سایر سرگرمی و طنز

آشنایی با سبک‌ های بازی‌ های رایانه‌ ای (اکشن)

ashnaei_ba_sabke_bazihaye_rayaneheiye_akshen

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با سبک‌ های بازی‌ های رایانه‌ ای (اکشن)”

آشنایی با سبک‌ های بازی‌ های رایانه‌ ای (اکشن)

اسلاید 1: آشنایی با سبک‌ها بازی‌های رایانه‌ایجلسه دوماکشن

اسلاید 2: اهداف این جلسهآشنایی با ویژگی‌های مختلف سبک اکشن و تفاوت آن با دیگر سبک‌هامعرفی زیرسبک‌های اکشن و ویژگی‌های خاص هر کدامشناخت خصوصیات کلی بازی‌های اکشن و عناصری نظیر مراحل، جان، چک‌پوینت، پاورآپ، خط سلامت و غیرهآشنایی با چالش‌های مختلف سبک اکشن به ویژه چالش‌های زمان‌دار

اسلاید 3: بازی اکشن چیست؟بازی اکشن بازی‌ای است بیش‌تر چالش‌هایی که به بازی‌کننده ارایه می‌دهد به نوعی توانایی‌های فیزیکی او را (مانند سرعت واکنش یا توانایی هماهنگ‌سازی چشم و دست) می‌سنجد. بازی‌های اکشن قدیمی‌ترین سبک بازی‌های تاریخ هستند.در بسیاری از موارد چالش‌های دیگری نظیر چالش‌های منطقی، چالش‌های وابسته به گشت و گذار و چالش‌های تاکتیکی هم به پایه‌های اکشن اضافه می‌شوند.

اسلاید 4: عناصر تکرار شونده در بازی‌های اکشندر چالش‌های بازی‌های اکشن یک مجموعه عناصر تکرار شونده وجود دارد که در بیش‌تر بازی‌های این ژانر دیده می‌شوند:جان (Life)سنجش واکنشسنجش هماهنگی چشم و دستمراحل مختلفموج دشمن‌هاپاورآپ

اسلاید 5: انواع بازی‌های اکشنبازی‌های تیراندازی (Shooter)بازی‌های غیرتیراندازی (Non-Shooter)تیراندازی دوبعدی (2D Shooter) – تیراندازی سه‌بعدی (3D Shooter)بازی‌های سکوبازی (Platformer) – بازی‌های مبارزه‌ای (Fighting Games) – بازی‌های معمایی سریع (Fast Puzzle) – بازی‌های اکشن ماجرایی (Action Adventure) – بازی‌های ریتمیک (Rhythm Games)

اسلاید 6: بازی‌های تیراندازی دوبعدیمحبوب‌ترین و قدیمی‌ترین سبک اکشن است.در بازی‌های تیراندازی بازی‌کننده همیشه از یک سلاح دوربرد برای مبارزه استفاده می‌کند. قدیمی‌ترین زیرسبک اکشن «تیراندازی دوبعدی» است.خصوصیات بازی‌های تیراندازی دوبعدی:زاویه‌ی دوربین از بالا به پایین یا از کنار دارند.همواره بازی‌کننده‌ها تحت حمله هستند و باید به همه چیز شلیک کنند. بازی‌کننده‌ها مهمات نامحدود دارند.فیزیک این گونه بازی‌ها هیچ شباهتی به واقعیت ندارد.

اسلاید 7: محبوب‌ترین سبک در بازی‌های رایانه‌ای سبک «تیراندازی سه‌بعدی» است.خصوصیات بازی‌های تیراندازی سه‌بعدی:همیشه از آخرین دستاوردهای فناوری زمان خود استفاده می‌کنند.فیزیک بازی بسیار طبیعی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر از تیراندازی‌های دوبعدی است.زاویه‌ی دوربین می‌تواند اول‌شخص یا سوم‌شخص باشد.بازی‌های تیراندازی سه‌بعدی

اسلاید 8: بازی‌های تیراندازی سه‌بعدیدیگر زیر سبک‌های بازی‌های اکشن تیراندازی سه‌بعدیبازی‌های تیراندازی ریلی (Rail Shooter)بازی‌های تیراندازی تاکتیکی (Tactical Shooter)بازی‌های میدانی(Arena Games)بازی‌های ترسناک (Survival Horror)

اسلاید 9: بازی‌های غیرتیراندازیمعروف‌ترین سبک بازی اکشن غیرتیراندازی سبک «سکوبازی» است.خصوصیات بازی‌های سکوبازی:این دسته بازی‌ها عموما کارتونی هستند و در آن‌ها یک آواتار (قهرمان بازی) در مراحلی که از نظر ارتفاع عمومی کاملا اغراق شده هستند حرکت می‌کند و از سکویی به سکوی دیگر می‌پرد.بیش‌تر اکشن‌های بازی پریدن از روی سکوها هستند.این بازی‌ها فیزیک کاملا غیرواقعی دارند.بیش‌تر بازی‌های دوبعدی با دوربین از کنار که شخصیت‌های انسان‌گونه دارند بازی‌های سکوبازی هستند.

اسلاید 10: بازی‌های غیرتیراندازیاز دیگر سبک‌های اکشن غیرتیراندازی سبک «مبارزه‌ای» است.خصوصیات بازی‌های مبارزه‌ای سه‌بعدی:چالش‌های فیزیکی این بازی‌ها سرعت واکنش و دقت بازی‌کننده‌ها در زمان‌بندی را می‌آزمایند.در این بازی‌ها نبردهای تن‌به‌تن با حرکات رزمی شبیه‌سازی می‌شود. در بعضی بازی‌ها سلاح‌های سرد هم استفاده می‌شود.اکشن‌های این سبک شامل «حرکت دادن کاراکتر»، «حمله کردن» و «دفاع کردن» می‌شوند.در این سبک زنجیره‌های چند ضرب (Combo) بسیار معمول است.عموما در یک خط دوبعدی رخ می‌دهند (که ممکن است در پس‌زمینه‌ی سه‌بعدی باشد)

اسلاید 11: بازی‌های غیرتیراندازیاز دیگر سبک‌های اکشن غیرتیراندازی سبک «معماهای سریع» است.خصوصیات بازی‌های «معماهای سریع»:در این بازی‌ها مخاطب مجبور است با سرعت زیادی مسایل و معماها را حل کند.کنترل این دسته بازی «ساده»، «محدود» و «انتزاعی» است.این زیرسبک بیش‌تر بین بازی‌کننده‌های غیرحرفه‌ای (Casual) طرف‌دار دارد.بازی‌های «معمایی سریع» بیش‌تر برای استفاده در دستگاه‌های قابل حمل مانند کنسول‌های دستی، موبایل‌ها و تبلت‌ها مناسب است.

اسلاید 12: بازی‌های غیرتیراندازیاز دیگر سبک‌های اکشن غیرتیراندازی سبک «اکشن ماجرایی» است.خصوصیات بازی‌های «اکشن ماجرایی»:این دسته بازی‌ها دو سبک «اکشن» و «ماجرایی» را با هم ترکیب کرده و تجربه‌ی بینابینی به مخاطب ارایه می‌دهند.این بازی‌ها عموما شامل «چالش‌های فیزیکی»، «داستان»، «کوله‌پشتی» (Inventory) و «دیالوگ» هستند.

اسلاید 13: بازی‌های غیرتیراندازیخصوصیات بازی‌های «ریتمیک»:درک بازی‌کننده‌ها از «ریتم» را به چالش می‌کشند. بازی‌کننده با فشار به موقع دکمه‌ها شخصیت بازی را کنترل کرده تا کاراکتر به موقع موسیقی بنوازد/بخواند/حرکات موزون انجام بدهد.بسیاری از بازی‌های این سبک دسته‌ها و لوازم جانبی مخصوص به خود دارند.از آن‌جایی که این بازی‌ها خشونت ندارند در میان دخترها هم محبوب هستند.بازی‌های دیگر:دیگر بازی‌هایی که خصوصیات زیرسبک‌های اکشن را با ترکیب می‌کنند.بازی‌هایی که نیاز به گشت و گذار و کنترل کاراکتر دارند.

اسلاید 14: خصوصیات بازی‌های اکشننحوه‌ی پیشرفت در مراحلمراحل معمولا به صورت خطی تمام می‌شوند.مراحل با تم‌های خاص از هم جدا می‌شوند و در انتها یک غولآخر (Boss) دارند.می‌شود برای مراحل بازی‌های اکشن چالش‌های ثابت در نظر گرفت اما روند بازی خیلی زود تکراری می‌شود.اگر بازی‌کننده بمیرد کاراکتر بازی از یک «چک‌پوینت» بازی را آغاز می‌کند.از جمله ویژگی‌های تکرار شونده در مراحل بازی‌های اکشن «خروج»، «warp» و «تله‌پورت» هستند. کاراکتر بازی همیشه یک نوار سلامت دارد که با تمام شدن‌اش می‌میرد.

اسلاید 15: خصوصیات بازی‌های اکشنچالش‌ها:کاراکتر بازی عموما با یکی از این سه مشکل روبه‌رو می‌شود:اشیای منفعل جلوی حرکت بازی‌کننده را می‌گیرند و هیچ تهدیدی برای او نیستند. خطرها ثابت هستند و بازی‌کننده‌ها به آن‌ها نزدیک می‌شوند و باید از آن‌ها حذر کند.خطرها فعال هستند، به دنبال بازی‌کننده می‌آیند و به او حمله می‌کنند. موج‌ها (waves): دشمن‌ها موج‌موج یا گروه گروه به بازی‌کننده حمله می‌کنند.در انتهای مرحله یک غولآخر در انتظار بازی‌کننده است.دشمن‌های جدید و غیرمنتظره‌ای ناگهان جایگزین الگوی قبلی دشمن‌ها می‌شوند.درهای قفل‌شده بخش‌های مختلف مرحله را از هم جدا و پیشرفت را کند می‌کنند.نقاط اسپان یا مولدهای دشمن باعث می‌شود همواره دشمن‌های جدید جلوی بازی‌کننده سبز بشوند.

اسلاید 16: خصوصیات بازی‌های اکشنمکانیک‌های پایه باید همیشه ساده و قابل فهم باشند.جان‌ها (یا چک‌پوینت‌ها) پس از مرگ بازی‌کننده او را احیا می‌کنند.با جمع کردن پاورآپ‌ها یا دیگر آیتم‌های جمع‌کردنی نوار سلامت بازی‌کننده پر می‌شود.پاورآپ‌هایی وجود دارند که قدرت بازی‌کننده را بیش‌تر می‌کنند.این قدرت‌ها ممکن است وابسته به امتیاز باشند.ممکن است باعث ورود به راه‌های مخفی یا مراحل جایزه‌ای بشوند.اگر جایی از بازی چالش زمان‌دار وجود دارد باید حتما یک شمارنده‌ی زمان باقی‌مانده را به گیمر بگوید.امتیاز ساده‌ترین راه نشان دادن پیشرفت است.

اسلاید 17: خصوصیات بازی‌های اکشنشرایط پیروزی بازی‌کننده:بازی‌کننده همیشه باید بتواند در بازی پیروز شود یا به اصطلاح بازی را تمام کند. فقط بازی‌های سبک «آرکید» هستند که هیچ‌گاه شرط پیروزی ندارند.ساده‌ترین و رایج‌ترین روش نشان دادن پیروز شدن بازی‌کننده این است که بازی یک داستان داشته باشد و داستان تمام بشود.انواع روش‌های تعامل بازی‌کننده با بازی اکشن:وجود یک «آواتار» یا یک کاراکتر مرسوم‌ترین روش است.دستکاری معماها (Tetris)، فرد حاضر در همه جا (Lemmings) هم مرسوم هستند.

اسلاید 18: دوربین‌های سبک اکشندوربین دوبعدی:دوربین می‌تواند «ثابت» یا «متحرک» باشد.دوربین یا بازی را از بالا نشان می‌دهد یا از کنار. دوربین متحرک می‌تواند در همه‌ی جهات صفحه‌ی افق حرکت کند.دوربین سه‌بعدی:دوربین سه‌بعدی اول‌شخص به کاراکتر بازی متصل است و دید محدودی را به بازی‌کننده ارایه می‌دهد.دوربین سه‌بعدی سوم‌شخص به بازی‌کننده اجازه می‌دهد کاراکتر بازی را ببیند. بازی‌های مانند Resident Evil 4 یا Gears of War ترکیبی از این دو حالت هستند.در بعضی بازی‌ها دوربین در نقاط خاصی ثابت می‌شود و کاراکتر بازی را دنبال می‌کند. در این حالت تغییر زاویه‌ی دوربین می‌تواند باعث گیج شدن بازی‌کننده بشود.

اسلاید 19: خصوصیات بازی‌های اکشنبازی‌های دوبعدی:چالش‌های سکوبازی (پرشی) در بازی ارایه می‌شوند. سرعت بازی عموما زیاد است و نیاز به واکنش سریع دارد.بازی‌های سه‌بعدی:محیط نقش بسیار مهمی را در بازی ایفا می‌کند و می‌تواند جزو چالش‌های اصلی بازی باشد.در حالت سه‌بعدی نمی‌شود سرعت چیزهایی که از روبه‌رو به طرف بازی‌کننده شلیک می‌شوند را درست تشخیص داد.در بازی‌های سه‌بعدی دشمن‌ها می‌توانند از عنصر غافل‌گیر کردن بازی‌کننده استفاده کنند.

اسلاید 20: واسط کاربریتا جایی که ممکن است همه‌ی اطلاعات باید روی صفحه و جلوی چشم بازی‌کننده باشد.فقط چیزهایی که دانستن‌شان لازم است باید روی صفحه باشند.استفاده از نوارها و دیگر عناصر بصری به اعداد و نوشته‌ها ارجحیت دارد.واسط کاربری باید بتواند در مواقع لازم توجه مخاطب را به بخش‌های مهم بازی جلب کند.نقشه‌ها را می‌توان به صورت کوچک یا نیمه‌شفاف در صفحه‌ی بازی نشان داد.استفاده از رنگ و هاله‌های رنگی برای مشخص کردن اشیا ضروری است.

اسلاید 21: تمرینبه عنوان تمرین دو بازی اکشن Doom و Streets of Rage را به عنوان دو نمونه‌ی اکشن تحلیل کنید. متن تحلیلی باید شامل این موارد باشد:واسط کاربری- مکانیک‌های پایهانواع دشمن‌ها- شرط پیروزیالگوی حمله‌ی دشمن‌ها- پاورآپ‌هاانواع چالش‌ها- ساختار مراحلزاویه‌ی دوربینچک‌پوینت‌ها

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید