نظامی و امنیتیسایر

آمادگی دفاعی

صفحه 1:

صفحه 2:
aS lal ‏دفاعی‎ دبیرمربوطه:س رکارخانم ‎AS‏ ‏زاده تهیه وتنظیم:میناشکاری_-شهرزادشقاقی شهری_-نگین شکرانه-زهراساعدی_میناسیار کاش‌سوم؟

صفحه 3:
مدیریت بحران و پدافند غیرعامل * پدافند غیر عامل با توجه به اصول حاکم در مدیربت بحران مجموعه از تمهیدات. اقدامات و طرح هایی است که با استفاده از ابزار و شرایط حتی المقدور بدون نیاز به نیروی انسانی و به صورت خود اتکاء از یک سو توان دفاعی مجموعه را در زمان بحران افزایش داده و از سوی دیگر پیامدهای بحران را کاهش و امکان باز سازی مناطق آسیب دیده را با کمترین هزینه فراهم می سازد. * طرح های پدافند غیر عامل قبل از انجام مراحل تهاجم و در زمان صلح تهیه و اجرا می گردند * لین قبیل تمهینات و ملاحظات پدافند غیرعامل علاوه بر کاهش شدید هزینه افلیتکار آبی دفاگگهوطرحها؛ اهداف و پروثه ها را در زمان تهاجم دشمن بسیار افزايش خواهد,داد.

صفحه 4:

صفحه 5:
فابلیت های پدافند غیر عامل * قابلیت‌های پدافند غیرعاملی ایجاد بستر مناسب توسعه پایدار کشور» هم راستا با سیاست‌های تنش‌زدایی» پایدارترین و ارزان‌تریسن روش دفاع؛ مناسب‌ترین راهکار افزایش آستانه مقاومت ملی پشتوانه اقندار ملی» یکی از مهمترین ابزارهای بازدارندگی؛ بهترین و مناسب‌ترین شیوه کاهش مخاطرات و کاهش آسیب پذیری؛ صلح آمیزترین روش دفاع و فطری‌ترین عنصر دفاعی بشر در برابر همه حوادث است. . ذکر این نکته ضروری اسّت که " کشورهایی که توسعه پدافند غیرعامل را به عنوان یک سیاس کی مستمر در دار خود قرا می‌دهنده میجگاه در مظان انها تهدید علیه کشورهای دیگر قرار نمی گیرند . ل باايين توضيح» » كشورهايى كه يدافند غيرعامل را به عنوان يكك راهكار اصلى پرمی گزینند به شرایطی از نظر کاهش آسیب پذیری دست می‌یابند که‌مطامع کشورهای تهدید كنندة عليه آنها كاهش مى يابد.

صفحه 6:
اصول پدافند غیرعامل ذرطرح های حساس و حیانی ۱- ایجاد بستر مستمر و پویا جهت اجرای طرح های پدافند غیر عامل ۴ ۲- قرار گرفتن اصول پدافند غير عامل در متن طرح های پدافند غیر عامل * ۲-ایجاد ضمانت های اجرلئی و پاسخگو بودن بالاترین مقام اجرائی هر دستگاه نسبت به رعایت اصول پدافند غیر عامل ‎Sel‏ تین سامت بندى: متناسب با اهمیت و حساسیت نقاط هدف (تاخی ها تانسسات. تحولات و شربان های اصلی کشور که ممک است در معرض تهاجم قرار گیرند نقاط هدف نامیده میشوند.) ‏* ۵ تعیین سطوح ایمنی و معیارها و ضوابط فنی پدافند غير عامل متناسب با ماهیت نقاط هدف و نوع تهدید. ‏* ۶- کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی. مستحدثات و مراکز حیاتی و حساس ‏مرجود و در درا | در دس تالم ه کشور از طریق اجرای طظرح های يدافند غير عامل ‎ ‎

صفحه 7:

صفحه 8:
بحران بحران رویدادی است که‌به طور طبیعی یا بوسیله بشر. به طور ناكهانى ‎Le, (Emergency)‏ بسه صورت فزاینده ‎(Crisis)‏ بوجود آید و سختی و مشقتی را به جامعه انسانی تحمیل کنتد که برای برطرف کردن آسن نیاز به اقدامات اضطراری, اساسی و فوق العاده باشد.

صفحه 9:
انواع بحرانها بسح دای من بلایای ‎eee‏ ‎os PT is eee‏ بحرانهای ‏انهاى 1 .. طوفان و بحرانهاى 0 شك ‏سس تکنولوژیک ‎ae‏ ‏ا ی

صفحه 10:
ايران بكي از ده کشور حادشه خبز جين؛ چهارمین کشور بلاخیز به شمار مي‌رود.

صفحه 11:
بحرانهای تکنولوژیک ۴ خطرات تکنولوژیک بر اثر فرایندها و مواد ناشی از زندگی در جهان صنعتی ایجاد می‌شوند و شامل موارد زیر هستند: نقل و انتقال مواد و انسان‌ها (از راه جاده‌هاء راه‌آهن: هوا یا دریا) استفاده از ماشین آلات سنگین یا سريع استفاده از الکتریسیته؛ دمای بالاء فشار بالا و ... تولید انبوه. ذخیره‌سازی, استفاده و دور ریختن مواد خطرناکك

صفحه 12:
* در دسامبر سال ۱۹۸۴ در شهر بوپال هند که مرکز فعالیت های شیمیلیی شرکت آمریکایی پونیون است. به ناگاه ابری از گازهای سمی و کشنده منيل ایزوسپانات در آسمان این شهر پراکنده شد که منجر به مرگ بیش از ۳۵۰۰۰ نفر شد * در یک مورد دیگر انفجار کارخانه اتمی چرنوبیل در سال 1۹۸۶ در اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز نمونه ای دیگر از بحران های تکنولوژیک است.

صفحه 13:
بحرانهای اکولوژیک * بحران های اکولوژیک: این بحران ها در نتیجه اقدامات مستقیم بشر و Cg ee ee el ‏و تخریب جو زمین گشته و بیش از آنکه نسل بشر را مورد تهدید قرار دهد.‎ ‏اثر مستقیمی بر نابودی گیاهان, منابع طبیعی و جانداران دیگر خواهد‎ گذارد. * تخریب جنگل ها و مراتع و بریدن درختان به منظور سوزاندن و استفاده های ناشایست دیگر از محیط زیست. در زمره فاجعه های اکولوژیک ناتوب می‌ شون #‌برخی از فاجعته های تکنولوژیک نظیر نشت ضایعات سمی و خطرناک و يي ا ل ونان را

صفحه 14:
اقدامات آگاهانه و حساب شده انسان که موجب از بین رفتن جان انسانها و تخریب کلی جامعه می شود به نام بحران های سیاسی شناخته می شوند. جنگ آشفتگی سیاسی: آشوبهای اجتماعی و دیگر اقدامات مخرب آگاهانه انسان در زمره حوادث سیاسی قلمداد می شود.

صفحه 15:
مشخصات و نتایچ بحرآنهای سیاسی ۴ ۱- کشته و زخمی شدن جمع کثیری از مردم . ۳- نابود شدن اموال مردم * ۳- نابسامانی های بلند مدت اقتصادی اجتماعی * ۴- نابسامانی های بلند مدت اجتماعی

صفحه 16:
نمونه های از بحرانهای سیاسی جنگ: طبق آمار رسمی دولت ایران ۰ طی ۸ سال دوران دفاع مقدس ۲۱۳ هزار نفر شهید. ۳۳۵ هزار نفر معلول, ۴۰ هزار نفر اسیر و ۱ هزار میلیارد دلار خسارت به کشور ایران وارد شده است. تروریسم: تروریسم یکی دیگر از انواع بحران های سیاسی است که در صورت گسترش دامنه آن می تواند به یک فاجعه سیاسی تبدیل شود. استفاده از سلاح های مخرب و مرگبار در مقیاس کوچک نمونه ای از اقدامات تروریستی است که در گوشه و کنار دنیا علی الخصوص در خاورمیانه هر روز اتفاقات ناگواری را رقم می زند. فعالیتهای خرابکارانه خا آرامی های سیاسی _اجتماعی : ناآرامی های سیاسی _اجتماعی در داخل مرزهای یک کشور اگر به موقع پاسخ داده نشونده ممکن است موجب یک فاجعه بشود.

صفحه 17:
999 هزار نفر معلول» 6۳0 هزار نفر اسیر و 4 هزار میلباردد

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:
مدیریت بحران ۴ مدیریت بحران در برگیرنده یکسری عملیات و اقدامات پیوسته و پویا شامل برنامه ریزی. سازماندهی, تشکیلات. رهبری وکنترل مى باشد. * در واقع مدیریت بحران فرآیند کاهش خطرپذیری واقعه رویداتهبا استفاده از متلبع ضد بحران‌به گونه ای کارا و اثربخش است.

صفحه 21:
اهداف مدیریت بحران * پیش بینی خطرات و فاکتورهای منجر به بحران * برنامه ریزی و آمادگی برای مقابله با بحران های احتمالی * مقابله با بحران ها و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع شرایط بحران زا * ابجاد شرانط مناسب ژیست

صفحه 22:
همه ابعاد تهدیدات ات oS See ee te eS Medd ‏راهبردی برنامه ریزی عملیاتی» آموزش وپژوهش‎

صفحه 23:
سند مدیریت بحران ودفاح خیرنظامی درحوادث جنگی متعارف ‎١‏ موشک باران مناطق مسکونی ۲ موشکت باران زیرساخت های حیانی وحساس

صفحه 24:
سند مدیریت بحران ودفاح غیرنظامی در حوادث جنگی نامتعارف حوادث بیولوژیکت حوادث شیمیایی حوادث رسانه ای حوادث سایبر حوادث کشاورزی وغدا حوادث هسته ای ورادیولوژیکت ‎pe Ee?‏ حوادث اشی از نفت ومواد خطرناکك حوادث فاجعه بار ملی هه تب نا ‎oS eer‏

صفحه 25:
اصول پایه برای مقابله با بحران ها 8 شناخت دقیق مفهوم بحران در کلیه سطوح و طبقات تعبین خطر ناشی از بحران سیاستگذاری صحیح و کارا جهت تدییر بحران وجود سیستم تشکیلاقی برنامه ریزی کاربرد بهینه منابع استفاد از سیستم آموزشی استفاده از تخصص های خاص

صفحه 26:
برنامه ریزی براساس سناریوهای تهاجم انفجار هسته ای وحراقب آن همه گیری یک بیماری بیولوژیک: پاندمی آنفظوآنزا حمله بیولوژیک: آلودگی غذایی» بیماری های مشترک بین دام وانسان حمله شیمیایی: موادشیمیایی صنمتی سمی حادثه طبیمی: زلزله با مقیاس بالا حمله رادیولوژیک: پراکندگی مواد رادیولوژیک دریک منطقه حمله انفجاری: بمب گذاری با بمب های پیشرفته حمله سایبری

صفحه 27:
راهبردهاي مدیریت بحران تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره کشور.استان: شهرء دستگاه در بحران ناشی از جنگ تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره صحنه حادثه در شرایط جنگی تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره دفاع غیرنظامی و مردم باری تدوین و نهادینه کردن الگوی آموزش مدیران . کارشناسان و مردم در زمینه تداوم خدمت دستگاه ها ء مديريتبحران و دفاع غيرنظامى 579307 رزواد بنه "كردن الخوى زفي هاى راهبردى و عملياتى در زمينه نداوم خدمت ذسكاه هاء هديريت بجوان و دفاع فيرتظاامى ‏ تدوین و نهادینه سازی ارزیابی مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی با انجام مانوردر زمینه تداوم خدمت ادستعاء ها ميؤيريت يجران و دام یرای تدوین ونهادینه کردن الکوی تهدید شناسی .ارزیابی آسیب پذیری ها وتدوین سناریوهای تهاجم دشمن در شور

صفحه 28:
راهیردهای پدافند غیرعامل گشور ۸- توسعه فرهتگی و ارتقاء باور مديران و مردم و تقويت عزم و اقتدارملی نسبت به با استفاده از کل ظرفیتای ملی. 4-تدوين و نهادينه نمودن طرح جامع مدیریت بحران و دفاع غبرنظامی کشور در شرایط چنگی. بدافند غير عامل در كاهش آسيب بذ يرىها ۰-توسعه شاخص های امنیت. ایمنی و پایداری در برابر هدید در شبكه هاى اطلاعاتى و ارتباطى با كرايش به فناوريهاى بومى و على ١١-ايمن‏ سازى ويايدارى وموازى سازى امكان جايكزينى انرزى هاى زير ساخت هاى حياتى ۲۳ -کاهش آسيب بذيرى هاى استان ها در برابر تهديدات وايجاد بايدارى وقابليت بقاء ومديريت بهينه واداره امور مردم در شرايط تهدید بصورت خود كفا از مركز ۱۳-ساماندهی و ایچاد ساز و كار مناسب برا استفاده حداكثرى از توانابى ها وقابليت هاى نيروهاى داوطلب مردمى: بسيج در تمامى ابعاد و عرصه های پدافندغیرعامل ش مستمرتهدیدات وآسیب پذدیری ها و حفظ اشراف اطلاعاتی بر زیر ساخت های ملی ‎١5‏ -حفاظت و امنيت طرح های پدافند غیرعامل ومحروم سازی دشمن در کسب اطلاعات از زیرساخت های طبقه بندی شده کشور این آنین نامه های حفالتی متناسب با تهدیدات و توسعه و فرهنک سازی آن.

صفحه 29:
۳

صفحه 30:
انواح زیرساخت ها ومنابع كليدى كشور زیرساخت های کشاورزی وغذا زیرساخت های دفاعی زبرساخت های انرژی زیرساخت های بهداشتی درمانی مراکز وکارخانجات پتروشیمی ومحصولات دیگر شیمپایی ‎a‏ مهم بازرگانی کشور مراکز مدبریت بحران کشوردردستگاه های مختلف مراکز هسته ای کشور مراکز مخابرات و فناوری اطلاعات کشور مراکز پست وتلگراف کشور سامانه های حمل ونقل کشور مراکز دولتی کشور

صفحه 31:
اصول اساسی سامائه حفاظت زیرساخت ها ح ۵ ۵ و ۵ ۵ ‎COV,‏ برنامه ریزی مبتنی بر مدیریت تهدیدات رعایت چارچوب وفرآیند مدبریت تهدیدات زیرساخت ها توزیع وتشریک اطلاحات در ساماه(شبکه ای) حفاظت امنیت اطلاعات(شبکه ای) فرماندهی ولحد وتبعیت از سامائه ملی مدیریت سانحه. رعایت اصول هماهنگی هماهنگی با سندهای جامع دیگر مرتبط با پدافند خیرحامل ومدیریت بحران ودفاع خبرنظامی افزایش آگاهی حمومی درزمینه زیرساخت ها واهمیت آنها اجرای برنامه های آمرزش ومالورمکرر دراین زمینه درکشور 0. هدایت تحقیق وتوسعه و فاوری دراین زمینه 0 توسعه» افزایش امنیت و نگهداری سامانه های داده ای ©. بهبود کیفیت مداوم در برنامه حفاظت زیرساخت ها ©». تامين مداوم منابع مالى مطمئن وهايدار

صفحه 32:
عملیائی نمودن چارچوب وفرآیند مدیریت تهدیدات زیرساخت ها بازخوردهای اجرایی

صفحه 33:
ند ص ‎aa‏

صفحه 34:
پیش بینی بحران * للف: پیش بینی از بحران: کلیه اقداماتی که موجب پیش بینی وقوع بحران ها و همچنین باعث جلوگیری از اثرات مخرب آّن بر جامعه شود در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد. ۴ احداث سدها و یا اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از طفیان رودخلنه ها * مقاوم سازی ساختمان ها برای مقابله با زلزله و .

صفحه 35:
مزایای پیش ‎sv‏ - حفظ جان مردم و کاهش تعداد زخمی شدگان - پیشگیری یا کاهش خسارت های ‎le‏ - کاهش خسارت به ساختار اقتصادی - به حداقل رساندن جابچایی های جمعیتی و فشارهای اجتماعی - به حداقل رساندن خسارت په زمین های کشاورزی - حفظ و آماده نگه داشتن امکانات و موارد مورد نیاز در زمان بحران - حفظ امکانات زیربنایی از تخریب - حفظ بهداشت فردی - کاستن از بار تعهدات و مسئولیت های قانونی دولت و مسئولان دستگاه های همگانی - جلب حمایت ها و پیامدهای سیاسی مثبت برای اقدامات دولت

صفحه 36:
آملدكي آمادكى عبارت است ازكليه عمليات و اقداماتى است كه دولت هاء جوامع و همجنين افراد را قادر به انجام عكس العمل سريع و كارا در مواقع بروز بحران مى نمايد. آمادكى شامل مجموعه اقداماتى است كه توانايى سازمان را در انجام مراحل مختلف مديريت افزايش مى دهد. اقدامات آماده سازی شامل: تهیه یک برنامه ضد بحران برآورد دقیق منابع آموزش پرسنل

صفحه 37:
اولین ام در تنظیم برنامه آما ذگی مدبریت بحران * پیش بینی و تجزیه و تحلیل حوادثی که احتمال وقوع آنها وجود دارد * ارزیابی نیازها ۴ تصورات و طرز تلقی چامعه * برآورد مناپع و امکانات موجود "" دست به كار شدن برای اجرای یک برنامه آموزشی همگانی

صفحه 38:
رعایت صوابط زیر درمکان یابی دارای اهمیت بوده و در زمان بحران می تواند در کاهش صدمات و خسارات ثربخش باشد " از این رو رعایت ضوابط زیر درمکان یابی دارای اهمیت بوده و در زمان بحران می تواند در کاهش صدمات و خسارات اثربخش باشد. فاصله مناسب با مراکز ثقل مجاور فاصله مراکز حیاتی از شهر شکل ۰ حجم ؛ اندازه مراکز حیاتی و توجه به حجیم نبودن امکان اجرای ماموریت وسعت لازم مکان به منظور پراکندگی همرنگی و هماهنگی با محبط طبیعی (کوهستانی» کویری. جنگلی» روستایی شهری» ساحلی و ۰..)

صفحه 39:
دور بودن از مراکز تولید محصولات خطرزا ( مواد شیمیایی» انبارها؛ زاغه های مهمات تا امکان حفاظت فیزیکی باتوجه به شرایط ( سیاسی, امنیتی و ...) قابلیت پدافند هوایی از مراکز استفاده از عوارض طبیعی كول سرزمیی احتراز از نقاط شاخص ناوبری ( جاده اصلی اتوبان د کل فشار قوی» خط آهن و..) فاصله مناسب از شهرهای بز رگ عدم استقرار در دالان های هوایی نبود در مسیر و پستر رودخانه ها و گسل ها

صفحه 40:
مکانیابی نبر و گاهها از لحاظ ملاحظات پدافند غیر عامل * - فاصله مناسب از مرز و استفاده از عمق سرزمینی مناسب جهت تعیین مکان نیروگاه -سازه نیر و گا ه های برق - آبی از استحکامات مناسب برخوردار گردد - تجهیزات الکتریکی نیروگاه در محدوده سرباز توسط چتر های محافظ از اثرات تخریبی بمب های گرافیتی محافظت گردد - سازه زیر زمینی نیرو گاه از سربار مناسب در برابر بمب های تخریبی طراحی گردد .و رعایت پراکندگی نیروگاه در سطح با در نظر گرفتن اولویت قسمتها (هرقسمت با و ‎OE‏ 2 > آپ انتقالی از طریق تونل انتقال به توربين هاى نيروكاه از نفوذآب آلوده مضاف به مواد خورنده دتنتگاه ها و تجهیزات از جمله توربین ها و .. محافظت گردد

صفحه 41:
- پوشش گیاهی مناسب جهت استتار سازه زیر زمینی و همرنگی با محدوده زمين های همجوار - جلوگیری از انتشار امواج الکتریکی جهت جلوگیری از محل دقیق اجزاء اصلی و قلب نیروگاه # - پیش بینی لازم جهت بازسازی سریع قسمت های از کار افتاده و یا فرسوده پیش بینی کنترل و مدیریت بر صادرات به کشور همسایه - پیش بینی صادرات و واردات برق با کشور همسایه» شناسایی و درگیری منافع همسایگان خارجی و یا گروهکهای داخلی پیش بینی جایگزینی نیروگاه های دیگر در صورت از مدار خارج شدن وكام - ایجاد اتگیزه جهت حفاظت مردم و مقامات محلی با اشتغال و طرح های مختلف با منافع جانبی نیروگاه از جمله کشاورزی ‏ دامپروری و ... احداث

صفحه 42:
مراحل قبل از بحران بیشترین اهمیت را در چرخه مدیریت بحران داشته و به همین دلیل بلید بیشترین هزینه ها در لین مرحله انجام شود که ۳۰ درصد هزینه ها ز ۰۱۰۰ هزینه ها را در بر می گیرد. هر اندازه که به مراحل قبل از بحران اهمیت ی داده شود. هزینه های مربوط به مرحله حین و پس از بحران کاهش خواهد تمودار شماره 1 فرلیند مدیریت بحران. مراحل مديريت بحران و بيشكيري هو ‎oa‏ 96 ‏هزينه‎ 0 osu خدمات لضطراري © me بازسازي © a mle مراحل مدیریت بحران

صفحه 43:
كاهش آثرات مخرب * کاهش اثرات مخرب: کلیه عملیات و اقداماتی که تحت یک برنامه منسجم و جامع جهت کاهش اثرات بحران در یک کشور و یا برای منطقه خاصی انجام می گیرد را می توان به عنوان کاهش اثرات بحران نام پرد. * تهیه و کاربرد کدهای ساختمانی به منظور کاهش خسارات و آسیب های ناشی از زلزله پرای ساختمان ها

صفحه 44:
آمدادرسانی * امداد رسانی: فعالیت های مربوط به امداد رسانی معمولاً کلیه عملیات و اقداماتی که قبل و بعد از وقوع بحران می باید صورت بگیرید را شامل می و۴ عملیات و اقداماتی که در جهت حفاظت از جان مردم . تأسیسات و دارایی های موجود صورت می پذیرد.

صفحه 45:
وظايف مدير بحران» حين بحران * اجرای برنامه های طراحی شده از قبل * فعال نمودن سیستم های ضد بحران * عملیات نجات و جستجو * تمهیدات اگگطراری برای غذا ؟#شریناه و کمک های پزشکی و غیره ۴ بررسی, ارزیابی و برآورد فاجعه * اقدامات مربوط په تخلیه جمعیت و مکان ها

صفحه 46:
زمانی! که بحران انفاق افتاده برای اتخاذ تصمیم صحیح, به داده هاء اطلاعات؛ (مکان انا ‎S| Sealy‏ 999 #عوبزکر دو مرحله قبلی بعتی پیش بینی | آمادگی » برنامه ریزی/ آموزش انجام نداده بابك شاهد بروز بحران جدیدی در دل بحران رخ داده. خواهيم بود كه مرتباً با تصميم هاى عجولانه و نسجيده نه تنها بر وخامت اوضاع مى افزاييم بلكه بحران هاى جديدى مى آفرينيم كه حتى قابل شناسايى نيستند و فقط عوارض ناشی اززنها مرتباً در كنترل بحران اصلى خلل ايجاد مى كندد

صفحه 47:
اطلاعات مورد نیاز از پهنه مناطت بحران زده ۱- موقعیت منطقه ۳- بررسی اپعاد خسارات و محدوده خسارت دیده و میزان خسارات وارده ۳- بررسی راههای ارتباطی ۴-تعداد و وضعیت نیروهای امدادی در منطقه ۵- تعداد تخت های بیمارستانی ۶- اقدامات بهداشتی لازم جهت پیشگیری از توسعه بیماریها ۷- میزان کمکهای مردمی . پایگاههای امدادی ۸- تعداد جمعیت ساکن در منطقه ‎-٩‏ تیه نقشبه های مربوط به مناطق مسکونی ‏۰- بررسی راه های دسترسی؛ ‏۱- بررستی منابم موجود در منطقه از قبیل آب . غذا ۰ پوشاک » چادر » ۲- تعیین محل الگگاووموفت خسارتآدندگان و س

صفحه 48:
نمایی از یک سیستم اطلاعات جغرافیایی

صفحه 49:
(CAD) 925 428 9 ‏طراحی‎ نفسه كاريري اراضي راهماي نقشه

صفحه 50:
كاريرد تعاوبر ماهواره ا درجم آوري اطلاعات

صفحه 51:

صفحه 52:
نهیه تصویر نقشه های مختلف ها

آمادگی دفاعی دبیرمربوطه:سرکارخانم خامی زاده تهیه وتنظیم:میناشکاری-شهرزادشقاقی شهری-نگین شکرانه-زهراساعدی-میناسیار ک''السس''ومA مديريت بحران و پدافند غيرعامل ‏ ‏ ‏ پدافن د غي ر عام ل ب ا توج ه ب ه اص ول حاك م در مديري ت بحران مجموع ه از تمهيدات ،اقدامات و طرح هاي ي اس ت ك ه ب ا اس تفاده از ابزار و شراي ط ،حت ي المقدور بدون نياز ب ه نيروي انس اني و ب ه ص ورت خود اتك ا ،از ي ك س و توان دفاع ي مجموع ه را در زمان بحران افزاي ش داده و از س وي ديگ ر پيامدهاي بحران را كاه ش و امكان باز س ازي مناط ق آس يب ديده را ب ا كمتري ن هزين ه فراهم مي سازد. طرح هاي پدافند غير عامل قبل از انجام مراحل تهاجم و در زمان صلح تهيه و اجرا مي گردند اين قبيل تمهيدات و مالحظات پدافند غيرعامل عالوه بر كاهش شديد هزينه ها ،كارآيي دفاعي طرحها ،اهداف و پروژه ها را در زمان تهاجم دشمن بسيار افزايش خواهد داد. اهداف اصلي پدافند غير عامل هايزيربنايي فعاليتهاي استمرارفع'اليت استمرار زيربنايي نيازهايحياتي تأميننيازهاي تأمين حياتي عموميووتسهيل رسانيعمومي خدمات'ت'رساني تداومخدما تداوم تسهيل تهديدووبحران شرايطتهديد كشوردردرشرايط ادارهكش'ور ‌ ‌اداره بحران خارج تجاوز 'جیی تجاوز خار حمالتخصمانه برغمحمالت دفاعيبرغم بنيهدفاعي حفظبنيه حفظ خصمانهوو طرح‌هاي طرح اجراي ‌ طريقاجراي دشمنازازطريق مخرب'ب'دشمن مخر هاي پدافندغيرعامل پدافند غيرعامل پذيريمستحدثات آسيبپذيري كاستنازازآسيب كاستن مستحدثات حساسكشور حياتيووحساس تجهيزاتحياتي ووتجهيزات كشور قابليت هاي پدافند غير عامل ‏ قابليتهاي پدافن د غيرعام ل ،ايجاد بس تر مناس ب توس عه پايدار كشور ،ه م راس تا ب ا ‌ س ياست‌هاي تنش‌زداي ي ،پايدارتري ن و ارزان‌تري ن روش دفاع ،مناس ب‌ترين راهكار افزايش آستانه مقاومت ملي ،پشتوانه اقتدار ملي ،يكي از مهمترين ابزارهاي بازدارندگي، بهترين و مناسب‌ترين شيوه كاه ش مخاطرات و كاهش آس يب پذيري ،ص لح آميزترين روش دفاع و فطري‌ترين عنصر دفاعي بشر در برابر همه حوادث است. ‏ ذكر اين نكته ضروري است كه "كشورهايي كه توسعه پدافند غيرعامل را به عنوان يك س ياست دفاع ي مس تمر در دس تور كار خود قرار مي‌دهن د ،هيچگاه در مظان اتهام تهدي د عليه كشورهاي ديگر قرار نمي‌گيرند". ‏ ب ا اي ن توضي ح ،كشورهاي ي ك ه پدافن د غيرعام ل را ب ه عنوان ي ك راهكار اص لي كهمطامع كشورهاي برميگزينند به شرايطي از نظر كاهش آسيب‌پذيري دست مي‌يابند ‌ ‌ تهديدكننده عليه آنها كاهش مي‌يابد. اصول پدافند غيرعامل درطرح هاي حساس و حياتي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ -1ايجاد بستر مستمر و پويا جهت اجراي طرح هاي پدافند غير عامل -2قرار گرفتن اصول پدافند غير عامل در متن طرح هاي پدافند غير عامل -3ايجاد ضمانت هاي اجرائي و پاسخگو بودن باالترين مقام اجرائي هر دستگاه نسبت به رعايت اصول پدافند غير عامل -4تعيين شاخص هاي اولويت بندي ،متناسب با اهميت و حساسيت نقاط هدف (ساختمان ها ،تأسيسات ،تجهيزات و شريان هاي اصلي كشور كه ممكن است در معرض تهاجم قرار گيرند نقاط هدف ناميده ميشوند). -5تعيي ن س طوح ايمن ي و معياره ا و ضواب ط فن ي پدافن د غي ر عام ل متناس ب ب ا ماهيت نقاط هدف و نوع تهديد. -6كاه ش آس يب پذيري نيروي انس اني ،مس تحدثات و مراك ز حيات ي و حس اس موجود و در دس ت اجرا ي ا در دس ت مطالع ه كشور از طري ق اجراي طرح هاي پدافند غير عامل اختفا Concealment استتار Camouflage فريب Deception پوشش & Covering Obscuration پراكندگي و تفرقه & Dispersion Separation استحكامات Fortification اعالم خطر Early Warning مكان يابي Site Selection اصول كلي پدافند غير عامل بحران بحران رويدادي است كه به طور طبيعي يا بوسيله بشر ،به طور ناگهان ي ( )Emergencyي ا ب ه صورت فزاينده ( )Crisisبوجود آي د و س ختي و مشقت ي را ب ه جامع ه انس اني تحمي ل كن د ك ه براي برطرف كردن آ ن نياز ب ه اقدامات اضطراري ،اساسي و فوق العاده باشد. انواع بحرانها بالياي طبيعي زلزله سيل بهمن ...طوفان و بالياي غير طبيعي بحرانهاي تكنولوژيك بحرانهاي سياسي بحرانهاي اكولوژيك حادث<<<ه خي<<<ز كشور حادث<<<ه ده كشور از ده يك<<<ي از ايران يك<<<ي ايران خي<<<ز هن<<<<<د ،بنگالدش از هن<<<<<د، بع<<<<<د از جهان وو بع<<<<<د جهان بنگالدش وو كشور بالخي<<<ز چهارمي<<<ن كشور چي<<<ن ،چهارمي<<<ن چي<<<ن، بالخي<<<ز ببهه شمار مميي‌رود. شمار ‌رود. بحرانهاي تكنولوژيك ‏ خطرات تكنولوژيك بر اثر فرايندها و مواد ناشي از زندگي در جهان صنعتي ايجاد مي‌شوند و شامل موارد زير هستند: ‏ ‏ ‏ ‏ نقل و انتقال مواد و انسان‌ها (از راه جاده‌ها ،راه‌آهن ،هوا يا دريا) استفاده از ماشين‌آالت سنگين يا سريع استفاده از الكتريسيته ،دماي باال ،فشار باال و ... توليد انبوه ،ذخيره‌سازي ،استفاده و دور ريختن مواد خطرناك  ‏ در دسامبر سال 1984در شهر بوپال هند كه مركز فعاليت هاي شيميايي شرك ت آمريكاي ي يونيون اس ت ،ب ه ناگاه ابري از گازهاي س مي و كشنده متيل ايزوسيانات در آسمان اين شهر پراكنده شد كه منجر به مرگ بيش از 25000نفر شد در يك مورد ديگر انفجار كارخانه اتمي چرنوبيل در سال 1986در اتحاد جماهير شوروي سابق نيز نمونه اي ديگر از بحران هاي تكنولوژيك است. بحرانهاي اكولوژيك ‏ ‏ ‏ بحران هاي اكولوژي ك :اي ن بحران ه ا در نتيج ه اقدامات مس تقيم بش ر و استفاده بي رويه از منابع طبيعي روي مي دهد و موجب تخريب كره خاكي و تخريب جو زمين گشته و بيش از آنكه نسل بشر را مورد تهديد قرار دهد، اث ر مس تقيمي بر نابودي گياهان ،مناب ع ط بيعي و جانداران ديگ ر خواه د گذارد. تخري ب جنگ ل ه ا و مرات ع و بريدن درختان ب ه منظور س وزاندن و اس تفاده هاي ناشايس ت ديگ ر از محي ط زيس ت ،در زمره فاجع ه هاي اكولوژي ك محسوب مي شوند. برخ ي از فاجع ه هاي تكنولوژي ك نظي ر نش ت ضايعات س مي و خطرناك و پخ ش آ ن در محي ط زيس ت بش ر م ي توان د ب ه تخري ب اكولوژ ي و محي ط زيست كمك كند. بحرانهاي سياسي ‏ اقدامات آگاهانه و حساب شده انسان كه موجب از بين رفتن جان انسانها و تخري ب كل ي جامع ه م ي شود ب ه نام بحران هاي س ياسي شناخت ه م ي شوند. جنگ ،آشفتگي س ياسي ،آشوبهاي اجتماعي و ديگ ر اقدامات مخرب آگاهانه انسان در زمره حوادث سياسي قلمداد مي شود. مشخصات و نتايج بحرانهاي سياسي ‏ ‏ ‏ ‏ -1كشته و زخمي شدن جمع كثيري از مردم -2نابود شدن اموال مردم -3نابساماني هاي بلند مدت اقتصادي اجتماعي -4نابساماني هاي بلند مدت اجتماعي نمونه هاي از بحرانهاي سياسي ‏ ‏ ‏ ‏ جن گ :طب ق آمار رس مي دول ت ايران ،ط ي 8س ال دوران دفاع مقدس 213هزار نف ر شهي د 335 ،هزار نف ر معلول 40 ،هزار نف ر اس ير و 1هزار ميليارد دالر خس ارت ب ه كشور ايران وارد شده است. تروريس م :تروريس م يك ي ديگ ر از انواع بحران هاي س ياسي اس ت ك ه در ص ورت گس ترش دامن ه آ ن م ي توان د ب ه ي ك فاجع ه س ياسي تبدي ل شود .اس تفاده از س الح هاي مخرب و مرگبار در مقياس كوچ ك نمون ه اي از اقدامات تروريس تي اس ت ك ه در گوش ه و كنار دني ا علي الخصوص در خاورميانه هر روز اتفاقات ناگواري را رقم مي زند. فعاليتهاي خرابكارانه نا آرامي هاي سياسي _اجتماعي :ناآرامي هاي سياسي _اجتماعي در داخل مرزهاي يك كشور اگر به موقع پاسخ داده نشوند ،ممكن است موجب يك فاجعه بشود. طبق آمار رسمي دولت ايران ،طي 8سال دوران دفاع مقدس 213هزار نفر شهيد، 335 هزار نفر معلول 40 ،هزار نفر اسير و 1هزار ميليارد دالر خسارت به كشور ايران وارد شده است. صدام .در توسط صدام 1366توسط اسفند1366 24اسفند در 24 حلبچه در شيميايي حلبچه بمباران شيميايي بمباران .در مجروح شدند نفر مجروح 7000نفر كشته وو 7000 نفر كشته 5000نفر بمباران 5000 اين بمباران اين شدند سارین یایا سومان تابون ،،سارین اعصاب (( تابون گازهای اعصاب خردل ،،گازهای گاز خردل نوع گاز سه نوع حمله ازاز سه این حمله در این صدام در صدام سومان)) وو چهار بمب هریک چهار عراقی ،،هریک جنگنده عراقی فروند جنگنده پنجاهفروند کرد .پنجاه استفادهکرد. دفاع استفاده بی دفاع مردم بی علیه مردم سیانوژنعلیه سیانوژن بمب قرار دادند خودقرار سنگینخود تهاجم سنگین مورد تهاجم منطقهرارا مورد این منطقه كرده وو این حملكرده شیمیایی راراحمل شیمیایی دادند.. مديريت بحران ‏ ‏ مديري ت بحران در برگيرنده يكس ري عمليات و اقدامات پيوس ته و پويا شامل برنامه ريزي ،سازماندهي ،تشكيالت ،رهبري وكنترل مي باشد. در واق ع مديري ت بحران فرآين د كاه ش خطرپذيري واقع ه رويداده با استفاده از منابع ضد بحران به گونه اي كارا و اثربخش است. اهداف مديريت بحران ‏ ‏ ‏ ‏ پيش بيني خطرات و فاكتورهاي منجر به بحران برنامه ريزي و آمادگي براي مقابله با بحران هاي احتمالي مقابل ه ب ا بحران ه ا و ارائ ه راهكارهاي مناس ب براي رف ع شرايط بحران زا ايجاد شرايط مناسب زيست 1 مدیریت جامع بحران تهدیدشناسی جامع 'نگی )ط'بیعیص''نعتیو'ج ( ، 2 همه ابعاد تهدیدات 3 همه فازهای بحران 4 سیاست گذاری '،تهدیدشناسی ،برنامه ریزی' راهبردی '،برنامه ریزی' عملیاتی ،آموزش وپژوهش، مانور سند مدیریت بحران ودفاع غیرنظامی درحوادث جنگی متعارف .1 .2 موشک باران مناطق مسکونی موشک باران زیرساخت های حیاتی وحساس سند مدیریت بحران ودفاع غیرنظامی در حوادث جنگی نامتعارف .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 حوادث بیولوژیک حوادث شیمیایی حوادث رسانه ای حوادث سایبر حوادث کشاورزی وغذا حوادث هسته ای ورادیولوژیک حوادث تروریستی حوادث ناشی از نفت ومواد خطرناک حوادث فاجعه بار ملی اصول پايه براي مقابله با بحران ها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شناخت دقيق مفهوم بحران در كليه سطوح و طبقات تعيين خطر ناشي از بحران سياستگذاري صحيح و كارا جهت تدبير بحران وجود سيستم تشكيالتي برنامه ريزي كاربرد بهينه منابع استفاد از سيستم آموزش'ي استفاده از تخصص هاي خاص برنامه ریزی براساس سناریوهای تهاجم .1 انفجار هسته ای وعواقب آن .2 همه گیری یک بیماری بیولوژیک :پاندمی آنفلوآنزا .3 حمله بیولوژیک :آلودگی غذایی ،بیماری های مشترک بین دام وانسان .4 حمله شیمیایی :موادشیمیایی صنعتی سمی .5 حادثه طبیعی :زلزله با مقیاس باال .6 حمله رادیولوژیک :پراکندگی مواد رادیولوژیک دریک منطقه .7 حمله انفجاری :بمب گذاری با بمب های پیشرفته .8 حمله سایبری راهبردهاي مديريت بحران .1 .2 تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره کشور،استان ،شهر ،دستگاه در بحران ناشی از جنگ تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره صحنه حادثه در شرایط جنگی .3 تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره دفاع غیرنظامی و مردم یاری .4 تدوین و نهادینه کردن الگوی آموزش مدیران ،کارشناسان و مردم در زمینه تداوم خدمت دستگاه ها ، مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی .5 تدوین و نهادینه کردن الگوی پژوهش های راهبردی و عملیاتی در زمینه تداوم خدمت دستگاه ها ، مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی .6 تدوین و نهادینه سازی ارزیابی مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی با انجام مانوردر زمینه تداوم خدمت دستگاه ها مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی .7 تدوین ونهادینه کردن الگوی تهدید شناسی ،ارزیابی آسیب پذیری ها وتدوین سناریوهای تهاجم دشمن در کشور راهبردهای پدافند غیرعامل کشور -8توسعه فرهنگي و ارتقاء باور مدیران و مردم و تقويت عزم و اقتدار ملي نسبت به تأثير پدافند غير عامل در كاهش آسيب‌پذيري‌ها با استفاده از کل ظرفیتهای ملی. -9تدوین و نهادینه نمودن طرح جامع مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی کشور در شرایط جنگی. -10توسعه شاخص های امنیت ،ایمنی و پایداری در برابر تهدید در شبکه های اطالعاتی و ارتباطی با گرایش به فناوریهای بومی و ملی. -11ایمن سازی وپایداری وموازی سازی امکان' جایگزینی انرژی های زیر ساخت های حیاتی -12کاهش آسیب پذیری های استان ها در برابر تهدیدات وایجاد پایداری وقابلیت بقاء ومدیریت بهینه واداره امور مردم در شرایط تهدید بصورت خود کفا از مرکز -13ساماندهی و ایجاد ساز و کار مناسب برای استفاده حداکثری از توانایی ها وقابلیت های نیروهای داوطلب مردمی ،بسیج در تمامی ابعاد و عرصه های پدافند غیرعامل -14پایش مستمرتهدیدات وآسیب پذیری ها و حفظ اشراف اطالعاتی بر زیر ساخت های ملی -15حفاظت و امنیت طرح های پدافند غیرعامل ومحروم سازی دشمن در کسب اطالعات از زیرساخت های طبقه بندی شده کشور با تدوین آئین نامه های حفاظتی متناسب با تهدیدات و توسعه و فرهنگ سازی آن' انواع زیرساخت ها ومنابع کلیدی کشور ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ زیرساخت های کشاورزی وغذا زیرساخت های دفاعی زیرساخت های انرژی زیرساخت های بهداشتی درمانی مراکز باستانی ومقدس کشور مراکز اقتصادی وبانک های کلیدی کشور مراکز مدیریت آب کشور مراکز وکارخانجات پتروشیمی ومحصوالت دیگر شیمیایی مراکز مهم بازرگانی کشور سدها مراکز مدیریت بحران کشوردردستگاه های مختلف مراکز هسته ای کشور مراکز مخابرات و فناوری اطالعات کشور مراکز پست وتلگراف کشور سامانه های حمل ونقل کشور مراکز دولتی کشور اصول اساسی سامانه حفاظت زیرساخت ها .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 .10 .11 .12 .13 برنامه ریزی مبتنی بر مدیریت تهدیدات رعایت چارچوب وفرآیند مدیریت تهدیدات زیرساخت ها توزیع وتشریک اطالعات در سامانه(شبکه ای) حفاظت امنیت اطالعات(شبکه ای) فرماندهی وا<حد وتبعیت از سامانه ملی مدیریت سانحه رعایت اصول هماهنگی هماهنگی با سندهای جامع دیگر مرتبط با پدافند غیرعامل ومدیریت بحران ودفاع غیرنظامی افزایش آگاهی عمومی درزمینه زیرساخت ها واهمیت آ<نها اجرای برنامه های آموزش ومانورمکرر دراین زمینه درکشور هدایت تحقیق وتوسعه و فناوری دراین زمینه توسعه ،افزایش امنیت و نگهدا<ری سامانه های داده ای بهبود کیفیت مداوم در برنامه حفاظت زیرساخت ها تامین مداوم منابع مالی مطمئن وپایدار عملیاتی نمودن چارچوب وفرآیند مدیریت تهدیدات زیرساخت ها فیزیکی اندازه گیری اثربخشی اقدامات اجرای اقدامات حفاظتی اولویت بندی تشخیص ارزیابی ،سرمایه ها ریسک ،سامانه ها شامل شبکه ها و تنظیم اهداف ،عواقب ،آسیب پذیری کارکردهای امنیتی حیاتی تهدیدات سایبر انسانی بازخوردهای اجرایی مديريت فرآيندمديريت فرآيند بحران بحران مرحله قبل از بحران پيش بيني آمادگي مرحله حين بحران كاهش اثرت مخرب پاسخگويي مرحله پس از بحران امدادرساني بهبود توسعه و بازسازي پيش بینی بحران ‏ ال ف :پي ش بین ی از بحران :كلي ه اقدامات ي ك ه موج ب پي ش بین ی وقوع بحران ها و همچنين باعث جلوگيري از اثرات مخرب آن بر جامعه شود در اين بخش مورد بررسي قرار مي گيرد. ‏ احداث سدها و يا اقدامات انجام شده جهت جلوگيري از طغيان رودخانه ها مقاوم سازي ساختمان ها براي مقابله با زلزله و. ... ‏ مزاياي پيش بینی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ حفظ جان مردم و كاهش تعداد زخمي شدگان پيشگيري يا كاهش خسارت هاي مالي كاهش خسارت به ساختار اقتصادي به حداقل رساندن جابجايي هاي جمعيتي و فشارهاي اجتماعي به حداقل رساندن خسارت به زمين هاي كشاورزي حفظ و آماده نگه داشتن امكانات و موارد مورد نياز در زمان بحران حفظ امكانات زيربنايي از تخريب حفظ بهداشت فردي كاس تن از بار تعهدات و مس ئوليت هاي قانون ي دول ت و مس ئوالن دستگاههاي همگاني -جلب حمايت ها و پيامدهاي سياسي مثبت براي اقدامات دولت آمادگي آمادگي عبارت است ازكليه عمليات و اقداماتي است كه دولت ها ،جوامع و همچنين افراد را قادر به انجام عكس العمل سريع و كارا در مواقع بروز بحران مي نمايد .آمادگي شامل مجموعه اقداماتي است كه توانايي سازمان را در انجام مراحل مختلف مديريت افزايش مي دهد. اقدامات آماده سازي شامل: تهيه يك برنامه ضد بحران برآورد دقيق منابع آموزش پرسنل اولين گام در تنظيم برنامه آمادگي مديريت بحران ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ پيش بيني و تجزيه و تحليل حوادثي كه احتمال وقوع آنها وجود دارد ارزيابي نيازها تصورات و طرز تلقي جامعه برآورد منابع و امكانات موجود دست به كار شدن براي اجراي يك برنامه آموزشي همگاني رعايت ضوابط زير درمكان يابي داراي اهميت بوده و در زمان بحران مي تواند در كاهش صدمات و خسارات .اثربخش باشد ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ از اين رو رعايت ضوابط زير درمكان ياب ي داراي اهميت بوده و در زمان بحران مي تواند در كاهش صدمات و خسارات اثربخش باشد. فاصله مناسب با مراكز ثقل مجاور فاصله مراكز حياتي از شهر شكل ،حجم ،اندازه مراكز حياتي و توجه به حجيم نبودن امكان اجراي ماموريت وسعت الزم مكان به منظور پراكندگي همرنگ ي و هماهنگ ي ب ا محي ط ط بيعي (كوهس تاني ،كويري ،جنگلي، روستايي ،شهري ،ساحلي و …)  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ دور بودن از مراكز توليد محصوالت خطرزا ( مواد شيميايي ،انبارها ،زاغه هاي مهمات و…) امكان حفاظت فيزيكي باتوجه به شرايط ( سياسي ،امنيتي و…) قابليت پدافند هوايي از مراكز استفاده از عوارض طبيعي عمق سرزميني احتراز از نقاط شاخص ناوبري ( جاده اصلي ،اتوبان ،دكل فشار قوي ،خط آهن و)... فاصله مناسب از شهرهاي بزرگ عدم استقرار در داالن هاي هوايي نبود در مسير و بستر رودخانه ها و گسل ها مکانيابي نيروگاهها ازلحاظ مالحظات پدافند غیر عامل ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ فاصله مناسب از مرز و استفاده از عمق سرزمینی مناسب جهت تعیین مکان نیروگاه سازه نیروگا ه های برق – آبی از استحکامات مناسب برخوردار گردد تجهیزات الکتریکی نیروگاه در محدوده سرباز توسط چتر های محافظ از اثراتتخریبی بمب های گرافیتی محافظت گردد سازه زیر زمینی نیروگاه از سربار مناسب در برابر بمب های تخریبی طراحی گردد رعایت پراکندگی نیروگاه در سطح با در نظر گرفتن اولویت قسمتها (هرقسمت بااصول مربوط به خود ایمن گردد نیازی به وجوکل نیروگاه در سازه زیر زمینی نمی باشد). آب انتقالی از طریق تونل انتقال به توربین های نیروگاه از نفوذآب آلوده مضاف بهمواد خورنده دستگاه ها و تجهیزات از جمله توربین ها و ..محافظت گردد  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ پوشش گیاهی مناسب جهت استتار سازه زیر زمینی و همرنگی با محدودهزمین های همجوار جلوگیری از انتشار امواج الکتریکی جهت جلوگیری از محل دقیق اجزاءاصلی و قلب نیروگاه پیش بینی الزم جهت بازسازی سریع قسمت های از کار افتاده و یا فرسوده پیش بینی کنترل و مدیریت بر صادرات به کشور همسایه پیش بینی صادرات و واردات برق با کشور همسایه ،شناسایی و درگیریمنافع همسایگان خارجی و یا گروهکهای داخلی پیش بینی جایگزینی نیروگاه های دیگر در صورت از مدار خارج شدننیروگاه ایجاد انگیزه جهت حفاظت مردم و مقامات محلی با اشتغال و طرح هایمختلف با منافع جانبی نیروگاه از جمله کشاورزی ،دامپروری و ...احداث مراح ل قب ل از بحران بيشتري ن اهمي ت را در چرخ ه مديري ت بحران داشت ه و ب ه همين دليل بايد بيشترين هزينه ها در اين مرحله انجام شود كه 30درصد هزينه ها از %100هزين ه ه ا را در بر م ي گيرد .ه ر اندازه ك ه ب ه مراح ل قب ل از بحران اهمي ت بيشتري داده شود ،هزينه هاي مربوط به مرحله حين و پس از بحران كاهش خواهد يافت. نم<ودا<ر ش<م<ا<ره< -1ف<رآ<يند م<ديريت بحرا<ن< 30 25 مرا<حل< مديريت بحرا<ن< 20 پيشگ<يري آ<مادگي< 15هزي<ن<ه % خدمات ا<ضط<را<ري 10 بهبو<دي 5 بازسازي سازماندهي< 1 مرا<حل مدي<رب<ت ب<حرا<ن 0 كاهش اثرات مخرب ‏ كاه ش اثرات مخرب :كلي ه عمليات و اقدامات ي ك ه تح ت ي ك برنام ه منسجم و جامع جهت كاهش اثرات بحران در يك كشور و يا براي منطقه خاصي انجام مي گيرد را مي توان به عنوان كاهش اثرات بحران نام برد. ‏ تهي ه و كاربرد كدهاي س اختماني ب ه منظور كاه ش خس ارات و آس يب هاي ناشي از زلزله براي ساختمان ها امدادرساني امداد رساني :فعاليت هاي مربوط به امداد رساني معموالً كليه عمليات و اقداماتي كه قبل و بعد از وقوع بحران مي بايد صورت بگيريد را شامل مي شوند. عمليات و اقدامات ي ك ه در جهت حفاظت از جان مردم ،تأسيسات و دارايي هاي موجود صورت مي پذيرد. وظايف مدير بحران ،حين بحران ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اجراي برنامه هاي طراحي شده از قبل فعال نمودن سيستم هاي ضد بحران عمليات نجات و جستجو تمهيدات اضطراري براي غذا ،سرپناه و كمك هاي پزشكي و غيره بررسي ،ارزيابي و برآورد فاجعه اقدامات مربوط به تخليه جمعيت و مكان ها زمان ي ك ه بحران اتفاق افتاده براي اتخاذ تص ميم ص حيح ،ب ه داده ه ا ،اطالعات ،امكان پردازش و تحلي ل نياز داري م ام ا متاس فانه مناب ع اص لي هم ه اي ن موارد تنه ا قب ل از بروز بحران در اختيار ما مي باشد و اگر دو مرحله قبلي يعنـــي پيش بيني /آمادگی ،برنامه ريزي /آموزش را انجام نداده باشي م ،شاه د بروز بحران جديدي در دل بحران رخ داده، خواهيم بود كه مــــرتباً با تصميم هاي عجوالنه و نسجيده نه تنها بر وخامت اوضاع مي افزاييم بلكه بحران هاي جديدي مي آفرينيم كه حتي قابل شناسايي نيستند و فقط عوارض ناشي از آنها مرتباً در كنترل بحران اصلي خلل ايجاد مي كند. اطالعات مورد نياز از پهنه مناطق بحران زده ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ -1موقعيت منطقه -2بررسي ابعاد خسارات و محدوده خسارت ديده و ميزان خسارات وارده -3بررسي راههاي ارتباطي -4تعداد و وضعيت نيروهاي امدادي در منطقه -5تعداد تخت هاي بيمارستاني -6اقدامات بهداشتي الزم جهت پيشگيري از توسعه بيماريها -7ميزان كمكهاي مردمي ،پايگاههاي امدادي -8تعداد جمعيت ساكن در منطقه -9تهيه نقشه هاي مربوط به مناطق مسكوني -10بررسي راه هاي دسترسي، -11بررسي منابع موجود در منطقه از قبيل آب ،غذا ،پوشاك ،چادر ، -12تعيين محل اسكان موقت خسارت ديدگان و .... نمايي از يك سيستم اطالعات جغرافيايي اطالعات جرم ايستگاههاي پليس خدمات شهري منطقه بندي ساختمانها محدوده هاي شهري هيدرولوژي خيابانها عکسهاي هوايي و ماهواره اي جهان واقعي طراحي و نقشه كشي ()CAD کاربرد تصاوير ماهواره ای در جمع آوري اطالعات استراتژيک مدل سازي سه بعدي تهيه تصوير نقشه هاي مختلف

51,000 تومان