آموزش اثربخش و روشهای ارزیابی آن
اسلاید 1: www.frsaba.comشرکت فراروش صبا (سهامی خاص)
اسلاید 2: آموزش اثربخش و روشهای ارزیابی آنفراروش صباwww.frsaba.com2مدیران آموزششرکتهای آب و فاضلاب11 و 12 آبانماه 1389رضا جوشن
اسلاید 3: فراروش صباwww.frsaba.com3چرا آثار و شواهد آموزش ، به خوبي مشهود نيست ؟ چرا برنامه هاي آموزشي به توسعه و كارآمدي افراد به گونه ای موثر كمك نمي كنند؟ چرا فراگیران و مدیران آنها نسبت به تغييراتي كه انتظار مي رود از راه فرايند آموزش حاصل شود، با ترديد مي نگرند ؟چرا فراگیران در فرايند آموزش احساس كم آموزي و يا زياد آموزي مي كنند ؟ چرا با وجود افزايش ميزان سرمايه گذاري ها در حوزه آموزش كاركنا ن ، اینگونه بنظر می رسد که سود شركت افزايش پيدا نكرده است ؟ چرا؟
اسلاید 4: فراروش صباwww.frsaba.com4 یک دسته معتقدند که موارد مذکور، تنها باورها، نگرشها و ذهنیتهای سازمانها راجع به آموزش است.دسته دیگر بر این عقیده اند که اینها واقعیتهای آموزش است. این دسته به دو روش عکس العمل نشان می دهند: انهایی که تنها و تنها نق می زنند. انهایی که دنبال راهکارها هستند، هدف گذاری می کنند و دائما در حال ارتقاء سطح خود برای نیل به اهدافشان هستند.2 نوع پاسخ به سوالات فوق می توان داد:
اسلاید 5: فراروش صباwww.frsaba.com5 به نظر شما چه کسی مسئول است؟به نظر شما باورهای مدیران و کارکنان شرکت از کجا نشأت گرفته؟به نظر شما فلسفه وجودی واحد آموزش در یک شرکت چه چیزهایی می تواند باشد؟آیا آموزش بهترین و تنها راه حل برای توانمند نمودن افراد است؟آیا اگر یک شرکت خصوصی داشتید که مالکیت 100% آن برای شما بود، باز هم به همین گونه آموزشها را برنامه ریزی و اجرا می نمودید؟کدام یک از شما دقیقا می داند که در این آموزش 2 روزه، بدنبال چیست و قرار است چه چیزی یاد بگیرد؟باورها و نگرشها
اسلاید 6: فراروش صباwww.frsaba.com6بجای اینکه به سیستمهای پیشینیان خود عادت کنیم می توانیم، با پرسیدن پرسشهایی، باورها و نگرشهای خود را به چالش بکشیم: چگونه نیازسنجی کنم تا نتایج بهتری بگیرم؟چگونه برنامه ریزی نمایم تا مؤثرتر باشد؟چگونه برگزار کنم تا مفید واقع شود؟چگونه باید ارزیابی کرد تا بتوان بهبود داد؟ چگونه گزارش نمایم تا هیجان سازمان و مدیریت را برانگیزم؟شکستن باورها
اسلاید 7: فراروش صباwww.frsaba.com7 تعیین هدف نیازسنجی برنامه ریزی و اجرا بررسی اثربخشیگامهای مدیریت آموزش
اسلاید 8: فراروش صباwww.frsaba.com8 بررسي عملكرد تحلیل راهکارهای موجود برای کاهش شکاف عملکردی ( مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب ) مشاهده شدهتعیین ضرورت آموزش(درصورتي که تشخيص داديم اين شكاف بر اثر ضعف توانمندي كاركنان است، بايد به طراحي فعاليت هاي آموزشي بپردازيم)تشخیص اینکه این آموزش برای چه باید برگزار شود و در آن بدنبال چه هستیم.در غیر اینصورت، آموزشهای شما، نتیجه ای جز از بين بردن اعتماد به فعاليتهاي آموزشي و نيز صرف هزينه هاي كلان براي سازمان ها، ندارد.هدف گذاری
اسلاید 9: فراروش صباwww.frsaba.com9نیاز سنجي آموزشي عبارتست از شناسايي نيازها ( فاصله آنچه هست و آنچه بايد باشد ) و درجه بندي آنها به ترتيب اولويت و انتخاب نيازهايي كه بايد كاهش يافته و يا حذف شود.ما زماني مي توانيم به اثر بخش بودن دوره هاي آموزشي خود مطمئن باشيم كه نيازسنجی های آموزشی در راستاي تحقق نيازهاي واقعي سازمان باشد.نیازسنجی آموزشی
اسلاید 10: فراروش صباwww.frsaba.com101- اصل تداوم (به دليل تغييرات دائم محيطي و درون سازماني)2- اصل جامعيت (جمع آوري اطلاعات جامع و كامل در مورد همه ابعاد و اركان كار)3- اصل مشاركت (همكاري تيم نياز سنجي)4- اصل عينيت و اعتبار (استفاده از روشهاي عيني تر و معتبر تر)5- اصل واقع بيني (داشتن نگرش واقع بينانه به هدف، حوزه، سطح و محيط نياز سنجي)6- اصل رعايت ملاحظات اخلاقي (رعايت اصول فرهنگي حاكم بر سازمان)اصول نیازسنجی
اسلاید 11: فراروش صباwww.frsaba.com111- اولويت بندي بر اساس اهداف، استراتژي ها و خط مشي سازمان 2- اولويت بندي بر اساس هزينه هاي رفع نيازها 3- اولويت بندي بر اساس هزينه از دست رفته در صورت عدم رفع نياز 4- اولويت بندي بر اساس طول مدت زمان و منابع لازم و موجود براي رفع نيازها 5- اولويت بندي بر اساس مقايسه هزينه هاي رفع يا عدم رفع نيازهاي آموزشي 6- اولويت بندي بر اساس تعداد افرادي كه درگير يك نياز هستند. 7- اولويت بندي چند عاملي دروني ( بر مبناي چهار عامل ضرورت، اهميت، فراواني تكرار، سطح بازخواني و سختي يادگيري )انواع اولویتها در یک نياز سنجي آموزشی
اسلاید 12: فراروش صباwww.frsaba.com12 کارگاه شماره 1طراحی و تدوین سیستم نیازسنجیمدت زمان انجام: 15 دقیقهمدت زمان ارائه: 7 دقیقه
اسلاید 13: فراروش صباwww.frsaba.com13 1- تدارک، سازماندهی و ساختار جلسه آموزشی 2- محتوای آموزش 3- رویکرد آموزشی و انتخاب شیوه مناسب آموزشی طرحریزی آموزش
اسلاید 14: فراروش صباwww.frsaba.com14تدارک، سازماندهی و ساختار جلسه آموزشیقبل از شروع آموزش: - ايجاد انگيزه براي يادگيري - برقراري رابطه عاطفي - رعايت احترام - انتخاب محل مناسب
اسلاید 15: فراروش صباwww.frsaba.com15در حين آموزش: - استفاده از روشهاي فعال ياددهي - رعايت سازمان يافتگی مطلب - رعايت وضوح مطلب - استفاده از تجارب قبلي فراگیران - آموزش مطالب كاربردي - توجه به تفاوتهاي فردي تدارک، سازماندهی و ساختار جلسه آموزشی
اسلاید 16: فراروش صباwww.frsaba.com16بعد از آموزش: - ارزشيابي - ارائه بازخورد - ارتباطات بعدی با مدرس و فراگیرانتدارک، سازماندهی و ساختار جلسه آموزشی
اسلاید 17: فراروش صباwww.frsaba.com17هدف اصلي يك دوره آموزشي ايجاد توانائي براي انجام مجموعه اي از كارهاست و اين توانائي صرفا با آگاهي كسب نمي شود.در طراحي يك دورة آموزشي بايد ديد كه شركت كنندگان: 1- به چه دانشي نياز دارند.2- كدام كارهاي عملي را انجام خواهند داد.3- بايد چه نگرش و طرز برخوردي كسب كنند.محتوای دوره آموزشی
اسلاید 18: فراروش صباwww.frsaba.com18بنابراین محتواي يك دوره آموزشي بايد حداقل شامل سه ویژگی باشد: انتقال دانش، اطلاعات و آگاهي انتقال مهارت در انجام تغيير رفتار مورد نظرايجاد نگرش صحيح در فراگیر نسبت به لزوم انجام مهارت كسب شده و تغيير رفتار لازم.محتوای دوره آموزشی
اسلاید 19: فراروش صباwww.frsaba.com19رویکرد آموزشیدر ارائه آموزشها، دو رویکرد وجود دارد:رويكرد تعليميرويكرد مشاركتي
اسلاید 20: فراروش صباwww.frsaba.com20در طرحریزی یک آموزش، شكل اجراي دوره ها نیز تعیین می گردد.شکل اجرا متناسب با ماهيت موضوعي دوره و يا نيازي كه سازمان تشخيص مي دهد ، می تواند در قالبهای زیر برگزار گردد: سميناري ( یا دوره های کوتاه مدت / میان مدت / . . . ) کارگاهی ( یا عملی / در آزمایشگاه / . . . ) غیرحضوری ( مکاتبه ای / آنلاین / . . . ) اردوهای علمي تفريحي ( یا مثلا در داخل یا خارج از شرکت یا خارج از کشور ) . . .نحوه اجرای دوره آموزشی
اسلاید 21: فراروش صباwww.frsaba.com21 کارگاه شماره 2طرحریزی 6 آموزش
اسلاید 22: فراروش صباwww.frsaba.com22چرخه مدیریت آموزش در این دوره آموزشی توسط مدرس به گامهای زیر تقسیم گردیده است:بررسی عملکرد و هدف گذارینیازسنجیطرحریزی و اجرابرنامه ریزیبررسی اثربخشیگزارش دهییادآوری:
اسلاید 23: فراروش صباwww.frsaba.com23برنامه ریزی برنامه ریزی کلان برنامه ریزی خرد
اسلاید 24: فراروش صباwww.frsaba.com24برنامه ریزی کلانبرنامه ریزی برای چند سال آینده انجام می گیرد؟ در یک تاریخ چند نفر از مدیران می توانند بطور همزمان در شرکت حضور نداشته باشند؟در هر یک از معاونتها یا حوزه ها چند کارشناس می توانند بطور همزمان در شرکت حضور نداشته باشند؟بودجه سالیانه آموزش به تفکیک نوع آموزشها و به تفکیک بخشهای مختلف شرکتدر یک هفته و یا در یک ماه چند دوره آموزشی ( به تفکیک انواع آموزشهای سمیناری، چند روزه، کارگاهی و . . . و یا مثلا به تفکیک دوره های داخلی یا خارج از کشور) می توانیم برگزار کنیم؟
اسلاید 25: فراروش صباwww.frsaba.com25رعایت عدالت در انتخاب فراگیران به لحاظ سمت و پست سازمانی، تحصیلات، جنسیت، حوزه فعالیت و میزان سابقه کاریتجربیات سنوات قبلی بویژه در خصوص اجرای آموزشهای برنامه ریزی نشدهتعداد مدرسین و مؤسسات آموزشی مورد تأئید شرکت در هر دسته از آموزشهاآیا شرکت و کارکنان شرکت ظرفیت برگزاری دوره های آموزشی پی در پی و یا مثلا آموزشهای با یک موضوع ( فنی، تخصصی، اداری، سیستمی و . . . ) را دارند؟. . . ( موارد دیگر را خودتان اضافه نمائید )برنامه ریزی کلان
اسلاید 26: فراروش صباwww.frsaba.com26 تمرین فردی شماره 1 مکانیزم برنامه ریزی آموزشی سالیانه شرکت خود را مدون نمائید.
اسلاید 27: فراروش صباwww.frsaba.com27تاریخ و ساعت اعزام فراگیر یا فراگیران به آموزشوسیله ایاب و ذهاب افراد یا مدرستشریفات و پذیراییاقامت ( افراد اعزامی و یا مدرس مهمان )آمادگی محل آموزش ( و همچنین سایت، آزمایشگاه یا . . . )هماهنگی های لازم با اشخاص ثالث بیرونی مثل مؤسسه آموزشی، هتل، مدرس و . . .برنامه ریزی خرد
اسلاید 28: فراروش صباwww.frsaba.com28وسایل کمک آموزشیتهیه گانت چارت مثلا زمان تهیه جزوه و بسته اموزشی قابل ارائه و . . . همچنین برنامه های مالی و پرداختهاارتباطات بعدی با مدرس یا مؤسسه ( کوتاه مدت و بلند مدت )ارتباطات بعدی با مخاطبین ( کوتاه مدت و بلند مدت )زمان استعلام و انتخاب شرکتهای اموزشیو . . . ( با استفاده از تجربیات خود موارد دیگری را اضافه نمائید )برنامه ریزی خرد
اسلاید 29: فراروش صباwww.frsaba.com29بررسی اثربخشی دوره های آموزشیارزشیابی آموزش:جمع آوري و كاربرد اطلاعات به منظور تصميم گيري درباره يك برنامه آموزشي.هدف ارزشيابي تعيين ميزان تحقق يا عدم تحقق مقاصد و اهداف برنامه هاي آموزشي است.
اسلاید 30: فراروش صباwww.frsaba.com30منظور از صلاحیت در ایزو 10015 :تحصیلات مهارت تجربهسابقه آموزش شایستگیخطوط راهنما ی ISO10015
اسلاید 31: فراروش صباwww.frsaba.com31تهیه شناسنامه شغلی تهیه شناسنامه فردیتهیه برنامه آموزشی فرد متناسب با شغلانجام نیازسنجی های سالیانهانجام برنامه ریزی سالیانهبررسی اثربخشی آموزشهابازنگریهای سالیانهخطوط راهنما ی ISO10015
اسلاید 32: فراروش صباwww.frsaba.com32مدل کرک پاتریکدر اين الگو چهار سطح براي ارزشيابي آموزش پيشنهاد مي شود:واكنش شركت كنندگان(Reactions) يادگيري (Learning)رفتار (Behavior) نتايج (Results)
اسلاید 33: فراروش صباwww.frsaba.com33 کارگاه شماره 3مکانیزمی برای بررسی اثربخشی آموزشها
اسلاید 34: فراروش صباwww.frsaba.com34گزارش دهیشما با تهیه و ارائه گزارشات واحد آموزش:عملکرد خود را به نمایش می گذارید.باعث افزایش یا کاهش سطح اعتقاد مدیران مافوق به امر آموزش می گردید.باعث تصمیم گیریهای بعدی مدیریت ارشد در خصوص برنامه های آموزشی بعدی می شوید.به مدیران رده های میانی سازمان جهت می دهید که به امر آموزش چگونه نگاه کنند.عملکرد خود را دقیقتر و موشکافانه تر مورد پایش قرار می دهید.باعث اعتبار بخشی و یا بی اعتباری واحد و جایگاه خود در نگاه مجموعه شرکت می شوید.باعث جذب بیشتر یا کمتر بودجه در سنوات بعدی می شوید.و . . . ( بر اساس تجربیات خود مواردی را اضافه نمائید )
اسلاید 35: فراروش صباwww.frsaba.com35گزارش دهینکاتی که در گزارش دهی بایستی رعایت گردد:جدول و نمودار داشته باشد.روند را نشان دهد.با هدف مقایسه شده باشد.تحلیل داشته باشد.دلایل موفقیت یا عدم موفقیت مشخص باشد.اهداف و برنامه های آتی را تعیین نماید.
اسلاید 36: فراروش صباwww.frsaba.com36رضاجوشن:برای تمامی شما دوستان عزیز در شرکت های آبفای شهری و روستایی، روزگاری شاد همراه با موفقیت و خوشبختی را از صمیم قلب آرزومندم.با تشکر بی پایان از توجه و همراهی شما و به امید دیدار
اسلاید 37: تهران – خیابان ستارخان – خیابان نیایش – پلاک 35 – طبقه سوم – واحد 7تلفن: 66550410-021 تلفکس: 66550411-021www.frsaba.com info@frsaba.com شرکت فراروش صبا
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.