کسب و کاراستارتاپ و کارآفرینی

آشنایی با شرکت های دانش بنیان

صفحه 1:
eae 1 «اتشكاء علوم يزشكن ‎Kinds‏ ‏نت تحقيقات و اورف آشنایی با ثر کت های دانش بنیان و فعاليت هاى مركز رشد فناورى سلامت دانشكاه علوم پزشکی شهر کرد دکتر علی احمدی

صفحه 2:
خلاصه ۱- مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه ۳- اهمیت شرکت های دانش بنیان از دیدگاه های مختلف و اسناد ۳- اقتصاد دانش بنیان 6- مرکز رشده ورودی و خروجی های مرکز ۵- فرایند پذیرش افراد در مرکز رشد - تعاریف و انواع شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری ۷- رقابت در دنیا برای رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان ۸- سه مرحله (تولید و پرورش ایده تبديل ايده به نمونه » تجاری سازی) ‎-٩‏ فهرست کالاهای دانش بنیان ۰- صندوق نواوری و شکوفایی - حمایت های دولت و قوانین موجود ۱- راهکارهای توسعه فناوری سلامت در ایران ۲- معیارها و نحوه دانش بنیان کردن یک شرکت

صفحه 3:
مقدمه مولفه های توسعه و توانمندی کشورها "علم و فتاوری اقتصاد توانمندی های سیاسی "نظامی اجتماعی آبهره مندی از مواهب طبیعی فرهنگی آفیزیکی ومنابع انسانی د ص2

صفحه 4:

صفحه 5:
یکی از بهترین مظاهر و موثرترین ا 00000000 6 إنت كه مى تواند اقتضاد ‎cee Beles a)‏ آگر شرکتهای دانش‌بنیان جدی گرفته شوند واز توسعه كمى و كيفى آنها حمايت شودء بواسطه ثروتآفرينى از طریق علم؛ ‎lt va‏ به شکوفایی ح ‎aoe‏ ۶ ‏)بجاد زمينههاى‎ ee

صفحه 6:
" در زمینه اقتصاد. تکیه بر پیشرفت علمی و ک ای دانش بنبان» قطعا از ‎۳37٩‏ ‏نقست و خامفروشىها بسيار برسودتر خواهد بود. * یکی از موضوعات مهم در حرکت علمی کشور. تکمیل زنجیره علم و فناوری است. این زنجیره از ایده و فکر شروع می شود و سپس به علم و فناوری می‌رسد و در نهایت به تولید و بازار منتمی می شود. " مرا کسز تحقیقاتسی, پار کهای علمسی - ‎ae‏ ‏فناورى دانشكاههاى مادر بخشهاى ‎١‏ .در حال جوششند؛ این متوقف نشود.

صفحه 7:
سند چشم انداز ۲۰ ساله» بر نامه توسعه؛ قانون محلس نقشه جامع علمی کشوره نقشه جامع علمی سلامت قانون بودجه ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی» علمی و فناوری در سطح منطقه» با هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بين الملل . حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان ودارای فناوری ص2

صفحه 8:
عصر فناورى ایش ‎pu‏ دانش و اطلاعات در توسعه كشو مديريت رت و اطلاعات: مات انشسانى دما شن الاس + داش + سارمان | مرت ادا

صفحه 9:
روند تکامل عصر اطلاعات ” ۵ ۰ !+ . ۱ عصركشاورزى ‎ph pt‏ غصراطلاعات ‎fy‏ ‏درره زمانى از زمال‌های دور ۱۸۳۰ | ۱۹۵۷۵۱۸۰ ۷ اکنون ‎ea SI‏ كاركنان | كشاورزان كاركال صنابع ‎pb us‏ ‎Sik‏ انراد ر زمين أفراد و ماشين ‎dal yall‏ | ازازعمله ‎esol]‏ لین ناوری طل(عات بع اس ‎ate‏

صفحه 10:
: ‏آقای پیتر دراکر‎ Knowledge is power, which is why people who had it in the past tried to make a secret it! دانش قدرت است»جرا در گذشته انسان هایی که آن را داشتند تلاش می کردند تا آن را محرمانه نکه دارند؟! In post world , power comes from knowledge transmitting to make it productive , not from hiding it! ۱ .. ‏در دنیای مدرن قدرت برای بهره وری از مسیر‎ Knowledge manSgbashend it 32 ‏انتقال دانش فعال مى شود !نه از‎ not power 7 ‏داشت‎ ‎knowledge sharing eo 1 (9_ههو معجمصوی »موه بهممممه.

صفحه 11:
امروزه توسعه مبتنی بر دانلیی جایگزین توسعه مبتنی بر مواد اوليه و توسعه بر سرمایه شده است. کشورها به سمت اقتصاد مبتنی بر دانلیی یا همان اقتصاد دانش محور در حال جركت هستند. به عقیده برخی از دانشمندان دیدگاه آینده محوری است که در وجذب فناورى اهميت دارد. “دانايى تركيبى از تجربيات» ارزشهاء اطلاعات موجود و نكرش كارشسناسى نظام يافته است. ”دانايى خاص افراد نيست و سازمان ها هم داراى ذخايرى از دانايى هستند. “اطلاعات و دانليى» منلبع توليد دائليى هستند و بر خلاف بسيارى از منابع (مواد وله نیع ملی: نیع انسانی و ...) هنگام مصرف مستهلک نمی شوند بلكه با

صفحه 12:
اقتصاد دانایی محور چه نوع اقتصادی است؟ ”در اين اقتصاد, ارزش افزوده صرفا ناشی از تولید کالاهای مصرفی نیست بلکه ابزارهای تولید نیز اهمیت خود را از دست داده و ارزش ثانویه پیدا کرده اند. در لین اقتصاد مهمترین عامل, تولید نیروی کار و سرمایه نمی باشد. بلکه دانایی و فناوری است. در اقتصاد دانایی؛ دانایی به کالا تبدیل شده و به فروش می رسد. "اقتصاد دانایی» اقتصاد کمیابی منابع نیست. بلکه اقتصاد فراوانی منابع است. "تولید ثروت در این بازار مبتنى بر توليدء توزيع» مصرف دانایی یا همان اطلاعات است "کشورهلیی که به عنوان رهبران فناوری معرفی می شوند بیشترین بهره برداری را از دانلیی به عمل آورده ونه تنهاآن را تولید کرده و در اقتصاد.به مصرف می رسانند بلکه در صادرات آن نقش اصلی را ایفا می کنند. اقتصاد دانایی اقتصاد بدون وزن است. بجای کارخانجات بزرگ » مدارهای کو فکرها و ایده ها قرار گرفته اند.

صفحه 13:
نشانگرهای اقتصادی دانایی ) داده شده به افراد امتیاز ها و مجوزهای علمی به ازای دلار برای هر یک هزار نفر اینترنت در هر هزار نفر سهم صادرات فناوری عالی از کل صادرات صنعتی منم ناوری عالی به صنایمی گفنهمی شود که بیش از ۴ درصد از گردش مالی خود را صرف تحقیق و توسعه می كنند (فناورى ارتباطات» دارو سازی و.. صنابع فناورى متوسط به صنابعى گفته می شود که بیش از | تا ۴ درصد از گردش مالی (خودرو» شیمیایی و . چه عواملی دانایی را افزایش می دهد انس اوری ارتباطات و اطلاعات شکل گیری فرایند نوآوری سرعت عمل در نو آوری تبدیل هر چه سریعتر ایده به محصول و خدمات انه تنها عرضه آن در سطح محلى يا منطقه اى بلكه در سطح جهانى 70

صفحه 14:

صفحه 15:
Incubator center انکوباتور 1۳011۳0105 چیست؟ محظه ای شيشه ای که بچه های نارسبه هنگام تیلد برای مدت کوتلهی برای کسب تطلبق با محیط طبیعی در آن نگهداری می شوند. "صفر و یک بودن "زمان کوتاه ‎io‏ استقلال بچه حمایتهای نوری ۲حمایتهای دمایی "حمایتهای دارویی مرکز رشد ترجمه فارسی انکوباتور است و در زبان انگلیسی از واه انکوباتور برای مفاهیم تجاری استفاده شده است که لین وله برگرفته از انکوباتورهای پزشکی می باشد.

صفحه 16:
*ورودی: اشخاص حقیقی يا حقوقی دارای ایده فووییوت اشسخاصن. حقوقی دارای نله به: محصبول. با خدمات رسیده قابل عرضه در بازار (تاجر) فارغ التحصیلان و کا رآفرینان بدون سرمایه بدون شناخت بازارهای بالا دست. با سرمایه مناسب آشنا با روش انجام کار سلط بهبازارهای بلادست پایین دست و پایین دست.

صفحه 17:
تامین مالی وام 2 زمان | بلوغ || توسعه و شبوکت با رد بالات ‎slg yl‏ سرمایهگناری ویسک‌پذدیر ‏شرهای سرمایه‌گذاری ‎ ‎od) ‎ ‎ ‎ ‏اد أموزشهاي لازم براي أشنايي بابرا شناساس كرءه كاري تيت ايده كاري و ايجاذ هيلي اخقوقي ‎Si‏ مي. ‏صورث موفقيت در اين دوره و كسب هوي مستقل حقوقيء راحهاي نويا متوائتذ متقاضي لسکان رسمي در مرکز رشد شوند. مان ین دوه با تصویب مد مرز تا ۵ اقا ‎oie‏ ‎ ‎ ‏سرمایه #ذاراخ اولیه ‏اشركت معموتى -- - ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
خدمات پشتیبانی (خدمات اسکان . دسترسی به تلفن و دورنگار» مبلمان اولیه فضاهاء» کارپردازی و خدمات دبیرخانه‌ای امکان استفاده از اتاق‌های کنفرانس» تجهیزات سمعی و بصری و دستگاه‌های فتوکبی و تکثیر ) خدمات اطلاع‌رسانی (دسترسی به اینترنت. دسترسی به کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی و نرم‌افزارهای رایانه‌ای)

صفحه 19:
خدمات مشاوره‌ای و آموزشی (مشاوره‌های مدیریتی: مالی و باز رگانی خدمات حسابداری و حقوقی» برگزاری سمینار و یا کار گاه های آموزشی مورد نیاز برای شرکت های تازه تاسیس) خدمات پشتیبانی فنی (ارائةٌ خدمات فنی و مهندسی استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی) خدمات مالی و اعتباری (امکان استفاده از اعتبارات خدماتی و تحقیقاتی. كمكك به دسترسی به منابع مالی و جذب سرمایه گذاران» تسهیل در جذب طرحها و پروژه‌های تحقیقاتی) د ص2

صفحه 20:
فرصت ها و ظرفیت های موجود سک سکره مب ‎١١‏ ل راوز سو سكل | Paps SY acne سوت & یز لت

صفحه 21:
- گسترش واحدهای تحقیقاتی و شرکت های خدمات مهندسی و تکمیل چرخه ‎aus‏ - توسعه فرهنگ کارآفرینی و ایجاد اشتغال مولد برای فارغ التحصیلان جوان - کاربردی کردن و تجاری سازی ننایج تحقیقات - نوسازی صنایع موجود از رهگذر جذب و انتقال فناوری < جذب و حفظ نخبگان علمی کشور در طرح های تحقیقاتی و تولیدی با کیفیت بالا (فناوری برتر) 8

صفحه 22:
موثر 688 8 ‎٠‏ اجا راكد ‎ ‎ ‎ ‏حريان ورود تا خروج ‎ ‎ ‏موثر ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏د ص2 ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 23:

صفحه 24:
شرایط عمومی پذیرش در مرکز رشد واحدهای فناوری " وجود ایده فناورانه دارای توجبه اقتصادی 7 اعضای هسته حداقل ۲ نفر با مدرک مرتبط در زمینه کاری هسته - وجود حداقل یک نفر کارشناس خبره یا هیات علمی 7 اعضای هسته می بایست در صدد تشکیل شرکت حقوقی باشند.

صفحه 25:
گر سات دش نا

صفحه 26:
انواع شرکت ۱- شرکت سهامی عام: بازرگانی, سرمایه آن سهام بوده و از طریق فروش به مردم تامین ميشود. حداقل ۳ نفر ۲- شرکت سهامی خاص: بازرگانی» تمام سرمایه منحصرا توسط موسسین تامین میشود. حداقل ۳ نفر ۳- شرکت با مسئولیت محدود: تجاریهر یک از شرکا به میزان سرمایه مسئول است. سهامی نیست. 4 - شرکت تضامنی: تجاری بین دو با چند نفربا مسئولیت تضامنی.هر یک از شرکا مسئول پرداخت کل قروض شرکت است. - شرکت تعاونی: حداقل ۸6۱ سرمایه توسط اعضا

صفحه 27:
چرا شرکت دانش بنیان؟ تئوری رشد درون زا: اقتصاد دانان مختلف از جمله کرسمن, هلپمن, آگیون و هوییت- ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲: پیشرفت تکنولوژی ....افزایش تحقیقات ....افزایش بازدهی کار و سرمایه... افزايش بهره وری نیروی کارو تعمیق سرمایه بنابراین توسعه تولیدات دانش بنیان که بتواند به توسعه تحقیقات در کشور منجر شود تاثیر زیادی بر تحقق رشد اتتصادی مداوم دارد. سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی: تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات سطح بالایی از سرمایه گذاری به ابداع و نواوری د ص2

صفحه 28:
مهمترین ضرورت های اقتصاد دانش بنیان ۱- تولیدات بالای محصولات دانش بنیان در دنیا و سهم اند ک تولید درایران ۲- ارزش افزوده بالای محصولات دانش بنیان ۳- زیرساخت های مناسب و فراوان کشور 6- جمعیت و تراکم بالای جمعیت شهرنشین - جایگاه اقتصاد دانش بنیان در استقلال کشور د ص2

صفحه 29:
تعریف بر لساس قانون حمایت از شر کتها و مسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات: شرکت ها و موسسات دانش بنیان شرکت يا موسسه خصوصی يا تعاونی است که به منظور همافزايى علم و ثروت توسعه اقتصاد دانش محور. تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات] در حوزه فناوری های برتر و با 1 آرزش افزوده فراوان به ویژه در توليد نرم افزارهای مربوط تشکیل می‌شود. تعریف مستند از مراکز مهم علمی: oe . as 2 te تن دسته از گرومهای انسانی تحصیلکرده در مراکز علمی» پژوهشی و تحقیقاتی که توانسته باشند در این مراکز علاوه بر فراگیری علوم نظری و تلوریهای علمی روشهاى تبديل ل علوم فراگرفته به فعالیتهای درآمدزا و تولید کننده ارزش را به همراه داشته

صفحه 30:
زمینه های فعالیت شرکت های دانش بنیان ‎-١‏ انجام بؤوهش هلى كاربردى و توسعه لى ۲- کمک به انتقال تکنولوژی ‏۳- ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای ‏4- توليد محصول با فناورى نوين ‏ه- تجارى سازى ايده هاى با ارزش ‏+- ارائه خد مات کارافرینی ‏/- ايجاد مراكز رشد و توسعه کسب و کار ‏۸- خدمات توسعه محصول جدید ‏4-توسعه فتاورى ‏۰ - شرکت در مناقصات بخشهای دولتی خصوصى و تعاونى ‎

صفحه 31:
‎-١‏ تعريف كارآفرين ‏- فردى است كه يكك تفكر و ايده نو رابا استفاده از ابزارهاى خلاقيت و نوآورى تبديل به محصول می کند.(سی) ‏- فردی است که چنان قدرتی دارد که فرصت های کسب و کار را شناسایی کرده ؛ پس از ارزیابی منابع لازم را جمع آوری و از آنها بهره برداری می کند و عملیات مناسبی را برای رسیدن به موفقیت پی ریزی می کند. (تعریف دانشگاهی) ‏۲- رابطه کار آفرینی با شر کت دانش بنیان ‏-کارآفرینی فرآیندی که منجر به خلق محصول جدید و با ارزش می شود. (کالا»خدمت. فرمولاسیون» روش انجام کار و...) ‏- علم بکا رگیری دانایی» کا رآفرینی است. انسان توانا قدرتمند است. ‏- شرکت دانش بنیان شرکتی است که نتایج طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی را تجاری سازی می کند . ‎

صفحه 32:
۳- تعریف خلاقیت و نوآوری - خلاقیت عبارت است از بکارگیری توانیبهای ذهنی برای ایجاد يكك فكر يا مفهوم جديد.(فكر يا ايده جدید و با ارزش) - وآوری عبارت است ازفرا گرد ایجاد فکرهای جدید و تبدیل آن به عمل و کاربردهای سودمند - نوآوری و اختراع دو بال خلاقیت هستند. - نوآورى » تولید محصول جدیدی که قبلاً وجود داشته. -اختراع ؛ تولید محصول جدیدی که 3 £- رابطه ش ر کت دانش - شرکت دانش بنیان برای گسترش و کاربرد و آوری و اختراع تشکیل ميشود. - مواد اوليه توليد ايده؛ علم و دانش(شرکت دانش بنیان) »خلاقیت تولید و پردازش ایده های ناب و با ارزش(دانش بنیان» نوآوری ف رآیند تجاری سازی ایده(شر کت دانش بنیان) - وآوری» کاربردی ساختن ایده های نو است؛ بعبارتی دیگر لازمه نوآوری یا شرط نوآوری خلاقیت است. به معنای دیگر ظهور ن و آوری در تجلی خلاقیت و شرط لازم برای تولید ایده های جدید تفکر خلاق است. - شرکت دانش بنیان علم را به ثروت تبدیل می کند.

صفحه 33:
ot ‏اس‎ © ۰ روند ثبت اختراع درایران ۱- تکمیل اظهارنامه توسط متقاضی از طریق وبگاه اداره مالکیت صنعتی ‎www.ssaa.ir‏ ‏۲- بررسی مقدماتی اظهارنامه و ضمائم (توصیف. ادعاه خلاصه و نقشه) توسط اداره مذ کور( جدید بودن و گام های ابتکاری) ۳- جستجوی اختراع در سیستم اداره اختراع توسط کارشناس ظرف ۳۰ دوذ 6- در صورت عدم وجود اختراع مشابه استعلام از مراجع ذیصلاح و- اعطای گواهی ۱

صفحه 34:
۱- جذب و تبدیل ایده ها به محصول و مشاغل پایدار ۲- هم افزایی علم وثروت.(تجاری سازی علم و دانش) ۳- تجاری سازی یا فته های پژوهشی وتحقیقاتی. ۴- توانمند سازی دانش آموختگان به منظور ورود به فضای کسب و کار. ۵- حمایت» هدایت و سمت دهی در جهت نو آوری ها و تولید فن آوری های برتر. ۶- ایجاد زمینه برای بکارگیری هرچه بیشتر توانمندیهای های دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی در جامعه (منابع دانشگاهی) ۷- ترغیب متخصصین, نوآوران؛ مخترعان» اعضاء هیلت علمی دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیتهای بیشتر در رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاری سازی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی ۸-تشویق بنگاههای اقتصادی و دستگاههای اجرائی به بهره گیری از یافته های پژوهشی و فناوریهای شکل يافته در مرا کزپژوهشی ‎-٩‏ ارتقاء فرهنگ عمومی کارآفرینی ‎ ‎ ‎

صفحه 35:
Knowledge management Components Knowledge Components

صفحه 36:
KNOWLEDGE BASED ORGANIZATION سازمان دانش بنیان

صفحه 37:
"پارک های علمی را در اصل می توان پاسخی به نیاز دانشگاهیان کارآفرین به حساب آورد. "این افراد از یک سو مایل به تجاری سازی ايده هاى تکنولوژیک خود بودند و از سوی دیگر تمایل داشتند که ارتباط خود را با نهادهای آ کادمیک به عنوان منبع نیروی کار آموزش دیده و ‎lel ss! Line‏ جدید حفظ نمایند

صفحه 38:
*نخستین پارکی که از سوی همگان به عنوان پار ک علمی شناخته شد پارک تحقیقاتی استانفورد واقع در ایالت کالیفرنیا است که اندیشه ی آلن در سال ۱۹۵۱ مطرح گردید. این ياركء زائيده ى انديشه ى فردريكك ترمن است که بعدا به "پدر بزرکك دره ی سیلیکون" ملقب شد. ترمن» استاد مهندسی الکترونیک در دانشگاه استانفورد بود و برای افزایش در آمد دانشگاه و بهبود وجه ى بين المللى آنء اقدام به تأسیس پا رک استانفورد نمود.

صفحه 39:
3 باور كنيد كه مى توانيد دنيا را ت ooooo o oo محل تولد دره سیلیکسین را گارازی می دانند که در دهه ۱۹۳۰ دو دانشجوی مهندسی دانش آموخته دانشگاه استنفورد یعنی دیوید هیولت و ویلیام پکارد فعالیت کاری خود را از آنجا آغاز کردند. کار کنان 1/6۳ در سال ۹۵۰ به ۱۳۶۰ نفر رسید که ۷۰ نوع محصول مختلفا دلار در آمد داشت. اين تعداد در سال 13۶۴ دهید؛ سریع کار کنیده جعبه ابزار وا قفل نکنید» همه وقت کار کنید؛؟ بدانید چه موقع تنها کار کنید و چه موقع جمعی؛ به کارکنان و همکاران خود اعتماد کنید؛ ایده ها را مشارکتی سازید؛ سیاسی نباشید» کاغذبازی نکنید؛؟ مشتری است که مشخص می کند کیفیت کار چگونه بايد انجام شود؛ راههای متفاوتی برای کار کردن اختراع کنید؛ هر روز دین خویش را ادا کنید؛ باور کنید که در صورت باهم بودن هرکاری می توان انجام داد. ٩ = siti

صفحه 40:
۲ پارک مثلث تحقیقاتی در کارولینای شمالی» شهرک علمی تسوكوبا در زاين» سوفیا آنتی پلیس در فرانسه» و پار کهای علمی هریوت وات و کمبریج در انگستان از قدیمی ترین مکان های علمی و تکنولوژیک در سراسر جهان هستند که همگی قبل از نیمه ی ده ی ۱۹۷۰ تأسیس شده اند. < مرکز صنعتی باتاویا در نیویورک که در سال ۱۹۵۹ تأسیس شدء اولین "انکوباتور" جهان به حساب می آید مرکز علمی شهر دانشگاه در فیلادلفیا نیز که در سال ۱۹۶۳ تأسیس شد اولین پارک علمی شهری محسوب مى شود. اين موارد» قديمى ترين انكوباتورها و مراكز نوآورى هستند كه در ادبيات موضوع به آذ اشاره شده است.

صفحه 41:
"اولین شهر علمی جهان یعنی آکادم گودورک در سال 1161 در سييرى اتأسيس شد اين شهر علمى دو هدف را تعقيب تعقيب مى كرد؛ اول جلوكيرى از تجمع بيش از حد يزوهشكران در مسكوء و دوم ترويج "تحقيق و توسعه" در سيبرى. . هر جند اين شهرک به منظور انجام تحقيقات آكادميكك تأسيس شد ولى بيشتر فعاليت هاى لن به حل مسائل مربوط به توسعه ى سيبرى معطوف بوده است. د ص2

صفحه 42:
* تا سال ۱۹۶۰ فقط شش پروژه ی ایجاد پارک در جهان آغاز شده بود که پنج مورد آن به آمریکا و یک مورد ن به شوروی سابق مربوط بود. * دانمارک و استرالیا اولين پار کهای علمی خود را به ترتیب در سالهای ۱۹۶۲ و ۱۹۶۵ آغاز کردند. کانادا؛ فرانسه و اسرائیل نیز در اواخر دهه ی ۱۹۶۰ به این حرکت پیوستند. در دهه ی 1۹۷۰ ۱۶ پروژه از این نوع در هفت کشور جهان وجود داشته است. در دهه ی بعد» كشورهاى بلزيككء راين» كره» سوئد تایوان و انگلیس نیز به دیگران پیوستند.

صفحه 43:
*دهه ی ۱۹۸۰ دهه ی انفجار پارک های علمی بود. در این ده تصویر جهانی پارک‌های علمی در سطح جهان تغییر کرد. آمریکا از نظر تعداد پارک های علمی کماکان جایگاه خود را به عنوان اولین کشور حفظ نمود در سال ۱۹۸۳ فرانسه» و انگلستان از کانادا پیشی گرفتند و به مقام دوم رسیدند. در سال ۱۹۸۴ انگلستان توانست فرانسه را پشت سر گذارد. سر انجام در سال ۱۹۸۵ آلمان به مقام دوم در جهان رسید. این واقعیات نشان می دهند که مسابقه ای برای ایجاد پار کهای علمی در جهان جریان داشته است. آنگونه که کونگ شرح می دهد از اواسط دهه ی ۱۹۸۰ به بعدء هم افزایی پژوهشگران و مدیران پارک‌های علمی موجب شد که روندهای جدیدی در سطح جهانی يديك آید.

صفحه 44:
در دهه ۸۰ دولت های آسیایی به ایجاد پارک هایی همچون هسینچوء زون گوان کون» و پارک علمی سنگاپور پرداختند. دولت هن کنگگ با اجرای پروه های چندین میلیارد دلاری همچون سایبرپورت (پارک تکنولوژی اطلاعات) و سیلیکون هاربور(مجتمع نیمه هادی)» کوشیده است این کشور رابه قطب تکنولوژی های سطح بالا تبدیل نماید. سنگاپور نیز با همین رویکرد به ایجاد پیشرفته ترین زیرساخت فیزیکی پرداخته است. چین نیز با توجه به این نکته که تکنولوژی های جدید و سطح بالا مهمترین ابزارهای افزایش کارایی» بهره وری و رقابت پذیری اقتصادی هستند بر توسعه ی پار کهای علمی متمر کز شده است. برنامه ی تأسیس اولین پار ک علمی چین (زون گوان کون) در سال ۱۹۸۸ به تصویب رسید. در سال ۰۱۹۹۹ دولت پکن طرحی را به تصویب رساند که در ده سال آینده حدود ۲۴ میلیارد دلار صرف توسعه ی این پارکك شود.

صفحه 45:
توسعه بارک ها در ابران تاریخچه ایجاد اولین شهرک علمی و تحقیقلتی در ایران مربوطبه سال ۱۳۷۱ استه که بيشنهاد و بررسی مقدملتی ن توسط شر کت سیامی ذوب آهن اصفمان مطرح شدیبی گیری کاربهمعاینت پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شد و در همان سال در شورای پژوهش های علمی کشور تصویب شد. در سال ۳۷۲لبا تشکیل هبات امنا عملیات اجرلیی شهرک آغاز و در سال ۱۳۷۵ لساسنامه آن نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب گردبد. در سال ۱۳۷۹ مرکز رشد آن راه اندازی شد. ‎wo‏ در سال ۱۳۷۹ پارک پردیس وابستمبه نهاد ریاست. جمهوری در پردیس شکل گرفت . بارکهای علم و فناوری استانهای آذربایجان شرقی» سعنان» خراسان + فارس» کیلان مرکزی و بزد در سال ۳۸۱ با انحلال سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی استان ها و تبدیل آنها به پارک ایجاد شدند. در حال حاضر در تملمی استانهای کشور پارک علم و فناوری شکل کرفته و بیش از ۱۰۰ مرکز رشد واحدهای فناور مشغول به فعالیت هستند.

صفحه 46:
الف - سند چشم انداز ایران ۱۰۶ - دست يافتن به جايكاه اول اقتصادی؛ علمی و فناوری در سطح منطقهٌ آسیای جنوب غربی - تلاش برای دستیایی به اقتصاد متنوع و متکی بر منابع دانش و آگاهی» سرمایه انسانی و فناوری نوین. ب- قانون برنامه پنجم توسعه ۱- ماده ‎۱٩‏ ‏- افزایش سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص داخلی.سالانه به میزان نیم (۵/) درصد بطوریکه تا پایان برنامه به (۳) درصد برسد. ‎ve‏ به جایگاه دوم منطقه در شاخص های علم و فناوری(ایجاد شركتهاى دانش بنيان»ثبت اختراعات» توليدات علمى لفك ; 7

صفحه 47:
۳« ماده ۲۰ - حمایت مالی از پژوهش‌های تقاضا محور مشترک با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری و حوزه‌های علمیه در موارد ناظر به حل مشکلات موجود کشور مشروط به اینکه حداقل پنجاه درصد(۵۰/) از هزینه‌های آن را کارفرمای غیردولتی تأمین و تعهد کرده باشد . - حمایت مالی و تسهیل شکل گیری و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط خصوصی و تعاونی که در زمینه تجاری سازی دانش و فناوری به ویژه تولید محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و صادرات خدمات فنی و مهندسی فعالیت می کنند و نیز حمایت از راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از طریق بخش غیر دولتی. - تأمین و پرداخت بخشی از هزینه ثبت اختراعات تولید دانش فنی و حمایت مالی از تولید کنند گان برای خرید دانش فنی و امتیاز اختراعات.

صفحه 48:
- حمایت مالی از شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیق» تولید و صادرات خدمات فنی و مهندسی به ویژه محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته دستگاه‌های اجرائی مکلفند امکانات و تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی؛ آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را با نرخ ترجیحی در اختیار مؤسسات و شركتهاى ‎Seis‏ مورد تأیید شورای عالی علوم» تحقیقات و فناوری در چهارچوب مصوبه هیأت وزیران قرار دهند. تسری مزایای قانوني مناطق آزاد در خصوص روابط کار معافیت‌های مالیاتی و عوارض؛ سرمایه گذاری خارجی و مبادلات مالی بین المللی به شر کتهای دانش بنیان مستقر در شهرک‌های فناوری و پا رک‌های علم و فناوری. د ص2

صفحه 49:
"سازمان ثبت اسناد و املاکك کشور موظف است صرفاً پس از ارائه گواهی ممیزی علمی اختراعات از سوی مراجع ذیصلاح نسبت به ثبت اختراعات اقدام نماید. - اعضاء هیأت علمی می‌توانند نسبت به تشکیل شرکتهای صد درصد خصوصی دانش‌بنیان اقدام و یا در این شرکتها مشارکت نمایند. این شرکت ها برای انعقاد قرارداد پژوهشی مستقیم و با غيرمستقیم با دستگاههای اجرائی» مشمول قانون منع مداخله کار کنان در معاملات دولتی و تغییرات بعدی آن نخواهند بود. - تأمین و پرداخت بخشی از هزینه ثبت اختراعات» تولید دانش فنی و حمایت مالی از تولید کنندگان برای خرید دانش و امتیاز اختراعات. 7

صفحه 50:
۱- انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای ۲- ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای (خدمات علمی» تحقیقاتی و فنی) ۳- تولید محصولات با فتاوری نوین(توسعه فتاوری) ۴- تجاری سازی ایده های باارزش ۵- انجام خدمات نظارتی بر پروژه های پژوهشی. اجرائی و مشاوره ای ۶- ارایه خدمات کا رآفرینی(تشخیص فرصت هاى كار آفرينى؛منابع تامين سرمایه و...) ۷- ایجاد مراکز رشد و توسعه کسب و کار ۸- ارایه خدمات توسعه محصول جدید 4- و بسيارى موارد ديكر

صفحه 51:
شرکت‌ها یا مزسسه‌های خصوصی یا ۴ ‎(nas‏ ‏عي ماو هم‌افزایی ‎eC ae 3 ei‏ مشارکت" اعضای هیات علمی ‎waits‏ در مدیریت ‎bse eae 1‏ نتليج تحقیق و توسعه (شامل طراحی ا ی 7 توسعه شرکت‌ها بیشتر متکی به فناوری‌ها: ‎Ju‏ افزوده. فناوری‌های برتر و با ارزش افزو توسعهفنوری ی فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوطه تشکیل مى شود نیز پروژه جذب نیروی کار بالا ‎Senin‏ میت ‎gi‏ * زمینه جذب و تقویت استعداد با ‎Sy eae‏ هاى کارآفرینی (جايكاه در بازار) نقش حیاتی در بهبود و رقابتی کردن ‎١‏ و كسب و کارهای کوچک هنكام برداخت يام ۰ اقتصاد مقاومتی * تفاوت شرکست های کوچک و دضواری ارزیابی و نظارت *_آشنلیی کم مدیران ثرکت ها نسبت به روش هاى تامين مالى ‎٠‏ اسناد بالادستى و راهبردهاى كلان ‎

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد معاونت تحقیقات و فناوری آشنایی با شرکت های دانش بنیان و فعالیت های مرکز رشد فناوری سالمت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد دکتر علی احمدی -1مرکز رشد فناوری سالمت دانشگاه - 2اهمیت شرکت های دانش بنیان از دیدگاه های مختلف و اسناد -3اقتصاد دانش بنیان -4مرکز رشد ،ورودی و خروجی های مرکز -5فرایند پذیرش افراد در مرکز رشد - 6تعاریف و انواع شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری - 7رقابت در دنیا برای رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان -8سه مرحله (تولید و پرورش ایده ،تبدیل ایده به نمونه ،تجاری سازی) -9فهرست کاالهای دانش بنیان - 10صندوق نواوری و شکوفایی – حمایت های دولت و قوانین موجود -11راهکارهای توسعه فناوری سالمت در ایران -12معیارها و نحوه دانش بنیان کردن یک شرکت مولفه های توسعه و توانمندی کشورها علم و فناوریاقتصادتوانمندی های سیاسینظامیاجتماعیبهره مندی از مواهب طبیعیفرهنگی-فیزیکی و منابع انسانی يك ي از بهتري ن مظاه ر و موثرترين مولفه‌هاي اقتص اد مقاومتي ،شركتهاي دانش‌بنيان است كه مي‌تواند اقتصاد مقاومتي را پايدارتر كنند. اگ ر شركتهاي دانش‌بنيان جدي گرفته شون د و از توس عه كم ي و كيف ي آنها حماي ت شود ،بواس طه ثروت‌آفريني از طريق علم ،اقتصاد كشور به شكوفايي حقيقي خواهد رسيد. باي د با ايجاد زمينه‌هاي الزم و همواركردن مسير ،نخبگان و زبدگان و اه ل عل م و صاحبان س رمايه را ب ه تشكيل شركتهاي دانش‌بنيان تشويق كرد.  ‏ ‏ در زمینه اقتصاد ،تکیه بر پیشرفت علمی و شرکتهای دانش‌بنیان ،قطع ًا از فروش ‌ فروشیه ا بس یار پرس ودتر ‌ نف ت و خام‌ خواهد بود. یکی از موضوعات مه م در حرکت علم ی کشور ،تکمیل زنجیره علم و فناوری است. این زنجیره از ایده و فکر شروع م ی شود و س پس ب ه عل م و فناوری می‌رس د و در نهایت به تولید و بازار منتهی می شود. مراك ز تحقيقات ى ،پاركهاى علم ى – ا در بخشهاى فناورى دانشگاههاى م مختل ف ،در حال جوششن د؛ اي ن باي د متو ّقف نشود. 3ه جامع علمی سند چشم انداز 20ساله ،برنامه توسعه ،قانون مجلس ،نقشه جامع علمی کشور ،نقش سالمت ،قانون بودجه ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ،علمی و فناوری در سطح منطقه ،با هویت اسالمی و انقالبی ،الهام بخش درجهان اسالم و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل . تبدیل ایران به یک جامعه دانایی محور عصر فناوری (افزايش نقش دانش و اطالعات در توسعه كشورها) مدیریت فناوری عصر دانش و اطالعات :منابع انسانی+ماشین االت+دانش +سازمان و کارخانه مزیت پایدار عصر صنعت :استفاده از منابع ،نیروی کار و کارخانه عصركشاورزي :مزیت اقتصادی از زمین معدن اب سير تطور نظامهاي اقتصادي در روند تکامل عصر اطالعات : آقای پیتر دراکر Knowledge is power, which is why people who had it in the past tried to make a secret it! چرا در گذشته انسان هایی که آن،دانش قدرت است را داشتند تالش می کردند تا آن را محرمانه نگه !دارند؟ In post world , power comes from knowledge transmitting to make it productive , not from hiding it! در دنیای مدرن قدرت برای بهره وری از مسیر پنهان نگهis انتقال دانش فعال می شود !نه از طریق Knowledge management not power داشتن آن knowledge sharing is power (Ref: K. D. COMPANY BOOK_CHAPTER ONE_P3) اقتصاد دانش محور امروزه توسOعه مبتنOی بر دانایOی جایگزیOن توسOعه مبتنOی بر مواد اولیOه و توسعه بر سرمایه شده است. کشورهOا بOه سOمت اقتصOاد مبتنOی بر دانایOی یOا همان اقتصOاد دانش محور در حال حرکOت هسOتند .بOه عقیده برخOی از دانشمندان دیدگاه آینده محوری اسOت که در آن جذب منابع انسانی ،جذب دانایی و جذب فناوری اهمیت دارد. دانایی چیست؟ ‏دانایی ترکیبOی از تجربیات ،ارزشهOا ،اطالعات موجود و نگرش کارشناسی نظام یافته است. ‏دانایی خاص افراد نیست و سازمان ها هم دارای ذخایری از دانایی هستند. ‏اطالعات و دانایOی ،منابOع تولیOد دانایOی هسOتند و بر خالف بسOیاری از منابع (مواد اولیOه ،منابOع مالOی ،منابOع انسOانی و )...هنگام مصOرف مسOتهلک نمOی شونOد ،بلکOه با مصرف ،بیشتر رشد می کنند. اقتصاد دانش محور اقتصاد دانایی محور چه نوع اقتصادی است؟ ‏در ایOن اقتصOاد ،ارزش افزوده صOرفا ناشOی از تولیOد کاالهای مصOرفی نیسOت ،بلکه ابزارهای تولید نیز اهمیت خود را از دست داده و ارزش ثانویه پیدا کرده اند. ‏در ایOن اقتصOاد مهمتریOن عامOل ،تولیOد نیروی کار و سOرمایه نمOی باشOد ،بلکOه دانایی و فناوری است. ‏در اقتصاد دانایی ،دانایی به کاال تبدیل شده و به فروش می رسد. ‏اقتصاد دانایی ،اقتصاد کمیابی منابع نیست ،بلکه اقتصاد فراوانی منابع است. ‏تولید ثروت در این بازار مبتنی بر تولید ،توزیع ،مصرف دانایی یا همان اطالعات است ‏کشورهایOی کOه بOه عنوان رهOبران فناوری معرفOی مOی شونOد بیشترین بهره برداری را از دانایOی بOه عمOل آورده و نOه تنهOا آOن را تولیOد کرده و در اقتصOاد بOه مصOرف مOی رسOانند بلکه در صادرات آن نقش اصلی را ایفا می کنند. ‏اقتصOاد دانایOی اقتصOاد بدون وزن اسOت .بجای کارخانجات بزرگ ،مدارهای کوچک فکرها و ایده ها قرار گرفته اند. اقتصاد دانش محور نشانگرهای اقتصادی دانایی جواز امتیاز علمی (پتنت) داده شده به افراد درآمد حاصل از حق امتیاز ها و مجوزهای علمی به ازای دالر برای هر یک هزار نفر ‏بهره گیران از اینترنت در هر هزار نفر ‏سهم صادرات فناوری عالی از کل صادرات صنعتی صنایع فناوری عالی به صنایعی گفته می شود که بیش از 4درصد از گردش مالی خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند (فناوری ارتباطات ،دارو سازی و.. صنایع فناوری متوسط به صنایعی گفته می شود که بیش از 1تا 4درصد از گردش مالی خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند (خودرو ،شیمیایی و .. چه عواملی دانایی را افزایش می دهد ‏سرمایه انسانی ‏فناوری ارتباطات و اطالعات ‏شکل گیری فرایند نوآوری .Iسرعت عمل در نوآوری .IIتبدیل هر چه سریعتر ایده به محصول و خدمات .IIIنه تنها عرضه آن در سطح محلی یا منطقه ای بلکه در سطح جهانی Incubator center انکوباتور Incubatorچیست؟ 3ق با 3ب تطاب 3ی برای کس 3د برای مدت کوتاه 3ه هنگام تول 3ه های نارس ب 3ه بچ 3ه ای ک 3ه ای شیش محظ محیط طبیعی در آن نگهداری می شوند. خصوصیات انکوباتورهای پزشکی: ‏صفر و یک بودن ‏زمان کوتاه ‏حفظ استقالل بچه ‏حمایتهای نوری ‏حمایتهای دمایی ‏حمایتهای دارویی مرک3ز رش3د ترجم3ه فارس3ی انکوباتور است و در زبان انگلیس3ی از واژ3ه انکوباتور برای مفاهی3م تجاری استفاده 3ه از انکوباتورهای پزشکی 3ه برگرفت 3ن واژ 3ه ای 3ت ک شده اس می باشد. ورودي :اشخاص حقيقي يا حقوقي داراي ايده خروج ي :اشخاص حقوق ي داراي ايده ب ه محص ول يا خدمات رسيده قابل عرضه در بازار (تاجر) تاجر با سرمايه مناسب آشنا با روش انجام کار مسلط به بازارهاي باالدست و پايين دست مراكز رشد فارغ التحصيالن و کارآفرينان بدون سرمايه بدون شناخت بازارهاي باال دست و پايين دست مراحل رشد ايده و منابع مالي آن دوره پیش رشد: دوره­اي حداکثر 6ماهه است که در آن به افراد و يا گروه­هاي مستعدي که داراي ايده­ هاي نوآورانه صنعتي هستند ،مشاوره و آموزش­هاي الزم براي آشنايي با بازار ،شناسايي گروه کاري، تثبيت ايده کاري و ايجاد هويت­هاي حقوقي مستقل داده مي-شود .در صورت موفقيت در اين دوره و کسب هويت مستقل حقوقي، واحدهاي نوپا ميتوانند متقاضي اسکان رسمي در مرکز رشد شوند .زمان اين دوره با تصويبC مدير مرکز تا 9ماه قابل افزايش است . بلوغ توسعه رشد معرفي به بازار نمونه اوليه آغاز خدمات پشتيبانی (خدمات اس كان ،دس ترسي ب ه تلف ن و دورنگار ،مبلمان اوليه فضاه ا ،كارپردازي و خدمات دبيرخانه‌اي ،امكان استفاده از اتاق‌هاي كنفران س ،تجهيزات س معي و بص ري و دستگاه‌هاي فتوكپي و تكثير ) خدمات اطالع‌رساني (دسترسي به اينترنت ،دسترسي به كتابخانه و مراكز اطالع رساني و نرم‌افزارهاي رايانه‌اي) خدمات مشاوره‌اي و آموزشي (مشاوره‌هاي مديريتي ،مالي و بازرگاني ،خدمات حسابداري و حقوقي ،برگزاري سمينار و يا كارگاه هاي آموزشي مورد نياز براي شركت هاي تازه تاسيس) خدمات پشتيباني فني (ارائة خدمات فني و مهندسي ،استفاده از امكانات آزمايشگاهي و كارگاهي) خدمات مالي و اعتباري (امكان استفاده از اعتبارات خدماتي و تحقيقاتي ،كمك به دسترسي به منابع مالي و جذب سرمايه‌گذاران ،تسهيل در جذب طرحها و پروژه‌هاي تحقيقاتي) گسترش واحدهاي تحقيقاتي و شرکت هاي خدمات مهندسي و تکميل چرخهتحقيقات توسعه فرهنگ کارآفريني و ايجاد اشتغال مولد براي فارغ التحصيالن جوان کاربردي کردن و تجاري سازي نتايج تحقيقات نوسازي صنايع موجود از رهگذر جذب و انتقال ف ّناوري جذب و حفظ نخبگان علمي کشور در طرح هاي تحقيقاتي و توليدي با کيفيتباال (ف ّناوري برتر) وجود ایده فناورانه دارای توجیه اقتصادی اعضای هسته حداقل 2نفر با مدرک مرتبط در زمینهکاری هسته وجود حداقل یک نفر کارشناس خ7بره یا هیات علمی اعضای هسته می بایست در صدد تشکیل شرکتحقوقی باشند. - 1شرکت سهامی عام :بازرگانی ،سرمایه آن سهام بوده و از طریق فروش به مردم تامین میشود .حداقل 3نفر -2شرکت سهامی خاص :بازرگانی ،تمام سرمایه منحصرا توسط 7موسسین تامین میشود .حداقل 3نفر - 3شرکت با مسئولیت محدود :تجاریهر یک از شرکا به میزان سرمایه مسئول است .سهامی نیست. - 4شرکت تضامنی :تجاری بین دو یا چند نفربا مسئولیت تضامنی.هر یک از شرکا مسئول پرداخت کل قروض شرکت است. -5شرکت تعاونی :حداقل %51سرمایه توسط اعضا تئوری رشد درون زا :اقتصاد دانان مختلف از جمله کرسمن ،هلپمن ،آگیون و هوییت 1991 -و :1992 پیشرفت تکنولوژی ....افزایش تحقیقات ....افزایش بازدهی کار و سرمایه ... افزایش بهره وری نیروی کار و تعمیق سرمایه بنابراین توسعه تولیدات دانش بنیان که بتواند به توسعه تحقیقات در کشور منجر شود تاثیر زیادی بر تحقق رشد اقتصادی مداوم دارد. سیاست های ابالغی اقتصاد مقاومتی :تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطالعات سطح باالیی از سرمایه گذاری به ابداع و نواوری -1تولیدات باالی محصوالت دانش بنیان در دنیا و سهم اندک تولید در ایران -2ارزش افزوده باالی محصوالت دانش بنیان -3زیرساخت های مناسب و فراوان کشور -4جمعیت و تراکم باالی جمعیت شهرنشین -5جایگاه اقتصاد دانش بنیان در استقالل کشور تعريف بر اساس قانون حمايت از شركتها و مؤسسات دانش بنيان و تجاري سازي نوآوريها و اختراعات: شركت ها و موسسات دانش بنيان شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت ،توسعه اقتصاد دانش محور ،تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كاال و خدمات) در حوزه فناوري هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم افزارهاي مربوط تشكيل مي‌شود. تعريف مستند از مراكز مهم علمي: آن دسته از گروههاي انساني تحصيلكرده در مراكز علمي ،پژوهشي و تحقيقاتي كه توانسته باشند در اين مراكز عالوه بر فراگيري علوم نظري و تئوريهاي علمي روشهاي تبديل علوم فراگرفته به فعاليتهاي درآمدزا و توليد كننده ارزش را به همراه داشته باشند. -1انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای -2کمک به انتقال تکنولوژی -3ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای -4تولید محصول با فناوری نوین -5تجاری سازی ایده های با ارزش -6ارائه خدمات کارافرینی -7ایجاد مراکز رشد و توسعه کسب و کار -8خدمات توسعه محصول جدید -9توسعه فناوری - 10شرکت در مناقصات بخشهای دولتی خصوصی و تعاونی -1تعريف کارآفرين فردي است که يک تفکر و ايده نو را با استفاده از ابزارهاي خالقيت و نوآوريتبديل به محصول مي کند(.سي) فردي است كه چنان قدرتي دارد كه فرصت هاي كسب و كار را شناسايي كرده ،پس از ارزيابي منابع الزم را جمع آوري و از آنها بهره برداري مي كند و عمليات مناسبي را براي رسيدن به موفقيت پي ريزي مي كند( .تعريف دانشگاهي) -2رابطه کارآفريني با شرکت دانش بنيان -كارآفرين ي فرآيندي ك ه منج ر ب ه خل ق محص ول جدي د و ب ا ارزش مي شود. (کاال،خدمت ،فرموالسيون ،روش انجام کار و).... علم بكارگيري دانايي ،كارآفريني است .انسان توانا قدرتمند است. شرکت دانش بنيان شرکتي است که نتايج طرحهاي پژوهشي و تحقيقاتي را تجاريسازي مي کند . -3تعريف خالقيت و نوآوري خالقيت عبارت است از بكارگيري تواناييهاي ذهني براي ايجاد يك فكر يا مفهوم جديد(.فكر يا ايدهجديد و با ارزش) نوآوري عبارت است ازفراگرد ايجاد فكرهاي جديد و تبديل آن به عمل و كاربردهاي سودمند نوآوري و اختراع دو بال خالقيت هستند. نوآوري ،توليد محصول جديدي كه قب ًال وجود داشته. اختراع ،توليد محصول جديدي كه قب ًال وجود نداشته. -4رابطه شرکت دانش بنيان با نوآوري و اختراع شرکت دانش بنيان براي گسترش و کاربرد نوآوري و اختراع تشکيل ميشود. مواد اوليه توليد ايده ،علم و دانش(شرکت دانش بنيان) ،خالقيت توليد و پردازش ايده هاي ناب و باارزش(دانش بنيان) ،نوآوري فرآيند تجاري سازي ايده(شرکت دانش بنيان) نوآوري،کاربردي ساختن ايده هاي نو است ،بعبارتي ديگر الزمه نوآوري يا شرط نوآوري خالقيتاست. به معناي ديگر ظهور نوآوري در تجلي خالقيت و شرط الزم براي توليد ايده هاي جديد تفکر خالق است. -شرکت دانش بنيان علم را به ثروت تبديل مي کند. -1تکمیل اظهارنامه توسط متقاضی از طریق وبگاه اداره مالکیت صنعتی ‏www.ssaa.ir -2بررسی مقدماتی اظهارنامه و ضمائم (توصیف ،ادعا ،خالصه و نقشه) توسط اداره مذکور(جدید بودن و گام های ابتکاری) -3جستجوی اختراع در سیستم اداره اختراع توسط کارشناس ظرف 30 روز -4در صورت عدم وجود اختراع مشابه استعالم از مراجع ذیصالح -5اعطای گواهی -1جذب و تبديل ايده ها به محصول و مشاغل پايدار -2هم افزايي علم وثروت(.تجاري سازي علم و دانش) -3تجاري سازي يا فته هاي پژوهشي وتحقيقاتي. -4توانمند سازي دانش آموختگان به منظور ورود به فضاي كسب وكار. -5حمايت ،هدايت و سمت دهي در جهت نوآوري ها و توليد فن آوري هاي برتر. -6ايجاد زمين ه براي بكارگيري هرچه بيشت ر توانمنديهاي هاي دانشگاه ها و واحدهاي پژوهشي در جامعه (منابع دانشگاهي) -7ترغيب متخصصين ،نوآوران ،مخترعان ،اعضاء هيئت علمي دانشگاه ها و واحدهاي پژوهشي براي فعاليتهاي بيشتر در رفع نيازهاي جامعه براي ترويج فرهنگ تجاري سازي در دانشگاهها و مراکز پژوهشي -8تشويق بنگاههاي اقتصادي و دستگاههاي اجرائي به بهره گيري از يافته هاي پژوهشي و فناوريهاي شكل يافته در مراكزپژوهشي -9ارتقاء فرهنگ عمومي كارآفريني OL OL Group Individual OL Organization Knowledge Info OL: organizational learning Data OL K.B.O پارك هاي علمي را در اصل مي توان پاسخي به نياز دانشگاهيان كارآفرين به حساب آورد. اين افراد از يك سو مايل به تجاري سازي ايده هاي تكنولوژيك خود بودند و از سوي ديگر تمايل داشتند كه ارتباط خود را با نهادهاي آكادميك به عنوان منبع نيروي كار آموزش ديده و منش أ اختراعات جديد حفظ نمايند نخستين پاركي كه از سوي همگان به عنوان پارك علمي شناخت ه ش د ،پارك تحقيقات ي اس تانفورد واق ع در ايالت كاليفرني ا اس ت ك ه انديش ه ي آ ن در س ال ١٩٥١مطرح گرديد .اي ن پارك ،زائيده ي انديش ه ي فردري ك ترمن اس ت ك ه بعدا ب ه "پدر بزرگ دره ي سيليكون" ملقب شد .ترمن ،استاد مهندسي الكترونيك در دانشگاه استانفورد بود و براي افزايش درآمد دانشگاه و بهبود وجه ي بين المللي آن ،اقدام به تأسيس پارك استانفورد نمود. 3ن را گاراژی می دانند که در محل تولد دره سیلیکـو دهه 1930دو دانشجوی مهندسی دانش آموخته دانشگاه استنفورد یعنی دیوید هیولت و ویلیام پکارد فعالیت کاری خود را از آنجا آغاز کردند. کارکنان HPدر سال 1950به 1460نفر رسید که 70نوع محصول مختلف را تولید می کرد و دومیلیون دالر درآمد داشت .این تعداد در سال 1964به 7500نفر و 1500نوع محصول رسید. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ باور کنید که می توانید دنیا را تغییر دهید؛ سریع کار کنید ،جعبه ابزار را قفل نکنید ،همه وقت کار کنید؛ بدانید چه موقع تنها کار کنید و چه موقع جمعی؛ به کارکنان و همکاران خود اعتماد کنید؛ ایده ها را مشارکتی سازید؛ سیاسی نباشید ،کاغذبازی نکنید؛ مشتری است که مشخص می کند کیفیت کار چگونه باید انجام شود؛ راههای متفاوتی برای کارکردن اختراع کنید؛ هر روز دین خویش را ادا کنید؛ باور کنید که در صورت باهم بودن هرکاری می توان انجام داد. پارك مثل ث تحقيقات ي در كاروليناي شمال ي ،شهرك علمي تسوكوبا در ژاپن ،سوفيا آنتي پليس در فرانسه ،و پار كهاي علمي هريوت وات و كمبريج در انگستان از قديمي ترين مكان هاي علمي و تكنولوژيك در سراسر جهان هستند كه همگي قبل از نيمه ي ده ي ١٩٧٠تأسيس شده اند. مركز صنعتي باتاويا در نيويورك كه در سال ١٩٥٩تأسيس شد، اولي ن "انكوباتور" جهان به حساب مي آيد مركز علمي شهر دانشگاه در فيالدلفي ا ني ز ك ه در س ال ١٩٦3تأس يس ش د ،اولين پارك علمي شهري محسوب مي شود .اين موارد ،قديمي ترين انكوباتورها و مراكز نوآوري هستند كه در ادبيات موضوع به آنها اشاره شده است. اولين شهر علمي جهان يعن ي آكادم گودورك در سال ١٩٥٧در سيبري تأسيس شد .اين شهر علمي دو هدف را تعقي ب م ي كرد؛ اول جلوگيري از تجم ع بي ش از حد پژوهشگران در مسكو ،و دوم ترويج "تحقيق و توسعه" در سيبري .هر چند اين شهرك به منظور انجام تحقيقات آكادميك تأسيس شد ولي بيشتر فعاليت هاي آن به حل مسائل مربوط به توسعه ي سيبري معطوف بوده است. تا سال ،١٩٦٠فقط شش پروژه ي ايجاد پارك در جهان آغاز شده بود كه پنج مورد آن به آمريكا و يك مورد آن به شوروي سابق مربوط بود. دانمارك و استراليا اولين پار كهاي علمي خود را به ترتيب در سالهاي ١٩٦٢و ١٩٦٥آغاز كردند .كانادا ،فرانسه و اسرائيل نيز در اواخر دهه ي ١٩٦٠به اين حركت پيوستند .در دهه ي ١٦ ،١٩٧٠ پروژه از اين نوع در هفت كشور جهان وجود داشته است .در دهه ي بعد ،كشورهاي بلژيك ،ژاپن ،كره ،سوئد ،تايوان و انگليس نيز به ديگران پيوستند. ده ه ي ،١٩٨ ٠ده ه ي انفجار پارك هاي علم ي بود .در اي ن دهه، تصوير جهاني پارك‌هاي علمي در سطح جهان تغيير كرد .آمريكا از نظر تعداد پارك هاي علمي كماكان جايگاه خود را به عنوان اولين كشور حفظ نمود .در سال ١٩٨٣فرانسه ،و انگلستان از كانادا پيشي گرفتند و به مقام دوم رسيدند .در سال ١٩٨٤انگلستان توانست فرانسه را پشت سر گذارد .سر انجام در سال ١٩٨٥آلمان به مقام دوم در جهان رسيد .اين واقعيات نشان مي دهند كه مسابقه اي براي ايجاد پار كهاي علمي در جهان جريان داشته است .آنگونه كه كونگ شرح مي دهد ،از اواسط دهه ي ١٩٨٠به بعد ،هم افزايي پژوهشگران و مديران پارك‌هاي علمي موجب شد كه روندهاي جديدي در سطح جهاني پديد آيد. در دهه ، 80دولت هاي آسيايي به ايجاد پارك هايي همچون هسينچو ،زون گوان كون ، و پارك علمي س نگاپور پرداختند .دولت هن كنگ ب ا اجراي پروژه هاي چندين ميليارد دالري همچون س ايبرپورت (پارك تكنولوژ ي اطالعات) و سيليكون هاربور(مجتمع نيمه هادي) ،كوشيده است اين كشور را به قطب تكنولوژي هاي سطح باال تبديل نمايد. سنگاپور نيز با همين رويكرد به ايجاد پيشرفته ترين زيرساخت فيزيكي پرداخته است. چين نيز با توجه به اين نكته كه تكنولوژي هاي جديد و سطح باال مهمترين ابزارهاي افزايش كارايي ،بهره وري و رقابت پذيري اقتصادي هستند بر توسعه ي پار كهاي علمي متمركز شده است .برنامه ي تأسيس اولين پارك علمي چين (زون گوان كون) در سال ١٩٨٨به تصويب رسيد .در سال ، ١٩٩٩دولت پكن طرحي را به تصويب رساند كه در ده سال آينده حدود ٢٤ميليارد دالر صرف توسعه ي اين پارك شود. توسعه پارک ها در ایران 3ط شرکت 3ن توس 3ی آ 3ی مقدمات 3ه پیشنهاد و بررس ،3ک 3ت 3ال 1371اس 3ه س 3ی در ایران مربوط ب 3ی و تحقیقات 3ن شهرک علم 3ه ایجاد اولی تاریخچ 3د و در همان سال در شورای 3فهان واگذار ش 3نعتی اص 3ی دانشگاه ص 3ت پژوهش 3ه معاون 3ی گیری کار ب 3فهان مطرح شدو پ 3ن اص 3هامی ذوب آه س 3اسنامه آن 3ال 1375اس 3ی شهرک آغاز و در س 3ا عملیات اجرای 3ل هیات امن 3ا تشکی 3ال 1372ب 3ویب شد .در س 3ی کشور تص 3ش های علم پژوه 3ویب گردید .در سال 1379مرکز رشد آن راه اندازی شد. نیز در شورای عالی انقالب فرهنگی تص 3ه نهاد ریاست 3ته ب 3س وابس 3ال 1379پارک پردی در س 3ت .پارکهای علم و 3ل گرف 3س شک جمهوری در پردی فناوری اس3تانهای آذربایجان شرق3ی ،سمنان، خراس3ان ،فارس ،گیالن مرکزی و یزد در سال 3ی و صنعتی 3ازمان پژوهشهای علم 3ا انحالل س 1381ب 3ا به پارک ایجاد شدند .در 3ل آنه 3ا و تبدی 3تان ه اس 3تانهای کشور پارک علم و 3ی اس 3ر در تمام حال حاض فناوری شک3ل گرفت3ه و بی3ش از 100مرک3ز رشد واحدهای فناور مشغول به فعالیت هستند. الف -سند چشم انداز ايران 1404 دست يافتن به جايگاه اول اقتصادي ،علمي و فناوري در سطح منطقةآسياي جنوب غربي تالش براي دستيابي به اقتصاد متنوع و متکي بر منابع دانش و آگاهي،سرمايه انساني و فناوري نوين. ب -قانون برنامه پنجم توسعه -1ماده 19 افزايش سهم تحقيق و پژوهش از توليد ناخالص داخلي،ساالنه به ميزاننيم ( )./5درصد بطوريکه تا پايان برنامه به ( )3درصد برسد. رس يدن ب ه جايگاه دوم منطق ه در شاخ ص هاي علم و فناوري(ايجادشرکتهاي دانش بنيان،ثبت اختراعات ،توليدات علمي بين المللي و).... -2ماده 20 حماي ت مال ي از پژوهش‌هاي تقاض ا محور مشترك ب ا دانشگاه‌ه ا و مؤسساتآموزش عال ي ،پژوهش ي و فناوري و حوزه‌هاي علمي ه در موارد ناظ ر ب ه حل مشكالت موجود كشور مشروط به اينكه حداقل پنجاه درصد( )%50از هزينه‌هاي آن را كارفرماي غيردولتي تأمين و تعهد كرده باشد . حماي ت مال ي و تس هيل شك ل گيري و توس عه شركت‌هاي كوچ ك و متوسطخصوصي و تعاوني كه در زمينه تجاري سازي دانش و فناوري به‌ ويژه توليد محص والت مبتن ي بر فناوري‌هاي پيشرفت ه و ص ادرات خدمات فن ي و مهندسي فعاليت مي‌كنند و نيز حمايت از راه‌اندازي مراكز رشد و پارك‌هاي علم و فناوري از طريق بخش غير دولتي. تأمين و پرداخت بخشي از هزينه ثبت اختراعات ،توليد دانش فني و حمايت مالياز توليدكنندگان براي خريد دانش فني و امتياز اختراعات. - - - حماي ت مال ي از شرکت‌هاي دان ش بنيان و تجاري س ازي نتاي ج حاصل ازتحقيق ،توليد و صادرات خدمات فني و مهندسي به ويژه محصوالت مبتني بر فناوري‌هاي پيشرفته دس تگاه‌هاي اجرائ ي مكلفن د امكانات و تجهيزات پژوهش ي و تحقيقاتي، آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌ها را با نرخ ترجيحي در اختيار مؤسسات و شركت‌هاي دانش بنيان مورد تأييد شوراي عالي علوم ،تحقيقات و فناوري در چهارچوب مصوبه هيأت وزيران قرار دهند. تسري مزاياي قانوني مناطق آزاد در خصوص روابط کار ،معافيت‌هاي مالياتي و عوارض ،سرمايه گذاري خارجي و مبادالت مالي بين المللي به شرکتهاي دانش بنيان مستقر در شهرک‌هاي فناوري و پارک‌هاي علم و فناوري. سازمان ثبت اسناد و امالك كشور موظف است صرفاً پس ازارائه گواهي مميزي علمي اختراعات از سوي مراجع ذيصالح نسبت به ثبت اختراعات اقدام نمايد. اعضاء هيأت علمي مي‌توانند نسبت به تشکيل شرکتهاي صددرصدخصوصي دانش‌بنيان اقدام و يا در اين شرکتها مشاركت نمايند .اين شركت ها براي انعقاد قرارداد پژوهشي مستقيم و يا غيرمس تقيم ب ا دس تگاههاي اجرائ ي ،مشمول قانون من ع مداخله كاركنان در معامالت دولتي و تغييرات بعدي آن نخواهند بود. تأمين و پرداخت بخشي از هزينه ثبت اختراعات ،توليد دانشفني و حمايت مالي از توليدکنندگان براي خريد دانش و امتياز اختراعات. -1انجام پژوهش هاي كاربردي و توسعه اي -2ارائه خدمات تخصصي و مشاوره اي (خدمات علمي ‌،تحقيقاتي و فني) -3توليد محصوالت با فنّاوري نوين(توسعه فنّاوري) -4تجاري سازي ايده هاي باارزش -5انجام خدمات نظارتي بر پروژه هاي پژوهشي‌،اجرائي و مشاوره اي -6ارايه خدمات کارآفريني(تشخيص فرصت هاي کارآفريني،منابع تامين سرمايه و)... -7ايجاد مراکز رشد و توسعه کسب و کار -8ارايه خدمات توسعه محصول جديد -9و بسياري موارد ديگر تهOا يا مؤسOسه‌هاي خصOوصي يا شرك ‌ تعاونOي هستند كه بOه منظور هم‌افزايي علOOم و ثروت ،توسOOعه اقتصاد دانش‌محور ،تحقOق اهداف علمي و اقتصOادي (شامOل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري‌سازي نتايج تحقيق و توسOعه (شامOل طراحي و توليد كاال و خدمات) در حوزه فناوري‌هاي برتOر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم افزارهاي مربوطه تشكيل مي‌شود" • • • تعریف • • • • • شركت‌های دانش‌بنيان اهمیت و ضرورت • ویژگی ها • جذب نیروی کار باال زمينه جذب و تقويت استعداد كارآفريني نقش حياتي در بهبود و رقابتي كردن كسب و كارهاي كوچك اقتصاد مقاومتی اسناد باالدستی و راهبردهای کالن ویژگی های تامین مالی • • • • • • نسOبت باالی نيروهاي متخصOص به كل كاركنان، مشارکOت اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها در مديريت تغييرات بیشتOر فناوري در آن‌ها نسبت به صنايع سنتي تحقيق و توسعه بيشتر تهOا بيشتOر متكي به توسOعه شرك ‌ توسOعه فناوري اسOت نOه بر سرمايه و سخت‌افزار؛ مزيت رقابتOي آن‌ها نوآوري در فناوري است. تغییرات عملکردی زیاد و باال بودن هزینه های مورد نیاز پروژه دشواری های ارزیابی جهت اعطای وام توس ط بانک های تجاری(جایگاه در بازار) هزین ه باالی بانک های تجاری، هنگام پرداخت وام تفاوت شرک ت های کوچک و دشواری ارزیابی و نظارت آشنایی کم مدیران شرکت ها نسبت به روش های تامین مالی

51,000 تومان