صفحه 1:

صفحه 2:
fee

صفحه 3:
راه حل مدار ویژه مشاوران دفاتر مشاوره دانشجويي دانشگاهها وزارت علوم »تحقيقات و فناوري زبرگزار کننده ل مرکز متاور دایشجویی دانشگاه صععتي شریف Dees es nes ae oe || دیما 10-1386

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
‎sf‏ دست مد یسم ری رد ‏۳ و ۱9-70۳1۱۱۳۱ للق ار سر *نقد: تلاش براي اثبات بي معنايي ظاهرا بي معنا ‎ae eve)‏ ‎titepe-aep) J‏ | نهفته است. ‎ge lenses | aces a 9‏ ال 700 ‏* ایده اصلی بست مذرنیسم ؛ ‎more’) re‏ ‎Poe Leia eee oa ee‏ ما وجود داردء نيست .

صفحه 7:
ادامه* ‎es oS‏ ۳ تسم را ار زار » جهان بارنات يا لقان يا ازج ‎Cows‏ 1 بلكه حا صل ابداعات اجتماعي / سازه هاي ‎eee‏ يعني ‎bole‏ ‏*هر كسي براساس ‎١‏ _. باور هاي غالبي كه از قبل در درونش داشته كه بازتاب باورهاي غالب تماع هستند , مفهومي ار ز جهان را براي خود مي سارد. e e 1 ‏مر‎ Rae ‏حقيتت نسبى و وابسته به موقعيت است.‎

صفحه 8:
دیدگاه باليني پست فد رز فجندمم

صفحه 9:
ا ترس ار ی #تلقي از خانواده کارساز/ نا کارساز به درمانگر بستگی دارد در کر و خانواده با هم مشارکت و همکاری دارند. ؟اطلاعات درمانگر از خانواده صرفا برداشت شخصی اوست نه واقعيت وجودى خانواده

صفحه 10:
دیدگاه باليني بدست ۰( ادامه ‎a‏ مي تال را دح ‏* درمانگر ! خانواده کار می کند نه براي خانواده ) ‎‘i‏ ( ييش فرض هاي خود را وارد درمان نمي كند.) ‏#درمانگر خود را در دبدگاههای رایج محدود نمی کند ‏© « احتمال توجه به مسايل كوناكون افزايش مي يابد ) ‏*تمایل زيادي براي تلفيق روشها وجود دارد. ‏*مراجع و در مانكر ا ‏ب (علت . وضعيت قابل تغيير است : مشكلات حقبقت محض نیستند بلکه نوعي ا ملظا شخصي 5 ‏است) ‎

صفحه 11:
مدرنیسم ا ۱ ار ار ۱ ‎eT he‏ سيستمهاي زبان مشترك ) اندرسون و هري 5 ‏ا 1)995) ‏#تیم انعکاس گر تام اندرسون ۱993-1991( ‎

صفحه 12:
نویت ترا و تک سرا از تنوع وعدم قطعیت مشروع اما موقت 5 از #نسبي كراها رم اك 9 نسبي و وابسته به محيط است. n 2 فلسفه زير بنابى دديدكاه اكوسيستمى “ نسبيت كرابى است

صفحه 13:

صفحه 14:
كذري بر نظريه استنباط اجتماعي رك ل ار برع راف را و وص ل ار واقعيت. واقعيت از نظر جمعي جاي بحث دارد. را ا ال لد« پر 5 هیچ معرفتی جدا از آنچه آدمی خلق مي کند ۰ .- ۰ ‎Ss‏ افراد از طریق زبان/بحث و مذاکره با دیکران به |

صفحه 15:
‎AS‏ رخ ‎telbeed| eu‏ ۱ احتما ‏اس از ‎alls‏ .فد اتکی ات ا ا ا ‎ae‏ | ل" ‏بف در نان ارنات 2 ‎eS‏ شايستكي اشخاص وا ارت ا ‎i ‏انجامد.‎ ‏ات بر کشت رت دار و راد سل تابر ال رارك" ‎oye |) EAS Ld‏ اك ك0 ‏بت در باره مشکل ۰ مشکل را دامن مي زند ( بیان فحشاء: اساعه قحهاء است. ۲

صفحه 16:

صفحه 17:
بلكه مرف هیا |

صفحه 18:
در( اه ‎ule‏ کامل ‎ypern)‏ ۱۳ مشکل مراحع هدیه ای است که نرد مشاور آورده می شوند. كرفتارى مومن» نعمت و رحمتى براى برادر مومن است

صفحه 19:
۱. معنای راه‌حل : * فقط مك جواب و حود ندارد بلكه 44 0 مجموكه اي از جوابها وجود دارند ۱ ‏ا‎ pe rer) 2

صفحه 20:
راها کل کل شاد بدا ‎a)‏ گيري و بروز ‎Su.‏ ۷۹

صفحه 21:

صفحه 22:
ملاكهاي تعیین اهداف *مثبت باشند نه منفي (واژه کلیدی "به جای است ) رت رت رن ارت تب 1 رز ند فرذا !) . ” ار “ مسترح [] #عملی / شدنی باشند(واژه کلیدی " دست بافتنی "است ). وتو زر دتیت باشند راما ار نداشته باشد ‎ )‏ ی ۱ #متناسب با زبان و درك مراجع تدوين شوند

صفحه 23:
اهداف درمان اکوسیبستمی /راه حل محور © نغييريايدار در موقعيت مراجع ‎١(‏ كانل: 2001) الا ا ل كت ۰ © تغيير در کلام از طریق تغبیر از حرف زدن درباره مشکل به ‎Se‏ راه حل”. لا ل 7 ترین مداخله در نوع خود است.

صفحه 24:
6 اصل میلتون اریکسون : ‏مشكلات غير ياتولوزيك اند‎ .١ ‏تلاش ناموفق فرد برای اتظبای با شراسط دشوارند)‎ ( ‏مراجع صاحب منابع و تجربیات کافی در حل مشکل است‎ 2 ‏مشاور موثر:‎ .3 ‏(ازهرجيزى که مراجع وارد درمان کند استفاده مب‌کند.)‎ ‏را باب شال ر سر لاس امت‎ ‏تغییرات دائمي در خارج از درمان روي مي دهند.‎ 5 ‏ار ا. اارسری خریازن درسان الستر‎

صفحه 25:

صفحه 26:
فرضیات دیدگاه راه حل "1" 0 ا 0 “مراجعان مَايِل © همكاري اند مكز اين 05 تفاسير 9 ور ره ره سيستمي ها) *درمانكر طوري برفورد مى كند كه هاره اي جز تغيير ‎CS‏ 6 ‏ل‎ ew Conger Pa recy

صفحه 27:
‎ole 49‏ دیدگاه راه حل مدار( ادامه) ‎0 rete eng Bee ‎BOE ete eae elo eee teresa |‏ مثال: هواييما . استفاده از “ وقتي كه ” بجاي “ اكر”). ‎oh‏ 4 مراجع صاحت منايع و ا ° ( نگرش غیر پاتولوژيك به مراجع) ‎20s eS S e?)‏ اال م

صفحه 28:
فرضيات ديدكاه راه حل مدار( ادامه) © فرض 5 فشكلات تلات 8 تحار ‎De) 2 ae‏ ايكاة مي کنند) (منال مازرلو : چکش و میح) e ‏مشکل به اطلاعات فراوان نبازی ندارد‎ Jo 26 5 30 0 0 0 ا 0

صفحه 29:
ارس ری رس رسای ار زرا ل فرض 7. توصیف ها / چشم انداز هاي متعددي براي طرح مشكلات وجود دارند. 0 ن واقعيت ندارد ‎SOs‏ واد دار ‎e‏ به ‎bab»‏ تقویت می شود

صفحه 30:

صفحه 31:
اصول رابطه درماني عالي در ديد ل ۱ بگذارید Ve ‏رابطه نزديك مراجح - <دماتكر/ فرة‎ ( ee ee ea le Ch 020000 eye) © (5 co cle 52 JKEs. Gal erls Sr bce) )® 9 اصل سوع: برای مراجع قابل فهم وساده عمل کنید 2 مر 2 ۱ رت ‎(CORRS‏

صفحه 32:
‎Jgol‏ رابطه درماني عالي در دید اصل 4 : فضباى امن براى مسراجع ور ‎tose eee eae‏ ‏اصل © : احتررام به برداشت ها و تجارب مراجع ‎eu!‏ مشاور مهمان مرراجع است. / الحاق به ممراجع( ‏0 اصل 7" :روی مقاومت مراجع کار کنید ( “متاومت “به عنوان ارتباط مفيد از سوى مراجع باز تعبييس مى شود )

صفحه 33:
اصول رابطه درماني عالي در ديد 2 * اصل ۷:الگوی سالامت ننس و انسان بودن را از خنودنشان دهید. ‎ye‏ 0 اصل ۸:نیازهای مراجع حرف اول را می زند. ) ( ی اس ات مراجع را توانا سازید. ‎ee eee‏ رال ‎eee) eae ao‏

صفحه 34:
دید اکوسیستمی با دید سیستمی

صفحه 35:
مقایسه دید اکوسیستمی با دید سیستمی از مشكل شروع مي كند 7 ا زر می کرو به علل مي ايزذازة له جرا توب تر رز ‎ey ed‏ و ‏منفي مي نگرد( چه اشکالی در كار استّ) 3 ‎ ‏الا ‏به راه حل مى يردازد ‏به آینده مي نگرد ‏توصيف هاي متعدد مي يردازد ‎i 1‏ چگونه و چطور ‏در سطح حرکت مي کنند مشاور با مراجع همكاري مي كند ‎j orca yee ere)‏ درست مي شود) ‎ ‎ ‎

صفحه 36:
مقایسه دید | کوسیستمی با دید سیستمی 9.مراجع از مشاور مي آموزد 0 .طولاني و دردناك است 0 كارب رامعل ايت 2 زبان تخصصي اتسار مي شود 3.مقاومت مراجع ۱ 9.مشاور از مراجع مي آموزد 0.مختصر است. و دردناك نیست ‎Fore peo re eo en‏ 2. زبان و كلام مراجع بكار مي رود 3.همكاري مراجع

صفحه 37:
*سوال تا * چرا 0 IT | bd ‏اى‎ ‎seek‏ كر اقسرده بودند» حدس می زنم آن را در ژنهایم به ارث برده ام. توى ونم است. ‎ ‎ery Ss ‎eee eer bd 90 ee at ‏#مراجع : وقتی بچه بودم؛ بیمار شدم و محبور شدم تقریبا یکسال در بیمارستان بستری شوم. اخیرا در مجله ای حواندم که بچه هایی که از کودکی از والدین شان جدا می شوند ء وفتی که دوباره به خانه ۹ والدین با مشکلاتی مواجه می شوند. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 38:
مهارت هاي اصلي ديد اكوسيستمي #تصدیق مشکل و اهمیت دادن ‎olles‏ ۱ ‏رز‎ eC ORD Eh Leite 0 ‏ا‎ ae ۰ lp slid! 5 95 bla a ees ezlo wlio w Wolo cuorl® #استفاده از زبان مراجع ۱ ۳ ۱ 0 #استفاده از سئولات “ جطور ‎gO Be‏ ‎POI RU td‏ ا ۱ ۱ *جستجوي نفاوت ها

صفحه 39:
مهارت هاي اصلي دید اکوسيستمي *عادي سازي مشکل ۱ ‏راهكارها‎ eee Sh ‏ا ل‎ ‏معجزه اي‎ ياهلاءوس٩‎ ‏رابطه اي‎ ياهلاءوس٩‎ © مقياس سازي #دادن بازخورد به مراجع © تحسين و تمجيد »دادن تكليف “ارزيابي كردن

صفحه 40:
1 بت تراجت ملاقات کننده 0 ata آماده ‎Perl‏ ‎ee‏ نقش مشاور ۱ ايجاد انگیزه براي تغییر ات مواقع ۱ - و توجه كك 1 را در ز كت 5 تسمصت. ملد

صفحه 41:
8 ( فکرمی کند که مشکلی ندارد) لات ل ا ا ار ® زاس ره نی بت ابا اتطار با یل بد تشر ‎SHES‏ ل رد ‎SSE ty eee‏ تاسارد سس يا درك با ند لس ‎he‏ و از

صفحه 42:
وظايف مشاور_با ملاقات ‎By pene Ee‏ ات رل ار لس ‎Pen ey)‏ کند © راههاپی را برای تاثیر گذاری بر مراجع پیدا کند

صفحه 43:
* مراجع مشتاق كشف مشكل است اما خود رآ مسئول آن نمی داند و خود به مشکل مي نگرد © مايل نيست براي خلق / ايجاد راه حل كاري بکند ۳۳۳۳ به آینده ندارد »خود را قرباني سرنوشت. و صاحبب قدرت كمي براي تغيير ان مي داند © مراجع با توجه به يك جنبه از مشكل “ شكايت 5 |“ کننده " و از جنه 02 ل ‎a Ayre‏

صفحه 44:
وظايف ‎Lio‏ 19 ۳ شکایت باس ‎en Yeats‏ ‎rea ee‏ ا ”0 © مشاور بايد از شكايت كننده یک چنین سئوالاتی بیر‌سد : | ۱ لاوا ا © كداين قدم كوجك جه باشد ؟ “

صفحه 45:
ويژگي هاي مشتریان * مراجع ‎foe‏ 3 مي دهد فک َ 3 © تا اندازه اي روي مشکل کنترل دارد * آماده و مشتاق است کاري بکند 9 وظيفه درمانگر: در هدايت جنين مراجع به سمت راه حل مستقيم تر عمل كند

صفحه 46:

صفحه 47:
مراحل درمان در ديد اکوسيستمي

صفحه 48:
مراحل درمان در دید اکه سیستمب "۱ در باره مشکل ‎pert)‏ و گفتگو در باره آینده مراجع آینده را چگونه مي بیند؟ گفتگو در باره راهکارها مراجع چگونه به اینجا رسیده است ؟

صفحه 49:
moog ‎Gray‏ در باره شک ‏(هر مشكلي كانون فوري درمان قرار مي كيرد. اين كانون ممکن است بعدا در جلسات بعدي تغییر کند.) ‏1 مراجع را دعوت کنید مشکل را در يك کلمه بکوید ‏7 وان کلمه را نیدبل به يك سمله کند. مشاور : آیا مي تواني مشکلت را در بك کلمه بگوبي ؟ ‎ot 4 ae‏ ‎errs ear ee Eis pyre ror red oreo el Meu eco‏ ‏ل ا ۳ ‏خسته آم.

صفحه 50:
moog كَفتكّو در باره مشكل 35 مشکل را به اهداف قابل دسترسى تبديل كنيد ‎Nel ager sie ۰‏ را ار ‎Roe‏ ‎cle 9 ‎sibs |‏ ره رد ا د ‎vec 5‏ ال ی و كار جالبتري متل رفتن به يارك انجام مي دهم. بهتر روي كارم تمركز مي كنم و به كارم بيشتر علاقه نشان مي دهم.

صفحه 51:
ma ‏در باره‎ Gry cei: ‏لاوخ ص‎ ikon a : از اصطراب رنج مي برم. : مي تواني به من بكوئيد كه وقتي مضطرب مي شوي جه اتفاقي مي افتد ؟ : درباره همه چیز نگران مي شوم .بخاطر نگراني نمي تواتم چيزي بخورم . دلم مي خواهد کنار دیگران باشم. : چیز ديگري هم هست که نشان دهد مضطرب هستي ؟ وا را رک ار زر ار خستگي مي کنم.

صفحه 52:
گفتگو در باره آینده ‎en‏ ال هکت ارس 7 و ۱( ۸۱۱۰۱ له ل تب زر كان بسر ‎WS‏ ر مار :|

صفحه 53:
كفتكو در باره آينده (مثال) ت ا و لا رس كم بدست بياورم” ‎١‏ 1 1 : دلت مي خواست از اين فرصت جطور استفاده كني ؟ مراجع : مي خوام اصلا کاری نکنم. موك ال و ور كر ا توت زب صل سر دصر مر رس : فکر خوبي بنظر میاد. مراجع : حس مى كنم فكرم تمام وقت مشغوله .خيلي دلم مي خواد فكرم راح لكك : فكر ميكتم بفهمم جرأ برای نو خوبه. چطور این کار به حالت

صفحه 54:
ل رطق *مراجع : مي توانم مسئوليت ديكران را نيذيرم و ا | صرف زندكي شخصي ام كنم. ‎ty:‏ ابن موقعيت رت دست مى دهد اولين علامت آن جيست ؟ ۱ ل ۱

صفحه 55:
کفتکو در باره راهگارها پس از تعیین هدف ء ‎era Cai‏ ا ار ی برد این سرشرح حتد ات مد 1 ۴ در این مورد تباید چه بکنی ؟ لاق در داري تا ‎fos Skull ls‏ لقي ‎Ge Je Wesley‏ * چه عقايدي در ذهنت هست که آنها را کتار گذاشته اي یا هتوز در بارهآنها فکر ميكني ؟

صفحه 56:

صفحه 57:
خدا گر ز حکمت ببندد دری ‎٩‏ زرحمت كشايد در ديكرى

صفحه 58:
آشنايى بافنون اكوسيستمى يو هیز از هر گونه مت اما علاقه به التوهاى رتنارى كه به هنكام بروز مشكلات وجود دارند . تمرکز بر سنجش اهداف آینده نه بر مشکلات قبلی. درمانگر مسئول مسیر و جهت درمان است. Ba) pees ‏هاي‎ ۱ eee نیاز بسیار کم به اطلاعات اولیه. درمانگر براي راه حل به ذهنیت قبلي در باره مشتکلات نیاز ندارد.

صفحه 59:
۳ eee ‏*اولء نومبنا سازي فعالانه از :ل به صورتي مثبت و كارساز تر‎ ‏رت رات مر ار‎ ا ‎Pe ee‏ دست مد رت ۱ کرده است. 0 اجتناب يذير بودن بهبودي و يبشرفت ربط داده مي شود.

صفحه 60:
ادامه آشناي ۳ 2 #مهم است كه :يوه اي كه مراجع مشكل را به زبان مي آورد ( مطرح مي كند ) تغيير كند. ۲ #زبان مورد استفاده مراجع تنها چيزي است که باید دنبال شود. © اين كه ما درباره جه جيزي و جكونه حرف مي زنيم , تفاوت ایجاد مي کند و 1 ‎bed‏ را مي تواند براي ایجاد تفاوت از سوي مراجع استفاده شود. ( مد مثبت كوبي به مثبت أند يشي ‎rd‏ انجامد)

صفحه 61:

صفحه 62:
1 Perec ene CY Coy Seas be 9 ea yca Ope vee Cacegeen) See rl ee )1994 ۰ ‏اهداف نامشحص - حداقل نتیجه درمان ( مك دونالد‎ ‏اهداف نباید اجباري شوند‎ feb ‏ات یت ررشن . سلاه در دست یاف‎ ‏با انكيزش و توانابي مرحم بشید‎ key ‏هدف - ايجاد تغبيرات افزايشي است . يعني برداشتن قدمپای‎ ‏کوچك در مسیر درست.‎ Ou B® WN ‏خدا‎

صفحه 63:
SS ‏ی بت‎ ies DE eerste, aire aa SEN) ‏سار ار‎ 55 ‏چطور مي فهمي که ارززشش را دارد به مشاوره بيايي ؟‎ اولین علامتی که نشان می د هد اوضاع روبراه است ۰ ag

صفحه 64:
ا ۱ فن: هدف كزيني هنكام تعيين اهداف ملاكهاي زير را در نظر بكيريد : . عينيت هدف : هدف به جشم و دل ماجع ا در روت 136 رز( زه کی ناد ارزش هاأى منطقى و مشروع مراجع رادر تعيين هدف در ۲۱

صفحه 65:
9 استئناء ها هدف : شناسايي مواقعي که شکایت مطرح شده ,وحودنداشته یا قابل اداره بوده است. استثناء‌ها : 1( ۱ : معجزه هاي كوجك اند.

صفحه 66:
قرم : | استثناء ها (ادامه) ©علاتم | ‎Si)a by lees‏ ‎ovear a ee‏ 00 تکرار © انواع الشتناءها : 1) خودحوش_2) برنامة ريري شده *مثال : ال ا ميكني خيلي هم وخيم نبوده , يا احساس كرده باشي كه از عهده اش برامدي؟

صفحه 67:
ا ‎reery ce cette‏ ل ل © مراجع ‎ge ae. or UT Ip eee eee‏ تش ب يديرت ‎ey Sel aro een‏ د ‎GEST epee‏ رتتي سركار سيروم نكران جلسات هستم جون بايد آنها را اداره كنم. “حرف زدن با میلاد / شبری ن که باعث می شود بحندم از دلهره ام کم ۱ ‏ا‎ ‎۳ See eae ۶-۱ ‏رت‎

صفحه 68:
ستئوالهاي معجزه اي 0 رخا براي تارتف بان ار ‎naees‏ ار ددرت ‎Pel‏ ‏م ‎ge] bold‏ ان سس ر رارسا : ازاين "قبلا اتفاق افتاده اند. و تنها جيزي که لازم است ء و ا ل موق ی [)زمان مناسب > موقعي است كه مراجع ‎S|‏ ۱ حرف مي زند 2 ا رل زر درك نگرانی و دلوایسی او دشوار است.

صفحه 69:
ستوالهاي معجزه اي( ادامه) ۱ معجزه ای رد 1 ان 9 با مکت های | 7 ۱ #سوءال معجزه اى مراجع را موقتا از اشتغال ذهني به مشكلاتش دوركرده و فكر و ذهن او را بسوي خلق ‎ol,‏ حلهاي ‎BE‏ ميبرذ »

صفحه 70:
سوءال معجزه اي داراي قالب 8 تصو رک که شبی معجزه ا یانفاق م ی افتد و در ال ل 0 جلسه درمانرفشانده 7 #جطور متوجه آن مي شوي؟ ‎a‏ تغييراتي به وجود خواهد آمد ؟ #صبح روز بعد متوجه چه چيزي مي شوي که مي فيهمي " معجزة ‎eile ‘Gl‏ افتاده است؟" ‎ae‏ ا كن ‎

صفحه 71:
سوءال معجزه اي داراي قالب ‎els‏ در برد ار ز رت اام ا نان لاما ‏*جطور متوجه اين تغييرات ا وضع مي شويد؟ ‎fee epee ‏ا ل ا‎ ED aE be ‏اتفاق افنادهاست کدامند ؟‎ ‎

صفحه 72:
1 زه اي دا ما است ©* فرض تن اين رابشد تنل ۱ »)را دربارد شررع تردن باشید .دوست دارید که چه چیز متفاوتی انفاة برس ود وق رسد ‎li‏ باشد که د رای تست از زرط تغييراتي ايجاد كنيد ‎٠‏ اولين علايمى كه به شما نشان مى دهد عر ارا ا ار ل ا

صفحه 73:
iv 2 وس و حالس را ل سل سل دح سل رات سا ‎Bee cer‏ بين مي رونذ: حون خواب بودى ‎١!‏ نميداني كه معجزه آي اثفاق افتاده . وقني صبح بيدار ميشوي اولِين علامتي كه نشان مي دهد معجزه اي اتفاق افناده » جيه ؟ 0 اا مكمل ببرسة ذا سرام را ررحت فلم فك * مشاور : بنابراین متوجه چه چيزي ميشي الت ٩ ‏ا‎ eet alee ۲ ازر + بتطور بداني ؟ اولین علامت که به شما نشان میدهد زندگیت را دوباره بدست آوردی » چیه ؟ ‎eee ce eae‏ ا ا ا ير ميروم ‎

صفحه 74:
‎٩‏ هد مراجع برداشتش را از موقعيت با قصد ايجاد ‏نگرش مثبت و تقویت آن» كمي سازي| رتبه بندي كند. دامنه مقیاس بین (10-0) است : ‎7 ‏ل ‎oo‏ وجود ندارد. ‎oN eae‏ شا ‎pete al‏ از جلسهء اما مشخصا ا دا يا براي شروع مداخله در ادامه خلسات ميايد؟ ‎eS near)‏ لت ا ل ا و اينكه آنها ‎ae‏ ل ار ‎“Ges‏

صفحه 75:
يك نمونه سئوال هاي مقياسي * ( براي محك زدن وضع فعلي وسطح اطمينان مراجع براي حل مشكل) ۱ ae eens Pome ge) [seer eon ees LO ces ‏از(‎ PY eed ‏که احساس [ننت متعتش واز این حمله حلاص شدهای و‎ ‏صفر (0) كه نشان مي دهد هنوز هم احساس خطر ميكني .فكر‎ ‏ميكني در أن لحظه در كجاي مقياس قرار ميكيري ؟‎ #مراجع :حدودا 4. اما بعضي روزها 5/2هستم اگر هفته گذشته ‎aA‏ 0005 وقت مى كفتم كه ‎il‏

صفحه 76:
يك نمونه سئوال هاي مقياسي . پاسخ مراجع > 0 ‏ل ا ا‎ Ol بل دور شده است. لع اي 0 اور ۳۳ 06 توجهي اتفاق افتاده است.

صفحه 77:
نمونه ديگري ارستوال ‎SW‏ ور جقدر سدس ‎cat‏ ترالق بذ اين طاريق ‎ASU‏ ‏بدهی ۲ اجازه بده 0راهي را كه قصد انجام اين كار را داري و اسر ند تسد مرثنظر تردر از ارم را داري » بررسي کنیم: ‎Sl ol sae‏ و آن بك راه به کداميك اطمیتان ‎Ne ‏داری؟‎ ‎) ‏توجه : نوع سئوال برسی بر توانايي ها متمرکر اس‎ he

صفحه 78:
ا 37 1 ويك رز تقار دري است كه مي توان أن را به روي يك زندكي خوشایند گشود ‎PEE) Hea‏ ا ار علت قفل بودن درب ب لا تشر ار را پیدا کند. ‏شاه كليد ها مداخلات باساختاري است كه براي تحريك ‎BE‏ ل ار ير اسل ل ل

صفحه 79:
فقط کافي است که بخوبي وارد قفل شود). تیگ إن شلك بلك راك ال نایدا رکه دربارن سابك لت ات ‎CSU eee ol aaa ahs Joe‏ نانك

صفحه 80:
7 مداخله : شاه كليدها و ا (مي خواهم که با دقت به من بکوتید که دفعه بعد چه جيزي در زندكي / ازدواج / خانواده / با رابطه شما اتفاق مى افتد و شما مى خواهيد كارى كنيد كه ادامه بابد. ‎a‏ ۳ 0(

صفحه 81:
ا لوت ا ار ۱ ‏ا‎ ev ea ets (اين تکلیف / دستور . اشخاص با خانواده را در کشف سلسله امکاناتی که دارند فعال میکند نه در استمرار انجام آنجه که معتقدند ارت 4 سار اتعس ان صحیح

صفحه 82:
‎en) es a‏ رما ‏مداخله 3 و۱۱۱۱ ‏دنفي ‎ee Sve eS te eee eee oI) ‎7 ‎. ‏زا د . توحه کن‎ ied ‏(ابن أمورش به درا 2 كمك فى كلد كه التدارريج تشخیص دهند که تشانه های مرصی د راکتترل انک)

صفحه 83:
fo Jr ee) Ee ee ‏کلیدها‎ ( هدف : كمك به خانواده تراى داشتر ‎ae‏ شه هاي ديكر ./ شروع تغييرات با داشتن يك جنير: اک 6

صفحه 84:
مداخل : شام 5 ©مراخلة 9 كلبدها ار را لا ار رد بخوانید »و آن را بسوزانید) ( ‏اور‎ sa سا ار لت احساس كنيد جزء باورهاي شما شذه أنييتث. سيس بيام 15

صفحه 85:
| ‎lhe‏ ا ا 00 ® و ا تا( ‎ane‏ راهکار مشاور ارجحیت دارد. با توجه كردن به 2 زبان تن مراجع هنكام بحث در باره تكليف . مي توان حدس زد كه ان را انجام مي دهد يا Bet oy)

صفحه 86:
انواع تکالیف سازنده ‎.١‏ تكاليف توجه برانكيرز / جذاب ‎By Ee Sana‏ ۳ 4. تكاليف وانمودى ه. تکلیف : " کاری که موشر است آذرا انجام بده " ررك و1

صفحه 87:
رت مواقع ارایه : مراجع براي شناسايي استنناء ها به خودش 0 ا جواكة هاي روشني به سئوالات معجزه اي نمیدهد. . درباره اينكه براي بهتر شدن اوضاع جكار كر ايده خاصي ندارد يا ايده هاي ا

صفحه 88:
DW ere rev در ابن فن از مراجع بخواهيد به موارد زير ‎pee Serv‏ اا ا رد 2-. مواقعي كه كار مفيدي در رابطه با شكايت مطرح شده انجام مي شود. 3. مواقعي که شکایت مورد نظر ظاهر نمي شد با بهتر ال مي شد. 4 بخشي از وله مراجع كه ‎ran}‏ خواهد ۱

صفحه 89:
و در 1 ئفد بعد که یکدیگر را | ‏ا‎ hea ore) ‏زندگیت/خانواده ارت محل كارك /اتفاق‎ ‏مي افتد كه دوست داري ادامه بيدا‎ و ان زر ارب اه با مرن ‎va‏ ‏6 ۱۱۱۷۱0 ۱( ۱۱۷ ‎onl)‏ 7(

صفحه 90:
تکلیف : " کار متفاوتی انجام بده ( اين تكليفه كاري را كه بايد الحام بكلرد , به دقت ا 2 .و مراجع را به كشف / خلق راه حل ‎ee‏ رک ‎ie tee CL CHEE: 01 ee‏ بیین بعد جه تفاقي مي افتد. ‎a Pi‏ ها که ‎de ie ‏رويب‎ ‎Se ae eS Sew ‎ees ee es ae OG) jl, is ae hme ‏را‎ hig vy sik er a oy Eyl

صفحه 91:
تکالیف اتفافی *رمان كازاركة” ا ل الل اللا اا ‎ren‏ 7 كدر كردم است ۲ ۳ *بي تصميمي و بلاتكليفي حزئي از مشكل شده است. ۱ ‏راز را زا ار‎ wren sly ola ‏لمعمل شير يا هما‎ as Lis! ae) ‏تا‎

صفحه 92:
تکالیف وانمودی #تکلیفی اس اک ار مرا ی معجزه اي اتفاق افتاده اسث. #کاربرد : زماني مفید است که مراجع ‎le ee‏ تثييراتر. را شررع تند انا 1 هده

صفحه 93:
”تكلين : “ كارى كه موش است آثرا انجام بده “مشاور : درعوض جكار كرديد ؟ جه وقت بي خواهي برد كه زمان اش جيه ؟ اين عقيده را از كجا اورده اي 9

صفحه 94:
شن ۰ طبراحی تکالیف پیش بینی کننده ‎Cee Be EDY bd‏ 2 کن که آیا فردا مشکل بهتر می شود یا تغبیسی نمی ‎BCD LED DDL Dia eee‏ سازى ) كن و بايش بينى نودت مقايسه بكن .سيس ‎Ee Ie eee en a eee‏ در ست يا علط تلقى شوند » فك كن ‎Pear‏ ‎am‏ ا ا

صفحه 95:
فن : دادن بازخورد ‎LOC LWA ۱( SEO Ia PTSD)‏ ‎rerio‏ 0 ساحتار باز حورد: فن تحسين و تمجيد( احتبادزها: جنسيت /فرهنك /زو ! ‎REE‏ . فن پل زدن بین اظهارات ممراجع . فن : خلاصه ای از آنچه که قبلا اتفاق افتاده و مفید بوده است فن : تکلیف / تکالیف مورد توافق ( کار برگه۱)

صفحه 96:

صفحه 97:
* شكايت هاءحكايتند.حكايت ها از شكايت ميكويند حكايتي ز زبانت به گوش جان آمد Fee ‏ار‎ be rye rere Sev IS

صفحه 98:
رهنمودهاي کار با سر متا #اولويت با ادراكها و : ‎oles‏ ۱ وا 2 "( كه غير قابل دسترسي اند) . ( مراجع مشكلي ندارد بلكه موضوعي را به بحث مي كذارد.و معنابي كه مراجع براي بحث قائل است از طریق "معنا "قابل #يه راه حلها فك ر كنيد نه به مشكلات. ( هدف حل مشك نيست بلكه خلق / كشف راه حلها براي مشكلات است).

صفحه 99:
رضيمودطاي ذار نا *از تعدد حكايتهاي مراجع براي ايجاد راه حلها ‎DY‏ 17د ‎١‏ ( سارت دروستر سای ارست ‎oF‏ )28 ‎re | ge a py ICES UNE ID cy) espe beer‏ ۱ (Se لاس را تا سد اسسار. سادد بعیرید. رد 1 منابع و شايستكي بيمار 5 مقدار شده اند./ ایجاد اتحاد درماني ‎acy)‏ ‏كير است./ مشاور موضع متخصص نمي كيرد.

صفحه 100:
رضيمودهاي ذار با ‎e‏ موضع ‎Ae‏ مراجء ۸ ( افنادگي آموز اگر طالب فيضي ‎es‏ زميني که بلند است) ‎Ne ee cae) age)‏ وت مر ‎POOLE a TAYE EY AY SPIES) ‏رتم‎ Fis ۱۳۳ ‏کردار‎ ‎۷ Tort EGE UeeEN eN) a ‏یز‎ ‏7 كن اوه ‎bales SM‏ بخواهد چيزي ‎wager‏ رال رل ار ارت رن( تغسر دهد.)

صفحه 101:
رهنمودهاي کار با مراجعان ب دارم ل نایدد ان دار از رت ۴۲۰۰ ا را سل تاو نت مرردد نات از ترك شرایط جدید ( ؟ اگر کاری موثر است به انجام آن ادامه دهید. ني براحم تاره تيه وا اياك تدان العلاري فى ترا بلقت نض اوم لت

صفحه 102:
1 هنمودهاي ‎we) ۳ ls‏ اجعان #به بافت و محيط مراجع توجه كنيد ( مشكلات در خلاء | مشكلرزتك ۳ ‎ee‏ را ار ‎tc CIE SUE CNT eth‏ ا ا ار ‎ae‏ ادر ار رت تحص كند. زر ادا دحا بت .اگر هم هست لد كسي مشكل نلقي مي شود؟ ' "در وائع مشکلات جزيي از وضعیت جاری ادمی آست . ‎(Gem ey ean sore ar NUN TD ad

صفحه 103:
پاینده و پیروز و ايام به كام باد

صفحه 104:

كارگاه آموزشي آشنايي با ديد درمان مختصر راه حل مدار ويژه مشاوران دفاتر مشاوره دانشجويي دانشگاهها وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري :برگزار كننده مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف مدرس :فرشاد بهاري_ دكتري مشاوره اا دي ماه 10-1386 گذري بر پست مدرنيسم وجه غالب پست مدرنيسم . تالش براي اثبات بي معنايي ظاهرا بي :  معنا ست. در مدرنيته اميد به آينده نهفته است. ‏ “ در تقواي الهي اميد رستگاري است “ .آل عمران ، آنچه ما “ واقعيت ايده اصلي پست مدرنيسم : “ مي ناميم المثني و جايگزين درستي براي آنچه خارج از ما وجود دارد ،نيست . عقيده و نظر ما درباره جهان بازتاب يا نقشه اي از جهان نيست ،بلكه حاصل ابداعات اجتماعي /سازه هاي اجتماعي يعني است. باور هاي غالبي كه از هر كسي براساس قبل در درونش داشته كه بازتاب باورهاي غالب اجتماع هستند ،مفهومي از جهان را براي خود مي سازد. ‏ ‏ ديدگاه باليني پست مدرنيسم ديدگاه باليني پست مدرنيسم ‏بي عالقه به نگرش مشكل مدار ‏نا معتقد به حفظ فاصله بين مشاور و مراجع ‏تلقي از خانواده كارساز /نا كارساز به درمانگر بستگي دارد ‏درمانگر و خانواده با هم مشاركت و همكاري دارند. ‏اطالعات درمانگر از خانواده صرفا برداشت شخصي اوست نه واقعيت وجودي خانواده ديدگاه باليني پست مدرنيسم( ادامه) ‏درمانگر مي تواند موضع متخصص به خود نگيرد. ‏ ‏ ( درمانگر با خانواده كار مي كند نه براي خانواده ) ( پيش فرض هاي خود را وارد درمان نمي كند). ‏درمانگر خود را در ديدگاههاي رايج محدود نمي كند ( احتمال توجه به مسايل گوناگون افزايش مي يابد ) ‏تمايل زيادي براي تلفيق روشها وجود دارد. ‏مراجع و در مانگر قدرت مي يا بند ( علت وضعيت قابل تغيير است :مشكالت حقيقت محض نيستند بلكه نوعي استنباط شخصي يا سازه اجتماعي است) مكاتب درماني حاصل از پست مدرنيسم ‏درمان راه حل مدار ( استيو دي شيزر و اينسو كيم برگ)1985 ‏خانواده درماني راه حل مدار ( آهانلون و واينر -ديويس)1989 ‏رويكرد سيستمهاي زبان مشترك گوليشن()1991 ) اندرسون و هري ‏حكايت درماني ( ميشل وايت و ديويد اپستون )1) 995 ‏تيم انعكاس گر ( تام اندرسون(1993-1991 ثنويت نگرها يك مكتب درست و بقيه اشتباهند. ‏كثرت گراها تنوع وعدم قطعيت مشروع اما موقتي است شايد حقانيت يك مكتب به اثبات برسد. ‏نسبي گراها تنوع و عدم قطعيت زودگذر نيست دانش نسبي و وابسته به محيط است. ‏ ‏ فلسفه زير بنايي ديدگاه اكوسيستمي “ نسبيت گرايي” است گذري بر نظريه استنباط اجتماعي .1 .2 .3 .4 .5 سازه گرايي /استنباط جمعي ( اجماع) يك فلسفه پست مدرن است. حدسيات ما از واقعيت ناشي از جريان ارتباط است نه انعكاس عيني از واقعيت. واقعيت از نظر جمعي جاي بحث دارد. واقعيت ابداع كردني /آفريدني است نه كشف كردني . هيچ معرفتي جدا از آنچه آدمي خلق مي كند ،وجود ندارد. نتيجه : افراد از طريق زبان /بحث و مذاكره با ديگران به تجربه خود معني مي دهند. اطالع از علل واقعي مشكالت ناممكن است. تدوين علتها به راه حلهاي بهتر مي انجامد !! ‏شواهد اندك شايستگي اشخاص ‏تغيير در تمام اوقات ممكن است. راه حل موثرو بهتر نمي انجامد. ‏اطالع از علل مشكالت ‏مشكالت در گذشته ريشه دارند و راه حل ها در حال و آينده . ‏ما نمي توانيم گذشته را عوض كنيم فقط مي توانيم هدفهايمان را عوض كنيم. ‏صحبت در باره مشكل ،مشكل را دامن مي زند ماهيت آسيب شناسي رواني “ :فقط يك جواب وجود ندارد بلكه “ مجموعه “ اي از جوابها وجود دارند .2 راه حل مشكل شايد به طور كلي با نحوه شكل گيري و بروز مشكل ارتباطي .نداشته باشد  مالكهاي تعيين اهداف مالكهاي تعيين اهداف مثبت باشند نه منفي ( واژه كليدي “ به جاي “ است ) فرايندي باشند (واژه كليدي “ چگونه “ است ) در زمان حال روي دهد “ ( .وقتي “ از اينجا مي روي /...همين االن ، امروز نه فردا ! ) “ .اگر “ ممنوع ! عملي /شدني باشند(.واژه كليدي “ دست يافتني “ است ). روشن و دقيق باشند ( اما و اگر نداشته باشد ) درمانجو روي هدف كنترل داشته باشد /.مسئوليت با اوست. متناسب با زبان و درك مراجع تدوين شوند تغييرپايدار در موقعيت مراجع ( ا كانل)2001 ، حل شكايتها با انجام كاري يا انديشيدن در باره چيزي متفاوت ‏ تغيير در كالم از طريق “ تغيير از حرف زدن درباره مشكل به حرف زدن درباره راه حل”. كمك به مراجع براي تعيين اهداف روشن و دست يافتني ،عمده ترين مداخله در نوع خود است. 6اصل ميلتون اريكسون مشكالت غير پاتولوژيك اند : ( تالش ناموفق فرد براي انطباق با شرايط دشوارند) .2مراجع صاحب منابع و تجربيات كافي در حل مشكل است .3مشاور موثر: ( ازهرچيزي كه مراجع وارد درمان كند استفاده ميكند). .4مشاور بايد فعال و دستور العملي باشد. . 5تغييرات دائمي در خارج از درمان روي مي دهند. ابزار سوق جريان درمان است. . 6ذهن ناهشيار فرضيات ديدگاه راه حل مدار فرضيات ديدگاه راه حل مدار ‏ ‏مراجعان مايل به همكاري اند مگر اين كه تفاسير و مداخالت درمانگر را مناسب حال خود نبينند (.بر خالف سيستمي ها) ‏ ‏ . ‏درمانگر طوري برخورد مي كند كه چاره اي جز تغيير نيست. ( كشف يا ساختن كليد /راه حل براي تغيير انتظار ايجاد مي كند) فرضيات ديدگاه راه حل مدار( ادامه) فرض .3فقط يك تغيير كوچك الزم است. . ( مثال :هواپيما ،استفاده از “ وقتي كه “ بجاي “ اگر”). ‏ . ‏ ( نگرش غير پاتولوژيك به مراجع) (پيش فرض :مراجع “از قبل مي داند” چه بايد بكند) فرضيات ديدگاه راه حل مدار( ادامه) ‏ فرض .5مشكالت تالشهاي ناموفق براي حل مصائبند راه حلهاي يكنواخت و تكراري مشكل را ابقاء مي ) كنند) (مثال مازلو :چكش و ميخ) ‏ ‏ ‏ (نا آگاهي ازعلل سرطان مانع درمان آن نيست). اين كه چرا كسي 20سال پيش الكلي شده “ مثال فشار همساالن” ربطي ندارد كه حاال چطور مي تواند تغيير كند) (سئواالت استثناء ياب ) فرضيات ديدگاه راه حل مدار (ادامه) ‏ ‏ ‏ ‏ فرض .7توصيف ها /چشم انداز هاي متعددي براي طرح مشكالت وجود دارند. اصول رابطه درماني عالي در ديد اكوسيستمي ‏ ‏ ‏ ‏ ( ‏ ‏ ( – ) ) اصول رابطه درماني عالي در ديد اكوسيستمي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اصول رابطه درماني عالي در ديد اكوسيستمي ‏ ‏  سيستمي .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 از مشكل شروع مي كند به گذشته بر مي گردد به علل مي پردازد بينش (معالجه) به رشد ميانجامد چرا به عمق مي روند مشاور رهبري مي كند منفي مي نگرد( چه اشكالي در كار است) اكوسيستمي .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 به راه حل مي پردازد به آينده مي نگرد توصيف هاي متعدد مي پردازد تغيير ايجاد مي شود چگونه و چطور در سطح حركت مي كنند مشاور با مراجع همكاري مي كند مثبت مي نگرد( چه چيزي درست مي شود) سيستمي اكوسيستمي .9مشاور از مراجع مي آموزد .9مراجع از مشاور مي آموزد .10مختصر است ،و دردناك نيست .10طوالني و دردناك است .11راه حل ها متناسب با شخص است .11درمان متناسب با مشكل است .12از زبان تخصصي استفاده مي شود .12زبان و كالم مراجع بكار مي رود .13همكاري مراجع .13مقاومت مراجع “ سوال با “ چرا ”سوال با “چگونه /چطور ‏مشاور : ‏مشاور : ‏مراجع : ‏مراجع را ? مهارت هاي اصلي ديد اكوسيستمي ‏تصديق مشكل و اهميت دادن به آن ‏وارد به گفتگوي عاري از مشكل ‏مذاكره در باره تعريف مشكل ‏هدف گزيني ‏گوش كردن به نقاط قوت و استثناء ها ‏اهميت دادن به منابع مراجع ‏استفاده از زبان مراجع ‏استفاده از سئوالت “ چطور “ بجاي “ چرا” ‏مذاكره در باره نومبنا سازي مشكل ‏تشديد تغيير ‏جستجوي تفاوت ها مهارت هاي اصلي ديد اكوسيستمي عادي سازي مشكل توسعه راهكارها پيشنهاد گزينه هم اين /هم آن سوءالهاي معجزه اي سوءالهاي رابطه اي مقياس سازي دادن بازخورد به مراجع تحسين و تمجيد دادن تكليف ارزيابي كردن ( بيل او كانل )2001 ، انواع مراجعان به لحاظ انگيزه از ديد اكوسيستمي نقش مشاور مالقات كننده خير خير رفتار مودبانه -ندادن تكليف— ايجاد انگيزه براي تغيير شكايت كننده بلي خير برخورد گرم و پذيرا – گاهي مواقع دادن تكليف – و توجه به استثناء ها مشتري بلي هدايت مستقيم تر مراجع به سمت مشكل بلي ويژگي هاي مالقات كنندگان ‏ ( فكر مي كند كه مشكلي ندارد) ارجاعي است نه خود معرف به خاطر پيشنهاد ،در خواست ،يا خواست ديگري آمده شكايت واضحي مطرح نمي كند ! يا انتظار يا تمايل به تغيير ندارد تمايلي به مشاركت ندارد هدفش جلب حمايت كسي يا ترك جلسه است انگيزه كمي دارد . وظايف مشاور با مالقات كنندگان ‏ ‏ ‏ ويژگي هاي شكايت كنندگان مراجع مشتاق كشف مشكل است اما خود را مسئول آن نمي داند از ديدگاه خود به مشكل مي نگرد مايل نيست براي خلق /ايجاد راه حل كاري بكند اميدي به آينده ندارد خود را قرباني سرنوشت و صاحب قدرت كمي براي تغيير آن مي داند مراجع با توجه به يك جنبه از مشكل “ شكايت كننده “ و از جنبه ديگر “ مشتري “ است. وظايف مشاور با شكايت كنندگان ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ويژگي هاي مشتريان مراجع تشخيص مي دهد مشكلي هست. تا اندازه اي روي مشكل كنترل دارد آماده و مشتاق است كاري بكند ‏ ‏ مراحل درمان در ديد اكوسيستمي مراحل درمان در ديد اكوسيستمي ‏ گفتگو در باره مشكل ‏ مشكل ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تصديق كردن و مهم دانستن گفتگو در باره آينده مراجع آينده را چگونه مي بيند؟ گفتگو در باره راهكارها مراجع چگونه به اينجا رسيده است ؟ گفتگو در باره مشكل .1 تصديق و اهميت به مشكل (هر مشكلي كانون فوري درمان قرار مي گيرد .اين كانون ممكن است بعدا در جلسات بعدي تغيير كند). .1 مراجع را دعوت كنيد مشكل را در يك كلمه بگويد و آن كلمه را تبديل به يك جمله كند. .2 مشاور :آيا مي تواني مشكلت را در يك كلمه بگويي ؟ مراجع :ناكامي مشاور :آيا مي تواني اين كلمه را در يك جمله بگويي ؟ مراجع :احساس ناكامي ميكنم چون هيچ شوق ندارم ،من دائما خسته ام. گفتگو در باره مشكل .3  مشاور :اگر مشاوره براي مشاوره باشد آيا تمام مواقع كمتر احساس خستگي ‏ مي كني و اشتياق بيشتري خواهي داشت ؟ مراجع :بله مشاور :وقتي شوروشوق بيشتري داشته باشي چكارخواهي كرد ؟ مراجع :شبها بيدار مي مانم .تلويزيون كمتر نگاه ميكنم و كار جالبتري مثل رفتن به پارك انجام مي دهم. بهتر روي كارم تمركز مي كنم و به كارم بيشتر عالقه نشان مي دهم. گفتگو در باره مشكل .4از توصيف هاي عملي استفاده كنيد نه از برچسب ها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مراجع :از اضطراب رنج مي برم. مشاور :مي تواني به من بگوئيد كه وقتي مضطرب مي شوي چه اتفاقي مي افتد ؟ مراجع :درباره همه چيز نگران مي شوم .بخاطر نگراني نمي تواتم چيزي بخورم .دلم مي خواهد كنار ديگران باشم. مشاور :چيز ديگري هم هست كه نشان دهد مضطرب هستي ؟ مراجع :شبها كه دراز مي كشم نگران روز بعد هستم و صبحها احساس خستگي مي كنم. گفتگو در باره آينده ‏ ‏ مشاور اداره كننده گفتگو است مشاور به گفتگو جهت گيري آينده مي دهد مشاور از نزديك حرفهاي مراجع را دنبال مي كند مراجع به زمين نگاه نمي كند و مشاور به آسمان گفتگو در باره آينده (مثال) مراجع :دلم مي خواست دنيا از حركت مي ايستاد و مي توانستم فرصتي بدست بياورم. مشاور :دلت مي خواست از اين فرصت چطور استفاده كني ؟ مراجع :مي خوام اصال كاري نكنم. مشاور :منظورت اينه كه فرصت فكر كردن داشته باشي يا ...؟ مراجع :مي خوام فكر كنم ،مي خوام همه چيز را تعطيل كنم. مشاور :فكر خوبي بنظر مياد. مراجع :حس مي كنم فكرم تمام وقت مشغوله .خيلي دلم مي خواد فكرم راحت باشه. مشاور :فكر ميكتم بفهمم چرا براي تو خوبه .چطور اين كار به حالت مناسبه. گفتگو در باره آينده (مثال) ‏مراجع :مي توانم مسئوليت ديگران را نپذيرم و وقت بيشتري را صرف زندگي شخصي ام كنم. ‏مشاور :وقتي اين موقعيت برايت دست مي دهد اولين عالمت آن چيست ؟ ‏مراجع :كمتر كار خواهم كرد .بيشتر مي خوابم .و از زندگيم لذت مي برم. گفتگو در باره راهكارها ‏ پس از تعيين هدف ، گام بعدي :كشف يا خلق راههاي رسيدن به آن است. در باره اين موضوع عقيده ات چيه ؟ در اين مورد بايد چه بكني ؟ چه نقاط قوتي داري كه مي تواني از آنها استفاده كني ؟ آيا كسي كه تو را خوب مي شناسد عقيده اي دارد كه چكار بكني ؟ چه عقايدي در ذهنت هست كه آنها را كنار گذاشته اي يا هنوز در باره آنها فكر ميكني ؟  ‏ ز رحمت گشايد در ديگري ‏  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ پرهيز از هرگونه سنجش اما عالقه به الگوهاي رفتاري كه به هنگام بروز مشكالت وجود دارند . تمركز بر سنجش اهداف آينده نه بر مشكالت قبلي. درمانگر مسئول مسير و جهت درمان است. بي ميلي به سنجش پويايي هاي خانواده. نياز بسيار كم به اطالعات اوليه. درمانگر براي راه حل به ذهنيت قبلي در باره مشكالت نياز ندارد.  مداخالت طي 3اقدام اساسي : اول ،نومبنا سازي فعاالنه از مشكل به صورتي مثبت و كارساز تر و تحسين مراجع به خاطر استقامت او و نقاط قوتش . دوم ،مشخص كردن بن بست منطقي كه مراجع براي خود خلق كرده است. سوم ،دستور المل هاي شبه هيپنوتيزمي (مسحور كننده ) با عالئم اجتناب پذير بودن بهبودي و پيشرفت ربط داده مي شود. مهم است كه شيوه اي كه مراجع مشكل را به زبان مي آورد ( مطرح مي كند ) تغيير كند. زبان مورد استفاده مراجع تنها چيزي است كه بايد دنبال شود. اين كه ما درباره چه چيزي و چگونه حرف مي زنيم ،تفاوت ايجاد مي كند و همين تفاوتهاست كه مي تواند براي ايجاد تفاوت از سوي مراجع استفاده شود ( .مثبت گويي به مثبت انديشي مي انجامد)  فن :هدف گزيني بين نتيجه مثبت و مذاكره موفق در باره اهداف رابطه معناداري است) .1اهداف منفي = نتايج كمتر موفقيت آميز .2اهداف نامشخص = حداقل نتيجه درمان ( مك دونالد )1994 ، .3اهداف نبايد اجباري شوند .4اهداف بايد روشن ،ساده ،و دست يافتني باشند .5اهداف متناسب با انگيزش و توانايي مراجع باشند .6هدف = ايجاد تغييرات افزايشي است .يعني برداشتن قدمهاي كوچك در مسير درست.  ‏ .1 .2 .3 .4 ادامه آشنايي بافنون اكوسيستمي فن هدف گزيني براي پي بردن به انتظارات مراجع بپرسيد : فكر ميكني چقدر طول بكشد كه اوضاع بهبود يابد ؟ فكر مي كني چند بار نياز است يكديگر را مالقات كنيم ؟ چطور مي فهمي كه ارززشش را دارد به مشاوره بيايي ؟ اولين عالمتي كه نشان مي د هد اوضاع روبراه است ، چيست ؟  فن :هدف گزيني ‏ هنگام تعيين اهداف مالكهاي زير را در نظر بگيريد : .1 عينيت هدف :هدف به چشم و فن :جستجوي استثناء ها هدف :شناسايي مواقعي كه شكايت مطرح شده ،وجودنداشته يا قابل ‏ اداره بوده است. استثناءها )1 :مواقعي كه مشكل موقتا وجود نداشته ‏ ) 2وجود دارد اما مثل هميشه روي مراجع تاثير ‏ ندارد ‏ )3خيلي زياد دوام ندارد ‏ ) 4شديدا تجربه نمي شود يا به فراواني و شدتي ‏ كه اتفاق مي افتد ،نيست. استثناءها :معجزه هاي كوچك اند. فن :جستجوي استثناء ها (ادامه) ‏ ( :اكثر مواقع ،طبيعتا،بزحمت،گاهگاهي،به ندرت ،يكدفعه) /قيدهاي تكرار انواع استثناءها )1 :خودجوش )2برنامه ريزي شده مثال : ‏ ر: اخيرا مواقعي پيش آمده كه شكايتي كه مطرح ميكني خيلي هم وخيم نبوده ،يا احساس كرده باشي كه از عهده اش برآمدي؟ فن :جستجوي استثناء ها (ادامه) مراجع :شنبه ها هميشه برايم روز بدي است .احساس مي كنم بسيار آسيب پذيرم .كالفه ام و دلم ميخواهد برگردم خانه و “ به موسيقي گوش كنم چون مرا آرام ميكند ”.وقتي سركار ميروم نگران جلسات هستم چون بايد آنها را اداره كنم “ .حرف زدن با ميالد /شيرين كه باعث مي شود بخندم از دلهره ام كم ميكند”.براي اينكه بعد از ظهرها خوب كار كنم “ ده دقيقه اي را اطراف اداره قدم مي زنم ،دلچسب نيست اما حداقل استراحتي است” فن :سئوالهاي معجزه اي هدف :دعوت از خانواده براي كنارگذاشتن مبناي داوري فعلي و نزديك شدن به واقعيت دلخواه خود / .به خانواده فرصت حدس و گمانه زني ميدهد.جزء فنون اصلي است/.توصيف اهداف،استثناءها و راهكارها . فرض :برخي از اين “معجزه ها “قبال اتفاق افتاده اند .و تنها چيزي كه الزم است ،مشخص كردن تغييرات و تشديد آنها است. موقع شناسي مهم است: )1زمان مناسب > موقعي است كه مراجع درباره مشكل حرف مي زند )2زمان مناسب > موقعي است كه مراجع درباره مشكل سردرگم است .و درك نگراني و دلواپسي او دشوار است. فن :سئوالهاي معجزه اي( ادامه) ‏سوءال معجزه اي به آرامي و با مكث هايي بين عبارات پرسيده شود. ‏سوءال معجزه اي مراجع را موقتا از اشتغال ذهني به مشكالتش دوركرده و فكر و ذهن او را بسوي خلق راه حلهاي خالق سوءال معجزه اي داراي قالب مشخص است “تصور كن كه شبي معجزه اي اتفاق مي افتد و در حالي كه تو خواب هستي ،شكايتي كه تو را به جلسه درمان كشانده حل مي شود”. ‏چطور متوجه آن مي شوي؟ ‏چه تغييراتي به وجود خواهد آمد ؟ ‏صبح روز بعد متوجه چه چيزي مي شوي كه مي فهمي “ معجزه اي” اتفاق افتاده است؟ ‏همسرت متوجه چه چيزي خواهد شد ؟ سوءال معجزه اي داراي قالب مشخص است “تصور كن در تعطيالت بوده اي و وقتي برگشتي،اوضاع تغيير كرده است”. ‏چطور متوجه اين تغييرات /وضع مي شويد؟ ‏اولين عالئمي كه به شما نشان مي دهد چيز شگفتي اتفاق افتاده است،كدامند؟ سوءال معجزه اي داراي قالب مشخص است “فرض كن اين رابطه ( شغل )... /را دوباره شروع كرده باشيد ،دوست داريد كه چه چيز متفاوتي اتفاق بيفتد؟” “اگر هدف شما اين باشد كه در اين قسمت از زندگي تغييراتي ايجاد كنيد ،اولين عاليمي كه به شما نشان مي دهد در حال بهبودي /پيشرفت هستيد ،كدامند ؟ “ يك نمونه سوءال معجزه اي مشاور :مي خواهم سئوال عجيبي بپرسم اما سئوالي كه خيلي ها آن را مفيد مي دانند “ .فرض كن كه امشب خوابيدي و معجزه اي رخ مي دهد و تمام مشكالتت از بين مي روند .چون خواب بودي ،نميداني كه معجزه اي اتفاق افتاده .وقتي صبح بيدار ميشوي اولين عالمتي كه نشان مي دهد معجزه اي اتفاق افتاده ،چيه ؟ مراجع ( كه افسرده است) :نمي دانم ( اگر مراجع نتواند چيزي بگويد ،سئواالت مكمل بپرسيد يا مراجع را ترغيب كنيد ) مثل: مشاور :بنابراين متوجه چه چيزي ميشي ،وقتي .....؟ مراجع :حس مي كنم دوباره زندگيم را بدست مي آورم. مشاور :چطور ميداني ؟ اولين عالمت كه به شما نشان ميدهد زندگيت را دوباره بدست آوردي ،چيه ؟ مراجع :احساس نشاط بيشتري ميكنم ،كارهايم را بهتر انجام مي دهم ،سركار ميروم . فن :سئوال هاي مقياسي هدف :مراجع برداشتش را از موقعيت با قصد ايجاد نگرش ‏ مثبت و تقويت آن ،كمي سازي /رتبه بندي كند. دامنه مقياس بين ( )10-0است : صفر= بدترين حالت مشكل قبل از اينكه مراجع براي مشاوره بيايد. =10 ديگر مشكلي وجود ندارد. ‏ ‏ سئواالت مقياسي در هر مقطعي از جلسه ،اما مشخصا در اولين جلسه پس از كشف مشكل /شكايت /يا براي شروع مداخله در ادامه جلسات ميآيد. مقياس سازي به مراجع قدرت ارزيابي مي دهد .و اينكه آنها بر مشكل خود تا حدي كنترل دارند. يك نمونه سئوال هاي مقياسي ( براي محك زدن وضع فعلي وسطح اطمينان مراجع براي حل مشكل) ‏مراجع :هنوز هم وقتي صبحها مغازه را باز مي كنم ،خصوصا در اين صبح هاي زمستاني تاريك مي ترسم. ‏مشاور :روي مقياسي از ،10-0كه 10نشان دهنده اين است كه احساس امنيت ميكني و از اين حمله خالص شده اي و صفر ( )0كه نشان مي دهد هنوز هم احساس خطر ميكني ،فكر ميكني در آن لحظه در كجاي مقياس قرار ميگيري ؟ ‏مراجع :حدودا ،4اما بعضي روزها 5/2هستم .اگر هفته گذشته مي پرسيدي،آن وقت مي گفتم كه .1 يك نمونه سئوال هاي مقياسي ‏ پاسخ مراجع > )1احساس ايمني او در نوسان است. )2بدتر شده است. )3 از وقتي كه با مشاور تماس گرفته است ،چيز قابل توجهي اتفاق افتاده است. نمونه ديگري ازسئوال هاي مقياسي ‏مشاور :چقدر مطمئني كه مي تواني به اين طريق ادامه بدهي ؟ اجازه بده 10راهي را كه قصد انجام اين كار را داري و يك راه كه قصد صرفنظر كردن از آن را داري ،بررسي كنيم: “بين اين 10راه و آن يك راه به كداميك اطمينان داري؟” (توجه :نوع سئوال پرسي بر توانايي ها متمركز است ) فن :شاه كليدها ‏د شي زر ( : )1988-1985مشكالت درمانجو مثل قفل دري است كه مي توان آن را به روي يك زندگي خوشايند گشود اما خانواده بجاي آنكه بدنبال يافتن كليد باشد ،سعي مي كند “ علت قفل بودن درب يا باز كردن آن را پيدا كند. ‏شاه كليد ها مداخالت با ساختاري است كه براي تحريك الگوهاي سالم نه ناسالم رفتار از طريق تجويز مراحل خاصي تدوين شده اند. فن :شاه كليدها شاه كليد مثل سنجاق سر در دست يك قفل سازحرفه اي است فقط كافي است كه بخوبي وارد قفل شود). درمانگر براي خلق يك راه حل،نيازي نداردكه درباره سابقه شكايت /مشكل يا عوامل تداوم دهنده آن چيز زيادي بداند. از حاال تا دفعه بعد كه ما يكديگر را مالقات مي كنيم”. ( مي خواهم كه با دقت به من بگوئيد كه دفعه بعد چه چيزي در زندگي /ازدواج /خانواده /يا رابطه شما اتفاق مي افتد و شما مي خواهيد كاري كنيد كه ادامه يابد. “) 5 مداخله “.2انجام دادن يك كار متفاوت” ( اين تكليف /دستور ،اشخاص يا خانواده را در كشف سلسله امكاناتي كه دارند فعال ميكند نه در استمرار انجام آنچه كه معتقدند صحيح است 5 مداخله :شاه كليدها مداخله “ 3وقتي بر وسوسه و ميل به ...غلبه ميكني ( انجام نشانه مرضي يا بعضي ار رفتارهاي مرتبط به شكايت) به آنچه كه انجام مي دهي ،توجه كن”. (اين آموزش به خانواده /شخص كمك مي كند كه بتدريج تشخيص دهند كه نشانه هاي مرضي در كنترل اند). 5 مداخله :شاه كليدها مداخله “ .4افراد زيادي در موقعيت شما ”... ( هدف :كمك به خانواده براي داشتن گزينه هاي ديگر /.شروع تغييرات با داشتن يك چنين آگاهي ) 5 مداخله :شاه كليدها بنويس،بخوان ،بسوزان” ‏مداخله “ .5افكارت را (فكر /تصور مزاحم را بنويسيد ،با صداي بلند براي خود يا ديگري بخوانيد ،و آن را بسوزانيد). ‏مداخله (5-1پيام هاي منفي را بازنويسي كنيد ) پيام مثبت را بجاي منفي چند بار باز نويسي كنيد تااينكه احساس كنيد جزء باورهاي شما شده است .سپس پيام را با كس ديگري در ميان بگذاريد. اكثر مراجعان براي تغيير دودل هستند حتي در كوتاه مدت. ‏ ‏راهكارهاي مراجع براي تغيير ،چنانچه منطقي و مشروط باشند به راهكار مشاور ارجحيت دارد. با توجه كردن به “ زبان تن “ مراجع هنگام بحث در باره تكليف ،مي توان حدس زد كه آن را انجام مي دهد يا نمي دهد. ” مواقع ارايه : .1مراجع براي شناسايي استثناء ها به خودش زحمت نمي دهد. .2جواب هاي روشني به سئواالت معجزه اي نميدهد. .3درباره اينكه براي بهتر شدن اوضاع چكار كند ، ايده خاصي ندارد يا ايده هاي زيادي ندارد. در اين فن از مراجع بخواهيد به موارد زير توجه كند: .1چه چيزي موثر نيست. .2مواقعي كه كار مفيدي در رابطه با شكايت مطرح شده انجام مي شود. .3مواقعي كه شكايت مورد نظر ظاهر نمي شد يا بهتر اداره مي شد. .4بخشي از زندگي مراجع كه مي خواهد ادامه يابد. مشاور “ :تا دفعه بعد كه يكديگر را مالقات مي كنيم مايل هستم كه شما فقط مشاهده كنيد كه چه چيزهايي در زندگيت/خانواده ات /محل كارت /اتفاق مي افتد كه دوست داري ادامه پيدا كنند.آنگاه درباره آن با من حرف بزنيد”. ( اين تكليف در پايان اولين جلسه درمان داده مي شود) ( اين تكليف كاري را كه بايد انجام بگيرد ،به دقت مشخص نمي كند .و مراجع را به كشف /خلق راه حل خاص خودش دعوت مي كند). نمونه -1مشاور :در اين مورد كار متفاوتي انجام بده.و ببين كه بعدا چه اتفاقي مي افتد .مثال به اثر كار متفاوتي كه روي ديگران انجام مي دهي ،توجه كن”. نمونه -2مشاور :شما اشاره كرديد كه وقتي به شيرين تاكيد مي كنيد كه در قبال كارهاي خانه احساس مسئوليت كند ،او اغلب نمي تواند آن را انجام دهد .شايد بايد كار متفاوتي انجام بدهي . زمان كاربرد :مواقعي كه مراجع حس مي كند بين راهكار هاي متضاد و تعارض آميز “گير كرده است”. ‏بي تصميمي و بالتكليفي جزئي از مشكل شده است. ‏تكليف اتفاقي “ :شامل انجام كاري كامال اختياري است.مثل شير يا خط انداختن براي انجام كاري . تكليفي است كه از مراجع مي خواهد طوري عمل كند انگار كه معجزه اي اتفاق افتاده است. ‏كاربرد :زماني مفيد است كه مراجع مي خواهد تغييراتي را شروع كند اما نمي داند از كجا شروع كند. ” ‏مشاور :درعوض چكار كرديد ؟ چه وقت پي خواهي برد كه زمان مناسبي براي تكليف است؟نشانه اش چيه ؟ اين عقيده را از كجا آورده اي ؟  فن :دادن بازخورد رهنمودهاي كار با مراجعان شكايت ها،حكايتند.حكايت ها از شكايت ميگويند حكايتي ز زبانت به گوش جان آمد دگر نصيحت مردم حكايت است به گوش من ‏ رهنمودهاي كار با مراجعان اولويت با ادراكها و تجارب مراجع است نه “واقعيتها ”( كه غير قابل دسترسي اند) ( .مراجع مشكلي ندارد بلكه موضوعي را به بحث مي گذارد.و معنايي كه مراجع براي بحث قائل است از طريق “معنا “قابل بحث است. ‏به راه حلها فكر كنيد نه به مشكالت ( .هدف حل مشكل نيست بلكه خلق /كشف راه حلها براي مشكالت است). رهنمودهاي كار با مراجعان ‏از تعدد حكايتهاي مراجع براي ايجاد راه حلها استفاده ( حكايت درست ،حكايتي است كه در بافت اجتماعي مراجع بكار او كنيد. بيايد .وظيفه مشاور :كشف تفاوت در حكايتها ست). ‏درمان را تا حد امكان ساده بگيريد. ‏چون :مراجع آسيب ديده ،شكننده و بيمار است .نياز به معالجه دارد .منابع و شايستگي بيمار بي مقدار شده اند /.ايجاد اتحاد درماني وقت گير است /.مشاور موضع متخصص نمي گيرد. رهنمودهاي كار با مراجعان موضع پايين دست را اتخاذ كنيد ‏ ( افتادگي آموز اگر طالب فيضي هرگز نخورد آب زميني كه بلند است) ( وارد دنياي ذهني مراجع شويد و با زبان مراجع خود را منطبق كنيد) ‏كار متفاوتي انجام دهيد /دو صد گفته چون نيم كردار نيست (اگر هميشه همان كاري را بكنيد كه مي كرديد، هميشه هم همان نتايج را بدست مي آوريد)( اگر مراجع بخواهد چيزي تغيير كند تنها راه براي انجام آن ،اين است كه چيزي را تغيير دهد). رهنمودهاي كار با مراجعان اگر كاري بي فايده است ،از آن دست بكشيد. (تكرار راه حل هاي شكست خورده مانع از خلق راه حلهاي جديد مي شود /.و ترك آنها راه را براي شرايط جديد خلق ميكند) اگر كاري موثر است به انجام آن ادامه دهيد. به شايستگي مراجع اشاره كنيد (از آدم ناتوان انتظاري نمي توان داشت مگر از توانمند) رهنمودهاي كار با مراجعان ‏به بافت و محيط مراجع توجه كنيد ( مشكالت در خالء شكل نمي گيرند .مشكالت ماهيت اجتماعي و شخصي دارند/ پس در جمع افراد مورد بحث و مذاكره قرار مي گيرند). ‏سري كه درد نمي كند دستمال نبنديد ( مشاور مجاز و مختار نيست در گوشه وكنار زندگي مراجع تفحص كند. شكايت الزاما مشكل نيست .اگر هم هست “ از ديد چه كسي مشكل تلقي مي شود؟” در واقع مشكالت جزيي از وضعيت جاري آدمي است . ) (آدم بدون مشكل پاينده و پيروز و ايام به كام باد

51,000 تومان