صفحه 1:
۳0۳۳
با سبکها بازیهای راد
آشنایی با سم
اکشن
جلسه دوم
صفحه 2:
000
* آشنايى با وي كى هاى مختلف سبكك اكشن و تفاوت آن با ديكر سبكدها
ee Se eae ل ل ا
* شناخت خصوصيات كلى بازىهاى اكشن و عناصرى نظير مراحل» جان»
جك يوينت» ياورآب» خط سلامت و غيره
* آشنايى با جالش هاى مختلف سبكك اكشن به ويزه جالشهاى زماندار
صفحه 3:
بازی اکشن چیست؟
1
توانابى هاى فيزيكى او را (مانند سرعت واكنش يا توانابى هماهتكك سازى جشم و دست)
میسنجد.
بازىهاى اكشن قديمى ترين سبكك بازىهاى تاريخ هستند.
| م rer
گذار و چالشهای تا کتیکی هم به پایههای اکشن اضافه میشوند.
صفحه 4:
ل ل
در چالشهای بازیهای اکشن یک مجموعه عناصر تکرار شونده وجود دارد که در بیشتر
VC Per pee cern
۳
ل له
سنجش هماهنگی چشم و دست
aden ©
ا رقا
پاورآپ
تالتكت
7۳۳
صفحه 5:
es
بازىهاى تيراندازى 512001:©17)
تيراندازى دوبعدى (510086©10 (21) - تيراندازى سهبعدى ((31
(Shooter
بازیهای غیرتیراندازی (-0[
ل 1 ا
28۳065)) - بازیهای معما] 0 "]) - بازىهاى اكشن
oem ees esyeea? Coin (ose -XekZ- Teas tac) We eae ا
(Games
صفحه 6:
بازىهاى تيراندازى دوبعدى
محبوبترین و قدیمیترین سبک |کشن است.
در بازىهاى تيراندازى بازى كننده هميشه از يكك سلاح
SS PES eT ES لت
قدیمی ترین زیرسبک اکشن «تیراندازی دوبعدی» است.
خصوصيات بازىهاى تيراندازى دوبعدى:
ا ل ل SSeS
- همواره بازی کنندهها تحت حمله هستند و باید به همه چیز
Bea ET ear yen ne nN es
صفحه 7:
ا ل ا لك
سهبعدی! است.
esl ea )5 تت اك
mmc SCT TSS oe cep ie reer 1
میکنند.
فیزیک بازی بسیار طبیعیتر و واقع گرایانهتر از تیراندازیهای
۳
زاویهی دوربین میتواند اول شخص يا سوم شخص باشد.
ی
صفحه 8:
oy وت
Sane
dfactical Shooters
en بازیهای میدا
اس وبا بازى es
(Arena Games) (Survival Horror)
دیگر زیر سبکهای بازیهای اکشن تیراندازی سهبعدی
صفحه 9:
بازیهای غیر تیراندازی
معروفترین سبک بازی اکشن غیرتیراندازی سبک
«سکوبازی» است.
* خصوصیات بازیهای سکوبازی:
اين دسته بازىها عموما كارتونى هستند و در آنها يكك آواتار (قهرمان
بازی) در مراحلی که از نظر ارتفاع عمومی کاملا اغراق شده هستند
و و
ae aes Te nea Teed ا
rt Pe pet Picea es ic
Oe Ee te aC Cs eed
انسان گونه دارند بازیهای سکوبازی هستند.
ی
صفحه 10:
بازیهای غیرتیراندازی
CSP ene Sent Ug" ee I coe ee
است.
خصوصیات بازیهای مبارزهای سهبعدی:
ا hors a eS |
زمانبندی را می آزمایند.
ها نبردهای تنبهتن با ح رکات رزمی شبیهسازی میشود.
an re petty a> eS eee 00
ا ل ا لي ا ل Poesy
Se aol
Ree ark eit) Le) eye ene eee ke ceil eas
Seren core Dee Store = CCI ا
يب ااا ا ااا ا ااا لا
صفحه 11:
بازیهای غیرتیراندازی
۱
است.
ST oe he eal ar ae ead
" در این بازیها مخاطب مجبور است با سرعت زیادی مسایل و معماها
راحل كند.
کنترل این دسته Rome enn its
7 این زیرسبک بیشتر بین بازی کنندههای غیرحرفهای ([35118))
۳
بازیهای «معمایی سریع؛ CNBr ae es eevee ۱[
حمل مانند کنسولهای دستی» موبایلها و تبلتها مناسب است.
صفحه 12:
SS TOs)
IIRC Sets ee Pepe Rede ا
ماجرایی» است.
* خصوصیات بازیهای «اکشن ماجرایی*:
es too ier ae 0
tthe ES eed اال لل
ین بازیها عموما شامل «چالشهای فیزیکی» «داستان»
«کولهپشتی؛ (1۳07610]10777) و «دیال وگ» هستند.
۰
صفحه 13:
بازیهای غیرتیر اندازی
FTC Goes CS Ces ea
از #ریتم؛ رابه چالش میکشند. aes Cees
بازىكننده با فشار به موقع دكمهها شخصيت بازى را كنترل كرده تا -
0 ا ا لل ا Tee ele lee
بسیاری از بازیهای این سبک دستهها و لوازم جانبی مخصوص به خود
صفحه 14:
خصوصيات بازىهاى اكشن
نحودى يبشرفت در مراحل
dole 7 ا ا Bgl
* مراحل با تمهای خاص از هم جدا BISNIS [SB Sr aCe eee eye
* میشود برای مراحل بازیهای اکشن چالشهای ثابت در نظر گرفت اما روند بازی خیلی زود تکراری
< کاراکتر بازی هميشه یک نوار سلامت دارد که با تمام شدناش میمیرد.
- اكر بازى كننده بميرد كاراكتر بازى از يكك «جكك يوينت» بازى را آغاز مى كند.
NEG res le تكرار شونده در مراحل بازىهاى اكشن «خروج؛» 15173172١ و
«تله پورت! هستند.
سح
صفحه 15:
خصوصیات بازیهای اکشن
* چالشها:
eee ene B Fe aa eats) 0 a 1
a otc ۱
CPST GUE aE Te Cae i toe en ea ا 0
* خطرها فعال هستند به دنبال بازی کننده میآیند و به او حمله میکنند.
tier teens TS ATE SE ee rea eee E NCA
Bean [rw ecPe-S IF) Pes RCO Cone
7 دشمنهای جدید و غیرمنتظرهای ناگهان جایگزین الگوی قبلی دشمنها میشوند.
- درهاى قفلشده بخشهاى مختلف مرحله رااز هم جدا و بيشرفت را كند مى كنند.
0 ا oe 2
موز رشن
صفحه 16:
خصوصيات بازىهاى اكشن
* مكانيكثهاى يايه بايد هميشه ساده و قابل فهم باشند.
ا ل 0
els y tS Sees ل ل ات ا ا
> ياورآبهابى وجود دارند كه قدرت بازى كننده را بيش تر مى كنند.
ese ا 00
1
ل 1
رابه گیمر بگوید.
- امتیاز سادهترین راه نشان دادن پیشرفت است,
صفحه 17:
خصوصيات بازىهاى اكشن
شرايط بيروزى بازى كننده:
ل ا ا ل ا لت ل ل ا
0 ا ا ا Cene TUS
سادهترين و رايجترين روش نشان دادن بيروز شدن بازىكننده اين است كه بازى يكك -
000 bere on ene ee fea
* انواع روشهاى تعامل بازى كننده با بازى اكشن:
7 وجود یک «آواتاره یا يكك كاراكتر مرسومترين روش است.
Ca ۱۰۱۱۱۱۵ ۱ Oe ieee meyer O K-18 8 [Sp 0 Corr i هم مرسوم
صفحه 18:
دوربینهای سبک اکشن
* دوربين دوبعدى:
دوربين مى تواند «ثابت» يا «متحركك» باشد.
ال ل ل
دوربين متحرك مى تواند در همدى جهات صفحدى افق حركت كند.
* دوربين سهبعدى:
Cee ens oy ae ا ور ا ا ل ين
ارایه میدهد.
NOS) AS) Sere ES) ae Ceat S| Ween Senco nesy Ey
Se 59 yal jl Ss Gears of War i Resident Evil 4 st csjt -
PE Nene IN eds oie ete he ard deer nel terrae)
صفحه 19:
خصوصيات بازىهاى اكشن
0
۱ S | on ele
|
ا
< محیط نقش بسیار مهمی را در بازی ایفا می کند و میتواند جزو چالشهای اصلی بازی باشد.
- در حالت سهبعدى نمىشود سرعت جيزهايى كه از روبهرو به طرف بازى كننده شليكك
ree 0
NS ee ل ی
صفحه 20:
SS a)
تا جایی که ممکن است همهی اطلاعات باید روی صفحه و جلوی چشم
بازی کننده باشد.
فقط چیزهایی که دانستنشان لازم است باید روی صفحه باشند.
استفاده از نوارها و دیگر عناصر بصری به اعداد و نوشتهها ارجحیت دارد.
ا ا a ace ed eee OPM
بازی جلب کند.
نقشهها را مى توان به صورت كوجكك يا نيمه شفاف در صفحدى بازى نشان
داد.
| eee eee SOIC TCS EH]
صفحه 21:
تمرین
ESP ا A-\- 1h Moy adc: 10 (Dole Gece Se Rp eae re
BETES Ren Cee gene an aee
واسط كاربرى - مکانیکهای پایه
انواع دشمنها - شرط بيروزى
الگوی حملهی دشمنها - پاو رآپها
انواع جالشها ساختار مراحل
زاويهى دوربين
چکپوینتها
آشنایی با سبکها بازیهای رایانهای
اکشن
جلسه دوم
اهداف این جلسه
●
●
●
●
آشنایی با ویژگیهای مختلف سبک اکشن و تفاوت آن با دیگر سبکها
معرفی زیرسبکهای اکشن و ویژگیهای خاص هر کدام
شناخت خصوصیات کلی بازیهای اکشن و عناصری نظیر مراحل ،جان،
چکپوینت ،پاورآپ ،خط سالمت و غیره
آشنایی با چالشهای مختلف سبک اکشن به ویژه چالشهای زماندار
بازی اکشن چیست؟
●
بازی اکشن بازیای است بیشتر چالشهایی که به بازیکننده ارایه میدهد به نوعی
تواناییهای فیزیکی او را (مانند سرعت واکنش یا توانایی هماهنگسازی چشم و دست)
میسنجد.
●
بازیهای اکشن قدیمیترین سبک بازیهای تاریخ هستند.
●
در بسیاری از موارد چالشهای دیگری نظیر چالشهای منطقی ،چالشهای وابسته به گشت و
گذار و چالشهای تاکتیکی هم به پایههای اکشن اضافه میشوند.
عناصر تکرار شونده در بازیهای اکشن
در چالشهای بازیهای اکشن یک مجموعه عناصر تکرار شونده وجود دارد که در بیشتر
بازیهای این ژانر دیده میشوند:
●
جان ()Life
●
سنجش واکنش
●
سنجش هماهنگی چشم و دست
●
مراحل مختلف
●
موج دشمنها
●
پاورآپ
انواع بازیهای اکشن
بازیهای تیراندازی ()Shooter
تیراندازی دوبعدی ( – )2D Shooterتیراندازی سهبعدی (3D
)Shooter
بازیهای غیرتیراندازی (Non-
بازیهای سکوبازی ( – )Platformerبازیهای مبارزهای (Fighting
– )Gamesبازیهای معمایی سریع ( – )Fast Puzzleبازیهای اکشن
ماجرایی ( – )Action Adventureبازیهای ریتمیک (Rhythm
)Games
)Shooter
بازیهای تیراندازی دوبعدی
●
محبوبترین و قدیمیترین سبک اکشن است.
●
در بازیهای تیراندازی بازیکننده همیشVه از یVک سالح
دوربرد برای مبارزه استفاده میکند.
●
قدیمیترین زیرسبک اکشن «تیراندازی دوبعدی» است.
●
خصوصیات بازیهای تیراندازی دوبعدی:
–
زاویهی دوربین از باال به پایین یا از کنار دارند.
–
همواره بازیکنندههVا تحVت VحملVه هسVتند و بایVد بVه همVه چیز
شلیک کنند.
–
بازیکنندهها مهمات نامحدود دارند.
–
فیزیک این گونه بازیها هیچ شباهتی به واقعیت ندارد.
بازیهای تیراندازی سهبعدی
●
محبوبترین سبک در بازیهای رایانهای سبک «تیراندازی
سهبعدی» است.
●
خصوصیات بازیهای تیراندازی سهبعدی:
–
همیشVه از آخریVن دسVتاوردهای فناوری زمان خود استفاده
میکنند.
–
فیزیVک بازی بسVیار طبیعیتVر و واقعگرایانهتر از تیراندازیهای
دوبعدی است.
–
زاویهی دوربین میتواند اولشخص یا سومشخص باشد.
بازیهای تیراندازی سهبعدی
بازیهای تیراندازی ریلی
()Rail Shooter
بازیهای Vتیراندازی تاکتیکی
()Tactical Shooter
بازیهای ترسناک
()Survival Horror
بازیهای میدانی
()Arena Games
دیگر زیر سبکهای بازیهای اکشن تیراندازی سهبعدی
بازیهای غیرتیراندازی
●
معروفترین سبک بازی اکشن غیرتیراندازی سبک
«سکوبازی» است.
●
خصوصیات بازیهای سکوبازی:
–
یهVا عموما کارتونی هسVتند و در آنهVا یک آواتار (قهرمان
این دسته باز
بازی) در مراحلVی کVه از نظVر ارتفاع عمومVی کامال اغراق شده هستند
حرکت میکند و از سکویی به سکوی دیگر میپرد.
–
بیشتر اکشنهای بازی پریدن از روی سکوها هستند.
–
این بازیها فیزیک کامال غیرواقعی دارند.
–
بیشتVVر بازیهای دوبعدی بVا دوربیVن از کنار کVVه شخصیتهای
انسانگونه دارند بازیهای سکوبازی هستند.
بازیهای غیرتیراندازی
●
●
از دیگر سبکهای اکشن غیرتیراندازی سبک «مبارزهای»
است.
خصوصیات بازیهای مبارزهای سهبعدی:
–
چالشهای فیزیکVی این بازیها سرعت واکنش و دقت بازیکنندهها در
زمانبندی را میآزمایند.
–
در ایVن بازیهVا نVبردهای تنبهتVن بVا حرکات رزمVی شبیهسازی میشود.
در بعضی بازیها سالحهای سرد هم استفاده میشود.
–
اکشنهای ایVن سVبک شامVل «حرکVت دادن کاراکتVر»« ،حمله کردن» و
«دفاع کردن» میشوند.
–
در ایVن سVبک زنجیرههای چنVد ضرب ( )Comboبسیار معمول
است.
–
عمومVا در یVک خVط دوبعدی رخ میدهنVد (کVه ممکVن است در
پسزمینهی سهبعدی باشد)
بازیهای غیرتیراندازی
●
●
از دیگر سبکهای اکشن غیرتیراندازی سبک «معماهای سریع»
است.
خصوصیات بازیهای «معماهای سریع»:
–
یهVا مخاطVب مجبور اسVت بVا سVرعت زیادی مسVایل و معماها
در ایVن باز
را حل کند.
–
–
کنترل این دسته بازی «ساده»« ،محدود» و «انتزاعی» است.
ایVن زیرسVبک بیشتVر بین بازیکنندههای غیرحرفهای ()Casual
طرفدار دارد.
–
بازیهای «معمایVی سVریع» بیشتVر برای اسVتفاده در دسVتگاههای قابل
حمل مانند کنسولهای دستی ،موبایلها و تبلتها مناسب است.
بازیهای غیرتیراندازی
●
از دیگر سبکهای اکشن غیرتیراندازی سبک «اکشن
ماجرایی» است.
●
خصوصیات بازیهای «اکشن ماجرایی»:
–
یهVا دو سVبک «اکشVن» و «ماجرایVی» را بVا هم
ایVن دسVته باز
ترکیب کرده و تجربهی بینابینی به مخاطب ارایه میدهند.
–
یهVا عمومVا شامVل «چالشهای فیزیکVی»« ،داستان»،
ایVن باز
«کولهپشتی» ( )Inventoryو «دیالوگ» هستند.
بازیهای غیرتیراندازی
●
خصوصیات بازیهای «ریتمیک»:
–
درک بازیکنندهها از «ریتم» را به چالش میکشند.
–
بازیکننده بVا فشار بVه موقVع دکمههVا شخصVیت بازی را کنترل کرده تا
کاراکتر به موقع موسیقی بنوازد/بخواند/حرکات موزون انجام بدهد.
–
بسیاری از بازیهای این سبک دستهها و لوازم جانبی مخصوص به خود
دارند.
–
از آنجایVی کVه ایVن بازیهVا خشونVت ندارنVد در میان دخترهVا هم محبوب
هستند.
●
بازیهای دیگر:
–
دیگVر بازیهایVی کVه خصVوصیات زیرسVبکهای اکشVن را بVا تVرکیب
میکنند.
–
بازیهایی که نیاز به گشت و گذار و کنترل کاراکتر دارند.
خصوصیات بازیهای اکشن
●
نحوهی پیشرفت در مراحل
–
مراحل معموال به صورت خطی تمام میشوند.
●
●
مراحل با تمهای خاص از هم جدا میشوند و در انتها یک غوآلخر ( )Bossدارند.
میشود برای مراحل بازیهای اکشن چالشهای ثابت در نظر گرفت اما روند بازی خیلی زود تکراری
میشود.
–
کاراکتر بازی همیشه یک نوار سالمت دارد که با تمام شدناش میمیرد.
–
اگر بازیکننده بمیرد کاراکتر بازی از یک «چکپوینت» بازی را آغاز میکند.
–
از جملVه ویژگیهای تکرار شونده در مراحVل بازیهای اکشن «خروج» »warp« ،و
«تلهپورت» هستند.
خصوصیات بازیهای اکشن
●
چالشها:
–
–
کاراکتر بازی عموما با یکی از این سه مشکل روبهرو میشود:
●
اشیای منفعل جلوی حرکت بازیکننده را میگیرند و هیچ تهدیدی برای او نیستند.
●
خطرها ثابت هستند و بازیکنندهها به آنها نزدیک میشوند و باید از آنها حذر کند.
●
خطرها فعال هستند ،به دنبال بازیکننده میآیند و به او حمله میکنند.
موجها ( :)wavesدشمنها موجموج یا گروه گروه به بازیکننده حمله میکنند.
–
در انتهای مرحله یک غوآلخر در انتظار بازیکننده است.
–
دشمنهای جدید و غیرمنتظرهای ناگهان جایگزین الگوی قبلی دشمنها میشوند.
–
درهای قفلشده بخشهای مختلف مرحله را از هم جدا و پیشرفت را کند میکنند.
–
نقاط اسVپان یVا مولدهای دشمVن باعVث میشود همواره دشمنهای جدید جلوی بازیکننده
سبز بشوند.
خصوصیات بازیهای اکشن
●
مکانیکهای پایه باید همیشه ساده و قابل فهم باشند.
–
جانها (یا چکپوینتها) پس از مرگ بازیکننده او را احیا میکنند.
–
با جمع کردن پاورآپها یا دیگر آیتمهای جمعکردنی نوار سالمت بازیکننده پر میشود.
–
پاورآپهایی وجود دارند که قدرت بازیکننده را بیشتر میکنند.
–
این قدرتها ممکن است وابسته به امتیاز باشند.
–
ممکن است باعث ورود به راههای مخفی یا مراحل جایزهای بشوند.
–
اگVر جایVی از بازی چالVش زماندار وجود دارد بایVد حتمVا یVک شمارندهی زمان باقیمانده
را به گیمر بگوید.
–
امتیاز سادهترین راه نشان دادن پیشرفت است.
خصوصیات بازیهای اکشن
●
شرایط پیروزی بازیکننده:
–
بازیکننده همیشVه بایVد بتوانVد در بازی پیروز شود یVا بVه اصVطالح بازی را تمام کند .فقط
بازیهای سبک «آرکید» هستند که هیچگاه شرط پیروزی ندارند.
–
سVادهترین و رایجتریVن روش نشان دادن پیروز شدن بازیکننده ایVن اسVت کVه بازی یک
داستان داشته باشد و داستان تمام بشود.
●
انواع روشهای تعامل بازیکننده با بازی اکشن:
–
–
وجود یک «آواتار» یا یک کاراکتر مرسومترین روش است.
دسVتکاری معماهVا ( ،)Tetrisفرد حاضVر در همVه جVا ( )LemmingsهVم مرسوم
هستند.
دوربینهای سبک اکشن
●
●
دوربین دوبعدی:
–
دوربین میتواند «ثابت» یا «متحرک» باشد.
–
دوربین یا بازی را از باال نشان میدهد یا از کنار.
–
دوربین متحرک میتواند در همهی جهات صفحهی افق حرکت کند.
دوربین سهبعدی:
–
دوربیVن سVهبعدی اولشخVص بVه کاراکتVر بازی متصVل اسVت و دیVد محدودی را به بازیکننده
ارایه میدهد.
–
–
دوربین سهبعدی سومشخص به بازیکننده اجازه میدهد کاراکتر بازی را ببیند.
بازیهای ماننVد Resident Evil 4یVا Gears of WarترکیبVی از ایVن دو حالت
هستند.
–
یهVا دوربیVن در نقاط خاصVی ثابVت میشود و کاراکتر بازی را دنبال میکند .در
در بعضVی باز
این حالت Vتغییر زاویهی دوربین میتواند باعث گیج شدن بازیکننده بشود.
خصوصیات بازیهای اکشن
●
●
بازیهای دوبعدی:
–
چالشهای سکوبازی (پرشی) در بازی ارایه میشوند.
–
سرعت بازی عموما زیاد است و نیاز به واکنش سریع دارد.
بازیهای سهبعدی:
–
محیط نقش بسیار مهمی را در بازی ایفا میکند و میتواند جزو چالشهای اصلی بازی باشد.
–
در حالVت سVهبعدی نمیشود سVرعت چیزهایVی کVه از روبهرو بVه طرف بازیکننده شلیک
میشوند را درست تشخیص داد.
–
در بازیهای سهبعدی دشمنها میتوانند از عنصر غافلگیر کردن بازیکننده استفاده کنند.
واسط کاربری
-
تا جایی که ممکن است همهی اطالعات باید روی صفحه و جلوی چشم
بازیکننده باشد.
-
فقط چیزهایی که دانستنشان الزم است باید روی صفحه باشند.
-
استفاده از نوارها و دیگر عناصر بصری به اعداد و نوشتهها ارجحیت دارد.
-
واسط کاربری باید بتواند در مواقع الزم توجه مخاطب را به بخشهای مهم
بازی جلب کند.
-
نقشهها را میتوان به صورت کوچک یا نیمهشفاف در صفحهی بازی نشان
داد.
-
استفاده از رنگ و هالههای رنگی برای مشخص کردن اشیا ضروری است.
تمرین
به عنوان تمرین دو بازی اکشن Doomو Streets of Rageرا به عنوان دو نمونهی
اکشن تحلیل کنید .متن تحلیلی باید شامل این موارد باشد:
-
واسط کاربری
-مکانیکهای پایه
-
انواع دشمنها
-شرط پیروزی
-
الگوی حملهی دشمنها -پاورآپها
-
انواع چالشها
-
زاویهی دوربین
-
چکپوینتها
-ساختار مراحل