صفحه 1:
eae 1
«اتشكاء علوم يزشكن Kinds
نت تحقيقات و اورف
آشنایی با ثر کت های دانش بنیان
و
فعاليت هاى مركز رشد فناورى سلامت
دانشكاه علوم پزشکی شهر کرد
دکتر علی احمدی
صفحه 2:
خلاصه
۱- مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه
۳- اهمیت شرکت های دانش بنیان از دیدگاه های مختلف و اسناد
۳- اقتصاد دانش بنیان
6- مرکز رشده ورودی و خروجی های مرکز
۵- فرایند پذیرش افراد در مرکز رشد
- تعاریف و انواع شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری
۷- رقابت در دنیا برای رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان
۸- سه مرحله (تولید و پرورش ایده تبديل ايده به نمونه » تجاری سازی)
-٩ فهرست کالاهای دانش بنیان
۰- صندوق نواوری و شکوفایی - حمایت های دولت و قوانین موجود
۱- راهکارهای توسعه فناوری سلامت در ایران
۲- معیارها و نحوه دانش بنیان کردن یک شرکت
صفحه 3:
مقدمه
مولفه های توسعه و توانمندی کشورها
"علم و فتاوری
اقتصاد
توانمندی های سیاسی
"نظامی
اجتماعی
آبهره مندی از مواهب طبیعی
فرهنگی
آفیزیکی ومنابع انسانی
د ص2
صفحه 4:
صفحه 5:
یکی از بهترین مظاهر و موثرترین
ا 00000000
6 إنت كه مى تواند اقتضاد
cee Beles a)
آگر شرکتهای دانشبنیان جدی گرفته
شوند واز توسعه كمى و كيفى آنها
حمايت شودء بواسطه ثروتآفرينى از
طریق علم؛ lt va به شکوفایی
ح aoe
۶ )بجاد زمينههاى ee
صفحه 6:
" در زمینه اقتصاد. تکیه بر پیشرفت علمی و
ک ای دانش بنبان» قطعا از ۳37٩
نقست و خامفروشىها بسيار برسودتر
خواهد بود.
* یکی از موضوعات مهم در حرکت علمی
کشور. تکمیل زنجیره علم و فناوری است.
این زنجیره از ایده و فکر شروع می شود
و سپس به علم و فناوری میرسد و در
نهایت به تولید و بازار منتمی می شود.
" مرا کسز تحقیقاتسی, پار کهای علمسی - ae
فناورى دانشكاههاى مادر بخشهاى ١
.در حال جوششند؛ این
متوقف نشود.
صفحه 7:
سند چشم انداز ۲۰ ساله» بر نامه توسعه؛ قانون محلس نقشه جامع علمی کشوره نقشه جامع علمی
سلامت قانون بودجه
ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی» علمی و فناوری در سطح
منطقه» با هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام
و با تعامل سازنده و موثر در روابط بين الملل .
حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان ودارای فناوری
ص2
صفحه 8:
عصر فناورى
ایش pu دانش و اطلاعات در توسعه كشو
مديريت رت
و اطلاعات: مات انشسانى دما شن الاس + داش + سارمان |
مرت ادا
صفحه 9:
روند تکامل عصر اطلاعات
” ۵ ۰ !+ .
۱ عصركشاورزى ph pt غصراطلاعات
fy
درره زمانى از زمالهای دور ۱۸۳۰ | ۱۹۵۷۵۱۸۰ ۷ اکنون
ea SI كاركنان | كشاورزان كاركال صنابع pb us
Sik انراد ر زمين أفراد و ماشين dal yall
| ازازعمله esol] لین ناوری طل(عات
بع اس ate
صفحه 10:
: آقای پیتر دراکر
Knowledge is power, which is why people
who had it in the past tried to make a
secret it!
دانش قدرت است»جرا در گذشته انسان هایی که آن
را داشتند تلاش می کردند تا آن را محرمانه نکه
دارند؟!
In post world , power comes from knowledge
transmitting to make it productive , not from
hiding it!
۱ .. در دنیای مدرن قدرت برای بهره وری از مسیر
Knowledge manSgbashend it 32 انتقال دانش فعال مى شود !نه از
not power 7 داشت
knowledge sharing eo
1
(9_ههو معجمصوی »موه بهممممه.
صفحه 11:
امروزه توسعه مبتنی بر دانلیی جایگزین توسعه مبتنی بر مواد اوليه و توسعه بر
سرمایه شده است.
کشورها به سمت اقتصاد مبتنی بر دانلیی یا همان اقتصاد دانش محور در حال
جركت هستند. به عقیده برخی از دانشمندان دیدگاه آینده محوری است که در
وجذب فناورى اهميت دارد.
“دانايى تركيبى از تجربيات» ارزشهاء اطلاعات موجود و نكرش كارشسناسى نظام
يافته است.
”دانايى خاص افراد نيست و سازمان ها هم داراى ذخايرى از دانايى هستند.
“اطلاعات و دانليى» منلبع توليد دائليى هستند و بر خلاف بسيارى از منابع (مواد
وله نیع ملی: نیع انسانی و ...) هنگام مصرف مستهلک نمی شوند بلكه با
صفحه 12:
اقتصاد دانایی محور چه نوع اقتصادی است؟
”در اين اقتصاد, ارزش افزوده صرفا ناشی از تولید کالاهای مصرفی نیست بلکه
ابزارهای تولید نیز اهمیت خود را از دست داده و ارزش ثانویه پیدا کرده اند.
در لین اقتصاد مهمترین عامل, تولید نیروی کار و سرمایه نمی باشد. بلکه دانایی و
فناوری است.
در اقتصاد دانایی؛ دانایی به کالا تبدیل شده و به فروش می رسد.
"اقتصاد دانایی» اقتصاد کمیابی منابع نیست. بلکه اقتصاد فراوانی منابع است.
"تولید ثروت در این بازار مبتنى بر توليدء توزيع» مصرف دانایی یا همان اطلاعات است
"کشورهلیی که به عنوان رهبران فناوری معرفی می شوند بیشترین بهره برداری را از
دانلیی به عمل آورده ونه تنهاآن را تولید کرده و در اقتصاد.به مصرف می رسانند بلکه
در صادرات آن نقش اصلی را ایفا می کنند.
اقتصاد دانایی اقتصاد بدون وزن است. بجای کارخانجات بزرگ » مدارهای کو
فکرها و ایده ها قرار گرفته اند.
صفحه 13:
نشانگرهای اقتصادی دانایی
) داده شده به افراد
امتیاز ها و مجوزهای علمی به ازای دلار برای هر یک هزار نفر
اینترنت در هر هزار نفر
سهم صادرات فناوری عالی از کل صادرات صنعتی
منم ناوری عالی به صنایمی گفنهمی شود که بیش از ۴ درصد از گردش مالی خود را صرف تحقیق و توسعه می كنند (فناورى
ارتباطات» دارو سازی و..
صنابع فناورى متوسط به صنابعى گفته می شود که بیش از | تا ۴ درصد از گردش مالی
(خودرو» شیمیایی و .
چه عواملی دانایی را افزایش می دهد
انس
اوری ارتباطات و اطلاعات
شکل گیری فرایند نوآوری
سرعت عمل در نو آوری
تبدیل هر چه سریعتر ایده به محصول و خدمات
انه تنها عرضه آن در سطح محلى يا منطقه اى بلكه در سطح جهانى 70
صفحه 14:
صفحه 15:
Incubator center
انکوباتور 1۳011۳0105 چیست؟
محظه ای شيشه ای که بچه های نارسبه هنگام تیلد برای مدت کوتلهی برای کسب تطلبق با
محیط طبیعی در آن نگهداری می شوند.
"صفر و یک بودن
"زمان کوتاه
io استقلال بچه
حمایتهای نوری
۲حمایتهای دمایی
"حمایتهای دارویی
مرکز رشد ترجمه فارسی انکوباتور است و در زبان
انگلیسی از واه انکوباتور برای مفاهیم تجاری استفاده
شده است که لین وله برگرفته از انکوباتورهای پزشکی
می باشد.
صفحه 16:
*ورودی: اشخاص حقیقی يا حقوقی دارای ایده
فووییوت اشسخاصن. حقوقی دارای نله به: محصبول. با
خدمات رسیده قابل عرضه در بازار (تاجر)
فارغ التحصیلان و کا رآفرینان
بدون سرمایه
بدون شناخت بازارهای بالا دست.
با سرمایه مناسب آشنا با
روش انجام کار
سلط بهبازارهای بلادست
پایین دست
و پایین دست.
صفحه 17:
تامین مالی وام
2
زمان
| بلوغ || توسعه
و
شبوکت با رد بالات
slg yl سرمایهگناری ویسکپذدیر
شرهای سرمایهگذاری
od)
اد أموزشهاي لازم براي أشنايي
بابرا شناساس كرءه كاري
تيت ايده كاري و ايجاذ هيلي
اخقوقي Si مي.
صورث موفقيت در اين دوره و
كسب هوي مستقل حقوقيء
راحهاي نويا متوائتذ متقاضي
لسکان رسمي در مرکز رشد
شوند. مان ین دوه با تصویب
مد مرز تا ۵ اقا
oie
سرمایه #ذاراخ اولیه
اشركت معموتى -- -
صفحه 18:
خدمات پشتیبانی
(خدمات اسکان . دسترسی به تلفن و دورنگار» مبلمان اولیه
فضاهاء» کارپردازی و خدمات دبیرخانهای امکان استفاده از
اتاقهای کنفرانس» تجهیزات سمعی و بصری و دستگاههای
فتوکبی و تکثیر )
خدمات اطلاعرسانی
(دسترسی به اینترنت. دسترسی به کتابخانه و مراکز اطلاع رسانی و
نرمافزارهای رایانهای)
صفحه 19:
خدمات مشاورهای و آموزشی
(مشاورههای مدیریتی: مالی و باز رگانی خدمات حسابداری و حقوقی» برگزاری
سمینار و یا کار گاه های آموزشی مورد نیاز برای شرکت های تازه تاسیس)
خدمات پشتیبانی فنی
(ارائةٌ خدمات فنی و مهندسی استفاده از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی)
خدمات مالی و اعتباری
(امکان استفاده از اعتبارات خدماتی و تحقیقاتی. كمكك به دسترسی به منابع
مالی و جذب سرمایه گذاران» تسهیل در جذب طرحها و پروژههای تحقیقاتی)
د ص2
صفحه 20:
فرصت ها و ظرفیت های موجود
سک سکره
مب ١١ ل راوز سو سكل
|
Paps SY
acne
سوت
& یز لت
صفحه 21:
- گسترش واحدهای تحقیقاتی و شرکت های خدمات مهندسی و تکمیل چرخه
aus
- توسعه فرهنگ کارآفرینی و ایجاد اشتغال مولد برای فارغ التحصیلان جوان
- کاربردی کردن و تجاری سازی ننایج تحقیقات
- نوسازی صنایع موجود از رهگذر جذب و انتقال فناوری
< جذب و حفظ نخبگان علمی کشور در طرح های تحقیقاتی و تولیدی با کیفیت
بالا (فناوری برتر) 8
صفحه 22:
موثر
688 8
٠ اجا راكد
حريان ورود تا خروج
موثر
د ص2
صفحه 23:
صفحه 24:
شرایط عمومی پذیرش در مرکز رشد واحدهای فناوری
" وجود ایده فناورانه دارای توجبه اقتصادی
7 اعضای هسته حداقل ۲ نفر با مدرک مرتبط در زمینه
کاری هسته
- وجود حداقل یک نفر کارشناس خبره یا هیات علمی
7 اعضای هسته می بایست در صدد تشکیل شرکت
حقوقی باشند.
صفحه 25:
گر سات دش نا
صفحه 26:
انواع شرکت
۱- شرکت سهامی عام: بازرگانی, سرمایه آن سهام بوده و از طریق فروش به مردم
تامین ميشود. حداقل ۳ نفر
۲- شرکت سهامی خاص: بازرگانی» تمام سرمایه منحصرا توسط موسسین تامین
میشود. حداقل ۳ نفر
۳- شرکت با مسئولیت محدود: تجاریهر یک از شرکا به میزان سرمایه مسئول
است. سهامی نیست.
4 - شرکت تضامنی: تجاری بین دو با چند نفربا مسئولیت تضامنی.هر یک از شرکا
مسئول پرداخت کل قروض شرکت است.
- شرکت تعاونی: حداقل ۸6۱ سرمایه توسط اعضا
صفحه 27:
چرا شرکت دانش بنیان؟
تئوری رشد درون زا: اقتصاد دانان مختلف از جمله کرسمن, هلپمن, آگیون و
هوییت- ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲:
پیشرفت تکنولوژی ....افزایش تحقیقات ....افزایش بازدهی کار و سرمایه...
افزايش بهره وری نیروی کارو تعمیق سرمایه
بنابراین توسعه تولیدات دانش بنیان که بتواند به توسعه تحقیقات در کشور
منجر شود تاثیر زیادی بر تحقق رشد اتتصادی مداوم دارد.
سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی: تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات
سطح بالایی از سرمایه گذاری به ابداع و نواوری
د ص2
صفحه 28:
مهمترین ضرورت های اقتصاد دانش بنیان
۱- تولیدات بالای محصولات دانش بنیان در دنیا و سهم اند ک
تولید درایران
۲- ارزش افزوده بالای محصولات دانش بنیان
۳- زیرساخت های مناسب و فراوان کشور
6- جمعیت و تراکم بالای جمعیت شهرنشین
- جایگاه اقتصاد دانش بنیان در استقلال کشور
د ص2
صفحه 29:
تعریف بر لساس قانون حمایت از شر کتها و مسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات:
شرکت ها و موسسات دانش بنیان شرکت يا موسسه خصوصی يا تعاونی است که به منظور
همافزايى علم و ثروت توسعه اقتصاد دانش محور. تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل
گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی
و تولید کالا و خدمات] در حوزه فناوری های برتر و با 1 آرزش افزوده فراوان به ویژه در
توليد نرم افزارهای مربوط تشکیل میشود.
تعریف مستند از مراکز مهم علمی:
oe . as 2 te
تن دسته از گرومهای انسانی تحصیلکرده در مراکز علمی» پژوهشی و تحقیقاتی
که توانسته باشند در این مراکز علاوه بر فراگیری علوم نظری و تلوریهای علمی
روشهاى تبديل ل علوم فراگرفته به فعالیتهای درآمدزا و تولید کننده ارزش را به
همراه داشته
صفحه 30:
زمینه های فعالیت شرکت های دانش بنیان
-١ انجام بؤوهش هلى كاربردى و توسعه لى
۲- کمک به انتقال تکنولوژی
۳- ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای
4- توليد محصول با فناورى نوين
ه- تجارى سازى ايده هاى با ارزش
+- ارائه خد مات کارافرینی
/- ايجاد مراكز رشد و توسعه کسب و کار
۸- خدمات توسعه محصول جدید
4-توسعه فتاورى
۰ - شرکت در مناقصات بخشهای دولتی خصوصى و تعاونى
صفحه 31:
-١ تعريف كارآفرين
- فردى است كه يكك تفكر و ايده نو رابا استفاده از ابزارهاى خلاقيت و نوآورى
تبديل به محصول می کند.(سی)
- فردی است که چنان قدرتی دارد که فرصت های کسب و کار را شناسایی کرده ؛
پس از ارزیابی منابع لازم را جمع آوری و از آنها بهره برداری می کند و عملیات
مناسبی را برای رسیدن به موفقیت پی ریزی می کند. (تعریف دانشگاهی)
۲- رابطه کار آفرینی با شر کت دانش بنیان
-کارآفرینی فرآیندی که منجر به خلق محصول جدید و با ارزش می شود.
(کالا»خدمت. فرمولاسیون» روش انجام کار و...)
- علم بکا رگیری دانایی» کا رآفرینی است. انسان توانا قدرتمند است.
- شرکت دانش بنیان شرکتی است که نتایج طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی را تجاری
سازی می کند .
صفحه 32:
۳- تعریف خلاقیت و نوآوری
- خلاقیت عبارت است از بکارگیری توانیبهای ذهنی برای ایجاد يكك فكر يا مفهوم جديد.(فكر يا ايده
جدید و با ارزش)
- وآوری عبارت است ازفرا گرد ایجاد فکرهای جدید و تبدیل آن به عمل و کاربردهای سودمند
- نوآوری و اختراع دو بال خلاقیت هستند.
- نوآورى » تولید محصول جدیدی که قبلاً وجود داشته.
-اختراع ؛ تولید محصول جدیدی که 3
£- رابطه ش ر کت دانش
- شرکت دانش بنیان برای گسترش و کاربرد و آوری و اختراع تشکیل ميشود.
- مواد اوليه توليد ايده؛ علم و دانش(شرکت دانش بنیان) »خلاقیت تولید و پردازش ایده های ناب و با
ارزش(دانش بنیان» نوآوری ف رآیند تجاری سازی ایده(شر کت دانش بنیان)
- وآوری» کاربردی ساختن ایده های نو است؛ بعبارتی دیگر لازمه نوآوری یا شرط نوآوری خلاقیت
است.
به معنای دیگر ظهور ن و آوری در تجلی خلاقیت و شرط لازم برای تولید ایده های جدید تفکر خلاق است.
- شرکت دانش بنیان علم را به ثروت تبدیل می کند.
صفحه 33:
ot اس © ۰
روند ثبت اختراع درایران
۱- تکمیل اظهارنامه توسط متقاضی از طریق وبگاه اداره مالکیت صنعتی
www.ssaa.ir
۲- بررسی مقدماتی اظهارنامه و ضمائم (توصیف. ادعاه خلاصه و نقشه)
توسط اداره مذ کور( جدید بودن و گام های ابتکاری)
۳- جستجوی اختراع در سیستم اداره اختراع توسط کارشناس ظرف ۳۰
دوذ
6- در صورت عدم وجود اختراع مشابه استعلام از مراجع ذیصلاح
و- اعطای گواهی ۱
صفحه 34:
۱- جذب و تبدیل ایده ها به محصول و مشاغل پایدار
۲- هم افزایی علم وثروت.(تجاری سازی علم و دانش)
۳- تجاری سازی یا فته های پژوهشی وتحقیقاتی.
۴- توانمند سازی دانش آموختگان به منظور ورود به فضای کسب و کار.
۵- حمایت» هدایت و سمت دهی در جهت نو آوری ها و تولید فن آوری های برتر.
۶- ایجاد زمینه برای بکارگیری هرچه بیشتر توانمندیهای های دانشگاه ها و واحدهای
پژوهشی در جامعه (منابع دانشگاهی)
۷- ترغیب متخصصین, نوآوران؛ مخترعان» اعضاء هیلت علمی دانشگاه ها و واحدهای
پژوهشی برای فعالیتهای بیشتر در رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاری سازی
در دانشگاهها و مراکز پژوهشی
۸-تشویق بنگاههای اقتصادی و دستگاههای اجرائی به بهره گیری از یافته های پژوهشی و
فناوریهای شکل يافته در مرا کزپژوهشی
-٩ ارتقاء فرهنگ عمومی کارآفرینی
صفحه 35:
Knowledge management Components
Knowledge Components
صفحه 36:
KNOWLEDGE BASED ORGANIZATION
سازمان دانش بنیان
صفحه 37:
"پارک های علمی را در اصل می توان پاسخی به نیاز
دانشگاهیان کارآفرین به حساب آورد.
"این افراد از یک سو مایل به تجاری سازی ايده هاى
تکنولوژیک خود بودند و از سوی دیگر تمایل داشتند
که ارتباط خود را با نهادهای آ کادمیک به عنوان منبع
نیروی کار آموزش دیده و lel ss! Line جدید
حفظ نمایند
صفحه 38:
*نخستین پارکی که از سوی همگان به عنوان پار ک علمی
شناخته شد پارک تحقیقاتی استانفورد واقع در ایالت
کالیفرنیا است که اندیشه ی آلن در سال ۱۹۵۱ مطرح
گردید. این ياركء زائيده ى انديشه ى فردريكك ترمن
است که بعدا به "پدر بزرکك دره ی سیلیکون"
ملقب شد. ترمن» استاد مهندسی الکترونیک در دانشگاه
استانفورد بود و برای افزایش در آمد دانشگاه و بهبود وجه
ى بين المللى آنء اقدام به تأسیس پا رک استانفورد نمود.
صفحه 39:
3 باور كنيد كه مى توانيد دنيا را ت
ooooo o
oo
محل تولد دره سیلیکسین را گارازی می دانند که در
دهه ۱۹۳۰ دو دانشجوی مهندسی دانش آموخته
دانشگاه استنفورد یعنی دیوید هیولت و ویلیام پکارد
فعالیت کاری خود را از آنجا آغاز کردند.
کار کنان 1/6۳ در سال ۹۵۰ به ۱۳۶۰ نفر رسید که ۷۰ نوع محصول مختلفا
دلار در آمد داشت. اين تعداد در سال 13۶۴
دهید؛
سریع کار کنیده جعبه ابزار وا قفل نکنید» همه وقت
کار کنید؛؟
بدانید چه موقع تنها کار کنید و چه موقع جمعی؛
به کارکنان و همکاران خود اعتماد کنید؛
ایده ها را مشارکتی سازید؛
سیاسی نباشید» کاغذبازی نکنید؛؟
مشتری است که مشخص می کند کیفیت کار چگونه
بايد انجام شود؛
راههای متفاوتی برای کار کردن اختراع کنید؛
هر روز دین خویش را ادا کنید؛
باور کنید که در صورت باهم بودن هرکاری می
توان انجام داد.
٩
= siti
صفحه 40:
۲ پارک مثلث تحقیقاتی در کارولینای شمالی» شهرک علمی
تسوكوبا در زاين» سوفیا آنتی پلیس در فرانسه» و پار کهای علمی
هریوت وات و کمبریج در انگستان از قدیمی ترین مکان های
علمی و تکنولوژیک در سراسر جهان هستند که همگی قبل از
نیمه ی ده ی ۱۹۷۰ تأسیس شده اند.
< مرکز صنعتی باتاویا در نیویورک که در سال ۱۹۵۹ تأسیس شدء
اولین "انکوباتور" جهان به حساب می آید مرکز علمی شهر
دانشگاه در فیلادلفیا نیز که در سال ۱۹۶۳ تأسیس شد اولین
پارک علمی شهری محسوب مى شود. اين موارد» قديمى ترين
انكوباتورها و مراكز نوآورى هستند كه در ادبيات موضوع به آذ
اشاره شده است.
صفحه 41:
"اولین شهر علمی جهان یعنی آکادم گودورک در سال
1161 در سييرى اتأسيس شد اين شهر علمى دو هدف را
تعقيب تعقيب مى كرد؛ اول جلوكيرى از تجمع بيش از حد
يزوهشكران در مسكوء و دوم ترويج "تحقيق و توسعه"
در سيبرى. . هر جند اين شهرک به منظور انجام تحقيقات
آكادميكك تأسيس شد ولى بيشتر فعاليت هاى لن به حل
مسائل مربوط به توسعه ى سيبرى معطوف بوده است.
د ص2
صفحه 42:
* تا سال ۱۹۶۰ فقط شش پروژه ی ایجاد پارک در جهان آغاز شده
بود که پنج مورد آن به آمریکا و یک مورد ن به شوروی سابق
مربوط بود.
* دانمارک و استرالیا اولين پار کهای علمی خود را به ترتیب در
سالهای ۱۹۶۲ و ۱۹۶۵ آغاز کردند. کانادا؛ فرانسه و اسرائیل نیز در
اواخر دهه ی ۱۹۶۰ به این حرکت پیوستند. در دهه ی 1۹۷۰ ۱۶
پروژه از این نوع در هفت کشور جهان وجود داشته است. در دهه
ی بعد» كشورهاى بلزيككء راين» كره» سوئد تایوان و انگلیس نیز
به دیگران پیوستند.
صفحه 43:
*دهه ی ۱۹۸۰ دهه ی انفجار پارک های علمی بود. در این ده
تصویر جهانی پارکهای علمی در سطح جهان تغییر کرد. آمریکا از
نظر تعداد پارک های علمی کماکان جایگاه خود را به عنوان اولین
کشور حفظ نمود در سال ۱۹۸۳ فرانسه» و انگلستان از کانادا پیشی
گرفتند و به مقام دوم رسیدند. در سال ۱۹۸۴ انگلستان توانست فرانسه
را پشت سر گذارد. سر انجام در سال ۱۹۸۵ آلمان به مقام دوم در
جهان رسید. این واقعیات نشان می دهند که مسابقه ای برای ایجاد پار
کهای علمی در جهان جریان داشته است. آنگونه که کونگ شرح می
دهد از اواسط دهه ی ۱۹۸۰ به بعدء هم افزایی پژوهشگران و مدیران
پارکهای علمی موجب شد که روندهای جدیدی در سطح جهانی
يديك آید.
صفحه 44:
در دهه ۸۰ دولت های آسیایی به ایجاد پارک هایی همچون هسینچوء زون گوان کون»
و پارک علمی سنگاپور پرداختند. دولت هن کنگگ با اجرای پروه های چندین
میلیارد دلاری همچون سایبرپورت (پارک تکنولوژی اطلاعات) و سیلیکون
هاربور(مجتمع نیمه هادی)» کوشیده است این کشور رابه قطب تکنولوژی های سطح
بالا تبدیل نماید.
سنگاپور نیز با همین رویکرد به ایجاد پیشرفته ترین زیرساخت فیزیکی پرداخته است.
چین نیز با توجه به این نکته که تکنولوژی های جدید و سطح بالا مهمترین ابزارهای
افزایش کارایی» بهره وری و رقابت پذیری اقتصادی هستند بر توسعه ی پار کهای
علمی متمر کز شده است. برنامه ی تأسیس اولین پار ک علمی چین (زون گوان کون)
در سال ۱۹۸۸ به تصویب رسید. در سال ۰۱۹۹۹ دولت پکن طرحی را به تصویب
رساند که در ده سال آینده حدود ۲۴ میلیارد دلار صرف توسعه ی این پارکك شود.
صفحه 45:
توسعه بارک ها در ابران
تاریخچه ایجاد اولین شهرک علمی و تحقیقلتی در ایران مربوطبه سال ۱۳۷۱ استه که بيشنهاد و بررسی مقدملتی ن توسط شر کت
سیامی ذوب آهن اصفمان مطرح شدیبی گیری کاربهمعاینت پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شد و در همان سال در شورای
پژوهش های علمی کشور تصویب شد. در سال ۳۷۲لبا تشکیل هبات امنا عملیات اجرلیی شهرک آغاز و در سال ۱۳۷۵ لساسنامه آن
نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب گردبد. در سال ۱۳۷۹ مرکز رشد آن راه اندازی شد.
wo
در سال ۱۳۷۹ پارک پردیس وابستمبه نهاد ریاست.
جمهوری در پردیس شکل گرفت . بارکهای علم و
فناوری استانهای آذربایجان شرقی» سعنان»
خراسان + فارس» کیلان مرکزی و بزد در سال
۳۸۱ با انحلال سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی
استان ها و تبدیل آنها به پارک ایجاد شدند. در
حال حاضر در تملمی استانهای کشور پارک علم و
فناوری شکل کرفته و بیش از ۱۰۰ مرکز رشد
واحدهای فناور مشغول به فعالیت هستند.
صفحه 46:
الف - سند چشم انداز ایران ۱۰۶
- دست يافتن به جايكاه اول اقتصادی؛ علمی و فناوری در سطح منطقهٌ
آسیای جنوب غربی
- تلاش برای دستیایی به اقتصاد متنوع و متکی بر منابع دانش و آگاهی»
سرمایه انسانی و فناوری نوین.
ب- قانون برنامه پنجم توسعه
۱- ماده ۱٩
- افزایش سهم تحقیق و پژوهش از تولید ناخالص داخلی.سالانه به میزان
نیم (۵/) درصد بطوریکه تا پایان برنامه به (۳) درصد برسد.
ve به جایگاه دوم منطقه در شاخص های علم و فناوری(ایجاد
شركتهاى دانش بنيان»ثبت اختراعات» توليدات علمى لفك ; 7
صفحه 47:
۳« ماده ۲۰
- حمایت مالی از پژوهشهای تقاضا محور مشترک با دانشگاهها و موسسات
آموزش عالی پژوهشی و فناوری و حوزههای علمیه در موارد ناظر به حل
مشکلات موجود کشور مشروط به اینکه حداقل پنجاه درصد(۵۰/) از هزینههای
آن را کارفرمای غیردولتی تأمین و تعهد کرده باشد .
- حمایت مالی و تسهیل شکل گیری و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط
خصوصی و تعاونی که در زمینه تجاری سازی دانش و فناوری به ویژه تولید
محصولات مبتنی بر فناوریهای پیشرفته و صادرات خدمات فنی و مهندسی
فعالیت می کنند و نیز حمایت از راهاندازی مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری
از طریق بخش غیر دولتی.
- تأمین و پرداخت بخشی از هزینه ثبت اختراعات تولید دانش فنی و حمایت مالی
از تولید کنند گان برای خرید دانش فنی و امتیاز اختراعات.
صفحه 48:
- حمایت مالی از شرکتهای دانش بنیان و تجاری سازی نتایج حاصل از
تحقیق» تولید و صادرات خدمات فنی و مهندسی به ویژه محصولات مبتنی بر
فناوریهای پیشرفته
دستگاههای اجرائی مکلفند امکانات و تجهیزات پژوهشی و تحقیقاتی؛
آزمایشگاهها و کارگاهها را با نرخ ترجیحی در اختیار مؤسسات و شركتهاى
Seis مورد تأیید شورای عالی علوم» تحقیقات و فناوری در چهارچوب
مصوبه هیأت وزیران قرار دهند.
تسری مزایای قانوني مناطق آزاد در خصوص روابط کار معافیتهای مالیاتی
و عوارض؛ سرمایه گذاری خارجی و مبادلات مالی بین المللی به شر کتهای
دانش بنیان مستقر در شهرکهای فناوری و پا رکهای علم و فناوری.
د ص2
صفحه 49:
"سازمان ثبت اسناد و املاکك کشور موظف است صرفاً پس از
ارائه گواهی ممیزی علمی اختراعات از سوی مراجع ذیصلاح
نسبت به ثبت اختراعات اقدام نماید.
- اعضاء هیأت علمی میتوانند نسبت به تشکیل شرکتهای صد
درصد خصوصی دانشبنیان اقدام و یا در این شرکتها مشارکت
نمایند. این شرکت ها برای انعقاد قرارداد پژوهشی مستقیم و با
غيرمستقیم با دستگاههای اجرائی» مشمول قانون منع مداخله
کار کنان در معاملات دولتی و تغییرات بعدی آن نخواهند بود.
- تأمین و پرداخت بخشی از هزینه ثبت اختراعات» تولید دانش
فنی و حمایت مالی از تولید کنندگان برای خرید دانش و امتیاز
اختراعات. 7
صفحه 50:
۱- انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای
۲- ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای (خدمات علمی» تحقیقاتی و فنی)
۳- تولید محصولات با فتاوری نوین(توسعه فتاوری)
۴- تجاری سازی ایده های باارزش
۵- انجام خدمات نظارتی بر پروژه های پژوهشی. اجرائی و مشاوره ای
۶- ارایه خدمات کا رآفرینی(تشخیص فرصت هاى كار آفرينى؛منابع تامين
سرمایه و...)
۷- ایجاد مراکز رشد و توسعه کسب و کار
۸- ارایه خدمات توسعه محصول جدید
4- و بسيارى موارد ديكر
صفحه 51:
شرکتها یا مزسسههای خصوصی یا ۴ (nas
عي ماو همافزایی eC ae 3 ei
مشارکت" اعضای هیات علمی
waits در مدیریت
bse eae 1
نتليج تحقیق و توسعه (شامل طراحی ا ی 7
توسعه شرکتها بیشتر متکی به
فناوریها: Ju افزوده.
فناوریهای برتر و با ارزش افزو توسعهفنوری ی
فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای
مربوطه تشکیل مى شود
نیز پروژه
جذب نیروی کار بالا Senin میت gi
* زمینه جذب و تقویت استعداد با Sy eae هاى
کارآفرینی (جايكاه در بازار)
نقش حیاتی در بهبود و رقابتی کردن ١ و
كسب و کارهای کوچک هنكام برداخت يام
۰ اقتصاد مقاومتی * تفاوت شرکست های کوچک و
دضواری ارزیابی و نظارت
*_آشنلیی کم مدیران ثرکت ها نسبت
به روش هاى تامين مالى
٠ اسناد بالادستى و راهبردهاى كلان
