صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
أب عبدالله بن حسن بن غلى تين سينا: مشهوز به ابو على سينا: يورسينا و يغ الرئيس::زاده
در بخارا و درگذشته 2 تیر 416 در همدان می باشد.
چیزدان: پزشک: ریاصی دان, منجم. قیزیگ دان: شیمی دان: روان شناس: جفراقی: دان:
ابلت که:به:ویژه به ذلیل آنارش, در زمینه قلضفه ارسطویی:و پشکی: اهمیت ذازد. وی از شهرت
از است:و بسیاری از آنارش به وبژه در زمینه پژشتگن برای قرن:های:مقفادی: در ذانشگاه های
صفحه 4:
زا[ ورد رونسای آفتبانه :یه دیا sal حرص مبؤالقة اقل افع بود وادردوزان حگومت وم
اشبه تعارا اند نز مردروتای حرسییی بعگار آرازم فطل نس
(Ma Wiad و کویک فرضت بافت با به تحصیل بپرذازن: تا جاین ob clare! Gaara vielen sla
ر قرآن و ادبیات موجب حیرت معلمان خود شد. ذهن خلاق پورسینا چنان بود که به بررسی
می پرداخت و در اين علوم از استاد خود پیش می افتاد. او دز تمام زندگی خود جسمی
, شب ها تا دیروقت به کار مطالعه و نوشتن کتاب می پرداخت و روز را به کارهای روزمره.
ay wie © pisses tis متافرت چردازد با كف يمن ازا أ واد بيرم مبعن را دز eS
در اين شهر نيز به دلیل دانش فراوان خود, مورد توجه فرمانروای شهر قرارگرفت. با تغییر
, ابن سینا در سال 402 هجری قمری عازم گرگان شد تا دوستش قابوس بن وشمگیر
را ملاقات کند. اما دوستش از luo رفته بود.
شیر با ابوعبید جوزجانی آشنا شد و این شاگرد تا پایان عمر او, در خدمتش بود.
صفحه 5:
دز سال 404 هجری قمری راهی ری شد و در اين شهر مجدالدوله فرمانروای آل بویه را نیز
يك سال بعد به همدان رفت و در اين شهر. وزیر شمس الدوله فرماتروای دیلمیان شد. ابن سينا
بلمدان طائم. آنا نا مرگ فرماترهای رف وروي كاراندن برش يورسيناً را براق 4 ماده رددات
١ اودر حنين نير بركاز طائد 3 کتاب توت
قلا الدوله همدان را تصرف کرد و اورا نجات داد.
تال تاه اهاز باه مر ای نوی مود تلا[ قلا2 و قرسا تزا( این قور قزل
صفحه 6:
ال از آثار ابن سینا برجای مانده است. همچنین بیش تر از 100 کتاب را به او نسبت می دهند.
IE اها به زیان عربی نوشته تشده است و حدود 20 کتاب وق نیز به زبان پارسی است.
ات ساف آوسن وان بو آتر wake يمان القانوى قفن بون 18 جل مجموعه 10 لدف
الغه و الانصاف در 20 جلد اشاره نمود.
إصوعات كنات هاك بوعلن عبارممه از: فلسفه: کذب پرشکن: علوم طبیعب: کتاب دای علم
صفحه 7:
ابا شفا یک دانشنامه علمی:و فلسفی جانع است:و القانون:فی الطب یکی از معروق رين آثان
8 کتاب در زمینه های: گوناگون نوشته است که شمار ژیادی از آن ها در مورد پزشکی و فلسفه
در کتاب تاریخ علم, وی را یکی از بزرگرین اندیشنمندان و دانشمندان پزشکی می داند. هم چنین
پلورترین دانشمند دیار ایران می داند که یکی از معروف ترین ها در همه زمان ها و مکان ها و نژاد
زمره فیلسوفان بزرگ جهان قرار دارد. دانشنامه فلسفه دانشگاه تنسی ابن سینا را
بف جهان پیش از دوران مدرن معرفی می کند.
سینا در پزشکی به سال 1973 در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا تجدید چاپ گردیده
صفحه 8:
و فلسفه ارسطو بود و از اين نظر به استادش قارابی شباهت دارد. مبحت منطق و نفس در
آقع همان مبحث منطق و نفس ارسطو و شارحان او نظیر اسکندر افرودیسی و امیسطیوس است.
آهرچه به پایان عمر نزدیک می شد, بیشتر از ارسطو فاصله می گرفت و به افلاطون و فلوطین و
می شد. داستان های تمثیلی او و نیز کتاب پرحجم منطق المشرقین که پایان عمر تحریر کرده
مدعاست. متاشقاته از اين كتاب امروزه: تنها بيش كفتارش در دست اشنت؟ ولى حتن در هميق
اين سينا به انكار آثار دوران أرسطويى خويش مانند شفا و نجات می پردازد.
صفحه 9:
سیناء به طور کلی و به ویژه از لحاظ برخی اصول آن, زرف ترين و ماندنى ترین تأثیر را بر
اسلامی پس از وی و نیز بر فلسفه اروپایی سده های میانه داشته است.
آمیزه ای است از مهم ترین عناصر بنیادی فلسفه مشایی-ارسطویی و برخی عناصر
اننا ببنن:نواف لاطو دن بيويد:با جهن يتن :ريت :انلام
إين سيناء بيش از هرچیز پیرو ارسطو است که درباره او می گوید : امام حکیمان و دستور و
فان آزسنطاطالیسن:
از ارسطو, تعصب آمیز و كوركورانه نيست. ابن سينا در بيروى از خطوط اساسى انديشه هاى
ده های ‘ss ait افلاطونی نظام فلسفی نوینی بنیاد نهد: اما رویداد های زندگانی i
8 کوشش های او را ناتمام و نافرجام گذاشت.
صفحه 10:
هاى جاب شده ابن سيناء کتاب کوچکن نافت می شود باعنوان گزیده شده از سوی ناشر, منطق
8 ظاهرا پاره ای از کتاب حکمة الخشرفیه است و ابن سینا خود به آن اشازه می کند که گویا وی
ینی راء غیر از آنچه نزد مشائیان یافت می شود, عرضه کرده است. وی در یک جا در مقدمه
كويد من غیراز این دواکتاب: کتاب دیگزی دازم که در آن قلسقه را آنگونه آورده ام که:در طبع.
بر آنچه غقیده آشکاز و صریح ایجاب می کند و در آن جانب عقاید شریکان در صناعت رغایت
صفحه 11:
ای اساسی ابن سینا در زمینه کارهای بنیادی نجومی و رصد ستارگان, پایه گذاری رصدخانه
علاء الدوله که:از ذیالمه اصفهان بود:.ابن سینا را مأمور کردتا باءهمکازی فناگرد: خود
انی, رصدخانه ای در آن شهر برپا سازد. ابن سینا این امر مهم را به انجام رسانید و
ساخت که تا آن زمان سابقه نداشت.
صفحه 12:
زگزاری مهر, برای نخستین بار گروهی از دانشمندان متونی را مورد مطالعه قرار داده
فأء داتشميد و فیلضوف شهیر ابراتی بعلق زارد. در آين متون ابن سينا آن مشاهدات
صفحه 13:
انل که :دنت بوشته هاق انق سین را مورد برزشتی دفیی فرار داده ail توضیتش آو ابرتواختز
+ و ظاهرش را ترجمه و تفسیر کرده اند.
| توضیف این ابرنواختر اين گونه نوشته است که بدون دنباله بوده است که از اين حبث متمایز از
الى وال دار aul
این دست نوشته ها آمده است : این ستاره جدید به تدریج کمرنگ و کمرنگ تر شد و ناپدید
صفحه 14:
ابن سينا در مفهوم بسیار وسیعی مطرح است و منطق قیاسی به نظر او صرفا قسمتی از آن
WIN بتوضوع اظهارچی بازه کدعتها جنبه طیلیی داز
ple DGG shells xt cal از حطی به حست آورون موادت ue cel ool
بظ دارد. بنابراین منطق به معنای صحیح, حقایق جدیدی را مکشوف نمی نماید, بلکه به ما می
کو در آباز دایم یه وچهااحبن اسفاهه کم وان اسسیاده غلظ از انا جواری گنیر
صفحه 15:
gut gl Jia | حدوو كين ااقال فى رندوو 2ه اند ور انس پویزفه سونه آنن
از.متشافده وتجزنه: هستند.یا اصول:اوليه اذزاک»:سلسله اسفتتاخ فاق سيقي بر غلوم
خود قبلا از معلوم دیگری استنتاج شده است, بی نهایت نیست بلکه بایستی نقطه آغازی
ید که به مثابه بنیانی است برای کل ساختار منطقی.
آغاز را باید از خارج منطق یافت نه در خود آن. اين سینا هم تجربه را در شکل گرفتن و
عات دامتتهندان دغیل من داند هم اسعدلال زا!
ت آدمی به معنای اعم باید گفت که عموم مردم با تأسی از احساسات عامه یا پروای
رکه عوام یارای معارضه با آنها را ندارند. a پاره ای اعتقادات اولیه گردن می نهند. هم
بگری وجوددارد کهرناسی از عادات:دفران طمولیت آستت وهر :دسعة اه دیگر که
لدگی استوار است.
صفحه 16:
این معتقدات بدوی اضافه می شوند به اصول اولیه استدلال که در آدمی به نیروی تعقل بدون لزوم
ین جد و جهل برای حصول یقین از صحت آنها, ایجاد می گردد.
صفحه 17:
فلسفی ابن سیناء نظامی است عقل گرایانه که زیر ساخت آن پیش از هرچیز ارسطویی
به جا با عناصر بینش نوافلاطونی درهم آمیخته است.
بن سينا کامل ترین مرحله جریان شناخت را به حدس باز می گرداند و اين مفهوم را در
متطقتن آن فلز مس نف که خعانا ناقتن رخ وسط تن فزالسن انس
را می توان داربست انديشه هاى فلسفى ابن سينا به شمار آورد در اين انديشه هاى يى
uable pole agile y ll و شهودی قشنتعیین کنیده ای -ندارند: هرچید. ساغتار وجووی
y گونه عناصر نیز برخوردار بوده است.
:سین سوه کون تایه معل اسان آنسه و ان ودب عمل معأ لصو
عقلانی, دست می دهد و نقش قیاس منطقی در سراسر این جریان, تعیین کننده است.
صفحه 18:
ال 428 هجزی در سن 58 ساگی, در سفری که به همراه علاء الدوله به همدان داشت: به
( و از دنیا رفت. آرامگاه او در شهر همدان می باشد.
صفحه 19: