کسب و کاراقتصاد و مالی

آينده اقتصاد ايران از نگاه بانک جهانی

صفحه 1:

صفحه 2:
شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان

صفحه 3:
همیشه با آموزش دادن و آموزش گرفتن بائی و توجه بر طلب عم را مقدم داز افلاطون

صفحه 4:
مجرى محترم نظام بيشتهاد ها

صفحه 5:
در آخرین گزارش بلنک جهلنی که به تحليلى از اقتصاد ايران در دوران ‎Cle Neel tS dee)‏ ‎So UT eo te‏ لین دوران جدید پاسخ داده شده است. در لین گزارش رشد اقتصادی ايران با فرض لغو كلمل تحريمها نه درصد برآورد شده و در مورد سه اشتباه محتمل دو سیاست‌گذاری‌های آقی از جمله تضعیف ‎Ce So rey ad‏ ‎lo jg 8 39 SNS ale yu 9 Aad pin ne‏ بدون توجیه اقتصادی هشدار داده شده ۳ بانک جهانی آینده اقتصاد ایران را چگونه می بیند.

صفحه 6:
وا ‎Pa ee et ere‏ -«_ ‎re pee ere)‏ 0[ قيمتها و افزايش صادرات نفت بر در آمدهای ارزی ایران مثبت خواهد بود. در لين كزارش بيشبيسى شده است با لغو ‎Fall Lal‏ ل ل لت و 10000 0 00 0000 خواهد كرد. بلنى جهلنى بيشبينى كرده | 1 دهند. این گزارش اثر لغو تحریم‌ها در اقتصاد ‎es tel ee eee‏ کرده است که فادر است ۸/ ۲ درصد وضعیت رفاهی خانوارهای ایرانی را بهود ببخشد.

صفحه 7:
WORLD BANK ‏و‎ PO es meee eye ered ۱ eo fot Fale tT) One Ee eon rye ne Rr ee eth oer oo) ‏پساتحریم پاسخ می‌دهد در گزارش پیش رو با مطرح‎ ۱ ‏می‌بردازيم. فصلنامه گزارش اقتصادی منطقه‎ ۱ ‏ا‎ ‏اقتصادى منطقه خاورميلنه و شمال آفريقا بانى‎ 0 cae gerd ‏توسط لیلی متقی اقتصاددان بلنک جهلنی با‎ ‏كردآورى اطلاعات از النالانجووبجينا و هادى صالحى‎ ‏اصنمانی تحت نظر شانتا دواراجان اقتصاددان ارشد‎ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تهیه شده است.

صفحه 8:
جشم‌انداز اقتصاد ایران ‎eee lel‏ را Pere Bey cen Lyfe T ee eae Eom fon Pen enn Pe ener ‏ملهمبه صورت تدريجىميك ميليون بشكه در روز توميد نفت ايران افزليش يايدسيس از نفت» برنامه كاهش‎ Re er ee Eee ‏ا ا‎ er هزینههای تجاری؛ آزادی دارایی‌های مسدود شده در خارج از کشور وجود دارد. ‎or iad‏ ۱ خطر احتمالی لغو تحریم‌ها برای اقتصاد ایران چیست؟

صفحه 9:
با ورود درآمدهای ارزی‌بهاقتصاد احتمال دارد قیمت دلارکلهش یاید. ین لعر اکرچه واردات را ارزریتر خواهد ساخت لم از ویزگی رقانتی صادرات غیرنفتی می‌کاهد. ایران این پدیده را در سال‌های اولیل دهه ۲۰۰۰ میلادی زملنی که قیمت نفت در اوج قرار داشت و تعریمها معدودیت آفیین نبودند تجیبه کرده است. در تن دوره زملنی اکثر صنایع صادراتیایران‌با مشکل روبه‌رو شدند و فقط صنایعپتروشیمی و صنایع شیمیلیی پیشیفت داثتند که اه بیسبه لین نکته نیز توجه ۱ Rie renee Re es en MT On Le kon)

صفحه 10:
۳ تخمین بانک جهانی از دارابی‌های بلوکه شده ایران در خارج از این کشور چقدر است؟ ۱ tren reac ey pe eg ied Seal ee ea eae ear ate eat ‏أزاد خواهند شد.‎ Fe ‏ا‎ ese ee ited ‏م ا ا‎ oT a ead است؟ 1۱ cates Opener ery me Une aN erer eee TF ‏و ۹۵ به ترتب به ۱/ ۵ و ۵/ ۵ درصد برسد که به آمار مربوط به دوره پیش‎ ٩۳ ‏می‌تواند در سال‌های‎ 20 ‏أز تحريمها نزديك خواهد بود.‎ و 10

صفحه 11:
1 SN ‏ا‎ BS ee rede al ak er CdD ed eo sR ee ioe ret ep eee ee Ser ee ee te erie sy ۱ Te ee eee fede Tented ۳۳

صفحه 12:
See re a rer eye eer ae ‏كه نبايد آنهارا تكرار كردة.‎ و ۱ کرد: نخست‌سباورودپول‌بهبزار ارز را احتمالا ارزش واقعی ریال به میزانقلبل ملاحظهای با خواهد رفت. لین می‌تولند در بخش ‎RRR eRe eee rere Tr rar nye olor‏ دوم؛ نیازهای سرمایه‌گذاری ایران قلبل توجه هستند. برای رشد و توسعه سربع‌تر و جبران افت رشد چند سال اخبر» سرمایه‌گذاری‌ها ‎el Lee Keel ad Soe elm)‏ تا ‎CS Met ee ee eed‏ در آمدهاى غيرمتر قبه در مصرف غلبه كند سوم اينكه بروزدهاى سرمايه كذارى بليد.با دقت تمام تحت نظر و ‎eee Tete‏ ل 000 سرمایه‌گذاری رخ می‌دهد جلوگیری شود.

صفحه 13:
ی ‎a eee‏ 0 بازندگان این تغیبر قیمت نفت چه کشورهایی هستند؟ بلنک جهلنی تخمین زده است که اضلفه شدن صادرات نفت eee Te Re ee eer Rees reyes reel fete em Fe) ‏و‎ ‎7.12 ‏دلار در سال‎ ٠١ ‏نفت رانب اندازه 1 درصديا‎ Pere ‏ا‎ ‎a es ee al ‏درحالىكه صادركنندكان نفت و بدخصوص كشورهاى‎ ‏حوزه خلیج‌فارس متضرر خواهند شد.‎

صفحه 14:
5200300000076 Ce ee ee er ed ‏می‌کاهد؟‎ كه ‎re Se eree heron)‏ 1000000 ‎ORO UN ene iT ery‏ زيان روبهرو سازدء بدعنوان مثال لين رقم در عربستان سعودیبه میزان ۵ درصد تولید ناخالص داخلی و در لیبی-به میزان ۱۰ درصد 00۳ خواهد. بود. لین معادل ۴۰ میلیارد دلار ضرر برای عربستان سعودی و ۵ میلیارد دلار ضرر برای لیسی از محل در ۳ 14

صفحه 15:
؟-تاثيرات لبن كلغش فيعت بر واردكنندكان نفتبه جه ميزان لسث5 و آنبا مين تغبير قيعت مىتولند توليد ناخللص داخلى مبى كشهرها را تفر دهد 211111 1 [113 ne Le een tore ear rn hE Ree hate se See tne Leet og ernie ieee in ate ay ‏تولید خود خواهندبود.‎ Dre ‏ل‎ fete See ionton fen feet ver toy ‏افزایش خواهد داد بر آیند این تاقت بر در آمدهای نقتی اران چکونهخواهد بدا‎ د رآمدهاى اضلفي ناشى از افزليئي صادرات نفت در كفه ترازو از تبعات منفى لفت قيمت نفت ستكينتر استء بنابرلين ابران كمتر از باقى ‎Bers Pes 7‏

صفحه 16:
مس ل يك ‎oe‏ ۳ تخمین‌های بلنک جهلنی نشان می‌دهد حجم صادرات ابران در طول دوره ۱ ‎Renta Perea re enn een ee)‏ ‎ll ae‏ لا ‎CO‏ ‏كه بيشترين افزايش حجم تجارت با ابران در دوران يساتحريم را خواهند 21111111111102 ا ۱ ات[ Ree rer ee rr ey rh a reer) ‏مبلیارددلار از کل صافرات‎ /4 ‏ميليارد دلارسبه كرهجنيبى و‎ ۴ ‏خودبه کشورهایارولیی را از دست داده است. در مبان کشورهای‎ 1 Th] ۱ ‏این کشورهاپنانسیلزبادی برای صادراتدارند.‎ rad

صفحه 17:
۱ کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است؟ mre ey meget easy ie oo ‏آسیای ميلنه و جنوب آسيا دستخوش تير‎ ۷۸ | ‏دوره کاهش یافته است.‎

صفحه 18:
| افزایش می‌بابد؟ بر اساس تحلیل‌های بلنک جهلنی کشورهلیی که از بیشتیین اقزایش حجم 0 است از بريتانيا» جين» هند؛ تركيه و عربستان سعودى. كروه بك اشامل له بنج كشور هستنده در ولقعبى درصد افرئيش دراعد ل 1۱ دادسبه احتمال زیاد لین توسعه شلمل افزئیش قلبل توجه صادرات نفت و گازسبه هند و چین خواهد بود» زیرا آنها سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای نیز در ابران داشته‌اند. ازسرگیری تجارت با شلمل برقرارى دوباره صادرات ففت و كاز خولهد بودكه قبلا متوقف شده بود. "گروه دوم شلمل: روسیه؛ کره‌جنوبی» تاجیکستان؛ پاکستان و هنگ کنگ ‎Peer reper lente n en pe aon‏ هلی‌نمبه اندازه گروه اول؛ چون کشش صادرات آنها بین ۰/۷ تا ۱ گروه سوم شامل: فرانسه؛ آلمان؛ ایتالیا و امارات متحده عربی در محدوده ۲/ متا ۰/۶ است‌سبه کین مفموم‌که تجارتبانتن کشورها ‎Menten eter rare bens‏ | ‎Berry‏

صفحه 19:
۵-جا لفو تحریم‌ها شاهد کاهش هزین‌های تجارت با ایران خواهیم بود. میزان لین کلهش هزینه مبادله چقدر ‎Breer‏ ۱ ee Tee teal [1 rre en o) Piee reser Cron y Ser reer Pease

صفحه 20:
‎tse‏ ل ‎Ledeen at omy Dee ke ees a ch ales eal‏ هدایت شده‌اند؟ ‏سنا بيش از سال ‎17+1١‏ بهدطور متوسط سالانه ؟ ميليارد دلار |0-! بدصورت سرمايهكذارى در بروزههاى جديد به اقتصاد ایران وارد می‌شد. بخش استخراج (نفت و گاز) و تولید دو بخش عمده‌ای بوهند که ارقام بالای ۲00۱ را دربلفت می‌کردند. از لین مبان؛ صنابع نفت و گاز بیش از نیمی از |۴0 وارد شده را به خود اختصاص مىدادند و بس از آنهاء بخشهاى فلزات و توليد در جايكاه بعدى قرار داشتند. ‎ ‎

صفحه 21:
۱ | Fare b Nemo oe) ۱ eee TaD) ۱ set toe Serene ter] ‏افزليش يليد يعنى دو برابر يفم سال‎ a Len ne ated 1۱ eer er ar eer re nL oT) Cee ere er eee ners eat ‏اشتفال زابى كمى كندة‎ ۱ set ee ese] ToL Sees he ta he ag Paneer er pe nee eer rere era چون بخش نفت و کاز در مقایسه‌بابخش‌های دیگر نیزنب سرمابهکذاری 0 ایران نشان می‌دهد که در طول سال ۰۱۱ اشتفا‌زلیبی حاصل از ‎Rar er ne are rn‏ شدعبه بغش استخراع بوده است.با توجمبه اینکهعمده سرمابهگذاری ‎RPE eR eto Dalen nie yy‏ 0200000

صفحه 22:
فنك ا کوتاهمدت چه. میزان بودجه رفاهی خانواره افزایش خواهد بافت؟ بدطور خلاصه مىتوان كاهش تحريمها راجه مثلبه يك درآمد. ‎Kreme ess‏ 01210000 ‎Pee ES On nT ee eae ere ear ron‏ ‎Peery pon rere Pee ROS U/C‏ درآمدهاى غيرمترقبه بايد آنها را بدطور اصولى مديريت كرد قا ‎otal ad‏ و ل '-به وضوح لفو تحيهم آنار متفايقى بر بخشهاى مختلف Reet eer eh ato) ‏رونقبیشتری را شاهد خواهند بود؟‎ اقتصاد ابران علاوهبر كاهش سرعت رشد در طول سالبان تحريم جاربیک جابهجاییبنیادیشد ‎Pe‏ ‏ببس ‏کردندسبا و تحریبها لین بخش‌هامحتملاشلهد توسعه و رشد. ‎rs‏ 22

صفحه 23:
7 ۱ ‏ی‎ ‎۱ ‎۱ tee Fe eri eee on ۱۳ be es Salil) ate ay le Loli ee i Pad el Perper ere eet roe den ee eg | rym woe ye ee eo orl | 1) ۱ RC eden Sette جمعیت تهران باشد. أرشد اقتصادى با آهنى «انتقال بايتخت» اثر«فنویه»تشکیل پایتخت جدید بر رفع مشکلات پایتخت قدیم

صفحه 24:
ا م ‎here NT ny Re Oe Te‏ ۱ مجلس, دولت مکلف شد ظرف سه مامبا هدف «۱مکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و تعرکززدلیی از تهران» آیننامه ‎re renee er‏ ا ۱ درخصوص ميزان ضرورت و همجنين امكانبذبر بودن انتقال بايتخت را انجام دهند. تاكتون فرض بر كين ‎eee oer‏ ا ما ل ۱ ‎see Ped‏ ا اا ا ۱ م ع ا ‎BRON Eo eee Leese ene‏ نتايج جامع آن هم کنون می‌تواند مقدمه و دستمابه مطالعات جدید شورای ۵انفره قرار بگیرد. 24

صفحه 25:
1 یافته‌های سال ۷۹ مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ابران به‌عنوان اولین نظریه مکتوب درباره «انتقال پا ت» نشان مىشهد: ‎ES loam EDD a aS cad Dac Te ae Se aah Sod‏ بروز مشكلات ناشى از افزليش جمعيت در بايتخت كشورهاء در دستور كار دولشها قرار مىكيرد و در اين مدت ؟1 ۱ ‎ny‏ ۱ Bree Rete oe ered Sete tre Tey ‏و‎ 00 ‏ا ااا ا‎ 7 ۱ est a Eley ۱ tee I PR: Pree ey PEC Re Te Tor gen rg ar ee ee et Nee eee Rta ee ee ll ‏ربودن مشکلات و چالش‌های شهر تهران از دهه ۷۰ تاکنون است!‎ 25

صفحه 26:
2 ‏ا‎ tate a ed al ee A ‏و تعرکز شدید فعالیت‌های اقتصادی دولتی و بخش خصوصی در شهر تهران» عنوان می‌شود و برای یفع ن؛ دو راهحل‎ ‏اس با‎ Hae a aad nal eh ta ale EE heel a ak eid ed | cal cand ee ee ala rol Lee cde alter ead Ea eS TS ETS ae Tele Sane eae toe ttt} كذ 1 1 اا ‎er ena arte toe‏ جزئيات تازه مننشر شده .كن نشان مىدهد انتقال بايتخت ادارى- سياسى در كشورها هركزبا هدف حل مشكلات بابتخت قميم نبوده بلكه در طرح توجيهى كشورها م هدف شلمل ‎Ra ee tee LE allan‏ لا دولت مرکزی در برابر حوادث طبیعی؛ ایجاد رشد افتصادی از طیبق توسعه سایر شهرهاء خودکردان شدن پاینخت جدید به لحاظ منبع اداره شهر و توسعه دولت الکترونیک» وجود داشته است.

صفحه 27:
كشورهايى كه امروز صاحب بايتخت ادارى جديد شدهانده سازمانى خاص برای مطالعه» مدبییت و کار اجرلیی انتقال) داشته‌لند و پایتغت جدید معل استقرار دستگاه‌های حکومتی و دولتی شده لما پا همجنان مركز اصلى اقتصادى» كردشكرى» فرهتكى و جمعيتى باقى مائده با لین حال, چند سال پس از انتقالپابتخت ‎Se‏ ‏جدید بر تعدیل جمعیت پایتفت قدیم و همچنین رفع مشکلات ‎Pepe caro eee erent Re ypreesr ne ge eoemely‏ كشورهلبى كه بار تصدى دولت زباد بوده (شبيه وضعيت ايران)» انتقال .ادارى سبب شده فشار ناشى از تمركز فعاليتهاى جاذب جمعيت بایتخت قدیمی؛ به شکل محسوسی کاهش یابد. و 1 ‎pe peer error‏ ا 0 در سبد اهداف ذكاته» ا درصد بوده است. ۱ eter en Cee ener hele red ‏انتقالپابتخت شده‌اند؛ نشان می‌دهد: ۷۰درصد از رشد و توسعه منطقه‌ای‎ ۱ ik mep mete a pr ere ey

صفحه 28:
۱ کلهش مطلوبیت زندگی در لین شهر است. فوت سالانه ۲۳۰۰ نفر و افزایش آمارابتشبه آلزایهر و پارکیسون‌به علت آلودگی هواء رکوردزنی آمار ابتلا به سرطان؛ ابتلاى جهار هزار شهروند تهرلنى.به اختلالات رولنى؛ تنها جامعه ‎ae ee kes‏ ا ل ل 0 گروهی تهران امروز را یرقلبل سکوئت می‌دانند و 0000 ۱ ‎ree] bom eh pooner hed‏ ۱ ‎CO a le a Re eet ce et oe)‏ کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای تغیبر وضع کنینی شهر تهران امیدوارند.برای و ‎Pee Ce‏ جمعيتبذيرى از 11 ميلبون و +4 هزار نفر ييشببنى شده در طرح تفصيلى به ۱۰ ملیون و ۵۰۰ هزار نفر (مطلبق طرح جلمع شهر تهران) و جلوگیری از ساختوسازهاى بىرويه براى تنظيم نرخ جمعيتبذيرى تدابيرى است كه كروه دوم درصدد اجراى كن برآعدهاند. لما تايبد مصوبه «ساماندهى و ‎Bernie ree)‏ اا ‎Penn See TOR‏ لین قانون از سوی رئیس دولت بازدهم برای تشکیل شورای ۱۵ نفره جهت آغاز مطالعات امكانسنجى ابن طرح؛ اجراى راهكار كروه اول را وارد فاز جدی‌تری کرده است.

صفحه 29:
foe oe eon EA ere tone] ۱ ‏ا‎ ei aT ed ۱۱ re hee ered ere eee ne rere pete es poe ‏ا‎ rere eer ern] are een Pere ree os 0 en eet atone Te Ted ۱ ae eee ‏شکل گرفنهساخت پایتخ‌های جدید یر قابلملاحظه‌ای بر زندگی و حیات‎ 7 pee ep OM Pee eee fore ۱ ‏حکومتی شده در حللی که فعالی‌های تجاری؛ فرهنکی, اقتمادی و‎ ۱ ‏ا‎ ‏تاكبد مىكند که تمركز سباسى الزلما و ضرويتا تمركز اقتصادى» فعاليت و‎ 00011111 ‏جمعیت رابه‎ 111111111111111 ene ‏قوت خود بلقى مانده است. در كشورهلبى كه ابده انتقال بايتختببا روند‎ 0010 ary ‏استراتزيك بوده است. بدعنوان مثال مالزى .به دليل اتصال به شبكدهاى‎ Rett er apie henna ted نیز اداری و حکومتی در مسبر نقلپیخت قرار رفه‌اند.

صفحه 30:
۱ تحقیقلتی پیرامون امکان‌سنجی اننقال مرکز سیاسی از تهران در سال 4/ انجام شده است عنوان مىكند بنج فاكتور مهم در انتخاب ‎Pere eee Pe epee sant ee reece‏ پایتختسیک کشور بلید عملکر دیک شهر جهلنی را داشته باشد بدین ‎dere ts Ree ee pete bie‏ 10 منطقه‌ای و بین‌المللی را داشته باشد. دومین فاکتور مهم در انتخاب ‎Pee ere fer ston fer geen a‏ ‎ns esa red‏ سا ‎OOS eee ree ar ne ate)‏ ‎Be ene Reno ST TN ene ae rn)‏ yt ا ‎Peer ron ed etre‏ بدعنوان بايتخت بليد .كن را دارا باشد. بر مبناى كين فاكتور يابتخت سیک کشور بلیدقابلیت ایفای نقش در نظام اقتصاد ملی و بین‌المللی ‎Per reer erent ee oa)‏ پیشرفته شهری نیز دو فاکتور مهم دیگر برای انتخاب بیک شهر به‌عنوان یک پایتخت ایده آل به شمار می آید.

صفحه 31:
31 0 نگاهی به مجموعه فاکتورهای بررسی شده و مقایسه آن با وضعیت کنینی شهر تهران دو راه را پیش روی دولتمردان ی ۱ تعرکززدلیی است. همزمان‌بااستفده از لین روش باید ملاحظات آملیش سرزمینی و معادلات بین‌المللی و مورد. ‎Fee aR al aE ee ole Ep eel‏ شهر تهران ارلئه شود. راه دوم ایجادیک پایتخت جدید ‎Teall‏ 0 سرزمینی؛ در نظر داشتن پدیده جهانی شدن و ایجاد تحولات مق و گستردهقتصادی صورت گیرد.

صفحه 32:
۱ Serre ey ‏راهتعرکززدایی و کاهش حجم فعالیت در پیتخت باشد. هر چند که در نظام‌های حکومتی که با تصدی دولت بر‎ ۱ pete tet ter tone kOe A eRe ne lend ‏مرلکز سیاسی و تصمیم گیری‌بهنقطه‌ایدیگر‌ناحدود زبادی می‌تولندفشارهای ناشی از تمرکز فعالیتها را‎ ‏کلهش دهد. خر چند.که پابتخت جدید بلید پنج فاکتور مهم عنوان شده را داشته باشستا بتولنسبه شکل پایتختی‎ موثر فعالیت کند. Re Pm ae Pea ere eee een Pe oy ‏و‎ 32

صفحه 33:

صفحه 34:
ااا ‎ee Sic tener tree eaten Seger hc tee T‏ ۱ سازمانى خاص تشكيل شده لست. همجنين در برخى از كشورهاكه ساخت بايتخت به بايان رسيده وظليف اداره شهرسبه شهردارىها و سایرنیادهای مردمی واگذار شده است و در بیش از ۷۰ درصد کشورهای مورد مطالعه رشد منطه‌ایناشی از نقل پایتخت چشمگیربوده در کشورهای ترکیه آلمان و پاکستانپیتخت‌های جدید ععدتا در نزدیکی یک سکوننگه موجودیا در فاصله‌ای نه ‎eC LY Poet erential mere ee Ted‏ مطالعه ساخت پایتخت جدید ضرویتاباهدف بهبد شریط در تخت قدیم صورت نگرفته است لین در حللی است که یکی از ‎gee se‏ اا اا 010 ‎re Ter an pe greta ee ene esa ree ie)‏ 000 داشت. 34

صفحه 35:
35 Ce 2 ne) Se re ee re or) ‏يارانههاى آشكار و نهان دومتى براى ايجاد امنيت شهرى و‎ ‏مقابلمبا جركيم؛ كنترل تنشها و فشارهاى اجتملعى نائنى‎ ‏از كمبودها و تارسابىهاى خدملتى هرعزنبه درستى قابل‎ 0000 te) gree roe ony TS a ates eC TCE a ad Oe UE ee BR oe Toad Rep rrr ene eer er tonry ‏جرم و بزهكارى برخى از آثار و تبعات لين سرمايه كذارى‎ ۱ re RORY Cpe ny Cam «۳» ۱ 0 ‏از سایرمناطق کشور و جذب تن در تهران و عمی‌تر شدن‎ 0000 ‏.كمبه معناى سرمابه كذارى بىبازكشتى الست .كه حزينه آن‎ را کل کشور به تهران می‌پردازند.

صفحه 36:
۱ oN ae ‏بايتخت در تملمى كشورهاى مورد مطالعمبا سه‎ ‏بى باز كشت‎ 001010 ee eres ‏فراهم آوردن عرصه معمارى شهرسازى براى‎ ‏ظهورنمادین هیبت علی و کسب جایگه در نظام‎ [7 ees ey ST ree 0 Le ey alee aaa ed Ll ساخت پایتخت جدید اقدام نکرده‌لند بلکه مجموعه‌ای از این عوامل در اين تصمیم گیری موثر بوده است در عین حال بهریغم گذشت چند دهه از پیدایش پایتخت‌های جدید» مشکلات اولیه 7 رس ۱

صفحه 37:
چند نکته در مور پایتخت‌های جدید وزارت مسكن وشهرسازى Pe eet ieee ‎eo eter‏ اك امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی از تهران انجام شده استدبه برخی ‎BS a laa ae cel Lael‏ ‎Feet eT Pe ean | ere rom he ep ers‏ ‎Perea Tt rac POOR EON OR etc Ae‏ ‎A en) Roe Ub re hig erpee<s Mnea sy ery‏ و ‎De‏ ‎a caveat esr re hay‏ | ‎ice Dey‏ ا ‎Pree‏ ‎Rn 0-7‏ ‎eee) eee a ead‏ ۱ ‎epee R rere re Trey‏ تحقيق مكتوب منتشر شده درباره انتقال بايتخت نشان مى دهد: مطابق - ۱ ‏دابر با در فاصله‌ای نه چندان دور از پایتخت قدیمء ایجاد شود ‎

صفحه 38:
38 لعلبا لین حال؛ سالها طول مى كشد جمعيت مورد انتظار در لذن مستقر شود و حتى بعد ازكن؛ بايتخت سياسى ‎teeta‏ ا ا ۱ ‎tere‏ ا ‎ee‏ لا ۱ توصبه شده استحبا توجمبه وابستكى شديد اقتصاهبه دولت و تمركز قدرت سياسى در تهران؛ عمده بتكامهاى توليدى و خدملتى در تهران قار دارد و شكاف شديد بين توسعديافتكى تهران و عدم توسعه ساير مناطق» به ‎Ee)‏ ااا 210111100111100

صفحه 39:
روتمندترین اینفوگرفیک زیر نشان می دهد بیشترین میزانمیلیاردرها و ‎١‏ مبليينرها در كدام كشورهاى جهان زندكى مى كنند. هاى جهان كجا زندكى مت كنيد ثروت خانوارها در جهان بيش از 8,: افزايش م وبابد و

صفحه 40:
0100000 ۱ سرانه مصرف در اتحادیه اروباست. 1۱ er Neer res ‏يل‎ aad nl ed 2S elt Ea a ‏پرمصرف قوین های کندم و بینج در جهان هستند به‎ ۱ ‏متوسط سرانه مصرف این محصول در جهان است.‎ Pease aa karen ee eed BY Serr ee ae emeton sae yo ‏جهان طی این سال ۶۷۰۱ کیلوگرم بوده است.‎ مردم ایران ۷ برابر اروپایی‌ها برنج

صفحه 41:
41 Re em eres gee ea) ‏ينث‎ RG RS dl ca) ‏توسعه و بیشتر از کشورهای توسعه یافتهبوده‎ 221111111111118 ‏كبلوكرم در سال و لين رقم‎ 2٠ ‏درحال توسعه‎ ‏برای کشورهای توسعه يافته ۹۶.۵ کیلوگرم‎ اعلام شده است. سرانه مصرف گندم در برخی کشورهای دیگر به كيلوكرم در سال عبارت است از: جين 21-4 ‎iced‏ لي ی مصر 114؛ آمريكا 41.8: روسيه 17 و اتحاديه لله

صفحه 42:
ا ل ‎SS‏ ‏نگهداری کرد. 1) بست نخست ودِيرى رزيم اسرابيل به وى بيشنهاد شده بود كه آن را رد كرد. Fae ST ST laa al ae leer llc al Lae Dae a OE ۱ ee Dna eT ee ete Bro ee er | ‏سوئیس داده بود. البته دلیل دیگری هم وجود داردکبه دلیلی مشکل بودن مسائل رباضی پیشرفته که برای سن نوجولنی مثل او بسیار‎ ‏دشوار و بسیاربالتر از رده سنی اش بود؛ همیشه از ربافیدانان کمک می گرفت. لین شایعات زملنی که وی در قید حیات بودپا‎ 0 ‏ا لا ل‎ Sten bata ‏ا ا ا‎ fe siete stand ‏ديفرانسيل و انتكرال شدم.‎ زندكى نامه

صفحه 43:
‎Ue‏ یی ل ل ‏۵ آشتین در آزمون ورودی دانشتاهفدرل بلیتکنیک سوئیس رد شد.بغنی سوالاترباضی را کامل درست وبا سرعت زباد باسخ داد اما از آنجابى كه به زبان سوئدى تسلط نداشت سوالات غبر رياضى كه به زبان سوثدى بودند را به كلى از دست دادم ‏ا سالگی اصطلاحازبانباز نکرد و حرف نمی زد.احتماللبهخاطر ینکه او بر اساس تصاویر مطللب را ید می ‎ar tla‏ 0 ‏ا م ل ‎00 ‏ا ا‎ Te Srey ‎43 ‎

صفحه 44:
؟) زمانی که منشی مطب بود ۴ مقاله نوشت که آینده دنیای علم را تغیبر داد ‎)1١‏ لين تصور رلبج كه وىمبه خاطر تثورى نسبيت جايزه نهبل را برد؛ اشتباه است. بسيارى از دانشمندان مخللف تثورى نسبيت وى بوهفد و ‎Mee Lae eat DP eae EoD Laat Se et oie‏ ‎۱ Sh eet ail ‏را ‎eee een eer Cole aera‏ سا ‎ ‎ade SE Tee aah lS oD ten DCs. tied col ‏۴) بس از جدایی از هسر اولش با دختر عموی خود ازدواج کرد و بس از به قدرت رسیدن حزب نازی در آلمان به آمریکا مهاجرت کرد. ‏و ‎44

صفحه 45:

صفحه 46:

1 شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان معاونت برنامه ريزي و تحقيقات دفتر بودجه و بررسي هاي اقتصادي مهر 94 2 3 رديف گزارشی از: -1 -2 -3 4 تعرفه شركت وفق آئين نامه ساير مصارف ( تجاري ) بررسي دقيق اقتصادي ( بررسي هزينه و منافع ) كوتاه‌مدت و بلندمدت عوارض و مزاياي مرتبط در مورد تعويض مقره ها پيشنهاد‌هاي غني منتج به صرفه جويي و پيشنهاد‌هاي عمومی مربوط به صرفه‌جويي (اصالح الگوی مصرف) مسئول اجـرا مهلت اجـرا مدیر محترم دفتر خدمات مشترکین ، مدیریت مصرف و درآمد 15دقيقه معاونت محترم بهره برداری 20دقيقه مجری محترم نظام پيشنهاد ها 15دقيقه  در آخرین گزارش بانک جهانی که ب--ه تحلیلی از اقتصاد ایران در دوران پساتحریم پرداخته ش--ده ،ب--ه مهم‌ترین تردیدها در مورد آینده اقتصاد ایران در این دوران جدید پاسخ داده شده اس--ت. در این گزارش رشد اقتصادی ایران با فرض لغو کامل تحریم‌ها 5درصد برآورد ل درتباه محتم-ه اش-شده و در مورد س- سیاست‌گذاری‌های آتی از جمله تض--عیف قیمت ارز ،هزین---ه سریع درآم---دهای غیرمترقبه و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بدون توجیه اقتصادی هشدار داده ش--ده است. 5 بانك جهاني آينده اقتصاد ايران را چگونه مي بيند  در تحلیل بانک جهانی در م---ورد اقتصاد ایران ،ورود صادرات نفت ایران به بازار به‌ عنوان عاملی در جهت کاهش قیمت نفت دیار برآین-ت؛ ولی آث-قلمداد شده اس- کاهش قیمت‌ها و افزایش صادرات نفت ب--ر درآمدهای ارزی ایران مثبت خواهد بود. در این گزارش پیش‌بینی شده است با لغ--و تحریم‌ها هزینه مبادالت با ایران کاهش خواهد یافت که از این حیث منافعی معادل 15میلیارد دالر را نصیب اقتصاد ایران خواهد کرد .بانک جهانی پیش‌بینی کرده از بیش از نیمی ازنایع نفت و گ-ت ص-اس- سرمایه‌گذاری خارجی را به خود اختصاص دهند .این گزارش اثر لغ---و تحریم‌ها در دوان یک درآم-اقتصاد ایران را به‌عن- غیرمترقبه تلقی کرده است که قادر اس--ت 6 2 /8درصد وضعیت رف---اهی خانوارهای ایرانی را بهبود ببخشد. بانک جهانی ‏ سواالت فراوانی درباره وضعیت اقتصادی ایران در دوران پساتحریم مطرح است .گزارش 35ص--فحه‌ای بانک جهانی در ماه آگوست به بسیاری از پرسش‌های مطرح شده درباره چشم‌انداز اقتصاد ایران در دوران پساتحریم پاسخ می‌دهد در گزارش پیش رو با مطرح کردن 20پرسش کلیدی به برخی از مهم‌ترین آنها می‌پ--ردازیم .فص--لنامه گزارش اقتصادی منطق--ه خاورمیانه و ش--مال آفریق--ا توس--ط دف--تر معاونت کا بان-مال آفریق-ه و ش-اقتصادی منطقه خاورمیان- جهانی چاپ شده است .نس--خه اص--لی این گزارش توس---ط لیلی متقی اقتصاددان بان---ک جهانی با گردآوری اطالعات از الناالنچوویچین-----ا و هادی صالحی اصفهانی تحت نظر شانتا ِد واراجان اقتصاددان 7 ارشد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تهیه شده است. چشم‌انداز اقتصاد ایران ‏ -1مهم‌ترین اثرات لغو تحریم‌ها بر اقتصاد ایران چیست؟ ‏ قابل ذکرترین تغییر ،بازگشت ایران به بازار نفت است .بانک جهانی تخمین زده است که در فاصله‌ای چند ماهه به صورت تدریجی یک میلیون بشکه در روز تولید نفت ایران افزایش یابد .پس از نفت ،برنامه کاهش موانع و محدودیت‌های موجود بر مبادالت مالی ،تجارت و بازرگانی ایران و توس--عه تجارت و کاهش هزینه‌های تجاری ،آزادی دارایی‌های مسدود شده در خارج از کشور وجود دارد. ‏ -2در صورت سوءمدیریت آیا لغو تحریم‌ها می‌تواند مشکالتی را نیز به همراه داشته باشد؟ و بزرگ‌ترین خطر احتمالی لغو تحریم‌ها برای اقتصاد ایران چیست؟ 8  ه واردات رابا ورود درآمدهای ارزی به اقتصاد احتمال دارد قیمت دالر کاهش یابد .این امر اگرچ- ارزان‌تر خواهد ساخت اما از ویژگی رقابتی صادرات غیرنفتی می‌کاه-د .ایران این پدیده را در سال‌های اوایل دهه 2000میالدی زمانی که قیمت نفت در اوج قرار داشت و تحریم‌ها مح---دودیت آفرین نبودند تجربه کرده است .در آن دوره زمانی اکثر صنایع صادراتی ایران با مش---کل روبه‌رو شدند و فقط صنایع پتروشیمی و صنایع شیمیایی پیشرفت داشتند که البته باید به این نکته نیز توج--ه داشت که آنها یارانه‌های بسیار هنگفتی ازجمله یارانه مصرف سوخت دریافت می‌کردند. 9  -3تخمین بانک جهانی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از این کشور چقدر است؟ ور دارد که 29ارج از کش-ده در خ-برآوردها حاکی از آنند که ایران حدود 100میلیارد دالر دارایی‌های مسدود ش- میلیارد دالر آن مربوط به دارایی‌های بانک مرکزی و درآمدهای نفتی اس--ت و ف--ورا پس از لغ--و تحریم‌ها آزاد خواهند شد. ‏ -4در صورت لغو تمامی تحریم‌ها تخمین بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال‌های آینده چقدر است؟ برآوردهای بانک جهانی نشان می‌دهد که در یک سناریوی خوش‌بینانه و با حذف کامل تحریم ها ،رش---د واقعی GDP می‌تواند در سال‌های 94و 95به ترتیب به 5 /1و 5 /5درصد برسد که به آمار مربوط ب---ه دوره پیش از تحریم‌ها نزدیک خواهد بود. 10  -5آیا رشد پیش‌بینی شده می‌تواند پایدار و ماندگار باشد و باعث اشتغال و رونق شود؟ اینکه درآمدهای غیرمترقبه به رشد ماندگار اقتصادی و اشتغال بدل خواهند شد یا خ--یر ب--ه ط--ور ریشه‌ای و بنیادی به سیاست‌ها و نهادهای دولت ،به‌ویژه آنهایی که حامی صادرات و متنوع سازی کله این ش-هستند بستگی پیدا می‌کند .متاسفانه سابقه ایران در درآمدهای غیرمترقبه پیشین ب- نبوده است. 11  -6چه اشتباهاتی در گذشته مانع از تداوم رشد پایدار شده است که نباید آنها را تکرار کرد؟ حداقل سه اشتباه محتمل در اینجا وجود دارد که باید از آنها اح--تراز کرد: نخست ،با ورود پول به بازار ارز ایران ،احتماال ارزش واقعی ریال ب--ه د در بخشد رفت .این می‌توان-میزان قابل مالحظه‌ای باال خواه- کاالهای مبادله ای ،به‌ویژه صادرات غیرسنتی ایجاد اخالل نماید. دوم ،نیازهای سرمایه‌گذاری ایران قابل توجه هستند .ب--رای رش--د و توسعه سریع‌تر و جبران افت رشد چند سال اخیر ،سرمایه‌گذاری‌ها باید به مقدار قابل توجهی افزایش یابند .اما برای عملی ساختن این مهم ،دولت باید ب--ر وسوس--ه هزین--ه کردن بخش عم--ده درآمدهای غیرمترقبه در مصرف غلبه کند سوم اینکه پروژه‌های سرمایه‌گذاری باید با دقت تمام تحت نظر و بررسی باشند تا از اتالفی که معموال همراه با افزایش قابل توج--ه 12 سرمایه‌گذاری رخ می‌دهد جلوگیری شود. نفت ‏ -7در صورت افزایش تولید یک میلیون بش--که‌ای نفت ایران قیمت نفت چقدر تغییر خواهد کرد و برن---دگان و بازندگان این تغییر قیمت نفت چه کشورهایی هستند؟ بانک جهانی تخمین زده است که اضافه ش---دن صادرات نفت ایران ،با فرض اینکه هیچ‌یک از دیگر صادرکنندگان نفت واکنش استراتژیکی خاصی نداشته باشند می‌تواند قیمت نفت را به اندازه 14درص----د یا 10دالر در سال 2016 کاهش دهد .واردکنندگان نفت شامل کش--ورهای عض--و رد،اتحادیه اروپا و آمریکا از این وضعیت بهره خواهند ب- ورهایوص کش-درحالی‌که صادرکنندگان نفت و به‌خص- 13 حوزه خلیج‌فارس متضرر خواهند شد.  -8این کاهش قیمت نفت ناشی از افزایش تولید دگان نفتد تولیدکنن-در از درآم-نفت ایران ،چق- می‌کاهد؟ بانک جهانی برآورده کرده است که 10دالر افت قیمت نفت می‌تواند تراز مالی صادرکنندگان عمده نفت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریق---ا ( )MENAرا با زیان روبه‌رو سازد ،به‌عن---وان مث---ال این رقم در عربستان سعودی به میزان 5درصد تولید ناخ--الص دداخلی و در لیبی به میزان 10درصد GDPخواه- بود .این معادل 40میلیارد دالر ضرر برای عربستان سعودی و 5میلیارد دالر ضرر برای لیبی از مح--ل درآمد ساالنه صادرات نفت است. 14  -9تاثیرات این کاهش قیمت بر واردکنندگان نفت به چه میزان است؟ و آیا این تغییر قیمت می‌تواند تولید ناخالص داخلی این کش--ورها را تغییر دهد؟ اتحادیه اروپا و آمریکا که بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت هستند بیشترین بهره قطعی را خواهند داشت ولیکن تولید ناخالص داخلی آنها چن--دان تاثیری نخواهد دید .کشورهای دارای صنایع گسترده پتروشیمی ،شامل آمریکا ،روسیه و نیز کشورهای عضو اتحادیه اروپا ش---اهد افزایش تولید خود خواهند بود. ‏ -10با توجه به پیش‌بینی کاهش قیمت نفت درآمدهای نفتی ایران کاسته می‌شود و از سوی دیگر افزایش تولید ایران درآمدهای نف--تی را افزایش خواهد داد برآیند این اتفاقات بر درآمدهای نفتی ایران چگونه خواهد بود؟ درآمدهای اضافی ناشی از افزایش صادرات نفت در کفه ترازو از تبعات منفی افت قیمت نفت سنگین‌تر اس--ت ،بن--ابراین ایران کم--تر از باقی کشورهای صادرکننده نفت از این موضوع تاثیر خواهد دید. 15  تجارت خارجی ‏ -11در حوزه تجارت خارجی اثر تحریم‌ها بر کاهش صادرات چقدر ب--وده است؟ تخمین‌های بانک جهانی نشان می‌دهد حجم صادرات ایران در ط--ول دوره سال‌های 2012تا 2014به میزان 17 /1میلیارد دالر یعنی معادل 13 /5 د تولیددرصد کل صادرات آن دوره کاهش یافته است .که 4 /5درص- ورهاییناخالص داخلی ایران است .بر اساس تحلیل‌های بانک جهانی کش- که بیشترین افزایش حجم تجارت با ایران در دوران پساتحریم را خواهن--د داشت عبارتند از :بریتانیا ،چین ،هند ،ترکیه و عربستان سعودی. ‏ -12تحریم‌ها صادرات به کدام کشورها را بیش--تر تحت ت--اثیر قرار داده است؟ ایران حدود 7 /5میلیارد دالر از درآمد صادراتی خود به ژاپن و پس از آن /4 4میلیارد دالر به کره‌جنوبی و 3 /9میلیارد دالر از کل صادرات خود ب--ه کشورهای اروپایی را از دست داده است .در میان کش---ورهای اروپایی، صادرات به ایتالیا با 2 /9میلیارد دالر تنزل شدیدترین کاهش را نش--ان می‌دهد و پس از آن آلمان و فرانسه قرار دارند .به وضوح با لغو تحریم‌ها 16 این کشورها پتانسیل زیادی برای صادرات دارند. -13آیا تحریم‌ها مبادالت تجاری باکشورهای آسیایی و کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است؟ حجم تجارت با تنها چن--د کش--ور از منطق--ه گس--ترده ،MENAآسیای میانه و جنوب آسیا دس--تخوش تغییر گردید .به‌ویژه مبادالت با مراکش ،قطر و ت--ونس درآن دوره کاهش یافته است. 17  -14و پس از لغو تحریم‌ها چه کشورهایی مبادالتش--ان با ایران افزایش می‌یابد؟ بر اساس تحلیل‌های بانک جهانی کشورهایی که از بیش--ترین افزایش حجم تجارت با ایران در دوران پساتحریم را خواهند داشت عبارت است از بریتانیا ،چین ،هند ،ترکیه و عربستان سعودی .گروه یک شامل این پنج کشور هستند .در واقع یک درصد افزایش درآم---د ملی ،صادرات به این کشورها را بیش از یک درصد توسعه خواه--د داد .به احتمال زیاد این توسعه شامل افزایش قابل توجه صادرات نفت و گاز به هند و چین خواهد بود ،زیرا آنها سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای نیز در ایران داشته‌اند .ازسرگیری تجارت با بریتانیا ن---یز شامل برقراری دوباره صادرات نفت و گاز خواهد بود که قبال متوقف شده بود. گروه دوم شامل :روسیه ،کره‌جنوبی ،تاجیکستان ،پاکستان و هنگ کنگ است که تجارت با آنها پس از لغو تحریم‌ها افزایش خواه---د یافت، ولی نه به اندازه گروه اول ،چون کشش صادرات آنها بین 0 /7ت--ا 0 /8است. 18 گروه سوم شامل :فرانسه ،آلمان ،ایتالیا و امارات متح----ده عربی در محدوده 0 /2تا 0 /6است ،به این مفهوم که تجارت با آن کشورها پس از لغو تحریم‌ها افزایش خواهد یافت ولی با حجم کم--تر از دو گروه دیگر.  -15با لغو تحریم‌ها شاهد کاهش هزینه‌های تجارت با ایران خواهیم بود .میزان این کاهش هزینه مبادله چق--در خواهد بود؟ کاهش هزینه‌های تجاری شاهد یک افت قابل توجه خواهد بود و این کاهش نزدیک به 15میلیارد دالر در نخستین سال برای ایران منفعت خواهد داشت. 19  ‏ سرمایه‌گذاری خارجی -16وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران چگونه بوده است و سرمایه‌های خارجی به کدام بخش‌ها هدایت شده‌اند؟ تا پیش از سال ،2011به‌طور متوسط ساالنه 4میلیارد دالر FDIبه‌صورت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید به اقتصاد ایران وارد می‌شد .بخش استخراج (نفت و گاز) و تولید دو بخش عمده‌ای بودند که ارق--ام باالی FDIرا دریافت می‌کردند .از این میان ،صنایع نفت و گاز بیش از نیمی از FDIوارد شده را ب--ه خود اختصاص می‌دادند و پس از آنها ،بخش‌های فلزات و تولید در جایگاه بعدی قرار داشتند. 20  -17یکی دیگر از آثار مهم لغو تحریم‌ها افزایش سرمایه‌گذاری خ---ارجی تقیمارجی مس-مستقیم در ایران است .پس از لغو تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خ- ( )FDIدر ایران چقدر افزایش می‌یابد؟ بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم نهایتا ظرف چند سال به رقم 3تا 3 /5میلیارد دالر افزایش یابد یعنی دو برابر رقم سال 2015ولی هنوز از نقطه اوج خود یعنی سال 2003فاصله دارد. ‏ -18سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در ایران تا چه م--یزان می‌توان--د ب--ه اشتغال‌زایی کمک کند؟ اگر از منظر اشتغال‌زایی نگاه کنیم ،از 42هزار شغل ایجاد شده در طول سال‌های وط 2003تا 2015تنها 6هزار شغل از بخش نفت و گاز بوده است و بقیه مرب- به بخش‌های تولید ،فلزات و خدمات است .البته این امر باعث تعجب نیس--ت چون بخش نفت و گاز در مقایسه با بخش‌های دیگر نیاز ب---ه سرمایه‌گذاری بیشتری دارد .آمار مربوط به ورود سرمایه خارجی جهت پروژه‌های جدید به ایران نشان می‌ده--د که در ط--ول سال ،2011اش--تغال‌زایی حاص--ل از سرمایه‌گذاری در امالک و مستغالت 10برابر بیش---تر از سرمایه‌گذاری وارد شده به بخش استخراج بوده است .با توجه به اینک--ه عم--ده سرمایه‌گذاری 21 خارجی در حوزه نفت و گاز است نمی‌توان انتظار اشتغال‌زایی زیاد و کاهش بیکاری در ایران را داشت. رفاه و خانوارها ‏ هدت چ--19به غیر از آثار بلندمدت لغو تحریم‌ها ،در کوتاه‌م- میزان بودجه رفاهی خانوارها افزایش خواهد یافت؟ ده یک درآم-ه مثاب-به‌طور خالصه می‌توان کاهش تحریم‌ها را ب- غیرمترقبه در اقتصاد ایران دانست .بان---ک جهانی تخمین زده است که حجم این درآمد غیرمترقبه معادل 13میلیارد دالر بهره رفاهی یا 2 /8درصد بودجه رفاهی کنونی است .اما مانند دیریتتمام درآمدهای غیرمترقبه باید آنها را به‌طور اصولی م- کرد تا بتوانند مزایای پایدار برای مردم داشته باشند. ‏ -20به وضوح لغو تحریم آثار متفاوتی بر بخش‌های مختل---ف دارد .سوال اینجاست که پس از لغو تحریم‌ها کدام صنایع ایران رونق بیشتری را شاهد خواهند بود؟ اقتصاد ایران عالوه‌بر کاهش سرعت رشد در ط----ول سالیان تحریم دچار یک جابه‌جایی بنیادی شد و صنایع نفت ،خودرو ،فناوری و تسلیحات ،ساخت‌وساز و مالی کشور بیش از سایر بخش‌ها افت دکردند .با لغو تحریم‌ها این بخش‌ها محتمال شاهد توسعه و رش- خواهند بود. 22 تحريك رشد با انتقال پايتخت اولین نظریه مکتوب درباره «انتقال پایتخت اداری-سیاسی» که براساس تحقیق----ات نهاد معتبر داخلی در ح----وزه مطالعات شهرسازی ،تدوین شده است ،نشان می‌دهد کشورهایی که طی قرن بیستم ،پایتخت جدید ایجاد کرده‌اند با پنج رویکرد وارد این مسیر شدند که یکی از اهداف مشترک‌ ،افزایش ظرفیت رش----د اقتصادی و هدایت جریان توسعه به سایر شهرها بوده؛ به‌طوری‌که عمده کشورها در این مسیر موفق شده‌اند .یافته‌های این پژوهش، ارانتقال پایتخت را «نیاز استراتژیک» معرفی کرده است که آث- ثانویه آن می‌تواند ح--ل چالش‌های زیس--ت‌محیطی و تع--دیل جمعیت تهران باشد. ‏رشد اقتصادي با آهنگ «انتقال پايتخت» ‏اثر «ثانويه» تشكيل پايتخت جديد بر رفع مشكالت پايتخت قديم 23  پيشنهاد دست‌كم 20ساله گروهي از كارشناسان درباره «انتقال پايتخت» 19 ،ارديبهشت امسال به قانون تبديل شد و در ق--الب مص--وبه هران» ،آيين‌نام-مجلس ،دولت مكلف شد ظرف سه ماه با هدف «امكان‌سنجي انتقال مركز سياسي و اداري كشور و تمركززدايي از ته- تشكيل يك شوراي مطالعاتي مركب از 15نفر از مسووالن ارشد نظام را تدوين كند تا اعضاي اين ش--ورا در م--دت 2سال ،مطالع--ه درخصوص ميزان ضرورت و همچنين امكان‌پذير بودن انتقال پايتخت را انجام دهند .تاكنون فرض بر اين بوده كه هيچ مطالعه جامعی توسط دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي تخصصي مرتبط با شهرسازي و مباحث شهري در اين‌باره انجام نشده ،مركز وابس--ته ب--ه وزارت مسكن و شهرسازي در سال – 79به فاصله كوتاهي از طرح موضوع انتقال پايتخت در دولت سازندگي -تحقيقاتي مبسوط تحت عن--وان «تعادل‌بخشي شهر تهران» را با رويكرد تحليلي‌مقايسه‌اي و بررسي تجارب جهاني در زمينه «انتقال پايتخت» انجام داده است كه عمده نتايج جامع آن هم‌اكنون مي‌تواند مقدمه و دستمايه مطالعات جديد شوراي 15نفره قرار بگيرد. 24  يافته‌هاي سال 79مركز مطالعات و تحقيقات شهرسازي و معماري ايران به‌عنوان اولين نظريه مكتوب درباره «انتق--ال يني وعه شهرنش-پايتخت» نشان مي‌دهد :موضوع انتقال پايتخت اداري-سياسي در قرن بيستم و همزمان با رشد و توس- بروز مشكالت ناشي از افزايش جمعيت در پايتخت كشورها ،در دستور كار دولت‌ها قرار مي‌گ--يرد و در اين م--دت 14 كشور از جمله آلمان ،استراليا ،برزيل ،مالزي ،تركيه ،پاكستان و اسپانيا مصمم مي‌شوند مركز سياسي و حكومتي جديد تشكيل دهند كه اگرچه كار انتقال سال‌ها به طول مي‌انجامد اما به جز دو كشور كه در اين مسير بازمي‌مانند و انصراف مي‌دهند ،مابقي موفق مي‌شوند پايتخت جديد تشكيل دهند. ‏ تحقيقات 100صفحه‌اي مركز مطالعات شهرسازي مشخص مي‌كند همه كشورهايي كه تاكنون دست به انتق----ال تمام يا قسمتي از پايتخت خود زده‌اند ،در مجموع 5هدف را دنبال كرده‌اند كه نقطه مشترك طرح ت--وجيهي هم--ه دولت‌ها، «افزايش ظرفيت داخلي براي رشد اقتصادي» و توازن‌بخشي به مراكز كار و فعاليت در همه مناطق شهري كشور ب--وده است .آنچه در اين نظريه به عنوان نكته شاخص اولين تحقيقات ايراني درباره «انتقال پايتخت» ،خودنمايي مي‌كن---د، 25 تاريخي بودن مشكالت و چالش‌هاي شهر تهران از دهه 70تاكنون است!  در سال ،79صورت مساله درباره چالش‌هاي فعلي پايتخت« ،مشكالت زيست‌محيطي ،ساخت‌وسازهاي انبوه ،رشد جمعيت و تمركز شديد فعاليت‌هاي اقتصادي دولتي و بخش خصوصي در شهر تهران» عنوان مي‌شود و براي رفع آن ،دو راه‌ح--ل شامل «انتقال مركز سياسي از تهران» و «رسيدگي به پايتخت فعلي بدون فكر درباره ايجاد پايتخت جديد» در نظر گرفت--ه مي‌شود و سپس ،مسووليت تحقيق و بررسي درباره «تجربه‌ كشورها در انتقال پايتخت و همچنين نحوه انتقال و آثار تشكيل پايتخت جديد بر پايتخت قديمي و كل كشور» به مركز مطالعات شهرسازي و معماري سپرده مي‌شود. ‏ به اين ترتيب پروسه‌اي كه امروز قرار است توسط شوراي مطالعاتي انتقال پايتخت طي شود 14 ،سال پيش انجام ش---د و جزئيات تازه منتشر شده آن نشان مي‌دهد انتقال پايتخت اداري -سياسي در كشورها هرگز با هدف حل مشكالت پايتخت ابع آب وه من-قديم نبوده بلكه در طرح توجيهي كشورها 5هدف شامل «افزايش نقش كشور در نظام جهاني ،دسترسي ب- انرژي و امنيت دولت مركزي در برابر حوادث طبيعي ،ايجاد رشد اقتصادي از طریق توسعه ساير شهرها ،خودگردان شدن پايتخت جديد به لحاظ منابع اداره شهر و توسعه دولت الكترونيك» وجود داشته است. 26 27 ‏ كشورهايی كه امروز صاحب پايتخت اداري جديد شده‌‌اند ،سازمانی خاص براي مطالعه ،مديريت و كار اجرايي انتقال ،داشته‌اند و پايتخت جدي---د محل استقرار دستگاه‌هاي حكومتي و دولتي شده اما پايتخت ق----ديمي همچنان مركز اصلي اقتصادي ،گردشگري ،فرهنگي و جمعيتي باقي مانده است. ‏ با اين حال ،چند سال پس از انتقال پايتخت در كشورها ،اثر ثانويه پايتخت جديد ب--ر تع--ديل جمعيت پايتخت ق--ديم و همچ--نين رف--ع مش--كالت من اينكه درت .ض-وده اس-زيست‌محيطي آن ،مثبت و قابل مشاهده ب- الران) ،انتق-كشورهايي كه بار تصدي دولت زياد بوده (شبيه وضعيت اي- پايتخت اداري سبب شده فشار ناشي از تمركز فعاليت‌هاي جاذب جمعيت در پايتخت قديمي ،به شكل محسوسي كاهش يابد. ‏ پررنگ‌ترين هدف مشترك در تصميم‌ كشورها به «انتقال پايتخت» ،رش---د اقتصادي و هدايت جريان توسعه به ساير مناطق شهري بوده ك--ه وزن آن در سبد اهداف 5گانه78 ،درصد بوده است. ‏ تحقيقات درباره ميزان دستيابي به اين هدف در 12كشوري كه موفق ب--ه انتقال پايتخت شده‌اند ،نشان مي‌دهد70 :درصد از رشد و توسعه منطقه‌اي كشورها در سال‌هاي پس‌از تشكيل پايتخت جديد ،ناشي از انتق--ال ب--وده است. پايتخت فعلي، نفس‌گير شده است ‏ تهران به شهری نفس‌گیر بدل شده و نشانه‌های آن هم انتش---ار آمارهایی از کاهش مطلوبیت زندگی در این شهر است .فوت ساالنه 2300نفر و افزایش آمار ابتال به آلزایمر و پارکینسون به علت آلودگی هوا ،رکوردزنی آمار ابتال به سرطان ،ابتالی چهار هزار شهروند تهرانی به اختالالت روانی ،تنها جامع--ه آماری کوچکی از هزاران پیامد زندگی در شهر تهران در این چند سال است. گروهی تهران امروز را غیرقابل سکونت می‌دانند و معتقدند به دلیل تهدید این شهر توسط حوادث طبیعی همچون زلزله بهترین گزین--ه ح--ل مش--کالت تهران ،انتقال پایتخت سیاسی -اداری است .اما برخی دیگر گزین--ه انتق--ال پایتخت را راه‌حل مناسبی نمی‌دانند و هن--وز هم ب--ه م--وثر ب--ودن راه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای تغییر وضع کنونی شهر تهران امیدوارند .ب--رای همین اولین اق--دام خ--ود را در این راه اس--تارت زده‌ان--د .کاهش نرخ جمعیت‌پذیری از 12میلیون و 900هزار نفر پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی به 10میلیون و 500هزار نفر (مطابق طرح جامع شهر ته--ران) و جلوگ--یری از ت کهدابیری اس-ساخت‌وسازهای بی‌رویه برای تنظیم نرخ جمعیت‌پذیری ت- گروه دوم درصدد اجرای آن برآمده‌اند .اما تایید مص--وبه «ساماندهی و تمرکززدایی از شهر تهران» از سوی شورای نگهبان در سال جاری و ابالغیه این قانون از سوی رئیس دولت یازدهم برای تشکیل ش---ورای 15نفره جهت آغاز مطالعات امکان‌سنجی این طرح ،اجرای راهکار گروه اول را وارد ف--از 28 جدی‌تری کرده است.  قرار است این شورای 15نفره دو راهکار ساماندهی وضعیت پایتخت کن--ونی کشور و امکان سنجی انتقال پایتخت به نقطه جدید را بررسی کنند .مطالعاتی که یک‌بار در اواخر دهه 70توسط مرکز مطالعات و تحقیق---ات شهرسازی و معماری ایران با نگاهی به تجربه‌های جهانی انتقال پایتخت در چن---د بخش انجام شد و برای چند دهه به بایگانی رفت. ‏ حاال خروج ایده قدیمی انتقال پایتخت از بایگانی ،مطالعات انجام ش--ده این طرح را هم از آرشیو دولت خارج کرده است .مطالعات اولیه در مورد تجربه وررخالف تص-انتقال پایتخت در سایر کشورهای دنیا حاکی از آن است که ب- شکل گرفته ساخت پایتخت‌های جدید تاثیر قابل مالحظه‌ای بر زندگی و حیات پایتخت قدیم نداشته است و فقط توانسته آهنگ رشد را تا ح--دودی کاهش دهد .ضمن آنکه پایتخت‌های جدید عمدتا محل تمرکز فعالیت‌های سیاس--ی و حکومتی شده در حالی که فعالیت‌های تجاری ،فرهنگی ،اقتصادی و گردشگری همچنان در پایتخت‌های قدیمی ادامه پیدا کرده است .این تحقیق تاکید می‌کند که تمرکز سیاسی الزاما و ضرورتا تمرکز اقتصادی ،فعالیت و ه ازد ده-ت بیش از چن-جمعیت را به دنبال نخواهد آورد .بنابراین با گذش- پیدایش پایتخت‌های جدید ،مشکالت اولیه همچنان در پایتخت‌های قدیمی به قوت خود باقی مانده است .در کشورهایی که ایده انتقال پایتخت با رون---د نسبتا موفقی پیش رفته است ساخت پایتخت جدید ب--ر مبن--ای یک نیاز استراتژیک بوده است .به‌عنوان مثال مالزی به دلیل اتصال ب----ه شبکه‌های 29 جهانی ،ژاپن به دلیل مسائل اقتصادی و زلزله و استرالیا و پاکستان بر مبن--ای نیاز اداری و حکومتی در مسیر انتقال پایتخت قرار گرفته‌اند.  طرح مطالعاتی «تعادل بخش--ی ش--هر ته--ران» که براساس آن تحقیقاتی پیرامون امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاس--ی از ته--ران در سال 79انجام شده است عنوان می‌کند پنج فاکتور مهم در انتخ--اب پایتخت جدید باید در نظر گرفته ش----ود .براساس این مطالعات، پایتخت یک کشور باید عملکرد یک شهر جهانی را داشته باشد بدین معنا که این شهر باید توانمندی الزم ب--رای ایف--ای نقش در نظ--ام منطقه‌ای و بین‌المللی را داشته باشد .دومین فاکتور مهم در انتخاب عه پایدار محیط دریک شهر به‌عنوان پایتخت رعایت اصول توس- طراحی و برنامه‌ریزی پایتخت است .بر مبنای این ف---اکتور ایجاد پنج ویژگی ضروری برای یک 30پایتخت زندگی جذاب شهری ،فراوانی دسترسی به آب و انرژی ،ایجاد شبکه‌های کارآمد حمل‌ونقل و ارتباطات و ...باید م--دنظر قرار گیرد. ‏ محیط جذاب برای سرمایه‌گذاری سومین فاکتوری است که یک شهر به‌عنوان پایتخت باید آن را دارا باشد .بر مبنای این فاکتور پایتخت یک کشور باید قابلیت ایفای نقش در نظام اقتصاد ملی و بین‌المللی مند ودیریت هوش-ات و م-را داشته باشد .فناوری پیشرفته ارتباط- هراب یک ش-رای انتخ-پیشرفته شهری نیز دو فاکتور مهم دیگر ب- به‌عنوان یک پایتخت ایده‌آل به شمار می‌آید.  نگاهی به مجموعه فاکتورهای بررسی شده و مقایسه آن با وضعیت کنونی شهر تهران دو راه را پیش روی دولتمردان و مدیران شهری قرار می‌دهد :راه نخست مناسب‌سازی کالنشهر تهران با اس---تفاده از سیاس---ت‌ها و روش‌های تمرکززدایی است .همزمان با استفاده از این روش باید مالحظات آمایش سرزمینی و معادالت بین‌المللی و مورد انتظار از پایتخت تعریف و براساس آن طرح ساماندهی شهر تهران ارائه شود .راه دوم ایجاد یک پایتخت جدید است که انتخاب آن باید براساس مالحظ----ات آمایش سرزمینی ،در نظر داشتن پدیده جهانی ش---دن و ایجاد تحوالت عمیق و گسترده اقتصادی صورت گیرد. 31 نگاهی به تجربه‌های جهانی ‏ در طول چند دهه گذشته عوامل مختلف سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی و حتی فرهنگی منجر به انتق---ال پایتخت کشورها به شهرهای جدید شده است اما در هیچ یک از این تجربه‌ها انتقال مرکز سیاسی نمی‌تواند به معنای تنها راه تمرکززدایی و کاهش حجم فعالیت در پایتخت باشد .هر چند که در نظام‌های حکومتی که با تصدی دولت بر تمامی امور سنگین و خارج از عرف جهانی است و نقش بخش خصوصی در اداره امور جامعه ضعیف است انتقال مراکز سیاسی و تصمیم‌گیری به نقطه‌ای دیگر تا حدود زیادی می‌تواند فشارهای ناشی از تمرکز فعالیت‌ها را کاهش دهد .هر چند که پایتخت جدید باید پنج فاکتور مهم عنوان شده را داشته باشد تا بتواند به شکل پایتختی 32 موثر فعالیت کند.  نتیجه دیگری که از ارزیابی مقایسه‌ای تجارب جهانی در زمینه انتقال پایتخت به دست می‌آید آن است که در 14مورد کشور بررسی ش--ده در تحقیق مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران در سال ،79تمامی کش---ورها تحت شرایط خاص---ی سیاسی ،اقتصادی و تاریخی روش انتقال پایتخت را د.اب کرده‌ان-برای حل مشکالت پایتخت قبلی انتخ- البته بررسی‌ها نشان می‌ده--د اگرچ--ه مالحظ--ات اقتصادی نقش کلیدی را در جریان انتق---ال پایتخت ایفا کرده‌اند اما پایتخت‌های جدید عمدتا ب--ه محلی دیلتی تب-برای تمرکز فعالیت‌های سیاسی و حکوم- شده‌اند و فعالیت‌های تجاری ،فرهنگی ،اقتصادی و گردشگری همچنان در پایتخت اولیه ادام--ه پیدا کرده‌اند. 33  بررسی چگونگی اجرای ایده انتقال پایتخت در کشورهای دنیا نشان می‌دهد که در تمامی این کشورها برای ایجاد پایتخت جدید سازمانی خاص تشکیل شده است .همچنین در برخی از کشورها که ساخت پایتخت به پایان رسیده وظایف اداره شهر به شهرداری‌ها و سایر نهادهای مردمی واگذار شده است و در بیش از 70درصد کشورهای مورد مطالعه رش--د منطقه‌ای ناش--ی از انتق--ال پایتخت چشمگیر بوده در کشورهای ترکیه ،آلمان و پاکستان پایتخت‌های جدید عمدتا در نزدیکی یک سکونتگاه موجود یا در فاص--له‌ای ن--ه چندان دور از پایتخت قدیم ساخته شده‌اند و حداکثر جمعیت پیش‌بینی شده برای آنها 500هزار نفر بوده است .در کشورهای م--ورد مطالعه ساخت پایتخت جدید ضرورتا با هدف بهبود شرایط در پایتخت قدیم صورت نگرفت--ه اس--ت این در حالی اس--ت که یکی از انگیزه‌های اصلی کنونی برای انتقال پایتخت از تهران به شهری دیگر بهبود شرایط کنونی این شهر است .البته به‌طور طبیعی خروج بسیاری از فعالیت‌ها و عملکردهای حکومتی یا وابسته به آن تاثیر قابل مالحظه‌ای بر شرایط زیست محیطی پایتخت ق--دیم خواه--د داشت. 34  از دیدگاه اقتصادی میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای رداختط دولت و پ-ران ،توس-هر ته-توسعه و عمران ش- یارانه‌های آشکار و نهان دولتی برای ایجاد امنیت شهری و یمقابله با جرایم ،کنترل تنش‌ها و فشارهای اجتماعی ناش- از کمبود‌ها و نارسایی‌های خدماتی هرگز به درستی قاب--ل محاسبه نیست .ضمن آنکه ادام--ه مهاجرت بی‌رویه ب--ه مجموعه شهری تهران ،گسترش ساخت‌وسازهای غیرقاب--ل کنترل و غیرقانونی ،گذر از حدود غیرمجاز آلودگی‌های زیست محیط ،به هم خوردن شرایط توسعه پایدار ،افزایش جرم و بزهکاری برخی از آثار و تبعات این سرمایه‌گذاری است که دولت باید برای مقابله مستمر با آن هزینه کند .به ویژه آنکه تمرکز قدرت سیاسی در تهران و وابستگی شدید اقتصادی دولتی به آن ،موجب تمرکز بنگاه‌های اقتصادی در تهران شده است .این موضوع به معنای خروج سرمایه از سایر مناطق کشور و جذب آن در تهران و عمیق‌تر شدن شکاف میان سطح توسعه یافتگی با سایر مناطق کشور است 35 که به معنای سرمایه‌گذاری بی‌بازگشتی است که هزینه آن را کل کشور به تهران می‌پردازند. در جمع‌بندی این تحقیق آورده شده که انتق--ال پایتخت در تمامی کشورهای مورد مطالعه با س--ه هدف عمده ایجاد ت--وازن در توس--عه منطقه‌ای، فراهم آوردن عرصه معماری شهرسازی ب---رای ظهور نمادین هویت ملی و کسب جایگاه در نظام تعامالت بین‌المللی انجام شده اس--ت .نکت--ه مهم کالتع مش-رای رف-دیگر آنکه کشورها صرفا ب- اقتصاد ،فرهنگی و زیست محیطی پایتخت قدیم به هد بلک-دام نکرده‌ان-ساخت پایتخت جدید اق- مجموعه‌ای از این عوام--ل در این تص--میم‌گیری موثر بوده است در عین حال به‌رغم گذشت چن--د دهه از پیدایش پایتخت‌های جدید ،مشکالت اولیه همچنان در پایتخت پیشین به ق--وت خ--ود باقی مانده‌اند. 36 تحقیقی که در زیرمجموعه وزارت مس--کن در ده--ه 70با موض--وع رخیه ب-امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی از تهران انجام شده است ب- چالش‌ها و مشکالت پایتخت‌های جدید نیز اشاره کرده اس--ت .یکی از مهم‌ترین نکات این است که چه کسی مایل خواهد بود تا در پایتخت‌های جدید زندگی کند .به‌عنوان مثال 6سال طول کشید تا فقط 150خان--ه در سن‌پترزبورگ ساخته شود یا آنکه بعد از گذش--ت 15سال انتق--ال حکومت فدرال به واشنگتن جمعیت آن به 8هزار نفر رسید و حتی ت--ا 30سال بعد هنوز حیوانات وحشی در خیابان‌های اصلی شهر سرگردان بودند! (سن‌پترزبورگ در فاصله قرن‌های 18ت--ا 20پایتخت کش--ور روسیه بود و پس از آن پایتخت این کشور به شهر مسکو انتقال یافت). رایه محلی ب-نکته دیگر آنکه اغلب پایتخت‌های جدید به دلیل آنک- گردش و تفریح ندارند غمناک و بی‌هدف به نظر می‌رسند .نتايج تنها ابقتحقيق مكتوب منتشر شده درباره انتقال پايتخت نشان مي‌دهد :مط- تجربه جهاني ،پايتخت جديد بايد در نزديكي يكي از س---كونتگاه‌هاي 37 داير يا در فاصله‌اي نه چندان دور از پايتخت قديم ،ايجاد شود  اما با اين حال ،سال‌ها طول مي‌كشد جمعيت مورد انتظار در آن مستقر شود و حتي بعد از آن ،پايتخت سياس--ي اداري جديد ،شهري غمناك ،بي‌هدف ،بي‌روح و يكنواخت ،بدون رنگ ،ساكت و آرام و فاقد خالقيت‌ها و اقبال عمومي خواهد بود و عمدتا كاركنان دولت و سالمندان ساكن آن مي‌شوند .در جمع‌بندي اين تحقيق ،ب--ه دولت توصيه شده است :با توجه به وابستگي شديد اقتصاد به دولت و تمركز قدرت سياسي در تهران ،عم---ده بنگاه‌هاي توليدي و خدماتي در تهران قرار دارد و شكاف شديد بين توسعه‌يافتگي تهران و عدم توسعه ساير من--اطق ،ب--ه وجود آمده كه اين خود بار مشكالت پايتخت فعلي را چندبرابر كرده است ،بنابراين اين تمركز بايد از بين برود. 38 ثروتمندترين هاي جهان كجا زندگي مي كنند 39 اینفوگرافیک زیر نشان می دهد بیشترین میزان میلیاردرها و میلیونرها در کدام کشورهای جهان زندگی می کنند.  رنج در ایرانآمارها نشان می دهد سرانه مصرف ب- رت که این رقم ۷براب- ۳۶.۶کیلوگرم در سال اس- سرانه مصرف در اتحادیه اروپاست. ‏ جدیدترین آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی نشان می دهد ایرانی ها ج--زو پرمصرف ترین های گندم و برنج در جهان هستند ب--ه طوری که سرانه مصرف گندم در ایران 2.5براب--ر متوسط سرانه مصرف این محصول در جهان است. ‏ دموگرم گن-ته 167.6کیل-هر ایرانی در سال گذش- مصرف کرده است در حالی که سرانه مصرف گندم در جهان طی این سال 67.1کیلوگرم بوده است. 40 مردم ایران 7برابر اروپایی‌ها برنج می‌خورند  براساس این گزارش مصرف گن--دم در ایران همچنین حدود 2.5برابر کش---ورهای در حال توسعه و بیشتر از کشورهای توسعه یافت--ه ب--وده است .متوسط سرانه مصرف گندم در کش--ورهای درحال توسعه 60کیل---وگرم در سال و این رقم وگرمه 96.5کیل-عه یافت-برای کشورهای توس- اعالم شده است. ‏ سرانه مصرف گندم در برخی کشورهای دیگر به کیلوگرم در سال عبارت اس---ت از :چین ،62.8 هند ،60عراق ،143ژاپن ،43.3ترکیه ،211 مصر ،198آمریکا ،81.5روسیه 123و اتحادیه اروپا .111 41 )1کالبد شناسی که پس از مرگ انیشتین مغز وی را در آورد ،آن را دزدید و به مدت بیست سال در ظرفی شیشه ای نزد خ---ود نگهداری کرد. )2پست نخست وزیری رژیم اسراییل به وی پیشنهاد شده بود که آن را رد کرد. )3انیشتین از دوران کودکی نابغه ریاضی بود و هیچ وقت انگونه که شایعات می گویند در امتحان ریاضی رد نشد .احتماال دلیل وداین شایعات شیوه معکوس نمره دهی آلمان و سوئیس است که در یکی نمره کامل 1و در دیگری 6است .او امتحان ریاضی خ- را در سوئیس داده بود .البته دلیل دیگری هم وجود دارد؛ به دلیل مشکل بودن مسائل ریاضی پیشرفته که برای سن نوجوانی مثل او بسیار دشوار و بسیار باالتر از رده سنی اش بود ،همیشه از ریاضیدانان کمک می گرفت .این شایعات زمانی که وی در قید حیات بود پا گرفتند و زمانی که از آن مطلع شد خندید و گفت :من هیچ وقت در امتحان ریاضی رد نشدم .قب--ل از 15سالگی اس--تاد محاسبات دیفرانسیل و انتگرال شدم. 42 زندگي نامه انيشتين )4در 12سالگی روش هایی جدید در اثبات فرمول های ریاضی ارائه داد. )5انیشتین در آزمون ورودی دانشگاه فدرال پلی تکنیک سوئیس رد شد .بخش سواالت ریاضی را کامال درست و با سرعت زیاد پاسخ داد اما از آنجایی که به زبان سوئدی تسلط نداشت سواالت غیر ریاضی که به زبان سوئدی بودند را به کلی از دست داد. انیشتین تا پیش از 4سالگی اصطالحا زبان باز نکرد و حرف نمی زد .احتماال به خاطر اینکه او بر اساس تصاویر مطالب را یاد می گرفت و شیوه آموزش وی تصویری بود. )7بساری از کشفیات و الهامات وی حاصل آزمایش های صرفا ذهنی و تصویری بود. )8پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه سوئد کار مرتبط با تدریس پیدا نکرد و مدتی به عنوان منشی یک مطب مشغول به کار بود 43 )9زمانی که منشی مطب بود 4مقاله نوشت که آینده دنیای علم را تغییر داد. د و )10این تصور رایج که وی به خاطر تئوری نسبیت جایزه نوبل را برد ،اشتباه است .بسیاری از دانشمندان مخالف تئوری نسبیت وی بودن- این شایعه به دنبال عالقه شدید مردم به شخصیت انیشتین و لیاقتش در دریافت این جایزه ،شکل گرفت. )11جایزه نوبل به خاطر قانون فوتوالکتریک به انیشتین اعطا شد. )12انیشتین با پیشنهاد مبلغ جایزه نوبل خود به همسر اولش ،از وی طالق گرفت .او این پیشنهاد را سال ها پیش از دریافت این جایزه ب---ه همسرش ارائه داده بود؛ گویی او به دریافت این جایزه ایمان داشت. )13انیشتین اصال حافظه خوبی در به خاطر سپردن شماره تلفن ،اسامی و روزها نداشت. )14پس از جدایی از همسر اولش با دختر عموی خود ازدواج کرد و پس از به قدرت رسیدن حزب نازی در آلمان به آمریکا مهاجرت کرد. 44 45 با تشكر از حسن توجه شما 46

51,000 تومان