اثر تامین مالی به روش پرداخت حقوق و خصوصی سازی تامین اجتماعی
اسلاید 1: Mohamadamin.razban@Gmail.comgmohammad17@yahoo.com1
اسلاید 2: موضوع :انضباط کارکنان موضوع :اثر تامین مالی به روش پرداخت حقوق وخصوصی سازی تامین اجتماعی استاد مربوطه :سرکار خانم دکتر نرگس قاسمی نژادگرد آورندگان :محّمدامین رزبان
اسلاید 3: پیشگفتار:امروزه دو نوع از رایج ترین انواع نظام های ملی مستمری بازنشستگی وجود دارد:برنامه های عمومی با مزایای که با روشی، مشابه نظام توازن درآمد با هزینه ،تامین اعتبار می شود و برنامه های خصوصی اجباری مبتنی بر حق بیمه ،معین که عموما از نظام سپرده گذاری کامل تبعیت می کند. این دو نوع اصلی از نظام های موجود از نظر عمومی پذیرفته شده اند؛ اما ،نوع سومی از نظام های تامین اجتماعی وجود دارد که ساده تر است و توجه بیشتری را می طلبد، این پژوهش به بررسی
اسلاید 4: این نظام می پردازد؛ این نظام ،ترکیبی از نظام های فوق است ومتشکل از برنامه ای دولتی است که می تواند با مزایای معین یا حق بیمه معین باشد،که مزایای معین ارجحیت بیشتری دارد.هزینه های عملیاتی در یک نظام مرکزی عمومی با مزایای معین از آنچه در یک نظام خصوصی ایجاد می شود ،کمتراست.نظام سپرده گذاری کامل هزینه های مستمری را عادلانه تر در میان نسل های متوالی مشارکت کنندگان تقسیم می کند واز طریق درآمد های سرمایه گذاری مانع از ایجاد شکاف در آمدی بیشتر میان افراد ثروتمند وفقیر می شود.
اسلاید 5: مقدمهطی چند دهه گذشته اگر نگوییم همه نظام های مستمری بازنشستگی امااغلب آنها در جهان با افزایش هزینه های پیش بینی نشده مواجه شده اند ودر دهه های آتی قرن 21 این میزان به سطوح بسیار بالایی خواهد رسید.سال خوردگی جمعیت ومدیریت ناکارآمدی دو دلیل اصلی افزایش هزینه های مستمری هستند.
اسلاید 6: سپرده گذاری کامل در حالی که تامین مالی از طریق روش پرداخت حقوق ، زمانی بسیار مورد انتقاد واقع می شد، ولی اکنون به نظر می رسد که اعتبار این روش مورد قبول واقع شده است.چون روش پرداخت حقوق ، باعث تخصیص غیر منصفانه درآمد ها بین نسل ها متوالی مشارکت کنندگان می شود، باید از استفاده آن – تاحد ممکن – اجتناب شودبه نظر می رسد که سپرده گذاری کامل تنها رویکرد تامین مالی صحیح ومنطق با اهداف اجتماعی نظام های مستمری بازنشستگی ملی است ،چون این نظام:
اسلاید 7: به تمامی مشارکت کنندگان – به خصوص کسانی که در آمدپایین تری دارند- اجازه مشارکت داشته باشند وارزش واقعی را از تولید ناخالص ملی نه تنها با فعالیتشان بلکه از طریق تزریق سرمایه با سرمایه گذاری در اقتصاد ومشارکت در برنامه تامین اجتماعی سپرده گذاری کامل به دست آورند که این کار باعث دستیابی به ارزش اجتماعی بیشتر می شود.منجر به دستیابی به مزایای منصفانه تری می شود که براساس مالکیت شخصی – نه قدرت دولت در اخذ مالیات – پایه گذاری شده اند.
اسلاید 8: منجر به تخصیص مجدد درآمد براساس فرا نسلی- ونه دروننسلی می شود که اطمینان می دهد نسل های فعلی به نفع یا ضرر نسل های قبلی فقیرتر و یا ثروتمندتر نخواهند شد.باعث دستیابی به مقدار بهینه از عدالت فردی واجتماعی ( از طریق رابطه تنگاتنگ مشارکت های انجام شده و منافع دریافتی گروهای متوالی مشارکت کنندگان در برنامه اجتماعی) می شود.از تبدیل برنامه تامین اجتماعی به ابزار سرمایه داری (که از طریق تخصیص درآمدهای سرمایه گذاری بین سپرده گذاران باعث افزایش شکاف میان افراد فقیر وثروتمند می شود) جلوگیری می کند.
اسلاید 9: تحت تاثیر روند سنی جامعه ناشی از زادوولد کمتری نیست.یکی میزان تغییرپذیری نرخ حق بیمه را در سطح کم وبهینه سالانه نگه می دارد.یکی از ابزارهای کلیدی دستیابی به مقبولیت بهینه پرداخت حق بیمه های تامین اجتماعی با در نظر گرفتن مزایای فوق الذکر است.به علت سطح پایین نرخ های حق بیمه در مقایسه با تامین مالی از طریق پرداخت حقوق به طور طبیعی تمایل به پذیرش این طرح بیشتر می شود.باعث می شود که افراد کم درآمد قبل وبعد از بازنشستگی با مشکلات مالی کمتری مواجه می شوند.
اسلاید 10: سال خوردگیبیشتر جمعیت جهان سال خورده هستند اولین ومهمترین دلیل سال خوردگی این است که مردم به علت افزایش استانداردهای زندگی پیشرفت های درمانی ، تکنولوژی (مانند داروها ،جراحی ،ژنتیک) وعوامل دیگری از قبیل تغذیه، فاصله میان زایمان ها، تعداد افراد خانواده ، بهداشت خانواده وبهداشت عمومی ،بیشتر عمر می کنند) مثال:
اسلاید 11: مدیریت ناکارآمددومین دلیل افزایش نرخ های حق بیمه مستمری مدیریت ناکارآمد (سوء مدیریت) در زمینه های زیر است:هزینه های اجرایی بالاهزینه های بالا ناشی از ناهمگونی ذخایر مزایا مانند نرخ های جایگزین مازاد درچند سال سود از مدت پرداخت حق بیمهعدم پرداخت مبالغ حق بیمه اعلام شده که ممکن است از عوامل بسیاری مانندنظام ناکارآمد جمع آوری مالیات دشواری گنجاندن خود اشتغالی دربخش کشاورزی وجود بخش غیررسمی گسترده
اسلاید 12: ووجود معایب مختلف در تامین مالی برنامه مستمری وذخایر مزایا مانند بی میلی در پرداخت حق بیمه در صورت بالا بودن نرخ آن یا مرتبط نبودن حق بیمه به مزایا نشات بگیرد.تنها پنج فرضیه کلیدی زیر یا عوامل اقتصادی وجمعیت شناختی در هزینه های یک برنامه مستمری مرتبط با درآمد تاثیر می گذارند: نرخ تورم (یعنی افزایش سالانه شاخص قیمت مصرفی)نرخ افزایش سالانه متوسط درآمدهای تحت پوشش مشارکت کنندگان
اسلاید 13: نرخ بهره( یعنی نرخ بازده اسمی سالانه یا افزایش قیمت دارایی های مستمری)نرخ سالانه افزایش حق بیمه در برنامه که اگر برنامه از طریق پرداخت حقوق یا سپرده گذاری کامل تامین مالی شود بر هزینه های مستمری تاثیر خواهد داشت. مقادیرثابت نرخ های مرگ ومیر با توجه به سن وجنسیتنرخ واقعی رشد اقتصاد ( یعنی افزایش واقعی در تولید ناخالص داخلی یا در لیست حقوق های ملی)
اسلاید 14: افزایش بی سابقه استانداردهای زندگی (که با تولیدسرانه ناخالص داخلی اندازه گیری می شود) در قرن بیستم در کشورهای توسعه یافته با کاهش بی سابقه مرگ ومیر در تمام سنین همراه بوده است.مطالعات مختلف آماری به وضوح نشان داده اند که به طور متوسط مرگ ومیر بیشتر در افراد کم درآمد دیده شده است وبالعکس یعنی هرچه درآمد بیشتر باشد مرگ ومیر کمتر خواهدبود.
اسلاید 15: پس می توان نتیجه گیری کرد که درآمدهای بیشتری مرتبط با نرخ زادوولد بالاتر باید به مرگ ومیر کمتر منتهی شود. مطالعات مختلف رابطه بسیار قوی بین نرخ های بالاتربیکاری وحوادث منجر به از کا رافتادگی وهمچنین بین شیوع از کارافتادگی بالاتر و نرخ های مرگ ومیر بالاتر را تایید کرده اند.اگر تولید واشتغال در طی رکود اقتصادی پایین باشد می توان نتیجه گرفت که زادوولد کم تا حدی با افزایش مرگ ومیر در ارتباط است.
اسلاید 16: نرخ حق بیمه درآینده باعث تخصیص بهینه وعادلانه هزینه های مستمری بازنشستگی در بین گروه های مشارکت کننده می شود وتحت تاثیر نوسانات جمعیتی و بخشی از سال خوردگی (به علت کاهش تولید) قرار نمی گیرد .کاهش بی عدالتی در هزینه ها و نوسان پذیری قیمت، مقبولیت عمومی هزینه های برنامه را بهینه می کند. استحقاق دریافت مزایا براساس مالکیت است، نه حقوق اجتماعی؛ این موضوع؛تمایل بیشتری را برای مشارکت در برنامه ایجاد می کند؛ چون شاغلین ، احساس درستی از مشارکت در
اسلاید 17: فعالیت های اقتصادی را تجربه می کنند و آنان مالک مزایای انباشته خود خواهند بود، نه اینکه از لحاظ اجتماعی مستحق دریافت آن باشند. هر گاه فشار مرتبط با سال خوردگی،نسبت کارکنان لازم برای حفظ سطح تولید کالا وخدمات را کاهش داده و به محدوده بحرانی برساند، اگر برنامه های تامین اجتماعی براساس مالکیت عادلانه – ونه به عنوان نیازی اجتماعی بردوش شاغلین جهت پشتیبانی از بازنشستگان – بنا شده باشد، مشارکت کنندگان و مستمری بگیران احساس بهتری خواهند داشت.
اسلاید 18: خطر سرمایه گذارییک برنامه تامین اجتماعی که براساس سپرده گذاری کامل فعالیت می کند و تحت حمایت مستقیم دولت است بنا به این دلایل بسیار خطرناک است:نوسان پذیری بازده سرمایه گذاری اوراق بهادرمحدودیت های نهایی تقاضا برای سرمایه گذاریحالت های احتمالی وواقعی دخالت دولت وسوء استفاده های ناشی از آن کنترل بودجه های عظیم بالاخص در کشورهای در حال توسعه
اسلاید 19: نتیجه گیریامروزه مردم کودکان کمتر وطول عمر بیشتری دارند. در نتیجه جوامع در حال پیر شدن هستند.براین اساس نسبت افراد بالای 65 سال تا سال 2030 میلادی به بیش از دو برابر آن چه در اواسط دهه 60 بود می رسد.از این رو اگر افراد در سنین بالاتر از کار بازنشسته نشوند و یا تولید بیشتری نداشته باشند در تولید سرانه کالا و خدمات (یعنی در استانداردهای زندگی) با کاهش مواجه خواهیم بود.
اسلاید 20: به علاوه تعیین این موضوع که تا چه میزان برای غلبه بر اثر سال خوردگی بر استانداردهای زندگی( حداکثر سطح بالای از مزد که کلیه عوامل رفاهی را که انتظار می رود در یک کشور پیشرفتهفرد ازآن برخوردار باشد شامل شود) به افزایش سن بازنشستگی نیاز است امر دشواری است.چون الگوهای اشتغال تا حد زیادی در چنین سطحی از زندگی تحت تاثیر کاهش واقعی و مداوم تولید انفرادی قرار می گیرد.
اسلاید 21: پایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.