صفحه 1:
EIS NESTS SSS TINCT SLT NSA تا
TT te, Cre 2, Crm A, mT ۳۵۱۱0
صفحه 2:
0 pat
أساذ
1 1
اد
ead
0
است
برا
5
۳
۹
۳3
اشيا
rae
ey
ا Ee
8
صفحه 3:
9
آسانسورهم همانند سايرجيزهاى اطراف ما داراى تاريخجه اى
مى باشند.وقتى كه خوب دقت و فكر مى كنيم مى بينيم كه
تاريخ آسانسور بيش از آنجيزى است كه ما فكر مى كنيم .
ere SE) ل ل ا DoS ye ere
استفاده می شد.در آن سالها بردگان مصری جهت انتقال
تخته سنگهای بزرگ از خاصیت اهروم هاء قرقره ها و
طناب جهت انتقال تخته سنكهاى بزرك از كف زمين به
. بالای هرم استفاده ميكردند
صفحه 4:
(GUS) eric eb
در روم باستان از نوعی آسانسور چوبی جهت انتقال
گلادیاتورها به محوطه کلوزیم استفاده می شد که تمام
او ۱
CS ا Bree se rer Ci
انگلستان آسانسور ها که فقط اجسام راجایجا می کرد.
بتدريج ايمنى أنها انقدر افزايش بيدا كرد كه انسانها هم به
. سوار شدن در آسانسور اطمينان بيدا كردند
صفحه 5:
صفحه 6:
حوادث آسانسور
طبق آخرين آمار سازمان آتش نشانى تهران در سال
م فسالانه بيش از (2©000 حادثه آسانسور در
شهر تهران اتفاق مى افتد كه از اين تعداد (0)م”
نفر كشته وزخمى ميشوند اين موضوع اهميت
شناخت آسانسور و اجزاع آن را برای آتش نشانها
كه همواره در صدد نجات مردم هستند را بيش از
رل سب
صفحه 7:
انواع آسانسور
:آسانسورها داراى سه نوع مى باشند كه عبارتند از
0
ا م
لسانسور زنجيره لى.3
صفحه 8:
آسانسورهاى برقى
" امروزه در كشور ما بخصوص در شهر تهران أسانسورهاى برقى
بيشتر استفاده ميكردد. و بيشتر حوادث مربوط به اين نوع از
اسانسورها ميباشد .اين نوع از اسانسورها از يك كابين و يك وزنه
تشکیل شده است که بوسیله سیم فولادی به یک دیگر متصل می
باشد اين سیم فولادی بر روی یک قرقره به نام قرقره کشش که به
الكترو موتور متصل ميباشد قرار دارد .به طورى كه وزنه تعادل و
كابين هر دو از ناحيه قرقره كشش اويزان بوده و در خلاف جهت
یکد یگر در داخل یک محفظه به نام چاه آسانسور بالا و پائین
میرود. کابین آسانسور بوسیله دگمه های فشاری که در خارج و
داخل كابين كار كذاشته شده است و همجنين تابلوى فرمان و انتخاب
کننده طبقات کنترل میشود .
صفحه 9:
نمای داخلی آسانسورهای برقی
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
آسانسورهای هیدرولیکی
لیناز لسانسورها کاملامتفاوتاز لسانسور هاییرقیمی-[
باشند
لیننوع از لسانسورها برلیساختمانهاوتا چهار طبقه -2
. مورد لستفادم قرار میگیرد
نیروعایننوع از لسانسورها بوسیله پمپهدرولیکی3
aie ۱
PEG he teed piney cee ene eiE Bee Cee reer
م g en a CCB Creel
صفحه 13:
طرح شماتیک آسانسورهای زنجیره ای
صفحه 14:
صفحه 15:
۳
8 قمعت ار یک یگ
آسانسورهاى برقى داراى دو قسمت كاملا مجزا از يي
. به شرح ذيل ميباشد
ا
ار
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
اجزای آسانسورهای برقی
0 E weer
كابين1
وزنه تعادل-2
ييل
موتور آسانسور -4 ۲
ترمز لسانسور -5
کابلهایفولاعه
دربهایآسانسور-7
ضربه كير-8
ieee eee me
۱۳
صفحه 19:
کابین-1
كابين محفظه اى فلزى است كه جهت بالا و يائين رفتن در
چاهک آسانسور درون آن قرار میگیرند . کابین بر. حسب
ظرفيت آن كوجك ويا بزرك ساخته مى شود .كابين هاى
قديمى فاقد درب بوده اند ولى كابين هاى جديد داراى درب
ميباشند . در داخل كابين تعدادى كليد فشارى جهت انتحاب
. طبقات قرار داده شده است
صفحه 20:
1
صفحه 21:
نماى داخل كابين آسانسور
صفحه 22:
۱
در اكثر قريب به اتفاق آسانسورهاى برقى جهت كاهش بار موتور از
وزنه تعادل استفاده ميشود كه خلاف جهت كابين بصورت عمودى
بالا و يائين مى رود.وزنه تعادل از جنس بتن و يا جدن ساخته
ميشود. وزن وزنه تعادل بر حسب فرمول زير محاسبه ميشود
وزن كابين + ظرفيت آسانسور / © - وزنه تعادل
وزنه تعادل و كابين بوسيله جند كابل فولادى به هم متصل ميباشند و
همانند يى الاكلنك در خلاف جهت يكد يكربالا و يائين ميروند
صفحه 23:
ريلراهنما-3
کابین آسانسور و وزنه تعادل در وسط دوریل فولادی
( 1
شكل به نام ربيل راهنماى قرار دارد . اين دو ريل در دو
طرف چاه آسانسور قرار گرفته است و باعث ميشود كه
كابين آسانسور فقط در جهت عمودى حركت كرريده و مانع
از حركت هاى افقى كابين شود.
صفحه 24:
Breer tency
در آسانسورها معمولا از دو نوع موتور. استفاده می شود.
)-موتور,های گیربکسی
TOE IED ET Ie) |
صفحه 25:
صفحه 26:
۱۳ Se Te
در اين نوع موتورها نيروى محركه انتقالى به قرقره كشش از
tenes) ا ا ا 0 لك
به همین لحاض به آن موتور گیربکسی میگویند . این کار به
منظور کاهش سرعت و افزایش قدرت آسانسورها انجام
ترد
صفحه 27:
صفحه 28:
موتورهاوبدونكيربكسى2-4
در اين نوع ازموتورها نيروى محركه بطور مستقيم از موتور
به قرقره کشش مننقل میگردد و فاقد گیربکس میباشد . به
همین لحاظ به آن موتوربدون گیربکس میگویند . موتورهای
بدون گیربکسی از سرعت بیشتری نسبت به موتورهای
. گیربکسی بر خوردار- هستند
صفحه 29:
۱9 err)
صفحه 30:
ترمز آسانسور -5
. در کلیه آسانسورها برای توقف کابین از ترمزاستفاده میشود
اين ترمز بايد به كونه ات از
eerie aes ا ل و الك لظ 3
عملکرد ایمنی بالا در زمان قطع برق برای کلیه آسانسورها
ضرورت دارد . زمانى كه موتور درحال كاركردن است فنرهاى
ترمز جمع شده در نتيجه لنتهاى ترمز از استوانه ترمز فاصله كرفه
و کابین حرکت می کند زمانی که کابین حرکت نمی کند موتور از
حركت ايستاده جريان برق قطع شده در نتيجه فنرهاى ترمز باز شده
و لنتهای ترمز به استوانه ترمز چسبیده و باعث توقف کابین
میگردد
صفحه 31:
صفحه 32:
کابلهایفولادیه
کابل های مورد استفاده در آسانسور باید فولادی و بامقاومت
كششى بالا باشد. تعداد كابل هاى هر آسانسور بين ©6 تا 02
عدد است و قطر كابل ها © تا ©0 ميلى متر ميباشد . اكر
جه آسانسورهائى وجود دارند كه تعداد كابل هاى آن كمتر
اس کی ار را رک ری ار ار
کاهش یابد .کابل های فولادی به روش های مختلفی کشیده
سرد
صفحه 33:
صفحه 34:
retary)
ee De Beer ee erence
ی ۳ re ene ae
ييجثرسيم دوبلبا قرقرم لنحرلففاكتور يك
0 ا wan]
5- ييجشسيم يكدور فاكتور جهار
6 پیچشسیم یکدور فاکتور یکدر کفچاه
پیچشسیم دوبلف اکتور دو درکفچام7
ييجرسيم يكفاكتور دو در كفجام8
کابلجبرانو
صفحه 35:
| De eh wer Ce ergy re
فاكتور يكف
8
صفحه 36:
0 Be ey Ce erg cre]
فاكتوريك
صفحه 37:
بيجشسيم دوبلبا قرقره لنحرلف3-6
er
0
صفحه 38:
پیچشسیم یکدور فاکتور دو -4-6
صفحه 39:
پیچشسیم یکدور فاکتور چهار-5-6
صفحه 40:
صفحه 41:
بيجششرسيم دوبلفاكتور يكدر كفجاه7-6
صفحه 42:
صفحه 43:
كابل جبران يا زنجير تعليق
عبارت است از كابل يا زنجير
كه از كف كابين به كف وزنه
تعادل بسته ميشود . منظور از
اين كار كاهش فشار بر روى
موتور ناشى از وزن سيم
را
تعادل مییاشد که در چاه
آسانسور بالا و پائین میرود
صفحه 44:
صفحه 45:
Eerie) aes
.در محل ورودى آسانسورها © درب به شرح ذيل وجود دارد
.دربهاوبياكرد كه به ديوارهم لسانسور متصلمىياشد -1
.دربهاىكابينكه به كابينآسانسور متصلمىياشد -2
صفحه 46:
دربهایچاهک1-7
درب هاى جاهك كه در هر طبقه وجود دارند .به جاه
EV SE ا er)
Fae WIR IC Re es Feng Nea ey pov CIC]
جهت باز كردن درب بوده و هر زمان كه كابين به طبقه مورد
نظر رسيد درب جاهك بطور اتوماتيك باز مى شود.در
2 ree EDC PSS CHER Des
ervey CS es re ee en eS une mp)
7 ا ا ا ا I
صفحه 47:
درب جاهك آسانسور
۰.۵ ۲
صفحه 48:
COND erase
درب چاهک دارای مکانیزمی می باشد که پس از باز شدن
يك درب يك اتصال جريان برق قطع شده و آسانسور از
an ا 0 0 00
شده و آسانسور دوباره حركت مى كند .اين سيستم به
. منظور ايمنى بيشتر آسانسورها به كار مى رود
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
درب باز کن اتوماتیک
صفحه 52:
دربک ابین-2-7
0
اتوماتيك به محض باز شدن درب جاهك باز مى
:شود ,درب کابین 6 نوع به شرح ذیل میباشد
. دربدو لنكه لىوكنار باز شو -1
ع د ا سم
. دربتكلدنكه لوكنار باز شو-3
Eee eS ETD aes)
صفحه 53:
ضربه گیر -8
PURE ee Ree PD YO Serene
را
OT er ee Nee Nei eee ee Cree
.باشد که بربحسب وزن کابین و ارتفاع آن انتخاب می شود
ضربه گیر روغی1
ضربه گیر فنری2
ضربه كير لاستيكى-3
صفحه 54:
:
3
4
ور
}
اهروت هتم
|
صفحه 55:
۳
(SSE SS eee Cee ie Dy et Es Wee sy Brn
كه در موتور خانه آسانسور قرار دارد انجام مى دهد .اين
دستكاه عبارت است از يك قرقره شيار دار كه بر روى
شيار آن يك سيم فلزى باريك قرار دارد . اين سيم فلزى
باريك از يك طرف به ترمنز ياراشوت كه بر روى سقف
كابين قرار دارد متصل ميباشد و يس از جرخيدن بر روى
قرقره گاورنر به کف چاه آسانسور رفته و مجددا پس از
00 ا a Soe SE Te es
صفحه 56:
ترمز ایمنی ( ادامه )
۱ eT Tere)
ضلعی کنیک شده نیز وجود دارد که بر روی آن یک قرقره
کوچک میباشد که با حرکت گاورنر اين قرقره هم حرکت
میکند و هر زمان که سرعت آسانسور به هر علتی افزایش
يافت اين قرقره كوجى در اثر قانون كريز از مركز از
مسير خود خارج خارج شده و باعث توقف كاورنر ميشود
و در اثر توقفه كاورنر سيم روى آن از حركت ايستاده و
درنهايت منجر به كشيدن ترمز ياراشوت كه در بالا و يائين
Spee Lawes
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
SERRATED CAM TYPE (Instantaneous)
Car guide (2) This rod is pulled up by action
2) IEE | of the ‘safety’ or ‘governor’ rope
Car guide shoe Two serrated cams (1) each side
صفحه 61:
5 ریوزیوم-10
دستگاه ریوزیوم سیستم کنترلی می باشد که بر روی کابین
آسانسور نصب مى شود .هنكاهى كه تعمير كار اسانسور
بخواهد آسانسور رراتعمير و يا نكهدارى كند با قرار ككرفتن
بر روی کابین آسانسور باتغییر وضعیت یک سوئیچ
آسانسور را از مدار خارج کرده و در اختیار خود گرفته
. وبا فسار دو دکمه کابین را بالا و پائین می برد
صفحه 62:
دستگاه ریوزیی
صفحه 63:
دریچه اضطر اری.-11
دريجه اضطرارى عبارت است از يى دريجه كه در سقف
كابين آسانسور جهت خروج اضطرارى انز كابين در
آسانسورهاى قديمى ساخته شده بود و از اين طريق افراد
محبوس در کابین رباه خروجی بر روی کابین داشتند و با
باز كردن درب چاهک به بیرون از آسانسور می رفتند ولی
اين كار بوسيله عامه مردم امكان يذير نبيود و عملا
بلااستفاده بود لذا اين دريجه در آسانسورهاى جديد و مدرن
حذف شده است
صفحه 64:
me eee
صفحه 65:
CO BPC eee 02ت
. آسانسورها به سه دلیل عمده از کار می افتند
قطم برقساختمان-1
لستفادم نادرستمسافر از لسانسور -2
0
صفحه 66:
افراد داخل کابین چگونه میتوانند باافراد خارج
.كابين ارتباط برقرار كنند
:بهد© روش ميتوان با افراد خارج كابين ارتباط برقرار كرد
. استفادم از زنكخطر لسانسور-1
. لستفادم از تلفنكابين[سانسور -2
لستفادم از تلفنهمرلم-3
ار
ا ا ار
صفحه 67:
9
براى نجات افراد از حادثه آسانسور به روش ) +5.5/1551 )
share Ee] ا اام
0 جمع آوری اطلاعات در خصوص حادثه آسانسور
2 ايمن سازی حادثه آسانسور
9- دسترسی به محبوس شدگان حادثه آسانسور
|
©- فضاسازى و رهاسازى مصدومين
©- حمل مصدوم و يا خارج كردن افراد
2 ايمن سازى اسانسور در خاتمه كار
©- ازريابى و آموزش حادثه آسانسور
صفحه 68:
SBT ۱ ۰ pre-e GR CEE CIN yur rps
. كابيندر كدلم طبقه متوقفشده لسته1
OE Seo ee
. علتحادته چیست 3
. آیاکسیمصدوم شدم لست:4
صفحه 69:
ليمنسازودر حادثه لسانسور-2
لعزلم دو نفر ب4 موتور خانه لسانسور جهتقطع برق-1
. لسانسور و ديكو لقدلماالتضرورىوكه بايد لنجام شود
يساز باز كردنهم درباسانسور بايد مجددا لنرا ببست2
EE NCS ا ا B ee De)
در ار تا با نار بر رز
.أسانسور جلوكيرى كند
!5 خارج كردزلفراداز كاين سو ل
.كابيندر بينطبقاط متوقفشده لسستخودداروشود
صفحه 70:
هركز به اين روش افراد را خارج نكنيد
صفحه 71:
دسترسییه محبوسشدگاندر آسانسور -3
جهت دسترسی به محبوسین در آسانسور باید به ترتیب ذیل
عمل کرد
دربچاهکب وسیله کلید مخصوصلسانسور باز کرد -1
ل -2
جنانجه كابينلسانسور دربينطبقاتمتوقفشدم باشد بايد -3
لبتدا كابينرا با طبقه موريد نظر تراز نمود و سيس
pad) fl gga fins A ll
صفحه 72:
0
الف ) در اکثتر حوادث آسانسور خوشبختانه مصدومی وجود
1
دجار نكرانى و استرس شده اند در نتيجه تنفس آنها بالا
رد رای سر ور ار ار
مشكل بر طرف ميشود
ب) درصورتی که درکابین آسانسور فرد مصدومی
وجود داشت قبل از هر كونه اقدامى بايد به مداواى او اقدام
.كرد وسپس به خارج کردن آن اقدام کرد
صفحه 73:
فضاسازوو رها سازی5
ا PO SB Ser WONT Eber mB ten Pe EU
است و يس از باز شدن دريب جاهى و كابين افراد
محبوس شده خود از كابين خارج ميشوند .
ولی چنانچه اعضای بدن کسی بین کابین و دیوار آسانسور گیر
كرد جهت ازاد كردن اعضاى شخص بايد بين ديوار جاهك
CG ا ا ل CUO ET (EC Dee Wer
ایجاد کرد و سپس اعضای گیر کرده را آزاد کرد .
صفحه 74:
حملمصدوم و خارج كردزلفراد-6
جهت خاررج كريدن افراد مصدوم از داخل كابين ميتوان از يك
برانكارد معمولى استفاده كرد ولى جنانجه برانكارد در
اختيار نبود بايد به هر وسيله ممكن انجام شود .
صفحه 75:
لیمنسازیسانسور در خاتمه کار -7
BS NE ا لك ل ner
مجرروحين لازم است كليه دربهاى آسانسور بسته شده و
جهت ممانعت از ستفاده مجدد آن باید برق آسانسور قطع
و
0 we ec ms ا ا
صفحه 76:
۱ (۱ ep)
يس ازخاتمه هر حادثه آسانسور لازم است كل حادثه و مراحل
نجات و امداد مورد ارزیابی قرار گرفته و نقاط قوت و
ضعف كار مشخص كردد و نقاط ضعف برطرف كردد.و
هر حادثه آسانسور يك كلاس درس براى حادثه بعدى
خواهد بود
صفحه 77:
آیا می توان در مواقع آتش سوزی از آسانسور
استفاده ees
. در هنگام آتش سوزی به دو دلیل نمی توان از آسانسور استفاده کرد
» هنگام آتشسوزویسه ۹۹ Vee
ند و ير از دود موشود . و درصورتىكه لسانسور
حرکتب ایستد و مسافرانآنتخلیه نشوند منجر به مر
. خولهد شد
در هنكام لترسوزىاكر كسىسوار لسانسور شود و بخولهد به2
J ee EON ا PO y mee erat)
لتشرسوزىوويا سح لستمتوقف
0200 شدم و دیگی
در موقع. آتشسوزعو 0 ل ا ل
مکانیخارج از منطقه حریقک لیه مکانها را مورد بازدید قرار
میدهند به غیر از کابینلسانسور که معمولا فرلموشمیشود
صفحه 78:
۱7 (0 TeY)
"" هركاه به هر دليلى نتوانيم از راههاى معمول ( بوسيله كليد
es ا ا Bes Cee
دسترسى بيدا كنيم جهت خارج كريدن افراد محبوس ميتوانيم
از وسايل غير معمول نظير ديلم » درب بازكن
هيدروليكى » تبر و نظاير آن استفاده كريد .به شريطى كه به
PERO Pee Ce We eS Sc]
صفحه 79:
۱300 ree eee
صفحه 80:
:6 )
