ashnaei_ba_asp

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با زبان ASP”

آشنایی با زبان ASP

اسلاید 1: آشنایی با زبان ASP گردآورنده احمد فتاحی

اسلاید 2: فصل اول آشنایی با ASP

اسلاید 3: ASP چیست ؟صفحات سرويس دهنده فعال ( Active Srerver Pages) يك تكنولوژي در زمينه برنامه نويسي در سرويس دهنده ها مي باشد كه توسط شركت مايكروسافت براي ايجاد صفحات پويا در اينترنت وشبكه هاي داخلي ( Interanet ) طراحي شده است .ASP بر اين اساس بنا شده است كه به همراه HTML براي ايجاد صفحات وب پويا استفاده شود. در حقيقت ASP‌ كدهاي HTML را ايجاد مي نمايد .

اسلاید 4: قسمت های اصلی یک صفحه ASP1) متون ساده ای كه به طور مستقيم در صفحة نمايش نشان داده مي شوند .2) كد های HTML كه براي مرورگر چگونگی نمايش متن را تعيين می كنند. اين كدها بين دو علامت < > قرار می گيرند و در سمت سرويس گيرنده اجرا می شوند و به آنها تگ گفته مي شود .3) معمولاً قسمتی هم كد ASP . اين كدها بين دو علامت قرار می گيرند و در سمت سرويس دهنده اجرا می شوند .

اسلاید 5: ویژگی های اصلی یک صفحه ASP- مي توانيد كدهايي بنويسيد كه در سرويس دهنده ي وب اجرا شود .- اشيائي دارد كه با استفاده از آنها كارهاي زيادي مي توانيد انجام دهيد مثل Request ، Response و غيره كه در قسمتهاي بعدي آنها را شرح مي دهيم .- مي توان با استفاده از اشياء اكتيوايكس قابليتهاي ASP را گسترش داد .با استفاده از ASP مي توانيد اطلاعات مورد نظر خود را با پايگاه داده هاي مختلف (مثل Access يا SQL Server و ... ) رد و بدل كنيد .تفاوت اصلي HTML محض با ASP در اينست كه HTML روي مرورگر تفسير يا ترجمه مي شود و روي سرويس دهنده اجرا نمي شود ، در حاليكه ASP روي سرويس دهنده اجرا مي شود و حسن آن در اينجاست كه با نوشتن كدي كه بر روي سرويس دهنده ی وب اجرا مي شود ، به امكانات بيشتري دست خواهيد يافت .

اسلاید 6: برای ایجاد یک صفحه به زبان asp نیاز است شما با کدهای html آشنا باشید. همچنین ساختار کلی صفحات وب را بشناسید تا بتوانید در این راه موفق باشید. امکانات مورد نیاز برای ساخت صفحات asp بر روی کامپیوتر شخصی : - با توجه به اینکه دستورات asp باید بر روی سرویس دهنده اجرا شوند ، ابتدا باید کامپیوتر شخصی را به وسیله ی یک شبیه ساز به سرویس دهنده تبدیل کرد. در ویندوز XP نرم افزاری وجود دارد که به طور پیش فرض نصب نیست و باید آنرا جداگانه و از روی سی دی ویندوز XP نصب کرد که نامش Internet Information Services ( IIS ) است. در ادامه چگونگی نصب این نرم افزار را آموزش خواهیم داد. - آشنایی با یک زبان برنامه نویسی مثل java و vb - ابتدایی ترین ویرایشگر متن مثل Notepad * در صورت نیاز به انجام کارهای حرفه ای طراحی وب ، احتیاج به یک نرم افزار قدرتمند شیء گرا مثل Visual Studio 2008 دارید.

اسلاید 7: فصل دوم آموزش نصب IIS XP در ویندوز

اسلاید 8: ابتدا سی دی ویندوز را در سی دی رام قرار می دهیم چرا که این نرم افزار جانبی از روی سی دی ویندوز نصب می شود. سپس وارد آدرس زیر می شویم :Control Panel → Add or Remove Programs

اسلاید 9:

اسلاید 10: سپس Next را می زنیم

اسلاید 11: صبر می کنیم تا فایل های مربوطه کپی شوند.

اسلاید 12: در انتها کلید Finish را می زنیم. IIS نصب شده است.

اسلاید 13: در Inetpub پوشه ای به نام wwwroot وجود دارد که از این پس باید فایل های ASP خود را در اینجا کپی کنیم تا عمل شبیه سازی سرور و اجرای دستورات ASP را برایمان انجام دهد.حال به درایو ویندوز فعال خود می رویم برای اطمینانازنصب IIS پوشه ای به نام Inetpub را جستجو می کنیم.به طور مثال آدرس زیر را در نظر بگیرید :

اسلاید 14: برای دیدن صفحه ی تست مربوط به ASP باید در مرورگر اینترنت خود آدرس زیر را بنویسیم : http://localhost بعد از زدن Enter وارد صفحه ی زیر می شویم که یک صفحه آزمایشی است :

اسلاید 15: حال صفحات ASPخود را در آدرس زیر کپی می کنیم : C : Inetpub wwwroot برای دسترسی و اجرای صفحات خود باید در اینترنت اکسپلورر خود به این ترتیب آدرس دهیم : localhost /[ Folder name ] / [File name.asp ] * * *

اسلاید 16: فصل سوم تنظیم ، راه اندازی و مدیریت IIS

اسلاید 17: از آدرس زیر وارد IIS شوید : Control Panel > Administrative Tools > Internet Information Service

اسلاید 18: در سمت چپ ، روی گزینه Default Web Site کلیک راست کرده و Properties را می زنیم.تنظیمات IIS

اسلاید 19: در این قسمت 8 سربرگ ( Tab ) داریم که در اینجا مهم ترین آنها را که مورد نیاز ما است ، شرح می دهیم. سربرگ Home Directory : در این قسمت می توانیم یک دایرکتوری مجازی بسازیم و صفحات مان را در آنجا قرار دهیم. پیش فرض این دایرکتوری همانی است که در فصل های قبل شرح داده شد. همچنین می توانیم تعیین کنیم که این دایرکتوری در محلی دیگر در شبکه است ( مثل کامپیوتر دیگر ) و یا آدرسی در اینترنت است.

اسلاید 20: سربرگ Documents : در این قسمت باید تعیین کتیم که صفحه اصلی وبسایت مان که باید در ابتدا بار شود به چه اسمی است مثل : default . Asp همچنین می توانیم برای تمام صفحات وبسایت مان پاورقی درست کنیم. * می توانیم چند نام به عنوان پیش فرض اضافه کنیم تا در صورت وجود نداشتن صفحه با آن نام ، به جستجوی صفحه ای با نام بعدی بپردازد.

اسلاید 21: متوقف کردن و راه اندازی مجدد یک وب سایت گاهی اوقات لازم است برای انجام عملیاتی چون نگهداری ، تهیه پشتیبان و یا ویروس یابی سایت را متوقف کرد. چگونگی این کار را به طور تصویری می بینید :

اسلاید 22: مهمترین قسمت های IIS در این فصل شرح داده شد. قسمت های دیگر این نرم افزار نیز می تواند در ادامه ی راه شما در طراحی سایت به وسیله ASP موثر باشد. در فصل های بعدی با چگونگی نوشتن دستورات ASP به طور کامل آشنا خواهید شد.

اسلاید 23: فصل چهارم اسكريپت نويسي و دستور العمل ها

اسلاید 24: اسکريپت چيست ؟ می توانيم همراه کدهای HTML دستوراتی را به کار ببريم که به زبان HTML تعلق ندارند و خاصيت اجرايي دارند . به اين دستورات خارجي که به همراه زبان HTML به کار برده می شوند اسکريپت می گويند . وقتي صفحه اي توسط مرورگر نمايش داده مي شود ، اسكريپتها به ميزبان اسكريپت فرستاده مي شوند و توسط موتور اسكريپت تفسير مي شود. ( ميزبان اسكريپت برنامه اي است كه مي تواند برنامه اي به زبان ديگر را اجرا كند ) . هر زبان اسكريپتی به مفسر خاص خود احتياج دارد بنابراين يک برنامه به زبان VBScript بايد به مفسر VBScript فرستاده شود و يک برنامه به زبان JScript بايد به مفسر JScript فرستاده شود. Internet explorer 4 و ويرايشهاي بالاتر آن هر دو مفسر VBScript و JScript را دارد ، در حاليكه Netscape Navigator 4 فقط مفسر Javascript را دارد ، اما صفحات سرويس دهنده فعال ( ASP ) هر دو مفسر VBScript و JScript را در اختيار دارد .

اسلاید 25: انواع اسکریپت : وقتی که يک مرورگر به تگ های اسکريپتی برخورد می کند ، موتور اسکريپت مناسب را برای تفسير و اجرای تگهای اسکريپت فراخوانی می کند. اين موتور اسکريپت در واقع يک مفسر و يا مترجم کدهاي اسکريپتي است , آنها را مي فهمد و اجرا مي کند . 1- اسكريپتي كه توسط مرورگر تفسير مي شود اسكريپت سمت سرويس گيرنده ( Client Side Script ) نام دارد ، اين اسكريپت مجموعه دستورالعمل هايي است كه توسط سرويس گيرنده ( client ) پردازش مي شودبدون اينكه با نيآزي به برقراري ارتباط با سرويس دهنده داشته باشد . 2- اسكريپتي كه توسط سرويس دهنده ی وب تفسير مي شود ، اسكريپت سمت سرويس دهنده (Server Side Script) ناميده مي شود . اين اسكريپت مجموعه دستورالعمل هايي است كه توسط سرويس دهنده پردازش مي شود ، و نتايج حاصل از آن (به شکل HTML محض) به سرويس گيرنده ارسال مي شود .

اسلاید 26: چگونگی نوشتن اسکریپت در فایل HTMLاضافه كردن اسكريپت به صفحات HTML :مرورگر ، خودش HTML را تفسير مي كند ، پس اگر هر كدي غير ازHTML ببيند آن را براي تفسير به ميزبان اسكريپت مي فرستد ، اما مرورگر بايد بتواند زبان اسكريپتي را تشخيص دهد براي اين كار از تگ باز < SCRIPT> براي شروع اسکريپت و تگ بسته</Script> براي پايان اسكريپت استفاده مي شود .به مثال زير توجه كنيد : <SCRIPT LANGUAGE = VBSCRIPT></SCRIPT> در میان این دو خط می توانیم اسکریپت خودمان را بنویسیم و با بستن این تگ ، مجددا دستورات html خود را ادامه دهیم.* در اینجا زبان اسکریپت نویسی VB انتخاب شده است.

اسلاید 27: آشنایی با فرم هافرمها که با تگ <form> معرفی مي شوند، طراح سايت را قادر به جمع آوری و اخذ اطلاعات از بازديدکننده سايت خواهد کرد. عنصر فرم و گروهی از عناصر و تگهای درون آن به دريافت و ارسال اطلاعات به سمت وب سرور کمک خواهند کرد و لازم به ذکر است که تمامی تگهای مربوط به فرمها بايد درون تگهای <form> و <form/> قرار ميگيرند. درون تگ فرم گروه زيادی از عناصر و تگهای مختلف قابل استفاده هستند از قبيل عناصر ورود متن يک سطری(text fields)، عناصر ورود متنهای چند سطری (Textarea)، منوهای Drop-down و Radio buttons و ... که در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

اسلاید 28: تگ Input : در اين تگ شناسه ای به نام type به تعيين نوع اطلاعات ورودی اختصاص دارد. مقادير ممکن برای اين شناسه به قرار زيرند: text , checkbox , radio , password , hidden , submit , reset , button file , image در ادامه ، به اختصار به شرح بعضی از type های کاربردی خواهيم پرداخت: الف ) وروديهای متن (Text Fields) :<form> <input type=text name=firstname> <br> <input type=text name=lastname> </form>

اسلاید 29: ب) وروديهای Radio Buttons : اگر ميخواهيد که بازديدکننده گزينه ای را از بين چند گزينه محدود انتخاب کند، از مقدار radio برای شناسه type استفاده کنيد: <form> <input type=radio name=sex value=male> Male <br> <input type=radio name=sex“ value=female> Female </form>

اسلاید 30: ج) وروديهای Check Boxes : اگر ميخواهيد که بازديدکننده يک يا چند گزينه را از بين چند گزينه محدود انتخاب کند، از مقدار checkbox برای شناسه type استفاده کنيد: <form> <input type=“checkbox name=“check1> Football <br> <input type=“checkbox name=“check2“>Basketball </form>

اسلاید 31: د) وروديهای کلید Buttons : <form> <input type=“Button name=“B1” Value=“Yes ! Continue”> <br> <input type=“Button name=“B2” Value=“Quit”> </form>

اسلاید 32: ه) شناسه Action و دکمه Submit در فرم ها : در فرمها برای ارسال اطلاعات کسب شده از دکمه ای به نام ارسال يا Submit Button استفاده ميشود و در اثر کليک کاربر بروی اين دکمه Submit ، اطلاعات درون فرم به فايلی ديگر ارسال خواهند شد. برای تعيين مقصد ارسال اطلاعات بايد درون تگ form از شناسه ای به نام action استفاده کنيد. مقدار شناسه action آدرس يا url فايلی است که به دريافت و سپس پردازش اطلاعات دريافتی خواهد پرداخت.<form name=“f1” action=“test.asp” method=“post”> Username : <input type=“text” name=“user”> <br> <input type=“submit” value=“submit”> </form>

اسلاید 33: حال که کار با فرم ها را فرا گرفتیم وقت آن رسیده است که اولین صفحه خود را طراحی و آن را به یک فایل ASP مرتبط کنیم. در صفحه بعد ، قدم به قدم کارها را انجام دهید تا به نتیجه ی اصلی برسید.

اسلاید 34: ايجاد يك سيستم Login برای ورود اعضاء  امروزه اغلب سايتهايی را كه مشاهده می كنيد معمولا دارای يك سيستم Login هستند كه بوسيله يك شناسه كاربری (UserID) و يك كلمه عبور (Password)، قادر به تشخيص افراد خاصی از ميان تمام مراجعه كنندگان به سايت هستند. يك نمونه بارز آن صفحه SignIn سايت معروف Yahoo! برای ورود به پست الكترونيك كاربران است كه ياهو پس از بررسی وجود شناسه كاربری و صحت كلمه عبور وارد شده، به كاربران اجازه ورود به صندوق پستی خود را می دهد. در اين مقاله سعی شده است با ساخت يك برنامه ساده Login توضيحاتی درباره ساختار و نحوه كار آنها بيان نمايم ؛  قبل از هر چيز ما نياز به ساختن يك بانك اطلاعاتی برای ذخيره كردن اطلاعات كاربران سايت داريم. اين بانك اطلاعاتی می تواند بوسيله برنامه های مختلفی از جمله Access ساخته شود. بانك اطلاعاتی مورد نياز برای اين برنامه شامل يك جدول بنام Members و دو ستون به نامهای UserID وPassword برای ذخيره اطلاعات كاربران است. همچنين دستور SQL برای ساختن اين جدول در صفحات ASP بصورت زير است :  Create Table Members ( UserID(20) Password(15) )  پس از ساختن اين بانك اطلاعاتی نياز به ساخت يك فرم ساده برای دريافت اطلاعات كاربران داريم كه آنرا در داخل صفحه ای بنام login.html می سازيم. اين صفحه به سادگی و بوسيله دستورات مقدماتی HTML قابل تهيه است که بصورت زیر میباشد :

اسلاید 35: <HTML> <HEAD><TITLE>Login</TITLE></HEAD> <BODY> <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 border=0 width=300 align=center> <TR><TD align=center Colspan=2><H2>Login Members</H2></TD></TR> <TR Height=35> <TD align=right Width=100> <FORM Method=post Action=login-action.asp> UserID&nbsp;:&nbsp; </TD> <TD align=Left> <INPUT type=text name=UserID Size=20> </TD> </TR> <TR Height=35> <TD align=right> Password&nbsp;:&nbsp; </TD> <TD align=left> <INPUT type=Password name=Password Size=20> </TD> </TR> <TR Height=35><TD align=center Colspan=2> <INPUT type=Submit name=Submit value=Login> </TD></TR> </TABLE> </FORM> </BODY> </HTML>

اسلاید 36: در كد بالا چند نكته قابل توجه وجود دارد :  Form method=Post  نحوه ارسال اطلاعات فرم را مشخص می كند. بدين صورت كه اگر ما بخواهيم اطلاعات دريافتی از يك كاربر را به صفحه ديگری برای پردازش ارسال كنيم، بايد از اين متد، يعنی متد Post استفاده كنيم. اطلاعاتی كه بوسيله متد Post ارسال می شوند، در صفحه بعدی بوسيله شئ Request و بصورت زير قابل بازيابی هستند  Request.Form(fieldname) Action=login-action.asp  مقداری كه در مقابل ويژگی Action در دستور Form قرار گرفته، نام فايلی است كه اطلاعات فرم پس از دريافت از كاربر، به آن صفحه ارسال می شود. ويژگی Name در دستور Input نام متغيری است كه كلمه ورودی كاربر در فيلد جاری در آن ذخيره می شود. هر كلمه ای كه كاربر در يك فيلد وارد می كند در صفحه مقصد بوسيله نامی كه برای آن فيلد تعيين شده قابل دسترسی است. پس از ساخت بانك اطلاعاتی و يك فرم ساده برای دريافت اطلاعات كاربران، نوبت به ساخت صفحه ای برای پردازش و پاسخ متقابل به اطلاعات ورودی كاربران است. اين صفحه را با نام login-action.asp  می سازيم :

اسلاید 37: <%@Language=VBScript%> <%User = Request.Form(UserID) Pass = Request.Form(Password) Set AdoCon = Server.CreateObject(ADODB.Connection) StrCon = DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ= & Server.MapPath(Users.mdb) AdoCon.Open StrCon Set AdoRec = Server.CreateObject(ADODB.Recordset) StrSQL = SELECT * FROM Members WHERE UserID = & User & AdoRec.Open StrSQL, StrCon IF NOT AdoRec.EOF Then IF Pass = Trim(AdoRec(Password)) Then Response.Write (Welcome & User) Else Response.Write (Invalid Password) End IF Else Response.Write (Invalid UserID) End IF Set AdoCon = Nothing Set StrCon = Nothing Set AdoRec = Nothing %>

اسلاید 38: در برنامه ی قبل یک صفحه Login با تعریف قبلی یوزر و پسورد در پایگاه داده ساختیم. حال می خواهیم برنامه ی قوی تری بنویسیم.

اسلاید 39: ایجاد یک فرم ورود اطلاعات

اسلاید 40: سپس پایگاه داده ای به نام School در اکسس می سازیم و در جدولی به نام Students فیلد های زیر را از نوع text تعریف می کنیم : name num1 num2 num3

اسلاید 41:

اسلاید 42:

اسلاید 43: نکته های مهمدر مثال قبل ابتدا فرمی طراحی کردیم و مشخص کردیم با زدن کلید ”تایید“ اطلاعات دریافتی از کاربر به کدام فایل ASP فرستاده شود. سپس در فایل ASP خود ابتدا به پایگاه داده مورد نظر و سپس جدول مربوطه وصل شدیم. در ادامه نیز عملیات درج رکورد را به ترتیبی که مشاهده کردید انجام دادیم. به این ترتیب ساده ترین مثال ASP را نوشتیم و اجرا کردیم.همانطور که قبلا“ گفته شد برای اجرای صفحه مورد نظر باید آن را در دایرکتوری مجازی IIS که به طور پیش فرض WWWROOT است کپی کنیم.بنابراین ما به وسیله ی Request اطلاعات را دریافت کردیم و توانستیم از این اطلاعات در به روز رسانی پایگاه داده کمک بگیریم.

اسلاید 44: با توجه به فراگیر شدن برنامه نویسی شیء گرا ، با همین مثال کوتاه این آموزش را به پایان می بریم و در آموزش های بعدی به نرم افزار Visual Studio 2008 می پردازیم که نرم افزار بسیار قدرتمندی برای برنامه نویسی به زبان ASP.NET است.

اسلاید 45: پایان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید