آشنایی با بهره وری
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- Productivity management
- افزایش بهره وری
- بهره و ری در تولید
- بهره وری
- بهره وری اقتصادی
- بهره وری تولید
- بهره وری جزئی
- بهره وری چیست
- بهره وری در خدمات
- بهره وری سازمان
- بهره وری سرمایه
- بهره وری کارکنان
- بهره وری منابع انسانی
- بهره وری و تولید
- بهره وری و فروش
- پاورپوینت
- پاورپوینت آشنایی با بهره وری
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- تعریف بهره وری
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- سطوح بهره وری
- فرانسوا کنه
- مدیریت بهره وری
امتیاز
آشنایی با بهره وری
اسلاید 1: آشنایی با بهره وری Productivity management(PHD) هادي كريمي
اسلاید 2: حضرت صادق عليه السلام فرمودند: كسي كه دو روزش مانند هم باشد زيان ديده است. وكسي كه هر روزش بهترازروز قبل باشد آرزوي مقامش را دارند. وكسي كه امروزش از ديروزش بدترباشدازرحمت خدا دوراست.
اسلاید 3: مفاهيم و تعاريف
اسلاید 4: اولین تعریف بهره وری : ”توانمندی تولید بیشتر“( فرانسوا کنه )
اسلاید 5: دايره المعارف بريتانيكا: بهره وري نسبت ستاده كالا يا خدمت و يا مجموعه اي از كالاها يا خدمات به نهاده شامل يك يا چند عامل توليدكننده آن است
اسلاید 6: فرهنگ آكسفورد: بهره وري عبارتست از بازدهي و كارآيي در توليد صنعتي كه توسط برخي از روابط بين ستاده و نهاده ها اندازه گيري مي شود .
اسلاید 7: فرهنگ مديريت نوشته هدرك فرنچ و هيشر ساورد:بهره وري ميزان ستاده در هر واحد نهاده ، مانند ستاده كارفرد در ساعت يا ستاده هر يك پوند سرمايه گذاري است .
اسلاید 8: تعاريف بهره وري از ديدگاههاي مختلف : علم اقتصاد : بهره وري ، مهارت در توسعه انساني و سودآوري است .علم اجتماعي : بهره وري ، قابليت انجام امور امروز بهتر از ديروز بطور مداوم مي باشد .عام صنعت : بهره وري ، بهبود وضع موجود و استفاده موثر از عوامل توليد مي باشد .
اسلاید 9: تعاريف بهره وري از ديدگاههاي مختلف(ادامه) : فني و توليد : بهره وري نسبت ستاده به هر يك از عوامل توليد است . علوم اقتصادي و اجتماعي : بهره وري ، بهبود كيفي كار و زندگي و رفاه انسان است كه در نهايت باعث بالابردن كيفيت و كميت كالا يا خدمات مي شود . علم شيمي :بهره وري ،استفاده از كاتاليزورهاي مناسب در جهت تسريع روند توليدمي باشد .
اسلاید 10: تعاريف بهره وري از ديدگاههاي مختلف(ادامه) :علم فيزيك : بهره وري ، بالا بردن توان ( راندمان ) كار با توجه به كميت و كيفيت كالا يا خدمات مي باشد. عاميانه : بهره وري، قانع نبودن به وضع موجود و تلاش و تكاپو در جهت بهينه كردن آن .
اسلاید 11: و بطور كلي : بهره وري محصول نوعي نگرش خلاق در جهت بهبود و پويايي وضع موجود از طريق بالا بردن كميت و كيفيت ، اثربخشي ، سودآوري متناوب كار و جلب رضايت نيروي انساني مي باشد .
اسلاید 13: تعابیــر مختلف از بهره وریتعبیر فلسفی بهره وری مقایسه کلیه ارزش های ایجاد شده توسط سیستم ( اعم از مادی و غیرمادی ) بـا کلیـه ارزشهـای بـکار گرفتـه شـده توسـط سیسـتم ( اعـم از مـادی و غیر مادی ) در گستره زمانتعبیر علمی بهره وریانجام درست کار درست بطور مداومتعبیر عملیاتی بهره وری مقایسه ستانده های یک سیستم با نهاده های آن سیستم
اسلاید 14: بهــره وری : کارهوشمندانه یعنی : هوشمندی در تولید کردنهوشمندی در مصرف منابع ( عقلایی مصرف کردن )یعنی اقتصاد دانایی محور که بینش اقتصادی و دانش مداری را تشویق می کند. بطور کلی تجزیه و تحلیل هزینه ـ فایده
اسلاید 15: کار هوشمندانه تر :کـار با بـهره وری بیشـتر بدون نیاز بـه کـار سخت تر و طولانی تر . پیتر دراکر برای کار هوشمندانه تر توصیه های زیر را ارائه می کند : 1) تعریف شغل ( کار) 2) تمرکز برروی شغل ، کار و وظیفه اصلی 3) تعریف عملکرد 4) مشارکت کارکنان در امور 5) ایجاد فرهنگ یادگیری مستمر در سازمان
اسلاید 16: نگرش قدیم به بهره وری : تأکید بر مدیریت منابع موجود ( توجه عمده به درون سازمان )نگرش جدید به بهره وری : طرح ایده های نو، خلق محصولات جدید و داشتن مشتریان متنوع و توجه به بازار و رقبا و استفاده ازتوانایی های بالفعل و بالقوه سازمان برای استفاده از فرصت ها و مقابله با تهدید ها نتیجه : ایجاد سازمانی هوشمند و انعطاف پذیر و آگاه از محیط
اسلاید 17: کلیه منابع مورد نیاز برای سیستم تولیدنیروی انسانیسرمایهماشین آلاتمواد اولیهاطلاعاتزمانانرژیفرآیند ایجاد ارزش افزودهکالاخدمتضایعاتکلیه محصولات و ستانده های سیستـم
اسلاید 18: بهبود کیفیت زندگی ارتقای استاندارد زندگیافزایش تولید ناخالص داخلیافزایش اشتغالافزایش سرمایه گذاریتوسعه اقتصادي با ايجاد ظرفيتهاي جديد
اسلاید 19: بهبود کیفیت زندگیارتقای بهره وری کل عواملارتقای استاندارد زندگیافزایش تولید ناخالص داخلی بهبود بهره وری سرمایه بهبود بهره وری نیروی انسانیبهبود ساختارهای مدیریتی توسعه اقتصادي با ارتقای بهره وری ظرفیتهای موجود
اسلاید 20: بهبود کیفیت زندگیارتقای استاندارد زندگیافزایش تولید ناخالص داخلی بهبود بهره وری کل عواملافزایش سرمایه گذاریافزایش اشتغال بهبود بهره وری سرمایه بهبود بهره وری نیروی انسانیبهبود بهره وری ساختارهای مدیریتی توسعه اقتصادی باروش ترکیبی
اسلاید 21: ProfitResource AllocationProduct VolumeProductivityPrice Recovery +=
اسلاید 22: Mاندازه گیری بهره وریA&Eتحلیل و ارزیابی بهره وریI&Iاجرا و بهبود بهره وریPIPبرنامه ریزی برای بهبود بهره وریچرخه مدیریت بهره وری
اسلاید 23: PRODUCTIVITY Management CYCLE Tangible Output Tangible InputTP=
اسلاید 24: پنج گزینه برای بهبود بهره وریبهره وری = افزایش میزان ستانده در مقابل همان مقدار دادهکاهش میزان داده در مقابل همان مقدار ستانده افزایش میزان ستانده و کاهش میزان دادهافزایش میزان ستانده با سرعت و نرخ بیشتری نسبت به افزایش داده کاهش میزان ستانده با سرعت و نرخ کمتری نسبت به کاهش داده ستاندهداده
اسلاید 25: عوامل موثر بر بهره وریعوامل داخلیعوامل خارجیعوامل ستاندهعوامل فرآیندعوامل دادهسیاست دولتمنابعتغییرات چرخه وساختار کسب و کارحجم محصولترکیب محصولقیمت محصولکیفیت محصولنوآوری درطرح محصولبسته بندی خدمات پس از فروشزمان تحویلدردسترس بودن محصول به هنگام نیاز مشتریسیستم های گارانتی و وارانتیسهم بازار و نفوذ آنمنزلت شرکت در ذهن مشتری • نیروی کار: انگیزش ، آموزش ، ترفیع ، روابط کاری • طراحی محصول • تکنولوژی • بکارگیری ، نگهداری و توسعه تجهیزات• مواد اولیه وانرژی• روشهای کار• بازخور : اندازه گیری و تحلیل• سیستم سازمان و شیوه مدیریت • سرمایه ، کارخانه و تجهیزات جدید• مواد و انرژی• تکنولوژی و دانش فنی• نیروی انسانی جدید •سیاستهای تعدیل ساختاری•سیاستهای بهره وری•سیاستهای چرخه کسب و کار•مقررات محیط زیست•سیاستهای مالی و مالیاتی•آموزش و تحصیلات نیروی انسانی • نیروی انسانی عرضه و تقاضاتحصیلات انعطاف پذیری تغییر پذیری • زمینقـــابلیت دسترسیقیمت• مواد وانرژی• دسترسی به منابع مالی و تسهیلات●شرایط کسب و کار ، رقابت• تغییرات ساختاری بخشی•تغییرات ساختـارهای سرمایه ای• اقتصاد اندازه ( مقیاس )• تغییرات جمعیتی• تغییرات اجتماعی
اسلاید 26: روندهای اقتصادیانطباق، سازگاری و هماهنگی های بین المللیاقتصادیفناوری توافقات دو جانبه و چند جانبهاجتماعی توسعه تکنولوژیسیاسینگرش /بینشانگیزشدانش و مهارت هاباورها و ارزش هامحصولاتفناوریروش های کارفرهنگ ساختار و سیستمنگرش، ارزشها و شیوه مدیریتسطح فـردیسطح سازمانیسطح بین اللملیسطح ملیعوامل مؤثر بر بهره وری در سطوح مختلف
اسلاید 27: بهره وری نیروی انسانیعملکرد شغلی فردتوانائیدانش و مهارتآموزش، تجربه، علایقفشار گروه روحیه گروهشیوه رهبریجو سازمانی و گروههای غیر رسمیاخلاق کارنیازها، آرمان ها، ارزش ها، باورها، مشوق هاانگیزشساختار اجتماعی ( فرهنگی ) شرایط اقتصادی موقعیت سیاسیبی اعتمادی/ اعتماد متقابلبی انصافی و تبعیض/ عدالت احساس محرومیت/ رفاه و آسایشجو اجتماعیسطح توسعه یافتگیمدل مفهومی عوامل مهم مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی
اسلاید 28: سطـوح بهـره وریبهره وری همواره برای یک نهاد یا سیستم مستقل قابل تعریف است :سطح فردی: هرفرد به چه درجه ای از خوبی از آنچه که دراختیار دارد برای تحقق اهدافش استفاده می کند.( بهره وری فرد متاثر از یکسری عوامل است که در نمودارهای قبلی مشاهده نمودید.)بهره وری در سطح فردی به معنی استفاده بهینه از مجموعه استعدادها و توانایی های بالقوه انسان و نعمت های الهی در طول زندگی شخصی واجتماعی است. این بهره برداری می تواند هم درجهت اهداف مادی یعنی فراهم کردن زندگی بهتر و هم در جهت اهداف معنوی یعنی حرکت به سمت زندگی متعالی تر باشد.سطح سازمانی : مشخص می شود که یک سازمان چقدر خوب از منابعی که دراختیار دارد مانند انسان ، سرمایه ، ماشین ، مواد و تکنولوژی برای رسیدن به اهداف ( تولیدخدمت یا کالا ) استفاده می کند . سطح ملی : مشخص می شود که یک ملت از آنچه در اختیار دارد( مانند معادن و ذخایر زیرزمینی ، زمین، شرایط اقلیمی ، جمعیت ، سرمایه ، تکنولوژی، علوم و غیره ) برای دستیابی به اهداف ملی ( رشد و توسعه سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی ) چقدر خوب استفاده می کند. ( مباحث اقتصاد کلان و برنامه ریزی های توسعه )
اسلاید 29: چه انسانی باچه ویژگی هایی می تواند یک فرد بهره ور باشد؟سه ویژگی اساسی : الف - نگرش مثبت : درست دیدن نقص ها برای دستیابی به راههای رفع آنها وبهبود امور. بیرون راندن عوامل منفی به قسمت آخر یا بیرونی ذهن واندیشه مبتنی بر نگرش مثبت نسبت به پدیده ها ←رفع نقص و بهبود امورنگرش تنفرآمیز ، انزجار و بدبینی نسبت به پدیده ها ←ازدست دادن جریان اندیشه سازنده نسبت به آنب – خلاقیت : خلق اندیشه های نو برای تغییر و بهبود خلاصه طرز کار توانایی های فکری بشر: ــ حذف : توانایی مشاهده و بکاربردن توجه ــ ضبط : توانایی حفظ کردن و به خاطر آوردن ــ استدلال : توانایی تجزیه و تحلیل وقضاوت ــ خلاقیت : توانایی تجسم ، پیش بینی و ایجاد ایده هاج – نارضایتی خلاق : همواره از زاویه نقد وضع موجود پدیده ها رانگریستن و درجستجوی شکل برتر و بهتر آنها برآمدنشــعار : امـروز بهــتر از دیـــروز و فــردا بهــتر از امــروز
اسلاید 30: مشخصات انسان بهره ور( با سطح بهره وری بالا )دارای نگرش مثبت خلاق ونوآور ( پیشنهادات و ایده های خوبی ارائه می کند)انعطاف پذیری ادراکتوسعه طلب / توسعه یابدارای اعتماد بنفس و شهامت در سطح بالاعلاقهند وافر به آموزش و یادگیری و کسب تجربهسلامت روانیکنجکاو و جستجوگردقت و حساسیت نسب به محیط و تغییرات آن ( بویژه نسبت به مواردی که در نظر دیگران عادی به نظر می رسد)دارای روحیه انتقادی و عدم رضایت از وضع موجوددلگرمی و امید به آیندهپیش قدم در قبول مسئولیت و رویارویی با مسائلقدرت جلب حس اعتماد و اطمینان دیگرانعادت به تفکر قبل از عملتوجه و تمرکز برعوامل قابل کمترل بجای بزرگ کردن عوامل غیر قابل کنترلاستفاده مؤثر ازمانانگیزش و نگرش درست نسبت به گار دارا بودن روابط خوب با دیگران
اسلاید 31: مشخصات سازمان با سطح بهره وری بالا1ـ تشویق کارکنان به استفاده از قوه خلاقیت و نوآوری2ـ حمایت از عملکرد مناسب با بهره وری بالا و توجه به نتایج آن 3ـ فرا هم کردن زمینه دانش افزایی ، یادگیری و بهبود مستمر4ـ تقویت روحیه کار ، تلاش و توسعه یابی5ـ ترغیب ریسک پذیری6ـ تقویت اعتماد بنفس درکارکنان7ـ روابط مطلوب و مبتنی براحترام متقابل8ـ انتقاد پذیری و پذیرش اشتباه9ـ بها دادن به نظم و آراستگی محیط کار10ـ دادو ستد اطلاعات و تجربه بین اعضاء سازمان11ـ قراردادن بهره وری در مرکز ثقل ( محور) کلیه تصمیمات مدیریت12ـ سعی در کمک به حل مشکلات بجای انتقال هرچه زودتر آن به دیگران ( روحیه دلسوزی در کار)13ـ تفکر و دیدگاه فرآیندی به جای دیدگاه وظیفه ای14ـ مشتری مداری ( محوری )15ـ انطباق دانش ، تخصص و تجربه افراد با وظایف وشغل محوله16ـ عدم تداخل مسئولیتها ووظایف17ـ ارائه پیشنهادهای زیاد توسط کارکنان ( جلب مشارکت کارکنان )18ـ تشکیل جلسات همفکری و همکاری19ـ انعطاف پذیری روش ها و سیستم ها20ـ اهداف تعریف و مدون شده برای کل سازمان و واحدهای آن
اسلاید 32: اقدامات مدیریتی مهم برای بهبود بهره وری1ـ تعیین اهداف درست و منطقی و الویت بندی آنها2ـ برنامه ریزی برای استفاده کامل از مجموع منابع قابل دسترس3ـ تعیین معیارهای عملکرد سطح بالا4ـ سرمایه گذاری برای توسعه سازمان در ابعاد مختلف مبتنی بر نتایج تحقیقات و ارزیابی های علمی و جامع5ـ سعی در حـذف موانـع ، تنگناها ، مقـررات ناکـارآمد و حـل مشکلات فراراه بهبود و ارتقاء بهره وری6ـ تاکید و تمرکز متعادل وعقلایی بربخش های مختلف سازمان( عدم افراط و تفریط دراین زمینه)7ـ هماهنگی وایجاد ارتباطات مناسب افقی و عمودی در سـازمان برای کمک به هم افزایی واحـدهای مختلـف در جـهت تحقـق اهداف سازمان 8ـ نظارت بر کیفیت و کمیـت فعـالیت هـا بـا توجـه به اهـداف تعیین شده از طریق نظام های سنجش واندازه گیری ارزیابی اثر بخشی ساختار سازمان ،روش های انجام کـار ، سیستم هـا، خط مشی ها ورویه ها ی بکار گرفته شده9ـ ایجاد فضا و جو سازمانی مناسب برای رشد و توسعه حرکت بهره وری
اسلاید 33: متعهد شوید مـارپیـچ صعـودی رشـدبیاموزید متعهد شوید بیاموزید متعهد شوید بیاموزید متعهد شوید بیاموزید متعهد شوید بیاموزید انجام دهیدانجام دهیدانجام دهیدانجام دهیدانجام دهیدزمــان
اسلاید 34: عوامل بهره وري نيروي انسانيماشين آلاتمواد اوليهسرمايه
اسلاید 35: دلايل هدر رفتن موادكاركنان ريخت و پاشهاصدمه ديدن در حين نقل و انتقالكاهش ( دزدي) اسراف / تخريبمديريت شرايط بد نگهداري كيفيت ضعيف مواد مواد نادرست طراحي محصول
اسلاید 36: دلايل ضايع شدن موادتنظيم نبودن دستگاهآلودگياستفاده نادرست اپراتورهاي تعليم نديدهدشواربودن فرآيندطراحي ضعيف فرآيند
اسلاید 37: ديگر طبقه بندي هاي مفيدديگر طبقه بنديهاي ممكن براي عوامل بهره وري در بسياري از موارد مفيد هستند. مثلا:- عوامل مثبت بهره وري؛ و- عوامل منفي (كه اغلب «موانع بهره وري» ناميده مي شوند.)چنين دسته بندي هايي مي توانند مفيد باشند. چراكه برخي رويكردهاي مديريتي طرفدار ترويج و تقويت تاثير عوامل مثبت(نظير علاقمندي، اشتياق، امكان دستيابي به تكنولوژي ، وغيره) و حذف يا كاهش تاثير موانع بهره وري (همچون مقاومت دربرابر تغيير، به مخاطره افتادن ايمني، ضعف روحيه، كمبود نيروي انساني ماهر، وغيره) هستند.
اسلاید 38: موانع/مشكلات بحراني، موثر در بهبود بهره وري (مثال از هندوستان)صنايع تحت كنترل افراد يك خانواده كه به كسب درآمدهاي آسان منجر مي شود.برخي بخش ها داراي بازار انحصاري و برخي به شدت رقابتي هستند.نامنظم و غيرقابل پيش بيني بودن دريافت سفارشهانبودفرهنگ بهره وري /كيفيتكمبود نقدينگي و توسعه نامناسب تكنولوژي سطح پايين انطباق با استانداردها و مقرراتعدم تشويق اتوماسيوناولويت پايين بازاريابي و فعاليتهاي تجاري؛ ضعف خدمات پس از فروشپيچيدگي دست وپاگير بودن سياستها، قوانين و مقررات دولتي
اسلاید 39: موانع/مشكلات بحراني، موثر در بهبود بهره وري (ادامه):بهره برداري ضعيف،قديمي بودن كارخانه و ماشين آلاتنيروي انساني مازاد و كمبود كارگران ماهرتوسعه نامناسب منابع انساني، اولويت پايين براي توسعه مهارت فنيروابط صنعتي ضعيف كه منجر به عدم انضباط، رويارويي بااتحاديه، مداخله سياسي و بيروني و عدم مشاركت كاركنان مي شود.مخالفت اتحاديه هاي تجاري با بهره وري بيشتر به دليل ترس از دست دادن شغلپيچيدگي ساختار سازماني و عدم وضوح وظايف و مسئوليتها
اسلاید 40: بهره وري و كيفيت زندگي كاري :پيشبرد هنجارهاي مشخص و استانداردهاي كار براي بهبود كيفيت زندگي كاري، بدون در نظر گرفتن رقابت پذيري و بهره وري نهادهاي اقتصادي به هزينه هاي اضافي اغلب بازدارنده اي منجر مي شود كه به كاهش رقابت مي انجامد. اين مسئله، به نوبه خود، به تباهي شرايط كاري، خاتمه عمر مؤسسه وازبين رفتن شغل منتهي مي شود. اين نكته، به خصوص در مورد كشورهاي در حال توسعه و اقتصادهاي در حال گذار صدق مي كند.اگر ثابت شود كه بكارگيري استانداردهاي معين به بهره وري بهتر كار منجرخواهد شد، كاركنان مشتاقانه تر و داوطلبانه تر اين استانداردها را مي پذيرند. همچنين رشد بهره وري چارچوب مالي صحيح تري براي استفاده از استانداردهاي كاري كه طالب بيشتري داشته باشند، ايجاد مي كند؛ بدون آنكه بر رقابت خدشه اي وارد شود.
اسلاید 41: كيفيت زندگي كاري : اين مفهوم باز و گسترده شامل عوامل مرتبط با كار است كه بر تعهد به كار تاثير مي گذارد . در واقع ، كيفيت زندگي كاري بيانگر ميزان ارضاي نيازهاي مهم كاركنان از طريق كار در سازمان است . هنگامي كه رضايت بالاست ،تعهد به گروه و اهداف سازماني نيز بالاست .
اسلاید 42: برخي از ابعاد كيفيت زندگي كاري عبارتست از : امنيت: رهايي از نگرانيهاي روحي و جسمي ، داشتن ايمني ، درآمد مناسب و آينده شغلي انصاف : پرداخت منصفانه يا پرداخت متناسب با عملكرد احساس شخصيت : ميزاني است كه كار موجب رشد توانايي هاي فردي مي شود، به عنوان مثال تداوم يادگيري ، استقلال و استفاده كامل از مهارتها آزادي همراه با مسئوليت : ميزاني است كه به ديدگاه افراد در تصميم گيري توجه مي شود و افراد داراي قدرت اعمال نظر و كنترل بركار خود مي گردند .
اسلاید 43: وروديمحسوسنامحسوسفرآيندخروجيكار چگونه سازماندهي شده است؟افتصاديانسانيهزينه هاي اجتماعيتاثيرات منفيكالاها و خدمات تجربه كاركنانرضايت مشتريانرضايت مالكانرضايت كاركنانكيفيت زندگي كاريرابطه بين بهره وري و كيفيت زندگي كاري
اسلاید 44: بهبود کیفیت زندگی ارتقای استاندارد زندگیافزایش تولید ناخالص داخلیافزایش اشتغالافزایش سرمایه گذاریتوسعه اقتصادي با ايجاد ظرفيتهاي جديد
اسلاید 45: بهبود کیفیت زندگیارتقای بهره وری کل عواملارتقای استاندارد زندگیافزایش تولید ناخالص داخلی بهبود بهره وری سرمایه بهبود بهره وری نیروی انسانیبهبود ساختارهای مدیریتی توسعه اقتصادي با ارتقای بهره وری ظرفیتهای موجود
اسلاید 46: بهبود کیفیت زندگیارتقای استاندارد زندگیافزایش تولید ناخالص داخلی بهبود بهره وری کل عواملافزایش سرمایه گذاریافزایش اشتغال بهبود بهره وری سرمایه بهبود بهره وری نیروی انسانیبهبود بهره وری ساختارهای مدیریتی توسعه اقتصادی باروش ترکیبی
اسلاید 47: فلسفه بهره وري :بهره وري نگرشي واقع گرايانه به زندگي است . يك فرهنگ است كه در آن انسان با فكر و هوشمندي خود فعاليتهايش را با ارزشها و واقعيات منطبق ساخته ، بهترين نتيجه را در جهت اهداف مادي و معنوي حاصل كند .
اسلاید 48: فلسفه بهره وري ( ادامه):انجام مطلوب تر فعاليتها و بهبود بهره وري بيش از آنكه به ابزار پيچيده سازمان و تشكيلات وسيع سيستمهاي خاص نياز داشته باشد، به اصلاح نگرش افرادنسبت به كارهاي روزمره اي كه انجام مي دهند و موشكافي هوشمندانه آنها نياز دارد.
اسلاید 49: مديريت بهره وري
اسلاید 50: مديريت بهره وري 1ـ منظور از مديريت بهره وري ، اداره كردن مجموعه فعاليتهايي است كه به منظور ارتقاي بهره وري صورت مي پذيرد . 2ـ مديريت موثر بهره وري مستلزم لحاظ داشتن دو معيار عملكرد ، يعني اثر بخشي و كارايي به طور همزمان مي باشد چرا كه تنها هنگامي مي توان سيستمي را بهره ور دانست كه در آن سيستم ، فعاليتهاي درست به صورت درستي انجام شوند . 3ـ موفقيت مديريت بهره وري وابسته است به ، برقراري تعادل ميان مديريت عملياتي و مديريت استراتژيك، چرا كه مديريت عملياتي مرتبط با كارايي و مديريت استراتژيك مرتبط با اثر بخشي مي باشد .
اسلاید 51: مديريت بهره وري :بهره وري مطلوب ترين وسيله و معيار سنجش براي مديران ، مهندسين صنايع ، اقتصاددانان و سياستمداران است و همچنين بهبود بهره وري بايستي بصورت يك راهبرد دائم در واحدهاي توليدي و خدماتي در نظر گرفته شود بدين جهت به عمـليات بهره وري نام مديريت بهره وري داده شده است .
اسلاید 52: اصول مديريت بهره وري 1ـ تلاشهاي افزايش بهره وري بايد همه جانبه و توسط تمام كاركنان انجام شود. 2ـ كوششهاي افزايش بهره وري بايد دائم و مستمر باشد .3ـ در برنامه هاي افزايش بهره وري بايد از حمايت كامل ،فعالانه ،مشهود و مشاركت مديران تمام سطوح به ويژه مديران رده بالا برخوردار باشد . 4ـ در برنامه هاي افزايش بهره وري بايد از جزء جزء دانش شغلي و خلاقيت هر چه بيشتر كاركنان ، بدون در نظر گرفتن سمت آنها بهره برداري گردد. 5ـ سازمان بايد بتواند شاخصهاي كمي سطوح بهره وري هر قسمت يا واحد را شناسايي كند .
اسلاید 53: اصول مديريت بهره وري (ادامه...)6ـ مديران بايد قادر باشند اهداف محسوس بهره وري را براي كليه بخشهاي سازمان مشخص نموده و حمايت و تاييد افراد مافوق ، پذيرش و تعهد افراد زير دست و همكاري همكاران خود را جلب كنند 7ـ بايد نظامي ايجاد كرد كه بتواند به طور پيوسته و دقيق نتايج افزايش بهره وري را نسبت به هدفهاي تعيين شده منتشركند و به طور منظم اين اطلاعات را به تمام مديران ذينفع برساند . 8ـ درجه موفقيت و تحقق هدفهاي بهره وري بايد داده اي مهم براي ارزيابي عملكرد مديريت باشد و نظام پاداش بايد به موفقيت ارتقاء بهره وري كمك كند 9ـ كاركنان خدمات فني كه هم در سنجش و افزايش بهره وري تخصص دارند و هم برنامه ها را هماهنگ مي كنند براي سازمان سودمند و لازمند 10ـ مديريت بايد قادر باشد تا عواملي را كه منجر به بهره وري پايين در سازمان مي شود شناسايي و اصلاح كند
اسلاید 54: نقش مديران مياني در فرآيند مديريت بهره وري:عوامل زير موجب تقويت و افزايش حمايت مديران مياني وسرپرستان از اين فرآيند خواهد شد : روشن ساختن انتظارات مديران ارشدآگاه نمودن آنها نسبت به ضرورت بهبود بهره وري و مديريت موثر بر افراد آموزش آنها جهت كسب مهارتهاي لازم دخالت دادن آنها در برنامه ريزيهاي اجرايي (به نحوي كه فرآيند را متعلق به خود بدانند )تخصيص امكانات موردنياز به آنها
اسلاید 55: مديريت بهره وري :مدير ارشدمدير ميانيمدير قسمتسرپرست كارگرهمانطور كه درشكل ديده مي شود هرقدر از سطوح ارشد مديريت به سطوح پايين تر حركت كنيم از سهم وظيفه بهبود كاسته شده و به سهم وظيفه رسيدگي به امور جاري افزوده مي شود. سازماني كه تمام وقت مديران ارشد آن صرف امور جاري مي شود ، شانس خود را در رقابت وداشتن فردايي مطمئن تر از دست مي دهد.بهبودامور جاري
اسلاید 56: استراتژيهاي بهره وري :مي توانيم استراتژيهاي بهبود بهره وري را به شكل زير دسته بندي كنيم : OI12345
اسلاید 57: پنج گزینه برای بهبود بهره وریبهره وری = افزایش میزان ستانده در مقابل همان مقدار دادهکاهش میزان داده در مقابل همان مقدار ستانده افزایش میزان ستانده و کاهش میزان دادهافزایش میزان ستانده با سرعت و نرخ بیشتری نسبت به افزایش داده کاهش میزان ستانده با سرعت و نرخ کمتری نسبت به کاهش داده ستاندهداده
اسلاید 58: ProfitResource AllocationProduct VolumeProductivityPrice Recovery +=
اسلاید 59: بهبود بهره وري كاري براي متخصصان نيست بلكه بايد بخشي از همه كارهاي سازمان و به نوعي فرهنگ سازماني باشد .
اسلاید 60: كوهني گوشي ( موسس مركز بهره وري ژاپن) :بهره وري هدفي است كه از طريق بهسازي مستمر تجهيزات مادي و نيروي انساني قابل حصول است . معني كلمه بهره وري در زبان ژاپني عبارتست از « نگرش وبينش قلبي » .از نظر ژاپني ها،احساس نياز و تلاش براي دستيابي به بهره وري بالاتر ،نگرشي ذهني است كه به اقدام عمل منجر مي شودو نتيجه آن ، بهبود محسوس و مزاياي آشكار براي همگان است .
اسلاید 61: هدف بهره وري : هدف بهره وري عبارتست از به حداكثر رسانيدن استفاده از منابع نيروي انساني ،تسهيلات و غيره بطريق عملي و با كاهش هزينه هاي توليد ، گسترش بازار ،افزايش اشتغال ،كوشش براي افزايش دستمزدهاي واقعي و بهبود معيارهاي زندگي آنگونه كه بنفع كاركنان ، مديران و مصرف كنندگان باشد و خلاصه اينكه بهره وري نگرشي فرهنگي است كه در آن انسان فعاليتهاي خود را هوشمندانه ، خردمندانه انجام مي دهد تا بهترين نتيجه را در جهت اهداف مادي و معنوي بدست آورد .
اسلاید 62: چرخه دمينگاقدامطرحريزيانجامبررسيPDCAهريك از استراتــژيهاي فوق بر اساس مدلــهاي استراتژيك سازمان مي تواند راهبردي براي فعاليتهاي عملياتي بر اساس چرخه مشهور ادوارد دمينگ در شكل زير باشد .
اسلاید 63: اقدامات مدیریتی مهم برای بهبود بهره وری1ـ تعیین اهداف درست و منطقی و الویت بندی آنها2ـ برنامه ریزی برای استفاده کامل از مجموع منابع قابل دسترس3ـ تعیین معیارهای عملکرد سطح بالا4ـ سرمایه گذاری برای توسعه سازمان در ابعاد مختلف مبتنی بر نتایج تحقیقات و ارزیابی های علمی و جامع5ـ سعی در حـذف موانـع ، تنگناها ، مقـررات ناکـارآمد و حـل مشکلات فراراه بهبود و ارتقاء بهره وری6ـ تاکید و تمرکز متعادل وعقلایی بربخش های مختلف سازمان( عدم افراط و تفریط دراین زمینه)7ـ هماهنگی وایجاد ارتباطات مناسب افقی و عمودی در سـازمان برای کمک به هم افزایی واحـدهای مختلـف در جـهت تحقـق اهداف سازمان 8ـ نظارت بر کیفیت و کمیـت فعـالیت هـا بـا توجـه به اهـداف تعیین شده از طریق نظام های سنجش واندازه گیری ارزیابی اثر بخشی ساختار سازمان ،روش های انجام کـار ، سیستم هـا، خط مشی ها ورویه ها ی بکار گرفته شده9ـ ایجاد فضا و جو سازمانی مناسب برای رشد و توسعه حرکت بهره وری
اسلاید 64: درگذشته، برتري سازماني را توانايي شركت در اين موارد مي دانستند:الف) سرمايه گذاري كافي و قابل توجه در تكنولوژي نو يا توسعه يافته براي به دست آوردن سود از صرفه هاي اقتصادي مقياس و دامنه.ب) سرمايه گذاري بسيار در توزيع و بازاريابي توليدات ويزه.ج) تشكيل گروه هاي مديريت كه بتوانند توليد و توزيع را هماهنگ كنند.
اسلاید 65: اين عوامل بقاي شركتها را در بازارهاي جديد حال و در اينده تضمين مي كنند:1- توانايي شركت در تشخيص نيازهاي آينده بازار و توسعه تكنولوژي مناسب از طريق رويكردهاي تلفيقي2- توانايي شركت در توسعه و ارائه كالاها و خدمات جديد با كيفيت بهتر و در زماني كمتر از رقباي خود و با بهايي كمتر3- بينش تصميم گيرنده ها در پذيرفتن مخاطره4- توانايي ايجاد تعامل انساني بهينه بين تكنولوژي سخت افزاري و نرم افزاري: باحداكثر توجه به احترام افراد و توانايي هاي بالقوه كارگران5- توانايي بهبود كيفيت محيط كار، شامل روابط هماهنگ و همكاري بين مديريت و نيروي كار، براي ايجاد انگيزه در مديران و كارگران براي به حداكثر رساندن نهاده فكري و ستادۀ فيزيكي خود.
اسلاید 66: بهره وري سازماني بهره وري سازماني مشخص مي كند كه يك سازمان چقدر خوب و يا چقدر بد از منابعي كه در اختيار دارد (انسان، سرمايه، ماشين، مواد ، تكنولوژي) براي رسيدن به اهداف (توليد خدمت يا كالا) استافده مي كند. از آنجا كه مهمترين عامل ارتقاء بهره وري اعمال مديريت مناسب براي تعامل بهينه عناصر سيستم است ، نوع مباحث و موضوعات مطروحه در باب بهره وري سازماني ، مباحث مديريتي هستند
اسلاید 67: تعريف مناسب بهره وري در سازمانتعريف كلاسيك بهره وري از زاويه يك رويكرد جامع ارتقاء بهره وري نيز ممكن است منجر به اقدامات اشتباه شود . اين تعريف شايد در رويكرد سيستم محوري ارتقا ي بهره وري جامع موثر باشد ، اما قطعا در رويكرد انسان محوري آن منجر به يافتن راه حلهاي اصولي و جامع نخواهد شد. اگر بخواهيم اين دو تعريف را در هم ادغام كنيم و بهره وري را به گونه اي طرح كنيم كه ضمن جامعيت و گستردگي تعريف كلاسيك، از روشني و صراحت تعريف انسان محوري نيز بهره اي داشته باشد ، مي توانيم بگوئيم در يك سازمان :
اسلاید 68: تعريف مناسب بهره وري در سازمان ” بهره وري ديدگاهي است كه همواره سعي دارد وضعيت امروز سازمان را از نظر كميت توليد( استفاده از ظرفيت )، كيفيت ، هزينه ، ايمني و يا انگيزه كاركنان بهتر از ديروز و وضعيت فردايش را بهتر از امروز كند “ . بديهي است براي اينكه ديدگاه بالا را عملا باور كنيم ، نيازمند نظام و سيستم هستيم
اسلاید 69: در هر حرفه اي كه هستنيد نه اجازه دهيد كه به بدبيني هاي بي حاصل آلوده شويد و نه بگذاريد كه بعضي لحظات تاسف بار كه براي هر ملتي پيش مي آيد شما را به ياس و نااميدي بكشاند . درآرامش حاكم بر آزمايشگاهها و كتابخانه ها و سازمان هايتان كار و زندگي كنيد و نخست از خود بپرسيد : براي يادگيري و خود آموزي چه كرده ام ؟ « سپس همچنان كه پيش مي رويد بپرسيد من براي كشورم چه كرده ام ؟» اين پرسش را آنقدر ادامه دهيد تا به اين احساس شادي بخش و هيجان انگيز برسيد كه شايد سهم كوچكي در پيشرفت و اعتلاي بشريت داشته ايد . اما هر پاداشي كه منطق زندگي به تلاشهايمان بدهد يا ندهد ، هنگامي كه به پايان تلاشهايمان نزديك مي شويم هركداممان بايد حق آنرا داشته باشيم كه با صداي بلند بگوييم : « من آنچه در توان داشته ام انجام داده ام »لويي پاستور
اسلاید 70: مشاركت كاركنان:قدرت واقعي مشاركت كاركنان ، در توانايي آنها براي ايجاد تغيير فرهنگي - از طريق ترويج يك سبك مديريت مشاركتي تر در يك سازمان - نهفته است . مديريت مشاركتي ، با دواير كيفيت يا هر روش مشاركتي خاص ديگر ، يكسان نيست ؛ بلكه همانگونه كه «دوچ لندن » معتقد است : «… مديريت مشاركتي ، مجموعه اي از ايده هاي سازمان يافته در مورد نحوه مديريت يك موسسه اقتصادي مدرن و مترقي ميباشد . »
اسلاید 71: مشاركت كاركنان:از آنجا كه فرآيند مشاركت كاركنان ،بزرگترين تغيير در ساختار سازمان به شمار مي رود ، تدوين يك استراتژي موثر تغيير براي مشاركت كاركنان ، جهت موفقيت در اين امر ، اهميت حياتي دارد . يك استراتژي تغيير ، شامل مراحل مختلف زيراست : 1- آگاهي مديريت و سرپرستي2- ارزيابي ميزان آمادگي سازمان و برنامه ريزي استراتژيك3- ارزيابي تاكتيكي و آمادگي 4- آموزش و اجرا5- ارزيابي ، اشاعه و حفظ
اسلاید 72: مباني بهره وري : - بهره وري يك باور و يك ذهنيت مثبت است .- بهره وري محصول فكري انسانهاي تغييري است نه تفسيري- بهره وري حاصل اخلاقي است كه انسان باور،علم باور و آينده باور باشد.- بهره وري يك نياز است - بهره وري از جهان بينيها، نگــرشها و كارآفــرينيها تاثير مي گيرد.- مالكيت برحق ، زيربناي بهره وري است .
اسلاید 73: ابعاد بهره وري : بهره وري را از ابعاد متفاوتي مي توان بررسي كرد.بهره وري كار ، بهره وري سرمايه ، بهره وري ماشين آلات و تجهيزات منتها اصل ،تعهد و مسئوليت انسان است كه براي ارتقاي بهره وري مي كوشد تا بهتر ، مفيدتر ، ايمن تر و راحتتر كارها انجام شود .
اسلاید 74: قلمرو بهره وري: افزايش بهره وري را در چهار قلمرو مي توان شناسايي كرد : كاهش زمان كاهش هزينه افزايش كيفيت افزايش كميت
اسلاید 75: مفاهيم ، نكات و پيامهاي بهره وري : بهره وري را مي توان هوشيارانه و آگاهانه تر كار كردن بيان كرد نه سخت تر كاركردن . اگر سازماني بخواهد به بهبود بهره وري مستمر وپايدار دست يابد بايد براي بهره وري و بهبود آن اهميت استراتژيك قايل شود وبه بهبود بهره وري به عنوان يك فرآيند مديريتي نگاه كند . چون فرآيند مديريتي ، فرآيندي مستمر ،پيوسته و پايدار بوده و هنگامي كه شكل گرفت به طور مداوم و لاينفك به عملكرد سازماني تبديل مي شود و برخلاف برنامه به يك دوره زماني خاص محدود نمي شود .
اسلاید 76: مفاهيم ، نكات و پيامهاي بهره وري(ادامه) :بهره وري قبل از اينكه به عنوان يك شاخص اقتصادي و يا عامل توسعه مطرح شود يك فرهنگ است . براي اينكه بهره وري در يك جامعه پايگاهي پيدا كرده و ماندگار شود ودرمتن عقايد وسنت هاي بومي ريشه بدواند ، بايد نه تنها به عنوان يك معيار اقتصادي صرف ، بلكه به عنوان يك انديشه و تفكر قلمداد شود .
اسلاید 77: مفهوم فرهنگفرهنگ به عنوان فلسفه محوري يك اجتماع يا يك سازمان، ارزشها و الگوهاي رفتاري اعضاي آن را شكل مي دهد. فرهنگ يك اجتماع، شبكه كلي از روابط بين انسانهاست. به اين ترتيب، فرهنگ اجتماعي، برفلسفه، ارزشها، الگوي رفتار و قوانين كاري كه مديران و كاركنان آن را رعايت مي كنند، تاثير مي گذارد.
اسلاید 78: تاثير فرهنگفرهنگ شركت، هدفهاي سازمان را به صورت محسوس و نامحسوس تعيين مي كند، مانند تبديل شدن به بهترين ارائه كننده يك كالا يا خدمت خاص در بازار، بهبود كيفيت زندگي افراد در سازمان و درنهايت، بهبود كيفيت زندگي اشخاص با عرضه بهترين كالاها يا خدمت به آنها.فرهنگ، منبع محركي قوي براي مديران جهت پيشبرد خط مشي ها و راهبردهاي مشخص در شركت است و نيز پايه اي براي تشكيل ساختار يك سازمان مي شود كه آن سازمان بتواند به هدفهاي خود دست يابد و درعين حال بقاي دراز مدت فرهنگ شركت را تضمين مي كند.
اسلاید 79: فرهنگ و بهره وريفرهنگ شركت در رابطه با بهره وري اهميت خاصي دارد، زيرا استمرار ثروت آفريني جديد را از طريق اجراي كارآمد عمليات كه ناشي از روابط كاري هماهنگ بين كارگران، كارمندان، مشتريان و فروشندگان است و نيز آميزش بهينه ساير منابع را تضمين مي كند.ازآن جا كه يك سازمان بايد در يك اجتماع با فرهنگ خاص خودش حضور داشته باشد، بايد عوامل اجتماعي مؤثر در عمليات اجرايي شركت را بررسي كنيم. بدين ترتيب، بايد تعيين كنيم كه كدام فرهنگ در شركت مي تواند هدايتگر به استمرار برتري در عملكرد بهره وري شركت باشد.
اسلاید 80: فرهنگ و بهره وري يك مثال سيستماتيك ديگر از موانع بهره وري كه تارو آن را الگوي شش نقطه ضعف و يا شش مشخصه اي رفتار سازماني ناميده است، به اين قرار است:- راهبردهاي تجاري منسوخ- ضعف هاي تكنولوژيك عمده- غفلت از توسعه منابع انساني- عدم همكاري
اسلاید 81: دیدگاه های مختلف اداره سازمان و رویکرد های ارزیابی عملکرد سازمان
اسلاید 83: آيا بهره وري همان افزايش توليد است ؟ ر اگر بخواهيم ، توليد را در يك سازمان توليدي افزايش دهيم ، چندين نكته بايد رعايت شوند :1- افزايش توليد نبايد به قيمت افزايش ضايعات تمام شود 2- افزايش توليد نبايد موجب افت كيفيت شود3-افزايش توليد نبايد موجب استهلاك زودرس تجهيزات و ماشين آلات شود 4- افزايش توليد نبايد به نيروي انساني (درحال و آينده ) زيان وارد سازد (گرچه ممكن است در شرايط حاضر به نفع آنان باشد )5- افزايش توليد نبايد موجب مصرف سريع و بي رويه مواد اوليه و در نتيجه تهديدي براي تعطيلي آينده سازمان شود6- افزايش توليد نبايد بيشتر از نياز باشد
اسلاید 84: چه انساني با چه ويژگيهايي مي تواند يك فرد بهره ور باشد؟
اسلاید 85: سه ويژگي اساسي :1- نگرش مثبت 2- خلاقيت 3- نارضايتي خلاق
اسلاید 86: چه انسانی باچه ویژگی هایی می تواند یک فرد بهره ور باشد؟سه ویژگی اساسی : الف - نگرش مثبت : درست دیدن نقص ها برای دستیابی به راههای رفع آنها وبهبود امور. بیرون راندن عوامل منفی به قسمت آخر یا بیرونی ذهن واندیشه مبتنی بر نگرش مثبت نسبت به پدیده ها ←رفع نقص و بهبود امورنگرش تنفرآمیز ، انزجار و بدبینی نسبت به پدیده ها ←ازدست دادن جریان اندیشه سازنده نسبت به آنب – خلاقیت : خلق اندیشه های نو برای تغییر و بهبود خلاصه طرز کار توانایی های فکری بشر: ــ حذف : توانایی مشاهده و بکاربردن توجه ــ ضبط : توانایی حفظ کردن و به خاطر آوردن ــ استدلال : توانایی تجزیه و تحلیل وقضاوت ــ خلاقیت : توانایی تجسم ، پیش بینی و ایجاد ایده هاج – نارضایتی خلاق : همواره از زاویه نقد وضع موجود پدیده ها رانگریستن و درجستجوی شکل برتر و بهتر آنها برآمدنشــعار : امـروز بهــتر از دیـــروز و فــردا بهــتر از امــروز
اسلاید 87: 1- نگرش مثبت درست ديدن « نقص ها » براي دستيابي به راههاي رفع آنها و بهبود امور ، بيرون راندن عوامل منفي به قسمت آخر يا بيروني ذهن و انديشه مبتني بر نگرش مثبت نسبت به پديده ها « رفع نقص و بهبود امور »نگرش تنفرآميز ، انزجار و بدبيني نسبت به پديده ها« از دست دادن جريان انديشه سازنده نسبت به آن»
اسلاید 88: 2- خلاقيت خلق انديشه هاي نو براي تغيير و بهبود خلاصه طرز كار توانايي هاي فكري بشر: حذف : توانايي مشاهده و بكاربردن توجه ضبط: توانايي حفظ كردن وبه خاطر آوردن استدلال : توانايي تجزيه و تحليل و قضاوت خلاقيت : توانايي تجسم ، پيش بيني و ايجاد ايده ها
اسلاید 89: 3- نارضايتي خلاق همواره از زاويه نقد وضع موجود پديده ها را نگريستن و در جستجوي شكل برتر و بهتر آنها برآمدن
اسلاید 90: مشخصات انسان بهره ور( با سطح بهره وري بالا)
اسلاید 91: نگرش ، دانش ، كوشش : انجام هر فعاليتي بطور طبيعي به سه عامل نگرش ، دانش و كوشش نياز دارد:نگرش : اولين شرط انجام هركار ،داشتن نظر مساعد يا نگرش مثبت نسبت به آن است . ماداميكه انسان انجام عملي را در راستاي اهداف معنوي و مادي خود مفيد تشخيص ندهد، تمايلي به انجام كار در خود احساس نمي كند و بطور طبيعي آن كار را انجام نمي دهد.
اسلاید 92: دانش: اگر فردي لزوم انجام كاري را احساس كند و متمايل به انجام آن باشد، لازم است دانش انجام كار را نيز داشته باشد. ماداميكه دانش انجام كار را نداشته باشد يا به عبارت ساده تر آن كار را بلد نباشد باز هم حصول نتيجه غير ممكن خواهد شد.كوشش: بالاخره شخصي كه نگرش مساعد نسبت به انجام كاري داشته و راه انجام آن كار را نيز مي داند، بايد كوشش كند تابه نتيجه برسد.
اسلاید 93: مشخصات انسان بهره ور( با سطح بهره وری بالا )دارای نگرش مثبت خلاق ونوآور ( پیشنهادات و ایده های خوبی ارائه می کند)انعطاف پذیری ادراکتوسعه طلب / توسعه یابدارای اعتماد بنفس و شهامت در سطح بالاعلاقهند وافر به آموزش و یادگیری و کسب تجربهسلامت روانیکنجکاو و جستجوگردقت و حساسیت نسب به محیط و تغییرات آن ( بویژه نسبت به مواردی که در نظر دیگران عادی به نظر می رسد)دارای روحیه انتقادی و عدم رضایت از وضع موجوددلگرمی و امید به آیندهپیش قدم در قبول مسئولیت و رویارویی با مسائلقدرت جلب حس اعتماد و اطمینان دیگرانعادت به تفکر قبل از عملتوجه و تمرکز برعوامل قابل کمترل بجای بزرگ کردن عوامل غیر قابل کنترلاستفاده مؤثر ازمانانگیزش و نگرش درست نسبت به گار دارا بودن روابط خوب با دیگران
اسلاید 94: مشخصات سازمان با سطح بهره وری بالا1ـ تشویق کارکنان به استفاده از قوه خلاقیت و نوآوری2ـ حمایت از عملکرد مناسب با بهره وری بالا و توجه به نتایج آن 3ـ فرا هم کردن زمینه دانش افزایی ، یادگیری و بهبود مستمر4ـ تقویت روحیه کار ، تلاش و توسعه یابی5ـ ترغیب ریسک پذیری6ـ تقویت اعتماد بنفس درکارکنان7ـ روابط مطلوب و مبتنی براحترام متقابل8ـ انتقاد پذیری و پذیرش اشتباه9ـ بها دادن به نظم و آراستگی محیط کار10ـ دادو ستد اطلاعات و تجربه بین اعضاء سازمان11ـ قراردادن بهره وری در مرکز ثقل ( محور) کلیه تصمیمات مدیریت12ـ سعی در کمک به حل مشکلات بجای انتقال هرچه زودتر آن به دیگران ( روحیه دلسوزی در کار)13ـ تفکر و دیدگاه فرآیندی به جای دیدگاه وظیفه ای14ـ مشتری مداری ( محوری )15ـ انطباق دانش ، تخصص و تجربه افراد با وظایف وشغل محوله16ـ عدم تداخل مسئولیتها ووظایف17ـ ارائه پیشنهادهای زیاد توسط کارکنان ( جلب مشارکت کارکنان )18ـ تشکیل جلسات همفکری و همکاری19ـ انعطاف پذیری روش ها و سیستم ها20ـ اهداف تعریف و مدون شده برای کل سازمان و واحدهای آن
اسلاید 95: PRODUCTIVITY is a SYNERGISTIC PROCESS* Synergism is the combining of parts or factors in a process that its operating whole is quite different from a simple sum or addition of the parts
اسلاید 96: بهره وري به تعبير كلي، معيار سنجش اين است كه مصرف منابع به عنوان ورودي (نهاده) براي توليد ، خروجي (ستانده) محصولات و خدمات با كيفيت مورد نياز جامعه ، در دراز مدت، چقدر مؤثر و كارآمد است.
اسلاید 97: عوامل موثر بر بهره وریعوامل داخلیعوامل خارجیعوامل ستاندهعوامل فرآیندعوامل دادهسیاست دولتمنابعتغییرات چرخه وساختار کسب و کارحجم محصولترکیب محصولقیمت محصولکیفیت محصولنوآوری درطرح محصولبسته بندی خدمات پس از فروشزمان تحویلدردسترس بودن محصول به هنگام نیاز مشتریسیستم های گارانتی و وارانتیسهم بازار و نفوذ آنمنزلت شرکت در ذهن مشتری • نیروی کار: انگیزش ، آموزش ، ترفیع ، روابط کاری • طراحی محصول • تکنولوژی • بکارگیری ، نگهداری و توسعه تجهیزات• مواد اولیه وانرژی• روشهای کار• بازخور : اندازه گیری و تحلیل• سیستم سازمان و شیوه مدیریت • سرمایه ، کارخانه و تجهیزات جدید• مواد و انرژی• تکنولوژی و دانش فنی• نیروی انسانی جدید •سیاستهای تعدیل ساختاری•سیاستهای بهره وری•سیاستهای چرخه کسب و کار•مقررات محیط زیست•سیاستهای مالی و مالیاتی•آموزش و تحصیلات نیروی انسانی • نیروی انسانی عرضه و تقاضاتحصیلات انعطاف پذیری تغییر پذیری • زمینقـــابلیت دسترسیقیمت• مواد وانرژی• دسترسی به منابع مالی و تسهیلات●شرایط کسب و کار ، رقابت• تغییرات ساختاری بخشی•تغییرات ساختـارهای سرمایه ای• اقتصاد اندازه ( مقیاس )• تغییرات جمعیتی• تغییرات اجتماعی
اسلاید 98: عوامل بيروني و درونياين طبقه بندي بيشترين عموميت را دارد، و درآن عوامل به دو دسته تقسيم مي شوند: دسته اول، عواملي هستند كه مديريت مؤسسه قادر نيست در كوتاه مدت آنها را تحت كنترل درآورد و يا برآنها تاثير بگذارد(عوامل برونسازماني) و دسته دوم عواملي هستند كه تحت كنترل مديريت مؤسسه بوده و بايد تحت تاثير آن باشند.(عوامل درونسازماني)
اسلاید 99: عوامل بيروني بهره وريدولت و زيرساخت هامنابعچرخه كسب وكار و تغييرات ساختاريسازمانهاي غيردولتي و جنبش هاي اجتماعي
اسلاید 100: تمرينفهرستي از مهمترين عوامل بيروني و دروني را كه مي توانند بر عملكرد بهره وري سازمانتان تاثير بگذارند تهيه و آنها را برحسب اولويت ( ابتدا موثرترين عامل و دست آخر كم اثرترين آنها) مرتب كنيد. از آنها با همكارانتان بحث كنيد، و پيشنهادهايي در مورد نحوه تاثير بر آنها درجهت منافع شركتتان ارائه دهيد.
اسلاید 101: عوامل مربوط به نهادهمهم ترين عوامل نهاده اي بهره وري را مي توان به ترتيب زير گروه بندي كرد:- سرمايه، كارخانه و تجهيزات- فن آوري(تكنولوژي) و دانش فني- مواد و انرژي- طراحي محصول- كاركنان
اسلاید 102: سرمايه ، كارخانه و تجهيزاتاين عوامل حجم و ساختار سرمايه گذاري انجام شده در كارخانه وتجهيزات ونيز انتخاب فرايند توليدي/فني مناسب، بادرنظرگرفتن سطح نوآوري، هزينه ها، كيفيت وقابليت اطمينان و مسلما تكنولوژي مناسب را دربر مي گيرند.وظيفه مديريت شركت اين است كه كالاهاي سرمايه اي موجود در بازار را مورد بررسي قرار داده و با تحليل و توجيه مناسب، هزينه ها را به حداقل و بازگشت سرمايه را به حداكثر برساند. اين روند، درعمل به معناي بهره وري سرمايه است.
اسلاید 103: مواد و انرژيبهبود بهره وري تا حدود زيادي به انتخاب بهينه مواد(حتي پيش از استفاده از آنها در فرايند توليد) نيز بستگي دارد. بهره مواد(ستانده به ازاي هر واحد مواد يا انرژي مورد استفاده) به انتخاب مواد صحيح، حجم و تركيب آنها و نيز كيفيت و قيمت آنها در بازار وابسته است.مديراني كه با تدارك مواد و انرژي سروكار دارند، بايد توجه خاصي به روابط قراردادي درازمدت با عرضه كنندگان، حفظ تداوم كار با عرضه كنندگان، توسعه منابع گزينه اي جديد عرضه و جايگزيني واردات مبذول دارند.
اسلاید 104: فناوري و دانش فنيفن آوري، دانش فني و ساير اطلاعاتي كه قابل خريد در بازار است نيز بايد به عنوان يك عامل نهاده اي درنظر گرفته شود، از اين رو هر كاهش هزينه منطقي در اين جهت، در بهبود بهره وري مؤثر است. در انتخاب فن آوري، معيارهاي بسياري بايد درنظر گرفته شود، اما عمومي ترين و مهم ترين آنها عبارتند از: جنبه هاي هزينه/سود؛ سازگاري با محيط زيست؛ قابليت دستيابي به تجهيزاتبراي فن آوري برگزيده؛ وانتظارات توليد انبوه/منفرد.نوآوري تكنولوژي منبع مهمي را براي بهره وري بيشتر تشكيل مي دهد.
اسلاید 105: طراحي محصولدرواقع مي توان طراحي محصول را عامل بهره وري در تمامي مراحل توليد(نهاده-فرايند-ستانده) درنظر گرفت. اگر طراحي محصول بر عهده شركت توليد كننده اي است؛ بايد آن را به عنوان يك عامل فرايندي درنظرگرفت. اما اگر طراحي از بازار خريده مي شود(مثلا تحت ليسانس) بايد آن را به عنوان يك عامل نهاده اي، نظير هر منبع ديگري كه از خارج خريداري مي شود، تصور كرد. به عنوان نهاده، بسيار اهميت دارد كه طراحي محصول اين اطمينان را ايجاد مي كند كه مي تواند با استفاده از حداقل نيروي انساني و سرمايه ممكن توليد شود.
اسلاید 106: اگر طراحان بتوانند در مرحله طراحي به شكل حرفه اي در مورد تاثير طراحي بر هزينه هاي نهاده اي و فرايندي بينديشند، مي توانند نقش بسيار در بهبود بهره وري داشته باشند.
اسلاید 107: عوامل مربوط به فرايندمهمترين عوامل بهره وري كه به مرحله فرايند مربوط مي شود عبارتند از:- كاركنان (كارگران، متخصصان و مديران)- طراحي محصول- فن آوري- كارخانه و تجهيزات- مواد و انرژي- روشهاي كار- شيوه هاي سازماني و مديريتي
اسلاید 108: كاركنانعامل انساني بهبود بهره وري در مرحله فرايند همواره به توسعه و استفاده مؤثر از منابع انساني اشاره دارد. به عنوان مثال در يك تشكيلات اقتصادي كارگران مي توانند خواسته يا ناخواسته به ترتيب زير بر زمان انجام عمليات تاثير بگذارند:- غيبت و تاخير- حوادث و مخاطرات شغلي- انگيزه- روابط صنعتي- آموزش
اسلاید 109: استفاده مؤثر از نيروي انساني دو جنبه مهم دارد:1- پشتكار: پشتكار عبارت است از درجه اتصال كاركنان به شغل خود؛ كارگران نه تنها از نظر توانمندي بلكه به لحاظ اراده كار كردن نيز باهم تفاوت دارند. اين موضوع با يكي از قوانين رفتاري توضيح داده مي شود : انگيزه(يا قصد انجام) چه ارضاء شود و چه از ارضاء آن جلوگيري شود كاهش مي يابد. به عنوان مثال، كارگران ممكن است كارشان را بدون تلاش زياد انجام دهند(بي انگيزه)، اما حتي اگر با تمام ظرفيت كار كنند، ارضاء نشوند( جلوگيري ار ارضاء انگيزه)2- اثربخشي(تاثير): اثربخشي عبارت است از مقدار نتايج مطلوب در ستانده و كيفيت كه در اثر تلاش انسان به دست آيد. اين امر تابعي است از روشها، فنون، مهارت كاركنان، دانش، رفتار و شايستگي ها _توان انجام_ توان انجام يك كار بهره وري را مي توان با آموزش و توسعه، گردش شغل و كاريابي، ارتقاي شغلي(ترفيع) و طرح مشاغل بهبود بخشيد.
اسلاید 110: مواد و انرژييك عامل بسيار مهم بهره وري، مواد و انرژي است. ضايعات مواد خام در اغلب موارد به طور متوسط حدود 40 درصد كل هزينه توليد ملي را تشكيل مي دهد. اگر انرژي را نيز به حساب آوريم، اين عدد تا حد زيادي اقزايش مي يابد؛ به طوري كه اغلب آن را به عنوان بزرگترين بخش هزينه در نظر مي گيرند. عملكرد ضعيف و فضاي نامناسب انبار مي تواند مشكل جابجاي مواد را تشديد كند و منجر به حركات اضافي شود.حتي تلاشهاي كوچك براي كاهش مصرف مواد و انرژي مي تواند نتايج قابل توجهي بهمراه آورد. اين منابع اساسي بهره وري، هم مواد خام و هم مواد غير مستقيم (مواد شيميايي فرآوري شده، مواد روغن كاري، سوخت، قطعات يدكي، مواد مهندسي، مواد بسته بندي) هردو را شامل مي شوند.
اسلاید 111: براي برنامه ريزي و استفاده مؤثر از مواد و انرژي مي توان چند روش زير را پيشنهاد كرد:- حصول اطمينان نسبت به اينكه فرايند مورد استفاده بهترين فرايند ممكن است؛- حصول اطمينان نسبت به اينكه اپراتورها به طور مناسب آموزش ديده و داراي انگيزه شده اند؛- حصول اطمينان نسبت به جابجايي و انبارداري مناسب در تمامي مراحل، از مواد خام تا محصول تمام شده، حذف تمامي موارد جابجايي و حمل ونقل غيرضروري؛- حصول اطمينان نسبت به دسته بندي مناسب به منظور جلوگيري از خسارت ديدن در جريان انتقال به مشتري؛- حصول اطمينان نسبت به استفاده مناسب از قراضه و ساير ضايعات مواد؛- حصول اطمينان نسبت به كوتاه ترين زمان انجام كار؛- حصول اطمينان نسبت به حداقل مواد خام و كار در جريان فرايند؛- بهسازي مواد با فراوري و پردازش اوليه به منظور استفاده بهتر از آنها در فرايند اصلي
اسلاید 112: روشهاي كارروشهاي اصلاح شده كار، به ويژه در اقتصادهايي كه سرمايه نادر است يا در جايي كه فن آوري در حد متوسط قرار داردو جايي كه روشهاي كاربر نقش اصلي را دارند، نويد بخش ترين عرصه براي بهبود بهره وري هستند.حجم(محتواي) كاراضافي؛ استفاده غير مؤثر از زمان، و درنتيجه هزينه هاي بالاتر مي تواند از روشهاي ضعيف اجراي عمليات ناشي شود كه تحركات غيرضروري افراد يا مواد است.به طور مشابه استفاده غيرمؤثر از زمان نيز مي تواند حاصل روشهاي نامناسب جابجايي، نگهداري ضعيف(كه منجر به توقف هاي مكرر مي شود) و يا كنترل ضعيف صورت اموال (كه منجر به تاخيرات ناشي از فقدان مواد يا قطعات و نتيجتا هزينها هاي بالاتر درنتيجه اضافه موجودي انبار مي شود) باشد.
اسلاید 113: مشكلات ناشي از روشهاي كار:- ضعف جانمايي و استفاده از فضا- جابجايي نامناسب مواد- توقف هاي مكرر به واسطه تغيير توليد از محصولي به محصول ديگر- روشهاي غير مؤثر كار- طرح و كنترل ضعيف صورت اموال- توقف هاي مكرر ماشين آلات و تجهيزات
اسلاید 114: بازخوردبه طوركلي، بازخورد عبارت است از اطلاعات راجع به رابطه متقابل ميان نهاده و ستانده در يك تشكيلات اقتصادي و محيط ملي(يا بين المللي)، به عبارت ديگر بازخورد نشان مي دهد كه چگونه يك جامعه كميت و كيفيت محصول را ارزيابي مي كند؛ چقدر حاضر است براي آن بپردازد؛ و ازسوي ديگر بابت نهاده هاي اصلي (نيروي كار و سرمايه) كه جامعه براي يك تشكيلات اقتصادي تدارك مي كند، چقدر مي خواهد دريافت كند.از اين نظر، بازخورد مي تواند سنجه بهره وري درنظر گرفته شود. ما در سطح تشكيلات اقتصادي به اندازه گيري روابط متقابل ميان هزينه هاي نهاده و ستانده نياز داريم.
اسلاید 115: بهره وری نیروی انسانیعملکرد شغلی فردتوانائیدانش و مهارتآموزش، تجربه، علایقفشار گروه روحیه گروهشیوه رهبریجو سازمانی و گروههای غیر رسمیاخلاق کارنیازها، آرمان ها، ارزش ها، باورها، مشوق هاانگیزشساختار اجتماعی ( فرهنگی ) شرایط اقتصادی موقعیت سیاسیبی اعتمادی/ اعتماد متقابلبی انصافی و تبعیض/ عدالت احساس محرومیت/ رفاه و آسایشجو اجتماعیسطح توسعه یافتگیمدل مفهومی عوامل مهم مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی
اسلاید 116: تمرينچهار گروه عوامل را تعيين و فهرست نماييد: عوامل مربوط به نهاده، مربوط يه فرايند، مربوط به ستانده، و مربوط به بازخورد؛ آنها را برحسب اولويت فهرست كنيد.
اسلاید 117: ديدگاهارزشهاانگيزهدانش و مهارتكالاها و خدماتديدگاه ، ارزشها و سبك مديريت مدلهاي سازمانيفرهنگ كارروشهاي كارفناوريثبات سياسياستانداردهاو تعاريف بين الملليهنجارهاي اجتماعي و فرهنگيزيرشاخه هاتوسعه فناوريسياستهاي سرمايه گذاري و اقتصادياتحادهاي دوجانبه و چندجانبهسياستهاي فناورانهروندهاي اقتصاديعوامل سازمانيعوامل فرديعوامل در سطح بين الملليعوامل درسطح مليعواملموثر بر بهره وري
اسلاید 118: عوامل موثر بر بهره وري يك سازمان دسته اول از اين عوامل به ويژگيهاي سيستم و نظام آن سازمان مربوط مي شود. مانند :فن آوري تجهيزات ، ماشين آلات ، مواد اوليه، انرژي ، روشهاي برنامه ريزي ، ابزارهاي مديريت علمي و ...
اسلاید 119: مشخصات سازمان با سطح بهره وری بالا1ـ تشویق کارکنان به استفاده از قوه خلاقیت و نوآوری2ـ حمایت از عملکرد مناسب با بهره وری بالا و توجه به نتایج آن 3ـ فرا هم کردن زمینه دانش افزایی ، یادگیری و بهبود مستمر4ـ تقویت روحیه کار ، تلاش و توسعه یابی5ـ ترغیب ریسک پذیری6ـ تقویت اعتماد بنفس درکارکنان7ـ روابط مطلوب و مبتنی براحترام متقابل8ـ انتقاد پذیری و پذیرش اشتباه9ـ بها دادن به نظم و آراستگی محیط کار10ـ دادو ستد اطلاعات و تجربه بین اعضاء سازمان11ـ قراردادن بهره وری در مرکز ثقل ( محور) کلیه تصمیمات مدیریت12ـ سعی در کمک به حل مشکلات بجای انتقال هرچه زودتر آن به دیگران ( روحیه دلسوزی در کار)13ـ تفکر و دیدگاه فرآیندی به جای دیدگاه وظیفه ای14ـ مشتری مداری ( محوری )15ـ انطباق دانش ، تخصص و تجربه افراد با وظایف وشغل محوله16ـ عدم تداخل مسئولیتها ووظایف17ـ ارائه پیشنهادهای زیاد توسط کارکنان ( جلب مشارکت کارکنان )18ـ تشکیل جلسات همفکری و همکاری19ـ انعطاف پذیری روش ها و سیستم ها20ـ اهداف تعریف و مدون شده برای کل سازمان و واحدهای آن
اسلاید 120: شاداب باشيد
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.