صفحه 1:
صفحه 2:
کم شنولیی تنها چیزی است که ما به عتوان تاثیر مخرب صدای بلند بر سلامت شنوایی با آن آشتاییم در
حالی که در جامعه صنعتی امروز که در آن معیار صدای مجاز و غیر مجاز تعریف درستی ندارد و
محدودیتی برای صداهاي بلند در محیط زندگی و کار رعایت نمی شود. اما تاثیرات روانشناختی و
ارتباطی شامل: افسردگی, پرخاشگری, اضطراب, کاهش مهارت های اجتماعی, تاتوانی دریادگیری:
کاهش حافظه و همچتین کاهش مهارت های زبانی و گقتاری در کودکان همواره سلامت ما را تهدید
سردرد, خستگی, بیماری های قلبی, اختلالات گوارشی, سقط چنین, سرطان و اختلال خواب از جمله
.مهمترین تاثیرات سوء صدا بر سلامت انسان است
صدا به عنوان دومین آلوده کننده محیط زیست پس از آلودگی هوا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی
گیرد در حالی که برخی تاثیرات مخرب صدای بلند به صورت پایدار و برای هميشه با فرد بیمار باقی
.خواهد ماند
جهت جلوگیری از ابتلا یه معلولیت های ناشی از صدای بلند لازم است صداهای موجود در محیط زندگی
و کار مورد ارزیابی و پلیش قرار بگیرد و در مرحله دوم راهکارهای مناسب چهت کاهش صدا مورد توجه
قرار داده شود و در نهایت با استفاده از تجهیزات حفاظتی فردی به پیشگیری از تاثیرات مخرب صدای
.بلند که عموما فرد را دچار کم شنوایی های پایدار می کنند بپردازیم
صفحه 3:
* آلودگی صوتی به عنوان یکی از آلاینده های زیست محیطی در ایجاد اين گونه مشکلات در
شهر های بزرگ سهم بسزایی را به خود اختصاص داده است.
آلودگی صوتی با فن آوری و تکنولوژی صنعتی رابطه مستقیم داشته و به عبارت دیگر
همزمان با رشد و ارتقاء تکنولوژی مشکل صدا نیز ابعاد گسترده تری یافته و باعث بروز
.مشکلات بیشتری خواهد شد
مشکل این نوع از آلودگی در اکثریت کشورهای صنعتی به عنوان یکی از مهمترین موضوعات
زیست محیطی تلقی شده و حتی در مدیریت کلان شهرهاء معماری داخلی مراکز بهداشتی
درمانی, آموزشی,و تحقیثاتی,,مبگونی, و تجاری:و همینطور طراحی. ماشین آلات. صنعتی:
.مورد توجه ویژه قرار گرفته است
تحقیقات انجام گرفته نشان میدهد که هیاهو و دغدغه های زندگی ماشینی ناراحتی جسمی و
روحی شهروندان کلان شهرها را باعث می شود که عوارض جسمی و روحی و رواتی ناشی
أل شرو داق تراهكى دن تعايسة :يا انؤانة دیگر تیار زبابازس اسی. این مسائل باعت.
.شده است كه جهان امروز براى مبارزه با اين معضل هزينه هاى هنكفتى را صرف نمايد
مقدمه
صفحه 4:
1 1 آلودگي go
آلودگي ضوتي و تاثیرات آن نیز يكي از مسايلي است که با توجه به توسعه زوز افزون *
جوامع به ویژه روند صنعتي شدن نمایان تر شده و از اهمیت قابل توجهي برخوردار
.گردیده است
تدوین استاندارد ها درباره ضدا یا تکمیل و به روز نمودن و تعیین حد مجاز آلودگي ۰
صوتي همگي موید توجه بیشتر جوامع به صداهاي موجود در محیط و نیاز آنها در کنترل
.اين نوع از آلودگي میباشد
صداهاي محيطي شامل: صداهاي منتشره از مناطق صنعتي, رفت و آمد قطارهاء
قرودگاه ها و مناطق تفريحي بوده ولی مواردي از قبیل اكوستيك ساختماني. صداهاي
درون ساختمان, واکنش افراد به ارتعاشات و كاربردهاي صنعتي صدا و سنجش آن را
.شامل نمي شود
صفحه 5:
* اگرچه آلودگي صوتي يك مشکل جهاني است اما اين مسئله تا حد قابل توجهي به
فرهنگ, اقتصاد و سیاست وابسته است و بطور محسوسي از کشوري به کشور دیگر
تفاوت مي کند.
5 ختي دز مناطعي کهندازیر گشترده اي مرای تنظیم؛ آرزبایی: کاهش و معدود گردن
منابع تولید صدا آنجام گرفته است نیز وجود آلودگی صوتی احساس میشود.
* در این زمینه به عنوان مثال مي توان به فعاليتهاي زيادي که در جهت کاهش صداي
رفت و آمد از منبع تولید آن ضورت گرفته است اشاره کرد. در حقیقت وسایل نقلبه
امروزي در مقایسه با مدل: هايي که. ده سال.پیش تولید. شده اند خيلي: بت هذا ترف
ولي تمام این زحمات به دلیل افزایش حجم تردد بي نتيجه مانده و میزان رضایت
عمومي کاهش یافته است. از طرف دیگر تولید خودروهاي کم صداثر ممکن است
براي مدتي مشکل را کاهش دهد اما مطمئناً در دراز مدت موجب برطرف شدن کامل
ol نخواهد sub
صفحه 6:
* با اینکه برآورد جهاني از میزان اثرات و زیان هاي اقتصادي صداهاي محيطي وجود
ندارد اما يك مثال بارز که دربرگیرنده تمام كشورهاي اروپايي است موارد مطرح شده
در قانون سبز اتحادیه ارویا در خصوص خطي مشي آینده صدا (1996 ميلادي) به شرح
زير است:
* مطابق با برآورد قانون سبز , از ميان تعداد افرادي كه در معرض سروصدا قرار مي
كيرند. 9۵20 کل جمعیت ارویا برابر با 80 میلیون نفر از صداهاي غیر قابل تحمل که
نتیجه آنها تاثیرات سوء بر سلامتي, اختلالات خواب و آزردگي است رنج مي برند
همچنین 170 میلیون شهروند دیگر اروپايي نیز در مناطقي زندگي مي کنند که در طول
روز از مقادير زياد سروصدا آزرده مي شوند.
* از جنبه مالي نیز 0/2تا 962 از درآمد تولید ناخالص داخلي صرف مقابله با صداهاي
محيطي مي شود که حتي اعداد کمتر از این مقادیر نیز هزینه قابل ملاحظه اي خواهند
بود.
صفحه 7:
صدا چیست؟
۶ به هر تغییر فشار در هوا که گوش انسان مستقيما آن را تشخيص مي
>
دهد صدا مي گوییم. این حرکت موح:دار هوازماني آغاز نتي شود که عاملی:
نزديكترين أذره نفها را.مه حركت در من أورد وبه تدريج اين خركت. بد اقرات فواي
مجاور کم از منزع تولية موزترية Sale ow Cail jah
بز اسابتن توع:محیظ, ضوت با فتزعت:هاق متفاوني :تشر من شنود. دز هو ضوت با
سرعت تقریبن 340 متر پر ثانیه انتشار مي یابد در چاهداتو مایعات سرغت اتشار
صوت بیشتر است . به طوري که در فولاد بیشتر و در آب کمتراز قولاد مي باشد.
صفحه 8:
ترازهاي معمول صدا
> در مقایسه با فشار ايستايي جو, دامنه تغییرات فشار صداي قابل شنود بسیار کوچکتر
مي باشد که برابر میانگین آستانه شنوايي افراد بوده و بنابراین به اين مقدار, آستانه
شنوايي اطلاق مي شود. فشار صدايي که مقدار تقريبي آن آنقدر زیاد است که در
گوش تولید درد مي کند را آستانه دردناكي مي گویند. نسبت بین این دو حد فشار:
يك میلیون به يك است.
> بكارگيري مستقیم اعداد مقایسه اي خطي براي تعیین فشار صوت منجر به تولید
اعداد بزرگ خواهد شد و از آنجا که پاسخ گوش به تحریکات عمدتا به شکل لگاريتمي
است تا خطي, بنابراین در عمل پارامترهاي شنيداري به شکل نسبت لگاريتمي میزان
اندازه گيري شده به میزان مرجع بیان مي شود که این نسبت لگاريتمي دسیبل
نامیده می:شود.
صفحه 9:
« مقیاس خطي شنوايي ما دامنه وسيعي از فشار هاي صوتي(محدوده هاي از يك تا يك
میلیون) را درك مي کند که جهت مدیریت آنها مي توان از مقیاس استفاده کرد.
۶ به اين ترتيب اعداد بزرگ به راحتي به مقیاس منطقي و قابل کنترل از صفر دسي بل
در آستانه شنوايي تا 130 دسي بل در آستانه دردناكي تبدیل شده است.
« شنود ماء دامنه وسيعي از قشار هاي صدا که نسبتي بیش از يك میلیون تا يك است را
در بر مي گیرد. مقیاس دسي بل, اين اعداد را قابل کنترل مي کند.
صفحه 10:
درك صدا(تشخیص صدا)
* پیشتر صدا را تحت عنوان (هر تغییر فشاري که گوش انسان مي تواند آن را بطور
آشکار تشخیص دهد) تعریف کرده vail
* تعداد تغییرات فشار در انیه فرکانس صدا یا تواتر نامیده مي شود و با واحد هرتز
اندازه گيري مي شود. دامنه شنوايي طبيعي براي شخص جوان سالم از 20 هرتز تا
0 هزار هرتز (20 کیلوهرتز) مي باشد.
* بر حسب ترازهاي فشار صدا. صداي قابل شنیدن شامل دامنه اي از آستانه شنیدن در
صفر دسي بل تا آستانه درد در 130 دسي بل به بالا مي باشد.
* با وجود اينکه افزایش 6 دسي بل نمایانگر دوبرابر شدن فشار صدا است اما افزايشي
در حدود 8 تا 10 دسي بل نیاز است تا صدا به طور محسوسي بلندتر درك شود بر
همین اساس کمترین تغییر فشار قابل درك در حدود يك دسي بل خواهد بود.
صفحه 11:
Noise فقط سروصدا نیست
مر له و محل اقب مانصدلي نان از سم هآف تهوبه را سیستيهاي گزماافی را مس خی 2۵ DEN
عدم ويژگي هاي برجسته به سختي قابل توجه مي باشند.
اين صدا هركز متوقف نمي شود و طنین ندارد اما اگر فن موجود به طور ناگهاني خاموش شود یا یکباره و به شدت
مرتعش شود این تغییر ممکن است مزاحم و یا آزار دهنده باشد . شنوايي ما اطلاعات صداهايي را که مي شنویم
تشخیص مي دهد .
صداهایی را که ما نیاز نداریم با مطلوب نمي باشند Noise نامیده مي شوند.
ويژگي هايي از سروصدا که موجب میشود آن را بشنویم یا به آن توجه کنیم عبارت از: طنین ها یا تغییرات تراز صداء
طنین برجسته تر, نغییر ناگهاني تراز صدا و صداهاي قابل توجه تر مي باشند.
هنگام اندازه گيري صداء نیاز داریم که نوع صدا را تشخیص دهیم تا بتوانیم متغیرها را براي اندازه گيري و تجهیزات را
براي استفاده و مدت آن اندازه گيري انتخاب کنیم.
همچنین اغلب نیاز است از گوشهایمان براي یافتن و بررسي ويژگي هاي آزار دهنده صداء فبل از انجام اندازه گيري
هاء آنالیزها و مستند سازي آنها استفاده کنیم.
صفحه 12:
صداي پیوسته توسط ماشین هايي تولید مي شوند که بدون وقفه به روشي یکسان
کار مي کنند مثلا دمنده هاء پمپ ها و تجهیزات فرآیند.
>
* براي تعیین تراز صداي پیوسته گافي است که در عرض چند دقیقه با استفاده از
تجهیزات دستي آن را اندازه گيري کرد.
> اگر طنین ها 7065 یا فرکانس ها پایین شنیده شوند, طیف فرکانس براي مستند
سازي و آنالیز بیشتر مي تواند اندازه گيري شود.
صفحه 13:
صداي منقطع
© زماني که ماشین ها به صورت دوره اي کار مي کنند یا زماني که وسایط نقلیه منفرد یا
هواپیماها عبر مي کنند:تراز ضدا بهسرعت افزایشن:ه کاهش:مي يايد كه در ير دور
صداي ماشین مولد صوت را مي توان جداگانه اندازه گيري کرد. در هر صورت, چرخه
دوره زماني, باید مورد توجه قرار گیرد.
* يك وسیله نقلیه منفرد در حال عبور یا يك هواپیماء يا يك رویداد 6۷۵/0۴ نامیده مي شود
که براي اندازه گيري صداي يك رويداد. تراز صوتي مواجهه اندازه گرفته مي شود. که
از ترکیب تراز و دوره اندازه گيري حاصل میشود.
* علاوه بر اين حداکثر تراز فشار صوت ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.
* تعدادي از رويدادهاي مشابه مي توانند براي ایچاد يك معدل قابل اطمینان اندازه گيري
شوند.
صفحه 14:
۵ صداي ضربه اي ( کوبه اي)
Noise
* صداهاي ناشي از فشارها (ضربه ها) یا انفجار, یا تیر کوب, فشار منگنه یا شليك
گلوله, صداي ضربه اي (کوبه اي ) نامیده مي شود. این صداهاء کوتاه و ناگهاني هستند
و اثر جهشي مزاحمت آن بیشتر از حدي است که اندازه گيري ساده آن از فشار صدا
انتظار مي رود.
* براي تعپین مقدار ضربه اي بودن يك صدا تفاوت بین يكٌ پارامتر واکنش. سریع و
واکنش آهسته مورد استفاده قرار مي گیرد.
صفحه 15:
6 (7/ 70/765 طنین ها در صدا
طنین هاي مزاحم از دو راه تولید مي شوند:
1- دستگاه هايي که داراي قسمت هاي چرخشي چون موتورها, جعبه دنده هاء فنها و پمب
ها بوده و اغلب طنین ها را ایجاد مي کنند.
2- فشارهاي نامتوازن و مکرر که موجب ایجاد ارتعاش مي شوند با عبور از سطوح, به
هوا فرستاده مي شوند و میتواند به صورت طنین شنیده شوند. جریان هاي ارتعاشي
مایعات یا گازها نیز مي تواند طنین ها را ایجاد کنند.
* این جریان ها در اثر فرآيندهاي احتراق با محدودیت هاي جریان ایجاد مي شوند. طنین
ها را مي توان بطور مستقیم با گوش دادن یا بطور غیر مستقیم با استفاده از تجهیزات
سنجش فرکانس تعیین کرد.
صفحه 16:
صداي داراي فرکانس کم
< صداهاي با فرکانس پایین, انرژي پژواكي قابل توجهي در دامنه فرکانس 8 تا100 هرتز
را دارند. این نوع صداها خاص موتورهاي ديزلي بزرگ, قطارهاء كشتي ها و نیروگاهها
است و ازآنجايي که حذف این صداها توسط صداگیرها مشکل مي باشد و به آساني
در تمام جهات منتشر مي شوند از فواصل چند مايلي شنیده مي شوند.
صفحه 17:
انتشار صدا در محیط
اندازه صداي يك کامیون 10 تني" چقدر است؟
مقدار صداي آن به فاصله شما از کامیون و مکان قرار گيري درجلو یا پشت مانع و به ۶
بسياري از عوامل دیگر وابستگي زیادی دارد که بر تراز صوت اثر مي گذارند تا نتایج
.اندازه گيري به میزان ده ها دسي بل sly بسياري از منایع صداي مشابه تغییر کند
براي توضیح چگونگي ایجاد اين تفییرات, تعیین نحوه انتشار صدا از منبع. چگونگي ۶
.عبور اژ هوا و نحوه دریافت آن مورد نیاز مي باشد
صفحه 18:
مهمترین عوامل en sine صدا عبارتند از:
1- نوع منبع(نقطه اي یا خطي)
2- فاصله از منبع
اجب اتمتفرق
4- باد
5- دما و شيب دما
6- موانع همجون ديوارها و ساختمان ها
7- ميزان جذب توسط زمين
8- انعکاسها
رود رت
0- بارندگي
صفحه 19:
منبع نقطه اي:
* اگر ابعاد يك متبع صدا در مقایسه با فاصله آن از شتونده کوچك باشد. erie oul منبع نقطه اي نامیده
ميشود. از آن جمله بادیزنها و دودکش ها مي باشند. از منبع نقطه اي اترژٍي صوتي به صورت كروي منتشر
مي شود Gili رار شار صوت در تجام تعاطي كه Glu alot اذ aig) Gre يكسان است وار فاضلة
2 برابر شود تراز فشار صوت 6 دسي بل كاهش. مي يابد. البته اين در حالي است كه نقش هوا و زمين در
كاهش تراز فشار صوت در مقايسه كمتر باشد.
منيع خطي:
6 ورتم سنوی زو Ol slat Leal are از شوج هیارک و طوان woul,
خطي نامیده ميشود, منبع خطي ممکن است ساده باشد ماتند يك لوله طولاني حمل يك سیا
آن که تركيبي از بسياري از منابع نقطه اي باشد که به طور همزمان عمل مي کنند مانند جریان
در يك جاده شلوغ و بر ترافيك.
eto ol
tebe ل
* از منبع خطي, تراز ضوت به صورت استوانه اي منتشر مي شود. بتابراین تراز قشار صوت در تمامي نقاطي
که فاصله شان از خط برابر است. یکسان مي باشد و اين تراز با دو برابر شدن فاصله , 3 دسي بل کاهش
مي یابد. البته اين در حالي است که نقش زمین و هوا در کاهش تراز قشار صوت در مقایسه, کمتر باشد.
صفحه 20:
موانع
کاهش صدا توسط يك مانع به دو عامل بستگي دارد:
1- اختلاف مسیر موج صدا وقتي که از بالاي مانع عبور مي کند و به دریافت کننده مي
رسد در مقایسه با حالتي که کاملا درمسیر مستقیم حرکت کرده و به دریافت کننده
مي رسد.
2 فرکانس صدا(تواتر)
صفحه 21:
کاهش اتمسفري
این پدیده موضوعي پیچیده است که در اینجا مي توان آن را خلاصه نمود.
کاهش صدا وقتي از میان هوا عبور مي کند بستگي به عوامل بسياري دارد که شامل
موارد زیر مي باشند:
1- فاصله از منبع
2- ظرفیت فرکانس صدا
3- دماي محیط
4- رطوبت نسبي
5- فشار محیط
دو عامل ابتدايي که در بالا اشاره شد بیشترین تاثیر را در اين زمینه داراست
صفحه 22:
سرعت باد با افزایش ارتفاع افزايش يافته و مسير صوت را منحرف مي كند وآن را در جهت باد SLi ودما
تموده و در خلاف جهت ab يك سایه صوتي را در روي متبع ایجاد مي کند. 1
چرا حرکت در جهت وزش باد اندازه گيري میشود؟
۶ باد در فواصل کوتاه نا 50 متر اثر جزيي در اندازه گيري تراز صوت دارد در فواصل دورتر اثر باد به
طور محسوس و قابل توجهي بیشتر مي شود.
در جهت باد تراز صوت ممکن است چند دسي بل بسته به سرعت باد افزايش saul اما بادهاي مخالف
یا بادهاي كناري بسته به سرعت باد و فاصله, تراز صوت را بیش از 20 دسي بل کاهش مي دهند.
به همین دلیل اندازه گيري بادهاي موافق تقدم دارد , زیرا این انحراف کمتر است و همچنین نتیجه نیز
قابل ذخیره و استفاده مجدد است.
Les
شیب هاي دما اثراتي مشابه شیب هاي باد را ایجاد مي کنند. با این تفاوت که اثرات در تملم جهات <
متبع بکسان هستند . در يك روز آفتابي بدون باد. دما با افزايش ارتفاع کاهش مي یابد و يك سایه
صوتي ایجاد مي کند.
۶ در يك شب با آسمان صاف, دما ممکن است با اقزایش ارتفاع افزایش یابد (وارونگي حرارتي) این
امر موجب تمرکز صدا بر روي سطح زمین مي شود.
صفحه 23:
* صدا پس از برخورد با زمین منعکس شده و با صوتي که در حال انتشار مستقیم است,
تداخل پیدا میکند. اثر زمین از نظر جذب صدا براي سطوح سخت(بتون یا آب),
نرم(علوفه, درختان یا پوشش گياهي) و با مخلوطی از آنها متفاوت است.
* کاهش صدا توسط زمین اغلب در باندهاي فرکانس محاسبه مي شود تا ظرفیت
فرکانس منبع صوتي و نوع زمین ما بين فنبع و دریافت کننده نیز در محاسبات لحاظ
مي شود.
* بارندگي نیز مي تواند کاهش قابل توجهي بوجود آورد و در نتیجه باعث شیب هاي بالا و
مثبت دما گردد.
صفحه 24:
انسکاس: ا در دریافت کننده
وقتي امواج صوتي به يك سطح برخورد مي كنند بخشي از انري صوتي آنها oe شود"
جسم عبور مي کند و بخشي دیگر توسط آن جذب مي شود اگر میزان جذب و عبور پایین باشد (که عموما oil
امر در مورد ساختمان ها صادق است) بیشتر انرژٍي صدا منعکس مي شود و سطح مربوطه از نظر صداگيري
(شنوايي) سخت نامیده مي شود.
يراي نمونه در 0/5متري يك دیوار صاف میزان فشار صوت 3 دسي بل بالاتر از زماني است که ديواري وجود
نداشته باشد.
پنجره هاي باز و بسته:
زماني كه تعدادي از مردم پنجره هاي خانه هایشان را به دلیل اقلیم و یا رسوم محلي مي بندند. صداي مزاحم
محیط, توسط ساختمان کاهش مي یابد. به ویژه عایق بندي نماي خارجي ساختمان موجب کاهش صدا در حدود
0 دسي بل مي كردد.
پنجره ها اغلب از نظر جذب صدا نقاط ضعف دارند اما مي توان با طراحي ویژه آنها را اصلاح کرد.
در بعضي کشورها و اقلیم ها. مردم عادت دارند که پنجره ها را باز نگه دارند و درنتیجه تاثیر کامل صداي محیط را
تجربه مي کنند.
صفحه 25:
شتتاستایی منابع هيدا
معمولا ارژيايي.صداء همان بررسي تاثیر صداي يك منبع.مشخص مانتد صداي. منتشر
ده آز يك واجد gar Saas Gila anuew gle oi call polos gular
در هر محيطي, تعداد زيادي از منابع تولید صداء عوامل تولید صداهاي محيطي را در يك
نقطه خاص فراهم مي کنند.
صداي محيط:
* عبارتست از ترکیب صداي کلیه منابع مثل صداي کارخانجات, صداي تردد وسایط نقلیه,
آبهاي جاري. آواز پرندگان و غیره.
صداي ویژه:
© به ضداي منتشر شده از منابع مورد مطالعه اطلاق مي شود. صداي ویژه يكي از
اجزاي سازنده صداهاي محیط آست که مي توان ul را به يك منیع خاص مربوط کرد.
صفحه 26:
صداي بافیماند:
* به صداي محيطي متهاي صداي ويه : صداي باقیمانده مي گویند. صداي باقیمانده به صدايي گفته مي شود که تحت
شرایط خاص مكاني و زماني, هنگام قطع صدا از منبع خاص باقي مي ماند.
این مجموعه از اصطلاحات از ایزو 1996 گرفته شده و غالبا از آنها استفاده مي شود.
* استفاده از اصطلاح صداي زمینه هم که البته در مجموعه اصطلاحات ایزو 1996 دیده نمي شود رايج است اما نبايد
al را با صداي باقیمانده اشتباه گرفت و معمولا در زماني که صداي منتشر شده از منيعي ویژره شنيدني نبست
صداي زمینه به تراز مشخصي اطلاق مي شود مانند تراز فشار صوت 90 زماني که بیش از 9690 از دفعات اندازه
گيري را شامل مي شود.
* در بخش طراحي ساختمان از اصطلاح صداهاي اولیه نیز استفاده مي شود اين صداها قبل از ایجاد تقیبرات در محبط
وجود دارند.به عنوان مثال در زمان آیجاد طرح هاي توسعه صنعتي با احداث سدها این صداها در محیط وجود دارند
شیوه هاي متتوعي براي بررسي صداهاي ویژه بکار گرفته مي شود.
* این شیوه ها از شدیدترین حالت خود مانند تعطيلي کارخانجات توليدي تا بكارگيري سیستم هاي اندازه گيري هاي
مرتبط و همزمان در فواصل مختلف نزديك یا دور از منبع تولید صدا, استفاده مي شود. صداي اندازه گيري شده
اغلب بر روي نوار صوتي رقومي ثبت شده یا به طور مستقیم به يك کامپیوتر شخصي وارد مي شود تا منبع صوت
شناسايي و مستند سازي شود.
صفحه 27:
اندازه گيري صدا
۶ اندازه گيري هاي غیر مستقیم تراز هاي صدا يكي از بخش هاي ضروري برنامه هاي
حفاظت در برابر صداهاي محيطي مي باشد. تراز هاي صداهاي محيطي به شدت تغییر
مي کنند به طوري که صداها عمدتا اغلب ناگهاني یا تنها طنین مي باشند به علاوه
اختلالاتي از منابع خارجي از قبیل پارس سگها , نمايشهاي هوايي یا بازي بچه ها به هر
صورت بايد در نظر گرفته شوند.
* شاخص هايي را که باید اندازه گيري شوند. استانداردهاء قوانین و مقررات مربوطه
مشتجص مي کنند دز بسياري از موارد چگونگي زاه اندازي دستگاه هاي اندازه گيري و
کنترل کردن عوامل گوناگون مانند وضع هوا را نیز قوانین تعیین مي کنند که در راس
آنها تجارب مفید خاص نیز وجود دارند.
* نتیجه کار ارزيابي صدا هیچگاه تنها به راحتي يك شاخص مثلا 7708 نیست بلکه مقدار
آن معادل پارامترها و شاخص هاي معین که از شرایط شناخته شده و ثبت شده بدست
آمده اند. مي باشد.
صفحه 28:
استفاده از آمار
پكي از اقدامات در جریان ارزيابي صدا, تجزیه و تحلیل توزیع آماري ترازهاي صدا است.
این تجزیه و تحلیل نه ننها اطلاعات با ارزشي درباره تغییرات ترازهاي صدا به دست
مي دهد بلکه به عنوان مبنايي براي ارزيابي صداهاي زمینه جزو يكي از معيارهاي
شاخص مي باشد.
صفحه 29:
اندازه گيريهاي 7روزه ۳ 2 ساعته؟
* اندازه گيري صدا براي حد فاصل زمان برگشت کامل ایده آل است. این زمان مي
تواند از دو ساعت تا يك هفته تغیبر کند.
* در بعضي مواقع و بنا به دلايلي زمانهاي طولاني تر مثل اندازه گيري هاي ماهیانه یا
سالانه انجام مي گیرند . در اين موارد مقاديري که در ثانیه, دقيقه, يا ربع ساعت
بدست آمده اند براي تنظیم گزارش زماني ترازهاي صدا بکار گرفته مي شود با اين
وجود. اندازه گيري هاي طولاني مدت بسیار گران هستند و به سختي کنترل مي شوند.
ارزيابي ها اغلب بر مبناي اندازه گيريهايي صورت گرفته از نمونه هاي خاص و تلفيقي
از نتایج آنها به صورت اجمالي ارائه مي شوند در حقیقت براي رسیدن به يك ارزيابي
دقیق از طریق نمونه هاي خاص خلاقیت لازم است . آخرین نرم افزار هاي عرضه شده
به بازار مي توانند از طریق خودكارسازي فرآیندها, به شیوه اي کارآمد و پربازده
نتايجي دقیق و موفق در اختیار ما قرار دهند. با اين حال براي اعمال محدوديتهاي
قانوني بي قید و شرط در مقابل ترازهاي زیاد صداء پایش دائمي ترازهاي صدا ضروري
نه نظر ميازشد.
صفحه 30:
مفهوم صوت تعاریف موجود و معیارهای اندازه گیری صوت
صوت توسط اختلاف فشار موجود در هوا ایجاد می گردد علاوه بر آن دومورد اشاره
پر آن دومورد اشاره
شده در زیر نیز باعث تولید صوت می گردند:
1- منایع ارتعاشی موجود در هوا
2- اغتشاش در مایعات , گازها و یا جامدات
< سرعت صوت بستگی به مشخصات فیزیکی سیالی دارد که صوت در آن انتشار یافته
و مستقل از تغیبرات فشار آن است .
صفحه 31:
امواج صوتی در مایعات؛ گازها 3
جامدات
امواج صوتی در مایعات, گازها
در هوا یا هرسیال دیگر تنها آن دسته از طول موج هایی امکان انتشار دارند که انتشارات مولکول
ها در آنها همسو با انتشار صوت باشد این پدیده را می توان به حرکت توپ های بیلیاردی تشبیه
نمود که با توجه به طرز قرار گرفتن آنها در اثر ایجاد ضربه به اولین توپ , توپ های دیگر حرکتی
در همان راستا خواهندداشت به نحوی که در امتداد قائم هبچگونه حرکتی مشاهده نمی شود و در
اثر تحریکات مستمر به مجموعه ای از مولکول ها که بر روی یک خط راست قرار گرفته اند
پدیده تراکم و انبساط میان مولکولها بوجود می آید.
البته باید توجه داشت که در عمل مولکول ها تنها در یک جهت تحت تاثبر واقع نمی شوند بلکه
تغییرات فشار ناشی از یک منبع صوتی در سه جهت توسعه می یابند مقدار فشار صوتی لازم
جهت اعمال تغییرات و نوسانات فشار بسیار جزئی بوده و در واقع با فشار استاتیک برابر می
اشد.
فشار هوای اتمسفر معمولا (*10*)۱1/۳ میباشد در محدوده تغییرات فشار صوت در حد آستانه
شنوایی, قابلیت صدمه زدن به سیستم شنوایی وجود دارد. نوسانات ناشی از فشارداخل سیال
نیز به فشار معمول اضافه می گردد بدین ترتیب ملاحظه میشود که فشار در هر نقطه سیال
نسیت به فشار هوا بااندکی کاهش یا افزايش نوسان می نماید.
صفحه 32:
امواج صوتی در جامدات
* انتقال صوت نیاز به یک محیط الاستیک داشته و بر خلاف سیالات , چامدات میتوانند در
هر دو نوع موج طولی و عرضی را منتشر نمایند این بدان علت است که اجسام جامد
قادرند نیروهای برشی رابه خوبی تحمل کنند.
صفحه 33:
هعشا مه عوامل وابسته به صوت
* شکل! ان دهنده آن است که فشار صوت تابعی از زمان بوده و به صورت سینوسی تغییر می تماید . اين تغبیرات به گوته ای
است| آن صفر خواهد شد میانگین هیچگونه شاخصی را که نشان دهنده دامنه صوت باشد به همراه ندارد فشار پیک
( ماكزيمم) معيارى جهت اندازه كيرى صوت است ليكن به علت خاصيت سينوسى بودن نوسانات اندازه صحيح را ارائه نمى نمايد.
* چنبه های دیگر اندازه گیری صوت ؛ جابه جایی, شتاب و سرعت ذرات میباشد از آنجائی که گوش یک عضو حساس نسبت به فشار
است لذا فشار را مبتوان مناسبترین معیار جهت اندازه گیری مبزان صوت دانست.
2- فرکانس امواج صونی :
* تعداد نوسانات یا تغییرات فشار در هر ثانیه را که واحد آن هرتز می باشد فرکانس گویند.
3- طول موح امواج صوتی :
* مسافت طی شده طی یک پریود از یک نوسان کامل را طول موج گویند.
4- دامته امواج صوتی:
* دامنه عبارت است از اندازه میزان فشار صوت که معمولا مقدار آن پیک یا ماکزیمم دامنه می باشد.
5- سرعت امواج صوتى © :
* سرعت صوت برای امواج طولی در جامدات به دو عامل جرم مخصوص(دانسینه) و مدول الاستیسیته بستگی دارد.
صفحه 34:
اصوات با تن(آهنگ) خالص و باند پهن
* اکثر اصواتی که شنیده می شوند ترکیبی از قرکانس های مختلف است.
> تن های خالص به تن هایی اطلاق می گردد که دارای فرکانس مشخص باشند به
عبارت دیگر صدایی که به وسیله یک دیاپازن ساده ایجاد می شود معمولا یک ت
فرکانس ساده را ایجاد می کند که به عنوان تن های خالص شناخته می شوند.
صفحه 35:
صوت
1- قدرت؛ شدت و فشار صو,
* واحد اندازه گیری میزان صوت تولید شده توسط یک منبع وات می باشد اين واحد نشان
دهنده نرخ انجام کار ویا قدرت صوت است.
2- رسایی:
© رشایی ضوت به عنوان یک أثر دهتی تغریف می گردد و تایعی از حساسیت گونش ومعريق
همچنین دامنه فرکانس و نوسانات صوتی می باشد از آنجایی که در عمل افراد با قدرت"
ساني ور عه دازف ذن نطد كزعده م فود لذا راي موك مرها عایعی آردافتمه:
فركانس صوت خواهد.
3- فون:
* واحد رسایی صوت فون می باشد مقدار عددی رسایی ( بر حسب فون) هر صوت برابر با
شدت صوتی با فرکانس 1000 هرتز بر حسب دسی بل فی باشد در صورتی که شنونده این
صدا ومیزان متوسط آن را به یک میزان رسایی درک نماید.
صفحه 36:
4- میزان سطح آستانه شنوایی و تعریف فشار صوت thine
* به دليل طبیعت انسان در نشان دادن عکس العمل نسبت به فشار صوت منطقی است
معیار اندازه گیری بر اساس مقیاس لگاریتمی تعریف گردیده و اندازه گیری نسبت به
یک مقیاس مبنا صورت پذیرد.
* فشار صوت مبنا را برابر فشار صوت در آستانه شنوایی (صدایی با فرکانس 1000
هرتز) انتخاب مي نمایند واضح است که استاندارد ذکر شده از افراد با شنوایی در حد
معمولی بدست آمده است فشار آستانه شنوایی در 1 کبلو هرتز برابر با انتخاب مق
گردد:
5- دسیبل واحد اندازه گیری صوت:
* دسیبل عبارت است از مقیاس لگاریتمی که برای اندازه گیری میزان فشار صوت ,
میزان شدت صوت و میزان قدرت صوت بکار می رود.
صفحه 37:
6- مقیاس های سنجش صوت:
> سطح آستانه شنوایی با فرکانس صوت تفیبر می کند همچنین تفییرات حساسیت
شنئوایی با فرکانس: در پالای-سطح آستانه شئواین نیز صورت می-پذیرد. آگرچه
تغییرات دراین ناحیه اندگی با تغییرات در آستانه شنوایی متفاوت میباشد.
صفحه 38:
منابع تولید کننده آلودگی صدا
1- سروصدای داخل منازل:
* امروزه وسایل مولد سروصدا در منازل یکی از منابه مهم آلودگی صدا محسوب می شود به عنوان مثال میزان صوت
ایجاد شده توسط جاروی برقی حدود 75 دسی بل و صدای ساعت زنگ دار 80 دسی بل می باشد.
2- سروصدای تاشی از فعالیت های صنعتی:
* فعالیت های صنعتی متنوع در مکان های مختلف از جمله کارخانجات. کارگاهها. نیروگاه ها و ... شكل مى كيرد انجام اين
فعالیت ها مرهون وجود ماشین آلات و وسایل مختلف و پیشرفته می باشد این ماشین آلات منشا بسباری از آلودگبهای
صوتی در محیط بوده و از اين لحاظ برای شنوایی مضر بشمار می روند.
3- صدای ناشی از ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی:
* آن دسته از وسایلی که جهت احداث ساختمان های جدید تفییر شکل, احداث آپارتمان های مسکونی, ساختمان های
اداری, مجتمع های صنعتی,تسهبلات اجتماعی و... استفاده می شوند ماشین آلات ساختمانی اطلاق می گردد. این
تجهیزات نیز عامل تولید سروصداهای بسیاری می باشند که برخی اوقات براى شنوایی انسان ناخوشایند می باشند.
4- صدای ناشی از وسایل نقلیه:
* یکی از متداول ترین منابع آلودگی صدا سروصدای ناشی از وسایل نقلیه مق باشد از آنجایی که تردد اين وسایل درراه ها
و بزرگراه ها مستقیما بر روی مردمی که در اطراف این تواحی زندگی می کنند اثر می گذارد لذا در کشورهای مختلف
ردیده است صدایی که از یک بزرگراه شنیده می شود مجموعه صداهایی است که توسط
قوانین و مقررانی وضع
اتومبیل ها و سایر وسایل نقلیه ایجاد گردیده است.
صفحه 39:
تعیین ضدای یک بزرگراه
معمولا برای تعیین صدای یک بزرگراه دو روش وجود دارد:
< اندازه گیری مستقیم اين روش در حالتی بکار می رود که بزرگراه احداث شده باشد.
< استفاده از مدل های ریاضی با توجه په شدت صدای قابل تولید از هر وسیله نقلیه و
پیش بینی میزان تردد و انواع خودروهایی که در چنین بزرگراهی تردد خواهند نمود.
صفحه 40:
اثرات آلودگی صدا بر انسان و محیط
واکنش های دستگاه شنوایی نسبت به سروصدا:
۶ تحریک دستگاه شنوایی به وسیله سروصدا تغییرات خاصی را در گوش انسان به شرح
زیر ایجاد می نماید:
1- تطبیق
2- تغییر موقت آستانه شنوایی
الف- خستگی
ب- کری موقت ناشی از تحریک
3- تغییر دائمی آستانه شنوایی
صفحه 41:
1- تطبیق:
* دستگاه شنوایی انسان پس از تماس با سروصدای آزار دهنده و مضر در ابتدا خود را با وضعیت جدید
وفق داده تلاش می کند خود را از آسیب مصون بدارد.
2- تغییر موقت آستانه شنوایی
۰ يس از مرحله تطابق در صورتى كه دستكاه شنوابى همجنان در معرض سروصداي فوق الذكر قرار
داشته باشد تغییر موقت آستانه شنوایی پدید می آید که خود شامل دو مرحله خستگی و کری موقت
* در صورتی که سروصدا به صورت آهنگی خاص باشد افزایش آستانه شنولیی در فرکانس سروصدای
حاصله بالاترین میزان خود را خواهد داشت به هر حال برای سروصدای با تن خالص بیشترین آفزایش
در بالای نیم اکتاو می باشد.
* زمان تغییر موقت آستانه شنوایی به مدت زمانی که فرد در معرض سروصدا قرار دارد بستگی
خواهدداشت.
صفحه 42:
3- تغییر دائمی آستانه شنوایی:
* این تغییر آستانه مربوط به-ضعف شولیی تاشی از تنانن با سروضدا به:مدت BV gb
بوده و حداقل 40ساعت پس از توقف تحریکات نأشی از سروصدا قابل اندازه گیری
اسم
* قرار گرفتن مستمر در معرض سروصدا اثرات آستانه شتوایی را عمیق تر میسازد
بدین ترتیب سطح شنوایی رامی توان تابع سه متغیر یعنی میزان صداء مدت زمان قرار
فتن در معرض صدا و سن افراد دانست.
4- تغییر آشتانه شنوایی غیر قابل بازگشت
* دراین مرحله سلولهای مویی شنوایی آسیب دیده و تغییر غیر قابل بازگشت آستانه
شنوایی را موجب می گردد که نتیجه آن کاهش قدرت شنوایی است.
صفحه 43:
اثرات سروصدا بر گوش
به طور كلى كاهش قدرت شنوايى ناشى از سروصدا به 4دسته كلى تقسيم مى شود:
1- كاهش موقت شنوايى مربوط به تغيير موقت آستانه شنوايى
2- كاهش دائمى شنوايى مرتبط با تغيير غير قابل بازكشت آستانه شنوايى
3- صوت ضربه ای
4 طنین صدا
صفحه 44:
1- کاهش موقت در قدرت شنوايى:
* آستانه شنوایی انسانی که در معرض سروصدای آزاردهنده با شدت صوتی زیاد قرار دارد در فرکانس های زیر
بالا میرود (قدرت شنوایی کاهش می یابد):
* لازم به ذکر است سلولهای مویی که قابلیت تحریک تسبت به فرکانس های بم برخورد دارند کمتر از
لهای موبي مربوط به فرکانس های زیر آسیب پذیرند در اين حالت فرد دجار کاهش موقت قدرت شنوایی
می گردد که با قطع صدا قدرت شنوایی وی پس از مدتی(چند ساعت و در برخی موارد چند هفته) به وضعیت
اولیه بازمیگردد.
2- کاهش دائمی و غیر قابل بازگشت قدرت شنوایی:
* پس از تغییر آستانه شنوایی به طور موقت در صورتی که تماس شخص با سروصدا به طریقی قطع نگردد
موجب تغییر دائمی آستانه شنوایی خواهد شد در این نوع کاهش که معمولا پس از سالها حضوردر اماکن
صنعتی پر سروصدا رخ می دهد سلولهای موبی شنوایی در گوش داخلی (حلزونی) از بین رفته شخص
دچارگزی عصبی می شود
* کری ناشی از اشتغال نوعی کم شنوایی عصبی است که به تدریج به علت تماس با سروصدا پدید می آید و با
افزايش شدت سروصدا سن عميق تر مى شود در اين حالت قدرت شتوابى اوليه غير قابل با
صفحه 45:
3- صوت ضربه ای( صدای کوبه ای)
* صدای ضریه ای نوعی کاهش دائمی در قدرت شنوایی است که معلول در معرض قرار
گرفتن انسان در برابر صداهای با شدت بالا در مدت زمان کوتاه می باشد-
* انفجارها:صدای شلیک گلوله .در فاصله بسیار نزدیک حتی, سروصدای ضریه ای و
تکراری میتوانند اين نوع کاهش را در شنوایی پدید آورند.
4- طنین صدا:
؟ طنین صدا که به علت نقص در فرم حلقه هاي گوش پدید می آید آزمایشات مختلفی
که بر روی اقراد متعدد صورت گرفته پیانگر آن است که این امربه دلیل فرم ناقص
حلقه های گوش می باشد اثر فرم حلقه های گوش معمولا ایجاد کری خاصی منیرز می
کند و عوارض ظاهری آن نیز سرگیچه و احتمالا استفراغ میباشد.
صفحه 46:
۲ ۲ ۲ ۲ ۲ *
عوامل موثر در تغییرات آستانه
Ca سروضتا
طیف فرکانس های سروصدا
مدت تماس با سروصدا
خصوصیت سروصدای ممتد, انفجار, منقطع
حساسیت فردی(بعضی افراد نسبت به سروصدا آسیب پذیرترند)
مدت زمان فراغت بين زمان کار
صفحه 47:
نقص در شنوایی
انواع کری را می توان به 3دسته تقسیم کر
1- کری هدایتی:
* در حالت کری هدایتی قسمت های مختلف گوش دارای نقایصی بوده و سبب جلوگیری از انتقال امواج
صوتی از هوا به گوش داخلی می گردند مثال هایی از اين نقص ضخیم شدن طبل گوش, سفت شدن
ارتباطات استخوان های کوچک و یا مسدود شدن کانال خارجی توسط جرم ها می باشد.
2 کری عصبی:
* کری عصبی بر اثز کاهش حساسیت سلولهای شنوایی پوجود می آید و بستگی به فرکانس اصوات
دریافتی دارد.
3- کری بیرونی:
* اين نوع کری عمدتا بر افراد مسن اثر می گذارد در مورد کری تاشی از سروصدای زياد مشخص
نیست که دقیقا چه شدت صونی منجر به کری دائم می گردد اما میزان تقریبی آن در حدود
0دسییل می باشد اثرات مضر در مواقعی که انسان به مدت طولانی در معرض سروصدای زیاد
اگرچه با شدت کمتر می باشد مشهود تر است.
صفحه 48:
> از ایجاد صداهایی که اغلب موجب صدمات آنی می شوند می بایستی جلوگیری به
عمل آید به طور کلی شخص نباید بدون وسایل محافظ گوش در معرض امواج صوتی
با شدت 150 دسیبل به بالا قرار گیرد.
< میزان مجاز قابل تحمل سروصدا 90دسیبل برای 8 ساعت کار تعیین شده است
جدول زیر نشان میدهد که کاهش ساعات کار در صورت افزایش شدت سروصدا
امری الزامی است.
صفحه 49:
95
100
105
110
115
کاهش ساعات کاردر صورت افزایش شدت سرو صدا
صفحه 50:
ol روانی سروصدا
* اثرات روانی سروصدا رابطه مستقیمی با شدت صوت ندارد زیرا ممکن است كاه
کوچکترین: ضدا موجب شدیدترین عکش العمل شده یا بلندترین صدا در ذهن آدمی اثر
نداشته باشد ممکن است یک موسیقی ملایم برای کسی که می خواهد در مورد
موضوعی فکر کند و یا بخوابد مانند سروصدای یک پتک سنگین که بر آهن کوفته می
شود ناراحت کننده باشد و یا صدای آسیاب که وسیله کسب درآمد است برای آسیابان
آرام بخش بوده و او را به خواب خوشی فرو برد و فقط وقتی از خواب بیدار شود که
صدای آسیاب خاموش شده باشد.
آثار روانی سروصدا بر حسب شخص , موقعیت زمان و حالات روانی شخص متفاوت
بوده و به هیچ وجه قابل اندازه گیری نیست ولی به طور کلی می توان گفت محیط پر
سروصدا علاوه بر آنکه موجب اختلال در مکالمه و تفهیم مطالب می شود باعث کم
شدن و بی دقتی قعالیت هأی مغزی و ناهماهنگی کارهای فکری نیز میگردد.
صفحه 51:
به هنگام بحث در مورد خطرات ناشی از سروصدا باید به حالت سازگار شدن بان نیز
توجه داشت. یعنی آیا انسان می تواند خود را با فشار ناشی از سروصداً سازگار کند یا
خیر؟ ظاهرا قدرت سازگاری افراد در خواب و بیداری با هم متفاوت است. در خواب
آستانه شنوایی انسان پایین است به عبارت د:
یگر جنبه تخریبی فیزیولوژیک سروصدا
بیشتر است.
صفحه 52:
اثر سروصدا بر انجام کار
سروصدا در كارهاى فكرى بيش از فعاليت هاى فيزيك بدن مزاحم انسان است هنكامى
که میزان سروضدا بیش از 90 دسیبل باشد كارها به سه«شكل تغيير من كتتد:
1- بازده كار ثابت مى ماند ولى اشتباهات بيشترى صورت مى كيرد به ويه در كارى كه
نياز به توجه بصرى بيشترى وجود دارد.
2- در تشخیص زمان اختلال ایجاد می شود.
3- حفظ حالت هوشیاری و آگاهی نیاز به کوشش بیشتری پیدا می کند.
صفحه 53:
اثر سروصدا بر آسایش انسان:
۴ سروصدا بر خلاف تور خاصیت نفوذ کنندگی دارد احساس شنوایی یک احساس شبانه روزی و دائمی است به
راحتی می توانیم چشم های خود را بیندیم اما نمی توانیم گوش های خود را بیندیم.
میزان اختلالات در مکالما:
* دخالت سروصدا در رسیدن پیامهایی که برای افراد اهمیت حیاتی دارد نیز یه عنوان یک عامل مهم تلقی میگردد
زيرا نشنيدن يا اختلال در رسيدن بيام ممكن است در میزان کارایی, اجرای دستورات کاری. درک علانم اضطراری
وروابط بين افراداثر سوء داشته باشد"
اثر امواج فوق شنوایی:
* با پیشرفت صنایع جدید به ویژه پیدایش هواپیماهای سریع السیر امواح فوق شنوایی اهمیت زیادی پیدا کرده انداین
آمواح که به خوبی میتوانند باکتری ها و تک سلولی ها را کشته و حتی ظرف چند دقیقه باعث مرگ فورباغه ها و
ماهی ها شوند قادرند وارد مایع سلولی انسان شده و صدماتی وارد آورند
زیان های مالی ناشی از سروصدا:
* هر شی ۶ طبیعی یا ساخته دست انسان به صورتی روز افزون با توسعه نکنولوژٍی که صدا یکی از دست آوردهای
ol می باشداسیب پذیر است به طور lle sla by GIS قابل توجهی بر اثر سروصدا بر اشیاء وارد میشود یکی
از مهمترین آنها خسارتی است که به نواحی مسکونی وارد می آید.
صفحه 54:
#برخوره محطقین با مسق عتمرل سدةاار اهمیت:فاسی برخوردار است.مرحله ...ککفیفرل صدا
تشخیص سروصدای موجود اندازه گیری میزان صدا و تعیین مهمترین منابع تولید آنها می
باشت:
در اکثر موارد چندین منبع تولید صدا به طور همزمان وجود دارند در صورتی که پروژه های
تاسیسات صنعتی و پا غیر صنعتی در مرحله برنامه ریزی باشد :
1- ابتدا می بایستی میزان تولید صدا توسط منابع مذکور پیش بینی گردد.
2- مرحله بعد شامل تعیین میزان مشخص و قابل قبول صدا برای یک موقعیت به خصوص
میباشد و بدین ترتیب می توان میزان کاهش صوت جهت بدست آوردن صدای قابل قبول را
تعيين نموت
ميزان استاندارد قابل قبول صدا به عوامل متعددى بستكى دارد كه از آن جمله:
1- حفظ سلامتى كاركنان,
2- تعيين ميزان شدت صوت قابل قبول براى مشتريان و
3- جلوگیری از ایجاد ناراحتی برای عموم می باشد
4- لازمه میزان کاهش سروصدا بعضا تغیبراتی در منبع مولد صوت و با تغییر مکان آن را ایجابد
می تماید.
صفحه 55:
* يس از نعیین میزان کاهش شدت صوت نیاز بایداز اصول مهندسی جهت
کنترل isl splice a: licen pw گاهتن موزد نظر استفاده نود در gol
ترحله باند عواملن ممده -دیگری فر هريته خطرات آتش؛سوزی» مسائل
ایمتی و اقرات سیستم بکار گرفته شده بر پروسه تولید مورد ارزیابی
دقتق فرار گیوند:
*مرحله بغدی شامل ارزیابی کیفیت و میزان تاثیرپذیری سیستم کنترل
کننده در صورت نصب خواهد بود در صورتی که این ارزیابی منفی باشد
باید فرآیند بررسی ها که شروع آن از قسمت طراحی میباشد مجددا
تکرار گردد معمولا جهت کنترل منابع تولید صدا روشهای مختلفی وجود
دارد که بعضا می توان آنها را تواما مورد استفاده قرار داد.
؟بدین ترتیب در صورتی که بکارگیری یک طرح کاهش مورد نظر را تامین
نسازد نیازی به تکرار کامل طراحی نیست بلکه در اکثر موارد نیاز به یک
کار تکمیلی و یا افزودن سیستم های اضافی خواهد بود.
صفحه 56:
زنجيره صداء منبع» مسیر» دریافت کننده
* به هنگام بررسی و ارزیابی مسئله کنترل صدا بهتر است موضوع به صورت تركيبى از
3عامل بهم پیوسته که عبارتند از منیع سروصداء مسیر انتقال و دریافت کننده در نظر
گرفته شود روش های کنترل صدا رامی توان در مورد هر یک ازاین عوامل و يا ترکیبی
از آنها بكار گرفت.
* به هر حال امکان کتترل متبع صدا در ضورتی که عملی باشد حالتی ایده آل است در
شرایط ویژه و حساس می توان پروسه تولید صدا را حذف و پروسه دیگری را
جایگزین آن نمود.
© به-عنوان یک زاه جل نیز میتوان منبع مولد صوت را به نقطه ای از تولید ضدا در آن
محوطه از حساسیت کمتر برخوردار است تغییر مکان داد. در شرایطی که اين راه حل
امکان پذیر نباشدباید تولید صدا در منبع تحت کنترل در آید.
صفحه 57:
سروصدای ناشی از منابع مولد صدا به دو دسته تقسیم می شوند که
تند از؛
ارتند از:
1- حذف سروصدا از کلیه سطوح مرتعش کننده ماشین مانند پانل ها
2- حذف منابع سروصدای آترودینامیکی که درآن وجود فن: پمپ و با نظایر آن موجب
اغتشاش هوا و یا آب شده و تولید صوت no نمایند. صدای تولید شده از منبع مولد
صوت از یک یا چند سیر منتقل گردیده و به:دریافت کننده صوت می: رسد.
*؟ اين مسیر انتقال ممکن است هوا باشد که در آن صورت استفاده از مواد عایق صوت و
جاذب صوت می تواند در میزان کاهش ضدا موثر باشد در ضورتی که مسیر انتقال
صدا یک سازه جامد باشد باید از وسایل میراکننده ارتعاشات و عایق های صوتی که
درون سازه ها قرار می گیرند استفاده شود.
صفحه 58:
ll ae dnp le که cae رآ كاهش داد اين وانع
روش فقط هنگامی موثر است که ابعاد مانع نسبت به طول موج تولید شده بسیار بز
کاهش صدا از طریق کاشت بوته ها و درختان در اطراف مسیر:
* کاهش صدا توسط بوته زارها و درختان چندان قابل توجه نمی باشد اندازه گیری هایی که دراین رابطه در یک محوطه
جنگلی صورت گرفته کاهش صدا در چنین محیطی را در شرایط معمولی نشان میدهد.
عایق سازی صدا:
* عایق نمودن صدا به معنى جلوگیری از انتقال صوت می باشد بايد دقت كرد كه اين مفهوم با جذب صوت و یا جلوگیری
از انعکاس صوت متفاوت است.
هيجكونه ارتباط مستقيمى بين قذرت جذب صوت توسط یک ديوار و توان عليق نمودن صوت توسط همان دیوار وجود
* ميزان جذب صوت به هر حال در میزان انعکاس بالطیع در میزان انتفال صوت تاثبر زیادی دارد.
٩ استفده از مود جلذب صوت در قسمنهای خالی ساختمان می تواند تاثير ثبت بر میزان عایق نمودن صوت داشته
صفحه 59:
>
اثرات امواج صوتی معلق درهوا و امواج صوتی
ضربه ای در عایق سازی صوت
هرگونه صوت تولید شده از رسیدن به گوش ابتدا در هوا حرکت می نماید به منظور
عايق نمودن اصوات بايد بين امواج صوتی ضربه ای و امواج صوتی معلق در هوا
تفاوت قائل گردید.
امواج صوتی که مبداء ایجاد آنهادرهواست به عنوان امواج صوتی معلق نامیده شده و
در مقابل امواج ضوتی که بر اثر ضریه مستقیم به یک سازه ایجاد می گردند به امواج
ضربه:ای موسومند:
صفحه 60:
عایق سازی امواج صوتی معلق در هوا به وسیله جدا کننده ها( دیواره ها) و سایر مواد:
امواج صوتی که درهوا حرکت می نماینددر اطاق دریافت کننده صدا از یک یا کلیه روشهای نشان داده شده
شنیده می شوند.
1- اصوات معلق موجود در اطاق منبع صفحه جدا کننده یا دیواره جدا کننده را تحریک نموده و به ارتعاش وا
میدارند بر اثر این عمل صدا در اطاق دریافت کننده صوت منتشر میشود میزان کاهش صدا توسط دیواره به
مشخصات دیواره و چگونگی استحکام در نصب آن Stan خواهد داشت.
2- اصوات معلق موجود در اطاق منبع موجب تحریک و ارتعاش دیوارها بجز جدا کننده شده و در نتیجه انرژی از
طریق این دیواره ها یه اطاق دریافت کننده صوت منتقل و سپس در اطاق دریافت کننده صوت منتشر میگردد.
3- اصوات موجود موجب تحريك ديواره ها يجز جدا oni شده ولى سرائجام به ديواره جدا نده متقلگردیده و
مجددا توسط أن به اطاق منيع منعکس می گردد.
4- انرى صوتى كه از طريق ديواره هاى جداكننده توليده شده توسط هر ديوار ديكرى به داخل اطاق دريافت
اكننذة متتاشير على نودت
صفحه 61:
۴ قدرت عایق کنندگی صوت با استفاده از دیواره های جدا کننده دارای حد معینی می
باشد.
* در محل هایی که از یک دیواره عایق کننده صوت قدرت کاهش صوت به میزان 3508
یا کمتر را داشته باشد انتقال جانبی اصوات از اهمیت زیادی برخوردار نیست لیکن
صورتی که قدرت عایق کنندگی آن 5008 باشد عایق سازی بیشتر به علت مسیرهای
غیر مستقیم صوت محدود می گردد.
* مواد ایده آل جهت عایق سازی صوت دارای جرم زیاد و سختی کم می باشند متاسفانه
برخی از بهترین مصالح ساختمانی درست عکس این خواص را دارا هستند
* جزئیات مربوط به برخی از اين مواد در جدول زیر ارائه شده است.
صفحه 62:
.جزئیات مربوط به برخی از این مواد در جدول زیر ارائه شده است
خصوصیات بعضی از مواد در عایق سازی
ف رکانس جرم مخصوص مواد
g/m3 ice warped
13000 0050 الايه جوبى
31000 810 0013
35000 0 آلومینیوم
35000 750 دیواره گچی
39000 2500 شيشه
oe 2300 44000
47000 20100 آجر
98000 0 فولاد
7 7 600000
صفحه 63:
شرایط لازم جهت بدست آوردن عایق
© وسطون حصول كاسن الازم در اتفال PADD sed seh ols aby olllnd one gil oye مناسب
زير می باشند:
sey
* هرچقدر یک دیواره سنگین تر باشد از نظر عایق صوتی بهتر بوده لیکن باید محدودیت هزینه و پر وارده به
ساختمان نیز مد نظر قرار گیرد
2- اتصال کامل دیواره
* برای انواع ساختمان ها مطلوب ترین شرایط چهت کاهش صدا آن است که هیچ گونه شکافی برای عبور صوت
نداشته باشد.
3- ساختمان ناپیوسته با چندتایی:
* این نوع ساختمان ها به نسبت ساختمان های منفردی که دارای همان مقدار جرم در واحد سطح می باشند قادرند
اصوات را به میزان بیشتری کاهش دهند این ساختمان ها در مقایسه با سایر ساختمان ها گرانتر می باشند.
* منداول ترین روش استفاده از دیواره های چندتایی در مواردی است که سبک بودن ساختمان مد نظر می باشد به
عنوان مثال می توان از ساختمانهایی با پنجره های دویل نام برد .
* این نوع ساختمان ها در مواردی بکار میروند که یکی از شرایط لازم برخورداری از وزن کم می باشد در مورد
ساختمان های سنگین که تجهیزات آنها از استانداردهای بالایی برخوردار است نظیر استودیوهای پخش صدا این
نوع دیواره ها با پتجره های دوبل مورد استفاده فرار میگیرند.
صفحه 64:
شرایط اصلی برای موثر بودن دیواره
هاي جندتايى
1- شکاف و فاصله بین دو دیواره زیاد باشد فواصل کمتراز 50 میلی متر هتچگوته مزیتی
تداز
2- دو دیواره دارای وزن های متقاوت باشند
3- شکاف بین دو دیواره از مواد عایق صوت پر شده باشد
4- هیچگونه روزنه یا مسیری برای جریان هوا بین دو دیواره وجود نداشته باشد
5- دیواره ها به هم متصل نشده باشند
* چنانچه اتصال دیواره ها ضرورت داشته باشد ub دیواره های سبک را با اتصالات
بسیاری: بنه.یکدیگر متصل نمود ودر صورتي که دیواره ها سنگین:باشند از اتصالات
کمتری استفاده شود.
صفحه 65:
روش های کتترل و کاهش آلودگی صوتی در مجتمع های مسکونی و ساختمان ها:
* به منظور کاهش حوادث ناشی از آلودگی صوتی می توان روشهای مختلفی در حوزه های
متفاوت اتخاذ نمود.
1- طراحی مناسب سایت پلان:
* در طراحی تا جایی که امکان دارد با استفاده از تویوگرافی زمین یا طرح های ارائه شده
ساختمان ها از حداکثر سایه صوتی بهره مند گردند.
۴ شکل بلوک های ساختماتی به گونه ای باشد که موجبات تشدید اتعکاس و تفرق نامطلوب
صوتی را فراهم نیاورد
* نحوه قرارگیری بلوکهای ساختمانی تسبت به یکدیگر نباید بگونه ای باشد که موجبات تشدید
انعکاس و تفرق نامطلوب صوتی را فراهم آورد.
* استقرار بلوکهای ساختمانی بگونه ای باشد که بیشترین فاصله ممکن را از منابع آلودگی
صوتی داشته باشند.
* چهت قرار گیری ساختمان ها نسبت به منابع تولید صدا طوری باشد که کمترین انعکاس و
تفرق را ایجاد نماید.
صفحه 66:
2- استفاده از کاربردی های با آسیب پذیری کمتر به عنوان حایل:
* در طراحی سایت پلان ها قرار گیری کاربری های با حساسیت کمتر (نظیر تجاری ها) در امتداد
منایع آلودگی به عنوان حایلی برای مناطق آسیب پذیر تر مد نظر گرفته شود.
3- طراحی مناسب در خصوص ارتفاع ساختمان ها:
* ترکیب ارتفاعی بلوک های مختلف به نحوی طراحی گردد که ردیف اول ساختمان ها به عنوان
حایل برای سایر مجموعه عمل نماید و تمهیدات خاص تنها برای ردیف اول ضرورت داشته باشد.
4- طراحی مناسب محوطه سازی:
* طراحی محوطه سازی بايد به كونه ای باشد که حتی المقدور از فضای سبز به عنوان مانعی در
پرابر صدا عمل نماید.
* نقش فضای سبز که میتواند در کاربری حریم معابر ایجاد شود در طراحی محوطه سازی دیده
شود(هم از نظر نوع گونه ها و هم از نظر شکل و عملکرد مجموعه این المان ها در کنار یکدیگر)
* طراحی به گونه ای صورت گیرد که حداکثر کاهش آلودگی صوتی را باعت شوند.
صفحه 67:
از گونه های مناسب گیاهی جهت جذب بیشتر صدا و ایجاد سایه صوتی برای ساختمان
ها استفاده شود( صرفا از گیاهان کوتاه نظیر چمن استفاده نشود)
اثر روانی و آرامش روحی ناشی از آن چشمگیر و موثر می باشد.
باید به مقدار کافی مرتفع و متراکم بوده به گونه ای که قابلیت دید را به کمترین حد
برساندکه در اين حالت قابلیت کاهش صدای ناشی از ترافیک را دارا خواهد بود.
بطور کلی پوشش گیاهی متراکم با عرض 30متر صدا را حدودا به میزان 5 دسیبل
اهش می دهد.
صفحه 68:
دعایتن کانت رافیکیداخلسایتها و -6
: 7- طراحىمعماركىمنا سبد اخلى
6- رعایت نکات ترافیکی داخل سایتها (شیب, شعاع قوس ها و...):
* با توچه به اینکهحزکت ائومبیل هادر سطوح شیب دار موجب تولید صدای پیشتری می
گردد در طراحی معابر داخل سایت ها رعایت استاندارد های مربوطه و پرهیز از
شیبدار نمودن بدون توجیه مسیرها مد نظر قرار گیرد.
* طراحی معابر به گونه ای صورت گیرد که از ازدحام اتومبیل ها و توقف بیش از اندازه
آنها جلوگیری نماید.
7- طراحی معماری مناسب داخلی:
* در طراحی معماری داخلی مجموعه ها سعی شود فضاهای با حساسیت کمتر در
معرض آلودگی مستقیم قرار گیرند و فضاهای حساس به طور غیر مستقیم در تماس
شند.
* با در نظر گرفتن ضوابط معماری از فضاهای کنترل نشده نظیر راهرو ها , نورگیرها
و ... جهت حفاظت از فضاهای حساس در برابر آلودگی صوتی استفاده شود.
صفحه 69:
عایق بندیساختمانها در برلبر -8
. ,
یتوس النكة كافتل الولقى ضوف ازرراه ل الس سس ف أ POS
است ساختمان ها در معرض این آلودگی با استفاده از مواد جاذب عایق بندی شوند
توصیه می شود این امر مطابق استاندارد های صدابندی در ساختمان که توسط مرکز
تحقیقات ساختمان و مسکن تهیه میگردد صورت پذیرد.
* در بکارگیری عایق هایی نظیر پنجره های چند چداره عملکرد عایق در برابر اتلاف
انزژی:ون:::نیز به صورت:همزمان: دیده شود:
* استفاده از مواد جاذب در دیواره های ساختمان و درزگیرید درها و پنجره ها توصیه می
دد.
صفحه 70:
دیوارهای عموی استفادم از مولنع صوتی:9
* *جنس دیوارها عمدتا از نوع چوب, گج, ساروج, بتن.سنگ,فلزات یا دیگر مواد می باشد
۶ *از نظر زیبایی شناختی باید با محیط اطراف خود همگون و سازگار باشد
* *به میزان کافی بلند و عریض باشد تا دید جاده را پوشش دهد.
* *در مواردی که منازل یا سایر کاربری ها بر روی تبه های مشرف به جاده قرار گرفته اند و یا اينکه ارتفاع آنها
سمل ell دیوارها میباشد از کارآیی دیوار کاسته می گردد که این کاهش کارآیی در طراحی باید مد نظر
قرار گیرد.
* *وجود بازشو ها در دیوارها در محل تقاطع ها یا معایر ورودی و خروجی نیز از قابلیت آنها می کاهد
* *پراکندگی ابنیه ها در امتداد مسیرمعابر چگونگی احداث دیوارها و دیگرموانع را با مشکل مواجه می کند
*دیوارها تا فاصله 61متر از بزرگراه ها بیشترین مقدار اثر را دارا می باشند (معمولا ردیف اول از منازل)
*نباید سبب افزایش محسوس صدا در سوی مقابل خود شوند
* *درنهایت باید تراز صدا اساسا برای ساکنین کنار بزرگراهها و معابر پررفت و آمد به شکل محسوس کاهش یابد.
*مقدار کاهش صدا توسط دیوارها حدود 20 دسی بل می باشد.
*قابلیت کاهش صدای ترافیک توسط دیوارها بستگی زیادی به جنس آنها دارد جهت کاهش موثر صدا مواد بکار
پرده شده در موانع (دیوارها) می باید محکم و سفت بوده و به میزان کافی متراکم (حداقل 20 کیلوگرم در مترّ
مریع) باشند از نقطه نظر کاهش صدا کلیه موانع(دیوارها) در صورت واجد بودن شرایط مذکور قابلیت کاهش
صدا را به صورت موثری دارا خواهند بود.
صفحه 71:
موانع زمینی:
*از نوع مواد طبیعی مانند خاک سنگ و مواذ مشابه می باشند
*عمدتا از نوع خا به صورت خاکریز و تپه ها طراحی می شوند
*از نظر زیبایی شناختی جذابیت بیشتری دارند
*زمين و قضای زیادی را اشغال می سازند
*مقدار صدا را 3 دسیبل بیشتر از دیوارها کاهش می دهد.
۲ ۲ ۲
صفحه 72:
۰ ۱ =
احداث دیوار یا برم ترچیجا در صورت وجود فضا و زمین کافی برم توصیه می شود
ارتفاع دیوار و برم حداکثر3/8 متر
در صورت امکان احداث برم ها خصوصا با شیب 9610
دانسیته دیوارها حداقل 20کیلوگرم بر متر مکعب
ترجیحا موانع صوتی(دیوارها) به صورت سرتاسری در کنار بزرگراهها احداث شوند
در غير این صورت در نقاط مورد نیاز طول ماتع صوتی(دیوار) حداقل 8 برابر فاصله مانع تا
کاربزیها باشد
در فضاهای مابین مانع صوتی و کاربریها از پوشش گیاهی و فضای سبز استفاده شود
در صورت امکان کلیه مراکز آموزشی و بهداشتی درمانی می باید از کنار بزرگراهها به دیگر
تقاط منتقل شده و دسترسی به آنها از طریق دیگر معابز ضورت پذیرد
در مواردی که بزرگراهها از کنار نقاط مرتفع نظير تبه ها كذشته . كاربريها در معرض ديد
جاده قراز دازتد مى توان :از تركيب ديوار-برم استفاده كرد
اصول آکوستیک و صدابندی در ساختمانها می باید رعایت شوند.