کسب و کارعلوم مهندسیمهارت‌های شخصی

آشنایی با مهندسی خلاقيت

صفحه 1:
3 3 بسم‌الله الرهمن الرهیم | 0

صفحه 2:
دانش خلاقیت شناسي :۳1317" دانش پیشگام عصر خلاقیت ونو آور دنياي آمروز : صر خلاقيت و نوآوري 2 ‎he age of Innovation))‏ عصر فرايندهاي يرشتاب خلق و يردازش خلاق اطلاعات دوران رشد و توسعه فزاينده ابداعات و اختراعات ‎macs‏ پیش كامي دانش خلاقيت شناسي

صفحه 3:
۳ خلاقیت شناسی (0۲۵۵۲0100۲۷ ) عبارت است از علم مطالعه فرایند ها و پدیده هاي خلاقیت و نواوزي . مختلف در کلیه حوژه هاي علوم و خناوري با رويكردهاي

صفحه 4:
| تعاریف خلاقیت و نو آوري ‎oe‏ فرایند کشف مفا ‎ews‏ - فرايند اهيم جديد ‎(Real ivity‏ - یافتن راه هاي جدید براي حل مساتل ‎ ‏- فرايند عملياتى كردن ايده هاى نو نوآوري »| - تحقق بخشیدن به مفاهیم جدید ‎(Innovation‏ - اجراي راه حل هاي جدید ‏- عملیاتی شدن خلاقیت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
مطالعه علمي افتراعات خلاقیت شناسی تحليلي اختراعات خلاقیت شناسي كاربردي اختراعات (فناوري اختراع : مهندسي اختراع )

صفحه 6:
برد اختراع (Invention) اختراع < اختراع - خلاقیت + نواوري اختراع < ايده اختراعي + اجراي ايده

صفحه 7:
خلاقیت شناسي تحليلي افتراعات J (وش تمليل يتنت 22 بررسي حكونكي شكل كيري فرايند اختراع

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:
برگرفته از حروف اول کلمات در عبارت روسي : ‎Teoriya Resheniya Izobrototelskikh zadatch‏ به انگلیسی : ‎Theory of Invetive Problem Solving‏ | به فارسي 3 | نظربه حل ابداعانه مسئله 10

صفحه 11:
= TRIZ بنیانگذار آن . دانشمند خلاقیت شناس روسی گنریچ سائولویچ آلتشولر ‎(G.S. Altshuller)‏ )1998-1926( مى باشد . | eee oe se CCT RID ee | ‏نوآوري نظام _يافته ._ _خلاقیت اختراعي‎ | | ‏فناوري خلاقیت و نوآوري. روش شناسي اختراع‎ | ]_ ‏روش شناسي حل مسئله هاي ابداعي‎ ۰. _ ‏الگوریتم اختراع‎ [ | ‏روش شناسي حل ابتكاري و ابداعانه ي مسئل‎ | ‏مهندسي خلاقیت و نوآوري ۰ _ روش شناسي خلاقیت‎ | خلاقیت شناسی اختراع . خلاقیت شناسی فناوري مواردي از این قبیل نامیده مي شود 1

صفحه 12:
آلتشولر 1181 را تحت عنوان علم فناوري خلاقیت و نوآوري مي داند . ‎eee‏ آلتشولر مي توان 11817 را نوعي علم خلاقیت شناسی (6۵101001)) دانست .)1382 به تقل از ساورانسکي 2000 23( دانشمندان برجسته سیمون ساورانسكي : دانش 11*82 را چنین تعریف کرده است: « ,1112 عبارت است از يك دانش انسان گراي مبتني بر روش شناسي نظام بافته ‎ely‏ حل ابداعانه مسئله » برخي صاحب نظران .1*2 را این چنین تعریف مي کنند: <1 عبارت است از نوعي روبکرد الگوريتمي براي حل ابداعانه مسائل فني و فتاورانه © 0

صفحه 13:
شالوده هاي دانش ۲1812 از سال 1946 توسط گنریج آلتشولر (پدر ) ‎TRIZ‏ ‏بر اساس نتایج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف پایه گذاري شد ر سال 1956 در روسیه (شوروي سایق) متولد گردید. کراع آلتشولر در سن 14 سالگي انجام شد و در اداره ي ثبت اختراعات ل به کار شد. ‎CL‏ به مخترعین براي ثبت اختراعاتشان بود.او در هین کار, گاهي به ‎G38 Jb‏ آنان کمك مي كرد . در اين دوران بود كه أو دريافت مل فني که منجربه افتراع ونوآوري ) هي شودبه اصول و روش‌هايي فراتر ث هاي خلاقيت شناخته شده تا آن هنگام نیاز دارد . در طي مطالعات قود به اين نتيجه مهم رسيد كه يك نظريه ايستي داراي چند ويژگي اصلي از جمله موارد زير باشد :

صفحه 14:
ويژگي های نظریه اختراع 1- شامل يك فرایند گام به گام و نظام یافته باشد . 2- بتواند از میان گستره اي از راه هل ها مستقیما به بهترین راه هل (راه حل ایده آل یا کمال ) منجر گردد . 3- داراي ويركى تكرارپذيري باشد . 4- بتواند ساختاري براي دانش ابداع ارائه نمايد. 4

صفحه 15:
بد و کاربردهای ‎TRIZ‏ با استفاده از دانش :11*12 مي توان به نتایج و دستاوردهاي متعددي از جمله موارد زیر دست یافت: 1- دستيابي به نوعي نگرش جامع علمي به ابداعات و اختراعات . 2- شکل گيري جنبه هاي بسیار مهمي از علم خلاقیت شناسي. 3- دستيابي به نوعي جهان بيني خلاق. 4- کشف انواعي از راه حل ها براي مسائل ابداعي يعني مسائلي كه با روش هاي معمولي متداول راه حل آنها به دست نمي آيد. 5- دستيابي به بهترين و موثرترین راه حل ها براي انواع مسائل علمي.فني.انساني واجتماعي. 6- بيش بيني روند ابداعات و اختراعات در آینده (خلاقیت شناسي آینده شناختی) 7- ارائه آموزش هاي نوين مبتني بر 11812 در مدارس و دانشگاه ها (خلاقیت شناسي پرورشي مبتني بر 211817 8- تسهیل و تسریع روند رشد و توسعه علوم و فناوري .

صفحه 16:
111817 ‏شناختی مبتنی بردانش‎ NE las iy 1-رويكرد خلاقیت قیت شناختي ‎:USIT‏ hy Unified Structured Inventive Thinkii ‏به معني تفکر ابداعانه ساختار یافته یکپارچه.‎ رویکرد ساده شده و عصاره اي از 11312 (ارائه شده توسما سیکافوس در شرکت فورد) 16

صفحه 17:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317 | 2 رویکرد خلاقیت شناسي ۸2171 با واژگان روسي و به انگليسي ‎ASIT‏ ((: ‎a‏ معني تفکر | ابداعانه نظام" يافته پیشرفته. ‎i‏ ‎= ‎1 ‎dvanced Systematic Inventive Think' ‎17 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317 | 3- رویکرد غلاقیت شناسي ۳۳7۲5" با واژگان روسي و انگلیس 1115 به معني نظريه رشد و توسعه نظام هاي فني. ry of Development of Technical Systems

صفحه 19:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317 4 رويكرد خلاقيت شنافتي ‎TRTL‏ 1 hy با واژگان روسي و به انگليسي 11۳/۳ به معني نظریه رشد و توسعه افراد خلاق. 3 ts ‘Development of Creative Personalities ۳ 19

صفحه 20:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317 | "۳۳۷0 ‏رویکرد فلاقیت شنافتي‎ -5 ٠ ۱ late Theory for Versatile Creativity به معني نظریه جامع براي خلاقیت چند جانبه.

صفحه 21:
أيكر رويكردهاي خلاقیت شناختي مبتني بردانش 71317 1 6- رویکرد خلاقیت شناختي 1 با واژگان روسي ‎OTSM‏ 1 ۰ 2 الكليسي ‎(GTST)‏ ‎General Theory of Strong Thinking‏ pee ee aL

صفحه 22:
مسئله: فاصله میان وضعیت موجود (51) و وضعیت مطلوب (52) مجموعه اي از معلومات و مجهولات حل مسئله: یافتن راه رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب کشف مجهولات با توجه به معلومات موجود

صفحه 23:
برحسب موضوع یا حوزه موضوعي با زمینه و رشته برحسب الگو و روش شناسي حل مسئله دسته بندی مسئله: 1-مسئله هاي عادي ‎iat‏ ‏2- مسئله هاي غير عادي يا باز

صفحه 24:
الف) مسئله هاي عادي یا بسته : مسئله اي است که الکو « قواعد . فرمول یا روش حل آن شنافته شده و مشخص مي باشد. عناوين: مسئله هاي همگرا . مسئله هاي قالبي . مسئله هاي فرموله شده مسئله هاي تكراري ۰ مسئله هاي کلاسيك . مسئله هاي کليشه اي مثال: واكنش شيميائي اسيد و باز ‎٠‏ محاسبه سرعت و شتاب يك فودرو ‎٠‏ ‏چقونقي درمان آنفولائز! . محاسیه مشتق و انتگرال و ..

صفحه 25:
عناوين: مسئله هاي وكا . مسئله هاي خلاق . مسئله هاي غير كلاسيك . مسئله هاي ابداعي

صفحه 26:

صفحه 27:
cS => جنبه اصلي و بنیادین دانش 116172 (نظريه حل ابداعانه مسئله) حل مسئله هاي باز یا ابداعي دانش مهندسي خلاقیت 71312 بر مفهوم «مسئله ابداعي یا افتراعي» ‎sls 3356 (Inventive Problem)‏ ودر تبيين آن مفهومي تحت عنوان «تناقض» (010] ۲۵00 009) مطرح مي ‎sis‏

صفحه 28:
‎tradiction‏ موم ‎ ‏قناقف ‏دويژگي یا وضعیت متعارض یا متضاد با یکدیکر دانش 11312 بیان مي دارد ‏مسئله ابداعي با وجود نوعي تناقض همراه است و مل مسئله با برطرف كردن تناقض همراه است ‎

صفحه 29:
0001 ,3353918 يمي درماني و پرتودرما

صفحه 30:
6.Area of binding object ‏حساحنجم غیر‎ ‏عتحر كث‎ 7.Volume of moving object ‏لندلزمیحجم جسم‎ ‏متحرك‎ الندليه و حجم جسم غير ‎8.Volume of binding object‏ حتحر ك 9.Speed سرعت ‎10.Force‏ ‏نیرو

صفحه 31:
پارامترهاي مهندسي ‎ability_o rR q objec‏ هل دولم جسم‌متحر ك 16.Durability of binding object ‏دیلم‎ ‏جسمغير متحر ك‎ 17.Temperature هما 18.Brightness روشنلني لنرئییصیفی‌چسما»» زداه 2201120 :23 اداع م5 :6107 19.82 0 متحرك 20.Energy spent by binding ‏طلنرؤعمصرفيجسم أن » زطه‎ غير متحر ك 0

صفحه 32:
"25. Waste of time ‏ضلیعات‎ obs 26.Amount of substance ‏حقدار عواد‎ 27.Reliability ‏قلبلیلطمینان‎ ‎28.Accuracy of measurement ‏جقلندليه‎ ‎oa 29.Accuracy of manufacturing ‏دقت‎ ‏ساخت‎ 30.Harmful factors acting on object sige sybelolnc bales!

صفحه 33:
36.Complexity of device 37.Complexity of control 38.Level of automation 39.Productivity ‏بسهرد ويي‎

صفحه 34:
جداسازي 560116111211012 آلف ) جسم را به اجزاي جدا از هم تقسيم كنيد. ب ) جسم را به صورت قطعه قطعه در آورید. ۵ ) میزان قطعه قطعه بودن مسم را افزایش دهید. مثال ۱: تفکیک و تقسیم شدن تسمه نقاله براي كارايي بیشتر 34

صفحه 35:
قانون 2 Taking out ag\)4iw! ‏الف ) مشخصه یا قطعه ي مزامم جسم را از آن بر گزینید(آن را جدا کرده یا مذف کنیدا‎ ب ) تلها مشخصه یا قطعه لازم را برگزیند . 35

صفحه 36:
قانون 3 کیفیت موضعي 0۵11۷ ۱.00۵1 الف ) از ساختار همكن يك جسم يا مميط فارجي ( عملكرد بيروني ) , به سوي ساختار نا همكن كذر كنيد . ب ) امراي مختلف جسم را به انمام كاركردهاي مفتلف وا دارید . ع ) هر قسمت از جسم را , در شرايطي که عملکرد آن مطلویتر است قرار دهید . 36

صفحه 37:
Asymmetry o)li5 esc الف ) فرم تقارن یک جسم را با فرم نا متقارن آن جایگزین کنید . ب ) در صورتي که جسم مججود نا متقارن است میزان عدم تقارن‌آن را افزایش دهید .

صفحه 38:
ترکیب کردن ( ادغام کردن ) ‎ombination‏ الف ) امسام مشابه یا امسامي را که براي انجام عملكردهادپياپي در نظر كرفته شده اند به صورت مكاني با يكديكر تركيب كنيد . ب ) عملكردهاي مشابه یا پياپي را به صورت زماني با یکدیگر ترکیب کنید . 38

صفحه 39:
Universality ‏جامعیت‎ به منظور رخع نیاز به چند جسم , یک جسم مي تواند عملکرد هاي چند کانه اي ارائه دهد .

صفحه 40:
قانون 7" تو در تو بودن ‎Nested doll‏ الف ) جسمي را دافل جسم دوم و جسم دوم را نیز داغل جسم سوم قرار دهید . ب ) جسمي از داغل هفره اي در جسم دیگر بکذرا نید . 40

صفحه 41:
عامل تعادل و توازن ۸1-۷۷61۱01۲ الف ) وزن جسم را به وسیله ي اتصال دادن آن با جسم ديكري که داراي نيروي بالا برنده است , جبران کنید . ب ) وزن جسم را به وسیله ي نيروهاي آيروديناميکي یا هيدروديناميكي جبران كنيد . +

صفحه 42:
بقابله ي پیشاپیش ‎Preliminary anti-action‏ الف ) در صورتي كه لازم است عملكردي انجام شود , مقابلة پیشاپیش نسبت به ‎OF‏ را مد نظر داشته باشید . ب ) در صورتي که لازم است جسمي تمت کشش باشد , کشش متضاد آن را پیشاپیش مد نظر داشته باشید .

صفحه 43:
کتش پیشاپیش ‎Preliminary action‏ الف ) کنش مورد نیاز | به صورت كلي و جزئي , پیشاپیش انمام دهید . ب ) به اجسام طوري نظم بدهید که بدون اتلاف وقت در (ماني که منتظر کنش هستند , وارد عمل شوند . ( و در مناسبترین وضعیت ) 43

صفحه 44:
ش مفاظت پیشاپیش 1«0ص9منحاعن ۵۲01300 قابلیت اطمینان نسیتا پایین یک جسم را با یک مرکت ختثي کننده , بيشابيش جبران كنيد .

صفحه 45:
هم پتانسيلي ‎Equipotentiality‏ شرایط کار را طوري تغییر دهید که لازم نباشد جسمي بالا رفته یا پایین بیاید . که

صفحه 46:
قانون 15 معكوس كردن ‎other way round‏ 16 الف ) به جاي عملكردي كه توسط مشخصات مساله تممیل شده عملکرد مخالف آن را به کار گیریم . ب ( ‎Zi‏ را به یک قطعه ي متمرک تبدیل کنید , یا اینکه قطعات غیر متمرک | متمرک سافته و ممیط خارو را غیر متمرک نماید . 46

صفحه 47:
كروي سافتن 0۲۳۷۵۲۷۵۲۵ - ]۵۳۵۲010۵11 الف ) قطعه هاي خطي و سطوح مسطع را با قطعات و سطوم خمیده و همچنین اشکال مکعبي را با اشكال كروي تعويض كنيد . ب ) از غلتک ها , توپ ها و مارپیج ها استفاده کنید . 4

صفحه 48:
قانون 10 پويايي 1۳۳۲۸۵۳۱65 آلف ) مشخصات جسم یا ممیط خارج را به گونه اي بسازید که برایعملکرد بهینه , عملیات در هر مرمله به طور خودکار تنظیم شود . ب ) جسم را به عناصري تقسیم کنید که بتوانند به صورت مرتبط با هم , موقعیت خود را تفییر دهند . ۵ ) در صورتي که جسمي غیر قابل مرکت یا قابل تعویض کنید . 48

صفحه 49:
عملکرد ناقص , بیش از مد یا مازاد al or excessive actions 151 به دست آوردن 0 یک اثر مطلوب مشکل است , براي ساده سازي مساله مقداري کمتر یا بیشتر از آن را به دست آورید . 49

صفحه 50:
حركت به بعدي جدید ‎other dimension‏ الف ) مسائل مربوط به مرکت خطي جسم را با امکان پذیر ساختن مركت در دو بعد , برطرف كنيد ( در راستاي يك سطع ) . به نمو مشابه ,مسائل مربوط به مرکت جسم در یک صفمه را با امکان پذیر ساختن مرکت در سه بعد , برطرف نمایید . ب ) به جاي آرایش اجسام در یک لایه , آرايشي چند لاه اي را به کار ببرید . ج ) جسم را كج کرده یا بر روي لبه ي خود بهرفانید . د) تصاویر ر۱ بر روي سطوم مجاور یا عقب جسم بیاندازید 50

صفحه 51:
هرکت به ارتعاش 536( ‎chanical vibration‏ الف ) جسم را ‎ay‏ ارتعاش وا دارید . ب ) اگر جسم در حال نوسان است , فرکانس آن را تا مد فرا وت افزایش دهید . ۵ ) فرکانس تشدید را به کار بگیرید . د ) به جاي ارتعاشات مدانيکي از ارتعاشات پیزه استفاده كنيد . د) ارتعاشات فرا صوت و میدان الکترومغناطيسي را با هم بکاربگیرید . st

صفحه 52:
قانون 19 عملکرد دوره اي ‎Periodic action‏ الف ) به جاي عملکرد مستمر از یک عملکرد دوره اي ( ضربه اي ) استفاده کنید . ب ) در صورتیکه یک عملکرد هم اکنون دوره اي است ,فرکانس ‎OF‏ ‏را عوض كنيد . ج ) ا( توقف هاي بين ضربه ها براي تامين كنشهاي اضافي بهرهبكيريد 2

صفحه 53:
muity of useful action ‏تداوم کنش مفید‎ الف ) عملکرد را بدون توقف به انجام برسانید , در آين مال باید تمام قطعات جسم به طور مستمر و با ظرافت کامل , در مال کار باشند . ب ) یک مرکت زاید و واسطه اي را مذف كنيد . 53

صفحه 54:
همله سریع ‎Skipping‏ عملکرد زیان بار یا خطرناک را با سرعت بسیار بالا به انجام برسانید.

صفحه 55:
تبدیل ضرر به سود ‎disguise* or *Turn Lemons into Lemonade*‏ الف ) یک اثر زیان بار یا یک عامل زیان بار محيطي را براي به دستآوردن یک اثر مثبت به کار بگیرید . ب ) با تركيب يك عامل زيان باز با يك عامل زيان بار ديكر , آن را ا( ميان برداريد . ع ) مقدار كنش (يان بار را تا جايي كه ضررهاي آن بر طرف شود , فش دید

صفحه 56:
باز فورد ۲6۵۵006016 الف ) بازفورد را ارائه کنید . ب ) در صورتي که بازفورد هم اکنون موجود است , آن ‎W‏ ‏معکوس کنید . 56

صفحه 57:
واسطه و ميانجي ۲۴86۵۲۳۸۵01۵۷ الف ) براي انتقال یا انجام یک عملکرد , از یک جسم واسطه استفاده کنید . ب ) جسم به طور موقت به جسم ديگري که حذف كردن آن آسان است , متصل کنید . 5

صفحه 58:
واسطه خدمت دهي به خود ©5611-561510 الف ) كاري کنید که شیٌْ مورد نظر كارهاي خدماتي , کاركردهاي كمكي و عملیات مربوط به تعمیرات خود را «فود آنجام‌دهد . ب ) ‎(١‏ زايدات مواد و انرزي استفاده كنيد . 58

صفحه 59:
قانون 6 قوانین ابدا كپي ‎Copying o»)5‏ ‎ay ( call‏ جاي استفاده از جسمي که سافتار پبچیده دارد , گران قیمت و مساس است و کار با آن رامت نیست , از كپي ساده و ارزان قیمت آن استفاده کنید . ب ) یک جسم یا سيستمي متشکل از چند جسم را با کپي و یا تصاویر اپتيکي آن تعویض کنيدبراي کوچک و بزرگ کردن تصویر مي توانید از یک‌مقیاس استفاده کنید . ج ) در صورتي كه از كبي هاي ايتيكي با نور معمولي استفاده مي کنید آنها را با نوع مادون قرمز يا ماوراي بنفش تعويض كنيد . 59

صفحه 60:
heap short-living objects 9}j)\ ee ‏استفاده از‎ قیمت با عمر کوتاه به جاي جسم گران قیمت و با دوام یک جسم گران قیمت را با مجموعه اي از اجسام ارزان قیمت تعویض کرده و از برخي مشخصا ت چشم پوشي کنید ( براي مثال عمر ‎(Gill‏ +

صفحه 61:
phat cites 8 ‏قانون‎ تعویض یک سیستم مكانيكي ‎hanics substitution‏ الف ) سیستم مكانيكي را با یک سیستم نوري صوتي يا بويايي تعویض كنيد . ب ) ا( ميدان هاي الكترونيكي , مغناطيسي يا الكترو مغناطيسي براي اثر كذاري بر جسم استفاده كنيد . ۵ ) میدان ها را تعویض کنید . د ) یک میدان را به همراه ذرات فرو مغناطیس به کار ببرید . 6

صفحه 62:
استفاده از ساختار پنوماتیک یا هیدرو لیک Pneumatics and hydraulics ‏قطعات جامد یک جسم را با مایع یا گاز تعویض کنید این قطعات‎ ‏براي باد شدن مي توانند از هوا يا آب استفاده کنند , همچنین‎ . ‏مي توانيد بالش هاي هوا يا هيدرواستاتيك را به كار بكيريد‎ 62

صفحه 63:
پرده هاي انعطاف پذیریا پوسته هاي نازی Flexible shells and thin films . ‏الف ) ساختار معمجل را با غشاي انعطاف پذیر و پرده هاي نازک تعویض کلید‎ ب ) يك جسم را به وسيله ي پرده هاي نازک غشاي ظریف از محيط فارج ‎OF‏ جدا كنيد . 63

صفحه 64:
: قوانین ابداع قانون 1 استفاده از متفلفل ۵1611216 122010115 الف ) جسم را متقلفل نموده یا از اجراي متفلفل اضافي استفاده كنيد ( به صورت ممتویات داخلي , روکش و غیره ) ب ) در صورتي که جسم هم اکنون متفلفل است , هفره ها را بيشابيش با ماده اي ير كنيد .

صفحه 65:
استفاده تعویض رنگ 020066 00۵10۲ الف ) رنگ جسم يا مميط اطراف آن را تغییر دهید . ب ) شفافيت جسم يا مميط اطراف آن را تغییر دهید . ) به منظور مشاهده ي بهتر اجسام یا اشيايي که دیدن آنهامشکل است , از مواد افزودني رنگین استفاده کنید . 6 در صورتي که هم اکنون از چنین مواد افزودني استفاده مي‌شود ’ از علایم درخشان یا اجزاي ردياب استفاده كنيد . 65

صفحه 66:
قانون 33 هم جنس ١و‏ همكن سازي :11011100611117 كاري كنيد كه اجسام با جسم اولیه هم جنس خود , یا جنسي با رفتار مشابه جنس خود , تعامل داشته باشند . 66

صفحه 67:
قانون 34 رد كردن و باز سازي قطعات ‎scarding and recovering‏ آلف ) پس از تکمیل یک عملکرد و یا بي‌استفاده شدن یک جزء از مسم + آن را دور اندافته یا تغییر دهید (مثلا آن راتخريب يا مل كنيد يا بفار نمایید) ب ) هر قطعه ي استفاده شده ي جسم را سریعا بازسازي کنید .

صفحه 68:
== قوانین ابداع قانون 35 تغيير فواص فيزيکي و شيميايي یک جسم ‎Parameter changes‏ حالت كلي یک جسم , تراکم چگالي , میزان انعطاف پذيري و يا دماي جسم را عوض كنيد . 68

صفحه 69:
قانون 36 تغییر فاز ‎transitions‏ وج (] ( اثري را که زمان تغییر فاز یک ماده اتفاق مي افتد , به کار بگیرید نمونه هاي زمان تغییر حجم یا زمان تغییر حجم یا زمان آزاد سازي یا جذب انرژي هستند .

صفحه 70:
1 قوانین ابداع قانون 37 اتبساط هرارتي ‎ermal expansion‏ الف ) از اتبساط ( انقباض ) یک ماده به کمک مرارت ( سرما ) استفاده کنید . ب ) از مواد متفاوت با ضرایب انبساط مرارتي متفاوت بهره بکیرید . 0

صفحه 71:
قوانين ابدا حت قانون 38 استفاده از اكسيد کننده های قوی Strong oxidants الف ) هوای معمولی را با هوای غنی شده جایگزین کنید . ب ) هوای غنی شده را با اکسیژن جايكزين كنيد . ج ) در دافل اکسیژن یا هجا , ماده را در معرض آشعه ی یونیزه کننده قرار دهید . د) از اکسیژن یونیزه شده استفاده كنيد .

صفحه 72:
قانون 39 قوانین ابداع سب محمیط بی اثر 205006۲۵ ‎Inert‏ الف )مميط معمولی را با ممیط بی‌اثر تعویض نمایید . ب ) فرایند را در خلا به انجام برسانید

صفحه 73:
ee eel ‏ی قوانین ایدا بح‎ = ‏قانون 40 = __ قوانین ابداع‎ مواد مركب 1222111215 ‎omposite‏ ‏ماده ى همكن را با يك ماده ى مركب جايكزين كنيد . براى ادامه مطالب به آرشيوه مراجعه كنيد

صفحه 74:
{comp iesity [Level of jofeontrol ‏ا‎ ۳ ‎L‏ ا ‎(20,29,26,32 |26,35,15,19 35,3,24,37 1,28,15,35 ‏35,18 مهو ‎bares | 5,12,35,26 ‎2" ‎14 ‎ ‎ ‎ ‎۱ moving improve “object [Weight of | ‎ving object | ‏معد‎ | binding object Legh of 215,29, ‎moving cbject 34 ‎ ‎ ‎a‏ اس ‎Complexity of 27,26,28, 16,17,26,‏ ‎owes ۳ Jorseen Lo‏ ‎Level of 292616 262635, [14,13,17, ‘ant 35 ho 28 ‎| 2024.06, |. 13 A28, ‎vas fe‏ ا و ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 75:
گرم کردن قطعه از | اصل 10 عملکرد 2 پوشش شيميائي طریق جریان برق و | پیشاپي > بر سطوح فلزي قرار دادن در آب ‎ae‏ ور سرد شيميائي بر سطوح فلزي آنها را در محلول

صفحه 76:
خودروهاي با قصل 3 ودر نور | متتاعت جسم ساخت خودرو با ساختار بودن منحرك در مقابل | ظرفيت بالا و آئروديناميكي جديد | اصل 14 كروي |اندازه و حجم اندازه كوجك (خودرو بزو ) ساختن 7 جسم متخرك اصل 17 حركت

صفحه 77:
مثالی از راه حل های مشابه نحوة جداسازی ساقه وتخم های فلفل دلمه اي در صنایع

صفحه 78:
مثالي از حل يك تناقض به وسیلة ‎TRIZ‏ * بال وسیع هواپیما موجب سهولت برخاستن هواپیما مي شود ولي در سرعت = ما فوق صوت ايجاد مقاومت زياد مي كند * راه حل ساده استفاده از مصالحه ( ©00127101215 ) *؟ در 1112 مصالحه وجود ندارد . سطح بال هواييما بايد هم وسيع و هم كوجك باشد . یکی از راه حل های ابتکاری استفاده از بال های جمع شدنی است . 78

صفحه 79:
ادامه مثال هواییما ‎ *‏ تناقض فيزيکي, سطح بال هواپیما است ‏ افزايش سطح بال باعث سهولت برخاستن ولي کاهش سرعت مي شود . ‏پارامترهاي مهندسي در تضاد عبارتند از : ‎Area of moving object‏ - 5 ‎Speed‏ - 9 ‏5 بامراجعه به ماتریین تناقض ها اصول ۰29۰4 30 و 34 ‏براي راه حل ابتكاري ‎9 ‎

صفحه 80:
ادامه مثال هواییما (Asymmetry) 14, pac : 4 ‏اصل‎ ٠ . ‏فرم متقارن يك جسم را با ضرم نامتقارن آن جايكدرين كنيد‎ 3 ‏در صورت كه جسم موحود نامتقارن استه مینزان عدم تفارن آمن را‎ 7 افرايش دهيد.

صفحه 81:
ادامه مثال هواییما ۰ اصل 30: پرده هاي انعطاف پذیر با پوسته هاي نا ز ك (Felexible film or thin members) ‏ساختارهای معمول را با غشاهای انغطاف‌پذیر و پرده های نازك تعويضن كنيد.‎ ۰ 7 یک جنم رابه وسیله پرده های نازک و غشاهای ظریف از محیط خارج آن جدا کنید.

صفحه 82:
ادامه مثال هواییما * اصل 34 : رد کردن و بازسازي قطعات ‎Rejecting and re generating)‏ ‎(Parts‏ ‏يس از تکمیل یک عملکد و يابي استفاده شدن یک جنء از جسم» آن رادور انداطته یا 1 ‏استفادء شدءى جنم را درحين عمل بارشارى كنيو‎ at 82

صفحه 83:
نتيجة يافته ها *_راه حل هاي مشابه در حوزه هاي مختلف بارها تکرار شده است . فردي در مكاني دیگر قبلا مسئلة ما را حل کرده است * توسعة سیستم هاي فني از الگوهاي قابل پیش بيني که تمامي حوزه هاي ‎ae‏ ل بدین ترتیب سرعت نوآوري قابل افزایش * اصول حل مسئله قابل پیش بيني و ‎ae‏ پذیر است (2.34) . بدین ترتیب هرکس مي تواند مسائل ابتكاري را حل نماید . * راه حل ابتکاري مسائل از 40 اصل ثابت ( مانند عناصر شيميائي ) تبعت مي کند. که نهایتا موجب حل تناقضات بين 39 پارامتر مهندسي مي گردد . رتيب مي توان نظامي براي حل مسائل ابتكاري ارائه داد .

صفحه 84:
منابع ** کتاب آلگوریتم نوآوري ۰دکتر سليني و همکاران ** كتاب نوآوري نظام يافته . دكتر جعفري و همكاران * www.innovation-triz.com web site, newsletter * www.triz-journal.com

صفحه 85:

مهندسي آشنائي بابا مهندسي آشنائي ‏TRIZ خالقيت TRIZ خالقيت 1 دانش خالقيت شناسي و : TRIZدانش پيش گام عصر خالقيت و نوآوري بسم‌الله الرحمن الرحيم دانش خالقيت شناسي وTRIZ: دانش پيشگام عصر خالقيت ونوآوري دنياي امروز : عصر خالقيت و نوآوري ((The age of Innovation عصر فرايندهاي پرشتاب خلق و پردازش خالق اطالعات دوران رشد و توسعه فزاينده ابداعات و اختراعات عصر 2پيش گامي دانش خالقيت شناسي تعريف علم خالقيت شناسي خالقيت شناسي () Creatology عبارت است از : علم مطالعه فرايند ها و پديده هاي خالقيت و نوآوري ، در کليه حوزه هاي علوم و فناوري با رويکردهاي مختلف 3 تعاريف خالقيت و نوآوري خالقيت ()Creativity نوآوري () Innovation 4 فرايند توليد ايده هاي نو فرايند کشف مفاهيم جديد يافتن راه هاي جديد براي حل مسائل …… فرايند عملياتی کردن ايده های نو تحقق بخشيدن به مفاهيم جديد اجراي راه حل هاي جديد -عملياتی شدن خالقيت خالقيت شناسي اختراعات )اختراع شناسي( مطالعه علمي اختراعات خالقيت شناسي تحليلي اختراعات خالقيت شناسي کاربردي اختراعات (فناوري اختراع :مهندسي اختراع ) 5 تعريف اختراع ()Invention اختراع = نوآوري فناورانه () Technological Innovation اختراع = خالقيت +نواوري اختراع = ايده اختراعي +اجراي ايده 6 خالقيت شناسي تحليلي اختراعات روش تحليل پتنت ‏patent Analysis بررسي چگونگي شکل گيري فرايند اختراع 7 روش مهندسي معکوس اختراعات ()REI پديده اختراع فرايندها گام ها کنش ها 8 TRIZ در يك نگاه و معرفي كلي 9 TRIZ : برگرفته از حروف اول کلمات در عبارت روسي Teoriya Resheniya Izobrototelskikh zadatch : به انگليسي Theory of Invetive Problem Solving : به فارسي نظريه حل ابداعانه مسئله 10 TRIZ بنيانگذار آن ،دانشمند خالقيت شناس روسي گنريچ سائولويچ آلتشولر ( )1998-1926( )G.S. Altshullerمي باشد . دانش TRIZبا نام ها و عنوان هاي توصيف گر مختلفي مانند : ، نوآوري نظام يافته فناوري خالقيت و نوآوري، الگوريتم اختراع ، خالقيت اختراعي روش شناسي اختراع روش شناسي حل مسئله هاي ابداعي روش شناسي حل ابتكاري و ابداعانه ي مسئل مهندسي خالقيت و نوآوري ، روش شناسي خالقيت خالقيت شناسي فناوري خالقيت شناسي اختراع ، و مواردي از اين قبيل ناميده مي شود 11 TRIZ آلتشولر TRIZرا تحت عنوان علم فناوري خالقيت و نوآوري مي داند . با نتيجه گيري از ديدگاه آلتشولر مي توان TRIZرا نوعي علم خالقيت شناسي ( )Creatologyدانست 1382 (.به نقل از ساورانسكي )23 ،2000 دانشمندان برجسته سيمون ساورانسكي :دانش TRIZرا چنين تعريف كرده است: « TRIZعبارت است از يك دانش انسان گراي مبتني بر روش شناسي نظام يافته براي حل ابداعانه مسئله » برخي صاحب نظران TRIZ،را اين چنين تعريف مي كنند: « TRIZعبارت است از نوعي رويكرد الگوريتمي براي حل ابداعانه مسائل فني و فناورانه » 12 تاريخچه : TRIZ شالوده هاي دانش TRIZاز سال 1946توسط گنريچ آلتشولر ( پدر ( TRIZ بر اساس نتايج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف پايه گذاري شد در سال 1956در روسيه (شوروي سابق) متولد گرديد. ختراع آلتشولر در سن 14سالگي انجام شد و در اداره ي ثبت اختراعات ل به كار شد. مك به مخترعين براي ثبت اختراعاتشان بود.او در حين كار ،گاهي به سائل فني آنان كمك مي كرد .در اين دوران بود كه او دريافت حل ل فني كه منجربه اختراع ونوآوري مي شودبه اصول و روش‌هايي فراتر ك هاي خالقيت شناخته شده تا آن هنگام نياز دارد . ر در طي مطالعات خود به اين نتيجه مهم رسيد كه يك نظريه 13 ايستي داراي چند ويژگي اصلي از جمله موارد زير باشد : ويژگي های نظريه اختراع - 1شامل يك فرايند گام به گام و نظام يافته باشد . - 2بتواند از ميان گستره اي از راه حل ها مستقيما به بهترين راه حل (راه حل ايده آل يا كمال ) منجر گردد . -3داراي ويژگي تكرارپذيري باشد . - 4بتواند ساختاري براي دانش ابداع ارائه نمايد. 14 فوايد و كاربردهاي TRIZ با استفاده از دانش TRIZمي توان به نتايج و دستاوردهاي متعددي از جمله موارد زير دست يافت: - 1دستيابي به نوعي نگرش جامع علمي به ابداعات و اختراعات . -2شكل گيري جنبه هاي بسيار مهمي از علم خالقيت شناسي. -3دستيابي به نوعي جهان بيني خالق. -4كشف انواعي از راه حل ها براي مسائل ابداعي يعني مسائلي كه با روش هاي معمولي متداول راه حل آنها به دست نمي آيد. - 5دستيابي به بهترين و موثرترين راه حل ها براي انواع مسائل علمي،فني،انساني واجتماعي. -6پيش بيني روند ابداعات و اختراعات در آينده (خالقيت شناسي آينده شناختي) -7ارائه آموزش هاي نوين مبتني بر TRIZدر مدارس و دانشگاه ها (خالقيت شناسي پرورشي مبتني بر )TRIZ 15 تسهيل و تسريع روند رشد و توسعه علوم و فناوري . -8 ديگر رويكردهاي خالقيت شناختي مبتني بردانش TRIZ -1رويكرد خالقيت شناختي :USIT ‏Unified Structured Inventive Thinkin به معني تفكر ابداعانه ساختار يافته يكپارچه. رويكرد ساده شده و عصاره اي از ( TRIZارائه شده توسط سيكافوس در شركت فورد) 16 ديگر رويكردهاي خالقيت شناختي مبتني بردانش TRIZ -2رويكرد خالقيت شناسي AZIT با واژگان روسي و به انگليسي : )) ASIT به معني تفكر ابداعانه نظام يافته پيشرفته. ‏Advanced Systematic Inventive Thinki 17 ديگر رويكردهاي خالقيت شناختي مبتني بردانش TRIZ -3رويكرد خالقيت شناسي TRTS با واژگان روسي و انگليس TDTS به معني نظريه رشد و توسعه نظام هاي فني. ‏ry of Development of Technical Systems 18 ديگر رويكردهاي خالقيت شناختي مبتني بردانش TRIZ -4رويكرد خالقيت شناختي TRTL با واژگان روسي و به انگليسي TDCP به معني نظريه رشد و توسعه افراد خالق. ‏f Development of Creative Personalities 19 ديگر رويكردهاي خالقيت شناختي مبتني بردانش TRIZ -5رويكرد خالقيت شناختيTTVC ‏plate Theory for Versatile Creativity به معني نظريه جامع براي خالقيت چند جانبه. 20 ديگر رويكردهاي خالقيت شناختي مبتني بردانش TRIZ -6رويكرد خالقيت شناختي با واژگان روسي OTSM و به انگليسي ()GTST ‏General Theory of Strong Thinking به معني نظريه عمومي تفكر قوي 21 مسئله وTRIZ مسئله: فاصله ميان وضعيت موجود ( )S1و وضعيت مطلوب ()S2 مجموعه اي از معلومات و مجهوالت حل مسئله: يافتن راه رسيدن از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب كشف مجهوالت با توجه به معلومات موجود 22 انواع مسئله برحسب موضوع يا حوزه موضوعي يا زمينه و رشته برحسب الگو و روش شناسي حل مسئله دسته بندي مسئله: -1مسئله هاي عادي يا بسته -2مسئله هاي غير عادي يا باز 23 انواع مسئله الف) مسئله هاي عادي يا بسته : مسئله اي است كه الگو ،قواعد ،فرمول يا روش حل آن شناخته شده و مشخص مي باشد. عناوين: مسئله هاي همگرا ،مسئله هاي قالبي ،مسئله هاي فرموله شده مسئله هاي تكراري ،مسئله هاي كالسيك ،مسئله هاي كليشه اي مثال: واكنش شيميائي اسيد و باز ،محاسبه سرعت و شتاب يك خودرو ، 24چگونگي درمان آنفوالنزا ،محاسبه مشتق و انتگرال و ... انواع مسئله الف) مسئله هاي غيرعادي يا باز : مسئله اي است كه راه و روش حل آن ناشناخته بوده و مشخص نمي باشد. چنانچه همه يا تعدادي از مراحل اصلي فرايند حل يك مسئله ناشناخته و نامشخص بوده و نياز به ابداع يا كشف داشته باشد مسئله ،غير عادي يا باز است عناوين: مسئله هاي وگرا ،مسئله هاي خالق ، مسئله هاي غير كالسيك ،مسئله هاي ابداعي مثال: سرطان ،ساخت هواپيماهائي با قابليت پرندگان و ... 25 مسئله وقتي مسائل غير عادي حل شوند: مسئله بسته 26 مسئله باز مسئله وTRIZ جنبه اصلي و بنيادين دانش ( TRIZنظريه حل ابداعانه مسئله) حل مسئله هاي باز يا ابداعي دانش مهندسي خالقيت TRIZ بر مفهوم «مسئله ابداعي يا اختراعي» ( )Inventive Problemتاكيد دارد و در تبيين آن مفهومي تحت عنوان «تناقض» ( )Contradictionمطرح مي شو 27 تناقض (Contradiction ) تناقض دويژگي يا وضعيت متعارض يا متضاد با يكديگر دانش TRIZبيان مي دارد مسئله ابداعي با وجود نوعي تناقض همراه است و حل مسئله با برطرف كردن تناقض همراه است مهم ترين نقش TRIZ شناسائي و تحليل تناقض ها و 28 ارائه راهكارهاي برطرف نمودن آن نمونه اي از تناقض تناقض سرطان و رويكرد شيمي درماني و پرتودرماني 29 طول جسم مساحت مساحت جسم غير اندازه وحجم جسم اندازه و حجم جسم غير 30 جسم متحرك مهندسي4.Length of پارامترهايbinding ‏object غير متحرك ‏TRIZ 5.Area of moving object جسم متحرك 6.Area of binding object متحرك 7.Volume of moving object متحرك 8.Volume of binding object متحرك 9.Speed سرعت 10.Force نيرو 14.Strength مهندسي پارامترهاي استحكام 15.Durability of TRIZ moving object دوام جسم متحرك 16.Durability of binding object دوام جسم غير متحرك 17.Temperature دما 18.Brightness روشنائي 19.Energy spent by moving objectانرژي مصرفي جسم متحرك 20.Energy spent by binding object انرژي مصرفي جسم غير متحرك 31 24.Loss of information مهندسي پارامترهاي رفتن اطالعات 25.Waste of timeTRIZ زمان 26.Amount of substance از دست ضايعات مقدار مواد 27.Reliability قابليت اطمينان 28.Accuracy of measurement وقت اندازه گيري 29.Accuracy of manufacturing دقت ساخت 30.Harmful factors acting on objectعوامل زيان بار موثر بر جسم 32 سهولت استفاده 34.Repairability پارامترهاي مهندسي ‏TRIZ سادگي تعمير 35.Adaptability قابليت سازگاري 36.Complexity of device پيچيدگي تجهيزات 37.Complexity of control پيچيدگي كنترل 38.Level of automation سطح اتوماتيكي 39.Productivity بهره وري 33 قانون 1 قوانين ابداع جداسازي Segmentation الف ) جسم را به اجزاي جدا از هم تقسيم کنيد. ب ) جسم را به صورت قطعه قطعه در آوريد. ج ) ميزان قطعه قطعه بودن جسم را افزايش دهيد. مثال : ۱تفکيک و تقسيم شدن تسمه نقاله براي کارايي بيشتر 34 قانون 2 قوانين ابداع استخراج Taking out الف ) مشخصه يا قطعه ي مزاحم جسم را از آن بر گزينيد(آن را جدا کرده يا حذف کنيد) ب ) تنها مشخصه يا قطعه الزم را برگزيند . 35 قانون 3 قوانين ابداع کيفيت موضعي Local quality الف ) از ساختار همگن يک جسم يا محيط خارجي ( عملکرد بيروني ) ,به سوي ساختار نا همگن گذر کنيد . ب ) اجراي مختلف جسم را به انجام کارکردهاي مختلف وا داريد . ج ) هر قسمت از جسم را ,در شرايطي که عملکرد آن مطلوبتر است قرار دهيد . 36 قانون 4 قوانين ابداع عدم تقارن Asymmetry الف ) فرم تقارن يک جسم را با فرم نا متقارن آن جايگزين کنيد . ب ) در صورتي که جسم موجود نا متقارن است ميزان عدم تقارن‌آن را افزايش دهيد . 37 قانون 5 قوانين ابداع ترکيب کردن ( ادغام کردن ) ombination الف ) اجسام مشابه يا اجسامي را که براي انجام عملکردهايپياپي در نظر گرفته شده اند به صورت مکاني با يکديگر ترکيب کنيد . ب ) عملکردهاي مشابه يا پياپي را به صورت زماني با يکديگر ترکيب کنيد . 38 قانون 6 جامعيت قوانين ابداع ‏Universality به منظور رفع نياز به چند جسم ,يک جسم مي تواند عملکرد هاي چند گانه اي ارائه دهد . 39 قانون 7 تو در تو بودن قوانين ابداع ‏Nested doll الف ) جسمي را داخل جسم دوم و جسم دوم را نيز داخل جسم سوم قرار دهيد . ب ) جسمي از داخل حفره اي در جسم ديگر بگذرا نيد . 40 قانون 8 قوانين ابداع عامل تعادل و توازن Anti-weight الف ) وزن جسم را به وسيله ي اتصال دادن آن با جسم ديگري که داراي نيروي باال برنده است ,جبران کنيد . ب ) وزن جسم را به وسيله ي نيروهاي آيروديناميکي يا هيدروديناميکي جبران کنيد . 41 قانون 9 قوانين ابداع مقابله ي پيشاپيش Preliminary anti-action الف ) در صورتي که الزم است عملکردي انجام شود ,مقابلة پيشاپيش نسبت به آن را مد نظر داشته باشيد . ب ) در صورتي که الزم است جسمي تحت کشش باشد ,کشش متضاد آن را پيشاپيش مد نظر داشته باشيد . 42 قانون 10 قوانين ابداع کنش پيشاپيش Preliminary action الف ) کنش مورد نياز را به صورت کلي و جزئي ,پيشاپيش انجام دهيد . ب ) به اجسام طوري نظم بدهيد که بدون اتالف وقت در زماني که منتظر کنش هستند ,وارد عمل شوند ( .و در مناسبترين وضعيت ) 43 قانون 11 قوانين ابداع ش حفاظت پيشاپيش Beforehand cushioning قابليت اطمينان نسبتا پايين يک جسم را با يک حرکت خنثي کننده ,پيشاپيش جبران کنيد . 44 قانون 12 هم پتانسيلي قوانين ابداع ‏Equipotentiality شرايط کار را طوري تغيير دهيد که الزم نباشد جسمي باال رفته يا پايين بيايد . 45 قانون 13 معکوس کردن قوانين ابداع ‏he other way round الف ) به جاي عملکردي که توسط مشخصات مساله تحميل شده عملکرد مخالف آن را به کار گيريم . ب ) شئ را به يک قطعه ي متحرک تبديل کنيد ,يا اينکه قطعات غير متحرک را متحرک ساخته و محيط خارج را غير متحرک نمايد . 46 قانون 14 قوانين ابداع کروي ساختن pheroidality – Curvature الف ) قطعه هاي خطي و سطوح مسطح را با قطعات و سطوح خميده و همچنين اشکال مکعبي را با اشکال کروي تعويض کنيد . ب ) از غلتک ها ,توپ ها و مارپيچ ها استفاده کنيد . 47 قانون 15 قوانين ابداع پويايي Dynamics الف ) مشخصات جسم يا محيط خارج را به گونه اي بسازيد که برايعملکرد بهينه , عمليات در هر مرحله به طور خودکار تنظيم شود . ب ) جسم را به عناصري تقسيم کنيد که بتوانند به صورت مرتبط با هم ,موقعيت خود را تغيير دهند . ج ) در صورتي که جسمي غير قابل حرکت يا قابل تعويض کنيد . 48 قانون 16 قوانين ابداع عملکرد ناقص ,بيش از حد يا مازاد ‏al or excessive actions اگر به دست آوردن %100يک اثر مطلوب مشکل است ,براي ساده سازي مساله مقداري کمتر يا بيشتر از آن را به دست آوريد . 49 قانون 17 قوانين ابداع حرکت به بعدي جديد nother dimension الف ) مسائل مربوط به حرکت خطي جسم را با امکان پذير ساختن حرکت در دو بعد ,برطرف کنيد ( در راستاي يک سطح ) .به نحو مشابه ,مسائل مربوط به حرکت جسم در يک صفحه را با امکان پذير ساختن حرکت در سه بعد ,برطرف نماييد . ب ) به جاي آرايش اجسام در يک اليه ,آرايشي چند اليه اي را به کار ببريد . ج ) جسم را کج کرده يا بر روي لبه ي خود بچرخانيد . د ) تصاوير را بر روي سطوح مجاور يا عقب جسم بياندازيد 50 قانون 18 قوانين ابداع حرکت به ارتعاش مکانيکي echanical vibration الف ) جسم را به ارتعاش وا داريد . ب ) اگر جسم در حال نوسان است ,فرکانس آن را تا حد فرا صوت افزايش دهيد . ج ) فرکانس تشديد را به کار بگيريد . د ) به جاي ارتعاشات مکانيکي از ارتعاشات پيزو استفاده کنيد . ه) ارتعاشات فرا صوت و ميدان الکترومغناطيسي را با هم بکاربگيريد . 51 قانون 19 عملکرد دوره اي قوانين ابداع ‏Periodic action الف ) به جاي عملکرد مستمر از يک عملکرد دوره اي ( ضربه اي ) استفاده کنيد . ب ) در صورتيکه يک عملکرد هم اکنون دوره اي است ,فرکانس آن را عوض کنيد . ج ) از توقف هاي بين ضربه ها براي تامين کنشهاي اضافي بهره‌بگيريد 52 قانون 20 قوانين ابداع تداوم کنش مفيد inuity of useful action الف ) عملکرد را بدون توقف به انجام برسانيد ,در اين حال بايد تمام قطعات جسم به طور مستمر و با ظرافت کامل ,در حال کار باشند . ب ) يک حرکت زايد و واسطه اي را حذف کنيد . 53 قانون 21 حمله سريع قوانين ابداع ‏Skipping عملکرد زيان بار يا خطرناک را با سرعت بسيار باال به انجام برسانيد. 54 قانون 22 تبديل ضرر به سود قوانين ابداع *n disguise* or *Turn Lemons into Lemonade الف ) يک اثر زيان بار يا يک عامل زيان بار محيطي را براي به دست‌آوردن يک اثر مثبت به کار بگيريد . ب ) با ترکيب يک عامل زيان بار با يک عامل زيان بار ديگر ,آن را از ميان برداريد . ج ) مقدار کنش زيان بار را تا جايي که ضررهاي آن بر طرف شود , افزايش دهيد . 55 قانون 23 قوانين ابداعي باز خورد Feedback الف ) بازخورد را ارائه کنيد . ب ) در صورتي که بازخورد هم اکنون موجود است ,آن را معکوس کنيد . 56 قانون 24 قوانين ابداع واسطه و ميانجي 'Intermediary الف ) براي انتقال يا انجام يک عملکرد ,از يک جسم واسطه استفاده کنيد . ب ) جسم به طور موقت به جسم ديگري که حذف کردن آن آسان است ,متصل کنيد . 57 قانون 25 قوانين ابداع واسطه خدمت دهي به خود ‏Self-service الف ) کاري کنيد که شئ مورد نظر کارهاي خدماتي ,کارکردهاي کمکي و عمليات مربوط به تعميرات خود را ,خود انجام‌دهد . ب ) از زايدات مواد و انرژي استفاده کنيد . 58 قانون 26 قوانين ابداع کپي کردن Copying الف ) به جاي استفاده از جسمي که ساختار پيچيده دارد ,گران قيمت و حساس است و کار با آن راحت نيست ,از کپي ساده و ارزان قيمت آن استفاده کنيد . ب ) يک جسم يا سيستمي متشکل از چند جسم را با کپي و يا تصاوير اپتيکي آن تعويض کنيدبراي کوچک و بزرگ کردن تصوير مي توانيد از يک‌مقياس استفاده کنيد . ج ) در صورتي که از کپي هاي اپتيکي با نور معمولي استفاده مي کنيد آنها را با نوع مادون قرمز يا ماوراي بنفش تعويض کنيد . 59 قانون 27 قوانين ابداع استفاده از جسم ارزان Cheap short-living objects قيمت با عمر کوتاه به جاي جسم گران قيمت و با دوام يک جسم گران قيمت را با مجموعه اي از اجسام ارزان قيمت تعويض کرده و از برخي مشخصا ت چشم پوشي کنيد ( براي مثال عمر طوالني ) . 60 قانون 28 قوانين ابداع تعويض يک سيستم مکانيکي hanics substitution الف ) سيستم مکانيکي را با يک سيستم نوري صوتي يا بويايي تعويض کنيد . ب ) از ميدان هاي الکترونيکي ,مغناطيسي يا الکترو مغناطيسي براي اثر گذاري بر جسم استفاده کنيد . ج ) ميدان ها را تعويض کنيد . د ) يک ميدان را به همراه ذرات فرو مغناطيس به کار ببريد . 61 قانون 29 قوانين ابداع استفاده از ساختار پنوماتيک يا هيدرو ليک ‏Pneumatics and hydraulics قطعات جامد يک جسم را با مايع يا گاز تعويض کنيد اين قطعات براي باد شدن مي توانند از هوا يا آب استفاده کنند ,همچنين مي توانيد بالش هاي هوا يا هيدرواستاتيک را به کار بگيريد . 62 قانون 30 قوانين ابداع پرده هاي انعطاف پذيريا پوسته هاي نازک ‏Flexible shells and thin films الف ) ساختار معمول را با غشاي انعطاف پذير و پرده هاي نازک تعويض کنيد . ب ) يک جسم را به وسيله ي پرده هاي نازک غشاي ظريف از محيط خارج آن جدا کنيد . 63 قانون 31 قوانين ابداع استفاده از متخلخل Porous materials الف ) جسم را متخلخل نموده يا از اجراي متخلخل اضافي استفاده کنيد ( به صورت محتويات داخلي ,روکش و غيره ) ب ) در صورتي که جسم هم اکنون متخلخل است ,حفره ها را پيشاپيش با ماده اي پر کنيد . 64 قانون 32 قوانين ابداع استفاده تعويض رنگ Color changes الف ) رنگ جسم يا محيط اطراف آن را تغيير دهيد . ب ) شفافيت جسم يا محيط اطراف آن را تغيير دهيد . ج ) به منظور مشاهده ي بهتر اجسام يا اشيايي که ديدن آنهامشکل است ,از مواد افزودني رنگين استفاده کنيد . د ) در صورتي که هم اکنون از چنين مواد افزودني استفاده مي‌شود , از عاليم درخشان يا اجزاي ردياب استفاده کنيد . 65 قانون 33 قوانين ابداع هم جنس و همگن سازي Homogeneity کاري کنيد که اجسام با جسم اوليه هم جنس خود ,يا جنسي با رفتار مشابه جنس خود ,تعامل داشته باشند . 66 قانون 34 قوانين ابداع رد کردن و باز سازي قطعات ‏scarding and recovering الف ) پس از تکميل يک عملکرد و يا بي‌استفاده شدن يک جزء از جسم , آن را دور انداخته يا تغيير دهيد (مثال آن راتخريب يا حل کنيد يا بخار نماييد) ب ) هر قطعه ي استفاده شده ي جسم را سريعا بازسازي کنيد . 67 قانون 35 قوانين ابداع تغيير خواص فيزيکي و شيميايي يک جسم ‏Parameter changes حالت کلي يک جسم ,تراکم چگالي ,ميزان انعطاف پذيري و يا دماي جسم را عوض کنيد . 68 قانون 36 تغيير فاز قوانين ابداع ‏Phase transitions اثري را که زمان تغيير فاز يک ماده اتفاق مي افتد ,به کار بگيريد نمونه هاي زمان تغيير حجم يا زمان تغيير حجم يا زمان آزاد سازي يا جذب انرژي هستند . 69 قانون 37 انبساط حرارتي قوانين ابداع ‏ermal expansion الف ) از انبساط ( انقباض ) يک ماده به کمک حرارت ( سرما ) استفاده کنيد . ب ) از مواد متفاوت با ضرايب انبساط حرارتي متفاوت بهره بگيريد . 70 قانون 38 قوانين ابداع استفاده از اکسيد کننده های قوی ‏Strong oxidants الف ) هوای معمولی را با هوای غنی شده جايگزين کنيد . ب ) هوای غنی شده را با اکسيژن جايگزين کنيد . ج ) در داخل اکسيژن يا هوا ,ماده را در معرض اشعه ی يونيزه کننده قرار دهيد . د ) از اکسيژن يونيزه شده استفاده کنيد . 71 قانون 39 قوانين ابداع محيط بی اثر Inert atmosphere الف )محيط معمولی را با محيط بی‌اثر تعويض نماييد . ب ) فرايند را در خال به انجام برسانيد 72 قانون 40 قوانين ابداع مواد مرکب omposite materials ماده ی همگن را با يک ماده ی مرکب جايگزين کنيد . برای ادامه مطالب به آرشيوه مراجعه کنيد 73 ماتريس تناقضات 74 مثال راه حل پيشنهادي اصول گرم كردن قطعه از اصل 10عملكرد طريق جريان برق و پيشاپيش قرار دادن در آب اصل 30پرده سرد هاي انعطاف پذير اصل 40مواد مركب 75 تناقض مسئله پوشش شيميائي هر چه دما باالتر باشد عمل سريعتر بر سطوح فلزي اتفاق مي افتد به منظور پوشش ولي در دماي باال شيميائي بر محلول فاسد مي سطوح فلزي شود (دما در آنها را در محلول مقابل استحكام) فلز (كروم ، نيكل و كبالت) قرار مي دهند مثال راه حل پيشنهادي خودروهاي با ساختار آئروديناميكي جديد (خودرو پژو ) 76 اصول اصل 7تودر تو بودن اصل 14كروي ساختن اصل 17حركت به بعد جديد تناقض مساحت جسم متحرك در مقابل اندازه و حجم جسم متحرك مسئله ساخت خودرو با ظرفيت باال و اندازه كوچك مثالي از راه حل هاي مشابه نحوة جداسازي ساقه وتخم هاي فلفل دلمه اي در صنايع غذائي 77 مثالي از حل يك تناقض به وسيلة TRIZ • بال وسيع هواپيما موجب سهولت برخاستن هواپيما مي شود ولي در سرعت ما فوق صوت ايجاد مقاومت زياد مي كند . • راه حل ساده استفاده از مصالحه ( ) compromise • در TRIZمصالحه وجود ندارد .سطح بال هواپيما بايد هم وسيع و هم كوچك باشد . يكي از راه حل هاي ابتكاري استفاده از بال هاي جمع شدني است . 78 ادامه مثال هواپيما • تناقض فيزيكي ،سطح بال هواپيما است .افزايش سطح بال باعث سهولت برخاستن ولي كاهش سرعت مي شود . • پارامترهاي مهندسي در تضاد عبارتند از : 5 – Area of moving object 9 – Speed • با مراجعه به ماتريس تناقض ها ،اصول 30 ، 29 ، 4و 34 براي راه حل ابتكاري پيشنهاد مي گردد . 79 ادامه مثال هواپيما • اصل : 4عدم تقارن ()Asymmetry فرم متقارن يك جسم را با فرم نامتقارن آن جايگزين كنيد . در صورتي كه جسم موجود نامتقارن اس ت ،م يزان ع دم تق ارن آن را افزايش دهيد. 80 ادامه مثال هواپيما • اصل : 30پرده هاي انعطاف پذير يا پوسته هاي نازك (Felexible film or thin )members ساختارهاي معمول را با غشاهاي انعطاف‌پذير و پرده هاي نازك تعويض كنيد. يك جسم را به وسيله پرده هاي نازك و غشاهاي ظريف از محيط خارج آن جدا كنيد. 81 ادامه مثال هواپيما • اصل : 34رد كردن و بازسازي قطعات (Rejecting and re generating )Parts پس از تكميل ي ك عملكرد و يا بي اس تفاده ش دن ي ك ج زء از جس م ،آن رادور انداخته يا تغيير دهيد. هر قطعه استفاده شده‌ي جسم را درحين عمل بازسازي كنيد . 82 نتيجة يافته ها • • • • راه حل هاي مشابه در حوزه هاي مختلف بارها تكرار شده است . فردي در مكاني ديگر قبَال مسئلة ما را حل كرده است توسعة سيستم هاي فني از الگوهاي قابل پيش بيني كه تمامي حوزه هاي تكنولوژي را شامل مي شود ،تبعيت مي كند . بدين ترتيب سرعت نوآوري قابل افزايش است . اصول حل مسئله قابل پيش بيني و تكرار پذير است (. )2،3،4 بدين ترتيب هركس مي تواند مسائل ابتكاري را حل نمايد . راه حل ابتكاري مسائل از 40اصل ثابت ( مانند عناصر شيميائي ) تبعت مي كند ،كه نهايتًا موجب حل تناقضات بين 39پارامتر مهندسي مي گردد . بدين ترتيب مي توان نظامي براي حل مسائل ابتكاري ارائه داد . 83 منابع كتاب آلگوريتم نوآوري ،دكتر سليمي و همكاران كتاب نوآوري نظام يافته ،دكتر جعفري و همكاران • www.innovation-triz.com web site, newsletter • www.triz-journal.com 84 85

51,000 تومان