asibhaye_gardan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آسیب های گردن”

آسیب های گردن

اسلاید 1: آسیب های ناحیه گردن : آناتومی گردنساختاراسکلتی ساختار عضلانیاعصاب ناحیه گردن

اسلاید 2: مهره گردن جزء ستون مهره ها می باشد كه هفت ) .C1-C7)از سی و سه مهره را تشكیل می دهد در مهره های گردن اولین مهره ، اطلس نام دارد كه دارای جسم مهره ای نمی باشد و به صورت یك حلقه استخوانی است . دومین مهره به نام اكسیس كه به مهره اول متصل شده و موجب حركات چرخش سر به چپ و راست می شود . مهره هفتم گردنی دارای بلند ترین زائده شوكی بوده و از بقیه مهره های گردن بلند تر است . در بخش خلفی گردن قابل لمس می باشد و در ضمن متمایز كننده مهره های گردنی یا پشتی است .ساختار اسكلتی:

اسلاید 3: ساختار عضلانی:عضلات جناغی چنبری پستانی ، طویل گردنی ، راست راسی قدامی ، طویل راسی  و نردبانی خلفی، میانی و قدامی ، عضلات موجود در این ناحیه می باشد كه حركات تا شدن ، باز شدن و چرخش ها ی ناحیه گردن را امكان پذیر می كنند .قوی كردن این عضلات می تواند تا حدی درد ناحیه گردن در میانسالی را كاهش دهد .

اسلاید 4: گردن عروق خونی، اعصاب و ساختمان‌های بالاتنه را به سر متصل می‌کنند: (سرخرگ کارتید، سیاهرگ وداجی، سیاهرگ نایی، سیاهرگ مهره‌ای، غده .تیروئید، اعصاب گردنی و شبکه عصبی بازویی) این ساختمان‌ها در فضای فشرده محدودی قرار گرفته‌اند. بنابراین اگر یک منطقه آسیب ببیند، احتمالا ساختمان‌های دیگری نیز از این آسیب متأثر می‌شوند. در نتیجه زمانی که با درد ناحیه گردن مواجه می‌شوید، این احتمال وجود دارد که علت این درد به منابع دیگری مربوط شود که از جمله آنها می‌توان به تورم گره‌های لنفاوی، برجستگی دیسک بین مهره‌ای (زمانی که دیسک گردن جابجا شود)، پیچ خوردگی رباط و کشیدگی عضله اشاره کرد.

اسلاید 5: اعصاب ناحیه گردن: عصب اکسیپیتال بزرگ عصب اکسیپیتال کوچک عصب جلدی عرضی عصب سوپر کلاویکولار اعصابی که ازمهره ها ی گردنی خارج می شوند به بازوها می روند واعصابی که از مهره های کمری خارج می شوند انتقال انرژی عصبی به پاها را برعهده دارند.

اسلاید 6: درد گردن: دردی که از ناحیه گردن احساس می شوداما به دستها انتشار نمی یابد،درد ناحیه گردن (سرویکالژیا) نامیده می شود. کج گردنی (تورتیکولی) نیزوضعیتی درناک است که ممکن است پس از حرکت ها ی چرخشی در ناحیه گردن اتفاق افتد مثلا هنگام شیرجه داخل آب یا سرزدن یک فوتبالیست.

اسلاید 7: آسیب های شایع در ناحیه گردن:*گرفتگی عضلات *کشیدگی عضلات *رگ به رگ شدن *پیچ خوردگی *فتق دیسک *خشکی مفصل *آرتروز *شکستگی ها *آسیب شبکه بازویی(براکیال)این آسیب ها در ورزش های ؛ فوتبال ، کشتی،ژیمناستیک، شیرجه، اسکی، هاکی وراگبی شایع است.

اسلاید 8: شایع ترین علل آسیبهای ناحیه گردنی خم کردن سر به عقب یاجلو(ضربات شلاقی)،چرخش با شتاب زیاد،یاضربه به سر است که طی آن به مهره های گردنی فشار وارد می شود.مکانیزم آسیب های گردن:خم کردن سر به جلو:می تواند باعث شکستگی ناشی از فشار در قسمت جلوی مهره وآسیبهای رباطی در قسمت عقب تنه مهره های گردنی شود. خم کردن سر به عقب : آسیبها ی مشابه دیسک ورباط بخش قدامی مهره های گردنی را ایجاد کرده وفشاربه آسیب ناحیه عقب مهره های گردنی منجر می شود. - نیروی ناگهانی خم کننده گردنی که می تواند باعث شکستگی تراکمی گوه ای شود.- صدمات ناشی ازفشردگی مهره های گردنی به طور عمودی که می تواند در اثر افتادن ،شیرجه زدن درآب یا اصابت ورزشکار بافرق سربرروی زمین به وجود آید. - سرعت های بالا در موتور سواری ودوچرخه سواری ومتعاقب آن تصادف می تواندباعث شکستگی از نوع جدا شونده گردند.

اسلاید 9: (neck strain and neck spasmگرفتگی گردن : ( انقباض ها ی گردن فشردگی ناخواسته عضلات گردن است که طی آن عضلات محکم،سفت ودردناک می شوند. مکانیزم بروز : انقباض های گردن ممکن است در اثر یک آسیب دیدگی استفاده بیش از حد،طرز قرار گرفتن نامناسب یا فشارایجاد شود. بطورمثال فردی که مدت زیادی با کامپیوتر کار می کند معمولا احساس می کند گردن اوسفت شده است. انقباض ها حتی ممکن است در اثرخوابیدن نادرست پیش آید. علایم : عضلات گردن احساس سختی ،سفتی و درد میکند .وقتی عضلاتی که از شانه ها به سمت سر امتداد دارند دچار انقباض شود ،انقباض ها حتی ممکن است ایجاد سر درد کند.

اسلاید 10: رگ به رگ شدن گردن : رگ به رگ شدن نوعی پارگی عضله یا تاندون است . مکانیزم بروز: رگ به رگ شدن گردن درغالب مواقع که سرو گردن تحت یک فشار شدید حرکت داده شود اتفاق می افتد. علایم: انقباض عضلات گردن احسا س سفتی وسختی عضلات در گردن گردن به شدت نسبت به تماس حساس است. احساس درد به هنگام حرکت گردن به طرفین وبالا وپایین کردنسردردتشخیص: معاینه گردن از نقطه نظر حساسیت وسفتی وجود درد در استخوان گردن رادیو گرافی

اسلاید 11: اسپرین رباط های گردن : مکانیزم آسیب : آسیب های تاندونی عموما در اثرفشارهای خارج از توان آنها به صورت بسته (داخلی) به وجود می .آیند (باتلروهمکاران1979)ویژگی رباط (ناکشسانی رباط) : رباط ها نمی توانند همانند یک کش لاستیکی پس از کشیده شدن زیاد به سرعت به حالت اولیه خود برگردند بلکه پس از کشیده شدن دردناک شده وبرای التیام زمان نسبتا طولانی را نیاز دارند چون بهبودی آنهابه آهستگی صورت می گیرد.پس اگر کشیدکی بیش از حد باشد رباط پاره می شود. (10%رباط الاستینی و90%آن کلاژن است)

اسلاید 12: (stinger/burnerآسیب شبکه عصبی بازویی( استینگر یا برنر آسیبی عصبی است که از گردن به بازو منتقل می شود.مکانیزم بروز : هرگاه سر به شدت به سمت دیگر حرکت کند یا ضربه وارد شود شبکه عصبی بازویی در سمت دیگر کشیده می شود. گاهی اوقات وقتی سروگردن به شدت به یک طرف فشار داده می شوند اعصاب شبکه بازویی در همان سمت فشرده می شوند پس اعصاب در اثر کشیدگی یافشردگی آزرده می شوند. علایم :درد شدید درگردن به بازو احسا س سوزش د ربازو به ویژه احساس سوزن سوزن شدن ضعف در دست ها وبازوها ممکن است پس از یک دوره استراحت هیچ نشانه ای وجود نداشته باشد.شیوه ی تشخیص: معاینه سر ،دست،بازو شانه وگردن رادیوگرافی ، CTS، وMRIEMGیاNCS(بررسی رسانایی اعصاب)

اسلاید 13: دررفتگی گردن: دررفتگی درستون مهره ها بیشتردر ناحیه گردنی اتفاق می افتد چون سطح مفصلی مهره های گردن نزدیک به سطح افق می باشد .دررفتگی بیشترناقص است ودر مهره های چهارم ،پنجم، ششم اتفاق می افتد. علایم شکستگی و دررفتگی معمولا یکسان است . ( درد شدید ، اسپاسم وفلج ) هنگام دررفتگی یک طرفه ،سربه سمت دررفتگی خم خواهد شد وضمنا عضلات طرف دیگر گردن کشیده شده وسفت می شوند.عضلاتی که درسمت دررفتگی قرا ر دارند به صورت ریلکس وآزاد خواهد بود.

اسلاید 14: درمان آسیب های گردن:اسپاسم گردن و کشیدگی های عضلانی تاندونی: این آسیب ها را می توان در اغلب موارد با سرما درمانی – گرما درمانی و استفاده از شل کننده های عضلانی و ماساژ درمانی درمان کرد. در صورت کشیدگی های شدید عضلانی تاندونی مثل آسیب شلاقی گردن نیاز به اقدامات پزشکی مثل استفاده از گردنبند طبی برای مدت کوتاه وجود دارد. اغلب افراد طی چند روز از درد و ناراحتی رهایی میابند اما گاهی در برخی افراد این زمان چند ماه طول می کشد.

اسلاید 15: آسیب شبکه بازویی: کشیدگی های شبکه بازویی اغلب طی چند دقیقه و خود به خود بهبود می یابد اما امکان دارد این امر چند روز تا چند هفته هم ادامه یابد. فیزیوتراپی در تقویت عضلات گردن و شانه و بهبود سریع تر علایم موثر است.

اسلاید 16: شکستگی گردن: درمان بر حسب نوع شکستگی و شدت آن تفاوت دارد. در شکستگی های فشاری و گوه ای شکل مهره ها که در آن مهره ها در هم فرو رفته اند استفاده از گردنبندهای طبی از نوعی سخت و غیرقابل انعطاف مفید است و باید برای شش تا هشت هفته استفاده شوند. در موارد شدید تر شکستگی نیاز به، جراحی یا درمان های دیگر دارد تصمیم نهایی برعهده پزشک معالج است.

اسلاید 17: شکستگی گردن معمولاً بر اثر ضربات بسیار شدید اتفاق می افتد.خطرناک ترین عارضه ی شکستگی مهره های گردن، آسیب نخاع است. نخاع از داخل ستون مهره ی گردنی عبور می کند و شکستگی مهره می تواند به نخاع گردنی آسیب وارد کند. این آسیب می تواند موجب فلج هر چهار دست و پا و حتی مرگ شود.

اسلاید 18: در هر بیماری که دچار آسیب شدید بدنی به دنبال ضربه های ذکر شده گردیده است قبل از هر گونه حرکت دادن بیمار، باید گردن بی حرکت شود.این امر به خصوص در مورد بیماران بیهوش شده باید رعایت شود. در هر کدام از این بیماران ممکن است شکستگی گردن وجود داشته باشد. در صورت وجود شکستگی، هر گونه حرکت در گردن ممکن است موجب آسیب های جبران ناپذیر به نخاع شود.پرسنل اورژانس به محض مواجهه با چنین بیماری ابتدا گردنبند مخصوصی را به دور گردن بیمار می بندند و سپس وی را با آمبولانس به بیمارستان منتقل می کنند.

اسلاید 19: درمان شکستگی های گردن:درمان، بسته به این که شکستگی در کدام یک از مهره های گردنی ایجاد شده و شکل و شدت شکستگی چگونه است متفاوت می باشد.شکستگی های خفیف ممکن است با پوشیدن یک بریس گردنی به مدت 6 تا 8 هفته بهبود یابند ولی شکستگی های شدید معمولاً نیاز به عمل جراحی دارند.

اسلاید 20:   در همه افرادی که در آنها احتمال آسیب گردنی وجود دارد لازم است بر روی یک سطح صاف دراز بکشند و اگر ایستاده اند آنها را به پشت بخوابانیم و معاینه کنیم. چنانچه فرد کلاه به سر دارد و احتمال آسیب گردنی می دهیم نباید کلاه را در بیاوریم. سر، گردن و شانه را نباید حرکت دهیم چرا که می تواند به آسیب نخاع منجر شود. چنانچه مشکوک به شکستگی گردن هستیم نباید سر و گردن به هیچ وجه حرکت داده شود مگر اینکه نیاز به احیا وجود داشته باشد و زندگی فرد در معرض خطر جدی باشد. باید بلافاصله با ۱۱۵ تماس گرفته شود و سر و گردن در فاصله رسیدن اورژانس ثابت نگه داشته شود. توجه!

اسلاید 21: آزمون های اختصاصی ناحیه مهره های گردنی :1)- کشش distractionآزمون کشش به تشخیص تنگی سوراخ بین مهره ای ،توام بافشار روی ریشه عصبی که از آن خارج می شود،کمک می کند . در این آزمون فرد معاینه کننده ،کف دست را زیر چانه ورزشکار ودست دیگرراپشت سر وی قرار می دهد . سپس به آرامی وبه طور ممتد سر را به بالا می کشد تا وزن سر را از روی گردن برداشته شود. این آزمون در صورتی مثبت تلقی می ود که علامت های بیمار به خصوص درد بازو فروکش کند.

اسلاید 22: 2)- فشار Compressionآزمون فشار اساسا برخلاف آزمون کشش است . به جای آنکه وزن از روی ستون فقرات گردنی برداشته شود، فرد معاینه کننده روی سر بیمار فشار وارد می کند تا مهره های گردنی فشرده شوند،در صورتی که ضایعه ای در سوراخ بین مهره ای یا اسپاسم عضلانی وجود داشته باشد درد افزایش خواهد یافت . به علاوه اگر این درد دوباره در اندام فوقانی تولید شود ممکن است محل دقیق آسیب عصبی مشخص گردد.اگر شریان تحت ترقوه ای توسط یک دنده گردنی اضافی یا عضله نردبانی سفت شده ،تحت فشار با شد در گردش خون و ساختمان ها ی عصبی اندام فوقانی اختلال بوجود می اید . به کمک تست آدسون می توان وجود فشار روی عروق بازو را ارزیابی کرد.

اسلاید 23: 3)- آدسون adsonدر این ازمون درحالیکه فرد معاینه کننده نبض زند زبرین مچ دست بیمار را لمس می کند ، بازو را آبداکشن و چرخش خارجی می دهد ،سپس ورزشکار باید نفس عمیق کشیده آن را نگه دارد وسرش را به سمت بازوی در حال معاینه بچرخاند . اگر نبض رادیال ناپدید شود یا کاهش محسوسی پیدا کند، آزمون مثبت است .

اسلاید 24: شکستگی غضروف لاله گوشضربه هایی که در کشتی به گوش ورزشکار وارد میشود ممكن است باعث شكسته شدن غضروف لاله گوش شوند.شكستگی باعث خونریزی زیر پوستی میشود یعنی در نقطه ای كه غضروف لاله گوش شكسته ، بین پوست و غضروف ، خون جمع شده و اگر این خون به موقع تخلیه نشود پس از مدتی ، تغییر بافتی پیدا كرده و شكل لاله گوش را تغییر می دهد .

اسلاید 25: درمان چیزی كه یك كشتی گیر باید بداند این است كه حداكثر تا 12 ساعت فرصت دارد كه پس از شكسته شدن لاله گوشش به پزشك مراجعه كند تا خون را از زیر پوست لاله خارج كند ( هرچه زودتر ، بهتر چون هرچه زمان بیشتری میگذرد خون بیشتر حالت لختگی پیدا می كند ) . لاله ای كه تغییر شكل پیدا كرده و گوش گل كلمی تبدیل شده را میتوان با جراحی پلاستیك ترمیم كرد اما هزینه به مراتب بیشتری دارد . 

اسلاید 26: سندرم تمرین بیش از حد تعریف بیش تمرینی به  مجموعه ای از نشانه های ناخوشایند به ویژه خستگی طولانی مدت ، اُفت عملکرد ورزشی یک ورزشـکار که غـالـبا بـراثر افــراط در حجم و شدت تمرینات یا اجـرای برنامه های غلط تمرینی ایجادمیشـود، بیش تمرینی یا تمرین زدگی  گفته میشود.افسردگیکاهش در ظرفیت های تمرینینوسان خلق و تحریک پذیریاز دست دادن شور و شوق برای ورزشکاهش اشتهاافزایش میزان بروز صدماتنیاز اجباری به ورزشاحساس از کار افتادگی،فقدان انرژیپا درد خفیف، درد و دردهای عمومیدرد در عضلات و مفاصلافت ناگهانی در عملکردبیخوابیسردردکاهش ایمنی بدن(تعداد افزایش سرماخوردگی و گلو درد)

اسلاید 27: پرسشنامه تشخیص اولیه تمرین زدگی:  یکی از بهترین روشهای ارزیابی علائم توسط مربی یا خود ورزشکار استفاده از پرسشنامه ای ۹ سئوالی است که در زیر ارائه شده است ۰  به دنبال یافتن پاسخ این پرسشها باشید  چنانچه درمورد یک فرد ، پاسخ ۳ پرسش یابیشتر مثبت بود ، باید ورزشکار را به پزشک معرفی کنید . ۱- آیا درحال تمرین ( باشدت معمولی ) دچار تنگی نفس می شوید ؟  ۲- آیا ” سنگینی ” پاهایتان پس از یک مسابقه یا جلسه تمرین ، بیش از حد معمول است ؟  ۳- آیا بالا رفتن از پله ها برایتان سخت است ؟  ۴- آیا از تمرین کردن می ترسید ؟  ۵- آیا صبح هنگام به سختی از بستر بر می خیزید ؟  ۶- آیا مدتی است که اشتهای خود را به غذا از دست داده اید ؟  ۷- آیا مکررا” دچا سرماخوردگی ، آنفولانزا ، سردرد و یا انواع عفونت ها می شوید ؟  ۸- آیا ضربان قلب تان در زمان استراحت ۵ تا۱۰ ضربه افزایش یافته است ؟  ۹- آیا ضربان قلب تان درحین ورزش بیشتر ازحد معمول شده است ؟ سندرم تمرین بیش از حد

اسلاید 28: سندرم تانل تارسالعصب تیبیالعصب تیبیال یک شاخه بزرگ از عصب سیاتیک است که از زیرقوس تاندونی که بین سرهای تیبیال وفیبولارعضله سولئوس تشکیل می شود عبورکرده و سپس بطورعمودی از مناطق عمقی کمپارتمان خلفی ساق در سطح عضله تیبیالیس قدامی و همرا ه با عروق تیبیال خلفی طی مسیر می کند .در ساق عصب تیبیال شاخه های زیر را دارد شاخه هایی که به تمامی عضلات کمپارتمان خلفی ساق عصب دهی میکنددو شاخه پوستی:عصب سورال وعصب کالکانئال

اسلاید 29: ورزشکارمصدوم دردی را احساس می کند که از نا حیه درگیر(زیرقوزک پا)منشاء می گیرد درد در امتداد ناحیه داخلی پا به طرف پا وانگشتان پا توسعه می یابد یعنی ناحیه ای که اعصاب مربوطه عصب دهی می شود

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید