سایر

آشنايی با انواع كتابخانه‌ ها و اصطلاحات موجود

صفحه 1:
bagleyks 2hal b cle! 39790 wb Mao! 9

صفحه 2:
تعريف كتابخانه كتابخانه نهادي اجتماعي است كه با ذخيره‌سازي. حفاظت و اشاعه پيشیينه‌هاي مكتوب, ديداري و شنيداري 4 للك ف استفاده از خدمات کارکنان موزش ديده در خدمت تعليم و تربيت و توسعه سياسي, اقتصادي, اجتماعي, علمي و فرهنگي است. eee ee

صفحه 3:
معيارهاي تفکيك انواع کتابخانه‌ها 2 ل ‎ie‏ وابستكي تشكيلاتي و اداري ‎a‏ جامعه‌ي استفاده کننده ‏مجموعه‌ي منابع ‏7 نيروي انساني ‏ص ا ا ا ‎0 ‏حر روندهاي اينده ‎eee ee 9

صفحه 4:
‎oe ۳۳۳ 7‏ کتابخانه ۹۳ است كه سر سس ‏غناي فكري و معنوي هر قوم و ملتي است بنابراین ‏و ‎Phen gers eye)‏ کقاسانه آن ‏كشور با ‏اهداف : ‎Pee ee eI ere Eg ‏صورت مكتوب» ديداري» شنيداري» الكترونيكي و غیره‎ ‎ogee‏ و ‏۶ برنامه‌ريزي, راک ريه هماهنكي و هدایت و ‏رای تا رن ‎Glogs diva py‏ سس رات تیا ر هروا ری اه ‎eee ee 3

صفحه 5:
تتا از را را و( اثري که در داخل به ‎Ee eee,‏ و كردأوري دستكم بك نسخه از انتشارات كشورهاي دبكر كه Saal G39 jib POR eT re CnC YD Cae ‏سك و اراک ترا ربا سر اک زر کر‎ ‏منتشر مي‌شود.‎ ‏ار ترا 5 اسان‎ gptuoyed Garg > ‏بر به صورت نوشتاري و غیر نون‎ ice ene nee (ee ee pened ‏ات حين خد انه‎ 1 ns aay Site lees dl le Cle ae ERE: بداري. eee ee

صفحه 6:
0 50 ‏م ا ا لت‎ 2 ‏ل‎ S| Peet TRI BRET an) بر اساس کتابخانه‌هایشان سنجیده مي‌شود. اهداف : ‎Leper se PEP OEP ee Cg‏ ل ‎otteno yuu olSuils yo aS‏ ‏* كمك به برنامههاي يزوهشي ‎olSuiuil>‏ ‎0 ‏ا ا‎ CN ‎eee ee 9

صفحه 7:
۱ alls 5 ue Sr oe ee Cee ‏انجام دادن ۳ مر ری و بژوهشي در دانشگاه‎ ‏مورد نياز است.‎ رورس یط واسکاا سای ماس را سل را * تهيه كتب و مقالات خارج از دسترس مراجعان از رین ارالت ب ‎Jy‏ ال به ان رت را را زر الا سای ماس در سم داشکا و خارج از آن. eee ee

صفحه 8:
اسن کیت ارات رال ترا رل کیرد رات رالات نب تن ۱۵ ۷ ۱۳۹ ICE) ال مر ار 0 داس شعت اذ ‎eae]‏ ا ا ‎Se‏ ‏فردي و اجتما ie ee = = 5 به شكوفايي و اعتلاي استعدادها و خلاقيتهاي روحي و ذهني افراد ‎fim Ties eee: 3‏ كراسي و كاهش و تسكين فشارهاي 1 ا را ار 1 ‏4 معام ا ا 0 ‎eee ee 9

صفحه 9:
تن و گرداوري کتاب و سایر منابع کتابخانهاي بر حسب نیاز و تقاضاي 0 LCM rciee Seo oD ۳ ‏را ار را‎ Wry ‏قراهم كردن > زر‎ ‏کر ی‎ ‎hy ee "7‏ اسان برا ۳ ‎ad SAA AL ay er IES ue‏ 2 0 ‎nae‏ مذهبي, تزادي؛ معلولان. ببعارآن؛ زندانيان. كاركران» ‎FEES‏ ‎eh‏ 5 کتابخانه‌اي از طریق کتابخانه‌هاي سیا رات ‎Seay oes‏ 0 نداق: از عرين تس رز يندا ‎Gk ۳ Sie ai‏ 2 تتاترر ارا اك بركزاري انواع ايش 2 0 كر وات كحرانيا: حندها: كاجرات براي 5ودكان 0 ‎eee ee

صفحه 10:
اهداف[] < فراهم! وردناطلاعات[لآمنابع!11آلزومابراي ‎ypeveeee‏ از ۱۱۱۱۵ ‎cg‏ اش ای ان ‎ITF) AS GST‏ ‎۱1۱۱۱۳۱۱۱۱۱۱۳ ۱ ۱ a ‎eee ee 10

صفحه 11:
0 < كتابخانههاي : * آموزشگاهي 5 مساجدي * روستايي * کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان * ویژه نابینایان 0 eee ee a

صفحه 12:
ربارب کل کتارسازی را دسترسيذير كردن اطلاعات و دانشي است كه بر روي ي مختلف ضبط و ثبت شده‌اند. م را ر کارت رای کار ار را راز را را ‎ran PPE een ortega res ene‏ اسار مك بسته به اهداف, منابع و جامعمي استفاده کننده تقسیم مي‌شوند: eee ee 9

صفحه 13:
1 9 رسای ر کر ترران ارعن ( 1 ee reer ea eS emeSr) | ee PEP y ENS earner Reco per PTAN ty all ‏نيازمند به‎ ‏للك ارت ای سر نت ی رس‎ ‏ای‎ ‎Reece ‏پا ترا ری رسای بر تس‎ 0 ‏ا‎ eee MO ACCA Loey) ‏سازماندهي منايع‎ ps Sky py er ‏ان رال را ات ی‎ ook ‏تحليلي قیش اطلاعاتي در ارتباط با محتواي کتاب است.‎ ‏و‎ Vi Dea Te ce Reve e ne) ea ‏ا‎ ‎Se en 1 ‏جكيده نوبسي‎ eee ee

صفحه 14:
.4 5 ae Odea es cls lye len اشاعمي اطلاعات (توزیع و دسترس قرار دادن اطلاعات سر در منايع اا رن تب رت ی را تا ‎ers‏ ‏مات رس رس اسر بر ان ‎DS ro Sen)‏ تا ‎site tosh al‏ مات اطلاعرساي > از طریی رایانه و اییا باگاه‌های اطلاعاس بر رم رای مرن ازاك بسر مدیریت کتابخانه ‎are‏ 0 ‎Gogh ae‏ ‎Paree a ce7))‏ ال را ‎poets Wess‏ ‎Gs,‏ eee ee

صفحه 15:
بخش خدمات فني کتابداري آيندها و كارهايي را كه براي 24 ۳ ‎ged 5; 7 CBee 0‏ براي گذاشتن در ففسه‌ها و دیگر فضاهاي فيزيكي انجام مي‌شود. حا ‎kb aay ill‏ ‎pee) une ‎Peis, pe age y ‎eles,‏ الات ‏و ‏ان جل كار کدرا رازه تطرات دررت بر * خدمات مرجع * اطلاع‌رساني * امانت ‎eee ee 9

صفحه 16:
خدمات مرجع مجموعدي خدمات ۱ ۳ 3 در بخش مرجع به مراجعه کنندگان حضوري و غيرحضوري ارائه مي‌شود. خدمات مرجع به عوامل زیر بستگي دارد: < سنتهاي جامعه تن * نوع و اندازهي كتابخانه < منايع كتابخانه 7 فليفه‌ي کتابداري eee ee 9

صفحه 17:
تقسیم‌بندي نوع خدمات مرجع ۶ خدمات صرح بای کمك در استفاده از منابع مرجع 0 تهیه و تدارك اطلاعات تخصصي تهيه و تدارك اطلاعات عمومي د مر مانت بين كتابخاتهها حفظ و تكهداري منايع آموزش مراجعه‌کنندگان كمك به غیر اعضاء نهيه‌ي نشریات کتابخانه 0 [۱9 eae yes تكهداري بريددي جرايد ‎ee‏ اشاعه‌ي گزينشي اطلاعات و ار بان ریات ۱ ‎ae‏ و ‎

صفحه 18:
تقسیم بندي خدمات مرجع از ۳۳ * ارائه خدمات به ۳ خاص قومي ان ‎a‏ ارائه خدمات به 9 eee ee 9

صفحه 19:
اطلاع‌رساني تكنولوزي كه تجهيزات آماده‌سازي دادهها و اطلاعات را فراهم اورد. ۱۳۹۹[ تولید ۳ كردآوري: ‎ree)‏ 0 باز ار کر رز سل يان و متفل رس 00 9

صفحه 20:
الشا و 1 ارتباطات : واه ارتباطات از واه لاتين 2 تک شده. 00 Peg eC ‏شحصي دبکر در التقال معد شريك (شویم.‎ eee ee eo

صفحه 21:
آاشنايي با چند اصطلاح علم اطلاع‌رساني(2) 2. اطلاعات : دانش, ‎Tenet)‏ شواهد با داده‌هايي 0 0 مي‌تواند استفاده و منتقل يا مخابره شود. 2 خصوصیات اطلاعات: * 2979 * قابلیت حصول *_ زبان یا بازنمود مشخص يت ات ا ی ار اطلاعات مي‌تواند سازمان یافته یا کلا سازمان یافته باشد. eee ee ey

صفحه 22:
آشنايي با چند اصطلاح علم اطلاع‌رساني(3) 2 متغيرهاي اطلاعات: * كميت > اطلاعات كه ميتواند با تعداد مدارك. صفحات, ‎Bee eer OE Soe eer eee DEE DC any SP)‏ رات رن ارات زر ۶ ساختار> مربوط به شکل ظاهري پا سازمان اطلاعات و رابطه منطقي بین عبارات يا عناصر است. * زبان>» مشتمل ی حروف الفباءء رمزها و تركيباتي است که بوسبله آنها عقابد بیان مي‌شود. 1 اطلاعات را توصيف و مشخص ميكند. ‎٠‏ عمر > مدت زماني كه اطلاعات داراي ارزش مي باشد. eee ee

صفحه 23:
‎clea een eo‏ علم 3 دانش ادراك حسي يا يادكيري است كه از طريق تجربه ‎eee ee

صفحه 24:
1 1 را تا اطلاعرساني(5) 4 داده مشاهدات يا واقعيات خام. اطلاعات كمي است كه به عنوان اساس محاسبات انذارة كتر فى ها با شك ان كار رفت اسك ۳۳( رسای رات برد کت رس ان تلو از مات و دانش بدون توجه به صفات پا شکل ظاهرشان, eee ee ‏عي‎

صفحه 25:
آنای اد اسساا عم اطلاع‌رساني(6) 6 دكومانتاسيون به معني مطالب و نوشته‌هاي علوم به هر شكلي كه ارت ۱ ‎x UgswliilogS>‏ مدارك دلالت دارد و متخصص دكومانتاسيون ‎Ly‏ دکومانتالیست ‎(SIs0i0‏ مدارك ‎re Peed‏ 00 ‎00 ‎ety cy‏ ار را با عناصر کته مشود که به ‎it etter apt ores‏ فنا زر موه تاكن اهداف مجموعه يا كل با يكديكر همكاري ميكنند. ‎eee ee ee

صفحه 26:
اطلاع‌رساني(7) 8 خدمات به نظامي از فعالیت‌ها مواد اطلاق مي‌شود که به منظور انجام ‎ene‏ اآر امور عادى با قرزاهم اوردن ستييلات لازم ‎eb‏ ‏ل ا ل ۱[ ا 2 به روشها, ملد رسانه‌ها, تولیدکنندگان و دریافت کنندگاني که به شيوه‌اي منظم انتقال اطلاعات را در زمینه با فعالیت يا سازمان خاصي عملي مي‌سازند. اطلاق مي‌شود 0 خدمات اطلاعاتي نظامي از منابع, كاركنان, فعاليتها و مواد اطلاق ميشود كه دادةقتااطلاعات: نظرات مشورتي و مدارك مورد نياز ل ا 2000 و موم

صفحه 27:
تمرين * فهرست 10 كتابخانه ديجيتالي داخل كشور را همراه با آدرس اینترنتی جستجو کنید. ‎ec‏ تكاليجاقه ‎oy‏ * به نظر شما براي طراحي يك كتابخانه ديجيتال ‎arY‏ انان 0 ‏ران‎ res i ۳ 0 eee ee

صفحه 28:
بایان

بسمه تعالي آشنايي با انواع كتابخانه‌ها و اصطالحات موجود 1 ‏Hamidreza Talebi تعريف كتابخانه كتابخان ه نهادي اجتماع ي اس ت ك ه با ذخيره‌س ازي ،حفاظ ت و اشاعه پيشينه‌هاي مكتوب ،ديداري و شنيداري و الكترونيك ي با استفاده از خدمات كاركنان آموزش ديده در خدم ت تعلي م و تربي ت و توس عه سياسي، اقتصادي ،اجتماعي ،علمي و فرهنگي است. 2 ‏Hamidreza Talebi معيارهاي تفكيك انواع كتابخانه‌ها اهداف وظايف وابستگي تشكيالتي و اداري جامعه‌ي استفاده كننده مجموعه‌ي منابع نيروي انساني مسائل مالي و مشكالت گرايش روندهاي آينده 3 ‏Hamidreza Talebi كتابخانه ملي هر كشور داراي يك كتابخانه ملي است كه نشان‌دهنده‌ي غناي فكري و معنوي ه ر قوم و ملت ي اس ت بنابراين باي د ارزشمندتري ن ،معت برترين و جامعتري ن كتابخان ه آن كشور باشد. اهداف : گردآوري و حف ظ كليه‌ي آثار فكري ي ك مل ت ك ه به ص ورت مكتوب ،ديداري ،شنيداري ،الكترونيكي و غيره در گذشته و حال منتشر مي‌شوند. برنامه‌ريزي ،س ياستگذاري ،هماهنگ ي و هداي ت كليه‌ي فرايندهاي كتابخانه‌اي در س طح كشور براي گسترش خدمات كتابخانه‌اي و اطالع‌رساني در سطح جامعه. 4 ‏Hamidreza Talebi كتابخانه ملي – وظايف ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 5 گردآوري دس ت‌كم ي ك نس خه از ه ر اثري ك ه در داخ ل كشور ب ه هر زباني و در هر قالبي چاپ و منتشر مي‌شود. گردآوري نسخ خطي مربوط به يك كشور اعم از داخلي و خارجي گردآوري دس ت‌كم ي ك نس خه از انتشارات كشورهاي ديگ ر كه منطبق با عاليق ملي ،ديني و فرهنگي كشور خودي است. تهي ه و ارائ ه فهرس تي از كتابه ا ي ا ديگ ر انتشارات كه در كشور منتشر مي‌شود. تهيه‌ي فهرس تي از كتابه ا و ديگر انتشارات موجود در كتابخانه‌هاي كشور به صورت نوشتاري و غير نوشتاري تدوين استانداردهاي ملي انتشاراتي اجراي پژوهشهاي الزم در زمينه كتابداري و كتابخانه‌هاي كشور ايجاد امكانات آموزش حي ن خدم ت براي كاركنان كتابخانه‌ها و كتابداران حرفه‌اي و آشن ا س اختن آنه ا ب ا پيشرفتهاي جدي د دانش كتابداري. ‏Hamidreza Talebi كتابخانه دانشگاهي دانشگاه‌هاي بزرگ جهان صاحب كتابخانه‌هاي عظيم ي هس تند و در بعض ي موارد اهمي ت آنها كتابخانههايشان سنجيده مي‌شود. ‌ بر اساس اهداف : كمك به برنامه‌هاي آموزشي در كليه رشته‌هايي كه در دانشگاه تدريس مي‌شود. كمك به برنامه‌هاي پژوهشي دانشگاه كمك به برنامه‌ريزيهاي آموزشي دانشگاه 6 ‏Hamidreza Talebi كتابخانه دانشگاهي – وظايف كتابخانهاي كه براي ‌ فراهم‌آوري كتاب و س اير مناب ع انجام دادن فرآيندهاي آموزشي و پژوهشي در دانشگاه مورد نياز است. فراهم‌آوردن شراي ط و امكانات مكان ي مناسب براي مطالعه و پژوهش تهي ه كت ب و مقاالت خارج از دسترس مراجعان از كتابخانهاي ي ا اتص ال به شبكه‌هاي ‌ طري ق امان ت بي ن اطالع‌رساني داخلي و بين‌المللي. ارائه خدمات اطالع‌رساني مناسب در سطح دانشگاه و خارج از آن. 7 ‏Hamidreza Talebi كتابخانه عمومي اي ن كتابخان ه از مناب ع مال ي دولت ي شك ل مي‌گيرد و خدمات رايگان به تمام ميكند. اقشار جامعه ارائه ‌ اهداف : كمك به توسعه و اعتالي دانش پركردن اوقات فراغ ت افراد جامع ه ب ه نحوي ك ه باع ث بهسازي رفتارهاي فردي و اجتماعي آنها شود. كمك به شناخت و درك هنر كم ك ب ه شكوفاي ي و اعتالي اس تعدادها و خالقيتهاي روح ي و ذهني افراد جامعه كم ك ب ه توس عه‌ي آزادي و دموكراس ي و كاه ش و تسكين فشارهاي اجتماعي و سياسي از طريق مطالعه كمك به فرد براي اينكه عضو بهتري براي جامعه و خانواده باشد. كمك به فرآيندهاي خودآموزي ،سوادآموزي و كسب سواد اطالعاتي همگامي با آخرين پيشرفتهايي كه در علوم و فن‌آوري مختلف به وجود آمده است. 8 ‏Hamidreza Talebi كتابخانه عمومي -وظايف ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 9 تهي ه و گرداوري كتاب و س اير مناب ع كتابخانه‌اي بر حسب نياز و تقاضاي جامعه انجام دادن فرآيندهاي كتابخانه‌اي اع م از گردآوري و س ازماندهي به منظور سهولت دسترسي فراه م كردن شراي ط فيزيك ي و تس هيالتي ك ه اس تفاده از مناب ع كتابخانه را ممكن مي‌سازد ارائ ه خدمات اطالع‌رس اني و مرج ع و مراجعان براي رف ع نيازهاي آموزشي، پژوهشي ،اطالعاتي و پركردن اوقات فراغت افراد جامعه ارائ ه خدمات اطالع‌رس اني و كتابخانه‌اي ب ه اقشار خاص مثل اقليت‌هاي قوم ي ،مذهبي ،نژادي ،معلوالن ،بيماران ،زندانيان ،كارگران ،كارمندان، كودكان و روستائيان. ارائ ه خدمات اطالع‌رس اني و كتابخانه‌اي از طري ق كتابخانه‌هاي س يار به نقاط دور و پراكنده و نقاط كم جمعيت. ارائ ه خدمات جن بي از قبي ل برگزاري انواع نمايشگاه‌ه ا ،نماي ش فيل م ،تئاتر، انجمنهاي كتابخوان ي ،س خنرانيها ،جشنه ا ،كتابخواني براي كودكان و بيسوادان ‏Hamidreza Talebi كتابخانه تخصصي اهداف فراه مآوردناطالعاتومناب عموردلزومبراي ‏پيشبرداهدافسازمانمادر بالابردنس طحدانشتخص صيوروزآمدنگه‌داشت نكاركنانسازمان وظايف ايننوع‌بريكزمينهموضوعيخاصتاكيددارند 10 ‏Hamidreza Talebi انواع كتابخانه‌ها در ايران ‏ كتابخانههاي : ‌ آموزشگاهي مساجدي روستايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ويژه نابينايان گروه خاص 11 ‏Hamidreza Talebi وظايف كلي كتابخانه‌ها ترسپذير كردن اطالعات و دانش ي اس ت كه بر روي ‌ دس شدهاند. ‌ محلهاي مختلف ضبط و ثبت ‏ ‏ وظايف و كاركردهاي كتابخانه (از نظر وظايف و عملكردها) ساختار و تشكيالت كتابخانه (از نظر ساختار و تشكيالت) بس ته ب ه اهداف ،مناب ع و جامعه‌ي اس تفاده كننده تقسيم مي‌شوند. 12 ‏Hamidreza Talebi وظايف و كاركردهاي كتابخانه ()1 مجموعهسازي ‌ جمعآوري منابع يا ‌ .1 ‏ نيازمند به آشنايي كامل با ماهيت فيزيكي اين نوع منابع و روشهاي تامين آنهاست( .منابعي همچون كتب خطي و )... حفاظت و نگهداري منابع .2 ‏ بر اساس نوع كتابخانه منابع مختلفي در آن نگهداري مي‌شود .نيازمند روشهاي خاص فيزيكي ،شيميايي و بيولوژيك است. سازماندهي منابع .3 ‏ فهرست نويسي • • • .1 13 توصيفي فيش اطالعاتي در ارتباط با مشخصات كتاب است (عنوان، ناشر و ).... تحليلي فيش اطالعاتي در ارتباط با محتواي كتاب است. رده‌بندي بخشهاي توصيفي و تحليلي را به كدي تبديل مي‌كند كه براي پيدا كردن و مشخص كردن موقعيت كتاب بكار مي‌رود. چكيده‌نويسي ‏Hamidreza Talebi وظايف و كاركردهاي كتابخانه ()2 اشاعه‌ي اطالعات (توزي ع و دسترس قرار دادن اطالعات موجود در منابع) .4 ‏ ‏ ‏ مديريت كتابخانه .5 ‏ ‏ 14 امان ت مناب ع كتابخانه‌اي ب ه توس عه فرهنگ ي و اجتماع ي كمك مي‌كند. خدمات مرج ع بخش ي ب ه نام مرج ع در كتابخانه ايجاد مي‌گردد و به بيرون از كتابخانه امانت داده نمي‌شود خدمات اطالع‌رس اني از طري ق رايان ه و ايجاد پايگاه‌هاي اطالعاتي در سطوح مختلف كتابخانه ارائه مي‌شود تخص ص موضوع ي نياز ب ه آشناي ي ب ا كتابخانه ،كتابداري و تجارب كافي است آشنايي با علم مديريت با آشنايي با اصول و روشهاي مديريت و با تلفي ق تخص ص و دان ش موضوع ي ب ه ص ورتي كارآم د كتابخانه را مديريت كند. ‏Hamidreza Talebi وظايف و كاركردهاي كتابخانه ()3 بخش خدمات فني كتابداري مجموع فرآينده ا و كارهاي ي را ك ه براي تهي ه و خريد مواد كتابخانه‌اي ،فهرس ت‌نويسي ،رده‌بندي و آماده‌س ازي منابع براي گذاشتن در قفسه‌ها و ديگر فضاهاي فيزيكي انجام مي‌شود. ‏ ‏ ‏ ‏ بخش انتخاب و تهيه منابع بخش فهرست‌نويسي بخش چكيده‌نويسي سايت رايانه بخش خدمات عمومي كتابداري تمام مراحل كاري كه با مراجعان كتابخانه صورت مي‌پذيرد. ‏ ‏ ‏ 15 خدمات مرجع اطالع‌رساني امانت ‏Hamidreza Talebi خدمات مرجع مجموعه‌ي خدمات گوناگون ي را ك ه در بخ ش مرج ع به مراجعه‌كنندگان حضوري و غيرحضوري ارائه مي‌شود. خدمات مرجع به عوامل زير بستگي دارد: شرايط جامعه سنتهاي جامعه انواع مراجعه‌كنندگان نوع و اندازه‌ي كتابخانه منابع كتابخانه فليفه‌ي كتابداري 16 ‏Hamidreza Talebi تقسيم‌بندي نوع خدمات مرجع خدمات مرجع پايه .1 ‏ ‏ ‏ ‏ خدمات عمومي مرجع .2 ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ امانت بين كتابخانه‌ها حفظ و نگهداري منابع آموزش مراجعه‌كنندگان كمك به غير اعضاء تهيه‌ي نشريات كتابخانه راهنمايي خوانندگان تهيه‌ي كتابشناسي نگهداري بريده‌ي جرايد ارزيابي منابع مرجع اشاعه‌ي گزينشي اطالعات خدمات موردي .3 ‏ ‏ 17 كمك در استفاده از منابع مرجع كمك در استفاده از برگه‌دان كتابخانه تهيه و تدارك اطالعات تخصصي تهيه و تدارك اطالعات عمومي نمايش نشريات تهيه كپي و ارائه خدمات ترجمه ‏Hamidreza Talebi تقسيم بندي خدمات مرجع از لحاظ ارائه خدمات ارائه خدمات به گروه‌هاي خاص قومي ارائه خدمات به بيسوادان و نوسوادان ارائه خدمات به معلوالن 18 ‏Hamidreza Talebi اطالع‌رساني تكنولوژي كه تجهيزات آماده‌سازي داده‌ها و اطالعات را فراهم آورد. چگونگي توليد يا گردآوري ،آماده‌سازي ،ذخيره و بازيابي مي‌گردد و چگونه بيان و منتقل شود. 19 ‏Hamidreza Talebi آشنايي با چند اصطالح علم اطالع‌رساني()1 .1ارتباطات : واژ ه ارتباطات از واژ ه التي ن Communisگرفته شده. زمان ي ك ه ارتباط برقرار مي‌كني م مي‌كوشي م ت ا با شخصي ديگر در انتقال معني شريك شويم. 20 ‏Hamidreza Talebi آشنايي با چند اصطالح علم اطالع‌رساني()2 .2اطالعات : ميشود كه ‌ دادههاي ي تعري ف ‌ دان ش ،بين ش ،شواه د ب ا ميتواند استفاده و منتقل يا مخابره شود. ‌ خصوصيات اطالعات: وجود قابليت حصول زبان يا بازنمود مشخص معني اطالعات از تجربه ،مشاهده ،تعامل و مطالعه ناشي مي‌شود. اطالعات مي‌تواند سازمان يافته يا كال سازمان يافته باشد. 21 ‏Hamidreza Talebi آشنايي با چند اصطالح علم اطالع‌رساني()3 متغيرهاي اطالعات: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 22 كمي ت اطالعات ك ه مي‌توان د ب ا تعداد مدارك ،صفحات، واژه‌ها ،حروف ،ترسيمات ،تصاوير و غيره اندازه‌گيري شود. محتوا معني و مفهوم اطالعات است. س اختار مربوط ب ه شك ل ظاهري ي ا سازمان اطالعات و رابطه منطقي بين عبارات يا عناصر است. زبان مشتم ل بر عالئ م ،حروف الفباء ،رمزه ا و تركيباتي است كه بوسيله آنها عقايد بيان مي‌شود. كيفيت كامل بودن ،صحت ،مناسب بودن و به هنگام بودن اطالعات را توصيف و مشخص مي‌كند. عمر مدت زماني كه اطالعات داراي ارزش مي‌باشد. ‏Hamidreza Talebi آشنايي با چند اصطالح علم اطالع‌رساني()4 .3دانش پايدارترين و باثبات‌ترين نوع اطالعات است. ادراك حسي يا يادگيري است كه از طريق تجربه يا شناخت فكري حاصل مي‌شود. 23 ‏Hamidreza Talebi آشنايي با چند اصطالح علم اطالع‌رساني()5 .4داده مشاهدات يا واقعيات خام. اطالعات كمي است كه به عنوان اساس محاسبات و اندازه‌گيري‌ها يا نتيجه آنها به كار رفته است. .5مدرك ب ه رس انه‌اي دالل ت دارد ك ه توس ط آ ن داده‌ها ،اطالعات و دان ش بدون توج ه ب ه ص فات ي ا شكل ظاهرشان، ثبت مي‌شوند. 24 ‏Hamidreza Talebi آشنايي با چند اصطالح علم اطالع‌رساني()6 .6دكومانتاسيون ب ه معن ي مطال ب و نوشته‌هاي علوم ب ه ه ر شكل ي كه باشد و آماده‌سازي و بررسي آنها. دكومانتاس يون بر مدارك دالل ت دارد و متخصص دكومانتاس يون ي ا دكومانتاليس ت متصدي مدارك شمرده مي‌شود. .7نظام ب ه رشته‌اي از اجزاء ي ا عناص ر كفت ه مي‌شود ك ه به منظور انجام ي ك س لسله عمليات در جه ت تامين اهداف مجموعه يا كل با يكديگر همكاري مي‌كنند. 25 ‏Hamidreza Talebi آشنايي با چند اصطالح علم اطالع‌رساني()7 .8خدمات ب ه نظام ي از فعاليت‌ه ا مواد اطالق مي‌شود ك ه به منظور انجام پاره‌اي از امور عادي ي ا فراه م آوردن تسهيالت الزم براي مراجعه كننده مورد استفاده واقع مي‌شود. .9نظام اطالعاتي به روشها ،مواد ،رسانه‌ها ،توليدكنندگان و دريافت كنندگاني كه به شيوه‌اي منظ م انتقال اطالعات را در زمين ه ي ا فعالي ت يا سازمان خاصي عملي مي‌سازند ،اطالق مي‌شود .10خدمات اطالعاتي نظام ي از مناب ع ،كاركنان ،فعاليت‌ه ا و مواد اطالق مي‌شود كه داده‌ه ا ،اطالعات ،نظرات مشورتي و مدارك مورد نياز استفاده كنندگان را فراهم مي‌آورد. 26 ‏Hamidreza Talebi تمرين فهرست 10كتابخانه ديجيتالي داخل كشور را همراه با آدرس اينترنتي جستجو كنيد. نوع كتابخانه را معين كنيد . به نظر شما براي طراحي يک کتابخانه ديجيتال به چه اطالعاتي نيازمنديم؟ با جستجو در ميان کتابخانه الکترونيکي دنيا طرح شماتيک يک کتابخانه الکترونيکي را جستجو نماييد. 27 ‏Hamidreza Talebi پايان Hamidreza Talebi 28

51,000 تومان