صفحه 1:
۳۳ ey
م
صفحه 2:
سناریوهای آینده آموزش و بهسازی منابع انسانی
آموزش و بهسازی پرستیژ است
#آموزش امری تجملی تلقی می شود و نوعی هزینه است تا
سرمایه گذاری
صفحه 3:
سناریوهای آینده آموزش و بهسازی منابع انسانی
آموزش و بهسازی "ملکه " است:
در این سناریو اثرات آموزشی کاملاً برای سازمانها آشکار و روشن است. رفاه (افراد)
نیز برای سازمانها بسیار مهم است و یاد گیری و آموزش نیز برای کل زندگی افراد در نظر
است و نه منتظر دنیای کار
® Training and development is queen
صفحه 4:
سناریوهای آینده آموزش و بهسازی منابع انسانی
#ضرورت سازمانی :
مسائل اقتصادی بسیارجسی و رقابت بسیار فشرده است.و آموزش نیز Sets
متم ركز برمسائل فورى محيط كار است و به عنوان هزینه ای مد نظر قرارمى كيرد
كه بايد تأمين شود.
Organizational necessity ®
صفحه 5:
سناریوهای آینده آموزش و بهسازی منابع انسانی
©آموزش و ياد كيرى ملى :
دولت به آموزش اهتمام می ورزد و سعی در هدایت و جهت دهی آن دارد.
سازمانها و شركتها جندان تمایلی بر سرمایه گذاری در آموزش ندارد.
® National training learning
صفحه 6:
دخالت سازمانها / شركتها
+
S28 a ترکزبرشغل
cay
دخالت دولت
تصویر فوق برای ساده کردن موضوع این سناریوها را در قالب یک شکل با دو محور نشان می دهد که درآن
.در یک محور کنترل آموزشی در دستای دولت درمقابل کنترل سازمانها برآمموزش قراردارد*
.در محور دیگر: آموزش متمرکز بر شغل در مقابل آموزش متمرکزبر کل زندگی مدنظر است*
صفحه 7:
سناریوی اول: آموزش و بهسازی پرستیژ است
آموزش و بهسازی نوعی هزینه است که در صورت امکان باید
برای حفظ وجهه سازمان انجام شود
آموزش تاثیر قابل اثباتی بر عملکرد سازمان و نیرو ها ندارد
انجام فعالیت های آموزشی بر اعتبار سازمان و ارزش سهام آن می
افزاید
آموزش هزینه است برای اوقات فراغت و تجدید قوای نیروها
انجام فعالیت های آموزشی به برند سازی کمک می کند
صفحه 8:
:سناربوی دوم : آموزش و بهسازی به عنوان ملکه
در این سناریو, آموزش وبهسازی به عنوان عامل اساسی در موفقیت سازمانها و توسعه و
پرورش افراد است. فعالیت های آموزش و بهسازی تنها به عنوان یک درمان و راه حل
نقاط ضعف افراد در محیط کار نیست بلکه به عنوان عامل اساسی و مدام در رشد و
بهسازی افراد و توانمندیهای آنها است. از آنجا که اثرات آموزش برعملکرد سازمانی
بطور واضح نشان داده شده است. دیگر اين امر یک مسأله جدی نیست که آموزش
باعث سود و نرخ بازده می شود یا خیر بلکه مأله این است که چگونه باید نرخ بازده
سرمایه گذاری در آموزش را افزایش داد.
صفحه 9:
از آنجا که در آینده دوران و مبنای ارزش نیروی کار فرق خواهد کرد سازمانها لاش
بیشتری برای درک رفتارهای گرومهای مختلف کار کنان بعمل می آورند و ازطریق
طبقه بندی و دسته بندی کار کنان وتحلیل نیازهای آنان برنامه های ویژه ای را برای رشد
و بهسازی فرد فرد آنها طراحی و اجرا خواهند کرد. حتی بسیاری از افراد در هنگام
استخدام شدن در سازمانها به این نکته توجه می کنند که کدام سازمان فرصت های
آموزش و بهسازی بهتری را برای رشد و پیشرفت آنها ارائه می کنند. افراد خود - اشتغال
و دارندگان مشاغل کوچکک اهمیت و نقش آموزش را درکك کرده و سرمایه گذاری
قابل توجهی در برنامه ها و طرح های رشد کارکنان خود می نمایند.
صفحه 10:
# آموزش ها دیگر تنها متمرکز بر انجام بهتر وظایف حرفه ای نیست بلکه دارای اهداف
وسیع تری در زمینه کمک به افراد در شکوفایی توانمندیهای آنهاه شادمانی در زندگی و
نیز تأثیر گذاری بیشتر در سازمان و اجتماع خواهد بود. سازمانها با درک اهمیت و
ضرورت در اختیار داشتن بهترین نیروها و تربیت و بهسازی بیشتر آنهاه سرمایه گذاری
جدی در زندگی افراد می نمایند وحتی برای افراد بسیار مستعد و توانمند خود نیز ممکن
است. رویکردی مهرورزانه و معطوف به تامین امکاناتی چون منازل سازمانی بسیار با
کیفیت و دیگر خدمات اتخاذ نمایند تا افراد را تشویق کنند در سازمان ذیربط باقی
بمانند.
صفحه 11:
:سنا 3 زش زی به عنوان ملکه
©آموزش از طريق تركك محل كار براق شركت ذر ذوره ها اكر جه كاهش بيدامئ OS
همجنان وجود خواهد داشت اما درعين حال اين امر نيز مدنظر قرارمى كيرد كه بهترين
یاد گیری از طریق تجربیات برنامه ريزى شد و فرصتهاى برنامهريزى نشده كه درآنها
افراد بصورت غیر آ گاهانه توانمندیهای خود را توسعه می دهند» صورت مى كيرد.
این اد گیری های بیشتر از طریق فعالیت های آگاهانه ای چون مربی گری پایش او
یاد گیری عملی " صورت می پذیرد. در این شرایط افراد بیشتر از سایر کار کنان که از
آنها عملکرد بهتری دارند و به عنوان الگو و مدل آنها هستنده ياد كيرى مى كيرند درعين
حال آنها عضو شبکه های اجتماعی " هم در محیط سازمان و هم در خارج از آن می
شوند تا از آخرین یافته ها و ايده ها در رابطه با كار خود مطلع شوند.
توجه بیشتر به بهسازی تا آموزش
صفحه 12:
:سنا 3
#به موازات اينكه آموزش از حالت دوره ها و اقدامات برنامه ريزى شده خارج و بيشتر
جنبه غيررسمى” اجتماعى' و مداوم” بيدا مى كند مرزهاى بين آموزش و بهسازى
((181) و توسعه سازمانى ((01)) كمرنكك مى كردند. در قلب و مركز اصلى موفقيت
تجارى و تغيير سازمانى» ضرورت يادكيرى و بهسازى كاركنان وجود دارد واين
يادكيرى نيز در فرايند تغيير و در بطن آن كنجانده مى شود و دیگر به عنوان برنامه ها و
دروس جداكانه اى كه افراد بايد درآن شركت کنند نگریسته نمی شوند. از آنجا که
آموزش و بهسازی (توسعه سازمانی) اثرات استراتژیک قابل اثباتی برعملکرد سازمانها و
شرکتها دارند. کار کرد آموزش و بهسازی در سطوح عالی مورد توجه قرار می گیرد.
صفحه 13:
در اين سناریو اگرچه آموزش و بهسازی مهم تلقی می شود اما درعین حال هزینه از
لحاظ مالی و زمانی تلقی می شود. درچنین شرایطی آموزش و بهسازی متمرکز بر آندسته
از مهارت ها و دانشی است که برای انجام وظایف شغلی و حرفه ای ضروری هستند.
GIS ها شناسایی می شوند و برنامه ها و اقدامات آموزشی کم هزینه برای پر کردن
خلاءها طراحی واجرا می شوند. بازخوردهای فوری درخصوص نتایج حاصل از صرف
هرب بايد به افراد يا واحدهاى تأمین کننده مبالغ مالی ارائه شود. این با زخوردها باید
بصورت تأثيرات قابل مشاهده در عملكرد افراد و شركت يا سازمان باشد.
صفحه 14:
©#تمركز اصلى در حقيقت بردو عنصر کلیدی و اساسی هزیله عیلی زمان و پول
است. چگونه می توان با حداقل زمان و کمترین, هزینه بهسازی را متحقق کرد؟
اين امر سبب می شود تا افراد به شیوه های جدید ارائه آموزشی که زمان بر نیستند
سوق بيدا کنند. آموزش و یاد گیری به موقع و بهنگام بخشی از حیات حرفه ای
افراد می شود زیرا سیستم های هوشمند در می یابند که افراد در چه زمانی فرصت
یاد گیری را دارند و در خصوص آنچه که افراد انجام می دهند با زخوردهای
مناسب و پيشنهادات لازم برای اصلاح را ارائه می دهند.
صفحه 15:
ز آنجا که نیاز به آموزش و بهسازی مورد تایید و تأ کید است. آموزش ویژه ای
‘Asa result of this shift, training and developing talent is seen as a more crucial responsibility. Courses are
offered across a range of key audiences to ensure that the right skills and content offerings are mapped to
the correct population,
High potentials were viewed as the group with a growing training priority within companies. There was also
a heavy emphasis on offering training for managers and those leading teams and business units.
Importance/Rank
High Potentials 1
Managers 2
New Employees 3
Executives 4
General Employee Population 4
صفحه 16:
Expanding/Growing in
importance
Staying the Same | JE
Diminishing | Fig]
۳ نموم view of L&D beta ‘strckard practice’ tr choc. (B Rul
PO% oP respradeds see the hear of L&D expankny i he cook ام
ea Rincon, L&D wl ot pet be “oPPeri courses” ocd “connie
لد بح مهس توارط will py a rece cle fa مس
سل Por the cowry
صفحه 17:
#باتوجه به رشد توسعه اقتصادی کشورهای مختلف جهان حتی کشورهای منطقه BRIC
(شامل برزیل» روسیه هند و چین) و SU بالقوه این تحولات بر سایر کشورهای غربی»
سبب شده است تا برای رقابت با اين اقتصادهای درحال ظهون دولت ها توسعه و بهسازی
مهارت های نیروی انسانی را در قلب استراتژی های خود قراردهند. در نتیجه اين رقابت
های فراینده در سطح بین المللی بسیاری از سازمانها بصورت روز افزون به صورت
پیمانکاری عمل می کنند به این معنا که افراد را فقط در هنگامی که به آنها
احتیاج دارند و در قالب دوره های زمانی چند ماهه و پا حتی چند روز یا
ساعت استخدام می کنند. آنها بدنبال بکار گیری افرادی هستند که مهارت
های لازم را دارا هستند و با شرایط کاری موجود هماهنگی دارند.
صفحه 18:
درنتیجه استفاده گسترده از این الگو استخدام ها بیشتر بصورت خود اشتغالی و
استخدام کوتاه مدت خواهد بود که با شکل سنتی استخدام ها هیچ تناسبی نارد.
اگر چه برخى سازمانهاى بز رگ همچنان الگوی استخدام سنتی را حفظ می کنند
و افراد بسیار زیادی را استخدام می کنند اما بتدریج شركت هاى كوجكك تر منابع
و امکانات مورد نیاز آنها را فراهم کرده و آنها را از بکار گیری نیروهای زیاد فارغ
می کنند.
صفحه 19:
این شکل از استخدام پیمانکاری اگرچه برای برخی خوب بوده و در سطح
جهانی مورد استقبال واقع می شود اما برای بسیاری از افراد که خواهان نوعی
اتصال و وابستگی به سازمان هستند سخت وغیرقابل هضم خواهد بود. واسطه ها و
دلال های استخدامی و اتحادیه های شغلی به ینازهای این افراد ازطریق فراهم
کردن خدمات متنوع حمایتی» شغلی و زندگی پاسخ می دهند. این مکانها جاهایی
هستند. که افراد از آنها تابعیت کرده و به آنها وفادار هستند.
صفحه 20:
کلم ساریو در سازمانشه محتملاسو چرا ؟ .1
لیرسناریو چه آثار و تسبعاتیلفرصرها و تسهدید ها) را بسدنبدل2
خواهد داشگ
جد اقداملت برل ]ماده شدزبرلومواجهه بالمبربساربو بايد .3
به كار بستهشود؟
