقدماتی ظرف پنج سال تأسیس گردد,وزارت فرهنگ زمین بازی مذکور را به دانشسرای تهران تخصیص داد و در سال 1314 به مهندسی مارکف ساختمان آن را اغاز کرد.»و بالاخره اين ساختمان در 17 دی ماه همان سال افتتاح شد.ذ-در معرفی ساختمان پست در کتاب نوشته شده:«روز سوم مرداد 1313,یکصد و بیست عدد کارت دعوت برای افتتاج عمارت جدید پست که دو روز بعد یعنی 5 مرداد انجام می‌گرفت,برای نمایندگان و رئیس مجلس از طرف رئیس الوزرا ارسال شد.»و سپس به قرار گیری زمین آن در اطراف میدان مشق اشاره می‌شود و اینکه محل پست خانه به جای قراول خانه های قبلی,در حد جنوبی میدان در نظر گرفته شد.ساخت بنای پست طولانی‌ترین پروژه مارکف محسوب می‌شود و اين مسئله درست در ‎Col‏ دوران توسعه پهاوی اول الست اين نای معطم با نمای آجری و سنگی با تركيبى منقارن در صلع جنوي میدان مشق-مکانی که قرار ود مرکز اداری شهر باشد- ساخته شد.

صفحه 9:
بنای پست نمایشی‌ترین کار مارکف است.بقیه ساخت و سازهای او یا در دل باغ و حیاطی پیرامونی ساخته شده و یا به وسیله خیابان‌های کم عرضی احاطه شده‌اند.برعکس تمامی نمای ورودی بنای پست از سمت دروازه میدان مشق یا همان دروازه دولت به خوبی خودنمایی می‌کند و در برابر بناهایکم عرض اطاف طول ساختمان پست و بیرون امدگی مختص ورودی‌اش با صلایت حجم گسترده و موزونش را به نمایش می‌گذارد. توضیح نویسندگان کتاب چنین است:«مارکف در استفاده از شیوه آرت دکو در اين بناءاين باز عمدتا متوجه مراجع سبک‌های تاریخی کلاسیک و باروک است.با وجود استفاده از حیاط مرکزی در طرفین بنا و هندسه هشت ضلعی در ورودی از آن جا که اين عناصردر اشکال خالص معماری ایرانی و اسلامی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند,چندان تأثیری در تغیبر جهت گرایش اصلی ساختمان به سمت معماری دوره اسلامی یا باستانی ایران ندارند.» عملکرد اداری و به خصوص عملکردی که در چند سده قبل‌ترش در میان مردم سابقه نداشته به نظر می‌رسد مارکف را بر آن واداشته که به جای بهره‌گیری از تقارن و تعادل و عناصر معماری ایرانی, از قدرت و تأثیرگذاری باروک سود جوید,چرا که مردم ‎ul‏ زمان باید به اداره جدیدی اطمینان می‌کردند و بسته‌های پستی خود را به آن جا می‌سپردند.این ویژگی کارکردی در بنای پست باعث شده برای تفاوت آن با ساختمان مشابه چنین عملکردی در یکی از کشورهای ارویا ظاهرا به استفاده از قوس پنجره‌ها و سر ستون‌های هخامنشی در نیم ستون‌های نما اکتفا شود.آما در واقع فضای غالب و درونی بنا همچنان دارای روحیه تعادل و تقارن چیدمان‌های حجمی با در نظر گرفتن روحیه انسان ایرانی است. از طرفی بناپیست را می‌توان شا حص‌ترین معماری پیرو سبک ارت دکو در ابران نامید.

صفحه 10:
* عمارت مشیرالدوله پیرنیا: اين خانه, در انتهای بن بست پیرنیا در خیابان لاله‌زارتو و کمی پایین‌تر از چهارراه کنت واقع است و در آغاز مشروطة دوم به سفارش مشیرالدوله ساختة. شد كه ذر سن بترزبورى با ماركف صمیمیت بیدا كردهبود. اين ساختمان كه خاطرة انشاى فرمان مشروطیت, تدوين قوانين جديد دادكسترى و نكارش كتاب تاريخ ايران باستان و ديكر آثار مشیرالدوله پیرنیا و زندگی روزمره و مرگ و حتى مجلس ختمش تر دوره رضاشاه را در خود دارد: بش از انقلاب اسلامى به عنوان بناى تاريخى به ثبت سازمان ميراث فرهنگی رسید و با انجام تعمیرهایی, اينك مركز موسسه طب اسلامی است.

صفحه 11:
ادارة پست و تلگراف تهران (1307): این بنا درسال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی با صرف هزینة پانصد هزار تومان و با مساحت ۱۵ هزار متر مریع درخیابان سبه امام‌خمینی فعلی) تاسیس شد. بخشی از اين ساختمان که در کنار سردر باغ ملی است و قبلاً اداره كمركات بست بودف. به ميزه تبدیل شدواست ار ویژگی‌های سبک معماری دورة پهلوی اول که در ساختمان موزق پست هم به کار رفته. ترکیب معماری دوران‌های مختلف تاریخی در ايران و غرب است.

صفحه 12:
ساختمان بلدیه طهران(1261) : واقع در میدان تویخانه که ار میدان تویخانه که در دوران محمدرضا شاه تخریب شد.

صفحه 13:
مدرسة ژاندارک (1265):مدرسه ژانداری واقع در منطقه ۱۲ شهر تهران, حد فاصل خیابان ‎Mia sees‏ مو ری لالازار . فرروسي به هعراه کلیسای ماو به عتوان یکی از آتار ملی و با شماره بت ۸ به عنوان مدرسه و کلیسای ژاندارک به ثبت رسیده است. مدرسه ژاندارک جزو مدارسی است که فرانسوی ها در ایران تاسیس کرده اند. لین مدرسه توسط دختران تارک دنیا برای تحصیل دختران ارمنی ایرانی تاسیس شد و در ابتدا به صورت دارالاينام اداره می‌شد. از دوران تاصری به بعد این مدرسه از دخران مسامان نز ثبت‌نام پسسستاه می‌آورد.

صفحه 14:
* دبیرستان البرز (1304): یکی از دبیرستان‌های معتبر و قدیمی شهرتهران است و به خاطر نمای رفته کوه آلبرز در یس ‎ols jl Glia ja‏ گرفتهاست. این دبیرستان در تردیگی چهارراه کالع قرار دارد. مساحت. کل دبیرستان که بخشی از آن به دانشگاه صنعتی امیرکییر اختصاص یافته ۴۵ هزار متر مریع است. این دبیرستان ۱ هزار مترمریع زیربنا و ۱۰ هزار متر مریع فضای سبز دارد.

صفحه 15:
*مدرسه جدید دارالفنون (1308): امیرکبیر محل ساختمان را خود شخصاً در مجاورت کاخ‌های سلطنتی و در مکانی که سربازان آموزش نظامی می‌دیدند با موافقت ناصرالدین شاه انتخاب کرد و به میرزارضاخان مهندس تبریزی که یکی از پنج نفر محصل اعزامی به لندن در زمان عباس ميرزا بود دستور تهيه نقشه ساحتمان را داد تفه ساختمان با استفاده از طرح عمارت سربازخانه ولیچ انگلیس در اواخر سال ۱۲۲۹ آماده و محمدتقی معمارباشی به احداث آن عأمور شد و كار را آغاز كرد. قسمت شرقى بنا در سال ۱۲۳۰اتمام یافت. هشتاد سال پس از فعالیت و در سال ۱۳۰۸ ساختمان مدرسه به دستور اعتمادالدوله وزیر وقت معارف تخريب شد و ساختمان فعلى با نقشة مارکوف مهندشی روسی ساخته شد.

صفحه 16:
* زندان قصر(1307): : زندان قصر در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۳۰۸ به دست رضا شاه افتتاح كرديد. فاز اوليه زندان که در آن زمان افتناح شد ۱۹۲ اتاق بود با گنجایش ۸۰۰ زندانی.بعدها و تا زمان ساخت زندان اوین در دهه چهل. این زندان تنها زندان پایتخت بود. در این دوران زندان قصر تونعه ژیادی بیدا رهپس اررانقلا.. اسلایی ابران این ركان محل حبس زندانیان غیر سیاسی بود. در سال ۱۳۸۳اين زندان تعطیل وشهرداری شروع به تخریب بخشهائی از زندان نمود که باپیگیری کانون زندانیان سیاسی قبل از آنقلاب با ثبت زندان به عنوان آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی ازتخریب آن جلوگیری ومتعاقباوسیله شهرداری به باغ موزه تبدیل گردید.البته در اين ميان تا قبل از ثبت محل , زندان زنان سیاسی تخریب شد. سرانجام اين باغ موزه در تاریخ 14 آبان ماه 1391 با حضور شهردار تهران و جمعی از هنرمندان برای بازدید عموم رسما" افتتاح گردید.

صفحه 17:
* خانة پروفسور عدل (1310): مارکوف روسی در سال 1310 با تلفیقی از سبک معماری روسی و تزیینات ایرانی: بنایی را در 2700 مترمریع مساحت در تهران؛ چهارراه سپه, تقاطع خیابان‌های ولی‌عصر (عج) و امام خمینی (ره) ساخت و مدتی بعد, پروفسور عدل, پدر جراحی مدرن ایران در آن ساکن شد. بر اساس گفته‌های وکیل مالک و همچنین نوع معماری, اين خانه توسط یک معمار روسی ساخته شده است. خانه پروفسور ‎Jae‏ دارای 2700 متر مریع عرصه و حدود 1000 متر مریع زیربنا, شامل یک طبقه ساختمان اعیانی با زیرزمین همراه با آپارتمان سرایدار و سینمای خانگی است. پلان اين خانه از نوع روسی شامل بخش‌های خصوصی, پذیرایی. محل بیتوته مهمان؛ مطب, منزل سرایدار, راننده» خدمه, همراه با 3 ورودی است. سطوح داخلی بنا با اندود گچ ساده است ولی در سقف از گچبری استفاده شده است. همچنین در بخش شرقی بنا از کاشی‌های خشتی منقوش در ازاره دیوار استفاده شده است. تمافاق خارجي اين خانه تركيبى از أجر و كج سفيد بوده و در قسمت رخ بام با گچبری تزتين شذه است. اين خانه به تعلى دولت درأمد و تبديل يه دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام شد. خانه يروفسور عدل در سال 1377 توسط سازمان ميراث فرهنكى با شماره 2081 در فهرست آثار على ابران به ثيت رسيد.

صفحه 18:
موّسسه تحقیقات رازی (1312-1310) * ورزشگاه امجدیه سابق.شهیدشیرودی فعلی(1313): ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه) یک ورزشگاه دو و میدانی در تهران است که تا پیش از سال ۱۳۸۸ خورشیدی از ورزشگاه‌های معروف فوتبال در ایران بود و از آن سال دیگر مسابقات فوتبال در آن برگزار نمی‌شود. اين ورزشگاه در مجموعه ورزشی شهید شیرودی قرار دارد. ورزشگاه امجدیه در سال ۱۳۰۶ خورشیدی, ده سال پیش از آن که فدراسیون فوتبال ایران تأسیس شود, در باغ اهدایی امجدالسلطنه بریا شد. این ورزشگاه محل بسیاری از رویدادهای تاریخی و به‌یاد مائدنی فوتبال ایران بوده‌است.

صفحه 19:
* دبیرستان فیروز بهرام (1311): دبیرستان فیروز بهرام از دهش رادمنش بهرامجی بیکاجی به یادگار از فرزندش فیروز که در آغاز شهریور ۱۲۷۴هجری خورشیدی (۱۸۹۵ میلادی) در هندوستان زاییده شده و در هشتم دیماه ‎)۱٩۱ ۵( ۴‏ جهان را بدرود گفته‌است بنام دبیرستان فیروز بهرام نامگذاری گردید. این دبیرستان در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۱۱ خورشیدی بر روی زمین انجمن زرتشتیان پایه گذارده شد و به سرپرستی نیک اندیش اردشیر کیامنش و به رهنمونی و دستبارپاریاب کیحسرو شاه آغار و انجام و در دوم دومان همان تال شاب تس یافت.

صفحه 20:
۰ کارخانه و شهرک مسكونى كارخانه قند ورامين (1313): نخستین کارخانه قند ایران و خاورمیانه است که در سال ۱۳۱۳ خورشیدی توسط نیکلای مارکوف, ساخته و در سال ۱۳۸۴ به بخش خصوصی واگذار شده‌است. این کارخانه در فهرست آثار علي کشور به ثبت رسیده‌است. * کارخانه و خانه مدیر کارخانه قند کرج (1313)

صفحه 21:
دبیرستان‌انوشیرولن‌دادگر (1315) : دبیرستان * انوشیرولن‌دادگریکیاز دبیرستاهاوقدیمیو زرتشتیشهر تهران در ی ی ان راز یت رس ‎gily‏ شده و در ضلع شرقی‌لین‌مدرسه دبیرستان لرز ولقع استوقتىساخسغبيرستانفيروز بهرم به بايانوسيد ليجاد دبیرستانیمخصوص ب راعدختران‌ضرورعبه نظر آمد. لین‌بنا توسط بانوی‌خیرخواهی‌به نام خانم راتن‌بایی‌ب انجول‌جی تاتا) از سلسله مویدان و ساکن ن وساری‌هندوستان‌با «سرمایه اولیه یکصد هزار روپیه اخته شد

صفحه 22:
:)1324( ‏مسجد امین‌الدوله‎ ٠ * خانم فخرالدوله اوایل سلطنت محمد رضا پهلوی به سال 4 شمسی مبادرت به ساخت مسجدی به نام پدر شوهرش + امين الدوله» تعود . اين مسجد در جنوب درواره شمیران ( میدان ابو علی سینا ) و ضلع شمالی خیابان شهید مشکی و غرب کوچه دوازدهم قرار دارد. ساخت بنای مسجد رابه مارکف روسی که آن زمان در معماری ایرآن از شهرتی ار پر خوردار بود . سيرد

صفحه 23:
* کارخانه سیمان تهران * کلیسای حضرت مریم (1324-1317): کلبسای حصرت مریم مربوط به دوره پهلوی است و در تهران. خیابان میرزاً کوچک خان واقع شده و اين اثر در تاريخ ۱۲ ۱ با شمارة ثبت ۷۲۳۷ ۷ ی رایع ی اس اه ی مر ‎Cea a S08‏ خير ا زومان يسع بان نا رت » معمار آن نیکلای مارکف بوده‌است. این بنا پین سال‌های ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۹ دفتر اصلى و محل سكونت اسقف اعظم ارامنه بوده‌است که بعدها به کلیسای سرکیس مقدس انتقااجم"" »م

صفحه 24:
۳ ساجتمان ستتگر: ‌بام هارراه مراد كران واف اس در سای لین نا مارکف معمارعه ارواتی معمیل رااسال کرد و لن را به صورت توکلاسی ساحت که متعکسن کنندة کار و ‎s:‏ 7 قرن ۶ ۱ بود

صفحه 25:
همکارعدر نوسازعس فارنلیتا لا *

صفحه 26:
همکارعدر ساخموزه لیرانب استان‌ب ا طرح آندره گدار *

صفحه 27:
همکارعدر ساخدلنشگاه تهران*

صفحه 28:
مارکف برای شهرداری تهران کار می‌کرد و ساختمان‌های زیادی در تهران و شهرهای اطراف آن ساخته‌است. در تمامی این آثار و دیگرکارهای طراحی و معماری مارکف ویژگی‌های مشترکی می‌توان یافت. قدرت نگاه معمارانه مارکف وقتی دو چندان می‌شود که نه تنها کاربری یناها,بلکه شرایط بحرانی ایران بین سال‌های 3 تا 1324 (تغییر شاه و جنگ جهانی دوم)چندان در روش شخصی او تأثیری نداشته و شرایط محيطى تركيب منقارن و موزون عملكرد بنا با ديدكاه كاريرانش و مهمنر أز يمه تفادل بين عناصر ظاهري غاريت كرفته شده از كذشته با تركيبهاى متناسب فضابي مدرن و محتواق معمارى باستانى ايران همكي به طور متداوم و بيوسته در بناهاى ساخته شده ماركف به جشم مىخورد. بااينحال نويسندكان كتاب «معمارى نيكلاى ماركف» جداى از بررسى اجمالى زمينههاى مؤثر بر معمارى ماركف,با تحليل موشكافانه اين آثار خواننده را نه نها با معماری مستقل هر بنا و تعامل ماركف در طراحى أن اشنا م ىكنتد,بلكه به طور غير مستقيم شرايط ايران در مرحله كذار از كذشته به نو را نيز از نظر دور تكه تمودارند. نكته حائز آهمیت در کتاب وجود بخش پایانی«معماری مارکف و مراجع آن»است,چرا که خواننده دقیق پس از مطلعه سوابق تاریخی و تحلبل‌های کارشناسانه هر بناءناز دارد با کلیت آثار مازکف آشنا و مراجع آن به طور یکپارچه به او معرفی شود.ازاین‌رو وجود 561 صفحه متن فارسی و بیش از صد عکس منحصر به فرد در کتاب, باب تازه‌ای از شناخت معمری ایرانیان گذشته نزدیک پیش روی دانشجویان و معماران معاصر و علاقه‌مندان امروزی می‌گشاید تا شاید فتح بابی باشد که چگونه می‌توان میراث معماری معاصر را برای نسل‌های بعدی قابل شناخت کرد.

صفحه 29:
:منابع .1 https://www.arel.ir 2 کتاب دبهرستان البرز تالیف دکتر کامران صفامنش

39,000 تومان