صفحه 1:
1 ۱
i
۳
ی
a
صفحه 2:
آزادی انسان ۲
حوزه علمیه دامغانی ره
اسفند ۹۵
صفحه 3:
خب ۱7
مقرری این هفته
#اسلام و آزادی تفکر یک و دو
#زمان و مکان:
#حسینیه ارشاد1348
اسلام و آزادی تفکر سه
2-11-6, دانشگاه تهران,
صفحه 4:
خب ۱7
سوالات مقرری
6. آیا در اسلام آزادی تفکر وجود دارد؟ با توجه به
حدیث:و لا تفکروا في الله
6. آیا آزادی عقیده مورد تایید اسلام است؟
. تعارض لا اکره فی الدین با:
pol .1 به معروف و نهی از منکر واجب است.
2. جهاد با کفار واجب است.
3. عذاب اخروی برای کسانی که دین حق را انتخاب نکرده
و کافر شده اند.
4 غذاب دبیوق برای مرند از دين اسلام که اعدام می
باشد.
صفحه 5:
خب ۱7
© . آيا در اسلام آزادی تفکر وجود دارد؟ با توجه به
حديث:و لا تفكروا في الله
2۰ آيا آزادى عقيده مورد تاييد اسلام است؟
صفحه 6:
خب ۱7
آزادی تفکر و عقبده
#یکی از انواع آزادی اجتماعی و مهمترین آن است.
۴آزادی تفکر بله, آزادى عقيده از روى غير تفكر خير!
#تفکر یعنی به کار بردن قوه عقل آزاد است و مورد تاکید دین.
#دلیل:
#دعوت به تفکر در قرآن و روایات
#اصول عقاید در اسلام اجتهادی است.
#عقیده یعنی گره و بسته بودن به چیزی که دو ريشه دارد:
#عقیده از روی تفکر, مورد قبول است و تایید.
عقیده از روی غیر تفکر, مورد تایید نیست.
صفحه 7:
برخورد غلط و صحیح با آزادی عقیده
برخورد غلط:
کوروش و احترام به بتهای بابلیان
ملکه انگلستان و احترام به بتهای هندویان
برخورد صحیح:
حضرت ابراهیم ع. قرجقوا ٍلی آتفيهم ققالوا تک ثم اون (64)انبب
موسی ع و گوساله سامری,. J, 2536 قن لك فِي الْحَياةٍ أن تقول د
shel 5 acl gl iacgs إلى إلهِكَ sill ظلت عَلَبْهِ عاکفاً للحرفته
لته في “abo(97) Latur Bill
و درخواست قوم: و جاوژنا تن |شرائیل بخ
ag) pul قالوا يا مُوسَى اجْعَل لنا إلها كما لَهُمّ
(138)اعراف
ببامبر اكرم صء و يَضَعٌ عَنْهُمْ | 5% 38 5 العلا gall agile oa {Cals all آمثوا يه و
عَرَّرُوهُ وَتصروة و اتَبَعُوا الثُورَ الّذي أَنْزلَ مَعَة أُوليِكَ هُمٌ الْمُفْلِحُونَ (157)اعرافه
صفحه 8:
طرح آزادی عقیده
دشه غلط ae
ههای a
ee a بودن دين
اقعی است a
#نقد: ۱ 5
oe كه
#مانند: ب
صفحه 9:
لا اکره فی الدین
© شان نزول: کوچ بنی نضیر و بچه های بهودی انصار
#برخی امور قابلیت اجبار ندارد:
محبت و دوستی
6 ایمان: جدافلن که اسلام میخواهد و اسلام مقدمه ابیت
#برخی امور قابل اجبار است اما اجباری بودنش بی ارزش است
19 اخلاقيات: طرف وجودش اررش يست يلكه ملكه بودنش اررش درف
© 2. تربيت فرزند:
#غلط: ساختن و ايجاد كرذن
© صحيح: ايجاد زمينه رشد
© 3. رشد اجتماعى: انتخابات
©4. رشد فكرى: قصه عرب بدوى
5یا رسول الله هلکت, من خلقكى؟ من خلقه؟ ذالك فحض ايمان
صفحه 10:
خب ۱7
تببین رابطه آزادی انسان با لااکراه فی الدین:
یک: آزادی یعنی نبود مانع در راه کمال
#دو: گوهر اصلی دین توحید است یعنی همان كمال مطلق
#سه: کمال وقتی واقعا کمال است که اختیاری باشد و
ایمان به خدا وقتی اجباری باشد اصلا ایمان نیست.
#بنابراین لا اکراه فی الدین یعنی:
#دین اصلا قابلیت اجبار ندارد نه اينکه در دین اجبار نکن!
صفحه 11:
۱7
کارنامه اسلام
#کازنامه غرت بسیار وجفتناک است.
کارنامه اسلام درخشان است.
Le © گسترش تمدن اسلام:
#یک: آزادی تفکرو تشویق به آن
سلوتی قیل ان تفقدوتی. ایها المدعی ما لایعلم و المقلد مالا یفهم انا
السائل فاجب ای مدعی , آن الطیش لا تقوم به حجج الله و لاتظهر بة
براهین الله اسال بکل لسانک و ما قی جوانجک.
#داستان مفضل
© داستان ابن مققع
© احتجاج طبرسى
© دو: تسامح و تساهل
© اسلام جون از منطق خود مطمئن است نكران بحث و شك نيست.
صفحه 12:
خب ۱7
آزادی بیان
#افراد در بیان فکر و عقیده خود آزادند اما حق فریبکاری
ندارند.
صفحه 13:
خب ۱7
سوال
#با توجه به آيه لا اکراه فی الدین (بقره 256) در پذیرش
دين اكراهى نيست
اما:
pol به معروف و نهى از منكر واجب است.
حهان با كقار واحب است.
غذاب اخدوى براى کسانی که دین حق را انتخاب نکرده
و کافر شده اند.
4 عذاب دنیوی برای مرتد از دین اسلام که اعدام می
باشد.
نز بخ با
صفحه 14:
خب ۱7
إرابطه لا اکراه فی الدین با امر به معروف و نهی از منکر
#در امور اجتماعی: رعایت حقوق اکثریت
52° امور فردی:
#تفکیک pu آزادی فکر و آزادی عقیده
۴آزادی فکربله!
۴آزادی عقیده ناشی از تفکر بله!
۴آزادی عقیده ناشی از غیر تفکر خیر!!!
#عقیده هر کس حتی برای خودش هم محترم نیست!!
صفحه 15:
رابطه لااکره فی للدین با جهاد
#فقط جهاد دفاعی مشروع است:
#دفاع از حق
خود یا دیگری, مال, جان, آبرو, آزادی , دین , توحید,
سلامت و...
a ater’ در اسلام مشروع است:
و ما 35 Oolilif Y في شبيل اللَّهِ و الْمُسْتَطْعَفِينَ من
gual ylalall 5 sluill 5 ‘ear يَقُولُونَ رَبّنا be eis
Jes ll ll on نا من Sts ls
من دنك تصيراً (75)نسا
صفحه 16:
خب ۱7
رابطه لا اکراه فی الدین با مجازات اخروی
مجازات ها:
قراردادی
عمل و نتيجه
عين عملي 2
bee 3 Ge det lo gut IS Aas وم
أمدأ تعيداً و يُحَدَُرَكُمُ الله نَفْسَهُ و aids 5 lear OL 3) 557 env
ale (30)آل sball, 2985 abl
(7) 853 L3s 835 Jlibe Jaks 325 855
صفحه 17:
خب ۱7
... رابطه لا اکراه فی الدین با ارتداد» ممنوعیت نشر کتب ضاله؛ فیلم » عکس
#ارتداد جرم سیاسی - اجتماعی است نه جرم عقیدتی
#بنابراین اگر کسی از دين برگردد و حتی تبلیغ در مراکز
علمی بکند استقبال میشود,
#کرسی های آزاد اندیشی
#ارتداد برگشت از ضروریات است وگرنه در مسائل ظنی
هیچ اشکالی ندارد که نظر خود را مطرح کند.
صفحه 18:
الحمدلله رب العالمین
با تشکر از حسن توجه شما
andishehdini@®
بسم اهلل الرحمن الرحیم
آزادی انسان 2
حوزه علمیه دامغانی ره
اسفند 95
مقرری این هفته
اسالم و آزادی تفکر یک و دو
زمان و مکان:
حسینیه ارشاد1348
اسالم و آزادی تفکر سه
،2-11-57دانشگاه تهران،
سواالت مقرری
. 1آیا در اسالم آزادی تفکر وجود دارد؟ با توجه به
حدیث:و ال تفكّروا في الله
.2آیا آزادی عقیده مورد تایید اسالم است؟
.3تعارض ال اکره فی الدین با:
.1امر به معروف و نهی از منکر واجب است.
.2جهاد با کفار واجب است.
.3عذاب اخروی برای کسانی که دین حق را انتخاب نکرده
و کافر شده اند.
.4عذاب دنیوی برای مرتد از دین اسالم که اعدام می
باشد.
سوال
. 1آیا در اسالم آزادی تفکر وجود دارد؟ با توجه به
حدیث:و ال تفكّروا في الله
.2آیا آزادی عقیده مورد تایید اسالم است؟
آزادی تفکر و عقیده
یکی از انواع آزادی اجتماعی و مهمترین آن است.
آزادی تفکر بله ،آزادی عقیده از روی غیر تفکر خیر!
تفکر یعنی به کار بردن قوه عقل آزاد است و مورد تاکید دین.
دلیل:
دعوت به تفکر در قرآن و روایات
اصول عقاید در اسالم اجتهادی است.
عقیده یعنی گره و بسته بودن به چیزی که دو ریشه دارد:
عقیده از روی تفکر ،مورد قبول است و تایید.
عقیده از روی غیر تفکر ،مورد تایید نیست.
برخورد غلط و صحیح با آزادی عقیده
برخTورد غلط:T
کوروش Tو احTترام به بتهای بابلیان
ملکه انگلسTتان و احترام به بتهای هندویان
برخورد صحیح:
حضرت ابراهیم ع ،فَرجعوا لى َأنفُسTهم فَقالُوا نك ُ َأ
ن ()64انبیا
مو َ
م الظَّال ِ ُ
م نْت ُ ُ
ِإ َّ ْ
ْ ِ ِ ْ
َ َ ُ ِإ
َأ
ن لَ َ
ن تَقُو َ
موسی ع و گوساله سامری ،Tقا َ
ل ال ِ
حياةِ ْ
ك Tفِي ال ْ َ
ب فَِإ َّ
ل فَاذْهَ ْ
مسTا َ
س Tوَ
ه وَ انْظ ُ ْر ِإلى ِإلهِ َ
ن لَ َ
م
ن Tت ُ ْ
موْ ِ
ت عَلَيْهِ عاكِTفا ً لَن ُ َ
ِإ َّ
ه ث ُ َّ
ح ِّرقَن َّ ُ
ك الَّذي ظَل ْ َ
خلَفَ ُ
ك َ
عدا ً ل َ ْ
سTفا ً ()97طه
لَنَن ْ ِ
م نَ ْ
ه فِي الْي َ ِّ
سفَن َّ ُ
َأ
سرائي َ
ن عَلى
ح َر فَ تَوْا عَلى قَوْم ٍ يَعْكُفُو َ
ل الْب َ ْ
و درخواست قوم :وَ جاوَ ْزنا بِبَني ِإ ْ
َأ
ة قا َ
جعَ ْ
ن
م آلِهَ ٌ
جهَلُو َ
م تَ ْ
سى ا ْ
م قَوْ ٌ
مو َ
ل ِإنَّك ُ ْ
ل Tلَنا ِإلها ً كَما لَهُ ْ
م قالُوا يا ُ
صنام ٍ ل َ ُه ْ
ْ
()138اعراف
م وَ اَأْلغْال َ
پTیامبر اکرم ص ،Tوَ ي َ َ
ن Tآ َ
ت ع َلَيْهِ ْ
ل الَّتي كTانْ َ T
صَ Tرهُ ْ
ضعُ ع َن ْ ُه ْ
م ِإ ْ
منُوا Tبِهِ وَ
م فَالَّذي َ
ُأ
ُأ
ه ولِئ َ
ور الَّذي نْزِ َ
ن ()157اعرافT
حو َ
م ْفل ِ ُ
م ال ْ ُ
ك هُ ُ
مع َ ُ
ل َ
ع َ َّز ُروه ُ وَ ن َ َ
ص ُروه ُ وَ اتَّبَعُوا الن ُّ َ
ریشه غلط طرح آزادی عقیده
.1دادگاههای تفتیش Tعقاید
.2شخصی بودن دین
نقد:
دین امری واقعی است نه سلیقه ای
مانند :بهداشت ،سواد و فرهنگ
ال اکره فی الدین
شان نزول :کوچ بنی نضیر و بچه های یهودی انصار
برخی امور قابلیت اجبار ندارد:
.1 محبت و دوستی
.2 ایمان :حداقلی که اسالم میخواهد.و اسالم مقدمه است.
برخی امور قابل اجبار است اما اجباری بودنش بی ارزش است
.1 اخالقیات :صرف وجودش ارزش نیست بلکه ملکه بودنش ارزش دارد.
.2 تربیت فرزند:
غلط :ساختن و ایجاد کردن
صحیح :ایجاد زمینه رشد
.3 رشد اجتماعی :انتخابات
.4 رشد فکری :قصه عرب بدوی
یا رسول الله هلکت ،من خلقک؟ من خلقه؟ ذالک محض ایمان
تبیین رابطه آزادی انسان با الاکراه فی الدین:
یک :آزادی یعنی نبود مانع در راه کمال
دو :گوهر اصلی دین توحید است یعنی همان کمال مطلق
سه :کمال وقتی واقعا کمال است که اختیاری باشد و
ایمان به خدا وقتی اجباری باشد اصال ایمان نیست.
بنابراین ال اکراه فی الدین یعنی:
دین اصال قابلیت اجبار ندارد نه اینکه در دین اجبار نکن!
کارنامه اسالم
کارنامه غرب بسیار وحشتناک است.
کارنامه اسالم درخشان است.
علل گسترش تمدن اسالم:
یک :آزادی تفکرو تشویق به آن
سلونی قبل ان تفقدونی .ایها المTدعی ما الیعلم Tو المقلد ماال یفهم Tانا
السائل فاجب ای مدعی ،ان الطیش Tال یقوم به حجج الله و ال تظهر به
براهین الله اسال بکل لسانک Tو ما فی جوانحک.
داستان مفضل
داستان ابن مقفع
احتجاج طبرسی
دو :تسامح و تساهل
اسالم چون از منطق خود مطمTئن است Tنگران بحث و شک نیست.
آزادی بیان
افراد در بیان فکر و عقیده خود آزادند اما حق فریبکاری
ندارند.
سوال
با توجه به آیه ال اکراه فی الدین (بقره )256در پذیرش
دین اکراهی نیست
اما:
.1امر به معروف و نهی از منکر واجب است.
.2جهاد با کفار واجب است.
.3عذاب اخروی برای کسانی که دین حق را انتخاب نکرده
و کافر شده اند.
.4عذاب دنیوی برای مرتد از دین اسالم که اعدام می
باشد.
!رابطه ال اکراه فی الدین با امر به معروف و نهی از منکر
در امور اجتماعی :رعایت حقوق اکثریت
در امور فردی:
تفکیک بین آزادی فکر و آزادی عقیده
آزادی فکربله!
آزادی عقیده ناشی از تفکر بله!
آزادی عقیده ناشی از غیر تفکر خیر!!!
عقیده هر کس Tحتی برای خودش هم محترم نیست!!
Bدین با جهاد
رابطه الاکره فی ال
فقط جهاد دفاعی مشروع است:
دفاع از حق
خود یا دیگری ،مال ،جان ،آبرو ،آزادی ،دین ،توحید،
سالمت و...
جهاد آزادیبخش در اسالم مشروع است:
ن
فين ِ
ست َ ْ
م ال تُقاتِلُو َ
م ْ
ن في َ
بيل اللَّهِ وَ ال ْ ُ
وَ ما لَك ُ ْ
م َ
ضع َ َ
س ِ
الرجال و النساءِ و الْولْدان الَّذين يقُولُون ربنا َأ
ن
م
نا
ج
ر
خ
ْ
ِ
ِ َ ِّ
ِ ْ
َ َ َّ
َ َ
ْ
ِ
ِّ
َ ِ
هذه الْقَرية الظَّالِم َأ
َ
ُ
ن لَدُن ْ َ
جعَ ْ
ْ
ل
م
نا
ل
ل
ع
ج
ا
و
ها
ل
ه
ْ
ِ
ْ َ ِ
ِ ِ
ك وَلِيًّا وَ ا ْ
َ
ْ
ْ
َ
ِ
ن لَدُن ْ َ
ك نَصيرا ً ()75نسا
لَنا ِ
م ْ
رابطه ال اکراه فی الدین با مجازات اخروی
مجازات ها:
قراردادی
عمل و نتیجه
عین عمل
جد ُ ك ُ ُّ
ن
ف
ل نَ ْ
ن َ
ت ِ
ضرا ً وَ ما ع َ ِ
ت ِ
س Tما ع َ ِ
ح َ
م ْ
يَوْ َ
مل َ ْ
خيْرٍ ُ
مل َ ْ
م تَ ِ
م ْ
م ْ
ٍ
سوءٍ تود لَو َأن بينها و بينه َأ
َّ
ً
ً
ُ
ِّ
ه َو
س
ف
ْ
ن
ه
الل
م
ك
ر
ذ
ح
ي
و
عيدا
ب
دا
م
َ
ُ
ُ َ َ ُ
َ ُ َ ُ ُ
َ َ ُّ ْ َّ َ ْ َ َ َ ْ َ ُ َ
ف بِالْعِباد ِ ()30آل عمران
ه َرُؤ ٌ
الل َّ ُ
مثْقا َ
م ْ
خيْرا ً ي َ َره ُ ()7
ل ذ َ َّرةٍ َ
ل ِ
ن يَعْ َ
فَ َ
م ْ
...رابطه ال اکراه فی الدین با ارتداد ،ممنوعیت نشر کتب ضاله ،فیلم ،عکس
ارتداد جرم سیاسی – اجتماعی است نه جرم عقیدتی
بنابراین اگر کسی از دین برگردد و حتی تبلیغ در مراکز
علمی بکند استقبال میشود،
کرسی های آزاد اندیشی
ارتداد برگشت از ضروریات است وگرنه در مسائل ظنی
هیچ اشکالی ندارد که نظر خود را مطرح کند.
الحمدهلل رب العالمین
با تشکر از حسن توجه شما
andishehdini@