صفحه 1:

صفحه 2:
برای دیدن واقعیت باید از آن فاصله گرفت برتولد برشت

صفحه 3:
موضوع كنفرانس: امايش سرزمين نام دانشجو : سید مرتضی رضوی نژاد | es

صفحه 4:
آمای م ات ا تتا ‎eee ace)‏ سا ‎gOS‏ ۳ فعالیتهه زیر ساختها و وسابل ارتباطی در خدمت انسانها در فضای کشور با در نظر كرفتن الزامات طبيعى: انسانى و اقتصادى مى ياث در معناى ديكر آمليش يعنى تخصيص جمعيت و فعاليت به نواحى كوناكون ا ا ا رس سر ‎ee‏ ا ل

صفحه 5:
‎ct) se gee pon‏ ل ‏کلیسون منطقه برنامه‌ریزی را واجد شرایط زیر می‌داند: = ساتتر ای سا و سح وا به دم مريت ف دام باشد. ‎RU Sarees eas ‏در حل مشكلات اقتصادى و برنامةريزى داراى وحدت رويه بوده ودر‎ - ‏اجراى تصميمات و برنامهها تمركز داشته باشد.‎ ‏وسعت لن به حدی باشد که بتوان برنامه‌هایی برای سامان دادن رت‎ - ‏انسانها و فعالیت‌هاء و اجرای طرح‌هایی در مقیاس وسیع اقتصادی تدوین‎ Se

صفحه 6:
موضوغ آمایش- سرزمین-فر ایران-در سال ۵-۱۳۴۵ موسسة مطالعات و اجتماعى دانشكاه تهران با نوشتن مقاله اى تحت عنوان "تنظيم فضاى اقتصادى ‎PCE SIE‏ ل nn SE ne nce nts Sie ota eles yenecriel lB eee cee Ree Te) te ene rel ‏ات‎ nao به لحاظ مفهوم. آمايش سرزمين.ايجاد. تعادل بين سه عنصر انسانء فضا و فعاليت تعریف شده و مقوله آمایش. تلفیقی از سه علم اقتصاد. جفرافیا و جامعه شناسی اس ضرورت هایی بود که از دیرباز در نظام برنامه ریزی احساس می شد.

صفحه 7:
ایش به معنی آمیختن و آراسته کردن و منظور بهره وری منطقی و مطلوب از ا ا ا ل ل مى كنيم. تارايت ‎Sythe chee oy‏ | نان ند دس یس تابر دهای اس الك ار و ‎ee‏ ‏بسا ار

صفحه 8:
‎TO a Dae el taal‏ ا ل ل ‎Die Gb we ee ee‏ وجود ارتباطاتی عمودی در درون نظام برنامه‌ریزی که جایگاه هریک از سطوح برنامه ‎SB eR CS SENDS ONS ReaD)‏ رت مىنمايد ضرورى است ‏براساس تقسیم‌بندی چهار سطح برنامهریزی را می‌توان از هم تفکیک کرد: ‎Sin) ‏۲ کلان ‎ ‏۳ ‏۴ آمایش

صفحه 9:
بر ار را سر را ری رما دا لا رس رس ترس بر ار رس Brome eta * برنامه‌ریزی آموزشی شامل پیش‌بینی‌های کلان و کلی است که کل نظام آموزش و پرورش را در بر می‌گیرد و جزیی از برنامه‌ی توسعه است * توسعه در مقهوم. حرکت به سمت بهبودی و تغییر شرایط از وضع کنونی به شرایطی ال لل ل ار

صفحه 10:
و ار ار بعنوان جارجوب توسعه بلندمدت كشور و در واقع راهنماى برنامهريزى است» ۱ Se ee i ep ire iia ook ceed eee eye de 1c Ee aor Fa ‏ا‎ type eR er Qian een CNT) Fee ge yee omnes sn pice ts eee Eigen 1 ‏جهاگیری ابر برناله‌ها دا راستاط اهداف‎

صفحه 11:
سازماندهی مناسب فعالیت و انسان در پهنه سرزمین غایت اصلی تمام برنامریزیها در سطوح مختلف است. به عبارت دیکر فرایند برنامه‌ریزی صحیح و سلسله مراثبی از سطح آمایش ملی شرو ل ل ‎eee‏ 55 لكات ارو دكا دزف له سرلا الت شان إن و بلندمدت كمى شايانى م ىكند. بلكه روند. توسعه كشور را منطقى» ب سان ۰ | ‎Nee eC oe Ry Tera Sod‏ ۳ اهداف بلندمدت ملى بوده و برنامهريزيهاى محلى نيز از جارجوبهاى توسعه منطقهاى بيروى خواهند كرد.

صفحه 12:
بت اين در رويكردهاى مختلف توسعه نكاه برنامهريز به برنامهريزى خواهد بود. ‎ene (ais ea‏ ارکراان مدرد ‎۳ ‏دراد کاس ‎clay Jit el‏ زان ان سال فعاليت اقتصادى است. ‎COWEN VOUS Ce EL CON) aE ‏ا ا 0 ل ا‎ ‏در ری وا ‎dU‏ ‎Poesia tte eS Shee ence eco ‏و طبیعی مدنظر می‌باشد, ‎

صفحه 13:
۱ Cony ‎eis‏ لتر كط ع ررك رركا سن بتار نرت ی ‏تیم با آن که هیچ بخش از فرایسد توسعه تباید جدای از سایر بکش ها تحقق ‎oe‏ ۳[ اجتماعی و فرهنگی. پیش از هر چیز بر "توسعه انساني" ‎Ss mg be ea A cen WEE‏ تمامى فرايندهاى بيشين انسانى را مىبايست دكركون ساخته و توسعه بخشد. تست ربطه تسیا ‎el ee‏ تبازسای زست ,با ط ریس ‎ed ne ee oe esa‏ 0 ‎toma ENP)‏ ار ‎ier Sci bec acuy‏ لا ۱ ‎Sr SCY Pra he ca r Sar yc re ae eee fry‏ ۳ ‎lee ak (rae Nee ace oe)‏ ‎eee Ue ree‏ ۱ خلاقه انسانی. آزادی و ارزش ها و ‎Cy a eS eee ee Ce eS ae‏ ۱ ل ۱ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
اس ۱۳ * السان ها در محیط های طبیعی و اجتماعی مختلفی زندگی می‌کنند و آنچه فرهنگ آنان را مو سارت تحت تاثير بسر دو عايل سعیط طبیتو, نو استراتی. الست و سر توتة بررسى, ا ا ا ا ا سح تنها بر انسان تأثیر مي گذارند. بلکه همدیگر را نیز متأثر می‌سازند. ۴ محیط طبیعی انسان که مردم هر سرزمینی, زندگی خود را از آن گرفته و بر آن هویدا مىسازندء زيستبوم آنان را مىسازد. زيستبوم شامل اشياء. منابع. جغرافياى محيط و روش هایی است که فرد با آن ها زندگی می‌کند.و بقاء می‌یابد. اگر بخواهیم جایگاه زیست‌بوم. فرهنگ و سایر روابط و خصایص انسانی را مشخص سازیم به الگوی ذیل دست خواهيم يافت: (ترى يانديس) زيستبوم * قرهنك * جامعهيذيرى شخصيت

صفحه 15:
۱ | ey PCS RCE] ‏ل ا‎ peeenn FON P| Pron EMO ees SIC Ne tender Sele ms be terecer ge) I Ree el a ee Se eT ‏ا‎ * _ دانشگاه رابطه خاصی‌با جامعه دارد . ونقش حساسی در باز نملیی و شکل دهی‌به فرهنگ و نیز لثر گذاری بر جامعه ابفامی کند . در ولقع دانشگاه رسالت چند جانبه مطالعه جامعه ببه چللش کشیدن عقلید مرسوم .تولید اندیشه‌نو وتکثیر انديشه ها و ارزش های اجتماعی در بین دانشجویان وبطور کلی جامعه دارد. 1 ‏ا‎ Cory ‏آن مراجعه مى كند‎

صفحه 16:
eee Rade eo Me Seeley ee cnt ee emery eS ‏ما ار ی ی را ی ار‎ I sy lees, ‏پر ان ار رد زر رت‎ ‏رت‎ ee ely alee ene oer) Pye Diese ell Sy oe a) eG bs ‏دانشگاه در‎ ‏ا ا ا لا‎ لك إل شا ‎ee‏ ‎Otel ne LOL en ee RUE UN Se‏ 2353 اصلی سه جزء اسانلی پیشرفت و بالتگی ملت ها هستند ءکشف های بو : دانش سس رحس 52 Mar ‏ل ا‎ esr نقش ویژه وحتی مقدسی در فرهنگ امریکایی ودیگر جوامع موفق تاريخ دارد وهمیشه به دانشگاه اعتماد دارد.

صفحه 17:
تاثیر تاریخی دانشگاه بر فرهنگ ملی اولین دانشگاه ها در اروپا در قللب دانشگاه های پادوا وبولونیا برای پرورش روحانیون بوجود آمدند. اين باور وجود داشت كه اگر زا و ا ا 00 را ‎Gees Ce‏ عامل مريت هين تا ا را رت ‎ores ere rope ee ec nceen‏ 00 اخت و روحانیون از طریق آموزش مبانی و تعلیمات یکسان به نظام 2 شهروندان »أجامعه أى يكا دست فى ساختند. باچرخش توجه دانشگاه از دین به مخاطبان دین .توجهی به ایجاد مقرراتی برای ا ا ‎Pe pea icite- Ry‏ ‎hn) SP] Peasy Jib‏ را ‎rey‏ ررض ‎PI) Aba tbe‏ لقشى هدايتكر اتخاذ|كرد.

صفحه 18:
ترا رما ۱- توسعه كالج هاى علوم انسانى از قبيل هاروارد و ويليام و مارى براى نخبكان: مشخصه اين مرحله «میراث مسیحیت» و« آموزین اخلاق» بود: ۲- ایجاد دانشگاه های علم محور بجای دین محور پس از جنگ داخلی امریکا :در این مرحله کالج ‎io anyway Seo ce)‏ ۱[ ele) ee ee eo) tes ea rns ae ‏ی‎ RTI Fa ELINA Rey Ree CES er ee ean eae CEG Ev egw ‏بافزایش تداخل سیاسی /درخواست پاسخگویی ,و احیای ا‎ ‏درسی‎

صفحه 19:
بتابراین دانشگاه با رشد و تحول خویش دسترسی بیشتر و بهتری به گروههای ار ار را ارت و ل ل ا شر پر این تسر قبل ل ند د ارزر سا رخا سرد برس راستم ند و در رد مشترى و يا حداقل مشابهى براى فهم شييروندان را تصمين ‎cs‏ ‎cae regen) ee‏ ال رال رل را ‎1۱ ‏ا دورش‎ Pee ‎OEE ‏چا‎ ‏خدمانی برای خامعه فزاهم کند. ‏دانشگاه در هر یک از این سه عملکرد یک بازنمایی عمومی از فرهنگ ارئه می دهد و در تاثیر گذاری بر فرهنگ نیز عمل می کند

صفحه 20:
آموزش دانشجویان ‎PaO‏ ی ‎eRe eS ie PS) Seong‏ ۱ ‎steiner‏ ‏بعنوان مثال در سالهای اخیر شاهد ظاهر شدن گروهای مطالعت زیست محیطی, مطالعات قومی ومهندسى شبكه و ... بوده ايم كه در هيج كدام از نسل هاى كذشته وجود نداشته است .بنابراين اينكه جه جيزى به دانشجويان آموخته مى شود و جكونه .بر حسب مقتضيات و اولويت هاى زمانه تغيير ‎pes‏ ‏مسائل مرتبط با هر دورهتاریخی را می توان با تخیر واحد هاء صعود و سقوط گروههای دانشجوبی برنامه های دکتری و چرخش در دیده گاههای فکری حاصل از آموزش دانشگاهی ,درک کر ‎ ‏دانشجویانی که یک رشته را در زمانهای مختلف مطالعه می کنند به احتفال زیاد آموزشهای متفاوتی خواهند یافت.

صفحه 21:
‎ad‏ ا ات ‏نلبع متفاوتی موضوع تحقیق را مشخص می کند که برخی شخصی لند. برخی ما ررض توت ایلیا افسلی مد رگی سدان با سا ‎eee ay a Re ees ae Ne snes‏ ا ا حوزه توجه می کنند مثل تحقیقات ایدزءهم در بعد پزشکی لن و هم در ابعاد رفتاربش گواهی است بر خواست جامعه برای حضور فعال محققین به حضور ‎Re See anes TO od‏ ‎

صفحه 22:
۱ (2 oe Dace ۱ rar nee its mec eearnl er TON he eced سلامت. بهبودی, آسایش ‏ « رشد و رونق اقتصادى اد 5301 ۱ Once) جدید 1

صفحه 23:
تاثیر تحقیقات بر فرهنک مر نورى شيشة أى به فواضل دور مسقل كردا سى شال بعد فيبرهاى نورى در سرنا سر جهان كشيده سَدند كة نتيجة أن انقلابى در جامعة وفرهنك يديد آمد . ارتباطات ماك را تاد ار ار و رابسم ما ب ملظت را سر شد.

صفحه 24:
ارائه خدمات عمومى ee FO Ey eee) Eames Poe ten CC reo aT CMEC ar bea} ‏است و تائير مستقيم بر جامعه دارد. علاوه بر تائير آموزش و تحقيق «دانشكاه از‎ pee Se Bee By ey LO es ‏را‎ pipe ad al FI eC A OS cele) oe OS a Sy od Oe el eek Nr eee nO ae aCe IS ‏ا‎ ‏سرد سل در اس رب‎

صفحه 25:
Rye ‏ل‎ y yal استفان كاقي

برای ديدن واقعيت بايد از آن فاصله گرفت برتولد برشت موضوع کنفرانس :آمایش سرزمین نام دانشجو :سید مرتضی رضوی نژاد شماره دانشجویی870027869 : آمای یعن ی آراینده و آمای ش اس م مص در آمای ،ب ه معن ی هن ر ی ا ف ن جای دادن ب ا نظ م و ترتی ب و آراس ته كردن و همراه ب ا آینده نگری انس انها، فعالیتها ،زیر ساختها و وسایل ارتباطی در خدمت انسانها در فضای کشور با در نظ ر گرفت ن الزامات طبیع ی ،انس انی و اقتص ادی م ی باشد. در معنای دیگر آمایش یعنی تخصیص جمعیت و فعالیت به نواحی گوناگون س رزمین ک ه ب ه عنوان هدف اص لی س ازمان مدیری ت و برنام ه ریزی کشور عنوان شده است. سزمین یا منطقه برنامه ریزی ميداند: كليسون منطقه برنامه‌ريزي را واجد شرايط زير ‌ ساختار اقتصادي ـ اجتماعي و فضايي همگن يا به هم پيوسته‌اي داشتهباشد. دست كم واجد يك مركز رشد باشد. در ح ل مشكالت اقتص ادي و برنامه‌ريزي داراي وحدت رويه بوده و دراجراي تصميمات و برنامه‌ها تمركز داشته باشد. وس عت آ ن ب ه حدي باش د كه بتوان برنامه‌هايي براي س امان دادن توزيعفعاليتها ،و اجراي طرح‌هايي در مقياس وسيع اقتصادي تدوين ‌ انسانها و و اجرا كرد.  ‏ ‏ ‏ موضوع آمایش سرزمین در ایران در سال 1345در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با نوشتن مقاله ای تحت عنوان "تنظیم فضای اقتصادی کشور" پایه ریزی شد و در سال 1353مرکز آمایش سرزمین تاسیس گردید. آمایش سرزمین از نوع برنامه ریزی بلند مدت و راهبردی است آمايش سرزمين به عنوان باالدست ترين سند توسعه کشور از جايگاه خاصي در نظام برنامه ريزي کشور برخوردار است به لحاظ مفهوم آمايش سرزمين ايجاد تعادل بين سه عنصر انسان ،فضا و فعاليت تعريف شده و مقوله آمايش ،تلفيقي از سه علم اقتصاد ،جغرافيا و جامعه شناسي است ،ضمن آنکه ظهور رويکرد آمايش سرزمين در نظام برنامه ريزي کشور ماحصل ضرورت هايي بود که از ديرباز در نظام برنامه ريزي احساس مي شد.  ‏ ‏ آمايش به معني آميختن و آراسته كردن و منظور بهره وري منطقي و مطلوب از امكانات بالقوه هر سرزمين و نظم دادن به فضا و سرزميني است كه در آن زندگي مي كنيم. مشكالت زيست محيطي پيرامون ما نشان مي دهد كه در مديريت و برنامه ريزي بايد به نقش مكان و محيط جغرافيايي توجه بيشتري داشت و بي توجهي به بعد مكاني تصميم گيريها سبب افزايش نابرابريهاي اجتماعي و اقتصادي و بر هم خوردن تعادل هاي منطقه اي مي شود. آمايش سرزمين در حال حاضر شامل سازماندهي اقتصادي ،اجتماعي فرهنگي و محيط‌زيستي ،به منظور تحقق آينده‌اي مطلوب پيشنهاد مي‌شود عالوه بر روابط افقي كه در ارتباط ميان نظام برنامه‌ريزي و نظام اجرايي كشور در قالب سطوح مختلف برنامه (اعم از بلندمدت /ميان مدت /كوتاه مدت) وجود دارد، وجود ارتباطاتي عمودي در درون نظام برنامه‌ريزي كه جايگاه هريك از سطوح برنامه را تبيين نموده و چگونگي تاثيرگذاري و تاثيرپذيري اين سطوح را از يكديگر تشريح مي‌نمايد ضروري است برنامهريزي را مي‌توان از هم تفكيك كرد: ‌ براساس تقسيم‌بندي چهار سطح 1ـ خرد 2ـ كالن 3ـ توسعه 4ـ آمايش  توسعه :از قوه به فعل در آمدن استعدادها ،توانايي‌ها و جرياني چندبُعدي است . سياسي ،اجتماعي ،فرهنگي و اقتصادي كه براي به فعل در آوردن استعدادها نياز به برنامه‌ريزي است . ‏ برنامه‌ريزي آموزشي شامل پيش‌بيني‌هاي كالن و كلي است كه كل نظام آموزش و پرورش را در بر مي‌گيرد و جزيي از برنامه‌ي توسعه است ‏ توسعه در مفهوم ،حركت به سمت بهبودي و تغيير شرايط از وضع كنوني به شرايطي مطلوبتر ،در حقيقت ،جنبه هدفمند آرماني‌تري را به نمايش مي‌گذارد  ‏ برنامهريزيهاي سطوح مختلف حاكي از جايگاه باالي آمايش ‌ اهداف تعيين‌شده در بعنوان چارچوب توسعه بلندمدت كشور و در واقع راهنماي تدوين ساير سطوح برنامه‌ريزي است. بهره‌وري از منابع و ظرفيت‌هاي اقتصادي و اجتماعي و محيطي سرزمين هدف اصلي آمايش سرزمين است كه ساير اهداف سطوح توسعه ،كالن و خرد را نيز در برمي‌گيرد در واقع رسيدن به هدف آمايش در يك افق بلندمدت 20ساله مستلزم رسيدن به اهداف برنامه‌هاي 5ساله ،ساالنه ،بخشي و منطقه‌اي است و ضروري است جهت‌گيري اين برنامه‌ها در راستاي اهداف آمايش صورت گيرد.  سازماندهي مناسب فعاليت و انسان در پهنه سرزمين غايت اصلي تمام برنامه‌ريزيها در سطوح مختلف است. ‏ به عبارت ديگر فرايند برنامه‌ريزي صحيح و سلسله مراتبي از سطح آمايش ملي شروع برنامهريزي كالن اقتصادي به سطح ‌ توسعهاي و ‌ و با تدوين برنامه‌هاي ميان مدت ميشود .اتكا به اين سلسله مراتب نه تنها به اجرايي شدن برنامه‌ريزي خرد منتهي ‌ مطالعات كالن و بلندمدت كمك شاياني مي‌كند بلكه روند توسعه كشور را منطقي، هماهنگ و پويا مي‌سازد ‏ عناصر توسعه يك كشور همانند اجزاء يك سيستم يا اندامهاي يك بدن داراي عملكردي تخصصي بوده و چارچوبهاي توسعه مناطق و اهداف بلندمدت آنها متأثر از منطقهاي ‌ اهداف بلندمدت ملي بوده و برنامه‌ريزيهاي محلي نيز از چارچوبهاي توسعه پيروي خواهند كرد.  ‏ ‏ ‏ ‏ بنابراين در رويكردهاي مختل ف توس عه نگاه برنامه‌ريز ب ه برنامه‌ريزي متفاوت خواهد بود. ميمسازي كارگزاران منفرد ‌ ـ در نگاه خرد نگاه برنامه‌ريز فراين د تص اقتصادي است. ـ درنگاه كالن ماحصل تعامل تصميمات كارگزاران اقتصادي در سطح كل فعاليت اقتصادي است. ـ در نگاه توس عه تعريف اثربخ ش شاخص هاي توس عه‌يافتگي و رس يدن ب ه ميباشد. آن در فرايند پايدار مدنظر ‌ در نگاه آمايش مهندسي ترتيبات بهره‌وري بهينه از ظرفيتهاي اجتماعيميباشد. و طبيعي مدنظر ‌ سرزمين ‌ توسعه‌ انساني‌ و آمايش‌ ‏ ‏ ‏ ‏ برنامه آمايش‌ س رزمين‌ ،م ا ب ا س ه‌ پروس ه‌ از رابطه‌ انس ان‌ ،فض ا و فعاليت‌ روبرو ‌ در هس تيم‌ .ب ا آن‌ كه‌ هيچ‌ بخش‌ از فراين د توس عه‌ نبايد جداي‌ از س اير بخ ش ه ا تحقق‌ عه اجتماعي‌ و فرهنگي‌ ،بيش‌ از ه ر چيز بر "توس عه‌ انس اني‌" ياب د ،ولي‌ در بخش‌ توس ‌ چنان توسعه‌اي‌ قرار مي‌گيردکه در آن‌ ‌ انسان است‌ كه‌ محور ‌ كه تأكيد شده‌ است‌ .چرا ‌ دگرگون ساخته‌ و توسعه‌ بخشد. ‌ تمامي‌فرايندهاي‌ پيشين‌ انساني‌ را مي‌بايست‌ كه به‌مرتفع‌ ساختن‌ نيازهاي‌ زيستي‌ با حفظ زيست‌ نخست‌ رابطه‌ انسان‌ با طبيعت‌ ‌ ميراثهاي‌ طبيعي‌ به‌ جا مانده‌ براي‌ ما منتهي‌شود. ‌ بوم‌ ،محيط زيست‌ و كه مشخص اً به‌ فرهنگ‌ و مس ايل‌ اجتماعي‌ و نهاده ا و رابطه انس ان‌ ب ا انس ان‌ ‌ ‌ دوم‌ حقوق اجتماع ي ‌ نيازهاي اجتماعي‌ و فرهنگي‌ و ‌ يك طرف‌ و هاي اجتماعي‌ از ‌ س ازمان ‌ (حقوق خصوصي‌ و عمومي‌) مربوط مي‌شود. ‌ كه به‌ توانايي‌هاي‌ خالقه‌ انس اني‌ ،آزادي‌ و ارزش ه ا و ان ب ا خود‌ ، س وم رابطه‌ انس ‌ يك س وي‌و نيازه ا و حقوق‌ فردي‌ انس اني‌ از ديگ ر س وي‌ مربوط هنجارهاي‌ معنوي‌ از ‌ كه در نهايت‌ به‌ خودآگاهي‌ منتهي‌ مي‌گردد. شده‌ ‌ زيست‌بوم‌ و روابط انساني‌ ‏ ‏ ‏ آنان فرهنگ ‌ ‌ آنچه انسان ها در محيط هاي‌ طبيعي‌ و اجتماعي‌ مختلفي‌ زندگي‌ مي‌كنند و ‌ را مي‌سازد ،تحت‌ تأثير هر دو عامل‌ محيط طبيعي‌ و اجتماعي‌ است‌ و هر گونه‌ بررسي‌ نه طبيعي و اجتماعي‌‌ ، ‌ هاي ريشه‌اي‌ در فرهنگ‌ مستلزم‌ در نظر گرفتن‌آن هاست‌ .محيط ‌ تنها بر انسان‌ تأثير مي‌گذارند ،بلكه‌ همديگر را نيز متأثر مي‌سازند. محيط طبيعي‌ انسان‌ كه‌ مردم‌ هر سرزميني‌ ،زندگي‌ خود را از آن‌ گرفته‌ و بر آن‌ هويدا جغرافياي محيط و ‌ مي‌سازند ،زيست‌بوم‌ آنان‌ را مي‌سازد .زيست‌بوم‌ شامل‌ اشياء ،منابع‌، كه فرد با آن ها زندگي‌ مي‌كند و بقاء مي‌يابد .اگر بخواهيم‌ جايگاه‌ روش هايي‌ است‌ ‌ زيست‌بوم‌ ،فرهنگ‌ و ساير روابط و خصايص‌ انساني‌ را مشخص‌ سازيم‌ به‌ الگوي‌ ذيل‌ دست‌ خواهيم‌ يافت‌( :تري‌ يانديس) رفتار شخصيت‌ فرهنگ ‌ جامعه‌پذيري زيست‌بوم‌ بررسی تحوالت دانشگاه به عنوان نمونه ای از آمایش سرزمین ‏ از زمان تاس یس دانشگاه های قرون وس طایی در شهرهای بولونی ا وپادوا ت ا ایجاد دانشگاه های تحقیقاتی امریکا ،نهادهای آموزش عالی تصویر زندهای از فرهنگ را ارائه داده است .و مهم تر از این ،ابزار خوبی در شکل دهی به جامعه و فرهنگ بوده است . ‏ دانشگاه رابطه خاصی با جامعه دارد .ونقش حساسی در باز نمایی و شکل دهی به فرهنگ و نیز اثر گذاری بر جامعه ایفا می کند .در واقع دانشگاه رسالت چند جانبه مطالعه جامعه ،به چالش کشیدن عقاید مرسوم ،تولید اندیشه نو وتکثیر اندیشه ها و ارزش های اجتماعی در بین دانشجویان وبطور کلی جامعه دارد. ‏ دانشگاه همیش ه نهادی بوده است که جامعه برای تحلیل و یافتن پاسخ مسائل مهم روز به آن مراجعه می کند  .در قرون وسطی و در پاسخ به نیازبه آموزش کادری مجرب جهت خدمت در کلیسا ،دانشگاه ایجاد شد .کلیسا در آن زمان بیش از هر زمان دیگر منبع دانش ،اخالق وحکمت بود و فضای فر هنگی آن زما ن بگونه ای بود که مردم سواالت ومسائل خود را با روحانیون مطرح می کردند اعتماد شهروندان به روحانیون و دانشگاه در اوضاع نا بسامانی ونارضایتی اجتماعی بیشتر شد ودر این میان دانشگاه به تثبیت و گسترش وجهه علمی وفکری خود پرداخت . ‏ درک بوک رئیس سابق دانشگاه هاروارد می گوید : « دانشگاه و اساتید ومحققان آن نقش حساسی درآینده آمریکاه دارند چرا که منبع اصلی سه جزء اساسی پیشرفت و بالندگی ملت ها هستند :کشف های نو ،دانش تخصصی و مردمی فرهیخته». ‏ از انجائیکه دانشگاه می تواند به سواالتی که در برابر یک ملت قرار دارد پاسخ دهد نقش ویژه وحتی مقدسی در فرهنگ امریکایی ودیگر جوامع موفق تاریخ دارد وهمیشه به دانشگاه اعتماد دارد. ‏ تاثیر تاریخی دانشگاه بر فرهنگ ملی ‏ ‏ اولین دانشگاه ها در اروپا در قالب دانشگاه های پادوا وبولونیا برای پرورش روحانیون بوجود آمدند .ای ن باور وجود داش ت ک ه اگ ر ب ه دانشجویان (روحانیون )بص ورت دس ت جمعی تصویر واحدی از نظریات و عمل مذهبی آموزش داده شود،کلیسا و تعلیماتش از عقای د و س نت اولی ه جدا نخواه د بود .بارواج ای ن عقیده ک ه آموزش مشترک عام ل مهمی در تقویت بنیه کلیسا است ،روحانیت وبدنبال آن دانشگاه به این پیامد منطقی رس یدند ک ه بای د ب ه دیگ ر ارکان آ ن و اعضای جامع ه توج ه کرد .پادوا روحان ی م ی س اخت و روحانیون از طری ق آموزش مبان ی و تعلیمات یکس ان ب ه نظام گس ترده شهروندان ،جامعه ای یک دست می ساختند. باچرخ ش توج ه دانشگاه از دی ن ب ه مخاطبان دی ن ،توجه ی ب ه ایجاد مقررات ی برای رواب ط متقاب ل اجتماع ی وشهروندی بوجود آم د بدی ن معن ا ک ه دانشگاه در بررس ی اعمال وآداب جامعه ،ایجاد فهمی مشترک واستقرار مجموعه قواعد معیار برای آینده، نقشی هدایتگر اتخاذ کرد.  تحول اکادمیک در دانشگاه های تحقیقاتی امریکا ‏ - 1توسعه کالج های علوم انسانی از قبیل هاروارد و ویلیام و ماری برای نخبگان :مشخصه این مرحله «میراث مسیحیت» و« آموزش اخالق» بود. ‏ -2ایجاد دانشگاه های علم محور بجای دین محور پس از جنگ داخلی امریکا :در این مرحله کالج زنان ،کاتولیک ها وسیاهپوستان ایجاد شد. ‏ -3گسترش بیشتر دانشگاه وامکان دسترسی به انها (حرکت از مفهوم آموزش بعنوان امتیازی برای گروه های ویژه محدود تاحقی برای اکثریت گسترده). ‏ -4دوران گذاری که در حال حاضر وجود دارد ومشخصه های ان عبارتند از :افزایش دقت نظر عمومی ،افزایش تداخل سیاسی ،درخواست پاسخگویی ،و احیای مباحث همیشه موجود درباره ماهیت برنامه درسی  بنابراین دانشگاه با رشد و تحول خویش دسترسی بیشتر و بهتری به گروههای متفاوت یافته است طی هزاره گذشته گرچه مسیری طوالنی را طی کرده استاما هنوز در این مسیر عمل می کند که ارزش ها و عقاید مشترک فرهنگ را منعکس کند و آموزش دهد و مبنای مشترک و یا حداقل مشابهی برای فهم شهروندان را تضمین کند. طبق آیین نامه دانشگاه کالیفرنیا نهاد اموزش عالی سه وظیفه دارد: -1دانشجویان را آموزش دهد. -2دانش جدید خلق کند. -3خدماتی برای جامعه فراهم کند. ‏ دانشگاه در هر یک از این سه عملکرد یک بازنمایی عمومی از فرهنگ ارائه می دهد و در تاثیر گذاری بر فرهنگ نیز عمل می کند ‏ ‏ ‏ ‏ آموزش دانشجویان ‏ .دانشگاه از طریق سخنرانی ،مشاوره،بحث وانجام کار تجربی آزمایشگاهی و میدانی ،اطالعاتی را که جامعه نیاز دارد فراهم می آورد نیازهای گروههای دانشگاهی و موارد اموزش عمومی تحت تاثیر فرهنگ هستند. ‏ بعنوان مثال در سالهای اخیر شاهد ظاهر شدن گروهای مطالعت زیست محیطی ،مطالعات قومی ومهندسی شبکه و ...بوده ایم که در هیچ کدام از نسل های گذشته وجود نداشته است .بنابراین اینکه چه چیزی به دانشجویان آموخته می شود و چگونه ،بر حسب مقتضیات و اولویت های زمانه تغییر می کنند . ‏ مسائل مرتبط با هر دوره تاریخی را می توان با تغییر واحد ها ،صعود و سقوط گروههای دانشجویی برنامه های دکتری و چرخش در دیده گاههای فکری حاصل از آموزش دانشگاهی ،درک کرد. ‏ دانشجویانی که یک رشته را در زمانهای مختلف مطالعه می کنند به احتمال زیاد آموزشهای متفاوتی خواهند یافت. تحقیق وایجاد دانش جدید منابع متفاوتی موضوع تحقیق را مشخص می کند که برخی شخصی اند ،برخی اجتماعی و برخی فرصت طلبانه یا اقتصادی هستند وقتی مسئله ای یا حادثه ای رخ می دهد که توجه جامعه را به خود جلب می کند محققین نیز به این حوزه توجه می کنند مثل تحقیقات ایدز،هم در بعد پزشکی آن و هم در ابعاد رفتاریش گواهی است بر خواست جامعه برای حضور فعال محققین به حضور فعال برای حل مسائل مبرم و حیاتی. تاثیر تحقیقات علمی بر اقتصاد ملت به گفته رئیس سابق شورای مشاوران کاخ سفید نیمی از رشد اقتصادی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم بر اثر پیشرفت های علمی و نوآوری فن آورانه است. سالمت ،بهبودی ،آسایش ایجاد کار برای دانش آموختگان جدید رشد و رونق اقتصادی توسعه صنعت سرمایه گذاری در تحقیق تاثیر تحقیقات بر فرهنگ ‏ در سال1966در مقاله ای چنین عنوان شد که شاید بتوان نور را از طریق فیبر های نوری شیشه ای به فواصل دور منتقل کرد سی سال بعد فیبرهای نوری در سرتا سر جهان کشیده شدند که نتیجه آن انقالبی در جامعه وفرهنگ پدید آمد .ارتباطات ملی وجهانی ما ،اتکای ما به فن آوری ،و رابطه ما با اطالعات برای همیشه متحول شد. ارائه خدمات عمومی ‏ دانشگاه عملکردی در جه ت خدمات عموم ی دارد ک ه تح ت تاثی ر نیازهای فرهن گ اس ت و تاثی ر مس تقیم بر جامع ه دارد .عالوه بر تاثی ر آموزش و تحقی ق ،دانشگاه از طری ق کن ش مس تقیم بر جامع ه و فرهن گ اث ر م ی گذارد .اس اتید،کارمندان و دانشجویان دانشگاه برای طی ف وس یعی اطالعات وخدمات ارائ ه م ی دهند .مث ل ارائ ه مشاوره های حقوقی و تجاری،معالجه پزشکی و ...یا ارائه نمایشگاههای هنری (نمایش وموس یقی) .عالوه بر ای ن در انتقال اطالعات ب ه عموم وتقوی ت فه م جامع ه از مس ائل مورد مطالعه و تدریس تالش زیادی می کند. طوالني‌ترين سفر با نخستين گام آغاز مي‌شود. استفان كاوي با تشکر فراوان

62,000 تومان