آمایش سرزمین
اسلاید 1: برای ديدن واقعيت بايد از آن فاصله گرفت برتولد برشت
اسلاید 2: موضوع کنفرانس: آمایش سرزمیننام دانشجو : سید مرتضی رضوی نژاد شماره دانشجویی: 870027869
اسلاید 3: آمای یعنی آراینده و آمایش اسم مصدر آمای، به معنی هنر یا فن جای دادن با نظم و ترتیب و آراسته كردن و همراه با آینده نگری انسانها، فعالیتها، زیر ساختها و وسایل ارتباطی در خدمت انسانها در فضای کشور با در نظر گرفتن الزامات طبیعی، انسانی و اقتصادی می باشد. در معنای دیگر آمایش یعنی تخصیص جمعیت و فعالیت به نواحی گوناگون سرزمین که به عنوان هدف اصلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عنوان شده است.
اسلاید 4: سزمین یا منطقه برنامه ریزیكليسون منطقه برنامهريزي را واجد شرايط زير ميداند:- ساختار اقتصادي ـ اجتماعي و فضايي همگن يا به هم پيوستهاي داشته باشد.- دست كم واجد يك مركز رشد باشد.- در حل مشكلات اقتصادي و برنامهريزي داراي وحدت رويه بوده و در اجراي تصميمات و برنامهها تمركز داشته باشد.- وسعت آن به حدي باشد كه بتوان برنامههايي براي سامان دادن توزيع انسانها و فعاليتها، و اجراي طرحهايي در مقياس وسيع اقتصادي تدوين و اجرا كرد.
اسلاید 5: موضوع آمایش سرزمین در ایران در سال 1345 در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با نوشتن مقاله ای تحت عنوان تنظیم فضای اقتصادی کشور پایه ریزی شد و در سال 1353 مرکز آمایش سرزمین تاسیس گردید.آمایش سرزمین از نوع برنامه ریزی بلند مدت و راهبردی استآمايش سرزمين به عنوان بالادست ترين سند توسعه کشور از جايگاه خاصي در نظام برنامه ريزي کشور برخوردار است به لحاظ مفهوم آمايش سرزمين ايجاد تعادل بين سه عنصر انسان، فضا و فعاليت تعريف شده و مقوله آمايش، تلفيقي از سه علم اقتصاد، جغرافيا و جامعه شناسي است، ضمن آنکه ظهور رويکرد آمايش سرزمين در نظام برنامه ريزي کشور ماحصل ضرورت هايي بود که از ديرباز در نظام برنامه ريزي احساس مي شد.
اسلاید 6: آمايش به معني آميختن و آراسته كردن و منظور بهره وري منطقي و مطلوب از امكانات بالقوه هر سرزمين و نظم دادن به فضا و سرزميني است كه در آن زندگي مي كنيم. مشكلات زيست محيطي پيرامون ما نشان مي دهد كه در مديريت و برنامه ريزي بايد به نقش مكان و محيط جغرافيايي توجه بيشتري داشت و بي توجهي به بعد مكاني تصميم گيريها سبب افزايش نابرابريهاي اجتماعي و اقتصادي و بر هم خوردن تعادل هاي منطقه اي مي شود.آمايش سرزمين در حال حاضر شامل سازماندهي اقتصادي، اجتماعي فرهنگي و محيطزيستي، به منظور تحقق آيندهاي مطلوب پيشنهاد ميشود
اسلاید 7: علاوه بر روابط افقي كه در ارتباط ميان نظام برنامهريزي و نظام اجرايي كشور در قالب سطوح مختلف برنامه (اعم از بلندمدت / ميان مدت / كوتاه مدت) وجود دارد، وجود ارتباطاتي عمودي در درون نظام برنامهريزي كه جايگاه هريك از سطوح برنامه را تبيين نموده و چگونگي تاثيرگذاري و تاثيرپذيري اين سطوح را از يكديگر تشريح مينمايد ضروري است براساس تقسيمبندي چهار سطح برنامهريزي را ميتوان از هم تفكيك كرد: 1 ـ خرد2ـ كلان3ـ توسعه4ـ آمايش
اسلاید 8: توسعه : از قوه به فعل در آمدن استعدادها ، تواناييها و جرياني چندبُعدي است . سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي كه براي به فعل در آوردن استعدادها نياز به برنامهريزي است .برنامهريزي آموزشي شامل پيشبينيهاي كلان و كلي است كه كل نظام آموزش و پرورش را در بر ميگيرد و جزيي از برنامهي توسعه استتوسعه در مفهوم، حركت به سمت بهبودي و تغيير شرايط از وضع كنوني به شرايطي مطلوبتر، در حقيقت، جنبه هدفمند آرمانيتري را به نمايش ميگذارد
اسلاید 9: اهداف تعيينشده در برنامهريزيهاي سطوح مختلف حاكي از جايگاه بالاي آمايش بعنوان چارچوب توسعه بلندمدت كشور و در واقع راهنماي تدوين ساير سطوح برنامهريزي است. بهرهوري از منابع و ظرفيتهاي اقتصادي و اجتماعي و محيطي سرزمين هدف اصلي آمايش سرزمين است كه ساير اهداف سطوح توسعه، كلان و خرد را نيز در برميگيرد در واقع رسيدن به هدف آمايش در يك افق بلندمدت 20 ساله مستلزم رسيدن به اهداف برنامههاي 5 ساله، سالانه، بخشي و منطقهاي است و ضروري است جهتگيري اين برنامهها در راستاي اهداف آمايش صورت گيرد.
اسلاید 10: سازماندهي مناسب فعاليت و انسان در پهنه سرزمين غايت اصلي تمام برنامهريزيها در سطوح مختلف است. به عبارت ديگر فرايند برنامهريزي صحيح و سلسله مراتبي از سطح آمايش ملي شروع و با تدوين برنامههاي ميان مدت توسعهاي و برنامهريزي كلان اقتصادي به سطح برنامهريزي خرد منتهي ميشود. اتكا به اين سلسله مراتب نه تنها به اجرايي شدن مطالعات كلان و بلندمدت كمك شاياني ميكند بلكه روند توسعه كشور را منطقي، هماهنگ و پويا ميسازد عناصر توسعه يك كشور همانند اجزاء يك سيستم يا اندامهاي يك بدن داراي عملكردي تخصصي بوده و چارچوبهاي توسعه مناطق و اهداف بلندمدت آنها متأثر از اهداف بلندمدت ملي بوده و برنامهريزيهاي محلي نيز از چارچوبهاي توسعه منطقهاي پيروي خواهند كرد.
اسلاید 11: بنابراين در رويكردهاي مختلف توسعه نگاه برنامهريز به برنامهريزي متفاوت خواهد بود.ـ در نگاه خرد نگاه برنامهريز فرايند تصميمسازي كارگزاران منفرد اقتصادي است.ـ درنگاه كلان ماحصل تعامل تصميمات كارگزاران اقتصادي در سطح كل فعاليت اقتصادي است.ـ در نگاه توسعه تعريف اثربخش شاخصهاي توسعهيافتگي و رسيدن به آن در فرايند پايدار مدنظر ميباشد.-در نگاه آمايش مهندسي ترتيبات بهرهوري بهينه از ظرفيتهاي اجتماعي و طبيعي مدنظر ميباشد.
اسلاید 12: توسعه انساني و آمايش سرزمين در برنامه آمايش سرزمين، ما با سه پروسه از رابطه انسان، فضا و فعاليت روبرو هستيم. با آن كه هيچ بخش از فرايند توسعه نبايد جداي از ساير بخش ها تحقق يابد، ولي در بخش توسعه اجتماعي و فرهنگي، بيش از هر چيز بر توسعه انساني تأكيد شده است. چرا كه انسان است كه محور چنان توسعهاي قرار ميگيردکه در آن تمامي فرايندهاي پيشين انساني را ميبايست دگرگون ساخته و توسعه بخشد. نخست رابطه انسان با طبيعت كه به مرتفع ساختن نيازهاي زيستي با حفظ زيست بوم، محيط زيست و ميراثهاي طبيعي به جا مانده براي ما منتهي شود. دوم رابطه انسان با انسان كه مشخصاً به فرهنگ و مسايل اجتماعي و نهادها و سازمان هاي اجتماعي از يك طرف و نيازهاي اجتماعي و فرهنگي و حقوق اجتماعي (حقوق خصوصي و عمومي) مربوط ميشود. سوم رابطه انسان با خود، كه به تواناييهاي خلاقه انساني، آزادي و ارزش ها و هنجارهاي معنوي از يك سوي و نيازها و حقوق فردي انساني از ديگر سوي مربوط شده كه در نهايت به خودآگاهي منتهي ميگردد.
اسلاید 13: زيستبوم و روابط انسانيانسان ها در محيط هاي طبيعي و اجتماعي مختلفي زندگي ميكنند و آنچه فرهنگ آنان را ميسازد، تحت تأثير هر دو عامل محيط طبيعي و اجتماعي است و هر گونه بررسي ريشهاي در فرهنگ مستلزم در نظر گرفتن آن هاست. محيط هاي طبيعي و اجتماعي، نه تنها بر انسان تأثير ميگذارند، بلكه همديگر را نيز متأثر ميسازند. محيط طبيعي انسان كه مردم هر سرزميني، زندگي خود را از آن گرفته و بر آن هويدا ميسازند، زيستبوم آنان را ميسازد. زيستبوم شامل اشياء، منابع، جغرافياي محيط و روش هايي است كه فرد با آن ها زندگي ميكند و بقاء مييابد. اگر بخواهيم جايگاه زيستبوم، فرهنگ و ساير روابط و خصايص انساني را مشخص سازيم به الگوي ذيل دست خواهيم يافت: (تري يانديس)زيستبوم فرهنگ جامعهپذيري شخصيت رفتار
اسلاید 14: بررسی تحولات دانشگاه به عنوان نمونه ای از آمایش سرزمین از زمان تاسیس دانشگاه های قرون وسطایی در شهرهای بولونیا وپادوا تا ایجاد دانشگاه های تحقیقاتی امریکا ،نهادهای آموزش عالی تصویر زندهای از فرهنگ را ارائه داده است .و مهم تر از این ،ابزار خوبی در شکل دهی به جامعه و فرهنگ بوده است .دانشگاه رابطه خاصی با جامعه دارد . ونقش حساسی در باز نمایی و شکل دهی به فرهنگ و نیز اثر گذاری بر جامعه ایفا می کند . در واقع دانشگاه رسالت چند جانبه مطالعه جامعه ،به چالش کشیدن عقاید مرسوم ،تولید اندیشه نو وتکثیر اندیشه ها و ارزش های اجتماعی در بین دانشجویان وبطور کلی جامعه دارد.دانشگاه همیشه نهادی بوده است که جامعه برای تحلیل و یافتن پاسخ مسائل مهم روز به آن مراجعه می کند
اسلاید 15: . در قرون وسطی و در پاسخ به نیازبه آموزش کادری مجرب جهت خدمت در کلیسا ،دانشگاه ایجاد شد . کلیسا در آن زمان بیش از هر زمان دیگر منبع دانش ،اخلاق وحکمت بود و فضای فر هنگی آن زما ن بگونه ای بود که مردم سوالات ومسائل خود را با روحانیون مطرح می کردند اعتماد شهروندان به روحانیون و دانشگاه در اوضاع نا بسامانی ونارضایتی اجتماعی بیشتر شد ودر این میان دانشگاه به تثبیت و گسترش وجهه علمی وفکری خود پرداخت . درک بوک رئیس سابق دانشگاه هاروارد می گوید :« دانشگاه و اساتید ومحققان آن نقش حساسی درآینده آمریکاه دارند چرا که منبع اصلی سه جزء اساسی پیشرفت و بالندگی ملت ها هستند :کشف های نو ، دانش تخصصی و مردمی فرهیخته.» از انجائیکه دانشگاه می تواند به سوالاتی که در برابر یک ملت قرار دارد پاسخ دهد نقش ویژه وحتی مقدسی در فرهنگ امریکایی ودیگر جوامع موفق تاریخ دارد وهمیشه به دانشگاه اعتماد دارد.
اسلاید 16: تاثیر تاریخی دانشگاه بر فرهنگ ملی اولین دانشگاه ها در اروپا در قالب دانشگاه های پادوا وبولونیا برای پرورش روحانیون بوجود آمدند. این باور وجود داشت که اگر به دانشجویان (روحانیون )بصورت دست جمعی تصویر واحدی از نظریات و عمل مذهبی آموزش داده شود،کلیسا و تعلیماتش از عقاید و سنت اولیه جدا نخواهد بود . بارواج این عقیده که آموزش مشترک عامل مهمی در تقویت بنیه کلیسا است ،روحانیت وبدنبال آن دانشگاه به این پیامد منطقی رسیدند که باید به دیگر ارکان آن و اعضای جامعه توجه کرد . پادوا روحانی می ساخت و روحانیون از طریق آموزش مبانی و تعلیمات یکسان به نظام گسترده شهروندان ، جامعه ای یک دست می ساختند. باچرخش توجه دانشگاه از دین به مخاطبان دین ،توجهی به ایجاد مقرراتی برای روابط متقابل اجتماعی وشهروندی بوجود آمد بدین معنا که دانشگاه در بررسی اعمال وآداب جامعه ، ایجاد فهمی مشترک واستقرار مجموعه قواعد معیار برای آینده، نقشی هدایتگر اتخاذ کرد.
اسلاید 17: تحول اکادمیک در دانشگاه های تحقیقاتی امریکا 1- توسعه کالج های علوم انسانی از قبیل هاروارد و ویلیام و ماری برای نخبگان: مشخصه این مرحله «میراث مسیحیت» و« آموزش اخلاق» بود.2- ایجاد دانشگاه های علم محور بجای دین محور پس از جنگ داخلی امریکا :در این مرحله کالج زنان ،کاتولیک ها وسیاهپوستان ایجاد شد.3- گسترش بیشتر دانشگاه وامکان دسترسی به انها (حرکت از مفهوم آموزش بعنوان امتیازی برای گروه های ویژه محدود تاحقی برای اکثریت گسترده.)4- دوران گذاری که در حال حاضر وجود دارد ومشخصه های ان عبارتند از :افزایش دقت نظر عمومی ،افزایش تداخل سیاسی ،درخواست پاسخگویی ،و احیای مباحث همیشه موجود درباره ماهیت برنامه درسی
اسلاید 18: بنابراین دانشگاه با رشد و تحول خویش دسترسی بیشتر و بهتری به گروههای متفاوت یافته است طی هزاره گذشته گرچه مسیری طولانی را طی کرده استاما هنوز در این مسیر عمل می کند که ارزش ها و عقاید مشترک فرهنگ را منعکس کند و آموزش دهد و مبنای مشترک و یا حداقل مشابهی برای فهم شهروندان را تضمین کند. طبق آیین نامه دانشگاه کالیفرنیا نهاد اموزش عالی سه وظیفه دارد:1- دانشجویان را آموزش دهد.2- دانش جدید خلق کند.3- خدماتی برای جامعه فراهم کند. دانشگاه در هر یک از این سه عملکرد یک بازنمایی عمومی از فرهنگ ارائه می دهد و در تاثیر گذاری بر فرهنگ نیز عمل می کند
اسلاید 19: آموزش دانشجویان. دانشگاه از طریق سخنرانی ،مشاوره،بحث وانجام کار تجربی آزمایشگاهی و میدانی ،اطلاعاتی را که جامعه نیاز دارد فراهم می آورد نیازهای گروههای دانشگاهی و موارد اموزش عمومی تحت تاثیر فرهنگ هستند. بعنوان مثال در سالهای اخیر شاهد ظاهر شدن گروهای مطالعت زیست محیطی، مطالعات قومی ومهندسی شبکه و ... بوده ایم که در هیچ کدام از نسل های گذشته وجود نداشته است .بنابراین اینکه چه چیزی به دانشجویان آموخته می شود و چگونه ،بر حسب مقتضیات و اولویت های زمانه تغییر می کنند .مسائل مرتبط با هر دوره تاریخی را می توان با تغییر واحد ها، صعود و سقوط گروههای دانشجویی برنامه های دکتری و چرخش در دیده گاههای فکری حاصل از آموزش دانشگاهی ،درک کرد.دانشجویانی که یک رشته را در زمانهای مختلف مطالعه می کنند به احتمال زیاد آموزشهای متفاوتی خواهند یافت.
اسلاید 20: تحقیق وایجاد دانش جدید منابع متفاوتی موضوع تحقیق را مشخص می کند که برخی شخصی اند، برخی اجتماعی و برخی فرصت طلبانه یا اقتصادی هستند وقتی مسئله ای یا حادثه ای رخ می دهد که توجه جامعه را به خود جلب می کند محققین نیز به این حوزه توجه می کنند مثل تحقیقات ایدز،هم در بعد پزشکی آن و هم در ابعاد رفتاریش گواهی است بر خواست جامعه برای حضور فعال محققین به حضور فعال برای حل مسائل مبرم و حیاتی.
اسلاید 21: تاثیر تحقیقات علمی بر اقتصاد ملت به گفته رئیس سابق شورای مشاوران کاخ سفید نیمی از رشد اقتصادی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم بر اثر پیشرفت های علمی و نوآوری فن آورانه است. سرمایه گذاری در تحقیقسلامت، بهبودی، آسایشرشد و رونق اقتصادیتوسعه صنعتایجاد کار برای دانش آموختگان جدید
اسلاید 22: تاثیر تحقیقات بر فرهنگدر سال1966در مقاله ای چنین عنوان شد که شاید بتوان نور را از طریق فیبر های نوری شیشه ای به فواصل دور منتقل کرد سی سال بعد فیبرهای نوری در سرتا سر جهان کشیده شدند که نتیجه آن انقلابی در جامعه وفرهنگ پدید آمد . ارتباطات ملی وجهانی ما ،اتکای ما به فن آوری ،و رابطه ما با اطلاعات برای همیشه متحول شد.
اسلاید 23: ارائه خدمات عمومیدانشگاه عملکردی در جهت خدمات عمومی دارد که تحت تاثیر نیازهای فرهنگ است و تاثیر مستقیم بر جامعه دارد. علاوه بر تاثیر آموزش و تحقیق ،دانشگاه از طریق کنش مستقیم بر جامعه و فرهنگ اثر می گذارد . اساتید،کارمندان و دانشجویان دانشگاه برای طیف وسیعی اطلاعات وخدمات ارائه می دهند. مثل ارائه مشاوره های حقوقی و تجاری،معالجه پزشکی و... یا ارائه نمایشگاههای هنری (نمایش وموسیقی) .علاوه بر این در انتقال اطلاعات به عموم وتقویت فهم جامعه از مسائل مورد مطالعه و تدریس تلاش زیادی می کند.
اسلاید 24: طولانيترين سفر با نخستين گام آغاز ميشود.استفان كاوي با تشکر فراوان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.