صفحه 1:
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
كار كروه صنايع ریلی
ابعاد بيشنهادى
سند رأهبردى صنايع ريلى
دو افق (FoF
ویرایش نیم
کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي MEN
Od ele 1
صفحه 2:
اولویت حمل و نقل ریلی هرانگاه رهتو معطم انقلاب
"مقام معظم رهبری در بند هفتم سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف که به روسای قوای سه گانه و
رئيس مجمع تشخيص ابلاغ شده است بر حمل و نقل ريلى به شرح ذيل تاكيد فرموده اند :
اصلاح و تقويت ساختار حمل و نقل عمومى با تأكيد بر راه آهن درون شهرى و برون
شهرى به منظور فراهم كردن امكان استفاده سهل و ارزان از وسايل حمل و نقل
عمومى.
بلاغ سياستهاى برنامه سوم توسعه در زمينه حمل و نقل با الویت حمل ونقل ريلى.
-جنانجه بين هوابيما و راه آهن مقايسه اى داشتيد اولويت را به حمل و نقل ريلى بدهيد.
کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
Obl elie 2
صفحه 3:
نگاهی به اه آهن جهان وایران با عمر ۷۲ سال)
oid aot
8
80)
9
وه
ao
en
6
oly!
۵
ao
90
ero
So
جهان
واحد
ابا 00۲۰۰۹
طول خطوط ريل
طول موخطه
طول برق
الكوموتيو
واكن خود كش
eile oly
واگن باری
تراكم زب ساخت هاي حمل و نف ريلي(متر بر کلومترمویع مساحت)
1 نا ی ص م dS, OS
flO GG TE
تعداد سقر اتحام شدة.
سازمان گسترش و نوسازي
Obl elie
aa ie
140
0
100
20
0
0
2
صفحه 4:
نكاهى به مترو جهان وايران ( با عمو ۱۳ سال ) تراک زیر ساخت هاي حمل و نفل ريلي امتر بر كبلومتر مريع مساحت)
0 تمد شهرهاي داراى متو
0 | تعداد سفرهاى روزاته يا حمل وتقل ريلى شهرىامييون)
ane متوسط سفريا متروبراى هر nel a
1 تعدا شيهرهاي داراي مقرو 2
9 تمد شهرهاي در حال ساخت مثرو طول خطوط مترو در برخي شهرهاي اروپ در مقایسه با هر
همه توس تعداة (plea
مومع تعداد واگن(یک طبقه و دوطبقه)
1 طول شبکهمتو هرن کلمت
جهان ۰
ob!
ٍِ
غول شيكه
ee pat
مساو بر کلومتر
و نز و هر لح نو
نکنه: طی ۱۳ سال رتبهمترو ایران از ۱۲۰ به ۲۰ رسيده و تا يايان برنامه ينجم بيس بينى مى كرد كه به رتبهپنجم جهان
omy
کارگروه صنايع ريلي سازمان كسترش و نوسازي
Olid ele
صفحه 5:
Average Extemal Costs
Without congestion Passenger Trae 1865 قرووة توجه
80/1000 ۴۷0۱ ۰ صنعت حمل و تقل ريلى در سالهاى اخير در بسیاری از کشور های جهان از جمله چلایران میرد
توجه وه را کرفه ات
به ميزان بيك هنتم حمل و gl رى لز ويذكيهاى ماند حججم ابوه جايجليى» مصرف
انقل جاده لى به ازاء هر تن كيلوتر يريا يك سوم هر تفر كيلومتر مسافر ء رعليت جليه هلى,
زيست محيطى , تخريب أندك سرزمين و از همه مجمترايمنى سير و خركت از عمد دلايل تو
© سهم حمل و نقل از يانه هاى برداختى دولت براى اترفى بالاترين مقدار ايه خود لختصاص
اده است که HY phy درصد استلإحفود ۴۰ مارد داد سل
© براساس آعارء هزيته تصادقات جاده الى در ليان 1 مليارة دار شر سال اسه
nan مصرف سوخت جاده الى و ريلى(ميلى ليت بر تن -كيلومشي) .,. شاخص تعداد حوادث جاده اى و ريلى به ازاى يك ميليون نفر- سف
1
q
. Wa
ع
20000 57 / ۱
کارگروه صنایع ريلي سازمان کُسترش و نوسازي
5 بط wlio ایرآن سد
صفحه 6:
فرصتهای توسعه حمل ونقل ریلی و صنایع مربوطه
2 تجارت جهانی در دهه آی
به حدود ۳۰ هزار میلیرد دلار خواهد رسید.
» سیهم خوبی می توانیم در اين حوزه
وسعت كشور و فاصله بسيار مناسب مبدا بارهاى وارذاتى به محل مصرف بهویژه در شهر هرن ود
"7 تمرکز شهرنشینی و شهرهای بزرگ بالای چند میلیون نفر جمعیت
7 توسعه کشور و سیاستهای تمرکز زدایی و مهاجرت معکوس, فرصت خوبی برای حمل ونقل سریع لسیر مسافر است.
7 سهم ۱۲ درصدی لجستیک از تولید ناخللص داخلی در کشور بزر هدف بزرگی به ارزش ۵۰ میلیارددلار در سال را
ترسیم می نماید که چننچه ارتباط حمل و نقل با یجاد اشفال را در نظر بگیریم اهمیت آن بیشتر میگردد.
سهم ۴۲ درصدی حمل و نقل در کشور از یاره سوخت زمینه بسیار خوبی برای کاهش یارلنه ها در
اقتصادی فراهم نموده است.
2 فقدان شبکه ریلی در افنانستان؛ و برنامه های احداث و اتصال خط ریلی با عرض استاندارد یه شبکه ایر
خوبی را برلى ترانزيت از كشور جين به سمت آسيا فراهم كرده است.
عضويت ايران در اكو. 020:1(8)و... فرصتهاى ارزنده اى را در اين صنعت براى كشور فراهم كرده است.
محدوديت ظرفيت كشورهاى عبورى از كاثال سوئز و طولانى شدن زمان سير كشتى ها مى توند یک فرصت مناسب
برای حمل با از شرق آسيا و جنوب شرق آسيا به ارويا فراهم كند
کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
Obl elie 6
پخش حساس
¥
صفحه 7:
وضع موجود حمل و نقل ریلی در Dx
تناز بارجابه جا شدة در كشورهاى مورد مطالعه در سال 1708
1000
-کبلوترناخالص 2
2 3 4
Millions
طول خطوط ويلى در كشورهاى مورد مطالعه در سال 1١8
صفحه 8:
ee | mess
ar
0
3
* با دوخطه كردن شبكه و با توجه به قابليت تراک بندى موثر
سرعت حداكثر قطار مسافوى
کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
a
1
0
» ظرفیت شبکه تا حدود ۵ برابر نسبت به یک خطه
صفحه 9:
مقایسه شاخصهای بهره وری در ایران و جهان
متوسط
جهانی
wt
"۲
کر
we
د
1
قراس
ov
re
3
a
۱
rev
er
da
0
Onn
of
۳۰
۳
سك
کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
صفحه 10:
وضع موجود صنایع ریلی در جهان
© صنايع ريلى بعنوان يكى از اولیتهای توسعه صنعتی کشورها در زمان انقلاب صنعتی جهان بود.
® شرکتهای بزرگ صنعتی جهان بخش صنایع ريلى را در كنار بخش نيروكاهى دارا هستند.
© شركتهاى بيشرو: آلستوم: زيمنس؛ بمبارديرء جنرال الکتریک. کاترپیلا آنسالده هیتاچی؛ میتسوبیشی» آب.ب,
© صنايع ريلى بزرك جهان مورد حمايت دولتها قرار دارند.
لسع رول باوج يميه تيقبو توس د يزه ما یرنه مت بش
رای
5 6 77۸۳:۰۰05 5۱۲۱۷۱۲۱۱5 ۷
صنایع ابران re
10
صفحه 11:
وضع موجود صنایع ریلی در منطقه
# صنایع ریلی در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۶۵ با احداث كارخانه واكن بارس شكل كرفت و در حال حاضر
در صنايع توليد ناوكان و زیر ساخت شرکتهای توانمندی دارد.
در ترکیه از سال ۱۹۵۵ شرکت تولومساژ برای ساخت انوع لکوموتیو آغاز به فعلیت نمود و اکنون علاوه بر
ساخت لکوموتیوهای دیزلی و برقی به ساخت موتور های دیزل نیز مشغول می باشد.
در ترکیه همچنین شرکت توواساژ در زمینه ساخت انواع واگن مسافری و قطارهای خودکشش فعالیت دارد.
در پاکستان نیز در شهر پیشاور کارخانه ساخت لکوموتیو دیزل GE وجود دارد و در شهرهای راول پندی و
لاهور هم کارخلنه تلیدواگن مسافری و باری می باشد. همچنین در شرکتی در شهر ریزلپور از سال ۱۹۹۳ و
با همکاری دولت ژاپن ۲۳ لکوموتیو ۲۰۰۰ اسب بخار ساخته شده است.
11
صفحه 12:
سس —
صنایع ناوگان ریلی در ایران
| نام شركت | ebb
م يرئائه توليد هه web
est اموت کم خلی HB sian he epee
مسافرى كوبا ٩۴ دستگاه الوك ییآ
وكن يرس | مقر تست ۲ رمق ۶ رنه ١
2 د پخش ری نیز بابرون سبارى تيم مجمعه هب
۳3 واكن بارى كاملا خلى) خش خصوسى أمكان ايش نا-0 مسرت" | x Meritt,
۲ ۰ مافری eee لحات خط دوم وگن مسلفری =
1 مساقو ۱ ضتكاه مساقرى یش on ریت وید ترسال
اک | سفن لوم ما اویش 1۱۰۰ریت ولد سل
ی ۸۸ متا بای ابش ٠٠١ ظفيت براى واكن بار
١ | وگن سازی ی
eat x مسافرى (كاملاخالى). لايش :/٠١١ طلفيت يرلى واكن موی
oat 7 ۰ 3
الاوز | sane = 3
۲ | تیک با | .۵ کته درحلتکمل خط
٩۰ دستگاه لکوموتیو
۶۸۰ دستگاه واگن مسافری
۰ سستگاه وان اک کارگروه صنیع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
صابع ابر
12
صفحه 13:
ص.
ee سس
صنایع ریلی زیر ساخت در ایران
ذوب آهن اصفهان از سال ۱۳۷۱ مطالعات و بررسی های لازم در خصوص امکان تولید ریل را شروع
نموده که نتایج این مطالعات و بررسی ها منجر به تولید اولیه ريل 33 در سال ۱۳۷۳ گردید
همچنین شرکت ذوب آهن اصفهان بر اساس برنامه قصد دارد فاز اول تولید و توسعهریل ۲16260 را
با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال و فاز دوم نورد 110060] رابا ظرفیت ۵۰۰ للی ۶۰۰ هزار تن در سال
راهاندازی نماید.
از سال ۱۳۷۵ ساخت سیستمهای علائم الکترونیک آغاز گردید.
شرکتهای پیمانکاری عمومی بزرگ مانند 1*1 از سال ۸۲ آغاز به کار کرد.
کارگروه why elie سازمان گسترش و نوساري
el ابران
صفحه 14:
صنعت تعمیر و نگهداری
© حمل و تقل ریلی با عمر طولانی زیر ساخت و ناوگان همواره برای تداوم بهره بردارى موثر و اقتصادی
نیاز به تعمیرات و نگهداری منظم دارد.
* درصد هزینه تعمیر و نگهداری در بخش زیرساخت حدود ۱ درصد هزینه ساخت و در بخش ناوگان بین ۵
تا ۱۰ درصد متفیر می باشد.لبه طور متوسط حدود ۴ ارزش کل سرمایه گذاری) از نجاییکه بسیاری از
فعاليتهاى تعمير و نكهدارى با استفاده از قطعات و تجهيزات صنعتی و باه کار بردن ماشین آلات مورد
استفاده در صنايع توليدى انجام مى كردد حضور شركتهاى صنعتى در بخش تعمير و نكهدارى به عنوان
يك فرصت مى بايست تقويت شود.
با یک نگاه به سرمایه موجود در حمل و تقل ریلی درون شهری و برون شهری با ارزش حدود ۲۵ میلیرد
دلار حجم بازار تعمير و نكهدارى سالانه معادل ١ ميليارد دلار برأورد مى كردد.
ue
وجود حضور بخش خصوصی, آماده به کاری بسیاری از تجههیزات. ناوگان و به وه لکوموتیو در سطح
بل قبولى قرار داشته و لا الئه خدمات تعمیر و نگهداری مناسب زمینه افزایش بهره
وری و استفاده بیشتر از سرمایه های ملی را فراهم می نماید.
کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
14 صنایع ایران
صفحه 15:
بازار ریلی در جهان
مياكين نر رشد حبجم بازار
Roting soek | 280
serves | 407 7
سهم بازار زیر مجموعه های صنعت
ریلی در جهان
15
حجم كل بازار ريلى در جهان
Market volume, overall rail market [EUR br
‘nga mara vt 2007 pa Oompa
‘TOTAL MARKET
موه يعو موي ومو امه موصعم
pa 2025 و
مود = عم موه ramet
مود لقا ساسم
مود مس ae zoamipa
ممم ot stk
senses asco,
كاركروه صنايع رب استرش و نوسازي
tae ORT مس
صفحه 16:
3
3
"7 سرمایه گذاری دب برای احداث متروی دبی
بازار ربلی و سرمایه گذاری در منطقه
'سرمايه گذاری عربستان برای راه آهن سریع اسیر و پل خشکی
سرمایه گذاری ترکیه برای راه آهن سریع السیر و تونل بسفر
"7 احدات خط مسقط- دبی- بوذبی- دمام- بصره (000
ذبى- ابوذبى- دمام- بصره
ميزان 006 كشورهاي منطفه خاورميائة
ee برد نی tr
itil» Gaal Ulajhe هر 027601007 نايع ربل
16
و وو
و
اسهم بخشهاي مختلف در 80008 كشورهاي خاورمياته.
21 8 3 1 1 71 63 ۲
pene
DS SEE,
PEEEE
نع ابران
صفحه 17:
راز از
ارزش بازار تا
ارزش بازار تا 1
avr امیلیارد دلار)
ییاد در
34
5
13
25
95
os
192
3
007
25
2000
4700
60000
800
4000
1000
500
1393
2000
500
900
2000
19000
2500
500
250
جع
حجم بازار تا
/
ار
mines
aa
راء آهن سريع
یایور
(seeps
شرت
ان بري تک
شبکه ge
لس
تفر توا
gr ee
وا
(209 ase
کارگروه صنیع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
Olid ele
* هزينه تعميرات» تكيارى
و يهره بردارى
در حد 1/8 سرمايه كذارى
موجود ٠ حدود 7٠0 ميليارد
تومان در سال sh aly
آهن و +17 ميليارة تومان
بای مرو
* با توجه به محنوئیت
منلبع مللی روتد توسعه راه
آهن تا سال ٩۳ بر اساس
قانون مدبریت سوخت به
نحوی می باشدء
صفحه 18:
سطح فناوری صنایع ریلی
ل 0ق ااتتع تج یس سس
We ۵۰ ۳۵۰ ۴۵۰ ا
aes
ree ۳۰ Ga
Oe oe
۳ ee vo ro. Yo
۳ ve 0 vos Yo
۳ 1۶ Yo. yo. Yo.
yo ۳ to.
کارگروه صناع ری سرا 0 و توسازي
18 صنابع ایران
=
۱
صفحه 19:
اسناد بالا دستی
اسناد موازی
19
۲ سند چشم انداز جمهوری اسلامی
7 _قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی
7 _قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت
۲ قانون هدفمند کردن یارانه ها
سند توسعه صنمت فولاد
۲ سند توسعه صنعت پتروشیمی
۷ سند توسعه صنعت سیمان.
” برنامهتوسعه کشاورزی
” سند توسعه حمل و نقل دریای
Sina sag نسند
"7 طرح جامع حمل ونقل
طرح جامع توسعه شهرهای کلان
کارگروه صنیع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
ele يران
صفحه 20:
1390
30
18
37
15
10
129%
1390
75
40
25
10
79
64
35
22
8%
33
40
16%
شرع
اسهم حمل و نقل همگاني از سفرهاي شهري (درصد)
سهم اتوبوس؛ مدي بوس؛ ميني
الدوصد)
سهم تاكسي وون (درصد)
سهم قطار شهري و حوماي (درصد)
انتهاي سال
سهم حمل و تقل ريلي در حمل كالا (درصد)
سهم حمل و نقل ريلي در حمل مسافر (درصد)
Ue Kegs ممعد ووس
تسبت کشته به 100000 نفر جمعیت در تصادفات
كشته به 10,000 وسيله نقليه در تصادفات
سهم سوخث كازوثبل در حمل كالا البثر برت
انتهاي سال
متوسط سهم در كشور
مصرف سرانه روزانه بنزين حاصل از نفت (لیتر در روز بر تفر)
3 >
aie ايران
صفحه 21:
21
3
a
&
۳
8
yore
3
۴
tee
0
0
17
5
We
۹
1
fone
3
re
۳
1"
2
vive
13
۲
32
wee
Vee
۳
2
طول
افرصد شبكه دوخطه راه اهن
ره هن
درصد شبكه برقى راه آهن.
طول راه آهن سریع السیر
سیم بار(درصد)
سیم مسافر (درصد) بر اساس قانون مدیریت سوخت.
آسهیم شهری (درصد)
حمل مساقر (ميليون تقر).
حمل بار(میلیون (oF
لکوموتیو (دستگاه)
واکن مسافری(دستگاه)
واگن باری (دستگاه)
طول شبکه شهری
حمل مسافر Ste
قطار شهري ( ست بنج واكته).
oe رهم سپ
صفحه 22:
بهره وری مور
22
نیاز برای تحقق قانون مدیریت سوخت و اهداف افق ۱۳۹۳
۲ افزایش سیر واگنهای باری به سه برابر (از ٠١١ كيلومتر به ۳۰۰ کیلومتر
افزایش سیر واکنهای مسافری (از ۷۰۰ کیلومتر به ۱۲۰۰ کیلومتر در روز
7 افزایش ظرفیت واگتهایباری ( از ۴۰ تن به ۷۵ تن
۲ افزایش سير واکنهای مسافری (از ۴۵ نفر به ۶۰ نفر در روز
۲ افزایش آماده به کاری لکوموتیوها از 4۵۵ به ۸۵
۲ فزایش درصد دوخطه پرقی و تراک بندی در شبکه
افزایش سرعت تجاری قطرهای باری کنتینری( از ۵ به ۴۰ کیلومتر در ساعت)
۲ افزایش سرعت متوسط قطارهای مسافری(ز ۷۳ به ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت)
۲ افزایش وزن قطارهای باری لاز ۴۵۰۰ به ۷۰۰۰ نن)
۲ فزایش کشش لکوموتو (از ۲ تن به ۴۰ تن)
کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
صنایع ایران
صفحه 23:
زوق مور اتنظار در توضعه شيكفة توليد وعناقواتة ناوكان »حمل وتقل و توتو ورك رن
و سس ون توسعه حول پا وساف ور مسال 500
3
0 9 1 سب
8 8 ©
180
8
دوت توسعه افر سه 1093 تیه مب BE
رون توسعد تكنولوزى سرعت اوكان مسافرى
4500
0 9 4000
3500‘
01 اکن بای ها 2000
مود
oy | وان سلی ها 2
1 راگن رها 1500
| 000
109 327
کر 2
° 8
es سل ۱۳۰۴۵۹ Areata METI
< مازاد ظرفيت شرکتهای ساخت توگان در سالهای بعد از سال ۱۳۹۳
ف توا لوكا وات خواهد شد
كاركروه صنايع ريلي سارمان گذنتر 5
23 سنا Ohad
صفحه 24:
الگوهای توسعه موفق در جهان
24
آفریقای جنوبی, چین, استرلیاء کنااء برزیل, آمریکا
3 أى جنوبى
در خصوص حمل و نقل مسافرى سريع السير: زاينء كره جنوبى: فرانسه؛ اسبائيا
ادر خصوص سرمايه كذارى راه آهن سريع السير[801]: تب
ادر خصوص سرمايه كذارى مترو : هناف كنف
ادر خصوص خصوصى سازى راه آهن: زابن و آمریکا
در خصوص توسعه متروى هوابى : دبى, مالزى
3
&
1
©
1
در خصوص توسعه شيكه راه آهن سريع السير: جين» el
ادر خصوص سرعت راه آهن سريع السير: جين» كره جنوبى؛ تايوان
در خصوص توسعه راه آهن حومه ای : فرانسه. آلمان
ادر خصوص تحقیق و توس : کرهجنویی و ژابن, آمن, ناد
در خصوص توسعه مرحله ای ره آهن سریعالسیر:فرنسه. اس
در خصوص سیستمهای منتورینگ نوگان: استال آمان,آمریکا
ادر خصوص ترانزیت با شبکه های غیر مشایه از لحاظ عرض خط: اسپنیا
coal كره جنويى
9
ع
&
ی
1
۳
23
i
ی
کارگروه صنیع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
ele يران
صفحه 25:
۳ 5 00
الكوى توسعه حمل و نقل ريلى در جين 0 >
25
75
كشور جين با جمعيت 1175 میلیاردنفر و سساحت ۹۵۶۱ کیلومتر میبع در سال ۲۰۰۹ با ۶۵۰۰۰ کیلومتر شبکه را آهن که
jah ن دوخطه و ۳۰۰۰۰ کیلوتر برقی می پاشد درای ۱۷۰۰۰ لکومتو, ۴۳۰۰۰ وگن مسافری و ۵۸۵-۰۰ وان بری بو و
تواسته است با داشتن ۲ میلیونتر پرسل,جلهچلی ۷۸۹ ییاد فر لوسر و 117 ميليارد من كيلومتر بار رتبه اول حمل و نقل بار
و رتبه دوم حمل و نقل مسافر راب خوداختصاص دهد.
راه آهن جين بصورت يك وزارت خانه مهم مى باشد كه به منظور إيجاد رقابت سازنده از جند دهه قبل اقدام به تشكيل دو بخش را
آهن شمالی و جنوبى به نامهاى ”0009088 و “ 00008" نموده است كه اين دو شركت اصلى راه آهن هر کدام با چندین شرکت
تولد ناوكان و تجيهيزات ريلى با شركتهاى معتبر و برتر خارجى در جهت اتتقال تكنولوزى همكارى مى تمايتد و نه تنها رقايت سازئده لى
را از حيث كارآبى كيفيت و قيمت در داخل و خارج كشور ايجاد نموده اند بلكه زمينه طراحى و توليد محصولات برتر ريلى در دنيا رابا
ve
ادغام تكتولوزيهاى دريافتى از شركتهاى خارجى ايجاد كرده اند که به نان یک نمونهچشم گیر می توا به کار بدن این سیاست در
توسعه ناوكان و راه أهن سريع السير اشاره نمود كه با وجود تاخير در ورود به كروه كشورهلى دارلى ابن تكنولوزى كام سبقت را از آنها
زونه نواعت میتی :1۵ کیوت و ات زیمت که ذا
با شرکت بمبردیر و سرعت عملیاتی ۴۰۰ به طور مستقل اقدام نموده استم.
کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
صنایع ایران
صفحه 26:
مشکلات حمل و نقل ریلی در ایران "
تخیر ۱۰۰ هد احاث و توسبه حمل و نقل رلیبعت عدم رشد مسب ژیراخت هاش
< درس پا مرق زه لي حو عط رف و ناشن تراک ید طرفیت لوط اه هدت ات
وابستكى به لكوموتيوهلى ديزل آمريكابى و شرايط تحريم موجب آماده به كارى بايين موتورهلى ديزل شده استه
مومت مزل مر جره قبت رافك مودي رمد وو روه عمل وطل جاذة ارس الست
یس
نبود تعرفه دسترسی به جاده. امكان رقابت عادلانه حمل ريلى و جاده لى را از بين برذة اد
> فقدان ضابطه برلى افزايش حق دسترسى واكتهاى ير خسارت به خط (غالبا واردائىإنسبت به واكتههلى سازكار
"۶ فقدان مکانیزم ()ماریلی و الزام سازندگان ناوگان به استفاده از وامهای با بهره بالا.
سیر پایینناوگان باری در حد ۱۰۰ کیلومتر در روز انیزه بخش خصوصی در سرمایه گتاری را کاهش داده است.
2 روشهای سنتیبازدی و كتترل ناوكان سير متوسط روزانه وان بلرى را كاهشن دادم
< استفاده از سيستممهلى تخليهسجاركيرى نا متتاسب بيهره ورى واكنها را كاهش داده اسستد
ل سير طولانى قطارهاى مساقرى الكوى سفارش و خريد اين واكتها را به سمت كويه ای سوق دادهاست.
دوره طولانی مذاکرهسفارش-خرید بعضا تا ۱۰ سال, امکان برنامه ریزی موثر را از بین برده است.
* استفاده اگوی خصوصی سازی اقی مشاه روا کارآیی پیت را در سرمايه كذارى بخش خصوصى محقق ساخته اسسته
2 طلنی بودن زمان حدات شبکه به یل مختلف از جملهمحدودیت عبات نیز تصمیم ان را رین جهت کاسته ات
عرض خط مشاه فقط در یکی از کشورهای هسایع کال درد وچوند دب کستان وكشورهاي اسيلى ميانه. عرض خط (sa pb
26 صنابع ایران
صفحه 27:
مشکلات صنایع ریلی در ایران
* تاخير +12 ساله در ورود به بازار صتايع ريلى
27
* اخساس مالکیت ضعیف راه آهن نسبت به صنعت
* ضمف زنجيره ثامين و عدم وجود يكبارجكى عمودى (خصوصى سازى يكبارجه)
* عدم توجه به ضرورت يكبارجكى عمودى در سياست خصوصى سازى صتايع ريلى (تجربه موقق مين
* غغلت از ارائه خدمات تعمير و نكهدارى ناوكان و تجهیزات
* ضعف تحقيق و توسعه و أماده تبودن محصول قابل عرضه بر حسب نیز
* فقدان مركز أزمون ريلى برلى ارزيبى كيفيت محصولات
* عدم وجوذ حمايت متاسب براى صادرات صنايع ريلى
* فقدان استراتزى رقابتى بين بخشهاى خصوصى محدود مانند سيستمهاى علائم
* رقابت فرسايشى ذر خوزه ناوكان به دليل وروذ بى رويه به إين صتمت
* حضور كمرنك شركتهاى ييمانكارى عمومى DO) در حمل و نقل ريلى
sla بسيار كمتر از ظرفيت توليد
* عدم حضور شركتهاى طراحى مينتدسى قوى در حوزه وگن و
* فقدان مركزى thi te و رتبه بندى شركة رظن أضينا 5 لذ لسازمان كسترق و نوسازى.
Obl elie
صفحه 28:
SS 3
راه کارهای پیشنهادی adsl
28
ايع بيع يك يكذ بك اك ليه يع بعد يك كاك الى ابه اي به
تشكيل شركتهاى بزرك بيمنكارى (60©) براى مستوليت كامل قراردادها
استفاده از مدل تامين مالى BOT يروز هاى توسعه زير ساخت مانند دوخطه كردن و يرقى كردن خطوط.
ايجاد و استفاده از مدل مالى :5-01 براى ساخت و اجاره واكن. لكوموتيوو .. به شرط تمليك به يهره بداران.
ترغیب شرکهایبزرگ هلدینگ poe By Jeo وسرمايه گذری در صنایع ریت ند وب
إيجاد صندوق توسعه صنايع ريلى براى افزايش سبهم صنايع داخلى و تواتمند سازى رقابت يذير
le BES تحقيق و توسعه از جمله ساخت واكن ملى؛ لكوموتيو برقىءقطار حومه لى برقى و
ايجاد شركتهاى طراحى و ميهندسى در زيمنه واكنء لكوموتي و -
تضمين خريد محصولاته استراتؤيك همجون ريل توسط دولت برلى كاهش ريسك بخش خصوصي.
رفع مواتع كشايش ly LC براى عادلانه كردن رقابت صنايع داخلى و خارجى
راه اندازى 1.6 ارزى براى تضمين خريد خدمات حمل و نقل ريلى توسط مشتريان بزرك همجون فولاد
abel شوراى سياست كذارى صتايع ريلى در وزارت صنايع با حضور ينفعان مربوطه.
سرمايه كذارى در صنايع نوين ريلى همجون قطارهاى سرعت بالا: واكن هاى سبك متروء سيستمهلى علائم ييشرفته.
اتقويت بنيه علمى و مديريتى كاركنان و مديران با ايجاد دوره هاى خاص ماتند 50111326
إيجاد ساختار توسعه اى صنايع ريلى برلى برقامه ريزى» هماهتكى و حمايت از طرحهایریلی
معافيت مالياتى و بيمه هاى اجتماعى به مدت ذه سال (ثايايان برثامه ششع).
ععافيت عوارض كمركى و سود بازركاتى BOT ca sign uly
کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
صنایع ایران
صفحه 29:
29
استراتژی توسعه صنایع ریلی
ضعفها:
- ماع مالی پر هزیه و محدود
۲ رقلت فرسایفی
*- هزينه و زمان أحناث شيكة
6- ضعف كارشناسى و lng
۵
استقاده از سرماهکذرهای خر
به صورت 30017
.تامين مرحله لى لكوموتيو
أفزايش سرعت يا بار محوريخطوط
رورش يبمانكاران با بايليت
> بلاتفرم مشترك برقى و فيزن
لمان دیا تسمیم یرگن
مع وا هي ماج ری
۳
- ارتباط خوب با شركتتباى بيشرو
۳- توان صنعتی در حوزه زیر ساخت.
۵
ایجاد مراکز تحقیق و توسعه ريلى.
پیش بینی انسال به سریع سیر
زمینه سازی سرمایه گذاری
خصوصى با تامين لكوموتيو
لد یره سین نامب
> خصوصى سازى به صورت
ene
ارگروه صای ریلي سارجان
-١ بازار خوب مترو
بازار خوب حمل و نقل ولی
؟- اقزايش قيمت سوخت
؟- تحريمياى sila
۵ آیمتی نسبی ۶۰بریر
تهدیدها:
-١ فضاى eto gle ee
1- خصوصى سازى غير همكن
؟- تحريم هلى بين الملى
۴- واردات بی رویه محصولات چینی
dy نون نخ از
ESE
صنابع ایران
صفحه 30:
SS 3
فناوری های مورد نیاز برای تحقق چشم انداز
راه آهن oe
"لکوت برش (saan os) بوژی مترو
* لكوموتيو ديزلى (بارى» مسافرى). * بدته استیتلس استیل و بدنه آلومینوم بای واگتهای
* خط برقى با سرعت 18٠ كيلومتر ير ساعت مترو
* سيستم كنترل اتوماتيك قطار 89080009 * تراكشن موتور مترو
* قطار خود کشش مسافری برقی * تراكشن موتور مغناطيس دائم
* قطار خود کشش باری [کانتینر بر * مترو بدتد عویخن
* وگن های کمر شکن کاتینری[دو یه * سیستم درب سکوی مت
سيستم درب سکوی مترو
picks sie"
سیستم هدایت مترو بدون اننده *
* بوژی عرض متیر
*بوثى تلتيناكج شوندم) یت
و مر * سيستعهلى متزو هواي
* ده تس تلو دهم بای رای برن * مونوريل ستكين
oe * موتویل سیک
* سیستم مانيتورينك ناوكان ay
تم
ويل Bends
* متو متاطیسی
* علائم مناسب برای سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
* سیستم خی و باركيرى مولا معدني
كاركروه صنايع ريلي سازمان كسترش و نوسازي
ele a يران
صفحه 31:
نقشه راه صنایع ریلی
صفحه 32:
جشم انداز صنابع ریلی در سال ۱۴۰۴
دستیابی به جایگاه نخست صنایع ریلی منطقه ر تبه
ششم آسیا و رتبه دهم در جهان از طریق توسعه
فناوری بومی و در تعامل با صنایع روز جهان
کارگروه صنیع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
5 صنایع ابران
صفحه 33:
مراجع
"سند چشم انداز جمهوری اسلامی
“"قانون برنامه جهارم توسعه اقتصادی. اجتماعى و فرهنگی
“قانون توسعه حمل و نقل عمومى و مديريت مصرف سوخت
۲۶ UIC 2009, Railway Statistics - Synopsis
’ THE RAILWAYS OF THE MIDDLE EAST “VISIONS 2025”
کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي
Obl elie 33
