صفحه 1:
1 ۱ i ۳ ‏ی‎ ‎a

صفحه 2:
آزادی انسان ۴ حوز علميه دامغانی ره فروردين 42

صفحه 3:
خب ۱7 مقرری این هفته #جهاد یک تا چهار *زمان و مکان: #مسجد الجواد علیه السلام تهران ©1350

صفحه 4:
خب ۱7 جهاد و جنگ بد است, پس چرا جزء فروع اسلام است؟ 6 جهاد ابتدایی تحمیل عقیده است! مگر دینداری با اکراه سازگار است؟ ©3. دليل تفاوت بیم اهل کتاب و غیر آنها چیست؟ 6 جزیه همان باج دادن است لذا مشروعیت ندارد؟

صفحه 5:
خب ۱7 سوال 1° رابطه جامعه اسلامی با جامعه کافر چگونه باید باشد؟ ‎.٩‏ رابطه فرد مسلمان با فرد غير مسلمان جكونه بايد باشد؟

صفحه 6:
ب = جنگ خوب است با بد؟ جنگ بد است یک مفالطه است. یکطرفه پنداشتن امور دو طرفه جنگ بد: تجاوز جنگ خوب: دفاع صلح خوب: همزیستی شرافتمندانه صلح بد: ذلت و ظلم پذیری اسلام چون نظام اجتماعی دارد دارای فرمان جهاد است.

صفحه 7:

صفحه 8:
۱7 rl #حمل مطلق بر مقید *آیات مطلق: ۳ *قاتِلُوا إلّذِينَ لا يُؤْمِنُو, یلم 5 اتقم الاو رون ما ‎all p35‏ و سوه و اتدئون دين ‎oll Bal‏ ات 2 خَتى يقطوا , ‏عون (29)تویه‎ sie ‏عَنْ يَدِ و 5 م‎ all #قلذا انس ا فَافْتلُوا الْمُشركين حَيْتُ وَجَدْتمُوهُمْ وَ حُدُوهُمْ و احْصُرُوْمْ و افْعُدُوا لَهُمْ بكُلَّ مَؤْصَد فَإِنْ تابُوا و أقاموا الضّلاة و آتوا فَجَلوا فیفخ ال الله غَفُورٌ رَحيمٌ (5)توبه بن آعِثوا قائلوا الذين بلوتكة من الْكمَارٍ و لِيجدُوا فيكم ‎ee 3‏ توبه.

صفحه 9:
خب ۱7 آیات مقید جهاد . جهاد دفاعی: © و قاتِلُوا في سبیل ال الذین عابلوتکمْ و لا تقتذوا الله لايْحثُ المقتدين (190)بقره © قلا تظَلِمُوا فيه أَنْفْسَكُمْ و قاتِلُوا الْمُشركين كَاقَة كما يُقاتِلُوتَكُمْ كَاقَةَ و اعْلَمُوا أنّ له قع این (36)توبه ‎i‏ * أَذن لد بقاتلون باتهم لوا و | الله على تضرهخ لقديز (39) حج . دفاع از مستضعفین در بند: ٍ ‎asl le g°‏ الوم .في سَبيل اللَّهِ و اله ‎hots gel‏ لوت تيّنا أخرجنا من هذه ال ‎ISI So Wd Jas!‏ تصيراً (75) ا ل نت 2 * لزومی به درخواست کمک هم نيست. ‏ | 0 © و قِاتِلُوهُم حَتَّى لا تكُونَ فِْتهُ وَ يَكُونَ ‎ald GUI‏ قان انتهؤا قلا عُدُوانَ إِلأَعَلَى الظالمين (193)بقره glad aa 5 ‏لا‎ Oh

صفحه 10:
جمع بين آيات حمل عطاق بر قود و لذا كنك قط در صورت ‎Seal ae Baus age‏ شد. # موید اين برداشت: #یک: عدم اكره در دين ‎١‏ ‎Gall g0 LOSI of $5 ysill Us ol 5] ¥ 1°‏ من يَكْمْرْ يالطّاعُوتٍ و بُؤْمِنْ الله فقد استمْسك بِالْعُرُوَةِ الؤتقى لآ الفصام لها و اللَّهُ سَميعٌ عَلِيمْ (256)بقره © 2. قل يا أَمْلَ اتاب تعالؤا إلى كَلِمَةٍ سواء تن يكم لاني إلا لله و ادنشر ‎J‏ ‏بو شا 5 ‎Sa‏ تقضنا ‎Lads‏ أزباباً من دون الله فإن ولا ققُولُوا ال ‎sak‏ 7 مُسْلِمُونَ (64)آل عمران , ‎Jui el] 231.3%‏ لجکفه و اوه مت و جادلَهم بالّتي من أَحْسَن إِنّ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎a alel 58 Ji;‏ 1 5)تحل ‎oe 29.48 5 phils é #3 Ge all Jb 54°‏ ‎ ‎ ‏من ‏شاء ويك لآمن من فِي الْأْض ‎ull kt ols [Laas ag‏ 5 حَنَى يَكُوتوا مُؤْمِنِينَ (99)يونس

صفحه 11:
جمع بين ‎LT‏ حمل مطلق بر مقید و لذا جنگ فقط در صورت وجود قیود سه گانه شرعی می باشد. © موید این برداشت: © دو: آيات دعوت به صلح ‎List Ulta Gals bal obs we‏ أو إغراضاً قلا ناح عَلْهما أن ضلحا تما .28 ‎Bee ‎ ‏في السّلْم كَاقَةَ ولا ‎a‏ خُطُواتِ الشَّيْطانٍ إِنَّهُ لَكُمْ ‎eet) tus Be‏ 7 ‏*. و ان جتخوا للم قاْتخ لها و توکلْ علّی ‎alll‏ اه هو السَمبغ الْعلیم (61)آنفال

صفحه 12:
#شرایط حمل مطلق بر مقید 8 مطلق و مقیدی باشد. 6 وجود تنافی میان مدلول دو دلیل مطلق و مقید با امکان جمع عرفی؛ اگر میان مطلق و مقید تنافی نباشد, باید به مفاد هر یک از آنها به طور مستقل عمل کرد, خواه هر دو ایجابی باشد یا سلبی و یا در سلب و ایجاب مختلف باشند. 3° مطلق و مقید از نظر موضوع متحد باشند. #تامل ۴آیات جهاد همه مقید هستند و هیچ یک مطلق نیست. #تنافی وجود ندارد!

صفحه 13:
© ييامبر و مسلمانان در آغاز. در وضعیت سختی بودند, به حدی که ‎Gir‏ مجاز به انجام:جنگ دفاعن هم نبودند و در اين شرايط سعى مي كرديد وضعيت ر| نه گونه ای مدیریت کنند کهجان مسلمانان و اصل اسلام محفوظ بماند. اما يعدا كه قدرت يافتتد, حوار قتال (حمو سین وحوت قبال .در سطح محدود معنا فى ياقت؛ و حكم #يجتكيد نا كسانى كه با نما مى جتكتد» ‎TOO)‏ ‏بقره)صادر شد. رفته رفته قدرت حكومت اسلامى بيشتر شد و زمينه تحقق خواسته های منطقی بیشتری فراهم شد و مثلا گفته شد که اگر کسانی يكت طلم جاكماتى هت (توبه 75) باید برای جات آنان يحتكيد. روفن است که این سخن غير از سخنی است که می كويد يا كسانى يجذكيد كه يا شما می جنگند و به همین گوتة. با بشنط قدرت حکومت اسلامی, دامته قتال هم توسعه یافت تا جایی که حکم قتال, گستره نهایی خود را در آیاتی یافت که شهید مطهری آن زا اباب مطلى تاميذه است. این يبان كاملا بر أساس شرابط واقعی جامعه اسلامی :و اضول عقلابی مدیزیت جاجعه است.

صفحه 14:
حقيقت و ماهبت جهاد #دفاع است.اما در صغری اختلاف است. #دفاع از چه؟ *از حیات. از مال, از ناموس, از سرزمین و استقلال *از خود و ملت خود #دفاع از حقوق انسانیت چه خود و چه دیگری ©توحيد جزء حقوق انسانیت است. *منتها توحید اجباری ارزشی ندارد. ©لذا جنك براى از بين بردن مانع دعوت است.

صفحه 15:
نسخ آیات جهاد ©ادعاى نسخ همه آیات جهاد با آیات سوره توبه در سال نهم هجری غلط است زیرا: 6 نسخ در موارد تضاد است که جمع عرفی ممکن نیست. ©2. آیات سوره توبه هم اگر با هم نگاه شود به صورت مطلق اجازه حتك زازه ست .و در صورتى كه مهد و پیمانشان را واقعا رعایت کنند نباید جنگ کرد. ‎.٩‏ بعضی از عام ها اصلا تخصیص و تنسیخ ندارند!

صفحه 16:
© لغت: معرب كزيه: ماليات © عربى از جزا به معنى ياداش يا كيفر © باج: بدون هيج خدمتى كرفته شود #پاداش: در ازای خدمتی به عنوان پاداش گرفته شود 6 که در مقایل مالیات و سربازی است كه مسلمين نسبت به دولت اسلامى دارند. © صاغرون: *هم صاغرون دلالت بر پرداخت جزیه با حالت قبول كوجكي از سوي آنان, به خاطر دوري از حس برتري بيني و قانع شدن به حقوق خود به عنوان يك اقلیت ديني در مقابل اکثریت مي باشد؛ نه آنکه مسلمانان و پاحاکم اسلامي, آنان را تعقیر کند که این مخالف آداب اسلامي است. (ر.ك: الميزان, ج 9. ص 250؛ و تفسير نمونه, ج 7. ص 354)

صفحه 17:
الحمدلله رب العالمین با تشکر از حسن توجه شما ‎andishehdini@®‏

بسم اهلل الرحمن الرحیم آزادی انسان 4 حوزه علمیه دامغانی ره فروردین 96 مقرری این هفته ‏جهاد یک تا چهار ‏زمان و مکان: ‏مسجد الجواد علیه السالم تهران 1350 سواالت مقرری . 1جهاد و جنگ بد است ،پس چرا جزء فروع اسالم است؟ . 2جهاد ابتدایی تحمیل عقیده است! مگر دینداری با اکراه سازگار است؟ .3دلیل تفاوت بیم اهل کتاب و غیر آنها چیست؟ . 4جزیه همان باج دادن است لذا مشروعیت ندارد؟ سوال . 1رابطه جامعه اسالمی با جامعه کافر چگونه باید باشد؟ .2رابطه فرد مسلمان با فرد غیر مسلمان چگونه باید باشد؟ جنگ خوب است یا بد؟ جنگ بد است یک مغLالطه است. یکطرفه پنداشتن امور دو طرفه جنگ بد :تجاوز جنگ خوب :دفاع صلح خوب :همزیستی شرافتمندانه صلح بد :ذلت و ظلم پذیری اسالم چون نظام اجتماعی دارد دارای فرمان جهاد است. تشریع جهاد ‏اولین آیه :دوم هجرت ُأذن للَّذين يقاتلُون بَأ َّ ُ م ه ر ص ن لى ع ه الل ن و وا م ل ظ م ه ن َ ِ ِ َ ِ َ ِإ َّ َ ْ ِ ِ ْ َ ُ َ ُ َ َ ِ َّ ُ ْ خرجوا من ديارهم بغَير حق ال َّ َأ لَقَدير ( )39الَّذين ُأ ن ْ ِ ِ ِ ْ ِ ُ ْ َ ٌ ِ ْ ِ ْ ِ َ ٍّ ِإ ه وَ لَوْ ال دَفْعُ الل َّ يَقُولُوا َربُّنَا الل َّ ض ع ب ب م ه ض ع ب س ا الن ه َّ ِ ْ َ َ ْ َ ِ ْ ُ ُ َ ٍ م صوا ِ جد ُ يُذْك َ ُر فيهَا ا ْ س ُ مسا ِ وات وَ َ صل َ ٌ م ْ لَهُد ِّ َ معُ وَ بِيَعٌ وَ َ ت َ ه لَقَوِيٌّ عَزي ٌز ص ُره ُ ِإ َّ ص َر َّ ن الل َّ َ ه َ ن الل َّ ُ ن يَن ْ ُ اللَّهِ كَثيرا ً وَ لَيَن ْ ُ م ْ ()40حج آیات مطلق جهاد حمل مطلق بر مقید آیات مطلق: ه ن بِاللَّهِ وَ ال بِالْيَوْم ِ اآْل ِ ‏Lين ال يُْؤ ِ ن ما َ مو َ خرِ وَ ال ي ُ َ منُو َ ح َّر َ م الل َّ ُ ح ِّر ُ قاتِلُوا الَّذ َ ُأ حتَّى يُعْطُوا ن حقِّ ِ تاب َ ذين وتُوا الْكَ ِ L دين ال ْ َ ه وَ ال يَدينُو َ وَ َر ُ سول ُ ُ ن ال َّ َ م َ َ ن ()29توبه ج ْزي َ َ م صا ِغ ُرو َ ن يَد ٍ وَ هُ ْ ال ْ ِ ة عَ ْ ظ علَيهم و مْأ َأ م َو م ه وا ُ جهَن َُّ ْ َ قين وَ اغْل ُ ْ َ ْ ِ ْ َ َ َّار وَ ال ْ ُ منافِ َ ي جاهِد ِ الْكُف َ يا يُّهَا النَّب ِ ُّ صير ()73توبه و 9تحریم م س ال ْ َ بِْئ َ ُ م ْ خ اَأْل ْ سل َ َ م م وَ ُ حي ْ ُ ث وَ َ كين َ شهُ ُر ال ْ ُ ح ُر ُ فَِإذَا ان ْ َ خذُوهُ ْ موهُ ْ جدْت ُ ُ م فَاقْتُلُوا ال ْ ُ شرِ َ ل مرصد فَ ن تابوا و َأ وا ال وا م قا صالة َ وَ آت َُ م ك ُ َّ َ ْ َ ٍ ِإ ْ ُ وَ ا ْ ُ م وَ اقْعُدُوا لَهُ ْ ص ُروهُ ْ َّ ح ُ َ م ()5توبه ال َّزكاة َ فَ َ م ِإ َّ خلُّوا َ ُور َرحي ٌ ن الل َّ َ سبيلَهُ ْ ه غَف ٌ َأ م م ِ جدُوا فیک ْ ن الْکفَّارِ وَ لْی ِ ذین یلُونَک ْ ذین آ َ م َ منُوا قاتِلُوا ال َّ َ « یا یهَا ال َّ َ ة …» 123توبه. ِغلْظ َ ً 9ید جهاد آیات مق .1 جهاد دفاعی: دين ه ال ي ُ ِ ح ُّ م َو ال تَعْتَدُوا ِإ َّ وَ قاتِلُوا في َ ب ال ْ ُ ن الل َّ َ ذين يُقاتِلُونَك ُ ْ معْت َ َ بيل اللَّهِ ال َّ َ س ِ ()190بقره َأ فَال تظْلِموا فيه َأ ن م كَافَّ ً كين كَافَّ ً َ موا َّ ن ن ْ ُف َ ة َو اع ْل َ ُ ة كَما يُقاتِلُونَك ُ ْ م َو قاتِلُوا ال ْ ُ سك ُ ْ ُ مشْ رِ َ ِ َّ قين ()36توبه معَ ال ْ ُ ه َ الل َّ َ مت َّ َ ُ أذن للَّذين يقاتلُو َأ َدير ( )39حج ِ َ ِ موا وَ ِإ َّ َ ُ َ َ صرِه ِ ْ ن الل َّ َ م ظُل ِ ُ ن ب ِ نَّهُ ْ ه ع َلى ن َ ْ م لَق ٌ .2 دفاع از مستضعفین در بند: دان الر فين ِ بيل الل َّ ِ سLت َ ْ م ال تُقاتِلُو َ م ْ ن في َ ه وَ ال ْ ُ وَ ما لَك ُ ْ جال وَ النِّسا ِء وَ الْوِل ْ ِ ِ ن ِّ م َ ضع َ َ س ِ َأ َأ ن لَدُن ْ َ جعَ ْ ل لَنا ِ جنا ِ ن هذِهِ الْق َْريَةِ الظَّالِم ِ هْلُها وَ ا ْ ن َربَّنا خْرِ ْ ذين يَقُولُو َ ك َولِيًّا وَ م ْ م ْ ال َّ َ ن لَدُن ْ َ جعَ ْ ك نَصيرا ً ()75 ل لَنا ِ ا ْ م ْ .3 از بین بردن مانع دعوت لزومی به درخواست کمک هم نیسLت. ن ِإال َّ ع َلَى ن فِتْن َ ٌ ين لِل َّ ِ ن انْتَهَوْا فَال عُدْوا َ ة َو يَكُو َ حتَّى ال تَكُو َ م َ وَ قاتِلُوهُ ْ ه فَِإ ِ ن الد ِّ ُ مين ()193بقره الظَّال ِ َ جمع بین آیات حمل مطلق بر مقید و لذا جنگ فقط در صورت وجود قیود سه گانه شرعی می باشد. موید این برداشت: یک :عدم اکره در دین الر ْ ن بِاللَّهِ وت وَ يُْؤ ِ ن يَكْف ُْر بِالطَّاغ ُ ِ شد ُ ِ ي فَ َ م ْ م ْ ن الْغَ ِّ م َ ن ُّ ين قَد ْ تَبَي َّ َ .1 ال ِإكْراه َ فِي الد ِّ ِ س َ م ()256بقره ك بِالْعُ ْروَةِ الْوُثْقى ال َ ان ْ ِفصا َ ه َ م َ سميعٌ ع َلي ٌ م لَها وَ الل َّ ُ فقد است َ ْ ل الْكتاب تعالَوا لى كَلِمة سواءٍ بيننا و بينك ُ َأ ل يا َأ ه َو ال نُشْ رِ َ َ .2 ق ُ ْ ك ه ْ َ ِ َ ٍ َ م ال َّ نَعْبُد َ ِإال َّ الل َّ َ ََْ َ ََْ ْ ِ ْ ِإ َأ ن تَوَلَّوْا فَقُولُوا ْ بِهِ َ اشهَدُوا بَِأنَّا شيْئا ً َو ال يَت َّ ِ ضنا بَعْضا ً ْربابا ً ِ ون اللَّهِ فَِإ ْ خذ َ بَعْ ُ ن دُ ِ م ْ ن ()64آل عمران مو َ م ْ سل ِ ُ ُ عظَة الْحسنة و جادلْهم بالَّتي ه َأ بيل َرب ِّ َ ن ك بِال ْ ِ ن ِإ َّ ي ْ ح َ .3 ادْع ُ ِإلى َ ِ ُ ْ ِ مةِ وَ ال ْ َ حك ْ َ س ُ ِ َ و ِ ِ َ َ َ ِ َ م ْ س ِ هو َأ ك هُو َأ ْ َ َ َّ دين ()125نحل ت ه م ال ب م ل ع و ه ل بي س ن ع ل ض ن م ب م ل ع ْ َ ْ ُ ِ َ ِ َ َ ُ ِ ُ َ ِ ُ ْ َ َ َ ْ ْ َرب َّ َ َ ن شاءَ فَلْيَكْفُر 29...کهف ن شاءَ فَلْيُْؤ ِ ق ِ ل ال ْ َ ن وَ َ م فَ َ ن َربِّك ُ ْ ح ُّ م ْ م ْ م ْ م ْ .4 و َ ق ُ ِ َأ َأ َأْل و شاءَ َرب ُّ َ حتَّى يَكُونُوا س َ م َ جميعا ً فَ ن ْ َ ض كُلُّهُ ْ ن َ ك آَل َ ت تُكْرِه ُ النَّا َ م ْ م َ .5 و َ ل َ ْ ن فِي ا ْر ِ نين ()99یونس مْؤ ِ ُ م َ جمع بین آیات حمل مطلق بر مقید و لذا جنگ فقط در صورت وجود قیود سه گانه شرعی می باشد. موید این برداشت: دو :آیات دعوت به صلح َأ َأ .1 و ن ا َأ صلِحا بَيْن َ ُهما ت ِ ح عَلَي ْ ِهما ْ جنا َ ن بَعْلِها نُشُ وزا ً وْ ِإعْراضا ً فَال ُ م َر ة ٌ خافَ ْ َ ِإ ِ ْ ن يُ ْ م ْ ح خَيْر 128 ...نسا صل ْ ُ صلْحا ً َو ال ُّ ُ .2 ال َّ الَّذين يصلُون لى قَوم بينكُم و بينهم ميثاقٌ َأو جاُؤكُم حصرت صدورهُ َأ ن َ َ ِ م ْ ْ َ ِ َ ْ ُ ُ ُ ْ ْ ٍ ََْ ْ َ ََُْ ْ ْ َ ِإ ِإ َأ ُ ُ َ َ َ َّ َ َّ َ ُ ُ م هل َ ن اعْت َ َزلوك ُ ْ م فَلقاتَلوك ُ ْ م عَليْك ُ ْ سلطهُ ْ م َو لوْ شاءَ الل ُ م ُه ْ م ْو يُقاتِلوا قَوْ َ يُقاتِلوك ُ ْ م فَِإ ِ َأ جع َ َ سبيال ً ()90نسا م فَما َ م َ م ال َّ م عَلَيْهِ ْ ه لَك ُ ْ ل الل َّ ُ سل َ َ م وَ لْقَوْا ِإلَيْك ُ ُ م يُقاتِلُوك ُ ْ فَل َ ْ َأ َّ م وات سلْم ِ كَافَّ ً ة َو ال تَتَّبِعُوا خُط ُ ِ الشي ْ منُوا ادْخُلُوا فِي ال ِّ ه لَك ُ ْ طان ِإن َّ ُ ذين آ َ ِ .3 يا يُّهَا ال َّ َ بين ()208بقره عَد ُ ٌّو ُ م ٌ ح لَها َو تَوَك َّ ْ م جن َ ْ سلْم ِ فَا ْ جن َ ُ ن َ َ .4 و ِإ ْ ه هُوَ ال َّ حوا لِل َّ سميعُ الْعَلي ُ ل عَلَى اللَّهِ ِإن َّ ُ ()61انفال تامل ‏شرایط حمل مطلق بر مقید .1مطلق و مقیدی باشد. .2وجود تنافی میان مدلول دو دلیل مطلق و مقید با امکان جمع عرفی؛ اگر میان مطلق و مقید تنافی نباشد ،باید به مفاد هر یک از آنها به طور مستقل عمل کرد ،خواه هر دو ایجابی باشد یا سلبی و یا در سلب و ایجاب مختلف باشند. .3مطلق و مقید از نظر موضوع متحد باشند. ‏تامل ‏آیات جهاد همه مقید هستند و هیچ یک مطلق نیست. ‏تنافی وجود ندارد! نگاهی نو پیامبر و مسلمانان در آغاز ،در وضعیت سختی بودند ،به حدی که حتی مجاز به انجام جنگ دفاعی هم نبودند و در این شرایط سعی می کردند وضعیت را به گونه ای مدیریت کنند که جان مسلمانان و اصل اسالم محفوظ بماند .اما بعدا ً که قدرت یافتند ،جواز قتال (حج)و سپس وجوب قتال در سطح محدود معنا می یافت؛ و حکم «بجنگید با کسانی که با شما می جنگند» (190 بقره)صادر شد .رفته رفته قدرت حکومت اسالمی بیشتر شد و زمینه تحقق خواسته های منطقی بیشتری فراهم شد و مثال گفته شد که اگر کسانی تحت ظلم حاکمانی هستند (توبه ،)73باید برای نجات آنان بجنگید .روشن است که این سخن غیر از سخنی است که می گوید با کسانی بجنگید که با شما می جنگند و به همین گونه ،با بسط قدرت حکومت اسالمی ،دامنه قتال هم توسعه یافت تا جایی که حکم قتال ،گستره نهایی خود را در آیاتی یافت که شهید مطهری آن را آیات مطلق نامیده است .این بیان کامال ً بر اساس شرایط واقعی جامعLه اسالمی و اصول عقالیی مدیریت جامعه است. حقیقت و ماهیت جهاد ‏دفاع است.اما در صغری اختالف است. ‏دفاع از چه؟ از حیات ،از مال ،از ناموس ،از سرزمین و استقالل ‏از خود و ملت خود ‏دفاع از حقوق انسانیت چه خود و چه دیگری ‏توحید جزء حقوق انسانیت است. ‏منتها توحید اجباری ارزشی ندارد. ‏لذا جنگ برای از بین بردن مانع دعوت است. نسخ آیات جهاد ادعای نسخ همه آیات جهاد با آیات سوره توبه در سال نهم هجری غلط است زیرا: .1نسخ در موارد تضاد است که جمع عرفی ممکن نیست. . 2آیات سوره توبه هم اگر با هم نگاه شود به صورت مطلق اجازه جنگ نداده است.و در صورتی که عهد و پیمانشان را واقعا رعایت کنند نباید جنگ کرد. .3بعضی از عام ها اصال تخصیص و تنسیخ ندارند! جزیه لغت :معرب گزیه :مالیات عربی از جزا به معنی پLاداش یا کیفر باج :بLدون هیچ Lخدمتی گرفته شود پاداش :در ازای خدمتی به عنوان پاداش گرفته شود که در مقابل مالیات و سربازی است که مسلمین نسبت به دولت اسالمی دارند. صاغرون: هُم صاغرون داللت بر پرداخت جزيه با حالت قبول كوچكي از سوي آنان ،به خاطر دوري از حس برتري بيني و قانLع شدن به حقوق خود به عنوان يك اقليت ديني در مقابل اكثريت مي باشد؛ نه آنكه مسلمانان و ياحاكم اسالمي ،آنان را تحقير كند كه اين مخالف آداب اسالمي است. (ر.ك :الميزان ،ج ،9ص 250؛ و تفسير نمونه ،ج ،7ص )354 الحمدهلل رب العالمین با تشکر از حسن توجه شما ‏andishehdini@

51,000 تومان