آشنایی با مدل های انگیزشی کارکنان
اسلاید 1: چگونه کارکناني با انگيزه و عاشق (کار و سازمان ) داشته باشيمدکتر سعيد سعيدا اردکاني (دانشيار دانشگاه يزد)سيد محمد عرب (دانشجوي کارشناسي ارشد توليد)
اسلاید 2: از رضايت تا دلبستگي: رضايت كاركنان يك پديده كوتاه مدت عميق تر و با ثبات تر دلبستگي حالت نسبتاً ثابت رواني بايد از بالاي سازمان
اسلاید 3: كاركناني استخدام كنيم كه از آمادگي بيشتري براي دل سپردن به كار و سازمان برخوردارند. از چه طريق؟ يكي از موارد كليدي توجه به تناسب شخص و شغل و تناسب شخص و سازمان است.سرپرستان مستقيم
اسلاید 4: توصيه هايي به سرپرستان:اولين سوالي كه هر مدير يا سرپرست بايد از همه كاركنانش بپرسد؟؟؟آموزش به مديران و سرپرستان براي؟؟؟شناسايي مستمر نيازهاي انگيزشي كاركنان
اسلاید 5: فصل 2
اسلاید 6: آشنايي با مدل هاي انگيزشي
اسلاید 7: مدل VOICE: در اين مدل بر 7 عامل موثر كه موجب دلبستگي كاركنان به سازمان مي شود تاكيد شده است:1.Vision:اهداف مشخص ، چشم انداز و ماموریت شفاف و متعالی، تببین و اطلاع رسانی نماییم .
اسلاید 8: 2.Opportunity: کارکنان دوست دارند توسعه یابند و مهارت ها و دانششان را ارتقا بخشند .
اسلاید 9: 3.Incentive: پاداش ، مزایا و پول را آنگونه که اثر بخش است فراموش نکنیم .
اسلاید 10: 4.Impact: کارکنان احساس کنند کاری که انجام می دهند مفید و موثر است .
اسلاید 11: 5.Community: ارتباط موثر و مثبت را قطع نکنیم . چه بین مدیران و کارکنان چه خود کارکنان با هم .
اسلاید 12: 6.Communication: با کارکنان در بازه های منظم گفتگو و آنها را در تصمیم گیری ها شریک کنیم .
اسلاید 13: 7:.Entrepreneurship: کارکنان احساس مالکیت و مسئولیت بیشتری نمایند .فعلا در همین حد برای ارایه این مدل کافیست . بریم سراغ مدل بعدی ؟؟؟
اسلاید 14: مدل موسسه گالوپ جورج هاوس گالوپ یکی از متخصصین استفاده از روشهای آماری در مطالعه افکار و عقاید عمومی، در ۲۷ دسامبر ۱۹۳۵ مؤسسه استخراج عمومی را بنیاد نهاد که به نام خود وی گالوپ خوانده میشود.موسسه گالوپ از معروفترین موسسات نظرسنجی در جهان است که آشنایی با مراحلی که برای انجام نظرسنجی در این موسسه انجام می شود، حائز اهمیت است.
اسلاید 15: مدل گالوپ : گالوپ از بزرگترین موسسات تحقیقاتی دنیاست که مدل خود را بر 4 اصل زیر بنا نهاد :1- روشن بودن ، منطقی و متناسب بودن انتظارات ( چه از طرف کارکنان و چه از سوی سازمان )2- داشتن مشارکت و سهم به گونه ای که کارکنان احساس مهم بودن نمایند .3- تناسب بین شاغل و شغل به گونه ای که افراد در مناسب ترین شغلی که ممکن است قرار بگیرند.4- داشتن فرصت های برای رشد ، ارتقا و پیشرفت مبتنی بر یادگیری برای کارکنان .
اسلاید 16: گالوپ 12 سوال را برای این مدل مطرح میکند در خصوص :انتظارات محیط کار از فرد ، منابع و امکانات لازم برای انجام کار (1) اختيارو اجازه لازم برای تصمیم گیری ، تقدیر ، توجه به شخصیت انسانی کارکنان ،مشوق پيشرفت و پرورش افراد در محيط کار(2)توجه به دیدگاه های افراد ، رسالت و اهمیت شغلی افراد ، تعهد همکاران به انجام کار باکيفيت و همکاران از بهترين دوستانم(3)گفتگو باافراد بابت پيشرفتشان در 6ماه گذشته و فراهم بودن فرصت جهت يادگيري طي يکسال گذشته(4).باید گفت نکته ای که در 12 سوال و کلا مدل گالوپ میبینیم عدم وجود سوال یا ردپایی از پول است که این البته به معنای عدم اهمیت آن نیست . و نکته دوم اینکه این مدل با تحقیقات هرزبرگ در کتاب از خوب به عالی مطابقت دارد. .درکل در مدل گالوپ: احساس مشارکت-اهميت-فضاي همکاري-آزادي عمل-مورد توجه و قدرداني عامل موثر بر رضايت است.
اسلاید 17: مدل Monster یک موسسه کاریابی است که به سازمان ها کمک میکند بهترین و متناسب ترین افراد را برای سازمانشان انتخاب نمایند .مدل این موسسه برپایه 6 استراتژی استوار است که آنها از این قرارند :
اسلاید 18: 1- سرپرستان را در قبال انگیزه کارکنان پاسخگو نمایید . 2- بین کار و زندگی کارکنان توازن برقرار نمایید .3- یک برنامه جانشین پروری تهیه کرده و مسیر پیشرفت شغلی افراد را در آن مشخص نمایید .
اسلاید 19: 4- ابزاری برای نظارت بر دلبستگی و چسبندگی افراد به سازمان طراحی نموده و دائما آن را بازبینی نمایید .5- منابع و تلاشهای سازمان را برای حفظ درخشان ترین استعداد ها و ارزشمند ترین افراد متمرکز نمایید .6- یک برند ایجاد نمایید تا جذابیت سازمان را بالا ببرد یعنی در سازمان این اهمیت را در افراد ایجاد کنید که در حال کار در برندی معتبر اجتماعی هستند .
اسلاید 20: مدل موسسه IES : این موسسه 10 عامل را ( با این تفاوت که این عوامل به ترتیب اولویت و اهمیت ذکر شده ) ارائه مینماید :1- آموزش ، پرورش کارکنان و مسیر های رشد شغلی2- سرپرستان مستقیم عادل ، خوب و مسئول3- ارزیابی عملکرد شفاف و عادلانه4- ارتباط و اطلاع رسانی منظم و مشخص5- فرصت های برابر و رفتارهای منصفانه6- حقوق و مزایای قابل رقابت ، منصفانه و انگیزشی7- سلامت و ایمنی کارکنان8- فضای همکاری مناسب و روابط خوب با همکاران9- شاد و شاداب بودن محیط کار10- رضایت شغلی
اسلاید 21: مدل 6C : 1- Content : تناسب شغل و شاغل برای لذت بردن از شغل2- Coping : فراهم بودن شرایط ، منابع و امکانات برای برخورداری از حمایت های شغلی3- Compensation: نظام جبران خدمات عادلانه و درخور4- Community:شغلی با اعتبار و خوشنامی بالا و جایگاه اجتماعی خوب5- Congruence : کار در سازمانی با روحیات هم سو ، فرهنگ متعالی و توجه به ارزشهای انسانی6- Career : امنیت شغلی و مسیر مطمئن پیشرفت
اسلاید 22: چارلی چاپلیندنیا آنقدر وسیع هست که برای همه مخلوقات جایی باشد پس به جای آنکه جای کسی را بگیریم تلاش کنیم جای واقعی خود را بیابیم
اسلاید 23: سيستم عامل
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.