آشنایی با بورس و فرابورس
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
آشنایی با بورس و فرابورس
اسلاید 1: به نام خداآشنایی با بورس و فرابورس1
اسلاید 2: ارایه دهندگان :علی لندریسیدفرزاد موسویعبدالرضا ستوده2
اسلاید 3: تاریخچه واندر بورساولين بورس دنيا درشهرآنورس بلژيك ايجاد شد.3
اسلاید 4: برخي از بورسهاي مهم دنيا عبارتند از بورس نيويورك، بورس لندن، بورس استكهلم، بورس مونترال وبورس توكيو 4
اسلاید 5: 5ساختمان فعلي بورس لندن
اسلاید 6: 6ساختمان فعلي بورس نیویورک
اسلاید 7: 7ساختمان فعلي بورس توکیو
اسلاید 8: 8ساختمان فعلي بورس تهران
اسلاید 9: سابقه ايجاد بورس در ايران فکر اصلی در سال 1315تصویب در سال 1345آغاز فعالیت 1346 با ورود سهام بانك صنعت ومعدن و شركت نفت پارس فعاليت خود را آغاز نمود.9
اسلاید 10: وضعیت فعلیارزش بازار: 395.028 میلیارد ریالتعداد شرکت های پذیرفته شده: 435تعداد کارگزاران: 91تعداد تالارها: 23میانگین روزانه ارزش معاملات: 230 میلیارد ریالارزش بازار به GDP : 19 درصدابزارهای پذیرفته شده: سهام و اوراق مشارکت10
اسلاید 11: 11برابر13851376شرح14.56028ر395128ر27ارزش جاري بازار (ميليارد ريال)6.05008ر10653ر1شاخص كل1.93198/9نسبت ارزش بازار به توليد ناخالص داخلي (درصد)1.65435263تعداد شرکتهای پذیرفتهشدهوضعیت فعلی
اسلاید 12: 12آمار مقايسهای چند بورس جهان- 2006 میانگین گردش روزانه(میلیادر دلار)ارزش بازار(میلیارد دلار)ارزش کل معاملات سهام (سالانه)(میلیارد دلار)اسم بورسمیانگین گردش روزانه(میلیادر دلار)ارزش بازار(میلیارد دلار)ارزش کل معاملات سهام (سالانه)(میلیارد دلار)اسم بورس58341342كره861542121790نيويورك 517001281کانادا47386511807نزدك 31095859استراليا3037957571لندن31715832هنگكنگ2346145822توكيو0.8162222استانبول1537083853يورونكست0.4140100تايلند0.116372737آلمان 0.323575مالزی610261591ايتاليا0.02375تهران512121396سوئيس
اسلاید 13: مزاياي سرمايه گذاري در بورس نبود حد سرمايه مجاز هر فردي با هر ميزان سرمايه امکان ورود به اين بازار را خواهد داشتقابليت نقد شوندگى بالا درشرايط عادي ورود و خروج شما به اين بازار در کمتر از چند روزبازده بالاتر از منابع پربازده شناخته شده در بازارهاي مشابهتب گسترش اين بازار به عنوان عاملي ناديدني بازار امروز ايران را فرا گرفته استظرفيت هاي باز موجود ظرفيتهاي رشد فوق العاده بکر13
اسلاید 14: مزاياي ورود به بورس براي شركتها چرا شركتها براي حضور دراين بازار از خود علاقه نشان مي دهند ؟استفاده از معافيت هاي مالياتي – حداقل 10 درصدامكان افزايش سرمايه بسيار ساد ه ترانتشار اوراق قرضهبه روز رساني ارزش واقعي شرکتكسب وجهه و اعتبار14
اسلاید 15: انواع بازارها بازار كالا و خدماتبازار پولبازار سرمايه15
اسلاید 16: بورس بورس ها نیز از جمله بازارهایی است که دارایی های مختلف در آن معامله می شود، بورس ها به سه دسته تقسیم می شوند :بورس کالابورس پول های خارجیبورس اوراق بهادار16
اسلاید 17: بورس کالا بازار خرید و فروش کالاهای معین را میگویند که به طور منظم، دائم و فعال است.در بازار معمولا کالاهای خام و مواد اولیه مورد معامله قرار میگیرد. از نمونه کالاهای واسطه ی این بازار میتوان مواد خام، نفت، کاکائو، ذغال سنگ و غیره نام برد.17
اسلاید 18: بورس پول های خارجی ( ارز ) دراین بورس، پولهای کشورها مورد معامله قرار میگیرند. مانند دلار به یورو ،یورو به پوند. این بورس به صورت اسمی در کشور ما دایر نیست.18
اسلاید 19: بورس اوراق بهاداردراین بورس، دارایی های مالی مثل سهام، اوراق قرضه و اوراق مشارکت، مورد معامله قرار میگیرد. به بازار خرید فروش اوراق بهادار که به طور رسمی و دائمی در محل معین تشکیل میشود بورس اوراق بهادار گفته میشود.19
اسلاید 20: تعريف بازار بورس اوراق بهادار بورس اوراق بهادار به معناي يك بازار متشكل و رسمي سرمايه است ، كه درآن سهام شركتها و اوراق مشاركت ، تحت ضوابط و مقررات خاص، مورد معامله قرارمي گيرد.20
اسلاید 21: سهم چيست ؟ سرمايه هرشركت سهامي ، به قسمتهايي مساوي تقسيم مي شود كه به هريك از اين قسمت ها، يك سهم گفته مي شود. معمولا قيمت اسمي سهام در ايران 1000 ريال است.سهام عادي چيست؟ سهامي که شرکت ها عرضه مي کنند وسهامداران به نسبت سهام خود،مالک شرکت مي شوندسهام ممتاز چيست؟ سهامي که شرکت عرضه مي کند وسود آن مثلا اين طور گفته مي شود ۱۰ ٪از قيمت اسمي سهام21
اسلاید 22: انواع بورس کدام است ؟ بورس کالا ، بورس فلزات ، بورس کشاورزي، بورس اوراق بهادار ، بورس اسناد خزانه .دربورس افراد حقيقي و حقوقي توسط کارگزاران خود به دادوستد مي پردازند.22
اسلاید 23: تامين مالي چيست ؟ تهيه منابع مالي و وجوه براي ادامه فعاليت شركت و ايجاد و راه اندازي طرح هاي توسعه و درآمدزاي اين واحدهاي اقتصادي. تامين مالي عمدتا از طريق انتشار سهام ، فروش اوراق قرضه و وام و اعتبار صورت مي گيرد.23
اسلاید 24: ابزارهاي ويژه تامين مالي سهام عاديسهام ممتازاوراق قرضهاوراق مشاركتاوراق بهادار قابل تبديل24
اسلاید 25: اوراق مشاركت يا اوراق قرضه : اوراقي است كه سود معين دارد و صادركننده اوراق قرضه متعهد مي شود اصل پول و سود را در تاريخ معين پرداخت كند. اولين شركتي كه اقدام به انتشاراوراق مشاركت در بورس كرد شركت ايران خودرو- طرح پژوپارس- با سود 19 ٪ بود.25
اسلاید 26: سرمايه گذاري چيست ؟ منظور از سرمايه گذاري ، صرف هزينه اي مشخص به همراه پذيرفتن ريسك (احتمال خطر) مشخص يا نامشخص براي كسب سود در آينده مي باشد.26
اسلاید 27: انواع بازار سرمايه بازار اوليه : دربازاراوليه اوراق بهادار شركت ، براي اولين بار صادر شده ودر معرض مبادله قرارمي گيرند.بازار ثانويه : بازار ثانويه شامل خريداران و فروشندگان سهام و اوراق قرضه اي است كه قبلا انتشار يافته است.27
اسلاید 28: انواع ارزشها: ارزش دفتري : ارزشي كه بر روي ترازنامه ثبت مي باشد.ارزش ذاتي : ارزش يك سهم برحسب نرخ بازده سرمايه گذاري. ارزش اسمي : ارزشي كه آن را قانون تعيين مي كند(100 تومان).ارزش بازار : قيمت فروش سهام دربازار است.28
اسلاید 29: مولفه هاي اصلي بورس كدامند؟ تالاربورسكارگزاران بورسخريدار و فروشندهفهرست رسمي بورس29
اسلاید 30: تالار بورس جايي است كه كارگزاران به خريد و فروش سهام مي پردازند كه به دو بخش تالار اصلي و تالار فرعي تقسيم ميشود. همچنين براي آگاهي مردم در تالار بورس تابلويي نمايانگر قيمت لحظه اي هر سهم مي باشد.30
اسلاید 31: تالاراصلي وتالار فرعي به چه جايي گفته ميشود؟ تالار اصلي تالاري است که شرکت هايي که توانسته اند خود را با قوانين سازمان بورس وفق بدهند به آنجا راه پيدا مي کنند.تالار فرعي تالاري است که شرکت ها ابتدا در آن پذيرفته مي شوند ودرآن تالار آزمايش مي شوند اگر توانستند خود را با قوانين وفق دهند در تالار اصلي پذيرفته مي شوند.31
اسلاید 32: كارگزاران بورس شركت هايي هستند كه افراد براي خريد و فروش سهام بايد به آنها مراجعه كنند: دولتي خصوصيدرواقع كارگزاران واسطه بين سهامداران وشركت هاي حاضر در بورس مي باشند.توجه : يكه راه خريد و فروش سهام مراجعه به شركت هاي كارگزاري مي باشد.32
اسلاید 33: این سرمايه گذار است كه بايد با توجه به موارد خاصي كارگزار خود را انتخاب كند . حجم سرمايه سرمايه گذار تعداد مراجعه كنندگان به كارگزارنوع شخصيت خريدار در ارتباط با كارگزار (حقيقي يا حقوقي )رتبه كارگزار از نظر حجم خريد و فروش33
اسلاید 34: وظايف كارگزار انجام معاملهاداره حساب سرمايه گذاري اشخاصمشاوره و راهنمايي و معرفي شركت براي پذيرش در بورس34
اسلاید 35: معيارهاي انتخاب كارگزار قابليت انجام سريع سفارش مشتريداشتن اطلاعات مربوط و كافيداشتن سيستم هاي اطلاعاتي و كنترلي مناسب35
اسلاید 36: خريدار و فروشنده مي توانند افراد حقيقي و حقوقي باشند. يعني همان صاحبان سرمايه و نقدينگي ، كه مي توانند مردم عادي يا يك شركت خاص ويا حتي يك بانك خصوصي يا دولتي باشند.36
اسلاید 37: فهرست رسمي بورس شركت هايي كه قابليت معامله شدن در بورس را دارند، در اين فهرست موجود مي باشند.37
اسلاید 38: شركت هاي سهامي عام وسهامي خاص چه شركت هايي هستند؟ به شركتهايي كه سهام آنها در دست عموم مردم باشد( 51 ٪ به بالا)و كنترل شركت نيز در دست مردم باشد سهامي عام مي گويند، مثل كليه شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار.چنانچه كنترل و مالكيت شركت و تصميم گيري در اختيار افراد خاص باشد ، به آن سهامي خاص مي گويند.38
اسلاید 39: شركت هاي سرمايه گذاري چه شركت هايي هستند؟ شركت هاي سرمايه گذاري، آنهايي هستند كه واسطه گر مالي بوده و منابع مالي مورد نيازخود را از سهامدار يا سپرده گذار (بانكها) تهيه مي كنند.اين شرکتها منابع مالي موردنياز براي شرکتهاي توليدي و صنعتي را فراهم مي کنند و به اصطلاح در آنها سرمايه گذاري مي کنند. 39
اسلاید 40: سهام چه شركت هايي در بورس معامله مي شود؟ اصولا در مواقعي كه براي آغاز يك فعاليت اقتصادي سرمايه لازم در اختيار نباشد، ميتوان با ثبت يك شركت سهامي و با مشاركت افراد ديگر اين فعاليت را آغاز نمود. مرحله بعدي اعلام پذيره نويسي عمومي و جذب مابقي سرمايه شركت است .40
اسلاید 41: پذيرش در بورس اوراق بهادار شركت بايد سهامي عام باشد.شركت بايد داراي سهام عادي با نام و داراي حق راي باشد و 100 % بهاي اسمي آن پرداخت شده باشد.شركت بايد در آخرين سال مالي سود آور بوده و امكان سود آوري آن در آينده وجود داشته باشد.اساسنامه شركت بايد طوري تنظيم شده باشد كه به تشخيص هيئت پذيرش، حقوق سهامداران جز در آن محفوظ باشد.41
اسلاید 42: حداقل ضوابط و شرایط پذیرش سهام شرکت ها در سازمان بورس اوراق بهادار42
اسلاید 43: برخي موارد كه باعث حذف شدن نام شركتها از بورس مي شودمواردي از قبيل زياندهي ، عدم رعايت سياست افشاي اطلاعات مطلوب ، نبودن ميزان فعاليت و حجم داد و ستد و گردش سهام و...43
اسلاید 44: هيات مديره شركت چيست؟ مجموعه 5 تا 9 نفري را كه مسئول اداره شركت هستند هيات مديره شركت مي گويند(در شركت سهامي عام). اين افراد توسط سهامداران انتخاب مي شوند.44
اسلاید 45: سال ماليشركت ها نيز هر سال در تاريخ معيني فعاليت هاي خود را شروع مي كنند و سود خود را پيش بيني مي كنند وسال بعد در همان زمان وضعيت شركت را از لحاظ سود و زيان و...رسيدگي ميكنند.سال مالي هر شركتي ممكن است با شركت ديگر تفاوت كند. به عنوان مثال بعضي شركتها سال مالي خود را از اول فروردين شروع مي كنند و بعضي شركتها سال مالي خود را از ابتداي مهر آغاز مي كنند.45
اسلاید 46: رياست جلسات مجمع قانون براي مديريت جلسات مجمع عمومي مجموعه اي را در نظر گرفته است كه شامل رئيس جلسه، منشي و دو ناظر مي باشد. رياست جلسه بر عهده رئيس هيئت مديره خواهد بود ، مگر اينكه در اساسنامه طور ديگري مقرر كرده باشد الزامي ندارد تا منشي جزو سهامداران باشدناظران بايد ازجمله سهام داران باشند.46
اسلاید 47: آگهي دعوت دعوت كتبي براي جلسات مجمع عمومي نبايد از 10 روز كمتر باشد و نيز نبايد تا بيش از 40 روز زودتر از تاريخ برگزاري جلسه به سهام داران جلسه به سها مداران ابلاغ شود اين آگهي دعوت بايد در روزنامه كثيرالانتشار كه براي اطلاعيه هاي شركت در نظر گرفته شده به چاپ رسد. آگهي دعوت بايد شامل دستور كار و تاريخ، ساعت و مكان جلسه باشد. بهنگام حضور سهامداران در جلسه مجمع عمومي رعايت اين مقررات ضروري نيست.47
اسلاید 48: حد نصاب تشكيل جلسات مجمع حد نصاب مورد نياز چه براي جلسات مجمع عادي و يا فوق العاده بيش از 50 % از سهام جهت رأي گيري است. چنانچه در جلسه عادي در اولين دعوت به حد نصاب نرسد ، در دعوت دوم با هر تعداد از سهامداران داراي حق رأي، رسميت خواهد داشت. چنانچه در مجمع فوق العاده، در دعوت اول به حد نصاب لازم نرسد در دعوت دوم حد نصاب لازم به 1/3سهامداران داراي حق رأي كاهش خواهد يافت.48
اسلاید 49: حدنصاب اتخاذ تصميم تصميم گيري در جلسات عادي نياز به 50 % آراء بعلاوه يكي از سهام حاضر در جلسه مجمع دارد. مگر در مواقع انتخاب مديران كه اكثريت آراء ضروري است خواهد بود . تصميم گيري در مجمع عمومي فوق العاده نياز به 2/3 آراء دارندگان سهام حاضر در جلسه دارد.49
اسلاید 50: كارت ورود به جلسات مجمع (دعوتنامه) به منظور حضور در جلسات، ضروري است سهامداران از سوي شركت كارت ورود دريافت نمايند.50
اسلاید 51: جلسات سهامداران جلسات سهامداران تحت عنوان مجمع عمومي بوده و قانون سه نوع از آن را پيش بيني نموده است. اولين مورد مجمع شركاء يا مؤسسين است كه تنها براي شركتهاي سهامي عام الزامي است. دومين شكل آن مجمع عمومي عادي (يا سالانه) است كه بايد هر سال يك بار برگزار گردد.سومين مورد آن مجمع عمومي فوق العاده است كه بنا به درخواست صورت مي پذيرد.بعلاوه ، دو نوع مجمع ويژه ديگر نيز وجود دارد كه با حضور سهام داران تشكيل مي شود. يكي از آن دو مجمع خاص است كه هرگاه حقوق سهام داران ممتاز تغيير يابد بايد انجام پذيرد و ديگري مجمع عمومي فو ق العاده خاص است كه بنا به درخواست هيئت مديره ، بازرسان يا 20 % از سهام داران شركت، بهنگام نياز در قالب جلسات عادي اما در برنامه هاي غير از جلسات عادي برگزار مي گردد.51
اسلاید 52: مجمع عمومي عادي و حدود صلاحيت آن مجمع عمومي عادي صلاحيت رسيدگي به كليه امور شركت به استثناي مواردي كه در صلاحيت مجمع عمومي فوق العاده يا قانوني واگذار شده باشند را داراست ازجمله موارد مورد بررسي عبارتند از:بررسي و تأييد ترازنامه و حساب سود و زيان و ساير گزارشات ماليبررسي و تأييد گزارشهاي سالانه مديرانبررسي و تأييد گزارشهاي سالانه بازرسانانتخاب مديران (درصورت خاتمه دوره تصدي)انتخاب بازرسان اصلي بازرسان علي البدلتعيين روزنامه كثيرالانتشار كه حاوي اعلانات قانوني شركت است52
اسلاید 53: مجمع عمومي فوق العاده و حدود صلاحیت آن اين مجمع صلاحيت رسيدگي به كليه تغييراتي كه در ارتباط با اساسنامه يا سرمايه سهام يا انحلال شركت باشد را خواهد داشت. مانند تصميم براي افزايش سرمايه .53
اسلاید 54: صورتهاي مالي اگر كسي بخواهد بداند وضعيت مالي شركت چگونه است تنها راهش بررسي صورت مالي شركت است.54
اسلاید 55: صورتهاي مالي چند نوع است : ترازنامهصورتحساب سود و زيانصورت حساب سود وزيان انباشتهصورت مالي ميان دوره اي ( 6 ماهه )صورت سرمايهصورت گردش وجوه نقد55
اسلاید 56: نسبت هاي مالي به چه معناست؟ نسبت ارزش هاي به دست آمده از صورت هاي مالي شرکت که براي بررسي سلا مت شرکت وقيمت سهام آن به کار مي رود.56
اسلاید 57: نسبت هاي مالينسبت جارينسبت P/E نسبت آخرین قیمت سهام به سود هر سهم پیش از کسر مالیات.نسبت درآمد به دارايينسبت قيمت به ارزش دفترينسبت سود قبل از كسر ما ليات به فروشنسبت آني57
اسلاید 58: نسبت جارینشان دهنده قابليت نقد شوندگي دارايي هاي شركت و توانايي شركت در عمل به تعهدهای خويش است58
اسلاید 59: نسبت قیمت به درآمدP/E چیست؟ یکی از ابزارهای ارزشگذاری سهام شرکتهامخفف Price/ Earnings Ratio است. چشم انداز آینده شرکت و سود پیشبینی شده آن است.اگر شما سهامی با نسبت P/E برابر ۱۰ خریداری کنید به این معناست که ۱۰ سال طول میکشد تا شرکت کل سرمایه اولیه شما را از محل سودهای خود باز پس دهد.59
اسلاید 60: نسبت آنیبه منظور برآوردي بهتر از توانايي شركت، موجودي كالا و دیگر دارایی هایی كه قدرت نقدشوندگي كمتري دارند از دارایی های که در صورت کسر آمده است، حذف شده است.60
اسلاید 61: ارزش جاري بازارارزش بازار كل سهام منتشر شده از سوي شركت به قيمت جاري در بازار سهام61
اسلاید 62: قيمت بازار سهامآخرين قيمتي است كه طبق گزارش هاي موجود آن سهم مورد معامله قرار گرفته استسهم بازارنشان دهنده سهم يا در صد فروش محصولات آن شركت در مقايسه با كل فروش آن محصول توسط سهم توليد كنندگان است.62
اسلاید 63: اصطلاحات بورسيEPS درآمد هر سهمDPS سود نقدي هر سهمنسبت سود تقسيمي هر سهم درآمد باقي مانده بين سهامداران تقسيم نشدهسهم بازارنمادمعاملاتي باز و بسته نماد معاملاتي در تابلو بورسسهام فعال و غیر فعالبازار حساسبازار ضعيف وكم رونق به63
اسلاید 64: ا فزايش سرمايهافزایش سرمایه به روش جایزهافزایش سرمایه از محل آورده نقدیافزایش سرمایه به روش صرف سهام64
اسلاید 65: افزايش سرمايه به روش جايزهاندوخته سود سالیانه و انتقال موجودي اين حساب به حساب سرمايه و انتشار اوراق سهام جديد. چون سهامداران پولي بابت اوراق جديد پرداخت نمي نمايند اصطلاحا به آن افزايش سرمايه به روش جايزه ميگويند .65
اسلاید 66: افزايش سرمايه از محل آورده نقديبه هر سهامدار به نسبت تعداد سهام قبلي امتيازي جهت خريد سهام جديد ميدهد كه اصطلاحا به آن حق تقدم ميگويند . حداقل قيمت پس از افزايش = ( قيمت سهم قبل از افزايش + مبلغ اسمي به نسبت حق تقدم متعلقه به يك سهم ) (تعداد حق تقدمي كه به هر سهم تعلق ميگيرد + 1)66
اسلاید 67: مثالمثال : فرض كنيد شركتي با سرمايه10000 ميليون ريال منقسم به10ميليون برگه سهم افزايش سرمايه اي به ميزان 100% درنظر دارد . در اين حالت به هر يك از سهامداران ، معادل سهام قبلي شان امتياز حق تقدم تعلق ميگيرد به ازاء هر 1سهم یک سهم جديد و سهامداران پس از واريز 1000ريال براي هر حق تقدم صاحب يك سهم جديد ميگردند . قيمت سهم پس از بازگشايي ، معمولا اينگونه محاسبه ميشود كه در ارزش بازار هر يك از سهامداران از شركت مزبور تغييري حاصل نشود .فرضا اگر قيمت سهم قبل از مجمع 5000ريال بوده باشد با توجه به اينكه بابت هر سهم1000 ريال پرداخت شده دارنده هر يك سهم در گذشته اكنون داراي 2سهم ميباشد .كه هر يك از آنها داراي ارزش حدودا 3000ريال در بازار است .سوال : اگر قيمت سهم شركت قبل از مجمع 5000 ريال باشد با 50% افزایش سرمایه قیمت جدید را محاسبه کنید .67
اسلاید 68: افزايش سرمايه به روش صرف سهامشركت سهام خود را به مبلغي بيش از قيمت اسمي و از طريق پذيره نويسي بفروش رسانده و تفاوت حاصل از قيمت فروش و قيمت اسمي سهام را ، به حساب اندوخته منتقل و يا در ازاي آن سهام جديد ، به سهامداران قبلي ميدهد68
اسلاید 69: مثال بعنوان مثال فرض كنيد شركتي 10000 ميليون سرمايه دارد و تعداد برگه هاي سهام آن 10ميليون مي باشد و هر سهم اين شركت در بازار، 9000 ريال معامله مي شود و اين شركت قصد دارد، سرمايه خود را به ميزان 100 % و از طريق صرف سهام افزايش دهد . مبلغ مورد نياز براي افزايش سرمايه 10000 ميليون ريال مي باشد كه معادل 10 ميليون برگه سهام جديد است حال ، اگر فرضا اين شركت سهام جديد را به مبلغ 5000 ريال پذيره نويسي كند، با فروش 2 ميليون سهم مبلغ مورد نياز جهت افزايش سرمايه تامين مي گردد و شركت مابقي سهام جديد يعني 8 ميليون سهم را بين سهامداران قبلي تقسيم مينمايد . به عبارتي به ازاي هر 10 سهم قبلي، 8 سهم جديد ، (بدون پرداخت وجهي ) ، به سهامداران قبلي تعلق مي گيرد69
اسلاید 70: محاسبه قیمت جدید 70
اسلاید 71: مثال71؟؟؟؟؟؟؟؟
اسلاید 72: شاخص چيست ؟نماگری است که تغییرات قیمت یک یا چند سهم را در یک دوره زمانی معین، اندازه گیری می کند.72
اسلاید 73: نمونه هایی از شاخص های دنیاامريكا (صنعتی ،حمل ونقل ، خدمات) شاخص داو جونزامریکا (فن آوری) شاخص نزدکامریکا (صنعتی ،حمل ونقل ، خدمات) S & P 500 ژاپن نیکیآلمان دکسایران تپیکس73
اسلاید 74: مهمترین شاخص های قیمت در بورس تهرانشاخص کل قیمت(TEPIX)شاخص صنایع شاخص پنجاه شرکت برتر شاخص قیمت و بازدة نقدی(TEDPIX)شاخص بازدة نقدی(TEDIX)شاخص مالی74
اسلاید 75: TEHRAN PRICE INDEXارزش جاري بازار*تعداد سهام منتشرهارزش پايه سهام*تعداد سهام در سال پايهمفهوم:ارزش كل بازار ، نسبت به سال پايه چند برابر شده*100TEPIX =75
اسلاید 76: از فروردین ماه 1369 محاسبه شده است.Pit= قیمت شرکت iام در زمان tqit= تعداد سهام منتشره شرکت iام در زمان tDt= عدد پایه در زمان t که در زمان مبداء برابر pioqio ∑ بوده استPio= قیمت شرکت iام در زمان مبدأqio= تعداد سهام منتشره شرکت iام در زمان مبدأn = تعداد شرکتهای مشمول شاخص76
اسلاید 77: شاخص كل قيمت ، در بورس تهران براي سه گروه محاسبه مي شود :شاخص قيمت كل بازار : در محاسبه آن قيمت سهام تمام شركتهاي معامله شده تاثير داده ميشود .شاخص قيمت تالار اصلي : فقط قيمت سهام شركتهاي معامله شده در تابلو اصلي تاثير داده ميشود .شاخص قيمت تالار فرعي : فقط قيمت سهام شركتهاي معامله شده در تابلوي فرعي تاثير داده ميشود .http://www.tse.ir/market/Indices.aspx77
اسلاید 78: ويژگيهاي شاخص كل قيمتموزون بودنجامع بودندر دسترس بودن78
اسلاید 79: موارد تعديل شاخص كل قيمت در حقيقت تغييرات ناشي از موارد زير در مقدار شاخص اثري ندارد ورود و خروج شركتهاافزايش سرمايه از طريق آورده و يا مطالبات سهامدارانادغام شركتها79
اسلاید 80: شاخص صنعتفرمول محاسبه آن، همانند محاسبه شاخص كل مي باشد و نشان دهنده تغييرات در ارزش سهام شركتهاي صنعتي ميباشد و براي هر صنعت بطور جداگانه محاسبه ميگردد80
اسلاید 81: شاخص 50 شركت برتر معمولا هر سه ماه يكبار، 50 شركت برتر در بورس اوراق بهادار معرفي مي گردند . شاخص 50tx- نشان دهنده ميانگين قيمت سهام 50 شركت برتر مي باشد .در اين محاسبه، تعداد سهام منتشره شركت تاثير داده نمي شود و تنها از جمع قيمت سهام 50 شركت تقسيم بر تعداد آنها بدست مي آيد.81
اسلاید 82: شاخص قیمت و بازدة نقدیشاخص قیمت و بازدة نقدی یا همان شاخص بازدة کل با نماد TEDPIX از فروردین 1377 در بورس تهران محاسبه و منتشر شده است. تغییرات این شاخص نشانگر بازدة کل بورس است و از تغییرات قیمت و بازدة نقدی پرداختی، متأثر میشود. 82
اسلاید 83: شاخص بازده نقديشاخص بازدة نقدی که با نماد TEDIX منتشر میشود، بیانگر سطح عمومی بازدة نقدی پرداختی شرکتها است و مقدار آن از تقسیم پایة شاخص کل قیمت بر پایة شاخص قیمت و بازدة نقدی، به دست میآید 83
اسلاید 84: شاخص مالیفرمول محاسبه آن همانند محاسبه شاخص کل می باشد و نشان دهنده تغییرات در ارزش سهام شرکت های سرمایه گذاری می باشد .84
اسلاید 85: نتيجه گيري محاسبه شاخص هاي مختلف، بر اساس فرمولهاي قراردادي انجام ميگيرد و هر شاخصي بنا بر داده ها و فرمول مورد استفاده مي تواند گوياي تغييرات خاصي باشد . لذا به غير از شاخص كل قيمت كه نشان دهنده تغييرات قيمت كليه شركتها مي باشد مابقي شاخص ها بنا بر نوع محاسبه و شركتهايي كه در آن مورد محاسبه قرار مي گيرند بايد تفسير شوند85
اسلاید 86: راههاي ورود به بورس سرمايه گذار خود به تحليل بازار پرداخته و سهام مورد نظر خود را انتخاب كند.با استفاده از مشاور مالي سهام مورد نظر خود را انتخاب كند.از راهنمايي كارگزار براي انتخاب سهام استفاده كند.سهام سبدهاي سرمايه گذاري را خريداري كند.برگه هاي صندوق مشاع سرمايه گذاريسهام با اختيار معامله86
اسلاید 87: مزاياي سرمايه گذاري در بورس نبود حد سرمايه مجازقابليت نقد شوندگى بالابازده بالاترتب گسترش اين بازارظرفيت هاي باز موجود87
اسلاید 88: روش هاي تحليل اوراق بهاداربنياديتکنیکالتئوري نوين پورتفوي88
اسلاید 89: بنیادی مبتني بر مديريت وقدرت شركت وساير نيروهاي غيراقتصادیابزار :نسبت هاي مالي که از ترازنامه شركت وصورت سودو زيانتخمین : ارزش ذاتی سهامدوره زمانی: تحقق اهداف بلند مدت در رشد سهامتعيين نوسانات كوتاه مدت قيمت سهام89
اسلاید 90: تکنیکالقيمت اوراق بهادار : توسط نیروهای عرضه و تقاضابا وجود نوسانات هر روزه ، قيمت سهام ازالگوي مشخصي پيروي مي كند.استفاده از نمودار ( چارت) در تحلیل90
اسلاید 91: استفاده از پرتفویپرتفوي يعني مجموعه يا سبدي از اوراق بهاداربا افزايش تعداد سهام در سبد سرمايه گذاري ، ريسك مجموعه كاهش مي يابد.مثال: وقوع جنگ (سهام دو شركت توليد كننده دارو و پتروشيمي در سبد سهام)كالاها يا خدمات شرکتها جانشين يكديگر91
اسلاید 92: روشهاي كسب درآمد از بورساستفاده از سود سالانهرشد قیمت سهام92
اسلاید 93: نكات هنگام خريد سهام قابليت نقدشوندگيتعداد سهام در دست عمومترکیب سهام دارانسودآوری EPS ,P/E ثبات نسبی سودآورینسبت سود تقسیمی هر سهم DPS/EPSبافت مالی شرکتمهلت و تاریخ پرداخت سود سهامنوع شرکت و صنعت مربوطه 93
اسلاید 94: روشهای خرید و فروش سهام در بورسمراجعه به کارگزاری (پرکردن فرم)اینترنتیآنلاین ( نرم افزار : meta trader)94
اسلاید 95: مراجعه به کارگزاری ( پرکردن فرم ) دریافت کد بورسیپرکردن فرم درخواست خریدپرکردن فرم در خواست فروشانتقال سفارش مشتری به کامپیوتر95
اسلاید 96: ترتیب قرار گرفتن در صفخرید : نزولیفروش : صعودیسفارشات خرید (تقاضا)سفارشات خرید (تقاضا)سفارشات فروش (عرضه)سفارشات فروش (عرضه)تعداد هر سهمقیمت هر سهم قیمت هر سهمتعداد هر سهم100010000100001005009900101002001009500102005001000950010500300300930010700200=96
اسلاید 97: هزینه انجام معاملاتخرید :0/4درصد كارمزد كارگزار0/15 درصد گسترش بورسمجموع = 0/55فروش :0/4درصد كارمزد كارگزار0/15 درصد گسترش بورس0/5 درصد مالیاتمجموع = 1/0597
اسلاید 98: چند توصیهفروش سهام زیان ده و نگهداری سهام سوددهبانوسانات جزئی دلسرد نشویدانتخاب یک استراتژی مشخص و تمرکز روی آندید بلند مدت و آینده نگرنوع و چگونگی دستیابی به اطلاعات98
اسلاید 99: آدرس سايت هاي اينترنتي مرتبط با بورس اوراق بهادارسازمان بورس و اوراق بهادار www.seo.ir شرکت بورس اوراق بهادار تهران www.irbourse.com پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران www.sna.irشرکت مدیریت فناوری بورس تهران www.tsetmc.com مدیریت پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی www.rdis.ir 99
اسلاید 100: 100فرابورس
اسلاید 101: 101هدف شرکت ها از ورود به بورس...
اسلاید 102: چرا فرابورس...؟102
اسلاید 103: اندر مزایای فرابورس...103شرکت فرابورس ایران با هدف اداره بازارهای خارج از بورس در مرداد ماه سال ۱۳۸۷ تاسیس گردید.
اسلاید 104: جایگاه شرکت فرابورس ایران104
اسلاید 105: اندر اساسنامه شرکت...قانون تجارت + ۶۸ ماده و ۳۱ تبصره شرکت فرابورس ایرانارکان شرکت فرابورس ایران105
اسلاید 106: فرابورسبازارهای معاملات خارج یا فرابورس یا همان OTC که مخفف Over The Counter است یکی از ارکان مهم بازارهای سرمایه در دنیا بوده و اکثر کشورها از سال های گذشته با هدف ارتقای سطح کارایی اقتصادی کشور، اقدام به تاسیس اینگونه بازارها کرده اند تا جریان انتقال وجوه در بین دست اندرکاران بازار سرمایه به راحتی انجام پذیرد. بازارهای خارج از بورس در محل خاصی متمرکز نیستند و در آن معامله گران، کارگزاران و بازارسازانی وجود دارند که معاملات اوراق بهادار را انجام می دهند. افراد مسئول در بازارهای خارج از بورس معمولا از طریق شبکه های رایانه ای و مخابراتی با یکدیگر و مشتریان در ارتباط هستند و قیمت ها از طریق فرایند چانه زنی تعیین می شود. در این بازارها، اوراق قرضه و سهام به صورت عادی خرید و فروش شده و به دلیل پیچیدگی های قوانین پذیرش در بورس معاملات و نیز گاهی اوقات عدم تمایل خود شرکت ها برای عرضه سهام خود در بورس معاملات به دلایل گوناگون، سهام آنها در بازارهای فرابورس مورد معامله قرار می گیرد.106
اسلاید 107: فرابورساین نوع از بازار در کنار سایر بازارهای سرمایه نقش بسیار مهمی در ایجاد کارایی و افزایش نقدینگی بازارهای سرمایه داشته و به عنوان یکی از مهم ترین منابع مالی شرکت های غیربورسی محسوب می شود؛ به طوری که در معروف ترین بازار فرابورس دنیا یعنی بورس نزدک آمریکا سهام بیش از۵ هزار شرکت سهامی داد و ستد می شود که از شناخته شده ترین این شرکت ها می توان از مایکروسافت نام برد که باوجود درخواست مسئولان بازار سرمایه آمریکا برای حضور مایکروسافت در بورس نیویورک، مدیران این شرکت به حضور خود در بازار فرابورس این شرکت ادامه داده اند. 107
اسلاید 108: دلیل ایجاد فرابورسبورس ها با برقراری الزامات پذیرشی و برخورداری از سامانه های معاملاتی متمرکز، از مخاطره سرمایه گذاری در اوراق بهادار به ویژه اوراق سهام شرکت ها کاسته و بسترهای لازم برای داد و ستد اوراق بهادار را ایجاد کرده و گسترش داده اند. در کنار بازارهای نظام یافته چون بورس ها، بازارهای خارج از بورس نیز نقش بسزایی در تسهیل مبادلات اوراق بهادار و جذب سرمایه بر عهده داشته اند. به دلایلی چون مقررات سخت و دست و پا گیر، برقراری الزامات پذیرشی دشوار و عدم توانایی در برآورده کردن سلایق تمامی سرمایه گذاران از سوی بورس ها، بازارهای خارج از بورس با رشد و استقبال روز افزونی از جانب سرمایه گذاران و بنگاه های اقتصادی و مالی روبه رو شده اند. در سال های اخیر، این بازارها با سرلوحه قرار دادن تسهیل مقررات و بهره گیری از فناوری روز دنیا در حوزه رایانه و ارتباطات، رقابت گسترده ای را با بورس ها آغاز کرده اند. 108
اسلاید 109: انواع بازارهای فرابورسدر دنیا ۳نوع بازار فرابورسی وجود دارد که شامل:1- بازار معاملاتی سنتیدر بازار معاملات سنتی معامله گران به عنوان بازارساز، قیمت خرید و فروش خود را اعلام می کنند. معامله گران قیمت های خود را پیشنهاد داده و قیمت قابل اجرا از طریق تلفن مذاکره شده یا برخی اوقات از طریق سایت های مخابراتی اعلام می شود. اینگونه معاملات به نام معامله دو طرفه خوانده شده زیرا دو طرف معامله از قیمتی که در یک مقطع زمانی توسط تلفن ارائه می شود مطلع می شوند.109
اسلاید 110: انواع بازارهای فرابورس2- بازار معاملاتی الکترونیکیبازار معاملاتی الکترونیکی تقریبا شبیه معاملات الکترونیکی در بورس است ولی به این دلیل بازار فرابورسی خوانده می شود که از استاندارد کمتری برخوردار و فاقد قرارداد طراحی شده و معاملات مشتقه شفاف است.3-بازار معاملاتی بهینه بازار معاملاتی بهینه نیز ترکیبی از ۲ بازار پیشین بوده و معامله گر براساس آنها به معاملات الکترونیکی می پردازد. معامله گر قیمت خرید و فروش خود را انحصارا به اطلاع فعالان بازار می رساند. معامله گر در این شکل معامله به عنوان طرف معامله در هر قرارداد عمل کرده، بنا بر این نصف ریسک اعتباری در بازار به او بر می گردد. 110
اسلاید 111: اوراق بهادار قابل معامله درOTC در بازار OTC از اوراق قرضه بدون ریسک دولتی گرفته تا پر ریسک ترین سهام عادی مورد معامله قرار می گیرند. در سال ها پیش، نقش بازار OTC به عنوان یک بازار اوراق قرضه، مهم تر از نقش آن به عنوان بازار سهام بود. امروزه همه نوع اوراق قرضه دولتی – تجاری و شهرداری ها در بازار OTC مورد داد و ستد قرار می گیرند. 111
اسلاید 112: نهاد های اصلی فعال در بازار OTC معامله گران DEALERS): )این افراد صرفا سهام را به حساب خود خرید و فروش می کنند و ریسک مربوط به معاملات را هم می پردازند. حضور معامله گران در بازار تاثیر مهمی بر نقد شوندگی بازار دارد؛ چرا که آنها در برابر یک فروشنده نقش خریدار و در مقابل یک خریدار نقش یک فروشنده را دارند؛ در نتیجه به حفظ تعادل بازار کمک کرده و سرعت انجام معامله را افزایش می دهند.112
اسلاید 113: نهاد های اصلی فعال در بازار OTC بازار سازها (MARKET MAKERS): بازارسازها در هر ۲ بازار بورس و خارج از بورس فعالیت دارند و در هر ۲ بازار نقش تقریبا یکسانی برعهده دارند. خصوصیت بارز آنها تمرکز فعالیت روی یک یا چند سهم به منظور حفظ و ایجاد تعادل در بازار آنهاست. آنان توسط خرید و فروش سهام اجازه نمی دهند که قیمت سهام در یک روز چنان دچار نوسان شدید گردد که بازار به طور لجام گسیخته عمل کند. بنابراین آنها به نقد شوندگی بازار و سوق دادن قیمت ها به سمت ارزش واقعی آنها کمک می کند.113
اسلاید 114: نهاد های اصلی فعال در بازار OTC کارگزاران (Boroker Dealers): درOTC تعداد زیادی از مؤسسات معامله گر به عنوان کارگزار فعالیت دارند که به آنها کارگزار معامله گر می گویند. کارگزار معامله گر سهام را به حساب خود خرید و فروش می کند و یا اینکه به عنوان نماینده، اوراق بهادار را به حساب دیگران داد و ستد می نماید. در قبال ارائه خدمات خرید و فروش به سایرین، کارگزاران حق العمل یا کارمزد دریافت می کنند. 114
اسلاید 115: اهداف تاسیس فرابورساعطای فرصت به شرکت های کوچک و یا تازه تاسیس جهت تجدید ساختار مالی و استفاده از منابع مالی جدید و ارزان قیمت.ایجاد آمادگی برای شرکت های غیربورسی جهت ورود به بورس اصلی.تشکیل بازاری منسجم و سازمان یافته جهت تامین نقدینگی شرکت های غیربورسی.بسط و گسترش معاملات اوراق بهادار در سراسر کشور از طریق امکانات، بازار خارج از بورس.جمع آوری و تجهیز پس اندازهای مردم و جلب مشارکت آنها در فعالیت های اقتصادی.کنترل نقدینگی و تایید بر اثرات ضد تورمی آنها.115
اسلاید 116: فرابورس ایرانفرابورس ایران یک بازار فرابورس در ایران است. این بازار تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار محسوب میشود که به منظور توسعه صدور و مبادله ابزارهای مالی و پوشش خلاءهای ناشی از نداشتن دسترسی بخش عمدهای از صاحبان صنایع به بازار سرمایه تشکیل شده است. محرومیت طیف وسیعی از بنگاههای اقتصادی از تامین مالی در بازار سرمایه و وابستگی شرکتهای دولتی یا خصوصی به تامین مالی از طریق سهامداران عمده یا اخذ تسهیلات از شبکه بانکی منشاء ایجاد این بازار اوراق بهادار جدید به حساب میآید.116
اسلاید 117: فرابورس ایرانبا توجه به نیازمندیهای کنونی بازار سرمایه، اهداف و استراتژی فعالیت فرابورس ایران به گونهای طراحی شده تا بخش عمدهای از متقاضیان منابع مالی امکان بهره مندی از مزایای آن را داشته باشند و مهمترین ویژگی آن، سهولت رویهها در مراحل پذیرش و انجام معاملات اوراق بهادار است.شرکت فرابورس ایران مثل بورس اوراق بهادار ایران با مجوز شورای عالی بورس تاسیس شده است و زیر نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت میکند؛ با این تفاوت که ورود به بازارهای فرابورس ایران (در مقایسه با بورس اوراق بهادار تهران) شرایط و الزامات کمتر و سهلتری دارد. همچنین، تنوع بازارها در فرابورس ایران بیشتر است.117
اسلاید 118: تفاوتهای فرابورس ایران با بورس اوراق بهادار تهرانالف) تفاوت در بازارها طبق «دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران (شرکت سهامی عام)» (مصوب 25 فروردین 1388، اصلاحیه مصوب 24 اردیبهشت 1390) فرابورس ایران دارای پنج بازار به شرح زیر است:بازار اولبازار دومبازار سوم (عرضه یکجا)بازار ابزارهای نوین مالی بازار پایه118118
اسلاید 119: تفاوتهای فرابورس ایران با بورس اوراق بهادار تهرانپذیرش اوراق بهادار شرکتهای سهامی عام در بازار اول و بازار دوم و پذیرش دیگر اوراق بهادار صرفاً در بازار ابزارهای نوین مالی انجام میشود. بازار سوم نیز برای عرضه یکجا و پذیرهنویسی اوراق بهادار؛ و بازار پایه هم برای درج و نقل و انتقال سهام شرکتهایی است که بر اساس الزام بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه مشمول ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار هستند ولی شرایط پذیرش در یکی از بازارهای بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران را ندارند. شرکت بورس اوراق بهادار تهران دارای 2 بازار به شرح زیر است:بازار اولبازار دوم119119
اسلاید 120: آشنایی با بازارهای فرابورس۱۲۳۴120
اسلاید 121: شرایط پذیرش شرکت ها به فرابورسشرایط اولیه121
اسلاید 122: شرایط پذیرش شرکت ها به بازار اول122
اسلاید 123: شرایط پذیرش شرکت ها به بازار دوم123
اسلاید 124: فرآیند پذیرش124
اسلاید 125: امیدنامه ؟؟125
اسلاید 126: فرآیند درج اوراق بهادار126
اسلاید 127: آغاز معاملات سهام شرکت127
اسلاید 128: کارمزد معاملات۱۰۰۶../.128
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
رضا –
من نمیتونم این فایل پاور پوینت رو دانلود کنم اروور میده ..میشه راهنمایی کنید۴۰۴ Not Found