کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

آشنایی با اصول و مبانی خلاقیت (دکتر برزگیان)

ossoole_khalaghiat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با اصول و مبانی خلاقیت (دکتر برزگیان)”

آشنایی با اصول و مبانی خلاقیت (دکتر برزگیان)

اسلاید 1: آشنایی با اصول و مبانی خلاقيتدکتر برزگیان

اسلاید 2:

اسلاید 3: مقدمه :پديده خلاقيت و نوآوري مثل بسياري از خصيصه هاي انساني در آحاد نوع بشر يافت مي شود و اين انگيزشها و شرايط محيطي و فردي است كه عامل خلاقيت را آشكار مي كند . خلاقيت بعنوان يك حالت رواني و ذهني كه در قلمرو علم روانشناسي است ظهور مي كند و از آنجايي كه عمده كار و فعاليت انسان در سازمانها انجام مي شود، عامل ايجاد و پرورش خلاقيت در محدوده علم و هنر مديريت قرار مي گيرد . مديران مي توانند ظهور خلاقيت را در سازمانها با ايجاد زمينه هاي مناسب، تسريع ويا با ايجاد فضاي نامناسب آن را عقيم نمايند.

اسلاید 4: خود آزمايي خلاقيت 1 . پرسيدن سئوالي كه اميد وار نيستم جواب آن را بدست آورم ، از نظر من اتلاف وقت است.2 . درجاهايي كه به نظر مي رسد اظهار نظر افراد مورد استقبال قرار نمي گيرد ، گاهگاهي عقايدم را اظهار مي دارم.3 . مقدار زيادي زمان تفكر خود را صرف اين مي كنم كه ديگران درباره من چگونه فكر مي كنند . 4 . من احساس مي كنم كه بايستي يك خدمت استثنايي به جهان ارائه كنم .5 . من اغلب ايده هاي بهتري را مطرح مي كنم ، بويژه وقتي كه هيچ كاري انجام نمي دهم .6 . من تمايل دارم از موقعيتهايي كه ممكن است در آن احساس زير دست بودن بكنم، پرهيز نمايم .7 . از نظر من كسي كه براي خودش احترام قائل است ، نسبت به كسي كه ديگران براي او احترام قائلند، از اهميت بيشتري برخوردار است.8 . اين براي من مهم است كه هر جايي مختص به يك چيز باشد و هر چيزي در مكان خودش قرار داشته باشد.9 . من از صرف وقت خود بر روي ايده هاي جديد لذت مي برم ، حتي اگر اين ايده ها مزاياي عملي بهمراه نداشته باشد.10 . از كار هايي كه نامعلوم و غير قابل پيش بيني است رنج مي برم .

اسلاید 5: تعريف خلاقيت : خلاقيت توانايي تركيب، تجميع و تلفيق ايده ها و پديده هايي از پيش شناخته شده بصورت منحصر به فرد و در يك كليت نو و ايجاد يك ارتباط غير معمول بين آنها است.خلاقيت توانايي ديدن چيز ها در يك نظر نو و غير معمول ، ديدن مشكلاتي كه هيچ كس ديگر امكان تشخيص وجود آنها را نمي دهد و سپس ارائه رهيافتهاي جديد ،غير معمولي و اثر بخش مي باشد.خلاقيت: توانايي تجسم ، پيش بيني و ارائه ايده هاي نو

اسلاید 6: خلاقيت Creativity تعريف خلاقيت : توانائی تلفيق ايده ها به شيوه ای منحصر به فرد برای برقراری ارتباط غير معمول بين ايده های مختلف (توانائی تجسم پيش بينی و ايجاد ايده ها). نو آوری Innovation تعريف نوآوری: فرآيند بکاربردن يک ايده خلاق و تبديل آن به يک محصول خدمت يا شيوه مفيد. کارآفرينیEntrepreneurship کارآفرين کسی است که تمايل به پذيرش ريسک دارد تا شرکتی را تاسيس کند و يک محصول جديد خدمت جديد يا فرآيند جديد را در سازمان بکار اندازد.

اسلاید 7: پرسشهاي مرتبط با خلاقیت: - چگونه مي توان خلاقيت را اندازه گرفت؟ - آيا خلاقيت ارثي است يا اكتسابي؟- آيا خلاقيت مترادف با هوش است يا با آن تفاوت دارد؟- خلاقيت با پيشرفت تحصيلي و شخصيت فرد چه ارتباطي دارد؟- خصوصيات افراد خلاق و خصوصيات كار خلاق كدام است؟ - چگونه مي توان خلاقيت را تشخيص داد؟- ميان نبوغ و خلاقيت چه رابطه اي وجود دارد؟- آيا مي توان از طريق آموزش، خلاقيت را پرورش داد؟ - چه روشهاي براي اين كار مناسب است؟- روش هاي افزايش خلاقيت فردي و سازماني كدامند؟.- آيا مديران در پرورش خلاقيت كاركنان نقشي دارند؟ چگونه؟- منظور از فضاي خلاقيت چيست؟- چه رابطه اي بين خلاقيت و نوآوري و كارآفريني وجود دارد؟

اسلاید 8: خلاقيت ذهن:مغز انسان از دو نيمكره راست و چپ تشكيل شده است كه تعداد ياخته ها از ده تا دوازده ميليارد عدد تخمين زده شده است كه هر كدام از اين ياخته هاي مغزي داراي شاخكهاي حساس زيادي است كه روي هر كدام از اين شاخكها هزاران برآمدگي است و بر روي هر كدام از آن برآمدگي ها هزاران هزار برآمدگي بسيار ريز وجود دارد كه مي توانند با ساير شاخكها ارتباط بر قرار كنند.يكي از دانشمندان بنام پروفسور رابرت اورنشتين تعداد ارتباطات احتمالي ياخته ها را با يكديگر عددي به بزرگي ده ميليون كيلومتر با بكار گرفتن صفر هاي استاندارد ماشين تحرير پس از عدد يك مي داند. وي معتقد است كه نتيجه برآيند تحريك هر دو قسمت مغز حتماً يك عدد جبري مثلاً 2=1+1 نيست بلكه نتيجه آن مي تواند 5 و حتي 10 و يا بسيار بيشتر باشد

اسلاید 9: فعاليتهاي نيمكره چپ فعاليتهاي نيمكره راست تصور و تجسم رياضيات شناخت رنگها زبان و تركيب عبارات كلام موسيقي منطق وزن آهنگ بررسي و تجزيه و تحليل خيالات و احلام نويسندگي ساير فعاليتها قضاوت ديگر فعاليتهاي مشابه

اسلاید 10: عوامل و زمينه هاي خلاقيت

اسلاید 11: 1- هوشمنديبراي خلاقيت ميزاني از هوش لازم است كه آن را هوش آستانه خلاقيت مي نامند . دونوع هوش را براي انسان ذكر كرده اند :هوش منطقيI.Q و هوش عاطفي انساني E.Q كه آنچه تعيين كننده موفقيت و كاميابي انسان در زندگي شخصي ، شغلي و اجتماعي است هوش عاطفي است و نه هوش منطقي . موفقيت تحصيلي و اخذ نمرات بالا معمولاً ثمره هوش منطقي است.

اسلاید 12: << انواع هوش>>شرحآن نوعی از هوش که در آزمونها و بهره هوشی اندازه گيری می شود.توانايی ديدن انگاره ها در مسائل و آفریدن انگاره هاستاره های موسيقیانواع ستاره های ورزشی از اين استداد برخوردارند.آن هوشی که می تواند بدون استفاده از راهنما قطعات يک تلويزیون را پياده و دوباره سوارکند . اما شايدنتواند نام اين قطعات را تلفظ نمايد.اشخاص غالبا ساکتی که با احساسات خود و دیگران هماهنگ هستند.توانائی برقراری ارتباط با سايرينکاربردامتحانات ورودیرياضی دانان هنرمندان برنامه ريزان کامپيوترموسيقی دانانشناگران فوتباليستها و...افراد فنیشاعران و مشاورانايجاد ارتباطنوعهوش تحقیقیهوش انگاره ای ( الگوئی)هوش موسيقيائیهوش بدنیهوش عملیهوش درون شخصیهوش ميان شخصی

اسلاید 13: سخن هوندا در مورد مدرك تحصيلي: ارزش مدرك تحصيلي حتي از يك بليط سينما كمتر استنويسنده كتاب هاروارد:من از اهميت هوش ، استعداد و تحصيلات عالي آگاهم .اما اين نكته را هم خوب مي دانم كه هيچ يك از اين صفات نمي تواند جاي عقل سليم، سرعت عمل در تصميم گيري ، قضاوت صحيح و شم تجاري را بگيرد آلبرت انيشتن در دوران دبيرستان از دروس رياضي مردود شد ، ولي مي گويد: كنجكاوي، مشغوليت فكري و سر سختي در تداوم افكار مرا ساخت .

اسلاید 14: هوش عاطفي به دو گونه است : مثبت و منفيE.Q+ ( احساسات مثبت ) كه زمينه ساز عاطفي خلاقيت بوده و 80% موفقيت مرهون آن است و عامل ايجاد: احساس عزت نفس ، دوست داشتن و عزيز داشتن خود، خويشتن پذيري ، مسئوليت پذيري، آرمان داري ، برنامه ريزي مغز و ذهن ، مثبت انديشي، رؤيا پردازي ، الهام گرفتن، تغيير پذيري ، خوش مشربي، ماجراجويي، برد باري و … مي باشد.E.Q- ( احساسات منفي) كه بازدارنده خلاقيت نيز هست وعامل ايجاد : بدبيني ، ترس از شكست ، اضطراب ،احساس ناتواني ،احساس حقارت ، ترس از تنبيه ، احساس جبر ، احساس عدم امنيت، فرار از پذيرش مسئوليت، احساس گناه و … مي باشد.

اسلاید 15: 2- خانوادهشيوه هاي تربيتي و رفتاري در محيط خانواده مي تواند عامل مهمي در پرورش خلاقيت و يا سركوب آن در فرزندان باشد. فرزند انساني از آغاز سخن گفتن با پرسشگري مأنوس است.لذا سن 2 تا 4 سالگي را سن چيستي نام نهاده اند كه كودك هر چه را در اطراف خود مي بيند با واژه چيست مورد سؤال قرار مي دهد . ميزان پاسخ دهي دراين مرحله تأثير زيادي بر خلاقيت او مي گذارد. سن 4 تا 6 سالگي كه سن چرايي كودك است و از علت ها و چگونگي ها مي پرسد، مرحله بسيار مناسبي است براي تقويت خلاقيت کودک.طي تحقيقي كه در آمريكا از كودكان 3 ساله انجام شد، 96% آنان خلاق بودند همين كودكان در سن 8 سالگي با ابزارهاي مناسب خود مورد ارزيابي قرار گرفتند، نتيجه بسيار وحشتناك بود فقط 6% آنان فكر خلاق داشتند و اين ريزش بسيار زياد فقط به روشهاي تربيتي و رفتار والدين با آنها در طول فاصله پنج سال مربوط مي شد.

اسلاید 16: 3- تحصيلاتيكي از عوامل مؤثر در خلاقيت مي تواند تحصيلات باشد. البته مهم شكل تحصيل و آموزش است . اگر از نوع تعاملي و نيز مستقل باشد، زمينه خلاقيت بيشتر فراهم مي گردد ولي در آموزش به روش ارائه مطلب ( خطابه اي )، از آنجا كه آموزش گيرنده فقط به تقويت حافظه خود مي پردازد و از تتبع و تحقيق و پرورش كمتر بهره مي برد ، تحصيلات مي تواند حتی مانعي براي خلاقيت باشد.آقاي آسبورن معتقد است كه در گروههاي همسن داراي تحصيلات دانشگاهي و غير دانشگاهي تفاوت محسوسي در خلاقيت وجود ندارد.

اسلاید 17: 4- موقعيت اجتماعي در جوامعي كه خلاقيت و نوآوري مورد تقدير و تشويق قرار مي گيرد و روحيه نوآوري با ديد مثبت نگريسته مي شود، فعاليتها و برنامه هاي تحقيقاتي و پژوهشي در اين جوامع از جايگاه بالايي برخوردار است و بودجه لازم به آن اختصاص داده مي شود. شرايط كاملاً آزاد فعاليتهاي نوآوري در كارگاههاي آزاد با امكانات لازم فراهم است تا افراد خلاق بتوانند به دور از نظارت و محدوديت هاي معمول به نوآوري و ابداع در سايه آزمون و خطا دست يابند . تفكر مديريت در سازمانها و شركتها پذيراي تحول و پويايي در امور است ، انتظار نتايج تحقيقات يك انتظار منطقي است و زود رس بودن نتايج تحقيقات و پروژه ها جايگاهي ندارد. طرحها و خلاقيت ها، هر چند كوچك، نيز مورد تقدير و تشويق قرار مي گيرند.

اسلاید 18: 5- تفكر آزاد منشانه تعصب و اصرار بر روشهاي موجود و اطلاعات و آگاهيهاي شخصي و شناخته شده و نيز اعتقاد به برتري نژادي و قومي مي تواند مانعي براي خلاقيت باشد. جامعه و فرد خلاق، به تواناييهاي خويش اعتماد دارد و گزينش گري برترينها را استراتژي تبادل فكري و عملي خود قرار مي دهد و از اصرار و تعصب بر روشهاي معمول و عادتي، خود داري مي نمايد. تفكر اينكه من مي توانم يا ما مي توانيم و اينكه قطعاً راهها و روشهاي بهتر ديگري نيز براي انجام امور وجود دارد، يك تفكر آزاد منشانه است.

اسلاید 19: 6- مستقل انديشيدن خلاقيت خود يك فعاليت لذت بخش است . ارزش خلاقيت به ازاي آن بستگي ندارد، بلكه مشوقهاي دروني پاسخي مناسب تر و راضي كننده تر براي افراد خلاق مي باشند . پارامتر هاي بروني از آنجا كه گاهي مطابقت با سطح خلاقيت ندارد، ممكن است بازدارنده نيز باشد.گرچه تأكيد بر تشخيص نيازها و روحيات افراد خلاق نيز در پرداخت پاداشها و بكار گيري مشوقها مي تواند بازتاب منفي پاداشهاي بيروني را از بين ببرد. موفقيت در يك خلاقيت خود بهترين پاداش براي افراد خلاق است.

اسلاید 20: 7- مسئوليت پذيري مسئوليت پذيري يكي از بهترين و مهمترين زمينه هاي خلاقيت است . افراد مسئوليت پذير معمولاً در جهت شكوفايي خلاقيت خود نيز تلاش لازم را از خود نشان مي دهند. نظام تربيتي، آموزشي و قانوني کشور بايد افراد را مسئوليت پذير بار آورد، افراد مسئوليت پذير در برخورد با شرايط منفي و پديده ها بي تفاوت نيستند و براي رفع مشكل و شرايط منفي خود را موظف و مكلف مي نمايند.

1,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید