کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

آشنایی با شرکت های دانش بنیان

ashnaee_ba_sherkathaye_danesh_bonyan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با شرکت های دانش بنیان”

آشنایی با شرکت های دانش بنیان

اسلاید 1: آشنایی با شرکت های دانش بنیان و فعالیت های مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرددکتر علی احمدیدانشگاه علوم پزشکی شهرکردمعاونت تحقیقات و فناوری

اسلاید 2: 1- مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه2- اهمیت شرکت های دانش بنیان از دیدگاه های مختلف و اسناد3- اقتصاد دانش بنیان4- مرکز رشد، ورودی و خروجی های مرکز 5- فرایند پذیرش افراد در مرکز رشد6- تعاریف و انواع شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری7- رقابت در دنیا برای رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان8- سه مرحله (تولید و پرورش ایده، تبدیل ایده به نمونه ، تجاری سازی)9- فهرست کالاهای دانش بنیان10- صندوق نواوری و شکوفایی – حمایت های دولت و قوانین موجود11- راهکارهای توسعه فناوری سلامت در ایران12- معیارها و نحوه دانش بنیان کردن یک شرکتخلاصه

اسلاید 3: مولفه های توسعه و توانمندی کشورهاعلم و فناوری اقتصادتوانمندی های سیاسی نظامیاجتماعیبهره مندی از مواهب طبیعیفرهنگیفیزیکی و منابع انسانیمقدمه

اسلاید 4:

اسلاید 5: يكي از بهترين مظاهر و موثرترين مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي، شركتهاي دانش‌بنيان است كه مي‌تواند اقتصاد مقاومتي را پايدارتر كنند.اگر شركتهاي دانش‌بنيان جدي گرفته شوند و از توسعه كمي و كيفي آنها حمايت شود، بواسطه ثروت‌آفريني از طريق علم، اقتصاد كشور به شكوفايي حقيقي خواهد رسيد.بايد با ايجاد زمينه‌هاي لازم و همواركردن مسير، نخبگان و زبدگان و اهل علم و صاحبان سرمايه را به تشكيل شركتهاي دانش‌بنيان تشويق كرد.

اسلاید 6: در زمینه اقتصاد، تکیه بر پیشرفت علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، قطعاً از فروش نفت و خام‌فروشی‌ها بسیار پرسودتر خواهد بود.یکی از موضوعات مهم در حرکت علمی کشور، تکمیل زنجیره علم و فناوری است. این زنجیره از ایده و فکر شروع می شود و سپس به علم و فناوری می‌رسد و در نهایت به تولید و بازار منتهی می شود.مراكز تحقيقاتى، پاركهاى علمى – فناورى دانشگاههاى ما در بخشهاى مختلف، در حال جوششند؛ اين بايد متوقّف نشود.

اسلاید 7: حركت به سمت اقتصاد دانش بنيان وداراي فناوري سند چشم انداز 20 ساله، برنامه توسعه، قانون مجلس، نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت، قانون بودجه ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش درجهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل . تبدیل ایران به یک جامعه دانایی محور

اسلاید 8: عصركشاورزي: مزیت اقتصادی از زمین معدن ابسير تطور نظامهاي اقتصادي در جهانعصر دانش و اطلاعات: منابع انسانی+ماشین الات+دانش+ سازمان و کارخانهمزیت پایدارعصر صنعت: استفاده از منابع، نیروی کار و کارخانه عصر فناوری (افزايش نقش دانش و اطلاعات در توسعه كشورها)مدیریت فناوری

اسلاید 9: روند تکامل عصر اطلاعات

اسلاید 10: آقای پیتر دراکر :Knowledge is power, which is why people who had it in the past tried to make a secret it! دانش قدرت است،چرا در گذشته انسان هایی که آن را داشتند تلاش می کردند تا آن را محرمانه نگه دارند؟!In post world , power comes from knowledge transmitting to make it productive , not from hiding it!در دنیای مدرن قدرت برای بهره وری از مسیر انتقال دانش فعال می شود !نه از طریق پنهان نگه داشتن آن (Ref: K. D. COMPANY BOOK_CHAPTER ONE_P3)Knowledge management is not power knowledge sharing is power

اسلاید 11: امروزه توسعه مبتنی بر دانایی جایگزین توسعه مبتنی بر مواد اولیه و توسعه بر سرمایه شده است.کشورها به سمت اقتصاد مبتنی بر دانایی یا همان اقتصاد دانش محور در حال حرکت هستند. به عقیده برخی از دانشمندان دیدگاه آینده محوری است که در آن جذب منابع انسانی، جذب دانایی و جذب فناوری اهمیت دارد.اقتصاد دانش محوردانایی چیست؟دانایی ترکیبی از تجربیات، ارزشها، اطلاعات موجود و نگرش کارشناسی نظام یافته است.دانایی خاص افراد نیست و سازمان ها هم دارای ذخایری از دانایی هستند.اطلاعات و دانایی، منابع تولید دانایی هستند و بر خلاف بسیاری از منابع (مواد اولیه، منابع مالی، منابع انسانی و ...) هنگام مصرف مستهلک نمی شوند، بلکه با مصرف ، بیشتر رشد می کنند.

اسلاید 12: اقتصاد دانایی محور چه نوع اقتصادی است؟در این اقتصاد، ارزش افزوده صرفا ناشی از تولید کالاهای مصرفی نیست، بلکه ابزارهای تولید نیز اهمیت خود را از دست داده و ارزش ثانویه پیدا کرده اند.در این اقتصاد مهمترین عامل، تولید نیروی کار و سرمایه نمی باشد، بلکه دانایی و فناوری است.در اقتصاد دانایی، دانایی به کالا تبدیل شده و به فروش می رسد.اقتصاد دانایی، اقتصاد کمیابی منابع نیست، بلکه اقتصاد فراوانی منابع است.تولید ثروت در این بازار مبتنی بر تولید، توزیع، مصرف دانایی یا همان اطلاعات استکشورهایی که به عنوان رهبران فناوری معرفی می شوند بیشترین بهره برداری را از دانایی به عمل آورده و نه تنها آن را تولید کرده و در اقتصاد به مصرف می رسانند بلکه در صادرات آن نقش اصلی را ایفا می کنند.اقتصاد دانایی اقتصاد بدون وزن است. بجای کارخانجات بزرگ ، مدارهای کوچک فکرها و ایده ها قرار گرفته اند.اقتصاد دانش محور

اسلاید 13: اقتصاد دانش محورنشانگرهای اقتصادی داناییجواز امتیاز علمی (پتنت) داده شده به افراددرآمد حاصل از حق امتیاز ها و مجوزهای علمی به ازای دلار برای هر یک هزار نفربهره گیران از اینترنت در هر هزار نفرسهم صادرات فناوری عالی از کل صادرات صنعتیچه عواملی دانایی را افزایش می دهدسرمایه انسانیفناوری ارتباطات و اطلاعاتشکل گیری فرایند نوآوریسرعت عمل در نوآوریتبدیل هر چه سریعتر ایده به محصول و خدماتنه تنها عرضه آن در سطح محلی یا منطقه ای بلکه در سطح جهانیصنایع فناوری عالی به صنایعی گفته می شود که بیش از 4 درصد از گردش مالی خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند (فناوری ارتباطات، دارو سازی و..صنایع فناوری متوسط به صنایعی گفته می شود که بیش از 1 تا 4 درصد از گردش مالی خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند (خودرو، شیمیایی و ..

اسلاید 14:

اسلاید 15: انکوباتور Incubator چیست؟محظه ای شیشه ای که بچه های نارس به هنگام تولد برای مدت کوتاهی برای کسب تطابق با محیط طبیعی در آن نگهداری می شوند.خصوصیات انکوباتورهای پزشکی:صفر و یک بودنزمان کوتاهحفظ استقلال بچهحمایتهای نوریحمایتهای دماییحمایتهای داروییمرکز رشد ترجمه فارسی انکوباتور است و در زبان انگلیسی از واژه انکوباتور برای مفاهیم تجاری استفاده شده است که این واژه برگرفته از انکوباتورهای پزشکی می باشد.Incubator center

اسلاید 16: ورودي و خروجي مراكز رشدچيست؟ ورودي: اشخاص حقيقي يا حقوقي داراي ايدهخروجي: اشخاص حقوقي داراي ايده به محصول يا خدمات رسيده قابل عرضه در بازار (تاجر) مراكز رشدفارغ التحصيلان و کارآفرينان بدون سرمايه بدون شناخت بازارهاي بالا دستو پايين دست تاجر با سرمايه مناسب آشنا با روش انجام کار مسلط به بازارهاي بالادست و پايين دست

اسلاید 17: بلوغتوسعهرشدمعرفي به بازارنمونه اوليهآغازمراحل رشد ايده و منابع مالي آندوره پیش رشد:دوره­اي حداکثر 6 ماهه است که در آن به افراد و يا گروه­هاي مستعدي که داراي ايده­ هاي نوآورانه صنعتي هستند، مشاوره و آموزش­هاي لازم براي آشنايي با بازار، شناسايي گروه کاري، تثبيت ايده کاري و ايجاد هويت­هاي حقوقي مستقل داده مي-شود. در صورت موفقيت در اين دوره و کسب هويت مستقل حقوقي، واحدهاي نوپا ميتوانند متقاضي اسکان رسمي در مرکز رشد شوند. زمان اين دوره با تصويب مدير مرکز تا 9 ماه قابل افزايش است .

اسلاید 18: در مركز رشد چه خدماتي ارائه مي شود؟ خدمات پشتيبانی (خدمات اسكان ، دسترسي به تلفن و دورنگار، مبلمان اوليه فضاها، كارپردازي و خدمات دبيرخانه‌اي، امكان استفاده از اتاق‌هاي كنفرانس، تجهيزات سمعي و بصري و دستگاه‌هاي فتوكپي و تكثير ) خدمات اطلاع‌رساني (دسترسي به اينترنت، دسترسي به كتابخانه و مراكز اطلاع رساني و نرم‌افزارهاي رايانه‌اي)

اسلاید 19: خدمات مشاوره‌اي و آموزشي (مشاوره‌هاي مديريتي، مالي و بازرگاني، خدمات حسابداري و حقوقي، برگزاري سمينار و يا كارگاه هاي آموزشي مورد نياز براي شركت هاي تازه تاسيس)خدمات پشتيباني فني (ارائة خدمات فني و مهندسي، استفاده از امكانات آزمايشگاهي و كارگاهي)خدمات مالي و اعتباري (امكان استفاده از اعتبارات خدماتي و تحقيقاتي، كمك به دسترسي به منابع مالي و جذب سرمايه‌گذاران، تسهيل در جذب طرحها و پروژه‌هاي تحقيقاتي)

اسلاید 20: فرصت ها و ظرفیت های موجود

اسلاید 21: اهم دستاوردهاي مورد انتظار از فعاليتهاي پارک ها و مراکز رشد علم و فنّاوري - گسترش واحدهاي تحقيقاتي و شرکت هاي خدمات مهندسي و تکميل چرخه تحقيقات - توسعه فرهنگ کارآفريني و ايجاد اشتغال مولد براي فارغ التحصيلان جوان - کاربردي کردن و تجاري سازي نتايج تحقيقات - نوسازي صنايع موجود از رهگذر جذب و انتقال فنّاوري - جذب و حفظ نخبگان علمي کشور در طرح هاي تحقيقاتي و توليدي با کيفيت بالا (فنّاوري برتر)

اسلاید 22:

اسلاید 23: فرايند پذيرش

اسلاید 24: وجود ایده فناورانه دارای توجیه اقتصادیاعضای هسته حداقل 2 نفر با مدرک مرتبط در زمینه کاری هستهوجود حداقل یک نفر کارشناس خبره یا هیات علمیاعضای هسته می بایست در صدد تشکیل شرکت حقوقی باشند.شرایط عمومی پذیرش در مرکز رشد واحدهای فناوری

اسلاید 25: شرکتها و موسسات دانش بنيان

اسلاید 26: 1- شرکت سهامی عام: بازرگانی، سرمایه آن سهام بوده و از طریق فروش به مردم تامین میشود. حداقل 3 نفر2- شرکت سهامی خاص: بازرگانی، تمام سرمایه منحصرا توسط موسسین تامین میشود. حداقل 3 نفر3- شرکت با مسئولیت محدود: تجاریهر یک از شرکا به میزان سرمایه مسئول است. سهامی نیست.4- شرکت تضامنی: تجاری بین دو یا چند نفربا مسئولیت تضامنی.هر یک از شرکا مسئول پرداخت کل قروض شرکت است.5- شرکت تعاونی: حداقل 51% سرمایه توسط اعضاانواع شرکت

اسلاید 27: تئوری رشد درون زا: اقتصاد دانان مختلف از جمله کرسمن، هلپمن، آگیون و هوییت- 1991 و 1992:پیشرفت تکنولوژی .... افزایش تحقیقات .... افزایش بازدهی کار و سرمایه ... افزایش بهره وری نیروی کار و تعمیق سرمایهبنابراین توسعه تولیدات دانش بنیان که بتواند به توسعه تحقیقات در کشور منجر شود تاثیر زیادی بر تحقق رشد اقتصادی مداوم دارد.سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی: تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات سطح بالایی از سرمایه گذاری به ابداع و نواوریچرا شرکت دانش بنیان؟

اسلاید 28: 1- تولیدات بالای محصولات دانش بنیان در دنیا و سهم اندک تولید در ایران2- ارزش افزوده بالای محصولات دانش بنیان3- زیرساخت های مناسب و فراوان کشور4- جمعیت و تراکم بالای جمعیت شهرنشین5- جایگاه اقتصاد دانش بنیان در استقلال کشورمهمترین ضرورت های اقتصاد دانش بنیان

اسلاید 29: تعريف بر اساس قانون حمايت از شركتها و مؤسسات دانش بنيان و تجاري سازي نوآوريها و اختراعات:شركت ها و موسسات دانش بنيان شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم افزارهاي مربوط تشكيل مي‌شود.تعريف مستند از مراكز مهم علمي:آن دسته از گروههاي انساني تحصيلكرده در مراكز علمي، پژوهشي و تحقيقاتي كه توانسته باشند در اين مراكز علاوه بر فراگيري علوم نظري و تئوريهاي علمي روشهاي تبديل علوم فراگرفته به فعاليتهاي درآمدزا و توليد كننده ارزش را به همراه داشته باشند. تعريف شرکت دانش بنيان

اسلاید 30: 1- انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای2- کمک به انتقال تکنولوژی3- ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای4- تولید محصول با فناوری نوین5- تجاری سازی ایده های با ارزش6- ارائه خدمات کارافرینی7- ایجاد مراکز رشد و توسعه کسب و کار8- خدمات توسعه محصول جدید9-توسعه فناوری10- شرکت در مناقصات بخشهای دولتی خصوصی و تعاونیزمینه های فعالیت شرکت های دانش بنیان

اسلاید 31: 1- تعريف کارآفرين- فردي است که يک تفکر و ايده نو را با استفاده از ابزارهاي خلاقيت و نوآوري تبديل به محصول مي کند.(سي)- فردي است كه چنان قدرتي دارد كه فرصت هاي كسب و كار را شناسايي كرده ، پس از ارزيابي منابع لازم را جمع آوري و از آنها بهره برداري مي كند و عمليات مناسبي را براي رسيدن به موفقيت پي ريزي مي كند. (تعريف دانشگاهي) 2- رابطه کارآفريني با شرکت دانش بنيان-كارآفريني فرآيندي كه منجر به خلق محصول جديد و با ارزش مي شود. (کالا،خدمت، فرمولاسيون، روش انجام کار و....)- علم بكارگيري دانايي، كارآفريني است. انسان توانا قدرتمند است.- شرکت دانش بنيان شرکتي است که نتايج طرحهاي پژوهشي و تحقيقاتي را تجاري سازي مي کند .شرکتهاي دانش بنيان و ارتباط آنها با کارآفريني،خلاقيت، نوآوري و اختراع

اسلاید 32: 3- تعريف خلاقيت و نوآوري- خلاقيت عبارت است از بكارگيري تواناييهاي ذهني براي ايجاد يك فكر يا مفهوم جديد.(فكر يا ايده جديد و با ارزش)- نوآوري عبارت است ازفراگرد ايجاد فكرهاي جديد و تبديل آن به عمل و كاربردهاي سودمند - نوآوري و اختراع دو بال خلاقيت هستند.- نوآوري ، توليد محصول جديدي كه قبلاً وجود داشته.-اختراع ، توليد محصول جديدي كه قبلاً وجود نداشته.4- رابطه شرکت دانش بنيان با نوآوري و اختراع- شرکت دانش بنيان براي گسترش و کاربرد نوآوري و اختراع تشکيل ميشود.- مواد اوليه توليد ايده، علم و دانش(شرکت دانش بنيان) ،خلاقيت توليد و پردازش ايده هاي ناب و با ارزش(دانش بنيان)، نوآوري فرآيند تجاري سازي ايده(شرکت دانش بنيان) - نوآوري،کاربردي ساختن ايده هاي نو است، بعبارتي ديگر لازمه نوآوري يا شرط نوآوري خلاقيت است. به معناي ديگر ظهور نوآوري در تجلي خلاقيت و شرط لازم براي توليد ايده هاي جديد تفکر خلاق است.- شرکت دانش بنيان علم را به ثروت تبديل مي کند.

اسلاید 33: 1- تکمیل اظهارنامه توسط متقاضی از طریق وبگاه اداره مالکیت صنعتی www.ssaa.ir2- بررسی مقدماتی اظهارنامه و ضمائم (توصیف، ادعا، خلاصه و نقشه) توسط اداره مذکور(جدید بودن و گام های ابتکاری)3- جستجوی اختراع در سیستم اداره اختراع توسط کارشناس ظرف 30 روز4- در صورت عدم وجود اختراع مشابه استعلام از مراجع ذیصلاح5- اعطای گواهیروند ثبت اختراع در ایران

اسلاید 34: 1- جذب و تبديل ايده ها به محصول و مشاغل پايدار2- هم افزايي علم وثروت.(تجاري سازي علم و دانش)3- تجاري سازي يا فته هاي پژوهشي وتحقيقاتي.4- توانمند سازي دانش آموختگان به منظور ورود به فضاي كسب وكار.5- حمايت، هدايت و سمت دهي در جهت نوآوري ها و توليد فن آوري هاي برتر.6- ايجاد زمينه براي بكارگيري هرچه بيشتر توانمنديهاي هاي دانشگاه ها و واحدهاي پژوهشي در جامعه (منابع دانشگاهي)7- ترغيب متخصصين، نوآوران، مخترعان، اعضاء هيئت علمي دانشگاه ها و واحدهاي پژوهشي براي فعاليتهاي بيشتر در رفع نيازهاي جامعه براي ترويج فرهنگ تجاري سازي در دانشگاهها و مراکز پژوهشي 8-تشويق بنگاههاي اقتصادي و دستگاههاي اجرائي به بهره گيري از يافته هاي پژوهشي و فناوريهاي شكل يافته در مراكزپژوهشي9- ارتقاء فرهنگ عمومي كارآفرينياهداف شرکتهاي دانش بنيان

اسلاید 35:

اسلاید 36: GroupOLOLOLOLIndividual Organization Knowledge Info Data K.B.OOL: organizational learningKnowledge BASED ORGANIZATIONسازمان دانش بنیان

اسلاید 37: پارك هاي علمي را در اصل مي توان پاسخي به نياز دانشگاهيان كارآفرين به حساب آورد. اين افراد از يك سو مايل به تجاري سازي ايده هاي تكنولوژيك خود بودند و از سوي ديگر تمايل داشتند كه ارتباط خود را با نهادهاي آكادميك به عنوان منبع نيروي كار آموزش ديده و منشأ اختراعات جديد حفظ نمايندپارک های علم و فناوری

اسلاید 38: نخستين پاركي كه از سوي همگان به عنوان پارك علمي شناخته شد، پارك تحقيقاتي استانفورد واقع در ايالت كاليفرنيا است كه انديشه ي آن در سال ١٩٥١ مطرح گرديد. اين پارك، زائيده ي انديشه ي فردريك ترمن است كه بعدا به "پدر بزرگ دره ي سيليكون" ملقب شد. ترمن، استاد مهندسي الكترونيك در دانشگاه استانفورد بود و براي افزايش درآمد دانشگاه و بهبود وجه ي بين المللي آن، اقدام به تأسيس پارك استانفورد نمود.نخستین پارک علم و فناوری

اسلاید 39: محل تولد دره سیلیکـون را گاراژی می دانند که در دهه 1930 دو دانشجوی مهندسی دانش آموخته دانشگاه استنفورد یعنی دیوید هیولت و ویلیام پکارد فعالیت کاری خود را از آنجا آغاز کردند. باور کنید که می توانید دنیا را تغییر دهید؛سریع کار کنید، جعبه ابزار را قفل نکنید، همه وقت کار کنید؛بدانید چه موقع تنها کار کنید و چه موقع جمعی؛ به کارکنان و همکاران خود اعتماد کنید؛ایده ها را مشارکتی سازید؛سیاسی نباشید، کاغذبازی نکنید؛مشتری است که مشخص می کند کیفیت کار چگونه باید انجام شود؛راههای متفاوتی برای کارکردن اختراع کنید؛هر روز دین خویش را ادا کنید؛باور کنید که در صورت باهم بودن هرکاری می توان انجام داد.کارکنان HP در سال 1950 به 1460 نفر رسید که 70 نوع محصول مختلف را تولید می کرد و دومیلیون دلار درآمد داشت. این تعداد در سال 1964 به 7500 نفر و 1500 نوع محصول رسید.

اسلاید 40: پارك مثلث تحقيقاتي در كاروليناي شمالي، شهرك علمي تسوكوبا در ژاپن، سوفيا آنتي پليس در فرانسه، و پار كهاي علمي هريوت وات و كمبريج در انگستان از قديمي ترين مكان هاي علمي و تكنولوژيك در سراسر جهان هستند كه همگي قبل از نيمه ي ده ي ١٩٧٠ تأسيس شده اند.مركز صنعتي باتاويا در نيويورك كه در سال ١٩٥٩ تأسيس شد، اولين "انكوباتور" جهان به حساب مي آيد مركز علمي شهر دانشگاه در فيلادلفيا نيز كه در سال ١٩٦3 تأسيس شد، اولين پارك علمي شهري محسوب مي شود. اين موارد، قديمي ترين انكوباتورها و مراكز نوآوري هستند كه در ادبيات موضوع به آنها اشاره شده است.توسعه پارک ها در دهه 70 میلادی

اسلاید 41: اولين شهر علمي جهان يعني آكادم گودورك در سال ١٩٥٧ در سيبري تأسيس شد. اين شهر علمي دو هدف را تعقيب مي كرد؛ اول جلوگيري از تجمع بيش از حد پژوهشگران در مسكو، و دوم ترويج "تحقيق و توسعه" در سيبري. هر چند اين شهرك به منظور انجام تحقيقات آكادميك تأسيس شد ولي بيشتر فعاليت هاي آن به حل مسائل مربوط به توسعه ي سيبري معطوف بوده است.اولین شهر علمی جهان

اسلاید 42: تا سال ١٩٦٠، فقط شش پروژه ي ايجاد پارك در جهان آغاز شده بود كه پنج مورد آن به آمريكا و يك مورد آن به شوروي سابق مربوط بود. دانمارك و استراليا اولين پار كهاي علمي خود را به ترتيب در سالهاي ١٩٦٢ و ١٩٦٥ آغاز كردند. كانادا، فرانسه و اسرائيل نيز در اواخر دهه ي١٩٦٠ به اين حركت پيوستند. در دهه ي ١٩٧٠، ١٦ پروژه از اين نوع در هفت كشور جهان وجود داشته است. در دهه ي بعد، كشورهاي بلژيك، ژاپن، كره، سوئد، تايوان و انگليس نيز به ديگران پيوستند.توسعه پارک ها در دیگر نقاط جهان انتهای دهه 70

اسلاید 43: دهه ي ١٩٨٠، دهه ي انفجار پارك هاي علمي بود. در اين دهه، تصوير جهاني پارك‌هاي علمي در سطح جهان تغيير كرد. آمريكا از نظر تعداد پارك هاي علمي كماكان جايگاه خود را به عنوان اولين كشور حفظ نمود. در سال ١٩٨٣ فرانسه، و انگلستان از كانادا پيشي گرفتند و به مقام دوم رسيدند. در سال ١٩٨٤ انگلستان توانست فرانسه را پشت سر گذارد. سر انجام در سال ١٩٨٥ آلمان به مقام دوم در جهان رسيد. اين واقعيات نشان مي دهند كه مسابقه اي براي ايجاد پار كهاي علمي در جهان جريان داشته است. آنگونه كه كونگ شرح مي دهد، از اواسط دهه ي ١٩٨٠ به بعد، هم افزايي پژوهشگران و مديران پارك‌هاي علمي موجب شد كه روندهاي جديدي در سطح جهاني پديد آيد. انفجار رشد پارک ها در دهه 80

اسلاید 44: در دهه 80، دولت هاي آسيايي به ايجاد پارك هايي همچون هسينچو، زون گوان كون ، و پارك علمي سنگاپور پرداختند. دولت هن كنگ با اجراي پروژه هاي چندين ميليارد دلاري همچون سايبرپورت (پارك تكنولوژي اطلاعات) و سيليكون هاربور(مجتمع نيمه هادي)، كوشيده است اين كشور را به قطب تكنولوژي هاي سطح بالا تبديل نمايد.سنگاپور نيز با همين رويكرد به ايجاد پيشرفته ترين زيرساخت فيزيكي پرداخته است. چين نيز با توجه به اين نكته كه تكنولوژي هاي جديد و سطح بالا مهمترين ابزارهاي افزايش كارايي، بهره وري و رقابت پذيري اقتصادي هستند بر توسعه ي پار كهاي علمي متمركز شده است. برنامه ي تأسيس اولين پارك علمي چين (زون گوان كون) در سال ١٩٨٨ به تصويب رسيد. در سال ١٩٩٩ ، دولت پكن طرحي را به تصويب رساند كه در ده سال آينده حدود ٢٤ ميليارد دلار صرف توسعه ي اين پارك شود.توسعه پارک ها در آسیا

اسلاید 45: تاریخچه ایجاد اولین شهرک علمی و تحقیقاتی در ایران مربوط به سال 1371 است، که پیشنهاد و بررسی مقدماتی آن توسط شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان مطرح شدو پی گیری کار به معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شد و در همان سال در شورای پژوهش های علمی کشور تصویب شد. در سال 1372 با تشکیل هیات امنا عملیات اجرایی شهرک آغاز و در سال 1375 اساسنامه آن نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب گردید. در سال 1379 مرکز رشد آن راه اندازی شد.توسعه پارک ها در ایراندر سال 1379 پارک پردیس وابسته به نهاد ریاست جمهوری در پردیس شکل گرفت . پارکهای علم و فناوری استانهای آذربایجان شرقی، سمنان، خراسان ، فارس، گیلان مرکزی و یزد در سال 1381 با انحلال سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی استان ها و تبدیل آنها به پارک ایجاد شدند. در حال حاضر در تمامی استانهای کشور پارک علم و فناوری شکل گرفته و بیش از 100 مرکز رشد واحدهای فناور مشغول به فعالیت هستند.

اسلاید 46: الف- سند چشم انداز ايران 1404- دست يافتن به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقة آسياي جنوب غربي- تلاش براي دستيابي به اقتصاد متنوع و متکي بر منابع دانش و آگاهي، سرمايه انساني و فناوري نوين.ب- قانون برنامه پنجم توسعه1- ماده 19- افزايش سهم تحقيق و پژوهش از توليد ناخالص داخلي،سالانه به ميزان نيم (5/.) درصد بطوريکه تا پايان برنامه به (3) درصد برسد.- رسيدن به جايگاه دوم منطقه در شاخص هاي علم و فناوري(ايجاد شرکتهاي دانش بنيان،ثبت اختراعات، توليدات علمي بين المللي و....)جايگاه قانوني شرکتهاي دانش بنيان در اسناد توسعه

اسلاید 47: 2- ماده 20- حمايت مالي از پژوهش‌هاي تقاضا محور مشترك با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، پژوهشي و فناوري و حوزه‌هاي علميه در موارد ناظر به حل مشكلات موجود كشور مشروط به اينكه حداقل پنجاه درصد(50%) از هزينه‌هاي آن را كارفرماي غيردولتي تأمين و تعهد كرده باشد .- حمايت مالي و تسهيل شكل گيري و توسعه شركت‌هاي كوچك و متوسط خصوصي و تعاوني كه در زمينه تجاري سازي دانش و فناوري به‌ ويژه توليد محصولات مبتني بر فناوري‌هاي پيشرفته و صادرات خدمات فني و مهندسي فعاليت مي‌كنند و نيز حمايت از راه‌اندازي مراكز رشد و پارك‌هاي علم و فناوري از طريق بخش غير دولتي.- تأمين و پرداخت بخشي از هزينه ثبت اختراعات، توليد دانش فني و حمايت مالي از توليدكنندگان براي خريد دانش فني و امتياز اختراعات.

اسلاید 48: - حمايت مالي از شرکت‌هاي دانش بنيان و تجاري سازي نتايج حاصل از تحقيق، توليد و صادرات خدمات فني و مهندسي به ويژه محصولات مبتني بر فناوري‌هاي پيشرفته دستگاه‌هاي اجرائي مكلفند امكانات و تجهيزات پژوهشي و تحقيقاتي، آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌ها را با نرخ ترجيحي در اختيار مؤسسات و شركت‌هاي دانش بنيان مورد تأييد شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري در چهارچوب مصوبه هيأت وزيران قرار دهند.تسري مزاياي قانوني مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافيت‌هاي مالياتي و عوارض، سرمايه گذاري خارجي و مبادلات مالي بين المللي به شرکتهاي دانش بنيان مستقر در شهرک‌هاي فناوري و پارک‌هاي علم و فناوري.

اسلاید 49: سازمان ثبت اسناد و املاك كشور موظف است صرفاً پس از ارائه گواهي مميزي علمي اختراعات از سوي مراجع ذيصلاح نسبت به ثبت اختراعات اقدام نمايد. اعضاء هيأت علمي مي‌توانند نسبت به تشکيل شرکتهاي صد درصدخصوصي دانش‌بنيان اقدام و يا در اين شرکتها مشاركت نمايند. اين شركت ها براي انعقاد قرارداد پژوهشي مستقيم و يا غيرمستقيم با دستگاههاي اجرائي، مشمول قانون منع مداخله كاركنان در معاملات دولتي و تغييرات بعدي آن نخواهند بود. تأمين و پرداخت بخشي از هزينه ثبت اختراعات، توليد دانش فني و حمايت مالي از توليدکنندگان براي خريد دانش و امتياز اختراعات.

اسلاید 50: 1- انجام پژوهش هاي كاربردي و توسعه اي 2- ارائه خدمات تخصصي و مشاوره اي (خدمات علمي،‌ تحقيقاتي و فني)3- توليد محصولات با فنّاوري نوين(توسعه فنّاوري)4- تجاري سازي ايده هاي باارزش5- انجام خدمات نظارتي بر پروژه هاي پژوهشي، ‌اجرائي و مشاوره اي 6- ارايه خدمات کارآفريني(تشخيص فرصت هاي کارآفريني،منابع تامين سرمايه و...) 7- ايجاد مراکز رشد و توسعه کسب و کار8- ارايه خدمات توسعه محصول جديد 9- و بسياري موارد ديگر زمينه هاي فعاليت

اسلاید 51: شركت‌ها يا مؤسسه‌هاي خصوصي يا تعاوني هستند كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري‌سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري‌هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم افزارهاي مربوطه تشكيل مي‌شود"تغییرات عملکردی زیاد و بالا بودن هزینه های مورد نیاز پروژهدشواری های ارزیابی جهت اعطای وام توسط بانک های تجاری(جایگاه در بازار) هزینه بالای بانک های تجاری، هنگام پرداخت وام تفاوت شرکت های کوچک و دشواری ارزیابی و نظارت آشنایی کم مدیران شرکت ها نسبت به روش های تامین مالیتعریفویژگی هااهمیت و ضرورتویژگی های تامین مالیشركت‌های دانش‌بنيان نسبت بالای نيروهاي متخصص به كل كاركنان، مشارکت اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها در مديريت تغييرات بیشتر فناوري در آن‌ها نسبت به صنايع سنتي تحقيق و توسعه بيشتر توسعه شركت‌ها بيشتر متكي به توسعه فناوري است نه بر سرمايه و سخت‌افزار؛مزيت رقابتي آن‌ها نوآوري در فناوري است.جذب نیروی کار بالازمينه جذب و تقويت استعداد كارآفريني نقش حياتي در بهبود و رقابتي كردن كسب و كارهاي كوچك اقتصاد مقاومتیاسناد بالادستی و راهبردهای کلان

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید