معماری و عمرانعلوم مهندسی

آشنایی با معماری معاصر

صفحه 1:
به نام یگانه معمار هستی کردآ ورندگان : علیرضا نوروزی- سیروس خلیلی استاد مربوطه : سرکار خانم مهندس نجفی

صفحه 2:
آشنایی با معماری معاصر :جلسه دوم معماری مدرن اولیه (مکتب شیکاگو, هنر نو و فوتوریسم)

صفحه 3:
تمولات در نموه ی ساختمان سازی و معماری دوره ی مدرن. ريشه در سافتمان های معرفی شده در جلسه ی كدشته دارد. که در قرن هجدهم و نوزدهم سافته شدند. اما ترویج این شیوه های سافت و ساز و مطرح شدن ن ها به عنوان یک سبک. از اوافر قرن نوزده آغاز شده و در قرن بیستم اتفاق می افتد. در این جلسه به معرفی و مطالعه ی سم مکتب شیکاکو. هنر نو و جنبش فوتوریسم که از کرایش های آغازین معمارى معاصر به شمار می آیند خواهیم پردافت. که اولی در امریکا و دو كرايش بعد در ارويا شکل گرفتند.

صفحه 4:
فواستگاه: فواستكاه اين مكتب در ايالات متحده و در شهر شیکاکو است. بازه ی زمانی ‎os! gal‏ مکتب 2۱۸۸۸ 1۹۱۰ شاخصه ى سافتمان هاى اين مكتب : 1- سازه اسکلت فولادی «- شفافیت در سازه ۳- عدم تقلید از سبک های گذشته ۴- استفاده بسیار اندک از تزئینات ۵- استفاده از پنیره های عریض (به پهنای یک دهانم) معماران ‎read‏ ويليام لو بارون جنى - هولابرد و روش - برنهم و روت آدلر و سالیوان - ریهاردسن - فرانک لوید رایت.

صفحه 5:
عوامل مؤئر آتشسوزى 1810/1 شيكاكو و نياز به سافت و ساز رونق تجارت و صنعت. شيكاكو به عنوان مركز تجارى-ادارى و قلب ارتباطى شرق و ‎ne‏ امريكا دكركونى در كشاورى و مهارت و مسافرت روستائيان به شيكاكو افتراع آسانسور در ۱۸۵۱۳ توسط الیش كريوز اسظ) مپسا

صفحه 6:
ویلیام لو ‎Bava deny G39 onl‏ سا سفن تمصیل کرده در مدرسه پلی تکنیک و مدرسه سانترال پاریس مؤسس مكتب شيكاكو < _ سافتمان لیتر ۱۸۷۹ مه باس > سافتمان بیمه منازل ۱۸۸۵-۱۸۸۳ تسه مصجنا" هه - سافتمان لیتر ۱۸۸۹ ,0۵ حالس سافتمان فراستور ۱۸۹-۱۸۹۰ ,0 مسق ۳9 < سافتمان منهتن ۱۱۸۹۱ ‎archers‏

صفحه 7:
Eset 3 م EEE FEE ۳ ime = ده طبقه - اولين آسمان غراش - اولين سافتمان. ديوارهاى بيرونى آجرى - سازه دافلى آعن. سافتمان بیمه منازل - ۸۸۵ ۱ (تخریب شده) ساختمان لیتر اول - (09994) 9 Charge Grkovl

صفحه 8:
اسظ) مپسا سافتمان لیتر دوم - ۱۸۸۹ (مججود) هتی یک دیواربابر هم ندارد - سازه نمایان است.

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:
Abokbird & Rocke ubiy) 9 1090 هولابرد قبل ‎[١‏ تأسيس شركت با روش مدتى در دفتر جنى كار کرده بود ساختمان دوازده طبقه تاکوما ۱۸۸۷ - در ۱۹۷۹ کوبیده شد ساختمان مارکت شیکاکه ۱۸۹۴ اسظ) مپسا

صفحه 12:
برنهم و روت 6۳۱ 6 ملس هولابرد قبل ‎[١‏ تأسیس شرکت با روش مدتی در دفتر جنی کار کرده بود سافتمان شائزده طيقه موتدناك ‎overtook Buikkos, ١191-1889‏ سافتمان بیست و دو طبقه ماسوتیک تمپل ۱۸۹۷ ۷ مس (بتدترین سافتمان در زمان خود) سافتمان شانزده طبقهریاینس 0۸۵۰۱۸۹۵-۸۹۴ سس

صفحه 13:
Chirag Grkool ساختمان موندناک- ۱۸۹۱ (موجود) ديوار فارجى بارير. سازه داغلی خولادی. فاقد هرکونه تر

صفحه 14:
© Okixxp Srhool ١ ۲0 ۳ 1 ۱ 1 : 1 Mi r 0 Ts : ۲ ۳ yt ۳ 1 80" | ۳ ma Pras

صفحه 15:
© Okixxp Srhool سافتمان مسونیک تمپل- ۱۸۹۲ (تخریب شده) بیست ودو طبقه - بلندترین آسمانفراش در زمان سافت.

صفحه 16:
Chirag Grkool سافتمان ریلایلس- ۱۸۹۴ (موجود) 117 ۱ i ‏ایا اعد‎ 1 re

صفحه 17:
Vy | - Chtenp Ockool “SS ساختمان ریلاینس- ۱۸۹ (موجوم) = شائزيه طيقه

صفحه 18:
آدلر و سالیوان مرش 8 ‎Oder‏ ‏لویی سالیوان معروف ترين معمار این سبك تمصيلات ناتمام در ‎001.1١‏ و بوزار ياريس. کار در دفتر من پایه كذار مكتب عملكرد کرایی با شعار هفرم تابع عملکرد است» ‎Pore Probus Pct‏ - آديتريوم آدلرو ساليوان ‎Prctornan IAA‏ مت 8 0 - سافتمان فروشگاه کارسون. پیری. اسکات و شرکا ۱۸۹۹ - ۱۹۰۷ ‎Pre, Gort & oo‏ ون

صفحه 19:
Chirp ‏اس(‎ ساختمان خروشگاه کارسون. پیری: اسکات و شرکا (سالیوان سنتر) - ۱۹۰۷ (موجود) دوس مرملی نوسازی شد ده مرمله اول توس سالیوان و بعد توسط برنهم و ‎(Spb‏

صفحه 20:

صفحه 21:
نمایشگاه کلمبیا ۱۸۹۳ طسو ما0 ولا به مناسبت چهاردمین سال کشف قاره ی آمریکا آغازی بر پاین مکتب شیکاکو. طرح اولیه از روت بعد با تأثير از بوزار فرانسه توسط برنهم طراهی و اجرا شد. سالیوان سافتمان ترابری را طراهی کرد و روی وروی ان قوس رومی امرا کرد. جريان برق متناوب - اولين جرخ و فلك به سبك امروزى. نقاشی از توماس موران - موجود در موزه شيكاكو ع

صفحه 22:
27 سا سس نمایشگاه کلمییا ۱۸۹۳ مهس ‎Dorks Orkrobio‏ معروف به شهر سپید بو() سعا( 7

صفحه 23:

صفحه 24:
آرتدو نهشتوی یار زودگذر؛ اما فرلگیر در ازوپا بود که ادا در هرهاوک زئینی‌مند - طرلحیپارچه تولید کتابو مبلمان‌از دهه ۱۸۸۰ [غاز گردید.آرتنو در حقیقتنام مغازه لی بود کسه طراحی‌داخلی‌انتوسط معمار بلژیکی ولن‌دوولد ؛ لنجام شده بود كه درا يزمغازه لشياء مدرنو نو ظهور فروختاه موشد. نام لينمغازه به سبكوة علقك رفتكه به جاوة قليد .از گذشته» در پیابداع لحجام و فسرمهای‌جدید بسود هر نو در بطن‌تاریخ به بررسی‌ريشه هاولجتماعی هفریو حیطه گسترش‌لین‌فر می- پردازد

صفحه 25:
هنر وه درقرننوزدهب مترادفها شكوفايوصنعتو يا كذلشتنبه حيطة توليد لنبوم استهمجنين- هنرمندلنبه دنبا لولم ها لعمىك شتند كه با تحولاتطمئ صنعتوو لجتماعئق نیازها‌آنها را برآورده کند جستجوی ارزش های معنوی توسط هنرمندان نیز بخشی از این تلاش بود. بسیاری از اشیای .مکانیکی جدید؛ فاقد سنت» فرمال و کاربردی بودند سوا لاتمطروحه در زمينهى طرلحويه ولسطهه نامشخص ب ودند يا فقدلنهر - .كونه ييشينه تاريخىحذفشده بود

صفحه 26:
در میانه ی قرن نوزدهم؛ به واسطه ی تحقبقات انجام شده بر روی تاثیرات مستقیم یا با واسطه تاریخیء یک جنبش واپسنگر ظهور نمود. دوره ی رمانتیک ( به ویژه در آلمان» فرانسه و .انگلستان ) همواره در صدد بازگشت به سرچشمه های فراموش شده ی سده های میانه بود در اين زمان هنرء معماری و هنرهای کاربردی عناصری از گوتیک» رنسانس و باروک را به گونه ای التقاطی با یکدیگر ترکیب و در نهایت نتیجه را با ماشین و به صورت ارزان قیمت تولید مى .نمودند که از حدود ۱۸۹۰ به ایجاد سیک هنری نوینی منجر شد اين سبك در طول مدتی کوتاهه به یک جنبش همگانی بزرگ در اروپ تبدیل گردید و ذوق هنری غرب را از عوام تا خواص تحت تأثبر قرار داد و تا سال ۱۹۱۴ سبک غالب هنر در دنیای غرب بود. اين سبک هنر "هنر نو" یا همان "آرت نودر زبان منتقدان به سبک وارفته معروف بوده است که از درون تلاش ها و کنکاش های هنری هنرمندان اين دوران سر برآورد و بر همه هنرها از نقاشی و پیکر تراشی گرفته تا کتاب آرایی؛ پوستر سازی؛ مصور سازی کتاب» معماری» تزئینات داخلی؛ هترهای دستی؛ متسوجات و همچنین موسیقی و تناتر و ادبیات تاثیر گذاشت

صفحه 27:
:اصول فکری پیروان این نیضت را میتوان در موارد ذیل خلاصه نمود انتقاد شدید از لشیاء و مکتب های تقلیدی (۱ جدایی از گذشته (۲ ۳( ‏فرمهای جدید‎ gla! هنر مناسب زمان )¥ استفاده از تولیدات مدرن(فلز) برای اسکلت ساختمان (۵ .استفاده از تزئينات و فرمهای طبیعی و رمانتیک (۶ هنر نو همچون عصر خود مخالف تثبیت و استقرار و بدنبال تجدد و نوگرایی است. این سبک عجیب که غالبا با اغراق همراه است؛ با ظاهر سنگین و معقول سبک کلاسیک .كاملا در تضاد است

صفحه 28:
سرعت گسترش و فراگیر شدن آرت نو بیش از همه در تصویرگری مجلات جلوه گر می شود. :مجلات زیر بيش از ساير مجلات از گرافیک ها و تصویرسازی های سبک آرنوو بهره بردند چاپدندن ۱۸۹۲( چاپ پاریس از ۱۸۹۱ تا ۱۹۰۵ (۲ چاپبرلین‌از ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۰که از سال؟۱۸۹ به بعد در مونیخ لنتشار یاف چاپدارم لشتاتاز ۱۸۹۷ تا ۱۹۳۴ ( چاپوین(9

صفحه 29:
ريشه هاى هنر اسلامى بر آرت نو هر چند که ممکن است برخی با استناد به حضور بر رنك كليسا هاى جامع كوتيك و طرحهاى اركانيك به كار رفته در آنءيا هنرمندان نهضت آرت نو را بى تاثير از هنر اسلامی که ایرانیان بنیان گذار آن بدانند اما دقت در چگونگی کاربرد نقوش گیاهی در تلطیف فضا به جای تسخیر آن و تاکید بنیان گذاران بر ارائه سبکی جدید که کاملا مجزا از سبکهای اروپا باشد بر این نکته صحه می گذارد که تسلط نقوش گیاهی در نیضت نوین به جای دیگر الهام گرفته است بدیهی است که به جای آثار متعلق به صنایع دستی و معماری ایرانی اسلامی به خصوص شهرت جهانی قالی ایرانی از دیر باز.اظهار عدم آشنايى بنيان كذاران هنر نو با اين هنر دیرینه غیر قبول است

صفحه 30:
هنر آرت نوو در زمینه تزئینات و دکوراسیون داخلی و هنرهای کاربردی از هنر مشرق .زمین مخصوصا هنر لیرانی اسلامی بهره بسیار گرفت شاخص ترین تاثیر پذیری از هنر اسلامی در زمینه دکوراسیون و صنایع دستی بود كه .به بهترين شكل در آثار اساتيد بزرك اين سبك نمايان شد هنرمندان برجسته اى همجون كامفورت تيفانى»اميل كال»جوزف برو كارد و بيشترين .تاثير يذيرى و شيفتكى را به هنر غنى ايرانى اسلامى نشان دادند

صفحه 31:
نهضت هنر نو ما حصل یک دگرگونی در ساختار اجتماعی؛ رویکرد های زیبایی شناسی» تاثیر پذیری از هنرهای غیر اروپایی و پاسخی مناسب به زمانه خود است. این هنر در نقطه حساسی از چرخش به سوی مدرنیسم به عنوان نقطه اتصالى ميان سبك هاى قديمى و هنر مدرن قرن بیستم؛ یک لحظه گذار .به شمار می رود تغییر در ذانقه زیبایی شناسی» افزایش درک معنای مواد و مصالح؛ تحول در سازمان ترکیب بندی و ب افراد این مکتب با رنگ تایرات هنری اين مکتب بر دوره های پس از خود بود ویژگی های این هنر موجب فراگیری مدرنیسم و تحریک کننده رویکرد عمومی به آن بود در حالی که ‎TANS aA SB RIBS SR RSE RES SONU OE‏ wi. این نیضت یک بدعت هنری بود. هنری برگرفته از اندیشه های نو که پرستش طبیعت» دخل و تصرف های شاعرانه؛ تشبیهات بازی با نور و رنكء سیالی خطوط و آزاد سازی احساسات و پتانسیل های روانی را اساس کار خود قرار داده بود. بدین ترتیب بدیهی است که گرایشات ریاضیء تعقل گرائی و .منطق هندسی دیگر جایی در این سبک نداشته بود

صفحه 32:
۱ }

صفحه 33:
جر ‎Sawa Jol‏ هاکه. هار کجا آخکه فقط از طرحق واچسین خقاشی‌های ححم کر » « خأثیر کذاشت لدان اكسمير سيوئيسم از خخستین لحظه‌های چیدایش آجنده کری عملاً در جطن خقاشی و چیکر تراشی آجنده‌کزی مسج داشت. آجنده کری خخست جنبشی ادجی جرخاسته از ذهن ۱ جود که جعدها در خقاحنی خأثیر کذاشت.ادتاابا... حقاعر فیلیپو خوهاهو هار جنتی. 351 جود و جه صورت طفیان «(:,آینده کری در اصل جنبحشی جرخاسته از شهر چدجدار شد. سده 4ادز اجتالیاجوان جر ضد رخوت کالبد فرهنکی و خارجخی ‎SS‏ جود. آجنده کری هار جنتی از جنبش آینده کری جرخاسته از شخصيت در شور رجشه داشت که‌خردر دس, خبجدو انز .. جر کسوز, و چیرواخش در فلسفه‌های هازجنتی. در رفتار آخها تبدول دا دار دایم و سار ترجه خوعی و کارلو کارا ۱ . »ار دنن. از هنرهندان جه خام این هکتب هی‌خوان جه احشاره کرد و جعدها جکی ازهیلان در اواجل ۱4۰4 در جینو سور نی حم جود. جه آن دار دن.... که استاد جاتوده دالقاذیر کذارخرین افراد آجن هکتب جعنی

صفحه 34:
آینده‌گری حجمی بر جنش اند اثر كذ همچون مر آیند‌گران» روس‌ها با گذشته بد بودند و از زندگی پیشرفته خوششان می‌آمد. برعکس ایتالیایی‌ها: روس‌ها سعی می‌کردند که با حرکات جنجالی خودشان را نشان دهند. به غير از آن»ء روس‌ها .تأثیر هیچکس را قبول نمی‌کردند Ss 3 ‎Ce‏ وليمير خلبنيكفهنرمندان مهم روس در اين سبك ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎yang pw na Ua Sue anny ola he‏ زیادی لاب نع دوظفند. ین را کروچنیخ نوشت‌پیروزی آفتاب بر ‌هنرمندها در پروژههای مختلف هم باهم کار می‌کردند. از جمله: = گی دیدگاه رسمی بو صحنه‌های آن را مالویچ ساخت.برآمدن ‏حجم‌در هنر و ادبیات باعث شد که جنبش ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 35:
اصول کلی آینده‌گری ۱ ۱ داشتند و در بیانیه‌های خویش به نابودی آنها:.... و مظاهر ۲, -آینده‌گرها نگاهی طفیان گر به موزه ها بشریت ستایش می‌کردند. آنان خواهان نابودی مدرن‌رای می‌دادند و از مظاهر پیشین را در خویش نگهداری می‌کردند. بهتمدنهای‌چیزهای از اين قبیل بودند که نمادهای قدیم و در همین خاطر جنبش فوتوریسم یکی از ریشه‌های پیدایش هنرمندان آینده‌گر تاکید زیادی بر یکی شدن نقاشی و تماشاگر داشتند و می‌گفتند «باید تماشاگر را در مرکز نقاشی قرار داد تا به درک اجتماعی حیرت‌آور درون نقاشی‌های این سبک پی ببرد» و اين آن‌ها نسبت به نقاشی شد. آنها به کشفیات ومدر.:امر باعث يديد آمدن دیدگاه ماشیتی و دیدگاه‌های علمی با تحسین بسیاری نگاه می‌کردند و بر روی حرکت در نقاشی تاکید زیادی شد یو دانمابی‌می کردند که اين امر باعث پیدایش «کارتون» و یا 9 2 1

صفحه 36:
پیکرسازی آینده‌گری آنیز از اصول کلی آینده‌گری پیروی می‌کرد. نمادهایهکسازی اندکرداندکرل» ستد پیکرسازی آینده‌گری1 کین پیکرتراشی را به چالش می‌کشید و از ابعاد و فضاهای متداول انتقاد می‌کرد. اجسام آنها به مانند آشیانی توپر بودند که اصول خطوط متمایز کنند: را از آنها گرفته بودند و ساختمان محیطی آنها ن و حقیقت اجسام به نمایش در می‌آمد. از معروفترین اشاره كرد كه تندييروارههاء اتوير با حرکتی نهانی خلق می‌کرد. بیانیه‌های بوتچونی‌می‌توان به ن از بيانيههاى نقاشى أنها تا حدى مهمتر به نظر مىرسيد زيرا منجر بهبيكرتراشى درسورنالیستی و کانستروکلیویستی» جفت و جور کاری دادانیسمی مانند مدرن‌تولد مکتب‌های سالهای بین ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۹ شد

صفحه 37:
معماری آینده‌گری صنعت‌بیش‌تر به جنبش ‏ عظیم سای اندکردابدگریه» نستذامعمار ی آینده‌گری و بازتاب آن در جامعه تعلق داشت؛ هر چند معمارهایی مانند (۱۹۱۶-۱۸۸۸) که در نخستین نمایشگاه آزاد آینده‌گری‌انتو نیو سائت‌الیا در سال ۱۹۱۶ شرکت کردند و به جمع آینده‌گرها پیوستند» کارهایشان از اين سبك تحولى بنيادين درمعهار:_حد نقاشى و طرح فراتر نرفت ولى معروف است تبدیل شد.شبه کلاسیک:ء گر ای ءشیوه‌هایی که امروزه به آینده‌گری نگاه‌کردن به دغدقه‌های بشر امروزمعماری‌از اصول بنیادی . به تناسب زندگی امروزی او است,همار در زندگی شهری و

صفحه 38:
منابع 6 کتاب ماه هنر-دکتر حبیب ا... آیت الهی 6 ‎www.arc.stu.ir‏ ® مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب ه

صفحه 39:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان