صفحه 1:
1 ۱ i ۳ ‏ی‎ ‎a

صفحه 2:
آزادی انسان ۲ حوزه علمیه دامغانی ره اسفند ۹۵

صفحه 3:
خب ۱7 مقرری این هفته #اسلام و آزادی تفکر یک و دو #زمان و مکان: #حسینیه ارشاد1348 اسلام و آزادی تفکر سه 2-11-6, دانشگاه تهران,

صفحه 4:
خب ۱7 سوالات مقرری 6. آیا در اسلام آزادی تفکر وجود دارد؟ با توجه به حدیث:و لا تفکروا في الله 6. آیا آزادی عقیده مورد تایید اسلام است؟ . تعارض لا اکره فی الدین با: ‎pol .1‏ به معروف و نهی از منکر واجب است. 2. جهاد با کفار واجب است. 3. عذاب اخروی برای کسانی که دین حق را انتخاب نکرده و کافر شده اند. 4 غذاب دبیوق برای مرند از دين اسلام که اعدام می باشد.

صفحه 5:
خب ۱7 © . آيا در اسلام آزادی تفکر وجود دارد؟ با توجه به حديث:و لا تفكروا في الله 2۰ آيا آزادى عقيده مورد تاييد اسلام است؟

صفحه 6:
خب ۱7 آزادی تفکر و عقبده #یکی از انواع آزادی اجتماعی و مهمترین آن است. ۴آزادی تفکر بله, آزادى عقيده از روى غير تفكر خير! #تفکر یعنی به کار بردن قوه عقل آزاد است و مورد تاکید دین. #دلیل: #دعوت به تفکر در قرآن و روایات #اصول عقاید در اسلام اجتهادی است. #عقیده یعنی گره و بسته بودن به چیزی که دو ريشه دارد: #عقیده از روی تفکر, مورد قبول است و تایید. عقیده از روی غیر تفکر, مورد تایید نیست.

صفحه 7:
برخورد غلط و صحیح با آزادی عقیده برخورد غلط: کوروش و احترام به بتهای بابلیان ملکه انگلستان و احترام به بتهای هندویان برخورد صحیح: حضرت ابراهیم ع. قرجقوا ٍلی آتفيهم ققالوا تک ثم اون (64)انبب موسی ع و گوساله سامری,. ‎J,‏ 2536 قن لك فِي الْحَياةٍ أن تقول د ‎shel 5 acl gl iacgs‏ إلى إلهِكَ ‎sill‏ ظلت عَلَبْهِ عاکفاً للحرفته لته في ‎“abo(97) Latur Bill‏ ‏و درخواست قوم: و جاوژنا تن |شرائیل بخ ‎ag) pul‏ قالوا يا مُوسَى اجْعَل لنا إلها كما لَهُمّ (138)اعراف ‏ببامبر اكرم صء و يَضَعٌ عَنْهُمْ | 5% 38 5 العلا ‎gall agile oa {Cals all‏ آمثوا يه و عَرَّرُوهُ وَتصروة و اتَبَعُوا الثُورَ الّذي أَنْزلَ مَعَة أُوليِكَ هُمٌ الْمُفْلِحُونَ (157)اعرافه ‎

صفحه 8:
طرح آزادی عقیده دشه غلط ‎ae‏ ‏ههای ‎a‏ ‎ee a‏ بودن دين اقعی است ‎a‏ ‏#نقد: ۱ 5 ‎oe‏ كه #مانند: ب

صفحه 9:
لا اکره فی الدین © شان نزول: کوچ بنی نضیر و بچه های بهودی انصار #برخی امور قابلیت اجبار ندارد: محبت و دوستی 6 ایمان: جدافلن که اسلام میخواهد و اسلام مقدمه ابیت #برخی امور قابل اجبار است اما اجباری بودنش بی ارزش است 19 اخلاقيات: طرف وجودش اررش يست يلكه ملكه بودنش اررش درف © 2. تربيت فرزند: #غلط: ساختن و ايجاد كرذن © صحيح: ايجاد زمينه رشد © 3. رشد اجتماعى: انتخابات ©4. رشد فكرى: قصه عرب بدوى 5یا رسول الله هلکت, من خلقكى؟ من خلقه؟ ذالك فحض ايمان

صفحه 10:
خب ۱7 تببین رابطه آزادی انسان با لااکراه فی الدین: یک: آزادی یعنی نبود مانع در راه کمال #دو: گوهر اصلی دین توحید است یعنی همان كمال مطلق #سه: کمال وقتی واقعا کمال است که اختیاری باشد و ایمان به خدا وقتی اجباری باشد اصلا ایمان نیست. #بنابراین لا اکراه فی الدین یعنی: #دین اصلا قابلیت اجبار ندارد نه اينکه در دین اجبار نکن!

صفحه 11:
۱7 کارنامه اسلام #کازنامه غرت بسیار وجفتناک است. کارنامه اسلام درخشان است. ‎Le ©‏ گسترش تمدن اسلام: ‏#یک: آزادی تفکرو تشویق به آن ‏سلوتی قیل ان تفقدوتی. ایها المدعی ما لایعلم و المقلد مالا یفهم انا السائل فاجب ای مدعی , آن الطیش لا تقوم به حجج الله و لاتظهر بة براهین الله اسال بکل لسانک و ما قی جوانجک. ‏#داستان مفضل ‏© داستان ابن مققع ‏© احتجاج طبرسى ‏© دو: تسامح و تساهل ‏© اسلام جون از منطق خود مطمئن است نكران بحث و شك نيست. ‎

صفحه 12:
خب ۱7 آزادی بیان #افراد در بیان فکر و عقیده خود آزادند اما حق فریبکاری ندارند.

صفحه 13:
خب ۱7 سوال #با توجه به آيه لا اکراه فی الدین (بقره 256) در پذیرش دين اكراهى نيست اما: ‎pol‏ به معروف و نهى از منكر واجب است. ‏حهان با كقار واحب است. ‏غذاب اخدوى براى کسانی که دین حق را انتخاب نکرده ‏و کافر شده اند. ‏4 عذاب دنیوی برای مرتد از دین اسلام که اعدام می ‏باشد. ‏نز بخ با

صفحه 14:
خب ۱7 إرابطه لا اکراه فی الدین با امر به معروف و نهی از منکر #در امور اجتماعی: رعایت حقوق اکثریت 52° امور فردی: #تفکیک ‎pu‏ آزادی فکر و آزادی عقیده ۴آزادی فکربله! ۴آزادی عقیده ناشی از تفکر بله! ۴آزادی عقیده ناشی از غیر تفکر خیر!!! #عقیده هر کس حتی برای خودش هم محترم نیست!!

صفحه 15:
رابطه لااکره فی للدین با جهاد #فقط جهاد دفاعی مشروع است: #دفاع از حق خود یا دیگری, مال, جان, آبرو, آزادی , دین , توحید, سلامت و... ‎a ater’‏ در اسلام مشروع است: ‏و ما 35 ‎Oolilif Y‏ في شبيل اللَّهِ و الْمُسْتَطْعَفِينَ من ‎gual ylalall 5 sluill 5 ‘ear‏ يَقُولُونَ رَبّنا ‎be eis‏ ‎Jes ll ll on‏ نا من ‎Sts ls‏ من دنك تصيراً (75)نسا

صفحه 16:
خب ۱7 رابطه لا اکراه فی الدین با مجازات اخروی مجازات ها: قراردادی عمل و نتيجه عين عملي 2 bee 3 Ge det lo gut IS Aas ‏وم‎ ‏أمدأ تعيداً و يُحَدَُرَكُمُ الله نَفْسَهُ و‎ aids 5 lear OL 3) 557 env ale ‏(30)آل‎ sball, 2985 abl (7) 853 L3s 835 Jlibe Jaks 325 855

صفحه 17:
خب ۱7 ... رابطه لا اکراه فی الدین با ارتداد» ممنوعیت نشر کتب ضاله؛ فیلم » عکس #ارتداد جرم سیاسی - اجتماعی است نه جرم عقیدتی #بنابراین اگر کسی از دين برگردد و حتی تبلیغ در مراکز علمی بکند استقبال میشود, #کرسی های آزاد اندیشی #ارتداد برگشت از ضروریات است وگرنه در مسائل ظنی هیچ اشکالی ندارد که نظر خود را مطرح کند.

صفحه 18:
الحمدلله رب العالمین با تشکر از حسن توجه شما ‎andishehdini@®‏

بسم اهلل الرحمن الرحیم آزادی انسان 2 حوزه علمیه دامغانی ره اسفند 95 مقرری این هفته ‏اسالم و آزادی تفکر یک و دو ‏زمان و مکان: ‏حسینیه ارشاد1348 ‏اسالم و آزادی تفکر سه ،2-11-57دانشگاه تهران، سواالت مقرری . 1آیا در اسالم آزادی تفکر وجود دارد؟ با توجه به حدیث:و ال تفكّروا في الله .2آیا آزادی عقیده مورد تایید اسالم است؟ .3تعارض ال اکره فی الدین با: .1امر به معروف و نهی از منکر واجب است. .2جهاد با کفار واجب است. .3عذاب اخروی برای کسانی که دین حق را انتخاب نکرده و کافر شده اند. .4عذاب دنیوی برای مرتد از دین اسالم که اعدام می باشد. سوال . 1آیا در اسالم آزادی تفکر وجود دارد؟ با توجه به حدیث:و ال تفكّروا في الله .2آیا آزادی عقیده مورد تایید اسالم است؟ آزادی تفکر و عقیده ‏یکی از انواع آزادی اجتماعی و مهمترین آن است. ‏آزادی تفکر بله ،آزادی عقیده از روی غیر تفکر خیر! ‏تفکر یعنی به کار بردن قوه عقل آزاد است و مورد تاکید دین. ‏دلیل: ‏دعوت به تفکر در قرآن و روایات ‏اصول عقاید در اسالم اجتهادی است. ‏عقیده یعنی گره و بسته بودن به چیزی که دو ریشه دارد: عقیده از روی تفکر ،مورد قبول است و تایید. ‏عقیده از روی غیر تفکر ،مورد تایید نیست. برخورد غلط و صحیح با آزادی عقیده برخTورد غلط:T کوروش Tو احTترام به بتهای بابلیان ملکه انگلسTتان و احترام به بتهای هندویان برخورد صحیح: حضرت ابراهیم ع ،فَرجعوا لى َأنفُسTهم فَقالُوا نك ُ َأ ن ()64انبیا مو َ م الظَّال ِ ُ م نْت ُ ُ ِإ َّ ْ ْ ِ ِ ْ َ َ ُ ِإ َأ ن لَ َ ن تَقُو َ موسی ع و گوساله سامری ،Tقا َ ل ال ِ حياةِ ْ ك Tفِي ال ْ َ ب فَِإ َّ ل فَاذْهَ ْ مسTا َ س Tوَ ه وَ انْظ ُ ْر ِإلى ِإلهِ َ ن لَ َ م ن Tت ُ ْ موْ ِ ت عَلَيْهِ عاكِTفا ً لَن ُ َ ِإ َّ ه ث ُ َّ ح ِّرقَن َّ ُ ك الَّذي ظَل ْ َ خلَفَ ُ ك َ عدا ً ل َ ْ سTفا ً ()97طه لَنَن ْ ِ م نَ ْ ه فِي الْي َ ِّ سفَن َّ ُ َأ سرائي َ ن عَلى ح َر فَ تَوْا عَلى قَوْم ٍ يَعْكُفُو َ ل الْب َ ْ و درخواست قوم :وَ جاوَ ْزنا بِبَني ِإ ْ َأ ة قا َ جعَ ْ ن م آلِهَ ٌ جهَلُو َ م تَ ْ سى ا ْ م قَوْ ٌ مو َ ل ِإنَّك ُ ْ ل Tلَنا ِإلها ً كَما لَهُ ْ م قالُوا يا ُ صنام ٍ ل َ ُه ْ ْ ()138اعراف م وَ اَأْلغْال َ پTیامبر اکرم ص ،Tوَ ي َ َ ن Tآ َ ت ع َلَيْهِ ْ ل الَّتي كTانْ َ T صَ Tرهُ ْ ضعُ ع َن ْ ُه ْ م ِإ ْ منُوا Tبِهِ وَ م فَالَّذي َ ُأ ُأ ه ولِئ َ ور الَّذي نْزِ َ ن ()157اعرافT حو َ م ْفل ِ ُ م ال ْ ُ ك هُ ُ مع َ ُ ل َ ع َ َّز ُروه ُ وَ ن َ َ ص ُروه ُ وَ اتَّبَعُوا الن ُّ َ ریشه غلط طرح آزادی عقیده .1دادگاههای تفتیش Tعقاید .2شخصی بودن دین ‏نقد: ‏دین امری واقعی است نه سلیقه ای ‏مانند :بهداشت ،سواد و فرهنگ ال اکره فی الدین شان نزول :کوچ بنی نضیر و بچه های یهودی انصار برخی امور قابلیت اجبار ندارد: .1 محبت و دوستی .2 ایمان :حداقلی که اسالم میخواهد.و اسالم مقدمه است. برخی امور قابل اجبار است اما اجباری بودنش بی ارزش است .1 اخالقیات :صرف وجودش ارزش نیست بلکه ملکه بودنش ارزش دارد. .2 تربیت فرزند: غلط :ساختن و ایجاد کردن صحیح :ایجاد زمینه رشد .3 رشد اجتماعی :انتخابات .4 رشد فکری :قصه عرب بدوی یا رسول الله هلکت ،من خلقک؟ من خلقه؟ ذالک محض ایمان تبیین رابطه آزادی انسان با الاکراه فی الدین: ‏یک :آزادی یعنی نبود مانع در راه کمال دو :گوهر اصلی دین توحید است یعنی همان کمال مطلق سه :کمال وقتی واقعا کمال است که اختیاری باشد و ایمان به خدا وقتی اجباری باشد اصال ایمان نیست. ‏بنابراین ال اکراه فی الدین یعنی: ‏دین اصال قابلیت اجبار ندارد نه اینکه در دین اجبار نکن! کارنامه اسالم کارنامه غرب بسیار وحشتناک است. کارنامه اسالم درخشان است. علل گسترش تمدن اسالم: یک :آزادی تفکرو تشویق به آن سلونی قبل ان تفقدونی .ایها المTدعی ما الیعلم Tو المقلد ماال یفهم Tانا السائل فاجب ای مدعی ،ان الطیش Tال یقوم به حجج الله و ال تظهر به براهین الله اسال بکل لسانک Tو ما فی جوانحک. داستان مفضل داستان ابن مقفع احتجاج طبرسی دو :تسامح و تساهل اسالم چون از منطق خود مطمTئن است Tنگران بحث و شک نیست. آزادی بیان افراد در بیان فکر و عقیده خود آزادند اما حق فریبکاری ندارند. سوال ‏با توجه به آیه ال اکراه فی الدین (بقره )256در پذیرش دین اکراهی نیست اما: .1امر به معروف و نهی از منکر واجب است. .2جهاد با کفار واجب است. .3عذاب اخروی برای کسانی که دین حق را انتخاب نکرده و کافر شده اند. .4عذاب دنیوی برای مرتد از دین اسالم که اعدام می باشد. !رابطه ال اکراه فی الدین با امر به معروف و نهی از منکر ‏در امور اجتماعی :رعایت حقوق اکثریت ‏در امور فردی: ‏تفکیک بین آزادی فکر و آزادی عقیده ‏آزادی فکربله! ‏آزادی عقیده ناشی از تفکر بله! ‏آزادی عقیده ناشی از غیر تفکر خیر!!! ‏عقیده هر کس Tحتی برای خودش هم محترم نیست!! Bدین با جهاد رابطه الاکره فی ال ‏فقط جهاد دفاعی مشروع است: ‏دفاع از حق خود یا دیگری ،مال ،جان ،آبرو ،آزادی ،دین ،توحید، سالمت و... ‏جهاد آزادیبخش در اسالم مشروع است: ن فين ِ ست َ ْ م ال تُقاتِلُو َ م ْ ن في َ بيل اللَّهِ وَ ال ْ ُ ‏وَ ما لَك ُ ْ م َ ضع َ َ س ِ الرجال و النساءِ و الْولْدان الَّذين يقُولُون ربنا َأ ن م نا ج ر خ ْ ِ ِ َ ِّ ِ ْ َ َ َّ َ َ ْ ِ ِّ َ ِ هذه الْقَرية الظَّالِم َأ َ ُ ن لَدُن ْ َ جعَ ْ ْ ل م نا ل ل ع ج ا و ها ل ه ْ ِ ْ َ ِ ِ ِ ك وَلِيًّا وَ ا ْ َ ْ ْ َ ِ ن لَدُن ْ َ ك نَصيرا ً ()75نسا لَنا ِ م ْ رابطه ال اکراه فی الدین با مجازات اخروی مجازات ها: قراردادی عمل و نتیجه عین عمل جد ُ ك ُ ُّ ن ف ل نَ ْ ن َ ت ِ ضرا ً وَ ما ع َ ِ ت ِ س Tما ع َ ِ ح َ م ْ يَوْ َ مل َ ْ خيْرٍ ُ مل َ ْ م تَ ِ م ْ م ْ ٍ سوءٍ تود لَو َأن بينها و بينه َأ َّ ً ً ُ ِّ ه َو س ف ْ ن ه الل م ك ر ذ ح ي و عيدا ب دا م َ ُ ُ َ َ ُ َ ُ َ ُ ُ َ َ ُّ ْ َّ َ ْ َ َ َ ْ َ ُ َ ف بِالْعِباد ِ ()30آل عمران ه َرُؤ ٌ الل َّ ُ مثْقا َ م ْ خيْرا ً ي َ َره ُ ()7 ل ذ َ َّرةٍ َ ل ِ ن يَعْ َ فَ َ م ْ ...رابطه ال اکراه فی الدین با ارتداد ،ممنوعیت نشر کتب ضاله ،فیلم ،عکس ‏ارتداد جرم سیاسی – اجتماعی است نه جرم عقیدتی بنابراین اگر کسی از دین برگردد و حتی تبلیغ در مراکز علمی بکند استقبال میشود، ‏کرسی های آزاد اندیشی ارتداد برگشت از ضروریات است وگرنه در مسائل ظنی هیچ اشکالی ندارد که نظر خود را مطرح کند. الحمدهلل رب العالمین با تشکر از حسن توجه شما ‏andishehdini@

51,000 تومان