صفحه 1:
صفحه 2:
كم
NUNC 0-1027
كاز ميان فعاليت هايى كه معمو يددد
بسچ رح
eee ee Sas, لو
صفحه 3:
= __——
SS SS eS
سسس ح ح Se
سح سا
= ساقم اس
= ERE
بت مه oe
RCE ee سرت مس رت
سح
صفحه 4:
تکاس ساسحا
يكا با بوشش © ميليون واحد >
ار سم رحس برد 9 لت وبيش از 00© اتاق مشترك
صفحه 5:
ee
السو رت اج الح ارات رات رجه
سر
2 2 See ee ee رد —
هساک جرج سر مرجم سر دس جر عمج جر ارت مرس جع مرج رس زرح
oe
زر رت ير عكر
- 2 222 م <<
سا امس
وت
کسب وکار را از منایم
اختیار علاقه مندان قرار می"
2 = 1 قددر_آمريكا كاه =
3 ولى ب 3 wy
AMO ny eee Oe Eee حتت
ld ile ole Se bk حح
a
صفحه 6:
سس 2
1 eee SEE ——————
= === ee ==
Spe eo صر Se eri ay
1 رل ها مر
و تجهيز كند.
صفحه 7:
=e ee
SERS Re BES eet SS ——
برس سر ات رات
جتتر رسا ترص ob
= 3 جع ارعس
حاج ميرزا ابوطالب”-
Aare eens
ee —— ترتيب حاج امين-اصفهاني ]دلت سس سر سس سس سح
LWOOS 3} ۶
دصحل 1211 ضع قانون
سح ست
سح حارط ار
ح aS ete aoe eee eee 110
تك ا
صفحه 8:
رات > 1۰22(
SS سس
بت
زارت رز
لكات رم رت راجت
Fe SS) TCI)
سح 5 SE ee بازرگانی و اتاق, صذ از
سهم اتاق از درامد اسر سر
Bay Ns ONS SSS
=
SSS
S6=
[SSS
صفحه 9:
ححا 2ت سح
ارم ا راد
اما ul =
Coole Nea تسارح TS
ریاست اتاق برگزیده شد.
صفحه 10:
ار
Soe pe SS Sa ee کرو تا وتا تاد
eG مسر سس در
2 وس
بازركائى سرت
2 عده كإرمندان اتاق هاى رت
GP 5 = !=
رح مر وا ترتع
مک يو 5 حتاکهای_اداری خود در حدود احتیاجات سازمان
بر حأ BIS Ot ya) ty)
صفحه 11:
= سح سا مرح
Sei pa 5
ال
اور سح
سر ات2
23755
عرص
baa
د تعیین شده در قانون تقسیما!
رم a —
۳ اج
=H
صفحه 12:
Stiri erie othe steer امح
is
رئیسه إتاق ايران استت.
صفحه 13:
اساسا عرص ماسجا رس سر سرت
او جک ار
وت
0
eee) ا كم
- اعزام کارشناسان و 0
eee IONE سح ری
صفحه 14:
SE SSeS See
SSS
جر
هه
ازع سح سرت
رت م تت سح
صفحه 15:
صفحه 16:
لوح رح <<
eae
حچگان ااق-شبرستن ها : س
areal
صفحه 17:
=
سا ساسحا
=e:
صفحه 18:
3
سس سس[ سس ی
رح
سح را سس رد
لت ار رو رك رت
د در 1
ار د
ا ل ا ا
SSE Sy er eyo)
So) S —————
FO4 OO. ۱3۳
13و ةاكدر ا نيز كالاهاى مصرفى , سرمايه اى و
OBEY EE ا Pernt
صفحه 19:
SS عوك
۳
=z Ste = UEC ال سس ارس
جاح ار
۳
عد
= ee
‘google <u »
بسم هللا الرحمن الرحیم
)I.C.C( اتاق بازرگانی
International
Chamber Of Commerce
1
اتاق بازرگانی چیست؟
• اتحادیه های محلی از افراد شاغل در امر تجارت که به منظور رونق و رفاه
جامعه علی الخصوص از لحاظ منافع بازرگانی تشکیل شده اند ،اتاق بازرگانی
نام دارد.
• هر اتاق بازرگانی معموال یک هیئت مدیره منتخب دارد و امورمربوط ازطریق
کمیته های تخصصی دنبال می شود.
• از میان فعالیت هایی که معموال توسط این کمیته ها انجام می شود ،می توان
به اقدامات و تالش های صنعتی در جذب صنایع جدید به منطقه مربوطه و تهیه
اطالعات و ارائه مشاوره به دولت در مباحثی چون اختالفات کارگری تا
مباحث مربوط به مالیات ورونق صنعت گردشگری در شهرها اشاره نمود.
2
تاریخچه اتاق بازرگانی در جهان :
• تاریخچه و قدمت اتاقهای بازرگانی در جهان به سال 1599دربندر مارسی
فرانسه باز می گردد ،بعدها درپی صدور یک فرمان سلطنتی در سال
1701اتاق های بازرگانی در سراسر کشور فرانسه بر پا شدند.این تشکیالت
به سرعت در قرون 17و18در سراسر خاک فرانسه گسترش یافت ،پس از
انقالب فرانسه ظهور اتاق های بازرگانی به تمام اروپای غربی گسترش یافت.
اولین نهاد در خارج از فرانسه در جزیره جرسی به سال 1768در خاک
بریتانیا شکل گرفت.
• البته این اتاقها در هرکشوری مطابق با آداب و رسوم ملی ومحلی توسعه یافتند .
به همین دلیل،علی رغم ویژگی های مشترک ،تفاوتهای عمده ای نیز میان آنها
وجود داشت.اما مهم ترین ویژگی مشترک آنها ،نقش و صالحیت اتاقهای
بازرگانی در عهده دار بودن نمایندگی فعاالن اقتصادی در هر ناحیه بود.
3
اتاق بازرگانی و صنایع آمریکا :
• در آمریکا اولین اتاق بازرگانی به سال 1768در ایالت نیویورک ایجاد شد ،
و تا سال 1870چهل اتاق بازرگانی در آمریکا تاسیس شد.
• اما ایده تاسیس یک موسسه ملی برای حمایت وپشتیبانی از منافع تولید کنندگان
وبازرگانان مشاغل شهروندان آمریکا ،برای اولین بار از زمان پرزیدنت
ویلیام هوارد تافت رئیس جمهور وقت آمریکا در سخنرانی وی در میان
نمایندگان کنگره این کشور در هفتم دسامبر سال1911اعالم شد.
• او در این سخنرانی بر لزوم تاسیس یک سازمان مرکزی مرتبط با مجامع
ومحافل محلی مختلف بازرگانی برای دفاع از منافع تولید کنندگان وبازرگانان
وتجار آمریکا تاکید کرد ،در حال حاضر و 90سال بعد از این سخنرانی
اتاق بازرگانی ایاالت متحده آمریکا با پوشش 3میلیون واحد اقتصادی ،حدود
3هزار اتاق محلی و فدرال 830 ،انجمن وبیش از 90اتاق مشترک
نقش بسیار فعالی در اقتصاد این کشور بازی می کند.
4
برخی از اقدامات اتاق بازرگانی آمریکا :
•
•
•
•
•
•
5
مرکز تربیت وآماده سازی نیروی کار) از جمله کارهای این مرکز در این زمینه:
توسعه وترویج اقدامات آموزشی وتربیتی مرتبط با نیروی کار وانجام تحقیقات
وپژوهش های الزم در این زمینه ،راه اندازی دوره های آموزشی ویژه آماده
سازی وتربیت نیروی کار
خدمات اطالع رسانی بازرگانی آمریکا :
این مرکز به طور منظم آمار و ارقام مربوط به اشتغال وابعاد مختلف دیگر
کسب وکار را از منابع مختلف دولتی و غیر دولتی جمع آوری کرده وآن را در
اختیار عالقه مندان قرار می دهد .
مالیات های معقول :
اگر چه انواع مالیات ها در آمریکا کاهش یافته است ولی باز هم قوانین مالیاتی
آمریکا پیچیده بوده وبار آن هنوز بر دوش مشاغل کوچک ومتوسط سنگینی می
کند .لذا اتاق بازرگانی آمریکا تالش می کند تا عالوه بر ساده سازی قوانین
مالیاتی ،کاهش های بوجود آمده را نیز دائمی کند
• موضوعات بین المللی:
• به عقیده شهروندان آمریکایی ،آن ها در یک اقتصاد جهانی به سر می برند که
96درصد بازار آن در خارج از مرز های آمریکا گسترده شده است .به
همین دلیل ،اتاق بازرگانی آمریکا خصوصا با آموزش واحد های کوچک و
کارآفرین می کوشد تا آنها را برای رقابت جدی در بازار های بین المللی آماده
و تجهیز کند.
6
تاریخچه اتاق بازرگانی ایران :
• در16مهر ماه سال 1305شمسی اولین اتاق تجارت ایران در وزارت
بازرگانی در تهران تشکیل شد ،ریاست این اتاق را حاج امین اصفهانی عهده
دار بود.هیئت نمایندگان اتاق مذکور عبارت بودند از:
حاج میرزا ابوطالب اسالمیه ،میرزا عبدالحسین نیکپور ،فقیه التجار ،آقا میرزا
علی محلوجی وآقا شیخ حسین حریری.
به این ترتیب حاج امین اصفهانی اولین رئیس اتاق بازرگانی ایران محسوب میشود
واز 1305تا 1311این سمت را بر عهده داشت.
در سال 1310دولت با وضع قانون خاصی انحصار تجارت خارجی کشور را در
دست گرفت ونظارت بر آن را نیز در اختیار خود قرار داد.
در سال 1314دولت تعداد اتاق ها رابه 16اتاق تقلیل داد ونظارت خود را بر
فعالیت آنها شدت بخشید.
7
● تا سال1341فقط اتاق بازرگانی در کشور فعالیت داشت لیکن از مدتی قبل از
آن زمزمه تشکیل اتاق صنایع ومعادن نیز به گوش می رسید ،تا باالخره با
تالش صاحبنظران صنایع و برای بهره برداری از معادن ایران در آبان ماه
سال 1341اتاق صنایع ومعادن با عضویت هیئت نمایندگی مرکب از 30
نفر از کارخانه داران و معدن داران کشور تشکیل شد.
● اتاق بازرگانی صنایع ومعادن ایران در اسفند سال 1348از ادغام دو اتاق
بازرگانی و اتاق صنایع ومعادن ایران به وجود آمد ،ضمنا با ادغام دو اتاق
سهم اتاق از درآمد مشمول مالیات بازرگانان وصاحبان صنایع و بهره برداران
معادن از 5/1در هزار به 5/3در هزار افزایش یافت.
● در قانون ادغام اتاق ها هیئت نمایندگان اتاق ایران 72نفر پیش بینی شده بود
که 35نفر نماینده شعبه تهران 20نفر نماینده شعبه ها و 17نفر نماینده
25اتحادیه
8
● سندیکاهای تولید کنند گان وصادر کنند گان و وارد کنند گان وابسته به اتاق
بودند در سال 1357بعد از پیروزی انقالب به دستور امام خمینی کمیته ای
از نمایندگان اداره امور را در دست گرفتند ،در اولین انتخابات کمیته منتخب
امام آقای علی خاموشی به سمت ریاست اتاق انتخاب شد.
● در سال 1386بعد از انتخابات اتاق ایران آقای دکترمحمد نهاوندیان به سمت
ریاست اتاق برگزیده شد.
9
اولین قانون اتاق بازرگانی در ایران :
قانون اتاق بازرگانhی ایران مصhوب دوم تیhر ماه 1321اسhت در این قانون آمده
است:
.1بhه منظور تمرکhز دادن افکار بازرگانان کشور وهمکاری آنان بhا یکدیگر وانجام
وظایفhی کhه در ایhن قانون مقرر اسhت در تهران وشهرسhتان هایhی کhه اهمیت
بازرگانی دارند اتاق های بازرگانی تاسیس می شود.
.2عده کارمندان اتاق های بازرگانhی در تهران 25نفhر و در شهرسhتان ها بر
حسب اهمیت محل از 7تا 15نفر خواهد بود.
.3دوره انتخابی اتاق های بازرگانی دو سال وکارمندی آن افتخاری است.
.4اتاق های بازرگانhی برای کارهای اداری خود در حدود احتیاجات سازمان
اداری داشتhه واعضای آhن را از کارمندان رسhمی وغیhر رسhمی انتخاب خواهند
کرد.
10
اتاق بازرگانی صنایع ومعادن ایران:
● به منظور کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور ،تبادل
افکار و بیان آرا و عقاید مدیران صنعتی ،معدنی ،کشاورزی و بازرگانی به
موجب وظایف واختیارات ،قانون اتاق بازرگانی صنایع ومعادن جمهوری
اسالمی ایران در 15اسفند (1369وبا اصالحات 15آذر سال )1373
آغاز به کار کرد .
● اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن ایران موسسه ای غیر انتفاعی است که دارای
شخصیت حقوقی و استقالل مالی می باشد.
● مرکز اتاق بازرگانی صنایع ومعادن ایران که در این قانون (( اتاق ایران ))
نامیده می شود در تهران می باشد .
● حوزه فعالیت اتاق شهرستان ها محدود به حدود تعیین شده در قانون تقسیمات
کشوری است واتاق شهرستان ها دارای شخصیت حقوقی بوده ودر امور
11
اداری ومالی خود بر اساس مقررات مربوطه مستقل می باشند .
● تاسیس اتاق در شهرستان ها منوط به داشتن حداقل 50عضو می باشد.
● تهران مانند سایر شهرستان ها دارای اتاق مستقل بوده وحوزه فعالیت وشرح
وظایف آن با بقیه اتاق ها یکسان است .
● نحوه ومیزان کمک مالی اتاق ایران به شهرستان ها منوط به تصویب هیات
رئیسه اتاق ایران است.
12
وظایف اتاق بازرگانی :
.1شناخت کلی فعالیت ها ،مزیت ها ،مشکالت و نیاز های اعضای اتاق از طریق
بازدید های دوره ای از فعالیت ها و توانمندی های اعضا وبنگاه های اقتصادی برگزاری گرد همایی های دوره ای و تخصصی برگزاری سمینار ها وهمایش های 2.افزایش توان رقابتی اعضا از
ماهانه
توسعه منابع انسانی با انجامطریق :
آموزش های تخصصی بویژه در بازدید از نمایشگاه ها و توانمندیهایبخش بازاریابی
برگزاری سمینارها و همایش هایداخلی و خارجی
اعزام کارشناسان و نیروهای ماهرتخصصی
به خارج از کشور جهت گذراندن دوره های کوتاه مدت تخصصی
13
افزایش توان چانه زنی اعضا در مذاکرات و مراودات ملی و بین اللملی از طریق:
تهیه و ارائه لوایح قانونی و پیشنهادهای مورد نیاز به مراجع ذی صالححضور فعال و موثر در کارگروههای استان
ایجاد و جذب منابع ارزان قیمت برای اعضا
کاهش هزینه های معامالت و مبادالت تجاری
شناخت رقبای خارجی -ایجاد توازن تجاری میان واردات و صادرات
-
-
. 3جذب سرمایه های داخلی و خارجی به منظور سرمایه گذاری های اقتصادی از
طریق :
کاهش هزینه های نقل و انتقال سرمایهکشف فرصت های سرمایه گذاری و بهره گیری از آنها
تاسیس اتحادیه های صادراتی و تقویت اتحادیه های موجود
ایفای نقش موثر در خصوصی سازی و فعالیت های اقتصادی
14
-
تالش در جهت تامین امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری 4.توسعه کمی و کیفی اتاق از طریق :
شناساندن جایگاه و منزلت اتاق به اعضا و سایرین همکاری و مراودات دو جانبه با سایر اتاقها بازنگری مداوم رویه ها و روشهای جاری اتاق و تهیه فرمت های جدید توسعه روابط با تشکلهای کارفرمای و اقتصادی -مبادله اطالعات با نهادهای آموزشی دانشگاهی وپژوهشی
15
ارکان اتاق ایران:
الف :شورای عالی نظارت
ب:هیات نمایندگان
ج:هیات رئیسه
ارکان اتاق شهرستان ها :
الف:هیات نمایند گان
ب:هیات رئیسه
16
کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی :
● یکی از فعالیت های انجام شده توسط اتاق بازرگانی ایران،تشکیل کنفدراسیون
صادرات اتاق بازرگانی است.
● اتاق بازرگانی ایران تشکل های صادراتی وخدماتی را در کنار هم جمع کرد و
با 23تشکل بزرگ کنفدراسیون صادرات ایران را تشکیل داد.
● وظیفه اصلی این کنفدراسیون بررسی مشکالت اعضای خود است،این 23
سندیکا وتشکل بزرگ یک هیات مدیره 7نفری را برای خود انتخاب کردند
وتقریبا 80درصد صادرات کشور بر دوش این 23سندیکا و اعضای آنها
است.
17
بزرگترین و موفق ترین اتاق مشترک ایران :
● بزرگترین و موفق ترین اتاق مشترک کشور ،اتاق مشترک ایران وچین است.
●در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی موافقت نامه ای در چین توسط رئیس
اتاق بازرگانی ایران برای تشکیل شورای مشترک بازرگانی ایران وچین به
امضا رسید،واین شورا با 50عضو تاسیس شد،با کوشش زیاد این شورا پس
از 3سال به اتاق مشترک تبدیل شد و اکنون اتاق مشترک ایران وچین پنجمین
سال خود را پشت سر می گذارد و بیش از 2550نفرعضو فعال دارد و
بزرگترین اتاق مشترک منطقه خاورمیانه به شمارمی آید و روابط تجاری ما از
200میلیون دالر در سال 1991میالدی به مرز 15میلیارد دالر رسیده
است که حجم بزرگی از آن بر عهده اعضای اتاق ایران وچین است.
●ترکیب صادرات و واردات ما 60به 40به نفع ایران است ،البته بخشی از
صادرات ما انرژی است و واردات را نیز کاالهای مصرفی ,سرمایه ای و
خدماتی تشکیل می دهد ،این اتاق تالش می کند که در 20سال آینده حجم کار
خود را 2برابرافزایش دهد.
18
منابع به کار رفته در تحقیق :
•
•
•
•
19
کتاب قواعد رسمی اتاق بازرگانی بین المللی ،ترجمه آقای مسعود طارم سری
وسایت های :
اتاق بازر گانی صنایع و معادن www.tccim.ir
سایت google