گزارش‌های دولتیسایرعلوم پایه آماروسایل نقلیه

ابعاد پيشنهادی سند راهبردی صنايع ريلی در افق 1404

صفحه 1:
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران كار كروه صنايع ریلی ابعاد بيشنهادى سند رأهبردى صنايع ريلى دو افق ‎(FoF‏ ویرایش نیم کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي ‎MEN‏ ‎Od ele 1‏

صفحه 2:
اولویت حمل و نقل ریلی هرانگاه رهتو معطم انقلاب "مقام معظم رهبری در بند هفتم سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف که به روسای قوای سه گانه و رئيس مجمع تشخيص ابلاغ شده است بر حمل و نقل ريلى به شرح ذيل تاكيد فرموده اند : اصلاح و تقويت ساختار حمل و نقل عمومى با تأكيد بر راه آهن درون شهرى و برون شهرى به منظور فراهم كردن امكان استفاده سهل و ارزان از وسايل حمل و نقل عمومى. بلاغ سياستهاى برنامه سوم توسعه در زمينه حمل و نقل با الویت حمل ونقل ريلى. -جنانجه بين هوابيما و راه آهن مقايسه اى داشتيد اولويت را به حمل و نقل ريلى بدهيد. کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي ‎Obl elie 2‏

صفحه 3:
نگاهی به اه آهن جهان وایران با عمر ۷۲ سال) oid aot 8 80) 9 ‏وه‎ ‎ao en 6 oly! ۵ ao 90 ero So جهان واحد ابا 00۲۰۰۹ طول خطوط ريل طول موخطه طول برق الكوموتيو واكن خود كش eile oly واگن باری تراكم زب ساخت هاي حمل و نف ريلي(متر بر کلومترمویع مساحت) 1 ‏نا ی ص م‎ dS, OS flO GG TE تعداد سقر اتحام شدة. سازمان گسترش و نوسازي ‎Obl elie‏ aa ie 140 0 100 20 0 0 2

صفحه 4:
نكاهى به مترو جهان وايران ( با عمو ۱۳ سال ) تراک زیر ساخت هاي حمل و نفل ريلي امتر بر كبلومتر مريع مساحت) 0 تمد شهرهاي داراى متو 0 | تعداد سفرهاى روزاته يا حمل وتقل ريلى شهرىامييون) ‎ane‏ متوسط سفريا متروبراى هر ‎nel a‏ 1 تعدا شيهرهاي داراي مقرو 2 9 تمد شهرهاي در حال ساخت مثرو طول خطوط مترو در برخي شهرهاي اروپ در مقایسه با هر همه توس تعداة ‎(plea‏ مومع تعداد واگن(یک طبقه و دوطبقه) 1 طول شبکهمتو هرن کلمت جهان ۰ ob! ٍِ غول شيكه ‎ee pat‏ مساو بر کلومتر و نز و هر لح نو نکنه: طی ۱۳ سال رتبهمترو ایران از ۱۲۰ به ۲۰ رسيده و تا يايان برنامه ينجم بيس بينى مى كرد كه به رتبهپنجم جهان omy کارگروه صنايع ريلي سازمان كسترش و نوسازي ‎Olid ele‏

صفحه 5:
Average Extemal Costs Without congestion Passenger Trae 1865 ‏قرووة توجه‎ 80/1000 ۴۷0۱ ۰ ‏صنعت حمل و تقل ريلى در سالهاى اخير در بسیاری از کشور های جهان از جمله چلایران میرد‎ ‏توجه وه را کرفه ات‎ ‏به ميزان بيك هنتم حمل و‎ gl ‏رى لز ويذكيهاى ماند حججم ابوه جايجليى» مصرف‎ انقل جاده لى به ازاء هر تن كيلوتر يريا يك سوم هر تفر كيلومتر مسافر ء رعليت جليه هلى, زيست محيطى , تخريب أندك سرزمين و از همه مجمترايمنى سير و خركت از عمد دلايل تو © سهم حمل و نقل از يانه هاى برداختى دولت براى اترفى بالاترين مقدار ايه خود لختصاص اده است که ‎HY phy‏ درصد استلإحفود ۴۰ مارد داد سل © براساس آعارء هزيته تصادقات جاده الى در ليان 1 مليارة دار شر سال اسه ‎nan‏ مصرف سوخت جاده الى و ريلى(ميلى ليت بر تن -كيلومشي) .,. شاخص تعداد حوادث جاده اى و ريلى به ازاى يك ميليون نفر- سف ‎ ‎1 ‎q ‎ ‎ ‎ ‎ ‎. Wa ‏ع ‎ ‎ ‎ ‎20000 57 / ۱ ‎ ‎ ‏کارگروه صنایع ريلي سازمان کُسترش و نوسازي 5 بط ‎wlio‏ ایرآن سد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
فرصتهای توسعه حمل ونقل ریلی و صنایع مربوطه 2 تجارت جهانی در دهه آی به حدود ۳۰ هزار میلیرد دلار خواهد رسید. » سیهم خوبی می توانیم در اين حوزه وسعت كشور و فاصله بسيار مناسب مبدا بارهاى وارذاتى به محل مصرف بهویژه در شهر هرن ود "7 تمرکز شهرنشینی و شهرهای بزرگ بالای چند میلیون نفر جمعیت 7 توسعه کشور و سیاستهای تمرکز زدایی و مهاجرت معکوس, فرصت خوبی برای حمل ونقل سریع لسیر مسافر است. 7 سهم ۱۲ درصدی لجستیک از تولید ناخللص داخلی در کشور ‏ بزر هدف بزرگی به ارزش ۵۰ میلیارددلار در سال را ترسیم می نماید که چننچه ارتباط حمل و نقل با یجاد اشفال را در نظر بگیریم اهمیت آن بیشتر میگردد. سهم ۴۲ درصدی حمل و نقل در کشور از یاره سوخت زمینه بسیار خوبی برای کاهش یارلنه ها در اقتصادی فراهم نموده است. 2 فقدان شبکه ریلی در افنانستان؛ و برنامه های احداث و اتصال خط ریلی با عرض استاندارد یه شبکه ایر خوبی را برلى ترانزيت از كشور جين به سمت آسيا فراهم كرده است. عضويت ايران در اكو. 020:1(8)و... فرصتهاى ارزنده اى را در اين صنعت براى كشور فراهم كرده است. محدوديت ظرفيت كشورهاى عبورى از كاثال سوئز و طولانى شدن زمان سير كشتى ها مى توند یک فرصت مناسب برای حمل با از شرق آسيا و جنوب شرق آسيا به ارويا فراهم كند کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي ‎Obl elie 6‏ پخش حساس ¥

صفحه 7:
وضع موجود حمل و نقل ریلی در ‎Dx‏ تناز بارجابه جا شدة در كشورهاى مورد مطالعه در سال 1708 1000 -کبلوترناخالص 2 2 3 4 Millions طول خطوط ويلى در كشورهاى مورد مطالعه در سال ‎1١8‏

صفحه 8:
ee | mess ar 0 3 * با دوخطه كردن شبكه و با توجه به قابليت تراک بندى موثر سرعت حداكثر قطار مسافوى کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي a 1 0 » ظرفیت شبکه تا حدود ۵ برابر نسبت به یک خطه

صفحه 9:
مقایسه شاخصهای بهره وری در ایران و جهان متوسط جهانی wt "۲ کر we د 1 قراس ov re 3 a ۱ rev er da 0 Onn of ۳۰ ۳ سك کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي

صفحه 10:
وضع موجود صنایع ریلی در جهان © صنايع ريلى بعنوان يكى از اولیتهای توسعه صنعتی کشورها در زمان انقلاب صنعتی جهان بود. ® شرکتهای بزرگ صنعتی جهان بخش صنایع ريلى را در كنار بخش نيروكاهى دارا هستند. © شركتهاى بيشرو: آلستوم: زيمنس؛ بمبارديرء جنرال الکتریک. کاترپیلا آنسالده هیتاچی؛ میتسوبیشی» آب.ب, © صنايع ريلى بزرك جهان مورد حمايت دولتها قرار دارند. لسع رول باوج يميه تيقبو توس د يزه ما یرنه مت بش رای 5 6 77۸۳:۰۰05 5۱۲۱۷۱۲۱۱5 ۷ صنایع ابران ‎re‏ 10

صفحه 11:
وضع موجود صنایع ریلی در منطقه # صنایع ریلی در جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۶۵ با احداث كارخانه واكن بارس شكل كرفت و در حال حاضر در صنايع توليد ناوكان و زیر ساخت شرکتهای توانمندی دارد. در ترکیه از سال ۱۹۵۵ شرکت تولومساژ برای ساخت انوع لکوموتیو آغاز به فعلیت نمود و اکنون علاوه بر ساخت لکوموتیوهای دیزلی و برقی به ساخت موتور های دیزل نیز مشغول می باشد. در ترکیه همچنین شرکت توواساژ در زمینه ساخت انواع واگن مسافری و قطارهای خودکشش فعالیت دارد. در پاکستان نیز در شهر پیشاور کارخانه ساخت لکوموتیو دیزل ‎GE‏ وجود دارد و در شهرهای راول پندی و لاهور هم کارخلنه تلیدواگن مسافری و باری می باشد. همچنین در شرکتی در شهر ریزلپور از سال ۱۹۹۳ و با همکاری دولت ژاپن ۲۳ لکوموتیو ۲۰۰۰ اسب بخار ساخته شده است. 11

صفحه 12:
سس — صنایع ناوگان ریلی در ایران | نام شركت | ‎ebb‏ م يرئائه توليد هه ‎web‏ ‎est‏ اموت کم خلی ‎HB sian he epee‏ مسافرى كوبا ‎٩۴‏ دستگاه الوك ییآ وكن يرس | مقر تست ۲ رمق ۶ رنه ‎١‏ ‏2 د پخش ری نیز بابرون سبارى تيم مجمعه هب ۳3 واكن بارى كاملا خلى) خش خصوسى أمكان ايش نا-0 مسرت" | ‎x Meritt,‏ ۲ ۰ مافری ‎eee‏ لحات خط دوم وگن مسلفری = 1 مساقو ۱ ضتكاه مساقرى یش ‎on‏ ریت وید ترسال اک | سفن لوم ما اویش 1۱۰۰ریت ولد سل ی ۸۸ متا بای ابش ‎٠٠١‏ ظفيت براى واكن بار ‎١‏ | وگن سازی ی ‎eat x‏ مسافرى (كاملاخالى). لايش ‎:/٠١١‏ طلفيت يرلى واكن موی ‎oat 7‏ ۰ 3 الاوز | ‎sane‏ = 3 ۲ | تیک با | .۵ کته درحلتکمل خط ‎٩۰‏ دستگاه لکوموتیو ‏۶۸۰ دستگاه واگن مسافری ‏۰ سستگاه وان اک کارگروه صنیع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صابع ابر ‎12 ‎

صفحه 13:
ص. ‎ee‏ سس ‏صنایع ریلی زیر ساخت در ایران ذوب آهن اصفهان از سال ۱۳۷۱ مطالعات و بررسی های لازم در خصوص امکان تولید ریل را شروع نموده که نتایج این مطالعات و بررسی ها منجر به تولید اولیه ريل 33 در سال ۱۳۷۳ گردید همچنین شرکت ذوب آهن اصفهان بر اساس برنامه قصد دارد فاز اول تولید و توسعه‌ریل ۲16260 را با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال و فاز دوم نورد 110060] رابا ظرفیت ۵۰۰ للی ۶۰۰ هزار تن در سال راهاندازی نماید. از سال ۱۳۷۵ ساخت سیستمهای علائم الکترونیک آغاز گردید. شرکتهای پیمانکاری عمومی بزرگ مانند 1*1 از سال ۸۲ آغاز به کار کرد. ‎ ‏کارگروه ‎why elie‏ سازمان گسترش و نوساري ‎el‏ ابران ‎

صفحه 14:
صنعت تعمیر و نگهداری © حمل و تقل ریلی با عمر طولانی زیر ساخت و ناوگان همواره برای تداوم بهره بردارى موثر و اقتصادی نیاز به تعمیرات و نگهداری منظم دارد. * درصد هزینه تعمیر و نگهداری در بخش زیرساخت حدود ۱ درصد هزینه ساخت و در بخش ناوگان بین ۵ تا ۱۰ درصد متفیر می باشد.لبه طور متوسط حدود ۴ ارزش کل سرمایه گذاری) از نجاییکه بسیاری از فعاليتهاى تعمير و نكهدارى با استفاده از قطعات و تجهيزات صنعتی و باه کار بردن ماشین آلات مورد استفاده در صنايع توليدى انجام مى كردد حضور شركتهاى صنعتى در بخش تعمير و نكهدارى به عنوان يك فرصت مى بايست تقويت شود. با یک نگاه به سرمایه موجود در حمل و تقل ریلی درون شهری و برون شهری با ارزش حدود ۲۵ میلیرد دلار حجم بازار تعمير و نكهدارى سالانه معادل ‎١‏ ميليارد دلار برأورد مى كردد. ue وجود حضور بخش خصوصی, آماده به کاری بسیاری از تجههیزات. ناوگان و به وه لکوموتیو در سطح بل قبولى قرار داشته و لا الئه خدمات تعمیر و نگهداری مناسب زمینه افزایش بهره وری و استفاده بیشتر از سرمایه های ملی را فراهم می نماید. کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي 14 صنایع ایران

صفحه 15:
بازار ریلی در جهان مياكين نر رشد حبجم بازار Roting soek | 280 serves | 407 7 سهم بازار زیر مجموعه های صنعت ریلی در جهان 15 حجم كل بازار ريلى در جهان ‎Market volume, overall rail market [EUR br‏ ‘nga mara vt 2007 pa Oompa ‘TOTAL MARKET موه يعو موي ومو امه موصعم ‎pa‏ 2025 و مود = عم موه ‎ramet‏ ‏مود لقا ساسم مود مس ‎ae zoamipa‏ ممم ‎ot stk‏ ‎senses asco,‏ كاركروه صنايع رب استرش و نوسازي ‎tae ORT ‏مس‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
3 3 "7 سرمایه گذاری دب برای احداث متروی دبی بازار ربلی و سرمایه گذاری در منطقه 'سرمايه گذاری عربستان برای راه آهن سریع اسیر و پل خشکی سرمایه گذاری ترکیه برای راه آهن سریع السیر و تونل بسفر "7 احدات خط مسقط- دبی- بوذبی- دمام- بصره (000 ذبى- ابوذبى- دمام- بصره ميزان 006 كشورهاي منطفه خاورميائة ee ‏برد نی‎ tr itil» Gaal Ulajhe ‏هر 027601007 نايع ربل‎ 16 و وو و اسهم بخشهاي مختلف در 80008 كشورهاي خاورمياته. 21 8 3 1 1 71 63 ۲ pene DS SEE, PEEEE نع ابران

صفحه 17:
راز از ارزش بازار تا ارزش بازار تا 1 ‎avr‏ امیلیارد دلار) ییاد در 34 5 13 25 95 os 192 3 007 25 2000 4700 60000 800 4000 1000 500 1393 2000 500 900 2000 19000 2500 500 250 جع حجم بازار تا / ار mines aa ‏راء آهن سريع‎ یایور ‎(seeps‏ شرت ان بري تک شبکه ‎ge‏ ‏لس تفر توا gr ee ‏وا‎ (209 ase کارگروه صنیع ريلي سازمان گسترش و نوسازي ‎Olid ele‏ * هزينه تعميرات» تكيارى و يهره بردارى در حد 1/8 سرمايه كذارى موجود ‎٠‏ حدود ‎7٠0‏ ميليارد تومان در سال ‎sh aly‏ آهن و +17 ميليارة ‏ تومان بای مرو * با توجه به محنوئیت منلبع مللی روتد توسعه راه آهن تا سال ‎٩۳‏ بر اساس قانون مدبریت سوخت به نحوی می باشدء

صفحه 18:
سطح فناوری صنایع ریلی ل 0ق ااتتع تج یس سس ‎We ۵۰ ۳۵۰ ۴۵۰‏ ا aes ree ۳۰ Ga Oe oe ۳ ee vo ro. Yo ۳ ve 0 vos Yo ۳ 1۶ Yo. yo. Yo. yo ۳ to. کارگروه صناع ری سرا 0 و توسازي 18 صنابع ایران = ۱

صفحه 19:
اسناد بالا دستی اسناد موازی 19 ۲ سند چشم انداز جمهوری اسلامی 7 _قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی 7 _قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت ۲ قانون هدفمند کردن یارانه ها سند توسعه صنمت فولاد ۲ سند توسعه صنعت پتروشیمی ۷ سند توسعه صنعت سیمان. ” برنامهتوسعه کشاورزی ” سند توسعه حمل و نقل دریای Sina sag ‏نسند‎ "7 طرح جامع حمل ونقل طرح جامع توسعه شهرهای کلان کارگروه صنیع ريلي سازمان گسترش و نوسازي ‎ele‏ يران

صفحه 20:
1390 30 18 37 15 10 129% 1390 75 40 25 10 79 64 35 22 8% 33 40 16% شرع اسهم حمل و نقل همگاني از سفرهاي شهري (درصد) سهم اتوبوس؛ مدي بوس؛ ميني الدوصد) سهم تاكسي وون (درصد) سهم قطار شهري و حوم‌اي (درصد) انتهاي سال سهم حمل و تقل ريلي در حمل كالا (درصد) سهم حمل و نقل ريلي در حمل مسافر (درصد) ‎Ue Kegs‏ ممعد ووس تسبت کشته به 100000 نفر جمعیت در تصادفات كشته به 10,000 وسيله نقليه در تصادفات سهم سوخث كازوثبل در حمل كالا البثر برت انتهاي سال متوسط سهم در كشور مصرف سرانه روزانه بنزين حاصل از نفت (لیتر در روز بر تفر) 3 > ‎aie‏ ايران ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
21 3 a & ۳ 8 yore 3 ۴ tee 0 0 17 5 We ۹ 1 fone 3 re ۳ 1" 2 vive 13 ۲ 32 wee Vee ۳ 2 طول افرصد شبكه دوخطه راه اهن ره هن درصد شبكه برقى راه آهن. طول راه آهن سریع السیر سیم بار(درصد) سیم مسافر (درصد) بر اساس قانون مدیریت سوخت. آسهیم شهری (درصد) حمل مساقر (ميليون تقر). حمل بار(میلیون ‎(oF‏ لکوموتیو (دستگاه) واکن مسافری(دستگاه) واگن باری (دستگاه) طول شبکه شهری حمل مسافر ‎Ste‏ قطار شهري ( ست بنج واكته). ‎oe‏ رهم سپ

صفحه 22:
بهره وری مور 22 نیاز برای تحقق قانون مدیریت سوخت و اهداف افق ۱۳۹۳ ۲ افزایش سیر واگنهای باری به سه برابر (از ‎٠١١‏ كيلومتر به ۳۰۰ کیلومتر افزایش سیر واکنهای مسافری (از ۷۰۰ کیلومتر به ۱۲۰۰ کیلومتر در روز 7 افزایش ظرفیت واگتهایباری ( از ۴۰ تن به ۷۵ تن ۲ افزایش سير واکنهای مسافری (از ۴۵ نفر به ۶۰ نفر در روز ۲ افزایش آماده به کاری لکوموتیوها از 4۵۵ به ۸۵ ۲ فزایش درصد دوخطه پرقی و تراک بندی در شبکه افزایش سرعت تجاری قطرهای باری کنتینری( از ۵ به ۴۰ کیلومتر در ساعت) ۲ افزایش سرعت متوسط قطارهای مسافری(ز ۷۳ به ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت) ۲ افزایش وزن قطارهای باری لاز ۴۵۰۰ به ۷۰۰۰ نن) ۲ فزایش کشش لکوموتو (از ۲ تن به ۴۰ تن) کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنایع ایران

صفحه 23:
زوق مور اتنظار در توضعه شيكفة توليد وعناقواتة ناوكان »حمل وتقل و توتو ورك رن و سس ون توسعه حول پا وساف ور مسال 500 3 0 9 1 سب 8 8 © 180 8 دوت توسعه افر سه 1093 تیه مب ‎BE‏ رون توسعد تكنولوزى سرعت اوكان مسافرى 4500 0 9 4000 3500‘ 01 اکن بای ها 2000 مود ‎oy |‏ وان سلی ها 2 1 راگن رها 1500 | 000 109 327 کر 2 ° 8 ‎es‏ سل ۱۳۰۴۵۹ ‎Areata METI‏ < مازاد ظرفيت شرکتهای ساخت توگان در سالهای بعد از سال ۱۳۹۳ ف توا لوكا وات خواهد شد كاركروه صنايع ريلي سارمان گذنتر 5 23 سنا ‎Ohad‏

صفحه 24:
الگوهای توسعه موفق در جهان 24 آفریقای جنوبی, چین, استرلیاء کنااء برزیل, آمریکا 3 أى جنوبى در خصوص حمل و نقل مسافرى سريع السير: زاينء كره جنوبى: فرانسه؛ اسبائيا ادر خصوص سرمايه كذارى راه آهن سريع السير[801]: تب ادر خصوص سرمايه كذارى مترو : هناف كنف ادر خصوص خصوصى سازى راه آهن: زابن و آمریکا در خصوص توسعه متروى هوابى : دبى, مالزى 3 & 1 © 1 در خصوص توسعه شيكه راه آهن سريع السير: جين» ‎el‏ ادر خصوص سرعت راه آهن سريع السير: جين» كره جنوبى؛ تايوان در خصوص توسعه راه آهن حومه ای : فرانسه. آلمان ادر خصوص تحقیق و توس : کرهجنویی و ژابن, آمن, ناد در خصوص توسعه مرحله ای ره آهن سریعالسیر:فرنسه. اس در خصوص سیستمهای منتورینگ نوگان: استال آمان,آمریکا ادر خصوص ترانزیت با شبکه های غیر مشایه از لحاظ عرض خط: اسپنیا ‎coal‏ كره جنويى ‏9 ‏ع ‏& ‏ی ‏1 ‏۳ ‏23 ‎i‏ ‏ی ‏کارگروه صنیع ريلي سازمان گسترش و نوسازي ‎ele‏ يران

صفحه 25:
۳ 5 00 الكوى توسعه حمل و نقل ريلى در جين 0 > 25 75 كشور جين با جمعيت 1175 میلیاردنفر و سساحت ۹۵۶۱ کیلومتر میبع در سال ۲۰۰۹ با ۶۵۰۰۰ کیلومتر شبکه را آهن که ‎jah‏ ن دوخطه و ۳۰۰۰۰ کیلوتر برقی می پاشد درای ۱۷۰۰۰ لکومتو, ۴۳۰۰۰ وگن مسافری و ۵۸۵-۰۰ وان بری بو و تواسته است با داشتن ۲ میلیونتر پرسل,جلهچلی ۷۸۹ ییاد فر لوسر و 117 ميليارد من كيلومتر بار رتبه اول حمل و نقل بار و رتبه دوم حمل و نقل مسافر راب خوداختصاص دهد. راه آهن جين بصورت يك وزارت خانه مهم مى باشد كه به منظور إيجاد رقابت سازنده از جند دهه قبل اقدام به تشكيل دو بخش را آهن شمالی و جنوبى به نامهاى ”0009088 و “ 00008" نموده است كه اين دو شركت اصلى راه آهن هر کدام با چندین شرکت تولد ناوكان و تجيهيزات ريلى با شركتهاى معتبر و برتر خارجى در جهت اتتقال تكنولوزى همكارى مى تمايتد و نه تنها رقايت سازئده لى را از حيث كارآبى ‏ كيفيت و قيمت در داخل و خارج كشور ايجاد نموده اند بلكه زمينه طراحى و توليد محصولات برتر ريلى در دنيا رابا ve ادغام تكتولوزيهاى دريافتى از شركتهاى خارجى ايجاد كرده اند که به نان یک نمونهچشم گیر می توا به کار بدن این سیاست در توسعه ناوكان و راه أهن سريع السير اشاره نمود كه با وجود تاخير در ورود به كروه كشورهلى دارلى ابن تكنولوزى كام سبقت را از آنها زونه نواعت میتی :1۵ کیوت و ات زیمت که ذا با شرکت بمبردیر و سرعت عملیاتی ۴۰۰ به طور مستقل اقدام نموده استم. کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنایع ایران

صفحه 26:
مشکلات حمل و نقل ریلی در ایران " تخیر ۱۰۰ هد احاث و توسبه حمل و نقل رلیبعت عدم رشد مسب ژیراخت هاش < درس پا مرق زه لي حو عط رف و ناشن تراک ید طرفیت لوط اه هدت ات وابستكى به لكوموتيوهلى ديزل آمريكابى و شرايط تحريم موجب آماده به كارى بايين موتورهلى ديزل شده استه مومت مزل مر جره قبت رافك مودي رمد وو روه عمل وطل جاذة ارس الست یس نبود تعرفه دسترسی به جاده. امكان رقابت عادلانه حمل ريلى و جاده لى را از بين برذة اد > فقدان ضابطه برلى افزايش حق دسترسى واكتهاى ير خسارت به خط (غالبا واردائىإنسبت به واكتههلى سازكار "۶ فقدان مکانیزم ()ماریلی و الزام سازندگان ناوگان به استفاده از وامهای با بهره بالا. سیر پایینناوگان باری در حد ۱۰۰ کیلومتر در روز انیزه بخش خصوصی در سرمایه گتاری را کاهش داده است. 2 روشهای سنتیبازدی و كتترل ناوكان سير متوسط روزانه وان بلرى را كاهشن دادم < استفاده از سيستممهلى تخليهسجاركيرى نا متتاسب بيهره ورى واكنها را كاهش داده اسستد ل سير طولانى قطارهاى مساقرى الكوى سفارش و خريد اين واكتها را به سمت كويه ای سوق دادهاست. دوره طولانی مذاکرهسفارش-خرید بعضا تا ۱۰ سال, امکان برنامه ریزی موثر را از بین برده است. * استفاده اگوی خصوصی سازی اقی مشاه روا کارآیی پیت را در سرمايه كذارى بخش خصوصى محقق ساخته اسسته 2 طلنی بودن زمان حدات شبکه به یل مختلف از جملهمحدودیت عبات نیز تصمیم ان را رین جهت کاسته ات عرض خط مشاه فقط در یکی از کشورهای هسایع کال درد وچوند دب کستان وكشورهاي اسيلى ميانه. عرض خط ‎(sa pb‏ 26 صنابع ایران

صفحه 27:
مشکلات صنایع ریلی در ایران * تاخير +12 ساله در ورود به بازار صتايع ريلى 27 * اخساس مالکیت ضعیف راه آهن نسبت به صنعت * ضمف زنجيره ثامين و عدم وجود يكبارجكى عمودى (خصوصى سازى يكبارجه) * عدم توجه به ضرورت يكبارجكى عمودى در سياست خصوصى سازى صتايع ريلى (تجربه موقق مين * غغلت از ارائه خدمات تعمير و نكهدارى ناوكان و تجهیزات * ضعف تحقيق و توسعه و أماده تبودن محصول قابل عرضه بر حسب نیز * فقدان مركز أزمون ريلى برلى ارزيبى كيفيت محصولات * عدم وجوذ حمايت متاسب براى صادرات صنايع ريلى * فقدان استراتزى رقابتى بين بخشهاى خصوصى محدود مانند سيستمهاى علائم * رقابت فرسايشى ذر خوزه ناوكان به دليل وروذ بى رويه به إين صتمت * حضور كمرنك شركتهاى ييمانكارى عمومى ‎DO)‏ در حمل و نقل ريلى ‎sla‏ بسيار كمتر از ظرفيت توليد ‏* عدم حضور شركتهاى طراحى مينتدسى قوى در حوزه وگن و ‏* فقدان مركزى ‎thi te‏ و رتبه بندى شركة رظن أضينا 5 لذ لسازمان كسترق و نوسازى. ‎Obl elie ‎

صفحه 28:
SS 3 راه کارهای پیشنهادی ‎adsl‏ 28 ايع بيع يك يكذ بك اك ليه يع بعد يك كاك الى ابه اي به تشكيل شركتهاى بزرك بيمنكارى (60©) براى مستوليت كامل قراردادها استفاده از مدل تامين مالى ‎BOT‏ يروز هاى توسعه زير ساخت مانند دوخطه كردن و يرقى كردن خطوط. ايجاد و استفاده از مدل مالى :5-01 براى ساخت و اجاره واكن. لكوموتيوو .. به شرط تمليك به يهره بداران. ترغیب شرکهایبزرگ هلدینگ ‎poe By Jeo‏ وسرمايه گذری در صنایع ریت ند وب إيجاد صندوق توسعه صنايع ريلى براى افزايش سبهم صنايع داخلى و تواتمند سازى رقابت يذير ‎le BES‏ تحقيق و توسعه از جمله ساخت واكن ملى؛ لكوموتيو برقىءقطار حومه لى برقى و ‏ايجاد شركتهاى طراحى و ميهندسى در زيمنه واكنء لكوموتي و - ‏تضمين خريد محصولاته استراتؤيك همجون ريل توسط دولت برلى كاهش ريسك بخش خصوصي. ‏رفع مواتع كشايش ‎ly LC‏ براى عادلانه كردن رقابت صنايع داخلى و خارجى ‏راه اندازى 1.6 ارزى براى تضمين خريد خدمات حمل و نقل ريلى توسط مشتريان بزرك همجون فولاد ‎abel‏ شوراى سياست كذارى صتايع ريلى در وزارت صنايع با حضور ينفعان مربوطه. ‏سرمايه كذارى در صنايع نوين ريلى همجون قطارهاى سرعت بالا: واكن هاى سبك متروء سيستمهلى علائم ييشرفته. اتقويت بنيه علمى و مديريتى كاركنان و مديران با ايجاد دوره هاى خاص ماتند 50111326 ‏إيجاد ساختار توسعه اى صنايع ريلى برلى برقامه ريزى» هماهتكى و حمايت از طرحهایریلی ‏معافيت مالياتى و بيمه هاى اجتماعى به مدت ذه سال (ثايايان برثامه ششع). ‏ععافيت عوارض كمركى و سود بازركاتى ‎BOT ca sign uly‏ ‎ ‏کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنایع ایران ‎

صفحه 29:
29 استراتژی توسعه صنایع ریلی ضعفها: - ماع مالی پر هزیه و محدود ۲ رقلت فرسایفی *- هزينه و زمان أحناث شيكة 6- ضعف كارشناسى و ‎lng‏ ‏۵ استقاده از سرماهکذرهای خر به صورت 30017 .تامين مرحله لى لكوموتيو أفزايش سرعت يا بار محوريخطوط رورش يبمانكاران با بايليت > بلاتفرم مشترك برقى و فيزن لمان دیا تسمیم یرگن مع وا هي ماج ری ۳ - ارتباط خوب با شركتتباى بيشرو ۳- توان صنعتی در حوزه زیر ساخت. ۵ ایجاد مراکز تحقیق و توسعه ريلى. پیش بینی انسال به سریع سیر زمینه سازی سرمایه گذاری خصوصى با تامين لكوموتيو لد یره سین نامب > خصوصى سازى به صورت ‎ene‏ ارگروه صای ریلي سارجان ‎-١‏ بازار خوب مترو ‏بازار خوب حمل و نقل ولی ؟- اقزايش قيمت سوخت ‏؟- تحريمياى ‎sila‏ ‏۵ آیمتی نسبی ۶۰بریر ‏تهدیدها: ‎-١‏ فضاى ‎eto gle ee‏ ‏1- خصوصى سازى غير همكن ‏؟- تحريم هلى بين الملى ‏۴- واردات بی رویه محصولات چینی ‎dy‏ نون نخ از ‎ESE ‏صنابع ایران‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 30:
SS 3 فناوری های مورد نیاز برای تحقق چشم انداز راه آهن ‎oe‏ ‏"لکوت برش ‎(saan os)‏ بوژی مترو * لكوموتيو ديزلى (بارى» مسافرى). * بدته استیتلس استیل و بدنه آلومینوم بای واگتهای * خط برقى با سرعت ‎18٠‏ كيلومتر ير ساعت مترو * سيستم كنترل اتوماتيك قطار 89080009 * تراكشن موتور مترو * قطار خود کشش مسافری برقی * تراكشن موتور مغناطيس دائم * قطار خود کشش باری [کانتینر بر * مترو بدتد عویخن * وگن های کمر شکن کاتینری[دو یه * سیستم درب سکوی مت سيستم درب سکوی مترو picks sie" ‏سیستم هدایت مترو بدون اننده‎ * * بوژی عرض متیر *بوثى تلتيناكج شوندم) یت و مر * سيستعهلى متزو هواي * ده تس تلو دهم بای رای برن * مونوريل ستكين ‎oe‏ * موتویل سیک * سیستم مانيتورينك ناوكان ‎ay‏ ‏تم ‏ويل ‎Bends‏ ‏* متو متاطیسی * علائم مناسب برای سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت * سیستم خی و باركيرى مولا معدني كاركروه صنايع ريلي سازمان كسترش و نوسازي ‎ele a‏ يران

صفحه 31:
نقشه راه صنایع ریلی

صفحه 32:
جشم انداز صنابع ریلی در سال ۱۴۰۴ دستیابی به جایگاه نخست صنایع ریلی منطقه ر تبه ششم آسیا و رتبه دهم در جهان از طریق توسعه فناوری بومی و در تعامل با صنایع روز جهان کارگروه صنیع ريلي سازمان گسترش و نوسازي 5 صنایع ابران

صفحه 33:
مراجع "سند چشم انداز جمهوری اسلامی “"قانون برنامه جهارم توسعه اقتصادی. اجتماعى و فرهنگی “قانون توسعه حمل و نقل عمومى و مديريت مصرف سوخت ۲۶ UIC 2009, Railway Statistics - Synopsis ’ THE RAILWAYS OF THE MIDDLE EAST “VISIONS 2025” کارگروه صنایع ريلي سازمان گسترش و نوسازي ‎Obl elie 33‏

سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران كارگروه صنايع ريلي 1 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ويرايش نهم 89/6/1 اولويت حمل و نقل ريلي در نگاه رهبر معظم انقالب مقام معظم رهبري در بند هفتم سیاست‌های کلی اصالح الگوی مصرف که به روسای قوای سه گانه ورئیس مجمع تشخيص ابالغ شده است بر حمل و نقل ريلي به شرح ذيل تاكيد فرموده اند : اص%الح و تقویت س%اختار حم%ل و نق%ل عموم%ی ب%ا تأکی%د بر راه آهن درون شهری و برون شهر%ی ب%ه منظور فراه%م کردن امکان اس%تفاده س%هل و ارزان از وس%ایل حم%ل و نقل عمومی. ابالغ سياستهاي برنامه سوم توسعه در زمينه حمل و نقل با اولويت حمل ونقل ريلي.-چنانچه بين هواپيما و راه آهن مقايسه اي داشتيد اولويت را به حمل و نقل ريلي بدهيد. 2 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نگاهی به راه آهن جهان وایران ( با عمر 72سال) *درصد نسبی ایران جهان واحد آمار UIC 2009 76 7.6 1000 هزار کیلومتر طول خطوط ریلی 68 1.3 190 هزار کیلومتر طول دوخطه 6 0.15 260 هزار کیلومتر طول برقی 65 640 980 00 دستگاه لکوموتیو 10 50 500 00 دستگاه واگن خود کشش 67 160 0 270 000 دستگاه واگن مسافری 75 210 00 284 300 0 دستگاه تراكم زير ساخت هاي حمل و نقل ريلي (متر بر كيلومتر مربع مساحت) تعداد سفر انجام شده هر نفر جمعيت در سال واگن باری 898 باری کیلومتر 20 22 درصد تن از میلیارد ،)%منظور ایران به جهان (1 * با توجه به نسبت جمعیت 8 14یک درصد سهم ایران از می باشد .میلیارد 2712 نسبی52 نفر کیلومتر مسافری راه اهن ايران بعد از 72سال طبق آمار UIC 2009بر اساس میلیارد 203 0 0 شاخص واحد حمل( بار و مسافر) رتبه 20ام را در كشورهاي جهان شبكه حمل بر واحد ميليون 12 5 40 ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع كارگروه دارد صنايع ايران 3 نفر کیلومتر سریع نگاهی به مترو جهان وايران ( با عمر 13 %سال ) تراكم زير ساخت هاي حمل و نقل ريلي (متر بر كيلومتر مربع مساحت) جهان 120 تعداد شهرهای %دارای مترو 150 تعداد سفرهای روزانه با حمل و نقل ریلی شهری(میلیون) 1.25 متوسط سفر با مترو برای هر شهر(میلیون) ایران 1 تعداد شهرهای %دارای %مترو 9 تعداد شهره%ای %در حال ساخت مترو 1.25 متوسط تعداد سفر با مترو(میلی%ون ) 525+113 تعداد واگن(يك طبقه و دوطبقه) 90 طول شبكه مترو تهران (كيلومتر) طول خطوط مترو در برخي شهرهاي اروپا در مقايسه با تهران رتبه در سال 2009 17 طول شبکه 22 تعداد مسافر در سال 31 مسافر بر كيلومتر نكته :طي 13سال رتبه مترو ايران از 120به 20رسيده و تا پايان برنامه پنجم پيش بيني مي گردد كه به رتبه پنجم جهان كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي برسيم. 4 صنايع ايران ضرورت توجه صنعت حمل و نقل ريلي در سالهاي اخير در بسياري از كشور هاي جهان از جمله ج.ا.ايران مورد توجه ويژه قرار گرفته است. برخورداري از ويژگيهاي مانند حجم انبوه جابجايي ،مصرف انرژي به ميزان يك هشتم حمل و نقل جاده اي به ازاء هر تن كيلومتر بار يا يك سوم هر نفر كيلومتر مسافر ،رعايت جنبه هاي زيست محيطي ،تخريب اندك سرزمين و از همه مهمتر ايمني سير و حركت از عمده داليل توجه به اين صنعت است . سهم حمل و نقل از يارانه هاي پرداختي دولت براي انرژي باالترين مقدار را به خود اختصاص داده است كه برابر 42درصد است(حدود 40ميليارد دالر در سال) بر اساس آمار ،هزينه تصادفات جاده اي در ايران 18ميليارد دالر در سال است. مقايسه مصرف سوخت جاده اي و ريلي(ميلي ليتر بر تن-كيلومتر) شاخص تعداد حوادث جاده اي و ريلي به ازاي يك ميليون نفر -سفر 1600 120 1400 100 40 1000 جاده اي 800 ريلي 600 400 20 200 0 0 1385 1384 5 1383 1382 1380 1381 سال 1379 1378 1377 1376 1385 1384 1383 1382 1381 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران 1380 سال 1379 1378 1377 1376 شاخص حادثه 60 مصرف سوخت به ازاي واحد حمل 80 1200 جاده اي ريلي فرصتهاي توسعه حمل ونقل ريلي و صنايع مربوطه تجارت جهاني در دهه آينده به حدود 30هزار ميليارد دالر خواهد رسيد. با توجه به موقعيت ممتاز جغرافيايي ايران ،سهم خوبي مي توانيم در اين حوزه داشته باشيم. وسعت كشور و فاصله بسيار مناسب مبدا بارهاي وارداتي به محل مصرف به ويژه در شهر تهران و... تمركز شهرنشيني و شهرهاي بزرگ باالي چند ميليون نفر جمعيت توسعه كشور و سياستهاي تمركز زدايي و مهاجرت معكوس ،فرصت خوبي براي حمل ونقل سريع السير مسافر است. سهم 12درصدي لجستيك از توليد ناخالص داخلي در كشور ،بازار هدف بزرگي به ارزش 50ميليارد دالر در سال را ترسيم مي نمايد كه چنانچه ارتباط حمل و نقل با ايجاد اشتغال را در نظر بگيريم اهميت آن بيشتر ميگردد. سهم 42درصدي حمل و نقل در كشور از يارانه سوخت زمينه بسيار خوبي براي كاهش يارانه ها در اين بخش حساس اقتصادي فراهم نموده است. فقدان شبكه ريلي در افغانستان ،و برنامه هاي احداث و اتصال خط ريلي با عرض استاندارد به شبكه ايران زمينه هاي خوبي را براي ترانزيت از كشور چين به سمت آسيا فراهم كرده است. عضويت ايران در اكوG20، D8 ،و ...فرصتهاي ارزنده اي را در اين صنعت براي كشور فراهم كرده است. محدوديت ظرفيت كشورهاي عبوري از كانال سوئز و طوالني شدن زمان سير كشتي ها مي تواند يك فرصت مناسب براي حمل بار از شرق آسيا و جنوب شرق آسيا به اروپا فراهم كند. 6 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران وضع موجود حمل و نقل ريلي در جهان تناژ بارجابه جا شده در كشورهاي مورد مطالعه در س%ال 2008 شاخص تعداد مسافر به جمعيت در كشورهاي مورد مطالعه در سال 2008 چين روسيه هند برزيل آلمان قزاقزستان فرانسه كره ژاپن ايران تركمنستان آرژانتين تركيه پاكستان مالزي 4000000 3000000 2000000 0 1000000 ژاپن آلمان كره فرانسه روسيه آرژانتين هندوس مالزي تركمن چين قزاقزس تركيه پاكستا ايران 80 60 20 40 0 ‏X 1000 طول خطوط ريلي در كشورهاي مورد مطالعه در سال 2008 شاخص تن-كيلومتر ناخالص در كشورهاي مورد مطالعه روسيه هند چين آلمان فرانسه برزيل ژاپن قزاقز تركيه پاكس ايران مصر كره تركم مالزي 120000 7 80000 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران 40000 ‏KM 0 توسعه يافتگي حمل و نقل ريلي در ايران و منطقه متوسط جهاني ركورد عملياتي مصر قزاقستان تركمنستان پاكستان تركيه ايران توان 10 آمار قاره ها UIC ، 2009 7 100 5.2 5.2 6.3 9.8 11.1 4.6 3 شبكه به وسعت 1 20 30 34 0 0 5.1 19. 6 3 درصد دو خطه * 2 25 1.2 29 0 4 22 2 3 درصد برقي 3 51 21 5 0 0 9.3 0 3 درصد خودكشش 4 49 42 147 0 10.6 17.1 28.4 3 واگن مسافري به جمعيت 5 5 5.7 1.2 1.2 0.5 1 0.4 4 سفر به جمعيت 6 1694 750 2542 578 1004 10 متوسط وزن قطار ها 7 سرعت حداكثر قطار مسافري 8 سرعت متوسط قطار باري 9 60 13 80 36 42 سهم حمل مسافري 10 50 87 20 64 58 سهم حمل باري 11 160 350 * با دوخطه كردن شبكه و با توجه به قابليت تراك بندي موثر آن ،ظرفيت شبكه تا حدود 5برابر نسبت به يك خطه افزايش مي يابد. 8 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مقايسه شاخصهاي بهره وري در ايران و جهان متوسط جهاني كره فرانسه آمريكا 186 134 57 175 247 277 175 82 حمل ناخالص بر لكوموتيو 1 10 20 5 6 5.7 18 10 19 8 نفر كيلومتر بر واگن مسافري 2 3 0.7 0.9 5 4.6 4.3 2.5 2.8 1 تن كيلومتر بر واگن باري 3 11 36 15.4 4 18.9 28 39 14 7 قطار كيلومتر بر شبكه 4 2 1.2 0.7 13 1.8 1.6 2 1 2.8 واحد حمل بر پرسنل 5 20.4 7 20 48.5 65 14 23 7 تن كيلومتر ناخالص بر شبكه(هزار) 6 12 3.4 10.8 23.7 50.6 13.8 22 4.7 واحد حمل بر شبكه 7 12 9 روسيه چين ژاپن هند ايران رديف كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران وضع موجود صنايع ريلي در جهان صنايع ريلي بعنوان يكي از اوليتهاي توسعه صنعتي كشورها در زمان انقالب صنعتي جهان بود. شركتهاي بزرگ صنعتي جهان بخش صنايع ريلي را در كنار بخش نيروگاهي دارا هستند. شركتهاي پيشرو :آلستوم ،زيمنس ،بمباردير ،جنرال الكتريك ،كاترپيالر ،آنسالدو ،هيتاچي ،ميتسوبيشي ،آ.ب.ب، صنايع ريلي بزرگ جهان مورد حمايت دولتها قرار دارند. صنايع ريلي با توجه به سهم تحقيق و توسعه جزء صنايع پيشرفته محسوب مي شود. 10 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران وضع موجود صنايع ريلي در منطقه صنايع ريلي در جمهوري اسالمي ايران از سال 1365با احداث كارخانه واگن پارس شكل گرفت و در حال حاضر در صنايع توليد ناوگان و زير ساخت شركتهاي توانمندي دارد. در تركيه از سال 1955شركت تولومساژ براي ساخت انواع لكوموتيو آغاز به فعاليت نمود و اكنون عالوه بر ساخت لكوموتيوهاي ديزلي و برقي به ساخت موتور هاي ديزل نيز مشغول مي باشد. در تركيه همچنين شركت توواساژ در زمينه ساخت انواع واگن مسافري و قطارهاي خودكشش فعاليت دارد. در پاكستان نيز در شهر پيشاور كارخانه ساخت لكوموتيو ديزل GEوجود دارد و در شهرهاي راول پندي و الهور هم كارخانه توليد واگن مسافري و باري مي باشد .همچنين در شركتي در شهر ريزالپور از سال 1993و با همكاري دولت ژاپن 23لكوموتيو 2000اسب بخار ساخته شده است. 11 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران صنايع ناوگان ريلي در ايران جمع ظرفيت: 90دستگاه لكوموتيو 680دستگاه واگن مسافري 2200دستگاه واگن باري 12 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران صنايع ريلي زير ساخت در ايران ذوب آه ن اص فهان از س ال 1371مطالعات و بررس ي هاي الزم در خص وص امکان توليد ري ل را شروع نموده که نتايج اين مطالعات و بررسي ها منجر به توليد اوليه ريل U33در سال 1373گرديد همچنين شركت ذوب آهن اصفهان بر اساس برنامه قصد دارد فاز اول توليد و توسعه‌ريل UIC60را با ظرفيت 200هزار تن در سال و فاز دوم نورد UIC60را با ظرفيت 500الي 600هزار تن در سال راه اندازي نمايد. از سال 1375ساخت سيستمهاي عالئم الكترونيك آغاز گرديد. شركتهاي پيمانكاري عمومي بزرگ مانند RTIاز سال 82آغاز به كار كرد. 13 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران صنعت تعمير و نگهداري حمل و نقل ريلي با عمر طوالني زير ساخت و ناوگان همواره براي تداوم بهره برداري موثر و اقتصادي نياز به تعميرات و نگهداري منظم دارد. درصد هزينه تعمير و نگهداري در بخش زيرساخت حدود 1درصد هزينه ساخت و در بخش ناوگان بين 5 تا 10درصد متغير مي باشد(.به طور متوسط حدود %4ارزش كل سرمايه گذاري) از آنجاييكه بسياري از فعاليتهاي تعمير و نگهداري با استفاده از قطعات و تجهيزات صنعتي و با به كار بردن ماشين آالت مورد استفاده در صنايع توليدي انجام مي گردد حضور شركتهاي صنعتي در بخش تعمير و نگهداري به عنوان يك فرصت مي بايست تقويت شود. با يك نگاه به سرمايه موجود در حمل و نقل ريلي درون شهري و برون شهري با ارزش حدود 25ميليارد دالر حجم بازار تعمير و نگهداري ساالنه معادل 1ميليارد دالر برآورد مي گردد. با وجود حضور بخش خصوصي ،آماده به كاري بسياري از تجهيزات ،ناوگان و به وي‍ژه لكوموتيو در سطح بسيار پايين و غير قابل قبولي قرار داشته و لذا ارائه خدمات تعمير و نگهداري مناسب زمينه افزايش بهره وري و استفاده بيشتر از سرمايه هاي ملي را فراهم مي نمايد. 14 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بازار ريلي در جهان حجم كل بازار ريلي در جهان ميانگين نرخ رشد حجم بازار سهم بازار زير مجموعه هاي صنعت ريلي در جهان 15 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بازار ريلي و سرمايه گذاري در منطقه ‏سرمايه گذاري عربستان براي راه آهن سريع اسير و پل خشكي ‏سرمايه گذاري تركيه براي راه آهن سريع السير و تونل بسفر ‏سرمايه گذاري دبي براي احداث متروي دبي ‏احداث خط مسقط -دبي -ابوذبي -دمام -بصره ()GCC ميزان GDPكشورهاي منطقه خاورميانه 16 سهم بخشهاي مختلف در GDPكشورهاي خاورميانه كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بازار ريلي در ايران تا 1404 ارزش بازار تا 1404 (ميليارد دالر) 32.3 3.4 1.7 20 5 10 2000 4.4 2 2.2 2000 900 4.7 2 1 4700 2000 4.2 1.3 0.07 60000 19000 واگن باري (دستگاه) 20 5 25 800 200 شبكه قطار شهري (كيلومتر) 4 2.5 1 4000 2500 قطار مترو (واگن) 1 0.5 1 1000 500 قطار سبك شهري (واگن) 1 0.5 2 500 250 مونوريل (واگن) 96 19.2 (ميليارد دالر) 17 ارزش بازار تا 1393 متوسط ارزش حجم كل بازار تا 1404 حجم بازار تا 1393 بازار 19000 2000 شبكه راه آهن (كيلومتر) 500 (ميليون دالر) راه آهن سريع السير(كيلومتر ) لكوموتيو(دستگاه) واگن مسافري (دستگاه) جمع كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران * هزينه تعميرات ،نگهداري و بهره برداري : در ح د %4سرمايه گذاري موجود ،حدود 400ميليارد تومان در سال براي راه آهن و 120ميليارد تومان براي مترو * ب ا توج ه ب ه محدوديت منابع مالي روند توسعه راه آهن تا سال 93بر اساس قانون مديري ت س وخت به نحوي مي باشد، سطح فناوري صنايع ريلي جهان 2025 ايران 1404 ايران 1393 ايران 1389 جهان 7000 6000 5000 4000 6000 توان لكوموتيو 250 250 200 160 250 سرعت واگن مسافري 450 350 250 160 350 سرعت خود كشش (كيلومتر بر ساعت) 120 100 75 65 110 ظرفيت واگن باري (تن) 35000 10000 7000 5000 32000 وزن قطار باري 2000 2000 1400 1400 2000 ظرفيت قطار مترو 80 80 40 - 80 مونوريل 80 60 60 46 72 ريل 600 500 100 - 430 سرعت ماگلو 450 350 250 160 350 خط برقي (كيلومتر بر ساعت) 450 350 250 160 350 پل سازي (كيلومتر بر ساعت) 450 350 250 160 350 تونل سازي 450 350 250 160 350 18 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (اسب بخار) (كيلومتر بر ساعت) (تن) (نفر) (كيلومتر بر ساعت) (كيلو بر متر) (كيلومتر بر ساعت) (كيلومتر بر ساعت) سرعت سيستم عالئم (كيلومتر بر ساعت) اسناد باال دستي سند چشم انداز جمهوري اسالمي قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي ،اجتماعي و فرهنگي قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت قانون هدفمند كردن يارانه ها اسناد موازي سند توسعه صنعت فوالد تناژ در افق برنامه محصول (نوع بار) (ميليون تن ) سند توسعه صنعت پتروشيمي سند توسعه صنعت سيمان برنامه توسعه کشاورزي سند توسعه حمل و نقل دريايي س%ند توسعه صنعت برق طرح جامع حمل ونقل طرح جامع توسعه شهرهاي كالن 19 ()1393 فوالد (ماده معدنی و محصول) 140 سيمان 110 محصوالت استراتژيک کشاورزی 103 محصوالت پتروشيمی 18 جمع 371 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران 1404 تكاليف حمل و نقل ريلي 20 (بر اساس قانون مديريت سوخت) انتهاي سال شرح 1390 1389 1388 1387 1386 30 23 17 12 7 سهم حمل و نقل ريلي در حمل كاال (درصد) 18 13 9 6 4 سهم حمل و نقل ريلي در حمل مسافر (درصد) 57 56 55 54 53 سهم جابه جايي مسافر با حمل و نقل همگاني(درصد) 15 20 27 34 40 نسبت كشته به 000ر 100نفر جمعيت در تصادفات 10 13 17 20 22 كشته به 000ر 10وسيله نقليه در تصادفات 12% 13% 14% 15% 16% سهم سوخت گازوئيل در حمل كاال (ليتر بر تن) 1390 1389 1388 1387 1386 75 64 55 47 41 40 35 31 27 24 25 22 20 18 16 سهم تاكسي و ون (درصد) 10 7 4 2 1 سهم قطار شهري و حومه‌اي (درصد) 7% 8% 9% 10% 11% انتهاي سال شرح سهم حمل و نقل همگاني از سفرهاي شهري (درصد) سهم اتوبوس ،مدي بوس ،ميني بوس(درصد) متوسط سهم در كشور مصرف سرانه روزانه بنزين حاصل از نفت (ليتر در روز بر نفر) كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران رشد مورد نياز براي تحقق قانون مديريت سوخت و اهداف افق 1404 21 1404 1399 1394 1389 1386 شرح 27000 22000 10000 8000 7000 طول شبكه راه آهن 50 45 40 20 15 درصد شبكه دوخطه راه آهن 40 30 25 3 2 درصد شبكه برقي راه آهن 200 1500 500 0 0 طول راه آهن سريع السير 40 35 30 6 7 سهم بار(درصد) 25 22 18 4 4 سهم مسافر (درصد) بر اساس قانون مديريت سوخت 15 12 10 2 1 سهم شهري (درصد) 350 180 140 27 20 حمل مسافر (ميليون نفر) 450 270 180 35 30 حمل بار(ميليون تن) 2500 2000 1500 400 400 لكوموتيو (دستگاه) 4700 4200 3500 1500 1300 واگن مسافري(دستگاه) 50000 45000 40000 21000 19000 واگن باري (دستگاه) 800 500 300 110 80 طول شبكه شهري 7500 500 حمل مسافر شهري 500 40 قطار شهري ( ست پنج واگنه) كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران انتهاي سال بهره وري مورد نياز براي تحقق قانون مديريت سوخت و اهداف افق 1393 افزايش سير واگنهاي باري به سه برابر (از 100كيلومتر به 300كيلومتر) افزايش سير واگنهاي مسافري (از 700كيلومتر به 1200كيلومتر در روز) افزايش ظرفيت واگنهاي باري ( از 40تن به 75تن) افزايش سير واگنهاي مسافري ( از 45نفر به 60نفر در روز) افزايش آماده به كاري لكوموتيوها از %55به %85 افزايش درصد دوخطه ،برقي و تراك بندي در شبكه افزايش سرعت تجاري قطارهاي باري كانتينري( از 5به 40كيلومتر در ساعت) افزايش سرعت متوسط قطارهاي مسافري(از 73به 135كيلومتر بر ساعت) افزايش وزن قطارهاي باري (از 4500به 7000تن) افزايش كشش لكوموتيو ( از 24تن به 40تن) 22 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران روند مورد انتظار در توسعه شبكه ،توليد و صادرات ناوگان ،حمل و نقل و تكنولوژي مازاد ظرفيت شركتهاي ساخت ناوگان در سالهاي بعد از سال 1393 صرف نوسازي ناوگان و صادرات خواهد شد. 23 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران الگوهاي توسعه موفق در جهان ‏در خصوص حمل و نقل بار :آفريقاي جنوبي ،چين ،استراليا ،كانادا ،برزيل ،آمريكا ‏در خصوص حمل و نقل كانتينري :ژاپن ،آفريقاي جنوبي ‏در خصوص حمل و نقل مسافري سريع السير :ژاپن ،كره جنوبي ،فرانسه ،اسپانيا ‏در خصوص سرمايه گذاري راه آهن سريع السير( :)BOTتايوان ‏در خصوص سرمايه گذاري مترو :هنگ كنگ ‏در خصوص خصوصي سازي راه آهن :ژاپن و آمريكا ‏در خصوص توسعه متروي هوايي :دبي ،مالزي ‏در خصوص پروژه هاي با تكنولوژي باال مثل ماگلو :چين ‏در خصوص توسعه شبكه راه آهن سريع السير :چين ،اسپانيا، ‏در خصوص سرعت راه آهن سريع السير :چين ،كره جنوبي ،تايوان ‏در خصوص توسعه راه آهن حومه اي :فرانسه ،آلمان ‏در خصوص تحقيق و توسعه :كره جنوبي و ژاپن ،آلمان ،كانادا ‏در خصوص توسعه مرحله اي راه آهن سريع السير :فرانسه ،اسپانيا ،ژاپن ،كره جنوبي ‏در خصوص سيستمهاي مانيتورينگ ناوگان :استراليا ،آلمان ،آمريكا ‏در خصوص ترانزيت با شبكه هاي غير مشابه از لحاظ عرض خط :اسپانيا، 24 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران الگوي توسعه حمل و نقل ريلي در چين كشور چين با جمعيت 1.339ميليارد نفر و مساحت 9561كيلومتر مربع در سال 2009با 65000كيلومتر شبكه راه آهن كه 26000 كيلومتر آن دوخطه و 30000كيلومتر برقي مي باشد داراي 17000لكوموتيو 43000 ،واگن مسافري و 585000واگن باري بوده و توانسته است با داشتن 2ميليون نفر پرسنل ،جابه جايي 789ميليارد نفر كيلومتر و 2524ميليارد تن كيلومتر بار رتبه اول حمل و نقل بار و رتبه دوم حمل و نقل مسافر را به خود اختصاص دهد. راه آهن چین بصورت یک وزارت خانه مهم می باشد که به منظور ایجاد رقابت سازنده از چند دهه قبل اقدام به تشکیل دو بخش راه آهن شمالی و جنوبی به نامهای ” “CSRو “ “CNRنموده است که این دو شرکت اصلي راه آهن هر کدام با چندين شركت توليد ناوگان و تجهيزات ريلي با شركتهاي معتبر و برتر خارجی در جهت انتقال تکنولوژی همکاری می نمایند و نه تنها رقابت سازنده اي را از حيث كارآيي ،كيفيت و قيمت در داخل و خارج كشور ايجاد نموده اند بلكه زمينه طراحي و توليد محصوالت برتر ريلي در دنيا را با ادغام تكنولوژيهاي دريافتي از شركتهاي خارجي ايجاد كرده اند كه به عنوان يك نمونه چشم گير مي توان به كار بردن اين سياست در توسعه ناوگان و راه آهن سريع السير اشاره نمود كه با وجود تاخير در ورود به گروه كشورهاي داراي اين تكنولوژي گام سبقت را از آنها ربوده است و نه تنها به سرعت عملياتي 350كيلومتر بر ساعت رسيده است بلكه به طراحي مشترك قطارهاي خود كشش با سرعت 380 با شركت بمباردير و سرعت عملياتي 400به طور مستقل اقدام نموده است. 25 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مشكالت حمل و نقل ريلي در ايران تاخير 100ساله در احداث و توسعه حمل و نقل ريلي باعث عدم رشد مناسب زيرساخت ها شده است. درصد پايين شبكه راه آهن دو خطه ،برقي و نداشتن تراك بندي ظرفيت خطوط را به شدت كاسته است. وابستگي به لكوموتيوهاي ديزل آمريكايي و شرايط تحريم موجب آماده به كاري پايين موتورهاي ديزل شده است. قيمت پايين سوخت ديزل در حد 2درصد قيمت واقعي ،موجب رشد بي رويه حمل و نقل جاده اي شده است. نبود تعرفه دسترسي به جاده ،امكان رقابت عادالنه حمل ريلي و جاده اي را از بين برده است. فقدان ضابطه براي افزايش حق دسترسي واگنهاي پر خسارت به خط (غالبا وارداتي)نسبت به واگنهاي سازگار فقدان مكانيزم ‌LCريالي و الزام سازندگان ناوگان به استفاده از وامهاي با بهره باال سير پايين ناوگان باري در حد 100كيلومتر در روز ،انگيزه بخش خصوصي در سرمايه گذاري را كاهش داده است. روشهاي سنتي بازديد و كنترل ناوگان سير متوسط روزانه واگن باري را كاهش داده است. استفاده از سيستمهاي تخليه-بارگيري نا متناسب بهره وري واگنها را كاهش داده است. سير طوالني قطارهاي مسافري الگوي سفارش و خريد اين واگنها را به سمت كوپه اي سوق داده است. دوره طوالني مذاكره-سفارش-خريد بعضا تا 10سال ،امكان برنامه ريزي موثر را از بين برده است. استفاده از الگوي خصوصي سازي افقي مشابه اروپا ،كارآيي پاييني را در سرمايه گذاري بخش خصوصي محقق ساخته است. طوالني بودن زمان احداث شبكه به داليل مختلف از جمله محدوديت اعتبارات انگيزه تصميم سازان را در اين جهت كاسته است. وكشورهاي اسياي ميانه ،عرض خط غير مشابه) عرض خط مشابه فقط در يكي از كشورهاي همسايه كه اتصال ريلي دارند وجود دارد(.پاكستان كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي 26 صنايع ايران مشكالت صنايع ريلي در ايران • تاخير 160ساله در ورود به بازار صنايع ريلي • احساس مالكيت ضعيف راه آهن نسبت به صنعت • ضعف زنجيره تامين و عدم وجود يكپارچگي عمودي (خصوصي سازي يكپارچه) • عدم توجه به ضرورت يكپارچگي عمودي در سياست خصوصي سازي صنايع ريلي (تجربه موفق مپنا) • غفلت از ارائه خدمات تعمير و نگهداري ناوگان و تجهيزات • ضعف تحقيق و توسعه و آماده نبودن محصول قابل عرضه بر حسب نياز • فقدان مركز آزمون ريلي براي ارزيابي كيفيت محصوالت • عدم وجود حمايت مناسب براي صادرات صنايع ريلي • فقدان استراتژي رقابتي بين بخشهاي خصوصي محدود مانند سيستمهاي عالئم • رقابت فرسايشي در حوزه ناوگان به دليل ورود بي رويه به اين صنعت • حضور كمرنگ شركتهاي پيمانكاري عمومي( )GCدر حمل و نقل ريلي • تقاضاي بسيار كمتر از ظرفيت توليد • عدم حضور شركتهاي طراحي مهندسي قوي در حوزه ناوگان و ... • فقدان مركزي جهت ارزيابي و رتبه بندي شركتهاي فعال در صنايع ريلي 27 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران راه كارهاي پيشنهادي اوليه 28 ‏ تشكيل شركتهاي بزرگ پيمانكاري ( )GCبراي مسئوليت كامل قراردادها ‏ استفاده از مدل تامين مالي BOTدر پروژه هاي توسعه زير ساخت مانند دوخطه كردن و برقي كردن خطوط. ‏ ايجاد و استفاده از مدل مالي LOTبراي ساخت و اجاره واگن ،لكوموتيو و ...به شرط تمليك به بهره برداران. ‏ ترغيب شركتهاي بزرگ هلدينگ حمل و نقل به حضور و سرمايه گذاري در صنايع ريلي(.شستا ،بنياد و )... ‏ ايجاد صندوق توسعه صنايع ريلي براي افزايش سهم صنايع داخلي و توانمند سازي رقابت پذير . ‏ گسترش فعاليتهاي تحقيق و توسعه از جمله ساخت واگن ملي ،لكوموتيو برقي،قطار حومه اي برقي و ... ‏ ايجاد شركتهاي طراحي و مهندسي در زيمنه واگن ،لكوموتيو ،و ... ‏ تضمين خريد محصوالت استراتژيك همچون ريل توسط دولت براي كاهش ريسك بخش خصوصي. ‏ رفع موانع گشايش LCريالي براي عادالنه كردن رقابت صنايع داخلي و خارجي ‏ راه اندازي LCارزي براي تضمين خريد خدمات حمل و نقل ريلي توسط مشتريان بزرگ همچون فوالد ‏ ايجاد شوراي سياست گذاري صنايع ريلي در وزارت صنايع با حضور ذينفعان مربوطه. ‏ سرمايه گذاري در صنايع نوين ريلي همچون قطارهاي سرعت باال ،واگن هاي سبك مترو ،سيستمهاي عالئم پيشرفته. ‏ تقويت بنيه علمي و مديريتي كاركنان و مديران با ايجاد دوره هاي خاص مانند RMBA ‏ ايجاد ساختار توسعه اي صنايع ريلي براي برنامه ريزي ،هماهنگي و حمايت از طرحهاي ريلي ‏ معافيت مالياتي و بيمه هاي اجتماعي به مدت ده سال (تا پايان برنامه ششم) ‏ معافيت عوارض گمركي و سود بازرگاني براي پروژه هاي BOT كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران استراتژي توسعه صنايع ريلي 29 ضعفها: قوتها: -1منابع مالي پر هزينه و محدود -2رقابت فرسايشي -3هزينه و زمان احداث شبكه -4ضعف كارشناسي و پيمانكاري -5 -1امكانات خوب و تجهيزات مناسب -2ارتباط خوب با شركتهاي پيشرو -3توان صنعتي در حوزه زير ساخت -4 -5 استفاده از سرمايه گذاريهاي خارجيبه صورت BOT تامين مرحله اي لكوموتيو افزايش سرعت يا بار محوريخطوط پرورش پيمانكاران با پايلوت- ايجاد مراكز تحقيق و توسعه ريلي پيش بيني اتصال به سريع السير زمينه سازي سرمايه گذاريخصوصي با تامين لكوموتيو - پالتفرم مشترك برقي و ديزلي اصالح ديدگاه تصميم گيرندگاننسبت به توانايي هاي صنايع ريلي - ايجاد زنجيره تامين مناسب خصوصي سازي به صورتيكپارچه عمودي - فرصتها: -1بازار خوب مترو -2بازار خوب حمل و نقل ريلي -3افزايش قيمت سوخت -4تحريمهاي اقتصادي -5ايمني نسبي 60برابر تهديدها: -1فضاي منفي صنايع ريلي -2خصوصي سازي غير همگن -3تحريم هاي بين المللي -4واردات بي رويه محصوالت چيني -5واقعي نبودن نرخ ارز كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران فناوري هاي مورد نياز براي تحقق چشم انداز راه آهن مترو •لكوموتيو برقي (باري ،مسافري) • خط برقي با سرعت 250كيلومتر بر ساعت • بوژي مترو • بدنه استينلس استيل و بدنه آلومينيوم براي واگنهاي مترو • سيستم كنترل اتوماتيك قطار GSMR • تراكشن موتور مترو • قطار خود كشش باري (كانتينر بر) • تراكشن موتور مغناطيس دائم • مترو بدنه عريض • لكوموتيو ديزلي (باري ،مسافري) • قطار خود كشش مسافري برقي • واگن هاي كمر شكن كانتينري (دو طبقه) • سيستم درب سكوي مترو • بوژي فرمان پذير • سيستم هدايت مترو بدون راننده • بوژي عرض متغير • بوژي تيلتينگ(كج شونده) • سيستم شبيه ساز راننده مترو • لكوموتيو هايبريد و پيل سوختي • سيستمهاي مترو هوايي • بدنه استينلس استيل و بدنه آلومينيوم براي قطارهاي برون شهري • مونوريل سنگين • سيستم مانيتورينگ ناوگان • توليد ريل 60كيلو بر متر • عالئم مناسب براي سرعت 350كيلومتر بر ساعت • مونوريل سبك • تراموا • مترو مغناطيسي • سيستم تخليه و بارگيري مواد معدني 30 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نقشه راه صنايع ريلي قطار سريع السير روز دنيا قطار خود كشش 350 قطار خود كشش 250 خط برقي 250 لكوموتيو برقي باري ريل 60كيلو عالئم برقي 250 واگن مترو ملي واگن سرعت 200 سال 1404 31 سال 1393 سال 1392 سال 1391 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران سال 1390 سال 1389 چشم انداز صنايع ريلي در سال 1404 دستيابي به جايگاه نخست صنايع ريلي منطقه ،رتبه ششم آسيا و رتبه دهم در جهان از طريق توسعه فناوري بومي و در تعامل با صنايع روز جهان 32 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مراجع ‏سند چشم انداز جمهوري اسالمي ‏قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي ،اجتماعي و فرهنگي قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت ‏ UIC 2009, Railway Statistics – Synopsis ” THE RAILWAYS OF THE MIDDLE EAST “VISIONS 2025 33 كارگروه صنايع ريلي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران

51,000 تومان